14-03-2019 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
G.d. Geldof
G.d. Geldof
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S.s. Kuipers
S.s. Kuipers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Nammensma
K. Nammensma
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
W. Hokken
W. Hokken
H. Terpstra
H. Terpstra
W. Hokken
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:01:56 - 00:02:44 - 00:03:57 - 00:03:57 - 00:04:28 - 00:04:33 - 00:04:41 - 00:09:43 - 00:09:43 - 00:11:10 - 00:11:10 - 00:12:53 - 00:12:53 - 00:15:15 - 00:15:15 - 00:16:18 - 00:16:18 - 00:17:18 - 00:17:18 - 00:17:22 - 00:17:22 - 00:17:27 - 00:17:27 - 00:19:19 - 00:19:19 - 00:22:32 - 00:22:32 - 00:23:11 - 00:23:11 - 00:23:28 - 00:23:31 - 00:23:41 - 00:27:37 - 00:27:37 - 00:30:44 - 00:30:44 - 00:33:11 - 00:33:11 - 00:37:13 - 00:37:13 - 00:38:56 - 00:38:56 - 00:39:54 - 00:39:54 - 00:40:24 - 00:40:24 - 00:40:34 - 00:40:43 - 00:41:58 - 00:41:58 - 00:49:38 - 00:49:38 - 00:52:24 - 00:52:24 - 00:59:18 - 00:59:18 - 01:03:37 - 01:03:37 - 01:05:43 - 01:05:43 - 01:07:51 - 01:07:51 - 01:08:13 - 01:08:13 - 01:08:51 - 01:08:51 - 01:11:00 - 01:11:00 - 01:11:15 - 01:11:15 - 01:12:21 - 01:12:21 - 01:13:26 - 01:13:26 - 01:13:56 - 01:13:56 - 01:14:05 - 01:23:12 - 01:23:12 - 01:25:52 - 01:25:52 - 01:29:29 - 01:29:29 - 01:35:16 - 01:35:16 - 01:37:34 - 01:37:34
Onbekende spreker -
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 004.a Besloten vergadering gemeenteraad 22 januari 2019
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.b Vergadering gemeenteraad 7 februari 2019
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.c Toezeggingenlijst 7 februari 2019
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur:
G.d. Geldof
G.d. Geldof
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel benoemen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Ter bespreking:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008.a Préadvies Armoedebeleid
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
S. Knol
S. Knol
S. Knol
S. Knol
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S.s. Kuipers
S.s. Kuipers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:40:43 - 00:41:58 - 00:41:58 - 00:49:38 - 00:49:38 - 00:52:24 - 00:52:24 - 00:59:18 - 00:59:18 - 01:03:37 - 01:03:37 - 01:05:43 - 01:05:43 - 01:07:51 - 01:07:51 - 01:08:13 - 01:08:13 - 01:08:51 - 01:08:51 - 01:11:00 - 01:11:00 - 01:11:15 - 01:11:15 - 01:12:21 - 01:12:21 - 01:13:26 - 01:13:26 - 01:13:56 - 01:13:56 - 01:14:05
Agendapunt 008.b Memo planning actieplan duurzaamheid en regionale energiestrategie
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Nammensma
K. Nammensma
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
W. Hokken
W. Hokken
H. Terpstra
H. Terpstra
W. Hokken
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
W. Hokken
J. Dijkstra - Wethouder
K. Nammensma
J. Dijkstra - Wethouder
K. Nammensma
J. Dijkstra - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
K. Nammensma
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
W. Hokken
D. Kamstra - Gemeentebelangen
W. Hokken
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
H. Terpstra
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
01:14:05 - 01:23:12 - 01:23:12 - 01:25:52 - 01:25:52 - 01:29:29 - 01:29:29 - 01:35:16 - 01:35:16 - 01:37:34 - 01:37:34 - 01:53:23 - 01:54:18 - 01:55:48 - 01:56:01 - 02:09:10 - 02:09:49 - 02:12:12 - 02:13:13 - 02:13:22 - 02:20:39 - 02:22:27 - 02:23:54 - 02:25:45 - 02:26:00
Agendapunt 009 Besluit gemeentetuin
Gemeentetuin Franeker: Een Groene Toekomst met Complexe Wortels
In de raadsvergadering van 14 maart 2019 werd het langverwachte voorstel voor de herinrichting van de gemeentetuin in Franeker besproken. Het plan, dat een jaar in de maak was, belooft een ecologisch verantwoorde en biodiverse omgeving te creëren. Maar de weg naar dit voorstel was allesbehalve eenvoudig.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd duidelijk dat de gemeentetuin meer is dan een stukje groen; het is een symbool van betrokkenheid en emotie. Mevrouw Bloem opende het debat met lof voor de werkgroep die het plan ontwikkelde. "Het mooiste park is een ecologisch park," benadrukte ze, wijzend op de biodiversiteit die het plan nastreeft. Ze pleitte voor een ecologische vijver in plaats van stalen waterbakken, om de natuurlijke uitstraling te versterken.De heer Hoekstra van de FV sprak met enige nostalgie over het 'Dreeslaantje', een onderdeel van de tuin dat veel discussie heeft opgeleverd. "Green is emotion," zei hij, en prees de werkgroep voor hun doorzettingsvermogen in een "dreigt proces". Hij benadrukte het belang van betrokkenheid van de inwoners bij de verdere uitwerking van het plan.
Mevrouw Nammensma van het CDA maakte een poëtische vergelijking tussen de liefde en het onderhoud van de tuin. "Snoeien doet groeien," zei ze, en complimenteerde de werkgroep voor hun inzet. Ze riep op tot samenwerking en benadrukte dat het plan een plek moet worden waar jong en oud kunnen genieten.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Terpstra, was blij met het voorstel, maar uitte ook kritiek op het proces. Hij herinnerde aan een eerdere motie van zijn partij die niet volledig werd opgevolgd. "Een besluit met meerderheid hoeft niet altijd een goed besluit te zijn," waarschuwde hij, en pleitte voor een leerproces voor de gemeente.
De wethouder, de heer Diekstra, erkende de complexiteit van het proces en prees de werkgroep voor hun harde werk. Hij beloofde dat de bomen die op de tekening staan, daadwerkelijk geplant zullen worden. "Vertrouwen komt te voet en gaat te paard," citeerde hij, en benadrukte het belang van transparantie en betrokkenheid bij de verdere uitwerking.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen, met de belofte dat de werkgroep en de inwoners nauw betrokken blijven bij de volgende stappen. De gemeentetuin van Franeker staat aan de vooravond van een groene transformatie, met een plan dat zowel de natuur als de gemeenschap omarmt.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 14 maart 2019 wordt een voorstel besproken voor de inrichting van de gemeentetuin in Franeker. Dit voorstel is ontwikkeld door een werkgroep die in juli 2018 werd ingesteld met als doel een eenduidig plan te ontwerpen voor het gebied ten westen van het gemeentehuis. Het proces om tot dit plan te komen was uitdagend en vereiste meerdere overleggen en een openbare presentatie. Ondanks verschillende zienswijzen en emotionele discussies, heeft de werkgroep een samenhangend advies aan de raad kunnen voorleggen. Het voorgestelde plan richt zich op een geleidelijke overgang in de bosrand, volgens het kern-mantel-zoom principe, en behoudt het karakter van het vrijerslaantje. Na goedkeuring door de raad zal het plan verder worden uitgewerkt tot een uitvoeringsplan. De kosten voor de uitvoering kunnen worden gedekt uit het beschikbare budget. Inwonersparticipatie vond plaats via de werkgroep en een openbare presentatie.
Gemeentetún Frjentsjer: In Griene Takomst mei Komplekse Wurzels
Yn de riedsfergadering fan 14 maart 2019 waard it langferwachte foarstel foar de herynrychting fan de gemeentetún yn Frjentsjer besprutsen. It plan, dat in jier yn 'e maak wie, belooft in ekologysk ferantwurde en biodiverse omjouwing te skeppen. Mar de wei nei dit foarstel wie allesbehalve ienfâldich.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de gearkomste waard dúdlik dat de gemeentetún mear is as in stikje grien; it is in symboal fan belutsenens en emoasje. Frou Bloem iepene it debat mei lof foar de wurkgroep dy't it plan ûntwikkele. "It moaiste park is in ekologysk park," benadrukke se, wizend nei de biodiversiteit dy't it plan neistriift. Se pleite foar in ekologyske fiver yn pleats fan stielen wetterbakken, om de natuerlike útstrieling te fersterkjen.De hear Hoekstra fan de FV spruts mei wat nostalgy oer it 'Dreeslaantsje', in diel fan de tún dat in soad diskusje oplevere hat. "Grien is emoasje," sei er, en prees de wurkgroep foar harren trochsettingsfermogen yn in "drege proses". Hy benadrukke it belang fan belutsenens fan de ynwenners by de fierdere útwurking fan it plan.
Frou Nammensma fan it CDA makke in poëtyske fergeliking tusken de leafde en it ûnderhâld fan de tún. "Snoeien docht groeie," sei se, en komplimentearre de wurkgroep foar harren ynset. Se ropt op ta gearwurking en benadrukke dat it plan in plak wurde moat dêr't jong en âld fan genietsje kinne.
De VVD, fertsjintwurdige troch de hear Terpstra, wie bliid mei it foarstel, mar út ek krityk op it proses. Hy herinnerde oan in eardere moty fan syn partij dy't net hielendal neifolge waard. "In beslút mei mearderheid hoecht net altyd in goed beslút te wêzen," warskôge er, en pleite foar in learproses foar de gemeente.
De wethâlder, de hear Diekstra, erkende de kompleksiteit fan it proses en prees de wurkgroep foar harren hurd wurk. Hy beloofde dat de beammen dy't op de tekening steane, daadwurklik pleatst wurde sille. "Fertrouwen komt te foet en giet te hoars," sitearre er, en benadrukke it belang fan transparânsje en belutsenens by de fierdere útwurking.
It foarstel waard úteinlik ienriedich oannommen, mei de belofte dat de wurkgroep en de ynwenners ticht belutsen bliuwe by de folgjende stappen. De gemeentetún fan Frjentsjer stiet oan de foaravens fan in griene transformaasje, mei in plan dat sawol de natuer as de mienskip omearmet.
Samenvatting
Yn de riedsfergadering fan 14 maart 2019 wurdt in foarstel besprutsen foar de ynrjochting fan de gemeentetún yn Frjentsjer. Dit foarstel is ûntwikkele troch in wurkgroep dy't yn july 2018 ynsteld waard mei as doel in iendúdich plan te ûntwerpen foar it gebiet ten westen fan it gemeentehûs. It proses om ta dit plan te kommen wie útdaagjend en fereaske meardere oerlisgen en in iepenbiere presintaasje. Ûndanks ferskillende mienings en emoasjonele diskusjes, hat de wurkgroep in gearhingjend advys oan de ried foarlizze kinnen. It foarstelde plan rjochtet him op in gefaze oergong yn de boskrâne, neffens it kjerne-mantel-zoom-prinsipe, en behâldt it karakter fan it frijerslaantsje. Nei goedkarring troch de ried sil it plan fierder útwurke wurde ta in útfieringsplan. De kosten foar de útfiering kinne dekt wurde út it beskikbere budzjet. Ynwennerspartisipaasje fûn plak troch de wurkgroep en in iepenbiere presintaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel werkgroep Bos: Ontwikkeling nieuwe bosrand volgens kern-mantel-zoom principe
Samenvatting: Het voorstel van de werkgroep Bos richt zich op de ontwikkeling van een nieuwe bosrand volgens het kern-mantel-zoom principe. Hierbij wordt gekozen voor variant 2 voor de grens van de bosrand en variant 1 voor de uitvoering van de rand. Het doel is een dynamisch bos dat zich door regelmatig onderhoud kan optimaliseren. Belangrijke aandachtspunten zijn het behoud van het Vrijerslaantje, natuurlijke lijnen in het groen, verkeersveiligheid, CO2-reductie, biodiversiteit, en duurzaam hergebruik van materialen. Het voorstel benadrukt het gebruik van inheemse planten en de integratie van educatieve elementen zoals een insectenhotel en een zendhuisje.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aandachtspunten en uitgangspunten voor de ontwikkeling van de bosrand. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke maatregelen voor het omgaan met zieke bomen en een gedetailleerd onderhoudsplan.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van het voorstel en het toewijzen van de benodigde middelen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering en het waarborgen van de gestelde doelen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van biodiversiteit versus andere belangen, zoals verkeersveiligheid en kostenbeheersing. Ook moet er een afweging worden gemaakt tussen het gebruik van inheemse planten en de ondersteuning van bijen- en vlinderpopulaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de balans tussen biodiversiteit en andere doelen kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde varianten en uitgangspunten voor de bosrandontwikkeling. Daarnaast moet de raad goedkeuring geven voor de financiering en uitvoering van het project.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen hoe participatie kan worden geïntegreerd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor CO2-reductie, biodiversiteit, en duurzaam hergebruik van materialen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de kosten en hoe deze gedekt worden, bijvoorbeeld door gemeentelijke budgetten of subsidies. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Inrichting gemeentetuin" van de gemeente Waadhoeke. Het doel is om een eenduidig plan voor de gemeentetuin te ontwikkelen, gelegen ten westen van het gemeentehuis. Een werkgroep heeft, na een intensief proces met meerdere overleggen en een openbare presentatie, een inrichtingsplan opgesteld. Dit plan richt zich op het creëren van een geleidelijke bosrand volgens het kern-mantel-zoom principe en behoudt het karakter van het vrijerslaantje. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het plan en de randvoorwaarden, en het college opdracht te geven tot verdere uitwerking en uitvoering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van het proces, de betrokkenheid van de werkgroep, en de uiteindelijke aanbevelingen. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere details.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het inrichtingsplan en de randvoorwaarden, en het college opdracht geven om het plan verder uit te werken en uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde inrichting en randvoorwaarden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over de prioritering van groenbeheer en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het plan nog verder uitgewerkt moet worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de verdere uitwerking kan nog uitdagingen met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het inrichtingsplan en de randvoorwaarden, en het college opdracht geven tot verdere uitwerking en uitvoering.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een werkgroep en een openbare presentatie. Dit suggereert dat er inspraak is geweest van verschillende belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op het creëren van een geleidelijke bosrand en het behoud van natuurlijke elementen zoals het vrijerslaantje.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt uit het beschikbare budget, wat aangeeft dat er geen extra financiële lasten worden verwacht buiten het reeds geplande budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgroep Gemeentetuin Inrichtingsplan Bosrand Kern-mantel-zoom Uitgangspunten Ontwikkelscenario Inwonersparticipatie Doorzettingsvermogen Openbare presentatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Nammensma
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
W. Hokken
H. Terpstra
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman -
K. Nammensma -
Onbekende spreker -
H. Hof - Gemeentebelangen
G. Iedema-zondervan -
Agendapunt 010 Begroting 2019 Gearhing en Elan Onderwijsgroep / ontbinding Stichting Radius
Gemeenteraad Waadhoeke keurt onderwijsbegrotingen goed en stemt in met ontbinding Stichting Radius
Tijdens de raadsvergadering van 14 maart 2019 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke unaniem ingestemd met de begrotingen van de onderwijsorganisaties Gearhing en Elan Onderwijsgroep. Daarnaast werd ook de ontbinding van Stichting Radius goedgekeurd, die inmiddels is gefuseerd met Onderwijsgroep Fier tot Elan Onderwijsgroep.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de begrotingen voor 2019 van de onderwijsorganisaties Gearhing en Elan Onderwijsgroep beoordeeld. Gearhing heeft een exploitatietekort, maar beschikt over voldoende reserves om dit te dekken. Elan Onderwijsgroep heeft een sluitende begroting ingediend. Daarnaast wordt de gemeenteraad gevraagd om in te stemmen met de ontbinding van Stichting Radius, die samen met Onderwijsgroep Fier is gefuseerd tot Elan Onderwijsgroep. De gemeenteraad heeft goedkeuring verleend aan beide begrotingen en ingestemd met de ontbinding van Stichting Radius. Deze besluiten zijn genomen tijdens de raadsvergadering van 14 maart 2019.
Gemeenteried Waadhoeke keurt ûnderwiisbegrotingen goed en stimt yn mei ûntbinding fan Stichting Radius.
Tidens de riedsfergadering fan 14 maart 2019 hat de gemeenteried fan Waadhoeke ienstemd mei de begrotingen fan de ûnderwiisorganisaasjes Gearhing en Elan Onderwijsgroep. Dêrneist waard ek de ûntbinding fan Stichting Radius goedkard, dy't ynmidels fúzjearre is mei Onderwijsgroep Fier ta Elan Onderwijsgroep.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de begrotingen foar 2019 fan de ûnderwiisorganisaasjes Gearhing en Elan Onderwijsgroep beoardiele. Gearhing hat in exploitatietekort, mar beskikt oer genôch reserves om dit te dekken. Elan Onderwijsgroep hat in slútende begroting yntsjinne. Dêrneist wurdt de gemeenteried frege om yn te stimmen mei de ûntbinding fan Stichting Radius, dy't tegearre mei Onderwijsgroep Fier is fúzje ta Elan Onderwijsgroep. De gemeenteried hat goedkar lein oan beide begrotingen en ynstimd mei de ûntbinding fan Stichting Radius. Dizze besluten binne nommen tiidens de riedsfergadering fan 14 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2019 Gearhing en Elan Onderwijsgroep / ontbinding Stichting Radius". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring te verlenen aan de begrotingen van de onderwijsorganisaties Gearhing en Elan Onderwijsgroep voor 2019. Gearhing heeft een exploitatietekort dat gedekt wordt door hun reserves, terwijl Elan een sluitende begroting heeft. Daarnaast wordt de raad gevraagd in te stemmen met de ontbinding van Stichting Radius, die al gefuseerd is met Onderwijsgroep Fier tot Elan Onderwijsgroep. De goedkeuring van de begrotingen en de ontbinding van Radius zijn formaliteiten die voortvloeien uit eerdere besluiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de begrotingen van beide onderwijsorganisaties en de juridische context van de ontbinding van Stichting Radius. Het biedt voldoende achtergrondinformatie en verwijst naar relevante bijlagen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder en moet goedkeuring verlenen aan de begrotingen van de onderwijsorganisaties. Daarnaast moet de raad instemmen met de ontbinding van Stichting Radius.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de begrotingen en het instemmen met de ontbinding van Stichting Radius. De raad moet overwegen of de financiële plannen en de fusie in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de goedkeuring van de begrotingen en de ontbinding van Radius. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de fusie en toekomstige financiële plannen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begrotingen van Gearhing en Elan Onderwijsgroep goed te keuren en in te stemmen met de ontbinding van Stichting Radius.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over inwonersparticipatie in dit voorstel. Het lijkt voornamelijk een administratieve en juridische kwestie te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien het exploitatietekort van Gearhing wordt gedekt door hun reserves en Elan een sluitende begroting heeft. Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gearhing Elan Onderwijsgroep Stichting Radius Begroting 2019 Onderwijs Fusie Leerlingenaantallen Exploitatietekort Passend onderwijs HuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 011 Interbestuurlijk toezicht
Provinciaal Toezicht op Waadhoeke: Verbetering in Zicht na Fusieperikelen
De provincie Friesland heeft in 2017 een kritisch rapport uitgebracht over het interbestuurlijk toezicht op de voormalige gemeenten Franekeradeel, Menameradiel en het Bildt. De negatieve beoordeling wordt vooral toegeschreven aan de fusie tot de nieuwe gemeente Waadhoeke. De gemeenteraad debatteerde over de bevindingen en de weg naar verbetering.
Samenvatting
De tekst betreft een rapportage over het interbestuurlijk toezicht dat de provincie in 2017 heeft uitgevoerd op de voormalige gemeenten Franekeradeel, Menameradiel en het Bildt. De negatieve beoordeling door de provincie wordt voornamelijk toegeschreven aan de fusie tot de nieuwe gemeente Waadhoeke, waardoor bepaalde toezichtonderwerpen minder aandacht kregen. Verwacht wordt dat de situatie in de toekomst verbetert. De rapportage bevat reacties en verbeterplannen van de betrokken afdelingen, die na goedkeuring naar de provincie worden gestuurd. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze rapportage en de bijbehorende documenten. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de uitvoering van de verbeterplannen. Het onderzoeksbureau Pro Facto onderzoekt momenteel de invulling van het interbestuurlijk toezicht, wat mogelijk invloed kan hebben op toekomstige verbeterplannen.
Provinsjaal Toezicht op Waadhoeke: Ferbettering yn Sicht nei Fúzjeprikels
Yn 2017 hat de provinsje Fryslân in kritysk rapport útbrocht oer it ynterbestjoerlik tafersjoch op de eardere gemeenten Frjentsjeradiel, Menameradiel en it Bildt. De negatyf beoardieling wurdt foaral ta skreaun oan de fúzje ta de nije gemeente Waadhoeke. De gemeenteried debattearre oer de bevindingen en de wei nei ferbettering.
Samenvatting
De tekst befettet in rapportaazje oer it ynterbestjoerlik tafersjoch dat de provinsje yn 2017 útfierd hat op de eardere gemeenten Franekeradeel, Menameradiel en it Bildt. De negative beoardieling troch de provinsje wurdt foaral ta skreaun oan de fúzje ta de nije gemeente Waadhoeke, wêrtroch bepaalde tafersjochûnderwerpen minder omtinken krigen. Ferwachte wurdt dat de situaasje yn de takomst ferbetteret. De rapportaazje befettet reaksjes en ferbetterplannen fan de belutsen ôfdielingen, dy't nei goedkarring nei de provinsje stjoerd wurde. De gemeenteried wurdt frege kennis te nimmen fan dizze rapportaazje en de byhearrende dokuminten. Der binne gjin ekstra kosten ferbûn oan de útfiering fan de ferbetterplannen. It ûndersykbûro Pro Facto ûndersiket op it stuit de ynfolling fan it ynterbestjoerlik tafersjoch, wat mooglik ynfloed hawwe kin op takomstige ferbetterplannen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Rapportage interbestuurlijk toezicht
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Rapportage interbestuurlijk toezicht". Het voorstel presenteert de rapportage van de provincie over het interbestuurlijk toezicht voor het jaar 2017, gericht op de voormalige gemeenten Franekeradeel, Menameradiel en het Bildt. De negatieve beoordeling door de provincie wordt voornamelijk toegeschreven aan de fusie en de focus op de opbouw van de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het voorstel bevat reacties en verbeterplannen van de betrokken afdelingen om de situatie te verbeteren. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze rapportage en de bijbehorende documenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de rapportage van de provincie, de reacties van de afdelingen en de verbeterplannen. Er zijn geen alternatieven of verdere analyses opgenomen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om als horizontaal toezichthouder kennis te nemen van de rapportage en de verbeterplannen. De raad houdt toezicht op het college en moet op de hoogte zijn van de stand van zaken met betrekking tot het interbestuurlijk toezicht.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk informatief is. De raad moet echter wel overwegen hoe zij de verbeterplannen willen monitoren en of zij aanvullende maatregelen willen voorstellen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk gericht is op kennisname. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden acties opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de effectiviteit van de verbeterplannen is afhankelijk van de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de rapportage en de bijbehorende reacties en verbeterplannen.
Participatie:
Inwonersparticipatie is niet van toepassing op dit voorstel, aangezien het een intern bestuurlijk proces betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan de uitvoering van de werkzaamheden zoals beschreven in het voorstel. De financiële gevolgen zijn dus minimaal en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Interbestuurlijk toezicht Provincie Fusie Negatieve beoordeling Verbeterplan Reactie Gemeenten Verantwoordelijke managers Onderzoeksbureau Pro Facto DomeinenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
E. Vogels
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 012 Binnenstadsmanagement Franeker
Franeker zet in op bruisende binnenstad: Gemeenteraad stemt in met nieuw plan
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met een ambitieus voorstel om het binnenstadsmanagement van Franeker te versterken. Het plan, dat zich richt op het aantrekken van meer bezoekers, bedrijven en bewoners, omvat onder andere de financiering van een binnenstadsmanager en verbeterde afvalvoorzieningen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke over het binnenstadsmanagement in Franeker. Sinds 2015 werkt Franeker aan het versterken van de binnenstad door middel van binnenstadsmanagement, met als doel meer bezoekers, bedrijven en bewoners aan te trekken. Dit gebeurt door samenwerking tussen ondernemers, bewoners, de binnenstadsmanager en de gemeente. Er zijn drie speerpunten: Franeker Vastgoed (optimalisatie van de ruimtelijke structuur), Franeker Verwent (verbetering van de beleving voor bezoekers en bewoners) en Franeker Verleidt (bevordering van de kwaliteit van aanbod en promotie).
Het voorstel vraagt om financiering voor de binnenstadsmanager tot juli 2019 en voor een project gericht op afvalvoorzieningen. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het inhuren van de binnenstadsmanager en het plan van aanpak voor afvalvoorzieningen, inclusief de kosten voor het huren van ondergrondse afvalcontainers van Omrin. De kosten worden deels gedekt door een eenmalige post Onvoorzien en door een verhoging van de afvalstoffenheffing. Het binnenstadsmanagement is belangrijk voor het behoud van een vitaal en aantrekkelijk stadscentrum, wat ook een positieve uitwerking heeft op de regio.
Frjentsjer set yn op in brûzjende binnenstêd: Gemeenteried stimt yn mei nij plan
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei in ambisjeus foarstel om it binnenstêdsmanagement fan Frjentsjer te fersterkjen. It plan, dat him rjochtet op it oantrekken fan mear besikers, bedriuwen en bewenners, befettet ûnder oaren de finansiering fan in binnenstêdsmanager en ferbettere ôffalfoarsjennings.
Samenvatting
It foarstel oan de gemeenteried fan Waadhoeke oer it binnenstêdsmanagement yn Frjentsjer. Fanôf 2015 wurdt der yn Frjentsjer wurke oan it fersterkjen fan de binnenstêd troch middel fan binnenstêdsmanagement, mei as doel mear besikers, bedriuwen en bewenners oan te lûken. Dit barret troch gearwurking tusken ûndernimmers, bewenners, de binnenstêdsmanager en de gemeente. Der binne trije spearpunten: Frjentsjer Fêstgoed (optimalisaasje fan de romtelike struktuer), Frjentsjer Ferwent (ferbettering fan de belibbing foar besikers en bewenners) en Frjentsjer Ferleidt (befoardering fan de kwaliteit fan it oanbod en promoasje).
It foarstel freget om finansiering foar de binnenstêdsmanager oant july 2019 en foar in projekt rjochte op ôfvalfoarsjennings. De ried wurdt frege akkoart te gean mei it ynhieren fan de binnenstêdsmanager en it plan fan oanpak foar ôfvalfoarsjennings, ynklusyf de kosten foar it huren fan ûndergrûnske ôfvalkontainers fan Omrin. De kosten wurde diels dekt troch in ienmalige post Onfoarsjoen en troch in ferheging fan de ôfvalstoffenheffing. It binnenstêdsmanagement is wichtich foar it behâld fan in fitaal en oantreklik stedsintrum, wat ek in posityf útwurking hat op de regio.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Binnenstadsmanagement Franeker". Het voorstel richt zich op het versterken van de binnenstad van Franeker door middel van binnenstadsmanagement. Dit omvat het verbeteren van de ruimtelijke structuur, het verhogen van de kwaliteit van de openbare ruimte en het bevorderen van de promotie van Franeker. Het voorstel vraagt om financiering voor de voortzetting van de binnenstadsmanager tot juli 2019 en voor een project gericht op afvalvoorzieningen. Het doel is om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor bezoekers, bedrijven en bewoners, wat uiteindelijk moet leiden tot meer werkgelegenheid en bestedingen in de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de huidige stand van zaken, de behaalde resultaten en de toekomstige plannen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke meetbare doelen en de langetermijnstrategie na juli 2019.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de stand van zaken en besluiten over de voortzetting van de binnenstadsmanager en de financiering van de afvalvoorzieningen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde budgetten en het ondersteunen van de voorgestelde plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor binnenstadsmanagement en afvalvoorzieningen. Er moet een afweging worden gemaakt tussen de kosten en de verwachte voordelen voor de stad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist gedetailleerde meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnvisie na juli 2019 is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de voortzetting van de binnenstadsmanager en de financiering van de afvalvoorzieningen, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ondernemers en bewoners via werkgroepen en stuurgroepen. Er is sprake van actieve participatie van de lokale gemeenschap in het binnenstadsmanagement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in het voorstel, vooral in het kader van de afvalvoorzieningen. Het plan om ondergrondse afvalcontainers te huren kan bijdragen aan een duurzamere afvalverwerking.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige uitgave van €49.100 en structurele kosten van €7.700 en €3.000. Deze worden gedekt door de reserve Stads- en Dorpsvernieuwing en een verhoging van de afvalstoffenheffing. De kosten voor de afvalcontainers worden deels gedekt door de ondernemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Binnenstadsmanagement Franeker Binnenstadsmanager Olaf Busch Afvalvoorzieningen Ondernemersvereniging Franeker E-commerce Leegstand Beleving SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 013 Gedragscode en gentle agreement
Waadhoeke Stelt Gedragscode voor Politici Vast: "Eerst Tekenen, dan Borrel"
De gemeente Waadhoeke heeft een belangrijke stap gezet in het waarborgen van integriteit binnen de lokale politiek. Tijdens een recente raadsvergadering werd zonder tegenstand een gedragscode voor politieke ambtsdragers aangenomen, samen met een 'gentle agreement' voor het handelen bij vermoedens van schendingen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft nog geen gedragscode voor politieke ambtsdragers, wat wettelijk verplicht is. Daarom wordt een gedragscode voor raads- en commissieleden ter vaststelling voorgelegd. Daarnaast is er een gentle agreement opgesteld voor het handelen bij vermoedens van schending van de code. Beide documenten zijn besproken tijdens een integriteitsavond en er was consensus over hun nut en noodzaak. Er zijn geen wijzigingen of alternatieven voorgesteld, dus de documenten worden ongewijzigd ter besluitvorming voorgelegd. Na vaststelling zal het gentle agreement door alle raadsleden worden ondertekend en jaarlijks besproken worden om te bepalen of actualisatie nodig is. De gedragscode en het agreement worden op de website van de raad gepubliceerd. Er zijn geen kosten verbonden aan de vaststelling van deze documenten.
Waadhoeke Stelt Gedrachscode foar Politisy Fêst: "Earst ûndertekenje, dan borrelje"
De gemeente Waadhoeke hat in wichtige stap set yn it warberjen fan integriteit binnen de lokale politike. Tidens in resinte riedsfergadering waard sûnder tsjinstân in gedrachsregel foar politike amtnerhâlders oannommen, tegearre mei in 'gentle agreement' foar it hanneljen by fermeitsjen fan oertsjûgingen fan oertsjûgingen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat noch gjin gedrachscode foar politike ambtsdragers, wat wettich ferplichte is. Dêrom wurdt in gedrachscode foar rieds- en kommisjeleden foar leechstelling foarlein. Dêrneist is der in gentle agreement opsteld foar it hanneljen by fermeitsjen fan skending fan de kode. Beide dokuminten binne besprutsen tidens in integriteitsjûn en der wie konsinsus oer harren nut en needsaak. Der binne gjin feroaringen of alternativen foarsteld, dus de dokuminten wurde ûnferoare foar beslútfoarming foarlein. Nei fêststelling sil it gentle agreement troch alle riedsleden ûndertekene wurde en jierliks besprutsen wurde om te bepalen oft aktualisaasje nedich is. De gedrachscode en it agreement wurde op de webside fan de ried publisearre. Der binne gjin kosten ferbûn oan de fêststelling fan dizze dokuminten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gedragscode en gentle agreement" voor de gemeente Waadhoeke. Het doel is om een gedragscode voor politieke ambtsdragers vast te stellen, wat wettelijk verplicht is. Daarnaast wordt een gentle agreement voorgesteld, waarin afspraken zijn vastgelegd over hoe te handelen bij een vermoeden van schending van de code. Beide documenten zijn bedoeld om de integriteit binnen de raad te waarborgen. Er zijn geen alternatieve voorstellen gedaan, en na vaststelling zullen de documenten jaarlijks worden geëvalueerd. De gedragscode en het agreement worden openbaar gemaakt voor transparantie richting de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de noodzaak als de inhoud van de gedragscode en het gentle agreement behandelt. Er zijn geen alternatieven aangedragen, wat kan wijzen op een breed gedragen voorstel.
Rol van de raad:
De raad moet de gedragscode en het gentle agreement vaststellen en ondertekenen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor de jaarlijkse evaluatie en eventuele actualisatie van de documenten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde gedragscode en het gentle agreement. Dit omvat een keuze over hoe integriteit binnen de raad wordt gewaarborgd en welke normen worden gesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen en ondertekenen van de documenten. Het is haalbaar en relevant, gezien de wettelijke verplichting. De tijdsgebondenheid is impliciet door de jaarlijkse evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gedragscode en het gentle agreement vast te stellen en te ondertekenen.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie, maar de documenten worden openbaar gemaakt om transparantie te waarborgen. Het voorstel benadrukt dat integer bestuur in het belang van de inwoners is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op integriteit en governance.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van de gedragscode en het gentle agreement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode Integriteit Gentle agreement Politieke ambtsdragers Raads- en commissieleden Vaststelling Schending Afspraken Ondertekenen InwonersparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 014 Bestemmingsplan Minnertsga - Ferniawei 10
Bestemmingsplan Ferniawei 10: Gemeenteraad Waadhoeke Corrigeert Fout
In een kort maar krachtig debat heeft de gemeenteraad van Waadhoeke op 14 maart 2019 besloten om het bestemmingsplan voor Ferniawei 10 in Minnertsga te corrigeren. De woning, die per abuis als bedrijfswoning was bestemd, krijgt nu officieel de status van reguliere woning.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om het bestemmingsplan voor Ferniawei 10 in Minnertsga ongewijzigd vast te stellen. De woning op dit perceel is abusievelijk als bedrijfswoning bestemd in het huidige bestemmingsplan, terwijl het altijd als reguliere woning is gebruikt. Het voorstel is om de bestemming te corrigeren naar een woonbestemming, zodat de eigenaar de woning als reguliere woning kan verkopen. Er zijn geen sloop- of nieuwbouwwerkzaamheden gepland. De kosten voor de procedure komen voor rekening van de gemeente vanwege de eerdere fout. Het voorstel is besproken en vastgesteld in de raadsvergadering van 14 maart 2019.
Bestimmingsplan Ferniawei 10: Gemeenteried Waadhoeke Korrigeart Flater
Yn in koart mar krêftich debat hat de ried fan Waadhoeke op 14 maart 2019 besletten om it bestimmingsplan foar Ferniawei 10 yn Minnertsgea te korrizjearjen. De wenning, dy't per abuis as bedriuwswenning bestimd wie, krijt no offisjeel de status fan reguliere wenning.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Waadhoeke is om it bestimmingsplan foar Ferniawei 10 yn Minnertsga ûngewizige fêst te stellen. De wenning op dit perceel is abusyf as bedriuwswenning bestimd yn it hjoeddeistige bestimmingsplan, wylst it altyd as reguliere wenning brûkt is. It foarstel is om de bestimming te korrizjearjen nei in wenbestimming, sadat de eigenaar de wenning as reguliere wenning ferkeapje kin. Der binne gjin sloop- of nijbouwaktiviteiten pland. De kosten foar de proseduere binne foar rekken fan de gemeente fanwege de eardere flaters. It foarstel is besprutsen en fêststeld yn de riedsfergadering fan 14 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Minnertsga - Ferniawei 10". Het doel is om het bestemmingsplan voor het perceel aan de Ferniawei 10 in Minnertsga ongewijzigd vast te stellen. De woning heeft abusievelijk een bedrijfsbestemming gekregen, terwijl het altijd als reguliere woning is gebruikt. Het voorstel beoogt de bestemming te corrigeren naar een woonbestemming, zodat de eigenaar de woning als zodanig kan verkopen. Dit sluit aan bij de feitelijke situatie en het voorgaande bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden en noodzaak voor de wijziging van het bestemmingsplan uiteenzet. Het bevat de benodigde juridische en planologische kaders en geeft inzicht in de procedurele stappen die zijn genomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol van bevoegd bestuursorgaan dat bestemmingsplannen vaststelt. In dit geval moet de raad beslissen over het ongewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet corrigeren van de bestemming van het perceel naar een woonbestemming, in lijn met het feitelijke gebruik en de wens van de eigenaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan Minnertsga - Ferniawei 10 ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Participatie is uitgevoerd volgens de wettelijke procedure van de Algemene wet bestuursrecht, afdeling 3.4. Er is overleg gevoerd met de initiatiefnemer.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een administratieve correctie van de bestemming zonder fysieke veranderingen aan de woning.
Financiële gevolgen:
De kosten van de procedure komen voor rekening van de gemeente, omdat de verkeerde bestemming in het verleden is toegekend. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het betreft een correctie van een administratieve fout.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Minnertsga Ferniawei 10 Woonbestemming Bedrijfsbestemming Juridisch-planologisch kader Algemene wet bestuursrecht Wet ruimtelijke ordening Verkoop Gemeente WaadhoekeVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 015 Verordening antidiscriminatievoorziening Waadhoeke
Waadhoeke Wordt Regenbooggemeente: Gemeenteraad Stemt Voor Motie
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Waadhoeke ingestemd met een motie om de gemeente aan te wijzen als Regenbooggemeente. Het besluit kwam na een intens debat over de noodzaak en uitvoerbaarheid van de motie, die werd ingediend door Gemeentebelangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De motie, die werd besproken tijdens de raadsvergadering van 14 maart 2019, roept op tot de ontwikkeling van beleid waarmee Waadhoeke het predicaat Regenbooggemeente kan verdienen. Dit zou de gemeente in lijn brengen met andere Friese steden zoals Leeuwarden, Súdwest Fryslân en Heerenveen. "Onze fractie vindt het onacceptabel dat LHBT-personen niet uit durven te komen voor hun identiteit," verklaarde de heer Arens van Gemeentebelangen.De discussie over de motie was levendig en divers van toon. De heer Arens benadrukte het belang van de motie door te wijzen op de statistieken: "Gemiddeld één op de 20 inwoners in Waadhoeke, dat betekent 2300 inwoners, behoort tot de LHBT-gemeenschap." Hij pleitte voor een actief en preventief antidiscriminatieprogramma, vergelijkbaar met dat van andere Regenbooggemeenten.
Niet alle raadsleden waren direct overtuigd. De heer Hokken van Sam uitte zijn zorgen over de uitvoerbaarheid en de kosten: "Als het hier gaat om alleen een vlag uitsteken, dan voelt Sam er niet voor. Dan moeten we meer doen." Ook het CDA en de ChristenUnie hadden bedenkingen. "Voor het CDA is Waadhoeke een inclusieve gemeente. Wij willen geen inwoners buitenspel zetten," aldus de heer Wijkhuis van het CDA.
Ondanks de verdeeldheid binnen de raad, stemde een meerderheid van 17 tegen 9 voor de motie. Het college van burgemeester en wethouders kreeg de opdracht om een beleidsvoorstel met bijbehorende kostenraming voor te leggen aan de raad, uiterlijk in 2020. "We moeten geen lege hulzen gaan samenstellen, maar dan gaan we ook iets doen met elkaar," benadrukte de burgemeester.
Met de goedkeuring van de motie zet Waadhoeke een belangrijke stap richting meer inclusiviteit en acceptatie van diversiteit binnen de gemeente. De komende maanden zal blijken hoe het college invulling gaat geven aan deze nieuwe status als Regenbooggemeente.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om de Verordening Antidiscriminatievoorziening te harmoniseren. De afzonderlijke fusiepartners van de gemeente hadden elk een gelijkluidende verordening, gebaseerd op de VNG modelverordening. Met de vorming van de gemeente Waadhoeke is het noodzakelijk deze verordeningen samen te voegen onder één naam: Waadhoeke. De inhoud van de verordening blijft ongewijzigd, behalve de gemeentenaam. Na goedkeuring door de raad zal de verordening worden gepubliceerd. Het doel is om de antidiscriminatievoorziening uniform te maken binnen de nieuwe gemeente. Er zijn geen alternatieven of verdere analyses van toepassing. De financiële aspecten blijven ongewijzigd binnen de begroting van Waadhoeke. Het voorstel werd vastgesteld in de raadsvergadering van 14 maart 2019.
Waadhoeke wurdt Regenbooggemeente: Gemeenteried stimt foar motyf.
Yn in bewegene riedsfergadering hat de gemeenteried fan Waadhoeke ynstimd mei in motyf om de gemeente oan te wizen as Regenbooggemeente. It beslút kaam nei in yntins debat oer de needsaak en útfierberens fan de motyf, dy't yntsjinne waard troch Gemeentebelangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De motie, dy't besprutsen waard tiidens de riedsfergadering fan 14 maart 2019, ropt op ta it ûntwikkeljen fan belied wêrmei't Waadhoeke it predikaat Regenbooggemeente fertsjinje kin. Dit soe de gemeente yn line bringe mei oare Fryske stêden lykas Ljouwert, Súdwest Fryslân en Hearrenfean. "Us fraksje fynt it net akseptabel dat LHBT+ -personen net foar har identiteit útkomme doare," ferklearre de hear Arens fan Gemeentebelangen.De diskusje oer de motie wie libbenich en ferskaat fan toan. De hear Arens benadrukte it belang fan de motie troch te wizen op de statistiken: "Gemiddeld ien op 'e 20 ynwenners yn Waadhoeke, dat betsjut 2300 ynwenners, heart ta de LHBT+-mienskip." Hy pleite foar in aktyf en preventyf antidiskriminaasjeprogramma, lykas dat fan oare Regenbooggemeenten.
Net alle riedsleden wiene direkt oertsjûge. De hear Hokken fan Sam útte syn soargen oer de útfierberens en de kosten: "As it hjir giet om allinnich in flagge útstekke, dan fielt Sam der net foar. Dan moatte we mear dwaan." Ek it CDA en de ChristenUnie hiene betinkings. "Foar it CDA is Waadhoeke in ynkluzyf gemeente. Wy wolle gjin ynwenners bûtespul sette," sa de hear Wijkhuis fan it CDA.
Nettsjinsteande de ferdieldheid binnen de ried, stimde in mearderheid fan 17 tsjin 9 foar de motie. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders krige de opdracht om in beliedsferset mei byhearrende kostenramming foar te lizzen oan de ried, úterlik yn 2020. "We moatte gjin lege hulzen gean gearstalje, mar dan gean we ek wat dwaan mei elkoar," benadrukke de boargemaster.
Mei de goedkarring fan de motie set Waadhoeke in wichtige stap rjochting mear ynkluzyteit en akseptaasje fan diversiteit binnen de gemeente. De kommende moannen sil bliken hoe't it kolleezje ynfolling jaan sil oan dizze nije status as Regenbooggemeente.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Waadhoeke is om de Ferordening Antidiskriminaasjefoarsjenning te harmonisearjen. De ôfsûnderlike fúzjepartners fan de gemeente hiene elk in deselde ferordening, basearre op it VNG-modelferordening. Mei de foarming fan de gemeente Waadhoeke is it needsaaklik om dizze ferordeningen gear te fûzjen ûnder ien namme: Waadhoeke. De ynhâld fan de ferordening bliuwt ûnferoare, útsein de gemeentenamme. Nei goedkarring troch de ried sil de ferordening publisearre wurde. It doel is om de antidiskriminaasjefoarsjenning uniform te meitsjen binnen de nije gemeente. Der binne gjin alternativen of fierdere analizen fan tapassing. De finansjele aspekten bliuwe ûnferoare binnen de begrutting fan Waadhoeke. It foarstel waard fêststeld yn de riedsfergadering fan 14 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Antidiscriminatievoorziening gemeente Waadhoeke." Het voorstel betreft de harmonisatie van de bestaande antidiscriminatieverordeningen van de fusiepartners binnen de nieuwe gemeente Waadhoeke. De inhoud van de verordening blijft ongewijzigd, behalve de aanpassing van de gemeentenaam. Het doel is om een uniforme verordening te creëren die van toepassing is op de gehele gemeente Waadhoeke, in lijn met de Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de verordening worden gepubliceerd en van kracht worden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en het doel van de harmonisatie uitlegt. Er zijn geen alternatieven of analyses opgenomen, wat suggereert dat het een vrij rechtlijnig administratief proces betreft.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde verordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de harmonisatie van de verordening officieel te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de harmonisatie zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel om de verordening te harmoniseren. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel de publicatie na vaststelling impliceert dat het snel van kracht zal worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Waadhoeke 2019 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie, wat logisch is gezien de technische aard van de harmonisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve harmonisatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen gemeld, en de kosten zijn al opgenomen in de begroting van Waadhoeke. Dit suggereert dat er geen extra financiële dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Antidiscriminatievoorziening Harmoniseren Fusiepartners VNG modelverordening Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Inrichting Vaststelling Publicatie Wet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Knol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker -
S. Knol -
Agendapunt 016 Startnotitie Toerisme
Waadhoeke zet in op toerisme: ambitieuze plannen voor meer bezoekers
De gemeente Waadhoeke heeft ambitieuze plannen om het toerisme te bevorderen en zo de lokale economie te stimuleren. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd de startnotitie voor een nieuwe toerismestrategie besproken. Het voorstel omvat een budget van € 25.000 voor de ontwikkeling van een uitgebreide nota Toerisme, met input van inwoners en stakeholders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de toeristische sector in Waadhoeke te versterken met enthousiasme ontvangen, maar ook kritisch onder de loep genomen. De startnotitie, die de basis vormt voor de toekomstige nota Toerisme, schetst de aanpak en doelstellingen om meer bezoekers naar de regio te trekken.Raadslid Stellingwerf benadrukte het belang van betrokkenheid van de lokale gemeenschap: "We willen natuurlijk nooit de inwoners vergeten. Bezoekers moeten de gemeente en provincie leren kennen zonder overlast te veroorzaken." Hij miste echter een duidelijke financiële onderbouwing in de notitie en vroeg om meer duidelijkheid over de rol van de regio-aanjager.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Terpstra, stelde voor om vooral ondernemers te betrekken bij de eerste bijeenkomsten. "Zij hebben direct contact met de toeristen en kunnen waardevolle input leveren," aldus Terpstra. Hij vroeg ook om een analyse van de toeristenbelasting en de omvang van de toeristische sector.
Het CDA, bij monde van mevrouw Vlaar, sprak zijn steun uit voor de startnotitie en benadrukte het belang van een goede balans tussen nabij bestuur en efficiënt beleid. Ze pleitte voor meer voorzieningen langs de noordelijke elfsteden vaarroute om meer toeristen aan te trekken.
Wethouder P. reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij erkende dat de doorlooptijd ambitieus is, maar verzekerde dat er een nieuwe regio-aanjager is aangesteld om de plannen te ondersteunen. "We hopen dat de ondernemers uiteindelijk een grotere rol kunnen spelen in de financiering van de toeristische initiatieven," aldus de wethouder. Hij beloofde ook dat de financiële details in de uiteindelijke nota zullen worden opgenomen.
Met de toezeggingen van de wethouder en de steun van de raad lijkt de weg vrij voor de verdere ontwikkeling van de toerismestrategie in Waadhoeke. Het doel is om de regio aantrekkelijker te maken voor bezoekers, zonder de belangen van de inwoners uit het oog te verliezen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft ambitieuze plannen op het gebied van toerisme, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord van 2018. Het doel is om meer bezoekers naar de gemeente te trekken, wat de lokale economie en toeristische sector ten goede zal komen. Om deze plannen te realiseren, is een startnotitie opgesteld die de basis vormt voor een toekomstige nota Toerisme. Deze startnotitie schetst de aanpak, doelstellingen en betrokkenheid van de raad en andere belanghebbenden. Er wordt een budget van € 25.000 voorgesteld voor het opstellen van de nota, te financieren uit de post Onvoorzien. De nota zal worden ontwikkeld met input van inwoners en stakeholders, en er wordt een uitgebreide analyse uitgevoerd om de toeristische sector en potentiële ontwikkelingen in kaart te brengen. De gemeenteraad moet instemmen met het voorstel om verder te gaan met het proces.
Waadhoeke set yn op toerisme: ambisjeuze plannen foar mear besikers.
De gemeente Waadhoeke hat ambisjeuze plannen om it toerisme te befoarderjen en sa de lokale ekonomy te stimulearjen. Tidens in resint debat yn de gemeenteried waard de startnotysje foar in nije toerismestrategy besprutsen. It foarstel behellet in budzjet fan € 25.000 foar de ûntwikkeling fan in útwreide nota Toerisme, mei ynpit fan ynwenners en belanghawwenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel om de toeristyske sektor yn Waadhoeke te fersterkjen mei entûsjasme ûntfongen, mar ek kritysk ûnder de loep nommen. De startnotysje, dy't de basis foarmet foar de takomstige nota Toerisme, sketst de oanpak en doelstellings om mear besikers nei de regio te lûken.Riedslid Stellingwerf benadrukte it belang fan belutsenheid fan de lokale mienskip: "Wy wolle fansels nea de ynwenners ferjitte. Besikers moatte de gemeente en provinsje leare kennen sûnder oerlêst te feroarsaakjen." Hy miste lykwols in dúdlike finansjele ûnderbouwing yn de notysje en frege om mear dúdlikheid oer de rol fan de regio-oanfiter.
De VVD, fertsjintwurdige troch de hear Terpstra, stelde foar om benammen ûndernimmers te belûken by de earste byienkomsten. "Sy hawwe direkt kontakt mei de toeristen en kinne weardefolle ynpit leverje," sa sei Terpstra. Hy frege ek om in analyse fan de toeristenbelêsting en de omfang fan de toeristyske sektor.
It CDA, troch frou Vlaar, spriek syn stipe út foar de startnotysje en benadrukte it belang fan in goede balâns tusken neibestjoer en effisjint belied. Se pleite foar mear foarsjennings langs de noardlike alvestêdenfarrou om mear toeristen oan te lûken.
Wethâlder P. reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. Hy erkende dat de trochlooptiid ambisjeus is, mar fersekere dat der in nije regio-oanfiter oansteld is om de plannen te stypjen. "Wy hoopje dat de ûndernimmers úteinlik in gruttere rol spylje kinne yn de finansiering fan de toeristyske ynisjativen," sa sei de wethâlder. Hy beloofde ek dat de finansjele details yn de einlike nota opnommen wurde sille.
Mei de tastimming fan de wethâlder en de stipe fan de ried liket de wei iepen te wêzen foar de fierdere ûntwikkeling fan de toerismestrategy yn Waadhoeke. It doel is om de regio oantrekliker te meitsjen foar besikers, sûnder de belangen fan de ynwenners út it each te ferliezen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat ambisjeuze plannen op it mêd fan toerisme, sa't fêstlein yn it koalysjeakkoart fan 2018. It doel is om mear besikers nei de gemeente te lûken, wat de lokale ekonomy en toeristyske sektor ten goede komme sil. Om dizze plannen te realisearjen, is in startnotysje opsteld dy't de basis foarmet foar in takomstige nota Toerisme. Dizze startnotysje sketst de oanpak, doelstellings en belutsenheid fan de ried en oare belanghawwenden. Der wurdt in budzjet fan € 25.000 foarsteld foar it opstelle fan de nota, te finansieren út de post Onfoarsjoen. De nota sil ûntwikkele wurde mei yngong fan ynwenners en belanghawwenden, en der wurdt in útwreide analyse útfierd om de toeristyske sektor en potinsjele ûntwikkelingen yn kaart te bringen. De gemeenteried moat ynstimme mei it foarstel om fierder te gean mei it proses.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Toerisme". Het voorstel betreft de vaststelling van een startnotitie voor de ontwikkeling van een nota Toerisme in de gemeente Waadhoeke. De gemeente heeft ambitieuze plannen om het toerisme te bevorderen, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord 2018. Het doel is om meer bezoekers aan te trekken die bijdragen aan de lokale economie. De startnotitie schetst de hoofdlijnen voor de totstandkoming van de nota Toerisme, inclusief de betrokkenheid van de raad en andere belanghebbenden. Er wordt voorgesteld om € 25.000 beschikbaar te stellen voor het opstellen van de nota, ten laste van de post Onvoorzien.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de doelstellingen, de procesaanpak, en de betrokkenheid van de raad en belanghebbenden. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de nota Toerisme ontbreekt nog, wat begrijpelijk is gezien het een startnotitie betreft.
Rol van de raad:
De raad heeft een belangrijke rol in het goedkeuren van de startnotitie en het beschikbaar stellen van het benodigde budget. Daarnaast wordt de raad op meerdere momenten betrokken bij het proces van de totstandkoming van de nota Toerisme.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde richting en de financiële investering van € 25.000 voor het opstellen van de nota Toerisme steunt. Dit omvat ook de keuze om inwoners en stakeholders actief te betrekken bij het proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het een startnotitie betreft. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie Toerisme vast te stellen en het budget van € 25.000 beschikbaar te stellen voor het opstellen van de nota Toerisme.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners en stakeholders. Er is sprake van een interactief proces waarin deze groepen worden uitgenodigd om mee te praten over de totstandkoming van de nota Toerisme.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een belangrijk aspect kunnen zijn bij de ontwikkeling van toerismebeleid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel bedragen € 25.000, die ten laste van de post Onvoorzien worden gebracht. Er is geen specifieke dekking in de begroting van 2019, waardoor deze kosten eenmalig uit de post Onvoorzien worden gefinancierd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toerisme Startnotitie Nota Toerisme Lokale economie Inwonersparticipatie Stakeholders Analyse Procesaanpak Budgetrecht Externe ondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T.J. Vlaar-Vroonland - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 017 3e wijziging van de begroting 2019
Gemeenteraad Waadhoeke keurt begrotingswijzigingen goed ondanks zorgen over toezicht
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de derde wijziging van de programmabegroting 2019. De wijzigingen omvatten investeringen in infrastructuur, jeugdhulp en sportfaciliteiten. De gemeente staat onder repressief toezicht, wat tot zorgen leidde tijdens het debat.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het budgetrecht en moet de begroting en wijzigingen daarvan vaststellen. Het voorstel betreft de derde wijziging van de programmabegroting 2019. De wijzigingen omvatten onder andere investeringen in een fietspad bij Dronryp, jeugdhulp voor kinderen in een AZC, aanpassingen in de afvalstoffenheffing, en het harmoniseren van het speelruimtebeleid. Ook zijn er plannen voor de renovatie van het hoofdveld van sportcomplex Schatzenburg. De gemeente staat onder repressief toezicht, en na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd. Er zijn geen alternatieven of inwonersparticipatie genoemd. De financiële details en juridische kaders zijn opgenomen in bijlagen.
Gemeenteried Waadhoeke keurt begrotingswizigingen goed ûndanks soargen oer tafersjoch.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de tredde oanpassing fan de programma-begroting 2019. De oanpassingen behelje ynfestearringen yn ynfrastruktuer, jeugdhulp en sportfoarsjenningen. De gemeente stiet ûnder represjef tafersjoch, wat soargen joech tiidens it debat.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it budzjetrjocht en moat de begrutting en feroaringen dêrfan fêststelle. It foarstel behellet de tredde feroaring fan de programbegroting 2019. De feroaringen behelje ûnder oaren ynfestearringen yn in fytsedei by Dronryp, jeugdhulp foar bern yn in AZC, oanpassingen yn de ôffalstoffenheffing, en it harmonisearjen fan it spylromtebelied. Ek binne der plannen foar de renovaasje fan it haadfjild fan sportkompleks Schatzenburg. De gemeente stiet ûnder repressyf tafersjoch, en nei goedkarring troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde. Der binne gjin alternativen of ynwennerspartisipaasje neamd. De finansjele details en juridyske kaders binne opnommen yn bylagen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 3e wijziging van de programmabegroting 2019
Samenvatting: Het voorstel betreft de derde wijziging van de programmabegroting 2019 van de gemeente Waadhoeke. De wijzigingen omvatten onder andere investeringen in infrastructuur, zoals het fietspad Dronryp, en de uitvoering van jeugdhulp binnen het AZC. Daarnaast worden er correcties en verschuivingen doorgevoerd zonder budgettaire consequenties. Er zijn aanpassingen in de afvalstoffenheffing en er wordt een uitvoeringsprogramma voor verkeerseducatie gepresenteerd. Ook wordt er een woonvisie opgesteld en het speelruimtebeleid geharmoniseerd. Tot slot is er een renovatie van het sportcomplex Schatzenburg gepland. De financiële dekking komt deels uit de post "onvoorzien".
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de onderwerpen die het behandelt. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de verschillende wijzigingen en de financiële implicaties daarvan. Echter, de motivering voor sommige keuzes ontbreekt, wat de transparantie kan beïnvloeden.
Rol van de Raad
De raad heeft de verantwoordelijkheid om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel omdat de raad het budgetrecht heeft en de begrotingswijzigingen moet vaststellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van de verschillende investeringen en beleidswijzigingen. Dit omvat keuzes over infrastructuur, jeugdhulp, afvalstoffenheffing, en andere gemeentelijke diensten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar de tijdsgebondenheid en realistische haalbaarheid zijn niet altijd duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motivering voor sommige keuzes ontbreekt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren of af te wijzen.
Participatie
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn, vooral bij infrastructuurprojecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met specifieke bedragen voor de verschillende projecten. De dekking komt deels uit de post "onvoorzien", maar er is geen uitgebreide uitleg over hoe deze post wordt beheerd of aangevuld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2019 Fietspad Dronryp Jeugdhulp AZC Afvalstoffenheffing Permanente Verkeerseducatie (PVE) Woonvisie Speelruimtebeleid Renovatie sportcomplex Schatzenburg Decentralisatie-uitkering HarmonisatieVerfijning van de zoekopdracht: