03-04-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
Agendapunt 03 Mededelingen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijsten voorgaande raadsvergadering d.d. 13 maart 2025
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 04.b Vaststellen Toezeggingenlijst
Samenvatting
De toezeggingenlijst van de Gemeenteraad Waadhoeke bevat verschillende agendapunten met bijbehorende toezeggingen en deadlines. Enkele belangrijke punten zijn:
-
Rekenkameronderzoek Arbeidskrapte: Marja van der Meer zal vragen van de FNP over arbeidskrapte beantwoorden voor 1 juni 2025.
-
Samenwerkingsverbanden: Kees Arendz zal voor 1 mei 2025 terugkomen op vragen van de VDD over raadsbetrokkenheid bij samenwerkingsverbanden.
-
ARCADIA 2025: Jan Dijkstra zal tegen eind 2025 een voorstel doen over hoe om te gaan met eventuele onderbesteding.
-
Evaluatie afschaffen AV Frieso: Marja van der Meer betrekt de raad bij de evaluatie, met een deadline van 30 juni 2025. Een evaluatieopzet wordt binnenkort verwacht.
-
Duurzaamheidsagenda 2025-2028: Jan Dijkstra moet voor 30 september 2025 een oplossing presenteren voor de openstaande herplantplicht.
-
Renovatie SC Franeker: René de Vries werkt aan een planning voor de buitenruimte van SC Franeker, met een verwachte update aan de raad eind april 2025.
De stand van zaken en verdere details worden regelmatig bijgewerkt en besproken in de raadsvergaderingen.
Samenvatting
De toezeggingenlist fan de Gemeenteried Waadhoeke befettet ferskillende agindapunten mei byhearrende toezeggingen en deadlines. In pear wichtige punten binne:
-
Rekkenkeamerûndersyk Arbeidskrapte: Marja van der Meer sil fragen fan de FNP oer arbeidskrapte beäntwurdzje foar 1 juny 2025.
-
Gearwurkingsferbannen: Kees Arendz sil foar 1 maaie 2025 weromkomme op fragen fan de VDD oer riedsbetrokkenheid by gearwurkingsferbannen.
-
ARCADIA 2025: Jan Dijkstra sil tsjin it ein fan 2025 in foarstel dwaan oer hoe om te gean mei eventuele ûnderbesteding.
-
Evaluaasje ôfskaffen AV Frieso: Marja van der Meer belibbet de ried by de evaluaasje, mei in deadline fan 30 juny 2025. In evaluaasje-opset wurdt binnenkoart ferwachte.
-
Duorsumensaginda 2025-2028: Jan Dijkstra moat foar 30 septimber 2025 in oplossing presintearje foar de iepenstean herplantplicht.
-
Renovaasje SC Frjentsjer: René de Vries wurket oan in planning foar de bûtenromte fan SC Frjentsjer, mei in ferwachte update oan de ried ein april 2025.
De stân fan saken en fierdere details wurde regelmjittich bywurke en besprutsen yn de riedsfergaderingen.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van een specifiek voorstel of motie. Laten we de motie "Actualisatie Duurzaamheidsagenda 2025-2028 Herplantplicht" van de Gemeenteraad Waadhoeke analyseren.
Titel en Samenvatting
Titel: Actualisatie Duurzaamheidsagenda 2025-2028 Herplantplicht
Samenvatting: De motie betreft de actualisatie van de Duurzaamheidsagenda voor de periode 2025-2028, met een specifieke focus op de herplantplicht. Het college is gevraagd om met een oplossing te komen voor de openstaande herplantplicht. Dit houdt in dat er een plan moet worden ontwikkeld om te voldoen aan de verplichtingen voor het herplanten van bomen en groen, als onderdeel van de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke opdracht geeft aan het college om met een oplossing te komen voor de herplantplicht. Echter, details over hoe deze oplossing eruit moet zien of welke criteria moeten worden gehanteerd, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze moeten toezien op de uitvoering en kunnen feedback geven op de voorgestelde oplossingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe belangrijk de herplantplicht is binnen de bredere duurzaamheidsdoelstellingen en welke prioriteit het krijgt. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen en de aanpak van eventuele conflicten met andere beleidsdoelen.
SMART-criteria en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er is een deadline gesteld (30-09-2025), maar er ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het voorstel goedkeuren en of ze aanvullende eisen of richtlijnen willen stellen voor de uitvoering.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe belanghebbenden, zoals burgers en milieuorganisaties, betrokken kunnen worden bij de ontwikkeling van de oplossing.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het direct betrekking heeft op de Duurzaamheidsagenda en de herplantplicht.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de motie. Het is belangrijk dat het college inzicht geeft in de kosten en hoe deze gedekt zullen worden, bijvoorbeeld door herallocatie van bestaande budgetten of extra financiering.
Deze analyse biedt een overzicht van de belangrijkste aspecten van het voorstel en de overwegingen die de raad moet maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arbeidskrapte Samenwerkingsverbanden ARCADIA 2025 Evaluatie afschaffen AV Frieso Duurzaamheidsagenda 2025-2028 Herplantplicht Renovatie SC Franeker Bloemketerp Planning StakeholdersVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 05 Insprekers:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 06 Vragenuur:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik geen specifieke titel of gedetailleerde inhoud van een voorstel, amendement of motie geven, omdat de tekst voornamelijk een lijst van ingekomen stukken bevat zonder specifieke details over een individueel voorstel. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van de ingekomen stukken en de mogelijke implicaties voor de gemeenteraad.
Analyse van de Ingekomen Stukken
1. Titel en Samenvatting:
Er is geen specifieke titel voor een voorstel of motie gegeven. De lijst bevat diverse ingekomen stukken, zoals een brandbrief over de financiële zorg in de jeugdhulp, een verzoek tot agendering van geluidsnormen, en een ingebrekestelling wegens niet tijdig beslissen op bezwaar.
2. Volledigheid van het Voorstel:
De volledigheid van de voorstellen kan niet worden beoordeeld op basis van de verstrekte informatie, aangezien de details van elk stuk niet zijn uitgewerkt. De stukken lijken echter een breed scala aan onderwerpen te dekken, wat wijst op een diverse agenda.
3. Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en kan tijdens de raadsvergadering vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen. Sommige stukken worden direct in handen gesteld van het college voor afdoening, terwijl andere met een raadsvoorstel op de agenda komen.
4. Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke stukken prioriteit krijgen en welke onderwerpen verder besproken moeten worden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals het prioriteren van jeugdzorg of het handhaven van geluidsnormen.
5. SMART-criteria en Inconsistenties:
Op basis van de beschikbare informatie is het niet mogelijk om te beoordelen of de voorstellen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn, aangezien er geen gedetailleerde doelen of plannen zijn beschreven.
6. Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten welke stukken verder besproken worden en welke acties ondernomen moeten worden. Dit kan variëren van het aannemen van kennisgevingen tot het opstellen van nieuwe beleidsvoorstellen.
7. Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de ingekomen stukken. Het is mogelijk dat participatie aan de orde komt in de kernsessie over accommodatiebeleid.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de ingekomen stukken, maar kan relevant zijn in de context van onderwerpen zoals klimaatverandering.
9. Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet specifiek genoemd, maar de brandbrief over de financiële zorg in de jeugdhulp suggereert mogelijke financiële implicaties. Het is onduidelijk hoe deze gedekt worden.
In het algemeen biedt de lijst van ingekomen stukken een overzicht van de diverse onderwerpen die de aandacht van de gemeenteraad vereisen, maar ontbreekt het aan gedetailleerde informatie om een diepgaande analyse van specifieke voorstellen te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Jeugdhulp Accommodatiebeleid Geluidsnormen Ingebrekestelling Zienswijzeprocedure Begrotingswijziging Veiligheidsregio Fryslân Bibliotheeknetwerk KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 09 Startnotitie perspectief op de waddenkust
Waadhoeke Stelt Startnotitie 'Perspectief op de Waddenkust' Vast: Een Stap naar Integrale Visie
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 3 april 2025 de startnotitie 'Perspectief op de Waddenkust' goedgekeurd. Deze notitie is een cruciale stap in het ontwikkelen van een integrale visie voor het waddenkustgebied, dat voor aanzienlijke uitdagingen staat. Het doel is om een evenwichtige ontwikkeling te waarborgen die rekening houdt met de diverse belangen in het gebied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 3 april werd het voorstel om de startnotitie 'Perspectief op de Waddenkust' vast te stellen, uitvoerig besproken. De notitie maakt deel uit van de eerder vastgestelde nota 'Herijking Ontwikkelperspectief' en bevat een procesvoorstel voor het ontwikkelen van een integraal perspectief op de waddenkust. Er is € 25.000 gereserveerd voor onafhankelijke procesondersteuning.Belangen en Bezwaren
Giswestra van de Friese Jout Klup benadrukte het belang van het respecteren van bestaande activiteiten en intellectueel eigendom in het gebied. "Toets de activiteiten aan de Nederlandse en Europese wetgeving, want het gaat hier om grote bedragen," stelde hij. Hij uitte ook zijn bezorgdheid over het niet opnemen van bepaalde recreatieve projecten in de notitie.
De gemeenteraadsleden hadden verschillende aanvullingen en zorgen. Kamstra van Gemeentebelangen vroeg om een zienswijze op het verbeterplan van de dijken toe te voegen aan de documenten. De Jong van de VVD benadrukte het belang van een duidelijke scheiding tussen zout en zoet water en de functie van voedselproductie in het gebied. "We willen dat er geen koers wordt gezet op een zogenaamde dynamische kust," aldus De Jong.
Hoekstra van Fractie Hoekstra wees op de noodzaak van onderhoud aan toeristische punten en fietsroutes. "Het is een rommeltje met de bebording van de fietsroutes," merkte hij op. Hij pleitte ook voor meer rustplekken voor toeristen.
Een Stap naar Samenwerking
Wethouder Dijkstra benadrukte het belang van een integrale visie. "We willen al die losse eindsjes nu goed bij elkaar brengen," zei hij. Hij erkende dat er voortdurend contact is met buurgemeenten en dat er veel ontwikkelingen zijn die niet stoppen bij de gemeentegrenzen.
De raad stemde uiteindelijk in met de startnotitie, waarmee de weg vrij is voor verdere stappen in het proces. De komende tijd zullen er diverse momenten zijn voor publieke betrokkenheid en input van stakeholders. Het doel is om tot een breed gedragen visie te komen die de diverse belangen in het waddenkustgebied in balans brengt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 3 april 2025 besloten om de startnotitie 'Perspectief op de waddenkust' vast te stellen. Deze notitie is onderdeel van de eerder vastgestelde nota 'Herijking Ontwikkelperspectief' en richt zich op de ontwikkeling en inrichting van het waddenkustgebied, dat voor aanzienlijke uitdagingen staat. Het doel is om een integrale visie te creëren die rekening houdt met de diverse belangen in het gebied. De startnotitie bevat een procesvoorstel voor het ontwikkelen van dit perspectief en beschrijft de participatievormen voor betrokkenheid van de raad, inwoners en stakeholders. Voor de onafhankelijke procesondersteuning is een bedrag van € 25.000 gereserveerd uit het budget 'Ontwikkellijnen'. Na goedkeuring van de startnotitie kunnen de vervolgstappen worden gezet.
Waadhoeke Stelt Startnotysje 'Perspektyf op de Waadkust' Fêst: In Stap nei Inegrale Fisy
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 3 april 2025 de startnotysje 'Perspektyf op de Waadkust' goedkard. Dizze notysje is in krityske stap yn it ûntwikkeljen fan in yntegrale fisy foar it Waadkustgebiet, dat foar grutte útdagings stiet. It doel is om in evenwichtige ûntwikkeling te garandearjen dy't rekken hâldt mei de ferskate belangen yn it gebiet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsfergadering op 3 april waard it foarstel om de startnotysje 'Perspektyf op de Waadkust' fêst te stellen, út en troch besprutsen. De notysje makket diel út fan de earder fêststelde nota 'Herijking Ûntwikkelingsperspektyf' en befettet in prosesfoarstel foar it ûntwikkeljen fan in yntegraal perspektyf op de waadkust. Der is € 25.000 reservearre foar ûnôfhinklike prosesûndersteuning.Belangen en Bezwaren
Giswestra fan de Fryske Jout Klup benadrukte it belang fan it respektearjen fan besteande aktiviteiten en yntellektueel eigendom yn it gebiet. "Toets de aktiviteiten oan de Nederlânske en Europese wetjouwing, want it giet hjir om grutte bedragen," stelde er. Ek útte er syn bekuorring oer it net opnimmen fan bepaalde rekreative projekten yn de notysje.
De gemeenteriedsleden hienen ferskillende oanfullingen en soargen. Kamstra fan Gemeentebelangen frege om in sjen op it ferbetterplan fan de dyk ta te foegjen oan de dokuminten. De Jong fan de VVD benadrukte it belang fan in dúdlike skieding tusken sâlt en sûd wetter en de funksje fan itenproduksje yn it gebiet. "Wy wolle dat der gjin koers set wurdt op in sogenamme dynamyske kust," sa De Jong.
Hoekstra fan Fraksje Hoekstra wiisde op de needsaak fan ûnderhâld oan toeristyske punten en fytsrûtes. "It is in rommel mei de bebording fan de fytsrûtes," neamde er. Ek pleite er foar mear rêstplakken foar toeristen.
In Stap nei Gearwurking
Wethâlder Dijkstra benadrukte it belang fan in yntegrale fisy. "Wy wolle al dy losse einlings no goed byinoar bringe," sa sei er. Hy erkende dat der stadichoan kontakt is mei buorgemeenten en dat der in soad ûntwikkelings binne dy't net stopje by de gemeentegrenzen.
De ried stimde úteinlik yn mei de startnotysje, wêrmei't de wei frij is foar fierdere stappen yn it proses. De kommende tiid sille der ferskate mominten wêze foar publike belutsenens en ynpit fan belanghawwenden. It doel is om ta in breed droegen fisy te kommen dy't de ferskillende belangen yn it waadkustgebiet yn balâns bringt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 3 april 2025 besletten om de startnotysje 'Perspektyf op de waadkust' fêst te stellen. Dizze notysje is ûnderdiel fan de earder fêststelde nota 'Herjouwing ûntwikkelingsperspektyf' en rjochtet him op de ûntwikkeling en ynrjochting fan it waadkustgebiet, dat foar aansjenlike útdagings stiet. It doel is om in yntegrale fyzje te skeppen dy't rekken hâldt mei de ferskillende belangen yn it gebiet. De startnotysje befettet in prosesfoarstel foar it ûntwikkeljen fan dit perspektyf en beskriuwt de partisipaasjefoarmen foar belutsenheid fan de ried, ynwenners en belanghawwenden. Foar de ûnôfhinklike prosesûndersteuning is in bedrach fan € 25.000 reservearre út it budzjet 'Ûntwikkelingslinen'. Nei goedkarring fan de startnotysje kinne de ferfolchstappen set wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Startnotitie 'Perspectief op de waddenkust'
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een startnotitie voor het ontwikkelen van een integraal perspectief op de waddenkust van de gemeente Waadhoeke. Dit perspectief is onderdeel van de eerder vastgestelde nota ‘Herijking Ontwikkelperspectief’. De startnotitie beschrijft het proces en de participatievormen die worden ingezet om de betrokkenheid van de raad, inwoners en stakeholders te waarborgen. Daarnaast wordt een bedrag van € 25.000 gevraagd voor onafhankelijke procesondersteuning, te dekken uit het budget ‘Ontwikkellijnen’. Na goedkeuring van de startnotitie kunnen de vervolgstappen in het ontwikkelproces worden gezet.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de aanleiding, het beoogde effect, de motivering, en de financiële aspecten. Echter, details over de specifieke inhoud van de participatievormen en de exacte planning van het proces ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de startnotitie vast te stellen en het budget voor procesondersteuning goed te keuren. Hiermee geeft de raad groen licht voor de verdere ontwikkeling van het perspectief op de waddenkust.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de startnotitie en de toewijzing van financiële middelen. Dit impliceert een keuze voor het belang van een integraal ontwikkelingsperspectief voor de waddenkust en de betrokkenheid van diverse stakeholders.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. Het heeft een specifiek doel (ontwikkeling van een perspectief), is meetbaar (vaststelling van de startnotitie), en tijdgebonden (planning na goedkeuring). Echter, het is minder specifiek over de exacte inhoud en resultaten van de participatie en de lange termijn impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail zou de specificiteit kunnen verbeteren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen en het budget van € 25.000 goed te keuren voor procesondersteuning.
Participatie
Het voorstel benadrukt inwonersparticipatie en beschrijft dat de participatievorm in de startnotitie staat. Dit suggereert een actieve rol voor inwoners en stakeholders in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op een volhoudbare toekomst voor het waddenkustgebied. Het voorstel impliceert dat de ontwikkeling en inrichting van het gebied met oog voor duurzaamheid worden aangepakt.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een budget van € 25.000 voor onafhankelijke procesondersteuning, te dekken uit het bestaande budget ‘Ontwikkellijnen’. Dit suggereert dat er geen extra financiële druk op de gemeentelijke begroting komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waddenkust Startnotitie Participatie Procesvoorstel Ontwikkelperspectief Onafhankelijke procesondersteuning Budget Ontwikkellijnen Inwonersparticipatie Integrale visie Opgaven en uitdagingenVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
J. Dijkstra - Wethouder
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
T. de Jong - VVD
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
B. Vollema - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker -
D. Kamstra - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
H. van der Werff - SAM
B. Vollema - FNP
Agendapunt 10 Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Tzummarum-Hoarnestreek 10-14
Gemeenteraad Waadhoeke worstelt met bestemmingsplan Tzummarum-Hoarnestreek
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een besluit over het bestemmingsplan voor Tzummarum-Hoarnestreek 10-14 uitgesteld. Het plan, dat de splitsing van een pluimveebedrijf en een mestvergistingsbedrijf mogelijk moet maken, stuit op juridische en maatschappelijke bezwaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd duidelijk dat het voorstel voor de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan voor Tzummarum-Hoarnestreek 10-14 de gemoederen flink bezighoudt. Het plan, dat de splitsing van een pluimveebedrijf en een mestvergistingsbedrijf juridisch mogelijk moet maken, heeft geleid tot 13 zienswijzen en een verhitte discussie in de raad.Inwoner Wybo Dondorp uitte zijn zorgen over de juridische haalbaarheid van het plan. "Een gemeentelijk bestemmingsplan mag niet strijdig zijn met de provinciale omgevingsverordening," stelde hij. Volgens Dondorp zou de mestvergister als een industrieel bedrijf worden aangemerkt, wat niet past binnen de huidige regels voor het buitengebied.
Ook omwonende Tytsja Hijpes de Boer sprak haar zorgen uit. Ze wees op de mogelijke toename van verkeersbewegingen en de impact op de leefomgeving. "Het nieuwe bestemmingsplan maakt ontwikkelingen mogelijk die onder het huidige bestemmingsplan niet mogelijk zijn," aldus Hijpes de Boer.
De gemeenteraad worstelde zichtbaar met het voorstel. Meerdere raadsleden gaven aan dat ze meer informatie nodig hebben om een weloverwogen besluit te kunnen nemen. "Ik sta hier met een zwaar gemoed," zei raadslid Van der Werf van de SAN-fractie. "We hebben nog vragen die belangrijk zijn om te beantwoorden voordat we een beslissing kunnen nemen."
Wethouder Dijkstra probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat het voorstel juridisch houdbaar is en dat de situatie voor omwonenden niet zou verslechteren. "Het bedrijf heeft rechten en we denken dat de overlast voor de omgeving niet zal toenemen," aldus Dijkstra.
Uiteindelijk besloot de raad om het voorstel aan te houden en de komende weken te gebruiken om aanvullende informatie te verzamelen. De raad heeft tot 22 mei de tijd om een definitief besluit te nemen. Tot die tijd blijft de toekomst van het bestemmingsplan onzeker.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke behandelt een voorstel voor de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan voor Tzummarum-Hoarnestreek 10-14. Dit plan maakt de splitsing van een pluimveebedrijf en een mestvergistingsbedrijf juridisch mogelijk. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn 13 zienswijzen ontvangen, die in de Zienswijzennota zijn behandeld. Het voorstel omvat het instemmen met deze nota, het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan en het niet vaststellen van een exploitatieplan. De wijziging is nodig omdat het huidige bestemmingsplan de zelfstandige operaties van de bedrijven niet toestaat. Het nieuwe plan beperkt uitbreidingsmogelijkheden en legt de bestaande functies vast. Tijdens de ontwerpfase zijn zorgen geuit over de impact op verkeer, volksgezondheid en natuur. De gemeenteraad is bevoegd om het bestemmingsplan vast te stellen, en er is geen exploitatieplan nodig omdat er geen kosten voor bouwrijp maken zijn. De kosten voor het bestemmingsplan worden door de initiatiefnemer gedragen.
Hol: Gemeenteried Waadhoeke wrakselet mei bestimmingsplan Tzummarum-Hoarnestreek
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in beslút oer it bestimmingsplan foar Tzummarum-Hoarnestreek 10-14 útsteld. It plan, dat de splitsing fan in pluimfebedriuw en in mestfergistingsbedriuw mooglik meitsje moat, stjit op juridyske en maatskiplike bezwaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan ôfrûne wike waard dúdlik dat it foarstel foar de feroare fêststelling fan it bestemmingsplan foar Tsjummearum-Hoarnestreek 10-14 de gemoedens flink besiket. It plan, dat de splitsing fan in plúmveebedriuw en in mestfergistingsbedriuw juridysk mooglik meitsje moat, hat lieden ta 13 sjenwizen en in ferhitte diskusje yn de ried.Ynwenners Wybo Dondorp útjoech syn soargen oer de juridyske haalberens fan it plan. "In gemeentlik bestemmingsplan mei net striidich wêze mei de provinsjale omjouwingsferoardening," stelde er. Neffens Dondorp soe de mestfergister as in yndustrieel bedriuw oantsjut wurde, wat net yn 'e hjoeddeiske regels foar it bûtentoer past.
Ek omwennende Tytsja Hijpes de Boer útspruts har soargen. Se wiisde op de mooglike tastimming fan ferkearsbewegingen en de ynfloed op de leefomjouwing. "It nije bestemmingsplan makket ûntwikkelingen mooglik dy't ûnder it hjoeddeiske bestemmingsplan net mooglik binne," sa Hijpes de Boer.
De gemeenteried stoe sichtber mei it foarstel. Mear riedsleden joegen oan dat se mear ynformaasje nedich hawwe om in wolôfwage beslút te nimmen. "Ik stean hjir mei in swier gemoed," sei riedslid Van der Werf fan de SAN-fraksje. "Wy hawwe noch fragen dy't wichtich binne om te beäntwurdzjen foardat wy in beslút nimme kinne."
Wethâlder Dijkstra probearre de soargen wei te nimmen troch te benadrukken dat it foarstel juridysk holdber is en dat de situaasje foar omwennenden net slimmer wurde soe. "It bedriuw hat rjochten en wy tinke dat de oerlêst foar de omjouwing net ta nimmen sil," sa Dijkstra.
Uteinlik besleat de ried om it foarstel oan te hâlden en de kommende wiken te brûken om oanfoljende ynformaasje te sammeljen. De ried hat oant 22 maaie de tiid om in definityf beslút te nimmen. Oant dy tiid bliuwt de takomst fan it bestemmingsplan ûnseker.
Samenvatting
De ried fan Waadhoeke behannelet in foarstel foar de wizige fêststelling fan it bestemmingsplan foar Tzummarum-Hoarnestreek 10-14. Dit plan makket de splitsing fan in pluimfebedriuw en in mestfergistingsbedriuw juridysk mooglik. It ûntwerpbestemmingsplan hat ter ynseage lein en der binne 13 beswieren ûntfongen, dy't yn de Beswiersnota behannele binne. It foarstel befettet it ynstimmen mei dizze nota, it wizige fêststellen fan it bestemmingsplan en it net fêststellen fan in exploitatieplan. De wiziging is needsaaklik om't it hjoeddeiske bestemmingsplan de selsstannige operasjes fan de bedriuwen net tastiet. It nije plan beheint útwreidingsmogelijkheden en leit de besteande funksjes fêst. Tidens de ûntwerpfaze binne soargen útsprutsen oer de ynfloed op ferkear, folkssûnens en natuer. De ried fan de gemeente hat it rjocht om it bestemmingsplan fêst te stellen, en der is gjin exploitatieplan nedich om't der gjin kosten foar bouwryp meitsjen binne. De kosten foar it bestemmingsplan wurde troch de ynitiatyfnimmer droegen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Tzummarum-Hoarnestreek 10-14". Het voorstel beoogt de planologische splitsing van een pluimveebedrijf en een mestvergistingsbedrijf op de percelen Hoarnestreek 10 en 14 in Tzummarum mogelijk te maken. Het bestemmingsplan is aangepast naar aanleiding van 13 zienswijzen en voorziet in een regeling waarbij de agrarische activiteiten beperkt blijven tot Hoarnestreek 10, terwijl Hoarnestreek 14 uitsluitend voor mestvergisting wordt gebruikt. Er zijn geen uitbreidingsmogelijkheden opgenomen, en er wordt geen exploitatieplan vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de aanleiding, de ontvangen zienswijzen, en de voorgestelde wijzigingen. De Zienswijzennota biedt inzicht in de reacties en de daaropvolgende aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de Zienswijzennota en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde splitsing en de beperkingen op uitbreidingsmogelijkheden. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de zorgen van omwonenden over verkeer, volksgezondheid en natuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de planologische veranderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie en de behandeling van zienswijzen kan verder worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er zijn twee informatiebijeenkomsten georganiseerd, en er is een periode geweest waarin zienswijzen konden worden ingediend. De participatie lijkt adequaat, hoewel er zorgen zijn geuit door omwonenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de rol van de mestvergistingsinstallatie in energieopwekking. Het voorstel beperkt echter uitbreidingsmogelijkheden, wat de impact op duurzaamheid kan beperken.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het bestemmingsplan komen voor rekening van de initiatiefnemer. Er is een planschadeverhaalovereenkomst gesloten, en de kosten voor planbegeleiding worden gedekt door leges.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Tzummarum-Hoarnestreek Pluimveebedrijf Mestvergistingsbedrijf Zienswijzennota Bedrijfssplitsing Co-mestvergistingsinstallatie Planologische ontwikkeling Zienswijzen Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
P. de Cock - FNP
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
P. de Cock - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
B. Vollema - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
B. Vollema - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J.J. Zijlstra - CDA
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
00:54:43 - 01:02:27 - 01:03:07 - 01:08:21 - 01:13:21 - 01:14:21 - 01:14:23 - 01:17:45 - 01:18:02 - 01:19:52 - 01:24:28 - 01:25:26 - 01:27:39 - 01:35:32 - 01:45:39 - 01:46:32 - 01:48:05 - 01:49:22 - 01:49:31 - 01:50:33 - 01:52:02 - 01:53:37 - 02:04:14 - 02:11:26 - 02:14:29 - 02:15:11 - 02:16:13 - 02:16:47 - 02:17:26
T. de Jong - VVD
J.J. Zijlstra - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 08 Initiatiefvoorstel Pilot kleinschalig bouwen op erfpacht
-
Amendement van FNP, SAM GB inzake Aanpassen initatiefvoorstel Pilot kleinschalig bouwen op erfpacht.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Amendement
Titel en Samenvatting:
Titel: Amendement bij agendapunt 8 - Aanpassing in Initiatiefvoorstel Pilot kleinschalig bouwen op erfpacht
Samenvatting: Het amendement betreft een aanpassing van het initiatiefvoorstel voor een pilotproject gericht op kleinschalig bouwen op erfpacht in de gemeente Waadhoeke. Het college heeft positief gereageerd op het voorstel en wil meewerken aan de pilot. Vanwege beperkte ambtelijke capaciteit wordt voorgesteld om de pilot te starten met één locatie in plaats van twee, om de snelheid van andere lopende dossiers niet te verminderen. Het doel is om leereffecten te realiseren en kleinschalig betaalbaar bouwen in de toekomst te versnellen. Een werkgroep met raadsfracties zal betrokken zijn bij de pilot.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van de pilot en de reden voor de aanpassing duidelijk uiteenzet. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de financiële implicaties of specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad speelt een actieve rol door betrokken te zijn via een werkgroep met afgevaardigden van alle raadsfracties. Daarnaast zal de raad het uitgewerkte voorstel bespreken in een kernsessie en uiteindelijk besluiten over de voortgang in december 2025.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het starten van de pilot op één locatie en of ze de voorgestelde werkwijze en betrokkenheid van raadsfracties ondersteunen. Ook moeten ze overwegen hoe de pilot past binnen bredere beleidsdoelen voor woningbouw en erfpacht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het een specifieke locatie en tijdlijn voor besluitvorming aangeeft. Echter, het mist concrete meetbare doelen en een gedetailleerd plan voor evaluatie van de pilot. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en duurzaamheidsaspecten zijn onderbelicht.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen, waarmee ze instemmen met de aangepaste opzet van de pilot en de betrokkenheid van een werkgroep.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van een werkgroep met raadsfracties, wat een vorm van politieke participatie is. Er is geen vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een impliciet onderdeel kunnen zijn van kleinschalig en betaalbaar bouwen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.
Conclusie:
Het amendement is aangenomen/verworpen (informatie ontbreekt). Het is belangrijk dat de raad bij de besluitvorming aandacht besteedt aan de financiële en duurzaamheidsaspecten van de pilot.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Pilot kleinschalig bouwen Erfpacht Initiatiefvoorstel Locatie Ambtelijke capaciteit Leereffecten Werkgroep Raadsfracties Betaalbare bouwprojecten KernsessieVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Venema - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
P. de Cock - FNP
E. Zuidema - Gemeentebelangen
L. Douma - SAM
T. de Jong - VVD
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 11 Ontwerp Centrumgemeenteregeling samenwerking inzake de urgentieverordening en de ontwerp Huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslân (urgentieverordening)
Gemeenteraad Waadhoeke Debatteert over Urgentieverordening: "Geen Taken Zonder Knaken"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft gedebatteerd over een voorstel voor de implementatie van een urgentieverordening en een centrumgemeenteregeling voor woningzoekenden in kwetsbare posities in Fryslân. Het doel is om deze groepen sneller aan betaalbare huurwoningen te helpen en de doorstroom uit instellingen te bevorderen. Het voorstel vraagt om een gemeentelijke bijdrage van € 27.300 voor de implementatiekosten, ten laste van het budget eenmalig onvoorzien 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken door verschillende fracties. De heer Venema van het CDA benadrukte het belang van een uniforme urgentieverordening voor heel Fryslân. "Dit draagt bij aan een efficiëntere en eerlijke verdeling van woningen," aldus Venema. Hij uitte echter zorgen over de financiële aspecten: "We zijn verrast over het financiële gedeelte. Het genoemde bedrag voor de uitvoering is veel geld voor een organisatie die alleen met de uitvoering bezig zal zijn."Mevrouw Oarzinga van de VVD vroeg om meer duidelijkheid over de huidige situatie van urgent woningzoekenden in Waadhoeke en de zorgvuldigheid van het proces. "De raad van Leeuwarden had tweeënhalf uur nodig om de informatie te krijgen. Dat is een teken aan de wand," stelde Oarzinga. Ze benadrukte het belang van het voorkomen van onnodige bureaucratie: "Hoe gaat onze gemeente ervoor zorgen dat er geen onnodige bureaucratie gaat optreden?"
De heer De Kok van de FNP legde de nadruk op de bredere context van de woningmarktproblematiek. "Het tekort aan huurwoningen is niet van de ene dag op de andere ontstaan. Het is het gevolg van jarenlang beleid dat sociale woningbouw heeft uitgehold," aldus De Kok. Hij pleitte voor een rechtvaardige verdeling van woningen op basis van urgentie.
Wethouder Fries reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij erkende de zorgen over de bureaucratie en benadrukte dat de urgentieverordening juist bedoeld is om versnippering tegen te gaan. "We willen 100 procent dekking van rijksmiddelen voor de uitvoering van dit verhaal," verklaarde Fries.
Het debat resulteerde in de indiening van een amendement door CDA, VVD, ChristenUnie en Fractie Hoekstra, waarin werd opgeroepen tot meer duidelijkheid over de financiële impact en de verhouding van de urgentieorganisatie tot zorgpartijen. Het amendement werd unaniem aangenomen, wat wethouder Fries als een "steun in de rug" beschouwde.
Met de goedkeuring van het amendement stemde de raad in met het voorstel, waarmee een stap is gezet richting de implementatie van de urgentieverordening en centrumgemeenteregeling in Fryslân.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke over de implementatie van een urgentieverordening en een centrumgemeenteregeling voor woningzoekenden in kwetsbare posities in Fryslân. Deze regelingen zijn bedoeld om deze groepen tijdig aan betaalbare huurwoningen te helpen en de doorstroom uit instellingen te bevorderen. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de ontwerp Centrumgemeenteregeling en geen zienswijze in te dienen. Ook wordt voorgesteld om de gemeentelijke bijdrage van € 27.300 voor de implementatiekosten ten laste te brengen van het budget eenmalig onvoorzien 2025. De urgentieverordening moet per 1 januari 2026 worden ingevoerd, in lijn met de verwachte wettelijke verplichtingen. Er zijn risico's verbonden aan de behandeling van de Wet versterking regie volkshuisvesting in de Tweede Kamer, die de verplichting van de urgentieverordening kan beïnvloeden. De implementatiekosten worden deels gedekt door een provinciale subsidie, maar aanvullende middelen zijn nodig van de deelnemende gemeenten. De structurele kosten vanaf 2026 worden nog onderzocht, waarbij een rijksbijdrage wordt verwacht. De nieuwe urgentieorganisatie zal verantwoordelijk zijn voor de administratieve en juridische afhandeling van urgentieverklaringen en huisvestingsvergunningen.
Gemeenteried Waadhoeke Debattearret oer Dringendheidsferoardening: "Gjin Taken Utsoander Knaken"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat debattearre oer in foarstel foar de ymplemintaasje fan in urginsjefoardering en in sintrumgemeenteregeling foar wensoekenden yn kwetsbere posysjes yn Fryslân. It doel is om dizze groepen fluch oan betaalbere hierwenningen te helpen en de trochstream út ynstellingen te befoarderjen. It foarstel freget om in gemeentlike bydrage fan € 27.300 foar de ymplemintaasjekosten, te kearen út it budzjet ienmalich ûnfoarsjoen 2025.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it foarstel besprutsen troch ferskillende fraksjes. De hear Venema fan it CDA benadrukte it belang fan in uniforme urginsjefoarskrift foar hiel Fryslân. "Dit draacht by oan in effisjintere en earlike ferdieling fan wenningen," sa sei Venema. Hy útjoech lykwols soargen oer de finansjele aspekten: "Wy binne ferrast oer it finansjele diel. It neamde bedrach foar de útfiering is in soad jild foar in organisaasje dy't allinnich mei de útfiering dwaande wêze sil."Frou Oarzinga fan de VVD frege om mear dúdlikheid oer de hjoeddeistige situaasje fan urginsjewenjende yn Waadhoeke en de soarchfâldichheid fan it proses. "De ried fan Ljouwert hie twa en in heal oere nedich om de ynformaasje te krijen. Dat is in teken oan 'e wand," stelde Oarzinga. Se benadrukte it belang fan it foarkommen fan ûnnedige burokrasy: "Hoe sil ús gemeente derfoar soargje dat der gjin ûnnedige burokrasy optrede sil?"
De hear De Kok fan de FNP lei de nadruk op de breedere kontekst fan de wenningmerkproblematyk. "It tekoart oan hierwenningen is net fan de iene dei op 'e oare ûntstien. It is it gefolch fan jierrenlang belied dat sosjale wenningbou útholden hat," sa sei De Kok. Hy pleite foar in rjochtfeardige ferdieling fan wenningen op basis fan urginsje.
Wethâlder Fries reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. Hy erkende de soargen oer de burokrasy en benadrukte dat it urginsjefoarskrift krekt bedoeld is om fersnippering tsjin te gean. "Wy wolle 100 prosint dekking fan ryksmiddels foar de útfiering fan dit ferhaal," ferklearre Fries.
It debat resultearre yn de yndiening fan in amendemint troch CDA, VVD, ChristenUnie en Fraksje Hoekstra, dêr't yn opropen waard ta mear dúdlikheid oer de finansjele ympakt en de ferhâlding fan de urginsjeorganisaasje ta soarchpartijen. It amendemint waard ienriedich oannommen, wat wethâlder Fries as in "stipe yn 'e rêch" beskôge.
Mei de goedkarring fan it amendemint stimde de ried yn mei it foarstel, wêrmei't in stap set is rjochting de ymplemintearring fan it urginsjefoarskrift en sintrumgemeenteregeling yn Fryslân.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Waadhoeke oer de ymplemintaasje fan in urginsjefoardering en in sintrumgemeenteregeling foar wensoekenden yn kwetsbere posysjes yn Fryslân. Dizze regelingen binne bedoeld om dizze groepen tiidich oan betaalbere hierwenningen te helpen en de trochstream út ynstellingen te befoarderjen. De ried wurdt frege om kennis te nimmen fan it ûntwerp Sintrumgemeenteregeling en gjin sjenwize yn te tsjinjen. Ek wurdt foarsteld om de gemeentlike bydrage fan € 27.300 foar de ymplementaasjekosten te lêsten te bringen fan it budzjet ienmalich ûnfoarsjoen 2025. De urginsjefoardering moat per 1 jannewaris 2026 ynfierd wurde, yn line mei de ferwachte wetlike ferplichtingen. Der binne risiko's ferbûn oan de behanneling fan de Wet fersterking regy folkshûsfeesting yn de Twadde Keamer, dy't de ferplichting fan de urginsjefoardering beynfloedzje kin. De ymplementaasjekosten wurde diels dekt troch in provinsjale subsydzje, mar oanfoljende middels binne nedich fan de dielnimmende gemeenten. De strukturele kosten fanôf 2026 wurde noch ûndersocht, dêr't in ryksbydrage ferwachte wurdt. De nije urginsjeorganisaasje sil ferantwurdlik wêze foar de administraasje en juridyske ôfhanling fan urginsjeferklearrings en hûsfeestingsfergunningen.
-
Amendement van CDA, Fraksje Hoekstra, VVD CU inzake Indienen zienswijze op Urgentieverordening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijze op ontwerp-Centrumgemeenteregeling samenwerking inzake de huisvestingsverordening urgent woningzoekenden Fryslan (urgentieverordening)." Het amendement stelt voor om een zienswijze in te dienen over de financiële impact en de rol van de urgentieorganisatie. Het benadrukt dat de kosten voor de urgentieorganisatie mogelijk structureel door gemeenten gedragen moeten worden en dat er duidelijkheid moet komen over de taken en samenwerking met zorgpartijen. Daarnaast vraagt het om monitoring en effectmeting van de regeling, met specifieke aandacht voor criteria, wachttijden, doorstroomcijfers en samenwerking met verbonden partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn nog onduidelijkheden over de structurele kosten en de monitoring en effectmeting. Het amendement vraagt om meer duidelijkheid en antwoorden op deze punten.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze indienen en beslissen over de voorgestelde wijzigingen in het ontwerpbesluit. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen dat de belangen van de gemeente en haar inwoners worden behartigd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij de financiële en organisatorische implicaties van de urgentieorganisatie accepteert. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij de monitoring en effectmeting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er nog onduidelijkheden zijn over de kosten en de effectmeting. Er zijn geen duidelijke tijdslijnen of meetbare doelen opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en de voorgestelde zienswijze indient. Dit omvat het beoordelen van de financiële en organisatorische aspecten van de urgentieorganisatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is geregeld, maar vraagt wel om samenwerking met verbonden partijen zoals corporaties en zorginstellingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de inrichting van de urgentieorganisatie kosten met zich meebrengt, die mogelijk structureel door gemeenten gedragen moeten worden. Er wordt verwacht dat de middelen van het Rijk voldoende zijn, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentieverordening Urgentieorganisatie Financiële impact Monitoring Effectmeting Samenwerking Zorgpartijen Wachttijden Doorstroomcijfers TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
- Titel: Ontwerp Centrumgemeenteregeling samenwerking inzake de urgentieverordening
- Samenvatting: Het voorstel betreft de implementatie van een centrumgemeenteregeling en een urgentieverordening in Fryslân, gericht op het tijdig toewijzen van betaalbare huurwoningen aan woningzoekenden in kwetsbare en afhankelijke posities. Het doel is om de doorstroom in instellingen te verbeteren en de integratie van kwetsbare groepen in de samenleving te bevorderen. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het voornemen tot het treffen van de regeling en geen zienswijze in te dienen. Daarnaast wordt voorgesteld om een gemeentelijke bijdrage van €27.300 voor de implementatiekosten ten laste te brengen van het budget eenmalig onvoorzien 2025.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, doelstellingen, financiële implicaties, en de planning van de implementatie van de urgentieverordening en de centrumgemeenteregeling uiteenzet. Het bevat ook een risicoanalyse en bespreekt de participatie van verschillende belanghebbenden. Echter, het voorstel kan baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de verwachte resultaten en de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het voornemen tot het treffen van de centrumgemeenteregeling en om geen zienswijze in te dienen. Daarnaast moet de raad besluiten over de toewijzing van de gemeentelijke bijdrage voor de implementatiekosten van de uitvoeringsorganisatie van de urgentieverordening.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het voorstel om geen zienswijze in te dienen en om de gemeentelijke bijdrage van €27.300 ten laste te brengen van het budget eenmalig onvoorzien 2025. Daarnaast moet de raad overwegen of ze de voorgestelde centrumgemeenteregeling en urgentieverordening steunen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het beoogde effect is duidelijk omschreven, namelijk het tijdig toewijzen van betaalbare huurwoningen aan kwetsbare woningzoekenden en het verbeteren van de doorstroom in instellingen. Echter, de specifieke meetbare doelen, zoals het aantal woningen dat moet worden toegewezen of de tijdsduur voor de toewijzing, zijn niet expliciet vermeld. Er zijn enkele risico's en onzekerheden genoemd, zoals de mogelijke vertraging of wijziging van de Wvrv in de Tweede Kamer, maar er zijn geen concrete plannen of alternatieven gepresenteerd voor het geval deze risico's zich voordoen.
Welk besluit moet de raad nemen?
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voornemen tot het treffen van de centrumgemeenteregeling en om geen zienswijze in te dienen. Daarnaast moet de raad beslissen over het toewijzen van de gemeentelijke bijdrage van €27.300 voor de implementatiekosten van de uitvoeringsorganisatie van de urgentieverordening ten laste van het budget eenmalig onvoorzien 2025.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er in Fryslân is gekozen voor samenwerking aan een regionale urgentieverordening, met als doel transparantie en rechtszekerheid voor woningzoekenden. Gemeenten, woningcorporaties, huurdersverenigingen en andere belanghebbenden zijn betrokken geweest bij de voorbereidingen en uitwerking van de urgentieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op het tijdig toewijzen van betaalbare huurwoningen en het verbeteren van de doorstroom in instellingen.
Financiële gevolgen en dekking:
De implementatiekosten voor 2025 bedragen €27.300 voor de gemeente Waadhoeke, die ten laste worden gebracht van het budget eenmalig onvoorzien 2025. Er zijn ook structurele kosten vanaf 1 januari 2026, waarvoor een rijksbijdrage van €950.000 wordt verwacht. Het Rijk heeft aangegeven dat deze bijdrage 2/3e van de benodigde middelen betreft, en dat gemeenten het resterende 1/3e deel moeten aanvullen. Er is een risico dat de wet niet wordt aangenomen of gewijzigd, wat kan leiden tot het wegvallen van de rijksvergoeding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Urgentieverordening Huisvestingsverordening Centrumgemeenteregeling Woningzoekenden Uitvoeringsorganisatie Implementatiekosten Sociale huurwoningen Wet versterking regie volkshuisvesting (Wvrv) Friese gemeenten Rijksprogramma ‘Een thuis voor iedereen’Verfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 12 Instructie voor de griffier
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft tot nu toe geen instructie voor de griffier gehad, wat volgens de gemeentewet wel vereist is. Het voorstel is om een instructie vast te stellen die is gebaseerd op de modelinstructie van de landelijke Vereniging van Griffiers (VvG) uit 2023, aangepast aan de lokale situatie in Waadhoeke. De recent verschenen instructie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft geen aanleiding gegeven tot verdere aanpassingen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel en participatie is niet van toepassing. De gemeenteraad heeft op 3 april 2025 besloten de instructie vast te stellen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat oant no ta gjin ynskripsje foar de griffier hân, wat neffens de gemeentewet wol fereaske wurdt. It foarstel is om in ynskripsje fêst te stellen dy't basearre is op de modelynskripsje fan de lanlike Feriening fan Griffiers (VvG) út 2023, oanpast oan de lokale situaasje yn Waadhoeke. De krekt ferskynde ynskripsje fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) hat gjin oanlieding jûn ta fierdere oanpassings. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel en partisipaasje is net fan tapassing. De gemeenteried hat op 3 april 2025 besletten de ynskripsje fêst te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instructie voor de griffier". Het voorstel beoogt de vaststelling van een instructie voor de griffier van de gemeente Waadhoeke, zoals vereist door de gemeentewet. Deze instructie is gebaseerd op de modelinstructie van de landelijke Vereniging van Griffiers (VvG) en is aangepast aan de lokale situatie in Waadhoeke. Er zijn geen aanpassingen nodig op basis van de recent verschenen instructie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en participatie is niet van toepassing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, motivering, en de inhoud van de instructie. Het biedt ook een alternatief voor aanpassing indien de gemeenteraad dat nodig acht.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en de instructie voor de griffier vast te stellen. De raad kan ervoor kiezen om de voorgestelde instructie aan te passen indien nodig.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De raad kan echter beslissen om de instructie aan te passen aan specifieke lokale behoeften of voorkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een beleidsdocument betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de instructie voor de griffier vast te stellen, eventueel met aanpassingen indien nodig.
Participatie:
Participatie is niet aan de orde bij dit voorstel, aangezien het een interne administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de aard van de instructie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Griffier Instructie Gemeentewet Modelinstructie Vereniging van Griffiers (VvG) Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Gemeentesecretaris Participatie Financiën WerkgeverscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Agendapunt 13 Moties vreemd aan de orde van de dag
Waadhoeke zet stap naar gratis menstruatieproducten op scholen
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een belangrijke stap gezet in de strijd tegen menstruatiearmoede. Op 3 april 2025 werd een motie aangenomen om gratis menstruatieproducten op scholen beschikbaar te stellen. Dit initiatief moet ervoor zorgen dat meisjes niet langer school hoeven te missen vanwege een gebrek aan essentiële hygiëneproducten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering benadrukte de heer Santing van de ChristenUnie het belang van de motie. "Onderwijs is een recht en menstruatiearmoede mag niemand belemmeren in zijn of haar ontwikkeling," stelde hij. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 8 meisjes en vrouwen soms geen geld heeft voor menstruatieproducten, en 1 op de 5 meisjes mist school om deze reden. De motie, ingediend door meerdere fracties, vraagt de gemeente om zich te registreren als Menstruatieproducten Uitgifte Punt (MUP) bij het Armoedefonds en in overleg te treden met scholen.Hoewel de motie brede steun kreeg, uitte mevrouw Oazinga van de VVD haar bedenkingen. "Waarom moeten wij als gemeente alles regelen? De motie is sympathiek, maar beperkt zich tot scholen. Er is meer dan school," aldus Oazinga. Ze wees erop dat er al meerdere uitgiftepunten in de gemeente zijn en pleitte voor een bredere aanpak.
Wethouder Van der Meer reageerde positief op de motie en benadrukte dat de gemeente al in gesprek is met het Armoedefonds om MUP-gemeente te worden. "Het is een belangrijk onderwerp en we zullen ervoor zorgen dat het ook met de scholen wordt besproken," verzekerde ze.
De motie werd uiteindelijk aangenomen met brede steun, op één tegenstem na. Hiermee zet Waadhoeke een stap richting een inclusievere gemeenschap waarin alle leerlingen gelijke kansen krijgen. De raad zal in het derde kwartaal van 2025 worden geïnformeerd over de voortgang van dit initiatief.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 3 april 2025 een motie besproken om menstruatiearmoede aan te pakken door gratis menstruatieproducten op scholen beschikbaar te stellen. Menstruatiearmoede is een groeiend probleem in Nederland, waarbij steeds meer meisjes en vrouwen geen toegang hebben tot essentiële producten, wat leidt tot schoolverzuim. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 8 meisjes en vrouwen soms geen geld heeft voor deze producten, en 1 op de 5 meisjes mist school om deze reden. De motie stelt voor dat de gemeente Waadhoeke zich registreert als Menstruatieproducten Uitgifte Punt (MUP) bij het Armoedefonds en in overleg treedt met scholen om de producten beschikbaar te stellen. Het college wordt verzocht om middelen vrij te maken binnen het Beleid Bestaanszekerheid en de raad in het derde kwartaal van 2025 te informeren over de voortgang. De motie is ingediend door verschillende fracties, waaronder ChristenUnie, Fractie Hoekstra, Gemeentebelangen, CDA, SAM en FNP.
Waadhoeke set stêd nei fergees menopauzeprodukten op skoallen.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in wichtige stap set yn de striid tsjin menopauzearmoede. Op 3 april 2025 waard in motie oannommen om fergees menopauzeprodukten op skoallen beskikber te stellen. Dit ynisjatyf moat derfoar soargje dat famkes net langer skoalle misse hoege fanwegen in gebrek oan essinsjele higyëneprodukten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering benadrukte de hear Santing fan de ChristenUnie it belang fan de motie. "Ûnderwiis is in rjocht en menopauze-armoede mei nimmen belemmerje yn syn of har ûntwikkeling," stelde er. Út ûndersyk docht bliken dat 1 op 'e 8 famkes en froulju soms gjin jild hat foar menopauzeprodukten, en 1 op 'e 5 famkes mist skoalle om dizze reden. De motie, yndiene troch meardere fraksjes, freget de gemeente om har te registrearjen as Menopauzeprodukten Útjeftepunt (MUP) by it Armoedefûns en yn oerlis te gean mei skoallen.Alhoewol't de motie brede stipe krige, útjoech mefrou Oazinga fan de VVD har betinkings. "Wêrom moatte wy as gemeente alles regelje? De motie is sympatyk, mar beheint him ta skoallen. Der is mear as skoalle," sa Oazinga. Se wiisde derop dat der al meardere útjeftepunten yn de gemeente binne en pleite foar in breedere oanpak.
Wethâlder Van der Meer reagearre posityf op de motie en benadrukte dat de gemeente al yn petear is mei it Armoedefûns om MUP-gemeente te wurden. "It is in wichtich ûnderwerp en wy sille derfoar soargje dat it ek mei de skoallen besprutsen wurdt," fersekere se.
De motie waard úteinlik oannommen mei brede stipe, op ien tsjinstim nei. Hjirmei set Waadhoeke in stap rjochting in inklusievere mienskip dêr't alle learlingen lykweardige kânsen krije. De ried sil yn it tredde kwartaal fan 2025 ynformearre wurde oer de foarútgong fan dit ynisjatyf.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 3 april 2025 in motie besprutsen om menopauzearmoede oan te pakken troch gratis menopauzeprodukten op skoallen beskikber te stellen. Menopauzearmoede is in groeiend probleem yn Nederlân, wêrby't hieltyd mear famkes en froulju gjin tagong hawwe ta essensjele produkten, wat ta skoalferzuim liedt. Út ûndersyk docht bliken dat 1 op 'e 8 famkes en froulju soms gjin jild hat foar dizze produkten, en 1 op 'e 5 famkes mist skoalle om dizze reden. De motie stelt foar dat de gemeente Waadhoeke har registrearret as Menopauzeprodukten Útjeftepunt (MUP) by it Armoedefûns en yn oerlis giet mei skoallen om de produkten beskikber te stellen. It kolleezje wurdt frege om middels frij te meitsjen binnen it Belied Besteansekerens en de ried yn it tredde kwartaal fan 2025 te ynformearjen oer de foargong. De motie is yntsjinne troch ferskate fraksjes, ûnder oaren ChristenUnie, Fraksje Hoekstra, Gemeentebelangen, CDA, SAM en FNP.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Treffen van voorzieningen vanuit het beleid bestaanszekerheid - Bestrijden van menstruatiearmoede door beschikbaar stellen van gratis menstruatieproducten op scholen.
Samenvatting: De motie, ingediend door Fraksje Hoekstra en ondersteund door meerdere fracties, roept de gemeente Waadhoeke op om menstruatiearmoede aan te pakken door gratis menstruatieproducten op scholen beschikbaar te stellen. Dit initiatief is bedoeld om ongelijkheid te verminderen en schoolverzuim te voorkomen. De motie verzoekt het college om samen te werken met het Armoedefonds voor registratie als MUP-gemeente en om met scholen te overleggen over de implementatie. Het college wordt gevraagd om middelen beschikbaar te stellen en de raad in Q3 2025 te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het bevat concrete stappen voor samenwerking met relevante partijen en het beschikbaar stellen van middelen. Echter, details over de exacte financiële implicaties en de dekking daarvan ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en later de voortgang en implementatie van het initiatief evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het bestrijden van menstruatiearmoede en of ze bereid zijn middelen vrij te maken binnen het bestaande beleid voor bestaanszekerheid.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via registratie en voortgangsrapportage), en tijdgebonden (Q3 2025). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en daarmee het college opdracht geven om de voorgestelde stappen te ondernemen.
Participatie
De motie vermeldt participatie door samenwerking met het Armoedefonds en overleg met scholen, maar er is geen directe betrokkenheid van de doelgroep (leerlingen en ouders) genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het indirect kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door ongelijkheid te verminderen.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om middelen binnen het Beleid Bestaanszekerheid, maar specificeert niet hoeveel middelen nodig zijn of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Menstruatiearmoede Gratis menstruatieproducten Scholen Ongelijkheid Schoolverzuim Armoedefonds MUP-gemeente Onderwijs Gelijke kansen Beleid BestaanszekerheidVerfijning van de zoekopdracht: