Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 12-12-2013, Raadscommissie

7.c Evaluatie handhavingsactie opruimplicht hondenpoep


In de raadsvergadering van maart 2013 werd een motie ingediend om toezicht te houden op de opruimplicht van hondenpoep. Het college stelde voor om in het derde kwartaal van 2013 een week lang een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) in te huren om dit te handhaven en daarna te evalueren. Dit voorstel werd uitgevoerd en geëvalueerd.

Uit de evaluatie bleek dat het toezicht en de communicatie over de handhavingsactie hebben bijgedragen aan een schonere openbare ruimte met minder hondenpoep. Twee BOA’s werden ingezet en voerden hun taak goed uit. Hoewel de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet voorschrijft dat hondenpoep in bermen en velden moet worden opgeruimd, wordt dit binnen de bebouwde kom wel als overlast ervaren.

Er zijn aanbevelingen gedaan, waaronder het onaangekondigd uitvoeren van toezicht op hondenpoep minimaal twee keer per jaar, het inzetten van BOA’s die ook parkeercontroles uitvoeren, en het aanpassen van de APV zodat hondenpoep binnen de bebouwde kom moet worden opgeruimd. Daarnaast wordt geadviseerd om de handhavingsacties op te nemen in het jaarlijkse handhavingsprogramma en hierover te communiceren via de gemeentelijke kanalen.

De gemeente heeft klachten en meldingen van burgers over hondenpoep meegenomen in de evaluatie en zal via de website en persberichten communiceren over de voortgang en aanpassingen in de APV.

Documenten