14-11-2019 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 003 Mededelingen
K. Arendz - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 004 Vaststellen besluitenlijsten:
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 004.a Vergadering gemeenteraad 31 oktober 2019
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst 31 oktober 2019
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 005 Insprekers:
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 006 Vragenuur:
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 007 Ingekomen stukken:
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 007.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Raadsvergadering Afhandelen Bestuurswisseling Motie Controledrift Vlinderidylle Erkenning Bildtse vlag Lokale partijenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
B. Tol - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
B. Tol - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
B. Tol - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 014 Modernisering sportpark Oudebildtzijl
"Gemeente De Bilt zet in op duurzame sportfaciliteiten in Oude Bildtzijl"
In een recent debat heeft de gemeenteraad van De Bilt groen licht gegeven voor de modernisering van sportfaciliteiten in Oude Bildtzijl. Het plan, dat in twee fasen wordt uitgevoerd, moet de leefbaarheid en sportmogelijkheden in het dorp aanzienlijk verbeteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering sprak Natasja van der Laan, voorzitter van VV Hoesel, haar enthousiasme uit over de plannen. "Oude Ziel is een dorp waar ik van ben gaan houden omdat het uitblinkt in creativiteit en saamhorigheid," aldus Van der Laan. Ze benadrukte de belangrijke rol van sportverenigingen in het dorp en de noodzaak van goede faciliteiten.Het plan, dat in samenwerking met verschillende lokale verenigingen is opgesteld, omvat onder andere de aanleg van een kunstgrasveld en verbeterde wandel- en hardlooppaden. De financiering van het project komt deels uit een unieke loterijactie, waarbij een huis werd verloot. "Met deze actie hebben wij Oude Ziel landelijk op de kaart gezet," vertelde Van der Laan trots.
De gemeenteraad toonde zich positief over het voorstel, hoewel er zorgen werden geuit over de kosten. De heer Hof van Gemeentebelangen vroeg zich af of de geraamde kosten voor fase één niet ten koste zouden gaan van fase twee. "We willen graag samen met de gemeente kijken naar creatieve oplossingen om binnen budget te blijven," reageerde Van der Laan.
Wethouder De Pee verzekerde de raad dat er nauwlettend op de kosten zal worden gelet en dat er bij overschrijdingen opnieuw naar de raad zal worden teruggekoppeld. "Het is belangrijk dat we met elkaar in uitvoering gaan, want daar zit het dorp op te wachten," aldus De Pee.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de start van de werkzaamheden begin 2020. Het project wordt gezien als een belangrijke stap in de modernisering van de sportfaciliteiten in Oude Bildtzijl en een voorbeeld van succesvolle samenwerking tussen de gemeente en lokale verenigingen.
Samenvatting
De tekst lijkt een structuur te volgen die typisch is voor een beleidsdocument of rapport, met secties zoals inleiding, motivering, analyse, alternatieven, communicatie, financiën, en juridisch kader. Hier is een samenvatting van de beschikbare informatie:
Het document betreft een voorstel met als doel het oplossen van bestaande problemen met de elektriciteitsvoorziening tijdens de uitvoering van een bepaald werk. Hoewel speel- en beweegtoestellen buiten de scope van dit plan vallen, is het de bedoeling dat het dorp in de toekomst via fondswerving en subsidies deze voorzieningen realiseert. Verdere details over de financiële en juridische aspecten, evenals communicatie en vervolgstappen, worden in het document besproken. Bijlagen zijn ook bijgevoegd voor aanvullende informatie.
Titel: "Gemeente De Bilt set yn op duorsume sportfoarsjennings yn Alde Bildtsyl"
Yn in resint debat hat de gemeenteried fan De Bilt grien ljocht jûn foar de modernisearring fan sportfoarsjennings yn Alde Bildtsyl. It plan, dat yn twa fases útfierd wurdt, moat de leefberens en sportmooglikheden yn it doarp aansjenlik ferbetterje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering spruts Natasja van der Laan, foarsitter fan VV Hoesel, har entûsjasme út oer de plannen. "Alde Ziel is in doarp dêr't ik fan bin hâlden om't it útblonk yn kreativiteit en mienskip," sa sei Van der Laan. Se benadrukke it wicht fan sportferienings yn it doarp en de needsaak fan goede fasiliteiten.It plan, dat yn gearwurking mei ferskate lokale ferienings is opsteld, behellet ûnder oaren de oanlis fan in keunstgersfjild en ferbettere kuier- en hurdlooppaden. De finansiering fan it projekt komt diels út in unike loterijsaksje, dêr't in hûs ferloot waard. "Mei dit aksje hawwe wy Alde Ziel lanlik op 'e kaart set," fertelde Van der Laan grutsk.
De gemeenteried toande har posityf oer it foarstel, al waarden der soargen útsprutsen oer de kosten. De hear Hof fan Gemeentebelangen frege him ôf oft de ramme kosten foar fase ien net te koste gean soene fan fase twa. "Wy wolle graach tegearre mei de gemeente sjen nei kreative oplossingen om binnen budzjet te bliuwen," reagearre Van der Laan.
Wethâlder De Pee fersekere de ried dat der skerp op de kosten sjoen wurde sil en dat by oerskridingen opnij nei de ried weromkaatst wurde sil. "It is wichtich dat wy mei elkoar yn útfiering gean, want dêr sit it doarp op te wachtsjen," sa De Pee.
De gemeenteried stimde úteinlik yn mei it foarstel, wêrmei't de wei frij is foar de start fan de wurksumheden begjin 2020. It projekt wurdt sjoen as in wichtige stap yn de modernisearring fan de sportfasiliteiten yn Alde Bildtsyl en in foarbyld fan suksesfolle gearwurking tusken de gemeente en lokale ferienings.
Samenvatting
De tekst hat in struktuer dy't typysk is foar in beliedsdokumint of rapport, mei ôfdielingen lykas yntroduksje, motivaasje, analyse, alternativen, kommunikaasje, finânsjes, en juridysk kader. Hjir is in gearfetting fan de beskikbere ynformaasje:
It dokumint behannelet in foarstel mei as doel it oplossen fan besteande problemen mei de elektrisiteitsfoarsjenning tiidens de útfiering fan in bepaald wurk. Alhoewol speel- en beweechapparatueren bûten de skoalle fan dit plan falle, is it doel dat it doarp yn de takomst troch middel fan fondswerving en subsydzjes dizze foarsjennings realisearret. Fierdere details oer de finansjele en juridyske aspekten, lykas kommunikaasje en ferfolchstappen, wurde yn it dokumint behannele. Bylagen binne ek tafoege foar oanfoljende ynformaasje.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse maken van het voorstel, amendement of motie. Echter, de informatie is beperkt en niet volledig gestructureerd. Hier is een poging tot analyse:
Titel en Samenvatting
Titel: Niet gespecificeerd in de verstrekte informatie.
Samenvatting: Het voorstel lijkt te gaan over een project waarbij bestaande problemen met de elektriciteitsvoorziening worden opgelost. Speel- en beweegtoestellen vallen buiten de scope van dit plan en zullen in de toekomst door middel van fondswerving en subsidies worden gerealiseerd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt niet volledig te zijn. Er ontbreken essentiële onderdelen zoals een duidelijke titel, een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de context van het voorstel. Ook zijn er geen specifieke details over de financiële implicaties of hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is waarschijnlijk om het voorstel te beoordelen, goed te keuren of af te wijzen. Ze moeten ook beslissen over de prioritering van de problemen die worden aangepakt en de financiering van toekomstige projecten zoals de speel- en beweegtoestellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het oplossen van de elektriciteitsproblemen en hoe ze de financiering van toekomstige projecten willen aanpakken. Ze moeten ook overwegen of ze fondswerving en subsidies als een haalbare optie zien voor de speel- en beweegtoestellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel lijkt niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) te zijn. Er is een meetbaar effect genoemd (oplossing van elektriciteitsproblemen), maar er ontbreken specifieke details over tijdlijnen, verantwoordelijkheden en middelen. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijke scope en financiële dekking.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het voorstel in de huidige vorm goedkeuren, wijzigingen aanbrengen of afwijzen. Ze moeten ook beslissen over de prioritering van de verschillende onderdelen van het project.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe belanghebbenden of de gemeenschap betrokken worden bij de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, het oplossen van elektriciteitsproblemen kan indirect bijdragen aan duurzaamheid, afhankelijk van de gekozen oplossingen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet duidelijk beschreven. Er is geen informatie over de kosten van het project of hoe deze gedekt worden. Het voorstel suggereert dat toekomstige projecten afhankelijk zijn van fondswerving en subsidies, wat onzekerheid met zich meebrengt.
Voor een meer gedetailleerde analyse zou aanvullende informatie nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elektriciteitsvoorziening Speel- en beweegtoestellen Fondswerving Subsidies Uitvoering Problemen Realisatie Analyse Alternatieven CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
K. Arendz - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
A. Wijkhuijs
K. Arendz - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
E. Vogels
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
H. Stellingwerf - SAM
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
G.d. Geldof
G.d. Geldof
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
G.d. Geldof
G.d. Geldof
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Tol - Wethouder
B. Tol - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
C.m. De Pee
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
C.m. De Pee
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A.c. Hartman
A.c. Hartman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Wijkhuijs
A. Wijkhuijs
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
00:36:53 - 00:41:41 - 00:42:22 - 00:45:04 - 00:48:09 - 00:49:14 - 00:50:13 - 00:54:59 - 00:55:45 - 00:58:10 - 00:58:44 - 00:58:51 - 01:01:38 - 01:01:38 - 01:04:47 - 01:04:47 - 01:07:49 - 01:07:49 - 01:08:15 - 01:14:38 - 01:14:38 - 01:15:37 - 01:15:37 - 01:20:19 - 01:20:19 - 01:21:24 - 01:21:24 - 01:27:23 - 01:27:23 - 01:28:02 - 01:28:02 - 01:28:19 - 01:28:19 - 01:28:36 - 01:28:36 - 01:29:45 - 01:29:45 - 01:30:27 - 01:32:39 - 01:32:39 - 01:32:42 - 01:32:42 - 01:34:05 - 01:34:05 - 01:36:05 - 01:36:05 - 01:37:22 - 01:37:22 - 01:37:38 - 01:37:40 - 01:37:40 - 01:38:02 - 01:41:40 - 01:41:40 - 01:46:10 - 01:46:10 - 01:46:57 - 01:46:57 - 01:48:13 - 01:48:13 - 01:50:10 - 01:50:10 - 01:50:30 - 01:53:12 - 01:53:12 - 01:54:44 - 01:54:44 - 01:58:46 - 01:58:46 - 01:59:03
H. Stellingwerf - SAM
Agendapunt 008 Concept-beleidsplan VTH 2019-2022 Gemeente Waadhoeke
K. Arendz - Wethouder
G.d. Geldof
G.d. Geldof
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
N. Haarsma - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 009 Concept Gemeentelijk Rioleringsplan 2020-2024
"Rioolheffing Waadhoeke omhoog: 'Maak uw borst maar nat'
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuw verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2020-2024 vastgesteld. Dit plan, dat voldoet aan de eisen van de Wet Milieubeheer, richt zich op een sober maar doelmatig rioleringsbeleid met aandacht voor klimaatadaptatie, waterbewustzijn en communicatie. Om de kosten te dekken, wordt de rioolheffing verhoogd. Het voorstel leidde tot een levendig debat in de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over het nieuwe rioleringsplan van de gemeente Waadhoeke, werd duidelijk dat de verhoging van de rioolheffing met € 7,30 vanaf 2020 een heet hangijzer is. De verhoging is bedoeld om de extra kosten van het plan te dekken, waaronder investeringen in klimaatmaatregelen en vervangingsprojecten. De fracties waren verdeeld over de noodzaak en de impact van deze verhoging.Mevrouw Nammensma van de CDA-fractie uitte haar zorgen over de klimaatadaptatie en de mogelijke gevolgen van hevige regenbuien. "Als er een bui valt van meer dan 40 mm, wie is dan verantwoordelijk voor de overlast?" vroeg ze zich af. Ze waarschuwde voor een mogelijke toename van claimgedrag en vroeg of hier financieel rekening mee was gehouden.
De communicatie met bewoners over waterbewustzijn was een ander punt van discussie. Nammensma vroeg of er al stappen waren ondernomen om samen met woningstichtingen een meertalige flyer te ontwikkelen. "Is dit al gecommuniceerd met de woningstichting en andere betrokkenen?" vroeg ze.
De heer Gelder van de fractie SAM gaf een bredere maatschappelijke context aan de discussie. "De riolering wordt duurder. Het rioolrecht gaat omhoog. En dat is nog maar het begin," waarschuwde hij. Gelder benadrukte dat de riolering een spiegel is van de maatschappij en dat de kosten voor klimaatadaptatie en het verwijderen van medicijnresten zullen toenemen.
Mevrouw Blom van de ChristenUnie was positiever gestemd en prees het plan als "duidelijk en goed onderbouwd". Zij stemde in met alle punten uit het voorstel.
Wethouder Diekstra reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden. Hij benadrukte dat de gemeente samenwerkt met het Wetterskip om overlap en dubbele uitvoeringen te voorkomen. Ook legde hij uit dat de verhoging van de rioolheffing noodzakelijk is om de exploitatiekosten te dekken.
De discussie over het rioleringsplan toont aan dat de gemeente Waadhoeke voor grote uitdagingen staat op het gebied van waterbeheer en klimaatadaptatie. De verhoging van de rioolheffing is een eerste stap om deze uitdagingen het hoofd te bieden, maar zoals de heer Gelder opmerkte: "Maak uw borst maar nat."
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt een nieuw verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2020-2024 vast, zoals vereist door de Wet Milieubeheer. Het plan richt zich op een sober maar doelmatig rioleringsbeleid met aandacht voor klimaatadaptatie, waterbewustzijn en communicatie. Om de extra kosten van het plan te dekken, wordt voorgesteld de rioolheffing vanaf 2020 met € 7,30 te verhogen en de kosten voor uitbreidings- en vervangingsinvesteringen en klimaatmaatregelen ten laste van de voorziening riolering te brengen. Er worden verschillende financiële scenario's uitgewerkt voor de kadernota 2021-2024. Het plan ligt zes weken ter inzage en is onderdeel van de programmabegroting Volksgezondheid en Milieu. Inwoners en andere belanghebbenden zijn betrokken bij de voorbereiding van het plan.
"Rioelheffing Waadhoeke omheech: 'Meitsje jo mar klear'"
De gemeente Waadhoeke hat in nij ferbreed Gemeentlik Riolearingsplan (vGRP) 2020-2024 fêststeld. Dit plan, dat foldocht oan de easken fan de Wet Miljeubehear, rjochtet him op in sober mar doelmatich riolearingsbelied mei omtinken foar klimaatadaptatie, wetterbewustwêzen en kommunikaasje. Om de kosten te dekken, wurdt de rioalheffing ferhege. It foarstel liede ta in libbich debat yn de gemeenteried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering oer it nije riolearingsplan fan de gemeente Waadhoeke, waard dúdlik dat de ferheging fan de rioalheffing mei € 7,30 fanôf 2020 in hurd stik is. De ferheging is bedoeld om de ekstra kosten fan it plan te dekken, ûnder oare ynfestearringen yn klimaatmaatregels en ferfangingsprojekten. De fraksjes wiene ferdield oer de needsaak en de ynfloed fan dizze ferheging.Frou Nammensma fan de CDA-fraksje útte har soargen oer de klimaatadaptatie en de mooglike gefolgen fan heftige reinbuien. "As der in bui falt fan mear as 40 mm, wa is dan ferantwurdlik foar de oerlêst?" frege se har ôf. Se warskôge foar in mooglike tastimming fan klaimgedrach en frege oft hjir finansjeel rekken mei holden wie.
De kommunikaasje mei bewenners oer wetterbewustwêzen wie in oar punt fan diskusje. Nammensma frege oft der al stappen nommen wiene om tegearre mei wenstiftingen in meartalige flyer te ûntwikkeljen. "Is dit al kommunisearre mei de wenstifting en oare belutsenen?" frege se.
De hear Gelder fan de fraksje SAM joech in breed maatskiplik ramt oan de diskusje. "De riolearing wurdt djoerder. It rioalrjocht giet omheech. En dat is noch mar it begjin," warskôge er. Gelder benadrukke dat de riolearing in spegel is fan de maatskippij en dat de kosten foar klimaatadaptatie en it fuortheljen fan medisynresten sille ta nimme.
Frou Blom fan de ChristenUnie wie posityf en priizge it plan as "duidlik en goed ûnderboud". Sy stimde yn mei alle punten út it foarstel.
Wethâlder Diekstra reagearre op de fragen en soargen fan de riedsleden. Hy benadrukke dat de gemeente gearwurket mei it Wetterskip om oerlappen en dûbele útfieringen te foarkommen. Ek lege er út dat de ferheging fan de rioalheffing needsaaklik is om de eksploitaasjekosten te dekken.
De diskusje oer it riolearingsplan toant oan dat de gemeente Waadhoeke foar grutte útdagings stiet op it mêd fan wetterbehear en klimaatadaptatie. De ferheging fan de rioalheffing is in earste stap om dizze útdagings it haad te bieden, mar sa't de hear Gelder opmerke: "Meitsje jo boarst mar nat."
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt in nij ferbreed Gemeentlik Riolearingsplan (vGRP) 2020-2024 fêst, sa't ferplicht troch de Wet Miljeubehear. It plan rjochtet him op in sobere mar doelmatige riolearingsbelied mei omtinken foar klimaatadaptatie, wetterbewustwêzen en kommunikaasje. Om de ekstra kosten fan it plan te dekken, wurdt foarsteld om fanôf 2020 de rioolheffing mei € 7,30 te ferheegjen en de kosten foar útwreidings- en ferfangingsynvestearringen en klimaatmaatregels te bekostigjen út de foarsjenning riolearing. Der wurde ferskillende finansjele skenario's útwurke foar de kadernota 2021-2024. It plan leit seis wiken ter ynseach en is ûnderdiel fan de programmabegroting Folksgezondheid en Miljeu. Ynwenners en oare belanghawwenden binne belutsen by de foarbereiding fan it plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen (concept) Gemeentelijk RioleringsPlan 2020-2024". Het voorstel betreft de vaststelling van een verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) voor de periode 2020-2024, zoals vereist door de Wet Milieubeheer. Het plan richt zich op een sober maar doelmatig rioleringsbeleid met aandacht voor klimaatadaptatie, waterbewustzijn en communicatie. Het omvat financiële maatregelen, waaronder een verhoging van de rioolheffing en het gebruik van de voorziening riolering voor investeringen. Het plan wordt gedurende zes weken ter inzage gelegd en er worden financiële scenario’s uitgewerkt voor de kadernota 2021-2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, financiële implicaties en de noodzaak van het plan. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de kosten voor extra maatregelen en grondwaterproblemen, waarvoor nog geen budget is geraamd.
Rol van de raad:
De raad moet het concept vGRP 2020-2024 vaststellen, de financiële dekking goedkeuren en besluiten over de verhoging van de rioolheffing. Daarnaast moet de raad de verschillende financiële scenario’s beoordelen die worden uitgewerkt voor de kadernota 2021-2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van kostendekking van de rioolheffing, de aanpak van niet-aangesloten percelen in het buitengebied, en de prioritering van klimaatmaatregelen en grondwaterbeheer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelen en meetbare financiële implicaties, maar er zijn onzekerheden over de benodigde maatregelen en budgetten voor grondwaterproblemen. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor sommige maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het concept vGRP 2020-2024 vast te stellen, de rioolheffing te verhogen, en de financiële dekking goed te keuren. Ook moet de raad instemmen met het ter inzage leggen van het plan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inwonersparticipatie heeft plaatsgevonden via een enquête en bewonersavond, en dat er overleg is geweest met relevante partijen zoals Wetterskip Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met name door de aandacht voor klimaatadaptatie en waterbewustzijn in het plan.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de rioolheffing met € 7,30 per heffingseenheid en een jaarlijkse investering van € 850.000 voor uitbreidings- en vervangingsinvesteringen en klimaatmaatregelen. De dekking komt deels uit de voorziening riolering en er worden financiële scenario’s uitgewerkt voor verdere dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) Klimaatadaptatie Rioolheffing Grondwater Waterbewustzijn Communicatie Exploitatiekosten Uitbreidings- en vervangingsinvesteringen Klimaatmaatregelen ZorgplichtVerfijning van de zoekopdracht:
K. Arendz - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
G.d. Geldof
G.d. Geldof
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
E. Vogels
E. Vogels
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Nammensma
K. Nammensma
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 010 BERAP II 2019
Gemeente Waadhoeke worstelt met financiële tegenvallers en wachtlijsten
De tweede bestuursrapportage van 2019 voor de gemeente Waadhoeke onthult een negatief saldo en roept vragen op over wachtlijsten in het sociaal domein. De gemeenteraad bespreekt de financiële afwijkingen en de impact op de programmabegroting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente raadsvergadering in Waadhoeke stond de tweede bestuursrapportage (BERAP II) van 2019 centraal. De rapportage, die een negatief saldo van € 420.011 laat zien, werd door de raad voor kennisgeving aangenomen. De financiële tegenvallers worden ten laste gebracht van de post onvoorzien eenmalig, en er zijn diverse mutaties in de reserves voorgesteld.Een belangrijk discussiepunt was de situatie binnen het sociaal domein, met name de wachtlijsten bij de gebiedsteams. Mevrouw Maas vroeg zich af: "Zijn er nu op dit moment nog wachtlijsten bij het gebiedsteam?" Ze herinnerde de raad eraan dat de VVD in oktober 2018 een motie indiende om de wethouder te vragen de raad op de hoogte te houden van de wachtlijsten. De vraag bleef of de huidige rapportage voldoet aan die toezegging.
Mevrouw Tol, verantwoordelijk voor het sociaal domein, reageerde: "Er zijn inspanningen om de aanmeldlijsten samen te voegen zonder het gebiedsgerichte werken los te laten. We streven ernaar om zaken binnen vier weken op te pakken." Ze gaf aan dat er vooral in het gebiedsteam van het voormalig Menameradiel uitdagingen zijn, maar dat er hard gewerkt wordt aan oplossingen.
Een ander punt van zorg was het beperkte gebruik van budgetten voor organisatieontwikkeling. Mevrouw Van der Werf merkte op: "Er zijn door de raad budgetten goedgekeurd voor de ontwikkeling van de organisatie en personeel, maar er wordt bar weinig gebruik van gemaakt." Ze vroeg zich af waarom er in tien maanden tijd geen enkele ambtenaar zich heeft gemeld voor een training gericht op persoonlijke ontwikkeling.
Mevrouw De Pee, die reageerde op de vragen over de budgetten, gaf toe dat er nog niet veel is besteed aan de brede organisatieontwikkeling. "Er is afgelopen oktober een grote organisatie dag geweest, wat de opmaat is naar een ambitieuze organisatieontwikkeling," legde ze uit. Echter, ze moest toegeven dat er van het persoonlijke ontwikkelingsbudget van € 2,5 miljoen nog niets was gebruikt.
De vergadering eindigde zonder concrete oplossingen, maar met de belofte dat de raad de ontwikkelingen nauwgezet zal blijven volgen. Het is duidelijk dat de gemeente Waadhoeke voor uitdagingen staat, zowel financieel als organisatorisch, en dat er werk aan de winkel is om deze aan te pakken.
Samenvatting
De tekst betreft de tweede bestuursrapportage (BERAP II) van 2019 voor de gemeente Waadhoeke, waarin de raad wordt geïnformeerd over de realisatie van de programmabegroting 2019 gedurende de eerste acht maanden van het jaar. De rapportage richt zich op financiële afwijkingen en incidentele budgetten boven de € 100.000. De BERAP II toont een negatief saldo van € 420.011, dat ten laste komt van de post onvoorzien eenmalig. Er zijn mutaties in de reserves, waaronder een toevoeging aan het Bildts investeringsfonds en onttrekkingen voor kosten van voormalige gemeentehuizen en budgettaire gevolgen zonder rente-toevoeging. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de 11e begrotingswijziging van 2019. De raad besluit de BERAP II voor kennisgeving aan te nemen en stemt in met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Gemeente Waadhoeke strúkelt mei finansjele tsjinstanners en wachtlisten.
De twadde bestjoersrapportaazje fan 2019 foar de gemeente Waadhoeke ûnthjit in negatyf saldo en ropt fragen op oer wachtlisten yn it sosjaal domein. De gemeenteried besprekt de finansjele ôfwikingen en de ynfloed op de programmabegroting.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de ûntjouwings fan de riedsgearkomste yn Waadhoeke stie de twadde bestjoersrapportaazje (BERAP II) fan 2019 sintraal. De rapportaazje, dy't in negatyf saldo fan € 420.011 sjen lit, waard troch de ried foar kennisname oannommen. De finansjele tsjinslach wurde ûnderbrocht by de post ûnfoarsjoen ienmalich, en der binne ferskate mutaasjes yn de reserves foarsteld.In wichtich diskusjepunt wie de situaasje yn it sosjaal domein, benammen de wachtlisten by de gebiets-teams. Mevrouw Maas frege har ôf: "Binne der no op dit stuit noch wachtlisten by it gebietsteam?" Se hie de ried der oan dat de VVD yn oktober 2018 in motie yndiene om de wethâlder te freegjen de ried op 'e hichte te hâlden fan de wachtlisten. De fraach bleau oft de hjoeddeiske rapportaazje foldocht oan dy tastimming.
Mevrouw Tol, ferantwurdlik foar it sosjaal domein, reagearre: "Der binne ynspanningen om de oanmeldingslisten gear te fuoegjen sûnder it gebietsgerjochte wurkjen los te litten. Wy stribje dernei om saken binnen fjouwer wiken op te pakken." Se joech oan dat der benammen yn it gebietsteam fan it eardere Menameradiel útdagings binne, mar dat der hurd wurke wurdt oan oplossingen.
In oar punt fan soarch wie it beheinde gebrûk fan budzjetten foar organisaasjeûntwikkeling. Mevrouw Van der Werf makke op: "Der binne troch de ried budzjetten goedkard foar de ûntwikkeling fan de organisaasje en personiel, mar der wurdt bot min gebrûk fan makke." Se frege har ôf wêrom't der yn tsien moannen tiid gjin ienkele amtner him oanmeld hie foar in training rjochte op persoanlike ûntwikkeling.
Mevrouw De Pee, dy't reagearre op de fragen oer de budzjetten, joech ta dat der noch net folle besteed is oan de brede organisaasjeûntwikkeling. "Der is ôfrûne oktober in grutte organisaasjedei west, wat de opmaat is nei in ambisjeuze organisaasjeûntwikkeling," lege se út. Lykwols, se moast ta jaan dat fan it persoanlike ûntwikkelingsbudzjet fan € 2,5 miljoen noch neat brûkt wie.
De gearkomste einige sûnder konkrete oplossingen, mar mei de belofte dat de ried de ûntwikkelingen neisicht hâlde sil. It is dúdlik dat de gemeente Waadhoeke foar útdagings stiet, sawol finansjeel as organisatoarysk, en dat der wurk oan de winkel is om dizze oan te pakken.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op de twadde bestjoersrapportaazje (BERAP II) fan 2019 foar de gemeente Waadhoeke, dêr't de ried ynformaasje krijt oer de realisaasje fan de programma-begroting 2019 geduerigens de earste acht moannen fan it jier. De rapportaazje rjochtet him op finansjele ôfwikingen en ynsidintele budzjetten boppe de € 100.000. De BERAP II toant in negatyf saldo fan € 420.011, dat ten koste giet fan de post ûnfoarsjoen ienkear. Der binne feroarings yn de reserves, wêrûnder in tafoeging oan it Bildts investearringsfûns en ôfnimmings foar kosten fan foarige gemeentehuzen en budzjetêre gefolgen sûnder rente-tafoeging. De finansjele gefolgen binne ferwurke yn de 11e begrotingswiziging fan 2019. De ried beslút de BERAP II foar kennisname oan te nimmen en stimt yn mei de foarstelde feroarings yn de reserves.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "BERAP II 2019". Het betreft de tweede bestuursrapportage van 2019 waarin de gemeenteraad van Waadhoeke wordt geïnformeerd over de realisatie van de programmabegroting over de eerste acht maanden van het jaar. De rapportage richt zich op financiële afwijkingen en incidentele budgetten groter dan €100.000. Het voorstel vraagt de raad om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de rapportage over de begrotingsrealisatie. Het biedt inzicht in de financiële stand van zaken en de voorgestelde mutaties in de reserves.
Rol van de raad:
De raad heeft een controlerende rol en moet de rapportage voor kennisgeving aannemen en instemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde mutaties in de reserves, wat een politieke keuze inhoudt over de prioritering van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële mutaties, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de BERAP II voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de voorgestelde mutaties in de reserves.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De BERAP II sluit met een negatief saldo van €420.011, dat ten laste komt van de post onvoorzien eenmalig. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de 11e begrotingswijziging van 2019. Er is geen specifieke dekking voor het negatieve saldo genoemd, behalve dat het ten laste komt van de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BERAP II Programmabegroting 2019 Financiële afwijkingen Incidentele budgetten Reserves Negatief saldo Algemene Reserve Begrotingswijziging 2019 Verordening 212 Gemeentewet Dotatie Bildts investeringsfondsVerfijning van de zoekopdracht:
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Mast - Gemeentebelangen
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Tol - Wethouder
B. Tol - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
C.m. De Pee
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
C.m. De Pee
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 011 Notitie Berekening omvang Weerstandscapaciteit
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 012 11Fountains
K. Arendz - Wethouder
A.c. Hartman
A.c. Hartman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
D. Bloem-hofman
D. Bloem-hofman
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
C.m. De Pee
C.m. De Pee
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 013 Bouwverordening en erfgoedverordening Waadhoeke 2019
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt voor om nieuwe, geharmoniseerde bouw- en erfgoedverordeningen vast te stellen. Dit is noodzakelijk omdat de oude verordeningen van de voormalige fusiegemeenten moeten worden ingetrokken of geharmoniseerd volgens de Wet algemene regels herindeling (Arhi). De nieuwe Bouwverordening is wettelijk verplicht en moet voorschriften bevatten over onder andere bouwen op verontreinigde bodem. De Erfgoedverordening moet voldoen aan de actuele wetgeving, zoals de Erfgoedwet van 2016, en behandelt zowel roerend als onroerend cultureel erfgoed. De verordeningen zorgen ervoor dat de huidige werkwijzen worden voortgezet totdat de Omgevingswet in werking treedt. Hoewel er geen verplichting is om een erfgoedverordening vast te stellen, wordt dit wel aanbevolen gezien het rijke erfgoed van de gemeente. De verordeningen worden na vaststelling bekendgemaakt en treden de dag na bekendmaking in werking. Er zijn geen directe kosten verbonden aan deze beleidsmatige aangelegenheid.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke stelt foar om nije, harmonisearre bou- en erfgoedferoardeningen fêst te stellen. Dit is needsaaklik omdat de âlde ferordeningen fan de foarige fúzjegemeenten yntrokken of harmonisearre wurde moatte neffens de Wet algemiene regels herindeling (Arhi). De nije Bouferoardening is wettich ferplicht en moat foarskriften befetsje oer ûnder oaren bouwen op ferontreinige grûn. De Erfgoedferoardening moat foldwaan oan de aktuele wetjouwing, lykas de Erfgoedwet fan 2016, en behannelet sawol roerend as onroerend kultureel erfgoed. De ferordeningen soargje derfoar dat de hjoeddeiske wurkwizen fuortset wurde oant de Omgevingswet yn wurking treedt. Al is der gjin ferplichting om in erfgoedferoardening fêst te stellen, wurdt dit wol oanretten sjoen it rike erfgoed fan de gemeente. De ferordeningen wurde nei fêststelling bekendmakke en geane de dei nei bekendmakking yn wurking. Der binne gjin direkte kosten ferbûn oan dizze beliedsmjittige oangelegenheid.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bouwverordening en Erfgoedverordening Waadhoeke 2019
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bouwverordening en Erfgoedverordening Waadhoeke 2019". Het voorstel beoogt de harmonisatie van de bouw- en erfgoedverordeningen van de voormalige fusiegemeenten binnen de gemeente Waadhoeke. Dit is noodzakelijk vanwege de Wet algemene regels herindeling (Arhi), die vereist dat dergelijke verordeningen binnen twee jaar na een fusie worden ingetrokken of geharmoniseerd. De nieuwe verordeningen zorgen ervoor dat de gemeente voldoet aan de huidige wetgeving en bestaande werkwijzen worden voortgezet totdat de Omgevingswet in werking treedt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen beschrijft om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de nieuwe verordeningen.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe Bouwverordening en Erfgoedverordening vast te stellen en de oude verordeningen van de voormalige fusiegemeenten in te trekken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de harmonisatie van de verordeningen en de continuering van de huidige werkwijzen tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Er moeten ook keuzes worden gemaakt over de toekomstige inrichting van welstands- en monumentenadvisering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de korte geldigheid van de verordeningen vanwege de aanstaande Omgevingswet is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordeningen vast te stellen en de oude in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie bij het opstellen van deze verordeningen, aangezien het gaat om algemeen verbindende voorschriften.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het vaststellen van de verordeningen. Kosten voor uitvoering worden doorberekend aan indieners van vergunningaanvragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Harmonisatie Bouwverordening Erfgoedverordening Omgevingswet Erfgoedwet Fusiegemeenten Welstandsadvisering Monumenten Gemeenschappelijke Regeling ModelverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 015 11e en 12e begrotingswijziging 2019
Gemeenteraad Waadhoeke Debatteert over Begrotingswijzigingen en Verhuurdersheffing
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Waadhoeke de 11e en 12e wijziging van de begroting 2019 besproken. Naast de begrotingswijzigingen stond ook een motie over de afschaffing van de verhuurdersheffing centraal, wat leidde tot een gepassioneerde discussie onder de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd het voorstel besproken om de 11e en 12e wijziging van de begroting 2019 goed te keuren. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen en om de financiële posities, zoals de post onvoorzien en de algemene reserve, up-to-date te houden. De 11e wijziging omvat budgettaire gevolgen en correcties zonder impact op het totaalbudget, terwijl de 12e wijziging onder andere een nabetaling aan de Dienst Sozawe en harmonisatie van het dorpshuizenbeleid betreft.Naast de begrotingswijzigingen werd er ook een motie ingediend door de heer Vollema, die pleitte voor de afschaffing van de verhuurdersheffing. "De verhuurdersheffing is een belasting op de waarde van de huizen van woningcorporaties," legde Vollema uit. "Het is tijd om deze heffing af te schaffen, vooral nu de crisis voorbij is en we in een periode van hoogconjunctuur leven."
De discussie over de motie was fel. De heer Terpstra van de VVD uitte zijn twijfels over de motie en benadrukte dat de gemeente hier niet over gaat. "Het is een kwestie voor Den Haag," stelde hij. "Wij kunnen hier lokaal niet over beslissen."
De heer Wynia van het CDA sprak zijn steun uit voor de motie en benadrukte het belang van het signaal naar Den Haag. "Hoe meer signalen, hoe beter," zei hij. "Het is goed dat er aandacht komt voor deze problematiek."
Na een schorsing van de vergadering om de fracties de gelegenheid te geven hun standpunten te heroverwegen, werd de motie uiteindelijk in stemming gebracht. De motie werd aangenomen, ondanks de tegenstemmen van de VVD.
De vergadering werd afgesloten met de goedkeuring van de begrotingswijzigingen, waarmee de gemeente Waadhoeke haar financiële beleid voor 2019 verder kan uitvoeren. De discussie over de verhuurdersheffing zal ongetwijfeld nog een vervolg krijgen, zowel lokaal als op nationaal niveau.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om de 11e en 12e wijziging van de begroting 2019 goed te keuren. De wijzigingen zijn nodig om de budgetten aan te passen aan actuele ontwikkelingen en om de financiële posities, zoals de post onvoorzien en de algemene reserve, up-to-date te houden. De 11e wijziging (Berap II 2019) omvat budgettaire gevolgen en correcties zonder impact op het totaalbudget. De 12e wijziging betreft onder andere een nabetaling aan de Dienst Sozawe en harmonisatie van het dorpshuizenbeleid. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd in bijlagen. Na goedkeuring door de raad kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd.
Gemeenteried Waadhoeke Debattearret oer Begrotingswizigingen en Ferhierdersheffing.
Yn in libbich debat hat de ried fan Waadhoeke de 11e en 12e oanpassing fan de begroting 2019 besprutsen. Neist de begrotingswizigingen stie ek in motyf oer it ôfskaffen fan de ferhierdersheffing sintraal, wat ta in beflamme diskusje ûnder de riedsleden liede.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Waadhoeke waard it foarstel besprutsen om de 11e en 12e feroaring fan de begroting 2019 goed te keuren. Dizze feroaringen binne needsaaklik om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen en om de finansjele posysjes, lykas de post ûnfoarsjoen en de algemiene reserve, up-to-date te hâlden. De 11e feroaring befettet budzjettaire gefolgen en korrizjes sûnder ynfloed op it totaalbudzjet, wylst de 12e feroaring ûnder oare in nebetelling oan de Dienst Sozawe en harmonisaasje fan it doarpshûzenbelied behannelet.Neist de begrotingsferoarings waard der ek in motyf yntsjinne troch de hear Vollema, dy't pleite foar de ôfskaffing fan de ferhierdersheffing. "De ferhierdersheffing is in belêsting op de wearde fan de huzen fan wenningkorporaasjes," leit Vollema út. "It is tiid om dizze heffing ôf te skaffen, benammen no't de krisis foarby is en wy yn in perioade fan hege konjunktuur libje."
De diskusje oer de motyf wie fel. De hear Terpstra fan de VVD út syn twifels oer de motyf en benadrukke dat de gemeente hjir net oer giet. "It is in saak foar Den Haach," stelde er. "Wy kinne hjir lokaal net oer beslisse."
De hear Wynia fan it CDA spruts syn stipe út foar de motyf en benadrukke it belang fan it signaal nei Den Haach. "Hoe mear signalen, hoe better," sei er. "It is goed dat der omtinken komt foar dizze problematyk."
Nei in skorsing fan de fergadering om de fraksjes de gelegenheid te jaan harren stânpunten te herbesjen, waard de motyf úteinlik yn stimming brocht. De motyf waard oannommen, ûndanks de tsjinstimmen fan de VVD.
De fergadering waard ôfsluten mei de goedkarring fan de begrotingsferoarings, wêrtroch de gemeente Waadhoeke har finansjeel belied foar 2019 fierder útfiere kin. De diskusje oer de ferhierdersheffing sil ûngetwifeld noch in ferfolch krije, sawol lokaal as op nasjonaal nivo.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Waadhoeke is om de 11e en 12e oanpassing fan de begroting 2019 goed te keuren. De oanpassingen binne nedich om de budzjetten oan te passen oan aktuele ûntwikkelingen en om de finansjele posysjes, lykas de post ûnfoarsjoen en de algemiene reserve, up-to-date te hâlden. De 11e oanpassing (Berap II 2019) befettet budzjettaire gefolgen en korrizjes sûnder ynfloed op it totaalbudzjet. De 12e oanpassing behellet ûnder oaren in nebetelling oan de Dienst Sozawe en harmonisaasje fan it doarpshûsbelied. De finansjele gefolgen binne detailearre yn bylagen. Nei goedkarring troch de ried kinne de oanpassingen útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "11e en 12e wijziging van de begroting 2019". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeentelijke begroting voor 2019, zoals vastgelegd in de 11e en 12e wijziging. De wijzigingen omvatten onder andere de verwerking van budgettaire gevolgen van de bestuursrapportage II (Berap II) 2019, correcties van eerdere begrotingswijzigingen, en financiële aanpassingen naar aanleiding van de jaarstukken 2018 van de Dienst Sozawe. Daarnaast wordt het dorpshuizenbeleid geharmoniseerd, wat een eenmalige kostenpost met zich meebrengt. De wijzigingen hebben als doel de budgetten actueel te houden en de financiële rechtmatigheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die nodig is om een besluit te nemen over de begrotingswijzigingen. Het bevat details over de financiële aanpassingen en de gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is in lijn met hun budgetrecht volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële aanpassingen, inclusief de nabetaling aan de Dienst Sozawe en de harmonisatie van het dorpshuizenbeleid. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot prioriteiten in het sociaal domein en lokale voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2019. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 11e en 12e wijziging van de begroting 2019 goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel. Dit kan erop wijzen dat participatie niet als noodzakelijk werd geacht voor deze specifieke begrotingswijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, inclusief een nabetaling van € 576.105 aan de Dienst Sozawe en een eenmalige kostenpost van € 68.000 voor de harmonisatie van het dorpshuizenbeleid. Deze kosten worden gedekt door respectievelijk de Reserve Sociaal Domein en de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2019 Berap II 2019 Budgettaire gevolgen Reserve Sociaal Domein Harmonisatie dorpshuizenbeleid Multifunctionele centra (MFC’s) Onderhoudsregeling Jaarstukken 2018 Repressief toezicht GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht: