Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 12-01-2021, Kernteam
Met elkaar in debat zijn
  • H. Hoekstra - Fraksje Hoekstra
  • H. Hof - Gemeentebelangen

Waadhoeke Stelt Mobiliteitsvisie 2030 op: Veiligheid en Fietsverkeer Centraal


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Waadhoeke werkt aan een nieuwe mobiliteitsvisie voor 2030, waarbij verkeersveiligheid en fietsverkeer als topprioriteiten worden genoemd. Tijdens een recent debat presenteerde het adviesbureau Goudappel de bevindingen van hun uitgebreide inventarisatie en vroegen zij om input van lokale politieke partijen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de bijeenkomst, geleid door Johan Munsterman van Goudappel, werd duidelijk dat de gemeente Waadhoeke, ontstaan uit een fusie van meerdere gemeenten, behoefte heeft aan een vernieuwde mobiliteitsaanpak. "We zetten een stip op de horizon richting 2030," aldus Munsterman. De visie moet inspelen op landelijke en regionale beleidsveranderingen, nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en veranderende vervoerswijzen.

Een belangrijk onderdeel van de presentatie was de inventarisatie van de huidige verkeerssituatie in Waadhoeke. Cor Koopmans, eveneens van Goudappel, lichtte toe dat verkeersveiligheid een terugkerend thema is. "Bijna 800 keer werd verkeersveiligheid genoemd als een belangrijk aandachtspunt," zei Koopmans. Ook de fietsverbindingen en de kwaliteit van de infrastructuur kwamen naar voren als belangrijke verbeterpunten.

De enquête onder inwoners, met ruim 800 respondenten, toonde aan dat er veel waardering is voor de huidige infrastructuur, maar dat er ook veel ruimte is voor verbetering. Vooral de verkeersveiligheid in dorpen zoals Sint Annaparochie en de fietsverbindingen tussen Winsum en Dronrijp werden als knelpunten genoemd. "Het gedrag van weggebruikers, zoals snelheidsovertredingen, draagt bij aan een gevoel van onveiligheid," voegde Koopmans toe.

Naast de inventarisatie werden ook toekomstige trends en ontwikkelingen besproken. De opkomst van deelmobiliteit, vergrijzing en technologische innovaties zoals zelfrijdende voertuigen zijn factoren waarmee de gemeente rekening moet houden. De mobiliteitsvisie zal zich richten op de thema's leefbaarheid, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid.

Tijdens de bijeenkomst werd ook input gevraagd van de aanwezige politieke partijen. Hendrik Hoekstra van Gemeentebelangen vroeg naar de kwaliteit van de bermen en fietspaden, terwijl de heer Hof het belang van gedragsbeïnvloeding onderstreepte. "Het gedrag van verkeersdeelnemers is een van de belangrijkste pijlers in het hele mobiliteitsverhaal," aldus Koopmans.

De komende maanden zal Goudappel verder werken aan een conceptvisie, die vervolgens met het college en de inwoners zal worden besproken. Het uiteindelijke doel is om voor de zomervakantie een definitieve visie te presenteren aan de gemeenteraad.