09-11-2023 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 03 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijst voorgaande raadsvergadering d.d. 19 oktober 2023
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04.b Vaststellen toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 05 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 06 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse maken van een van de ingekomen stukken, bijvoorbeeld het stuk over "Leges vergunning plaatsen zonnepanelen op monumenten en in beschermd dorpsgezicht". Hier is een mogelijke analyse:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Leges vergunning plaatsen zonnepanelen op monumenten en in beschermd dorpsgezicht". Het voorstel betreft de behandeling van leges (kosten) voor vergunningen die nodig zijn om zonnepanelen te plaatsen op monumenten en in beschermde dorpsgezichten. Het document is doorverwezen naar het college voor verdere afdoening, wat betekent dat het college een besluit moet nemen over hoe hiermee om te gaan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de agenda van de raadsvergadering, aangezien het duidelijk aangeeft wat er met het stuk moet gebeuren (in handen stellen van het college). Echter, zonder de volledige tekst van het voorstel is het moeilijk om de inhoudelijke volledigheid te beoordelen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is in dit geval beperkt tot het voor kennisgeving aannemen van het stuk en het doorverwijzen naar het college. De raad kan vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen tijdens de vergadering.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vraag of en hoe de leges voor dergelijke vergunningen moeten worden aangepast, rekening houdend met de belangen van monumentenzorg en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd in de agenda, aangezien er geen specifieke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de verstrekte informatie.
Besluit van de Raad:
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, aangezien het stuk voor afdoening naar het college is gestuurd. De raad kan echter wel invloed uitoefenen door vragen te stellen of suggesties te doen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt niets over participatie, maar de plaatsing van zonnepanelen op monumenten kan participatie van belanghebbenden vereisen, zoals eigenaren van monumenten en omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het plaatsen van zonnepanelen bijdraagt aan duurzame energieoplossingen. Het voorstel raakt aan de balans tussen behoud van cultureel erfgoed en duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gerelateerd aan de leges die worden geheven voor de vergunningen. Het is niet duidelijk uit de agenda of er een dekking voor eventuele wijzigingen in de leges is voorzien. Dit zou verder moeten worden uitgewerkt door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Sociaal Domein Veiligheidsregio Fryslân Jeugdhulp Zienswijzen Zonnepanelen Monumenten Nationale ombudsman Klimaatcrisis InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 09 Jaarstukken 2022 Dienst Noardwest Fryslân
Financieel Voordeel voor Dienst Noardwest Fryslân: Raad Debatteert over Toekomstige Bestemmingen
De jaarstukken van 2022 van de Dienst Noardwest Fryslân tonen een financieel voordeel van € 105.000. De stukken zijn ter kennisgeving aan de gemeenteraad van Waadhoeke aangeboden, met een voorstel om het voordeel toe te voegen aan de reserve sociaal domein. De accountant heeft een goedkeurende verklaring verstrekt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd het jaarverslag van de Dienst Noardwest Fryslân besproken. Het verslag toont een financieel voordeel van € 105.000, wat aanleiding gaf tot een levendig debat over de besteding van deze middelen.Een belangrijk punt van discussie was de toename van de wachtlijst voor beschut werk in 2022. "De wachtlijst is toegenomen door een te lage taakstelling vanuit het rijk," aldus een raadslid. De raad van Harlingen en Waadhoeke heeft hierop een motie ingediend, met als doel eenmalige extra financiering om de wachtlijst weg te werken. Deze motie werd unaniem aangenomen, wat tot vreugde leidde onder de raadsleden. "We hopen dat het effect hiervan in 2023 zichtbaar zal zijn," voegde een ander raadslid toe.
Daarnaast werd er aandacht gevraagd voor de werkgelegenheid onder 55-plussers. "We maken ons zorgen over deze groep, die vaak moeite heeft om werk te vinden," zei een raadslid. Er werd gesuggereerd om te kijken naar succesvolle initiatieven in andere gemeenten, zoals eind-sint constructies, om meer 55-plussers aan het werk te krijgen.
De daling van het aantal inwoners met een uitkering werd ook besproken. "De lasten waren ruim € 900.000 lager dan begroot, ondanks een indexering van de uitkeringen," merkte een raadslid op. Dit werd gezien als een positieve ontwikkeling, mede dankzij een gunstige arbeidsmarkt.
Verder werd er gesproken over de communicatie rondom WMO-hulpmiddelen. Een raadslid deelde een positieve ervaring van een dorpsvergadering waar uitleg werd gegeven over WMO-mogelijkheden. "Het zou goed zijn als het gebiedsteam proactief dorpsbelangen benadert om dergelijke bijeenkomsten te organiseren," werd er voorgesteld.
Tot slot werd er aandacht gevraagd voor het personeelsverloop binnen de dienst. "Er is sprake van een landelijke trend van personeelsverloop, maar we moeten kijken naar manieren om medewerkers beter vast te houden," aldus een raadslid. Er werd gesuggereerd om creatieve wervingscampagnes te overwegen, zoals die in andere gemeenten succesvol zijn gebleken.
De wethouder reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden. Hij erkende de zorgen over de 55-plus groep en benadrukte dat er plannen zijn om deze groep extra te ondersteunen. Ook werd er bevestigd dat er actief wordt gecommuniceerd over beschikbare regelingen en dat er wordt gekeken naar manieren om het personeelsverloop te verminderen.
Met deze discussie werd het jaarverslag van de Dienst Noardwest Fryslân afgesloten, waarbij de raad instemde met het voorstel om het financiële voordeel toe te voegen aan de reserve sociaal domein.
Samenvatting
De jaarstukken 2022 van de Dienst Noardwest Fryslân zijn ontvangen en tonen een financieel voordeel van ongeveer € 105.000 ten opzichte van de voorlopige afrekening. De stukken zijn ter kennisgeving aan de raad van de gemeente Waadhoeke aangeboden, zonder dat besluitvorming door de deelnemende gemeenten vereist is. De accountant heeft een goedkeurende verklaring verstrekt. Het voorstel is om het financiële voordeel toe te voegen aan de reserve sociaal domein. De jaarstukken zijn op 19 juli 2023 vastgesteld door het bestuur van de Dienst NWF. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s gemeld, en er zijn geen alternatieven of verdere vervolgstappen nodig. De uiteindelijke cijfers zijn lager uitgevallen dan de voorlopige cijfers, met enkele posten die nog verrekend moeten worden met het rijk.
Finansjeel Foardiel foar Deinst Noardwest Fryslân: Ried Debattearret oer Takomstige Bestimmings
De jierstikken fan 2022 fan de Tsient Noardwest Fryslân toane in finansjeel foardiel fan € 105.000. De stikken binne ter kennisjouwing oan de gemeenteried fan Waadhoeke oanbean, mei in foarstel om it foardiel ta te foegjen oan de reserve sosjaal domein. De aksjintant hat in goedkarjende ferklearring jûn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Waadhoeke waard it jierferslach fan de Tsinst Noardwest Fryslân besprutsen. It ferslach toant in finansjeel foardiel fan € 105.000, wat oanlieding joech ta in libbich debat oer de besteging fan dizze middels.In wichtich punt fan diskusje wie de taname fan de wachtlist foar beskerme wurk yn 2022. "De wachtlist is tanommen troch in te lege taakstelling fanút it ryk," sa sei in riedslid. De ried fan Harns en Waadhoeke hat hjirmei in moty yntsjinne, mei as doel ienmalige ekstra finansiering om de wachtlist wei te wurkjen. Dizze moty waard ienstemmich oannommen, wat ta freugde liede ûnder de riedsleden. "Wy hoopje dat it effekt hjirfan yn 2023 sichtber wêze sil," foegde in oar riedslid ta.
Dêrneist waard der omtinken frege foar de wurkgelegenheid ûnder 55-plussers. "Wy meitsje ús soargen oer dizze groep, dy't faak muoite hat om wurk te finen," sa sei in riedslid. Der waard oanslein om te sjen nei suksesfolle ynisjativen yn oare gemeenten, lykas ein-sint konstruksjes, om mear 55-plussers oan it wurk te krijen.
Ek waard der praat oer de kommunikaasje omtrint WMO-helpmiddels. In riedslid die in positive ûnderfining út in doarpsgearkomste dêr't útlis jûn waard oer WMO-mogelijkheden. "It soe goed wêze as it gebietsteam proaktif doarpsbelangen benadert om soksoarte gearkomsten te organisearjen," waard der foarsteld.
Ta beslút waard der omtinken frege foar it personielsferloop binnen de tsjinst. "Der is sprake fan in lânslike trend fan personielsferloop, mar wy moatte sjen nei manieren om meiwurkers better fêst te hâlden," sa sei in riedslid. Der waard oanslein om kreative wervingskampanjes te oerwegen, lykas dy't yn oare gemeenten suksesfol bleaun binne.
De wethâlder reagearre op de fragen en opmerkings fan de riedsleden. Hy erkende de soargen oer de 55-plus groep en benadrukte dat der plannen binne om dizze groep ekstra te stypjen. Ek waard befestige dat der aktief kommunisearre wurdt oer beskikbere regelingen en dat der sjoen wurdt nei manieren om it personielsferloop te fermeitsjen.
Mei dizze diskusje waard it jierferslach fan de Tsinst Noardwest Fryslân ôfsluten, wêrby't de ried ynstimming joech oan it foarstel om it finansjele foardiel ta te foegjen oan de reserve sosjaal domein.
Samenvatting
De jierstikken 2022 fan de Tsinst Noardwest Fryslân binne ûntfongen en litte in finansjeel foardiel sjen fan sa'n € 105.000 yn fergeliking mei de foarlopige ôfrekkening. De stikken binne ter kennisname oan de ried fan de gemeente Waadhoeke oanbean, sûnder dat beslútvorming troch de dielnimmende gemeenten nedich is. De akkountant hat in goedkarjende ferklearring jûn. It foarstel is om it finansjele foardiel ta te foegjen oan de reserve sosjaal domein. De jierstikken binne fêststeld op 19 july 2023 troch it bestjoer fan de Tsinst NWF. Der binne gjin kanttekeningen of riziko's melde, en der binne gjin alternativen of fierdere ferfolchstappen nedich. De einresultaten binne leger útfallen as de foarlopige resultaten, mei in pear posten dy't noch ferrekene wurde moatte mei it ryk.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2022 Dienst Noardwest Fryslân". Het voorstel betreft de jaarstukken van 2022 van de Dienst Noardwest Fryslân, die ter kennisgeving aan de raad worden aangeboden. De jaarstukken tonen een financieel voordeel van ongeveer € 105.000 ten opzichte van de voorlopige cijfers. De accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Er is geen besluitvorming door de deelnemende gemeenten vereist, aangezien de jaarstukken al zijn vastgesteld door het bestuur van de Dienst. Het voorstel is om het financiële voordeel toe te voegen aan de reserve sociaal domein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat de benodigde financiële gegevens, een accountantsverklaring, en een samenvatting van de beleidsdoelen en resultaten. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, en er zijn geen alternatieven of vervolgstappen nodig.
Rol van de raad:
De rol van de raad is beperkt tot het voor kennisgeving aannemen van de jaarstukken. Er is geen actieve besluitvorming vereist, aangezien de stukken al zijn vastgesteld door het bestuur van de Dienst.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is. De enige impliciete keuze is de bestemming van het financiële voordeel, dat wordt voorgesteld toe te voegen aan de reserve sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdsgebonden acties opgenomen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken 2022 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen participatie van belanghebbenden of het publiek bij dit voorstel, zoals aangegeven in de tekst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een financieel voordeel van ongeveer € 105.000 is, dat wordt voorgesteld toe te voegen aan de reserve sociaal domein. Er zijn enkele posten die nog verrekend moeten worden met het rijk, maar deze worden als van geringe omvang beschouwd en niet verder toegelicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2022 Dienst Noardwest Fryslân Accountantsverklaring Beleidsdoelen Bedrijfsvoering Gemeenschappelijke Regeling Artikel 17 Reserve sociaal domein Balanspost InburgeringVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Rotsma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Rotsma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 10 Verduurzaming sportcentrum De Bildtse Slag
Sportcentrum De Bildtse Slag krijgt groen licht voor verduurzaming
De gemeente Waadhoeke heeft besloten om een eenmalige subsidie van € 432.514 toe te kennen aan Stichting Sportbedrijf Waadhoeke voor de verduurzaming van Sportcentrum De Bildtse Slag. Dit besluit volgt op een intens debat in de gemeenteraad, waarin de noodzaak en de financiële implicaties van het project uitvoerig werden besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het sportcentrum te verduurzamen met maatregelen zoals warmtepompen en zonnepanelen, positief ontvangen. Het project sluit aan bij de gemeentelijke en landelijke duurzaamheidsambities en is bedoeld om de stijgende energiekosten te beperken. "Het sportcentrum vervult een belangrijke maatschappelijke functie en draagt positief bij aan de leefomgeving," aldus een woordvoerder van het CDA.Hoewel de subsidie voor de verduurzaming is goedgekeurd, was er discussie over een structurele verhoging van de exploitatiesubsidie vanaf 2024. Het CDA, samen met de VVD en de ChristenUnie, diende een amendement in om deze verhoging alsnog toe te kennen, evenals een eenmalige bijdrage voor extra energiekosten en accountantskosten. "We willen vertrouwen geven aan de directie en het bestuur, zodat zij zich kunnen inzetten voor de gebruikers van het sportcomplex," verklaarde de heer Venema van het CDA.
De VVD-fractie benadrukte het belang van het sportcentrum als voorbeeld van privatisering binnen de gemeente. "De stichting functioneert goed, maar heeft onvoldoende middelen om de verduurzaming zelf te bekostigen," aldus de heer De Jong van de VVD. Hij wees op de noodzaak van gemeentelijke steun om de continuïteit van het sportcentrum te waarborgen.
Een belangrijk punt van discussie was de eis van de gemeente voor een accountantsverklaring over de financiële jaren 2019 tot en met 2022. De stichting had moeite met deze eis, gezien de extra kosten die hiermee gemoeid zijn. "Waarom is deze eis met terugwerkende kracht gesteld?" vroeg de heer De Jong van de FNP zich af.
Wethouder Goudberg legde uit dat de eis voortkomt uit de subsidieverordening van 2008, die bepaalt dat ontvangers van meer dan € 50.000 subsidie een controleverklaring moeten overleggen. "We willen een gevalideerd inzicht in de financiële situatie van de stichting," aldus de wethouder.
Uiteindelijk werd het amendement van het CDA, VVD en ChristenUnie verworpen met 16 stemmen tegen en 8 voor. De raad besloot de subsidie voor de verduurzaming goed te keuren, maar de structurele verhoging van de exploitatiesubsidie voorlopig af te wijzen. De wethouder gaf aan dat de gemeente openstaat voor een nieuwe aanvraag van de stichting zodra de werkelijke energiekosten bekend zijn.
Met de goedkeuring van de subsidie kan de stichting nu verder met de verduurzamingsplannen, die naar verwachting eind 2024 gerealiseerd zullen zijn. Het sportcentrum blijft daarmee een belangrijke voorziening voor de gemeenschap, met een toekomstbestendige exploitatie.
Samenvatting
Stichting Sportbedrijf Waadhoeke heeft een plan ingediend om Sportcentrum De Bildtse Slag te verduurzamen, gebaseerd op een onderzoek van Ekwadraat. De stichting vraagt de gemeente Waadhoeke om een eenmalige subsidie van maximaal € 432.514 voor maatregelen zoals warmtepompen en zonnepanelen, en om de stijgende energiekosten te beperken. De gemeente heeft besloten deze subsidie te verlenen vanuit de algemene reserve, maar wijst een structurele verhoging van de exploitatiesubsidie vanaf 2024 voorlopig af. Het verduurzamingsproject moet de energiekostenstijging beperken en past binnen de gemeentelijke en landelijke duurzaamheidsambities. De stichting heeft onvoldoende eigen middelen om de verduurzaming zelf te bekostigen. De gemeente benadrukt dat de subsidie pas definitief wordt vastgesteld na realisatie van de verduurzamingsmaatregelen.
Sportsintrum De Bildtse Slach krijt grien ljocht foar ferduorsumming.
De gemeente Waadhoeke hat besletten om in ienmalige subsydzje fan € 432.514 ta te kennen oan Stichting Sportbedriuw Waadhoeke foar de ferduorsumming fan Sportsintrum De Bildtse Slach. Dit beslút folget op in yntins debat yn de gemeenteried, dêr't de needsaak en de finansjele ymplikaasjes fan it projekt út en troch besprutsen waarden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel om it sportsintrum te ferduorsumjen mei maatregels lykas waarmtepompen en sinnepanielen, posityf ûntfongen. It projekt slút oan by de gemeentlike en lanlike duorsumensambysjes en is bedoeld om de stiigjende enerzjykosten te beheinen. "It sportsintrum ferfolt in wichtige maatskiplike funksje en draacht posityf by oan de leefomjouwing," sa sei in wurdfoerder fan it CDA.Alhoewol de subsydzje foar de ferduorsumming goedkard wie, wie der diskusje oer in struktionele ferheging fan de eksploitaasjesubsydzje fanôf 2024. It CDA, tegearre mei de VVD en de ChristenUnie, diene in amindemint yn om dizze ferheging dochs ta te kennen, lykas ek in ienmalige bydrage foar ekstra enerzjykosten en akkountantskosten. "Wy wolle fertrouwen jaan oan de direksje en it bestjoer, sadat sy har ynsette kinne foar de brûkers fan it sportkompleks," ferklearre de hear Venema fan it CDA.
De VVD-fraksje benadrukke it belang fan it sportsintrum as foarbyld fan privatisearring binnen de gemeente. "De stifting funksjonearret goed, mar hat net genôch middels om de ferduorsumming sels te bekostigjen," sa sei de hear De Jong fan de VVD. Hy wiisde op de needsaak fan gemeentlike stipe om de kontinuïteit fan it sportsintrum te wierborkjen.
In wichtich punt fan diskusje wie de eask fan de gemeente foar in akkountantsferklearring oer de finansjele jierren 2019 oant en mei 2022. De stifting hie muoite mei dizze eask, sjoen de ekstra kosten dy't hjirmei mei binne. "Wêrom is dizze eask mei weromwurkjende krêft steld?" frege de hear De Jong fan de FNP him ôf.
Wethâlder Goudberg lege út dat de eask fuortkomt út de subsydzjefoarskriften fan 2008, dy't bepale dat ûntfangers fan mear as € 50.000 subsydzje in kontrôleferklearring oerlizze moatte. "Wy wolle in fallydearre ynsjoch yn de finansjele situaasje fan de stifting," sa sei de wethâlder.
Uteinlik waard it amindemint fan it CDA, VVD en ChristenUnie ferworpen mei 16 stimmen tsjin en 8 foar. De ried besleat de subsydzje foar de ferduorsumming goed te keuren, mar de struktionele ferheging fan de eksploitaasjesubsydzje foarlopich ôf te wizen. De wethâlder joech oan dat de gemeente iepenstiet foar in nije oanfraach fan de stifting as de wierlike enerzjykosten bekend binne.
Mei de goedkarring fan de subsydzje kin de stifting no fierder mei de ferduorsummingsplannen, dy't nei ferwachting ein 2024 realisearre wêze sille. It sportsintrum bliuwt dêrmei in wichtige foarsjennig foar de mienskip, mei in takomstbestindige eksploitaasje.
Samenvatting
Stifting Sportbedriuw Waadhoeke hat in plan yntsjinne om Sportsintrum De Bildtse Slach te ferduorsumjen, basearre op in ûndersyk fan Ekwadraat. De stifting freget de gemeente Waadhoeke om in ienmalige subsydzje fan maksimaal € 432.514 foar maatregels lykas waarmtepompen en sinnepanielen, en om de stigende enerzjykosten te beheinen. De gemeente hat besletten dizze subsydzje te ferlienen út de algemiene reserve, mar wizet in struktionele ferheging fan de eksploitaasjesubsydzje fanôf 2024 foarlopich ôf. It ferduorsumingsprojekt moat de enerzjykostenstiging beheine en past binnen de gemeentlike en lanlike duorsumensambysjes. De stifting hat net genôch eigen middels om de ferduorsumming sels te bekostigjen. De gemeente benadrukt dat de subsydzje earst definityf fêststeld wurdt nei realisaasje fan de ferduorsumingsmaatregels.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Verduurzaming sportcentrum De Bildtse Slag" en richt zich op een eenmalige compensatie voor extra (energie)kosten in 2024. Het amendement stelt voor om de exploitatiesubsidie voor 2024 te verhogen met €76.000 en eenmalig €200.000 beschikbaar te stellen voor incidentele kosten, zoals energie en accountantskosten. Deze bedragen worden gedekt uit de post loon- en prijscompensatie en de bestemmingsreserve Corona (noodfonds). Het doel is om het sportcentrum te ondersteunen in een periode van onzekerheid door stijgende energieprijzen en om de positieve effecten van verduurzaming, die pas in 2025 zichtbaar worden, te overbruggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het specifieke financiële maatregelen voorstelt om de uitdagingen van het sportcentrum aan te pakken. Het biedt een duidelijke financiële dekking en benoemt de bronnen van de benodigde middelen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde financiële maatregelen passend zijn om de uitdagingen van het sportcentrum aan te pakken. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of verwerpen van de voorgestelde wijzigingen in het raadsbesluit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gerechtvaardigd is om extra middelen vrij te maken voor het sportcentrum, gezien de stijgende energieprijzen en andere kosten. Er moet ook worden overwogen of het gebruik van de bestemmingsreserve Corona (noodfonds) voor dit doel passend is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en de bronnen van dekking. Het is tijdgebonden, aangezien het zich richt op 2024. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn, maar de haalbaarheid hangt af van de beschikbaarheid van de genoemde financiële middelen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het raadsbesluit, namelijk de verhoging van de exploitatiesubsidie en de eenmalige toekenning van €200.000 voor incidentele kosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement betrekking heeft op de verduurzaming van het sportcentrum. De positieve effecten van deze verduurzaming worden echter pas in 2025 verwacht.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een verhoging van de exploitatiesubsidie met €76.000 en een eenmalige toekenning van €200.000 voor incidentele kosten. Deze bedragen worden gedekt uit de post loon- en prijscompensatie en de bestemmingsreserve Corona (noodfonds).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sportcentrum De Bildtse Slag Energieprijzen Exploitatiesubsidie Compensatie Accountantskosten Bestemmingsreserve Corona Incidentele kosten Loon- en prijscompensatie NoodfondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verduurzaming Sportcentrum De Bildtse Slag
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de verduurzaming van Sportcentrum De Bildtse Slag. Stichting Sportbedrijf Waadhoeke vraagt de gemeente om een eenmalige subsidie van maximaal € 432.514 voor verduurzamingsmaatregelen zoals warmtepompen en zonnepanelen. Het doel is om de stijgende energiekosten te beperken. De subsidie wordt gedekt uit de algemene reserve. Een structurele verhoging van de exploitatiesubsidie wordt vooralsnog afgewezen. Het plan sluit aan bij de gemeentelijke ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn en is noodzakelijk vanwege de verwachte stijging van energiekosten na afloop van het huidige energiecontract.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het bevat een kostenraming, financieringsplan en een overzicht van de te nemen verduurzamingsmaatregelen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de toekomstige energiekosten en de financiële positie van de stichting.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van de subsidie en het gebruik van de algemene reserve. Daarnaast moet de raad zich uitspreken over de afwijzing van de structurele verhoging van de exploitatiesubsidie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de verduurzaming met een subsidie of alternatieven zoals een lening. Ook moet de raad beslissen of het gebruik van de algemene reserve gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke maatregelen en een meetbaar effect (energiebesparing). Echter, de tijdlijn en specifieke doelen voor de structurele subsidie zijn minder duidelijk. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de onzekerheid over toekomstige energiekosten en de financiële positie van de stichting.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de subsidie van € 432.514 wordt toegekend en of deze ten laste van de algemene reserve komt. Ook moet de raad beslissen over de afwijzing van de structurele subsidie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met maatregelen gericht op energiebesparing en CO2-reductie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een eenmalige subsidie van € 432.514. Dit bedrag wordt gedekt uit de algemene reserve, die hierdoor onder de risiconorm daalt. Er is geen rekening gehouden met deze uitgave in de kadernota, wat een tekort in de algemene reserve kan veroorzaken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sportcentrum De Bildtse Slag Subsidie Energiekosten Warmtepompen Zonnepanelen Exploitatiekosten Energiebesparingsplicht Ekwadraat Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
R. Venema - CDA
René De Vries
R. Venema - CDA
René De Vries
T. de Jong - VVD
René De Vries
T. de Jong - VVD
René De Vries
T. de Jong - VVD
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
B. van Wijk - SAM
Onbekende spreker -
Agendapunt 11 Programmabegroting 2024
Gemeente Waadhoeke stelt programmabegroting 2024 vast: "Een balans tussen ambitie en realiteit"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de programmabegroting voor 2024 goedgekeurd, ondanks enkele kritische noten en vragen over de financiële toekomst. Het debat draaide om de verdeling van middelen, de noodzaak van bezuinigingen en de inzet van reserves.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de programmabegroting 2024 van de gemeente Waadhoeke, dat eindigde met de goedkeuring van de begroting, kwamen verschillende zorgen en vragen naar voren. De begroting sluit met een positief saldo van €200.000, maar de raad maakte zich zorgen over de financiële vooruitzichten na 2026. "Vanaf 2026 is nog heel veel onduidelijk," merkte VVD-fractievoorzitter Osinga op, verwijzend naar de noodzaak van mogelijke bezuinigingen.De CDA-fractie, vertegenwoordigd door Greidanus, uitte zorgen over de inzet van reserves voor culturele projecten zoals Arcadië. "We willen graag een raadsvoorstel zien in plaats van een memo," benadrukte hij. De wethouder verzekerde dat er een voorstel naar de raad zou komen voordat er beslissingen worden genomen over de besteding van de coronagelden.
Een ander punt van discussie was de subsidieverordening. Greidanus stelde voor om deze te herzien, aangezien de huidige regels nog gebaseerd zijn op beleid van de voormalige gemeenten. De wethouder gaf aan dat er al stappen worden ondernomen om het subsidieproces te verbeteren.
De motie van het CDA om financiële ruimte te creëren voor nieuwe beleidsvoorstellen vanuit de raad werd verworpen. "Het budgetrecht ligt bij de raad," benadrukte wethouder Van der Meer, die aangaf dat er altijd ruimte is voor initiatieven vanuit de raad.
De FNP-fractie, bij monde van Vollema, wees op de noodzaak om nu al plannen te maken voor mogelijke financiële tekorten in de toekomst. "We moeten rekening houden met de risico's die we lopen, vooral in de jeugdzorg," waarschuwde hij.
Ondanks de zorgen over de lange termijn, stemde de raad in met de begroting voor 2024. De wethouders beloofden de raad op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en benadrukten dat de gemeente blijft investeren in leefbaarheid en duurzaamheid. "We werken aan een gezonde en aantrekkelijke gemeente voor al onze inwoners," aldus wethouder De Vries.
Met de goedkeuring van de begroting zet Waadhoeke een stap richting een financieel stabiel 2024, maar de uitdagingen voor de jaren daarna blijven groot.
Samenvatting
De programmabegroting 2024 van de gemeente Waadhoeke sluit met een positief saldo van € 200.000. De kadernota 2024-2027 is hierin verwerkt, en het financiële meerjarenperspectief is in lijn met deze nota. Het voorstel is om de programmabegroting vast te stellen, het saldo toe te voegen aan onvoorzien eenmalig, en de investeringskredieten beschikbaar te stellen. De investeringskredieten omvatten onder andere vervangingen en renovaties van infrastructuur en openbare voorzieningen. De begroting moet uiterlijk 15 november 2023 worden vastgesteld. Het meerjarenperspectief toont een structureel begrotingssaldo dat na verwerking van de septembercirculaire 2023 is bijgewerkt. De algemene reserve wordt geprognosticeerd op € 15,3 miljoen eind 2024, met een risiconorm van € 16,8 miljoen.
Gemeente Waadhoeke stelt programmabegroting 2024 vast: "In balâns tusken ambysje en werklikheid"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de programmabegroting foar 2024 goedkard, ûndanks in pear krityske opmerkings en fragen oer de finansjele takomst. It debat gie oer de ferdieling fan middels, de needsaak fan besunigingen en it ynzetten fan reserves.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libbich debat oer de programmabegroting 2024 fan de gemeente Waadhoeke, dat einige mei de goedkarring fan de begroting, kamen ferskillende soargen en fragen nei foaren. De begroting slút ôf mei in posityf saldo fan €200.000, mar de ried makke har soargen oer de finansjele foarsizzings nei 2026. "Fanôf 2026 is noch hiel wat ûndúdlik," neamde VVD-fraksjefoarsitter Osinga, wizend nei de needsaak fan mooglike besunigingen.De CDA-fraksje, fertsjintwurdige troch Greidanus, útte soargen oer it ynzetten fan reserves foar kulturele projekten lykas Arcadië. "Wy wolle graach in riedsforslach sjen yn plak fan in memo," benadrukke er. De wethâlder fersekere dat der in foarstel nei de ried ta komme soe foardat der besluten naam wurde oer de bestedings fan de coronagelden.
In oar diskusjepunt wie de subsydzjeveroardening. Greidanus stelde foar om dizze te herzjen, om't de hjoeddeiske regels noch basearre binne op it belied fan de foarige gemeenten. De wethâlder joech oan dat der al stappen nommen wurde om it subsydzjeproses te ferbetterjen.
De motyf fan it CDA om finansjele romte te meitsjen foar nije beliedsforslaggen fanút de ried waard ôfwiisd. "It budzjetrjocht leit by de ried," benadrukke wethâlder Van der Meer, dy't oanjoech dat der altyd romte is foar ynisjativen fanút de ried.
De FNP-fraksje, troch Vollema, wiisde op de needsaak om no al plannen te meitsjen foar mooglike finansjele tekoarten yn de takomst. "Wy moatte rekken hâlde mei de risiko's dy't wy rinne, benammen yn de jeugdzorg," warskôge er.
Ûndanks de soargen oer de lange termyn, stimde de ried yn mei de begroting foar 2024. De wethâlders beloofden de ried op 'e hichte te hâlden fan de ûntwikkelingen en benadrukten dat de gemeente trochgiet mei ynfestearjen yn leefberens en duorsumens. "Wy wurkje oan in sûne en oantreklike gemeente foar al ús ynwenners," sa wethâlder De Vries.
Mei de goedkarring fan de begroting set Waadhoeke in stap rjochting in finansjeel stabyl 2024, mar de útdagings foar de jierren dêrnei bliuwe grut.
Samenvatting
De programmabegroting 2024 fan de gemeente Waadhoeke slút mei in posityf saldo fan € 200.000. De kadernota 2024-2027 is hjiryn ferwurke, en it finansjeel mearjierperspektyf is yn line mei dizze nota. It foarstel is om de programmabegroting fêst te stellen, it saldo ta te foegjen oan ûnfoarsjoen ienkear, en de ynfesteringskredyten beskikber te stellen. De ynfesteringskredyten behelje ûnder oaren ferfangings en renovaasjes fan ynfrastruktuer en iepenbiere foarsjennings. De begroting moat úterlik 15 novimber 2023 fêststeld wurde. It mearjierperspektyf toant in struktioneel begrotingssaldo dat nei ferwurking fan de septimber-sirkulêre 2023 bywurke is. De algemiene reserve wurdt prognostisearre op € 15,3 miljoen ein 2024, mei in risikonorm fan € 16,8 miljoen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Ruimte voor de raad" en betreft de Programmabegroting 2024-2027 van de gemeente Waadhoeke. De motie stelt voor om jaarlijks incidenteel € 150.000 en structureel € 25.000 vrij te maken in de Kadernota vanaf 2025 voor voorstellen vanuit de raad. Dit is bedoeld om de raad meer invloed te geven op het beleid en om hen meer aan het stuur te laten zitten. Het voorstel komt voort uit de wens van de raad om meer betrokken te zijn bij de besluitvorming en om financiële ruimte te creëren voor nieuwe initiatieven.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt gevraagd en waarom. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitleg over hoe de vrijgemaakte middelen precies zullen worden ingezet of welke criteria zullen worden gehanteerd voor de voorstellen vanuit de raad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de toewijzing van financiële middelen en om te bepalen hoe zij meer invloed kunnen uitoefenen op het beleid. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het vrijmaken van de voorgestelde bedragen en of ze geloven dat dit de juiste manier is om meer invloed te krijgen. Ze moeten ook overwegen hoe deze middelen het beste kunnen worden ingezet om de gemeentelijke doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de bedragen die worden voorgesteld. Echter, het is minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de criteria voor de voorstellen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over de implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen of verwerpen. Dit houdt in dat ze akkoord gaan met het vrijmaken van de voorgestelde financiële ruimte voor de raad.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne dynamiek tussen de raad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, dus het lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn het vrijmaken van incidenteel € 150.000 en structureel € 25.000 per jaar vanaf 2025. De motie geeft niet aan hoe deze bedragen gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024-2027 Ruimte voor de raad Kadernota 2024 Financiële ruimte Meerjarenperspectief Vrije ruimte Nieuw beleid Incidenteel Structureel Voorstellen vanuit de raadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Samenwerken op het platteland" en richt zich op de deelname van de gemeente Waadhoeke aan het samenwerkingsverband P10, dat grote(re) plattelandsgemeenten verenigt. De motie benadrukt de toenemende complexiteit van vraagstukken zoals demografische ontwikkeling, duurzaamheid en energietransitie. Door samenwerking met andere plattelandsgemeenten kunnen deze thema's effectiever worden aangepakt. De motie verzoekt het college om toe te treden tot de P10 en de kosten van het lidmaatschap te dekken uit de post structureel onvoorzien. Na twee jaar moet het lidmaatschap worden geëvalueerd om de meerwaarde voor Waadhoeke te bepalen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, aangezien het de noodzaak van samenwerking onderbouwt en een duidelijk verzoek aan het college bevat. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke voordelen of risico's van deelname aan de P10.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of de gemeente Waadhoeke moet toetreden tot de P10. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de strategische voordelen van deze samenwerking te overwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van samenwerking binnen de P10 opwegen tegen de kosten en eventuele nadelen. Er moet ook worden overwogen hoe deze samenwerking past binnen de bredere strategische doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (evaluatie na twee jaar), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder verdere details over de verwachte uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of de gemeente Waadhoeke zal toetreden tot de P10 en of de kosten uit de post structureel onvoorzien worden gedekt.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, aangezien het een van de complexe vraagstukken is die samenwerking noodzakelijk maken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de lidmaatschapskosten van €15.000 ex btw per jaar, die worden gedekt uit de post structureel onvoorzien. Er is geen verdere financiële impact gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024-2027 Samenwerken Platteland Demografische ontwikkeling Sociaal domein Duurzaamheid Klimaatverandering Energietransitie Leefbaarheid P10 samenwerkingsverbandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Rookvrije generatie" en richt zich op het aanpakken van milieuvervuiling door sigarettenpeuken in de gemeente Waadhoeke. De motie constateert dat peuken een aanhoudend probleem vormen en benadrukt de noodzaak om lokale oplossingen te vinden. Het stelt voor om te inventariseren waar geïnvesteerd kan worden in preventieve maatregelen en om pilotlocaties te starten in overleg met inwoners en ondernemers. De raad wordt gevraagd om vóór 1 februari 2025 geïnformeerd te worden over de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een aanpak. Echter, het mist specifieke details over de aard van de preventieve oplossingen en de criteria voor het kiezen van pilotlocaties.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te vragen om te inventariseren en te rapporteren over de voortgang van de voorgestelde maatregelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het milieu en de leefomgeving door deze motie te steunen. Dit kan ook invloed hebben op de toewijzing van middelen en de betrokkenheid van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden rapportagedatum. Echter, het is minder meetbaar en specifiek over de oplossingen en de verwachte resultaten.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen of verwerpen, wat invloed heeft op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door te suggereren dat pilotlocaties in overleg met inwoners en ondernemers worden gekozen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van milieuvervuiling door sigarettenpeuken.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een punt van zorg zijn bij de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Conclusie:
De motie is aangenomen/verworpen (informatie over stemming ontbreekt).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rookvrije generatie Programmabegroting 2024-2027 Milieuvervuiling Zwervende peuken Schone leefomgeving Vrijwilligers Preventieve oplossingen Pilotlocaties Inwoners OndernemersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmabegroting 2024
Samenvatting: De programmabegroting 2024 van de gemeente Waadhoeke sluit met een positief saldo van € 200.000. De begroting is opgesteld in lijn met de kadernota 2024-2027 en verwerkt de structurele en incidentele budgetaanvragen voor 2024. Het meerjarenperspectief is gebaseerd op de meicirculaire en sluit aan bij de kadernota. Het voorstel vraagt de raad om de programmabegroting vast te stellen, het saldo toe te voegen aan onvoorzien eenmalig, en de investeringskredieten beschikbaar te stellen. De begroting moet uiterlijk 15 november 2023 worden vastgesteld om aan de wettelijke indieningstermijn te voldoen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke opsomming van de financiële plannen en investeringskredieten. Echter, de effecten van de septembercirculaire zijn nog niet verwerkt, wat een belangrijk ontbrekend element is.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de programmabegroting vast te stellen, het saldo toe te voegen aan onvoorzien eenmalig, en de investeringskredieten beschikbaar te stellen. Dit valt onder hun budgetrecht en autorisatie- en allocatiefunctie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de begroting, de toewijzing van het positieve saldo, en de goedkeuring van de investeringskredieten. Dit zijn belangrijke keuzes die de financiële koers van de gemeente beïnvloeden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral gezien de ontbrekende verwerking van de septembercirculaire. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de volledigheid kan beter.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2024 vast te stellen, het saldo toe te voegen aan onvoorzien eenmalig, en de investeringskredieten beschikbaar te stellen.
Participatie
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is opgenomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel enkele investeringen zoals klimaatmaatregelen indirect bijdragen aan duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een positief saldo van € 200.000 en een gedetailleerde lijst van investeringskredieten. De dekking is verwerkt in de begroting en het meerjarenperspectief. De algemene reserve wordt beïnvloed, met een geprognosticeerde stand van € 15,3 miljoen eind 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024 Meerjarenperspectief Investeringskredieten Kadernota 2024-2027 Structureel begrotingssaldo Incidentele lasten Algemene reserve Septembercirculaire Kapitaallasten Toezicht provincie FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Rotsma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Santing - ChristenUnie
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Santing - ChristenUnie
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
S. Greidanus - CDA
René De Vries
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
01:27:10 - 01:40:32 - 01:51:43 - 02:02:02 - 02:14:26 - 02:26:08 - 02:42:15 - 03:07:23 - 03:07:38 - 03:20:04 - 03:33:52 - 03:40:20 - 03:40:46 - 03:48:15 - 03:51:24 - 03:58:47 - 04:03:53 - 04:07:10 - 04:10:02 - 04:13:21 - 04:13:32 - 04:15:35 - 04:15:55 - 04:16:01 - 04:18:02 - 04:18:21 - 04:18:39 - 04:18:41 - 04:20:45 - 04:22:13
R. Rotsma - SAM
D. Kamstra - Gemeentebelangen
B. Vollema - FNP
Van Der Meer -
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 12 Berap II 2023
Gemeenteraad Waadhoeke Stemt in met Positieve Financiële Rapportage
Tijdens de raadsvergadering van 9 november 2023 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke ingestemd met de tweede bestuursrapportage van het jaar. Het positieve saldo van € 463.446 wordt toegevoegd aan de post onvoorzien.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om de tweede bestuursrapportage (Berap II) van 2023 vast te stellen. Deze rapportage informeert de raad over de uitvoering van de Programmabegroting 2023 gedurende de eerste acht maanden van het jaar. Er wordt aandacht besteed aan financiële afwijkingen en incidentele budgetten boven de € 100.000, met gebruik van het stoplichtenmodel voor beleidsverantwoording. Het college stelt voor om het positieve saldo van € 463.446 toe te voegen aan de post onvoorzien eenmalig. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de negende begrotingswijziging van 2023. Het besluit is vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 9 november 2023.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei Posityf Finansjele Rapportaazje
Tidens de riedsfergadering fan 9 novimber 2023 hat de gemeenteried fan Waadhoeke ynstimd mei de twadde bestjoersrapportaazje fan it jier. It posityf saldo fan € 463.446 wurdt tafoege oan de post ûnfoarsjoen.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Waadhoeke is om de twadde bestjoersrapportaazje (Berap II) fan 2023 fêst te stellen. Dizze rapportaazje ynformaasjeart de ried oer de útfiering fan de Programmabegroting 2023 geduerigens de earste acht moannen fan it jier. Der wurdt omtinken jûn oan finansjele ôfwikingen en ynsidintele budzjetten boppe de € 100.000, mei behelp fan it stopljochtmodel foar beliedsferantwurding. It kolleezje stelt foar om it posityf saldo fan € 463.446 ta te foegjen oan de post ûnfoarsjoen ienkear. De finansjele gefolgen binne ferwurke yn de njoggenth begrotingswiziging fan 2023. It beslút is fêststeld tiidens de riedsfergadering op 9 novimber 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Berap II 2023". Het voorstel betreft de tweede bestuursrapportage van 2023, waarin de gemeenteraad van Waadhoeke wordt geïnformeerd over de realisatie van de programmabegroting voor de eerste acht maanden van het jaar. De rapportage belicht financiële afwijkingen en incidentele budgetten boven de €100.000. Het voorstel vraagt de raad om de Berap II 2023 vast te stellen en het positieve saldo van €463.446 toe te voegen aan de post onvoorzien eenmalig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van een bestuursrapportage. Het biedt inzicht in de financiële realisatie en afwijkingen van de begroting en volgt de gebruikelijke procedure.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende rol en moet het voorstel vaststellen. Dit houdt in dat zij de financiële verantwoording van het college beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het toevoegen van het positieve saldo aan de post onvoorzien eenmalig. Dit kan invloed hebben op toekomstige financiële flexibiliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële rapportage en saldo. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel is niet tijdgebonden of actiegericht buiten de vaststelling van de rapportage.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Berap II 2023 vast te stellen en het positieve saldo toe te voegen aan de post onvoorzien eenmalig.
Participatie:
Er wordt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de negende begrotingswijziging van 2023. Het positieve saldo van €463.446 wordt toegevoegd aan de post onvoorzien eenmalig, wat aangeeft dat er geen directe dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Berap II 2023 Programmabegroting 2023 Financiële afwijkingen Incidentele budgetten Stoplichtenmodel Positieve saldo Begrotingswijziging Beleidsverantwoording Realisatie Controlerende taakVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Vroonland - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 13 Begrotingswijziging (negende) van de programmabegroting 2023
Gemeenteraad Waadhoeke Bespreekt Cruciale Begrotingswijziging
De gemeenteraad van Waadhoeke kwam op 9 november 2023 bijeen om te debatteren over de negende wijziging van de programmabegroting 2023. Deze wijziging is essentieel om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen en de stand van diverse reserves.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke behandelt een voorstel voor de negende wijziging van de programmabegroting 2023. Deze wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, waaronder de stand van diverse reserves. De wijziging wordt besproken in de raadsvergadering van 9 november 2023. Indien de raad niet instemt met de Berap II 2023 in dezelfde vergadering, zal de wijziging worden aangepast en opnieuw worden aangeboden op 30 november 2023. De financiële gevolgen van de Berap II zijn opgenomen in een bijlage bij het voorstel. Na goedkeuring door de raad kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd.
Gemeenteried Waadhoeke Besprekt Krúsjale Begrotingswiziging
De ried fan Waadhoeke kaam op 9 novimber 2023 gear om te debattearjen oer de njoggentjinde oanpassing fan de programma-begroting 2023. Dizze oanpassing is essensjeel om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen en de stân fan ferskate reserves.
Samenvatting
De ried fan Waadhoeke behannelet in foarstel foar de njoggende oanpassing fan de programma-begroting 2023. Dizze oanpassing is bedoeld om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen, ûnder oaren de stân fan ferskate reserves. De oanpassing wurdt besprutsen yn de riedsfergadering fan 9 novimber 2023. As de ried net ynstimt mei de Berap II 2023 yn deselde ferigening, sil de oanpassing oanpast wurde en opnij oanbean wurde op 30 novimber 2023. De finansjele gefolgen fan de Berap II binne opnommen yn in bylage by it foarstel. Nei goedkarring troch de ried kinne de oanpassingen trochfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (negende) van de programmabegroting 2023". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor 2023, waarbij de budgetten worden aangepast aan de actuele ontwikkelingen. Dit omvat onder andere de stand van de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona. De wijziging is bedoeld om een actueler beeld van de begroting te geven. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet deze wijziging vaststellen. Indien de Berap II 2023 niet in dezelfde vergadering wordt goedgekeurd, zal de wijziging worden aangepast voor de vergadering van 30 november 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de aanleiding, het beoogde effect, de motivering en de kanttekeningen. Er zijn geen alternatieven genoemd, wat kan wijzen op een beperkte scope.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit is in lijn met hun budgetrecht volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de begroting. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als er discussie is over de prioriteiten binnen de aangepaste budgetten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aanpassen van budgetten, maar mist tijdsgebonden elementen, behalve de datum van de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de Berap II 2023 kan een complicatie vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de negende wijziging van de programmabegroting 2023.
Participatie:
Er is geen participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe eventuele extra kosten worden gedekt, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting 2023 Budgetrecht Gemeentewet Ontwikkelingen Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Berap II 2023 Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht: