23-04-2024 Kernteam
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening door voorzitter Laas Douma
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Onbekende spreker
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
E. Zuidema - Gemeentebelangen
E. Zuidema - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
Van Der Meer
Van Der Meer
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Van Der Meer
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
00:03:40 - 00:04:55 - 00:11:11 - 00:11:11 - 00:13:29 - 00:13:29 - 00:15:22 - 00:15:22 - 00:16:26 - 00:16:26 - 00:16:49 - 00:19:52 - 00:19:52 - 00:25:17 - 00:25:17 - 00:26:02 - 00:26:02 - 00:31:37 - 00:31:37 - 00:36:20 - 00:36:20 - 00:37:54 - 00:37:54 - 00:38:08 - 00:38:08 - 00:45:35 - 00:45:35 - 00:50:48 - 00:50:48 - 01:15:04 - 01:15:04 - 01:15:35 - 01:15:35 - 01:22:29 - 01:22:29 - 01:23:06 - 01:23:06 - 01:23:51 - 01:23:51 - 01:24:10 - 01:24:10 - 01:25:27 - 01:25:27 - 01:26:13 - 01:26:13 - 01:29:15 - 01:29:15 - 01:38:20 - 01:38:20 - 01:39:56 - 01:39:56 - 01:40:35 - 01:40:35 - 01:41:28 - 01:41:28 - 01:44:37 - 01:44:37 - 01:48:18 - 01:48:18 - 01:48:54 - 01:48:54
Onbekende spreker -
Agendapunt 2 Mogelijkheid tot inspreken
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Onbekende spreker
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Agendapunt 3 Kernsessie Digitaal Nachtregister + Toeristenbelasting 2025
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke is van plan om per 1 januari 2025 toeristenbelasting in te voeren en een Digitaal Nachtregister (DNR) te implementeren. Dit initiatief is bedoeld om toeristische data te verzamelen, wat nuttig is voor de provincie, gemeenten, ondernemers en andere belanghebbenden. Het DNR biedt actuele verblijfsinformatie, wat handig is bij calamiteiten en voor inzicht in toeristenstromen. De verwachte opbrengst van de toeristenbelasting is €135.000 per jaar, wat bijdraagt aan recreatieve voorzieningen. Het voorstel omvat het vaststellen van verordeningen voor toeristenbelasting en watertoeristenbelasting, evenals een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het DNR helpt logiesverstrekkers te voldoen aan wettelijke verplichtingen en vereenvoudigt de administratie. Er zijn zorgen over de administratieve last voor ondernemers en de verwerking van persoonsgegevens, maar de gemeente biedt ondersteuning en informatievoorziening. De invoering van het DNR en de toeristenbelasting wordt gezien als een manier om de recreatie- en toerismesector te versterken.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke is fan doel om per 1 jannewaris 2025 toeristenbelêsting yn te fieren en in Digitaal Nachtregister (DNR) te ymplemintearjen. Dit ynisjatyf is bedoeld om toeristyske data te ferzamelen, wat handich is foar de provinsje, gemeenten, ûndernimmers en oare belanghawwenden. It DNR biedt aktuele ferbliuwsynformaasje, wat handich is by kalamiteiten en foar ynsjoch yn toeristenstromen. De ferwachte opbringst fan de toeristenbelêsting is €135.000 per jier, wat bydraacht oan rekreative foarsjennings. It foarstel befettet it fêststellen fan ferordeningen foar toeristenbelêsting en wetertoeristenbelêsting, lykas in oanpassing fan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). It DNR helpt logiesferstrekker om te foldwaan oan wetlike ferplichtingen en ferienfâldiget de administraasje. Der binne soargen oer de administrearjende lêst foar ûndernimmers en de ferwurking fan persoansgegevens, mar de gemeente biedt stipe en ynformaasje. De ynfiering fan it DNR en de toeristenbelêsting wurdt sjoen as in manier om de rekreaasje- en toerismesektor te fersterkjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Concept Raadsvoorstel Vaststellen Digitaal Nachtregister + Toeristenbelasting 2025". Het beoogt de invoering van een digitaal nachtregister en toeristenbelasting per 1 januari 2025 in de gemeente Waadhoeke. Dit systeem biedt actuele verblijfsinformatie, nuttig bij calamiteiten en voor toeristische data-analyse. De toeristenbelasting, geschat op €135.000 per jaar, draagt bij aan recreatieve voorzieningen. Het voorstel omvat de vaststelling van verordeningen voor toeristenbelasting, watertoeristenbelasting en een wijziging van de APV. Het digitale nachtregister helpt logiesverstrekkers te voldoen aan wettelijke verplichtingen en biedt de gemeente inzicht in toeristische patronen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de achtergrond, doelstellingen, financiële implicaties, en de juridische kaders. Er zijn echter enkele openstaande vragen, zoals de behandeling van arbeidsmigranten in het systeem.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de invoering van de toeristenbelasting en het digitale nachtregister door de voorgestelde verordeningen vast te stellen. Dit valt onder hun bevoegdheid volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de toeristenbelasting, de leeftijdsgrens voor belastingheffing, en de verplichting van het digitale nachtregister. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met arbeidsmigranten in het systeem.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de financiële opbrengsten is onzeker. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de behandeling van arbeidsmigranten is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de toeristenbelasting en het digitale nachtregister per 1 januari 2025 in te voeren en de bijbehorende verordeningen vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest met een klankbordgroep van ondernemers en een informatiebijeenkomst voor logiesverstrekkers. Dit heeft geleid tot adviezen over tarieven en beleidsregels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar het kan indirect bijdragen aan duurzame toeristische ontwikkeling door betere data-analyse.
Financiële gevolgen:
De invoering van de toeristenbelasting wordt geschat op een opbrengst van €135.000 per jaar. De kosten voor het digitale nachtregister en administratieve werkzaamheden worden geschat op €35.000 per jaar. De dekking van deze kosten is niet volledig uitgewerkt, maar de opbrengsten van de toeristenbelasting kunnen hieraan bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitaal Nachtregister Toeristenbelasting Logiesverstrekkers Verordeningen Ondernemers Algemene Plaatselijke Verordening (APV) X-com Privacy (AVG) Provincie Fryslân Recreatieve voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kernsessie Digitaal Nachtregister en Toeristenbelasting". Het voorstel betreft de organisatie van een kernsessie op 23 april 2024, waarin het concept raadsvoorstel en bijbehorende verordeningen voor de invoering van een Digitaal Nachtregister en toeristenbelasting worden besproken. De sessie is bedoeld om de raad te informeren en te betrekken bij het besluitvormingsproces, met input van een klankbordgroep en toeristische ondernemers. Het uiteindelijke doel is om de verordeningen later in 2024 vast te stellen, met een geplande invoering op 1 januari 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk proces en tijdsplanning schetst voor de invoering van de verordeningen. Er is ook sprake van participatie van belanghebbenden, zoals de klankbordgroep en toeristische ondernemers.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het besluitvormingsproces. De kernsessie is bedoeld om de raad te informeren en te betrekken, zodat zij later een weloverwogen besluit kunnen nemen over de vaststelling van de verordeningen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de inhoud van de verordeningen, zoals tarieftype, tariefhoogte, en andere voorwaarden. Er moet ook worden besloten hoe de belangen van verschillende belanghebbenden worden gewogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is redelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en een tijdlijn heeft. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de praktische vragen van ondernemers kunnen wijzen op mogelijke uitvoeringsproblemen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het voorstel en de verordeningen rijp zijn voor besluitvorming en of ze kunnen worden vastgesteld zoals gepland.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van een klankbordgroep en de uitnodiging aan ondernemers om deel te nemen aan de kernsessie en in te spreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitaal Nachtregister Toeristenbelasting Kernsessie Verordeningen Klankbordgroep Ondernemers Informatieavond Participatie Invoering BesluitvormingsprocesVerfijning van de zoekopdracht:
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
E. Zuidema - Gemeentebelangen
E. Zuidema - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
Van Der Meer
Van Der Meer
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
Van Der Meer
Van Der Meer
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Van Der Meer
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
P. de Cock - FNP
P. de Cock - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
Van Der Meer
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
P. de Cock - FNP
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
L. Douma - SAM
D. de Jong - FNP
L. Douma - SAM
Van Der Meer
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
Van Der Meer
L. Douma - SAM
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
L. Douma - SAM
H. van der Werff - SAM
L. Douma - SAM
P. de Cock - FNP
L. Douma - SAM
Van Der Meer
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
00:16:49 - 00:19:52 - 00:19:52 - 00:25:17 - 00:25:17 - 00:26:02 - 00:26:02 - 00:31:37 - 00:31:37 - 00:36:20 - 00:36:20 - 00:37:54 - 00:37:54 - 00:38:08 - 00:38:08 - 00:45:35 - 00:45:35 - 00:50:48 - 00:50:48 - 01:15:04 - 01:15:04 - 01:15:35 - 01:15:35 - 01:22:29 - 01:22:29 - 01:23:06 - 01:23:06 - 01:23:51 - 01:23:51 - 01:24:10 - 01:24:10 - 01:25:27 - 01:25:27 - 01:26:13 - 01:26:13 - 01:29:15 - 01:29:15 - 01:38:20 - 01:38:20 - 01:39:56 - 01:39:56 - 01:40:35 - 01:40:35 - 01:41:28 - 01:41:28 - 01:44:37 - 01:44:37 - 01:48:18 - 01:48:18 - 01:48:54 - 01:48:54 - 01:51:01 - 01:51:21 - 01:52:59 - 01:57:08 - 01:58:02 - 01:59:04 - 02:00:12 - 02:01:17 - 02:03:20 - 02:03:41