01-09-2022 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.a Vaststellen besluitenlijsten
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
Raadsvergadering Franeker: Diverse Onderwerpen Passeren de Revue
Tijdens de raadsvergadering van 1 september 2022 in Franeker werden diverse ingekomen stukken besproken. Onderwerpen zoals financiële zekerheid, asielopvang, ecologisch maaibeleid, verkeersveiligheid en stikstofbeleid kwamen aan bod. Hoewel de stukken ter kennisname waren voorgelegd, bood de vergadering ruimte voor vragen en discussie.
Samenvatting
De tekst betreft een overzicht van ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 1 september 2022 in Franeker. De stukken zijn afkomstig van diverse instanties en behandelen uiteenlopende onderwerpen zoals financiële zekerheid, asielopvang, ecologisch maaibeleid, verkeersveiligheid, en stikstofbeleid. Elk stuk is ter kennisname voorgelegd aan de raad, zonder verdere actie van het college. Tijdens de vergadering kunnen vragen worden gesteld over de voorgestelde afhandeling van deze stukken, conform artikel 22 van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad. Het document is digitaal ondertekend door de voorzitter en de griffier.
Riedsfergadering Frjentsjer: Ferskate ûnderwerpen komme oan bar.
Tidens de riedsfergadering fan 1 septimber 2022 yn Frjentsjer waarden ferskate ynkommende stikken besprutsen. Underwerpen lykas finansjele sekerheid, asylopfang, ekologysk maaibelied, ferkearsfeiligens en stikstofbelied kamen oan bar. Alhoewol't de stikken ter kennisname foarlein wienen, joech de fergadering romte foar fragen en diskusje.
Samenvatting
De tekst befettet in oersjoch fan ynkommende stikken foar de riedsfergadering fan 1 septimber 2022 yn Frjentsjer. De stikken binne ôfkomstich fan ferskate ynstânsjes en behannelje ferskate ûnderwerpen lykas finansjele sekerheid, asylopfang, ekologysk maaibelied, ferkearsfeiligens, en stikstofbelied. Elk stik is ter kennisname foarlein oan de ried, sûnder fierdere aksje fan it kolleezje. Tidens de ferhanneling kinne fragen steld wurde oer de foarstelde ôfhanling fan dizze stikken, neffens artikel 22 fan it Reglemint fan Oarder fan de Gemeenteried. It dokumint is digitaal ûndertekene troch de foarsitter en de griffier.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven van een specifiek voorstel, amendement of motie, aangezien de lijst voornamelijk bestaat uit ingekomen stukken zonder uitgebreide inhoudelijke details. Echter, ik kan een algemene analyse geven van hoe dergelijke documenten doorgaans worden behandeld in een gemeenteraadscontext.
Titel en Samenvatting
De titel van het voorstel of de motie is niet specifiek genoemd in de verstrekte informatie. De lijst bevat verschillende onderwerpen, zoals "Nazending resolutie ‘Zekerheid over de structurele financiën’" en "Motie Stikstofaanpak startnotitie Nationaal Programma Landelijk Gebied". Elk stuk lijkt een specifiek beleidsgebied of probleem aan te kaarten dat relevant is voor de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel
De volledigheid van elk voorstel kan niet worden beoordeeld zonder de inhoudelijke details. Over het algemeen moeten voorstellen duidelijk de probleemstelling, doelstellingen, voorgestelde maatregelen en verwachte resultaten bevatten.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om deze ingekomen stukken te beoordelen, vragen te stellen en te beslissen over de voorgestelde wijze van afhandelen. Dit kan variëren van het ter kennisname aannemen tot het vragen om verdere actie of advies van het college.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op prioritering van onderwerpen, zoals het al dan niet ondersteunen van moties over stikstofbeleid of asielopvang. De raad moet beslissen welke onderwerpen urgent zijn en welke beleidsrichtingen moeten worden gevolgd.
SMART en Inconsistenties
Zonder de volledige tekst van de voorstellen is het moeilijk te zeggen of ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. Inconsistenties kunnen optreden als er tegenstrijdige doelen of maatregelen worden voorgesteld.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen hoe elk stuk wordt afgehandeld, bijvoorbeeld door het college om advies te vragen of het stuk ter kennisname aan te nemen.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie in de verstrekte lijst. Participatie kan relevant zijn als de voorstellen invloed hebben op de lokale gemeenschap en inspraak vereisen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid kan een relevant onderwerp zijn, vooral in stukken die betrekking hebben op milieubeleid, zoals het maaibeleid of stikstofaanpak.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de voorstellen worden niet gespecificeerd in de lijst. Normaal gesproken moeten voorstellen duidelijk maken wat de kosten zijn en hoe deze gedekt worden, bijvoorbeeld door gemeentelijke budgetten of subsidies.
Voor een gedetailleerde analyse zou toegang tot de volledige tekst van specifieke voorstellen of moties nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Asielopvang Stikstofbeleid Verkeersveiligheid Jeugdhulp Ecologische gazons Fietspad infrastructuur Kostendelersnorm Verzilverlening Invasieve ExotenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Jaarrekeningen 2021 GR FW en Empatec NV
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 009 Studietoeslag
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de intrekking van de "Verordening individuele studietoeslag participatiewet 2021 gemeente Waadhoeke" per 1 april 2022. Dit is noodzakelijk omdat de studietoeslag nu landelijk is geregeld onder de Participatiewet. De regeling biedt financiële ondersteuning aan studenten met een structurele medische beperking die niet kunnen werken naast hun studie. De landelijke harmonisatie van de studietoeslag zorgt voor uniformiteit en vervangt de gemeentelijke verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de intrekking duidelijk maakt en de veranderingen in de wetgeving toelicht. Het bevat ook financiële implicaties en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit nemen om de bestaande verordening in te trekken, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een verplichte aanpassing betreft vanwege landelijke wetgeving. De raad kan echter overwegen hoe de communicatie over de veranderingen wordt aangepakt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals de exacte financiële impact. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening in te trekken per 1 april 2022.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat communicatie over de nieuwe regeling zal plaatsvinden, maar geeft geen details over participatie van belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële regelingen voor studenten met een beperking.
Financiële gevolgen:
De wijziging brengt meerkosten met zich mee doordat de studietoeslag nu een belaste uitkering is. De rijksbijdrage is opgenomen in het gemeentefonds, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde dekking van de meerkosten.
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 010 Verklaring van geen bedenkingen Anskereed 1 Berltsum
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 011 VVGB Maatwerkoplossingen gebiedsontwikkeling ruilverkaveling
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 012 Onttrekken Tsjusterewei Deinum uit de openbaarheid
Tsjusterewei in Deinum: Van Openbare Weg naar Privépad
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met het voorstel om de Tsjusterewei in Deinum aan de openbaarheid te onttrekken. Deze weg, die na de aanleg van de Haak om Leeuwarden zijn ontsluitende functie verloor, zal worden overgedragen aan de eigenaar van de omliggende percelen. Dit besluit kwam echter niet zonder discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 1 september 2022 werd het voorstel om de Tsjusterewei aan de openbaarheid te onttrekken goedgekeurd. De weg, die ooit een belangrijke ontsluitingsroute was, is nu doodlopend en wordt alleen nog gebruikt door de eigenaar van de omliggende percelen. De gemeente Waadhoeke wil de weg overdragen aan deze eigenaar, wat betekent dat de gemeente niet langer verantwoordelijk is voor het onderhoud. Er zijn echter vervuilingen in de fundering aangetroffen, waarvoor de eigenaar garanties wil dat hij niet later geconfronteerd wordt met saneringskosten. De gemeenten Leeuwarden en Waadhoeke zijn bereid deze garanties te geven onder bepaalde voorwaarden.Tijdens het debat uitte Gemeentebelangen zijn zorgen over het gebrek aan communicatie met de lokale belangenvereniging Dwarsbelang Deinum. "Het is zeer spijtig dat zij niet geïnformeerd zijn," aldus een raadslid van Gemeentebelangen. De partij benadrukte het belang van overleg met lokale belanghebbenden en vroeg zich af waarom er geen overlegplatform was opgezet. Ook werd de mogelijkheid geopperd om van de weg een wandelpad te maken, wat nu definitief van de baan lijkt.
Wethouder Arends erkende de tekortkomingen in de communicatie en beloofde beterschap. "We zullen zo snel mogelijk contact opnemen met Dwarsbelang Deinum om dit recht te zetten," verzekerde hij. Arends legde uit dat de weg, vanwege de ligging tussen de gemeenten Leeuwarden en Waadhoeke, een complex dossier was. "Maar dat neemt niet weg dat we beter hadden moeten communiceren."
Ondanks de zorgen van Gemeentebelangen en de gemiste kans voor een wandelpad, stemde de raad in met het voorstel. De Tsjusterewei zal nu worden overgedragen aan de eigenaar van de omliggende percelen, met de nodige garanties tegen toekomstige saneringskosten. Het besluit markeert het einde van de weg als openbare route, maar opent de deur naar nieuwe mogelijkheden voor de eigenaar.
Samenvatting
De Tsjusterewei in Deinum, gelegen binnen de gemeente Waadhoeke, wordt voorgesteld om aan de openbaarheid te worden onttrokken. Deze weg had voorheen een ontsluitende functie voor een woonperceel, maar is na de aanleg van de Haak om Leeuwarden (A31) doodlopend geworden en heeft geen openbare functie meer. De weg wordt nu alleen gebruikt door de eigenaar van de omliggende percelen. Het voorstel is om de weg over te dragen aan deze eigenaar, wat betekent dat de gemeente niet langer verantwoordelijk is voor het onderhoud. Er zijn echter vervuilingen in de fundering aangetroffen, waarvoor de eigenaar garanties wil dat hij niet later geconfronteerd wordt met saneringskosten. De gemeenten Leeuwarden en Waadhoeke zijn bereid deze garanties te geven onder bepaalde voorwaarden. Het voorstel is goedgekeurd in de raadsvergadering van 1 september 2022.
Tsjusterwei yn Deinum: Fan Iepenbare Wei nei Privépaad.
De ried fan Waadhoeke hat ynstimd mei it foarstel om de Tsjusterewei yn Deinum ûnder de iepenbierens wei te heljen. Dizze wei, dy't nei de oanlis fan de Haak om Ljouwert syn ûntslutende funksje ferlear, sil oerdroegen wurde oan de eigener fan de omjouwende stikken lân. Dizze beslissing kaam lykwols net sûnder diskusje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 1 septimber 2022 waard it foarstel om de Tsjusterewei ûnder de iepenbierheid wei te heljen, goedkard. De wei, dy't eartiids in wichtige ûntslutingsrûte wie, is no dea ein en wurdt allinnich noch brûkt troch de eigener fan de omjouwende stikken lân. De gemeente Waadhoeke wol de wei oerdrage oan dizze eigener, wat betsjut dat de gemeente net langer ferantwurdlik is foar it ûnderhâld. Der binne lykwols ferfúlings fûn yn de fûndearring, wêrtroch't de eigener garanties wol dat er letter net konfrontearre wurdt mei sanearkosten. De gemeenten Ljouwert en Waadhoeke binne beried om dizze garanties te jaan ûnder bepaalde betingsten.Tidens it debat útten Gemeentebelangen har soargen oer it gebrek oan kommunikaasje mei de lokale belangenferiening Dwarsbelang Deinum. "It is tige spitich dat sy net ynformearre binne," sa sei in riedslid fan Gemeentebelangen. De partij benadrukke it belang fan oerlis mei lokale belanghawwenden en frege har ôf wêrom der gjin oerlisplatform oprjochte wie. Ek waard it idee oppere om fan de wei in kuierpaad te meitsjen, wat no definityf fan 'e baan liket.
Wethâlder Arends erkende de tekoartkommingen yn de kommunikaasje en beloofde ferbettering. "Wy sille sa gau mooglik kontakt opnimme mei Dwarsbelang Deinum om dit rjocht te setten," fersekere er. Arends leis út dat de wei, fanwege de lizzing tusken de gemeenten Ljouwert en Waadhoeke, in kompleks dosje wie. "Mar dat nimt net wei dat wy better hienen moatten kommunisearje."
Nettsjinsteande de soargen fan Gemeentebelangen en de miste kâns foar in kuierpaad, stimde de ried yn mei it foarstel. De Tsjusterewei sil no oerdroegen wurde oan de eigener fan de omjouwende stikken lân, mei de nedige garanties tsjin takomstige sanearkosten. It beslút makket in ein oan de wei as iepenbiere rûte, mar iepenet de doar nei nije mooglikheden foar de eigener.
Samenvatting
De Tsjusterewei yn Deinum, lein binnen de gemeente Waadhoeke, wurdt foarsteld om oan de iepenbierens ûntlutsen te wurden. Dizze wei hie eartiids in ûntslútende funksje foar in wenperceel, mar is nei de oanlis fan de Haak om Ljouwert (A31) dea-rinnend wurden en hat gjin iepenbiere funksje mear. De wei wurdt no allinnich brûkt troch de eigenaar fan de omjouwende percelen. It foarstel is om de wei oer te dragen oan dizze eigenaar, wat betsjut dat de gemeente net langer ferantwurdlik is foar it ûnderhâld. Der binne lykwols fersmoarging yn de fûndearring oantroffen, wêrfan de eigenaar garanties wol dat er letter net konfrontearre wurdt mei sanearkosten. De gemeenten Ljouwert en Waadhoeke binne beried dizze garanties te jaan ûnder bepaalde betingsten. It foarstel is goedkard yn de riedsfergadering fan 1 septimber 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het Onttrekkingsbesluit
Titel en Samenvatting:
Titel: Onttrekkingsbesluit Tsjusterewei
Dit besluit betreft de onttrekking van de Tsjusterewei aan de openbaarheid. Na de aanleg van 'de haak om Leeuwarden' is de Tsjusterewei een doodlopende weg geworden zonder openbare functie. De weg wordt alleen gebruikt door de eigenaar van de omliggende percelen. Het besluit is een gevolg van bemiddeling door de provincie Fryslân en is bedoeld om de functie van de weg in overeenstemming te brengen met het feitelijke gebruik. Er zijn geen zienswijzen ontvangen binnen de gestelde termijn, en het algemeen belang verzet zich niet tegen de onttrekking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante juridische en procedurele aspecten behandelt. Het verwijst naar de toepasselijke artikelen van de Wegenwet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), en het bevat een duidelijke motivatie voor de onttrekking.
Rol van de Raad:
De raad van de gemeente Waadhoeke moet het besluit goedkeuren en zorgen voor de bekendmaking ervan. De raad speelt een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat het besluit in overeenstemming is met de wetgeving en het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de afweging tussen het belang van de weg voor de eigenaar van de omliggende percelen en het algemeen belang. De raad moet beslissen of de onttrekking gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Tsjusterewei aan de openbaarheid te onttrekken en dit besluit bekend te maken.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van het publiek geweest, aangezien er geen zienswijzen zijn ontvangen. Dit kan erop wijzen dat er weinig tot geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de juridische status van de weg en niet om milieukwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een administratieve wijziging betreft, zijn er waarschijnlijk minimale kosten verbonden aan de uitvoering van het besluit. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Onttrekking Tsjusterwei Deinum aan de openbaarheid". Het voorstel beoogt de Tsjusterewei, een weg die na de aanleg van de Haak om Leeuwarden doodlopend is geworden en geen openbare functie meer heeft, aan de openbaarheid te onttrekken. De weg wordt momenteel alleen gebruikt door de eigenaar van de omliggende percelen. Door de weg aan deze eigenaar over te dragen, wordt de eigendomssituatie in overeenstemming gebracht met het huidige gebruik. Dit vermindert de onderhoudsverplichtingen van de gemeente en geeft de eigenaar de mogelijkheid de weg af te sluiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de redenen voor de onttrekking, en de voordelen voor zowel de gemeente als de eigenaar. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de vervuiling in de fundering, die verder uitgewerkt hadden kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het verzoek om de Tsjusterewei aan de openbaarheid te onttrekken. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Wegenwet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de openbare status van de weg, wat onderhoudskosten met zich meebrengt, of het overdragen van de weg aan de eigenaar van de omliggende percelen, wat de gemeente van deze kosten ontlast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel om de weg aan de openbaarheid te onttrekken. Het is echter minder specifiek over de lange termijn gevolgen van de vervuiling in de fundering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorwaarden voor de garantstelling kunnen complex zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Tsjusterewei aan de openbaarheid te onttrekken, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, voornamelijk met de belanghebbende eigenaar. Andere partijen zijn niet betrokken, gezien de weg geen openbare functie meer heeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de vervuiling in de fundering een milieukwestie kan zijn.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het voorstel de onderhoudsverplichtingen van de gemeente vermindert. Er is geen specifieke dekking nodig, maar de garantstelling kan toekomstige financiële implicaties hebben als de voorwaarden niet worden nageleefd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tsjusterewei Openbaarheid Onttrekking Haak om Leeuwarden Doodlopend Eigenaar Onderhoud Vervuiling Garantstelling WegenwetVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 013 Verantwoording Fractievergoeding 2021
Gemeenteraad Waadhoeke Stelt Definitieve Fractiebudgetten Vast: "Transparantie en Verantwoording Centraal"
Tijdens de raadsvergadering van 1 september 2022 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke het definitieve fractiebudget voor 2021 vastgesteld. De beslissing is gebaseerd op de werkelijke uitgaven van de fracties, waarbij niet-bestede voorschotten deels moeten worden terugbetaald.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten het definitieve fractiebudget voor 2021 vast te stellen op basis van de werkelijke uitgaven van de fracties. Fracties ontvangen jaarlijks een voorschot op hun fractiebudget, bedoeld voor hun functioneren. De fracties hebben verantwoording afgelegd over hun uitgaven in 2021, waarbij niet-bestede voorschotten deels terugbetaald moeten worden. De FNP heeft meer uitgegeven dan het budget en heeft dit deels uit eigen middelen betaald. De VVD werkt zonder voorschotten en gebruikt hun reserve voor uitgaven. Voor 2022 is een nieuwe voorschotberekening gemaakt. Fracties mogen een deel van hun niet-bestede budget reserveren, tot maximaal 30% van een jaarbudget. Het niet-bestede en niet-gereserveerde deel van het budget valt terug in de algemene middelen. Het besluit is vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 1 september 2022.
Gemeenteried Waadhoeke Stelt Definityfe Fraksjebegrotingen Fêst: "Trochsichtichheid en Ferantwurding Sintraal"
Tidens de riedsfergadering fan 1 septimber 2022 hat de gemeenteried fan Waadhoeke it definitive fraksjebegroting foar 2021 fêststeld. De beslúting is basearre op de wiere útjouwer fan de fraksjes, wêrby't net bestege foarskotten diels weromjûn wurde moatte.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten it definitive fraksjebegroting foar 2021 fêst te stellen op basis fan de werklike útjouwer fan de fraksjes. Fraksjes krije jierliks in foarskot op har fraksjebegroting, bedoeld foar har funksjonearjen. De fraksjes hawwe ferslach dien fan har útjouwer yn 2021, wêrby't net-bestege foarskotten diels werombetaald wurde moatte. De FNP hat mear útjûn as it begroting en hat dit diels út eigen middels betelle. De VVD wurket sûnder foarskotten en brûkt har reserve foar útjouwer. Foar 2022 is in nije foarskotberikking makke. Fraksjes meie in part fan har net-bestege begroting reservearje, oant maksimaal 30% fan in jierbegroting. It net-bestege en net-reservearre diel fan de begroting falt werom yn de algemiene middels. It beslút is fêststeld tiidens de riedsfergadering op 1 septimber 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het definitieve fractiebudget voor 2021 en de voorschotberekening voor 2022. Fracties ontvangen jaarlijks een fractiebudget voor hun functioneren. Het voorstel stelt het definitieve budget voor 2021 vast op basis van de werkelijke uitgaven en berekent het voorschot voor 2022. Fracties moeten verantwoording afleggen over hun uitgaven, en niet-bestede voorschotten worden terugbetaald of gereserveerd. De VVD werkt zonder voorschotten en gebruikt reserves voor uitgaven. Het voorstel is bedoeld om financiële transparantie en verantwoording te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in termen van financiële verantwoording en voorschotberekening. Het bevat gedetailleerde tabellen met uitgaven en voorschotten, evenals een juridische basis.
Rol van de Raad:
De raad moet het definitieve fractiebudget voor 2021 vaststellen en kennisnemen van de voorschotberekening voor 2022. De raad speelt een toezichthoudende rol in het goedkeuren van de financiële verantwoording.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële verantwoording en de voorschotberekening. Er zijn geen grote politieke keuzes, maar het gaat om financiële transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in termen van financiële verantwoording en voorschotberekening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het definitieve fractiebudget voor 2021 vast te stellen en kennis te nemen van de voorschotberekening voor 2022.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne financiële kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording en budgettering.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft beperkte financiële gevolgen, aangezien het gaat om de vaststelling van reeds uitgegeven budgetten en toekomstige voorschotten. Niet-bestede middelen worden terugbetaald of gereserveerd, en het resterende bedrag valt vrij in de algemene middelen. De financiële dekking is opgenomen in de begroting en meerjarenraming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudget Voorschot Verantwoording Reserve Uitgaven Fracties Begroting Algemene middelen Verordening FinanciënVerfijning van de zoekopdracht: