Digitalisearring miljeudossiers
De gemeente Menameradiel overweegt de digitalisering van haar milieudossiers in het kader van de start van de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) op 1 januari 2014. De FUMO streeft naar volledig digitale communicatie met haar partners. Momenteel zijn alle milieudossiers van de gemeente nog analoog, wat digitalisering noodzakelijk maakt om aan de toekomstige eisen te voldoen. Het plan is om in november de dossiers te laten scannen door medewerkers van het SW-bedrijf Empatec. Na digitalisering worden de dossiers voorzien van metadata en gecontroleerd op kwaliteit. De digitale dossiers worden vervolgens geïmporteerd in de SCI-Webportal, die toegankelijk is voor geautoriseerde medewerkers van de FUMO en de gemeente. Omdat de portal geen archieffunctie heeft, wordt voorgesteld om wekelijks een export naar een documentair management systeem (DMS) te maken, dat als officieel archief zal dienen. De gemeente beschikt momenteel nog niet over een DMS, maar het is noodzakelijk om er een te hebben voor het beheer van alle digitale documenten. De geschatte kosten voor de digitalisering bedragen € 8.985,00. Er wordt voorgesteld deze kosten te dekken uit de post onvoorzien.