11-07-2019 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een lijst van ingekomen stukken te zijn die tijdens een raadsvergadering besproken kunnen worden. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar eerder een opsomming van onderwerpen die ter kennisname zijn ingediend. Hieronder volgt een analyse op basis van de vragen:
1. Titel en samenvatting: Er is geen specifieke titel voor een voorstel, amendement of motie. De lijst bevat ingekomen stukken zoals de "Harmonisatie Drank- en Horecaverordening" en "Ondersteuning lokale energie initiatieven". Deze stukken zijn ter kennisname ingediend en kunnen tijdens de raadsvergadering besproken worden.
2. Volledigheid van het voorstel: De volledigheid van de ingekomen stukken kan niet beoordeeld worden zonder de inhoudelijke documenten. De lijst zelf lijkt een standaard opsomming te zijn zonder verdere details.
3. Rol van de raad: De raad kan vragen stellen over de ingekomen stukken en de voorgestelde wijze van afhandelen tijdens de raadsvergadering. De raad heeft een controlerende en adviserende rol.
4. Politieke keuzes: Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op hoe de raad omgaat met de onderwerpen zoals de harmonisatie van verordeningen of de ondersteuning van lokale energie-initiatieven. Dit kan beleidsmatige en financiële implicaties hebben.
5. SMART en inconsequenties: Zonder de inhoudelijke documenten is het niet mogelijk om te beoordelen of de voorstellen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn of of er inconsequenties zijn.
6. Besluit van de raad: De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken of dat er verdere actie nodig is.
7. Participatie: Er is geen informatie over participatie in de lijst van ingekomen stukken. Dit zou in de inhoudelijke documenten moeten worden vermeld.
8. Duurzaamheid: Duurzaamheid kan relevant zijn, met name bij het stuk over "Ondersteuning lokale energie initiatieven". Dit onderwerp kan betrekking hebben op duurzame energieoplossingen.
9. Financiële gevolgen: Er is geen informatie over de financiële gevolgen in de lijst. Dit zou in de inhoudelijke documenten moeten worden gespecificeerd, inclusief eventuele dekkingsvoorstellen.
Zonder de volledige inhoud van de ingekomen stukken is een gedetailleerde analyse beperkt. De lijst biedt een overzicht van onderwerpen die verdere bespreking en besluitvorming vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Raadsvergadering Harmonisatie Drank- en Horecaverordening Ondersteuning Lokale energie initiatieven Gemeenschappelijk financieel toezichtkader Meerjarenbegroting Concept brief GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 003 Mededelingen
Drs.m.c.m. Waanders
Onbekende spreker
G.d. Geldof
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 004.a Vergadering gemeenteraad 27 juni 2019
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst 27 juni 2019
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 005 Insprekers:
J. Dijkstra - Wethouder
S. Knol
S. Knol
Agendapunt 011 Initiatiefvoorstel kleiner wonen Berltsum
S. Knol
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
S. Knol
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
S. Knol
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
S. Knol
G.d. Geldof
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
T. Wijnia
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
S. Knol
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
S. Knol
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
S. Knol
S. Knol
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
S. Knol
J. Dijkstra - Wethouder
S. Knol
S. Knol
J. Dijkstra - Wethouder
S. Knol
J. Dijkstra - Wethouder
S. Knol
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
S. Knol
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Knol
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
S. Knol
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
T. Wijnia
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
S. Knol
Drs.m.c.m. Waanders
T. Wijnia
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
00:19:24 - 00:22:03 - 00:25:59 - 00:28:05 - 00:39:58 - 00:40:49 - 00:44:52 - 00:45:16 - 00:46:52 - 00:48:13 - 00:49:41 - 00:49:43 - 00:50:04 - 00:50:51 - 00:51:13 - 00:52:54 - 00:53:13 - 00:54:32 - 00:56:08 - 00:56:14 - 00:56:20 - 00:59:53 - 01:25:45 - 01:27:02 - 01:29:34 - 01:30:14 - 01:31:31 - 01:31:59 - 01:32:38 - 01:33:46 - 01:35:08 - 01:35:08 - 01:35:42 - 01:35:42 - 01:35:58 - 01:35:58 - 01:38:21 - 01:38:21 - 01:38:41 - 01:38:41 - 01:38:52 - 01:38:52 - 01:38:54 - 01:38:54 - 01:39:09 - 01:40:34 - 01:40:34 - 01:40:34 - 01:43:34 - 01:43:34 - 01:43:34 - 01:47:17 - 01:47:17 - 01:47:17 - 01:49:58 - 01:49:58 - 01:49:58 - 01:50:52 - 01:50:52 - 01:50:52 - 01:55:46 - 01:55:46 - 01:55:46 - 01:56:55 - 01:56:55 - 01:56:55 - 01:58:11 - 01:58:11 - 01:58:11 - 01:59:08 - 01:59:08 - 01:59:08 - 01:59:52 - 01:59:52 - 01:59:52 - 02:01:18 - 02:01:18 - 02:01:18 - 02:01:57 - 02:01:57 - 02:01:57 - 02:02:48 - 02:02:48 - 02:02:48 - 02:59:45 - 02:59:45
D. Bloem-hofman -
J. Dijkstra - Wethouder
00:41:04 - 00:43:27 - 00:45:17 - 00:47:28 - 00:48:45 - 00:50:03 - 00:50:08 - 00:50:52 - 00:51:40 - 00:51:41 - 00:51:43 - 00:51:47 - 00:52:49 - 00:52:53 - 00:52:55 - 01:30:25 - 01:35:17 - 01:35:17 - 01:37:09 - 01:37:09 - 01:37:10 - 01:37:10 - 01:38:25 - 01:38:25 - 01:38:50 - 01:38:50 - 01:38:53 - 01:38:53 - 01:51:12 - 01:51:12 - 01:51:12 - 01:56:56 - 01:56:56 - 01:56:56 - 01:57:38 - 01:57:38 - 01:57:38 - 01:57:42 - 01:57:42 - 01:57:42 - 01:57:59 - 01:57:59 - 01:57:59 - 01:59:14 - 01:59:14 - 01:59:14
Agendapunt 008 beleidsharmonisatie binnensport
Uniform Sportbeleid in Waadhoeke: Einde aan Verschillende Regelingen
De gemeente Waadhoeke zet een belangrijke stap richting een uniform sportbeleid. Vanaf 2020 worden de subsidies en huurtarieven voor gymzalen gelijkgetrokken, wat een einde maakt aan de verschillende regelingen die nog stammen uit de tijd van de voormalige gemeenten. Het voorstel streeft naar betaalbare sportmogelijkheden voor iedereen en is budgetneutraal.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de harmonisatie van het binnensportbeleid in Waadhoeke, was er weinig discussie over het voorstel. Toch werden er enkele belangrijke vragen gesteld over de details van de nieuwe subsidieregeling. Het voorstel houdt in dat de specifieke subsidieregeling van voormalig Littenseradiel wordt afgeschaft en dat er een STK-subsidie wordt ingevoerd voor alle gymverenigingen. Daarnaast worden de huurtarieven voor gymzalen vastgesteld op €6 per uur voor lokale verenigingen.CDA-raadslid Danes benadrukte het belang van sport voor iedereen: "Sport is in het algemeen belang. Iedereen heeft het recht om te sporten." Hij prees het voorstel voor het verlagen van de huurtarieven en het creëren van een uniform systeem. "Dat is een voordeel," voegde hij toe.
Er was echter enige verwarring over welke verenigingen precies in aanmerking komen voor de nieuwe STK-subsidie. Wethouder Diekstra gaf toe dat dit niet zijn portefeuille was, maar verzekerde dat het budget momenteel niet volledig benut wordt en dat er ruimte is voor uitbreiding van de regeling. "Er kunnen meer verenigingen aan deelnemen," aldus Diekstra.
De discussie leidde tot een toezegging van de wethouder om de tekst van het voorstel te verduidelijken, zodat er geen verkeerde verwachtingen ontstaan. "We zullen dat nog even toevoegen in de tekst," beloofde hij.
Het college zal na de raadsbehandeling een definitief besluit nemen, waarna de verenigingen geïnformeerd worden over de veranderingen. Het nieuwe beleid moet ervoor zorgen dat sport toegankelijk en betaalbaar blijft voor alle inwoners van Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke werkt aan de harmonisatie van het binnensportbeleid, dat betrekking heeft op subsidies en huurtarieven voor gymzalen. Momenteel zijn er verschillende regelingen vanuit de voormalige gemeenten, maar vanaf 2020 wordt een uniform en transparant systeem ingevoerd. Het voorstel omvat het afschaffen van de specifieke subsidieregeling van voormalig Littenseradiel en het invoeren van een STK-subsidie voor alle gymverenigingen. Daarnaast worden de huurtarieven voor gymzalen vastgesteld op €6 per uur voor lokale verenigingen. Dit beleid is budgetneutraal en streeft naar het behoud van betaalbare sportmogelijkheden. Na de raadsbehandeling zal het college een definitief besluit nemen, waarna verenigingen geïnformeerd worden over de veranderingen.
Uniform Sportbelied yn Waadhoeke: Ein oan Ferskillende Regelingen
De gemeente Waadhoeke set in wichtige stap nei in uniform sportbelied. Fanôf 2020 wurde de subsydzjes en hierprijzen foar gymnastyksealen lyk lutsen, wat in ein makket oan de ferskillende regelingen dy't noch stamje út de tiid fan de foarige gemeenten. It foarstel stribbet nei betaalbere sportmogelijkheden foar elkenien en is budzjetneutraal.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering oer de harmonisaasje fan it binnensportbelied yn Waadhoeke, wie der mar min diskusje oer it foarstel. Doch waarden der in pear wichtige fragen steld oer de details fan de nije subsydzjeregeling. It foarstel behellet dat de spesifike subsydzjeregeling fan foarhinne Littenseradiel ôfskaft wurdt en dat der in STK-subsydzje ynfierd wurdt foar alle gymnastykferienings. Dêrneist wurde de húrtaryven foar gymnastyksealen fêststeld op €6 per oere foar lokale ferienings.CDA-radsled Danes benadrukte it belang fan sport foar elkenien: "Sport is yn it algemien belang. Elkenien hat it rjocht om te sporten." Hy prees it foarstel om de húrtaryven te ferleegjen en in uniform systeem te meitsjen. "Dat is in foardiel," foegde er ta.
Der wie lykwols wat ferwarring oer hokker ferienings krekt yn oanmerking komme foar de nije STK-subsydzje. Wethâlder Diekstra joech ta dat dit net syn portefúljewurk wie, mar fersekere dat it budzjet op it stuit net hielendal benut wurdt en dat der romte is foar útwreiding fan de regeling. "Der kinne mear ferienings oan dielnimme," sa Diekstra.
De diskusje liede ta in tastimming fan de wethâlder om de tekst fan it foarstel te ferdúdlikjen, sadat der gjin ferkearde ferwachtingen ûntstean. "Wy sille dat noch even tafoegje yn de tekst," beloofde er.
It kolleezje sil nei de riedsbehandeling in definityf beslút nimme, wêrnei't de ferienings ynformearre wurde oer de feroaringen. It nije belied moat derfoar soargje dat sport tagonklik en betelber bliuwt foar alle ynwenners fan Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke wurket oan de harmonisaasje fan it binnensportbelied, dat betrekking hat op subsydzjes en húrtariven foar gymnastyksealen. Op dit stuit binne der ferskillende regelingen fanút de foarige gemeenten, mar fanôf 2020 wurdt in ienfâldich en trochskynend systeem ynfierd. It foarstel behellet it ôfskaffen fan de spesifike subsydzjeregeling fan foarhinne Littenseradiel en it ynfieren fan in STK-subsydzje foar alle gymnastykferienings. Dêrneist wurde de húrtariven foar gymnastyksealen fêststeld op €6 per oere foar lokale ferienings. Dit belied is budzjetneutraal en stribbet nei it behâld fan betaalbere sportmogelijkheden. Nei de riedsbehandeling sil it kolleezje in definityf beslút nimme, wêrnei ferienings ynformearre wurde oer de feroaringen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsharmonisatie binnensport". Het voorstel richt zich op het harmoniseren van subsidies en huurtarieven voor gymzalen binnen de gemeente Waadhoeke. Momenteel zijn er verschillende regelingen van kracht vanuit de voormalige gemeenten. Het voorstel beoogt een eenvoudig en transparant subsidie- en tarievenstelsel te implementeren, dat budgetneutraal is voor de gemeente. De harmonisatie moet per 1 januari 2020 ingaan, zodat sportverenigingen zich kunnen aanpassen aan de veranderingen. Het voorstel omvat het afschaffen van een specifieke subsidieregeling en het vaststellen van een uniform huurtarief voor gymzalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen, en de financiële implicaties beschrijft. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op individuele verenigingen en mogelijke alternatieven zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen zienswijze te geven over de beleidsharmonisatie binnensport, wat impliceert dat de raad instemt met het voorstel zonder verdere discussie of aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afschaffen van de specifieke subsidieregeling van voormalig Littenseradiel en het vaststellen van een uniform huurtarief. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport voor inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke doelen en een tijdlijn bevat. Echter, de meetbaarheid van de maatschappelijke effecten en de acceptatie door verenigingen zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op verenigingen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze te geven, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde harmonisatie zonder verdere aanpassingen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via een verdiepingssessie met belanghebbenden, maar het is onduidelijk hoe breed deze participatie was en in hoeverre de input is meegenomen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in dit voorstel, aangezien de focus ligt op financiële en organisatorische harmonisatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien het voorstel budgetneutraal is. Er is een plafond voor de STK-subsidie en de huurinkomsten worden geacht niet significant te veranderen. Eventuele budgettaire nadelen worden meegenomen in de rekenkundige verwerking van het Sportbesluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsharmonisatie Binnensport Subsidies Huurtarieven Gymzalen Sportverenigingen Subsidieaanvragen Uitgangspuntennotitie STK subsidie KostprijsVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 009 beleidsharmonisatie buitensport
Sportverenigingen Waadhoeke in de knel door nieuw beleid
De gemeente Waadhoeke werkt aan een harmonisatie van het beleid voor buitensportverenigingen. Dit moet leiden tot een eenvoudig en transparant systeem dat budgetneutraal is voor de gemeente. Maar tijdens het debat in de gemeenteraad bleek dat niet iedereen overtuigd is van de voordelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeente Waadhoeke zijn de regels voor buitensportverenigingen nog steeds een lappendeken van oude regelingen uit de tijd van de fusie. Het nieuwe voorstel moet daar verandering in brengen door subsidies en huurtarieven gelijk te trekken en een compensatieregeling voor gemeentelijke heffingen zoals de onroerendezaakbelasting (OZB) in te voeren. Het doel is om sport toegankelijk te houden en de verschillen tussen oude en nieuwe regelingen te beperken. Maar tijdens het debat in de gemeenteraad bleek dat niet iedereen overtuigd is van de voordelen.De heer Terpstra van de VVD, die vanwege zijn bestuursfunctie bij een buitensportvereniging niet aan het debat deelnam, werd vervangen door zijn partijgenoot de heer Vogels. "Waarom draait de gemeente niet gewoon zelf op voor het onderhoud van de sportvelden?" vroeg Vogels zich af. Hij benadrukte dat vrijwilligers nu veel werk verzetten, maar dat dit niet altijd houdbaar is.
De heer Van Wijk van Sam had moeite met de complexiteit van het voorstel. "Na een goed gesprek met de ambtenaar begrijp ik het nu wel," gaf hij toe. Toch maakte hij zich zorgen over de financiële gevolgen voor sommige verenigingen. "De informatie is erg kort dag verstrekt, sommige clubs hebben helemaal niks ontvangen," aldus Van Wijk. Hij pleitte voor een evaluatie na een jaar om te zien of verenigingen in de problemen komen.
De heer Arends van Gemeentebelangen wees erop dat de harmonisatie niet voor alle verenigingen budgetneutraal uitpakt. "Het is zeker niet budgetneutraal voor de verenigingen," stelde hij. Arends vroeg zich af of het college bereid is om een lager OZB-tarief voor sportaccommodaties te hanteren.
Ook het CDA, bij monde van de heer Hoekstra, steunde de oproep voor een evaluatie. "We willen niet dat verenigingen omvallen," zei hij. Hoekstra vroeg zich af waarom de gemeente het onderhoud van sportvelden zou overnemen als vrijwilligers dat nu goed doen.
Wethouder Diekstra probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat de gemeente in gesprek blijft met verenigingen die in de knel komen. "We willen het beste voor de sportverenigingen en zullen waar nodig bijsturen," beloofde ze.
Uiteindelijk besloot de gemeenteraad geen zienswijze kenbaar te maken over de voorgestelde wijzigingen, maar de toezegging van de wethouder om in gesprek te blijven met de verenigingen werd als positief ervaren. De soep en broodjes tijdens de pauze boden even een moment van rust, maar de zorgen over de toekomst van de sportverenigingen in Waadhoeke blijven.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke werkt aan de harmonisatie van beleid voor buitensportverenigingen, die momenteel nog onder verschillende regelingen van voormalige gemeenten vallen. Het voorstel richt zich op het gelijktrekken van subsidies, huurtarieven voor sportvelden en een compensatieregeling voor gemeentelijke heffingen zoals OZB. De harmonisatie is bedoeld om een eenvoudig en transparant systeem te creëren dat budgetneutraal is voor de gemeente. Het voorstel omvat het beëindigen van vier structurele subsidieregelingen, het behouden van bijdragen voor geprivatiseerde sportvelden, en het invoeren van een nieuwe subsidieregeling voor OZB-compensatie. Er is ook een overgangsregeling van vier jaar voor verenigingen die financieel nadeel ondervinden. Het doel is om sport toegankelijk te houden en de verschillen tussen oude en nieuwe regelingen te beperken. De gemeenteraad heeft besloten geen zienswijze kenbaar te maken over de voorgestelde wijzigingen.
Sportferienings Waadhoeke yn de knipe troch nij belied
De gemeente Waadhoeke wurket oan in harmonisaasje fan it belied foar bûtesportferienings. Dit moat liede ta in ienfâldich en trochskynend systeem dat budzjetneutraal is foar de gemeente. Mar tiidens it debat yn de gemeenteried blykte dat net elkenien oertsjûge is fan de foardielen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeente Waadhoeke binne de regels foar bûtesportferienings noch altyd in lappendeken fan âlde regelingen út de tiid fan de fúzje. It nije foarstel moat dêr feroaring yn bringe troch subsydzjes en húrtaryven gelyk te lûken en in kompensaasjeregeling foar gemeentlike heffingen lykas de ûnroerendezaakbelêsting (OZB) yn te fieren. It doel is om sport tagonklik te hâlden en de ferskillen tusken âlde en nije regelingen te beheinen. Mar tiidens it debat yn de gemeenteried bleek dat net elkenien oertsjûge is fan de foardielen.De hear Terpstra fan de VVD, dy't fanwege syn bestjoersfunksje by in bûtesportferiening net oan it debat dielnimme koe, waard ferfongen troch syn partijgenoat de hear Vogels. "Wêrom draait de gemeente net gewoan sels op foar it ûnderhâld fan de sportfjilden?" frege Vogels him ôf. Hy benadrukke dat frijwilligers no in soad wurk fersetten, mar dat dit net altyd hâldber is.
De hear Van Wijk fan Sam hie muoite mei de kompleksiteit fan it foarstel. "Nei in goed petear mei de amtner begryp ik it no wol," joech er ta. Doch makke er him soargen oer de finansjele gefolgen foar sommige ferienings. "De ynformaasje is bot koart jûn, sommige klups hawwe hielendal neat krigen," sa sei Van Wijk. Hy pleite foar in evaluasje nei in jier om te sjen oft ferienings yn de problemen komme.
De hear Arends fan Gemeentebelangen wiisde derop dat de harmonisaasje net foar alle ferienings budzjetneutraal útpakt. "It is wis net budzjetneutraal foar de ferienings," stelde er. Arends frege him ôf oft it kolleezje beried is om in leger OZB-taryf foar sportakkommodaasjes te hantearjen.
Ek it CDA, troch de hear Hoekstra, stipe de oprop foar in evaluasje. "Wy wolle net dat ferienings omfalle," sa sei er. Hoekstra frege him ôf wêrom't de gemeente it ûnderhâld fan sportfjilden oernimme soe as frijwilligers dat no goed dwaan.
Wethâlder Diekstra probearre de soargen wei te nimmen troch te benadrukken dat de gemeente yn petear bliuwt mei ferienings dy't yn de knipe komme. "Wy wolle it bêste foar de sportferienings en sille wêr nedich bystjoere," beloofde se.
Oan 'e ein besleat de gemeenteried gjin sjenwize kenber te meitsjen oer de foarstelde feroaringen, mar de tastimming fan de wethâlder om yn petear te bliuwen mei de ferienings waard as posityf ûnderfûn. De sop en broadsjes yn 'e pauze joegen efkes in momint fan rêst, mar de soargen oer de takomst fan de sportferienings yn Waadhoeke bliuwe.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke wurket oan de harmonisaasje fan belied foar bútensportferienings, dy't op dit stuit noch falle ûnder ferskillende regelingen fan foarige gemeenten. It foarstel rjochtet him op it lykmeitsjen fan subsydzjes, hierprijzen foar sportfjilden en in kompensaasjeregeling foar gemeentlike heffingen lykas OZB. De harmonisaasje is bedoeld om in ienfâldich en trochsichtich systeem te meitsjen dat budzjetneutraal is foar de gemeente. It foarstel behellet it stopsetten fan fjouwer strukturele subsydzjeregelingen, it behâlden fan bydragen foar geprivatisearde sportfjilden, en it ynfieren fan in nije subsydzjeregeling foar OZB-kompensaasje. Der is ek in oergongsregeling fan fjouwer jier foar ferienings dy't finansjeel neidiel ûnderfine. It doel is om sport tagonklik te hâlden en de ferskillen tusken âlde en nije regelingen te beheinen. De gemeenteried hat besletten gjin sicht op 'e saak kenber te meitsjen oer de foarstelde feroaringen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beleidsharmonisatie Buitensport
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beleidsharmonisatie Buitensport" en richt zich op het harmoniseren van subsidies, huurtarieven voor sportvelden en een compensatieregeling voor gemeentelijke heffingen voor buitensportverenigingen in de gemeente Waadhoeke. Dit is noodzakelijk omdat de sportverenigingen momenteel nog te maken hebben met verschillende regelingen van de voormalige gemeenten. Het doel is om een eenvoudig en transparant systeem te creëren dat budgetneutraal is voor de gemeente en sport toegankelijk houdt voor alle inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de specifieke criteria voor de nieuwe subsidieregelingen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om geen zienswijze kenbaar te maken over de voorgestelde harmonisatie. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde wijzigingen zonder verdere aanpassingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van subsidies en tarieven, waarbij de keuze ligt tussen het ondersteunen van een budgetneutrale aanpak of het overwegen van alternatieven die mogelijk meer financiële steun aan verenigingen bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact op specifieke verenigingen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze kenbaar te maken, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde harmonisatie zonder verdere wijzigingen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, zoals blijkt uit de Verdiepingssessie met sportverenigingen. Echter, verdere betrokkenheid van de verenigingen in de besluitvorming kan nuttig zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van subsidiemogelijkheden voor duurzaamheidsmaatregelen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel is vrijwel budgetneutraal met een klein voordeel van €740. De financiële gevolgen worden gedekt door het beëindigen van structurele subsidies en het aanpassen van huurtarieven en compensatieregelingen. De overgangstermijn heeft beperkte budgettaire gevolgen voor de komende drie jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsharmonisatie Buitensportverenigingen Subsidies Huurtarieven Compensatieregeling OZB-heffing Sportvelden Financiële gevolgen Overgangstermijn Sport- en beweegbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
E. Vogels
E. Vogels
E. Vogels
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
01:39:09 - 01:40:34 - 01:40:34 - 01:40:34 - 01:43:34 - 01:43:34 - 01:43:34 - 01:47:17 - 01:47:17 - 01:47:17 - 01:49:58 - 01:49:58 - 01:49:58 - 01:50:52 - 01:50:52 - 01:50:52 - 01:55:46 - 01:55:46 - 01:55:46 - 01:56:55 - 01:56:55 - 01:56:55 - 01:58:11 - 01:58:11 - 01:58:11 - 01:59:08 - 01:59:08 - 01:59:08 - 01:59:52 - 01:59:52 - 01:59:52 - 02:01:18 - 02:01:18 - 02:01:18 - 02:01:57 - 02:01:57 - 02:01:57 - 02:02:48 - 02:02:48 - 02:02:48 - 02:59:45
Agendapunt 012 19.202531 Advies harmonisatie aanvullende onderwijsvoorzieningen
Gemeente Waadhoeke zet in op harmonisatie van onderwijsvoorzieningen
De gemeente Waadhoeke heeft een belangrijke stap gezet in het harmoniseren van aanvullende onderwijsvoorzieningen. Met een integrale aanpak wil de gemeente beter inspelen op de behoeften van scholen, zonder extra budgetten vrij te maken.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke, gevormd in 2018 door een fusie van meerdere gemeenten, streeft naar harmonisatie van aanvullende onderwijsvoorzieningen zoals verkeers-, cultuur-, natuur- en milieueducatie en taalprogramma's. Het doel is om een integraal aanbod te creëren dat beter aansluit bij de behoeften van scholen en om de budgetten samen te voegen voor efficiëntere uitvoering. Vanaf het schooljaar 2019-2020 krijgen scholen meer keuzemogelijkheden. Er is al vooruitgang geboekt in cultuureducatie, met een programma dat in de hele gemeente wordt uitgerold. Natuur- en milieueducatie en taal/meertaligheid worden belangrijke pijlers binnen dit programma, hoewel deze onderdelen nog verder moeten worden uitgewerkt. De gemeente streeft ernaar om deze initiatieven binnen het bestaande financiële kader te realiseren, zonder extra budget. Het voorstel om de integrale aanpak en budgetten samen te voegen, is goedgekeurd in de raadsvergadering van 11 juli 2019.
Gemeente Waadhoeke set yn op harmonisaasje fan ûnderwiisfoarsjennings.
De gemeente Waadhoeke hat in wichtige stap set yn it harmonisearjen fan oanfoljende ûnderwiisfoarsjennings. Mei in yntegrale oanpak wol de gemeente better ynspylje op de behoeften fan skoallen, sûnder ekstra budzjetten frij te meitsjen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke, foarme yn 2018 troch in fúzje fan meardere gemeenten, stribbet nei harmonisaasje fan oanfoljende ûnderwiisfoarsjennings lykas ferkears-, kultuer-, natuer- en miljeuedukaasje en taalprogramma's. It doel is om in yntegraal oanbod te skeppen dat better oanslút op de behoeften fan skoallen en om de budzjetten gear te fuozjen foar effisjintere útfiering. Fan it skoaljier 2019-2020 ôf krije skoallen mear karre mooglikheden. Der is al foarpunten makke yn kultueredukaasje, mei in programma dat yn 'e hiele gemeente útrôle wurdt. Natuer- en miljeuedukaasje en taal/meartaligens wurde wichtige peilers binnen dit programma, alhoewol dizze ûnderdielen noch fierder útwurke wurde moatte. De gemeente stribbet dernei om dizze ynisjativen binnen it besteande finansjele kader te realisearjen, sûnder ekstra budzjet. It foarstel om de yntegrale oanpak en budzjetten gear te fuozjen, is goedkard yn de riedsfergadering fan 11 july 2019.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Aanvullende onderwijsvoorzieningen Cultuureducatie Natuur- en Milieueducatie (NME) Taal/meertaligheid Verkeerseducatie Integraal aanbod Onderwijsveld Budgetten Schooljaar 2019-2020Verfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 013 Invullingslocaties Noorderbleek en Marten Oostwoudstraat te Franeker
"Groen licht voor sociale woningbouw in Franeker ondanks parkeerzorgen"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de financiering van infrastructurele werkzaamheden voor de bouw van 37 sociale woningen in Franeker. Het plan, dat in samenwerking met woningcorporatie Accolade en de Huurdersvereniging Franeker is ontwikkeld, stuitte echter op zorgen over parkeergelegenheid en verkeersveiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om € 143.300 uit het Stads- en Dorpsvernieuwingsfonds beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de voormalige schoolterreinen aan de Marten Oostwoudstraat en Noorderbleek, goedgekeurd. Deze terreinen zijn al eerder aangewezen voor woningbouw in het Woonplan Franekeradeel 2015-2018. De geplande woningen zijn bedoeld voor één- en tweepersoonshuishoudens, een doelgroep waarvoor volgens het CDA "zeker vraag is".Toch waren er zorgen vanuit de raad, met name over de parkeersituatie. Mevrouw Hamersma van het CDA merkte op dat er "onvoldoende parkeergelegenheid dreigt" en vroeg zich af of er compensatie voor de verdwijnende parkeerplaatsen is opgenomen in het plan. Wethouder Haarsma reageerde hierop door te benadrukken dat er een parkeerplan is ontwikkeld met een norm van 1,8 parkeerplaatsen per woning. "We zullen kijken of er in de omgeving nog ruimte is voor extra parkeerruimte," voegde hij toe.
Naast de parkeerproblematiek werd ook de verkeersveiligheid besproken. Er werd gesuggereerd om een tweede ontsluiting van de nieuwbouwwijk te overwegen om de verkeersdruk op de Marten Oostwoudstraat te verminderen. Wethouder Haarsma gaf aan dat er momenteel geen plannen zijn voor een tweede ontsluiting, maar dat de situatie in de praktijk zal worden geëvalueerd.
Ondanks de zorgen stemde de raad in met het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de bouw van de broodnodige sociale woningen in Franeker. De gemeente en Accolade zullen de komende tijd verder in gesprek gaan om de plannen te verfijnen en eventuele knelpunten aan te pakken.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft, in samenwerking met woningcorporatie Accolade en de Huurdersvereniging Franeker, een plan ontwikkeld voor de bouw van sociale woningen op de locaties Marten Oostwoudstraat en Noorderbleek in Franeker. Deze locaties, voormalige schoolterreinen, zijn al eerder aangewezen voor woningbouw in het Woonplan Franekeradeel 2015-2018. Het plan voorziet in de bouw van 37 woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens, met aandacht voor de huidige en toekomstige woningbehoefte. De gemeente heeft een bedrag van € 143.300 nodig uit het Stads- en Dorpsvernieuwingsfonds om de benodigde infrastructurele werkzaamheden en herinrichting van het openbaar gebied te financieren. Accolade zal de woningbouw realiseren. Er is overleg geweest met omwonenden, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan. De totale kosten voor de infrastructuur en inrichting worden geraamd op € 800.000, met een verwachte opbrengst van € 629.000 uit de verkoop van de woningen. De raad van de gemeente Waadhoeke heeft ingestemd met het voorstel om het benodigde bedrag beschikbaar te stellen.
"Grut ljocht foar sosjale wentebou yn Frjentsjer ûndanks parkearsoargen"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de finansiering fan ynfrastrukturele wurksumheden foar de bou fan 37 sosjale wenningen yn Frjentsjer. It plan, dat yn gearwurking mei wenningkorporaasje Accolade en de Hûrdersferiening Frjentsjer ûntwikkele is, stjitte lykwols op soargen oer parkearmogelijkheden en ferkearsfeiligens.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om € 143.300 út it Stêd- en Doarpsferniuwingsfûns beskikber te stellen foar de herynrjochting fan de foarige skoalterreinen oan de Marten Oostwoudstrjitte en Noarderbleek, goedkard. Dizze terreinen binne earder al oanwiisd foar wenningbou yn it Wenplan Frjentsjeradiel 2015-2018. De plande wenningen binne bedoeld foar ien- en twapersoanshúshâldings, in doelgroep dêr't neffens it CDA "seker fraach nei is".Dochs wiene der soargen fanút de ried, benammen oer de parkearsituaasje. Frou Hamersma fan it CDA makke op dat der "ûnvoldwaande parkearmogelikheden drege" en frege har ôf oft der kompensaasje foar de ferdwinnende parkearplakken opnaam is yn it plan. Wethâlder Haarsma reagearre hjirop troch te benadrukken dat der in parkearplan ûntwikkele is mei in norm fan 1,8 parkearplakken per wenning. "Wy sille sjen oft der yn de omkriten noch romte is foar ekstra parkearrûmte," foegde er ta.
Neist de parkearproblematyk waard ek de ferkearsfeiligens besprutsen. Der waard oanskôge om in twadde ûntsluting fan de nijbouwyk te oerwegen om de ferkearsdruk op de Marten Oostwoudstrjitte te ferlichten. Wethâlder Haarsma joech oan dat der op dit stuit gjin plannen binne foar in twadde ûntsluting, mar dat de situaasje yn de praktyk wurde sil evaluearre.
Nettsjinsteande de soargen stimde de ried yn mei it foarstel, wêrmei't de wei frij is foar de bou fan de needsaaklike sosjale wenningen yn Frjentsjer. De gemeente en Accolade sille de kommende tiid fierder yn petear gean om de plannen te ferfynjen en eventuele knelpunten oan te pakken.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat, yn gearwurking mei wenningkorporaasje Accolade en de Hûrderferiening Frjentsjer, in plan ûntwikkele foar de bou fan sosjale wenningen op de lokaasjes Marten Oostwoudstrjitte en Noarderbleek yn Frjentsjer. Dizze lokaasjes, eardere skoalterreinen, binne earder al oanwiisd foar wenningbou yn it Wenplan Frjentsjeradiel 2015-2018. It plan foarsjocht yn de bou fan 37 wenningen foar ien- en twapersoanshúshâldings, mei omtinken foar de hjoeddeiske en takomstige wenbehoefte. De gemeente hat in bedrach fan € 143.300 nedich út it Stêd- en Doarpsferniuwingsfûns om de nedige ynfrastrukturele wurksumheden en herynrjochting fan it iepenbier gebiet te finansierjen. Accolade sil de wenningbou realisearje. Der is oerlis west mei omwenners, wat ta in pear oanpassingen yn it plan leide hat. De totale kosten foar de ynfrastruktuer en ynrjochting wurde ramearre op € 800.000, mei in ferwachte opbringst fan € 629.000 út de ferkeap fan de wenningen. De ried fan de gemeente Waadhoeke hat ynstimd mei it foarstel om it nedige bedrach beskikber te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Invullingslocaties Noorderbleek en Marten Oostwoudstraat te Franeker
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de invulling van de locaties Noorderbleek en Marten Oostwoudstraat in Franeker met nieuwbouw voor de sociale doelgroep. Het plan, ontwikkeld in samenwerking met woningcorporatie Accolade en de Huurdersvereniging Franeker, voorziet in de bouw van 37 woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens. De gemeente Waadhoeke vraagt de raad om € 143.300 beschikbaar te stellen uit het Stads- en Dorpsvernieuwingsfonds voor de benodigde infrastructurele werkzaamheden en herinrichting van het openbaar gebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de plannen, de financiële onderbouwing, en de betrokken partijen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte planning en eventuele risico's zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de benodigde financiële middelen uit het Stads- en Dorpsvernieuwingsfonds.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de investering in sociale woningbouw op deze locaties steunt, rekening houdend met de financiële implicaties en de prioriteiten binnen het gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële aspecten. Echter, de tijdsplanning en specifieke criteria voor succes zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde tijdlijnen zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het beschikbaar stellen van € 143.300 uit de reserve S&D.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien er een inloopmiddag/-avond is georganiseerd voor omwonenden en inwoners, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de herinrichting van het openbaar gebied en de bouw van de woningen.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de infrastructuur en inrichting bedragen € 800.000. De opbrengsten van Accolade bedragen € 629.000, wat resulteert in een tekort van € 143.300. Dit tekort wordt gedekt uit de reserve S&D. De financiële dekking is dus geregeld, maar de raad moet instemmen met het gebruik van deze reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Invullingslocaties Franeker Sociale doelgroep Woningbouw Accolade Huurdersvereniging Franeker Woonplan Franekeradeel 2015-2018 Noorderbleek Marten Oostwoudstraat InfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
K. Nammensma
Drs.m.c.m. Waanders
N. Haarsma - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 014 Bestemmingsplan "Herstructurering Van Haersoltestrjitte Tweede Fase Te Sexbierum ”
Groen licht voor herstructurering Van Haersoltestrjitte in Sexbierum
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor de herstructurering van de Van Haersoltestrjitte in Sexbierum. Het plan voorziet in de bouw van tien energiezuinige huurwoningen voor ouderen en de herinrichting van de openbare ruimte.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om het bestemmingsplan voor de herstructurering van de Van Haersoltestrjitte in Sexbierum vast te stellen. In het kader van het Woonplan 2015-2018 van voormalig Franekeradeel zijn achttien oude huurwoningen en twaalf garages gesloopt door Woningstichting Wonen Noordwest Friesland, met het plan om tien nieuwe, energiezuinige en gasloze huurwoningen voor ouderen te bouwen. Er is een krediet van € 550.000 beschikbaar gesteld voor de herinrichting van de openbare ruimte, waarvoor een nieuw plan is ontworpen in samenwerking met de buurt. Het bestemmingsplan biedt het juridisch kader voor de bouw en is noodzakelijk voor de vergunningverlening. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een ontwikkelovereenkomst met de corporatie. Na vaststelling van het bestemmingsplan volgt een beroepstermijn van zes weken. Het plan heeft maatschappelijk draagvlak en er is tegemoetgekomen aan de zienswijze van de provincie door archeologisch onderzoek.
Grien ljocht foar herstrukturoering fan Van Haersoltestrjitte yn Seisbierrum
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ienriedich ynstimd mei it bestimmingsplan foar de herstrukturaasje fan de Van Haersoltestrjitte yn Seisbierrum. It plan foarsjocht yn de bou fan tsien enerzjybesparjende hierwenningen foar âlderen en de herynrjochting fan de iepenbiere romte.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Waadhoeke om it bestimmingsplan foar de herstrukturaasje fan de Van Haersoltestrjitte yn Sexbierum fêst te stellen. Yn it ramt fan it Woonplan 2015-2018 fan foarhinne Frjentsjeradiel binne achttjin âlde hierwenningen en tolve garazjes sloopt troch Woningstichting Wonen Noardwest Fryslân, mei it doel om tsien nije, enerzjybesparjende en gasleaze hierwenningen foar âlderen te bouwen. Der is in kredyt fan € 550.000 beskikber steld foar de herynrjochting fan de iepenbiere romte, dêr't in nij plan foar ûntwurpen is yn gearwurking mei de buert. It bestimmingsplan biedt it juridysk kader foar de bou en is needsaaklik foar de fergunningferliening. Der is gjin eksploitaasjepan nedich fanwegen in ûntwikkeloerienkomst mei de korporaasje. Nei fêststelling fan it bestimmingsplan folget in beropstermyn fan seis wiken. It plan hat maatskiplik draachflak en der is foldien oan de sjenwizen fan de provinsje troch archeologysk ûndersyk.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Herstructurering Van Haersoltestrjitte Tweede Fase Te Sexbierum". Het plan omvat de herstructurering van een woongebied in Sexbierum, waar achttien oude huurwoningen en twaalf garages zijn gesloopt om plaats te maken voor tien nieuwe, energiezuinige en gasloze huurwoningen, geschikt voor ouderen. Daarnaast is er ruimte gecreëerd voor een herinrichting van de openbare ruimte, in samenwerking met de buurt en het dorp. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de financiële haalbaarheid reeds is geborgd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de achtergrond, de noodzaak van het bestemmingsplan, de financiële aspecten en de participatie van de gemeenschap. Echter, er is beperkte informatie over de specifieke details van de herinrichting van de openbare ruimte.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en te besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de herstructurering juridisch-planologisch mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herstructurering en de bijbehorende financiële en juridische implicaties. Er moet ook worden overwogen of de participatie en inspraak van de gemeenschap voldoende zijn geweest.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de financiële middelen. Echter, er zijn geen specifieke tijdsgebonden doelen genoemd voor de voltooiing van de herstructurering. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden met de buurt en het dorp, waarbij een werkgroep een herinrichtingsplan heeft gepresenteerd. Dit suggereert dat er inspraak is geweest, maar de details van deze participatie zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de nieuwe woningen gasloos en energiezuinig worden gebouwd, wat bijdraagt aan milieuvriendelijke en toekomstbestendige huisvesting.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een krediet van € 550.000 voor de herinrichting van de openbare ruimte, dat al is goedgekeurd. Er is geen exploitatieplan nodig, wat suggereert dat de financiële haalbaarheid is gewaarborgd. Het bestemmingsplan wordt bekostigd uit de post ‘Ruimtelijke plannen’.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herstructurering Van Haersoltestrjitte Sexbierum Woningstichting Wonen Noordwest Friesland Gasloos Energiezuinig Ouderen Openbare ruimte Archeologisch onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 015 Sturing sociaal domein Noardwest Fryslân.
Gemeenteraden Noardwest Fryslân willen meer grip op sociaal domein
De colleges van de vier gemeenten in Noardwest Fryslân hebben een voorstel gedaan om de sturing op het sociaal domein dichter bij de gemeenteraden te brengen. Het college van Waadhoeke adviseert om de samenwerking voort te zetten, maar met meer directe zeggenschap voor de gemeenteraad. Het debat hierover leverde gemengde reacties op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een poging om de sturing op het sociaal domein te verbeteren, hebben de colleges van de vier gemeenten in Noardwest Fryslân een voorstel gedaan. Het college van Waadhoeke stelt voor om de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken Noardwest Fryslân op te zeggen en te vervangen door een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). Deze BVO zou verantwoordelijk worden voor monitoring en administratieve taken, terwijl de gemeenteraad directe zeggenschap krijgt over de begroting en beleidsvaststelling.Tijdens het debat in de gemeenteraad van Waadhoeke bleek dat het voorstel tot gemengde reacties leidde. Mevrouw van der Werf van de partij Sam benadrukte de complexiteit van het combineren van zorg en financiën. "Het geld moet goed verdeeld worden voor alle mensen in deze gemeente," stelde ze. Hoewel Sam uiteindelijk voor het voorstel stemde, drong de partij aan op verder onderzoek naar een eigen sociale dienst.
De heer Wijkhuis van het CDA was positief over het voorstel. "De verantwoordelijkheden van het beleid en de begroting komen weer bij de gemeenteraad," zei hij. Volgens hem worden hiermee de politieke wensen van destijds gerealiseerd.
Mevrouw Mast van Gemeentebelangen uitte haar teleurstelling over het voorstel. Ze vond dat de keuze van de voormalige gemeenteraden uit 2016 niet werd gerespecteerd. "Bijna 60% van onze gemeentelijke begroting wordt uitgegeven aan het sociaal domein. Gemeentebelangen vindt het daarom van het grootste belang dat we weer grip en sturing krijgen," aldus Mast.
De ChristenUnie en de VVD konden zich wel vinden in het voorstel, maar benadrukten het belang van een goede uitwerking van de beleidsvoorbereiding en toegang tot participatie. Mevrouw Osinga van de VVD vroeg om meer duidelijkheid over de financiële consequenties van de omvorming naar een BVO.
Wethouder Tol reageerde op de zorgen en vragen vanuit de raad. Hij benadrukte dat de directe zeggenschap en sturing op het sociaal domein met dit voorstel worden vergroot. "We willen dat onze inwoners effectief en efficiënt geholpen worden," aldus Tol.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel, met uitzondering van Gemeentebelangen, die tegenstemde. Het debat toonde aan dat er nog veel vragen en zorgen leven over de toekomst van het sociaal domein in Noardwest Fryslân, maar de eerste stap naar meer gemeentelijke regie is gezet.
Samenvatting
De colleges van de vier gemeenten in Noardwest Fryslân hebben onderzocht hoe de sturing op het sociaal domein dichter bij de gemeenteraden kan worden gebracht, terwijl de samenwerking tussen de gemeenten behouden blijft. Het college van Waadhoeke adviseert om de samenwerking voort te zetten, maar stelt voor om de begroting, beleidsvaststelling en evaluatie, en de uitvoering van toegang tot Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen weer bij de gemeente onder te brengen. Dit geeft de gemeenteraad directe zeggenschap over het sociaal domein. Er wordt voorgesteld om de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken Noardwest Fryslân op te zeggen en te vervangen door een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). De BVO zal verantwoordelijk zijn voor monitoring, toegang tot inkomensvoorzieningen, en andere administratieve taken. Besluitvorming over beleidsvoorbereiding en toegang tot participatie wordt uitgesteld tot na de zomer. Het doel is meer sturing en grip van de gemeenteraad op belangrijke keuzes in het sociaal domein.
Gemeenterieden Noardwest Fryslân wolle mear grip op it sosjaal domein.
De kolleezjes fan de fjouwer gemeenten yn Noardwest Fryslân hawwe in foarstel dien om de stjoering op it sosjaal domein tichter by de gemeenterieden te bringen. It kolleezje fan Waadhoeke advisearret om de gearwurking fuort te setten, mar mei mear direkte ynspraak foar de gemeenteried. It debat hjir oer joech ferskate reaksjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in besykjen om de stjoering op it sosjaal domein te ferbetterjen, hawwe de kolleezjes fan de fjouwer gemeenten yn Noardwest Fryslân in foarstel dien. It kolleezje fan Waadhoeke stelt foar om de gemeenschappelike regeling Dienst Sociale Zaken Noardwest Fryslân op te sizzen en te ferfangen troch in bedriuwsfoeringsoarganisaasje (BVO). Dizze BVO soe ferantwurdlik wurde foar monitoarje en administraasje taken, wylst de gemeenteried direkte sizzenskip krijt oer de begrutting en beliedsfêstelling.Tidens it debat yn de gemeenteried fan Waadhoeke blykte dat it foarstel ferskate reaksjes oproppen hie. Frou Van der Werf fan de partij Sam benadrukke de kompleksiteit fan it kombinearjen fan soarch en finânsjes. "It jild moat goed ferdield wurde foar alle minsken yn dizze gemeente," stelde se. Alhoewol Sam úteinlik foar it foarstel stimde, drong de partij oan op fierder ûndersyk nei in eigen sosjale tsjinst.
De hear Wijkhuis fan it CDA wie posityf oer it foarstel. "De ferantwurdlikheden fan it belied en de begrutting komme wer by de gemeenteried," sei er. Neffens him wurde hjirmei de politike winsken fan destiids realisearre.
Frou Mast fan Gemeentebelangen útette har teleurstelling oer it foarstel. Se fûn dat de kar fan de foarige gemeenterieden út 2016 net respektearre waard. "Bjusterbaarlik 60% fan ús gemeentlike begrutting wurdt útjûn oan it sosjaal domein. Gemeentebelangen fynt it dêrom fan it grutste belang dat we wer grip en stjoering krije," sa sei Mast.
De ChristenUnie en de VVD koene har wol fine yn it foarstel, mar benadrukten it belang fan in goede útwurking fan de beliedsfoarbereiding en tagong ta partisipaasje. Frou Osinga fan de VVD frege om mear dúdlikheid oer de finansjele gefolgen fan de omfoarming nei in BVO.
Wethâlder Tol reagearre op de soargen en fragen fanút de ried. Hy benadrukke dat de direkte sizzenskip en stjoering op it sosjaal domein mei dit foarstel fergrut wurde. "Wy wolle dat ús ynwenners effektyf en effisjint holpen wurde," sa sei Tol.
Úteinlik stimde de mearderheid fan de ried yn mei it foarstel, mei útsûndering fan Gemeentebelangen, dy't tsjin stimde. It debat toande oan dat der noch in soad fragen en soargen binne oer de takomst fan it sosjaal domein yn Noardwest Fryslân, mar de earste stap nei mear gemeentlike regy is set.
Samenvatting
De kolleezjes fan de fjouwer gemeenten yn Noardwest Fryslân hawwe ûndersocht hoe't de stjoering op it sosjaal domein tichter by de gemeenterieden brocht wurde kin, wylst de gearwurking tusken de gemeenten behâlden bliuwt. It kolleezje fan Waadhoeke advisearret om de gearwurking fuort te setten, mar stelt foar om de begrutting, beliedsfêststelling en evaluaasje, en de útfiering fan tagong ta Jeugd en Wmo-maatwurkfoarsjennings wer by de gemeente ûnder te bringen. Dit jout de gemeenteried direkt mearder ynspraak oer it sosjaal domein. Der wurdt foarsteld om de gemeenschappelike regeling Dienst Sociale Zaken Noardwest Fryslân op te sizzen en te ferfangen troch in bedriuwsfoeringorganisaasje (BVO). De BVO sil ferantwurdlik wêze foar monitoarje, tagong ta ynkomensfoarsjennings, en oare administraasje taken. Beslútfoarming oer beliedsfoarbereiding en tagong ta partisipaasje wurdt útsteld oant nei de simmer. It doel is mear stjoering en grip fan de gemeenteried op wichtige karren yn it sosjaal domein.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Sturing sociaal domein Noardwest Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Sturing sociaal domein Noardwest Fryslân". Het doel is om de sturing op het sociaal domein dichter bij de gemeenteraden te brengen en de samenwerking tussen de gemeenten Waadhoeke, Harlingen, Terschelling en Vlieland te waarborgen. Het voorstel adviseert om de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken Noardwest Fryslân op te zeggen en te vervangen door een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). Hierdoor krijgt de gemeenteraad directe zeggenschap over de begroting, beleidsvaststelling en evaluatie, en de uitvoering van toegang tot Jeugd en Wmo-maatwerkvoorzieningen. De BVO zal verantwoordelijk zijn voor monitoring, inkomensvoorzieningen, en andere administratieve taken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de voorgestelde veranderingen en de redenen daarvoor. Er zijn echter enkele punten die nog verdere uitwerking vereisen, zoals de beleidsvoorbereiding en toegang tot participatie.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces. Ze moeten instemmen met de voorgestelde veranderingen en krijgen meer directe controle over het sociaal domein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de opzegging van de huidige gemeenschappelijke regeling en de oprichting van de BVO. Ze moeten ook overwegen hoe ze de beleidsvoorbereiding en toegang tot participatie willen organiseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het beoogde effect is duidelijk, maar sommige onderdelen, zoals de financiële consequenties en de nadere uitwerking van bepaalde taken, zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gemeenschappelijke regeling op te zeggen en de BVO op te richten, en om bepaalde taken weer bij de gemeente te beleggen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De wijziging naar de BVO heeft beperkte financiële consequenties, maar er kunnen frictiekosten ontstaan als personeel niet 1-op-1 overgaat. Implementatiekosten zijn moeilijk te ramen. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Beleidsuitvoering Inkomensvoorzieningen Beleidsafstemming Participatiewet Jeugdwet WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) BeleidsvoorbereidingVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
H. van der Werff - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
H. van der Werff - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
Drs.m.c.m. Waanders
B. Tol - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
Drs.m.c.m. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
B. Tol - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
H. van der Werff - SAM
Drs.m.c.m. Waanders
A. Mast - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
Drs.m.c.m. Waanders
B. Tol - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 016 Berap I 2019
Gemeente Waadhoeke Neemt Bestuursrapportage 2019 Zonder Vragen Aan
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft zonder enige discussie ingestemd met de eerste bestuursrapportage van 2019. De rapportage, die inzicht geeft in de financiële ontwikkelingen van de eerste vier maanden van het jaar, werd zonder vragen aangenomen.
Samenvatting
De eerste bestuursrapportage (berap) van 2019 informeert de raad van de gemeente Waadhoeke over de realisatie van de Programmabegroting 2019 gedurende de eerste vier maanden van het jaar. De rapportage richt zich op financiële afwijkingen en incidentele budgetten groter dan € 100.000. Belangrijke financiële ontwikkelingen zijn onder andere lagere inkomsten van het Rijk voor BUIG en hogere lasten voor de Dienst voor Jeugd, die worden gedekt door respectievelijk de reserve sociaal domein en extra inkomsten van het Rijk. Ook zijn er lagere inkomsten door de meicirculaire, gedekt uit de Algemene Reserve. Het saldo van alle financiële mutaties bedraagt € 574.000, voornamelijk door onderuitputting van kapitaallasten. De raad wordt voorgesteld de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Gemeente Waadhoeke Nimt Bestjoersrapportaazje 2019 sûnder fragen oan.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat sûnder enige diskusje ynstimd mei de earste bestjoersrapportaazje fan 2019. De rapportaazje, dy't ynsjoch jout yn de finansjele ûntwikkelingen fan de earste fjouwer moannen fan it jier, waard sûnder fragen oannommen.
Samenvatting
De earste bestjoersrapportaazje (berap) fan 2019 ynformeart de ried fan de gemeente Waadhoeke oer de realisaasje fan de Programmabegroting 2019 geduerigens de earste fjouwer moannen fan it jier. De rapportaazje rjochtet him op finansjele ôfwikingen en ynsidintele budzjetten grutter as € 100.000. Belangrike finansjele ûntwikkelingen binne ûnder oaren leger ynkommsten fan it Ryk foar BUIG en hegere kosten foar de Dienst foar Jeugd, dy't dekt wurde troch respektivelik de reserve sosjaal domein en ekstra ynkommsten fan it Ryk. Ek binne der leger ynkommsten troch de mei-sirkulêre, dekt út de Algemene Reserve. It saldo fan alle finansjele mutaasjes is € 574.000, foaral troch ûnderútputting fan kapitaallasten. De ried wurdt foarsteld de rapportaazje foar kennisname oan te nimmen en yn te stimmen mei de foarstelde mutaasjes yn de reserves.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Berap 2019". Het voorstel betreft de eerste bestuursrapportage van 2019, waarin de gemeenteraad van Waadhoeke wordt geïnformeerd over de realisatie van de programmabegroting voor de eerste vier maanden van het jaar. De rapportage belicht diverse financiële afwijkingen en incidentele budgetten groter dan €100.000. Het college stelt voor om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste financiële afwijkingen en mutaties in de reserves behandelt. Er is echter weinig detail over de specifieke beleidsmatige verantwoording of de impact van deze financiële wijzigingen op de lange termijn.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende rol en moet instemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves. De raad wordt gevraagd de rapportage voor kennisgeving aan te nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde mutaties in de reserves, wat invloed kan hebben op toekomstige financiële flexibiliteit en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het informeert over financiële afwijkingen, maar mist specifieke doelstellingen en tijdlijnen voor toekomstige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rapportage is meer beschrijvend dan strategisch.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de eerste bestuursrapportage 2019 voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe betrokkenheid van inwoners is geweest bij het opstellen van deze rapportage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de 8e begrotingswijziging. Er zijn diverse mutaties in de reserves, zoals de dekking van lagere inkomsten BUIG en hogere lasten voor Jeugd. De dekking komt uit verschillende reserves, waaronder de reserve sociaal domein en de algemene reserve. Het voorstel geeft aan hoe deze mutaties worden gedekt, maar biedt geen diepgaande analyse van de lange termijn financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage (berap) Programmabegroting 2019 Financiële afwijkingen Reserves BUIG Dienst voor Jeugd Algemene Reserve Meicirculaire Kapitaallasten Sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Agendapunt 017 Kadernota 2020-2023
Kadernota Waadhoeke: Gemeentebelangen pleit voor actieve rol van de Raad
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de kadernota voor 2020-2023 vastgesteld, die de koers en het financiële kader voor de komende vier jaar bepaalt. De nota dient als basis voor de begroting van het volgende jaar. Tijdens het debat bleek dat niet alle partijen tevreden zijn met de huidige plannen en dat er behoefte is aan een actieve rol van de Raad in het begrotingsproces.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de kadernota zijn zes uitgangspunten vastgesteld, waaronder een structurele post onvoorzien van € 1 per inwoner en een minimumomvang van de algemene reserve van € 15 miljoen. Gemeentebelangen uitte tijdens het debat hun zorgen over de nota. "De voorliggende kadernota ziet er niet goed uit," aldus de heer Kampstra van Gemeentebelangen. Hij benadrukte dat de basis volgens zijn partij onvoldoende is en dat het college een stevige regie moet nemen.Het CDA en de VVD hadden ook hun bedenkingen. Het CDA pleitte voor een solide begroting en vroeg het college kritisch te kijken naar de personele kosten. De VVD diende meerdere amendementen in, waaronder voorstellen om ecologisch bermbeheer en extra subsidies voor kringloopwinkels een lagere prioriteit te geven.
Sam sprak zijn waardering uit voor de kadernota, maar miste de ontwikkellijnen uit het ontwikkelperspectief. "We willen visie hebben en deze zichtbaar maken in de begroting," aldus de heer Geldhof van Sam. Hij pleitte voor een structurele ombuiging om ruimte te creëren voor vernieuwing.
De ChristenUnie en de FP hadden ook hun bedenkingen. De ChristenUnie vond sommige wensen te hoog gegrepen en diende amendementen in om bepaalde projecten een lagere prioriteit te geven. De FP vroeg om meer duidelijkheid over het taalbeleid en het recreatieve fietspad buitendijks.
Na een intensief debat werd besloten dat de Raad in september of oktober opnieuw bijeenkomt om de mogelijkheden voor de begroting te bespreken. Gemeentebelangen stelde voor om als Raad zelf de regie te nemen en actief te zoeken naar ruimte in de begroting. "Laten we alsjeblieft zelf serieus aan de slag gaan," aldus de heer Kampstra.
Het college zegde toe om samen met de Raad te kijken naar de voorstellen en om voor de definitieve begroting een moment te vinden om deze te bespreken. Hiermee hoopt de Raad tot een sluitende begroting te komen die recht doet aan de wensen en ambities van de gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de kadernota voor 2020-2023 vastgesteld, waarin de koers en het financiële kader voor de komende vier jaar worden bepaald. De nota dient als basis voor de begroting van het volgende jaar. Er zijn zes uitgangspunten vastgesteld, waaronder een structurele post onvoorzien van € 1 per inwoner, een structureel en reëel evenwicht in de begroting, en een minimumomvang van de algemene reserve van € 15 miljoen. Er wordt jaarlijks een inflatiecorrectie toegepast op belastingen en heffingen. De raad heeft ingestemd met de prioritering van wensen en twee voorstellen om tot een sluitende begroting te komen: kostendekkendheid van heffingen en een taakstellende opdracht voor een meerjarig sluitende begroting. De kadernota benadrukt de noodzaak van structureel begrotingsevenwicht en investeringen in ambities, waarbij keuzes onvermijdelijk zijn. De besluiten uit de kadernota worden meegenomen in de begroting voor 2020 en de meerjarenraming 2021-2023.
Kaderbrief Waadhoeke: Gemeentebelangen pleitet foar in aktive rol fan de Raad.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de kadernota foar 2020-2023 fêststeld, dy't de koers en it finansjele kader foar de kommende fjouwer jier bepaalt. De nota docht tsjin as basis foar de begrutting fan it folgjende jier. Tidens it debat blykte dat net alle partijen tefreden binne mei de hjoeddeiske plannen en dat der behoefte is oan in aktyf rol fan de Raad yn it begruttingproses.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de kadernota binne seis útgongspunten fêststeld, wêrûnder in strukturele post ûnfoarsjoen fan € 1 per ynwenners en in minimumomfang fan de algemiene reserve fan € 15 miljoen. Gemeentebelangen útten har soargen oer de nota tiidens it debat. "De foarige kadernota sjocht der net goed út," sa sei de hear Kampstra fan Gemeentebelangen. Hy benadrukke dat de basis neffens syn partij net foldwaande is en dat it kolleezje in stive regy nimme moat.It CDA en de VVD hienen ek har betinkings. It CDA pleite foar in solide begroting en frege it kolleezje kritysk te sjen nei de personielskosten. De VVD diende meardere amendeminten yn, wêrûnder foarstellen om ekologysk bermbehear en ekstra subsydzjes foar kringloopwinkels in leger prioriteit te jaan.
Sam spriek syn wurdearring út foar de kadernota, mar miste de ûntwikkelingslinen út it ûntwikkelingsperspektyf. "Wy wolle in fisy hawwe en dizze sichtber meitsje yn de begroting," sa sei de hear Geldhof fan Sam. Hy pleite foar in strukturele ombuiging om romte te meitsjen foar fernijing.
De ChristenUnie en de FP hienen ek har betinkings. De ChristenUnie fûn sommige winsken te heech grutske en diende amendeminten yn om bepaalde projekten in leger prioriteit te jaan. De FP frege om mear dúdlikheid oer it taalbelied en it rekreatyf fyts- en wandelpaad bûtedyks.
Nei in yntinsyf debat waard besletten dat de Ried yn septimber of oktober opnij gearkomt om de mooglikheden foar de begroting te besprekken. Gemeentebelangen stelde foar om as Ried sels de regy te nimmen en aktyf te sykjen nei romte yn de begroting. "Lit ús asjebleaft sels serieus oan 'e slach gean," sa sei de hear Kampstra.
It kolleezje sei ta om tegearre mei de Ried te sjen nei de foarstellen en om foar de definityf begroting in momint te finen om dizze te besprekken. Hjirmei hoopet de Ried ta in slútende begroting te kommen dy't rjocht docht oan de winsken en ambysjes fan de gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de kadernota foar 2020-2023 fêststeld, dêr't de koers en it finansjele kader foar de kommende fjouwer jier bepaald wurde. De nota docht tsjinje as basis foar de begroting fan it folgjende jier. Der binne seis útgongspunten fêststeld, ûnder oaren in struktionele post ûnfoarsjoen fan € 1 per ynwenners, in struktioneel en reëel evenwicht yn de begroting, en in minimumomfang fan de algemiene reserve fan € 15 miljoen. Der wurdt jierliks in ynfloaasje-korreksje tafoege oan belêstingen en heffingen. De ried hat ynstimd mei de prioritering fan winsken en twa foarstellen om ta in slútende begroting te kommen: kostendekkendheid fan heffingen en in taakstellende opdracht foar in mearjierich slútende begroting. De kadernota benadrukt de needsaak fan struktioneel begrotingsevenwicht en ynfestearringen yn ambysjes, dêr't karren ûnûntkombaar binne. De besluten út de kadernota wurde meinaam yn de begroting foar 2020 en de mearjiereraming 2021-2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2020-2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de financiële kaders en koers voor de gemeente Waadhoeke voor de jaren 2020-2023. De kadernota dient als basis voor de begroting van 2020 en de meerjarenraming tot 2023. Het voorstel omvat twee belangrijke maatregelen om een sluitend meerjarenperspectief te bereiken: kostendekkendheid van heffingen en een taakstellende opdracht binnen de begroting. Er wordt een structurele post onvoorzien van € 1 per inwoner opgenomen en de algemene reserve moet minimaal € 15 miljoen bedragen. Inflatiecorrectie wordt toegepast op belastingen en heffingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste financiële uitgangspunten en prioriteiten voor de komende jaren beschrijft. Echter, specifieke details over de implementatie van de voorstellen en de exacte financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de kadernota vast te stellen en daarmee de financiële kaders en prioriteiten voor de komende jaren te bepalen. De raad moet ook beslissen over de voorgestelde maatregelen om een sluitende begroting te realiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van wensen en investeringen, en hoe deze passen binnen de financiële kaders. Er moet worden besloten of de voorgestelde kostendekkendheid van heffingen en de taakstellende opdracht worden geaccepteerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke financiële doelen, zoals de minimumomvang van de algemene reserve en de inflatiecorrectie. Echter, de meetbaarheid van de effecten en de tijdsplanning voor de uitvoering van de voorstellen zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de genoemde uitgangspunten, de prioritering van wensen, en de voorgestelde maatregelen voor een sluitende begroting en meerjarenperspectief.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwonersparticipatie niet van toepassing is, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van inwoners is bij het opstellen van deze kadernota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële kaders en begrotingsevenwicht.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, zoals de structurele post onvoorzien en de inflatiecorrectie op belastingen en heffingen. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze maatregelen precies gedekt worden binnen de begroting. De algemene reserve moet minimaal € 15 miljoen bedragen, wat een buffer biedt voor incidentele lasten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2020-2023 Begroting Meerjarenperspectief Kostendekkendheid Taakstellende opdracht Algemene reserve Inflatiecorrectie Prioritering Sociaal domein OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Drs.m.c.m. Waanders
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
H. Terpstra
J.J. Zijlstra - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
G. Iedema-zondervan
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
B. Tol - Wethouder
B. Tol - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
H. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
N. Haarsma - Wethouder
Drs.m.c.m. Waanders
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
J.J. Zijlstra - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
G.d. Geldof
D. Kamstra - Gemeentebelangen
G.d. Geldof
H. Terpstra
G.d. Geldof
Drs.m.c.m. Waanders
D. Bloem-hofman
Drs.m.c.m. Waanders
G. Iedema-zondervan
Drs.m.c.m. Waanders
H. Terpstra
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Drs.m.c.m. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders
Drs.m.c.m. Waanders -
04:11:00 - 04:19:11 - 04:25:08 - 04:25:33 - 04:25:42 - 04:27:08 - 04:35:47 - 04:53:24 - 04:59:01 - 05:01:51 - 05:34:28 - 05:40:22 - 05:52:10 - 05:53:34 - 06:04:27 - 06:06:30 - 06:07:38 - 06:14:33 - 06:15:52 - 06:16:58 - 06:17:07 - 06:17:13 - 06:23:28 - 06:23:38 - 06:26:27 - 06:27:11 - 06:27:23
N. Haarsma - Wethouder
Agendapunt 018 Wijziging (8e en 9e) van de begroting 2019
Gemeenteraad Waadhoeke keurt begrotingswijzigingen goed ondanks zorgen over toezicht
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de achtste en negende wijziging van de begroting voor 2019. Deze wijzigingen omvatten onder andere belangrijke investeringen in infrastructuur en groenbeheer. Ondanks zorgen over het provinciale toezicht, verliep de stemming zonder verdere discussie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het budgetrecht en moet de begroting en de wijzigingen daarvan goedkeuren. Er is een voorstel gedaan voor de 8e en 9e wijziging van de begroting 2019. Deze wijzigingen omvatten onder andere de budgettaire gevolgen van de bestuursrapportage I 2019 en de beheerplannen voor groen, wegen en kunstwerken. Daarnaast is er een krediet van €90.000 nodig voor rioleringswerkzaamheden in Winsum en een financiële bijdrage van €175.000 voor de ontwikkellocatie Driehoek Winsum. De gemeente staat onder repressief toezicht, en na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd in de bijlagen.
Gemeenteried Waadhoeke keurt begrotingswizigingen goed ûndanks soargen oer tafersjoch.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de achtste en njoggende oanpassing fan de begroting foar 2019. Dizze oanpassingen behelje ûnder oaren wichtige ynfestearrings yn infrastruktuer en grienbehear. Ûndanks soargen oer it provinsjale tafersjoch, ferliep de stimming sûnder fierdere diskusje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it budzjetrjocht en moat de begrutting en de feroarings dêrfan goedkrije. Der is in foarstel dien foar de 8e en 9e feroaring fan de begrutting 2019. Dizze feroaringen behelje ûnder oaren de budzjetêre gefolgen fan de bestjoersrapportaazje I 2019 en de behearplannen foar grien, wegen en keunstwurken. Dêrneist is der in kredyt fan €90.000 nedich foar riolearringswurk yn Winsum en in finansjele bydrage fan €175.000 foar de ûntwikkelingslokaasje Driehoek Winsum. De gemeente stiet ûnder represjef tafersjoch, en nei goedkriiging troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde. De finansjele gefolgen binne detailearre yn de bylizzings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "8e en 9e wijziging van de begroting 2019". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeentelijke begroting van 2019, waarbij de budgettaire gevolgen van de bestuursrapportage I (Berap I 2019) en beheerplannen voor groen, wegen en kunstwerken worden verwerkt. Daarnaast worden er kredieten vrijgemaakt voor rioleringswerkzaamheden in Winsum en de ontwikkeling van de locatie Driehoek Winsum. Het doel is om de begroting aan te passen aan actuele ontwikkelingen en om financiële middelen beschikbaar te stellen voor specifieke projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de financiële aanpassingen die nodig zijn voor de genoemde projecten. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoudelijke gevolgen van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, aangezien zij het budgetrecht hebben volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, zoals het toewijzen van budgetten voor rioleringswerkzaamheden en de ontwikkeling van de locatie Driehoek Winsum.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of specifieke meetbare doelen genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de details over de uitvoering ontbreken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 8e en 9e wijziging van de begroting 2019 goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over inwonersparticipatie in het voorstel, behalve dat er contact is met een belangengroep voor de ontwikkellocatie Driehoek Winsum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd, zoals een krediet van €90.000 voor rioleringswerkzaamheden en een bijdrage van €175.000 voor de ontwikkellocatie Driehoek Winsum. De dekking komt uit de onderhoudsvoorziening riolering en de reserve S&D.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Berap I 2019 Beheerplannen Rioleringswerkzaamheden St. Michaëlsberg Winsum Ontwikkellocatie Driehoek Winsum Bouwgroep Noord Openbare ruimte Krediet GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht: