21-12-2023 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse maken van de ingekomen stukken die op de agenda van de raadsvergadering van 21 december 2023 staan. Er is echter geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, dus ik zal de vragen beantwoorden in de context van de ingekomen stukken.
1. Titel en Samenvatting:
Er is geen specifieke titel voor een voorstel of motie, maar de ingekomen stukken omvatten onder andere een reactienota over de begrotingswijziging 2024 van FUMO en een verzoek aan de raad over een bestemmingsplanwijziging.
2. Volledigheid van het Voorstel:
De ingekomen stukken lijken voornamelijk ter kennisgeving te zijn, zonder uitgebreide details of voorstellen voor besluitvorming. De volledigheid kan niet volledig worden beoordeeld zonder de inhoud van de stukken.
3. Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en kan vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandeling. Voor de reactienota van FUMO wordt specifiek gevraagd om het in handen van het college te stellen voor een eventuele reactie.
4. Politieke Keuzes:
Er lijken geen directe politieke keuzes te worden gevraagd in de ingekomen stukken, behalve mogelijk in de context van de reactienota van FUMO als er een reactie nodig is.
5. SMART en Inconsistenties:
Zonder specifieke voorstellen of moties is het moeilijk te beoordelen of de ingekomen stukken SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
6. Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de ingekomen stukken voor kennisgeving aannemen en of ze het college vragen om een reactie op de reactienota van FUMO.
7. Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie in de ingekomen stukken.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct onderwerp te zijn in de ingekomen stukken, behalve mogelijk in de context van de hengelsport loodvrij, wat een milieuvriendelijke maatregel kan zijn.
9. Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in de ingekomen stukken. De reactienota over de begrotingswijziging 2024 van FUMO kan financiële implicaties hebben, maar deze worden niet gespecificeerd in de samenvatting.
De raad moet dus voornamelijk kennisnemen van de stukken en kan besluiten om verdere actie te ondernemen op basis van de inhoud van de reactienota van FUMO.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Reactienota Begrotingswijziging FUMO Hengelsport Loodvrij Sportvisserij Nederland Gezond water Bestemmingsplan Bedrijventerrein NoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08 Verduurzaming maatschappelijk vastgoed sport en cultuur
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een subsidieregeling geïntroduceerd om sport- en cultuurverenigingen te ondersteunen bij het verduurzamen van hun accommodaties. Deze regeling, die niet van toepassing is op gemeentelijk bezit, biedt verenigingen en stichtingen de mogelijkheid om een subsidie aan te vragen tot maximaal € 20.000. Het totale beschikbare budget voor deze regeling is € 350.000, gefinancierd vanuit de bestemmingsreserve Corona. De regeling is van kracht voor de jaren 2024 en 2025, of totdat het subsidieplafond is bereikt. De subsidie kan worden gebruikt voor verduurzamingsmaatregelen zoals het omvormen van sportveldverlichting naar LED. Het doel is om kwalitatief goede, duurzame en toekomstbestendige accommodaties te realiseren, wat bijdraagt aan de gezondheid en persoonlijke ontwikkeling van de inwoners van Waadhoeke. De regeling sluit aan bij zowel lokaal als landelijk beleid op het gebied van duurzaamheid en sport.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in subsydzjeregeling yntrodusearre om sport- en kultuerferienings te stypjen by it ferduorsumjen fan harren akkommodaasjes. Dizze regeling, dy't net fan tapassing is op gemeentlik besit, biedt ferienings en stichtings de mooglikheid om in subsydzje oan te freegjen oant maksimaal € 20.000. It totale beskikbere budzjet foar dizze regeling is € 350.000, finansjearre út de bestimmingsreserve Corona. De regeling is fan krêft foar de jierren 2024 en 2025, of oant it subsydzjelimit berikt is. De subsydzje kin brûkt wurde foar ferduorsumingsmaatregels lykas it omfjouwen fan sportfjildferljochting nei LED. It doel is om kwalitatyf goede, duorsume en takomstbestindige akkommodaasjes te realisearjen, wat bydraacht oan de sûnens en persoanlike ûntwikkeling fan de ynwenners fan Waadhoeke. De regeling slút oan by sawol lokaal as lanlik belied op it mêd fan duorsumens en sport.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verduurzaming maatschappelijk vastgoed sport en cultuur
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verduurzaming maatschappelijk vastgoed sport en cultuur". Het voorstel introduceert een subsidieregeling voor verenigingen en stichtingen in de sport- en cultuursector in de gemeente Waadhoeke. Deze regeling biedt een gemeentelijke bijdrage van maximaal € 20.000 voor verduurzamingsprojecten, zoals het omvormen van sportveldverlichting naar LED. Het totale budget voor de regeling is € 350.000, gefinancierd uit de bestemmingsreserve Corona. Het doel is om duurzame en toekomstbestendige accommodaties te realiseren en de gezondheid en persoonlijke ontwikkeling van inwoners te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke uitgangspunten, financiële dekking, en een overzicht van de beoogde effecten. Echter, er ontbreekt een integraal strategisch plan voor het maatschappelijk vastgoed, wat een risico kan vormen voor de lange termijn.
Rol van de raad:
De raad moet de uitgangspunten van de subsidieregeling vaststellen en het budget goedkeuren. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering via de begrotingswijzigingen en Beraps.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het beschikbare budget van € 350.000 voldoende is en of de focus op verduurzaming van sport- en cultuuraccommodaties de juiste prioriteit heeft binnen de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (maximale subsidiebedragen en totale budget), en tijdgebonden (2024-2025). Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de strategische keuzes die nog gemaakt moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een integraal plan kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de uitgangspunten van de subsidieregeling vast te stellen en het budget van € 350.000 goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie met verenigingen, en er zijn al twee projecten gehonoreerd. Er wordt verder overleg gepland met culturele aanbieders om de regeling beter af te stemmen op hun behoeften.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op CO2-reductie en energiebesparing. Het voorstel sluit aan bij zowel gemeentelijke als landelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële impact van € 350.000, gedekt door de bestemmingsreserve Corona. Er is voldoende budget beschikbaar, gezien de onderbesteding van eerdere regelingen. Een begrotingswijziging volgt na instemming van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Subsidieregeling Maatschappelijk vastgoed Sport en cultuur Verenigingen en stichtingen Subsidie Energietarieven Bestemmingsreserve Corona Ledverlichting CO2-reductieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09 Startnotitie Digitaal Nachtregistratiesysteem & Toeristenbelasting 2025
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke is van plan om per 1 januari 2025 toeristenbelasting te innen en een digitaal nachtregister verplicht te stellen. Dit initiatief kan naar schatting jaarlijks € 200.000 opleveren, afhankelijk van de definitieve kaders die nog moeten worden afgestemd. Het digitale nachtregister biedt voordelen zoals actuele verblijfsinformatie, wat nuttig kan zijn bij calamiteiten en inzicht geeft in toeristische en arbeidsmigrantenstromen. De gemeente heeft € 40.000 gereserveerd voor onderzoek naar de invoering van deze maatregelen. Het betrekken van ondernemers is essentieel voor draagvlak, en er zijn alternatieven overwogen, zoals het invoeren van een nachtregister zonder belasting of vice versa. De startnotitie, die het proces en de participatie van ondernemers beschrijft, is goedgekeurd door de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke is fan doel om per 1 jannewaris 2025 toeristenbelêsting te ynnen en in digitaal nachtregister ferplicht te stellen. Dit ynisjatyf kin nei skatting jierliks € 200.000 opleverje, ôfhinklik fan de definityf kaders dy't noch ôfstimd wurde moatte. It digitale nachtregister biedt foardielen lykas aktuele ferbliuwsynformaasje, wat handich wêze kin by kalamiteiten en ynsjoch jout yn toeristyske en arbeidsmigrantenstromen. De gemeente hat € 40.000 reservearre foar ûndersyk nei de ynfiering fan dizze maatregels. It belûken fan ûndernimmers is essensjeel foar draachflak, en der binne alternativen oerwoegen, lykas it ynfieren fan in nachtregister sûnder belêsting of oarsom. De startnotysje, dy't it proses en de partisipaasje fan ûndernimmers beskriuwt, is goedkard troch de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Digitaal Nachtregister + Toeristenbelasting 2025". Het voorstel beoogt de invoering van een digitaal nachtregister en het heffen van toeristenbelasting in de gemeente Waadhoeke per 1 januari 2025. Dit moet jaarlijks naar schatting € 200.000 opleveren. Het digitale nachtregister biedt actuele verblijfsinformatie, nuttig voor hulpdiensten en inzicht in toeristische en arbeidsmigrantenstromen. De startnotitie benadrukt het belang van participatie van ondernemers en andere stakeholders in het proces. Het voorstel is een vervolg op eerder gedeelde plannen en memo’s.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de doelen, de financiële inschattingen, en de betrokkenheid van stakeholders. Er zijn echter nog kaders af te stemmen, wat enige onzekerheid met zich meebrengt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de startnotitie en heeft een beslissende rol in de uiteindelijke goedkeuring en implementatie van het voorstel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van toeristenbelasting en het digitale nachtregister. Dit omvat keuzes over de hoogte van de belasting, de implementatie van het registratiesysteem, en de mate van participatie van ondernemers en andere stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid hangt af van nog af te stemmen kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van verdere besluitvorming kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de startnotitie en de voorgestelde plannen voor de invoering van het digitaal nachtregister en de toeristenbelasting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van ondernemers en andere stakeholders, wat essentieel is voor het creëren van draagvlak en succesvolle implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar het verzamelen van data kan indirect bijdragen aan duurzamere toeristische ontwikkelingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel verwacht een jaarlijkse opbrengst van € 200.000 uit de toeristenbelasting. Er is € 40.000 beschikbaar gesteld voor het opstarten van het project. Verdere financiële dekking en kosten zijn afhankelijk van de nog af te stemmen kaders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitaal Nachtregister Toeristenbelasting Ondernemers Toeristische data Verblijfsstatus Arbeidsmigranten Calamiteiten Inzicht Participatie DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 RV vaststellen lijst Adviesrecht en delegatie onder de Omgevingswet
Samenvatting
De tekst betreft een advies aan de gemeenteraad van Waadhoeke over het vaststellen van een lijst van gevallen waarbij de raad om advies moet worden gevraagd bij omgevingsvergunningen, in combinatie met een participatieplicht. Daarnaast wordt een delegatiebesluit voor wijzigingen van het omgevingsplan voorgesteld. Dit alles in het kader van de nieuwe Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wet beoogt snellere en eenvoudigere besluitvorming. De raad krijgt de mogelijkheid om een lijst vast te stellen voor gevallen waarbij advies moet worden gevraagd, met name voor grote of onvoorziene ontwikkelingen die afwijken van het omgevingsplan. Ook wordt participatie verplicht gesteld voor deze gevallen. Het delegatiebesluit maakt het mogelijk om technische en praktische zaken sneller af te handelen door bevoegdheden over te dragen aan het college. Het adviesrecht en de participatieplicht zijn bedoeld om de kwaliteit en het draagvlak van besluitvorming te vergroten. De raad heeft de bevoegdheid om deze lijsten vast te stellen. De tekst benadrukt dat het vaststellen van deze lijsten de betrokkenheid van de raad vergroot en bijdraagt aan een efficiëntere besluitvorming.
Samenvatting
De tekst hat in advis oan de gemeenteried fan Waadhoeke oer it fêststellen fan in list fan gefallen dêr't de ried om advis frege wurde moat by omjouwingsfergunningen, yn kombinaasje mei in partisipaasjeplicht. Dêrneist wurdt in delegaasjebeslút foar feroaringen fan it omjouwingsplan foarsteld. Dit allegearre yn it ramt fan de nije Omjouwingswet dy't op 1 jannewaris 2024 yn wurking treedt. De wet hat as doel om fluchtere en ienfâldichere beslútsfoarming te berikken. De ried krijt de mooglikheid om in list fêst te stellen foar gefallen dêr't advis frege wurde moat, benammen foar grutte of ûnfoarsjene ûntwikkelingen dy't ôfwike fan it omjouwingsplan. Ek wurdt partisipaasje ferplichte foar dizze gefallen. It delegaasjebeslút makket it mooglik om technyske en praktyske saken flugger ôf te hanneljen troch befoegdheden oer te dragen oan it kolleezje. It advisrjocht en de partisipaasjeplicht binne bedoeld om de kwaliteit en it draachflak fan beslútsfoarming te fergrutsjen. De ried hat de befoegdheid om dizze listen fêst te stellen. De tekst benadrukt dat it fêststellen fan dizze listen de belutsenheid fan de ried fergruttet en bydraacht oan in effisjintere beslútsfoarming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen lijst van gevallen voor adviesrecht en delegatiebesluit". Het voorstel betreft het vaststellen van een lijst van gevallen waarbij de gemeenteraad van Waadhoeke om advies moet worden gevraagd bij omgevingsvergunningen, in combinatie met een participatieplicht. Daarnaast wordt een delegatiebesluit voor wijzigingen van het omgevingsplan voorgelegd. Dit alles in het kader van de nieuwe Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Het doel is om te zorgen voor efficiënte en uitvoerbare besluitvorming met oog voor kwaliteit, integraliteit en maatschappelijk draagvlak.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak en de gevolgen van de voorgestelde maatregelen. Er zijn bijlagen toegevoegd die de lijst van gevallen voor adviesrecht en het delegatiebesluit specificeren.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om de lijst van gevallen voor adviesrecht en de participatieverplichting vast te stellen. Daarnaast kan de raad besluiten om bepaalde bevoegdheden te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde lijst van gevallen voor adviesrecht en de participatieverplichting. Ook moet de raad besluiten of zij akkoord gaat met het delegatiebesluit.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde lijsten en de delegatiebesluiten. Het is tijdgebonden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de lijst van gevallen voor adviesrecht vast te stellen, in te stemmen met de participatieverplichting en het delegatiebesluit goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie bij grote(re) en/of onvoorziene ontwikkelingen. Er is een participatieverplichting opgenomen voor bepaalde gevallen, hoewel het besluit zelf zonder directe inwonersparticipatie tot stand is gekomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de Omgevingswet zelf heeft als doel om de fysieke leefomgeving duurzaam te beheren.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het document vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Adviesrecht Participatieverplichting Delegatiebesluit Omgevingsvergunning Fysieke leefomgeving VVGB (Verklaring Van Geen Bedenkingen) Besluitvorming Participatie ReikwijdteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Verordening wijziging Algemene plaatselijke verordening Waadhoeke 2019
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke past de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019 aan vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Deze aanpassing is juridisch-technisch van aard en bevat geen inhoudelijke wijzigingen. De wijzigingen actualiseren de wettelijke grondslagen en formele verwijzingen in de APV, zodat deze aansluit bij de Omgevingswet. Er zijn meer dan 30 artikelen aangepast. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze wijzigingen vast te stellen. Indien de wijzigingen niet worden doorgevoerd, ontbreekt een juridisch kader voor regels die betrekking hebben op de Omgevingswet. Er zijn geen kosten verbonden aan dit besluit en er is geen inwonersparticipatie nodig, aangezien het om technische wijzigingen gaat. Na goedkeuring door de raad worden de wijzigingen officieel bekendgemaakt op de website 'www.officielebekendmakingen.nl'.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke past de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2019 oan fanwege de yngong fan de Omgevingswet op 1 jannewaris 2024. Dizze oanpassing is juridysk-technysk fan aard en befettet gjin ynhâldlike feroaringen. De feroaringen aktualisearje de wetlike grûnslagen en formele ferwizings yn de APV, sadat dizze oanslút by de Omgevingswet. Der binne mear as 30 artikels oanpast. De gemeenteried hat de befoegdheid om dizze feroaringen fêst te stellen. As de feroaringen net trochfierd wurde, ûntbrekt in juridysk kader foar regels dy't betrekking hawwe op de Omgevingswet. Der binne gjin kosten ferbûn oan dit beslút en der is gjin ynwennerspartisipaasje nedich, om't it om technyske feroaringen giet. Nei goedkarring troch de ried wurde de feroaringen offisjeel bekendmakke op de webside 'www.officielebekendmakingen.nl'.
-
RV Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Waadhoeke 2019.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Waadhoeke 2019
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Waadhoeke in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijziging is juridisch-technisch van aard en bevat geen inhoudelijke aanpassingen. Het doel is om de wettelijke grondslagen en formele verwijzingen in de APV te actualiseren, zodat deze in lijn zijn met de Omgevingswet. De gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen vast te stellen, zodat de verordening tijdig kan worden gepubliceerd en in werking kan treden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de aard van de wijzigingen beschrijft. Er is een bijlage met een was-wordt-tabel die de specifieke wijzigingen inzichtelijk maakt.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen vast te stellen. Dit is in lijn met de bevoegdheden van de raad zoals vastgelegd in de Gemeentewet.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel puur juridisch-technisch van aard is en geen inhoudelijke beleidswijzigingen bevat.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een duidelijk doel heeft (juridische actualisatie), meetbaar is (wijzigingen zijn gespecificeerd), acceptabel en realistisch (noodzakelijke aanpassing), en tijdgebonden (inwerkingtreding per 1 januari 2024). Er zijn geen inconsequenties gevonden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen van de APV vast te stellen en de wijzigingsverordening in werking te laten treden.
Participatie
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, omdat het een technische wijziging betreft zonder inhoudelijke gevolgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het uitsluitend om juridische en technische aanpassingen gaat.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Algemene plaatselijke verordening (APV) Juridisch-technische omzetting Inwerkingtreding Wettelijke grondslagen Formele verwijzingen Technische wijzigingen Gemeentewet Was-wordt-tabel Officiële bekendmakingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Verzilverlening Waadhoeke
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke overweegt de invoering van een verzilverlening als aanvulling op de reeds bestaande starters- en duurzaamheidsleningen. Deze lening is bedoeld voor woningeigenaren van 57 jaar en ouder om hun woning te verduurzamen en levensloopbestendig te maken. Het voorstel is om in te stemmen met de verzilverlening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) en de bijbehorende verordening vast te stellen. De verzilverlening biedt financiële mogelijkheden voor oudere inwoners om hun woning te verbeteren, wat kan bijdragen aan lagere energiekosten en een hogere woningwaarde. Er zijn echter ook financiële risico's verbonden aan de lening, zoals de verplichting tot terugbetaling bij verkoop of overlijden. De kosten voor het aanbieden van de lening zijn geraamd op €12.000 per jaar, gebaseerd op een uitstaand kapitaal van €400.000. De raad zal op 21 december 2023 beslissen over de invoering van de verzilverlening.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke oerwaget de ynfiering fan in fertsjinstlening as oanfolling op de al besteande starter- en duorsumensylningen. Dizze lening is bedoeld foar wenjineigeners fan 57 jier en âlder om har wenning te ferduorsumjen en libbensrinbestindich te meitsjen. It foarstel is om yn te stimmen mei de fertsjinstlening fan it Stimulearringsfûns Foalkshûsfeesting (SVn) en de byhearrende feroardening fêst te stellen. De fertsjinstlening biedt finansjele mooglikheden foar âldere ynwenners om har wenning te ferbetterjen, wat bydrage kin oan leechere enerzjykosten en in hegere wenningweardering. Der binne lykwols ek finansjele rissiko's ferbûn oan de lening, lykas de ferplichting ta werombetelling by ferkeap of ferstjerren. De kosten foar it oanbieden fan de lening wurde rame op €12.000 per jier, basearre op in útstannend kapitaal fan €400.000. De ried sil op 21 desimber 2023 beslisse oer de ynfiering fan de fertsjinstlening.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verzilverlening
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verzilverlening". Het voorstel beoogt de introductie van een verzilverlening in de gemeente Waadhoeke, als aanvulling op de reeds bestaande starters- en duurzaamheidsleningen. Deze lening is specifiek gericht op woningeigenaren van 57 jaar en ouder, om hen te ondersteunen bij het verduurzamen en levensloopbestendig maken van hun woning. Het doel is om een bredere doelgroep te bereiken en bij te dragen aan de lokale en nationale klimaatdoelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de beoogde effecten, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele risico's en kanttekeningen genoemd die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de impact op de doorstroming van de woningmarkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de invoering van de verzilverlening en de bijbehorende verordening vaststellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de uiteindelijke goedkeuring verleent.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verzilverlening willen invoeren, rekening houdend met de financiële risico's en de mogelijke impact op de woningmarkt. Er moet ook overwogen worden of de voordelen van verduurzaming en levensloopbestendigheid opwegen tegen de genoemde nadelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal leningen en de doelgroep. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, vooral met betrekking tot de evaluatie van de effecten. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de risico's en kanttekeningen kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de verzilverlening en de verordening vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie bij de totstandkoming van de verzilverlening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel. De verzilverlening is bedoeld om woningeigenaren te stimuleren hun woningen te verduurzamen, wat bijdraagt aan de klimaatdoelen.
Financiële gevolgen:
De structurele kosten voor de verzilverlening zijn geraamd op €12.000 per jaar, gebaseerd op een uitstaand kapitaal van €400.000. Deze kosten zijn gedekt in de begroting vanaf 2024. Er zijn financiële risico's verbonden aan de terugbetaling van de lening, maar de rente is vast en relatief laag. De gemeente draagt het risico, aangezien SVn de leningen verstrekt voor rekening en risico van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzilverlening Duurzaamheidslening Starterslening Verduurzamen Woningeigenaren Levensloopbestendig SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting) Financiële risico’s Woningmarkt CoalitieakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Pilot Sport en Cultuur
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een voorstel ontwikkeld voor een pilotproject genaamd "Pilot Sport en Cultuur", dat is opgenomen in het coalitieprogramma. Het doel van de pilot is om te onderzoeken hoe inwoners zonder drempels kunnen deelnemen aan sport- en cultuuractiviteiten. De pilot is gepland voor de seizoenen 2024-2025 en 2025-2026, met een budget van € 125.000 voor 2024, gedekt uit de bestemmingsreserve voor eenmalige wensen. De pilot richt zich op het bevorderen van algemeen welzijn, gezondheid en talentontwikkeling, met speciale aandacht voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Het project omvat vier elementen: een digitaal platform genaamd "Yn Beweging", naschoolse activiteiten, deelname aan sport- of cultuuractiviteiten, en extra ondersteuning voor verenigingen. De pilot is bedoeld om te experimenteren en te leren wat werkt, met het oog op het ontwikkelen van toekomstig beleid. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de kaders van de pilot en het college van B&W opdracht te geven tot de uitvoering ervan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in foarstel ûntwikkele foar in pilotprojekt neamd "Pilot Sport en Kultuer", dat opnommen is yn it koalysjeprogramma. It doel fan de pilot is om te ûndersykjen hoe ynwenners sûnder drempels dielnimme kinne oan sport- en kultueraktiviteiten. De pilot is pland foar de seizoenen 2024-2025 en 2025-2026, mei in budzjet fan € 125.000 foar 2024, dekt út de bestimmingsreserve foar ienmalige winsken. De pilot rjochtet him op it befoarderjen fan algemien wolwêzen, sûnens en talintûntwikkeling, mei bysûndere oandacht foar jongere fan 12 oant 16 jier. It projekt befettet fjouwer eleminten: in digitaal platfoarm neamd "Yn Beweging", neiskoalaktiviteiten, dielnimme oan sport- of kultueraktiviteiten, en ekstra stipe foar ferienings. De pilot is bedoeld om te eksperimintearjen en te learen wat wurket, mei it each op it ûntwikkeljen fan takomstich belied. De gemeenteried wurdt frege yn te stimmen mei de kaders fan de pilot en it kolleezje fan B&W opdracht te jaan ta de útfiering derfan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Pilot Sport en Cultuur"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Pilot Sport en Cultuur". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een pilot om inwoners van de gemeente Waadhoeke laagdrempelig te laten deelnemen aan sport- en cultuuractiviteiten. De pilot, gepland voor de seizoenen 2024-2025 en 2025-2026, omvat een digitaal platform voor het aanbod, naschoolse activiteiten, deelname aan sport- en cultuuractiviteiten voor jongeren, en extra ondersteuning voor verenigingen. Het doel is om de sociale cohesie te versterken, de mentale en fysieke gezondheid te bevorderen, en jongeren te binden aan sport- en cultuurverenigingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke kaders en doelstellingen. Het beschrijft de context, urgentie, doelstellingen, en de financiële dekking. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en monitoring van de pilot.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de kaders van de pilot en het college van B&W opdracht te geven tot de voorbereiding en uitvoering ervan. De raad moet ook akkoord gaan met de financiële dekking vanuit de bestemmingsreserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor deze pilot, gezien de bredere context van gemeentelijke uitgaven. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de focus op jongeren en de specifieke leeftijdsgroep die wordt bediend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische haalbaarheid zijn minder duidelijk uitgewerkt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de uitvoering en evaluatieplannen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de kaders van de pilot en de financiële dekking goed te keuren.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest in de vorm van een kleine steekproef onder sport- en cultuuraanbieders. Er is behoefte aan bredere betrokkenheid van stakeholders voor een succesvolle implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale cohesie en gezondheid.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de pilot bedragen €550.000, waarvan €500.000 wordt gedekt uit gereserveerde incidentele middelen en €50.000 uit NPO-middelen. De financiële dekking lijkt adequaat, maar er zijn risico's verbonden aan de aannames over deelnamepercentages en de tijdelijke aard van de pilot.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Pilot Sport en Cultuur Laagdrempelig Gezondheid Jongeren Verenigingsleven Sociale armoede Yn Beweging Rijke schooldag Vrijwilligers BestaanszekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Bitgum - Hillige Kamp en Hemmemastrjitte
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een gewijzigd bestemmingsplan voor Bitgum goedgekeurd, dat de herstructurering van het gebied rond Frânskeleane, Jonkersleane, Hillige Kamp en Hemmemastrjitte mogelijk maakt. Het plan omvat de sloop van 46 sociale huurwoningen en de bouw van 50 nieuwe woningen, waarvan 46 sociale huurwoningen en 4 koopwoningen. Het bestemmingsplan is aangepast na een zienswijze en ambtshalve wijzigingen, waaronder het creëren van meer openbaar groen en het aanpassen van de stedenbouwkundige schets. De raad heeft besloten geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de kosten al zijn vastgelegd in een overeenkomst met de woningcorporatie. Het plan zal na vaststelling gepubliceerd worden, waarna beroep mogelijk is bij de Raad van State.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in feroare bestimmingsplan foar Bitgum goedkard, dat de herstrukturaasje fan it gebiet om Frânskeleane, Jonkersleane, Hillige Kamp en Hemmemastrjitte mooglik makket. It plan behellet de ôfbraak fan 46 sosjale hierwenningen en de bou fan 50 nije wenningen, wêrfan 46 sosjale hierwenningen en 4 keapwenningen. It bestimmingsplan is oanpast nei in sichtwize en ambtshalve feroaringen, wêrûnder it skeppen fan mear iepenbier grien en it oanpasse fan de stedeboukundige skets. De ried hat besletten gjin eksploitaasjeplan fêst te stellen, om't de kosten al fêstlein binne yn in oerienkomst mei de wenningkorporaasje. It plan sil nei fêststelling publisearre wurde, wêrnei berop mooglik is by de Ried fan Steat.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Bitgum - Hillige Kamp en Hemmemastrjitte
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Bitgum - Hillige Kamp en Hemmemastrjitte". Het voorstel betreft de herstructurering van een gebied in Bitgum, waarbij 46 bestaande sociale huurwoningen worden gesloopt en vervangen door 50 nieuwe woningen, waarvan 4 koopwoningen en 46 sociale huurwoningen. Het bestemmingsplan moet worden aangepast om deze ontwikkeling mogelijk te maken. Het plan voorziet in een nieuwe stedenbouwkundige structuur en een vergroting van de openbare ruimte, met aandacht voor inclusiviteit. Er is één zienswijze ontvangen, wat heeft geleid tot enkele wijzigingen in het plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de aanleiding, de participatieprocessen en de financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de duurzaamheid en de langetermijnimpact zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de Reactienota zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. De raad heeft ook al eerder krediet beschikbaar gesteld voor de herinrichting van het openbaar gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het gewijzigde bestemmingsplan, rekening houdend met de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen. Er moet ook worden overwogen of de herstructurering in lijn is met de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het beoogde effect is duidelijk, maar de meetbaarheid van de resultaten en de tijdslijnen voor de uitvoering zijn minder specifiek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de Reactienota en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie, met informatiebijeenkomsten en individuele gesprekken met huurders. Er is voldoende draagvlak onder de betrokken huurders en dorpsbewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, hoewel de herstructurering en vergroting van de openbare ruimte impliciet bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door een eerder beschikbaar gesteld krediet van € 700.000 voor de herinrichting van het openbaar gebied. De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden door de initiatiefnemer gedragen. Verdere financiële details, zoals de langetermijnkosten en eventuele extra financieringsbronnen, worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herstructurering Sociale huurwoningen Openbare ruimte Woningcorporatie Wonen Noordwest Friesland Stedenbouwkundige structuur Zienswijze Reactienota Aerius-Calculator Frânskeleane, Jonkersleane, Hillige Kamp, HemmemastrjitteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Gemeentelijke adviescommissie Omgevingskwaliteit
Samenvatting
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking, wat veranderingen met zich meebrengt voor de advisering over welstand en monumenten. De gemeente Waadhoeke heeft daarom een voorstel gedaan om de huidige adviesstructuur aan te passen. Dit omvat het vaststellen van een gewijzigde gemeenschappelijke regeling voor de welstandscommissie hûs en hiem, het aanpassen van de Erfgoedverordening 2019, en het instellen van een nieuwe Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Omgevingskwaliteit Fryslân. Hûs en hiem wordt aangewezen als adviescommissie voor omgevingsvergunningen voor Rijksmonumenten en welstandscriteria. Deze wijzigingen zijn nodig om de continuïteit van de advisering te waarborgen onder de nieuwe wetgeving. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen de voorgestelde wijzigingen, en er zijn geen extra financiële middelen nodig. De wijzigingen treden in werking tegelijk met de Omgevingswet.
Samenvatting
De Omjouwingswet giet yn op 1 jannewaris 2024, wat feroaringen meibringt foar it advisearjen oer wolstân en monuminten. De gemeente Waadhoeke hat dêrom in foarstel dien om de hjoeddeiske advisearjende struktuer oan te passen. Dat behellet it fêststellen fan in feroare gemeenschappelijke regeling foar de wolstânskommisje hûs en hiem, it oanpasse fan de Erfgoedferoardening 2019, en it ynstellen fan in nije Ferordening op de gemeentlike advisearjende kommisje Omjouwingskwaliteit Fryslân. Hûs en hiem wurdt oanwiisd as advisearjende kommisje foar omjouwingsfergunningen foar Ryksmonuminten en wolstândskriteria. Dizze feroaringen binne needsaaklik om de kontinuïteit fan it advisearjen te wierborkjen ûnder de nije wetjouwing. Der binne gjin sichtwizen yntsjinne tsjin de foarstelde feroaringen, en der binne gjin ekstra finansjele middels nedich. De feroaringen geane yn wurking tagelyk mei de Omjouwingswet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gemeentelijke adviescommissie Omgevingskwaliteit". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeentelijke regelingen en verordeningen in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen zijn gericht op het continueren van de advisering over welstand en monumenten door de commissie hûs en hiem. Dit omvat het aanpassen van de Gemeenschappelijke regeling hûs en hiem, het vaststellen van een nieuwe verordening voor de gemeentelijke adviescommissie Omgevingskwaliteit Fryslân, en het wijzigen van de Erfgoedverordening van de gemeente Waadhoeke.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die nodig zijn om te voldoen aan de eisen van de Omgevingswet. Het bevat duidelijke stappen en beslispunten voor de raad.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen en de verordeningen te wijzigen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze wijzigingen om de continuïteit van de advisering te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voortzetten van de huidige adviespraktijk en de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen alternatieven uitgewerkt, wat de politieke keuze beperkt tot het al dan niet goedkeuren van het voorstel.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 1 januari 2024. Het is meetbaar in termen van de inwerkingtreding van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college toestemming te verlenen voor de vaststelling van de gewijzigde regelingen en verordeningen.
Participatie:
Er is geen sprake geweest van inwonersparticipatie, omdat het om een technische aanpassing gaat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra financiële middelen gemoeid met dit besluit. De financiering van de adviescommissie wordt gedekt door de geheven leges voor de adviezen, en dit verandert niet onder de Omgevingswet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Hûs en hiem Omgevingskwaliteit Erfgoedverordening Gemeenschappelijke regeling Welstandscommissie Rijksmonumenten Adviescommissie Verordening Archeologische monumentenzorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Belastingverordeningen 2024
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 21 december 2023 diverse belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2024 vastgesteld. Deze omvatten onder andere de onroerende-zaakbelastingen, riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, leges, parkeerbelasting, reclamebelasting, lijkbezorgingsrechten en liggelden. De tarieven zijn aangepast op basis van de meest recente waardebepalingen en kostenontwikkelingen. Zo is de OZB-opbrengst verhoogd met 10,2% en zijn de tarieven voor riool- en waterzorgheffing met 9,95% gestegen. De afvalstoffenheffing is licht gedaald, terwijl de tarieven voor parkeer- en reclamebelasting zijn verhoogd. De leges zijn beleidsneutraal omgezet zonder indexering, en de lijkbezorgingsrechten zijn redactioneel gewijzigd zonder tariefaanpassing. De verordeningen worden gepubliceerd en gecommuniceerd via diverse kanalen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 21 desimber 2023 ferskate belêstingferoardeningen en tarieftabellen foar 2024 fêststeld. Dizze behelje ûnder oaren de ûnroerende-zaakbelêstingen, rioel- en wettersoarchheffing, ôffalstoffenheffing, leechjes, parkeerbelêsting, reklamebelêsting, lijkbesoargingsrjochten en liggelden. De tariven binne oanpast op basis fan de meast resinte weardebepalingen en kostûntwikkelingen. Sa is de OZB-opbringst ferhege mei 10,2% en binne de tariven foar rioel- en wettersoarchheffing mei 9,95% stegen. De ôffalstoffenheffing is wat daald, wylst de tariven foar parkeer- en reklamebelêsting ferhege binne. De leechjes binne beliedsneutraal omset sûnder yndeksearring, en de lijkbesoargingsrjochten binne redaksjoneel feroare sûnder tarief-oanpassing. De ferordeningen wurde publisearre en kommunisearre fia ferskate kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassen belastingverordeningen en tarieventabellen". Het voorstel betreft het vaststellen van diverse belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2024, waaronder onroerende-zaakbelastingen, riool- en waterzorgheffing, afvalstoffenheffing, leges, parkeerbelasting, reclamebelasting, lijkbezorgingsrechten en liggelden. De tarieven zijn aangepast op basis van inflatie, kostenontwikkelingen en beleidswijzigingen. Het voorstel houdt rekening met eerdere besluitvorming en de programmabegroting 2024. Er zijn wijzigingen in betalingstermijnen en methodes voor bepaalde belastingen. Het doel is om een wettelijke basis te bieden voor de heffing van gemeentelijke belastingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle relevante belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2024 behandelt en gedetailleerde informatie biedt over de wijzigingen en de onderliggende redenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen vast te stellen. Dit is een jaarlijkse procedure die nodig is om de gemeentelijke belastingen te kunnen heffen en innen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de hoogte van de belastingtarieven en de wijze waarop deze worden aangepast aan inflatie en kostenontwikkelingen. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verhogingen en wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), aangezien het specifieke tarieven en wijzigingen voor 2024 beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. Het lijkt een interne gemeentelijke aangelegenheid te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn in lijn met de programmabegroting 2024. Het voorstel geeft aan dat de tarieven zijn aangepast op basis van kostenontwikkelingen en inflatie, maar er is geen specifieke dekking van eventuele tekorten vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieventabellen Onroerende-zaakbelastingen Riool- en waterzorgheffing Afvalstoffenheffing Leges Parkeerbelasting Reclamebelasting Lijkbezorgingsrechten LiggeldenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Wijziging GR 2024 VRF
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met het ontwerp wijzigingsbesluit voor de Gemeenschappelijke Regeling 2024 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege een wetswijziging en moeten voor 1 juli 2024 worden doorgevoerd. De voorgestelde wijzigingen zijn tot stand gekomen na consultatie van betrokken actoren en gemeenteraadsleden. Er zijn geen risico’s verbonden aan de wijzigingen. De raad kan echter besluiten om toch een zienswijze in te dienen. Na besluitvorming wordt het raadsbesluit doorgestuurd naar het bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân. Indien er zienswijzen worden ingediend, zal het bestuur aangeven hoe hiermee wordt omgegaan. De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten een zienswijze in te dienen waarin wordt gepleit voor een evaluatieperiode van 2 jaar in plaats van de voorgestelde 4 jaar.
Samenvatting
De ried fan Waadhoeke wurdt foarsteld om gjin sicht op saken yn te tsjinjen en yn te stimmen mei it ûntwerp feroaringsbeslút foar de Gemeenschappelijke Regeling 2024 fan de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). Dizze feroarings binne needsaaklik fanwege in wetwiziging en moatte foar 1 july 2024 trochfierd wurde. De foarstelde feroarings binne ta stân kaam nei konsultaasje fan belutsen aktoaren en gemeenteriedsleden. Der binne gjin risiko's ferbûn oan de feroarings. De ried kin lykwols beslute om dochs in sicht op saken yn te tsjinjen. Nei beslútfoarming wurdt it riedsbeslút trochstjoerd nei it bestjoer fan de Veiligheidsregio Fryslân. As der sicht op saken yntsjinne wurde, sil it bestjoer oanjaan hoe't dêrmei omgien wurdt. De ried fan Waadhoeke hat besletten in sicht op saken yn te tsjinjen dêr't pleite wurdt foar in evaluaasjeperioade fan 2 jier yn pleats fan de foarstelde 4 jier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel wijziging GR 2024 VRF". Het voorstel betreft een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân (GR VRF) als gevolg van een wetswijziging. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen en in te stemmen met het ontwerp wijzigingsbesluit. De wijzigingen moeten voor 1 juli 2024 worden doorgevoerd om te voldoen aan de wettelijke eisen. Er zijn geen risico's verbonden aan de wijzigingen en er zijn alternatieven zoals het indienen van een zienswijze. Er heeft geen participatie plaatsgevonden en er zijn geen financiële gevolgen gemeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de noodzakelijke informatie om een besluit te nemen. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor de wijzigingen, en een beschrijving van de procedure na besluitvorming.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen of zij instemmen met het ontwerp wijzigingsbesluit zonder zienswijze in te dienen. De raad kan ook besluiten een zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld in het besluit om een evaluatieperiode van 2 jaar te hanteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemmen met het voorstel zonder zienswijze of dat zij een zienswijze indienen om de evaluatieperiode te verkorten van vier naar twee jaar.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (1 juli 2024). Het is echter niet volledig SMART omdat het niet meetbaar en specifiek is in termen van de inhoudelijke wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van participatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het voorstel zonder zienswijze of dat zij de voorgestelde zienswijze indienen voor een kortere evaluatieperiode.
Participatie:
Er heeft geen participatie plaatsgevonden bij dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld in het voorstel, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Fryslân Wetswijziging Ontwerp wijzigingsbesluit Zienswijze Evaluatieperiode Wet- en regelgeving Democratische legitimatie Consultatie ToestemmingsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17.a Zienswijze GR Fryslân-West Empatec (implementatie businesscase)
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om de eerder vastgestelde zienswijze op de tweede wijziging van de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West in te dienen als wensen en bedenkingen op het implementatieplan voor de businesscase van werkleerbedrijf Empatec. Er worden geen aanvullende wensen en bedenkingen toegevoegd. Dit besluit is genomen om de implementatie van het plan niet te vertragen, met de verwachting dat de opmerkingen uit de zienswijze worden verwerkt in een aangepast implementatieplan of een addendum. De raden van de betrokken gemeenten hebben gezamenlijk een zienswijze opgesteld, die voldoende aanknopingspunten biedt voor aanpassingen aan het implementatieplan. De uitvoering van het plan vereist geen extra financiële middelen, aangezien dit al is opgenomen in de bestaande begroting.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om de earder fêststelde sjenwize op de twadde feroaring fan de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West yn te dienen as winsken en betinkingen op it implementaasjeplan foar de businesscase fan wurkleerbedriuw Empatec. Der wurde gjin oanfoljende winsken en betinkingen tafoege. Dit beslút is nommen om de implementaasje fan it plan net te fertragen, mei de ferwachting dat de opmerkings út de sjenwize ferwurke wurde yn in oanpast implementaasjeplan of in addendum. De rieden fan de belutsen gemeenten hawwe gesamelik in sjenwize opsteld, dy't genôch oanslachpunten biedt foar oanpassings oan it implementaasjeplan. De útfiering fan it plan freget gjin ekstra finansjele middels, om't dit al opnommen is yn de besteande begrutting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Indienen wensen en bedenkingen implementatieplan businesscase werkleerbedrijf Empatec." Het voorstel betreft het indienen van wensen en bedenkingen door de gemeenteraad van Waadhoeke op het implementatieplan van de businesscase voor het werkleerbedrijf Empatec. De raad heeft eerder een zienswijze vastgesteld op de tweede wijziging van de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West, die ook van toepassing is op het implementatieplan. De radenwerkgroep heeft geconstateerd dat deze zienswijze niet volledig is verwerkt in het implementatieplan. Om vertraging te voorkomen, worden geen aanvullende wensen en bedenkingen ingediend, maar verwacht men dat de zienswijze alsnog wordt verwerkt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, achtergrond en de stappen die zijn genomen duidelijk beschrijft. Echter, er is een kanttekening dat de zienswijze niet volledig is verwerkt in het implementatieplan, wat een lacune in de volledigheid van het implementatieplan zelf aangeeft.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om wensen en bedenkingen te uiten over het implementatieplan. De raad heeft ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de zienswijze op de tweede wijziging van de gemeenschappelijke regeling wordt verwerkt in het implementatieplan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij aanvullende wensen en bedenkingen willen indienen of vertrouwen op de toezegging dat de zienswijze alsnog wordt verwerkt. Dit is een keuze tussen het risico van vertraging en het waarborgen van de volledigheid van het implementatieplan.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral omdat het afhangt van de toezegging dat de zienswijze wordt verwerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar de afhankelijkheid van de verwerking van de zienswijze kan als een zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de afgegeven zienswijze als wensen en bedenkingen in te brengen en geen aanvullende wensen en bedenkingen uit te brengen op het implementatieplan.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen aanvullende financiële middelen nodig voor de uitvoering van het implementatieplan, aangezien dit al is opgenomen in de begroting van de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West/Empatec. Het implementatieplan bevat een hoofdstuk over financiën dat de begroting en meerjarenbegroting behandelt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Implementatieplan Businesscase Empatec Zienswijze Gemeenschappelijke regeling Participatiewet Governance Radenwerkgroep Organisatiestructuur FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Jaarstukken 2022 Openbaar onderwijs
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke wordt gevraagd om de jaarrekening van 2022 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nemen van het bestuursverslag en de jaarrekening van 2022 van Stichting samenwerkingsbestuur KyK. Beide organisaties hebben een positief financieel resultaat behaald in 2022, met Elan Onderwijsgroep die een positief resultaat van € 897.770 rapporteert en samenwerkingsbestuur KyK een positief resultaat van € 464.000. Beide organisaties hebben voldoende eigen vermogen om toekomstige financiële risico's op te vangen. De jaarrekeningen zijn voorzien van een goedkeurende controleverklaring door een onafhankelijke accountant. Er zijn enkele risico's geïdentificeerd, zoals dalende leerlingenaantallen bij Elan Onderwijsgroep en de financiële verantwoordelijkheid voor schoolonderhoud. De goedkeuring van de jaarstukken heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke wurdt frege om de jierrekken fan 2022 fan Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nimmen fan it bestjoersferslach en de jierrekken fan 2022 fan Stichting samenwerkingsbestjoer KyK. Beide organisaasjes hawwe in posityf finansjeel resultaat behelle yn 2022, mei Elan Onderwijsgroep dy't in posityf resultaat fan € 897.770 rapportearret en samenwerkingsbestjoer KyK in posityf resultaat fan € 464.000. Beide organisaasjes hawwe genôch eigen fermogen om takomstige finansjele riziko's op te fangen. De jierrekken binne foarsjoen fan in goedkuerjende kontroleverklearring troch in ûnôfhinklike akkountant. Der binne in pear riziko's identifisearre, lykas dalende learlingeaantallen by Elan Onderwijsgroep en de finansjele ferantwurdlikheid foar skoalûnderhâld. De goedkuring fan de jierstikken hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2022 Elan Onderwijsgroep en samenwerkingsbestuur KyK". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarrekening van 2022 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nemen van het bestuursverslag van 2022 van Stichting samenwerkingsbestuur KyK. Beide organisaties hebben een positief financieel resultaat behaald en beschikken over voldoende eigen vermogen om toekomstige financiële risico's op te vangen. De jaarrekeningen zijn voorzien van een goedkeurende controleverklaring door een onafhankelijke accountant.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde financiële informatie en controleverklaringen bevat. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële positie van beide onderwijsorganisaties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de jaarrekening van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nemen van de jaarstukken van samenwerkingsbestuur KyK. Dit valt onder hun toezichthoudende taak zoals vastgelegd in de Wet Primair Onderwijs.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve goedkeuring betreft. De raad moet echter wel overwegen of de financiële gezondheid en de risico's adequaat zijn beheerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en controleverklaringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nemen van de jaarstukken van samenwerkingsbestuur KyK.
Participatie:
Er is geen directe relatie met inwonersparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het goedkeuren van de jaarrekening heeft geen financiële consequenties voor de gemeente. Beide onderwijsorganisaties hebben een positief resultaat behaald en beschikken over voldoende eigen vermogen om toekomstige risico's op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Samenwerkingsbestuur KyK Jaarrekening 2022 Positief resultaat Eigen vermogen Liquiditeit Solvabiliteit Controleverklaring Onderwijs LeerlingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Begroting 2023 Openbaar onderwijs
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 21 december 2023 besloten om de begroting van 2023 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nemen van de begroting van samenwerkingsbestuur KyK. Elan Onderwijsgroep, die 21 scholen beheert in Friesland, heeft een sluitende begroting ingediend. Samenwerkingsbestuur KyK, dat 23 scholen in Friesland beheert, heeft voldoende reserves om een negatief exploitatieresultaat op te vangen. Er zijn enkele risico's geïdentificeerd, zoals afnemende leerlingenaantallen en moeilijkheden bij het invullen van vacatures, maar beide besturen hebben voldoende financiële buffers om eventuele tegenvallers op te vangen. Het besluit heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. Na de besluitvorming wordt een brief gestuurd naar beide onderwijsorganisaties om hen te informeren over het besluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 21 desimber 2023 besletten om de begrutting fan 2023 fan Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nimmen fan de begrutting fan gearwurkingsbestjoer KyK. Elan Onderwijsgroep, dy't 21 skoallen yn Fryslân behearret, hat in slútende begrutting yntsjinne. Gearwurkingsbestjoer KyK, dat 23 skoallen yn Fryslân behearret, hat genôch reserve om in negatyf eksploitaasjeresultaat op te fangen. Der binne in pear risiko's identifisearre, lykas ôfnimmende learlingeaantallen en problemen by it ynfollen fan fakatueres, mar beide bestjoeren hawwe genôch finansjele buffers om eventuele ûntfallen op te fangen. It beslút hat gjin finansjele gefolgen foar de gemeente. Nei de beslútvorming wurdt in brief stjoerd nei beide ûnderwiisorganisaasjes om harren te ynformearjen oer it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2023 Elan Onderwijsgroep en samenwerkingsbestuur KyK". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de begroting van 2023 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en om kennis te nemen van de begroting van samenwerkingsbestuur KyK. Elan Onderwijsgroep beheert 21 scholen, waarvan 15 in de gemeente Waadhoeke. KyK is een fusie van twee stichtingen en beheert 23 scholen in Friesland. De begroting van Elan is sluitend, terwijl KyK een negatief exploitatieresultaat heeft, maar voldoende reserves om dit op te vangen. De focus ligt op het handhaven van onderwijskwaliteit ondanks demografische en personele uitdagingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, de financiële situatie van beide onderwijsorganisaties, en de rol van de gemeenteraad. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoud van de begrotingen zelf zou nuttig kunnen zijn voor een diepere beoordeling.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begroting van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en om kennis te nemen van de begroting van samenwerkingsbestuur KyK. Dit is in lijn met de wettelijke verplichtingen zoals vastgelegd in de Wet Primair Onderwijs.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de begroting van Elan Onderwijsgroep. De raad moet beslissen of de begroting voldoet aan de eisen en of de risico's voldoende zijn afgedekt. Er zijn geen alternatieven voorgesteld, wat de keuze beperkt tot goedkeuring of afkeuring.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het beoogde effect is duidelijk, maar er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en om kennis te nemen van de begroting van samenwerkingsbestuur KyK.
Participatie:
Er is geen directe relatie met inwonersparticipatie in dit voorstel. Het betreft interne goedkeuringen en kennisnemingen binnen de gemeentelijke en onderwijsstructuren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en personele aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het goedkeuren van de begroting van Elan Onderwijsgroep heeft geen directe financiële consequenties voor de gemeente, aangezien Elan voldoende weerstandsvermogen heeft. KyK heeft voldoende reserves om het negatieve exploitatieresultaat op te vangen. De financiële risico's lijken beheersbaar binnen de huidige vermogenspositie van de besturen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Begroting 2023 Samenwerkingsbestuur KyK Scholen Onderwijskwaliteit Reserves Personeel Huisvesting Leerlingenaantallen FusieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Formatie griffie 2024
Samenvatting
De werkgeverscommissie van de gemeente Waadhoeke heeft besloten om de formatie van de griffie te verhogen vanwege een structureel te hoge werkdruk. Dit komt door een toename van taken en complexiteit in de werkzaamheden van de griffie. De formatie voor administratieve ondersteuning wordt met 0,55 fte uitgebreid, wat neerkomt op een extra loonkosten van € 34.500,- voor 2024. Deze kosten worden gedekt uit de post Onvoorzien Structureel. Het doel van de uitbreiding is om de werkdruk te verminderen, het ziekteverzuim te verlagen en de ondersteuning van de raad te verbeteren. De raad zal hierover beslissen in de vergadering van 21 december 2023.
Samenvatting
De wurkjouwerskommissje fan de gemeente Waadhoeke hat besletten om de formatie fan de griffy te ferheegjen fanwege in struktureel te hege wurkdruk. Dit komt troch in taljochting fan taken en kompleksiteit yn de wurksumheden fan de griffy. De formatie foar administratieve stipe wurdt mei 0,55 fte útwreide, wat delkomt op in ekstra loonkosten fan € 34.500,- foar 2024. Dizze kosten wurde dekt út de post Onfoarsjoen Struktureel. It doel fan de útwreiding is om de wurkdruk te ferlichten, it sykteferzuim te ferlagen en de stipe oan de ried te ferbetterjen. De ried sil hjir oer beslisse yn de gearkomst fan 21 desimber 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Formatie griffie 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Formatie griffie 2024". Het voorstel beoogt de formatie van de griffie van de gemeente Waadhoeke uit te breiden met 0,55 fte voor administratieve ondersteuning. Dit is noodzakelijk vanwege de structureel hoge werkdruk door toenemende en complexere taken. De financiële gevolgen van €34.500,- worden gedekt uit de post Onvoorzien Structureel. Het doel is om de werkdruk te verlagen, ziekteverzuim te verminderen en de ondersteuning van de raad te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, de huidige situatie, de beoogde effecten en de financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke taken en verantwoordelijkheden die de extra formatie zal vervullen, ontbreekt.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de formatie-uitbreiding en de financiële dekking te bekrachtigen. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet toekennen van de extra middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de verhoging van de formatie en de bijbehorende kosten gerechtvaardigd zijn. Dit omvat een afweging tussen de noodzaak van extra ondersteuning en de financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek, meetbaar (0,55 fte en €34.500,-), en tijdgebonden (per 1 januari 2024). Het is echter minder specifiek over hoe de werkdruk precies zal worden verminderd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de verwachte resultaten zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de formatie-uitbreiding goed te keuren en de financiële dekking uit de post Onvoorzien Structureel te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van medewerkers of andere belanghebbenden buiten de werkgeverscommissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op organisatorische en personele aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €34.500,- voor 2024, gedekt uit de post Onvoorzien Structureel. Dit suggereert dat er geen directe impact op andere budgetten is, maar het gebruik van de post Onvoorzien Structureel kan toekomstige flexibiliteit beperken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griffie Werkdruk Uitbreiding Ondersteuning Werkgeverscommissie Ziekteverzuim Formatie Financiële gevolgen Overuren VergaderintensiteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 22 Elfde begrotingswijziging 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 21 december 2023 besloten om de elfde wijziging van de programmabegroting 2023 vast te stellen. Deze wijziging is voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders en behandeld op 28 november 2023. Het doel van de wijziging is om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, waardoor de begroting een actueler beeld geeft. De financiële gevolgen van deze wijziging zijn opgenomen in een bijlage bij het besluit. Na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 21 desimber 2023 besletten om de alvefte oanpassing fan de programmabegroting 2023 fêst te stellen. Dizze oanpassing is foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en behannele op 28 novimber 2023. It doel fan de oanpassing is om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen, wêrtroch't de begroting in aktueler byld jout. De finansjele gefolgen fan dizze oanpassing binne opnommen yn in bylage by it beslút. Nei goedkarring troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Elfde begrotingswijziging 2023". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2023. Het doel van deze wijziging is om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële positie van de gemeente, zoals de post onvoorzien en diverse reserves, up-to-date is. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet deze wijziging vaststellen. Na goedkeuring kan de wijziging worden uitgevoerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een besluit te nemen. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven vermeld, wat kan duiden op een duidelijke en eenduidige wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begrotingswijziging vast te stellen. Dit is een wettelijke taak conform de Gemeentewet, waarbij de raad het budgetrecht uitoefent.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technisch van aard is. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en daarmee de financiële planning van de gemeente aanpast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het de begroting aanpast aan actuele ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het ontbreken van alternatieven of kanttekeningen kan als een gemis worden gezien voor een volledig SMART-voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de elfde begrotingswijziging van 2023 goed te keuren, zodat deze kan worden uitgevoerd.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven in het voorstel. Dit kan te maken hebben met de technische aard van de begrotingswijziging, die mogelijk geen directe participatie vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt geen directe focus te hebben binnen deze begrotingswijziging.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe eventuele extra kosten worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting Budgetrecht Gemeentewet Ontwikkelingen Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BijlageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Budgetoverheveling via 12e begrotingswijziging 2023
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt voor om niet volledig bestede budgetten van 2023, ter waarde van € 5.789.546, over te hevelen naar 2024 door deze toe te voegen aan de reserve jaarovergang. Dit gebeurt via de 12e begrotingswijziging van 2023. Het doel is om de activiteiten waarvoor deze budgetten zijn bedoeld alsnog uit te voeren in 2024. De reserve jaarovergang is specifiek ingesteld voor het overhevelen van budgetten tussen begrotingsjaren. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals budgetten die niet aan de criteria voldoen en budgetten die jaarlijks worden overgeheveld vanwege capaciteitsproblemen of andere redenen. Alternatieven zijn het niet overhevelen van budgetten, wat een positiever jaarresultaat zou geven, of het instellen van bestemmingsreserves. Het voorstel is tot stand gekomen na overleg met budgethouders en toetsing aan de criteria voor budgetoverheveling.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt foar om net folslein bestege budzjetten fan 2023, mei in wearde fan € 5.789.546, oer te heljen nei 2024 troch dizze ta te foegjen oan de reserve jieroergong. Dit barret troch de 12e begrotingswiziging fan 2023. It doel is om de aktiviteiten dêr't dizze budzjetten foar bedoeld binne alsnog út te fieren yn 2024. De reserve jieroergong is spesifiek ynsteld foar it oerheljen fan budzjetten tusken begrotingsjierren. Der binne in pear kanttekeningen, lykas budzjetten dy't net oan de kritearia foldogge en budzjetten dy't jierliks oerhelle wurde fanwege kapasiteitsproblemen of oare redenen. Alternativen binne it net oerheljen fan budzjetten, wat in posityver jierresultaat jaan soe, of it ynstellen fan bestimmingsreserves. It foarstel is ta stân kommen nei oerlis mei budzjetbehearhâlders en toetsing oan de kritearia foar budzjetoerheljen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Budgetoverheveling via 12e begrotingswijziging 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Budgetoverheveling via 12e begrotingswijziging 2023". Het voorstel beoogt om niet (geheel) bestede budgetten van 2023, ter grootte van € 5.789.546, over te hevelen naar 2024 door deze toe te voegen aan de reserve jaarovergang. Dit stelt de gemeente in staat om de activiteiten waarvoor deze budgetten oorspronkelijk waren bedoeld, alsnog uit te voeren in 2024. De 12e begrotingswijziging van 2023, waarin deze overheveling is verwerkt, dient te worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg over de noodzaak van de budgetoverheveling, de criteria die zijn gehanteerd, en de financiële implicaties. Er is echter weinig detail over de specifieke activiteiten die worden beïnvloed.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de budgetoverheveling mogelijk te maken. Dit is essentieel voor de voortgang van geplande activiteiten in 2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het wenselijk is om de niet bestede budgetten over te hevelen naar 2024 of om deze in het jaarresultaat van 2023 te laten vallen. Dit heeft invloed op de financiële rapportage en de uitvoering van activiteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat moet worden overgeheveld. Het is tijdgebonden, aangezien de beslissing vóór 31 december moet worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er zijn kanttekeningen over budgetten die niet aan de criteria voldoen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de niet (geheel) bestede budgetten over te hevelen naar 2024 en de 12e begrotingswijziging 2023 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen door informatie van budgethouders binnen de organisatie te verzamelen en te toetsen aan interne criteria en het BBV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft als financieel gevolg dat € 5.789.546 wordt overgeheveld naar 2024. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het gaat om het overhevelen van bestaande budgetten naar een reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budgetoverheveling Begrotingswijziging Reserve jaarovergang Niet bestede budgetten Activiteiten Jaarrekening Incidentele budgetten Begrotingsrechtmatigheid Resultaatbestemming BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht: