10-04-2025 Kernsessie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening door voorzitter Marijn Kamerling
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 2 Mogelijkheid om in te spreken
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 3 Inhoudelijke behandeling van de concept ASV
Gemeenteraad Waadhoeke Debatteert over Wijzigingen Subsidieverordening
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt aanpassingen aan de Algemene Subsidieverordening 2018. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de administratieve lasten te verlichten en de verordening te actualiseren. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijzigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de Kernsessie van de gemeente Waadhoeke werd er uitvoerig gedebatteerd over de voorgestelde wijzigingen aan de Algemene Subsidieverordening 2018. De belangrijkste aanpassingen betreffen het verhogen van de ondergrens voor het vereisen van een controleverklaring van €50.000 naar €100.000 en het verhogen van de bovengrens voor het direct vaststellen van subsidies van €5.000 naar €50.000.De discussie werd geopend door de heer Venema van het CDA, die benadrukte dat de huidige verordening op sommige punten niet meer actueel is. "Het gaat erom dat maatschappelijk geld op de juiste wijze wordt ingezet," aldus Venema. Hij pleitte voor een flexibeler systeem waarbij niet alleen naar de bedragen wordt gekeken, maar ook naar de effectiviteit en rechtmatigheid van de besteding van subsidies.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer De Jong, sloot zich grotendeels aan bij de zorgen van het CDA. Hij wees erop dat de huidige eisen voor controleverklaringen vaak te zwaar zijn voor kleinere instellingen. "Het doel van de controle is te bepalen of het doel van de subsidie is bereikt en of het geld volgens plan is besteed," aldus De Jong. Hij pleitte voor meer maatwerk en flexibiliteit in de eisen voor controleverklaringen.
Wethouder De Vries reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij benadrukte dat de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en dat er een balans moet worden gevonden tussen controle en vertrouwen. "Het is een politieke keuze om te bepalen wanneer wel en wanneer niet een controleverklaring nodig is," aldus De Vries.
De discussie leidde tot de conclusie dat er behoefte is aan verder onderzoek naar de mogelijkheden voor meer flexibiliteit in de subsidieverordening. Het kernteam van de gemeenteraad heeft het college de opdracht gegeven om dit verder uit te werken. "Het zou een mooi signaal zijn als we met vertrouwen naar onze subsidieontvangers kunnen kijken," aldus de heer Vollema van de FNP.
De gemeenteraad zal de definitieve tekst van de verordening eind 2025 ter vaststelling aangeboden krijgen. Tot die tijd blijft de discussie over de juiste balans tussen controle en vertrouwen voortduren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt aanpassingen aan de Algemene Subsidieverordening 2018. De voorgestelde wijzigingen omvatten het verhogen van de ondergrens voor het vereisen van een controleverklaring van € 50.000 naar € 100.000, en het verhogen van de bovengrens voor het direct vaststellen van subsidies van € 5.000 naar € 50.000. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de administratieve lasten voor zowel subsidieontvangers als de gemeente te verlichten en om de verordening te actualiseren in lijn met recente ontwikkelingen en aanbevelingen van de Rekenkamer. De definitieve tekst van de verordening zal na behandeling in de kernsessie in april 2025 ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan deze wijzigingen.
Gemeenteried Waadhoeke Debattearret oer Wizigingen Algemiene Subsydzjeferoardering
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget oanpassings oan de Algemene Subsidieregeling 2018. De foarstelde feroaringen binne bedoeld om de administratieve lêsten te ferljochtsjen en de regeling te aktualisearjen. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze feroaringen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsgearkomste fan de gemeente Waadhoeke waard der útfierich diskusjearre oer de foarstelde feroaringen oan de Algemene Subsidieregeling 2018. De wichtichste oanpassingen binne it ferheegjen fan de ûndergrins foar it ferplichtsjen fan in kontrôleferklearring fan €50.000 nei €100.000 en it ferheegjen fan de boppegrins foar it direkt fêststellen fan subsydzjes fan €5.000 nei €50.000.De diskusje waard iepene troch de hear Venema fan it CDA, dy't benadrukke dat de hjoeddeiske regeling op sommige punten net mear aktueel is. "It giet derom dat maatskiplik jild op de rjochte wize ynzet wurdt," sa sei Venema. Hy pleite foar in buidelder systeem dêr't net allinnich nei de bedragen sjoen wurdt, mar ek nei de effektiviteit en rjochtmjittichheid fan de besteging fan subsydzjes.
De VVD, fertsjintwurdige troch de hear De Jong, sleat him foar in grut part oan by de soargen fan it CDA. Hy wiisde derop dat de hjoeddeiske easken foar kontrôleferklearrings faak te swier binne foar lytse ynstellingen. "It doel fan de kontrôle is om te bepalen oft it doel fan de subsydzje berikt is en oft it jild neffens plan besteed is," sa sei De Jong. Hy pleite foar mear maatwurk en fleksibelens yn de easken foar kontrôleferklearrings.
Wethâlder De Vries reagearre op de fragen en opmerkings fanút de ried. Hy benadrukte dat de foarstelde feroarings yn line binne mei it model fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) en dat der in balâns fûn wurde moat tusken kontrôle en fertrouwen. "It is in politike kar om te bepalen wannear wol en wannear net in kontrôleferklearring nedich is," sa sei De Vries.
De diskusje liede ta de konklúzje dat der behoefte is oan fierder ûndersyk nei de mooglikheden foar mear fleksibelens yn de subsydzjeregeling. It kearnteam fan de gemeenteried hat it kolleezje de opdracht jûn om dit fierder út te wurkjen. "It soe in moai sinjaal wêze as wy mei fertrouwen nei ús subsydzjeûntfangers sjen kinne," sa sei de hear Vollema fan de FNP.
De gemeenteried sil de definitive tekst fan de regeling ein 2025 oanbean krije foar fêststelling. Oant dy tiid sil de diskusje oer de rjochte balâns tusken kontrôle en fertrouwen oanhâlde.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget oanpassings oan de Algemene Subsidieregeling 2018. De foarstelde feroaringen behelje it ferheegjen fan de ûndergrins foar it ferplichtsjen fan in kontrôleferklearring fan € 50.000 nei € 100.000, en it ferheegjen fan de boppegrins foar it direkt fêststellen fan subsydzjes fan € 5.000 nei € 50.000. Dizze oanpassings binne bedoeld om de administraasje lêsten foar beide subsydzjeûntfangers en de gemeente te ferljochtsjen en om de regeling te aktualisearjen yn lij mei resinte ûntwikkelingen en oanbefellings fan de Rekkenkeamer. De definitive tekst fan de regeling sil ein 2025 oanbean wurde oan de gemeenteried ter fêststelling. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dizze feroaringen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Aanpassing van de Algemene Subsidieverordening 2018
#Titel en Samenvatting
Titel: Aanpassing van de Algemene Subsidieverordening 2018
Samenvatting: Het voorstel beoogt de actualisatie van de Algemene Subsidieverordening (ASV) 2018. De belangrijkste wijzigingen zijn het verhogen van de ondergrens voor het vereisen van een controleverklaring van € 50.000 naar € 100.000 en het verhogen van de bovengrens voor directe vaststelling van subsidies van € 5.000 naar € 50.000. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de administratieve lasten voor zowel de subsidieontvangers als de gemeente te verminderen en om de verordening in lijn te brengen met de huidige praktijk en aanbevelingen van de Rekenkamer.
#Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de wijzigingen, de financiële implicaties, en de administratieve voordelen. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de impact op specifieke instellingen en eventuele feedback van belanghebbenden.
#Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de ASV worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de nieuwe verordening.
#Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde verhogingen van de onder- en bovengrenzen steunen, wat invloed heeft op de financiële controle en administratieve lasten. Er moet ook worden overwogen of de wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en prioriteiten.
#SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is Specifiek, Meetbaar (door de vastgestelde bedragen), en Tijdgebonden (met een geplande vaststelling in april 2025). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder meer inzicht in de impact op de betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impactanalyse kan uitgebreider.
#Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde wijzigingen in de ASV goedkeuren, inclusief de nieuwe onder- en bovengrenzen voor controleverklaringen en directe vaststelling van subsidies.
#Participatie
Het voorstel vermeldt periodiek overleg met subsidierelaties en specifieke gesprekken met de accountant over de controleverklaring. Er lijkt echter geen uitgebreide participatie van alle belanghebbenden te zijn geweest.
#Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op administratieve en financiële aspecten.
#Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties zijn. Dit kan echter worden betwist, aangezien de wijzigingen in de controleverklaring en vaststellingsprocedures mogelijk indirecte financiële effecten kunnen hebben op de betrokken instellingen. Er is geen specifieke dekking nodig omdat er geen directe kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Subsidieverordening Controleverklaring Subsidies Auditcommissie Rekenkamer Beoordelingsverklaring Lastenverlichting Accountantsverklaring Financiële zekerheid Administratieve lastenverlichtingVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
R. Rotsma - SAM
M. Kamerling - CDA
H. Hof - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
R. de Vries - Wethouder
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
R. Venema - CDA
T. de Jong - VVD
R. Venema - CDA
T. de Jong - VVD
R. Venema - CDA
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
R. de Vries - Wethouder
R. de Vries - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
M. Kamerling - CDA
B. Vollema - FNP
R. de Vries - Wethouder
B. Vollema - FNP
M. Kamerling - CDA
R. de Vries - Wethouder
M. Kamerling - CDA
H. Hof - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Rotsma - SAM
T. de Jong - VVD
R. Rotsma - SAM
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
B. Vollema - FNP
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
R. Rotsma - SAM
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
R. Rotsma - SAM
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
R. Rotsma - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
R. de Vries - Wethouder
M. Kamerling - CDA
B. Vollema - FNP
M. Kamerling - CDA
R. Rotsma - SAM
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
00:20:33 - 00:27:03 - 00:33:49 - 00:35:30 - 00:35:43 - 00:35:47 - 00:36:18 - 00:49:54 - 01:15:34 - 01:15:40 - 01:18:09 - 01:19:22 - 01:19:41 - 01:19:56 - 01:21:07 - 01:25:51 - 01:26:17 - 01:28:14 - 01:29:32 - 01:30:44 - 01:31:10 - 01:31:24 - 01:32:28 - 01:33:47 - 01:35:16 - 01:36:39 - 01:39:05 - 01:39:19 - 01:39:32 - 01:39:49 - 01:41:11 - 01:42:04 - 01:42:58