26-09-2019 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Beëdiging raadslid Vollema
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Vaststellen besluitenlijsten:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005.a Vergadering gemeenteraad 05 september 2019
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005.b Toezeggingenlijst 05 september 2019
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G.d. Geldof
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T.J. Vlaar-Vroonland - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman -
B. Tol - Wethouder
G.d. Geldof -
J. Dijkstra - Wethouder
T.J. Vlaar-Vroonland - CDA
N. Haarsma - Wethouder
Agendapunt 008 Ingekomen stukken:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een lijst van ingekomen stukken te zijn die tijdens een raadsvergadering op 26 september 2019 in Franeker besproken zullen worden. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar eerder een opsomming van onderwerpen die ter kennisname zijn ingediend of die door het college moeten worden afgehandeld.
Analyse:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Ingekomen stukken Raad Agenda: 26-09-2019
- Samenvatting: Het document bevat een lijst van ingekomen stukken die tijdens de raadsvergadering van 26 september 2019 in Franeker besproken zullen worden. De onderwerpen variëren van nieuwe afspraken over verpakkingen tot zorgen over de volksgezondheid met betrekking tot 5G en de verhouding tussen ambtsgebed en de scheiding van kerk en staat. Sommige stukken zijn ter kennisname, terwijl andere door het college moeten worden afgehandeld.
2. Volledigheid van het voorstel:
- Het document lijkt volledig in de context van een agenda voor een raadsvergadering, maar het bevat geen gedetailleerde voorstellen of moties. Het is meer een opsomming van onderwerpen die besproken moeten worden.
3. Rol van de raad:
- De raad heeft de rol om vragen te stellen over de ingekomen stukken en de voorgestelde wijze van afhandelen te bespreken. Ze kunnen ook besluiten nemen over de verdere behandeling van deze stukken.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet beslissen welke ingekomen stukken verdere aandacht of actie vereisen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van volksgezondheidskwesties of het al dan niet ondersteunen van nieuwe afspraken over verpakkingen.
5. SMART en Inconsistenties:
- Het document zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of acties bevat. Het is een lijst van onderwerpen zonder gedetailleerde plannen of tijdlijnen.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten welke ingekomen stukken verder besproken of afgehandeld moeten worden en op welke manier.
7. Participatie:
- Het document vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid kan relevant zijn, vooral in het kader van de nieuwe afspraken over verpakkingen, maar het document geeft hier geen specifieke details over.
9. Financiële gevolgen:
- Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het document. Dit zou verder onderzocht moeten worden voor elk specifiek onderwerp dat financiële implicaties kan hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Gezondheid 5G Volksgezondheid Telecom industrie Openbaar bestuur Dienst SoZaWe Oplaadpunt Gemeentenieuws Ambtsgebed Scheiding kerk en staatVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 009 Benoeming lid presidium
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 010 Ontwerpbegroting 2020 FUMO
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 011 Jaarstukken 2018 Dienst SoZaWe
Gemeenteraad Waadhoeke: "Jeugdzorg moet anders, maar hoe?"
De gemeenteraad van Waadhoeke boog zich over de jaarstukken 2018 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De stukken, die al goedgekeurd zijn door het bestuur van de Dienst en voorzien van een accountantsverklaring, tonen een tekort van € 576.105. De raad moet beslissen of € 317.072 hiervan gedekt wordt uit de Reserve Sociaal Domein. Het debat draaide vooral om de vraag hoe de jeugdzorg efficiënter kan worden ingericht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd al snel duidelijk dat de jeugdzorg de gemoederen flink bezighoudt. "Wanneer we de zichtbare problemen van mensen aanpakken zonder naar de diepere oorzaken te kijken, is het dweilen met de kraan open," stelde de heer Wijkhuis van het CDA. Hij pleitte voor een integrale aanpak waarbij de oorzaken van problemen, zoals laaggeletterdheid en schulden, beter worden aangepakt.De heer Kuipers van Sam sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van preventie. "Je moet aan de bak, want over drie jaar heb je niets als je niet beweegt," waarschuwde hij. Hij riep op om de bureaucratie te verminderen en sneller hulp te bieden.
Wethouder Top erkende de problemen en gaf aan dat er provinciaal onderzoek wordt gedaan naar de jeugdzorg. "We zijn bezig met acties om meer grip te krijgen," verzekerde hij de raad. Hij beloofde dat er in december een plan gepresenteerd zal worden om de jeugdzorg binnen de financiële kaders te houden.
Mevrouw Osinga van de VVD drong aan op meer transparantie en vroeg om de resultaten van het onderzoek vóór 31 oktober te delen. "Dit is veel te serieus om pas in december te bespreken," benadrukte ze.
Ondanks de zorgen over de jeugdzorg stemde de raad in met het voorstel om het tekort te dekken uit de Reserve Sociaal Domein. De wethouder kreeg de opdracht mee om met concrete plannen te komen voor een efficiëntere jeugdzorg. "De situatie van onze inwoners moet centraal staan," aldus de raad.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om kennis te nemen van de jaarstukken 2018 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De jaarstukken zijn al goedgekeurd door het bestuur van de Dienst en voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring. Er is een hogere bijdrage van € 576.105 vastgesteld, waarvan € 317.072 gedekt moet worden uit de Reserve Sociaal Domein. Dit tekort is ontstaan door verschillen tussen de voorlopige en definitieve cijfers, met name op het gebied van jeugdzorg. De raad wordt gevraagd om deze financiële aanpassing goed te keuren.
Gemeenteried Waadhoeke: "Jeugdsoarch moat oars, mar hoe?"
De ried fan Waadhoeke bûgde har oer de jierstikken 2018 fan de Tsientrale Sociale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân. De stikken, dy't al goedkard binne troch it bestjoer fan de Tsientrale en foarsjoen binne fan in akkountantsferklearring, litte in tekoart sjen fan € 576.105. De ried moat beslute oft € 317.072 hjirfan dekt wurdt út de Reserve Sociaal Domein. It debat draaide benammen om de fraach hoe't de jeugdsoarch effisjinter ynrjochte wurde kin.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it al gau dúdlik dat de jeugdsoarch de gemoedens flink besiket. "As wy de sichtbere problemen fan minsken oanpakke sûnder nei de djipper oarsaken te sjen, is it dweilen mei de kraan iepen," stelde de hear Wijkhuis fan it CDA. Hy pleite foar in yntegrale oanpak dêr't de oarsaken fan problemen, lykas leechgeletterdheid en skulden, better oanpakt wurde.De hear Kuipers fan Sam sloot him hjirby oan en benadrukte it belang fan previnsje. "Jo moatte oan 'e bak, want oer trije jier hawwe jo neat as jo net bewege," warskôge er. Hy ropt op om de burokrasy te fermeitsjen en hurder help te bieden.
Wethâlder Top erkende de problemen en joech oan dat der provinsjaal ûndersyk dien wurdt nei de jeugdsoarch. "Wy binne dwaande mei aksjes om mear grip te krijen," fersikere er de ried. Hy beloofde dat der yn desimber in plan presintearre wurde sil om de jeugdsoarch binnen de finansjele kaders te hâlden.
Frou Osinga fan de VVD drong oan op mear trochsicht en frege om de resultaten fan it ûndersyk foar 31 oktober te dielen. "Dit is folle te serieus om pas yn desimber te besprekken," benadrukke se.
Nettsjinsteande de soargen oer de jeugdsoarch stimde de ried yn mei it foarstel om it tekoart te dekken út de Reserve Sociaal Domein. De wethâlder krige de opdracht mei om mei konkrete plannen te kommen foar in effisjintere jeugdsoarch. "De situaasje fan ús ynwenners moat sintraal stean," sa de ried.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Waadhoeke is om kennis te nimmen fan de jierstikken 2018 fan de Dienst Sociale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân. De jierstikken binne al goedkard troch it bestjoer fan de Dienst en foarsjoen fan in goedkarrende accountantsferklearring. Der is in hegere bydrage fan € 576.105 fêststeld, dêr't € 317.072 dekt wurde moat út de Reserve Sociaal Domein. Dit tekoart is ûntstien troch ferskillen tusken de foarlopige en definityf cijfers, benammen op it mêd fan jeugdzorg. De ried wurdt frege om dizze finansjele oanpassing goed te keuren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2018 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid". Het voorstel betreft de presentatie van de jaarstukken 2018 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân aan de gemeenteraad van Waadhoeke. De jaarrekening is al goedgekeurd door het bestuur van de Dienst en de accountant heeft een goedkeurende verklaring afgegeven. Er is een hogere bijdrage van € 576.105 vastgesteld, waarvan € 317.072 gedekt moet worden uit de Reserve Sociaal Domein. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de jaarstukken en akkoord te gaan met de voorgestelde dekking van het tekort.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde financiële informatie en de goedkeuring van de accountant bevat. Er zijn geen alternatieven of kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat het voorstel als definitief en onbetwist wordt gepresenteerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken en om akkoord te gaan met de voorgestelde financiële dekking van het tekort uit de Reserve Sociaal Domein.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de dekking van het tekort uit de Reserve Sociaal Domein. Dit kan invloed hebben op toekomstige uitgaven binnen het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële cijfers en de voorgestelde dekking. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de uitvoering van de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken en akkoord te gaan met de dekking van het tekort van € 317.072 uit de Reserve Sociaal Domein.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit suggereert dat er geen directe betrokkenheid van inwoners is bij dit specifieke besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een tekort van € 317.072 dat gedekt moet worden uit de Reserve Sociaal Domein. De reserve zal na deze onttrekking dalen van € 2.122.539 naar € 1.805.467. Het voorstel geeft aan dat deze dekking via een begrotingswijziging zal plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2018 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Reserve Sociaal Domein Accountant Jeugdzorg Balans Tekort Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cijfers ControleverklaringVerfijning van de zoekopdracht:
K. Arendz - Wethouder
A. Wijkhuijs
K. Arendz - Wethouder
S.s. Kuipers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S.s. Kuipers
S.s. Kuipers
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs -
A. Mast - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
Agendapunt 012 Woonvisie Waadhoeke
"Woonvisie in de Maak: Gemeenteraad Verdeeld over Richting en Flexibiliteit"
In een levendig debat over de nieuwe woonvisie van de gemeente, uitten raadsleden hun zorgen en wensen voor de toekomst van woningbouw. Terwijl sommigen pleiten voor meer marktgestuurde initiatieven, benadrukken anderen het belang van een gedegen en flexibel plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel voor een nieuwe woonvisie besproken. De discussie draaide om de vraag hoe de gemeente de woningbouw het beste kan stimuleren zonder de markt te verstikken. De heer Rodenburg van Gemeentebelangen opende het debat met kritiek op het huidige voorstel: "Onze nieuwe woonvisie moet een eenvoudig en duidelijk leesbaar stuk zijn dat bedrijven stimuleert in plaats van tegenhoudt." Hij benadrukte dat de marktpartijen, en niet de overheid, de bouwinitiatieven zouden moeten bepalen, binnen de kaders van de nieuwe Omgevingswet.De VVD, vertegenwoordigd door de heer Terpstra, had een andere kijk op de zaak. Hij prees het onderzoek dat aan de woonvisie ten grondslag ligt als "heel goed en gedegen". Terpstra pleitte voor maatwerk en flexibiliteit vanuit de gemeente: "We moeten ons flexibel opstellen en inspelen op de behoeften van de inwoners."
Mevrouw Blom van de ChristenUnie vond het document juist een "verademing om te lezen" en benadrukte het belang van aandacht voor hulpbehoevende inwoners in kleine dorpen, zodat zij langer in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen.
Wethouder Haarsma reageerde op de verschillende standpunten door te benadrukken dat het marktonderzoek als basis dient voor de woonvisie, maar dat er nog ruimte is voor inspraak en aanpassingen. "We willen niet dat de boel op slot gaat, maatwerk moet mogelijk blijven," aldus Haarsma.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is voordat de woonvisie definitief kan worden vastgesteld. De raad stemde uiteindelijk in met het marktonderzoek als bouwsteen voor de verdere ontwikkeling van de woonvisie, maar benadrukte dat er nog veel ruimte is voor discussie en aanpassing.
Samenvatting
Het lijkt erop dat je een document hebt met verschillende secties en kopjes, maar de inhoud van de tekst ontbreekt. Om een samenvatting te maken, heb ik meer specifieke informatie nodig over de inhoud van de tekst onder elk van deze kopjes. Als je die informatie kunt geven, kan ik helpen een samenvatting te maken.
"Wenfisy yn 'e Maak: Gemeenteried Ferdielt oer Rjochting en Flugens"
Yn in libbich debat oer de nije wenfisy fan de gemeente, útten riedsleden har soargen en winsken foar de takomst fan wenningbou. Wylst sommigen pleitsje foar mear merkstjoerde ynisjativen, benadrukje oaren it belang fan in goed ûnderboud en fleksibel plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteriedsfergadering waard it foarstel foar in nije wenvisy besprutsen. De diskusje draaide om de fraach hoe't de gemeente de wenningbou it bêste stimulearje kin sûnder de merk te fersmoargjen. De hear Rodenburg fan Gemeentebelangen iepene it debat mei krityk op it hjoeddeiske foarstel: "Us nije wenvisy moat in ienfâldich en dúdlik lêsber stik wêze dat bedriuwen stimulearret yn plak fan tsjinhâldt." Hy benadrukke dat de merkpartijen, en net de oerheid, de bouynisjativen bepale moatte, binnen de kaders fan de nije Omjouwingswet.De VVD, fertsjintwurdige troch de hear Terpstra, hie in oare blik op de saak. Hy priisde it ûndersyk dat oan de wenvisy te grûn leit as "hiel goed en degeare". Terpstra pleite foar maatwurk en fleksibiliteit fanút de gemeente: "Wy moatte ús fleksibel opstelle en ynspele op de behoeften fan de ynwenners."
Frou Blom fan de ChristenUnie fûn it dokumint krekt in "ferademing om te lêzen" en benadrukke it belang fan omtinken foar helpbehoevende ynwenners yn lytse doarpen, sadat hja langer yn har fertroude omjouwing wenje bliuwe kinne.
Wethâlder Haarsma reagearre op de ferskillende stânpunten troch te benadrukken dat it merkûndersyk as basis tsjintwurdich foar de wenvisy, mar dat der noch romte is foar ynspraak en oanpassings. "Wy wolle net dat de boel op slot giet, maatwurk moat mooglik bliuwe," sa Haarsma.
It debat makke dúdlik dat der noch in soad wurk oan de winkel is foardat de wenvisy definityf fêststeld wurde kin. De ried stimde úteinlik yn mei it merkûndersyk as boustien foar de fierdere ûntwikkeling fan de wenvisy, mar benadrukke dat der noch in soad romte is foar diskusje en oanpassing.
Samenvatting
It liket derop datsto in dokumint hast mei ferskillende ôfdielingen en haadstikken, mar de ynhâld fan de tekst ûntbrekt. Om in gearfetting te meitsjen, ha ik mear spesifike ynformaasje nedich oer de ynhâld fan de tekst ûnder elk fan dizze haadstikken. Assto dy ynformaasje jaan kinst, kin ik helpe in gearfetting te meitsjen.
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse van het voorstel, amendement of motie te geven, heb ik de specifieke inhoud van het document nodig. Aangezien je alleen een referentienummer en enkele kopjes hebt gegeven zonder verdere inhoudelijke details, kan ik geen specifieke analyse uitvoeren. Echter, ik kan je wel een algemeen kader geven voor hoe je de vragen kunt benaderen:
1. Titel en Samenvatting: Zoek naar de titel van het document en vat de kernpunten samen. Dit omvat meestal het doel van het voorstel en de belangrijkste acties die worden voorgesteld.
2. Volledigheid: Beoordeel of het voorstel alle noodzakelijke informatie bevat, zoals achtergrondinformatie, doelstellingen, en een duidelijke uitleg van de voorgestelde maatregelen.
3. Rol van de Raad: De raad heeft vaak een beslissende of adviserende rol. Kijk of het voorstel vraagt om goedkeuring, advies of een andere vorm van betrokkenheid van de raad.
4. Politieke Keuzes: Identificeer de keuzes die gemaakt moeten worden, zoals prioriteiten stellen, budgettoewijzing, of beleidsrichtingen.
5. SMART-doelstellingen: Controleer of de doelstellingen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Let op eventuele tegenstrijdigheden in het voorstel.
6. Besluit van de Raad: Bepaal welk specifiek besluit de raad moet nemen, zoals goedkeuring, afwijzing of aanpassing van het voorstel.
7. Participatie: Kijk of en hoe inwoners of belanghebbenden betrokken zijn bij het voorstel. Dit kan variëren van consultatie tot actieve participatie.
8. Duurzaamheid: Beoordeel of duurzaamheid een expliciet onderdeel is van het voorstel en hoe dit wordt aangepakt.
9. Financiële Gevolgen: Analyseer de financiële impact en of er een dekkingsplan is. Dit omvat kostenramingen en mogelijke financieringsbronnen.
Zonder de specifieke inhoud van het document kan ik geen gedetailleerde antwoorden geven, maar dit kader kan je helpen om de vragen te beantwoorden zodra je toegang hebt tot de volledige tekst van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inwonersparticipatie Communicatie Financiën Juridisch kader Portefeuillehouder Auteur Samenvatting Voorstel Inleiding AnalyseVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Terpstra
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
N. Haarsma - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan -
D. Bloem-hofman -
H. Terpstra -
Agendapunt 013 Bezwaarschrift Elzinga
Gemeente Waadhoeke zet streep door bezwaar tegen 'plaknammen'
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten het bezwaar van de heer Elzinga uit Franeker tegen de harmonisatie van 'plaknammen' niet ontvankelijk te verklaren. De beslissing volgt het advies van de commissie bezwaarschriften.
Samenvatting
De raad van de gemeente Waadhoeke heeft een bezwaarbrief ontvangen van de heer Elzinga uit Franeker, die bezwaar maakt tegen de harmonisatie van de 'plaknammen' in de gemeente. Dit bezwaar is behandeld door de commissie bezwaarschriften, die adviseert het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren omdat de brief van 2 juli 2019 geen besluit is in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb). De raad besluit in de vergadering van 26 september 2019 om het advies van de commissie te volgen en het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren. Elzinga zal hierover een Friestalige beslissing op bezwaar ontvangen, met verwijzing naar het advies van de commissie.
Gemeente Waadhoeke set streep troch beswier tsjin 'plaknammen'
De ried fan Waadhoeke hat besletten om it beswier fan de hear Elzinga út Frjentsjer tsjin de harmonisaasje fan 'plaknammen' net-ontfanklik te ferklearjen. De beslúting folget it advys fan de kommisje beswierskriften.
Samenvatting
De ried fan de gemeente Waadhoeke hat in beswiersbrief ûntfongen fan de hear Elzinga út Frjentsjer, dy't beswier makket tsjin de harmonisaasje fan de 'plaknammen' yn de gemeente. Dit beswier is behannele troch de kommisje beswierskriften, dy't advisearret it beswier net ûntfanklik te ferklearjen om't de brief fan 2 july 2019 gjin beslút is yn 'e sin fan de Algemiene Wet Bestjoersrjocht (Awb). De ried beslút yn 'e gearkomst fan 26 septimber 2019 om it advys fan de kommisje te folgjen en it beswier net ûntfanklik te ferklearjen. Elzinga sil hjir oer in Frysktalige beslissing op beswier ûntfange, mei ferwizing nei it advys fan de kommisje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit op bezwaar van de heer Elzinga over harmonisatie van 'plaknammen' in Waadhoeke". De heer Elzinga heeft bezwaar gemaakt tegen een informatieve brief van de raad over het beleid rond plaknammen. De bezwaarcommissie heeft geadviseerd het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren, omdat de brief geen besluit is in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb). De raad wordt gevraagd dit advies te volgen en het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, het advies van de bezwaarcommissie en de juridische basis voor het besluit duidelijk uiteenzet. Er zijn geen alternatieven of financiële implicaties, wat logisch is gezien de aard van het bezwaar.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het advies van de bezwaarcommissie volgt en het bezwaar van de heer Elzinga niet-ontvankelijk verklaart.
Politieke keuzes:
De politieke keuze is beperkt tot het al dan niet volgen van het advies van de bezwaarcommissie. Er zijn geen bredere beleidsimplicaties of politieke keuzes betrokken bij dit specifieke besluit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of actiegericht in de traditionele zin van SMART-doelstellingen, omdat het gaat om een juridische procedure. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bezwaar van de heer Elzinga conform het advies van de bezwaarcommissie niet-ontvankelijk te verklaren.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel, aangezien het een juridische afhandeling van een bezwaar betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de juridische en administratieve aard van de kwestie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elzinga Bezwaar Plaknammen Harmonisatie Bezwaarschriftencommissie Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) Informatiebrief Advies Commissie FranekerVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 014 Bestemmingsplan Rypsterdyk 43, Marsum
Rijplatenverhuur Deinum krijgt groen licht voor verhuizing naar Marsum
Rijplatenverhuur Deinum, een bedrijf gevestigd in Dronryp, heeft toestemming gekregen om te verhuizen naar Rypsterdyk 43 in Marsum. Deze verhuizing is noodzakelijk voor de bedrijfsontwikkeling en betere bereikbaarheid. Het bestemmingsplan moest hiervoor worden herzien, maar het voorstel werd zonder tegenstand aangenomen.
Samenvatting
Rijplatenverhuur Deinum, gevestigd in Dronryp, wil vanwege bedrijfsontwikkeling verhuizen naar Rypsterdyk 43 in Marsum voor betere bereikbaarheid. Het huidige bestemmingsplan van deze locatie staat echter geen rijplatenverhuur toe, waardoor een herziening van het bestemmingsplan nodig is. Het nieuwe bestemmingsplan biedt het juridisch kader voor de vestiging van het bedrijf. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakprocedure, en een exploitatieplan is niet nodig omdat het een bestaande locatie betreft. Na vaststelling en publicatie van het plan volgt een beroepstermijn van zes weken. Als er geen beroep wordt ingesteld, wordt het plan onherroepelijk. De officiële publicaties worden in de Staatscourant en het elektronisch gemeenteblad geplaatst.
Rypplatenferhier Deinum krijt grien ljocht foar ferhuzing nei Marsum.
Rypplatenferhier Deinum, in bedriuw fêstige yn Dronryp, hat tastimming krigen om te ferhúzjen nei Rypsterdyk 43 yn Marsum. Dizze ferhuzing is needsaaklik foar de ûntwikkeling fan it bedriuw en bettere berikberens. It bestimmingsplan moast hjirfoar wurde herseach, mar it foarstel waard sûnder tsjinstân oannommen.
Samenvatting
Rypplatenferhier Deinum, fêstige yn Dronryp, wol fanwege bedriuwsûntwikkeling ferhúzje nei Rypsterdyk 43 yn Marsum foar bettere berikberens. It hjoeddeiske bestimmingsplan fan dizze lokaasje lit lykwols gjin rypplatenferhier ta, wêrtroch in herbesjoch fan it bestimmingsplan needsaaklik is. It nije bestimmingsplan biedt it juridysk kader foar de fêstiging fan it bedriuw. Der binne gjin sichtwizen yntsjinne tiidens de ynspraakproseduere, en in eksploitaasjepan is net nedich om't it in besteande lokaasje befettet. Nei fêststelling en publikaasje fan it plan folget in beropstermyn fan seis wiken. As der gjin berop ynsteld wurdt, wurdt it plan ûnherroepber. De offisjele publikaasjes wurde pleatst yn de Staatscourant en it elektronysk gemeenteblêd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Marsum, Rypsterdyk 43" met IMRO-codering NL.IMRO.1949.BPMarRypsterdyk43-VAS01. Het plan beoogt de verplaatsing van Rijplatenverhuur Deinum naar Rypsterdyk 43 in Marsum mogelijk te maken. Het huidige bestemmingsplan staat de vestiging van een rijplatenverhuur-bedrijf niet toe, waardoor een herziening noodzakelijk is. Het nieuwe bestemmingsplan biedt het juridisch-planologisch kader voor deze vestiging. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien er geen voorzieningen getroffen hoeven te worden. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische en planologische aspecten behandelt. Het biedt een duidelijke motivering voor de herziening van het bestemmingsplan en legt uit waarom een exploitatieplan niet nodig is.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de verplaatsing van het bedrijf juridisch mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziening van het bestemmingsplan, waarmee zij de verplaatsing van het bedrijf naar Marsum mogelijk maakt. Dit kan politieke implicaties hebben met betrekking tot lokale economische ontwikkeling en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van het bestemmingsplan. Het is haalbaar en relevant voor de bedrijfsverplaatsing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Marsum, Rypsterdyk 43" ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wettelijke inspraakprocedure is gevolgd. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de juridische en planologische aspecten van de bedrijfsverplaatsing.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het plan in opdracht van de initiatiefnemer is opgesteld en er geen voorzieningen hoeven te worden getroffen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Rypsterdyk 43 Marsum Rijplatenverhuur Verplaatsing Bedrijfsactiviteiten Ruimtelijke ordening Vergunningverlening Exploitatieplan InspraakprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 015 Concept Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2020-2023
Veiligheidsplan Noord-Nederland: Focus op Criminaliteit en Zorg
Het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2020-2023 is in de maak. Dit plan, dat elke vier jaar wordt vernieuwd, legt de nadruk op georganiseerde criminaliteit, de verbinding tussen veiligheid en zorg, en cyberveiligheid. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Waadhoeke werden enkele kritische noten gekraakt.
Samenvatting
Het concept Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland (RBP) 2020-2023 is opgesteld in overeenstemming met artikel 38b van de Politiewet 2012, dat voorschrijft dat een dergelijk plan minimaal eens in de vier jaar moet worden vastgesteld. Het plan is bedoeld om de lokale veiligheidsprioriteiten van de gemeente Waadhoeke te ondersteunen en biedt voldoende kaders voor de uitvoering van het gemeentelijke integrale veiligheidsplan (IVP) Waadhoeke 2019-2022. Het RBP fungeert als een schakel tussen lokaal veiligheidsbeleid en de landelijke Veiligheidsagenda. Belangrijke thema's in het plan zijn georganiseerde criminaliteit, de verbinding tussen veiligheid en zorg, en cyberveiligheid. Het plan wordt besproken met de gemeenteraad, en de definitieve versie zal worden vastgesteld tijdens een bestuurlijke conferentie op 29 november 2019. Het RBP wordt vervolgens aangeboden aan de Minister van Justitie en Veiligheid en de korpschef van de politie.
Feiligheidsplan Noard-Nederlân: Fokus op Kriminaliteit en Soarch
It Regionaal Beliedsplan Feiligens Noard-Nederlân 2020-2023 is yn 'e maak. Dit plan, dat eltse fjouwer jier fernijd wurdt, leit de neitink op organisearre kriminaliteit, de ferbining tusken feiligens en soarch, en cyberfeiligens. Tiden in resint debat yn 'e gemeenteried fan Waadhoeke waarden in pear krityske noten kraakt.
Samenvatting
It konsept Regionaal Beliedsplan Feiligens Noard-Nederlân (RBP) 2020-2023 is opsteld yn oerienstimming mei artikel 38b fan de Polysjewet 2012, dat foarskriuwt dat in soks plan minimaal ien kear yn fjouwer jier fêststeld wurde moat. It plan is bedoeld om de lokale feiligheidsprioriteiten fan de gemeente Waadhoeke te stypjen en biedt genôch kaders foar de útfiering fan it gemeentlike integrale feiligheidsplan (IVP) Waadhoeke 2019-2022. It RBP fungeart as in skakel tusken lokaal feiligheidsbelied en de lanlike Feiligheidsagenda. Belangrike tema's yn it plan binne organisearre kriminaliteit, de ferbining tusken feiligens en soarch, en cyberfeiligens. It plan wurdt besprutsen mei de gemeenteried, en de definityf fersje sil fêststeld wurde tiidens in bestjoerlike konferinsje op 29 novimber 2019. It RBP wurdt dêrnei oanbean oan de Minister fan Justysje en Feiligens en de korpschef fan de plysje.
-
Analyse van het document
Analyse van het Concept Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland (RBP) 2020-2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Concept Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland (RBP) 2020-2023". Dit plan, opgesteld onder de Politiewet 2012, dient als een regionaal kader voor veiligheidsbeleid en sluit aan op lokale prioriteiten zoals die van de gemeente Waadhoeke. Het biedt richtlijnen voor de uitvoering van het gemeentelijke integrale veiligheidsplan (IVP) en faciliteert samenwerking tussen lokale en regionale veiligheidsinitiatieven. Het plan richt zich op thema's zoals georganiseerde criminaliteit, de verbinding tussen veiligheid en zorg, en cyberveiligheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar de wettelijke kaders en de lokale prioriteiten. Het biedt echter weinig gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen en acties die zullen worden ondernomen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het conceptplan en hun zienswijze te geven. Dit is een consultatieve rol, waarbij de raad input kan leveren die kan worden meegenomen in de definitieve versie van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde regionale prioriteiten voldoende aansluiten bij de lokale veiligheidsbehoeften en of er aanvullende thema's of prioriteiten moeten worden toegevoegd.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit van het plan te evalueren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het conceptplan en eventueel hun zienswijze te geven voor verdere aanpassing van het plan.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in het voorstel. De focus ligt op bestuurlijke en ambtelijke samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheidsthema's.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de beoordeling van de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van het plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland (RBP) Integrale Veiligheidsplan (IVP) Waadhoeke Veiligheidsproblemen Georganiseerde criminaliteit Cyberveiligheid Veiligheidsagenda Politiewet Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg (RBPO) Burgemeester Gemeentelijke prioriteitenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
E. Vogels
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 016 10e begrotingswijziging 2019
Gemeenteraad Waadhoeke: Miljoeneninvestering en steun voor lokale projecten goedgekeurd
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de tiende wijziging van de begroting 2019. Deze wijziging omvat onder andere een aanzienlijke investering in infrastructuur en steun voor lokale initiatieven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 26 september 2019 werd de tiende wijziging van de begroting 2019 besproken en goedgekeurd. De wijziging omvat een eenmalige bijdrage van €25.000 aan de Harnehal in Tzummarum en eenzelfde bedrag voor het beleid huisvesting arbeidsmigranten. Daarnaast is er een krediet van 3 miljoen euro goedgekeurd voor een nieuwe damwandconstructie aan het Vliet in Franeker.De vergadering verliep vlot, met enkele vragen en opmerkingen van raadsleden. Een raadslid vroeg naar de stand van zaken rondom een eerder ingediende motie. Wethouder Top reageerde positief: "Het is mooi om te zien dat de stichting het weer oppakt. Het is geen sinecure, maar ze hebben een goed constructief gesprek gehad met de eigenaar van het pand."
De wethouder benadrukte het belang van samenwerking met lokale werkgroepen: "We hebben externe ondersteuning ingeschakeld om het proces rondom de planvorming te begeleiden. Het is geweldig om te zien hoe actief de werkgroepen zijn."
Naast de investeringen en bijdragen, besloot de raad ook de erfpacht van Puoldyk 26 in Dronryp af te kopen, wat een opbrengst van €28.600 oplevert voor de algemene reserve. Er zijn ook enkele budgettaire verschuivingen zonder financiële consequenties doorgevoerd.
De gemeente Waadhoeke staat onder repressief toezicht, wat betekent dat de goedkeuring van de raad noodzakelijk is voordat de voorstellen kunnen worden uitgevoerd. Met de instemming van de raad kunnen de plannen nu worden gerealiseerd, wat een positieve impuls betekent voor zowel de lokale gemeenschap als de infrastructuur van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 26 september 2019 besloten tot de tiende wijziging van de begroting 2019. Deze wijziging omvat onder andere een eenmalige bijdrage van €25.000 aan de Harnehal Tzummarum, gefinancierd uit de post onvoorzien. Daarnaast wordt €25.000 beschikbaar gesteld voor het beleid huisvesting arbeidsmigranten, gedekt uit de algemene reserve. Voor de nieuwe damwandconstructie aan het Vliet in Franeker is een krediet van 3 miljoen nodig, waarvan de kapitaallasten in 2019 en 2020 ten laste komen van de post onvoorzien. Verder is besloten de erfpacht van Puoldyk 26 in Dronryp af te kopen, met een opbrengst van €28.600 die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Er zijn ook enkele budgettaire verschuivingen zonder financiële consequenties. De gemeente staat onder repressief toezicht, en na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd.
Gemeenteried Waadhoeke: Miljoenenynvestearring en stipe foar lokale projekten goedkard
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de tsjintwurdige oanpassing fan de begroting 2019. Dizze oanpassing behellet ûnder oaren in grutte ynfestearring yn infrastruktuer en stipe foar lokale ynisjativen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 26 septimber 2019 waard de tsjintwurdige oanpassing fan de begroting 2019 bespruts en goedkard. De oanpassing behellet in ienmalige bydrage fan €25.000 oan de Harnehal yn Tsjummearum en itselde bedrach foar it belied fan hûsfeestings foar arbeidsmigranten. Dêrneist is der in kredyt fan 3 miljoen euro goedkard foar in nije damwandkonstruksje oan it Vliet yn Frjentsjer.De ferigening ferliep flot, mei in pear fragen en opmerkings fan riedsleden. In riedslid frege nei de stân fan saken omtrint in earder yndiene motyf. Wethâlder Top reagearre posityf: "It is moai om te sjen dat de stifting it wer oppakt. It is gjin lytse saak, mar se hawwe in goed konstruktiv gesprek hân mei de eigenaar fan it gebou."
De wethâlder benadrukte it belang fan gearwurking mei lokale wurkgroepen: "Wy hawwe eksterne stipe ynskeakele om it proses omtrint de plannen te begelieden. It is geweldich om te sjen hoe aktyf de wurkgroepen binne."
Neist de ynfestearingen en bydragen, besleat de ried ek de erfpacht fan Puoldyk 26 yn Dronryp ôf te keapjen, wat in opbringst fan €28.600 oplevert foar de algemiene reserve. Der binne ek in pear budzjettaire ferskowingen trochfierd sûnder finansjele gefolgen.
De gemeente Waadhoeke stiet ûnder repressyf tastân, wat betsjut dat de goedkarde fan de ried needsaaklik is foardat de foarstellen útfierd wurde kinne. Mei de tastimming fan de ried kinne de plannen no realisearre wurde, wat in posityf stimpel betsjut foar sawol de lokale mienskip as de ynfrastruktuer fan de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 26 septimber 2019 besletten ta de tsjintwurdige oanpassing fan de begroting 2019. Dizze oanpassing behellet ûnder oaren in ienmalige bydrage fan €25.000 oan de Harnehal Tzummarum, finansjearre út de post ûnfoarsjoen. Dêrneist wurdt €25.000 beskikber steld foar it belied oer de hûsfeest fan arbeidsmigranten, dekt út de algemiene reserve. Foar de nije damwandkonstruksje oan it Vliet yn Frjentsjer is in kredyt fan 3 miljoen nedich, dêr't de kapitaallasten yn 2019 en 2020 foar rekkene wurde út de post ûnfoarsjoen. Fierder is besletten om de erfpacht fan Puoldyk 26 yn Dronryp ôf te keapjen, mei in opbringst fan €28.600 dy't tafoege wurdt oan de algemiene reserve. Der binne ek in pear budzjettaire ferskowingen sûnder finansjele gefolgen. De gemeente stiet ûnder repressyf tastân, en nei goedkarring troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "10e wijziging van de begroting 2019". Het voorstel betreft een reeks wijzigingen in de begroting van de gemeente Waadhoeke voor het jaar 2019. Deze wijzigingen omvatten onder andere een eenmalige bijdrage van €25.000 aan de Harnehal Tzummarum, eenzelfde bedrag voor het beleid huisvesting arbeidsmigranten, een krediet van €3 miljoen voor de kademuren in Franeker, en de afkoop van een erfpachtcontract in Dronryp. De wijzigingen worden gedekt door de post onvoorzien en de algemene reserve. Het voorstel is bedoeld om de begroting aan te passen aan actuele ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde financiële wijzigingen en dekkingen beschrijft. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde toelichting op de noodzaak en impact van elke wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel omdat de raad het budgetrecht heeft en verantwoordelijk is voor het vaststellen van de begroting en eventuele wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële wijzigingen en dekkingen. Dit omvat keuzes over prioritering van projecten en het gebruik van de algemene reserve en post onvoorzien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke bedragen en projecten worden genoemd, ontbreekt een duidelijke tijdlijn en meetbare doelen voor de impact van de wijzigingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde 10e wijziging van de begroting 2019.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren voor de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven, met specifieke bedragen voor de verschillende projecten en dekkingen vanuit de post onvoorzien en de algemene reserve. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over de langetermijnimpact op de financiële positie van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2019 Budgetrecht Harnehal Tzummarum Huisvesting arbeidsmigranten Kademuren het Vliet Franeker Erfpachtcontract Puoldyk 26 Dronryp Algemene reserve Post onvoorzien Kapitaallasten Repressief toezichtVerfijning van de zoekopdracht: