08-03-2018 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen Agenda
Drs.h.h. Apotheker
G.d. Geldof
Drs.h.h. Apotheker
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijsten:
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker -
Agendapunt 4a Vergadering gemeenteraad 15 februari 2018
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
Agendapunt 4b Toezeggingenlijst 15 februari 2018
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
E. Vogels
E. Vogels
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
Agendapunt 5 Insprekers:
Drs.h.h. Apotheker
Onbekende spreker
T. Wijnia
G.d. Geldof
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Agendapunt 6 Vragenuur
H. Hof - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.h.h. Apotheker
B. Tol - Wethouder
Drs.h.h. Apotheker
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.h.h. Apotheker
B. Tol - Wethouder
Drs.h.h. Apotheker
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.h.h. Apotheker
B. Tol - Wethouder
Drs.h.h. Apotheker
J.J. Zijlstra - CDA
C.m. De Pee
Drs.h.h. Apotheker
J.J. Zijlstra - CDA
Drs.h.h. Apotheker
D. Bloem-hofman
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
H. Hof - Gemeentebelangen
C.m. De Pee -
D. Bloem-hofman -
Agendapunt 7 Ingekomen stukken
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
Agendapunt 8 Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten
Waadhoeke Debatteert: Huisvesting Arbeidsmigranten op Recreatieparken
Tijdens de raadsvergadering van 8 maart 2018 in de gemeente Waadhoeke werd een voorstel besproken om arbeidsmigranten te huisvesten op recreatieparken, bed & brochje en minicampings. Het debat, dat werd ingeleid door Dit Bloem-Hofman van de ChristenUnie, leidde tot een levendige discussie over economische belangen, juridische kaders en de leefbaarheid in de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke stond de huisvesting van arbeidsmigranten centraal. Het voorstel om arbeidsmigranten toe te staan op recreatieparken, bed & brochje en minicampings werd ingediend door Dit Bloem-Hofman namens de ChristenUnie. "Het oorspronkelijke besluit gaat voorbij aan de economische belangen van deze ondernemers," stelde Bloem-Hofman. Ze wees erop dat hotels, die ook onder recreatie vallen, niet onder de oorspronkelijke beperkingen vallen, wat volgens haar meten met twee maten is.De discussie werd geopend door de heer Knol, die het amendement van de ChristenUnie steunde. Hij benadrukte het belang van duidelijke communicatie en handhaving. "Het is cruciaal dat we een eenduidig beleid hebben dat voor iedereen duidelijk is," aldus Knol.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Terpstra, uitte zijn zorgen over de kwaliteit van het voorstel. "De normen van 1% en 5% zijn niet goed onderbouwd," zei Terpstra. Hij pleitte voor een beter doordacht plan met actuele data. "We willen eerst weten hoeveel arbeidsmigranten er zijn voordat we besluiten nemen."
De fractie Sam, bij monde van de heer Hokken, zag het voorstel als een noodverband. "We moeten de problemen van vandaag oplossen," zei Hokken. Hij riep het college op om snel met een goed uitgewerkt beleid te komen.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Wynia, benadrukte het belang van een breed opgesteld woonplan. "Er moet voldoende ruimte blijven voor ondernemers op alle fronten," stelde Wynia. Hij diende samen met andere fracties een motie in om het beleid verder te verkennen en alternatieve woonvormen te onderzoeken.
Wethouder Haagsma verdedigde het voorstel door te wijzen op de noodzaak van een eenduidig beleid. "Dit beleid biedt handvatten om de huisvesting van arbeidsmigranten te reguleren," aldus Haagsma. Ze erkende dat het een tijdelijke oplossing is en dat er gewerkt wordt aan een uitgebreid woonplan.
Na een intensief debat werd het amendement van de ChristenUnie verworpen. Het gewijzigde voorstel, dat een onderlinge afstand van 25 meter tussen huisvestingslocaties voorschrijft, werd aangenomen. De motie om het beleid verder te verkennen en alternatieve woonvormen te onderzoeken, kreeg brede steun in de raad.
Het debat toonde de complexiteit van het huisvestingsvraagstuk aan en de noodzaak voor een zorgvuldig afgewogen beleid dat recht doet aan zowel de economische belangen van ondernemers als de leefbaarheid in de gemeente.
Samenvatting
Het amendement betreft de beleidsharmonisatie voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente Waadhoeke. Tijdens de raadsvergadering op 8 maart 2018 werd voorgesteld om het besluit te wijzigen zodat arbeidsmigranten wel gehuisvest mogen worden op recreatieparken, bed & brochje en (mini)campings. De indieners van het amendement wijzen erop dat het oorspronkelijke besluit voorbijgaat aan de economische belangen van deze ondernemers, die vooral in de wintermaanden baat hebben bij de aanwezigheid van arbeidsmigranten. Daarnaast wordt opgemerkt dat hotels, die ook onder recreatie vallen, niet onder de oorspronkelijke beperkingen vallen, wat als meten met twee maten wordt gezien. Het amendement is ingediend door Dit Bloem-Hofman namens de Christen Unie.
Waadhoeke Debatteert: Hûsfeesten Arbeidsmigranten op Rekreaasjeparken
Tiidens de riedsfergadering fan 8 maart 2018 yn de gemeente Waadhoeke waard in foarstel besprutsen om arbeidsmigranten te hûsfeesten op rekreaasjeparken, bed & brochje en minicampings. It debat, dat ynlutsen waard troch Dit Bloem-Hofman fan de ChristenUnie, liede ta in libbige diskusje oer ekonomyske belangen, juridyske kaders en de leefberens yn de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsfergadering fan de gemeente Waadhoeke stie de hûsfeesten fan arbeidsmigranten sintraal. It foarstel om arbeidsmigranten ta te stean op rekreaasjeparken, bed & brochje en minicampings waard yntsjinne troch Dit Bloem-Hofman namens de ChristenUnie. "It oarspronklike beslút giet foarby oan de ekonomyske belangen fan dizze ûndernimmers," stelde Bloem-Hofman. Se wiisde derop dat hotels, dy't ek ûnder rekreaasje falle, net ûnder de oarspronklike beheiningen falle, wat neffens har meitsjen mei twa maten is.De diskusje waard iepene troch de hear Knol, dy't it amendemint fan de ChristenUnie stipe. Hy benadrukke it belang fan dúdlike kommunikaasje en hânfetting. "It is kritysk dat we in iendúdich belied hawwe dat foar elkenien dúdlik is," sa Knol.
De VVD, ferfette troch de hear Terpstra, utere syn soargen oer de kwaliteit fan it foarstel. "De normen fan 1% en 5% binne net goed ûnderboud," sei Terpstra. Hy pleite foar in better trochtocht plan mei aktuele data. "Wy wolle earst witte hoe't arbeidsmigranten der binne foardat we besluten nimme."
De fraksje Sam, troch de hear Hokken, seach it foarstel as in noadferbân. "Wy moatte de problemen fan hjoed oplosse," sa Hokken. Hy roan it kolleezje op om fluch mei in goed útwurke belied te kommen.
It CDA, fertsjinwurdige troch de hear Wynia, benadrukke it belang fan in breed opsteld wenplan. "Der moat genôch romte bliuwe foar ûndernimmers op alle fronten," stelde Wynia. Hy tsjinstelle tegearre mei oare fraksjes in motie yn om it belied fierder te ûndersykjen en alternative wenfommen te ûndersykjen.
Wethâlder Haagsma ferdigene it foarstel troch te wizen op de needsaak fan in iendúdich belied. "Dit belied biedt hannen om de hûsfeesten fan arbeidsmigranten te regulearjen," sa Haagsma. Se erkende dat it in tydlike oplossing is en dat der wurke wurdt oan in útwreid wenplan.
Nei in yntinsyf debat waard it amendemint fan de ChristenUnie ferworpen. It feroare foarstel, dat in ûnderlinge ôfstân fan 25 meter tusken hûsfeestingslokaasjes foarskriuwt, waard oannommen. De motie om it belied fierder te ûndersykjen en alternative wenfommen te ûndersykjen, krige brede stipe yn de ried.
It debat toande de kompleksiteit fan it hûsfeestingsfraachstik oan en de needsaak foar in soarchfâldich ôfwage belied dat rjocht docht oan sawol de ekonomyske belangen fan ûndernimmers as de leefberens yn de gemeente.
Samenvatting
It amendemint hat te krijen mei it belied fan harmonisaasje foar de hûsfeesting fan arbeidsmigranten yn de gemeente Waadhoeke. Tidens de riedsfergadering op 8 maart 2018 waard foarsteld om it beslút te feroarjen sadat arbeidsmigranten wol hûsfeest wurde meie op rekreaasjeparken, bed & brochje en (mini)kampings. De yndieners fan it amendemint wize derop dat it oarspronklike beslút foarbygean oan de ekonomyske belangen fan dizze ûndernimmers, dy't foaral yn de wintermoannen baat hawwe by de oanwêzichheid fan arbeidsmigranten. Dêrneist wurdt opmurken dat hotels, dy't ek ûnder rekreaasje falle, net ûnder de oarspronklike beheiningen falle, wat as meitsjen mei twa maten sjoen wurdt. It amendemint is yndiend troch Dit Bloem-Hofman namens de ChristenUnie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Spreiden & mengen Illegale huisvestingsvormen Woningcorporaties Regiogemeenten Handhavingsbeleid Toetsingscriteria Integratie WoonplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft het "Huisvestingsbeleid tijdelijke arbeidsmigranten" in de gemeente Waadhoeke. De motie stelt dat de huisvesting van tijdelijke arbeidsmigranten in meerdere panden in één straat de leefbaarheid kan verminderen. Het benadrukt de noodzaak voor voldoende woonruimte voor diverse doelgroepen, waaronder arbeidsmigranten. Het huidige beleid van "Spreiden en mengen" blijkt niet effectief in het verminderen van huisvesting in woonwijken. De motie verzoekt het college om te zorgen dat niet meer dan één huis in dezelfde straat wordt gebruikt voor arbeidsmigranten, alternatieve woonvormen te verkennen, en samen te werken met recreatieve ondernemers en de Sociale Dienst om lokale werkzoekenden te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het voorstellen van oplossingen. Het biedt concrete stappen en samenwerkingsverbanden aan, maar mist specifieke details over de uitvoering en handhaving.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te stemmen en indien aangenomen, het college te verzoeken de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde beperkingen op huisvesting in straten willen ondersteunen en of ze de samenwerking met werkgevers en recreatieve ondernemers willen bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke realistische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de samenwerking met ondernemers en de Sociale Dienst kan een uitdaging zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen of verwerpen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door samenwerking met werkgevers, recreatieve ondernemers en de Sociale Dienst, maar geeft geen details over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het hergebruik van leegstaande panden kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen, wat een belangrijk aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsbeleid Tijdelijke arbeidsmigranten Leefbaarheid Woonruimte Werkgevers Sociale Dienst Spreiden en mengen Recreatieve sector Woonplan Alternatieve woonvormenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Vragen CU RVS 8 Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten met antwoord.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidsharmonisatie Huisvesting Arbeidsmigranten
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten" in de gemeente Waadhoeke. Het voorstel biedt een tijdelijke oplossing voor het ontbreken van beleid omtrent de huisvesting van arbeidsmigranten. Het doel is om duidelijkheid te verschaffen aan alle betrokken partijen en een evaluatieperiode te creëren voordat een definitief woonplan wordt vastgesteld. Het beleid stelt een limiet van vier personen per woning om de leefomstandigheden van arbeidsmigranten te beschermen en overlast voor omwonenden te minimaliseren. Het "piep"-systeem wordt gebruikt voor handhaving, waarbij de gemeente optreedt bij meldingen van overlast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig in de context van een tijdelijke oplossing. Het biedt een basis voor handhaving en bescherming van arbeidsmigranten, maar mist gedetailleerde informatie over de lange termijn strategie en concrete maatregelen voor de implementatie van het beleid.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleid, waardoor de gemeente kan handhaven. De raad moet het voorstel goedkeuren en kan later betrokken zijn bij de evaluatie en eventuele aanpassingen van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het beschermen van arbeidsmigranten en het minimaliseren van overlast voor omwonenden. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de effectiviteit en wenselijkheid van het "piep"-systeem als handhavingsmechanisme.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het "piep"-systeem kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorgestelde beleid willen goedkeuren als tijdelijke oplossing en of zij het "piep"-systeem als handhavingsmechanisme willen ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van arbeidsmigranten of andere belanghebbenden in de beleidsvorming, wat een gemiste kans kan zijn voor inclusieve besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel goede huisvesting indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arbeidsmigranten Huisvesting Beleidsharmonisatie Uitzendbureaus Woonplan/visie Leegstaande woningen Handhaving Piep-systeem Overlast EvaluatieperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Vragen Raadsvoorstel 8 Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten met antwoord.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten
Samenvatting: Het raadsvoorstel richt zich op de tijdelijke harmonisatie van beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente Waadhoeke. Het doel is om een directe oplossing te bieden voor het gebrek aan beleid op dit gebied, wat duidelijkheid moet scheppen voor alle betrokken partijen. Het voorstel voorziet in een evaluatieperiode tot de vaststelling van een nieuw woonplan/-visie, waarin de huisvesting van arbeidsmigranten verder wordt uitgewerkt. Er is geen overleg geweest met uitzendbureaus, ondernemers of dorpsbelangen, maar wel met een afvaardiging van een wijk. De woningcorporaties blijven een rol spelen in het beschikbaar stellen van woningen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt niet volledig, aangezien er geen overleg is geweest met belangrijke stakeholders zoals uitzendbureaus, ondernemers en dorpsbelangen. Dit kan leiden tot een gebrek aan draagvlak en praktische problemen bij de uitvoering.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Daarnaast is het aan de raad om het toekomstige woonplan/-visie vast te stellen, waarin de huisvesting van arbeidsmigranten verder wordt uitgewerkt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de tijdelijke harmonisatie van het beleid en de normen die worden gesteld voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen leefbaarheid en capaciteit.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke doelen en meetbare criteria. Er zijn inconsistenties, zoals het ontbreken van een definitie van 'arbeidsmigrant' en het niet betrekken van alle relevante stakeholders.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde beleidsharmonisatie als tijdelijke oplossing en de voorgestelde normen voor huisvesting.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest. Alleen een afvaardiging van een wijk is betrokken bij het overleg. Andere belanghebbenden, zoals uitzendbureaus en ondernemers, zijn niet geraadpleegd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op tijdelijke oplossingen en beleidsafstemming.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsharmonisatie Huisvesting arbeidsmigranten Uitzendbureaus Woningcorporaties Evaluatieperiode Overlast Wooneenheden VROM-normen Leefbaarheid RecreatieparkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten". Het amendement stelt voor om arbeidsmigranten toe te staan te huisvesten op recreatieparken, bed & brochje en (mini)campings. Het benadrukt dat het huidige beleid de economische belangen van deze ondernemers negeert, terwijl hotels niet onder dezelfde restricties vallen. De indiener stelt dat deze ondernemers hun zaken goed kunnen beheren en dat arbeidsmigranten, vooral in de winter, een belangrijke bron van inkomsten zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie, maar mist gedetailleerde gegevens over de impact op de lokale economie en het aantal arbeidsmigranten dat gehuisvest zou worden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het huidige beleid moet worden aangepast om huisvesting van arbeidsmigranten op de genoemde locaties toe te staan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale ondernemers door het toestaan van huisvesting van arbeidsmigranten op hun terreinen, of het handhaven van het huidige beleid dat dit verbiedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er is een inconsistentie in de behandeling van hotels versus andere recreatieve accommodaties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen of verwerpen, wat bepaalt of arbeidsmigranten op de genoemde locaties mogen worden gehuisvest.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in termen van sociale duurzaamheid en het ondersteunen van lokale economieën.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt de economische voordelen voor ondernemers, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Arbeidsmigranten Recreatieparken Bed & brochje (Mini)campings Ondernemers Economisch belang Hotels Wintermaanden BeleidsharmonisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Beleidsharmonisatie huisvesting arbeidsmigranten" en is ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering van Waadhoeke op 8 maart 2018. Het oorspronkelijke voorstel richtte zich op het reguleren van de huisvesting van arbeidsmigranten door middel van spreiding en menging, het verbieden van huisvesting op recreatieparken en campings, en het betrekken van woningcorporaties. Het amendement voegt een extra regel toe: binnen 25 meter van een bestaande woning voor arbeidsmigranten mag geen andere woning voor hetzelfde doel worden gebruikt. Dit moet een evenwichtige spreiding bevorderen en sluit aan bij eerdere lokale regels.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en handhaving van de 25-meterregel. Er is geen informatie over hoe deze afstand praktisch wordt gemeten of gecontroleerd.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen, overwegen of het bijdraagt aan de doelstellingen van het oorspronkelijke voorstel, en beslissen of het wordt aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het oorspronkelijke voorstel of het aannemen van het amendement met de 25-meterregel. Dit vraagt om een afweging tussen de belangen van arbeidsmigranten, omwonenden en de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) door de specifieke 25-meterregel, maar mist details over de meetbaarheid en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan uitdagend zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de 25-meterregel wordt toegevoegd aan het beleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van arbeidsmigranten of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, hoewel de spreiding en menging van huisvesting indirect kunnen bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen echter impliciete kosten zijn voor handhaving en mogelijke aanpassingen door woningcorporaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Spreiden & mengen Recreatieparken Woningcorporaties Handhavingsbeleid Leefgemeenschap Afstand 25 meter Toetsingscriteria Franekeradeel RegiogemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.h.h. Apotheker
S. Knol
D. Bloem-hofman
Drs.h.h. Apotheker
H. Terpstra
S. Knol
H. Terpstra
Drs.h.h. Apotheker
W. Hokken
Drs.h.h. Apotheker
T. Wijnia
Drs.h.h. Apotheker
K.j. Rodenburg
T. Wijnia
K.j. Rodenburg
Drs.h.h. Apotheker
N. Haarsma - Wethouder
H. Terpstra
N. Haarsma - Wethouder
D. Kamstra - Gemeentebelangen
N. Haarsma - Wethouder
T. Wijnia
N. Haarsma - Wethouder
Drs.h.h. Apotheker
D. Bloem-hofman
Drs.h.h. Apotheker
H. Terpstra
Drs.h.h. Apotheker
S. Knol
Drs.h.h. Apotheker
T. Wijnia
Drs.h.h. Apotheker
K.j. Rodenburg
Drs.h.h. Apotheker
W. Hokken
Drs.h.h. Apotheker
N. Haarsma - Wethouder
H. Terpstra
N. Haarsma - Wethouder
K.j. Rodenburg
N. Haarsma - Wethouder
Drs.h.h. Apotheker
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
Drs.h.h. Apotheker
G.d. Geldof
G.d. Geldof
Agendapunt 9 Motie vreemd aan de orde van de dag
Waadhoeke sluit zich aan bij Statiegeldalliantie: "Een stap richting schonere weilanden"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten zich aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie, een initiatief dat zwerfafval moet verminderen door statiegeld in te voeren op blikjes en kleine petflessen. Dit besluit komt na een levendig debat waarin de impact van zwerfafval op het milieu en de lokale landbouw centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 8 maart 2018 werd de motie om Waadhoeke aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie besproken. De alliantie, die al door tweehonderd andere gemeenten is omarmd, streeft naar de invoering van statiegeld op kleine verpakkingen om zwerfafval te verminderen. "Zwerfvuil is een grote frustratie voor iedereen," benadrukte een van de indieners van de motie. "Vooral in landelijke gebieden zoals de onze, waar blikjes in weilanden terechtkomen en een gevaar vormen voor vee."De motie, ingediend door SAM Waadhoeke en ChristenUnie, kreeg brede steun, hoewel de VVD-fractie zich tegen het voorstel keerde. "Wij vinden dat dit een zaak is voor Den Haag," verklaarde de heer Terpstra van de VVD. "We willen niet elke twaalf weken over Haagse zaken praten."
Ondanks deze tegenstand werd de motie met een ruime meerderheid aangenomen. De heer Geldhof benadrukte het belang van lokale betrokkenheid: "Als dit resulteert in minder blik in de weilanden, dan heeft dat voor ons een gunstige invloed. Het is belangrijk dat wij als gemeente invloed uitoefenen op wat er in Den Haag gedacht en gezegd wordt."
De wethouder van Milieu, de heer Dijkstra, sprak zijn steun uit voor de motie en benadrukte de noodzaak van een gezamenlijke aanpak: "Flesjes en blikjes spelen een grote rol in het zwerfafvalprobleem. Deze motie draagt bij aan een oplossing."
Met de aansluiting bij de Statiegeldalliantie zet Waadhoeke een stap richting een schonere omgeving. De gemeente hoopt dat de invoering van statiegeld zal bijdragen aan een aanzienlijke vermindering van zwerfafval, zoals ook uit onderzoek van de TU Delft blijkt. De komende weken zal het college de nodige stappen ondernemen om de aansluiting bij de alliantie te formaliseren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 8 maart 2018 een motie besproken om zich aan te sluiten bij de statiegeldalliantie. Dit initiatief is ingegeven door de overlast van zwerfvuil, met name blikjes die schadelijk kunnen zijn voor vee wanneer ze in weilanden terechtkomen. Onderzoek, onder andere van de TU Delft, toont aan dat statiegeld op blikjes en kleine petflessen effectief is in het verminderen van zwerfvuil. Al ongeveer tweehonderd andere gemeenten, waaronder Harlingen en de Fryske Marren, zijn al aangesloten bij de alliantie. De raad verzoekt het college om vóór 15 maart 2018 de nodige stappen te ondernemen om Waadhoeke aan te sluiten bij deze alliantie. De motie is ondertekend door SAM Waadhoeke en ChristenUnie.
Waadhoeke slút him oan by Statiegeldalliantie: "In stap rjochting skjinere greiden"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om har oan te sluten by de Statiegeldalliantie, in ynisjatyf dat swerfôffal fermeitsje moat troch statiegeld yn te fieren op blikjes en lytse petflessen. Dit beslút komt nei in libbich debat dêr't de ynfloed fan swerfôffal op it miljeu en de lokale lânbou sintraal stie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 8 maart 2018 waard de motie om Waadhoeke oan te sluten by de Statiegeldalliantie besprutsen. De alliantie, dy't al troch twahûndert oare gemeenten omearme is, stribbet nei de ynfiering fan statiegeld op lytse ferpakkingen om swurfvuil te fermeitsjen. "Swurfvuil is in grutte frustraasje foar elkenien," benadrukke ien fan de yndieners fan de motie. "Benammen yn lânlige gebieten lykas de ús, dêr't blikjes yn greiden telâne komme en in gefaar foarmje foar fee."De motie, yndiene troch SAM Waadhoeke en ChristenUnie, krige brede stipe, alhoewol't de VVD-fraksje har tsjin it foarstel kearde. "Wy fine dat dit in saak is foar Den Haach," ferklearre de hear Terpstra fan de VVD. "Wy wolle net elke tolve wiken oer Haachse saken prate."
Nettsjinsteande dizze tsjinstân waard de motie mei in ruime mearderheid oannommen. De hear Geldhof benadrukke it belang fan lokale belutsenheid: "As dit resulteart yn minder blik yn de greiden, dan hat dat foar ús in gunstige ynfloed. It is wichtich dat wy as gemeente ynfloed útoefenje op wat der yn Den Haach tocht en sein wurdt."
De wethâlder fan Miljeu, de hear Dijkstra, spruts syn stipe út foar de motie en benadrukke de needsaak fan in gesamelike oanpak: "Fleskes en blikjes spylje in grutte rol yn it swurfvuilprobleem. Dizze motie draacht by oan in oplossing."
Mei de oansluting by de Statiegeldalliantie set Waadhoeke in stap rjochting in skjinne omjouwing. De gemeente hoopet dat de ynfiering fan statiegeld bydrage sil oan in betsjuttinge fermeitsing fan swurfvuil, lykas ek út ûndersyk fan de TU Delft bliken docht. De kommende wiken sil it kolleezje de nedige stappen ûndernimme om de oansluting by de alliantie te formalisearjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 8 maart 2018 in motie besprutsen om har oan te sluten by de statiegeldalliantie. Dit ynisjatyf is yngeven troch de oerlêst fan swerfafal, benammen blikjes dy't skadelik wêze kinne foar fee as se yn greiden telâne komme. Ûndersyk, ûnder oare fan de TU Delft, wizet út dat statiegeld op blikjes en lytse petflessen effektyf is yn it fermeitsjen fan swerfafal. Al sa'n tweihûndert oare gemeenten, ûnder oaren Harns en De Fryske Marren, binne al oansletten by de alliantie. De ried freget it kolleezje om foar 15 maart 2018 de nedige stappen te ûndernimmen om Waadhoeke oan te sluten by dizze alliantie. De motie is ûndertekene troch SAM Waadhoeke en ChristenUnie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Gemeente Waadhoeke aansluiten bij de statiegeldalliantie" roept de gemeente op om zich aan te sluiten bij de statiegeldalliantie. Dit initiatief is bedoeld om zwerfvuil, met name blikjes en kleine petflessen, te verminderen. De motie benadrukt de problemen die zwerfvuil veroorzaakt, zoals schade aan vee door versplinterde blikjes. Het wijst op onderzoek dat aantoont dat statiegeld effectief is in het verminderen van zwerfvuil en vermeldt dat al circa tweehonderd andere gemeenten zich hebben aangesloten bij de alliantie. De motie verzoekt het college om vóór 15 maart 2018 de nodige stappen te zetten voor aansluiting.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van het probleem, de voorgestelde oplossing en de urgentie. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de gevolgen van de aansluiting bij de statiegeldalliantie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en goed te keuren, waarmee zij het college de opdracht geeft om de aansluiting bij de statiegeldalliantie te realiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aansluiting bij de statiegeldalliantie als een effectieve maatregel beschouwt om zwerfvuil te verminderen en of zij de urgentie en prioriteit van deze maatregel onderschrijven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (voor 15 maart 2018), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals concrete stappen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om de aansluiting bij de statiegeldalliantie te realiseren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van aansluiting bij de statiegeldalliantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het verminderen van zwerfvuil en het bevorderen van recycling, wat bijdraagt aan een schonere en duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in eventuele kosten en dekkingsmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Statiegeldalliantie Zwerfvuil Blikjes Gezondheid vee TU Delft Statiegeld Petflessen Gemeenten Harlingen OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht: