15-04-2021 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 010 Sociaal Economische Actieprogramma
Samenvatting
Het Sociaal Economisch Actieprogramma van de gemeenten Waadhoeke en Harlingen is ontwikkeld na een SWOT-analyse van de regio. Het programma, dat de economische structuur wil versterken, richt zich op vier programmalijnen en elf businesscases. Het doel is een BRP-groei van 22% in de komende 10-15 jaar. De focus ligt op innovatie, talentbehoud, woon- en vestigingsklimaat en samenwerking. Een programmateam werkt aan een uitvoeringsplan voor de eerste twee jaar. Het programma is essentieel voor de regio's weerbaarheid en vitaliteit, vooral in het licht van de coronacrisis. Het actieprogramma wordt in fases uitgevoerd en regelmatig geëvalueerd.
Samenvatting
It Sosjaal Ekonomysk Aksjeprogramma fan de gemeenten Waadhoeke en Harns is ûntwikkele nei in SWOT-analyse fan de regio. It programma, dat de ekonomyske struktuer fersterkje wol, rjochtet him op fjouwer programmalinen en alve businesscases. It doel is in BRP-groei fan 22% yn de kommende 10-15 jier. De fokus leit op ynnovaasje, talintbehâld, wen- en fêstigingsklimaat en gearwurking. In programmateam wurket oan in útfieringsplan foar de earste twa jier. It programma is essensjeel foar de werberens en vitaliteit fan de regio's, benammen yn it ljocht fan de coronakrisis. It aksjeprogramma wurdt yn fases útfierd en regelmjittich evaluearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het Sociaal Economisch Actieprogramma
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Sociaal Economisch Actieprogramma gemeente Waadhoeke en gemeente Harlingen." Het actieprogramma is een strategisch plan voor de komende 10-15 jaar, gericht op het versterken van de economische structuur van de regio. Het is gebaseerd op een SWOT-analyse en omvat vier programmalijnen en elf businesscases. Het doel is een groei van 22% van het Bruto Regionaal Product te realiseren door in te zetten op innovatie, talentbehoud, woon- en vestigingsklimaat en samenwerking. Een programmateam werkt aan een uitvoeringsplan voor de eerste twee jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke programmalijnen en businesscases. Het biedt een stevige basis voor de economische ontwikkeling van de regio en omvat input van diverse stakeholders.
Rol van de raad:
De raad moet de inhoud van het actieprogramma vaststellen en het plan van aanpak van het programmateam goedkeuren als basis voor verdere uitwerking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de businesscases en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering. Er moeten keuzes worden gemaakt over de inzet van middelen en samenwerking met externe partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsbestek, maar de meetbaarheid en haalbaarheid van sommige doelen zijn afhankelijk van toekomstige uitvoeringsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het actieprogramma en het plan van aanpak vast te stellen als basis voor verdere uitwerking.
Participatie:
Er is sprake van brede participatie bij de totstandkoming van het programma, met input van ondernemers, onderwijs en overheid. Er zijn sessies en enquêtes gehouden om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor schone energie en een gezonde leefomgeving als onderdeel van de economische structuurversterking.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden pas bij het eerste uitvoeringsplan in juni 2021 duidelijk. Het plan is een samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid, en er wordt gestreefd naar subsidies van provincie, rijk en Europa.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaaleconomisch actieprogramma SWOT-analyse Economische structuur Programmalijnen Businesscases Innovatie Onderwijs Arbeidsmarkt Woon- en vestigingsklimaat SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 011 Beleidsnotitie Mantelzorgondersteuning en waardering 2021-2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een nieuwe beleidsnotitie vastgesteld voor de ondersteuning en waardering van mantelzorgers voor de periode 2021-2025. Mantelzorgers spelen een cruciale rol in de zorg voor inwoners en de samenleving, en de gemeente heeft de wettelijke taak om hen te ondersteunen volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. De evaluatie van het vorige beleid toonde aan dat er een discrepantie was tussen het beleid en de uitvoering, wat leidde tot de herziening. De nieuwe beleidsnotitie richt zich op drie speerpunten: het ontwikkelen van een laagdrempelig ondersteuningsaanbod, het samenwerken met lokale partners om mantelzorgers te herkennen en te ondersteunen, en het jaarlijks waarderen van mantelzorgers. Het uiteindelijke doel is om een aantrekkelijk leefklimaat te creëren waarin mantelzorgers hun taken kunnen volhouden zonder overbelasting. De beleidsnotitie wordt verder uitgewerkt in een lokaal uitvoeringsplan, met betrokkenheid van mantelzorgers en relevante partners. De financiering voor de uitvoering is deels al beschikbaar gesteld door de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in nije beliedsnotysje fêststeld foar de stipe en weardering fan mantelsoarchers foar de perioade 2021-2025. Mantelsoarchers spylje in krityske rol yn de soarch foar ynwenners en de mienskip, en de gemeente hat de wettelike taak om harren te stypjen neffens de Wet maatskiplike stipe 2015. De evaluatie fan it foarige belied toande oan dat der in ûngelykheid wie tusken it belied en de útfiering, wat liede ta de herzjenning. De nije beliedsnotysje rjochtet him op trije spearpunten: it ûntwikkeljen fan in tagonklik stipe-oanbod, it gearwurkjen mei lokale partners om mantelsoarchers te kennen en te stypjen, en it jierliks wearderjen fan mantelsoarchers. It úteinlike doel is om in oantreklik leefklimaat te skeppen dêr't mantelsoarchers har taken folhâlde kinne sûnder oerbelêsting. De beliedsnotysje wurdt fierder útwurke yn in lokaal útfieringsplan, mei belutsenheid fan mantelsoarchers en relevante partners. De finansiering foar de útfiering is diels al beskikber steld troch de gemeente.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgers Ondersteuning Waardering Beleidsnotitie Wmo 2015 Uitvoeringsplan Speerpunten Evaluatie Zelfredzaamheid KetenpartnersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 012 Liggelden charterschepen en leges bij de plaatsing van een tent of kraam
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om charterschepen die vanwege de coronamaatregelen niet kunnen uitvaren, te ondersteunen door van 1 april tot en met 30 september 2021 geen liggelden te heffen. Dit besluit is genomen omdat de charterschepen al lange tijd aan wal liggen en daardoor geen inkomsten kunnen genereren. Daarnaast wordt voorgesteld om geen leges te heffen voor het plaatsen van tenten of kramen bij winkels, zodat ondernemers hun winkeloppervlak kunnen uitbreiden en beter aan de coronamaatregelen kunnen voldoen. Deze maatregelen worden gefinancierd vanuit de bestemmingsreserve Corona, met een incidentele onttrekking van € 9.000. Het doel is om de financiële lasten voor ondernemers te verlichten en hen te ondersteunen in deze moeilijke periode.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om charterskippen dy't fanwege de coronamaatregels net útfarre kinne, te stypjen troch fan 1 april oant en mei 30 septimber 2021 gjin lizzingsjild te heffen. Dit beslút is nommen om't de charterskippen al in lange tiid oan 'e wal lizze en dêrtroch gjin ynkommsten generearje kinne. Dêrneist wurdt foarsteld om gjin leges te heffen foar it pleatsen fan tenten of kramen by winkels, sadat ûndernimmers har winkeloppeflak útwreidzje kinne en better oan de coronamaatregels foldwaan kinne. Dizze maatregels wurde finansjeel stipe út de bestimmingsreserve Corona, mei in ienmalige ûntrekking fan € 9.000. It doel is om de finansjele lêsten foar ûndernimmers te ferljochtsjen en harren te stypjen yn dizze dreech tiid.
-
Raadsvoorstel Liggelden charterschepen en leges bij de plaatsing van een tent of kraam (21.201129).PDF analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Liggelden charterschepen en leges bij de plaatsing van een tent of kraam". Het voorstel beoogt financiële verlichting te bieden aan charterschepen en lokale ondernemers in Franeker die door de coronamaatregelen zijn getroffen. Het stelt voor om geen liggelden te heffen voor charterschepen van 1 april tot 30 september 2021 en geen leges te rekenen voor het plaatsen van tenten of kramen bij winkels om de 1,5 meter afstand te waarborgen. Dit wordt gedekt door €9.000 uit de Bestemmingsreserve Corona.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgestelde maatregelen en de financiële dekking. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de evaluatie in september.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, zodat de maatregelen kunnen worden uitgevoerd. De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het bieden van steun aan de getroffen sectoren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale ondernemers en charterschepen door financiële verlichting te bieden of het behouden van de huidige tarieven en leges, wat kan leiden tot verdere financiële problemen voor deze groepen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (in termen van financiële impact), en tijdgebonden (1 april tot 30 september). Het is echter minder specifiek over de evaluatiecriteria in september. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de aanzuigende werking van charterschepen uit andere regio's kan een potentieel probleem zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren of af te wijzen. Goedkeuring betekent het implementeren van de voorgestelde maatregelen en financiële dekking.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in het voorstel. De communicatie met betrokken partijen wordt genoemd, maar participatie van inwoners of ondernemers in de besluitvorming ontbreekt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op economische ondersteuning tijdens de coronacrisis.
Financiële gevolgen:
Het voorstel leidt tot €9.000 aan lagere inkomsten door het niet heffen van liggelden, gedekt door de Bestemmingsreserve Corona. Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de leges, aangezien deze niet waren begroot. Eventuele toekomstige tekorten worden ook gedekt door de bestemmingsreserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Charterschepen Corona maatregelen Liggelden Tenten en kramen Ondernemers Winkeloppervlak Bestemmingsreserve Corona Veiligheid Wintertarief GemeentegrondVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.1 Vergadering gemeenteraad 4 maart 2021
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.2 Toezeggingenlijst 4 maart 2021
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.1 Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 015 Moties vreemd aan de orde van de dag
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.2 Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Plan van Aanpak Transitievisie Warmte
Gemeente Waadhoeke zet eerste stap naar aardgasvrije toekomst
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met het plan van aanpak voor de Transitievisie Warmte (TVW), een cruciale stap richting een aardgasvrije toekomst. Het plan, dat in samenwerking met de gemeente Harlingen is opgesteld, moet leiden tot een definitieve visie die in november 2021 aan de raad wordt voorgelegd.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft, in samenwerking met de gemeente Harlingen, een plan van aanpak opgesteld voor de ontwikkeling van een Transitievisie Warmte (TVW). Dit is in lijn met het Klimaatakkoord, waarin Nederland streeft naar een aardgasvrije gebouwde omgeving in 2050, met een tussendoel van 1,5 miljoen gasvrije woningen in 2030. Het plan beschrijft de stappen die nodig zijn om de TVW op te stellen, inclusief een verkennend onderzoek en een analyse van lokale data en warmtescenario's. Participatie en communicatie zijn belangrijke onderdelen van het proces, en er is een stakeholdersanalyse uitgevoerd. Het plan van aanpak is de eerste fase van drie en moet leiden tot een TVW die in november 2021 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De raad van Waadhoeke heeft op 15 april 2021 besloten het plan van aanpak vast te stellen.
Gemeente Waadhoeke set earste stap nei aardgasfrije takomst.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei it oanpakplan foar de Transysjevisy Waarmte (TVW), in krityske stap nei in aardgasfrije takomst. It plan, dat yn gearwurking mei de gemeente Harns is opsteld, moat liede ta in definitive visy dy't yn novimber 2021 oan de ried foarlein wurdt.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat, yn gearwurking mei de gemeente Harns, in oanpakplan opsteld foar de ûntwikkeling fan in Oergongsfyzje Waarmte (OFW). Dit is yn line mei it Klimaatakkoart, dêr't Nederlân stribbet nei in aardgasfrije boud omjouwing yn 2050, mei in tuskenmijlpaad fan 1,5 miljoen gasfrije wenningen yn 2030. It plan beskriuwt de stappen dy't nedich binne om de OFW op te stellen, ynklusyf in ferkenjend ûndersyk en in analyse fan lokale data en waarmteskenario's. Partisipaasje en kommunikaasje binne wichtige ûnderdielen fan it proses, en der is in belutsenheitsanalyse útfierd. It oanpakplan is de earste fase fan trije en moat liede ta in OFW dy't yn novimber 2021 oan de gemeenteried foarlein wurdt. De ried fan Waadhoeke hat op 15 april 2021 besletten it oanpakplan fêst te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Plan van aanpak Transitievisie Warmte
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van aanpak Transitievisie Warmte". Dit plan is opgesteld in samenwerking met de gemeente Harlingen en beschrijft het proces voor het ontwikkelen van een Transitievisie Warmte (TVW) om de gebouwde omgeving aardgasvrij te maken tegen 2050, met een tussendoel voor 2030. Het plan omvat een verkennend onderzoek, een analyse van lokale data, en een eerste blik op warmtescenario's. Het benadrukt participatie en communicatie en bevat een stakeholdersanalyse. Het uiteindelijke doel is om de TVW in november 2021 aan de gemeenteraad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de stappen die nodig zijn om tot een TVW te komen, inclusief participatie, communicatie, en een stakeholdersanalyse. Echter, er ontbreken specifieke details over de financiële implicaties en de exacte verdeling van kosten voor de uitvoering van de TVW.
Rol van de raad:
De raad moet het plan van aanpak vaststellen. Dit is een cruciale stap in het besluitvormingsproces, aangezien de raad uiteindelijk de TVW moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van wijken voor de warmtetransitie en de betrokkenheid van stakeholders. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van participatie en communicatie met de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is voor de TVW, ontbreken specifieke meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het plan van aanpak vast te stellen, zodat de vervolgstappen voor de ontwikkeling van de TVW kunnen worden genomen.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het plan. Hoewel er in de huidige fase geen burgerparticipatie heeft plaatsgevonden, is het plan om in de volgende fases uitgebreid participatie te organiseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het plan gericht is op het realiseren van een aardgasvrije gebouwde omgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn kosten verbonden aan het inschakelen van een extern bureau en aan participatie en communicatie. De gemeente heeft een vergoeding van het Rijk ontvangen, die deze kosten kan dekken. De uiteindelijke kosten voor de uitvoering van de TVW zijn nog niet duidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Aardgasvrije gebouwde omgeving Klimaatakkoord Participatie Communicatie Stakeholdersanalyse Warmtetransitie Wijkuitvoeringsplannen Samenwerking Warmtescenario'sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Plan van aanpak Transitievisie Warmte". Het voorstel betreft een plan van aanpak voor het opstellen van een Transitievisie Warmte (TVW) in samenwerking met de gemeente Harlingen. Het doel is om een aardgasvrije gebouwde omgeving te realiseren, zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord. Het plan beschrijft de stappen die nodig zijn om de TVW op te stellen, inclusief een verkennend onderzoek en een analyse van lokale data. Participatie en communicatie worden benadrukt als cruciale onderdelen van het proces. Het uiteindelijke doel is om de TVW in november 2021 aan de gemeenteraad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de stappen die nodig zijn om de TVW op te stellen, inclusief aandacht voor participatie en communicatie. Er is echter nog geen gedetailleerd financieel overzicht van de kosten voor de uitvoering van de TVW.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het plan van aanpak vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien het de basis vormt voor de verdere ontwikkeling van de TVW.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het plan van aanpak, wat impliceert dat ze akkoord gaan met de voorgestelde stappen en de samenwerking met Harlingen. Daarnaast moeten ze keuzes maken over de mate van participatie en communicatie met de inwoners.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft een specifieke doelstelling (opstellen van een TVW) en een tijdsgebonden planning (voorleggen in november 2021). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral wat betreft de financiële aspecten en de daadwerkelijke uitvoering van de TVW.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het plan van aanpak voor de Transitievisie Warmte vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en communicatie, hoewel er in de huidige fase nog geen burgerparticipatie heeft plaatsgevonden. Voor het vervolgtraject is participatie essentieel en wordt er een plan voor opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gericht is op het realiseren van een aardgasvrije gebouwde omgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er is een vergoeding van het Rijk ontvangen voor het opstellen van de TVW, maar de uiteindelijke kosten voor de uitvoering zijn nog onduidelijk. Er moeten nog offertes worden opgevraagd voor het inschakelen van een extern bureau en er is budget nodig voor participatie en communicatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Aardgasvrij Klimaatakkoord Participatie Communicatie Stakeholders Warmtetransitie Wijkniveau Samenwerking Warmtescenario'sVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 009 Keuzedocument Participatiewet in Fryslân-West
Gemeenten Fryslân-West Debatteren over Toekomst Empatec: "Een Zinvol Leven voor Iedereen"
In een intens debat bespraken de gemeenten Waadhoeke, Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Harlingen, Terschelling en Vlieland de toekomst van NV Empatec, hun gezamenlijke werkbedrijf. Door de Participatiewet verandert de doelgroep en het verdienmodel van Empatec. Het Keuzedocument "Voor iedereen een zinvol leven" moet richting geven aan deze transformatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het Keuzedocument "Voor iedereen een zinvol leven" besproken, dat de visie en ambitie voor de uitvoering van de Participatiewet in Fryslân-West beschrijft. Het document stelt voor om Empatec te ontwikkelen tot een Werkleerbedrijf dat zich richt op het verbeteren van werknemers- en vakvaardigheden en uitstroom naar de arbeidsmarkt. De doelgroep omvat inwoners met een verdienvermogen van 0-80%.De discussie werd geopend door de heer Wijkhuis van het CDA, die het belang van een duidelijke koers benadrukte: "We doen het uiteindelijk voor die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt." Hij diende een amendement in om meer financiële duidelijkheid te krijgen, maar benadrukte ook de noodzaak van flexibiliteit in de uitvoering.
Mevrouw Osinga van de VVD sloot zich hierbij aan en uitte haar teleurstelling over de eerdere beantwoording van vragen: "We voelden ons een beetje als een kleuter die in het riet staat." Ze benadrukte het belang van een nulmeting om de voortgang te kunnen volgen.
De fractie van Sam, vertegenwoordigd door mevrouw van der Werf, legde de nadruk op het belang van voldoening en participatie voor iedereen: "Je doet mee op het moment dat je in beweging bent." Ze sprak haar zorgen uit over de financiële kaders die in het amendement werden voorgesteld.
De FP, vertegenwoordigd door de heer Vollema, ondersteunde de visie van het Keuzedocument, maar waarschuwde voor de financiële risico's: "We kunnen kwetsbare mensen niet in de kou laten staan."
Mevrouw Mast van Gemeentebelangen uitte haar zorgen over de benaming van de doelgroepen en de garanties voor huidige WSW-medewerkers. Ze vond het document onduidelijk en onvolledig: "Er zijn geen keuzes."
Na een lange discussie werd het amendement verworpen met 12 stemmen voor en de rest tegen. Het Keuzedocument zelf werd aangenomen met 17 stemmen voor en 8 tegen. De wethouder benadrukte dat de keuzes nu noodzakelijk zijn om financiële consequenties te voorkomen en stabiliteit te bieden aan de huidige medewerkers.
De vergadering eindigde met de beslissing om enkele agendapunten door te schuiven naar de volgende bijeenkomst op 29 april, waaronder het sociaal economisch actieprogramma en de beleidsnotitie mantelzorgondersteuning.
Samenvatting
De gemeenten Waadhoeke, Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Harlingen, Terschelling en Vlieland vormen samen de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West, met NV Empatec als werkbedrijf. Door de invoering van de Participatiewet verandert de doelgroep en het verdienmodel van NV Empatec, aangezien de Rijksvergoeding voor loonkosten van de Sociale Werkvoorziening afneemt. Het doel is om de doelgroep naar regulier werk te begeleiden. Het Keuzedocument "Voor iedereen een zinvol leven" beschrijft de visie, missie en ambitie voor de uitvoering van de Participatiewet in Fryslân-West. Het document stelt voor om Empatec te ontwikkelen tot een Werkleerbedrijf dat zich richt op het verbeteren van werknemers- en vakvaardigheden en uitstroom naar de arbeidsmarkt. De doelgroep van het Werkleerbedrijf omvat inwoners in de categorieën Perspectiefrijk (40-80% verdienvermogen) en Van Waarde (0-40% verdienvermogen) voor Beschut Werken. De intake en beoordeling van loonwaarde voor de Perspectiefrijk-doelgroep worden centraal georganiseerd. Het Keuzedocument dient als basis voor verdere samenwerking en ontwikkeling van een bedrijfsplan. De gemeenten Terschelling en Vlieland overwegen uit de GR te treden vanwege een laag aantal SW-medewerkers.
Gemeenten Fryslân-West Debattearje oer Takomst Empatec: "In Betekenisfol Libben foar Eltsenien"
Yn in yntinsyf debat besprutsen de gemeenten Waadhoeke, Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Harns, Skylge en Flylân de takomst fan NV Empatec, harren gesamelik wurkbedriuw. Troch de Dielnamewet feroaret de doelgroep en it fertsjinmodel fan Empatec. It Keuzedokumint "Foar elkenien in sinfol libben" moat rjocht jaan oan dizze transformaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it Keuzedokumint "Foar elkenien in sinfol libben" besprutsen, dat de fisy en ambysje foar de útfiering fan de Partisipaasjewet yn Fryslân-West beskriuwt. It dokumint stelt foar om Empatec te ûntwikkeljen ta in Wurklearebedriuw dat him rjochtet op it ferbetterjen fan wurknimmers- en fakfeardichheden en útstream nei de arbeidsmerk. De doelgroep befettet ynwenners mei in fertsjinmogentheid fan 0-80%.De diskusje waard iepene troch de hear Wijkhuis fan it CDA, dy't it belang fan in dúdlike koers benadrukke: "Wy dogge it úteinlik foar dy minsken mei in ôfstân ta de arbeidsmerk." Hy tsjûge in amindemint yn om mear finansjele dúdlikheid te krijen, mar benadrukke ek de needsaak fan fleksibiliteit yn de útfiering.
Frou Osinga fan de VVD sloot har hjirby oan en út har teleurstelling oer de eardere beäntwurding fan fragen: "Wy fielden ús in bytsje as in pjut dy't yn it riet stiet." Se benadrukke it belang fan in nulmeting om de foarútgong te kinnen folgje.
De fraksje fan Sam, ferfette troch frou van der Werf, lei de nadruk op it belang fan foldwaning en partisipaasje foar elkenien: "Do dochst mei op it momint datsto yn beweging bist." Se útspruts har soargen oer de finansjele kaders dy't yn it amindemint foarsteld waarden.
De FP, ferfette troch de hear Vollema, stipe de fisy fan it Keuzedokumint, mar warskôge foar de finansjele riziko's: "Wy kinne kwetsbere minsken net yn de kâl stean litte."
Frou Mast fan Gemeentebelangen útspruts har soargen oer de beneaming fan de doelgroepen en de garânsjes foar hjoeddeistige WSW-meiwurkers. Se fûn it dokumint ûndúdlik en ûnfolledich: "Der binne gjin karren."
Nei in lange diskusje waard it amindemint ferworpen mei 12 stimmen foar en de rest tsjin. It Keuzedokumint sels waard oannommen mei 17 stimmen foar en 8 tsjin. De wethâlder benadrukke dat de karren no needsaaklik binne om finansjele gefolgen te foarkommen en stabiliteit te bieden oan de hjoeddeistige meiwurkers.
De ferigening einige mei de beslissing om in pear agindapunten troch te skowen nei de folgjende gearkomst op 29 april, ûnder oaren it sosjaal ekonomysk aksjeprogramma en de beliedsnotysje mantelsoarchûndersteuning.
Samenvatting
De gemeenten Waadhoeke, Súdwest-Fryslân, De Fryske Marren, Harns, Skylge en Flylân foarmje tegearre de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West, mei NV Empatec as wurkbedriuw. Troch de ynfiering fan de Participatiewet feroaret de doelgroep en it fertsjinmodel fan NV Empatec, om't de Ryksfergoeding foar loonkosten fan de Sociale Werkfoarsjenning ôfnaemt. It doel is om de doelgroep nei regulier wurk te begeleiden. It Keuzedokumint "Foar elkenien in sinfol libben" beskriuwt de fisy, missy en ambysje foar de útfiering fan de Participatiewet yn Fryslân-West. It dokumint stelt foar om Empatec te ûntwikkeljen ta in Wurkleerbedriuw dat him rjochtet op it ferbetterjen fan wurknimmers- en fakfeardichheden en útstream nei de arbeidsmerk. De doelgroep fan it Wurkleerbedriuw befettet ynwenners yn de kategoryen Perspektyfryk (40-80% fertsjinfermogen) en Fan Wearde (0-40% fertsjinfermogen) foar Beskerme Wurkjen. De yntake en beoardieling fan loonwearde foar de Perspektyfryk-doelgroep wurde sintraal organisearre. It Keuzedokumint tsjintwurdichet as basis foar fierdere gearwurking en ûntwikkeling fan in bedriuwsplan. De gemeenten Skylge en Flylân oerwegen út de GR te stappen fanwegen in leech tal SW-meiwurkers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Keuzedocument uitvoering Participatiewet in Fryslân-West". Het document beschrijft de strategie voor de uitvoering van de Participatiewet door de gemeenten in de regio Fryslân-West, met NV Empatec als werkbedrijf. Door de afbouw van de Rijksvergoeding voor loonkosten in de Sociale Werkvoorziening, moeten gemeenten de doelgroep naar regulier werk begeleiden. Het voorstel omvat het vaststellen van een gezamenlijke visie, missie en ambitie, de ontwikkeling van Empatec naar een Werkleerbedrijf, en de categorisering van doelgroepen voor begeleiding naar werk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke richtlijnen en kaders voor de uitvoering van de Participatiewet. Het bevat een visie, missie en ambitie, en beschrijft de rolverdeling tussen gemeenten en het Werkleerbedrijf.
Rol van de raad:
De raad moet het keuzedocument en de daarin beschreven visie, missie en ambitie vaststellen. Daarnaast moet de raad de ontwikkeling van Empatec naar een Werkleerbedrijf onderschrijven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van samenwerking tussen gemeenten en de rol van het Werkleerbedrijf. Er moet ook worden gekozen welke doelgroepen door het Werkleerbedrijf worden begeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een meetbaar resultaat. Echter, de tijdsgebonden aspecten en specifieke meetcriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van tijdlijnen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het keuzedocument en de bijbehorende visie, missie en ambitie vast te stellen en de ontwikkeling van Empatec naar een Werkleerbedrijf te onderschrijven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Adviesraad sociaal domein advies heeft uitgebracht. Er is een reactienota opgenomen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel verwijst naar een projectbegroting en geeft aan dat eventueel benodigd budget voor externe begeleiding of advisering met een raadsvoorstel of begrotingswijziging wordt voorgelegd. De financiële dekking wordt niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Werkleerbedrijf Empatec Fryslân-West Sociale Werkvoorziening Perspectiefrijk Van Waarde Kansrijk Infrastructuur Publieke organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Lyklema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Lyklema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Lyklema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
02:11:48 - 02:19:52 - 02:23:22 - 02:28:22 - 02:35:03 - 02:38:36 - 02:38:54 - 02:43:42 - 02:49:46 - 02:57:06 - 02:57:34 - 02:58:04 - 03:00:30 - 03:12:19 - 03:13:40 - 03:19:00 - 03:19:22 - 03:19:32 - 03:29:31 - 03:34:46 - 03:38:05 - 03:38:56 - 03:39:26 - 03:39:39 - 03:39:58 - 03:40:13 - 03:40:57 - 03:41:01 - 03:41:33 - 03:41:58 - 03:42:16 - 03:42:49 - 03:42:52 - 03:43:39 - 03:43:41 - 03:44:28 - 03:44:31 - 03:45:08 - 03:45:34 - 03:46:32 - 03:46:35 - 03:47:22 - 03:47:36 - 03:51:21 - 03:51:54 - 03:52:23 - 03:52:27 - 03:52:30 - 03:55:10 - 03:55:15 - 03:55:21 - 03:57:26 - 03:57:46 - 03:58:26 - 03:59:20 - 04:00:44 - 04:01:49 - 04:02:00 - 04:02:13 - 04:03:16 - 04:03:19 - 04:06:03 - 04:07:06 - 04:07:41 - 04:11:01 - 04:11:12
Onbekende spreker -
02:12:42 - 02:19:55 - 02:23:34 - 02:28:27 - 02:35:08 - 02:39:17 - 02:43:48 - 02:49:53 - 02:57:39 - 02:58:06 - 03:00:34 - 03:12:56 - 03:13:44 - 03:19:34 - 03:30:20 - 03:34:50 - 03:38:10 - 03:39:00 - 03:40:16 - 03:41:05 - 03:43:01 - 03:43:51 - 03:44:33 - 03:45:58 - 03:46:37 - 03:47:40 - 03:51:57 - 03:52:54 - 03:55:53
Agendapunt 013 Verordening adviesraad sociaal domein NWF
Samenvatting
De verordening Adviesraad Sociaal Domein Dienst Sozawe Noardwest Fryslân 2016 is per 1 januari 2021 ingetrokken. Door de omvorming van de Dienst naar een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) is de verantwoordelijkheid voor het vaststellen van deze verordening naar de gemeenten verschoven. De gemeenteraad van Waadhoeke wordt gevraagd om de nieuwe verordening Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 vast te stellen. Deze verordening is essentieel voor de Adviesraad om hun werk voort te zetten, waarbij ze nu advies geven aan het College en de gemeenteraad in plaats van aan het Bestuur van de Dienst. De verordening zorgt ervoor dat inwoners van Noardwest Fryslân betrokken worden bij de uitvoering van de Participatiewet, Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning. Na vaststelling zal het college nadere regels voorleggen en de wethouders zullen de leden van de adviesraad benoemen. De verordening zal na vaststelling gepubliceerd worden op overheid.nl.
Samenvatting
De feroardening Advysried Sociaal Domein Dienst Sozawe Noardwest Fryslân 2016 is per 1 jannewaris 2021 yntrokken. Troch de omfoarming fan de Dienst nei in Bedriuwsfoeringsorganisaasje (BVO) is de ferantwurdlikheid foar it fêststellen fan dizze feroardening nei de gemeenten ferskood. De gemeenteried fan Waadhoeke wurdt frege om de nije feroardening Advysried Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021 mei weromwurkjende krêft fanôf 1 jannewaris 2021 fêst te stellen. Dizze feroardening is essensjeel foar de Advysried om har wurk fuort te setten, wêrby't se no advis jaan oan it Kolleezje en de gemeenteried yn plak fan oan it Bestjoer fan de Dienst. De feroardening soarget derfoar dat ynwenners fan Noardwest Fryslân belutsen wurde by de útfiering fan de Partisipaasjewet, Jeugdwet en Wet maatskiplike stipe. Nei fêststelling sil it kolleezje neiere regels foarlizze en sille de wethâlders de leden fan de advysried beneame. De feroardening sil nei fêststelling publisearre wurde op oerheid.nl.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2021". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021. Dit is noodzakelijk omdat de eerdere verordening uit 2016 is ingetrokken na de omvorming van de Dienst naar een Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). De nieuwe verordening legt de verantwoordelijkheid voor de vaststelling bij de gemeenten en zorgt ervoor dat de Adviesraad advies kan blijven geven aan het College en de gemeenteraad over de uitvoering van de WMO, Jeugdwet en Participatiewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, noodzaak en gevolgen van de nieuwe verordening duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van de Adviesraad bij de opstelling van de verordening.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de verordening vast te stellen, waarmee zij de juridische basis creëert voor de Adviesraad om haar werk voort te zetten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verordening met terugwerkende kracht wil vaststellen, wat impliceert dat zij de omvorming naar een BVO en de bijbehorende decentralisatie ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdsgebonden, maar mist meetbare criteria en concrete acties voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie wordt niet kwantitatief onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van de Adviesraad bij de opstelling van de verordening, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er wordt vermeld dat de financiële ondersteuning via de Dienst verloopt, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân Verordening Participatiewet Jeugdwet Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Inwonersparticipatie Dienst Sozawe Beleidsvorming GemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021. De verordening is noodzakelijk vanwege de omvorming van de Dienst Sozawe NWF naar een BVO, waardoor de verantwoordelijkheid voor de verordening bij de gemeenten is komen te liggen. De Adviesraad zal advies geven aan het College en de gemeenteraad over de uitvoering van de WMO, Jeugdwet en Participatiewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn in de context van de informatie die wordt verstrekt. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en achtergrond van de verordening, evenals de betrokkenheid van de Adviesraad bij de opstelling ervan.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de verordening vast te stellen, waarmee de juridische basis wordt gelegd voor de Adviesraad om haar werkzaamheden voort te zetten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de verordening, waarmee zij de structuur en werking van de Adviesraad Sociaal Domein ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel. Het is tijdgebonden door de terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Adviesraad Sociaal Domein betrokken is geweest bij de opstelling van de verordening, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële ondersteuning voor de Adviesraad verloopt via de Dienst, maar er worden geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân Verordening Participatiewet Jeugdwet Wet Maatschappelijke Ondersteuning Inwonersparticipatie Dienst Sozawe Beleidsvorming GemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 014 Begrotingswijziging (2e) 2021
Gemeenteraad Waadhoeke Wijzigt Programmabegroting: "Actueler Beeld van Financiële Situatie"
Tijdens de raadsvergadering van 15 april 2021 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke unaniem besloten om de programmabegroting van 2021 voor de tweede keer te wijzigen. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de begroting beter af te stemmen op de huidige ontwikkelingen en de financiële situatie van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om de programmabegroting van 2021 voor de tweede keer te wijzigen. Dit besluit is genomen tijdens de raadsvergadering op 15 april 2021. De wijzigingen zijn bedoeld om de begroting aan te passen aan de huidige ontwikkelingen, waardoor een actueler beeld ontstaat van de financiële situatie van de gemeente. De wijzigingen hebben betrekking op de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn gedetailleerd in de bijlagen bij het voorstel. De gemeente Waadhoeke staat onder repressief toezicht, en na de besluitvorming kan het voorstel worden uitgevoerd.
Gemeenteried Waadhoeke Wiziget Programbegroting: "Aksjueler Byld fan Finansjele Situaasje"
Tidens de riedsfergadering fan 15 april 2021 hat de gemeenteried fan Waadhoeke ienstemmich besletten om de programbegroting fan 2021 foar de twadde kear te feroarjen. Dizze oanpassingen binne needsaaklik om de begroting better ôf te stimmen op de hjoeddeistige ûntwikkelingen en de finansjele situaasje fan de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om de programmabegroting fan 2021 foar de twadde kear te feroarjen. Dit beslút is nommen tiidens de riedsfergadering op 15 april 2021. De feroaringen binne bedoeld om de begroting oan te passen oan de hjoeddeiske ûntwikkelingen, wêrtroch't in aktualer byld ûntstiet fan de finansjele situaasje fan de gemeente. De feroaringen hawwe betrekking op de post ûnfoarsjoen, de algemiene reserve, de reserve sosjaal domein en de bestimmingsreserve corona. De finansjele gefolgen fan dizze feroaringen binne detailearre yn de bylagen by it foarstel. De gemeente Waadhoeke stiet ûnder repressyf tastân, en nei de beslútvorming kin it foarstel útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (2e) van de programmabegroting 2021". Het voorstel betreft een tweede wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2021 van de gemeente Waadhoeke. Het doel is om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. De gemeenteraad moet deze wijziging goedkeuren, aangezien zij het budgetrecht hebben volgens de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de gemeenteraad om een beslissing te nemen. Er zijn relevante cijfers en financiële gevolgen opgenomen in de bijlagen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren of af te wijzen. Dit is een belangrijke taak, aangezien de raad het budgetrecht heeft en verantwoordelijk is voor het vaststellen van de begroting en eventuele wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde uitgaven of reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aanpassen van budgetten aan actuele ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de tekst, maar de SMART-criteria (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) worden niet volledig behandeld, vooral op het gebied van tijdgebonden doelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tweede wijziging van de programmabegroting 2021 goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe participatie van inwoners is geweest in het opstellen van deze begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn opgenomen in de bijlagen. Het document vermeldt niet expliciet hoe eventuele extra kosten worden gedekt, maar impliceert dat de wijzigingen zijn bedoeld om de financiële posities actueel te houden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021 Begrotingswijziging Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Repressief toezicht Financiële gevolgen Verordening 212Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (2e) van de programmabegroting 2021". Het voorstel betreft een tweede wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2021 van de gemeente Waadhoeke. Het doel is om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. De gemeenteraad moet deze wijziging goedkeuren, aangezien zij het budgetrecht hebben volgens de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de gemeenteraad om een beslissing te nemen. De relevante cijfers en financiële gevolgen zijn opgenomen in de bijlagen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren of af te wijzen. Dit is een essentieel onderdeel van hun budgetrecht en controlefunctie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde budgetten of reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar het is niet volledig SMART omdat het niet tijdgebonden is buiten het feit dat het voor 2021 geldt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijziging van de programmabegroting 2021.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan erop wijzen dat er geen directe participatie van inwoners is geweest in het opstellen van deze begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn opgenomen in de bijlagen. Het voorstel geeft aan dat de budgetten worden aangepast aan de actuele ontwikkelingen, maar er wordt niet specifiek vermeld hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021 Begrotingswijziging Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Repressief toezicht Financiële gevolgen Verordening 212Verfijning van de zoekopdracht: