28-11-2019 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 003 Mededelingen
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 004.a Vergadering gemeenteraad 14 november 2019
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst 14 november 2019
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 005 Insprekers:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
G. Iedema-zondervan
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 006 Vragenuur:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 015 MFA Sexbierum-Pietersbierum
Gemeente Waadhoeke: Extra Bijdrage voor Nieuwe Multifunctionele Accommodatie in Sexbierum-Pietersbierum
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met een extra financiële bijdrage voor de bouw van een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) in Sexbierum-Pietersbierum. De werkgroep 'MFA It Waed' had om deze bijdrage gevraagd vanwege gestegen bouwkosten. Het nieuwe MFA zal dienen als dorpshuis, gymzaal en ruimte voor kerkelijke activiteiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering benadrukte Jelle Jan Wissmann, voorzitter van Dorpsbelang Sexbierum-Pietersbierum, het belang van de nieuwe accommodatie voor de gemeenschap. "Samen maken we het verschil," zei hij, verwijzend naar de samenwerking tussen verschillende lokale organisaties en de gemeente. Het huidige gymnastieklokaal, gebouwd in 1954, is verouderd en voldoet niet meer aan de behoeften van het dorp.De gemeenteraad had in 2015 al een miljoen euro gereserveerd voor de bouw, maar door de stijgende bouwkosten is dit bedrag niet meer voldoende. De werkgroep vroeg daarom om een extra subsidie-indexering van 25% en stelde voor om de gereserveerde bedragen te indexeren volgens de VNG-normering. Het doel is om een toekomstbestendige accommodatie te realiseren die voldoet aan de huidige normen en behoeften van het dorp.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld over de samenwerking met de Protestantse Kerk en de betrokkenheid van de dorpsbewoners. Wissmann kon melden dat er al 25 vrijwilligers zich hadden aangemeld om te helpen bij de realisatie van het nieuwe dorpshuis. "Dat is nog maar een begin, dus dat is heel hoopgevend," voegde hij toe.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met de extra bijdrage, die uit de Algemene Reserve van de gemeente Waadhoeke zal komen. De wethouder benadrukte dat het behoud van voorzieningen essentieel is voor de leefbaarheid van de dorpen. "Samen gaan we deze mooie uitdaging aan," aldus Wissmann.
Met de goedkeuring van de gemeenteraad kan de bouw van de nieuwe MFA in 2020 van start gaan, waarmee een langgekoesterde wens van de dorpsbewoners in vervulling gaat.
Samenvatting
De werkgroep 'MFA It Waed' werkt sinds december 2017 aan een definitief ontwerp voor een multifunctionele accommodatie (MFA) in Sexbierum-Pietersbierum, ter vervanging van het oude dorpshuis en het gemeentelijk gymnastieklokaal. In 2015 werd hiervoor één miljoen euro gereserveerd, maar door gestegen bouwkosten is dit bedrag niet meer toereikend. De werkgroep vraagt de gemeente om een extra financiële bijdrage om de bouw in 2020 te kunnen starten. Het nieuwe MFA zal een dorpshuisfunctie combineren met een gymzaal voor bewegingsonderwijs en sportactiviteiten, en ook de nevenactiviteiten van de PKN-gemeente huisvesten. De gemeenteraad van Franekeradeel had eerder al bedragen gereserveerd voor de bouw, maar door de stijgende kosten is indexering van deze bedragen noodzakelijk. De werkgroep stelt voor om de gereserveerde bedragen te indexeren volgens de VNG-normering en vraagt om een extra subsidie-indexering van 25%. Het doel is om een toekomstbestendige accommodatie te realiseren die voldoet aan de huidige normen en behoeften van het dorp. De gemeente Waadhoeke wordt gevraagd om de extra bijdrage uit de Algemene Reserve te halen.
Gemeente Waadhoeke: Ekstra Bydrage foar Nije Multifunksjonele Akkommodaasje yn Seisbierrum-Pitersbierrum
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei in ekstra finansjele bydrage foar de bou fan in nije multifunksjonele akkommodaasje (MFA) yn Sexbierum-Pietersbierum. De wurkgroep 'MFA It Waed' hie om dizze bydrage frege fanwege de stegene boukosten. De nije MFA sil tsjinst dwaan as doarpshûs, sportseal en romte foar tsjerke-aktiviteiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering benadrukte Jelle Jan Wissmann, foarsitter fan Doarpsbelang Seisbierrum-Pitersbierrum, it belang fan de nije akkommodaasje foar de mienskip. "Gear meitsje wy it ferskil," sa sei er, wizend nei de gearwurking tusken ferskillende lokale organisaasjes en de gemeente. It hjoeddeiske gymnastyklokaal, boud yn 1954, is ferâldere en foldocht net mear oan de behoeften fan it doarp.De gemeenteried hie yn 2015 al in miljoen euro reservearre foar de bou, mar troch de stigende boukosten is dit bedrach net mear genôch. De wurkgroep frege dêrom om in ekstra subsydzje-yndeks fan 25% en stelde foar om de reservearre bedragen te yndeksearjen neffens de VNG-normen. It doel is om in takomstbestindige akkommodaasje te realisearjen dy't foldocht oan de hjoeddeiske normen en behoeften fan it doarp.
Tidens it debat waarden der fragen steld oer de gearwurking mei de Protestantske Tsjerke en de belutsenheid fan de doarpsbewenners. Wissmann koe melde dat der al 25 frijwilligers har oanmeld hienen om te helpen by de realisaasje fan it nije doarpshûs. "Dat is noch mar in begjin, dus dat is tige hoopjend," foegde er ta.
De gemeenteried stimde úteinlik yn mei de ekstra bydrage, dy't út de Algemene Reserve fan de gemeente Waadhoeke komme sil. De wethâlder benadrukte dat it behâld fan foarsjennings essensjeel is foar de libbensberens fan de doarpen. "Gear gean wy dizze moaie útdaging oan," sa sei Wissmann.
Mei de goedkarring fan de gemeenteried kin de bou fan de nije MFA yn 2020 fan start gean, wêrmei in langkesterde winsk fan de doarpsbewenners yn ferfolging giet.
Samenvatting
De wurkgroep 'MFA It Waed' wurket sûnt desimber 2017 oan in definityf ûntwerp foar in multifunksjonele akkommodaasje (MFA) yn Seisbierrum-Pitersbierrum, ter ferfangende fan it âlde doarpshûs en it gemeentlik gymnastyklokaal. Yn 2015 wie hjirfoar ien miljoen euro reservearre, mar troch stige boukosten is dit bedrach net mear tagonklik. De wurkgroep freget de gemeente om in ekstra finansjele bydrage om de bou yn 2020 te starten. It nije MFA sil in doarpshûsfunksje kombinearje mei in gymseal foar bewegingsûnderwiis en sportaktiviteiten, en ek de nevenaktiviteiten fan de PKN-gemeente hûsveste. De gemeenteried fan Frjentsjeradiel hie earder al bedragen reservearre foar de bou, mar troch de stigende kosten is yndeksearring fan dizze bedragen needsaaklik. De wurkgroep stelt foar om de reservearre bedragen te yndeksearjen neffens de VNG-normen en freget om in ekstra subsydzje-yndeksearring fan 25%. It doel is om in takomstbestindige akkommodaasje te realisearjen dy't foldocht oan de hjoeddeiske normen en behoeften fan it doarp. De gemeente Waadhoeke wurdt frege om de ekstra bydrage út de Algemiene Reserve te heljen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwbouw MFA It Waed in Sexbierum-Pietersbierum." Het voorstel betreft de bouw van een multifunctionele accommodatie (MFA) ter vervanging van het oude dorpshuis en het gemeentelijk gymnastieklokaal in Sexbierum. De werkgroep 'MFA It Waed' heeft sinds 2017 gewerkt aan een definitief ontwerp. Door gestegen bouwkosten is het oorspronkelijke budget van één miljoen euro ontoereikend. De werkgroep vraagt de gemeente om een extra financiële bijdrage om de bouw in 2020 te kunnen starten. Het voorstel omvat indexering van de gereserveerde bedragen en een aanvullende bijdrage vanuit de Algemene Reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële aspecten, de achtergrond van het project, en de betrokken partijen. Echter, specifieke bedragen voor de extra bijdrage ontbreken in de tekst.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het toekennen van de extra financiële bijdrage en het gebruik van de Algemene Reserve om de gestegen bouwkosten te dekken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra financiële middelen willen toekennen en of ze akkoord gaan met het gebruik van de Algemene Reserve. Ze moeten ook overwegen of ze de prioriteit van dit project ondersteunen gezien de financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke bedragen voor de extra bijdrage ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde extra bijdrage goedkeuren en deze ten laste van de Algemene Reserve brengen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners en verenigingen betrokken zijn bij het ontwikkelingsproces en dat er overleg is geweest met de werkgroep MFA.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra bijdrage die ten laste komt van de Algemene Reserve. Er is geen specifieke dekking voor deze onttrekking in de begroting 2020, wat betekent dat de Algemene Reserve zal dalen. Er moeten maatregelen worden getroffen om de reserve op peil te houden. -
Bijlage 2- Raadsvoorstel investeringen in MFCs dorpshuizen Ried en Sexbierum en het Koninklijk Eise Eisinga Planetearium (nr.14.203444).PDF analyse
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Investeringen in MFC's/dorpshuizen Ried en Sexbierum en het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium." Het voorstel betreft investeringen in multifunctionele centra (MFC's) en dorpshuizen in Ried en Sexbierum, evenals een uitbreidingsplan voor het Eise Eisinga Planetarium. De raadscommissie heeft eerder richtinggevende uitspraken gedaan over het draagvlak in Sexbierum en de bijdrage uit het Dorpsvisiefonds. Het voorstel omvat vijf besluiten, waaronder het handhaven van de investering in een nieuw gymnastieklokaal in Sexbierum en het afzien van een investering in een gymnastieklokaal in Ried. Er wordt een eenmalige financiële bijdrage van €200.000 per plan voorgesteld, onder voorwaarden van sluitende exploitatie en financiering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en voorwaarden voor de investeringen. Het bevat financiële kaders en voorwaarden voor exploitatie en financiering. Echter, er is enige onduidelijkheid over de lange termijn financiële implicaties en de duurzaamheid van de plannen.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten nemen over de voorgestelde investeringen en de financiële bijdragen. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een sluitende exploitatie en financiering van de plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in de dorpshuizen en het planetarium, en of de voorgestelde financiële bijdragen voldoende zijn. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet investeren in een gymnastieklokaal in Ried.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met specifieke financiële bijdragen en voorwaarden. Echter, de lange termijn financiële duurzaamheid en de impact van de investeringen zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is ruimte voor verduidelijking van de financiële en exploitatievoorwaarden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de vijf voorgestelde punten, inclusief de financiële bijdragen en de investeringen in de gymnastieklokalen en het planetarium.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de plannen zijn opgenomen in de dorpsvisies, die met bewoners zijn gemaakt. Er is echter geen gedetailleerde beschrijving van de participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe de investeringen bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige investering van €600.000, verdeeld over de drie plannen. Er is een financiële dekking vanuit de bestemmingsreserve Raadsprioriteiten en het Dorpsvisiefonds. Er zijn zorgen over de lange termijn exploitatiekosten en de impact op de gemeentelijke begroting.
Drs.m.c.m. Waanders
Onbekende spreker
H. Hof - Gemeentebelangen
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
T. Wijnia
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hof - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
G. Iedema-zondervan
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
H. Stellingwerf - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Onbekende spreker
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S.s. Kuipers
S.s. Kuipers
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Wijkhuijs
A. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Wijkhuijs
A. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
G.d. Geldof
H. Terpstra
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
00:13:40 - 00:23:11 - 00:24:48 - 00:28:06 - 00:30:11 - 00:34:14 - 00:36:04 - 00:41:00 - 00:47:35 - 00:48:42 - 00:48:44 - 00:50:01 - 00:50:58 - 00:51:11 - 00:53:31 - 00:53:31 - 01:00:26 - 01:00:26 - 01:12:38 - 01:12:38 - 01:14:11 - 01:14:11 - 01:15:58 - 01:15:58 - 01:23:11 - 01:23:11 - 01:24:41 - 01:24:41 - 01:25:06 - 01:25:06 - 01:26:37 - 01:26:37 - 01:27:25 - 01:27:45 - 01:30:23 - 01:30:23 - 01:32:22 - 01:32:22 - 01:32:36 - 01:33:04 - 01:33:47 - 01:37:03 - 01:37:03 - 01:39:16 - 01:39:16 - 01:39:24 - 01:45:09 - 01:45:09 - 01:52:05 - 01:52:05 - 01:57:32 - 01:57:32 - 02:10:33 - 02:10:33 - 02:11:22 - 02:11:22 - 02:14:16 - 02:14:16 - 02:16:48 - 02:16:48 - 02:18:18 - 02:18:18 - 02:18:25 - 02:18:25 - 02:21:29 - 02:21:29 - 02:25:49 - 02:25:49 - 02:26:09
T. Wijnia -
G. Iedema-zondervan -
Agendapunt 009 Sportnota Waadhoeke beweegt mee
"Waadhoeke zet in op sport en beweging: Kaatsen krijgt speciale status"
Het nieuwe sport- en beweegbeleid van de gemeente Waadhoeke, "Waadhoeke beweegt mee", is met enthousiasme ontvangen tijdens een recent debat. Het beleid, dat vier belangrijke thema's omvat, heeft als doel om sport en beweging onder alle inwoners te stimuleren. Een opvallend punt van discussie was de speciale aandacht voor de kaatssport, die als uniek kenmerk van de regio wordt gezien.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over het nieuwe sport- en beweegbeleid van de gemeente Waadhoeke, getiteld "Waadhoeke beweegt mee", werd duidelijk dat sport en beweging hoog op de agenda staan. Het beleid, dat de verouderde richtlijnen van de fusiegemeenten vervangt, richt zich op sportstimulering, vitale sportverenigingen, sportaccommodaties en een beweegvriendelijke omgeving. Het uiteindelijke doel is om zoveel mogelijk inwoners in beweging te krijgen en te houden.De heer Cinema, namens de Koninklijke Nederlandse Kaatsbond (KNKB), benadrukte het belang van de kaatssport voor de regio. "Kaatsen is meer dan een sport; het is een onderdeel van onze cultuur en identiteit," stelde hij. Hij pleitte voor een prominente plek voor kaatsen in de sportnota, gezien de historische en culturele waarde ervan voor Waadhoeke.
Gemeentebelangen diende een amendement in om kaatsen als een "unique selling point" van de gemeente te erkennen. "Franeker is niet voor niets de kaatshoofdstad van Nederland," aldus de heer Arends van Gemeentebelangen. Het amendement kreeg unanieme steun van de raad, waarmee kaatsen een speciale status in de sportnota kreeg.
Het debat toonde ook de brede steun voor het beleid, met complimenten aan het college en de ambtelijke staf voor hun inzet. Het CDA prees de samenwerking met sportverenigingen en benadrukte het belang van betaalbare en toegankelijke sportvoorzieningen. "Zonder de inzet van vrijwilligers en sportverenigingen hadden we nooit zo'n breed gedragen sportnota kunnen realiseren," aldus een CDA-woordvoerder.
Andere partijen, zoals de VVD en de FNP, spraken hun steun uit voor de nota en het amendement. De VVD benadrukte het belang van regelmatige evaluatie van het beleid, terwijl de FNP de sociale aspecten van sport en beweging onderstreepte.
Wethouder de Pee reageerde positief op de suggesties en benadrukte het belang van samenwerking met de KNKB en andere sportorganisaties. "We zijn een kaatsgemeente, en dat willen we uitdragen," zei de wethouder. Hij nodigde de raadsleden uit om met verdere ideeën te komen voor de uitvoering van het beleid.
Met de goedkeuring van het amendement en de sportnota, inclusief een budget van € 86.500 voor nieuwe initiatieven, zet Waadhoeke een belangrijke stap richting een sportieve en beweegvriendelijke toekomst.
Samenvatting
Het nieuwe sport- en beweegbeleid "Waadhoeke beweegt mee" is ontwikkeld om het verouderde beleid van de fusiegemeenten te vervangen. Het beleid richt zich op vier thema's: sportstimulering, vitale sportverenigingen, sportaccommodaties en een beweegvriendelijke omgeving. Het doel is om brede sportbeoefening te bevorderen en zoveel mogelijk inwoners in beweging te krijgen en te houden. Er worden uitvoeringsplannen opgesteld, waaronder een jaarlijkse evaluatie van de interventies door het beweegteam. Het beleid benadrukt betaalbare, toekomstbestendige en toegankelijke sportvoorzieningen. Er is een reserve van € 86.500 beschikbaar gesteld voor nieuwe initiatieven. Het beleid is tot stand gekomen met input van sportverenigingen, zorgprofessionals en andere belanghebbenden. In 2020 worden verdere uitvoeringsplannen ontwikkeld en de financiële implicaties worden meegenomen in de Kadernota 2021.
"Waadhoeke set yn op sport en beweging: Keatsen krijt spesjale status"
It nije sport- en beweechbelied fan de gemeente Waadhoeke, "Waadhoeke beweegt mee", is mei entûsjasme ûntfongen yn in ûntwikkeling. It belied, dat fjouwer wichtige tema's befettet, hat as doel om sport en beweging ûnder alle ynwenners te stimulearjen. In opfallend punt fan diskusje wie de spesjale omtinken foar de keatssport, dy't as unyk kenmerk fan de regio besjoen wurdt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens it debat oer it nije sport- en beweechbelied fan de gemeente Waadhoeke, mei de titel "Waadhoeke beweegt mee", waard dúdlik dat sport en beweging heech op 'e aginda steane. It belied, dat de âldere rjochlinen fan de fúzjegemeenten ferfong, rjochtet him op sportstimulearring, fitale sportferienings, sportakkommodaasjes en in beweechfreonlike omjouwing. It úteinlike doel is om safolle mooglik ynwenners yn beweging te krijen en te hâlden.De hear Cinema, namens de Keninklike Nederlânske Keatsbûn (KNKB), benadrukte it belang fan de keatssport foar de regio. "Keatsen is mear as in sport; it is in ûnderdiel fan ús kultuer en identiteit," stelde hy. Hy pleite foar in promininte plak foar keatsen yn de sportnota, sjoen de histoaryske en kulturele wearde derfan foar Waadhoeke.
Gemeentebelangen diende in amendemint yn om keatsen te erkennen as in "unique selling point" fan de gemeente. "Frjentsjer is net foar neat de keatshaadstêd fan Nederlân," sa sei de hear Arends fan Gemeentebelangen. It amendemint krige unanyme stipe fan de ried, wêrmei keatsen in spesjale status yn de sportnota krige.
It debat toande ek de brede stipe foar it belied, mei kompliminten oan it kolleezje en de amtlike stêf foar har ynset. It CDA prees de gearwurking mei sportferienings en benadrukte it belang fan betaalbere en tagonklike sportfoarsjennings. "Sûnder de ynset fan frijwilligers en sportferienings hiene wy nea sa'n breed droegen sportnota realisearje kinnen," sa sei in CDA-foaroanmannet.
Oare partijen, lykas de VVD en de FNP, sprutsen har stipe út foar de nota en it amendemint. De VVD benadrukte it belang fan regelmjittige evaluasje fan it belied, wylst de FNP de sosjale aspekten fan sport en beweging ûnderstipe.
Wethâlder de Pee reagearre posityf op de suggestjes en benadrukte it belang fan gearwurking mei de KNKB en oare sportorganisaasjes. "Wy binne in keatsgemeente, en dat wolle wy útdrage," sa sei de wethâlder. Hy noadde de riedsleden út om mei fierdere ideeën te kommen foar de útfiering fan it belied.
Mei de goedkarst fan it amendemint en de sportnota, ynklusyf in budzjet fan € 86.500 foar nije ynisjativen, set Waadhoeke in wichtige stap rjochting in sportive en beweechfreonlike takomst.
Samenvatting
It nije sport- en beweechbelied "Waadhoeke beweegt mee" is ûntwikkele om it âldferwurde belied fan de fúzjegemeenten te ferfangen. It belied rjochtet him op fjouwer tema's: sportstimulearring, fitale sportferienings, sportakkommodaasjes en in beweechfreonlike omjouwing. It doel is om brede sportbeoefening te befoarderjen en safolle mooglik ynwenners yn beweging te krijen en te hâlden. Der wurde útfieringsplannen opsteld, ûnder oaren in jierlikse evaluaasje fan de yntervinsjes troch it beweechteam. It belied benadrukt betaalbere, takomstbestindige en tagonklike sportfoarsjennings. Der is in reserve fan € 86.500 beskikber steld foar nije ynisjativen. It belied is ta stân kommen mei yngong fan sportferienings, soarchprofesjoneels en oare belutsenen. Yn 2020 wurde fierdere útfieringsplannen ûntwikkele en de finansjele implikaasjes wurde meinommen yn de Kadernota 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Sport- en beweegbeleid 'Waadhoeke Beweegt Mee'"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het sport- en beweegbeleid "Waadhoeke Beweegt Mee". Dit beleid is ontwikkeld om het verouderde sportbeleid van de fusiegemeenten te vervangen. Het richt zich op vier thema's: sportstimulering, vitale sportverenigingen, sportaccommodaties en een beweegvriendelijke omgeving. Het doel is om brede sportbeoefening te bevorderen, zodat inwoners actief blijven en in vitale dorpen en wijken kunnen leven. Het beleid omvat uitvoeringsplannen die jaarlijks worden geëvalueerd en bijgesteld. De raad wordt gevraagd het beleid vast te stellen en € 86.500 uit de reserve breedtesport beschikbaar te stellen voor nieuwe initiatieven.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de thema's, speerpunten en acties. Er zijn echter nog geen specifieke maatregelen voor sportaccommodaties, die pas in 2020 worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het sport- en beweegbeleid vaststellen en de financiële middelen uit de reserve breedtesport goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van sport en bewegen binnen de gemeente, inclusief de toewijzing van financiële middelen en de ondersteuning van sportverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en acties, maar sommige onderdelen, zoals de investeringen in sportaccommodaties, zijn nog niet concreet uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige financiële implicaties zijn nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het sport- en beweegbeleid vast te stellen en de voorgestelde financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie door belanghebbenden via verdiepingssessies, wat bijdraagt aan een breed gedragen beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als thema, maar het toekomstbestendig maken van sportaccommodaties kan als duurzaamheidsaspect worden gezien.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels gedekt door de reserve breedtesport van € 86.500. Er is geen extra budget gevraagd voor incidentele acties, maar toekomstige investeringen in sportaccommodaties zijn nog niet in beeld gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sport- en beweegbeleid Beweegteam Sportverenigingen Sportaccommodaties Beweegvriendelijke omgeving Breedtesport Uitvoeringsplannen Sportstimulering Vitale dorpen Gezonde kantinesVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
Onbekende spreker
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Onbekende spreker -
Agendapunt 010 Grondbeleid 2020 - 2024
Flexibel Grondbeleid in Waadhoeke: Gemeente Kiest voor Situatiegerichte Aanpak
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de nota Grondbeleid 2020-2024, die een situationele benadering voorstelt voor ruimtelijke ontwikkeling. Dit biedt de gemeente de flexibiliteit om per project de beste strategie te kiezen, afhankelijk van factoren zoals gemeentelijke ambities en marktinitiatieven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de nota Grondbeleid 2020-2024 besproken, waarbij de nadruk lag op het situationeel grondbeleid. Dit beleid stelt de gemeente in staat om per situatie te bepalen hoe ruimtelijke ontwikkelingen, zoals de aanleg van bedrijventerreinen of de herstructurering van woongebieden, het beste gerealiseerd kunnen worden.De heer Kuipers opende het debat met lof voor het flexibele karakter van het voorstel. "Wat ons vooral aanspreekt, is het situationeel grondbeleid, oftewel inspelen op de situatie," aldus Kuipers. Hij benadrukte de noodzaak van een actieve benadering om extra inkomsten te genereren en vroeg zich af hoe de gemeente dit concreet zou aanpakken. "Doe je dat nou passief of doe je dat actief? Zit je op beurzen, doe je die sociale media?"
Wethouder De P. reageerde door te bevestigen dat de gemeente inderdaad een situationele aanpak voorstelt, maar wees ook op de beperkingen in capaciteit. "Natuurlijk zouden we het liefst 10 mensen de boer op sturen om te verkondigen wat wij hier in Waadhoeke in huis hebben. We moeten heel reëel zijn dat dat hebben we niet," gaf de wethouder aan. Ze benadrukte dat er wel plannen zijn om samen met Harlingen een SWOT-analyse uit te voeren om de sterke en zwakke punten van de regio in kaart te brengen.
De wethouder verzekerde de raad dat de gemeente goed inzicht heeft in haar eigendommen en dat deze informatie up-to-date wordt gehouden. "Wij weten precies wat wij hebben en hoe dat zich ontwikkelt," aldus De P.
Na de beantwoording van de vragen door de wethouder, stemde de raad in met de nota Grondbeleid 2020-2024. Hiermee krijgt het college de opdracht om de beste ontwikkelstrategie te ontwikkelen en de raad te informeren over de voortgang. Het debat onderstreepte de balans tussen ambitie en realiteit, waarbij de gemeente streeft naar een actieve rol binnen de mogelijkheden die er zijn.
Samenvatting
De nota Grondbeleid 2020-2024 van de gemeente Waadhoeke dient als instrument voor ruimtelijke ontwikkeling, zoals de aanleg van bedrijventerreinen of de herstructurering van woongebieden. Het beleid stelt voor om per situatie te bepalen hoe deze ontwikkelingen het beste gerealiseerd kunnen worden, een aanpak die bekend staat als situationeel grondbeleid. Dit biedt flexibiliteit en stelt de gemeente in staat om per project de juiste strategie en instrumenten te kiezen, afhankelijk van factoren zoals gemeentelijke ambities, marktinitiatieven en risico's. De nota bevat ook beslispunten over verliesgevende grondexploitaties, kostenverhaal en grondprijzen. Daarnaast wordt voorgesteld om bestaande fondsen voor bovenwijkse voorzieningen en woningbouwherstructurering over te hevelen naar de reserve voor stads- en dorpsvernieuwing. Hoewel de nota geen directe financiële gevolgen heeft, blijven er risico's verbonden aan grondbeleid, mede door externe factoren zoals marktontwikkelingen. De gemeenteraad wordt gevraagd de nota vast te stellen, waarmee het college de opdracht krijgt om de beste ontwikkelstrategie te ontwikkelen en de raad te informeren over de voortgang.
Flotter Grûnbelied yn Waadhoeke: Gemeente Kiest foar Situaasjegearjochte Oanpak
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de noat Grûnbelied 2020-2024, dy't in situaasjonele oanpak foarstelt foar romtelike ûntwikkeling. Dit biedt de gemeente de fleksibiliteit om per projekt de bêste strategy te kiezen, ôfhinklik fan faktoren lykas gemeentlike ambysjes en merkynisjativen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering waard it foarstel foar de nota Grûnbelied 2020-2024 besprutsen, dêr't de nadruk lei op it situaasjoneel grûnbelied. Dit belied stelt de gemeente yn steat om per situaasje te bepalen hoe romtelike ûntwikkelingen, lykas it oanlizzen fan bedriuwsterreinen of de herstrukturaasje fan wenwiken, it bêste realisearre wurde kinne.De hear Kuipers iepene it debat mei loft foar it fleksibele karakter fan it foarstel. "Wat ús benammen oansprekt, is it situaasjoneel grûnbelied, oftewol ynspele op de situaasje," sa sei Kuipers. Hy benadrukke de needsaak fan in aktyf oanpak om ekstra ynkomsten te generearjen en frege him ôf hoe't de gemeente dit konkreet oanpakke soe. "Dochs dat no passyf of dochs dat aktyf? Sitst op beurzen, dochst dy sosjale media?"
Wethâlder De P. reagearre troch te befestigjen dat de gemeente yndied in situaasjonele oanpak foarstelt, mar wiisde ek op de beheiningen yn kapasiteit. "Fansels soene wy it leafst 10 minsken de boer op stjoere om te ferkundigjen wat wy hjir yn Waadhoeke yn hûs hawwe. Wy moatte hiel reëel wêze dat wy dat net hawwe," joech de wethâlder oan. Se benadrukke dat der wol plannen binne om tegearre mei Harlingen in SWOT-analyse út te fieren om de sterke en swakke punten fan de regio yn kaart te bringen.
De wethâlder fersekere de ried dat de gemeente goed ynsjoch hat yn har eigendommen en dat dizze ynformaasje up-to-date hâlden wurdt. "Wy witte krekt wat wy hawwe en hoe't dat him ûntjout," sa De P.
Nei it beäntwurdzjen fan de fragen troch de wethâlder, stimde de ried yn mei de nota Grûnbelied 2020-2024. Hjirmei krijt it kolleezje de opdracht om de bêste ûntwikkelstrategy te ûntwikkeljen en de ried te ynformearjen oer de foargong. It debat ûnderstreek de balâns tusken ambysje en realiteit, dêr't de gemeente stribbet nei in aktyf rol binnen de mooglikheden dy't der binne.
Samenvatting
De noat Grûnbelied 2020-2024 fan de gemeente Waadhoeke docht tsjinje as ynstrumint foar romtelike ûntwikkeling, lykas it oanlizzen fan bedriuwsterreinen of de herstrukturaasje fan wenwiken. It belied stelt foar om per situaasje te bepalen hoe't dizze ûntwikkelingen it bêste realisearre wurde kinne, in oanpak dy't bekend stiet as situaasjoneel grûnbelied. Dit biedt fleksibiliteit en stelt de gemeente yn steat om per projekt de goede strategy en ynstellingen te kiezen, ôfhinklik fan faktoren lykas gemeentlike ambysjes, merkynisjativen en riziko's. De noat befettet ek beslútpunten oer ferliesjouwende grûnexploitaasjes, kostenferhaal en grûnpriis. Dêrneist wurdt foarsteld om besteande fûnen foar boppe-wike foarsjennings en wenbouherstrukturaasje oer te heljen nei de reserve foar stêd- en doarpsfernieuwing. Alhoewol't de noat gjin direkte finansjele gefolgen hat, bliuwe der riziko's ferbûn oan grûnbelied, ûnder oare troch eksterne faktoren lykas merkûntwikkelingen. De gemeenteried wurdt frege de noat fêst te stellen, wêrmei't it kolleezje de opdracht krijt om de bêste ûntwikkelstrategy te ûntwikkeljen en de ried te ynformearjen oer de foargong.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Grondbeleid 2020 - 2024
Samenvatting: De Nota Grondbeleid 2020-2024 van de gemeente Waadhoeke stelt voor om een situationeel grondbeleid te hanteren, waarbij per ruimtelijke ontwikkeling wordt bepaald welke aanpak het meest geschikt is. Dit kan variëren van actief grondbeleid, waarbij de gemeente zelf initiatief neemt, tot faciliterend grondbeleid, waarbij de gemeente een ondersteunende rol speelt. De nota vraagt de raad om beslissingen te nemen over verliesgevende grondexploitaties, kostenverhaal, en grondprijzen. Daarnaast wordt voorgesteld om bestaande fondsen voor bovenwijkse voorzieningen en herstructurering woningbouw over te hevelen naar de reserve voor stads- en dorpsvernieuwing.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de verschillende benaderingen van grondbeleid beschrijft en de raad vraagt om specifieke beslissingen te nemen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe de risico's van de verschillende benaderingen beheerd zullen worden.
Rol van de raad
De raad wordt gevraagd om de nota vast te stellen en daarmee akkoord te gaan met het situationele grondbeleid. De raad moet ook beslissen over de financiële aspecten, zoals de overheveling van fondsen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen verschillende benaderingen van grondbeleid, variërend van actief tot faciliterend. Daarnaast moet de raad beslissen over de financiële strategie met betrekking tot verliesgevende grondexploitaties en de overheveling van fondsen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het doel van situationeel grondbeleid duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's en hun beheersing zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de nota Grondbeleid 2020-2024 al dan niet vast te stellen en daarmee de voorgestelde benaderingen en financiële beslissingen goed te keuren.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de nota.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het een impliciete rol kan spelen in ruimtelijke ontwikkelingen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de overheveling van €231.209,32 van bestaande fondsen naar de reserve voor stads- en dorpsvernieuwing. Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van de nota, maar de risico's van grondbeleid kunnen op lange termijn financiële implicaties hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbeleid Ruimtelijke ontwikkeling Situationeel grondbeleid Risicoanalyse Ontwikkelstrategie Grondexploitaties Bovenwijkse voorzieningen Herstructurering woningbouw Stads- en dorpsvernieuwing Financiële risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
S.s. Kuipers
S.s. Kuipers
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 011 Verordening beheer gemeentelijke begraafplaatsen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 012 Inspraakverordening
Nieuwe Inspraakverordening Waadhoeke Uitgesteld: "Verouderde Versie Per Abuis Op Agenda"
De gemeente Waadhoeke heeft besloten om de behandeling van de nieuwe inspraakverordening uit te stellen. Het voorstel, dat de inspraakprocedures van de voormalige gemeenten moet harmoniseren, werd onverwacht van de agenda gehaald vanwege een administratieve fout.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt voor om de huidige inspraakverordeningen van de voormalige gemeenten in te trekken en een nieuwe inspraakverordening vast te stellen. Deze verordening is gebaseerd op het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en houdt rekening met de bestuursstijl "nabij besturen", waarbij omwonenden en belanghebbenden actief worden betrokken bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid. Inspraak vindt plaats voordat er een besluit is genomen, in tegenstelling tot zienswijzen, bezwaar en beroep. De inspraakverordening waarborgt een zorgvuldige procedure en is wettelijk verplicht volgens artikel 150 van de Gemeentewet. Na vaststelling door de gemeenteraad wordt de verordening gepubliceerd en treedt deze in werking.
Nije Ynspraakferoardening Waadhoeke Utsteld: "Ferâldere Versy Troch ûngelok Op Aginda"
De gemeente Waadhoeke hat besletten om de behanneling fan de nije ynspraakferoardening út te stellen. It foarstel, dat de ynspraakproseduers fan de foarige gemeenten harmonisearje moat, waard ûnferwacht fan 'e aginda helle fanwege in administratyf flaters.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt foar om de hjoeddeistige ynspraakferoardeningen fan de foarige gemeenten yn te lûken en in nije ynspraakferoardening fêst te stellen. Dizze ferordening is basearre op it model fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) en hâldt rekken mei de bestjoersstyl "nei by bestjoeren", dêr't omwenners en belanghawwenden aktyf belutsen wurde by de foarbereiding fan gemeentlik belied. Ynspraak fynt plak foardat der in beslút nommen is, yn tsjinstelling ta sjenwizen, beswier en berop. De ynspraakferordening warberget in soarchfâldige proseduere en is wettich ferplichte neffens artikel 150 fan de Gemeentewet. Nei fêststelling troch de gemeenteried wurdt de ferordening publisearre en giet dizze yn wurking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Inspraakverordening Waadhoeke". Het voorstel beoogt de huidige inspraakverordeningen van de voormalige gemeenten in te trekken en een nieuwe inspraakverordening voor de gemeente Waadhoeke vast te stellen. Deze verordening is gebaseerd op het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en houdt rekening met de bestuursstijl "nabij besturen". Dit betekent dat inwoners en belanghebbenden actief worden betrokken bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid, in plaats van alleen te reageren op reeds uitgewerkte plannen. Het doel is om inspraak zorgvuldig en volgens vaste procedures te laten verlopen, zoals voorgeschreven door de Algemene wet bestuursrecht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de inspraakverordening uitlegt, de wettelijke verplichtingen beschrijft en de procedure voor vaststelling en bekendmaking uiteenzet. Er zijn echter geen specifieke details over hoe de inspraak in de praktijk zal worden georganiseerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de inspraakverordening vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting volgens artikel 150 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde inspraakverordening, gebaseerd op het VNG-model en aangepast aan de bestuursstijl "nabij besturen", wil aannemen. Dit kan invloed hebben op hoe participatieprocessen in de toekomst worden vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het beoogde effect is duidelijk, maar er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe inspraakverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het concept van "nabij besturen", waarbij burgers actief betrokken worden bij beleidsvorming. Dit is een belangrijk onderdeel van de inspraakverordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel, en er wordt ook niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inspraakverordening Nabij besturen Inspraak VNG model Gemeentelijk beleid Inwonersparticipatie Algemene wet bestuursrecht Artikel 150 Gemeentewet Belanghebbenden OpenbaarmakingVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 013 Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving gemeente Waadhoeke
Digitale Bekendmakingen in Waadhoeke: Een Stap Vooruit of een Stap Terug?
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuwe verordening voorgesteld om alle wettelijk verplichte bekendmakingen en kennisgevingen uitsluitend digitaal te publiceren. Dit besluit volgt de landelijke trend van digitalisering en is bedoeld om kosten te besparen. Maar niet iedereen is overtuigd van de voordelen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuwe Verordening opgesteld om wettelijk verplichte bekendmakingen en kennisgevingen uitsluitend in het elektronisch gemeenteblad te publiceren. Dit volgt de landelijke trend van digitalisering en is in lijn met de Dienstverleningsvisie van de gemeente. De Verordening harmoniseert de regels van de voormalige fusiegemeenten en vervangt de oude Verordeningen die twee jaar na de herindeling vervallen. Zonder deze Verordening zouden bekendmakingen ook op papier moeten plaatsvinden, wat hogere kosten met zich mee zou brengen. De Verordening wordt na vaststelling in het elektronisch gemeenteblad gepubliceerd en biedt een juridisch kader voor de huidige werkwijzen en communicatieafspraken. Inwoners zonder internet kunnen nog steeds papieren versies van de bekendmakingen ontvangen.
Digitale Bekendmakingen yn Waadhoeke: In Stap Foarút of in Stap Werom?
De gemeente Waadhoeke hat in nije feroardening foarsteld om alle wettich ferplichte bekendmakings en kennisjouwings allinnich digitaal te publisearjen. Dit beslút folget de lanlike trend fan digitalisearring en is bedoeld om kosten te besparjen. Mar net elkenien is oertsjûge fan de foardielen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in nije Ferordening opsteld om wettich ferplichte bekendmakings en kennisjouwings allinnich yn it elektronysk gemeenteblêd te publisearjen. Dit folget de lanlike trend fan digitalisearring en is yn line mei de Tsjinstferlieningssjoch fan de gemeente. De Ferordening harmonisearret de regels fan de foarige fúzjegemeenten en ferfongt de âlde Ferordeningen dy't twa jier nei de herynling ferfalle. Sûnder dizze Ferordening soene bekendmakings ek op papier pleatst wurde moatte, wat hegere kosten mei har meibringe soe. De Ferordening wurdt nei fêststelling yn it elektronysk gemeenteblêd publisearre en biedt in juridysk kader foar de hjoeddeiske wurkwizen en kommunikaasjeôfspraken. Ynwenners sûnder ynternet kinne noch altyd papieren fersjes fan de bekendmakings ûntfange.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening elektronische bekendmaking en kennisgeving gemeente Waadhoeke". Het voorstel beoogt de harmonisatie van de verordeningen van de voormalige fusiegemeenten van Waadhoeke, zodat wettelijk verplichte bekendmakingen en kennisgevingen alleen in het elektronisch gemeenteblad worden gepubliceerd. Dit sluit aan bij de landelijke trend van digitalisering en de Dienstverleningsvisie van de gemeente. De verordening is noodzakelijk om de huidige werkwijze juridisch te borgen, aangezien de oude verordeningen van rechtswege vervallen na de herindeling. Het biedt ook een alternatief voor inwoners zonder internettoegang, die de informatie per post kunnen ontvangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, juridische achtergrond en de gevolgen van de verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt ook alternatieven voor inwoners zonder internettoegang.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen, waarmee zij de juridische basis legt voor de elektronische bekendmakingen en kennisgevingen binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de landelijke digitaliseringstrend of het behouden van papieren bekendmakingen, wat hogere kosten met zich mee kan brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de juridische noodzaak en de beoogde werkwijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de verordening moet in de praktijk worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de elektronische bekendmakingen en kennisgevingen juridisch worden geborgd.
Participatie:
Het voorstel biedt mogelijkheden voor participatie door inwoners zonder internettoegang, die de informatie per post kunnen ontvangen. Er is echter geen uitgebreide participatie van inwoners in de besluitvorming zelf beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien digitalisering kan bijdragen aan minder papiergebruik en daarmee milieuvriendelijker kan zijn.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, maar het niet vaststellen van de verordening kan leiden tot hogere kosten door de noodzaak van papieren publicaties. De dekking van eventuele kosten is niet specifiek aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Elektronische bekendmaking Kennisgeving Digitalisering Gemeenteblad Dienstverleningsvisie Algemene wet bestuursrecht Wet Arhi Rechtmatigheid CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 016 Jaarrekening 2018 GR-Fryslân West & NV Empatec
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
A. Wijkhuijs
Drs.m.c.m. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
Drs.m.c.m. Waanders
B. Tol - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
Drs.m.c.m. Waanders
B. Tol - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 017 Uitgangspuntennotitie Onderwijs Waadhoeke
Onderwijsvisie Waadhoeke: Ambitie of Verantwoordelijkheid?
De gemeenteraad van Waadhoeke debatteerde over de uitgangspuntennotitie voor het toekomstige onderwijsbeleid. De notitie, die als basis dient voor een nieuwe onderwijsvisie, werd besproken met raadsleden die hun zorgen en ambities deelden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de uitgangspuntennotitie onderwijs in Waadhoeke, werd duidelijk dat de kwaliteit van het onderwijs een belangrijk discussiepunt is. Mevrouw Mast van Gemeentebelangen benadrukte dat de kwaliteit van onderwijs als ambitie in de notitie moet worden opgenomen. "Als de kwaliteit van het onderwijs niet goed is, dan hebben al die andere maatregelen geen zin," stelde ze. Ze pleitte ervoor dat de gemeente, hoewel niet verantwoordelijk, wel een ambitie mag hebben op dit gebied.Meneer Hokker reageerde namens de SAM-fractie en benadrukte dat de gemeente zich volgens het convenant met onderwijsgroep Elan niet inhoudelijk moet bemoeien met de kwaliteit van het onderwijs. "Laten wij ons beperken tot het scheppen van goede voorwaarden," zei hij, daarbij wijzend op de noodzaak van goede huisvesting voor scholen.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Hartman, toonde zich tevreden met de notitie en de sessies met het onderwijsveld. Hij benadrukte het belang van samenwerking met jeugdzorg en het behouden van onderwijsvoorzieningen dicht bij de burgers. "Voor het CDA is het belangrijk dat onderwijs in de dorpen blijft," aldus Hartman.
Wethouder Aartsma gaf aan dat de gemeente in gesprek is met schoolbesturen om de voorzieningen per dorp te inventariseren. Hij erkende het belang van kwaliteitsonderwijs en stelde voor om dit signaal mee te nemen in de verdere uitwerking van de visie. "We willen dat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd wordt," zei hij.
Hoewel de notitie uiteindelijk werd aangenomen, bleef er enige teleurstelling bij Gemeentebelangen over de reactie van meneer Hokker. "Zijn onderbouwing is goed, maar het is teleurstellend dat hij nu weer wat wegschuift," reageerde mevrouw Mast.
De gemeenteraad stemde in met de uitgangspuntennotitie, waarmee de basis is gelegd voor de verdere ontwikkeling van de onderwijsvisie die in maart 2020 in conceptvorm zal worden besproken.
Samenvatting
De uitgangspuntennotitie onderwijs Waadhoeke is opgesteld na intensieve gesprekken met het onderwijsveld en bevat de basis voor het toekomstige onderwijsbeleid van de gemeente. De notitie is besproken en aangepast naar aanleiding van feedback van raadsfracties en het kernteam. Het document beschrijft de huidige situatie, trends, ontwikkelingen en wettelijke verantwoordelijkheden binnen het onderwijs. De notitie dient als startpunt voor de verdere uitwerking van een onderwijsvisie, die in maart 2020 in conceptvorm besproken zal worden. Het uiteindelijke doel is om in mei 2020 een definitieve onderwijsvisie aan de gemeenteraad voor te leggen. Er is een matrix toegevoegd met de inbreng van de raad en de reacties daarop. De schoolbesturen worden op de hoogte gehouden van de voortgang en betrokken bij het proces. Financiering en juridische aspecten worden in latere fases behandeld.
Ûnderwiisfisy Waadhoeke: Ambysje of Ferantwurdlikheid?
De gemeenteried fan Waadhoeke debattearre oer de útgongsnotysje foar it takomstige ûnderwiisbelied. De notysje, dy't as basis tsjinst foar in nije ûnderwiisfisy, waard besprutsen mei riedsleden dy't har soargen en ambysjes dielen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering oer de útgongsnotysje ûnderwiis yn Waadhoeke, waard dúdlik dat de kwaliteit fan it ûnderwiis in wichtich diskusjepunt is. Frou Mast fan Gemeentebelangen benadrukte dat de kwaliteit fan ûnderwiis as ambysje yn de notysje opnommen wurde moat. "As de kwaliteit fan it ûnderwiis net goed is, dan hawwe al dy oare maatregels gjin sin," stelde se. Se pleite derfoar dat de gemeente, al is se net ferantwurdlik, wol in ambysje hawwe mei betrekking ta dit ûnderwerp.Hear Hokker reagearre namens de SAM-fraksje en benadrukte dat de gemeente neffens it konvenant mei ûnderwiisgroep Elan net ynhâldlik bemuoie moat mei de kwaliteit fan it ûnderwiis. "Lit ús ús beheine ta it skeppen fan goede foarwaarden," sei er, wylst er wiisde op de needsaak fan goede hûsfeesting foar skoallen.
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Hartman, toande him tefreden mei de notysje en de sessjes mei it ûnderwiisfjild. Hy benadrukte it belang fan gearwurking mei jeugdzorg en it behâld fan ûnderwiisfoarsjennings ticht by de boargers. "Foar it CDA is it wichtich dat ûnderwiis yn de doarpen bliuwt," sa sei Hartman.
Wethâlder Aartsma joech oan dat de gemeente yn petear is mei skoallebestjoeren om de foarsjennings per doarp te ynventarisearjen. Hy erkende it belang fan kwaliteitûnderwiis en stelde foar om dit signaal mei te nimmen yn de fierdere útwurking fan de fyzje. "Wy wolle dat de kwaliteit fan it ûnderwiis wierborge wurdt," sa sei er.
Al wie de notysje úteinlik oannommen, bleau der wat teleurstelling by Gemeentebelangen oer de reaksje fan hear Hokker. "Syn ûnderbouwing is goed, mar it is teleurstellend dat er no wer wat ôfskoot," reagearre frou Mast.
De gemeenteried stimde yn mei de útgongsnotysje, dêrmei is de basis lein foar de fierdere ûntwikkeling fan de ûnderwiisfyzje dy't yn maart 2020 yn konseptfoarm besprutsen wurde sil.
Samenvatting
De útgongsnotysje ûnderwiis Waadhoeke is opsteld nei yntinsive petearen mei it ûnderwiisfjild en befettet de basis foar it takomstige ûnderwiisbelied fan de gemeente. De notysje is besprutsen en oanpast nei oanlieding fan feedback fan raadsfraksjes en it kertteam. It dokumint beskriuwt de hjoeddeistige situaasje, trends, ûntwikkelingen en wetlike ferantwurdlikheden binnen it ûnderwiis. De notysje tsjintwurdiget it startpunt foar de fierdere útwurking fan in ûnderwiisfyzje, dy't yn maart 2020 yn konseptfoarm besprutsen wurde sil. It einresultaat is om yn maaie 2020 in definityf ûnderwiisfyzje oan de gemeenteried foar te lizzen. Der is in matrix tafoege mei de ynbring fan de ried en de reaksjes dêrop. De skoallebestjoeren wurde op 'e hichte hâlden fan de foarútgong en belutsen by it proses. Finansiering en juridyske aspekten wurde yn lettere fases behannele.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitgangspuntennotitie onderwijs Waadhoeke". Het document informeert de gemeenteraad over de resultaten van overleg met het onderwijsveld en vraagt om kaders te stellen voor toekomstig onderwijsbeleid. Na de vaststelling van de startnotitie in februari 2019, zijn intensieve gesprekken gevoerd met schoolbesturen over trends en ontwikkelingen. De notitie, besproken op 10 oktober, bevat de inbreng van raadsfracties en vormt de basis voor een toekomstige onderwijsvisie. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de notitie, waarna verdere uitwerking volgt in een onderwijsvisie inclusief integraal huisvestingsplan (IHP).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de achtergrond, het proces en de volgende stappen duidelijk beschrijft. Het bevat ook bijlagen die verdere details bieden, zoals de matrix met raadsinbreng en een overzicht van leerlingenaantallen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de uitgangspuntennotitie. Dit is een cruciale stap, aangezien de notitie de basis vormt voor de verdere ontwikkeling van het onderwijsbeleid en de onderwijsvisie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde uitgangspunten aansluiten bij hun visie op onderwijs en of deze voldoende ambitieus en haalbaar zijn. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten binnen de thema's die in de notitie zijn benoemd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk om uitgangspunten gaat die verder uitgewerkt moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld, maar de concrete uitwerking moet nog volgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de uitgangspuntennotitie. Dit besluit is essentieel voor de voortgang naar de volgende fase van het onderwijsbeleid.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van gesprekken met schoolbesturen en een kernteam. Er is ook een mogelijkheid voor publieke inspraak tijdens de kernteambijeenkomst over de concept onderwijsvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de thema's die in de gesprekken met schoolbesturen aan bod zijn gekomen, wat suggereert dat het een relevant onderwerp is binnen het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden nog niet gedetailleerd besproken in de notitie. Er wordt aangegeven dat er een apart voorstel voor budgettaire dekking zal volgen, waarin verschillende scenario’s met betrekking tot huisvesting worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitgangspuntennotitie Onderwijsbeleid Onderwijsvisie Schoolbesturen Themabijeenkomsten Kernteam Trends en ontwikkelingen Leerlingenprognoses Inwonersparticipatie FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
W. Hokken
Drs.m.c.m. Waanders
A.c. Hartman
N. Haarsma - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 018 13e begrotingswijziging 2019
Gemeenteraad Waadhoeke keurt 13e begrotingswijziging goed ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 28 november 2019 de 13e wijziging van de programmabegroting 2019 goedgekeurd. Het voorstel, dat onder meer de financiering van het implementatieplan Sturing Sociaal Domein en de parkeervisie voor Franeker omvat, leidde tot een levendig debat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de 13e begrotingswijziging van de programmabegroting 2019 besproken. Wethouder C.M. de Pee en auteur M.J. Zijlstra hadden het voorstel opgesteld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen. De wijziging omvatte onder andere de verwerking van mutaties uit 2018 en de financiële gevolgen van een nieuwe verordening voor raads- en commissieleden.Het debat verliep niet zonder hobbels. De heer Hoekstra van de FP-fractie maakte duidelijk dat zijn fractie tegen bepaalde onderdelen van de wijziging was. "Er zijn ook twee punten op de begrotingswijzigingen waar wij tegen hebben gestemd," verklaarde hij. De VVD-fractie sloot zich hierbij aan en stemde tegen de punten 13.3 en 13.40.
Ondanks de tegenstemmen van de VVD en twee leden van de FP-fractie, werd de begrotingswijziging uiteindelijk goedgekeurd. "De Raad gaat akkoord," bevestigde de voorzitter, waarna de stemming officieel werd vastgelegd in de notulen.
Na de stemming werd er afscheid genomen van raadslid Geldof. De heer Sjoerd Simon Kuipers sprak namens de fractie Sam, gevolgd door warme woorden van mevrouw Bloem namens de gehele Raad. Het afscheid markeerde het einde van een bewogen vergadering waarin de financiële koers van de gemeente opnieuw werd vastgesteld.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de 13e wijziging van de programmabegroting 2019 van de gemeente Waadhoeke. Het voorstel, opgesteld door wethouder C.M. de Pee en auteur M.J. Zijlstra, werd op 28 november 2019 besproken in de gemeenteraad. De wijziging omvat onder andere de verwerking van mutaties uit 2018, de financiering van het implementatieplan Sturing Sociaal Domein, de parkeervisie voor de binnenstad van Franeker, en de financiële gevolgen van een nieuwe verordening voor raads- en commissieleden. Daarnaast worden restantkredieten uit 2018 opgevoerd en administratieve aanpassingen doorgevoerd. De wijziging is noodzakelijk om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen en om de post onvoorzien en de algemene reserve up-to-date te houden. Na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd.
Gemeenteried Waadhoeke keurt 13e begrotingswiziging goed ûndanks ferdieldheid.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 28 novimber 2019 de 13e oanpassing fan de programma-begroting 2019 goedkard. It foarstel, dat ûnder oaren de finansiering fan it ymplementaasjeplan Stjoering Sociaal Domein en de parkeervisie foar Frjentsjer befettet, hat ta in libbich debat lieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel foar de 13e begrotingswiziging fan de programmabegroting 2019 besprutsen. Wethâlder C.M. de Pee en skriuwer M.J. Zijlstra hiene it foarstel opsteld om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen. De wiziging befette ûnder oaren de ferwurking fan mutaasjes út 2018 en de finansjele gefolgen fan in nije feroardening foar rieds- en kommisjeleden.It debat ferrûn net sûnder hobbeltsjes. De hear Hoekstra fan de FP-fraksje makke dúdlik dat syn fraksje tsjin bepaalde ûnderdielen fan de wiziging wie. "Der binne ek twa punten op de begrotingswizigingen dêr't wy tsjin stimd hawwe," ferklearre er. De VVD-fraksje sloot him hjirby oan en stimde tsjin de punten 13.3 en 13.40.
Nettsjinsteande de tsjinstimmen fan de VVD en twa leden fan de FP-fraksje waard de begrotingswiziging úteinlik goedkard. "De Raad giet akkoart," befestige de foarsitter, wêrnei de stimming offisjeel fêstlein waard yn de notulen.
Nei de stimming waard der ôfskied nommen fan riedslid Geldof. De hear Sjoerd Simon Kuipers spruts namens de fraksje Sam, neifolge troch waarme wurden fan frou Bloem namens de hiele Raad. It ôfskied markearre it ein fan in bewogen gearkomste dêr't de finansjele koers fan de gemeente opnij fêststeld waard.
Samenvatting
It foarstel foar de 13e oanpassing fan de programmabegroting 2019 fan de gemeente Waadhoeke waard opsteld troch wethâlder C.M. de Pee en skriuwer M.J. Zijlstra, en besprutsen yn de gemeenteried op 28 novimber 2019. De oanpassing behelst ûnder oaren de ferwurking fan feroaringen út 2018, de finansiering fan it ymplementaasjeplan Stjoering Sociaal Domein, de parkeervisie foar it sintrum fan Frjentsjer, en de finansjele gefolgen fan in nije feroardening foar rieds- en kommisjeleden. Dêrneist wurde restantkredyten út 2018 oanfierd en administraasje-oanpassingen trochfierd. De oanpassing is needsaaklik om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen en om de post ûnfoarsjoen en de algemiene reserve up-to-date te hâlden. Nei goedkarjen troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "13e wijziging van de programmabegroting 2019". Het voorstel betreft een reeks aanpassingen in de begroting van 2019 van de gemeente Waadhoeke. Deze wijzigingen omvatten onder andere de verwerking van mutaties uit het gemeentefonds 2018, de financiering van het implementatieplan Sturing Sociaal Domein, de aankoop en aanleg van parkeerplaatsen in Franeker, en de financiële gevolgen van een nieuwe verordening voor raads- en commissieleden. Daarnaast worden restantkredieten uit 2018 verwerkt en administratieve aanpassingen doorgevoerd. Het doel is om de begroting actueel te houden en aan te passen aan de recente ontwikkelingen en besluiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het alle relevante wijzigingen en financiële implicaties voor de begroting van 2019 behandelt. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de verschillende onderdelen die aangepast moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting goed te keuren. Dit is in lijn met hun budgetrecht zoals vastgelegd in de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen aan verschillende projecten en initiatieven, zoals de parkeervisie in Franeker en de implementatie van het sociaal domein. Deze keuzes kunnen invloed hebben op prioriteiten en de financiële positie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen, maar het mist specifieke tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting 2019 goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in dit voorstel. Het lijkt een intern gerichte wijziging zonder directe betrokkenheid van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedetailleerd beschreven, inclusief de dekking van uitgaven uit de algemene reserve en andere specifieke fondsen. De bijlagen bieden verdere financiële overzichten en details over de stand van de post onvoorzien en de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2019 Gemeentefonds 2018 Sociaal domein Parkeervisie Franeker Rechtspositie raads- en commissieleden Restantkredieten 2018 Administratieve aanpassingen Algemene reserve Onvoorzien KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht: