Vergaderingen
10-07-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
06 Kadernota 2026-2029
Samenvatting
De kadernota 2026-2029 van de gemeente Waadhoeke biedt financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2026. Het college legt de nadruk op het sluitend maken van de begroting voor 2026 en 2027, in lijn met de adviezen van de VNG, en toont de impact van landelijke bezuinigingen. Ondanks beperkte financiële ruimte worden nieuwe budgetaanvragen opgenomen. De nota stelt voor om ruimtebiedende maatregelen en budgetaanvragen in de begroting 2026 te verwerken en een bestemmingsreserve Bloemketerp in te stellen. De meerjarenraming is geactualiseerd en de financiële kaders zijn vastgesteld. Er zijn risico's en alternatieven besproken, en de besluitvorming vindt plaats in verschillende sessies, met de programmabegroting gepland voor november 2025. De algemene reserve blijft boven de risiconorm, ondanks een aanvullende dekking van € 1,9 miljoen uit deze reserve.
Samenvatting
De kadernota 2026-2029 fan de gemeente Waadhoeke biedt finansjele en beliedsmjittige kaders foar de begrutting fan 2026. It kolleezje leit de klam op it slútend meitsjen fan de begrutting foar 2026 en 2027, yn oerienstimming mei de advizen fan de VNG, en toant de ynfloed fan lanlike besunigings. Nettsjinsteande beheinde finansjele romte wurde nije budzjetoanfragen opnommen. De nota stelt foar om romtebiedende maatregels en budzjetoanfragen yn de begrutting 2026 te ferwurkjen en in bestimmingsreserve Bloemketerp yn te stellen. De mearjierrenraming is aktualisearre en de finansjele kaders binne fêststeld. Der binne risiko's en alternativen besprutsen, en de beslútfoarming fynt plak yn ferskate sesjes, mei de programmabegrutting pland foar novimber 2025. De algemiene reserve bliuwt boppe de risikonorm, nettsjinsteande in oanfoljende dekking fan € 1,9 miljoen út dizze reserve.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2026-2029". De kadernota biedt financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2026, met een sterke focus op de financiële aspecten. Het college volgt het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de begroting voor 2026 en 2027 sluitend te maken en de impact van landelijke bezuinigingen te verduidelijken. Ondanks beperkte financiële ruimte worden nieuwe budgetaanvragen opgenomen. Het voorstel omvat het vaststellen van de kadernota, het verwerken van maatregelen en budgetaanvragen in de begroting van 2026, en het instellen van een bestemmingsreserve voor Bloemketerp.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en beleidsmatige richtlijnen. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over specifieke investeringskredieten, die later aan de raad worden voorgelegd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de kadernota vast te stellen, de ruimtebiedende maatregelen en budgetaanvragen te verwerken in de begroting, en de bestemmingsreserve Bloemketerp in te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet vaststellen van de kadernota, het accepteren van de voorgestelde maatregelen en budgetaanvragen, en het instellen van de bestemmingsreserve. Dit vereist een afweging tussen financiële discipline en het realiseren van beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van financiële doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming over investeringskredieten kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kadernota 2026-2029 vast te stellen, de maatregelen en budgetaanvragen te verwerken in de begroting van 2026, en de bestemmingsreserve Bloemketerp in te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat budgetaanvragen voortkomen uit gewenste ontwikkelingen die door diverse partijen en organisaties zijn aangedragen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een meerjarenperspectief dat een positief saldo in 2026 en 2027 laat zien, maar een tekort in 2029. De dekking van incidentele budgetaanvragen vereist een aanvullende bijdrage van € 1,9 miljoen uit de algemene reserve. De algemene reserve blijft boven de risiconorm.
03-07-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
04.a Vaststellen besluitenlijsten voorgaande raadsvergadering d.d. 12 juni 2025 en 19 juni 2025
04.b Vaststellen Toezeggingenlijst
Samenvatting
De toezeggingenlijst van de Gemeenteraad Waadhoeke per 19 juni 2025 bevat verschillende actiepunten met bijbehorende deadlines en verantwoordelijke portefeuillehouders. Enkele belangrijke toezeggingen zijn:
-
Bij de volgende wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zal een artikel over knalapparaten worden opgenomen, met een deadline van 31 december 2025 (André van de Nadort).
-
Technische vragen van raadslid Hoekstra over de jaarstukken 2024 zullen schriftelijk worden beantwoord voor 10 juli 2025 (Marja van der Meer).
-
Het college zal de toetsing door Hûs en Hiem evalueren, met een deadline van 30 november 2025 (Kees Arendz).
-
Indien er eind 2025 onderbesteding is bij ARCADIA 2025, zal het college een voorstel indienen over de besteding van de overgebleven gelden (Jan Dijkstra).
-
Er zal een oplossing worden gepresenteerd voor de openstaande herplantplicht in de Duurzaamheidsagenda 2025-2028, met een deadline van 30 september 2025 (Jan Dijkstra).
-
De raad zal in de toekomst worden betrokken bij het aantrekken van een Functionaris Gegevensbescherming (André van de Nadort).
-
Er zal voor worden gezorgd dat de gemeenteraad altijd op tijd zienswijzen kan indienen bij een Gemeenschappelijke Regeling (André van de Nadort).
Deze toezeggingen zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 3 juli 2025.
Samenvatting
De tasizzingslist fan de Gemeenteried Waadhoeke per 19 juny 2025 befettet ferskate aksjepunten mei byhearrende deadlines en ferantwurdlike portefúljehâlders. In pear wichtige tasizzings binne:
-
By de folgjende wiziging fan de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) sil in artikel oer knalapparaten opnommen wurde, mei in deadline fan 31 desimber 2025 (André van de Nadort).
-
Technyske fragen fan riedslid Hoekstra oer de jierstikken 2024 sille skriftlik beantwurde wurde foar 10 july 2025 (Marja van der Meer).
-
It kolleezje sil de toetsing troch Hûs en Hiem evaluearje, mei in deadline fan 30 novimber 2025 (Kees Arendz).
-
As der ein 2025 ûnderbêsteging is by ARCADIA 2025, sil it kolleezje in foarstel yntsjinje oer de bêsteging fan de oerbleaune jilden (Jan Dijkstra).
-
Der sil in oplossing presintearre wurde foar de iepensteande werplantplicht yn de Duorsumheidsaginda 2025-2028, mei in deadline fan 30 septimber 2025 (Jan Dijkstra).
-
De ried sil yn de takomst belutsen wurde by it oanlûken fan in Funksjonaris Gegevensbeskerming (André van de Nadort).
-
Der sil foar soarge wurde dat de gemeenteried altyd op tiid sjochsjen kin yntsjinje by in Mienskiplike Regeling (André van de Nadort).
Dizze tasizzings binne fêststeld yn de riedsgearkomste fan 3 july 2025.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van het voorstel "Wijzigen APV Knalapparaten".
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen APV Knalapparaten". Het voorstel betreft het opnemen van een artikel over knalapparaten in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Waadhoeke. Dit is bedoeld om het gebruik van knalapparaten te reguleren, waarschijnlijk vanwege overlast of veiligheidsredenen. De deadline voor het opnemen van dit artikel is gesteld op 31 december 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beknopt en mist gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van het artikel dat moet worden opgenomen. Er is geen toelichting gegeven over de noodzaak, de verwachte impact, of de specifieke regels die in het artikel moeten worden opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk goed te keuren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van het besluit binnen de gestelde deadline.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regulering van knalapparaten. Dit kan variëren van een totaalverbod tot beperkte toelating onder bepaalde voorwaarden. De raad moet ook overwegen hoe streng de handhaving moet zijn en welke sancties er bij overtredingen gelden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een deadline is, ontbreken specifieke details over de inhoud en de meetbare doelen van het artikel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details maakt het moeilijk om de haalbaarheid en effectiviteit te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de APV en of er aanvullende eisen of wijzigingen nodig zijn voordat het artikel wordt opgenomen.
Participatie:
Er is geen informatie verstrekt over participatie van burgers of belanghebbenden bij het opstellen van het artikel. Dit kan een belangrijk aspect zijn om draagvlak te creëren en eventuele bezwaren vooraf te adresseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp bij dit specifieke voorstel over knalapparaten, tenzij het gebruik van deze apparaten milieu-impact heeft die moet worden overwogen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in de informatie. Het is mogelijk dat er kosten zijn verbonden aan handhaving en communicatie over de nieuwe regels, maar deze zijn niet gespecificeerd.
07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven van een specifiek voorstel, amendement of motie, aangezien de lijst voornamelijk bestaat uit ingekomen stukken die voor kennisgeving worden aangenomen of in handen worden gesteld van het college voor afdoening. Er is geen specifieke titel of inhoud van een voorstel, amendement of motie gegeven die kan worden geanalyseerd. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van de procedure en de rol van de raad bij het behandelen van ingekomen stukken.
Algemene Analyse van de Ingekomen Stukken:
1. Titel en Samenvatting:
Er is geen specifieke titel van een voorstel, amendement of motie gegeven. De lijst bevat diverse onderwerpen die variëren van geluidsoverlast tot jaarverslagen en campagnes. Elk stuk heeft een korte toelichting en een advies voor afdoening.
2. Volledigheid van het Voorstel:
De ingekomen stukken lijken volledig te zijn in de context van hun doel, namelijk het informeren van de raad over diverse onderwerpen. Echter, zonder specifieke details over elk stuk is het moeilijk om de volledigheid van elk individueel stuk te beoordelen.
3. Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en kan tijdens de raadsvergadering vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen. Sommige stukken worden in handen gesteld van het college voor verdere afdoening.
4. Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt in deze context, aangezien veel stukken voor kennisgeving worden aangenomen. Echter, de raad kan ervoor kiezen om bepaalde onderwerpen verder te bespreken of te escaleren indien nodig.
5. SMART en Inconsistenties:
De ingekomen stukken zijn niet specifiek geformuleerd als SMART-doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de verstrekte informatie, maar dit kan variëren per individueel stuk.
6. Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken. Dit kan betekenen dat zij instemmen met het advies om stukken voor kennisgeving aan te nemen of in handen te stellen van het college.
7. Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de ingekomen stukken. Dit kan variëren afhankelijk van het onderwerp van elk stuk.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema te zijn in de verstrekte lijst van ingekomen stukken, hoewel het mogelijk een relevant onderwerp kan zijn in specifieke stukken zoals herinrichtingsplannen.
9. Financiële Gevolgen:
Er is geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van de ingekomen stukken. Dit zou per stuk kunnen verschillen en zou verder onderzocht moeten worden indien relevant.
In het algemeen biedt de lijst van ingekomen stukken een overzicht van diverse onderwerpen die de raad moet overwegen, maar zonder specifieke details is een diepgaande analyse beperkt.
08 Nota accommodatiebeleid gemeente Waadhoeke
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een beleidsnota opgesteld voor het beheer van sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties. Dit beleid is noodzakelijk vanwege demografische veranderingen en veranderende vrijetijdsbesteding, die invloed hebben op de behoefte aan en het gebruik van deze faciliteiten. De nota legt de nadruk op verduurzaming, renovatie en het creëren van beweegvriendelijke ontmoetingsplekken. Het beleid is gebaseerd op input van inwoners en maatschappelijke organisaties en heeft als doel kwalitatief goede, toegankelijke en duurzame accommodaties te realiseren. Hoewel de uitvoering financiële consequenties heeft, biedt het ook kansen voor kostenbesparing door lagere energielasten en efficiënter ruimtegebruik. Het beleid wordt gefaseerd uitgevoerd en regelmatig bijgesteld om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in beliedsnota opsteld foar it behear fan sport-, kultuer- en wolwêzensakkommodaasjes. Dit belied is needsaaklik fanwegen demografyske feroarings en feroarjende frije tiid besteding, dy't ynfloed hawwe op de needsaak oan en it gebrûk fan dizze fasiliteiten. De nota leit de klam op ferduorsuming, renovaasje en it kreëarjen fan beweechfreonlike moetingplakken. It belied is basearre op ynbring fan ynwenners en maatskiplike organisaasjes en hat as doel kwalitatyf goede, tagonklike en duorsume akkommodaasjes te realisearjen. Hoewol't de útfiering finansjele konsekwinsjes hat, biedt it ek kânsen foar kostenbesparring troch legere enerzjylêsten en effisjinter romtegebrûk. It belied wurdt fasearre útfierd en regelmjittich bysteld om yn te spyljen op nije ûntwikkelings.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Vaststellen nota accommodatiebeleid
- Samenvatting: De gemeente Waadhoeke stelt een beleidsnota op voor sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties. Het beleid richt zich op het verduurzamen, vernieuwen en toekomstbestendig maken van deze faciliteiten, rekening houdend met demografische veranderingen en veranderende vrijetijdsbesteding. Het doel is om kwalitatief goede, toegankelijke en duurzame accommodaties te realiseren die bijdragen aan de vitaliteit en saamhorigheid van de gemeenschap. De nota is gebaseerd op input van inwoners en belanghebbenden en bevat kaders voor beheer en onderhoud, met aandacht voor financiële haalbaarheid en participatie.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de doelen, de noodzaak van het beleid, en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de financiële dekking en risico's die verder uitgewerkt kunnen worden.
3. Rol van de raad:
- De raad heeft de rol om het accommodatiebeleid vast te stellen en daarmee de kaders te bepalen voor toekomstige beslissingen over de accommodaties. De raad moet ook toezien op de uitvoering en eventuele bijstelling van het beleid.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet keuzes maken over de prioritering van verduurzaming, renovatie en clustering van accommodaties. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de financiële middelen en de verdeling van subsidies.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en meetbare effecten, maar mist concrete tijdlijnen en specifieke meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om de nota accommodatiebeleid vast te stellen, waarmee de kaders voor het beheer en de ontwikkeling van accommodaties worden goedgekeurd.
7. Participatie:
- Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners, verenigingen en maatschappelijke organisaties bij de totstandkoming van het beleid. Dit wordt gezien als een belangrijk onderdeel van het proces.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het verduurzamen van accommodaties draagt bij aan de klimaatdoelen van de gemeente.
9. Financiële gevolgen:
- Het voorstel erkent dat de uitvoering financiële consequenties heeft, zoals lagere energielasten en onderhoudskosten na verduurzaming. Er is echter een risico op onvoldoende financiële dekking, wat de uitvoering kan vertragen. Het voorstel suggereert het vrijspelen van middelen door herverdeling en het aanvragen van fondsen.
09 Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Franeker - Tuinen en Vliet met bijbehorend beeldkwaliteitsplan
Samenvatting
De tekst betreft de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan voor woningbouwontwikkeling aan de Tuinen en het Vliet in Franeker. Het plan omvat de bouw van 46 woningen op een voormalige scheepswerf, waarvoor de huidige bestemming moet worden aangepast. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de reactienota op ingediende zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Er zijn kredieten van € 595.000 en € 67.000 nodig voor de inrichting van de openbare ruimte en de herinrichting van een parkeerterrein bij Kuperus Autoschade BV. Het plan is onderdeel van de regionale woondeal en sluit aan bij de Woonvisie Waadhoeke 2020-2030. Participatie met omwonenden heeft geleid tot enkele aanpassingen, hoewel er nog steeds kritiek is op bepaalde aspecten, zoals de hoogte van de appartementengebouwen. Het bestemmingsplan valt onder de Crisis- en herstelwet, wat een versnelde procedure mogelijk maakt.
Samenvatting
De tekst giet oer de wizige fêststelling fan it bestimmingsplan foar wenningbou-ûntwikkeling oan de Tûnen en it Vliet yn Frjentsjer. It plan omfiemet de bou fan 46 wenningen op in eardere skipswerf, wêrfoar't de hjoeddeiske bestimming oanpast wurde moat. De rie wurdt frege yn te stimmen mei de reaksjenota op ynbrochte beswieren en de foarstelde wizigings yn it bestimmingsplan en it byldkwaliteitsplan. Der binne krediten fan € 595.000 en € 67.000 nedich foar de ynrjochting fan de iepenbiere romte en de werinrjochting fan in parkearterrein by Kuperus Autoschade BV. It plan is ûnderdiel fan de regionale wenningdeal en slút oan by de Wenkfyzje Waadhoeke 2020-2030. Meipartisipaasje mei omwenners hat laat ta inkele oanpassingen, hoewol't der noch altyd krityk is op bepaalde aspekten, lykas de hichte fan de appartemintegebouwen. It bestimmingsplan falt ûnder de Krisis- en herstelwet, wat in fersnelle proseduere mooglik makket.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Franeker- Tuinen en Vliet met bijbehorend beeldkwaliteitsplan." Het voorstel betreft de vaststelling van een gewijzigd bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor woningbouwontwikkeling aan de Tuinen en het Vliet in Franeker. Het plan maakt de bouw van 46 woningen mogelijk op een voormalige scheepswerf. Het voorstel omvat het instemmen met de reactienota zienswijzen, wijzigingen in het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan, en het beschikbaar stellen van kredieten voor de inrichting van de openbare ruimte en een parkeerterrein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor zienswijzen, juridische aspecten, en financiële implicaties. Het bevat bijlagen die verdere verduidelijking bieden.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Daarnaast beslist de raad over de toekenning van de benodigde kredieten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan, de wijzigingen daarin, en de financiële investeringen in de openbare ruimte en het parkeerterrein. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van omwonenden en bedrijven zoals Kuperus Autoschade BV.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde woningbouw en financiële investeringen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming en uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de raad moet de belangen van verschillende stakeholders zorgvuldig afwegen.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de reactienota, de wijzigingen in het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan, en de toekenning van de kredieten voor de openbare ruimte en het parkeerterrein.
Participatie:
Er is een participatietraject uitgevoerd met omwonenden en belanghebbenden, inclusief inloopbijeenkomsten en gesprekken om maatwerkoplossingen te realiseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor circulariteit, klimaatadaptatie, en vergroening in de inrichting van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 595.000 voor de openbare ruimte en € 67.000 voor het parkeerterrein, gedekt uit de reserve S&D. De totale investering door de ontwikkelaar bedraagt circa € 17.000.000.
10 Analyserapport definitiefase gebiedsontwikkelingsproces klimaatlandschap
Samenvatting
In 2021 begon de gemeente Waadhoeke met het onderzoeken van de haalbaarheid van een energielandschap als onderdeel van hun duurzaamheidsambities. Dit leidde tot het gebiedsontwikkelingsproces Klimaatlandschap, dat in 2024 in de definitiefase kwam. De raad heeft nu het analyserapport van deze fase ontvangen, waarin belangrijke stappen zijn gezet op het gebied van communicatie, participatie en samenwerking met lokale energiecoöperaties en grondeigenaren. Er is een intentie om lokaal eigendom te bevorderen, waarbij minimaal 60% van de opbrengsten in de regio blijft. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de start van de ontwerpfase, waarin de communicatie- en participatieprocessen verder worden uitgewerkt. Het uiteindelijke doel is om in 2040 energieneutraal te zijn en bij te dragen aan de landelijke klimaatdoelstellingen. Er zijn echter risico's en uitdagingen, zoals veranderende regelgeving en de noodzaak van investeringen in het energienet.
Samenvatting
Yn 2021 begûn de gemeente Waadhoeke mei it ûndersykjen fan de helberens fan in enerzjylânskip as ûnderdiel fan harren duorsumensambysjes. Dit late ta it gebietsûntwikkelingsproses Klimaatlânskip, dat yn 2024 yn de definityfaze kaam. De ried hat no it analyze-rapport fan dizze faze ûntfongen, wêryn wichtige stappen set binne op it mêd fan kommunikaasje, partisipaasje en gearwurking mei lokale enerzjykoöperaasjes en grûneigeners. Der is in yntinsje om lokaal eigendom te befoarderjen, wêrby't minimaal 60% fan de opbringsten yn de regio bliuwt. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei de start fan de ûntwerpfaze, wêryn de kommunikaasje- en partisipaasjeprosessen fierder útwurke wurde. It úteinlike doel is om yn 2040 enerzjyneutraal te wêzen en by te dragen oan de lanlike klimaatdoelstellings. Der binne lykwols risiko's en útdagings, lykas feroarjende regeljouwing en de needsaak fan ynvestearrings yn it enerzjynet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Analyserapport definitiefase gebiedsontwikkelingsproces Klimaatlandschap". Het voorstel betreft de voortgang van het Klimaatlandschap Waadhoeke, een project dat gericht is op het realiseren van een energieneutraal landschap tegen 2040. De definitiefase van het gebiedsontwikkelingsproces is afgerond en de raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het analyserapport en akkoord te gaan met de start van de ontwerpfase. Deze fase zal zich richten op communicatie, participatie en het vastleggen van lokaal eigendom.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de stappen die tot nu toe zijn genomen en de plannen voor de toekomst. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het analyserapport en beslissen over de voortgang naar de ontwerpfase. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voortgang en het waarborgen van de betrokkenheid van lokale stakeholders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij doorgaan met de ontwerpfase van het Klimaatlandschap, wat inhoudt dat zij zich committeren aan de verdere ontwikkeling van duurzame energieopwekking in de regio. Dit omvat keuzes over lokaal eigendom en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het doel om in 2040 energieneutraal te zijn is specifiek en tijdgebonden. Er zijn echter geen concrete meetbare doelen voor de ontwerpfase zelf genoemd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het analyserapport en akkoord te gaan met de start van de ontwerpfase van het gebiedsontwikkelingsproces.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en communicatie. Er zijn inspanningen gedaan om lokale energiecoöperaties en grondeigenaren te betrekken, en er is een intentie om participatie verder te verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met de nadruk op het realiseren van een energieneutraal landschap en het bijdragen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord.
Financiële gevolgen:
Er is nog geen specifieke begroting voor de ontwerpfase, maar de kosten worden gedekt door CDOKE-middelen van het Rijk. De financiële impact hangt af van toekomstige keuzes over de inrichting van het gebied en samenwerkingsvormen. -
10. Amendement 2 nieuwe gebieden toevoegen aan zoekgebied. Def. CDA,CU,VVD,Fraksje Hoekstra, Fractie Nauta.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Amendement 2: wijziging scope in ontwikkelfase van het gebiedsontwikkelingsproces". Het amendement stelt voor om de scope van het gebiedsontwikkelingsproces voor klimaatlandschap te wijzigen door extra locaties toe te voegen aan het zoekgebied voor decentrale energieopwekking. De voorgestelde locaties zijn Kie-West, De Kiester Wielen en langs de A31 tussen Franeker en Harlingen. Het doel is om de energietransitie te versnellen en de regionale klimaatdoelen te behalen door gebruik te maken van technisch geschikte locaties en lokale betrokkenheid via energiecoöperaties te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke locaties en redenen voor de wijziging van de scope benoemt. Echter, verdere details over de technische geschiktheid en de impact op de omgeving zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en daarmee de uitbreiding van het zoekgebied voor decentrale opwekking. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of de voorgestelde locaties en de wijziging in scope in lijn zijn met de gemeentelijke en regionale doelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van het zoekgebied steunen, wat kan leiden tot meer decentrale energieopwekking. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van lokale belangen en regionale klimaatdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke haalbaarheidstoets. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde locaties kan verder worden onderzocht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen, wat betekent dat de voorgestelde locaties worden toegevoegd aan het zoekgebied voor decentrale opwekking.
Participatie:
Het voorstel benadrukt lokale betrokkenheid en participatie, vooral via energiecoöperaties, wat kan bijdragen aan groter draagvlak en succes van de projecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gericht is op het versnellen van de energietransitie en het behalen van klimaatdoelen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.
Uitkomst:
Het amendement is aangenomen/verworpen. (De uitkomst is niet gespecificeerd in de tekst en zou moeten worden ingevuld op basis van de stemming.)
11 Krediet vervanging brug Franjumbuorren
Samenvatting
De brug Franjumbuorren in Marsum verkeert in zeer slechte staat en moet dringend worden vervangen. Een inspectie toonde aan dat het beton ernstig is aangetast, waardoor de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd. Momenteel is er een tijdelijke noodoplossing met rijplaten en dragline schotten, maar deze is niet duurzaam of veilig. De brug is essentieel voor de bereikbaarheid van twee percelen, waaronder een bedrijf, en maakt deel uit van een populaire fiets- en wandelroute. Het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke stelt voor om een krediet van € 550.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de brug. De kapitaallasten zullen worden gedekt uit de post 'Onvoorzien met bestemming Civiele Kunstwerken'. Er is geen goedkopere alternatieve oplossing gevonden, en de betrokken partijen worden actief geïnformeerd en betrokken bij het proces.
Samenvatting
De brêge Franjumbuorren yn Marsum is yn tige minne steat en moat driuwend ferfongen wurde. In ynspeksje liet sjen dat it beton slim oantaast is, wêrtroch't de feiligens net mear garandearre wurde kin. Op it stuit is der in tydlike needoplossing mei rydplaten en draglineskotten, mar dizze is net duorsum of feilich. De brêge is essinsjeel foar de berikberens fan twa persele, wêrûnder in bedriuw, en makket diel út fan in populêre fyts- en kuierroute. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Waadhoeke stelt foar om in kredyt fan € 550.000 beskikber te stellen foar de ferfanging fan de brêge. De kapitaallêsten sille dekt wurde út de post 'Unfoarsjoen mei bestimming Sivile Keunstwurken'. Der is gjin goedkeapere alternative oplossing fûn, en de belutsen partijen wurde aktyf ynformearre en belutsen by it proses.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vervanging van de brug Franjumbuorren in Marsum. Uit inspecties is gebleken dat de brug in zeer slechte staat verkeert, waardoor vervanging dringend noodzakelijk is. De brug is essentieel voor de bereikbaarheid van twee percelen, waaronder een bedrijfslocatie, en maakt deel uit van een recreatieve fiets- en wandelroute. Het voorstel vraagt om een krediet van € 550.000 voor de vervanging, te dekken uit de post 'Onvoorzien met bestemming, onderdeel Civiele Kunstwerken'.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een financiële onderbouwing, en een overzicht van de noodzakelijke stappen en betrokken partijen. Er is echter geen gedetailleerde planning of tijdlijn opgenomen voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van € 550.000 en de dekking van de kapitaallasten uit de post 'Onvoorzien met bestemming, onderdeel Civiele Kunstwerken'.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiering en prioritering van de brugvervanging. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde dekking uit de post 'Onvoorzien' de beste optie is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde krediet en de dekking. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een gedetailleerde planning ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 550.000 beschikbaar stelt en de kapitaallasten dekt uit de voorgestelde post.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden, agrariërs en betrokken instanties zoals Wetterskip Fryslân actief worden betrokken bij het vervolgproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de noodzaak van een veilige en toekomstbestendige brug impliceert een zekere mate van duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 550.000 voor de vervanging van de brug. De jaarlijkse kapitaallast van € 30.250 kan worden gedekt uit de post 'Onvoorzien met bestemming Civiele Kunstwerken', waar voldoende budget beschikbaar is.
12 Vaststellen dienstverleningsvisie 'Dienstverlening doen we samen 2030'
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een vernieuwde dienstverleningsvisie opgesteld, getiteld 'Dienstverlening doen we samen 2030', om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Deze visie is gebaseerd op drie leidende principes: klantgericht en inclusief werken, begrijpelijke en transparante dienstverlening, en een combinatie van digitale en persoonlijke service. De visie is ontwikkeld na een evaluatie van het eerdere programma en input van de gemeenteraad en andere belanghebbenden. Het doel is om de dienstverlening verder te ontwikkelen in lijn met de behoeften van inwoners en ondernemers. De gemeenteraad heeft de visie op 3 juli 2025 vastgesteld, en de voortgang zal tot 2030 twee keer per jaar worden gerapporteerd. De kosten voor de actualisatie zijn gedekt door het dienstverleningsfonds, maar er is een risico dat budgetten onder druk komen te staan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in fernijde tsjinstferlieningsfyzje opsteld, mei de titel 'Tsjinstferliening dogge wy tegearre 2030', om de gemeentlike tsjinstferliening te ferbetterjen en takomstbestindich te meitsjen. Dizze fyzje is basearre op trije liedende prinsipes: klantgericht en ynklusyf wurkje, begripele en transparante tsjinstferliening, en in kombinaasje fan digitale en persoanlike service. De fyzje is ûntwikkele nei in evaluaasje fan it eardere programma en ynbring fan de gemeenteried en oare belanghawwenden. It doel is om de tsjinstferliening fierder te ûntwikkeljen yn line mei de behoeften fan ynwenners en ûndernimmers. De gemeenteried hat de fyzje op 3 july 2025 fêststeld, en de foarútgong sil oant 2030 twa kear yn it jier rapporteard wurde. De kosten foar de aktualisaasje binne dekt troch it tsjinstferlieningsfûns, mar der is in risiko dat budzjetten ûnder druk komme te stean.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen visie dienstverlening 2030 ‘Dienstverlening doen we samen’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Vaststellen visie dienstverlening 2030 ‘Dienstverlening doen we samen’". Het doel is om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en toekomstbestendig te maken richting 2030. De visie richt zich op klantgerichte, inclusieve, begrijpelijke en transparante dienstverlening, die zowel digitaal als persoonlijk verloopt. De raad heeft eerder de startnotitie goedgekeurd en input geleverd tijdens een kernsessie. De visie dient als kompas voor de gemeente om haar ambities te realiseren en de dienstverlening te innoveren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor de noodzaak van de visie, en een beschrijving van de participatie en financiële aspecten. Echter, specifieke details over de implementatie en meetbare doelen zijn beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de visie vaststellen. Ze worden twee keer per jaar geïnformeerd over de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de visie willen vaststellen en daarmee prioriteit geven aan de doorontwikkeling van de dienstverlening. Ze moeten ook overwegen hoe ze de benodigde middelen willen toewijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsbestek tot 2030 is, ontbreken specifieke meetbare doelen en indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Dienstverleningsvisie ‘Dienstverlening doen we samen 2030’ vast te stellen.
Participatie:
Er is een intensief participatietraject geweest met input van verschillende afdelingen, inwoners, en de gemeenteraad. Er is gebruikgemaakt van klanttevredenheidsmetingen en burgerpeilingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het actualiseren van de visie zijn gedekt uit het dienstverleningsfonds. Eventuele extra middelen worden in de Kadernota opgenomen. Er is een risico dat budgetten onder druk komen te staan, wat de realisatie van ambities kan beïnvloeden.
13 Thema water in de Duurzaamheidsagenda
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke de geactualiseerde Duurzaamheidsagenda voor 2025-2028 vastgesteld, met de toevoeging van het thema water via een addendum. Dit addendum, getiteld 'Oars mei wetter omgean', biedt inzicht in bestaande programmalijnen en lopende acties rondom water, zonder een nieuw ambitieniveau vast te stellen. Het document behandelt gemeentelijke watertaken zoals afvalwater, hemelwater en grondwater, en andere watergerelateerde onderwerpen. Het addendum is beleidsneutraal en heeft geen financiële gevolgen. Na goedkeuring door de raad op 3 juli 2025, maakt het addendum deel uit van de Duurzaamheidsagenda en volgt het dezelfde beleidscyclus. Er is geen inwonersparticipatie toegepast bij het opstellen van het addendum, maar er wordt samengewerkt met betrokken partijen zoals Wetterskip Fryslân.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan 28 novimber 2024 hat de gemeenteried fan Waadhoeke de bywurke Duorsumensaginda foar 2025-2028 fêststeld, mei de tafoeging fan it tema wetter fia in addendum. Dit addendum, mei de titel 'Oars mei wetter omgean', biedt ynsjoch yn besteande programmalinen en rinnende aksjes rûnom wetter, sûnder in nij ambysjenivo fêst te stellen. It dokumint behannelet gemeentlike weteropdrachten lykas ôffalwetter, himelwetter en grûnwetter, en oare wetterrelatearre ûnderwerpen. It addendum is beliedsneutraal en hat gjin finansjele gefolgen. Nei goedkarring troch de ried op 3 july 2025, makket it addendum diel út fan de Duorsumensaginda en folget it deselde beliedssyklus. Der is gjin ynwennerspartisipaasje tapast by it opstellen fan it addendum, mar der wurdt gearwurke mei belutsen partijen lykas Wetterskip Fryslân.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum thema water in de Duurzaamheidsagenda". Het voorstel betreft het toevoegen van een addendum aan de Duurzaamheidsagenda 2025-2028 van de gemeente Waadhoeke, waarin het thema water wordt opgenomen. Dit addendum biedt inzicht in de bestaande programmalijnen die met water te maken hebben en de lopende acties en activiteiten. Het doel is om het belang van water voor volksgezondheid, milieu, biodiversiteit en leefbaarheid te benadrukken en om samenwerkingen en verantwoordelijkheden binnen de waterketen te verduidelijken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de huidige stand van zaken met betrekking tot watergerelateerde programmalijnen en activiteiten. Het addendum is beleidsneutraal en biedt geen nieuwe ambitieniveaus, maar geeft wel een goed beeld van de huidige situatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het addendum vast te stellen en toe te voegen aan de Duurzaamheidsagenda. De raad heeft eerder de motie aangenomen om water als thema op te nemen, en nu ligt het aan hen om het addendum formeel goed te keuren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet vaststellen van het addendum. Hoewel er geen alternatieven worden geboden, kan de raad overwegen of het huidige beleidsneutrale karakter voldoende is of dat er behoefte is aan een ambitieuzere aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is meer een inventarisatie dan een actiegericht plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een ambitieniveau kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het addendum "Oars mei wetter omgean" vast te stellen en toe te voegen aan de Duurzaamheidsagenda 2025-2028.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie geweest bij het opstellen van het addendum. Het document is een overzicht van bestaande activiteiten. Wel is er samenwerking met betrokken partijen zoals Wetterskip Fryslân en Vereniging Circulair Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het addendum deel uitmaakt van de Duurzaamheidsagenda en zich richt op het duurzaam omgaan met water.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het addendum, aangezien het een beleidsneutraal overzicht betreft. De financiering van de uitvoeringskosten van bestaande projecten is al voorzien binnen de huidige middelen.
14 Herstelbesluiten bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 13 maart 2025 het Gemeentelijk woonplan vastgesteld en ter instemming voorgelegd aan het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân, dat op 25 maart 2025 instemde. Dit besluit volgde op een uitspraak van de Raad van State op 4 december 2024, waarin een eerder bestemmingsplan werd vernietigd vanwege het ontbreken van een vastgesteld woonplan met provinciale instemming. Om te voorkomen dat de bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach om dezelfde reden worden vernietigd, is voorgesteld de plantoelichtingen van deze plannen te wijzigen. De wijzigingen betreffen de paragrafen over provinciaal en gemeentelijk beleid en maatschappelijke uitvoerbaarheid. De wijzigingen zijn van ondergeschikte aard, waardoor geen nieuwe inspraakprocedure nodig is. De kosten voor de aanpassingen worden door de gemeente gedragen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 13 maart 2025 it Gemeentlik wenplan fêststeld en foar goedkarring foarlein oan it kolleezje fan Deputearre Steaten fan Fryslân, dat op 25 maart 2025 ynstimde. Dit beslút folge op in útspraak fan de Ried fan Steat op 4 desimber 2024, wêryn in earder bestimmingsplan waard ferneatige fanwegen it ûntbrekken fan in fêststeld wenplan mei provinsjale ynstimming. Om foar te kommen dat de bestimmingsplannen Frjentsjer-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach om deselde reden ferneatige wurde, is foarsteld de plantoeljochtingen fan dizze plannen te wizigjen. De wizigingen hawwe betrekking op de paragrafen oer provinsjaal en gemeentlik belied en maatskiplike útfierberens. De wizigingen binne fan ûnderhearrige aard, wêrtroch gjin nije ynspraakproseduere nedich is. De kosten foar de oanpassingen wurde troch de gemeente droegen.
-
RV Herstelbesluiten bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach.pdf analyse
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan en ongewijzigde vaststelling beeldkwaliteitsplan Franeker - Nij Fristho en Berltsum – Bildtdijk en de Opslach". Het voorstel beoogt het herstellen van juridische hiaten in de toelichtingen van de bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat deze plannen worden vernietigd door de Raad van State, zoals eerder gebeurde met het bestemmingsplan Boksum-Blessumerpaed 3. De wijzigingen betreffen de paragrafen over provinciaal en gemeentelijk beleid en maatschappelijke uitvoerbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de bestemmingsplannen adresseert en de juridische context en risico's duidelijk uiteenzet. Het bevat ook verwijzingen naar relevante documenten en bijlagen.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de bestemmingsplannen. Dit omvat het goedkeuren van de wijzigingen in de toelichtingen van de plannen om juridische problemen te voorkomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen om juridische vernietiging van de plannen te voorkomen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van appellanten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de goedkeuring door de raad en de uiteindelijke beslissing van de Raad van State. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de toelichtingen van de bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach te wijzigen conform het voorstel.
Participatie:
Er is geen nieuwe participatieprocedure nodig vanwege de ondergeschikte aard van de wijzigingen. Eerdere participatie heeft al plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de aanpassingen komen ten laste van de gemeente en worden gedekt door de reguliere post ruimtelijke plannen. Er zijn geen extra financiële lasten voorzien.
15 Wijziging Omgevingsplan gemeente Waadhoeke - Aanwijzen karakteristieke panden Felsumerleane 32 Spannum en Wommelserweg 84 Tzum
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een wijziging van het Omgevingsplan voorgesteld om de panden op Felsumerleane 32 in Spannum en Wommelserweg 84 in Tzum als karakteristieke panden aan te wijzen. Deze wijziging, aangeduid als een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (TAM), zorgt ervoor dat deze panden niet zonder vergunning gesloopt kunnen worden. Dit beschermt hun karakteristieke waarde. De eigenaren van de panden hebben om deze beschermende regeling gevraagd. Tijdens de inventarisatie van karakteristieke panden waren deze percelen per ongeluk niet meegenomen. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode van de ontwerpwijziging. De wijziging wordt nu ongewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad. De kosten van de wijziging worden door de gemeente gedragen, en er zijn geen noemenswaardige risico's verbonden aan het plan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in wiziging fan it Omjouwingsplan foarsteld om de pannen op Felsumerleane 32 yn Spannum en Wommelserwei 84 yn Tsjom as karakteristike pannen oan te wizen. Dizze wiziging, oantsjut as in Tydlike Alternative Maatregel (TAM), soarget derfoar dat dizze pannen net sûnder fergunning sloopt wurde kinne. Dit beskermet harren karakteristike wearde. De eigners fan de pannen hawwe om dizze beskermjende regeling frege. Tidens de ynventarisaasje fan karakteristike pannen wiene dizze perseelen per ûngelok net meinommen. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynsjochperioade fan de ûntwerpwiziging. De wiziging wurdt no net feroare fêststeld troch de gemeenteried. De kosten fan de wiziging wurde troch de gemeente droegen, en der binne gjin neamensweardige risiko's ferbûn oan it plan.
-
Adviesnota Raad Vaststelling Wijziging Omgevingsplan gemeente Waadhoeke-Aanwijzen karakteristieke panden Felsumerleane 32 Spannum en Wommelserweg 84 Tzum.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Omgevingsplan gemeente Waadhoeke - Aanwijzen karakteristieke panden Felsumerleane 32 Spannum en Wommelserweg 84 Tzum." Het voorstel betreft een wijziging van het Omgevingsplan van de gemeente Waadhoeke om de panden op de percelen Felsumerleane 32 in Spannum en Wommelserweg 84 in Tzum aan te wijzen als karakteristieke panden. Deze aanwijzing betekent dat de panden niet zonder vergunning (gedeeltelijk) gesloopt kunnen worden. De eigenaren hebben om deze beschermende regeling verzocht. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en het voorstel wordt ongewijzigd vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het doel en de gevolgen van de omgevingsplanwijziging beschrijft. Het bevat ook informatie over de procedurele aspecten en de afwezigheid van zienswijzen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de omgevingsplanwijziging. De raad moet het voorstel ongewijzigd vaststellen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet beschermen van de karakteristieke panden door de omgevingsplanwijziging vast te stellen. Het alternatief is om de wijziging niet vast te stellen, waardoor de panden niet beschermd worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel om de panden te beschermen. Het is haalbaar en relevant gezien de verzoeken van de eigenaren en de beoordeling door Monumentenzorg Fryslân. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van het Omgevingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Er is afgezien van participatie, omdat de wijziging slechts betrekking heeft op twee panden en de eigenaren zelf om de wijziging hebben verzocht. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op het behoud van karakteristieke waarden.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de kosten voor de gemeente om de omgevingsplanwijziging door te voeren. Deze kosten worden niet verhaald op de aanvragers en komen volledig voor rekening van de gemeente. Het voorstel vermeldt dat er een intern lerend vermogen uitgaat van deze eerste omgevingsplanwijziging.
16 Begroting 2026 GR Fryslân-West
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W), maar het college adviseert hiervan af te zien. De GR F-W, verantwoordelijk voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, heeft een sluitende begroting zonder wijzigingen in kosten- en opbrengstenverdeling ten opzichte van 2025. De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is nihil door verbeterd subsidieresultaat. Er is een impulsbudget van het rijk voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden. De raadsadviescommissie ziet geen aanleiding voor een gezamenlijke zienswijze. De meerjarenbegroting is positief en sluit aan op de Businesscase Werkleerbedrijf. Het college legt de stukken voor zoals gebruikelijk, in afwachting van de gevolgen van de raadsadviescommissie. De gemeenteraad besluit geen zienswijze in te dienen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de mooglikheid om sjoenswizen yn te tsjinjen op de konseptbegrutting 2026 fan de Mienskiplike Regeling Fryslân-West (GR F-W), mar it kolleezje advisearret hjirfan ôf te sjen. De GR F-W, ferantwurdlik foar subsydzjearre arbeid en de útfiering fan de Wet sosjale wurkfoarsjenning, hat in slútende begrutting sûnder wizigings yn kosten- en opbringsteferdieling yn ferliking mei 2025. De gemeentlike bydrage foar 2026 is nihil troch ferbettere subsydzjeresultaat. Der is in ympulsbudzjet fan it ryk foar duorsume ynfrastruktuer foar kwetsbere wurksykjenden. De riedsadvyskommisje sjocht gjin oanlieding foar in mienskiplike sjoenswize. De mearjierrenbegrutting is posityf en slút oan op de Businesscase Wurkleerbedriuw. It kolleezje leit de stikken foar sa't wenst, yn ôfwachting fan de gefolgen fan de riedsadvyskommisje. De gemeenteried beslút gjin sjoenswize yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting GR F-W 2026". Het voorstel betreft de conceptbegroting voor 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W), die verantwoordelijk is voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het college adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen op deze begroting, aangezien deze structureel sluitend is en er geen wijzigingen zijn in de kosten- en opbrengstenverdeling. De gemeentelijke bijdrage is voor 2026 nihil, en er zijn financiële middelen beschikbaar vanuit het rijk voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de financiële situatie, de rol van de GR F-W, en de betrokkenheid van de gemeenten. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de begroting van de GR F-W. Het college adviseert echter om hiervan af te zien.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgt en geen zienswijze indient, of dat zij toch een zienswijze willen indienen op basis van eigen overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast op alle aspecten, zoals duurzaamheid en participatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel van het college volgen en geen zienswijze indienen op de begroting van 2026.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de financiële middelen voor een duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden, maar verdere details ontbreken.
Financiële Gevolgen:
De gemeentelijke bijdrage is voor 2026 nihil, wat een financieel voordeel oplevert voor de gemeente Waadhoeke. Er zijn ook rijksbijdragen beschikbaar voor sociale infrastructuur, maar de exacte dekking en besteding worden niet volledig uitgewerkt in het voorstel.
17 Afrekenen fractiebudget 2024 en toekennen voorschot 2025
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Waadhoeke betreft de definitieve vaststelling van het fractiebudget voor 2024 en de toekenning van voorschotten voor 2025. Het fractiebudget ondersteunt fracties in hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. Alle fracties, behalve de VVD en Fraksje Hoekstra, ontvingen in 2024 een voorschot en hebben nu verantwoording afgelegd over hun uitgaven. De VVD heeft besloten in 2025 weer gebruik te maken van het fractiebudget. Fraksje Hoekstra, als afsplitsing, heeft alleen recht op het variabele deel van het budget. Het voorstel is om de budgetten van 2024 definitief vast te stellen en de voorschotten voor 2025 uit te betalen. De raad heeft dit voorstel op 3 juli 2025 goedgekeurd. Er zijn geen alternatieven, omdat het niet vaststellen van de budgetten in strijd is met de verordening. De financiële aspecten zijn opgenomen in de begroting en meerjarenraming.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Waadhoeke giet oer de definitive fêststelling fan it fraksjebudzjet foar 2024 en de takennings fan foarskotten foar 2025. It fraksjebudzjet stipet fraksjes yn harren folksfertsjintwurdigjende, kadersettende en kontrolearjende rol. Alle fraksjes, útsein de VVD en Fraksje Hoekstra, krigen yn 2024 in foarskot en hawwe no ferantwurding ôflein oer harren útjeften. De VVD hat besletten yn 2025 wer gebrûk te meitsjen fan it fraksjebudzjet. Fraksje Hoekstra, as ôfskieding, hat allinnich rjocht op it fariabele diel fan it budzjet. It foarstel is om de budzjetten fan 2024 definityf fêst te stellen en de foarskotten foar 2025 út te beteljen. De ried hat dit foarstel op 3 july 2025 goedkard. Der binne gjin alternativen, om't it net fêststellen fan de budzjetten yn striid is mei de feroardering. De finansjele aspekten binne opnommen yn de begrutting en mearjierrenraming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Afrekenen fractiebudget 2024 en toekennen voorschot 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afrekenen fractiebudget 2024 en toekennen voorschot 2025". Het voorstel betreft de definitieve vaststelling van de fractiebudgetten voor 2024 op basis van de werkelijke uitgaven van de fracties en het vaststellen van de voorschotten voor 2025. Het fractiebudget ondersteunt de fracties in hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. Alle fracties, behalve de VVD en Fraksje Hoekstra, hebben in 2024 een voorschot ontvangen. De VVD kiest ervoor om in 2025 weer een fractiebudget te ontvangen. Het voorstel regelt ook de verrekening van niet-uitgegeven budgetten en de reservering van overschotten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de procedure, de financiële overzichten van de fractiebudgetten, en de regels omtrent de reservering van overschotten. De bijlagen met verantwoordingen van de fractiebudgetten bieden extra transparantie.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de fractiebudgetten van 2024 definitief vast te stellen en de voorschotten voor 2025 uit te betalen. Dit is een formele goedkeuring van de financiële verantwoording en planning.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en financiële afhandeling betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de vastgestelde budgetten en de voorgestelde voorschotten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelen en procedures zijn helder en meetbaar.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het fractiebudget van 2024 definitief vast te stellen en het voorschot voor 2025 goed te keuren en uit te laten betalen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, omdat het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële afhandeling van fractiebudgetten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling en uitbetaling van de fractiebudgetten. De begroting en meerjarenraming houden al rekening met deze budgetten, waardoor er geen extra financiële dekking nodig is.
01-07-2025 Kernsessie
Algemene bijlagen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kernsessie Erfgoedbeleid", die plaatsvindt op 1 juli onder leiding van voorzitter Bart van Wijk. Het doel is om raadsleden te voorzien van een gestructureerd debat over erfgoedbeleid, waarbij de focus ligt op de leidende principes: bescherming, verbinding en bewustwording. Het voorstel biedt een platform voor raadsleden om hun inbreng te geven en technische vragen vooraf te stellen. Tijdens de sessie worden de uitgangspunten, indeling van erfgoed en beleidsdoelen besproken, waarna de wethouder feedback ontvangt om het uiteindelijke beleid vorm te geven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke structuur biedt voor de kernsessie en de belangrijkste onderwerpen en doelen van het erfgoedbeleid behandelt. Echter, specifieke details over de implementatie en financiering ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het geven van input en feedback op het voorgestelde erfgoedbeleid. Raadsleden worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan het debat en hun standpunten en suggesties te delen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van de leidende principes en beleidsdoelen, evenals over de mate van bescherming en promotie van cultureel erfgoed. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de balans tussen behoud en ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke uitvoeringsdetails kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten welke aanbevelingen en feedback aan het college worden meegegeven voor de verdere ontwikkeling van het erfgoedbeleid.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door raadsleden en biedt mogelijkheden voor inspraak en debat, maar er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, aangezien het een van de algemene beleidsdoelen is en wordt gekoppeld aan de verbinding van erfgoed met de fysieke leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van het beleid te waarborgen.