11-06-2020 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.a Vergadering gemeenteraad 28 mei 2020
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst 28 mei 2020
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Handhavingsverzoeken Omgevingsvergunningaanvraag Bestemmingsplan Geluidshinder Coronacrisis Gemeentefonds Klacht Sluiting dagcentrum IngebrekestellingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Vervolg Biodiversiteit Actieplan
Fietspad langs de Waddenzee: Een bedreiging voor biodiversiteit?
In een recent debat in de gemeenteraad van Waadhoeke werd het voorstel voor een buitendijks fietspad langs de Waddenzee besproken. Dit plan, dat deel uitmaakt van een bredere toeristische ontwikkeling, stuit op weerstand vanwege zorgen over de impact op de biodiversiteit in het gebied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering sprak inwoner en natuurliefhebber meneer Dogterom zijn zorgen uit over het plan. "We hebben hier te maken met een UNESCO werelderfgoedgebied, een stiltegebied dat de hoogste bescherming geniet volgens de Nederlandse wet," benadrukte hij. Het gebied is van cruciaal belang voor duizenden vogels die er jaarlijks foerageren en rusten tijdens hun trektochten tussen Siberië, Groenland, en Zuid-Europa.Dogterom, die al 40 jaar in het nabijgelegen dorp Westhoek woont, wees erop dat de aanleg van een fietspad buitendijks kan leiden tot verstoring van deze vogels. "Toename van toerisme buitendijks zal ongetwijfeld leiden tot meer verstoring en aantasting van de biodiversiteit," waarschuwde hij. Hij pleitte ervoor om met beleid te fietsen in het gebied, zoals hij zelf doet, om verstoring te minimaliseren.
Het voorstel voor het fietspad is onderdeel van een bredere strategie om toerisme langs de Waddenzee te bevorderen. Voorstanders zien het als een kans om de regio aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Echter, critici zoals Dogterom wijzen op de mogelijke negatieve gevolgen voor de natuur en de uitdagingen rondom handhaving van regels, zoals het verbod op brommers en motoren buitendijks.
De gemeenteraad van Waadhoeke staat voor een lastige afweging. Enerzijds is er de wens om toerisme te stimuleren, anderzijds de verantwoordelijkheid om de unieke natuurwaarden van het Waddengebied te beschermen. Het debat over het fietspad is daarmee niet alleen een lokale kwestie, maar raakt ook aan bredere thema's van natuurbehoud en duurzame ontwikkeling.
De discussie in de raad is nog niet afgerond. De leden zullen de komende tijd verder moeten nadenken over de balans tussen economische ontwikkeling en ecologische verantwoordelijkheid. Zoals Dogterom het verwoordde: "Denk goed na voordat u akkoord gaat met de aanleg van een buitendijks fietspad."
Samenvatting
In 2018 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke een motie aangenomen om een plan voor biodiversiteit op te stellen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van het Biodiversiteit Actieplan (BAP), dat in samenwerking met ecologische specialisten en betrokken partijen is opgesteld. Het plan bevat concrete maatregelen om de biodiversiteit in de gemeente te behouden en te versterken van 2020 tot 2025. Het actieplan is goedgekeurd door het Kernteam en wordt nu ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd. Het plan vraagt om een jaarlijkse investering van € 12.000 voor de uitvoering van acties en een mogelijke extra investering van € 700.000 voor het verbeteren van het openbaar groen, afhankelijk van de begrotingsbehandeling in 2021. Het actieplan benadrukt het belang van samenwerking met lokale initiatieven en het vergroten van bewustzijn over biodiversiteit.
Fytspaad langs de Waadsee: In bedriging foar biodiversiteit?
Yn in resint debat yn de gemeenteried fan Waadhoeke waard it foarstel foar in buitendyks fyts- en wandelpaad langs de Waadsee besprutsen. Dit plan, dat diel útmeitsje fan in breedere toeristyske ûntwikkeling, stjit op werstân fanwegen soargen oer de ynfloed op de biodiversiteit yn it gebiet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering spruts ynwenners en natuerleafhawwer meneer Dogterom syn soargen út oer it plan. "Wy hawwe hjir te krijen mei in UNESCO-wrâlderfgoedgebiet, in stiltegebiet dat de heechste beskerming genietet neffens de Nederlânske wet," benadrukke er. It gebiet is fan kritysk belang foar tûzenen fûgels dy't der jierliks foerazje en rêste yn har trektochten tusken Sibearje, Grinlân en Sûd-Europa.Dogterom, dy't al 40 jier yn it neilizzende doarp Westhoek wennet, wiisde derop dat de oanlis fan in fytsedracht buitendyks kin liede ta fersteuring fan dizze fûgels. "Yntoan fan toerisme buitendyks sil ûngetwifelde liede ta mear fersteuring en oantaasting fan de biodiversiteit," warskôge er. Hy pleite derfoar om mei beleid te fytsen yn it gebiet, sa't er sels docht, om fersteuring te minimalisearjen.
It foarstel foar it fytsedracht is ûnderdiel fan in breedere strategy om toerisme langs de Waadsee te befoarderjen. Foarstanners sjogge it as in kâns om de regio oantrekliker te meitsjen foar besikers. Lykwols, kritisy lykas Dogterom wize op de mooglike negatieve gefolgen foar de natuer en de útdagings om regels te hanthavenjen, lykas it ferbod op brommers en motoren buitendyks.
De gemeenteried fan Waadhoeke stiet foar in dreech ôfweging. Oan de iene kant is der de winsk om toerisme te stimulearjen, oan de oare kant de ferantwurdlikheid om de unike natuerwearden fan it Waadgebiet te beskermjen. It debat oer it fytsedracht is dêrom net allinnich in lokale saak, mar raakt ek oan breedere tema's fan natuerbehâld en duorsume ûntwikkeling.
De diskusje yn de ried is noch net ôfrûn. De leden sille de kommende tiid fierder neitinke moatte oer de balâns tusken ekonomyske ûntwikkeling en ekologyske ferantwurdlikheid. Sa't Dogterom it formulearre: "Tink goed nei foardat jo akkoart geane mei de oanlis fan in buitendyks fytsedracht."
Samenvatting
Yn 2018 hat de gemeenteried fan Waadhoeke in motie oannommen om in plan foar biodiversiteit op te stellen. Dat hat lied ta it ûntwikkeljen fan it Biodiversiteit Aktieplan (BAP), dat yn gearwurking mei ekologyske spesjalisten en belutsen partijen opsteld is. It plan befettet konkrete maatregels om de biodiversiteit yn de gemeente te behâlden en te fersterkjen fan 2020 oant 2025. It aktieplan is goedkard troch it Kernteam en wurdt no foar fêststelling oan de gemeenteried foarlein. It plan freget om in jierlikse ynfestearing fan € 12.000 foar de útfiering fan aksjes en in mooglike ekstra ynfestearing fan € 700.000 foar it ferbetterjen fan it iepenbier grien, ôfhinklik fan de begrotingsbehandeling yn 2021. It aktieplan benadrukt it belang fan gearwurking mei lokale ynisjativen en it fergrutsjen fan bewustwêzen oer biodiversiteit.
-
Analyse van het document
Analyse van het Biodiversiteit Actieplan Waadhoeke
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Biodiversiteit Actieplan Waadhoeke". Het plan is opgesteld naar aanleiding van een motie uit 2018 waarin de gemeenteraad vroeg om een plan van aanpak voor biodiversiteit. Het actieplan, ontwikkeld met input van diverse betrokkenen en ondersteund door ecologisch onderzoeksbureau Altenburg & Wymenga, bevat concrete maatregelen om de biodiversiteit in Waadhoeke te behouden en te versterken. Het plan is ter beoordeling voorgelegd aan het Kernteam en wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling. Het omvat zowel lopende als nieuwe initiatieven en vraagt om structurele en incidentele financiële middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de achtergrond, doelstellingen, en de te nemen maatregelen. Het bevat ook financiële ramingen en een overzicht van betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad moet het actieplan vaststellen en beslissen over de financiering van de voorgestelde maatregelen. Daarnaast moet de raad een besluit nemen over het al dan niet uitvoeren van het pluspakket voor het openbaar groen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met de voorgestelde structurele en incidentele uitgaven en of ze het pluspakket voor het openbaar groen willen uitvoeren, wat aanzienlijke extra kosten met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele onzekerheden over de kosten van bepaalde acties, afhankelijk van toekomstige verkenningen en onderzoeken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het actieplan vast te stellen, akkoord te gaan met de structurele financiering van €12.000 per jaar, en het pluspakket van €700.000 te betrekken bij de begrotingsbehandeling van 2021.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door betrokkenheid van diverse stakeholders en het stimuleren van lokale initiatieven. Er zijn bijeenkomsten georganiseerd om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met een focus op ecologische waarden en het versterken van biodiversiteit als onderdeel van de bredere Duurzaamheidsagenda.
Financiële Gevolgen:
De structurele kosten zijn geraamd op €12.000 per jaar, met incidentele kosten van €20.000 voor het vergroenen van schoolpleinen. Het pluspakket voor openbaar groen vraagt om een extra investering van €700.000, waarvoor financiering nog moet worden gevonden. De dekking van structurele lasten kan uit de post Onvoorzien komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Biodiversiteit Actieplan (BAP) Ecologische waarden Actieplan uitvoering Ecologisch onderzoeksbureau Corona-crisis Duurzaamheidsagenda Groenbeheer Inwonersparticipatie Natuurwetgeving Financiële kostenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J.J. Zijlstra - CDA
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J.J. Zijlstra - CDA
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Nammensma
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
W. Hokken
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
W. Hokken
J.J. Zijlstra - CDA
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L.j. Vollema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L.j. Vollema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
E. Vogels
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J.J. Zijlstra - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
W. Hokken
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L.j. Vollema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
E. Vogels
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:33:58 - 00:34:33 - 00:43:22 - 00:45:06 - 00:45:29 - 00:52:03 - 00:53:27 - 01:00:08 - 01:03:33 - 01:21:09 - 01:25:20 - 01:25:27 - 01:31:27 - 01:31:59 - 01:45:26 - 01:46:43 - 01:47:45 - 01:49:04 - 01:49:11 - 01:49:32 - 01:49:45 - 01:50:10 - 01:50:12 - 01:50:52 - 01:51:32 - 01:52:53 - 01:56:15
K. Nammensma -
G. Iedema-zondervan -
Agendapunt 014 Projectplan 'Op paad lans it Waad'
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
A.c. Hartman
H. Nauta - FNP
A.c. Hartman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Stellingwerf - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
D. Bloem-hofman
C.m. De Pee
D. Bloem-hofman
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
C.m. De Pee
H. Nauta - FNP
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
Agendapunt 009 Grenscorrecties Leeuwarden - Waadhoeke
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grenscorrectie Leeuwarden Alde Leije Easterlittens Herindelingsontwerp Wet ARHI Kapitaalgoederen Gedeputeerde Staten Inwonersparticipatie AfkoopsomVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L.j. Vollema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 010 Beheerplan openbare verlichting
Gemeente Waadhoeke: Debat over Openbare Verlichting leidt tot Aanpassing Beheerplan
In een levendig debat over het beheerplan voor openbare verlichting van de gemeente Waadhoeke, dat loopt van 2020 tot 2039, hebben raadsleden hun zorgen geuit over achterstallig onderhoud en de noodzaak van een duidelijker beheerplan. Het plan vraagt om een aanzienlijke investering in de vervanging van verlichting en een jaarlijkse budgetverhoging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende fracties aan het woord om hun standpunten over het beheerplan voor openbare verlichting te delen. Het plan, dat voorziet in een krediet van bijna 4,8 miljoen euro voor de vervanging van verlichting en een extra jaarlijks budget van 156.000 euro, heeft als doel het kwaliteitsniveau van de openbare verlichting op peil te houden. De transitie naar ledverlichting en het tegengaan van lichtvervuiling zijn belangrijke pijlers van het plan.De heer Terpstra van de VVD opende het debat met kritiek op het ontbreken van een apart hoofdstuk over achterstallig onderhoud in het beheerplan. "Het is een schande dat achterstallig onderhoud niet apart is opgenomen," stelde Terpstra. Hij pleitte voor een duidelijke opname van dit aspect om de controlerende taak van de raad te vergemakkelijken.
Mevrouw Iedema van de FNP benadrukte het belang van energiezuinige verlichting en het minimaliseren van lichtvervuiling. "We willen de meest duurzame gemeente van Friesland zijn," zei ze. De heer Arends van Gemeentebelangen sloot zich aan bij de zorgen van Terpstra en kondigde aan dat zijn fractie samen met de VVD een amendement zou indienen om het beheerplan aan te passen.
De heer Hokken van fractie SAM uitte zijn zorgen over de veiligheid en vroeg zich af hoe de gemeente de veiligheid van burgers garandeert met verouderde lichtmasten. "Er moet geen paal op iemands hoofd vallen," waarschuwde hij. Hij vroeg ook om meer duidelijkheid over de integratie van energiebesparende maatregelen in het plan.
De wethouder reageerde op de zorgen van de raadsleden door toe te zeggen dat het beheerplan na de zomer zou worden aangepast om het aspect van achterstallig onderhoud beter te integreren. "We willen graag dat het beheerplan helder en inzichtelijk is," aldus de wethouder. Deze toezegging werd door de raad met instemming ontvangen, waardoor het amendement van de VVD en Gemeentebelangen niet in stemming hoefde te worden gebracht.
Met deze aanpassingen kan de gemeente Waadhoeke verder met de uitvoering van het beheerplan, dat niet alleen gericht is op het behoud van de huidige infrastructuur, maar ook op de verduurzaming en modernisering van de openbare verlichting. Het debat toonde aan dat de raad betrokken is bij de toekomst van de gemeente en bereid is om samen te werken aan verbeteringen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een beheerplan voor openbare verlichting opgesteld, dat gericht is op het harmoniseren en standaardiseren van het beheer en onderhoud. Het plan, dat loopt van 2020 tot 2039, voorziet in een krediet van € 4.786.777 voor de vervanging van verlichting en vraagt om een extra jaarlijks budget van € 156.000 vanaf 2021. Het doel is om het kwaliteitsniveau van de openbare verlichting op een basisniveau te houden, ondanks beperkte financiële middelen. Er wordt een bestemmingsreserve ingesteld om schommelingen in vervangingskosten op te vangen, met een eenmalige storting van € 492.212. Het plan benadrukt de noodzaak van een structurele inzet van middelen en houdt rekening met de transitie naar ledverlichting en het tegengaan van lichtvervuiling. Hoewel er geen ruimte is voor nieuwe aanleg of het honoreren van bewonerswensen binnen het huidige budget, blijft bewonersparticipatie belangrijk voor de gemeente. Het beheerplan is opgesteld vanuit een technisch perspectief en is bedoeld om de basis te leggen voor verdere ontwikkeling van het beheer van kapitaalgoederen in de gemeente.
Gemeente Waadhoeke: Debat oer Iepenbiere Ferljochting liedt ta Oanpassing Behearplan
Yn in libbich debat oer it behearplan foar iepenbiere ferljochting fan de gemeente Waadhoeke, dat rint fan 2020 oant 2039, hawwe riedsleden har soargen útsprutsen oer efterstallich ûnderhâld en de needsaak fan in dúdliker behearplan. It plan freget om in aardige ynfestearring yn it feroarjen fan ferljochting en in jierlikse budzjetferheging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering kamen ferskate fraksjes oan it wurd om harren stânpunten oer it behearplan foar iepenbiere ferljochting te dielen. It plan, dat foarsjocht yn in kredyt fan hast 4,8 miljoen euro foar de ferfangings fan ferljochting en in ekstra jierliks budzjet fan 156.000 euro, hat as doel it kwaliteitsnivo fan de iepenbiere ferljochting op peil te hâlden. De oergong nei ledferljochting en it tsjingean fan ljochtferfúling binne wichtige súlen fan it plan.De hear Terpstra fan de VVD iepene it debat mei krityk op it ûntbrekken fan in apart haadstik oer efterstallich ûnderhâld yn it behearplan. "It is in skande dat efterstallich ûnderhâld net apart opnommen is," stelde Terpstra. Hy pleite foar in dúdlike opname fan dit aspekt om de kontrolearjende taak fan de ried te fergemakkelikjen.
Frou Iedema fan de FNP benadrukte it belang fan enerzjybesparjende ferljochting en it minimalisearjen fan ljochtferfúling. "Wy wolle de meast duorsume gemeente fan Fryslân wêze," sei se. De hear Arends fan Gemeentebelangen sloot him oan by de soargen fan Terpstra en kondige oan dat syn fraksje tegearre mei de VVD in amendemint yndiene soe om it behearplan oan te passen.
De hear Hokken fan fraksje SAM út syn soargen oer de feiligens en frege him ôf hoe't de gemeente de feiligens fan boargers garandearret mei âldere ljochtmêsten. "Der mei gjin paal op ien syn holle falle," warskôge er. Ek frege er om mear dúdlikheid oer de yntegraasje fan enerzjybesparjende maatregels yn it plan.
De wethâlder reagearre op de soargen fan de riedsleden troch te betsjutten dat it behearplan nei de simmer oanpast wurde soe om it aspekt fan efterstallich ûnderhâld better te yntegrearjen. "Wy wolle graach dat it behearplan helder en ynsjochlik is," sa sei de wethâlder. Dizze tastimming waard troch de ried mei ynstimming ûntfongen, wêrtroch it amendemint fan de VVD en Gemeentebelangen net yn stimming brocht wurde hoegde.
Mei dizze oanpassings kin de gemeente Waadhoeke fierder mei de útfiering fan it behearplan, dat net allinnich rjochte is op it behâld fan de hjoeddeistige ynfrastruktuer, mar ek op de ferduorsumming en modernisearring fan de iepenbiere ferljochting. It debat toande oan dat de ried belutsen is by de takomst fan de gemeente en beried is om tegearre te wurkjen oan ferbetterings.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in behearplan foar iepenbiere ferljochting opsteld, dat rjochte is op it harmonisearjen en standertisearjen fan it behear en ûnderhâld. It plan, dat rint fan 2020 oant 2039, foarsjocht yn in kredyt fan € 4.786.777 foar de ferfangings fan ferljochting en freget om in ekstra jierliks budzjet fan € 156.000 fanôf 2021. It doel is om it kwaliteitsnivo fan de iepenbiere ferljochting op in basisnivo te hâlden, ûndanks beheinde finansjele middels. Der wurdt in bestimmingsreserve ynsteld om skommelings yn ferfangingskosten op te fangen, mei in ienmalige stjoering fan € 492.212. It plan benadrukt de needsaak fan in strukturele ynzet fan middels en hâldt rekken mei de oergong nei ledferljochting en it tsjingoan fan ljochtferwidering. Al is der gjin romte foar nije oanlis of it honorearjen fan bewennerswinsken binnen it hjoeddeiske budzjet, bliuwt bewennerspartisipaasje wichtich foar de gemeente. It behearplan is opsteld fanút in technysk perspektyf en is bedoeld om de basis te lizzen foar fierdere ûntwikkeling fan it behear fan kapitaalgoederen yn de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Beheerplan Openbare Verlichting
Het voorstel betreft de vaststelling van het beheerplan voor openbare verlichting in de gemeente Waadhoeke. Het plan richt zich op het harmoniseren en standaardiseren van het beheer van openbare verlichting, met als doel het kwaliteitsniveau te waarborgen. Het plan omvat een financiële onderbouwing voor de vervangingsopgave van 2020 tot 2039, met een krediet van €4.786.777. Er wordt een extra budget van €156.000 per jaar vanaf 2021 voorgesteld voor de dekking van vervangingskosten. Daarnaast wordt een bestemmingsreserve ingesteld om schommelingen in kosten op te vangen, met een eenmalige storting van €492.212.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de benodigde stappen. Echter, er is beperkte informatie over de technische details van de vervangingsopgave en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet het beheerplan vaststellen, het krediet goedkeuren, en besluiten over de financiële dekking en de instelling van een bestemmingsreserve.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van budgetten, de mate van financiële risico's die men bereid is te nemen, en de balans tussen technische vereisten en burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan. Echter, de meetbaarheid van de effecten op lange termijn en de specifieke duurzaamheidsdoelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de relatie tussen technische en burgergerichte doelen kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beheerplan vast te stellen, het krediet goed te keuren, en de financiële dekking en bestemmingsreserve te regelen.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van burgerparticipatie, maar geeft aan dat er beperkte financiële ruimte is om aan bewonerswensen tegemoet te komen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de transitie naar ledverlichting en het tegengaan van lichtvervuiling, maar verdere verduidelijking van specifieke duurzaamheidsdoelen zou nuttig zijn.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor vervanging worden geraamd op €4.786.777. De dekking wordt deels voorzien door bestaande budgetten en een extra jaarlijkse bijdrage van €156.000 vanaf 2021. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, inclusief de instelling van een bestemmingsreserve om kosten te egaliseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare Verlichting Beheerplan Vervanging Kwaliteitsniveau Begroting Bestemmingsreserve Onderhoud Budget Harmoniseren Transitie naar ledverlichtingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
W. Hokken
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan -
W. Hokken -
Agendapunt 011 Ontwerpbegroting 2021 FUMO
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
E. Vogels
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L.j. Vollema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Nammensma
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S.s. Kuipers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 012 Plan van Aanpak Omgevingsvisie Waadhoeke
Waadhoeke zet door met Omgevingswet ondanks uitstel: "We blijven bij onze ambities"
De gemeente Waadhoeke heeft besloten vast te houden aan de oorspronkelijke planning voor de implementatie van de Omgevingswet, ondanks het uitstel door het Rijk. Tijdens een gemeenteraadsvergadering op 11 juni 2020 werd het Plan van Aanpak voor de Omgevingsvisie goedgekeurd, waarmee de gemeente haar ambities onderstreept.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraadsvergadering van 11 juni 2020 werd het Plan van Aanpak voor de Omgevingsvisie van de gemeente Waadhoeke besproken en goedgekeurd. Dit plan is een belangrijke stap in de voorbereiding op de Omgevingswet, die oorspronkelijk op 1 januari 2021 zou worden ingevoerd, maar door het Rijk is uitgesteld. De wet bundelt 26 bestaande wetten en biedt meer ruimte voor particuliere initiatieven, met als doel een veilige en gezonde leefomgeving te creëren en te behouden.Tijdens het debat uitte raadslid Wynia zijn zorgen over de landschapsanalyse, een belangrijk onderdeel van het ambitiedocument. "Het lijkt erop dat alle dossiers gekoppeld worden, maar de landschapsanalyse is nog in een vervormd stadium," merkte Wynia op. Hij vroeg zich af of de analyse niet als mosterd na de maaltijd zou komen.
Wethouder Diekstra reageerde hierop door te benadrukken dat de landschapsanalyse een essentieel onderdeel is van het proces. "De landschapsanalyse wordt heel degelijk meegenomen," verzekerde Diekstra. "Het is een onderdeel van het grotere plan dat we hebben voor de Omgevingsvisie."
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het Plan van Aanpak, waarmee de gemeente Waadhoeke haar vastberadenheid toont om de Omgevingswet volgens de oorspronkelijke planning te implementeren. "We blijven bij onze ambities," aldus de wethouder. Het proces omvat participatie van inwoners en belanghebbenden en wordt afgestemd met de raadswerkgroep Omgevingswet.
Na de goedkeuring van het plan werd de vergadering voortgezet met andere agendapunten, waaronder het rekenkamerrapport over de gemeentelijke dienstverlening. Het debat over de Omgevingswet toonde echter duidelijk de vastberadenheid van de gemeente om vooruit te blijven kijken en haar plannen te realiseren, ondanks de uitdagingen die het uitstel met zich meebrengt.
Samenvatting
De invoering van de Omgevingswet, oorspronkelijk gepland voor 1 januari 2021, is uitgesteld door het Rijk. Ondanks het uitstel houdt de gemeente Waadhoeke vast aan de oorspronkelijke planning voor de implementatie. De Omgevingswet bundelt 26 bestaande wetten en biedt meer ruimte voor particuliere initiatieven, met als doel een veilige en gezonde leefomgeving te creëren en te behouden. De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 16 april 2020 het Ambitiedocument Omgevingswet vastgesteld, wat de basis vormt voor het Plan van Aanpak voor de Omgevingsvisie. Dit plan omvat een stappenplan voor het opstellen van de Omgevingsvisie, die aansluit bij de ambities van de gemeente. De visie zal richtinggevend zijn en duidelijk maken waar ruimte wordt geboden voor initiatieven. Het proces omvat participatie van inwoners en belanghebbenden en wordt afgestemd met de raadswerkgroep Omgevingswet. De raad heeft ingestemd met het Plan van Aanpak tijdens de vergadering op 11 juni 2020.
Waadhoeke set troch mei Omjouwingswet ûndanks útstel: "Wy bliuwe by ús ambysjes"
De gemeente Waadhoeke hat besletten om fêst te hâlden oan it oarspronklike skema foar de ymplemintearring fan de Omjouwingswet, ûndanks it útstel troch it Ryk. Tidens in gemeenteriedsfergadering op 11 juny 2020 waard it Plan fan Oanpak foar de Omjouwingsfisy goedkard, wêrmei't de gemeente har ambysjes ûnderstreeket.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de gemeenteriedsfergadering fan 11 juny 2020 waard it Plan fan Oanpak foar de Omjouwingsfisy fan de gemeente Waadhoeke besprutsen en goedkard. Dit plan is in wichtige stap yn de foarbereiding op de Omjouwingswet, dy't oarspronklik op 1 jannewaris 2021 ynfierd wurde soe, mar troch it Ryk útsteld is. De wet bûnlet 26 besteande wetten en biedt mear romte foar partikuliere ynisjativen, mei as doel in feilige en sûne libbensomjouwing te skeppen en te behâlden.Tidens it debat útte riedslid Wynia syn soargen oer de lânskapsanalyse, in wichtich ûnderdiel fan it ambysjedokumint. "It liket derop dat alle dossiers keppele wurde, mar de lânskapsanalyse is noch yn in fersoarte stadium," merkte Wynia op. Hy frege him ôf oft de analyse net as mosterd nei de miel komme soe.
Wethâlder Diekstra reagearre hjirop troch te benadrukken dat de lânskapsanalyse in essinsjeel ûnderdiel is fan it proses. "De lânskapsanalyse wurdt hiel degelek meinommen," fersekere Diekstra. "It is in ûnderdiel fan it gruttere plan dat wy hawwe foar de Omjouwingsfisy."
De gemeenteried stimde úteinlik yn mei it Plan fan Oanpak, wêrmei't de gemeente Waadhoeke har fêstberens toant om de Omjouwingswet neffens de oarspronklike planning te ymplemintearjen. "Wy bliuwe by ús ambysjes," sa sei de wethâlder. It proses befettet partisipaasje fan ynwenners en belanghawwenden en wurdt ôfstimd mei de riedswurkgroep Omjouwingswet.
Nei de goedkarde fan it plan waard de fergadering fuortset mei oare agindapunten, wêrûnder it rekkenkamerrapport oer de gemeentlike tsjinstferliening. It debat oer de Omjouwingswet toande lykwols dúdlik de fêstberens fan de gemeente om foarút te bliuwen sjen en har plannen te realisearjen, ûndanks de útdagingen dy't it útstel meibringt.
Samenvatting
De ynfiering fan de Omjouwingswet, oarspronklik pland foar 1 jannewaris 2021, is útsteld troch it Ryk. Ûndanks it útstel hâldt de gemeente Waadhoeke fêst oan de oarspronklike planning foar de ymplemintearring. De Omjouwingswet bûnlet 26 besteande wetten en biedt mear romte foar partikuliere ynisjativen, mei as doel in feilige en sûne libbensomjouwing te skeppen en te behâlden. De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 16 april 2020 it Ambysjedokumint Omjouwingswet fêststeld, wat de basis foarmet foar it Plan fan Oanpak foar de Omjouwingsfyzje. Dit plan befettet in stappenplan foar it opstelle fan de Omjouwingsfyzje, dy't oanslút by de ambysjes fan de gemeente. De fyzje sil stjoerjend wêze en dúdlik meitsje wêr romte jûn wurdt foar ynisjativen. It proses befettet partisipaasje fan ynwenners en belanghawwenden en wurdt ôfstimd mei de riedswurkgroep Omjouwingswet. De ried hat ynstimd mei it Plan fan Oanpak tiidens de gearkomste op 11 juny 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van Aanpak Omgevingsvisie Waadhoeke". Het doel is om een stappenplan vast te stellen voor de ontwikkeling van een Omgevingsvisie, ondanks het uitstel van de Omgevingswet. De Omgevingswet bundelt 26 bestaande wetten en biedt ruimte voor particuliere initiatieven, met als doel een veilige en gezonde leefomgeving te creëren en te behouden. De gemeente Waadhoeke wil met dit plan aansluiten bij haar ambities en de wet implementeren door een visie te ontwikkelen die ruimte biedt voor initiatieven vanuit de samenleving. Het plan omvat een gedetailleerd stappenplan voor beleidsanalyse, trendonderzoek, en participatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerd stappenplan en beschrijft de betrokkenheid van verschillende stakeholders. Echter, specifieke details over de financiële dekking en concrete tijdlijnen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het Plan van Aanpak en het maken van keuzes tijdens de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. De raad wordt betrokken bij verschillende stappen, zoals beleidsanalyse en het vaststellen van waarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de richting en inhoud van de Omgevingsvisie, inclusief welke initiatieven gestimuleerd of beperkt moeten worden. Er moeten keuzes gemaakt worden over participatie en samenwerking met de samenleving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het stappenplan duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid binnen de gestelde tijd is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met het Plan van Aanpak voor de Omgevingsvisie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie vanaf stap 3, waarbij inwoners en stakeholders betrokken worden bij het proces. Dit is essentieel voor het succes van de Omgevingsvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Omgevingswet gericht is op het behouden en ontwikkelen van een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er is budget beschikbaar voor de invoering van de Omgevingswet, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële dekking voor het gehele traject. Het is onduidelijk of het budget toereikend is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Omgevingsvisie Implementatie Ambitiedocument Participatie Stappenplan Invoering Beleidsanalyse Trends en ontwikkelingen WaardenkaartVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Wijnia
T. Wijnia
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 013 Rekenkamerrapport inzake dienstverlening
Gemeente Waadhoeke zet in op betere dienstverlening: "We moeten met de burger in gesprek"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen om de dienstverlening te verbeteren. Het college is opgedragen deze aanbevelingen uit te voeren en de raad te informeren over de voortgang.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 28 januari 2020 presenteerde de rekenkamer haar bevindingen over de dienstverlening in de gemeente Waadhoeke. De belangrijkste aanbevelingen waren het uitwerken van de dienstverleningsvisie in concrete doelen, het betrekken van inwoners, ondernemers en medewerkers bij de concretisering van deze visie, en het maken van afspraken over de informatievoorziening. Het college onderschrijft deze aanbevelingen en zal ze opnemen in het programmaplan Dienstverlening.Het debat over het rapport verliep echter niet zonder kritische noten. Gemeentebelangen uitte zorgen over de betrokkenheid van burgers bij het onderzoek. "We hebben toen gesteld dat wij eigenlijk zeiden van wij willen een steunpunt in Sint Anna, omdat wij dat aan onze burgers moeten gunnen, omdat zij ons daarom vragen," aldus een raadslid van Gemeentebelangen. Er werd opgemerkt dat het onderzoek niet representatief was, met slechts 54 ingevulde briefjes aan de balie en telefoon. "Daar kun je geen keuzes op maken," klonk het kritisch.
De heer Kuipers van een andere fractie bracht een toekomstgerichte visie naar voren: "Binnen vier jaar heb je geen gemeenteloket meer. Alles is digitaal plus een haal- en brengservice." Hij benadrukte de noodzaak om de voordelen van digitalisering te benutten.
Mevrouw Osinga sloot zich hierbij aan en wees op de veranderende behoeften van burgers. "Misschien zijn de behoeften wel anders. Misschien moet het wel anders ingevuld worden," stelde ze voor.
Het college verzekerde de raad dat er al concrete stappen zijn gezet. "We hebben onlangs voor 2020 al het hele uitvoeringsprogramma ontvangen, inclusief doelstellingen," aldus een woordvoerder van het college. Er wordt gewerkt aan een experiment klanttevredenheid en een spoorboek voor de periode 2021-2023.
De raad besloot uiteindelijk de aanbevelingen van de rekenkamer over te nemen en het college op te dragen deze uit te voeren. De voortgang zal na de vakantie worden besproken aan de hand van het spoorboek. Het debat eindigde met een oproep tot actie: "We moeten met de burger in gesprek," een sentiment dat breed werd gedeeld.
Samenvatting
De rekenkamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de dienstverlening in de gemeente Waadhoeke en presenteerde de bevindingen op 28 januari 2020. Het presidium heeft een raadsbesluit voorbereid op basis van de aanbevelingen van de rekenkamer. De belangrijkste aanbevelingen zijn: het uitwerken van de dienstverleningsvisie in concrete doelen, het betrekken van inwoners, ondernemers en medewerkers bij de concretisering van deze visie, en het maken van afspraken over de informatievoorziening met betrekking tot dienstverlening. Het college heeft aangegeven de aanbevelingen te onderschrijven en zal deze opnemen in het programmaplan Dienstverlening. De raad heeft besloten de aanbevelingen over te nemen en het college op te dragen deze uit te voeren en de raad te informeren over de voortgang.
Gemeente Waadhoeke set yn op bettere tsjinstferliening: "Wy moatte mei de boarger yn petear".
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om de oanbefellings fan de rekkenkeamer oer te nimmen om de tsjinstferliening te ferbetterjen. It kolleezje is opdroegen om dizze oanbefellings út te fieren en de ried te ynformearjen oer de foarútgong.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 28 jannewaris 2020 presintearre de rekkenkeamer har bevindingen oer de tsjinstferliening yn de gemeente Waadhoeke. De belangrykste oanbefellings wiene it útwurkjen fan de tsjinstferlieningssjochwize yn konkrete doelen, it belûken fan ynwenners, ûndernimmers en meiwurkers by it konkretisearjen fan dizze sjochwize, en it meitsjen fan ôfspraken oer de ynformaasjefoarsjenning. It kolleezje ûnderskriuwt dizze oanbefellings en sil se opnimme yn it programma-plan Tsjinstferliening.It debat oer it rapport ferrûn lykwols net sûnder krityske noaten. Gemeentebelangen útten soargen oer de belutsenheid fan boargers by it ûndersyk. "Wy hawwe doe steld dat wy eins seinen dat wy in stipepunt yn Sint Anna wolle, omdat wy dat oan ús boargers gunne moatte, omdat sy ús dêrom freegje," sa in riedslid fan Gemeentebelangen. Der waard opmurken dat it ûndersyk net representatyf wie, mei mar 54 ynfylde briefkes oan de balie en telefoan. "Dêr kinne jo gjin karren op meitsje," klonk it kritysk.
De hear Kuipers fan in oare fraksje brocht in takomstgerjochte sjochwize nei foaren: "Binnen fjouwer jier hast gjin gemeenteloket mear. Alles is digitaal plus in hel- en bringtsjinst." Hy benadrukke de needsaak om de foardielen fan digitalisearring te benutten.
Frou Osinga sloot har hjirby oan en wiisde op de feroarjende behoeften fan boargers. "Miskien binne de behoeften wol oars. Miskien moat it wol oars ynfierd wurde," stelde se foar.
It kolleezje fersekere de ried dat der al konkrete stappen set binne. "Wy hawwe ûnlangs foar 2020 al it hiele útfieringsprogramma ûntfongen, ynklusyf doelstellings," sa in wurdfierder fan it kolleezje. Der wurdt wurke oan in eksperimint klantetefredenheid en in spoarboek foar de perioade 2021-2023.
De ried besleat úteinlik de oanbefellings fan de rekkenkeamer oer te nimmen en it kolleezje op te dragen dizze út te fieren. De foartgong sil nei de fakânsje besprutsen wurde oan de hân fan it spoarboek. It debat einige mei in oprop ta aksje: "Wy moatte mei de boarger yn petear," in gefoel dat breed dielt waard.
Samenvatting
De rekkamer hat in ûndersyk útfierd nei de tsjinstferliening yn de gemeente Waadhoeke en presintearre de bevindingen op 28 jannewaris 2020. It presidium hat in riedsbeslút foarbereide op basis fan de oanbefellings fan de rekkamer. De belangrykste oanbefellings binne: it útwurkjen fan de tsjinstferlieningssjochwize yn konkrete doelen, it belûken fan ynwenners, ûndernimmers en meiwurkers by de konkretisaasje fan dizze sjochwize, en it meitsjen fan ôfspraken oer de ynformaasjefoarsjenning mei betrekking ta tsjinstferliening. It kolleezje hat oanjûn de oanbefellings te ûnderskriuwen en sil dizze opnimme yn it programma-plan Tsjinstferliening. De ried hat besletten de oanbefellings oer te nimmen en it kolleezje op te dragen dizze út te fieren en de ried te ynformearjen oer de foargong.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel onderzoek Rekenkamer dienstverlening". De rekenkamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de dienstverlening in de gemeente Waadhoeke. Op basis van de bevindingen zijn drie aanbevelingen gedaan: het uitwerken van de dienstverleningsvisie in concrete doelen, het betrekken van inwoners en ondernemers bij de concretisering van de visie, en het maken van afspraken over informatievoorziening met het college. Het presidium heeft een raadsbesluit voorbereid om deze aanbevelingen over te nemen en het college op te dragen deze uit te voeren en de raad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de bevindingen van de rekenkamer en de daarop gebaseerde aanbevelingen duidelijk presenteert. Het bevat ook een duidelijke opdracht aan het college en een mechanisme voor voortgangsrapportage.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamer overneemt en het college opdraagt deze uit te voeren. De raad heeft ook de taak om toezicht te houden op de uitvoering en voortgang van deze aanbevelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de rekenkamer wil overnemen en hoe zij de betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij de dienstverlening wil vormgeven. Ook moet de raad keuzes maken over de prioritering van de aanbevelingen en de middelen die hiervoor beschikbaar worden gesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De aanbevelingen zijn specifiek en relevant, maar er ontbreken concrete tijdsgebonden doelen en meetbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit hangt af van de verdere uitwerking door het college.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het rapport van de rekenkamer te erkennen, de aanbevelingen over te nemen, en het college op te dragen deze uit te voeren en de raad te informeren over de voortgang.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door inwoners en ondernemers bij het concretiseren van de dienstverleningsvisie, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op het verbeteren van de dienstverlening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamer Dienstverlening Aanbevelingen Uitvoeringsprogramma Informatievoorziening Dienstverleningsvisie Inwoners Ondernemers Digitalisering ProgrammaplanVerfijning van de zoekopdracht: