28-03-2019 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
Drs.m.c.m. Waanders
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 004.a Vergadering gemeenteraad 14 maart 2019
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst 14 maart 2019
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
Agendapunt 005 Insprekers:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 006 Vragenuur:
Drs.m.c.m. Waanders
A. Weiland - Gemeentebelangen
N. Haarsma - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel benoemen
Raadsvergadering Franeker: Discussie over Ingekomen Stukken en Garantiebanen
Tijdens de raadsvergadering in Franeker op 28 maart 2019 werden diverse ingekomen stukken besproken, variërend van energietransitie tot zoutwinning. Hoewel de meeste stukken slechts ter kennisname waren, leidde het onderwerp garantiebanen tot een levendige discussie.
Samenvatting
De tekst betreft een lijst van ingekomen stukken die tijdens de raadsvergadering van 28 maart 2019 in Franeker besproken kunnen worden. De stukken zijn ter kennisname en kunnen vragen oproepen over de voorgestelde wijze van afhandelen volgens artikel 22 van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad. De onderwerpen van de ingekomen stukken variëren van gemeentelijk beleid inzake energietransitie en de gevolgen van zoutwinning voor de veiligheid rond de Waddenzee, tot verleende omgevingsvergunningen en verslagen over veiligheidsincidenten. Elk stuk is gemarkeerd voor ter kennisname, zonder verdere actie zoals advies of afhandeling door het college.
Riedsfergadering Frjentsjer: Diskusje oer Ynkommende Stikken en Garânsjebanen
Tidens de riedsfergadering yn Frjentsjer op 28 maart 2019 waarden ferskate ynkommende stikken besprutsen, fan enerzjytransysje oant sâltwinning. Alhoewol de measte stikken allinnich foar kennisname wiene, liede it ûnderwerp garantjebanen ta in libbene diskusje.
Samenvatting
De tekst befettet in list fan ynkommende stikken dy't besprutsen wurde kinne tiidens de riedsfergadering fan 28 maart 2019 yn Frjentsjer. De stikken binne foar kennisname en kinne fragen oproppen oer de foarstelde wize fan ôfhanling neffens artikel 22 fan it Reglemint fan Oarder fan de Gemeenteried. De ûnderwerpen fan de ynkommende stikken fariëarje fan gemeentlik belied oangeande enerzjytransysje en de gefolgen fan sâltwinning foar de feiligens om de Waadsee hinne, oant ferliende omjouwingsfergunningen en ferslaggen oer feiligensûngelokken. Elk stik is merke foar kennisname, sûnder fierdere aksje lykas advis of ôfhanling troch it kolleezje.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik geen specifieke analyse geven van een enkel voorstel, amendement of motie, omdat de tekst een lijst van ingekomen stukken betreft zonder gedetailleerde inhoudelijke informatie over elk stuk. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van hoe dergelijke ingekomen stukken doorgaans worden behandeld en beoordeeld in een gemeenteraad.
Algemene Analyse van Ingekomen Stukken
Titel en Samenvatting:
De titel van het document is "Ingekomen stukken Raad Agenda: 28-03-2019". Het document bevat een lijst van ingekomen stukken die tijdens de raadsvergadering besproken kunnen worden. Deze stukken variëren van beleidskwesties zoals energietransitie en veiligheid bij zoutwinning tot vergunningen en verslagen.
Volledigheid van het Voorstel:
De volledigheid van elk voorstel kan niet worden beoordeeld zonder de inhoudelijke details. Echter, de lijst lijkt een breed scala aan onderwerpen te dekken, wat suggereert dat de raad een uitgebreide set van kwesties moet overwegen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om vragen te stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen van deze stukken en om te beslissen of verdere actie nodig is, zoals het in handen stellen van het college voor advies of afhandeling.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op prioritering van onderwerpen zoals energietransitie of veiligheid, en hoe deze in lijn zijn met de gemeentelijke beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Zonder specifieke details is het moeilijk te zeggen of de voorstellen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. Inconsistenties kunnen niet worden geïdentificeerd zonder verdere inhoudelijke informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de afhandeling van elk stuk, bijvoorbeeld of het college advies moet geven of dat een stuk direct kan worden afgehandeld.
Participatie:
Het document vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of burgers is meegenomen in de voorstellen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp te zijn, met name in relatie tot de energietransitie en de plaatsing van windmolens.
Financiële Gevolgen:
Er is geen specifieke informatie over de financiële gevolgen van de ingekomen stukken of hoe deze gedekt worden.
Voor een gedetailleerde analyse zou toegang tot de volledige inhoud van elk ingekomen stuk nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Energietransitie Zoutwinning Veiligheid Waddenzee Omgevingsvergunning Gronddam Windmolens Provincie Advies collegeVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen
Drs.m.c.m. Waanders
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
B. Tol - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 008 Integraal veiligheidsplan 2019 - 2022
Veiligheidsplan Waadhoeke: Een Stap naar een Veiliger Gemeente
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2019-2022 besproken, dat is ontworpen om de veiligheid van de inwoners te waarborgen. Het plan legt de prioriteiten vast op het gebied van veilige woon- en leefomgeving, fysieke veiligheid, en integriteit en veiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het IVP uitvoerig besproken. De heer Hakken van de partij Sam uitte zijn zorgen over de verdeling van kosten voor evenementenbeveiliging tussen de stad Franeker en de omliggende dorpen. "We willen de ruimte om bij het evenementenbeleid daarop terug te komen," benadrukte hij. Ook pleitte hij voor een gedetailleerdere veiligheidsmonitor die meer inzicht biedt in de situatie per dorp.De heer Hof van Gemeentebelang stelde vragen over de cijfers in het plan en de rol van Burgernet. Hij uitte zijn zorgen over de verloedering en het contact met de politie. "24% van de bevolking is ontevreden over het contact met de politie. Dat vind ik een vrijgevig percentage," merkte hij op.
Mevrouw Osenga van een andere fractie stemde in met het rapport, maar vroeg om meer betrokkenheid van de jongerenraad en aandacht voor de veiligheid van 75-plussers. "Het kan niet zo zijn dat we de 75-plussers vergeten," stelde ze.
De burgemeester reageerde op de vragen en opmerkingen. Hij erkende de noodzaak om de jongerenraad te betrekken en beloofde te kijken naar de uitbreiding van de veiligheidsmonitor naar 75-plussers. "We zijn met elkaar partner in dat veiligheidsbeleid," benadrukte hij.
Het debat toonde aan dat er brede steun is voor het IVP, maar ook dat er ruimte is voor verbetering en verdere betrokkenheid van de gemeenschap. Het plan zal dienen als een kader voor beleidsplannen en rapportages, met als doel de positie van het lokaal bestuur te versterken en de veiligheid van alle inwoners te waarborgen.
Samenvatting
Het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2019-2022 van de gemeente Waadhoeke is opgesteld om de veiligheid van inwoners te waarborgen, een kerntaak van de overheid. De gemeente heeft de regierol in het veiligheidsbeleid, zoals vastgelegd in de Gemeentewet en de Politiewet. Het IVP biedt een overzicht van de veiligheidsdoelen en -maatregelen en ondersteunt de raad, het college, de burgemeester en partners zoals de politie in hun taken. Het plan legt de prioriteiten vast op het gebied van veilige woon- en leefomgeving, fysieke veiligheid, en integriteit en veiligheid. Het IVP is gebaseerd op input van inwoners en partners en wordt eens per vier jaar vastgesteld. Het plan is bedoeld om de positie van het lokaal bestuur te versterken en biedt een kader voor beleidsplannen en rapportages.
Feiligheidsplan Waadhoeke: In Stap nei in Feiliger Gemeente
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it Integraal Feiligheidsplan (IVP) 2019-2022 besprutsen, dat ûntwurpen is om de feiligens fan de ynwenners te warberjen. It plan leit de prioriteiten fêst op it mêd fan feilige wen- en libbensomjouwing, fysike feiligens, en integriteit en feiligens.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it IVP út en troch besprutsen. De hear Hakken fan de partij Sam útjoech syn soargen oer de ferdieling fan kosten foar evenemintenbeveiliging tusken de stêd Frjentsjer en de omjouwende doarpen. "Wy wolle de romte om by it evenemintenbelied dêroer werom te kommen," benadrukke er. Ek pleite er foar in dúdlikere feiligensmonitor dy't mear ynsjoch biedt yn de situaasje per doarp.De hear Hof fan Gemeentebelang stelde fragen oer de sifers yn it plan en de rol fan Burgernet. Hy útjoech syn soargen oer de ferloedering en it kontakt mei de plysje. "24% fan de befolking is ûntefreden oer it kontakt mei de plysje. Dat fynt ik in frijgevige percentage," merke er op.
Frou Osenga fan in oare fraksje stimde yn mei it rapport, mar frege om mear belutsenheid fan de jongerenried en omtinken foar de feiligens fan 75-plussers. "It kin net sa wêze dat wy de 75-plussers ferjitte," stelde se.
De boargemaster reagearre op de fragen en opmerkings. Hy erkende de needsaak om de jongerenried te belûken en beloofde te sjen nei de útwreiding fan de feiligensmonitor nei 75-plussers. "Wy binne mei elkoar partner yn dat feiligensbelied," benadrukke er.
It debat toande oan dat der brede stipe is foar it IVP, mar ek dat der romte is foar ferbettering en fierdere belutsenheid fan de mienskip. It plan sil tsjinst dwaan as in kader foar beliedsplannen en rapportaazjes, mei as doel de posysje fan it lokaal bestjoer te fersterkjen en de feiligens fan alle ynwenners te warberjen.
Samenvatting
It Integraal Feiligensplan (IVP) 2019-2022 fan de gemeente Waadhoeke is opsteld om de feiligens fan ynwenners te warberjen, in kearntaak fan de oerheid. De gemeente hat de regjeroal yn it feiligensbelied, sa't fêstlein yn de Gemeentewet en de Politiewet. It IVP biedt in oersjoch fan de feiligensdoelen en -maatregels en stipelet de ried, it kolleezje, de boargemaster en partners lykas de plysje yn har taken. It plan leit de prioriteiten fêst op it mêd fan feilige wen- en libbensomjouwing, fysike feiligens, en integriteit en feiligens. It IVP is basearre op yngong fan ynwenners en partners en wurdt ien kear yn fjouwer jier fêststeld. It plan is bedoeld om de posysje fan it lokaal bestjoer te fersterkjen en biedt in kader foar beliedsplannen en rapportaazjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2019-2022 Waadhoeke". Dit plan is opgesteld om de veiligheid binnen de gemeente Waadhoeke te waarborgen en te verbeteren. Het IVP biedt een kader voor de gemeentelijke regierol in samenwerking met partners zoals de politie en het Openbaar Ministerie. Het plan legt de prioriteiten vast op het gebied van veilige woon- en leefomgeving, fysieke veiligheid, en integriteit en veiligheid. Het doel is om een overzichtelijk en samenhangend veiligheidsbeleid te creëren dat de positie van het lokaal bestuur versterkt en de veiligheid van inwoners bevordert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide beschrijving biedt van de doelstellingen, prioriteiten en de rol van verschillende partners. Het bevat ook een analyse van de lokale veiligheidsprioriteiten en een uitwerking van activiteiten per thema.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Ze stelt de kaders van het veiligheidsbeleid vast en bepaalt de prioriteiten. Het IVP ondersteunt de raad in deze rol door inzicht te geven in de doelstellingen en maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over welke veiligheidsprioriteiten de meeste aandacht en middelen krijgen. Dit omvat beslissingen over de inzet van middelen voor fysieke veiligheid, woon- en leefomgeving, en integriteit en veiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat meetbare doelstellingen en prioriteiten, maar de mate van specificiteit en meetbaarheid kan variëren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 Waadhoeke vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een onderzoek is gedaan naar de beleving van leefbaarheid en veiligheid door inwoners. De resultaten zijn gebruikt om het beleid af te stemmen op de belangen van de inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen apart budget is voor de uitvoering van de activiteiten in het IVP. Specifieke projecten kunnen een apart financieel voorstel vereisen. Het preventiebudget en subsidies aan het Veiligheidshuis en de Veiligheidsregio worden genoemd, maar verdere financiële dekking is niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsplan (IVP) Veiligheidsbeleid Regierol Politiewet Veiligheidsmonitor Veiligheidsprioriteiten Leefomgeving Cybercrime Veiligheidsbeleving VeiligheidspartnersVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
W. Hokken
K. Arendz - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
A. Wijkhuijs
A. Wijkhuijs
W. Hokken -
H. Hof - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
D. Bloem-hofman -
Agendapunt 009 Aanvraag omgevingsvergunning V - 20180210 - het aanleggen van twee sleufsilo's op het perceel Frankerweg 3, Hitzum
Raad Hitzum stemt in met omstreden sleufsilo's: "Landschappelijke inpassing moet beter"
De gemeenteraad van Hitzum heeft ingestemd met de aanleg van twee sleufsilo's aan de Franekerweg 3, ondanks zorgen over de visuele impact op het landschap. Het project wijkt af van het bestemmingsplan, maar de raad gaf een verklaring van geen bedenkingen af, mits er geen zienswijzen worden ingediend.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 28 maart 2019 werd het voorstel om twee sleufsilo's aan te leggen op het perceel Franekerweg 3 in Hitzum uitvoerig besproken. Het project, dat afwijkt van het bestemmingsplan, vereist een verklaring van geen bedenkingen van de raad voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend. Het college van burgemeester en wethouders had de raad gevraagd om planologische medewerking te verlenen.De discussie in de raad was levendig. "Wij zijn het eens met de visie van het college en hopen dat er geen aanleiding is voor de omgeving om zienswijzen in te dienen," klonk het optimistisch vanuit de raad. Toch waren er ook kritische geluiden te horen. Raadslid Hokker Vanson merkte op dat de gemeente beter moet kijken naar de landschappelijke inpassing van dergelijke projecten. "Als je vanuit Hitzum aankomt fietsen, dan zie je daar heel ver die stal het land in steken. Dat is geen fraai gezicht," aldus Vanson.
Wethouder Haarsma erkende dat de procedure niet vlekkeloos was verlopen. "Het is een jammerlijke gang van zaken dat de sleufsilo's er al staan zonder dat de procedure volledig is doorlopen," gaf hij toe. Haarsma benadrukte dat er in de toekomst meer aandacht moet komen voor de landschappelijke inpassing van bouwprojecten. "In het verleden werd er vaak een beplantingsplan opgesteld dat niet werd gehandhaafd. Dat moet anders."
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel, onder de voorwaarde dat er geen zienswijzen worden ingediend. "Het was zeker geen oproep van het CDA aan andere ondernemers om maar van alles neer te plaatsen," verzekerde raadslid Leeuw Wijkhuis. "De procedures moeten altijd netjes gevolgd worden."
Met de goedkeuring van de verklaring van geen bedenkingen kan het college de vergunning als definitief beschouwen, tenzij er bezwaren worden ingediend. De discussie over de landschappelijke inpassing zal naar verwachting in de toekomst vaker terugkeren, zeker met de komst van de Omgevingswet.
Samenvatting
De tekst betreft een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het aanleggen van twee sleufsilo's op het perceel Franekerweg 3 in Hitzum. Het project wijkt af van het bestemmingsplan, waardoor de raad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de vergunning verleend kan worden. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de raad om planologische medewerking te verlenen door een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze ontwerp-verklaring als definitief worden beschouwd. Het project is beoordeeld en niet in strijd bevonden met een goede ruimtelijke ordening. Er is een landschappelijk inpassingsplan opgesteld om de visuele impact te minimaliseren. Alternatief is geen medewerking verlenen, wat zou leiden tot een nieuw vergunningstraject. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het voorstel tijdens de vergadering op 28 maart 2019.
Raad Hitzum stimt yn mei omstriden sleufsilo's: "Lânskiplike ynpassing moat better"
De gemeenteried fan Hitzum hat ynstimd mei de oanlis fan twa sleufsilo's oan de Franekerwei 3, ûndanks soargen oer de sichtbere ympakt op it lânskip. It projekt wykt ôf fan it bestimmingsplan, mar de ried joech in ferklearring fan gjin betinken ôf, as der gjin sichtpunten yntsjinne wurde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 28 maart 2019 waard it foarstel om twa sleufsilo's oan te lizzen op it perceel Franekerwei 3 yn Hitzum útfierich besprutsen. It projekt, dat ôfwiket fan it bestimmingsplan, freget in ferklearring fan gjin bedinkings fan de ried foardat de omjouwingsfergunning ferliend wurde kin. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie de ried frege om planologyske meiwurking te ferlienen.De diskusje yn de ried wie libbenich. "Wy binne it iens mei de fisy fan it kolleezje en hoopje dat der gjin oanlieding is foar de omjouwing om beswieren yn te tsjinjen," klonk it optimistysk fanút de ried. Doch wiene der ek krityske lûden te hearren. Riedslid Hokker Vanson makke op dat de gemeente better sjen moat nei de lânskiplike ynpassing fan sokke projekten. "As jo fanút Hitzum oankomme fytse, dan sjochst dêr hiel fier dy stâl it lân yn stekken. Dat is gjin moai gesicht," sa Vanson.
Wethâlder Haarsma erkende dat de proseduere net flekkeloas ferrûn wie. "It is in jammerlike gong fan saken dat de sleufsilo's der al steane sûnder dat de proseduere folslein is trochrûn," joech er ta. Haarsma benadrukte dat der yn de takomst mear omtinken komme moat foar de lânskiplike ynpassing fan bouprojekten. "Yn it ferline waard der faak in beplantingsplan opsteld dat net hânfêst waard. Dat moat oars."
De ried stimde úteinlik yn mei it foarstel, ûnder de betingst dat der gjin beswieren yntsjinne wurde. "It wie seker gjin oprop fan it CDA oan oare ûndernimmers om mar fan alles del te setten," fersikere riedslid Leeuw Wijkhuis. "De prosedueres moatte altyd krekt folge wurde."
Mei de goedkarring fan de ferklearring fan gjin bedinkings kin it kolleezje de ferhurding as definityf beskôgje, ûntsjinnet der beswieren yntsjinne wurde. De diskusje oer de lânskiplike ynpassing sil nei ferwachting yn de takomst faker weromkomme, seker mei de komst fan de Omjouwingswet.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op in oanfraach foar in omjouwingsfergunning foar it oanlizzen fan twa sleufsilo's op it perceel Franekerwei 3 yn Hitzum. It projekt wykt ôf fan it bestemmingsplan, dêrom moat de ried in ferklearring fan gjin bedinken jaan foardat de ferbining jûn wurde kin. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders freget de ried om planologyske meiwurking te ferlienen troch in ûntwerpferklearring fan gjin bedinken (vvgb) te jaan. As der gjin sjenings wurde yntsjinne, kin dizze ûntwerpferklearring as definityf beskôge wurde. It projekt is beoardiele en net yn striid befûn mei in goede romtelike yndieling. Der is in lânskiplik ynpassingsplan opsteld om de sichtbere ympakt te minimalisearjen. In alternatyf is gjin meiwurking ferliene, wat soe liede ta in nije fergunningstraject. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei it foarstel tiidens de gearkomste op 28 maart 2019.
-
RVS omgevingsvergunning V-20180210 - het aanleggen van twee sleufsilos Franekerweg 3 Hitzum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning V-20180210 - het aanleggen van twee sleufsilo's op het perceel Franekerweg 3, Hitzum." Het voorstel betreft het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor de aanleg van twee sleufsilo's, in afwijking van het bestemmingsplan. De initiatiefnemer wil de bestaande kuilvoeropslagen moderniseren door twee nieuwe sleufsilo's met een automatisch afdeksysteem aan te leggen, waarbij twee kleinere silo's komen te vervallen. Het college vraagt de raad om planologische medewerking te verlenen, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanvraag, de noodzaak voor de afwijking van het bestemmingsplan, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er is ook aandacht voor landschappelijke inpassing en de juridische kaders.
Rol van de Raad:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voor het college om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen. De raad speelt dus een cruciale rol in het besluitvormingsproces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afwijking van het bestemmingsplan accepteert en of zij de planologische medewerking wil verlenen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot ruimtelijke ordening en agrarische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste uitkomst (afgifte van de verklaring van geen bedenkingen). Het is echter minder tijdgebonden, hoewel er een procedurele tijdlijn wordt geschetst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft en of het college deze als definitief mag beschouwen indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een uniforme uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is, wat betekent dat belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op modernisering en efficiëntie van de bedrijfsvoering.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente lijken beperkt tot de legeskosten die de aanvrager moet betalen. Er wordt geen verdere financiële dekking of impact voor de gemeente genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Sleufsilo's Bestemmingsplan Veehouderijbedrijf Landschappelijke inpassing Ruimtelijke ordening Wijzigingsbevoegdheid Planologische medewerking Zienswijzen LegeskostenVerfijning van de zoekopdracht:
A. Wijkhuijs
Drs.m.c.m. Waanders
W. Hokken
Drs.m.c.m. Waanders
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
N. Haarsma - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
A. Wijkhuijs
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 010 4e wijziging van de begroting 2019
Gemeenteraad Waadhoeke: Groen licht voor Begrotingswijzigingen 2019
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de vierde wijziging van de programmabegroting 2019. De wijzigingen omvatten onder meer subsidies voor lokale stichtingen, de verkoop van een elektrische sloep en aanpassingen aan parkeerautomaten. Ondanks enige verwarring over biodiversiteitsplannen, werd het voorstel zonder verdere bezwaren aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke stond de vierde wijziging van de programmabegroting 2019 op de agenda. De wijzigingen omvatten onder andere subsidies voor stichting Aanzet en Skûle, de verkoop van een elektrische sloep, en aanpassingen aan parkeerautomaten in Franeker. Ook zijn er plannen voor een startnotitie onderwijs en toerisme, en een eenmalige monumentensubsidie. De gemeente staat onder repressief toezicht, wat betekent dat na goedkeuring door de raad de voorstellen kunnen worden uitgevoerd.Het debat verliep grotendeels soepel, hoewel er enige verwarring ontstond over het plan van aanpak voor biodiversiteit. Mevrouw Bloem vroeg om opheldering: "Er staat alleen maar bij dat het is vervallen. Daar zou ik graag duidelijkheid over willen." Wethouder De P. reageerde: "Die vraag hadden we verwacht. Het plan van aanpak biodiversiteit is in februari besproken, maar nog niet rijp bevonden voor besluitvorming door de raad. Het is daarom aangehouden, maar stond per abuis al in de begrotingswijziging."
De wethouder verzekerde dat het plan bij een volgende begrotingswijziging opnieuw zal worden voorgelegd. "Hij komt bij een volgende begrotingswijziging weer terug," aldus De P. Met deze uitleg werd de verwarring opgelost en konden de raadsleden verder met de agenda.
Zonder verdere vragen of opmerkingen werd de wijziging van de begroting 2019 goedgekeurd. De raad ging akkoord met de voorstellen, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van de plannen. Na de stemming werd het laatste agendapunt van de avond behandeld: een motie die nog op tafel lag.
Met de goedkeuring van de begrotingswijzigingen zet de gemeente Waadhoeke een stap vooruit in de uitvoering van haar plannen voor 2019, ondanks de uitdagingen van het repressieve toezicht.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het budgetrecht en moet de begroting en wijzigingen daarvan vaststellen. Het voorstel betreft de vierde wijziging van de programmabegroting 2019. De wijzigingen omvatten onder andere subsidies voor stichting Aanzet en Skûle, de verkoop van een elektrische sloep, en aanpassingen aan parkeerautomaten in Franeker. Ook zijn er plannen voor een startnotitie onderwijs en toerisme, en een eenmalige monumentensubsidie. De gemeente staat onder repressief toezicht, en na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd.
Gemeenteried Waadhoeke: Grien ljocht foar Begrotingswizigingen 2019
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de fjirde oanpassing fan de programma-begroting 2019. De oanpassingen behelje ûnder oaren subsydzjes foar lokale stichtings, de ferkeap fan in elektryske sloep en oanpassingen oan parkearautomaten. Ûndanks wat ferwarring oer biodiversiteitsplannen, waard it foarstel sûnder fierdere beswieren oannommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan de gemeente Waadhoeke stie de fjirde oanpassing fan de programma-begroting 2019 op 'e aginda. De oanpassingen behelsden ûnder oaren subsydzjes foar stichting Aanzet en Skûle, de ferkeap fan in elektryske sloep, en oanpassingen oan parkearautomaten yn Frjentsjer. Ek binne der plannen foar in startnotysje ûnderwiis en toerisme, en in ienmalige monumintensubsydzje. De gemeente stiet ûnder repressyf tafersjoch, wat betsjut dat nei goedkarring troch de ried de foarstellen útfierd wurde kinne.It debat ferrûn foar it grutste diel glêd, al wie der wat ferwarring oer it plan fan oanpak foar biodiversiteit. Frou Bloem frege om opheldering: "Der stiet allinnich mar by dat it ferfallen is. Dêr soe ik graach dúdlikheid oer wolle." Wethâlder De P. reagearre: "Dy fraach hiene wy ferwachte. It plan fan oanpak biodiversiteit is yn febrewaris besprutsen, mar noch net ryp befûn foar beslútfoarming troch de ried. It is dêrom oanhâlden, mar stie per abusus al yn de begrotingsoanpassing."
De wethâlder fersekere dat it plan by in folgjende begrotingsoanpassing opnij foarlein wurde sil. "Hy komt by in folgjende begrotingsoanpassing werom," sa sei De P. Mei dizze útlis waard de ferwarring oplost en koene de riedsleden fierder mei de aginda.
Sûnder fierdere fragen of opmerkings waard de oanpassing fan de begroting 2019 goedkard. De ried gie akkoart mei de foarstellen, wêrmei't de wei frij is foar de útfiering fan de plannen. Nei de stimming waard it lêste agindapunt fan de jûn behannele: in motyf dy't noch op tafel lei.
Mei de goedkarring fan de begrotingsoanpassingen set de gemeente Waadhoeke in stap foarút yn de útfiering fan har plannen foar 2019, ûndanks de útdagings fan it repressyf tafersjoch.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it budzjetrjocht en moat de begrutting en feroaringen dêrfan fêststelle. It foarstel behellet de fjirde feroaring fan de programbegroting 2019. De feroaringen behelje ûnder oaren subsydzjes foar stichting Aanzet en Skûle, de ferkeap fan in elektryske sloep, en oanpassingen oan parkearautomaten yn Frjentsjer. Ek binne der plannen foar in startnotysje ûnderwiis en toerisme, en in ienmalige monumintensubsydzje. De gemeente stiet ûnder represifyf tastân, en nei goedkarring troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 4e wijziging van de programmabegroting 2019
Samenvatting: Het voorstel betreft de vierde wijziging van de programmabegroting 2019 van de gemeente Waadhoeke. De wijziging omvat diverse financiële aanpassingen, waaronder subsidies voor stichting Aanzet en Skûle, de verkoop van een elektrische sloep, en investeringen in parkeerautomaten. Ook worden er middelen vrijgemaakt voor een startnotitie over onderwijs en toerisme. De wijzigingen zijn bedoeld om de begroting aan te passen aan actuele ontwikkelingen en om de post onvoorzien en de algemene reserve actueel te houden. De raad moet instemmen met deze wijzigingen om uitvoering mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van de financiële wijzigingen die worden voorgesteld. Er is een gedetailleerde opsomming van de verschillende posten en de bijbehorende financiële consequenties. Echter, er ontbreekt een diepgaande motivering voor sommige keuzes, zoals de noodzaak van de subsidies en de specifieke bedragen.
Rol van de Raad
De raad heeft de verantwoordelijkheid om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel omdat de raad het budgetrecht heeft en de begrotingswijzigingen moet vaststellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen aan verschillende projecten en initiatieven, zoals subsidies en investeringen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om prioriteiten stellen tussen verschillende gemeentelijke behoeften.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de financiële aspecten duidelijk zijn, ontbreken specifieke doelstellingen en meetbare resultaten voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motivering voor bepaalde keuzes is beperkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting 2019 goed te keuren, zodat de financiële aanpassingen kunnen worden doorgevoerd.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren voor de voorgestelde wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, hoewel de verkoop van een elektrische sloep en het plan van aanpak voor biodiversiteit (dat is vervallen) enige relevantie kunnen hebben.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor elke wijziging. De dekking komt voornamelijk uit de post onvoorzien, zowel structureel als eenmalig. Er is echter geen diepgaande analyse van de langetermijngevolgen voor de gemeentelijke financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2019 Stichting Aanzet Subsidiebeschikking Skûle Verkoop elektrische sloep Plan van aanpak afvalinzameling Startnotitie toerisme Aanpassen parkeerautomaten Franeker Monumentensubsidie Post onvoorzien Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
C.m. De Pee
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 11 Motie vreemd aan de orde van de dag
Servicepunt Sint Annaparochie: Gemeente Waadhoeke zoekt naar oplossingen voor betere dienstverlening
Inwoners van voormalig gemeente Het Bildt ervaren hinder door de afstand naar het gemeentehuis in Franeker. Gemeentebelangen en de ChristenUnie dienden een motie in voor een servicepunt in Sint Annaparochie. Het debat hierover leidde tot een brede discussie over de dienstverlening in de gemeente Waadhoeke.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Waadhoeke werd recent een motie besproken die pleit voor een servicepunt burgerzaken in Sint Annaparochie. De motie, ingediend door Gemeentebelangen en de ChristenUnie, is een reactie op klachten van inwoners van het voormalige Het Bildt. Zij ervaren de afstand en slechte openbaar vervoersverbinding naar het gemeentehuis in Franeker als problematisch. De motie stelt voor om de dienstverlening dichterbij en toegankelijker te maken, eventueel met een mobiel steunpunt.De heer Kampstra van Gemeentebelangen benadrukte dat alle fracties tijdens de verkiezingen hadden beloofd dat inwoners zo min mogelijk hinder zouden ondervinden van de gemeentelijke fusie. "De gemeente moet dichtbij aanwezig zijn en de dienstverlening beter dan die was," aldus Kampstra. Hij wees erop dat andere gemeenten, zoals De Fryske Marren, al soortgelijke servicepunten hebben.
Tijdens het debat bleek dat de motie op brede steun kon rekenen, hoewel er ook kritische noten waren. Het CDA vond de motie te vaag en pleitte voor een onderzoek door de Rekenkamer naar de huidige dienstverlening. "Wij zouden graag eerst een reactie van de Rekenkamercommissie willen afwachten," aldus de heer Wijkhuis van het CDA.
De VVD en andere partijen benadrukten het belang van een continu proces van verbetering in de dienstverlening. "Wij denken dat het verstandig is om meerdere opties te onderzoeken," stelde de heer Terpstra van de VVD. Ook de mogelijkheid van innovatieve digitale oplossingen werd genoemd als alternatief voor een fysiek servicepunt.
Burgemeester Waanders gaf aan dat er al diverse voorzieningen zijn, zoals een WMO-voorziening en een automaatje, die inwoners kunnen helpen bij hun bezoek aan het gemeentehuis. "We moeten kijken naar de beste oplossing voor het probleem," aldus de burgemeester.
Uiteindelijk besloot de raad om de motie in te trekken en eerst de resultaten van een mogelijk onderzoek door de Rekenkamer af te wachten. Gemeentebelangen en de ChristenUnie benadrukten dat het signaal naar de inwoners duidelijk is: er wordt gezocht naar een oplossing voor hun probleem. "We willen de burger Laten weten dat wij concreet een oplossing voor hun probleem gaan zoeken," aldus Kampstra.
De discussie over de dienstverlening in Waadhoeke is hiermee nog niet ten einde. De gemeenteraad blijft zich inzetten voor een eerlijke en toegankelijke dienstverlening voor alle inwoners.
Samenvatting
De motie, ingediend door Gemeentebelangen en de ChristenUnie, richt zich op het verbeteren van de dienstverlening voor inwoners van voormalig gemeente Het Bildt, die nu deel uitmaakt van de gemeente Waadhoeke. De inwoners ervaren hinder door de afstand en slechte openbaar vervoersverbinding naar het gemeentehuis in Franeker. De motie stelt voor om een servicepunt burgerzaken in Sint Annaparochie te openen, met de optie voor een mobiel steunpunt, om zo de dienstverlening dichterbij en toegankelijker te maken. Dit is in lijn met eerdere beloften en documenten die stellen dat de fusie zo min mogelijk hinder voor inwoners zou moeten veroorzaken. De motie benadrukt dat een extra servicepunt een eerlijkere verdeling van de dienstverlening zou bieden en dat er vanuit de inwoners een duidelijke wens is voor een mobiel servicepunt.
Servisepunt Sint-Annaparochie: Gemeente Waadhoeke siket nei oplossingen foar bettere tsjinstferliening.
Ynwenners fan it eardere gemeente It Bilt ûnderfine lêst fan de ôfstân nei it gemeentehûs yn Frjentsjer. Gemeentebelangen en de ChristenUnie dienen in motyfearring yn foar in tsjinstepunt yn Sint-Annaparochy. It debat hjir oer liede ta in brede diskusje oer de tsjinstferliening yn de gemeente Waadhoeke.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeenteried fan Waadhoeke waard ûntdek in motie besprutsen dy't pleitet foar in tsjinstepunt boargerlike saken yn Sint-Annaparochie. De motie, yntsjinne troch Gemeentebelangen en de ChristenUnie, is in reaksje op klachten fan ynwenners fan it eardere It Bilt. Sy ûnderfine de ôfstân en minne iepenbier ferfierferbining nei it gemeentehûs yn Frjentsjer as problematysk. De motie stelt foar om de tsjinstferliening tichterby en tagonkliker te meitsjen, eventueel mei in mobyl stipepunt.De hear Kampstra fan Gemeentebelangen benadrukte dat alle fraksjes by de ferkiezings beloofd hiene dat ynwenners sa min mooglik hinder ûnderfine soene fan de gemeentlike fúzje. "De gemeente moat tichtby oanwêzich wêze en de tsjinstferliening better as dy wie," sa sei Kampstra. Hy wiisde derop dat oare gemeenten, lykas De Fryske Marren, al deselde tsjinstepunten hawwe.
Tidens it debat blykte dat de motie op brede stipe rekkenje koe, al wienen der ek krityske noten. It CDA fûn de motie te flou en pleite foar in ûndersyk troch de Rekkenkeamer nei de hjoeddeistige tsjinstferliening. "Wy soene graach earst in reaksje fan de Rekkenkeamerkommissje ôfwachtsje wolle," sa sei de hear Wijkhuis fan it CDA.
De VVD en oare partijen benadrukten it belang fan in kontinu proses fan ferbettering yn de tsjinstferliening. "Wy tinke dat it ferstannich is om mear opsjes te ûndersykjen," stelde de hear Terpstra fan de VVD. Ek de mooglikheid fan ynnovative digitale oplossingen waard neamd as alternatyf foar in fysyk tsjinstepunt.
Burgemaster Waanders joech oan dat der al ferskate foarsjennings binne, lykas in WMO-foarsjenning en in automaatje, dy't ynwenners helpe kinne by har besite oan it gemeentehûs. "Wy moatte sjen nei de bêste oplossing foar it probleem," sa sei de burgemaster.
Uteinlik besleat de ried om de motie yn te lûken en earst de resultaten fan in mooglik ûndersyk troch de Rekkenkeamer ôf te wachtsjen. Gemeentebelangen en de ChristenUnie benadrukten dat it signaal nei de ynwenners dúdlik is: der wurdt socht nei in oplossing foar har probleem. "Wy wolle de boarger witte litte dat wy konkreet in oplossing foar har probleem gean sykje," sa sei Kampstra.
De diskusje oer de tsjinstferliening yn Waadhoeke is hjirmei noch net ein. De gemeenteried bliuwt him ynsetten foar in earlike en tagonklike tsjinstferliening foar alle ynwenners.
Samenvatting
De moasje, yntsjinne troch Gemeentebelangen en de ChristenUnie, rjochtet him op it ferbetterjen fan de tsjinstferliening foar ynwenners fan foarhinne gemeente It Bilt, dy't no diel útmeitsje fan de gemeente Waadhoeke. De ynwenners ûnderfine hinder troch de ôfstân en minne iepenbier ferfierferbining nei it gemeentehûs yn Frjentsjer. De moasje stelt foar om in tsjinstpunt boargerlike saken te iepenjen yn Sint-Anne, mei de opsje foar in mobyl stipepunt, om sa de tsjinstferliening tichterby en tagonkliker te meitsjen. Dit is yn line mei eardere beloften en dokuminten dy't stelle dat de fúzje sa min mooglik hinder foar ynwenners feroarsaakje soe. De moasje benadrukt dat in ekstra tsjinstpunt in earliker ferdieling fan de tsjinstferliening biede soe en dat der fanút de ynwenners in dúdlike winsk is foar in mobyl tsjinstpunt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Servicepunt Burgerzaken Sint Annaparochie" en is ingediend door Gemeentebelangen en de ChristenUnie. De motie constateert dat inwoners van de voormalige gemeente Het Bildt meer tijd en geld kwijt zijn aan het bezoeken van het gemeentehuis dan inwoners van andere gebieden. Het openbaar vervoer sluit niet goed aan, wat leidt tot lange reistijden. De motie verzoekt het college om een voorstel voor een servicepunt burgerzaken in Sint Annaparochie voor te bereiden, waarbij ook de optie van een mobiel servicepunt wordt overwogen om de dienstverlening te verbeteren en dichter bij de inwoners te brengen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het aangeven van de gewenste oplossing. Het benoemt de huidige problemen, de visie van de gemeente, en de wensen van de inwoners. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de kosten.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en beslissen of zij het college de opdracht willen geven om een voorstel voor een servicepunt burgerzaken in Sint Annaparochie uit te werken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan het verbeteren van de bereikbaarheid en dienstverlening voor inwoners van Het Bildt, mogelijk ten koste van andere projecten of budgetten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen, meetbare doelen of financiële kaders bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en kosten zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om een voorstel voor een servicepunt burgerzaken in Sint Annaparochie uit te werken.
Participatie:
De motie verwijst naar de wens van de inwoners voor een mobiel servicepunt, wat aangeeft dat er enige mate van participatie en feedback van de gemeenschap is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het verbeteren van lokale dienstverlening kan indirect bijdragen aan duurzaamheid door het verminderen van reisafstanden en -tijden.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat in het voorstel van het college moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Servicepunt Burgerzaken Sint Annaparochie Inwoners Gemeentehuis Dienstverlening Openbaar vervoer Mobiel steunpunt Herindelingsproces Bereikbaarheid KlachtenVerfijning van de zoekopdracht: