Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 11-06-2020, Gemeenteraad Waadhoeke
Met elkaar in debat zijn
  • M.C.M. Waanders - Burgemeester
  • D. Kamstra - Gemeentebelangen
  • J. Osinga-Bonnema - VVD

Gemeente Waadhoeke zet in op betere dienstverlening: "We moeten met de burger in gesprek"


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen om de dienstverlening te verbeteren. Het college is opgedragen deze aanbevelingen uit te voeren en de raad te informeren over de voortgang.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van 28 januari 2020 presenteerde de rekenkamer haar bevindingen over de dienstverlening in de gemeente Waadhoeke. De belangrijkste aanbevelingen waren het uitwerken van de dienstverleningsvisie in concrete doelen, het betrekken van inwoners, ondernemers en medewerkers bij de concretisering van deze visie, en het maken van afspraken over de informatievoorziening. Het college onderschrijft deze aanbevelingen en zal ze opnemen in het programmaplan Dienstverlening.

Het debat over het rapport verliep echter niet zonder kritische noten. Gemeentebelangen uitte zorgen over de betrokkenheid van burgers bij het onderzoek. "We hebben toen gesteld dat wij eigenlijk zeiden van wij willen een steunpunt in Sint Anna, omdat wij dat aan onze burgers moeten gunnen, omdat zij ons daarom vragen," aldus een raadslid van Gemeentebelangen. Er werd opgemerkt dat het onderzoek niet representatief was, met slechts 54 ingevulde briefjes aan de balie en telefoon. "Daar kun je geen keuzes op maken," klonk het kritisch.

De heer Kuipers van een andere fractie bracht een toekomstgerichte visie naar voren: "Binnen vier jaar heb je geen gemeenteloket meer. Alles is digitaal plus een haal- en brengservice." Hij benadrukte de noodzaak om de voordelen van digitalisering te benutten.

Mevrouw Osinga sloot zich hierbij aan en wees op de veranderende behoeften van burgers. "Misschien zijn de behoeften wel anders. Misschien moet het wel anders ingevuld worden," stelde ze voor.

Het college verzekerde de raad dat er al concrete stappen zijn gezet. "We hebben onlangs voor 2020 al het hele uitvoeringsprogramma ontvangen, inclusief doelstellingen," aldus een woordvoerder van het college. Er wordt gewerkt aan een experiment klanttevredenheid en een spoorboek voor de periode 2021-2023.

De raad besloot uiteindelijk de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen en het college op te dragen deze uit te voeren. De voortgang zal na de vakantie worden besproken aan de hand van het spoorboek. Het debat eindigde met een oproep tot actie: "We moeten met de burger in gesprek," een sentiment dat breed werd gedeeld.

Samenvatting van het voorstel


De rekenkamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de dienstverlening in de gemeente Waadhoeke en presenteerde de bevindingen op 28 januari 2020. Het presidium heeft een raadsbesluit voorbereid op basis van de aanbevelingen van de rekenkamer. De belangrijkste aanbevelingen zijn: het uitwerken van de dienstverleningsvisie in concrete doelen, het betrekken van inwoners, ondernemers en medewerkers bij de concretisering van deze visie, en het maken van afspraken over de informatievoorziening met betrekking tot dienstverlening. Het college heeft aangegeven de aanbevelingen te onderschrijven en zal deze opnemen in het programmaplan Dienstverlening. De raad heeft besloten de aanbevelingen over te nemen en het college op te dragen deze uit te voeren en de raad te informeren over de voortgang.

Documenten