06-10-2022 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Installatie nieuwe kinderburgemeester
Dian Rienstra benoemd tot kinderburgemeester van Waadhoeke
Tijdens een feestelijke raadsvergadering op 6 oktober 2022 is Dian Rienstra officieel benoemd tot kinderburgemeester van Waadhoeke. De elfjarige Dian, afkomstig uit Franeker, zal het komende schooljaar de stem van de kinderen in de gemeente vertegenwoordigen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een sfeervolle raadszaal, gevuld met familie, vrienden en raadsleden, werd Dian Rienstra verwelkomd als de nieuwe kinderburgemeester van Waadhoeke. De benoeming volgt op haar verkiezing in september, waarbij ze indruk maakte met haar openhartige presentatie en improvisatietalent. "Het was best spannend om te zien wie de nieuwe kinderburgemeester zou worden, maar jij bent als winnaar uit de strijd gekomen," sprak de juryvoorzitter, de heer Kamerling, lovend over Dian.Tijdens de verkiezing wist Dian de jury te overtuigen met haar verhaal over haar familie en haar visie op veiligheid en inclusiviteit. "We heetten Sinterklaas met alle liefde welkom, niet alleen in Franeker, maar in heel Waadhoeke," herinnerde Kamerling zich Dian's woorden tijdens de finale. Haar warme en verbindende aanpak was precies wat de jury zocht in een kinderburgemeester.
Na de officiële benoeming en het omhangen van de ambtsketen, kreeg Dian de gelegenheid om zichzelf voor te stellen aan de raadsleden. "Ik ben Dian Rienstra, ik ben 11 jaar en ik zit op obs De Opslach in groep 8. Mijn hobby's zijn ritmisch gym, dat doe ik twee keer in de week en dat vind ik heel leuk om te doen," vertelde ze enthousiast. Op de vraag waarom ze kinderburgemeester wilde worden, antwoordde Dian: "Omdat ik de gemeente wil helpen om te leren denken als kinderen."
Met een budget van €5.000 zal Dian het komende jaar betrokken worden bij diverse kindgerelateerde activiteiten en bezoeken van burgemeester Waanders. "Ik zie uit naar al die momenten dat we samen op stap gaan," sprak de burgemeester, die Dian veel succes en plezier wenste in haar nieuwe rol.
Na de ceremonie was er gelegenheid voor felicitaties en een korte pauze, waarna de raadsvergadering werd voortgezet. Dian kreeg de keuze om de rest van de vergadering bij te wonen of haar benoeming thuis met haar fanclub te vieren. "We gaan in ieder geval samen Sinterklaas binnenhalen," besloot de burgemeester met een glimlach.
Met de benoeming van Dian Rienstra als kinderburgemeester zet Waadhoeke een belangrijke stap in het betrekken van jongeren bij de lokale democratie en politiek. Dian's frisse blik en enthousiasme beloven een inspirerend jaar voor de kinderen van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om Dian Rienstra uit Franeker te benoemen als kinderburgemeester voor het schooljaar 2022-2023. Deze benoeming volgt na haar verkiezing in september 2022. De rol van kinderburgemeester biedt kinderen de kans om kennis te maken met lokale democratie en hen te enthousiasmeren voor politiek. Dian Rienstra zal betrokken worden bij bezoeken van burgemeester Waanders en zelfstandig deelnemen aan kindgerelateerde activiteiten. De kinderburgemeester heeft een jaarlijks budget van € 5.000 voor het uitvoeren van haar taken en het financieren van kleine initiatieven. De officiële benoeming vond plaats tijdens de raadsvergadering op 6 oktober 2022.
Dian Rienstra beneamd ta berneburgemaster fan Waadhoeke
Tidens in feestlike riedsfergadering op 6 oktober 2022 is Dian Rienstra offisjeel beneamd ta berneburgemaster fan Waadhoeke. De alve-jierrige Dian, ôfkomstich út Frjentsjer, sil it kommende skoaljier de stim fan de bern yn de gemeente fertegenwurdigje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in sfearfolle riedseal, fol mei famylje, freonen en riedsleden, waard Dian Rienstra ferwolkomd as de nije berneburgemaster fan Waadhoeke. De beneaming folget op har ferkiezing yn septimber, dêr't se yndruk makke mei har iepenhertige presintaasje en improvisaasjetalint. "It wie aardich spannend om te sjen wa't de nije berneburgemaster wurde soe, mar do bist as winner út 'e striid kommen," spruts de sjueryfoarsitter, de hear Kamerling, lovend oer Dian.Tidens de ferkiezing wist Dian de sjuery te oertsjûgjen mei har ferhaal oer har famylje en har fyzje op feiligens en ynkluzyteit. "Wy hieten Sinteklaas mei alle leafde wolkom, net allinnich yn Frjentsjer, mar yn hiel Waadhoeke," herinnerde Kamerling him Dian har wurden tidens de finale. Har waarme en ferbinnende oanpak wie krekt wat de sjuery socht yn in berneburgemaster.
Nei de offisjele beneaming en it omhingjen fan de amtsskede, krige Dian de gelegenheid om har foar te stellen oan de riedsleden. "Ik bin Dian Rienstra, ik bin 11 jier en ik sit op obs De Opslach yn groep 8. Myn hobbys binne ritmyske gymnastyk, dat doch ik twa kear yn 'e wike en dat fynt ik hiel leuk om te dwaan," fertelde se entûsjast. Op 'e fraach wêrom't se berneburgemaster wurde wolde, antwurde Dian: "Om't ik de gemeente helpe wol om te learen tinken as bern."
Mei in budzjet fan €5.000 sil Dian it kommende jier belutsen wurde by ferskate bernegerelatearre aktiviteiten en besites fan burgemaster Waanders. "Ik sjoch út nei al dy mominten dat wy tegearre op stap gean," spruts de burgemaster, dy't Dian in soad sukses en wille winske yn har nije rol.
Nei de serymoanje wie der gelegenheid foar lokwinsken en in koarte pauze, wêrnei't de riedsfergadering fuortset waard. Dian krige de kar om de rest fan de fergadering by te wenjen of har beneaming thús mei har fanklup te fieren. "Wy geane yn elk gefal tegearre Sinteklaas binnenhelje," besleat de burgemaster mei in glimke.
Mei de beneaming fan Dian Rienstra as berneburgemaster set Waadhoeke in wichtige stap yn it belûken fan jongeren by de lokale demokrasy en polityk. Dian har frisse blik en entûsjasme belove in ynsjochryk jier foar de bern fan de gemeente.
Samenvatting
De ried fan Waadhoeke hat besletten om Dian Rienstra út Frjentsjer te beneamen as berneburgemaster foar it skoaljier 2022-2023. Dizze beneaming komt nei har ferkiezing yn septimber 2022. De rol fan berneburgemaster jout bern de kâns om yn 'e tastel te kommen mei lokale demokrasy en har entûsjast te meitsjen foar polityk. Dian Rienstra sil belutsen wurde by besites fan boargemaster Waanders en selsstannich dielnimme oan bernrelatearre aktiviteiten. De berneburgemaster hat in jierliks budzjet fan € 5.000 foar it útfieren fan har taken en it finansieren fan lytse ynisjativen. De offisjele beneaming fûn plak tiidens de riedsfergadering op 6 oktober 2022.
-
Raadsvoorstel kinderburgemeester Benoeming Dian Rienstra in de raad van 6 oktober 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming Kinderburgemeester". Het voorstel betreft de benoeming van Dian Rienstra als kinderburgemeester van de gemeente Waadhoeke voor het schooljaar 2022-2023. Dian Rienstra is gekozen na een verkiezing en zal officieel worden benoemd tijdens de raadsvergadering op 6 oktober 2022. De rol van de kinderburgemeester is om kinderen te betrekken bij de lokale democratie en hen te enthousiasmeren voor politiek. De kinderburgemeester kan ideeën aandragen voor gemeentelijk beleid en kleine initiatieven uitvoeren die de leefomgeving van kinderen verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoeming van de kinderburgemeester beschrijft, de voordelen van de functie uiteenzet en de financiële aspecten behandelt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van Dian Rienstra als kinderburgemeester.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van Dian Rienstra als kinderburgemeester en of zij het belang van deze functie voor de lokale democratie en kinderparticipatie onderschrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming en het budget. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om Dian Rienstra te benoemen als kinderburgemeester voor het schooljaar 2022-2023.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van kinderen in de lokale democratie door middel van de kinderburgemeester, die kinderen kan betrekken bij gemeentelijk beleid en initiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt een jaarlijks budget van € 5.000 voor de kinderburgemeester, bedoeld voor de uitvoering van de functie en kleine initiatieven. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat het budget al beschikbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderburgemeester Dian Rienstra Franeker Schooljaar 2022-2023 Benoeming Verkiezing Politiek Initiatieven Budget DemocratieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:34:49 - 00:39:04 - 00:40:37 - 00:40:53 - 00:42:22 - 00:47:55 - 00:48:08 - 00:49:40 - 00:52:09 - 00:52:09 - 00:53:04 - 00:53:04 - 00:53:31 - 01:12:50 - 01:12:50 - 01:13:43 - 01:13:43 - 01:14:25 - 01:17:07 - 01:17:07 - 01:21:42 - 01:21:42 - 01:23:13 - 01:23:13 - 01:23:26 - 01:23:28 - 01:23:37 - 01:26:53 - 01:26:53 - 01:28:10 - 01:28:10 - 01:28:14 - 01:28:14 - 01:28:27
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.a Vaststellen besluitenlijsten
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
Samenvatting
De tekst betreft een overzicht van ingekomen stukken voor de gemeenteraad van Franeker. Tijdens de raadsvergadering kunnen vragen worden gesteld over de voorgestelde afhandeling van deze stukken, conform artikel 22 van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad. De ingekomen stukken omvatten onder andere een verzoek van de Stichting Drugsbeleid voor een nationaal burgerberaad over drugs, het jaarverslag van de Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2021, en informatie over de Week van de Pleegzorg 2022. Alle genoemde stukken zijn ter kennisname en worden niet verder in behandeling genomen door het college. Het document is digitaal ondertekend door de voorzitter en de griffier van de gemeenteraad.
Samenvatting
De tekst befettet in oersjoch fan ynkommende stikken foar de ried fan Frjentsjer. Tidens de riedsfergadering kinne fragen steld wurde oer de foarstelde ôfhanling fan dizze stikken, neffens artikel 22 fan it Reglemint fan Oarder fan de Gemeenteried. De ynkommende stikken behannele ûnder oaren in fersyk fan de Stichting Drugsbelied foar in nasjonaal boargersberied oer drugs, it jierferslach fan de Lokale Advyskommisje Romtlike Kwaliteit 2021, en ynformaasje oer de Wike fan de Pleechsoarch 2022. Alle neamde stikken binne ta kennisname en wurde net fierder behannele troch it kolleezje. It dokumint is digitaal ûndertekene troch de foarsitter en de griffier fan de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een lijst van ingekomen stukken te zijn die tijdens een raadsvergadering in Franeker besproken kunnen worden. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar eerder een opsomming van onderwerpen die ter kennisname zijn binnengekomen. Daarom is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven zoals gevraagd. Echter, ik kan wel een algemene beoordeling geven van de structuur en inhoud van de ingekomen stukken.
Titel en Samenvatting
Er is geen specifieke titel voor een voorstel of motie, maar de lijst bevat verschillende onderwerpen zoals het jaarverslag van de Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit 2021 en de campagne "De Week van de Pleegzorg 2022". Deze stukken zijn ter kennisname en kunnen tijdens de raadsvergadering besproken worden.
Oordeel over de volledigheid
De lijst lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van de ingekomen stukken die relevant zijn voor de raadsvergadering. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van elk stuk.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om vragen te stellen over de ingekomen stukken en de voorgestelde wijze van afhandelen te bespreken. Dit gebeurt volgens artikel 22 van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad.
Politieke Keuzes
Er zijn geen expliciete politieke keuzes genoemd in de lijst van ingekomen stukken. De raad kan echter beslissen welke stukken verder besproken moeten worden of welke acties ondernomen moeten worden.
SMART en Inconsistenties
De lijst zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het slechts een opsomming van onderwerpen is zonder specifieke doelen of tijdlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen welke ingekomen stukken verder besproken worden en welke acties eventueel ondernomen moeten worden.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie in de lijst van ingekomen stukken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de lijst van ingekomen stukken.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de lijst van ingekomen stukken.
In het algemeen biedt de lijst een overzicht van onderwerpen die tijdens de raadsvergadering aan bod kunnen komen, maar er is geen gedetailleerde informatie over specifieke voorstellen of moties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Stichting Drugsbeleid Jaarverslag Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Week van de Pleegzorg Pleegzorg Frieslandtour Code Verantwoordelijk Marktgedrag Standaardisatie Haven en Haal Centraal In- en uitchecken met betaalpas Digitaal ondertekend Reglement van OrdeVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een overzicht te zijn van ingekomen stukken voor de gemeenteraad van Franeker. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar eerder een lijst van onderwerpen die ter kennisname zijn binnengekomen. Daarom is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven zoals gevraagd. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van de procedure en de mogelijke implicaties van dergelijke ingekomen stukken.
Titel en Samenvatting
Titel: Ingekomen stukken Raad Agenda: Franeker
Samenvatting: Het document bevat een lijst van ingekomen stukken die ter kennisname aan de gemeenteraad van Franeker zijn aangeboden. Deze stukken variëren van een nationaal burgerberaad over drugsbeleid tot een jaarverslag van de Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. De raad kan tijdens de vergadering vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandeling van deze stukken.
Oordeel over de volledigheid
De lijst lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van de ingekomen stukken voor een bepaalde periode. Echter, zonder de inhoud van de stukken zelf is het moeilijk te beoordelen of alle relevante informatie is opgenomen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en kan vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandeling. Dit kan leiden tot verdere discussie of besluitvorming over specifieke onderwerpen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen welke ingekomen stukken verdere aandacht of actie vereisen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde onderwerpen of het initiëren van beleidsveranderingen.
SMART en Inconsistenties
De lijst zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het slechts een opsomming van onderwerpen is zonder specifieke doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de lijst zelf.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de voorgestelde wijze van afhandeling van de ingekomen stukken wordt goedgekeurd of dat er verdere actie nodig is.
Participatie
Het document zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden bij de ingekomen stukken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de lijst van ingekomen stukken.
Financiële Gevolgen
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de lijst van ingekomen stukken. Dit zou per individueel stuk moeten worden beoordeeld als er verdere actie wordt ondernomen.
In het algemeen biedt het document een overzicht van onderwerpen die mogelijk verdere aandacht van de raad vereisen, maar zonder de inhoud van de stukken zelf is een diepgaande analyse beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Drugsbeleid Jaarverslag Lokale Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Week van de Pleegzorg Pleegzorg Frieslandtour In- en uitchecken met betaalpas Code Verantwoordelijk Marktgedrag Standaardisatie Haven en Haal Centraal Burgerberaad drugs Uitbestedingsbeleid InleningsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 009 Uitwerking motie Beschut werk
Gemeenteraad Waadhoeke Debatteert over Versneld Wegwerken Wachtlijst Beschut Werk
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een intens debat gevoerd over de mogelijkheden om de wachtlijst voor beschut werk versneld weg te werken. Met 20 personen die momenteel een beschutte werkplek hebben en 17 op de wachtlijst, staan de raadsleden voor een belangrijke beslissing. Twee scenario's zijn voorgesteld, met structurele kosten van €52.640 per jaar voor scenario A en oplopende kosten voor scenario B. De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) adviseert om de wachtlijst zo snel mogelijk weg te werken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 3 maart 2022 werd een motie aangenomen om de kosten en baten van vervroegde deelname aan beschut werk te onderzoeken. De voorlopige uitwerking werd in juli 2022 goedgekeurd en voor advies voorgelegd aan de ASD en Empatec N.V. Nu ligt de definitieve uitwerking op tafel, en de gemeenteraad moet de financiële gevolgen van de voorgestelde scenario's afwegen bij de begroting voor 2023.Vrouw Weiland van Gemeentebelang benadrukte het belang van het snel wegwerken van de wachtlijst. "Wij pleiten daarom voor optie B, waarbij we de wachtlijst in 2023 volledig willen wegwerken," aldus Weiland. Ze riep het college op om samen met andere Friese gemeenten druk uit te oefenen op het Rijk voor meer financiële middelen.
De heer Couperus van de Zak-fractie sloot zich hierbij aan en noemde de uitwerking van het voorstel een "eyeopener". Hij benadrukte het belang van perspectief voor jongeren: "We willen niet dat jongeren thuiszitten zonder doel en perspectief."
De FP Waterhoek, vertegenwoordigd door de heer De Kok, legde de nadruk op het belang van beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking. "Het is goed dat er voor deze mensen een eind komt aan thuiszitten, zonder doel en perspectief," zei De Kok. Hij pleitte voor een gezamenlijk Friese aanpak om de minister te overtuigen van de noodzaak voor extra financiële middelen.
Mevrouw De Groot van het CDA toonde zich voorzichtig optimistisch over de uitwerking van de motie. "We moeten proactief zijn en anticiperen op mogelijke problemen in de toekomst," waarschuwde ze.
Mevrouw Osinga van de VVD complimenteerde het college voor hun inzet en benadrukte het belang van een snelle reactie van de minister op de brief die eerder dit jaar werd verstuurd. "20 personen op de wachtlijst, de laatste persoon zou dan 8 jaar moeten wachten, en dat willen wij niet," aldus Osinga.
Wethouder Van der Meer reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden. Hij benadrukte dat de wachtlijst dynamisch is en dat er actief gewerkt wordt aan het vinden van oplossingen. "We willen niet dat jongeren thuiszitten zonder iets te doen," verzekerde hij.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met de voorgestelde besluiten om kennis te nemen van de uitwerking van de motie en de financiële gevolgen mee te nemen bij de integrale afweging van de begroting voor 2023. Het debat over beschut werk in Waadhoeke is daarmee nog niet ten einde, maar de eerste stappen zijn gezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 3 maart 2022 een motie aangenomen om de kosten en baten van vervroegde deelname aan beschut werk te onderzoeken. Dit onderzoek omvatte ook uitkeringen en zorggelden. De voorlopige uitwerking werd in juli 2022 goedgekeurd en voor advies voorgelegd aan de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) en Empatec N.V. De definitieve uitwerking toont dat er momenteel 20 personen een beschut werk-baan hebben, terwijl 17 personen op de wachtlijst staan. De financiële compensatie van het Rijk dekt alleen banen binnen de taakstelling. Twee scenario's voor het versneld wegwerken van de wachtlijst zijn uitgewerkt, met structurele kosten van € 52.640 per jaar voor scenario A en oplopende kosten voor scenario B. De gemeenteraad moet de financiële gevolgen van deze scenario's afwegen bij de begroting voor 2023. De ASD adviseert de wachtlijst zo snel mogelijk weg te werken en rekening te houden met nieuwe instroom. De uitwerking benadrukt dat structurele middelen nodig zijn om de wachtlijstproblematiek aan te pakken en dat er nadere regels en individuele trajectplannen nodig zijn voor de doorstroom naar beschut werk-banen.
Gemeenteried Waadhoeke Debattearret oer Fersneld ôfwurkjen fan de wachtlist foar beskerme wurk.
De ried fan Waadhoeke hat in yntins debat hân oer de mooglikheden om de wachtlist foar beskerme wurk fersneld wei te wurkjen. Mei 20 minsken dy't op dit stuit in beskerme wurkpleats hawwe en 17 op de wachtlist, steane de riedsleden foar in wichtige beslissing. Twatal scenario's binne foarsteld, mei strukturele kosten fan €52.640 per jier foar scenario A en oprinnende kosten foar scenario B. De Advysraad Sociaal Domein (ASD) advisearret om de wachtlist sa gau mooglik wei te wurkjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering op 3 maart 2022 waard in motie oannommen om de kosten en baten fan ferfroegde dielnimming oan beskerme wurk te ûndersykjen. De foarlopige útwurking waard yn july 2022 goedkard en foar advis foarlein oan de ASD en Empatec N.V. No leit de definitive útwurking op tafel, en moat de gemeenteried de finansjele gefolgen fan de foarstelde scenario's ôfwage by de begrutting foar 2023.Frou Weiland fan Gemeentebelang benadrukte it belang fan it fluch ôfwurkjen fan de wachtlist. "Wy pleitsje dêrom foar opsje B, dêr't wy de wachtlist yn 2023 hielendal fuorthelje wolle," sa Weiland. Se roan it kolleezje op om tegearre mei oare Fryske gemeenten druk út te oefenjen op it Ryk foar mear finansjele middels.
De hear Couperus fan de Zak-fraksje sloot him hjirby oan en neamde de útwurking fan it foarstel in "eagenieler". Hy benadrukte it belang fan perspektyf foar jongerein: "Wy wolle net dat jongerein thús sitte sûnder doel en perspektyf."
De FP Waterhoek, ferfette troch de hear De Kok, lei de nadruk op it belang fan beskerme wurk foar minsken mei in arbeidsbeheining. "It is goed dat der foar dizze minsken in ein komt oan thússitten, sûnder doel en perspektyf," sa De Kok. Hy pleite foar in gesamelike Fryske oanpak om de minister te oertsjûgjen fan de needsaak foar ekstra finansjele middels.
Frou De Groot fan it CDA toande har foarsichtich optimistysk oer de útwurking fan de motie. "Wy moatte proaktif wêze en antisipearje op mooglike problemen yn de takomst," warskôge se.
Frou Osinga fan de VVD komplimintearre it kolleezje foar har ynzet en benadrukte it belang fan in flugge reaksje fan de minister op de brief dy't earder dit jier ferstjoerd waard. "20 persoanen op de wachtlist, de lêste persoan soe dan 8 jier wachtsje moatte, en dat wolle wy net," sa Osinga.
Wethâlder Van der Meer reagearre op de fragen en opmerkings fan de riedsleden. Hy benadrukte dat de wachtlist dynamysk is en dat der aktyf wurke wurdt oan it finen fan oplossingen. "Wy wolle net dat jongerein thús sitte sûnder wat te dwaan," fersikere hy.
De gemeenteried stimde úteinlik yn mei de foarstelde besluten om kennis te nimmen fan de útwurking fan de motie en de finansjele gefolgen mei te nimmen by de integrale ôfweging fan de begrutting foar 2023. It debat oer beskerme wurk yn Waadhoeke is dêrmei noch net te ein, mar de earste stappen binne set.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 3 maart 2022 in motie oannommen om de kosten en baten fan ferfroegde dielnimming oan beskûl wurk te ûndersykjen. Dit ûndersyk behelske ek útkearings en soarchjild. De foarlopige útwurking waard yn july 2022 goedkard en foar advis foarlein oan de Advysraad Sociaal Domein (ASD) en Empatec N.V. De definitive útwurking toant oan dat der op dit stuit 20 persoanen in beskûl wurk-plak hawwe, wylst 17 persoanen op de wachtlist steane. De finansjele kompensaasje fan it Ryk dekt allinnich plakken binnen de takenstelling. Twatal scenario's foar it fersneld fuortheljen fan de wachtlist binne útwurke, mei strukturele kosten fan € 52.640 per jier foar scenario A en oprinnende kosten foar scenario B. De gemeenteried moat de finansjele gefolgen fan dizze scenario's ôfwege by de begrutting foar 2023. De ASD advisearret de wachtlist sa gau mooglik fuorthelje en rekken te hâlden mei nije ynstroom. De útwurking benadrukt dat strukturele middels nedich binne om de wachtlistproblematyk oan te pakken en dat der neiere regels en yndividuele trajectplannen nedich binne foar de trochstream nei beskûl wurk-plakken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitwerking Motie Beschut werk d.d. 3 maart 2022". Het voorstel betreft de uitwerking van een motie die is ingediend om de kosten en baten te onderzoeken van het vervroegd deelnemen van personen op de wachtlijst voor beschut werk. De motie, unaniem aangenomen, vraagt om een kosten-batenanalyse inclusief uitkeringen en zorggelden, en om de raad in oktober 2022 te informeren over de uitkomsten. Het doel is om een besluit te nemen over het ontschotten van deze voorziening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde uitwerking biedt van de motie, inclusief de betrokken partijen, de ontvangen adviezen, en de financiële scenario's. Het bevat ook bijlagen met relevante adviezen en reacties.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de uitwerking van de motie en de financiële gevolgen betrekken in de integrale afweging bij de begroting 2023 en verder. De raad heeft ook de taak om een besluit te nemen over het ontschotten van de voorziening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de wachtlijst voor beschut werk versneld willen wegwerken en of ze de benodigde middelen hiervoor beschikbaar willen stellen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet structureel oplossen van de wachtlijstproblematiek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van rijksbeleid kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de uitwerking en de financiële gevolgen mee te nemen in de begrotingsoverwegingen voor 2023 en verder.
Participatie:
De Adviesraad Sociaal Domein heeft advies uitgebracht, en hun kanttekeningen zijn verwerkt in de definitieve uitwerking. Dit toont aan dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale voorzieningen en arbeidsmarktparticipatie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn twee scenario's uitgewerkt met verschillende financiële gevolgen. Scenario A leidt tot structureel extra kosten van €52.640 per jaar, terwijl scenario B leidt tot hogere kosten die jaarlijks toenemen. De financiële gevolgen van scenario A zijn opgenomen in de budgetaanvragen voor 2023. De dekking van deze kosten is afhankelijk van toekomstige beslissingen en mogelijk rijksbeleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beschut werk Participatiewet Wachtlijst Empatec N.V. Adviesraad Sociaal Domein (ASD) Uitkering Wmo-dagbesteding Loonkostensubsidie (lks) Financiële gevolgen InwonersparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Definitieve uitwerking motie Beschut Werk". Het voorstel richt zich op het versneld laten instromen van personen op de wachtlijst voor beschut werk in de gemeente Waadhoeke. Momenteel staan er 17 personen op de wachtlijst, waarvan 10 jonger dan 21 jaar. Het voorstel onderzoekt de financiële en maatschappelijke baten en lasten van het vervroegd aanbieden van beschutte werkplekken. Twee scenario's worden gepresenteerd: scenario A, waarbij de huidige wachtlijst wordt weggewerkt, en scenario B, waarbij ook toekomstige instroom direct wordt opgevangen. De financiële implicaties en mogelijke besparingen op uitkeringen en zorgkosten worden geanalyseerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide analyse van de financiële en maatschappelijke aspecten van het versneld aanbieden van beschutte werkplekken. Het bevat scenario's, financiële modellen en een evaluatie van de huidige situatie. Echter, het mist een diepgaande analyse van de oorzaken van de hoge instroom op de wachtlijst.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over welk scenario te volgen en hoe de financiële implicaties in de begroting te verwerken. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de prioriteiten en het maken van een integrale afweging in de kadernota/begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het eenmalig wegwerken van de huidige wachtlijst (scenario A) of het structureel opvangen van zowel de huidige als toekomstige instroom (scenario B). Dit omvat keuzes over budgettoewijzing en prioritering van sociale inclusie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en aantallen personen. Echter, het is minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van de voorgestelde scenario's. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is onzekerheid over de toekomstige instroom en de precieze besparingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen welk scenario te implementeren en hoe de financiële dekking te realiseren binnen de begroting. Dit omvat het maken van keuzes over het al dan niet ontschotten van budgetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de doelgroep in de besluitvorming, maar het benadrukt de noodzaak van samenwerking met regionale partners en het ministerie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar sociale duurzaamheid kan worden afgeleid uit de focus op inclusie en werkgelegenheid voor mensen met een arbeidsbeperking.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn significant, met structurele kosten van €52.640 per jaar voor scenario A en oplopende kosten voor scenario B. De dekking komt deels uit besparingen op uitkeringen en zorgkosten, maar er is onzekerheid over de volledige compensatie door het rijk. De gemeente moet mogelijk extra middelen vrijmaken uit de algemene begroting. -
Analyse van het document
Het lijkt erop dat de tekst die je hebt ingevoerd niet correct is of beschadigd is, waardoor het moeilijk is om een zinvolle analyse te maken van het voorstel, amendement of motie. De tekst bevat veel onleesbare tekens en ontbrekende informatie, waardoor het onmogelijk is om de vragen te beantwoorden.
Als je een specifieke tekst of document hebt dat je wilt laten analyseren, probeer deze dan opnieuw in te voeren of te uploaden in een leesbaar formaat. Zorg ervoor dat de tekst volledig en correct is, zodat ik je beter kan helpen met je verzoek.
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Y. de Groot-Krikke - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 010 Bestemmingsplan “Oudebildtzijl - Ds. Marinus Mooijstraat - A.C. Bakkerstraat”
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 011 Krediet uitvoeren woonrijp maken ten dienste van wooncluster tuinbouwgebied Berltsum
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
L. Douma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 012 Bestemmingsplan Ried - Zevenhuisterweg 8 - 12
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 013 Herontwikkeling locatie Scheepswerf Draaisma Franeker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 014 Elfde begrotingswijziging van de programmabegroting 2022
Gemeenteraad Waadhoeke Stemt in met Begrotingswijziging: "Financiële Stabiliteit voorop"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de elfde wijziging van de programmabegroting 2022. Deze aanpassing is bedoeld om de budgetten te actualiseren en de financiële posities van de gemeente te versterken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 6 oktober 2022 besloten om de elfde wijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen. Deze wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële posities, zoals de post onvoorzien en diverse reserves, up-to-date zijn. Het besluit is genomen op basis van een voorstel van het college van burgemeester en wethouders, dat op 6 september 2022 is opgesteld. De financiële gevolgen van deze wijziging zijn gedetailleerd opgenomen in een bijlage bij het besluit. Het vaststellen van deze begrotingswijziging is in overeenstemming met de Gemeentewet en de financiële verordeningen.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei begrotingswiziging: "Finansjele Stabiliteit foarop"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de alve feroaring fan de programma-begroting 2022. Dizze oanpassing is bedoeld om de budzjetten te aktualisearjen en de finansjele posysjes fan de gemeente te fersterkjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 6 oktober 2022 besletten om de alvefte oanpassing fan de programmabegroting 2022 fêst te stellen. Dizze oanpassing is bedoeld om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen, sadat de finansjele posysjes, lykas de post ûnfoarsjoen en ferskate reserves, up-to-date binne. It beslút is nommen op basis fan in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, dat op 6 septimber 2022 is opsteld. De finansjele gefolgen fan dizze oanpassing binne detailearre opnommen yn in bylage by it beslút. It fêststellen fan dizze begrotingsoanpassing is yn oerienstimming mei de Gemeentewet en de finansjele ferordeningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Elfde begrotingswijziging van de programmabegroting 2022". Het voorstel beoogt de gemeenteraad van Waadhoeke te laten besluiten over de elfde wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2022. Deze wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. Het voorstel is een standaardprocedure binnen het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals vastgelegd in de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen over de begrotingswijziging. De relevante cijfers zijn opgenomen in een bijlage, wat gebruikelijk is voor dergelijke voorstellen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de begrotingswijziging. Dit is een essentieel onderdeel van hun budgetrecht en controlefunctie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld in het voorstel. Het betreft een technische aanpassing van de begroting om deze actueel te houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het de begroting aanpast aan actuele ontwikkelingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de elfde begrotingswijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie bij dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe eventuele extra kosten gedekt worden, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting 2022 Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Verordening 212 Financiële verordeningVerfijning van de zoekopdracht: