01-07-2021 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 014 Verantwoording besteding fractiebudgetten 2020
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 1 juli 2021 het definitieve fractiebudget voor 2020 vastgesteld, gebaseerd op de individuele verantwoordingen van de fracties. Daarnaast is kennisgenomen van de voorschotberekening voor 2021. Fracties ontvangen jaarlijks een budget voor hun functioneren, en de besteding hiervan moet verantwoord worden. Voor 2020 zijn de uitgaven en eventuele reserveringen per fractie geëvalueerd. De VVD werkt zonder voorschotten, terwijl andere fracties hun voorschotten voor 2021 hebben aangepast op basis van hun uitgaven in 2020. De maximale reserve die een fractie mag aanhouden is 30% van het jaarbudget, en wijzigingen in het aantal fractieleden kunnen deze reserve beïnvloeden. Niet-bestede budgetten worden teruggevorderd en verrekend met toekomstige voorschotten. Het fractiebudget is opgenomen in de begroting en meerjarenraming van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 1 july 2021 it definitive fraksjebudget foar 2020 fêststeld, basearre op de yndividuele ferantwurdingen fan de fraksjes. Dêrneist is kennisnommen fan de foarsjotberikkening foar 2021. Fraksjes krije jierliks in budget foar har funksjonearjen, en de besteging dêrfan moat ferantwurde wurde. Foar 2020 binne de útjouwerijen en eventuele reservearrings per fraksje evaluearre. De VVD wurket sûnder foarsjotten, wylst oare fraksjes har foarsjotten foar 2021 oanpast hawwe op basis fan har útjouwerijen yn 2020. De maksimale reserve dy't in fraksje oanhâlde mei is 30% fan it jierbudget, en feroaringen yn it oantal fraksjeleden kinne dizze reserve beynfloedzje. Net-bestege budgetten wurde weromfrege en ferrekene mei takomstige foarsjotten. It fraksjebudget is opnommen yn de begrutting en mearjierrenramming fan de gemeente.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudget Voorschotberekening Verantwoording Fracties Reserve Uitgaven Financiën Verordening Begroting GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 In memoriam voor raadslid E. Vogels
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Vaststellen besluitenlijsten:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005.1 Vergadering gemeenteraad 03 juni 2021
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005.2 Toezeggingenlijst 03 juni 2021
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Dijkstra - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
C.m. De Pee -
H. Nauta - FNP
Agendapunt 008 Ingekomen stukken:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008.1 Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Motie Borstonderzoek Opvangvoorzieningen Energie transitie Zwembad Laaggeletterdheid Coronacrisis Mijnschade JeugdhulpVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008.2 Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 012 Zwembad Bloemketerp
Zwembad Bloemketerp blijft open dankzij gemeentelijke subsidie
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om een subsidie van € 60.000 toe te kennen aan Stichting exploitatie Zwembad Bloemketerp in Franeker. Deze financiële injectie zorgt ervoor dat het zwembad tot 1 maart 2022 open kan blijven, in afwachting van een definitief besluit over de toekomst van de zwembaden in de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van het zwembad voor de gemeenschap benadrukt. Martin Mol, voorzitter van de kanovereniging Onder de Wadden, sprak namens zijn vereniging en andere gebruikers. "Een goed, betaalbaar zwembad is essentieel, niet alleen voor zwemmers, maar voor alle doelgroepen," aldus Mol. Hij wees op het belang van zwemvaardigheid en veiligheid, vooral voor kanoërs die in de wintermaanden in het zwembad oefenen.De financiële situatie van de Stichting exploitatie Zwembad Bloemketerp is kwetsbaar, met een negatief eigen vermogen en betalingsachterstanden. De gemeente had eerder al een eenmalige bijdrage verstrekt voor omzetverlies door coronamaatregelen en voor het exploitatietekort tot september 2021. De nieuwe subsidie van € 60.000 wordt gedekt uit de Algemene reserve van de gemeente.
Tijdens het debat uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de financiële situatie van het zwembad. De heer Hof van Gemeentebelangen vroeg zich af waarom er niet eerder was ingegrepen, gezien de financiële problemen van de stichting. Wethouder De P. legde uit dat de gemeente regelmatig contact heeft gehad met de eigenaar, maar dat de tienjarige termijn van verplichtingen nu voorbij is. "Het is nu onze verantwoordelijkheid om dit op ons te nemen," aldus de wethouder.
Mevrouw Bloem van de ChristenUnie vroeg zich af wat er mis zou zijn als het zwembad alleen voor verenigingen en zwemlessen open zou blijven. De wethouder benadrukte dat het zwembad dan niet meer openbaar toegankelijk zou zijn voor vrij zwemmen en banen zwemmen, wat voor veel inwoners belangrijk is.
De VVD en het CDA spraken hun steun uit voor de subsidie, met de nadruk op het belang van het zwembad voor de gemeenschap. "Met meer dan 70.000 bezoekers per jaar is € 60.000 voor een half jaar een te overzien bedrag," stelde de heer Wijkhuis van het CDA.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met de subsidie, waarmee het zwembad in ieder geval tot 1 maart 2022 open kan blijven. In het najaar van 2021 zal de raad een definitief besluit nemen over de toekomst van de zwembaden in de gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De Stichting exploitatie Zwembad Bloemketerp in Franeker heeft de gemeente Waadhoeke om een subsidie van € 60.000 gevraagd om het zwembad tot 1 maart 2022 als openbaar overdekt zwembad te kunnen blijven exploiteren. Dit verzoek komt in afwachting van de definitieve besluitvorming over de toekomst van de zwembaden in de gemeente, die in het najaar van 2021 wordt verwacht. Zonder deze financiële bijdrage kan het zwembad vanaf september 2021 niet langer openbaar toegankelijk blijven. De subsidie is bedoeld om het zwembad operationeel te houden en om achterstallig onderhoud uit te voeren. De gemeente heeft eerder al een eenmalige bijdrage verstrekt voor omzetverlies door coronamaatregelen en voor het exploitatietekort tot september 2021. De financiële situatie van de Stichting is kwetsbaar, met een negatief eigen vermogen en betalingsachterstanden. De gemeente stelt voor om de benodigde € 60.000 te dekken uit de Algemene reserve. De raad van de gemeente Waadhoeke heeft besloten om deze subsidie te verstrekken en de rechten en verplichtingen van de Stichting te continueren tot 1 maart 2022.
Swimbad Bloemketerp bliuwt iepen tankber oan gemeentlike subsidje.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om in subsydzje fan € 60.000 ta te kennen oan Stichting exploitatie Zwembad Bloemketerp yn Frjentsjer. Dizze finansjele ynjeksje soarget derfoar dat it swimbad oant 1 maart 2022 iepen bliuwe kin, yn ôfwachting fan in definityf beslút oer de takomst fan de swimbaden yn de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it belang fan it swimbad foar de mienskip benadrukt. Martin Mol, foarsitter fan de kanoferiening Onder de Wadden, spruts namens syn feriening en oare brûkers. "In goed, betaalber swimbad is essinsjeel, net allinnich foar swimmers, mar foar alle doelgroepen," sa sei Mol. Hy wiisde op it belang fan swimfeardichheid en feiligens, benammen foar kanofarders dy't yn de wintermoannen yn it swimbad oefenje.De finansjele situaasje fan de Stichting exploitatie Zwembad Bloemketerp is kwetsber, mei in negatyf eigen fermogen en betellingsachterstannen. De gemeente hie earder al in ienmalige bydrage jûn foar omsetferlies troch coronamaatregels en foar it exploitatietekort oant septimber 2021. De nije subsydzje fan € 60.000 wurdt dekt út de Algemene reserve fan de gemeente.
Tiidens it debat útten ferskate riedsleden har soargen oer de finansjele situaasje fan it swimbad. De hear Hof fan Gemeentebelangen frege him ôf wêrom der net earder yngrepen wie, sjoen de finansjele problemen fan de stichting. Wethâlder De P. lege út dat de gemeente regelmjittich kontakt hân hat mei de eigenaar, mar dat de tsienjierrige termyn fan ferplichtingen no foarby is. "It is no ús ferantwurdlikheid om dit op ús te nimmen," sa sei de wethâlder.
Frou Bloem fan de ChristenUnie frege har ôf wat der mis wêze soe as it swimbad allinnich iepen bliuwe soe foar ferienings en swimlessen. De wethâlder benadrukte dat it swimbad dan net mear iepenbier tagonklik wêze soe foar frij swimmen en banen swimmen, wat foar in soad ynwenners wichtich is.
De VVD en it CDA sprutsen har stipe út foar de subsydzje, mei de benadrukking fan it belang fan it swimbad foar de mienskip. "Mei mear as 70.000 besikers jiers is € 60.000 foar in heal jier in oersjochlik bedrach," sa sei de hear Wijkhuis fan it CDA.
De gemeenteried stimde úteinlik yn mei de subsydzje, wêrmei it swimbad yn elts gefal oant 1 maart 2022 iepen bliuwe kin. Yn it najaar fan 2021 sil de ried in definityf beslút nimme oer de takomst fan de swimbaden yn de gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De Stifting Exploitaasje Swimbad Bloemketerp yn Frjentsjer hat de gemeente Waadhoeke frege om in subsydzje fan € 60.000 om it swimbad oant 1 maart 2022 as iepen oerdek swimbad te bliuwen exploitearjen. Dit fersyk komt yn ôfwachting fan de definitive beslútfoarming oer de takomst fan de swimbaden yn de gemeente, dy't yn de hjerst fan 2021 ferwachte wurdt. Utsoander dizze finansjele bydrage kin it swimbad fanôf septimber 2021 net langer iepenber tagonklik bliuwe. De subsydzje is bedoeld om it swimbad operaasjoneel te hâlden en om efterstallich ûnderhâld út te fieren. De gemeente hat earder al in ienmalige bydrage jûn foar omsetferlies troch coronamaatregels en foar it exploitaasjetekôrt oant septimber 2021. De finansjele situaasje fan de Stifting is kwetsber, mei in negatyf eigen fermogen en betellingsachterstannen. De gemeente stelt foar om de nedige € 60.000 te dekken út de Algemiene reserve. De ried fan de gemeente Waadhoeke hat besletten om dizze subsydzje te ferstrekken en de rjochten en ferplichtingen fan de Stifting te kontinjearjen oant 1 maart 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Toekomstscenario's zwembaden Waadhoeke". Het richt zich op het onderzoeken van de behoefte aan zwemwater in de gemeente Waadhoeke, in lijn met het sportbeleid 'Waadhoeke beweegt mee!' (2019). Het voorstel vraagt de gemeenteraad om nader onderzoek te laten uitvoeren naar verschillende toekomstscenario's voor zowel overdekt als openlucht zwemmen. Dit omvat het behoud van bestaande zwembaden of de nieuwbouw van een duurzame zwemvoorziening. Daarnaast wordt participatie van inwoners en sporters benadrukt, en wordt een budget van € 37.000 voorgesteld voor deze onderzoeken, ten laste van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke scenario's en een gestructureerd vervolgproces. Echter, de details over de technische en financiële haalbaarheid van de scenario's zijn nog niet volledig uitgewerkt en vereisen aanvullend onderzoek.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen welke scenario's verder onderzocht worden en instemmen met het vervolgproces. Uiteindelijk zal de raad in mei 2021 een definitief besluit nemen over de toekomst van de zwemvoorzieningen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van bestaande zwembaden of de ontwikkeling van een nieuwe duurzame zwemvoorziening. Daarnaast moeten ze beslissen over de financiering en prioritering van deze opties binnen het gemeentelijke budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de meetbare effecten en specifieke doelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de scenario's moet nog worden onderzocht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde onderzoeken goed te keuren en het benodigde budget van € 37.000 vrij te maken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door georganiseerde sporters en inwoners via enquêtes, wat een breed draagvlak kan creëren voor de uiteindelijke beslissingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in scenario 4, dat de nieuwbouw van een duurzame zwemvoorziening omvat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een budget van € 37.000 voor de onderzoeken, gedekt door de algemene reserve. Verdere financiële implicaties zullen afhangen van de gekozen scenario's en de uitkomsten van de onderzoeken. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een subsidieaanvraag van de Stichting exploitatie Zwembad Bloemketerp voor een bedrag van € 60.000 om het zwembad tot 1 maart 2022 als openbaar overdekt zwembad te exploiteren. Dit is een tijdelijke maatregel in afwachting van de definitieve besluitvorming over de toekomst van de zwembaden in de gemeente Waadhoeke. De subsidie is bedoeld om het zwembad operationeel te houden en noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie, financiële details, en een overzicht van de huidige situatie en uitdagingen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de lange termijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet verstrekken van de gevraagde subsidie en het continueren van de afspraken met de Stichting tot 1 maart 2022.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het tijdelijk ondersteunen van het zwembad met een subsidie of het risico nemen dat het zwembad sluit als openbaar zwembad. Dit heeft gevolgen voor de gemeenschap en de toekomstige plannen voor zwembaden in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de subsidie en de periode waarvoor deze geldt. Echter, het mist specifieke lange termijn doelen en tijdsgebonden plannen voor na 1 maart 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan een lange termijn visie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de subsidie van € 60.000 willen verstrekken en de afspraken met de Stichting willen continueren tot 1 maart 2022.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien er een representatief onderzoek is uitgevoerd en gebruikers betrokken zijn bij de toekomstscenario’s.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet van belang zijn bij de besluitvorming over renovatie of nieuwbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige onttrekking van € 60.000 uit de Algemene reserve. De dekking komt uit de Algemene reserve, die na deze onttrekking € 14.301.347 zal bedragen. Er zijn ook betalingsachterstanden van de Stichting aan de gemeente, wat een financieel risico vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Bloemketerp Stichting exploitatie Subsidie Exploitatie Onderhoud Bezoekers Financiële bijdrage Algemene reserve Veiligheid Achterstallig onderhoudVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
H. Hof - Gemeentebelangen
C.m. De Pee
C.m. De Pee
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
C.m. De Pee
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs -
J. Osinga-Bonnema - VVD
H. Nauta - FNP
B. van Wijk - SAM
Agendapunt 013 Ophaalsystematiek huishoudelijk oud papier en karton
Gemeente Waadhoeke Behoudt Huidige Inzameling Oud Papier: Verenigingen Opgelucht
De gemeente Waadhoeke heeft besloten de huidige inzameling van oud papier en karton door verenigingen te behouden. Dit besluit volgt na een enquête en publiekssessie waaruit bleek dat de verenigingen tevreden zijn met de huidige methoden. Het voorstel werd op 1 juli 2021 vastgesteld tijdens een raadsvergadering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 1 juli 2021 werd het voorstel om de huidige inzameling van oud papier en karton door verenigingen te behouden, uitvoerig besproken. De heer Groeneveld van de buurtvereniging Arkens sprak namens de verenigingen en benadrukte het belang van de inkomsten uit papierinzameling voor de lokale gemeenschap. "Dankzij het oud papier kunnen wij leuke dingen organiseren voor de hele wijk," aldus Groeneveld.Het voorstel omvatte ook het vaststellen van een vervolgproces voor als een vereniging stopt met inzamelen en het harmoniseren van de garantieprijs per 1.000 kilogram opgehaald papier. De garantieprijzen zijn vastgesteld op € 47,50 bij eigen vervoer, € 45,- bij gebruik van een afzetcontainer en € 30,- bij inzet van een kraakperswagen. Deze financiële gevolgen worden ten laste gebracht van de post afvalverwijdering.
Tijdens het debat uitten raadsleden hun steun voor het voorstel. De heer Greidanus van de gemeenteraad benadrukte het belang van vrijwilligers voor de inzameling en hoopte dat de verenigingen voldoende vrijwilligers kunnen blijven aantrekken. "We hopen echt dat de verenigingen de vrijwilligers weten te behouden," zei Greidanus.
Mevrouw Osinga van de VVD prees de sociale component van de inzameling. "Het gaat niet alleen om het oud papier, maar ook om de sociale component," benadrukte ze. Ze vroeg ook om vroegtijdige betrokkenheid van de raad bij eventuele toekomstige veranderingen.
De heer Nauta van de FNP wees op het potentieel van 15% oud papier dat nog in de restafvalcontainers belandt en riep op tot actie om dit te verbeteren. "Hoe meer oud papier we inzamelen, hoe minder restafval er is," stelde Nauta.
Wethouder De Vries reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden en benadrukte dat de gemeente goed heeft geluisterd naar de wensen van de verenigingen. "We hebben geluisterd naar de verenigingen en hun wensen zijn ons uitgangspunt," aldus De Vries.
Het voorstel werd uiteindelijk unaniem aangenomen, tot grote opluchting van de verenigingen. De continuïteit van de inzameling is gewaarborgd, en de verenigingen kunnen blijven rekenen op de inkomsten uit het oud papier.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een voorstel gedaan om de huidige ophaalsystematiek van oud papier en karton, uitgevoerd door verenigingen, te behouden. Uit een enquête en publiekssessie bleek dat verenigingen tevreden zijn met de huidige methoden. Het voorstel omvat het vaststellen van een vervolgproces voor als een vereniging stopt met inzamelen en het harmoniseren van de garantieprijs per 1.000 kilogram opgehaald papier. De garantieprijzen worden vastgesteld op € 47,50 bij eigen vervoer, € 45,- bij gebruik van een afzetcontainer en € 30,- bij inzet van een kraakperswagen. De financiële gevolgen worden ten laste gebracht van de post afvalverwijdering. Het doel is om de continuïteit van de inzameling te waarborgen en de verenigingen te blijven stimuleren. Het voorstel werd vastgesteld in de raadsvergadering van 1 juli 2021.
Gemeente Waadhoeke Behâldt Hjoeddeiske Ynsameling âld Papier: Ferienings opgelucht
De gemeente Waadhoeke hat besletten om de hjoeddeistige ynsameling fan âld papier en karton troch ferienings te behâlden. Dit beslút komt nei in ûndersyk en publykssesje dêr't út bliken is dat de ferienings tefreden binne mei de hjoeddeistige metoaden. It foarstel waard fêststeld op 1 july 2021 tiidens in riedsfergadering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 1 july 2021 waard it foarstel om de hjoeddeiske ynsameling fan âld papier en karton troch ferienings te behâlden, út en troch besprutsen. De hear Groeneveld fan de buertferiening Arkens spruts namens de ferienings en benadrukke it belang fan de ynkomsten út papierynsameling foar de lokale mienskip. "Tankzij it âld papier kinne wy leuke dingen organisearje foar de hiele wyk," sa sei Groeneveld.It foarstel behelsde ek it fêststellen fan in ferfolgproses foar as in feriening stoppet mei ynsamelen en it harmonisearjen fan de garânsjepriis per 1.000 kilogram ophelle papier. De garânsjepriizen binne fêststeld op € 47,50 by eigen ferfier, € 45,- by gebrûk fan in ôfsetcontainer en € 30,- by ynzet fan in kraakperswein. Dizze finansjele gefolgen wurde ten koste brocht fan de post ôffalferwidering.
Tiidens it debat útten riedsleden har stipe foar it foarstel. De hear Greidanus fan de gemeenteried benadrukke it belang fan frijwilligers foar de ynsameling en hie de hoop dat de ferienings genôch frijwilligers bliuwe kinnen oantrekke. "Wy hoopje echt dat de ferienings de frijwilligers witte te behâlden," sa sei Greidanus.
Frou Osinga fan de VVD priizge de sosjale komponint fan de ynsameling. "It giet net allinnich om it âld papier, mar ek om de sosjale komponint," benadrukke se. Se frege ek om betiidige belutsenheid fan de ried by eventuele takomstige feroaringen.
De hear Nauta fan de FNP wiisde op it potinsjeel fan 15% âld papier dat noch yn de restôffalcontainers belânnet en ropt op ta aksje om dit te ferbetterjen. "Hoe mear âld papier wy ynsammele, hoe minder restôffal der is," stelde Nauta.
Wethâlder De Vries reagearre op de fragen en opmerkings fan de riedsleden en benadrukke dat de gemeente goed har lústere hat nei de winsken fan de ferienings. "Wy hawwe lústere nei de ferienings en har winsken binne ús útgongspunt," sa sei De Vries.
It foarstel waard úteinlik ienriedich oannommen, ta grutte opluchting fan de ferienings. De kontinuïteit fan de ynsameling is wierborgd, en de ferienings kinne bliuwe rekkenje op de ynkomsten út it âld papier.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in foarstel dien om de hjoeddeistige ophelssystematyk fan âld papier en karton, útfierd troch ferienings, te behâlden. Ut in enkête en publykssessje is bleken dat ferienings tefreden binne mei de hjoeddeistige metoaden. It foarstel behellet it fêststellen fan in ferfolchproses foar as in feriening stoppet mei ynsameling en it harmonisearjen fan de garânsjepriis per 1.000 kilogram ophelle papier. De garânsjepriizen wurde fêststeld op € 47,50 by eigen ferfier, € 45,- by gebrûk fan in ôfsetcontainer en € 30,- by ynzet fan in kraakperswein. De finansjele gefolgen wurde ten koste brocht fan de post ôffalferwidering. It doel is om de kontinuïteit fan de ynsameling te warberjen en de ferienings te bliuwen stimulearjen. It foarstel is fêststeld yn de riedsfergadering fan 1 july 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ophaalsystematiek huishoudelijk oud papier en karton" in de gemeente Waadhoeke. Het voorstel beoogt de huidige inzameling van oud papier door verenigingen te behouden, met aandacht voor continuïteit. Het stelt een harmonisatie van de garantieprijs voor oud papier voor, afhankelijk van de inzamelmethode. Bij beëindiging van de inzameling door een vereniging wordt een opvolgingsproces vastgesteld. De financiële gevolgen worden ten laste van de afvalverwijderingspost gebracht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de huidige situatie, de noodzaak voor harmonisatie, en de financiële implicaties. Echter, het mist een gedetailleerde financiële analyse en een uitgebreide participatie van huishoudens.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de harmonisatie van de garantieprijzen en het vaststellen van het opvolgingsproces bij beëindiging door verenigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de continuïteit van de huidige inzameling door verenigingen, de harmonisatie van garantieprijzen, en de aanpak bij beëindiging van inzameling door verenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de huidige inzamelmethode te behouden, de garantieprijzen te harmoniseren, en het opvolgingsproces vast te stellen.
Participatie:
Participatie is beperkt tot verenigingen via een enquête en publiekssessie. Huishoudens zijn niet specifiek bevraagd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien het belang van papierinzameling voor recycling, maar wordt niet expliciet behandeld.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn onzeker, met geschatte kosten tussen €4.000 en €50.000 per jaar. Deze worden gedekt door de afvalstoffenheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inzameling Verenigingen Oud papier Harmonisering Garantieprijs Vrijwilligers Continuïteit Enquête Afvalverwijdering OmrinVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
H. Nauta - FNP
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 009 Ontwerp Mobiliteitsvisie
Waadhoeke's Mobiliteitsvisie: Een Stap naar Duurzaamheid en Veiligheid
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuwe Ontwerp Mobiliteitsvisie gepresenteerd, die de komende zes weken ter inzage ligt. Deze visie, die voortkomt uit een uitgebreid participatieproces, richt zich op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Inwoners krijgen de kans om hun zienswijzen in te dienen voordat de visie in september wordt vastgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Waadhoeke werd de Ontwerp Mobiliteitsvisie besproken. Het voorstel om de visie ter inzage te leggen, leidde tot een levendig debat. De visie, die voortbouwt op de Startnotitie van september 2020, is tot stand gekomen met input van burgers via digitale bijeenkomsten, enquêtes en sessies met het Kernteam. Het uiteindelijke doel is een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeerssysteem.De heer Hoekstra van Gemeentebelangen opende het debat met een reeks vragen en opmerkingen. Hij benadrukte het belang van fietspaden en vroeg specifiek naar de voortgang van het fietspad Hatsum-Bay in Winsum. "De vraag is niet of het fietspad er komt, maar wanneer," stelde Hoekstra. Hij uitte ook zorgen over ontbrekende verkeerstellingen en vroeg om verduidelijking van de wethouder.
Mevrouw Osinga van de VVD hield haar bijdrage kort en krachtig. "Ons antwoord is ja," zei ze over het voorstel om de visie ter inzage te leggen. Ze prees de beslissing om de inzageperiode te verlengen naar acht weken vanwege de zomervakantie, en benadrukte het belang van duidelijke communicatie naar de burgers.
De heer Nauta van de FNP was tevreden met de participatie van burgers in het proces. "De burger is vrij grommend actief," merkte hij op. Hij steunde het voorstel om de visie ter inzage te leggen, zodat inwoners nog verdere verfijningen kunnen aandragen.
De discussie werd verder aangevuld door de heer Greydanus van het CDA, die de overzichtelijkheid van de visie prees. Hij vroeg echter om meer duidelijkheid over de categorisering van wegen en de flexibiliteit van de uitvoeringsagenda.
Wethouder Tol reageerde op de vragen en opmerkingen. Hij benadrukte dat de mobiliteitsvisie een integraal onderdeel is van het gemeentelijk beleid en dat de input van inwoners serieus wordt genomen. "We hebben bewust gekozen voor een langere inzageperiode om inwoners de kans te geven hun mening te geven," aldus de wethouder.
Hoewel er enkele meningsverschillen waren, stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel om de visie ter inzage te leggen. Gemeentebelangen kondigde aan bij de definitieve behandeling van de visie met moties te komen. Het debat toonde aan dat verkeersveiligheid en duurzaamheid hoog op de agenda staan in Waadhoeke, en dat de gemeente vastbesloten is om samen met haar inwoners te werken aan een betere toekomst.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een Ontwerp Mobiliteitsvisie opgesteld, gebaseerd op de Startnotitie van september 2020. Het proces omvatte brede burgerparticipatie via digitale bijeenkomsten, enquêtes en sessies met het Kernteam. De visie richt zich op verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Belangrijke toevoegingen zijn een afwegingskader, risico-analyse en een uitvoeringspakket. De visie wordt zes weken ter inzage gelegd, waarbij inwoners zienswijzen kunnen indienen. Het uiteindelijke doel is een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeerssysteem. De visie biedt een kader voor prioritering van maatregelen en financieel inzicht voor de komende vijf jaar. Na de inzageperiode wordt de visie in september vastgesteld.
Waadhoeke's Mobiliteitsfisy: In Stap nei Duorsumens en Feiligens.
De gemeente Waadhoeke hat in nije Ûntwerp Mobiliteitsvisie presintearre, dy't de kommende seis wiken ter ynseage leit. Dizze visie, dy't ûntstien is út in útwreide partisipaasjeproses, rjochtet him op ferkearsfeiligens, berikberens, libbenskwaliteit en duorsumens. Ynwenners krije de kâns om har mienings yn te tsjinjen foardat de visie yn septimber fêststeld wurdt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteriedsfergadering fan Waadhoeke waard de Ûntwerp Mobiliteitsfisy besprutsen. It foarstel om de fisy ter ynseach te lizzen, liede ta in libbich debat. De fisy, dy't fierder bouwt op de Startnotysje fan septimber 2020, is ta stân kommen mei yngong fan boargers troch digitale gearkomsten, enkêtes en sessjes mei it Kearteam. It úteinlike doel is in feilich, betrouber en duorsum ferkearssysteem.De hear Hoekstra fan Gemeentebelangen iepene it debat mei in rige fragen en opmerkings. Hy benadrukke it belang fan fytsweinen en frege spesifyk nei de foartgong fan de fytswei Hatsum-Bay yn Winsum. "De fraach is net oft de fytswei der komt, mar wannear," stelde Hoekstra. Ek út er soargen oer ôfwezige ferkearstellingen en frege om ferdúdliking fan de wethâlder.
Frou Osinga fan de VVD hâlde har bydrage koart en krêftich. "Us antwurd is ja," sei se oer it foarstel om de fisy ter ynseach te lizzen. Se priizge de beslissing om de ynseachperioade te ferlingjen nei acht wiken fanwegen de simmerfakânsje, en benadrukke it belang fan dúdlike kommunikaasje nei de boargers.
De hear Nauta fan de FNP wie tefreden mei de partisipaasje fan boargers yn it proses. "De boarger is frij grommend aktyf," neamde er. Hy stipe it foarstel om de fisy ter ynseach te lizzen, sadat ynwenners noch fierdere ferfynings oandrage kinne.
De diskusje waard fierder oanfolle troch de hear Greydanus fan it CDA, dy't de oersichtlikheid fan de fisy priizge. Hy frege lykwols om mear dúdlikheid oer de kategorisearring fan wegen en de fleksibiliteit fan de útfieringsaginda.
Wethâlder Tol reagearre op de fragen en opmerkings. Hy benadrukke dat de mobiliteitsfisy in yntegraal ûnderdiel is fan it gemeentlik belied en dat de yngong fan ynwenners serieus nommen wurdt. "Wy hawwe bewust keazen foar in langere ynseachperioade om ynwenners de kâns te jaan har miening te jaan," sa de wethâlder.
Alhoewol der inkele mieningsferskillen wiene, stimde de ried úteinlik yn mei it foarstel om de fisy ter ynseach te lizzen. Gemeentebelangen kondige oan by de definityf behanneling fan de fisy mei moties te kommen. It debat toande oan dat ferkearsfeiligens en duorsumheid heech op 'e aginda steane yn Waadhoeke, en dat de gemeente fêstbesletten is om tegearre mei har ynwenners te wurkjen oan in bettere takomst.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in ûntwerp Mobiliteitsvisie opsteld, basearre op de Startnotysje fan septimber 2020. It proses behelske brede boargerpartisipaasje troch digitale gearkomsten, enkêtes en sessies mei it Kernteam. De visie rjochtet him op ferkearsfeiligens, berikberens, leefberens en duorsumens. Belangrike tafoegings binne in ôfwegingskader, risiko-analyse en in útfieringspakket. De visie wurdt seis wiken ter ynseage lein, dêr't ynwenners har mienings yntsjinje kinne. It úteinlike doel is in feilich, betrouber en duorsum ferkearssysteem. De visie biedt in kader foar prioritering fan maatregels en finansjeel ynsjoch foar de kommende fiif jier. Nei de ynseageperioade wurdt de visie yn septimber fêststeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp Mobiliteitsvisie". Het voorstel betreft de presentatie van een ontwerp mobiliteitsvisie voor de gemeente Waadhoeke, die is ontwikkeld op basis van een uitgebreid participatieproces met de samenleving en stakeholders. De visie richt zich op vier kernthema's: verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Het document is bedoeld om gedurende zes weken ter inzage te worden gelegd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. De uiteindelijke vaststelling van de mobiliteitsvisie is gepland voor september. Het doel is om een veilig, betrouwbaar en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de inhoudelijke thema's die aan bod komen. Er is aandacht besteed aan zowel strategische als praktische aspecten, zoals het afwegingskader en de risico-analyse.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten om de ontwerp mobiliteitsvisie ter inzage te leggen. Dit is een belangrijke stap in het participatieproces en de uiteindelijke vaststelling van de visie.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over prioritering van maatregelen, budgettoewijzing en de balans tussen verschillende belangen en wensen van de gemeenschap. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de input van inwoners en belangengroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het concrete maatregelen en een tijdsbestek van vijf jaar bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële dekking kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp mobiliteitsvisie ter inzage te leggen, waarmee een formele inspraakperiode van zes weken wordt gestart.
Participatie:
Het voorstel benadrukt actieve burgerparticipatie, met diverse mogelijkheden voor inbreng via enquêtes, bijeenkomsten en sessies. Er is een formele inspraakperiode voorzien.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een van de vier kernthema's van de mobiliteitsvisie, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het uitvoeringsprogramma geeft inzicht in de kosten voor de komende vijf jaar. Er wordt gestreefd naar dekking via eigen middelen, subsidies en synergie met andere projecten. De exacte financiële ruimte moet nog worden bepaald in de kadernota en begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsvisie Verkeersveiligheid Duurzaamheid Bereikbaarheid Leefbaarheid Burgerparticipatie Risico-analyse Uitvoeringsprogramma Afwegingskader InfrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
B. Tol - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
B. Tol - Wethouder
S. Greidanus - CDA
B. Tol - Wethouder
S. Greidanus - CDA
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs -
J. Osinga-Bonnema - VVD
H. Nauta - FNP
B. van Wijk - SAM
D. Bloem-hofman -
G. Iedema-zondervan -
Agendapunt 010 Begroting 2022 en Tweede begroting 2021 na wijziging Dienst SoZaWe
Gemeenten Discussie over Begroting: Vertrouwen versus Controle
In een recent debat over de herziene begrotingen van de Gemeenschappelijke Regeling De Dienst Noardwest Fryslân, stonden vertrouwen en controle centraal. De begrotingen voor 2021 en 2022, die betrekking hebben op Werk, Inkomen, Participatie en Armoedebestrijding, werden besproken zonder bezwaren in te dienen. Toch riep de stijging van het budget voor sociale recherche vragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel besproken om geen bezwaren in te dienen tegen de herziene begrotingen van 2021 en de begroting van 2022. De financiële gevolgen voor 2021, ter waarde van € 63.187, zouden worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein. De wijzigingen zouden geen invloed hebben op de beleidsvrijheid van de gemeenten binnen het sociaal domein.Mevrouw Van der Werf van de fractie Sam uitte haar zorgen over de stijging van het budget voor sociale recherche van € 9.000 naar € 63.000 voor 2022. "Gaan wij extra controleren op het rechtmatig gebruik? Dat vindt Sam een politieke keuze waar de Raad mogelijk ook toestemming voor moet geven," stelde ze. Ze vroeg zich af of er aanleiding was om te denken dat er veel mensen misbruik maken van de regelingen.
De wethouder erkende dat hij niet op de hoogte was van de specifieke aanleiding voor de verhoging van het budget voor sociale recherche en beloofde schriftelijk terug te komen op deze kwestie. "Uitgaan van vertrouwen is in wezen ook wat we willen en wat we in heel veel gevallen eigenlijk ook wel doen," benadrukte hij.
Daarnaast werden vragen gesteld over de stijgende accountantskosten en de meerjarenraming voor werk, participatie en inkomen. De wethouder legde uit dat de stijgende kosten deels te maken hebben met de veranderende eisen vanuit het Rijk en de impact van de coronapandemie. "De ontwikkelingen gaan zo snel in dit veld," aldus de wethouder.
Mevrouw Bloem van de ChristenUnie uitte haar zorgen over het aanbestedingstraject voor huishoudelijke hulp, dat volgens haar nog niet was opgestart. De wethouder verzekerde dat er al veel voorwerk was gedaan en dat het proces op schema lag.
Het debat eindigde zonder behoefte aan een tweede termijn of stemming, waarmee de Raad akkoord ging met de voorstellen. Het vertrouwen in de cijfers en de verhalen erachter blijft een belangrijk aandachtspunt voor de toekomst.
Samenvatting
De Gemeenschappelijke Regeling De Dienst Noardwest Fryslân is per 1 januari 2021 veranderd van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO), waarbij bevoegdheden voor de Participatiewet, BBZ, IOAW en IOAZ zijn gedelegeerd aan De Dienst. Dit leidde tot een herziening van de begroting 2021, omdat de financiële gevolgen van deze delegatie niet goed waren verwerkt. De herziene begroting 2021 en de begroting 2022 zijn opgesteld met inbegrip van programmalasten voor Werk, Inkomen, Participatie en Armoedebestrijding. Het voorstel is om geen bezwaren in te dienen tegen deze begrotingen, de financiële effecten voor 2022 op te nemen in de Kadernota 2022-2025, en de financiële gevolgen voor 2021 van € 63.187 te dekken uit de Reserve Sociaal Domein. De wijzigingen hebben geen invloed op de beleidsvrijheid van gemeenten binnen het sociaal domein.
Gemeenten Diskusje oer Begroting: Fertrouwen tsjin Oerlis
Yn in ûnlangst debat oer de herseachde begrotingen fan de Gemeenschappelijke Regeling De Dienst Noardwest Fryslân, stiene fertrouwen en kontroale sintraal. De begrotingen foar 2021 en 2022, dy't ferbân hâlde mei Wurk, Ynkomen, Partisipaasje en Armoedebestriding, waarden besprutsen sûnder beswieren yn te tsjinjen. Doch rôp de stiging fan it budzjet foar sosjale ûndersyk fragen op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gearkomst waard it foarstel besprutsen om gjin beswieren yn te tsjinjen tsjin de herseachde begrotingen fan 2021 en de begroting fan 2022. De finansjele gefolgen foar 2021, ter wearde fan € 63.187, soenen dekt wurde út de Reserve Sociaal Domein. De feroaringen soenen gjin ynfloed hawwe op de beliedsfrijheid fan de gemeenten binnen it sosjaal domein.Frou Van der Werf fan de fraksje Sam útjoech har soargen oer de stiging fan it budzjet foar sosjale ûndersyk fan € 9.000 nei € 63.000 foar 2022. "Gean wy ekstra kontrolearje op it rjochtfeardich gebrûk? Dat fynt Sam in politike kar dêr't de Raad mooglik ek tastimming foar jaan moat," stelde se. Se frege har ôf oft der oanlieding wie om te tinken dat der in soad minsken misbrûk meitsje fan de regelingen.
De wethâlder erkende dat er net op 'e hichte wie fan de spesifike oanlieding foar de ferheging fan it budzjet foar sosjale ûndersyk en beloofde skriftlik werom te kommen op dizze kwestje. "Utgean fan betrouwen is yn wêzen ek wat wy wolle en wat wy yn hiel folle gefallen eins ek wol dogge," benadrukte er.
Dêrneist waarden fragen steld oer de stigjende accountantskosten en de mearjiereraming foar wurk, partisipaasje en ynkommen. De wethâlder lege út dat de stigjende kosten diels te krijen hawwe mei de feroarjende easken fanút it Ryk en de ynfloed fan de coronapandemy. "De ûntwikkelingen geane sa fluch yn dit fjild," sa sei de wethâlder.
Frou Bloem fan de ChristenUnie útjoech har soargen oer it oanskaftraject foar húshâldlike help, dat neffens har noch net opstarte wie. De wethâlder fersekere dat der al in soad foarwurk dien wie en dat it proses op skema lei.
It debat einige sûnder need oan in twadde termyn of stimming, wêrmei't de Raad akkoart gie mei de foarstellen. It betrouwen yn de sifers en de ferhalen der efter bliuwt in wichtich omtinkpunt foar de takomst.
Samenvatting
De Mienskiplike Regeling De Tsjinst Noardwest Fryslân is per 1 jannewaris 2021 feroare fan in iepenbier lichem nei in bedriuwsfoeringorganisaasje (BVO), dêr't befoegdheden foar de Dielnamewet, BBZ, IOAW en IOAZ delegearre binne oan De Tsjinst. Dit hat lied ta in oerwurking fan de begroting 2021, om't de finansjele gefolgen fan dizze delegaasje net goed ferwurke wiene. De oerwurke begroting 2021 en de begroting 2022 binne opsteld mei ynbegryp fan programmalasten foar Wurk, Ynkomen, Dielname en Armoedebestriding. It foarstel is om gjin beswieren yn te tsjinje tsjin dizze begrotingen, de finansjele effekten foar 2022 op te nimmen yn de Kadernota 2022-2025, en de finansjele gefolgen foar 2021 fan € 63.187 te dekken út de Reserve Maatskiplik Domein. De feroaringen hawwe gjin ynfloed op de beliedsfrijheid fan gemeenten binnen it maatskiplik domein.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2022 en Tweede begroting 2021 na wijziging De Dienst SoZaWe". Het voorstel betreft de aanpassing van de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling De Dienst Noardwest Fryslân, die per 1 januari 2021 is omgevormd tot een bedrijfsvoeringsorganisatie. De wijzigingen betreffen de financiële gevolgen van de delegatie van bevoegdheden voor de Participatiewet, BBZ, IOAW en IOAZ, die niet goed waren verwerkt in de eerdere begroting. De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen in te dienen, het financiële effect voor 2022 mee te nemen in de Kadernota 2022-2025, en de financiële gevolgen voor 2021 ten laste te brengen van de Reserve Sociaal Domein.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële aanpassingen en de redenen daarvoor. Het bevat ook informatie over de juridische context en de betrokken wetgeving.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd om geen wensen of bedenkingen in te dienen en om de financiële gevolgen te verwerken in de Kadernota. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet instemmen met de voorgestelde financiële aanpassingen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het niet indienen van wensen of bedenkingen en het gebruik van de Reserve Sociaal Domein om de financiële gevolgen te dekken.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begrotingsjaren 2021 en 2022. Er lijken geen duidelijke inconsequenties te zijn.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om geen wensen of bedenkingen in te dienen, het financiële effect voor 2022 mee te nemen in de Kadernota 2022-2025, en de financiële gevolgen voor 2021 ten laste te brengen van de Reserve Sociaal Domein.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen voor 2021 bedragen € 63.187 en worden gedekt ten laste van de Reserve Sociaal Domein. Voor 2022 worden de financiële effecten meegenomen in de Kadernota 2022-2025. De dekking is structureel vanuit het Restantbudget Sociaal Domein.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2022 Tweede begroting 2021 De Dienst Noardwest Fryslân Bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) Participatiewet Reserve Sociaal Domein Programmalasten Kadernota 2022-2025 Financiële gevolgen Gemeenschappelijke RegelingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Bloem-hofman
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
D. Bloem-hofman
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 011 Begroting GR Fryslân-West
Gemeenteraad Waadhoeke in debat over verhoging gemeentelijke bijdrage: "Onderbouwing ontbreekt"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft gedebatteerd over de eerste begroting van 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West. Deze regeling is verantwoordelijk voor gesubsidieerde arbeid in de regio. Een belangrijk punt van discussie was de verhoging van de gemeentelijke bijdrage per medewerker van € 2.000 naar € 3.000. De fracties van Gemeentebelangen, CDA en VVD dienden een amendement in, waarin zij aandrongen op een duidelijke onderbouwing voor deze verhoging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de begroting van 2022 besproken. Mevrouw Mast van Gemeentebelangen opende het debat met de mededeling dat haar fractie, samen met het CDA en de VVD, een amendement had voorbereid. "Wij zijn van mening dat er wel een zienswijze ingediend moet worden, omdat er door de gemeenschappelijke regeling nog steeds geen onderbouwing is gegeven voor de verhoging van de bijdrage," aldus Mast.De discussie draaide vooral om de vraag of de verhoging van de gemeentelijke bijdrage voldoende was onderbouwd. De heer Wijkhuis van het CDA benadrukte dat zijn fractie niet per se tegen de verhoging was, maar dat ze wel wilden kunnen controleren of deze noodzakelijk was. "We willen weten waar het op gebaseerd is en of de GR grip heeft op de zaak," zei hij.
De wethouder verdedigde de begroting door te stellen dat de verhoging een aanbeveling was uit een eerder rapport en dat de kostenverdeling tussen de GR en NV Empatec inmiddels was herzien. "Het is een van de knoppen die we moeten omdraaien," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat de provincie inmiddels het preventief toezicht op Empatec had opgeheven, wat volgens hem een teken van vertrouwen was.
Toch bleef de roep om meer onderbouwing luid. Mevrouw Osinga van de VVD wees erop dat de GR recht heeft op financiële bijdragen van NV Empatec voor doorbelaste arbeidscapaciteit, en dat hierop moet worden ingezet. "Wij vinden dat daar keihard op ingezet moet worden," stelde ze.
De stemming over het amendement liet een verdeeld beeld zien. Het amendement werd aangenomen met steun van CDA, Gemeentebelangen, VVD en ChristenUnie, terwijl Sam en FNP tegenstemden. Uiteindelijk werd het aangepaste voorstel, inclusief de zienswijze, aangenomen.
Het debat toonde aan dat de gemeenteraad van Waadhoeke kritisch blijft op de financiële onderbouwing van de GR Fryslân-West. De komende tijd zal moeten blijken of de gevraagde onderbouwing alsnog geleverd wordt en of de verhoging van de gemeentelijke bijdrage gerechtvaardigd is.
Samenvatting
De tekst betreft de eerste begroting voor 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West, die verantwoordelijk is voor gesubsidieerde arbeid in de regio. De herziene begroting van 2021 is eerder aan de gemeenteraden gepresenteerd, maar de zienswijzen daarvan zijn nog niet verwerkt in de begroting van 2022. De begroting bevat wijzigingen in de kosten- en opbrengstenverdeling tussen de GR Fryslân-West en NV Empatec, met een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage per SE van € 2.000 naar € 3.000. De begroting is structureel sluitend en voldoet aan de toezichtcriteria van de Provincie. De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten kennis te nemen van de begroting zonder verdere zienswijzen te geven. Na goedkeuring door de gemeenteraden wordt de begroting vastgesteld door het Algemeen Bestuur en ingediend bij de Provincie Fryslân.
Gemeenteried Waadhoeke yn debat oer ferheging gemeentlike bydrage: "Ûnderbouwing ûntbrekt"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat diskusjearre oer de earste begroting fan 2022 fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West. Dizze regeling is ferantwurdlik foar subsydzje-arbeid yn de regio. In wichtich punt fan diskusje wie de ferheging fan de gemeentlike bydrage per meiwurker fan € 2.000 nei € 3.000. De fraksjes fan Gemeentebelangen, CDA en VVD dienen in amendemint yn, dêr't hja oanstiene op in dúdlike ûnderbouwing foar dizze ferheging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel foar de begrutting fan 2022 besprutsen. Frou Mast fan Gemeentebelangen iepene it debat mei de meidieling dat har fraksje, tegearre mei it CDA en de VVD, in amendemint foarbereide hie. "Wy binne fan miening dat der wol in sichtwize yntsjinne wurde moat, om't der troch de gemeenschappelijke regeling noch altyd gjin ûnderbouwing jûn is foar de ferheging fan de bydrage," sa sei Mast.De diskusje draaide foaral om de fraach oft de ferheging fan de gemeentlike bydrage genôch ûnderboud wie. De hear Wijkhuis fan it CDA benadrukke dat syn fraksje net perfoarst tsjin de ferheging wie, mar dat se wol kontrolearje wolle oft dizze nedich wie. "Wy wolle witte wêr't it op basearre is en oft de GR grip hat op de saak," sa sei er.
De wethâlder ferdigene de begrutting troch te stellen dat de ferheging in oanbefelling wie út in earder rapport en dat de kostenferdieling tusken de GR en NV Empatec ynmiddels herseach wie. "It is ien fan de knoppen dy't wy omdraaie moatte," sa sei de wethâlder. Hy benadrukke dat de provinsje ynmiddels it prevenityf tastân op Empatec opheven hie, wat neffens him in teken fan fertrouwen wie.
Doch bleau de ropp om mear ûnderbouwing lûd. Frou Osinga fan de VVD wiisde derop dat de GR rjocht hat op finansjele bydragen fan NV Empatec foar trochbelaste arbeidscapaciteit, en dat hjir op ynsprongen wurde moat. "Wy fine dat dêr hurd op ynsprongen wurde moat," stelde se.
De stimming oer it amendemint liet in ferdield byld sjen. It amendemint waard oannommen mei stipe fan CDA, Gemeentebelangen, VVD en ChristenUnie, wylst Sam en FNP tsjinstimmen. Oant de ein waard it oanpast foarstel, ynklusyf de sichtwize, oannommen.
It debat toande oan dat de gemeenteried fan Waadhoeke kritysk bliuwt op de finansjele ûnderbouwing fan de GR Fryslân-West. De kommende tiid sil bliken moatte oft de frege ûnderbouwing alsnog levere wurdt en oft de ferheging fan de gemeentlike bydrage rjochtfeardige is.
Samenvatting
De tekst hat betrekking op de earste begroting foar 2022 fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West, dy't ferantwurdlik is foar subsydzje-arbeid yn de regio. De herziene begroting fan 2021 is earder oan de gemeenterieden presintearre, mar de sichtpunten dêrfan binne noch net ferwurke yn de begroting fan 2022. De begroting befettet feroaringen yn de kosten- en opbringstferdieling tusken de GR Fryslân-West en NV Empatec, mei in strukturele ferheging fan de gemeentlike bydrage per SE fan € 2.000 nei € 3.000. De begroting is struktureel slútend en foldocht oan de tafersjochkritearia fan de Provinsje. De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten kennis te nimmen fan de begroting sûnder fierdere sichtpunten te jaan. Nei goedkarring troch de gemeenterieden wurdt de begroting fêststeld troch it Algemien Bestjoer en yntsjinne by de Provinsje Fryslân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste begroting 2022 GR Fryslan-West". Het voorstel betreft de eerste begroting voor 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West, die verantwoordelijk is voor gesubsidieerde arbeid. De begroting bevat wijzigingen in de kosten- en opbrengstenverdeling tussen de GR en NV Empatec, inclusief een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage per SE van € 2.000 naar € 3.000. De gemeenteraad van Waadhoeke wordt gevraagd om kennis te nemen van de begroting en een zienswijze te geven, waarbij de noodzaak van de verhoging van de gemeentelijke bijdrage wordt betwist zonder voldoende onderbouwing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het presenteren van de financiële wijzigingen en de context van de begroting. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde onderbouwing van de noodzaak voor de verhoging van de gemeentelijke bijdrage, wat door de raad als een belangrijk punt van zorg wordt gezien.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de begroting en een zienswijze te geven. Dit houdt in dat de raad zijn wensen en bedenkingen kenbaar kan maken, met name over de verhoging van de gemeentelijke bijdrage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verhoging van de gemeentelijke bijdrage zonder voldoende inzicht in de bedrijfsvoering van NV Empatec. Dit vraagt om een afweging tussen financiële verantwoordelijkheid en de noodzaak om de sociale werkvoorziening te ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de voorgestelde veranderingen. Er zijn inconsistenties in de onderbouwing van de financiële wijzigingen, met name de verhoging van de bijdrage per SE.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de begroting accepteert zoals voorgesteld of dat zij een zienswijze indient waarin zij bezwaar maakt tegen de verhoging van de gemeentelijke bijdrage zonder voldoende onderbouwing.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van het Algemeen Bestuur van de GR Fryslân-West.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door de structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage per SE van € 2.000 naar € 3.000. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze verhoging gedekt wordt of waarom deze noodzakelijk is, wat een punt van zorg is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2022 GR Fryslân-West NV Empatec Gemeentelijke bijdrage Kosten- en opbrengstenverdeling Structurele verhoging Zienswijze Arbeidsvermogen/arbeidscapaciteit Provincie KeuzedocumentVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste begroting 2022 GR Fryslan-West". Het voorstel betreft de eerste begroting voor 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West, die verantwoordelijk is voor gesubsidieerde arbeid. De begroting bevat wijzigingen in de kosten- en opbrengstenverdeling tussen de GR en NV Empatec, inclusief een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage per SE naar € 3.000. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de begroting en geen zienswijze te geven. De begroting is structureel sluitend en voldoet aan de toezichtcriteria van de Provincie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen in de begroting en de financiële implicaties. Er is echter een kanttekening dat het meerjarenperspectief geen rekening houdt met de uitwerking van het keuzedocument, wat een toekomstige onzekerheid kan vormen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de eerste begroting 2022 en om eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. In dit geval wordt voorgesteld geen zienswijze te geven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting zonder zienswijze. Dit omvat het accepteren van de structurele verhoging van de bijdrage per SE en de kostenverdeling tussen de GR en NV Empatec.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en structurele aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige impact van het keuzedocument is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de eerste begroting 2022 en geen zienswijze te geven, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van het Algemeen Bestuur van de GR Fryslan-West.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage per SE van € 2.000 naar € 3.000. De begroting is structureel sluitend, maar er is geen specifieke dekking voor de verhoging aangegeven, behalve dat het in de herziene begroting is verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2022 GR Fryslân-West NV Empatec Kosten- en opbrengstenverdeling Gemeentelijke bijdrage Structurele verhoging Sociale werkvoorziening Provincie Fryslan Arbeidsvermogen KeuzedocumentVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
B. Vollema - FNP
A. Wijkhuijs
B. Vollema - FNP
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Tol - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Wijkhuijs
B. Vollema - FNP
A. Wijkhuijs
A. Mast - Gemeentebelangen
B. Vollema - FNP
A. Wijkhuijs
H. van der Werff - SAM
A. Wijkhuijs
B. Vollema - FNP
A. Wijkhuijs
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Tol - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S.s. Kuipers
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S.s. Kuipers -
Agendapunt 015 Jaarverslag 2020 en ontwerpbegroting 2022 met meerjarenraming Gemeenschappelijke regeling hûs en Hiem
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 016 Aanpassing Welstandsnota Waadhoeke
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing Welstandsnota Waadhoeke". Het voorstel beoogt de Welstandsnota Waadhoeke uit 2019 te herzien door een nieuw beeldkwaliteitsplan voor Groot Lankum in Franeker vast te stellen, nieuwe welstandscriteria voor het gebied Zevenhuizen - Van Harinxmaweg in Franeker te introduceren, en enkele technische aanpassingen door te voeren. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege recente ruimtelijke ontwikkelingen en om de welstandscriteria beter af te stemmen op de huidige en toekomstige behoeften van de gemeente. Het voorstel is bedoeld om een passend welstandskader te bieden voor de meest recente ruimtelijke ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor de aanpassingen uiteenzet, de specifieke wijzigingen beschrijft, en de bijbehorende documenten en bijlagen vermeldt. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven genoemd, wat suggereert dat het voorstel als logisch en noodzakelijk wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van besluitvormer. Het is aan de raad om het voorstel goed te keuren en de voorgestelde aanpassingen aan de Welstandsnota vast te stellen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde aanpassingen aan de Welstandsnota. Dit omvat het vaststellen van nieuwe welstandscriteria en het doorvoeren van technische reparaties, wat invloed kan hebben op de ruimtelijke ontwikkeling en esthetiek van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde aanpassingen. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het inspeelt op recente ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Welstandsnota Waadhoeke uit 2019 aan te passen door de voorgestelde wijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpdocumenten ter inzage hebben gelegen en dat er geen zienswijzen zijn ontvangen. Dit suggereert dat er beperkte participatie is geweest, maar dat er ook geen bezwaren zijn ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de aanpassing van criteria voor zonnepanelen kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt tot de kosten voor de aanpassing van de welstandsnota, die worden gedekt uit het budget voor ruimtelijke plannen.
M.C.M. Waanders - Burgemeester
G. Iedema-zondervan
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 017 Wijziging (5e) van de programmabegroting 2021
Gemeenteraad Waadhoeke stemt in met begrotingswijziging zonder debat
Tijdens de raadsvergadering van 1 juli 2021 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke ingestemd met de vijfde wijziging van de programmabegroting 2021. Het voorstel, dat door het college van burgemeester en wethouders werd ingediend, werd zonder verdere discussie aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten tot de vijfde wijziging van de programmabegroting 2021. Deze wijziging is voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders en heeft als doel de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen. Hierdoor wordt een actueler beeld van de begroting verkregen. De financiële gevolgen van deze wijziging zijn opgenomen in een bijlage bij het besluit. Het besluit is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 1 juli 2021.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei begrotingswiziging sûnder debat.
Tidens de riedsfergadering fan 1 july 2021 hat de gemeenteried fan Waadhoeke ynstimd mei de fyfde oanpassing fan de programma-begroting 2021. It foarstel, dat troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders yntsjinne waard, waard sûnder fierdere diskusje oannommen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten ta de fiifde oanpassing fan de programma-begroting 2021. Dizze oanpassing is foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en hat as doel de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen. Hjirmei wurdt in aktueler byld fan de begroting ferkregen. De finansjele gefolgen fan dizze oanpassing binne opnommen yn in bylage by it beslút. It beslút is fêststeld tiidens de iepenbiere riedsfergadering op 1 july 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (5e) van de programmabegroting 2021". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2021. Het doel is om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. De gemeenteraad moet deze wijziging goedkeuren om de begroting een actueler beeld te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een beslissing te nemen. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven vermeld, wat kan wijzen op een gebrek aan discussie over mogelijke andere opties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het budgetrecht uit te oefenen door de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren of af te wijzen. Dit is een belangrijke taak omdat het de financiële planning en prioriteiten van de gemeente beïnvloedt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen in de begroting. Dit kan implicaties hebben voor hoe middelen worden toegewezen aan verschillende gemeentelijke prioriteiten en projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is niet duidelijk of het meetbaar, acceptabel en realistisch is zonder de bijlagen te bekijken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de programmabegroting 2021.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel, wat kan betekenen dat er geen directe betrokkenheid van burgers is geweest in dit proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar de details zijn opgenomen in bijlage 1, die niet is verstrekt. Het is dus onduidelijk hoe deze gevolgen worden gedekt zonder de bijlage te raadplegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting 2021 Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Financiële verordeningVerfijning van de zoekopdracht: