04-03-2021 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.1 Vergadering gemeenteraad 11 februari 2021
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.2 Toezeggingenlijst 11 februari 2021
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.1 Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet genoemd, maar het betreft een lijst van ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 4 maart 2021. De stukken variëren van verzoeken en moties tot meldingen en nieuwsbrieven. Een specifiek stuk betreft de "Motie huishoudelijke ondersteuning 2021", die waarschijnlijk gericht is op het verbeteren of aanpassen van de huishoudelijke ondersteuning binnen de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
De lijst lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van alle ingekomen stukken voor de betreffende periode. Echter, er is geen gedetailleerde inhoudelijke informatie over elk stuk, wat de beoordeling van de volledigheid van elk individueel stuk bemoeilijkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om vragen te stellen over de ingekomen stukken en de voorgestelde wijze van afhandelen te beoordelen. Ze moeten beslissen welke stukken verder besproken of afgehandeld moeten worden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke ingekomen stukken prioriteit krijgen en welke acties ondernomen moeten worden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals het al dan niet steunen van de motie over huishoudelijke ondersteuning.
SMART en Inconsistenties:
Op basis van de beschikbare informatie is het moeilijk te beoordelen of de voorstellen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties zichtbaar in de lijst zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welke ingekomen stukken verder behandeld worden en welke acties ondernomen moeten worden, zoals het al dan niet goedkeuren van de motie over huishoudelijke ondersteuning.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de lijst van ingekomen stukken. Het is onduidelijk in hoeverre participatie van burgers of andere belanghebbenden een rol speelt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen expliciet onderwerp te zijn in de genoemde ingekomen stukken, hoewel het mogelijk een impliciet onderdeel kan zijn van bepaalde voorstellen, zoals die over infrastructuur of milieu.
Financiële gevolgen:
De lijst van ingekomen stukken geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van de voorstellen. Het is onduidelijk of en hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Wolven in Friesland Fietspad Gernierswei Zoutwinning Slappeterp Huishoudelijke ondersteuning Gemeentefonds herijking Omnichannelstrategie Kinderopvangtoeslagaffaire Monumentale bomen Collectieve woonvormenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Wolven in Friesland Fietspad Gernierswei Zoutwinning Slappeterp Huishoudelijke ondersteuning Gemeentefonds herijking Omnichannelstrategie Kinderopvangtoeslagaffaire Monumentale bomen Dashboards 2020Verfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.2 Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Bestemmingsplan Marsum - Rypsterdyk 50
Nieuwe Manege en Bedrijfswoning in Marsum: Gemeenteraad Waadhoeke Stemmen Unaniem In
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft unaniem ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor Rypsterdyk 50 in Marsum. Dit plan maakt de weg vrij voor de bouw van een manege en een tweede bedrijfswoning. Het voorstel stuitte op geen enkel bezwaar en werd met enthousiasme ontvangen door de raadsleden.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor Rypsterdyk 50 in Marsum, waar een manege en een tweede bedrijfswoning gerealiseerd moeten worden. Eerder verleende vergunningen voor deze ontwikkelingen zijn nog niet opgenomen in een geldend bestemmingsplan. Het nieuwe bestemmingsplan is noodzakelijk om de juridische en planologische kaders vast te leggen voor de gewenste ontwikkelingen. De gemeenteraad van Waadhoeke is bevoegd om het bestemmingsplan vast te stellen, en er zijn geen bezwaren tegen het plan. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden door de gemeente gedragen.
Nije Manezje en Bedriuwswenning yn Marsum: Gemeenteried Waadhoeke Stimme Ienstemmich Yn
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ienriedich ynstimd mei it nije bestimmingsplan foar Rypsterdyk 50 yn Marsum. Dit plan makket de wei frij foar de bou fan in manege en in twadde bedriuwswein. It foarstel stjitte op gjin enkel bezwier en waard mei entûsjasme ûntfongen troch de riedsleden.
Samenvatting
It foarstel behellet it fêststellen fan in nij bestimmingsplan foar Rypsterdyk 50 yn Marsum, dêr't in manege en in twadde bedriuws wenning realisearre wurde moatte. Eardere fergunningen foar dizze ûntwikkelingen binne noch net opnommen yn in jildich bestimmingsplan. It nije bestimmingsplan is needsaaklik om de juridyske en planologyske kaders fêst te lizzen foar de winske ûntwikkelingen. De gemeenteried fan Waadhoeke is befoegd om it bestimmingsplan fêst te stellen, en der binne gjin bezwieren tsjin it plan. It ûntwerp hat ter ynsjoch lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. De kosten foar it opstelle fan it bestimmingsplan wurde troch de gemeente droegen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan Marsum - Rypsterdyk 50. Het plan beoogt de juridische en planologische vastlegging van een manege en een tweede bedrijfswoning op het perceel Rypsterdyk 50 te Marsum. Eerder verleende vergunningen voor deze ontwikkelingen zijn nog niet opgenomen in een bestemmingsplan. Het nieuwe bestemmingsplan moet deze situatie formaliseren en de gewenste ontwikkelingen mogelijk maken binnen het kader van een goede ruimtelijke ordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de gewenste ontwikkelingen en de noodzaak voor een nieuw bestemmingsplan. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over mogelijke bezwaren of alternatieven.
Rol van de raad:
De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van bestemmingsplannen. Het college bereidt het plan voor, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde planologische wijzigingen die de bouw van een manege en een tweede woning mogelijk maken. Dit kan politieke implicaties hebben, bijvoorbeeld op het gebied van ruimtelijke ordening en lokale ontwikkeling.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste planologische wijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan Marsum - Rypsterdyk gewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Er is voldaan aan de wettelijke participatie-eisen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden door de gemeente gedragen, aangezien er eerder verwachtingen zijn gewekt zonder deze planologisch vast te leggen. Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Marsum Rypsterdyk 50 Manege Woning Nieuwbouw Omgevingswet Ruimtelijke ordening Beheersverordening Paarden- en ponysportVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 009 Begrotingen openbaar primair onderwijs
Waadhoeke keurt onderwijsbegrotingen goed ondanks zorgen over leerlingenaantallen
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de begrotingen van de onderwijsbesturen Gearhing en Elan Onderwijsgroep voor 2021 goedgekeurd. Hoewel beide besturen financieel gezond zijn, blijven dalende leerlingenaantallen een punt van zorg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de begrotingen voor 2021 van twee besturen voor openbaar primair onderwijs, Gearhing en Elan Onderwijsgroep, goedgekeurd. Gearhing, dat 25 scholen beheert, presenteerde een positief resultaat van € 60.000, terwijl Elan Onderwijsgroep, met 22 scholen, een sluitende begroting indiende. Hoewel er risico's zijn door dalende leerlingenaantallen en andere factoren, hebben beide besturen voldoende financiële reserves om eventuele tegenvallers op te vangen. De goedkeuring van de begrotingen heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Waadhoeke keurt ûnderwiisbegrotingen goed ûndanks soargen oer learlingenaantallen.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de begrotingen fan de ûnderwiisbestjoeren Gearhing en Elan Onderwijsgroep foar 2021 goedkard. Alhoewol beide bestjoeren finansjeel sûn binne, bliuwe dalende learlingeaantallen in punt fan soarch.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de begrotingen foar 2021 fan twa bestjoeren foar iepenbier primêr ûnderwiis, Gearhing en Elan Onderwijsgroep, goedkard. Gearhing, dat 25 skoallen behearret, presintearre in posityf resultaat fan € 60.000, wylst Elan Onderwijsgroep, mei 22 skoallen, in slútende begroting yndiene. Alhoewol der risiko's binne troch dalende learlingeaantallen en oare faktoren, hawwe beide bestjoeren genôch finansjele reserves om eventuele ûntfallen op te fangen. De goedkarde begrotingen hawwe gjin finansjele gefolgen foar de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de begrotingen 2021 voor het openbaar primair onderwijs van Stichting Samenwerkingsbestuur primair onderwijs Zuidwest Friesland "Gearhing" en Elan Onderwijsgroep. De gemeenteraad moet deze begrotingen goedkeuren, waarbij het criterium een sluitende begroting is. Gearhing toont een positief resultaat van €60.000, terwijl Elan een sluitende begroting heeft. Ondanks risico's zoals dalende leerlingenaantallen en personele uitdagingen, zijn de besturen financieel gezond genoeg om tegenvallers op te vangen. De raad wordt geadviseerd om de begrotingen goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de financiële situatie van de onderwijsorganisaties en de rol van de gemeenteraad. Het biedt inzicht in de risico's en de financiële gezondheid van de besturen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder en moet de begrotingen goedkeuren. Dit is een marginale toetsing, waarbij de raad vooral kijkt naar de sluitendheid van de begrotingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingen, rekening houdend met de financiële risico's en de impact op de onderwijskwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële resultaten van de begrotingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist specifieke tijdsgebonden doelen en actieplannen voor de risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de begrotingen van Gearhing en Elan Onderwijsgroep.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de schoolbesturen over het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het goedkeuren van de begrotingen heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien beide organisaties voldoende weerstandsvermogen hebben om eventuele tegenvallers op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbaar primair onderwijs Gearhing Elan Onderwijsgroep Begroting 2021 Leerlingenaantallen Passend onderwijs Financiële risico's Huisvestingslasten Wet Primair Onderwijs (WPO) Bestuurlijke fusieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 010 Werkgeversvereniging VRF
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de deelname van Veiligheidsregio Fryslân aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio’s (WVSV). Dit initiatief is ontstaan naar aanleiding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), die de arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren normaliseert. Omdat de veiligheidsregio’s tijdelijk niet onder de nieuwe cao’s vallen, is er behoefte aan een eigen werkgeversvereniging die collectieve arbeidsvoorwaarden kan vaststellen. Het voorstel beoogt dat de WVSV vergelijkbare arbeidsvoorwaarden biedt als de Cao Gemeenten/Cao SGO, met specifieke aandacht voor brandweeronderwerpen. De Friese gemeenteraden kunnen hun zienswijze geven over deelname aan de WVSV.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en achtergrondinformatie over de noodzaak van de WVSV. Echter, meer details over de specifieke arbeidsvoorwaarden en de impact op de huidige werknemers zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven over de deelname aan de WVSV. Dit betekent dat zij hun mening en eventuele bezwaren kunnen uiten, die door het Algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân in overweging worden genomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de deelname aan de WVSV. Dit omvat het overwegen van de voordelen van collectieve onderhandelingen versus de autonomie van lokale arbeidsvoorwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een deadline voor de oprichting van de WVSV uiterlijk 1 januari 2022. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het succes van de onderhandelingen en de vergelijkbaarheid van de arbeidsvoorwaarden niet concreet zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met deelname aan de WVSV, rekening houdend met de gegeven zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Friese gemeenteraden hun zienswijze kunnen geven, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen verdere participatie van andere belanghebbenden of werknemersorganisaties beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op arbeidsvoorwaarden en organisatorische structuren.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om te weten of deelname aan de WVSV financiële voordelen of lasten met zich meebrengt en hoe deze worden beheerd.