22-12-2022 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.a Vaststellen besluitenlijsten
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
Van Der Meer -
R. Venema - CDA
Agendapunt 007.a Ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik geen specifieke analyse geven van een voorstel, amendement of motie, omdat de lijst voornamelijk bestaat uit ingekomen stukken die ter kennisname zijn en geen gedetailleerde voorstellen bevatten. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van hoe dergelijke documenten doorgaans worden behandeld in een gemeenteraad.
Titel en Samenvatting
Er is geen specifieke titel of voorstel genoemd in de verstrekte lijst. De documenten zijn ingekomen stukken die ter kennisname zijn en variëren van rapporten tot nieuwsbrieven en adviezen.
Oordeel over de Volledigheid
De lijst lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van alle ingekomen stukken in de betreffende periode. Echter, zonder specifieke voorstellen of moties is het moeilijk om de volledigheid van inhoudelijke voorstellen te beoordelen.
Rol van de Raad
De rol van de raad bij ingekomen stukken is voornamelijk om kennis te nemen van de informatie en eventueel vragen te stellen tijdens de raadsvergadering over de voorgestelde wijze van afhandelen.
Politieke Keuzes
Er zijn geen directe politieke keuzes te maken op basis van de ingekomen stukken, tenzij een specifiek stuk aanleiding geeft tot verdere discussie of actie.
SMART en Inconsistenties
De ingekomen stukken zijn informatief van aard en bevatten geen specifieke doelen of acties die beoordeeld kunnen worden op SMART-criteria (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden).
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen specifiek besluit te nemen op basis van de ingekomen stukken, behalve om kennis te nemen en eventueel vragen te stellen of verdere actie te initiëren.
Participatie
Er is geen directe informatie over participatie in de ingekomen stukken, tenzij een specifiek stuk dit onderwerp behandelt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in een artikel over CO2-reductie en methaan, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp kan zijn voor verdere discussie.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in de ingekomen stukken, aangezien ze voornamelijk informatief zijn. Eventuele financiële implicaties zouden afhangen van verdere acties die de raad besluit te nemen op basis van deze informatie.
In het algemeen dienen de ingekomen stukken als basis voor informatie en mogelijke toekomstige discussies of acties binnen de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Nationale ombudsman Friese samenwerkingsverbanden Tijdelijke Commissie Asiel en Migratie CO2-reductie Methaan Rijksuniversiteit Groningen Bestemmingsplan Poiesz Berltsum Arbeidsmigranten Apotheekhoudende huisartsVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen en geagendeerde memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Herijking gemeentelijk AED-beleid 2022-2025
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft haar AED-beleid herzien voor de periode 2022-2025 om een dekkend en betrouwbaar AED-netwerk te waarborgen. Het nieuwe beleid, vastgelegd in de notitie "Waadhoeke Hartveilig", richt zich op het oplossen van 'witte vlekken', het vervangen van AED's ouder dan tien jaar, en het verplaatsen van binnenhangende AED's naar buiten. Daarnaast wordt een jaarlijkse bijdrage voor onderhoudskosten geïntroduceerd. De gemeente werkt samen met stichting Reanimatieonderwijs Noordwest-Fryslân om de effectiviteit van het reanimatienetwerk te waarborgen. Voor de uitvoering van het beleid is een incidenteel budget van €65.500 nodig, dat gedekt wordt uit de post "onvoorzien incidenteel". Het beleid wordt ondersteund door een sociale mediacampagne en een voorlichtingsbijeenkomst om inwoners te stimuleren reanimatieburgerhulpverlener te worden en deel te nemen aan opfristrainingen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat har AED-beleid herseachd foar de perioade 2022-2025 om in dekkend en betrouber AED-netwurk te wierborkjen. It nije beleid, fêstlein yn de notysje "Waadhoeke Hartveilig", rjochtet him op it oplossen fan 'wite flekken', it ferfangen fan AED's âlder as tsien jier, en it ferpleatsen fan binnenhingjende AED's nei bûten ta. Dêrneist wurdt in jierlikse bydrage foar ûnderhâldskosten yntrodusearre. De gemeente wurket gear mei stichting Reanimatieonderwijs Noardwest-Fryslân om de effektiviteit fan it reanimasjenetwurk te wierborkjen. Foar de útfiering fan it beleid is in iensidich budzjet fan €65.500 nedich, dat dekt wurdt út de post "ûnfoarsjoen iensidich". It beleid wurdt stipe troch in sosjale media-kampanje en in foarljochtingsbyienkomst om ynwenners te stimulearjen reanimasjeburgerhelpferliener te wurden en diel te nimmen oan opfriskursussen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herijking AED-beleid 2022-2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herijking AED-beleid 2022-2025". Het voorstel richt zich op het actualiseren van het AED-beleid in de gemeente Waadhoeke. Het doel is om een dekkend en betrouwbaar netwerk van AED's te garanderen door 'witte vlekken' op te lossen, AED's ouder dan tien jaar te vervangen en buitenkasten te installeren voor AED's die nu binnen hangen. Daarnaast wordt een jaarlijkse bijdrage voor onderhoudskosten voorgesteld. Het beleid beoogt ook de informatievoorziening over onderhoud, scholing en levensduur van AED's te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de noodzaak voor herijking, en de specifieke maatregelen die genomen moeten worden. Er is echter weinig detail over de exacte locaties van de 'witte vlekken' en de specifieke kosten per maatregel.
Rol van de raad:
De raad moet het herijkte AED-beleid vaststellen en de incidentele kosten goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het toewijzen van de benodigde financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële middelen willen toewijzen en of ze akkoord gaan met de voorgestelde maatregelen om het AED-netwerk te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde informatie over de verwachte resultaten zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de notitie "Waadhoeke Hartveilig – een herijking van het gemeentelijk AED-beleid 2022-2025" vast te stellen en de incidentele kosten van €65.500 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie, vooral door het opleiden van reanimatieburgerhulpverleners. Er is een actieve rol voor inwoners en verenigingen in het onderhouden van het AED-netwerk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, maar het vervangen van oude AED's kan bijdragen aan een duurzamer en betrouwbaarder netwerk.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen incidenteel €65.500 en structureel €9.079. De incidentele kosten worden gedekt vanuit de post "onvoorzien incidenteel". De structurele kosten worden gedekt door het bestaande budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
AED-beleid Herijking Reanimatieburgerhulpverlener (r-bhv’er) Witte vlekken Levensduur Onderhoudskosten Reanimatieonderwijs Hartveilig HartslagNu Sociale mediacampagneVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
A. Weiland - Gemeentebelangen
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
Agendapunt 009 Bestemmingsplan Menaam - Bitgumerdyk 3
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft het bestemmingsplan voor het perceel aan de Bitgumerdyk 3 in Menaam vastgesteld. Het plan voorziet in de transformatie van een voormalig bedrijfspand, dat nu als bedrijfswoning wordt gebruikt, naar een reguliere woning. Het huidige bestemmingsplan staat alleen bedrijfsgebruik toe, waardoor een nieuw bestemmingsplan nodig is om bewoning mogelijk te maken. Er zijn geen ruimtelijke bezwaren tegen de wijziging, en de verkeersgeneratie zal naar verwachting afnemen. Tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan zijn er geen zienswijzen ingediend. De kosten voor het bestemmingsplan en de procedure zijn voor rekening van de initiatiefnemer, en er is een planschadeovereenkomst gesloten. Inwonersparticipatie is in dit geval niet toegepast vanwege de beperkte impact op de omgeving. Het plan is op 22 december 2022 ongewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat it bestimmingsplan foar it perceel oan de Bitgumerdyk 3 yn Menaam fêststeld. It plan foarsjocht yn de transformaasje fan in foarhinne bedriuwsgebou, dat no as bedriuwswenning brûkt wurdt, nei in reguliere wenning. It hjoeddeiske bestimmingsplan stiet allinnich bedriuwsgebrûk ta, wêrtroch in nij bestimmingsplan needsaaklik is om wenning mooglik te meitsjen. Der binne gjin romtelike beswieren tsjin de feroaring, en de ferkearsgeneraasje sil nei ferwachting ôfnimme. Tidens de ynsjochperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan binne der gjin sjenings yntsjinne. De kosten foar it bestemmingsplan en de proseduere binne foar rekken fan de ynitiatyfnimmer, en der is in planskadeoerienkomst slein. Ynwennerspartisipaasje is yn dit gefal net tapast fanwegen de beheinde ynfloed op de omjouwing. It plan is op 22 desimber 2022 ûnwizige fêststeld troch de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling bestemmingsplan Menaam - Bitgumerdyk 3". Het voorstel betreft de wijziging van de bestemming van een perceel aan de Bitgumerdyk 3 in Menaam van "Bedrijf" naar "Wonen". Het perceel, dat voorheen een bedrijfspand huisvestte, wordt momenteel als bedrijfswoning gebruikt. De bedrijfsactiviteiten zijn beëindigd en de eigenaar wil het pand als reguliere woning gebruiken. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze transformatie juridisch mogelijk. Er zijn geen ruimtelijke bezwaren en de verkeersimpact is minimaal. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen beslissing te nemen. Het biedt een duidelijke motivering, analyse van de ruimtelijke impact, en beschrijft de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de bestemmingswijziging juridisch te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien het feit dat er geen bezwaren zijn en de wijziging in lijn is met de bestaande omgeving. De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van bedrijf naar wonen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve inwonersparticipatie geweest, omdat de impact van de wijziging als minimaal wordt beschouwd. Dit kan als een gemiste kans voor betrokkenheid worden gezien, maar is in dit geval begrijpelijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de bestemmingswijziging en niet op milieuvriendelijke of duurzame ontwikkelingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien het een particulier initiatief betreft. Er is een planschadeovereenkomst gesloten, waardoor eventuele kosten voor planschade op de initiatiefnemer verhaald kunnen worden. De kosten voor het bestemmingsplan en de procedure zijn voor rekening van de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Menaam Bitgumerdyk 3 Woning Bedrijf Ontwikkeling Transformatie Verkeersgeneratie Inwonersparticipatie PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 010 Bestemmingsplan St.-Jacobiparochie – Gijsbert van Swietenstraat 23
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een voorstel ontvangen om het bestemmingsplan voor de locatie Gijsbert van Swietenstraat 23 in St.-Jacobiparochie vast te stellen. Het plan betreft de herontwikkeling van de oude watertoren tot een kleinschalige overnachtingsaccommodatie, inclusief een expositieruimte en een uitzichtpunt. De omliggende gronden worden ingericht als beleeftuin met voorzieningen voor fietsers. Er is een participatietraject doorlopen met de provincie, gemeente en omwonenden, waarbij geen bezwaren zijn ingediend. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat het een particulier initiatief betreft zonder openbare voorzieningen. Het plan wordt ter inzage gelegd en kan binnen zes weken worden aangevochten bij de Raad van State.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in foarstel ûntfongen om it bestimmingsplan foar de lokaasje Gijsbert van Swietenstrjitte 23 yn St.-Jabik fêst te stellen. It plan behellet de herûntwikkeling fan de âlde wettertoren ta in lytskealige oernachtingsakkommodaasje, ynklusyf in eksposysjeromte en in útsjochpunt. De omjouwende grûnen wurde ynrjochte as in belibbingstún mei foarsjennings foar fytsers. Der is in partisipaasjetraject trochrûn mei de provinsje, gemeente en omwenners, wêrby gjin beswieren yntsjinne binne. Der is gjin eksploitaasjepan nedich, om't it in partikulier ynisjatyf befettet sûnder iepenbiere foarsjennings. It plan wurdt ter ynseach lein en kin binnen seis wiken oanfochte wurde by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan voor St.-Jacobiparochie – Gijsbert van Swietenstraat 23. Het plan beoogt de herontwikkeling van de oude watertoren tot een kleinschalige overnachtingsaccommodatie, inclusief expositieruimte en uitzichtpunt. Daarnaast wordt de omgeving ingericht als beleeftuin met voorzieningen voor fietsers. Het bestemmingsplan maakt deze ontwikkeling juridisch mogelijk zonder dat een exploitatieplan nodig is, aangezien het een particuliere grondexploitatie betreft.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de participatieprocessen en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen of er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herbestemming van de watertoren en de impact op de lokale gemeenschap en omgeving. Er moet ook worden overwogen of de plannen in lijn zijn met de gemeentelijke ontwikkelingsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde herontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de plannen hangt af van de uitvoering door de initiatiefnemer.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en te bevestigen dat er geen exploitatieplan nodig is.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen met betrokkenheid van omwonenden en lokale belanghebbenden. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de ontwerpfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de herontwikkeling van een bestaand gebouw en de focus op recreatie in een natuurlijke omgeving kunnen als duurzaam worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het een particulier initiatief betreft. Eventuele planschade wordt gedekt door een overeenkomst met de initiatiefnemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Watertoren Herontwikkeling Overnachtingsaccommodatie Expositieruimte Uitzichtpunt Beleeftuin Participatietraject Recreatie PlanschadeverhaalsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 011 Beëindigingsovereenkomst Waddenglas
Samenvatting
De Stuurgroep Waddenglas heeft ingestemd met de beëindiging van de samenwerking tussen de provincie Fryslân, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de gemeente Waadhoeke. Het college van Waadhoeke heeft ook in principe ingestemd met deze beëindiging, waarbij de gemeente de grondexploitatie zelfstandig zal voortzetten. De beëindiging is logisch omdat de inhoudelijke bijdrage van de provincie en RVO beperkt is geworden. De gemeente ontvangt een financiële compensatie van RVO en de provincie voor het extra risico dat zij op zich neemt. Na beëindiging kan de gemeente zelfstandig beslissingen nemen over de toekomst van Waddenglas, waaronder de mogelijke ontwikkeling van een energielandschap. Het college wil de raad de kans geven om wensen en bedenkingen te uiten, maar stelt voor om dit niet te doen. De beëindigingsovereenkomst heeft financiële gevolgen, waaronder een afkoopsom en de verrekening van een borg met de provincie.
Samenvatting
De Stjoergrûp Waddenglas hat ynstimd mei it ein fan de gearwurking tusken de provinsje Fryslân, Ryksdients foar Ûndernimmend Nederlân (RVO) en de gemeente Waadhoeke. It kolleezje fan Waadhoeke hat ek yn prinsipe ynstimd mei dit ein, dêr't de gemeente de grûnûntwikkeling selsstannich fuortsette sil. It ein is logysk om't de ynhâldlike bydrage fan de provinsje en RVO beheind wurden is. De gemeente krijt in finansjele kompensaasje fan RVO en de provinsje foar it ekstra risiko dat se op har nimt. Nei it ein kin de gemeente selsstannich besluten nimme oer de takomst fan Waddenglas, lykas de mooglike ûntwikkeling fan in enerzjylânskip. It kolleezje wol de ried de kâns jaan om winsken en betinkingen út te sprekken, mar stelt foar om dit net te dwaan. De einsoerienkomst hat finansjele gefolgen, lykas in ôfkopsom en de ferrekening fan in borg mei de provinsje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beëindigingsovereenkomst Waddenglas". Het voorstel betreft de beëindiging van de samenwerking tussen de provincie Fryslân, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), en de gemeente Waadhoeke met betrekking tot het Waddenglas-project. De samenwerking, die in 2008 begon, was gericht op risicodeling en het benutten van elkaars expertise in de glastuinbouwsector. Door veranderde omstandigheden is de meerwaarde van de samenwerking afgenomen. De gemeente Waadhoeke zal de grondexploitatie zelfstandig voortzetten, met een financiële compensatie van RVO en de provincie voor de extra risico's. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten over de beëindigingsovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de redenen voor beëindiging, de financiële afspraken, en de toekomstige plannen van de gemeente. Er zijn echter vertrouwelijke bijlagen die niet openbaar zijn, wat de transparantie enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten over de beëindigingsovereenkomst. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde beëindiging zonder verdere discussie of aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de beëindiging van de samenwerking en de financiële compensatie die daarbij hoort. Dit omvat ook de keuze om de grondexploitatie zelfstandig voort te zetten en de mogelijke risico's die daarmee gepaard gaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de doelen en financiële afspraken duidelijk zijn, ontbreken specifieke tijdlijnen voor de toekomstige ontwikkeling van de grond. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vertrouwelijkheid van bepaalde documenten kan vragen oproepen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten over de beëindigingsovereenkomst, waarmee zij instemt met de voorgestelde beëindiging en de financiële afspraken.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe betrokkenheid van inwoners is bij deze beslissing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het onderzoek naar de haalbaarheid van een energielandschap op de vrijgekomen grond. Dit suggereert dat duurzaamheid een relevant onderwerp is, hoewel het nog in de onderzoeksfase verkeert.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige compensatie van € 3.443.393,33 van zowel RVO als de provincie aan de gemeente. Deze bedragen worden opgenomen in de grondexploitatie. Er is een risico op verlies bij verkoop van de grond, afhankelijk van de uiteindelijke invulling. De gemeente heeft een voorziening van € 2,25 miljoen om eventuele verliezen op te vangen. De borg van € 4,3 miljoen aan de provincie wordt verrekend met de afkoopsom, resulterend in een betaling van € 0,85 miljoen aan de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beëindigingsovereenkomst Waddenglas Grondexploitatie Provincie Fryslân Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (R.V.O.) Afkoopsom Basevalue Energielandschap Zelfstandigheid Financiële compensatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 012 Wijzigen GR Marrekrite (zienswijzeprocedure)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) Marrekrite. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet versterking democratische legitimatie gemeenschappelijke regelingen op 1 juli 2022, die de positie van gemeenteraden en provinciale staten in gemeenschappelijke regelingen versterkt. De wijziging van de GR Marrekrite moet zowel de zienswijzenprocedure als de toestemmingsprocedure doorlopen. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de voorgenomen wijziging en geen zienswijze in te dienen. De wijzigingen zijn deels wettelijk verplicht en deels gebaseerd op besluiten van het Algemeen Bestuur van de Marrekrite. Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor deze wijziging. Na besluitvorming zal het raadsbesluit worden doorgegeven aan het Dagelijks Bestuur van de Marrekrite, dat eventuele zienswijzen zal behandelen.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Waadhoeke oer de feroaring fan de gemeenschappelijke regeling (GR) Marrekrite. Dizze feroaring is needsaaklik fanwege de ynwurkingstreding fan de Wet fersterking demokratyske legitimaasje gemeenschappelijke regelingen op 1 july 2022, dy't de posysje fan gemeenterieden en provinsjale steaten yn gemeenschappelijke regelingen fersterket. De feroaring fan de GR Marrekrite moat sawol de besjinswizeproseduere as de tastimmingproseduere trochgean. De ried wurdt frege kennis te nimmen fan de foarnommen feroaring en gjin besjinswize yn te tsjinjen. De feroarings binne diels wettich ferplicht en diels basearre op besluten fan it Algemien Bestjoer fan de Marrekrite. Der binne gjin ekstra finansjele middels nedich foar dizze feroaring. Nei beslútfoarming sil it riedsbeslút trochjûn wurde oan it Deistich Bestjoer fan de Marrekrite, dat eventuele besjinswizen behannelje sil.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Wijziging GR Marrekrite (zienswijzenprocedure)
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging GR Marrekrite (zienswijzenprocedure)". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling Marrekrite naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet versterking democratische legitimatie gemeenschappelijke regelingen. Deze wet vereist dat gemeenteraden en provinciale staten een sterkere (informatie)positie krijgen binnen gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen zijn deels procedureel en deels inhoudelijk, waarbij de raad eerst een zienswijze kan indienen voordat toestemming wordt gevraagd voor de wijziging. Het voorstel adviseert de raad om geen zienswijze in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven op de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze in te dienen over de voorgestelde wijzigingen van de GR Marrekrite. Dit is een nieuw element in de procedure als gevolg van de wetswijziging. Na de zienswijzenprocedure volgt een toestemmingsprocedure.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij gebruik wil maken van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Dit is een politieke keuze die kan afhangen van de inhoudelijke beoordeling van de voorgestelde wijzigingen en de impact daarvan op de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedurele stappen en de beoogde uitkomst (een geactualiseerde regeling). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij kennisneemt van de voorgenomen wijziging en of zij al dan niet een zienswijze wil indienen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, aangezien het een technische aanpassing betreft om te voldoen aan nieuwe wetgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om juridische en procedurele aanpassingen gaat.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra financiële middelen gemoeid met dit besluit. De wijzigingen hebben geen invloed op de totale bijdrage, hoewel de verdeling van de bijdragen tussen de deelnemers enigszins is aangepast.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet versterking democratische legitimatie Gemeenschappelijke regeling (GR) Marrekrite Zienswijzenprocedure Wet normalisering rechtspositie ambtenaren Wet elektronische publicaties Infrastructuur Waterrecreatie Landrecreatie BijdrageregelingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 013 Aanpassen belastingverordeningen en tarieventabellen
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 22 december 2022 diverse belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2023 vastgesteld. Deze omvatten onder andere de onroerendezaakbelastingen, riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, leges, parkeerbelasting, reclamebelasting, lijkbezorgingsrechten, liggelden en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De tarieven zijn aangepast aan de inflatie en de meest actuele waardebepalingen. Voor sommige belastingen, zoals de onroerendezaakbelasting en reclamebelasting, is een inflatiecorrectie van 2,7% toegepast. De tarieven voor riool- en waterzorgheffing en afvalstoffenheffing zijn respectievelijk met 1,72% en 6,4% verhoogd. De verordeningen zijn in lijn met de programmabegroting 2023 en worden gepubliceerd op het internet, met aanvullende communicatie richting inwoners via krant en website.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 22 desimber 2022 ferskate belêstingferoardeningen en tarieftabellen foar 2023 fêststeld. Dizze omfetsje ûnder oaren de ûnroerendezaakbelêstingen, riool- en wettersoarchheffing, ôffalstoffenheffing, leechjes, parkeerbelêsting, reklamebelêsting, lijkbesoargingsrjochten, lizzens en kwytsskelding fan gemeentlike belêstingen. De tariven binne oanpast oan de ynfloed en de meast aktuele weardebepalingen. Foar in pear belêstingen, lykas de ûnroerendezaakbelêsting en reklamebelêsting, is in ynfloedkorrizje fan 2,7% taheakke. De tariven foar riool- en wettersoarchheffing en ôffalstoffenheffing binne respektivelik mei 1,72% en 6,4% ferhege. De ferordeningen binne yn line mei de programmabegroting 2023 en wurde publisearre op it ynternet, mei oanfoljende kommunikaasje nei ynwenners troch krante en webside.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassen belastingverordeningen en tarieventabellen". Het voorstel betreft het vaststellen van diverse belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2023, waaronder onroerendezaakbelastingen, riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, leges, parkeerbelasting, reclamebelasting, lijkbezorgingsrechten, liggelden en kwijtschelding gemeentelijke belastingen. De tarieven zijn aangepast op basis van inflatiecorrecties en actuele waardebepalingen. Het voorstel is een jaarlijkse procedure om de gemeentelijke belastingen te actualiseren en te formaliseren, zoals opgenomen in de programmabegroting 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2023 omvat. Het biedt gedetailleerde informatie over de wijzigingen in tarieven en de onderliggende redenen, zoals inflatiecorrecties en kostenontwikkelingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen en aanpassingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de acceptatie van de voorgestelde tariefaanpassingen, die gebaseerd zijn op inflatiecorrecties en kostenontwikkelingen. De raad moet beslissen of deze aanpassingen gerechtvaardigd zijn en in lijn met de gemeentelijke begroting en beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke tarieven en wijzigingen voor 2023 vermeldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. De communicatie over de verordeningen zal plaatsvinden via publicatie op internet en via krant en website richting inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de financiële en administratieve aspecten van gemeentelijke belastingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn in overeenstemming met de uitgangspunten in de begroting 2023. De tariefaanpassingen zijn gebaseerd op inflatiecorrecties en kostenontwikkelingen, en er wordt geen specifieke dekking vermeld, aangezien de aanpassingen binnen de bestaande begrotingskaders vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieventabellen Onroerendezaakbelastingen Riool- en waterzorgheffing Afvalstoffenheffing Leges Parkeerbelasting Reclamebelasting Lijkbezorgingsrechten LiggeldenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 014 Begrotingswijziging (veertiende) begroting 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 22 december 2022 besloten om de veertiende wijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen. Deze wijziging zorgt ervoor dat de begroting een actueler beeld geeft van de financiële situatie van de gemeente. Daarnaast is besloten om een bestemmingsreserve in te stellen voor de tegemoetkoming van de afvalstoffenheffing. De ontvangsten van dividend van Omrin en Fryslân Miljeu worden gereserveerd met als doel deze eenmalig uit te keren in 2023. De financiële gevolgen van deze besluiten zijn opgenomen in een bijlage bij het voorstel. Het besluit is genomen in overeenstemming met de Gemeentewet en andere relevante financiële regelgeving.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 22 desimber 2022 besletten om de fjirtjinde oanpassing fan de programma-begroting 2022 fêst te stellen. Dizze oanpassing soarget derfoar dat de begroting in aktualer byld jout fan de finansjele situaasje fan de gemeente. Dêrneist is besletten om in bestimmingsreserve yn te stellen foar de tegemoetkoming fan de ôffalstoffenheffing. De ûntfangsten fan dividint fan Omrin en Fryslân Miljeu wurde reservearre mei as doel dizze ien kear út te kearen yn 2023. De finansjele gefolgen fan dizze besluten binne opnommen yn in bylage by it foarstel. It beslút is nommen yn oerienstimming mei de Gemeentewet en oare relevante finansjele regeljouwing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (veertiende) van de programmabegroting 2022". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting 2022 van de gemeente Waadhoeke. Het doel is om de begroting aan te passen aan de actuele ontwikkelingen en om een bestemmingsreserve in te stellen voor de tegemoetkoming van de afvalstoffenheffing. Deze reserve wordt gefinancierd door de dividendontvangsten van Omrin en Fryslân Miljeu en is bedoeld voor een eenmalige uitkering in 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de instelling van een bestemmingsreserve duidelijk beschrijft. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële gegevens in de samenvatting opgenomen; deze zijn te vinden in bijlage 1.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is in lijn met hun budgetrecht volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijziging en de instelling van de bestemmingsreserve. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de prioritering van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen in de samenvatting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details in bijlage 1 zijn essentieel voor een volledige beoordeling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de veertiende wijziging van de programmabegroting 2022 goed te keuren en de bestemmingsreserve voor de afvalstoffenheffing in te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar de details zijn opgenomen in bijlage 1. Het voorstel geeft aan dat de bestemmingsreserve wordt gedekt door dividendontvangsten van Omrin en Fryslân Miljeu.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting 2022 Bestemmingsreserve Afvalstoffenheffing Gemeentewet Budgetrecht Ontvangsten dividend Omrin Fryslân Miljeu Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 015 Budgetoverheveling via 15e begrotingswijziging 2022
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt voor om niet volledig gebruikte budgetten van 2022, ter waarde van € 4.624.067, over te hevelen naar 2023. Dit gebeurt via de 15e begrotingswijziging van 2022, waarbij het bedrag wordt toegevoegd aan de reserve jaarovergang. Deze overheveling is nodig om de activiteiten waarvoor de budgetten zijn bedoeld, alsnog uit te voeren in 2023. Het betreft voornamelijk incidentele budgetten voor eenmalige activiteiten. Het alternatief, namelijk het niet overdragen van de budgetten, zou leiden tot een positiever financieel resultaat voor 2022, maar zou de voortgang van activiteiten in 2023 vertragen. Het besluit is vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 22 december 2022.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt foar om net folledich brûkte budzjetten fan 2022, mei in wearde fan € 4.624.067, oer te heljen nei 2023. Dit barret troch de 15e begrotingswiziging fan 2022, dêr't it bedrach tafoege wurdt oan de reserve jieroergong. Dizze oerdracht is nedich om de aktiviteiten dêr't de budzjetten foar bedoeld binne, alsnog út te fieren yn 2023. It giet benammen om ienmalige budzjetten foar ienmalige aktiviteiten. It alternatyf, nammentlik it net oerdragen fan de budzjetten, soe liede ta in posityf finansjeel resultaat foar 2022, mar soe de foarútgong fan aktiviteiten yn 2023 fertrage. It beslút is fêststeld tiidens de riedsfergadering op 22 desimber 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Budgetoverheveling via 15e begrotingswijziging 2022". Het voorstel beoogt om niet (geheel) bestede budgetten van 2022, ter grootte van € 4.624.067, over te hevelen naar 2023 door deze toe te voegen aan de reserve jaarovergang. Dit stelt de gemeente in staat om de activiteiten waarvoor deze budgetten oorspronkelijk waren bedoeld, alsnog uit te voeren in 2023. De 15e begrotingswijziging van 2022 wordt vastgesteld om deze overheveling te formaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, het bedrag en de procedure voor de budgetoverheveling beschrijft. Het verwijst naar de bijgevoegde 15e begrotingswijziging voor verdere specificaties.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de budgetoverheveling mogelijk te maken. Dit is essentieel om de continuïteit van de geplande activiteiten te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om de niet bestede budgetten over te hevelen naar het volgende jaar, of dat deze als positief resultaat in de jaarrekening van 2022 moeten worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat wordt overgeheveld. Het is tijdgebonden, aangezien de beslissing vóór 31 december moet worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de niet (geheel) bestede budgetten over te hevelen naar 2023 en de 15e begrotingswijziging 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. Het betreft een interne financiële aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het financiële gevolg is dat € 4.624.067 wordt overgeheveld naar 2023. Dit bedrag wordt gedekt door de reserve jaarovergang, waardoor er geen directe impact is op de financiële positie van de gemeente in 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budgetoverheveling Begrotingswijziging Reserve jaarovergang Niet bestede budgetten Incidentele budgetten Activiteiten Jaarrekening Begroting 2022 Rechtmatigheid InventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 016 Moties vreemd aan de orde van de dag
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 22 december 2022 een motie ingediend om de verkeerssituatie bij het Oud Kaatsveld in Franeker aan te pakken. Het kruispunt is onduidelijk en gevaarlijk voor alle verkeersdeelnemers, mede doordat vrachtverkeer nog steeds door de stad rijdt in plaats van eromheen. De huidige 30 km-zone heeft het probleem niet opgelost, en navigatiesystemen leiden verkeer vaak nog door de binnenstad, wat leidt tot opstoppingen en onveilige situaties. Er is overlast voor omwonenden en de weg is niet geschikt voor zwaar verkeer. De motie stelt voor om een alternatieve route te onderzoeken die de verkeersdruk kan verminderen en een goede ontsluiting biedt voor een nieuw parkeerterrein aan de Julianastraat. Het college wordt opgedragen om de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze route te onderzoeken en uiterlijk april 2023 terug te koppelen aan de raad. De motie is ingediend door FNP Waadhoeke, SAM Waadhoeke en VVD Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 22 desimber 2022 in motie yntsjinne om de ferkearssituaasje by it Ald Kaatsfjild yn Frjentsjer oan te pakken. It krúspunt is ûndúdlik en gefaarlik foar alle ferkearsdielnimmers, ûnder oare omdat frachtferkear noch altyd troch de stêd rydt yn pleats fan deromhinne. De hjoeddeistige 30 km-sône hat it probleem net oplost, en navigaasjesystemen liede it ferkear faak noch troch de binnenstêd, wat ta ophopingen en ûnfeilige situaasjes liedt. Der is oerlêst foar omwenners en de wei is net geskikt foar swier ferkear. De motie stelt foar om in alternatyf rûte te ûndersykjen dy't de ferkearsdruk ferlichte en in goede ûntsluting biedt foar in nij parkearterrein oan de Julianastrjitte. It kolleezje wurdt opdroegen om de haalberens en betaalberens fan dizze rûte te ûndersykjen en uiterlik april 2023 werom te koppelen oan de ried. De motie is yntsjinne troch FNP Waadhoeke, SAM Waadhoeke en VVD Waadhoeke.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bylage moasje Súdlike Yndustriewei: Mooglike alternative rûte." Het voorstel betreft het onderzoeken van alternatieve routes voor de Súdlike Yndustriewei. Dit is een reactie op zorgen over de huidige verkeerssituatie en de impact daarvan op de leefbaarheid en veiligheid in de regio. Het doel is om mogelijke alternatieven te identificeren die de verkeersdruk kunnen verminderen en de infrastructuur kunnen verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak van het onderzoek naar alternatieve routes erkent en de betrokkenheid van relevante stakeholders benadrukt. Echter, details over specifieke alternatieven en de criteria voor evaluatie ontbreken mogelijk.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het voorstel. Ze moeten de haalbaarheid en wenselijkheid van de voorgestelde alternatieven evalueren en beslissen over de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke alternatieve routes prioriteit krijgen en hoe deze passen binnen bredere beleidsdoelen zoals verkeersveiligheid, economische ontwikkeling en milieubescherming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is mogelijk niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er kunnen inconsistenties zijn in de mate van detail en specificiteit van de voorgestelde alternatieven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het uitvoeren van een gedetailleerd onderzoek naar de voorgestelde alternatieve routes en welke criteria daarbij leidend moeten zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door lokale gemeenschappen en andere belanghebbenden, maar geeft mogelijk geen gedetailleerd plan voor hoe deze participatie vorm zal krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in termen van het verminderen van de ecologische voetafdruk van de infrastructuur en het bevorderen van milieuvriendelijke vervoersoplossingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt mogelijk niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Súdlike Yndustriewei Mooglike alternative rûte Bylage Moasje Scribble Koster, R. Waanders, M.C.M. Datum (19/01/2023) Datum (26/01/2023) Id (37795c6e-0b04-4868-9ebe-3f5f229266fe)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Moasje frjemd oan ‘e oarder fan de dei - Oplosse ferkearssitewaasje Oud Kaatsveld yn Frjentsjer
Samenvatting: De motie richt zich op het verbeteren van de verkeerssituatie bij het Oud Kaatsveld in Franeker, gemeente Waadhoeke. Het huidige verkeersregime van 30 km/u heeft de problemen niet opgelost, en vrachtverkeer blijft door de stad rijden, wat leidt tot onduidelijke en gevaarlijke situaties. De motie stelt voor om een alternatieve route te onderzoeken die vrachtverkeer om de stad heen leidt, wat de verkeersdruk en overlast voor bewoners zou verminderen. Het college wordt opgedragen om de haalbaarheid en betaalbaarheid van deze route te onderzoeken en uiterlijk in april 2023 terug te koppelen aan de raad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het suggereren van een mogelijke oplossing. Het benoemt de huidige problemen en biedt een duidelijke richting voor verder onderzoek. Echter, details over de exacte uitvoering en mogelijke alternatieven ontbreken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen om de haalbaarheid en betaalbaarheid van de voorgestelde alternatieve route te onderzoeken. De raad moet de resultaten van dit onderzoek beoordelen en beslissen over eventuele vervolgstappen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde alternatieve route als een haalbare en wenselijke oplossing zien. Dit omvat keuzes over prioritering van verkeersveiligheid, leefbaarheid voor bewoners, en financiële investeringen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is Specifiek (onderzoek naar een alternatieve route), Meetbaar (haalbaarheid en betaalbaarheid), en Tijdsgebonden (uiterlijk april 2023). Het is minder specifiek over de uitvoerbaarheid en relevantie, en er zijn geen duidelijke Actiegerichte stappen beschreven na het onderzoek.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde alternatieve route te onderzoeken en of ze akkoord gaan met de voorgestelde tijdslijn voor terugkoppeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verminderen van vrachtverkeer door de stad kan bijdragen aan een betere leefomgeving en minder uitstoot, wat indirect bijdraagt aan duurzaamheid.
Financiële gevolgen
De motie vraagt om een onderzoek naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van de alternatieve route, maar geeft geen details over de kosten of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zal waarschijnlijk onderdeel zijn van het onderzoek dat het college moet uitvoeren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeerssituatie Oud Kaatsveld Franeker Kruispunt Verkeersdeelnemers Vrachtverkeer Binnenstad Onveilige situaties Alternatieve route VerkeersdrukVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de "Aanpassing spoordienstregeling door Arriva" en richt zich op het herstellen van de frequentie van treinhaltes op de stations Deinum en Dronryp naar twee keer per uur. De motie benadrukt dat de recente wijziging van Arriva, waarbij de frequentie is teruggebracht naar één keer per uur, in strijd is met de afspraken in de spoorconcessie 2020-2035. De motie stelt dat deze wijziging de bereikbaarheid en leefbaarheid van omliggende dorpen negatief beïnvloedt en roept het college op om in gesprek te gaan met de provincie om de oude dienstregeling te herstellen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie, de gevolgen voor de betrokken dorpen en de stappen die het college moet ondernemen. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de redenen achter de wijziging door Arriva.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en de raad te informeren over de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan het herstel van de dienstregeling en daarmee de belangen van de lokale gemeenschap boven mogelijke andere overwegingen van Arriva of de provincie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifiek doel (herstel van de dienstregeling), is meetbaar (twee keer per uur stoppen), en tijdgebonden (uiterlijk 10 april 2023). Het is echter minder specifiek over hoe het college dit moet bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners, maar impliceert dat de belangen van de lokale gemeenschap worden behartigd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien een betere OV-verbinding kan bijdragen aan minder autogebruik en daarmee een duurzamere mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekking, maar impliceert dat de provincie mogelijk betrokken is bij de financiering van infrastructuur, zoals het fietspad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arriva Spoordienstregeling Deinum Dronryp Openbaar vervoer Provincie Concessie Stations Leefbaarheid Fietspad Hatsum-WinsumVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft "Duurzaamheid: Groninger Windmolens" en is ingediend door de raad van de gemeente Waadhoeke. De motie verzoekt het college om de huidige beperkingen voor het plaatsen van Groninger Windmolens of andere kleine windmolens te heroverwegen. Dit is bedoeld om decentrale energieopwekking te stimuleren, wat bijdraagt aan de doelstelling om in 2040 energieneutraal te zijn. De motie benadrukt dat de huidige netcapaciteit een beperking vormt voor verdere elektrificatie en dat kleine windmolens een oplossing kunnen bieden voor bedrijven, instellingen en huishoudens, ondanks planologische beperkingen in sommige buitengebieden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek en het voorstellen van een oplossing. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de voorgestelde heroverwegingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol door het college te verzoeken actie te ondernemen en hierover te rapporteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen leggen op decentrale energieoplossingen zoals kleine windmolens, ondanks mogelijke weerstand vanwege planologische beperkingen en esthetische overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden (eind februari 2023), maar mist meetbare doelen en een realistisch plan voor uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken de beperkingen te heroverwegen en hierover te rapporteren.
Participatie:
De motie vraagt om overleg met betrokkenen, wat wijst op een zekere mate van participatie, maar het is onduidelijk hoe uitgebreid dit overleg zal zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, gezien de focus op energieneutraliteit en decentrale energieoplossingen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een punt van zorg zijn bij de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Groninger Windmolens Energieneutraal Netcapaciteit Elektrificatie Decentrale optie Planologische beperkingen Innovatie Landbouwsector EnergielandschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft "Duurzaamheid - Zonnepanelen" en is ingediend door de raad van de gemeente Waadhoeke. De motie roept op tot heroverweging van de beperkingen voor het plaatsen van zonnepanelen op daken binnen beschermde stads- en dorpsgezichten. Dit is in lijn met de ambitie van de gemeente om in 2040 energieneutraal te zijn. De motie benadrukt dat innovatie en duurzaamheid gestimuleerd moeten worden, en dat nieuwe soorten zonnepanelen minder visuele impact hebben, wat relevant is voor historische gebieden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de huidige beperkingen en de noodzaak voor heroverweging. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de genoemde beperkingen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende rol door het college te verzoeken de huidige beperkingen te heroverwegen en de raad te informeren over de uitkomsten. De raad fungeert als toezichthouder en beleidsmaker.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van historische esthetiek en de noodzaak voor duurzame energieoplossingen. Er moet een balans worden gevonden tussen erfgoedbescherming en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (heroverweging van beperkingen), Meetbaar (uitkomsten voor eind februari 2023), en Tijdgebonden (deadline voor rapportage). Het is minder specifiek over hoe de heroverweging moet plaatsvinden en welke criteria worden gehanteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college verzoekt de beperkingen te heroverwegen en de uitkomsten te rapporteren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces van heroverweging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op energieneutraliteit en het gebruik van zonnepanelen als middel om dit te bereiken.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Zonnepanelen Energieneutraal Beschermde stads- en dorpsgezichten Innovatie Netcapaciteit Elektrificatie Historische binnenstad Vergunningverlening Verwarming en transportVerfijning van de zoekopdracht: