07-03-2024 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Onbekende spreker
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
M. Kamerling - CDA
J.J. Zijlstra - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 03 Mededelingen
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijsten voorgaande raadsvergadering d.d. 15 februari 2024
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 04.b Vaststellen Toezeggingenlijst
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 06 Vragenuur:
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
Y. de Groot-Krikke - CDA
René De Vries
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van de motie "Gelijke subsidieregeling voor landelijke en lokale partijen" die op 13-02-2024 is ingediend door de gemeenteraad van Someren.
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Gelijke subsidieregeling voor landelijke en lokale partijen". De motie roept op tot een gelijke behandeling in subsidieregelingen voor zowel landelijke als lokale politieke partijen, om zo een eerlijk speelveld te creëren en de democratische participatie te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk doel heeft: het creëren van gelijke subsidieregelingen. Echter, zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te beoordelen of alle relevante aspecten en mogelijke gevolgen zijn overwogen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en te besluiten of deze wordt aangenomen. De raad kan ook vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen, wat kan betekenen dat ze kiezen voor een gelijk speelveld voor politieke partijen, of dat ze de huidige situatie willen behouden.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige tekst is het moeilijk te zeggen of de motie SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de samenvatting.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen of verwerpen.
Participatie:
De motie lijkt gericht op het bevorderen van democratische participatie door gelijke kansen te bieden aan alle politieke partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, tenzij het indirect invloed heeft op de politieke agenda's van de partijen.
Financiële gevolgen:
De motie kan financiële gevolgen hebben als het leidt tot herziening van subsidieregelingen. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Motie Subsidieregeling Natuurmonumenten Circulair Friesland Verkeersontsluiting Sint Annaparochie Voorbeeldmotie Us Kooperaasje Vergeten KindVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
René De Vries
L. Douma - SAM
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 13 Buitensportaccommodaties Schatzenburg en Sexbierum
Kunstgrasvelden Sexbierum en Schatzenburg: Gemeenteraad in Spagaat
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een verhitte discussie gevoerd over de toekomst van de sportvelden in Sexbierum en Schatzenburg. Het voorstel om de velden te renoveren met een budget van €1.375.000 uit de algemene reserve leidde tot verdeeldheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de nood hoog is voor de voetbalverenigingen in Sexbierum en Schatzenburg. De kunstgrasvelden zijn afgekeurd en moeten vervangen worden om aan de eisen voor wedstrijden te voldoen. Daarnaast is er behoefte aan renovatie van natuurgrasvelden op beide locaties. Het voorstel om vier sportvelden te renoveren met een combinatie van hybride, WeTra en natuurgrasvelden werd als de meest duurzame en financieel aantrekkelijke optie gepresenteerd."We kunnen niet langer wachten," benadrukte een inspreker namens de voetbalverenigingen. "De velden zijn afgekeurd en we moeten snel handelen om te voorkomen dat onze teams zonder speelveld komen te zitten." De urgentie werd door meerdere raadsleden erkend, maar de financiering uit de algemene reserve stuitte op weerstand.
De VVD en het CDA dienden een amendement in om de renovatiekosten te beperken door alleen de toplaag van de velden te vervangen. "Waarom nu twee miljoen uitgeven als het voor driehonderdduizend euro kan?" vroeg VVD-raadslid Venema zich af. "We moeten verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld."
Wethouder Arends verdedigde het oorspronkelijke voorstel door te wijzen op de lange termijn voordelen van de gekozen renovatieoptie. "Het huidige beleid is duidelijk: we kiezen voor duurzame oplossingen die op de lange termijn voordeliger zijn," aldus Arends. Hij benadrukte dat de renovatie noodzakelijk is om de sportvoorzieningen op peil te houden en aan de capaciteitsvraag van de verenigingen te voldoen.
Na een hoofdelijke stemming werd het amendement verworpen en het oorspronkelijke voorstel aangenomen. De renovaties zullen in de zomer van 2024 worden uitgevoerd. De gemeente werkt ondertussen aan een nieuw sportaccommodatiebeleid om toekomstige uitdagingen beter het hoofd te kunnen bieden.
De discussie over de sportvelden in Sexbierum en Schatzenburg toont de complexiteit van gemeentelijke besluitvorming, waar financiële verantwoordelijkheid en de behoeften van lokale gemeenschappen soms moeilijk te verenigen zijn. "We hopen dat we in september ons jubileum kunnen vieren op nieuwe, veilige velden," aldus een hoopvolle inspreker.
Samenvatting
In 2024 moeten twee kunstgrasvelden in Sexbierum en Schatzenburg worden vervangen omdat ze niet meer goedgekeurd zijn voor wedstrijden. Daarnaast is de renovatie van een natuurgrasveld op beide locaties gepland. Deze vervangingen vallen buiten het huidige financiële kader en vereisen extra middelen. Het voorstel is om vier sportvelden te renoveren met een budget van €1.375.000 uit de algemene reserve en €210.000 voor het vervangen van afgekeurde inrichtingselementen. Er wordt gekozen voor een combinatie van Hybride, WeTra en natuurgrasvelden, wat als de meest duurzame en financieel aantrekkelijke optie wordt gezien. De renovaties zijn noodzakelijk om de sportvoorzieningen op orde te houden en voldoen aan de capaciteitsvraag van de verenigingen. De financiering komt deels uit de algemene reserve en de post onvoorzien eenmalig. De gemeente moet de algemene reserve aanvullen om toekomstige risico's te dekken. De renovaties worden in de zomer van 2024 uitgevoerd, en er wordt gewerkt aan een nieuw sportaccommodatiebeleid.
Keunstgersfjilden Sexbierum en Schatzenburg: Gemeenteried yn Spagaat
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in ferhitte diskusje hân oer de takomst fan de sportfjilden yn Sexbierum en Schatzenburg. It foarstel om de fjilden te renovearjen mei in budzjet fan €1.375.000 út de algemiene reserve hat ta ferdieldheid lieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard dúdlik dat de need heech is foar de fuotbalferienings yn Sexbierum en Skatzenburg. De keunstgersfjilden binne ôfkeurd en moatte feroare wurde om oan de easken foar wedstriden te foldwaan. Dêrneist is der behoefte oan renovaasje fan natuergrasfjilden op beide lokaasjes. It foarstel om fjouwer sportfjilden te renovearjen mei in kombinaasje fan hybride, WeTra en natuergrasfjilden waard as de meast duorsume en finansjeel oantreklike opsje presintearre."Wy kinne net langer wachtsje," benadrukke in ynsprekker namens de fuotbalferienings. "De fjilden binne ôfkeurd en wy moatte gau hannelje om te foarkommen dat ús teams sûnder spylfjild komme te sitten." De need waard troch mear riedsleden erkend, mar de finansiering út de algemiene reserve stuite op werstân.
De VVD en it CDA dienen in amindemint yn om de renovaasjekosten te beheinen troch allinnich de boppeste laach fan de fjilden te feroarjen. "Wêrom no twa miljoen útjaan as it foar trijehûnderttûzen euro kin?" frege VVD-radsled Venema him ôf. "Wy moatte ferantwurd omgean mei mienskipsjild."
Wethâlder Arends ferdigene it oarspronklike foarstel troch te wizen op de langtermyn foardielen fan de keazen renovaasjeopsje. "It hjoeddeiske belied is dúdlik: wy kieze foar duorsume oplossingen dy't op de langtermyn foardieler binne," sa Arends. Hy benadrukke dat de renovaasje needsaaklik is om de sportfoarsjennings op peil te hâlden en oan de kapasiteitsfraach fan de ferienings te foldwaan.
Nei in haadstimming waard it amindemint ferworpen en it oarspronklike foarstel oannommen. De renovaasjes sille yn de simmer fan 2024 útfierd wurde. De gemeente wurket yn 'e mientiid oan in nij sportakkommodaasjebelied om takomstige útdagings better it haad te bieden.
De diskusje oer de sportfjilden yn Sexbierum en Skatzenburg toant de kompleksiteit fan gemeentlike beslútfoarming, dêr't finansjele ferantwurdlikheid en de behoeften fan lokale mienskippen soms dreech te ferienigjen binne. "Wy hoopje dat wy yn septimber ús jubileum kinne fieren op nije, feilige fjilden," sa in hoopfolle ynsprekker.
Samenvatting
Yn 2024 moatte twa keunstgersfjilden yn Sexbierum en Schatzenburg ferfongen wurde om't se net mear goedkard binne foar wedstriden. Dêrneist is de renovaasje fan in natuergrasfjild op beide lokaasjes pland. Dizze ferfangings falle bûten it hjoeddeiske finansjele kader en freegje ekstra middels. It foarstel is om fjouwer sportfjilden te renovearjen mei in budzjet fan €1.375.000 út de algemiene reserve en €210.000 foar it ferfangen fan ôfkeurde ynrjochtingselementen. Der wurdt keazen foar in kombinaasje fan Hybride, WeTra en natuergrasfjilden, wat sjoen wurdt as de meast duorsume en finansjeel oantreklike opsje. De renovaasjes binne needsaaklik om de sportfoarsjennings op oarder te hâlden en te foldwaan oan de kapasiteitsfraach fan de ferienings. De finansiering komt diels út de algemiene reserve en de post ûnfoarsjoen ienkear. De gemeente moat de algemiene reserve oanfolje om takomstige riziko's te dekken. De renovaasjes wurde útfierd yn de simmer fan 2024, en der wurdt wurke oan in nij sportakkommodaasjebelied.
-
RV Adviesnota Raad Collegeadvies Buitensportaccommodaties Schatzenburg en Sexbierum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Buitensportaccommodaties Schatzenburg en Sexbierum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de renovatie van buitensportaccommodaties in Schatzenburg en Sexbierum. Voor 2024 is de vervanging van twee kunstgrasvelden noodzakelijk, omdat deze niet meer goedgekeurd worden voor wedstrijdbespeling. Daarnaast worden ook twee natuurgrasvelden gerenoveerd. De totale kosten bedragen € 1.375.000 voor de velden en € 210.000 voor inrichtingselementen. De financiering komt uit de algemene reserve en de post onvoorzien. Er wordt gekozen voor een combinatie van Hybride, WeTra en natuurgrasvelden om duurzaamheid en kosten te optimaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële ramingen en een duidelijke uitleg van de noodzaak en keuzes. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige kosten en de dekking daarvan.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de extra financiële middelen en de voorgestelde renovatiestrategie. Ze moeten ook de financiële dekking vanuit de algemene reserve en de post onvoorzien goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde financiering en renovatiestrategie of alternatieven overwegen, zoals het uitstellen van bepaalde renovaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van toekomstige financiële dekking. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is onzekerheid over toekomstige kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de renovatie van de vier velden goed te keuren en de benodigde financiële middelen vrij te maken.
Participatie:
Er is participatie geweest met sportverenigingen, die betrokken zijn bij de keuze van het type velden. Dit proces lijkt goed georganiseerd en participatief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met de keuze voor milieuvriendelijke veldtypen en het vermijden van schadelijke infill-materialen.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 1.585.000, waarvan € 1.375.000 uit de algemene reserve en € 210.000 uit de post onvoorzien komt. Er is een risico dat de algemene reserve onder de norm komt, wat toekomstige financiële uitdagingen kan opleveren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitensportaccommodaties Kunstgrasvelden Renovatie Natuurgrasvelden Hybride velden WeTra Algemene reserve Inrichtingselementen Kostenstijgingen SportnotaVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
Onbekende spreker
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
B. Vollema - FNP
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
B. Vollema - FNP
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
B. Vollema - FNP
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
B. Vollema - FNP
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
B. van Wijk - SAM
M. Kamerling - CDA
H. Hof - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
D. de Jong - FNP
M. Kamerling - CDA
R. Santing - ChristenUnie
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
S. Greidanus - CDA
M. Kamerling - CDA
K. Arendz - Wethouder
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
D. Kamstra - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
Onbekende spreker
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
00:25:04 - 00:40:57 - 00:45:22 - 00:45:28 - 00:45:40 - 00:46:22 - 00:49:18 - 00:49:22 - 00:52:06 - 00:58:02 - 01:01:56 - 01:03:12 - 01:09:04 - 01:10:04 - 01:14:50 - 01:18:18 - 01:18:20 - 01:18:29 - 01:18:32 - 01:18:35 - 01:18:37 - 01:19:37 - 01:20:03 - 01:21:40 - 01:24:56 - 01:38:36 - 01:38:38 - 01:39:25 - 01:41:28 - 01:43:14 - 01:43:23 - 01:43:57
B. van Wijk - SAM
H. Hof - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
R. Santing - ChristenUnie
S. Greidanus - CDA
Agendapunt 08 Benoeming adviseur vertrouwenscommissie
Wethouder Arendz benoemd tot adviseur van vertrouwenscommissie in Waadhoeke
Tijdens een levendige raadsvergadering op 7 maart 2024 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke besloten om wethouder Arendz te benoemen als adviseur van de vertrouwenscommissie. Dit besluit, dat voortkomt uit een voorstel van de griffier, zorgt ervoor dat de commissie haar taken effectief kan uitvoeren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 7 maart 2024 besloten om wethouder Arendz te benoemen als adviseur van de vertrouwenscommissie. Dit besluit volgt op een voorstel van de griffier, aangezien de verordening voorschrijft dat een wethouder deze rol vervult, maar er voor de huidige raadsperiode nog geen benoeming had plaatsgevonden. Het doel van deze benoeming is om ervoor te zorgen dat alle leden en adviseurs van de vertrouwenscommissie hun rol effectief kunnen vervullen. Het besluit is officieel vastgesteld tijdens een openbare raadsvergadering en digitaal ondertekend.
Wethâlder Arendz beneamd ta adviseur fan fertrouwenskommissje yn Waadhoeke
Tidens in libbige riedsfergadering op 7 maart 2024 hat de gemeenteried fan Waadhoeke besletten om wethâlder Arendz te beneamen as adviseur fan de fertrouwenskommissie. Dit beslút, dat ûntstien is út in foarstel fan de griffier, soarget derfoar dat de kommissie har taken effektyf útfiere kin.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 7 maart 2024 besletten om wethâlder Arendz te beneamen as adviseur fan de fertrouwenskommissie. Dit beslút folget op in foarstel fan de griffier, om't de feroardening foarskriuwt dat in wethâlder dizze rol ferfult, mar der foar de hjoeddeistige riedsperioade noch gjin beneaming plakfûn hie. It doel fan dizze beneaming is om te soargjen dat alle leden en adviseurs fan de fertrouwenskommissie har rol effektyf ferfille kinne. It beslút is offisjeel fêststeld tiidens in iepenbiere riedsfergadering en digitaal ûndertekene.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming adviseur vertrouwenscommissie". Het voorstel beoogt de benoeming van wethouder Arendz als adviseur van de vertrouwenscommissie, zoals vereist door de verordening. Deze benoeming is nog niet vastgelegd voor de huidige raadsperiode. Het doel is om de samenstelling van de vertrouwenscommissie compleet te maken, zodat alle leden en adviseurs hun rol effectief kunnen vervullen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en duidelijk, maar mist gedetailleerde informatie over de criteria voor de selectie van de wethouder als adviseur en de specifieke taken die deze rol inhoudt.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de benoeming van de wethouder als adviseur van de vertrouwenscommissie.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel overwegen of wethouder Arendz de meest geschikte kandidaat is voor deze rol.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het benoemen van een specifieke persoon. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen termijn is gesteld voor de evaluatie van de effectiviteit van de benoeming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van wethouder Arendz als adviseur van de vertrouwenscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de benoeming geen directe kosten met zich meebrengt of dat deze binnen bestaande budgetten wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertrouwenscommissie Wethouder Arendz Adviseur Benoeming Verordening Raadsperiode Griffier Openbare raadsvergadering Digitaal ondertekend OmissieVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 09 Vaststelling bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan bedrijventerrein Franeker - Kie fase 2
Uitbreiding bedrijventerrein Franeker-Kie: Groen licht met kanttekeningen
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de uitbreiding van het bedrijventerrein Franeker-Kie naar fase 2. Ondanks enkele bezwaren en een verhitte discussie over de procedurele gang van zaken, werd het voorstel aangenomen. De uitbreiding omvat 11 hectare, waarvan 1,7 hectare voor watergebonden bedrijvigheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Franeker-Kie naar fase 2 besproken. De gronden van fase 1 zijn bijna volledig verkocht en de vraag naar bedrijfskavels blijft toenemen. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze uitbreiding mogelijk en omvat een beeldkwaliteitsplan dat de gewenste beeldkwaliteit vastlegt. Vier zienswijzen, waaronder die van de provincie en omwonenden, hebben geleid tot enkele aanpassingen in het plan.Mevrouw Van der Pol van de FNP benadrukte het belang van het behoud van het landschap. "Ús lânskip, ús goud," zei ze, verwijzend naar de slogan van haar partij. Ze diende samen met gemeentebelangen een amendement in om de groenstrook aan de westkant van het terrein te verbreden. "Het is belangrijk voor het behoud van de kwaliteit van ons landschap en het bevorderen van biodiversiteit," voegde ze toe.
De discussie werd echter verhit toen mevrouw Osinga van de VVD bezwaar maakte tegen het amendement. "Ik ben niet tegen groen, maar de procedure klopt niet," stelde ze. Ze wees erop dat het bestemmingsplan al ter inzage had gelegen en dat wijzigingen nu niet meer mogelijk zouden moeten zijn. Ondanks haar bezwaren werd het amendement aangenomen.
Wethouder Dijkstra erkende de zorgen over de elektriciteitsvoorziening en benadrukte dat er volop overleg is met Liander om te zorgen voor voldoende capaciteit. "We willen dat zoveel mogelijk energie op het terrein zelf wordt opgewekt en gebruikt," zei hij.
Het voorstel voor de uitbreiding van het bedrijventerrein werd uiteindelijk aangenomen, ondanks de procedurele bezwaren van de VVD. De gemeente kan nu verder met de realisatie van fase 2, waarbij duurzaamheid en biodiversiteit hoog op de agenda staan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een voorstel ingediend voor de uitbreiding van het bedrijventerrein Franeker - Kie met fase 2, omdat de gronden van fase 1 bijna volledig zijn verkocht en de vraag naar bedrijfskavels blijft toenemen. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze uitbreiding mogelijk en omvat een beeldkwaliteitsplan dat de gewenste beeldkwaliteit vastlegt. Er zijn vier zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, die hebben geleid tot enkele aanpassingen in het plan. De provincie, omwonenden, Vermilion Energy en Tennet hebben opmerkingen gemaakt, die grotendeels zijn verwerkt in het aangepaste bestemmingsplan. Het plan voorziet in een uitbreiding van circa 11 hectare, waarvan 1,7 hectare voor watergebonden bedrijvigheid. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de gemeente zelf de gronden exploiteert. Het bestemmingsplan is in overeenstemming met regionale afspraken en de Structuurvisie Stad Franeker. De gemeente heeft ook aandacht voor duurzaamheid en de beperkingen van het elektriciteitsnet. Na goedkeuring door de gemeenteraad en eventuele reacties van Gedeputeerde Staten, kan het plan in werking treden en worden gerealiseerd.
Utwreiding bedriuweterrein Frjentsjer-Kie: Grien ljocht mei kanttekenings
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de útwreiding fan it bedriuwsterrein Frjentsjer-Kie nei fase 2. Ûndanks in pear beswieren en in ferhitte diskusje oer de proseduerige gong fan saken, waard it foarstel oannommen. De útwreiding befettet 11 hektare, dêrfan 1,7 hektare foar wettergebûn bedriuwichheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel foar de útwreiding fan it bedriuweterrein Frjentsjer-Kie nei fase 2 besprutsen. De grûnen fan fase 1 binne hast hielendal ferkocht en de fraach nei bedriuwsparcele bliuwt tanimmen. It nije bestimmingsplan makket dizze útwreiding mooglik en befettet in byldkwaliteitsplan dat de winske byldkwaliteit fêstlein. Fjouwer sichtwizen, ûnder oaren dy fan de provinsje en omwenners, hawwe lied ta in pear oanpassingen yn it plan.Frou Van der Pol fan de FNP benadrukte it belang fan it behâld fan it lânskip. "Ús lânskip, ús goud," sei se, wizend nei de slogan fan har partij. Se die tegearre mei gemeentebelangen in amindemint yntsjin om de grienstrôk oan de westkant fan it terrein te ferbreden. "It is wichtich foar it behâld fan de kwaliteit fan ús lânskip en it befoarderjen fan biodiversiteit," foegde se ta.
De diskusje waard lykwols ferhit doe't frou Osinga fan de VVD beswier makke tsjin it amindemint. "Ik bin net tsjin grien, mar de proseduere kloppet net," stelde se. Se wiisde derop dat it bestimmingsplan al ter ynseach lein hie en dat oanpassingen no net mear mooglik wêze soene moatte. Ûndanks har beswaren waard it amindemint oannommen.
Wethâlder Dijkstra erkende de soargen oer de elektrisiteitsfoarsjenning en benadrukte dat der folop oerlis is mei Liander om te soargjen foar genôch kapasiteit. "Wy wolle dat sa folle mooglik enerzjy op it terrein sels weage en brûkt wurdt," sei er.
It foarstel foar de útwreiding fan it bedriuweterrein waard úteinlik oannommen, ûndanks de proseduerjele beswaren fan de VVD. De gemeente kin no fierder mei de realisaasje fan fase 2, dêr't duorsumens en biodiversiteit heech op 'e aginda steane.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in foarstel yntsjinne foar de útwreiding fan it bedriuweterrein Frjentsjer - Kie mei fase 2, omdat de grûnen fan fase 1 hast hielendal ferkocht binne en de fraach nei bedriuwskavels docht ta. It nije bestimmingsplan makket dizze útwreiding mooglik en befettet in byldkwaliteitsplan dat de winske byldkwaliteit fêstlein. Der binne fjouwer sichtwizen yntsjinne yn 'e ynsjochperioade, dy't hawwe lied ta in pear oanpassingen yn it plan. De provinsje, omwenners, Vermilion Energy en Tennet hawwe opmerkings makke, dy't foar in grut part ferwurke binne yn it oanpaste bestimmingsplan. It plan foarsjocht yn in útwreiding fan sa'n 11 hektaar, dêrfan 1,7 hektaar foar wettergebûnde bedriuwichheid. Der is gjin eksploitaasjeplan nedich, om't de gemeente sels de grûnen eksploitearret. It bestimmingsplan is yn oerienstimming mei regionale ôfspraken en de Struktuerfyzje Stêd Frjentsjer. De gemeente hat ek omtinken foar duorsumens en de beheiningen fan it elektrisiteitsnet. Nei goedkarring troch de gemeenteried en eventuele reaksjes fan Deputearre Steaten, kin it plan yn wurking gean en wurde realisearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan bedrijventerrein Franeker - Kie fase 2". Het plan beoogt de uitbreiding van het bedrijventerrein Kie in Franeker, gezien de aanhoudende vraag naar bedrijfskavels. Het bestemmingsplan biedt de juridische basis voor deze uitbreiding en omvat een beeldkwaliteitsplan dat de gewenste esthetische normen vastlegt. Er zijn zienswijzen van de provincie, omwonenden, Vermilion Energy en Tennet verwerkt, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De gemeente is zelf exploitant van het terrein, waardoor geen exploitatieplan nodig is. Het plan is in lijn met regionale afspraken en voorziet in een duurzame inrichting van het terrein.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor zienswijzen en aanpassingen. Het omvat juridische, ruimtelijke en financiële aspecten, evenals participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de zienswijzennota en het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen. Ook moet de raad besluiten over het beeldkwaliteitsplan en de afwezigheid van een exploitatieplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen economische ontwikkeling en milieubescherming, de mate van participatie van omwonenden, en de invulling van duurzaamheidseisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van oppervlakte en gebruiksdoelen. Het is tijdgebonden, maar de uitvoeringstermijn is onzeker door beperkingen op het elektriciteitsnet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vaststellen en instemmen met de zienswijzennota.
Participatie:
Er is participatie geweest via een inloopavond en overleg met belanghebbenden. De wettelijke procedures zijn gevolgd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant en wordt in de uitvoeringsfase meegenomen, hoewel het bestemmingsplan zelf niet het primaire instrument is voor duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De gemeente is exploitant, waardoor de kosten via de grondexploitatie worden gedekt. Er is een voorbereidingskrediet en een voorstel voor aanvullend krediet. De financiële risico's zijn verbonden aan de grondexploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Franeker Beeldkwaliteitsplan Zienswijzen Milieucategorisering Landschappelijke inpassing Grondexploitatie Structuurvisie WelstandskaderVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
D. van der Pol
M. Kamerling - CDA
J. Osinga-Bonnema - VVD
M. Kamerling - CDA
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
M. Kamerling - CDA
E. Zuidema - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
J. Osinga-Bonnema - VVD
B. Vollema - FNP
J. Osinga-Bonnema - VVD
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
D. van der Pol -
E. Zuidema - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
B. Vollema - FNP
Agendapunt 10 Grondexploitatie Kie fase 2
Uitbreiding bedrijventerrein Kie fase 2 in Franeker goedgekeurd: "Een kans voor groei"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Kie fase 2 in Franeker. Met een krediet van ruim vijf miljoen euro wil de gemeente inspelen op de grote belangstelling van bedrijven en de regionale afspraken met omliggende gemeenten en de provincie Fryslân. Ondanks enkele zorgen over risico's en energievoorziening, ziet de raad de uitbreiding als een belangrijke stap voorwaarts.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 7 maart 2024 werd het voorstel om het bedrijventerrein Kie fase 2 te ontwikkelen, uitvoerig besproken. De gemeente heeft een krediet van € 5.176.626 nodig voor de uitvoering, gebaseerd op een grondexploitatie. Dit financiële plan omvat kostenramingen voor grondinbreng en bouwrijp maken. De verwachting is dat de kosten kunnen worden gedekt door de verkoop van bouwrijpe kavels."Uitbreiden is belangrijk"
CDA-raadslid Venema benadrukte het belang van de uitbreiding: "We moeten bedrijven in Waadhoeke de kans bieden om verder te groeien en nieuwe bedrijven aantrekken." Hij vroeg zich echter af hoe de gemeente bedrijven naar Kie fase 2 wil verleiden. "Wat is het verhaal van de wethouder en de gemeente als bedrijven zich nu melden?" vroeg hij.
Wethouder Van der Meer reageerde dat de grondprijs momenteel is vastgesteld op vijftig euro per vierkante meter voor een droge kavel en zeventig euro voor een kavel aan het water. "Er is altijd een zeker risico bij de exploitatie van een bedrijventerrein, maar we willen graag ruimte bieden aan bedrijven," aldus Van der Meer.
Energievoorziening als aandachtspunt
Een ander belangrijk punt van discussie was de energievoorziening. Venema vroeg naar de mogelijkheden voor decentrale opwekking, zoals windmolens, gezien de beperkte capaciteit van het stroomnet. Wethouder Diekstra gaf aan dat er momenteel geen plannen zijn voor losse windmolens, maar benadrukte het belang van een goede energievoorziening voor bedrijven in het gebied.
Grote belangstelling
Ondanks de zorgen over risico's en energievoorziening, is er volgens de wethouders veel belangstelling van bedrijven voor de nieuwe kavels. "Er is een lijst van geïnteresseerde bedrijven en we zijn ervan overtuigd dat de belangstelling groot is," verzekerde Van der Meer.
Met de goedkeuring van het voorstel kan de gemeente nu verder met de voorbereidingen voor de realisatie van Kie fase 2. De verwachting is dat de uitbreiding een belangrijke impuls zal geven aan de lokale economie en werkgelegenheid in de regio.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft plannen om het bedrijventerrein Kie fase 2 in Franeker te ontwikkelen, aangezien Kie fase 1 bijna vol is. Er is een krediet van € 5.176.626 nodig voor de uitvoering, gebaseerd op een grondexploitatie. De belangstelling van bedrijven voor deze uitbreiding is groot, en de ontwikkeling past binnen regionale afspraken met omliggende gemeenten en de provincie Fryslân. De grondexploitatie fungeert als financieel plan, met kostenramingen voor grondinbreng en bouwrijp maken. Hoewel er risico's zijn, zoals mogelijke kostenoverschrijdingen en vertragingen, kunnen de kosten naar verwachting worden gedekt door de verkoop van bouwrijpe kavels. De gemeente kiest voor een actief grondbeleid om de regie te behouden. Na goedkeuring en vaststelling van het bestemmingsplan kan de realisatie beginnen. De raad heeft het voorstel goedgekeurd in de vergadering van 7 maart 2024.
Utwreiding bedriuwsterrein Kie fase 2 yn Frjentsjer goedkard: "In kâns foar groei"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat grien ljocht jûn foar de ûntwikkeling fan bedriuweterrein Kie fase 2 yn Frjentsjer. Mei in kredyt fan mear as fiif miljoen euro wol de gemeente ynspele op de grutte belangstelling fan bedriuwen en de regionale ôfspraken mei omlizzende gemeenten en de provinsje Fryslân. Ûndanks in pear soargen oer rissiko's en enerzjyfoarsjenning, sjocht de ried de útwreiding as in wichtige stap foarút.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 7 maart 2024 waard it foarstel om it bedriuweterrein Kie fase 2 te ûntwikkeljen, út en troch besprutsen. De gemeente hat in kredyt fan € 5.176.626 nedich foar de útfiering, basearre op in grûnûntwikkeling. Dit finansjele plan befettet kostenramingen foar grûninbring en bouwryp meitsjen. De ferwachting is dat de kosten dekt wurde kinne troch de ferkeap fan bouwrype kavels."Utwreiding is wichtich"
CDA-radsled Venema benadrukte it belang fan de útwreiding: "Wy moatte bedriuwen yn Waadhoeke de kâns jaan om fierder te groeien en nije bedriuwen oan te lûken." Hy frege him lykwols ôf hoe't de gemeente bedriuwen nei Kie fase 2 lokje wol. "Wat is it ferhaal fan de wethâlder en de gemeente as bedriuwen har no melde?" frege er.
Wethâlder Van der Meer reagearre dat de grûnpriis op dit stuit fêststeld is op fyftich euro per fjouwerkante meter foar in drûge kavel en santich euro foar in kavel oan it wetter. "Der is altyd in bepaald risiko by de ûntwikkeling fan in bedriuweterrein, mar wy wolle graach romte jaan oan bedriuwen," sa sei Van der Meer.
Enerzjyfoarsjenning as omtinkpunt
In oar wichtich punt fan diskusje wie de enerzjyfoarsjenning. Venema frege nei de mooglikheden foar decentrale opwekking, lykas wynmûnen, sjoen de beheinde kapasiteit fan it stroomnet. Wethâlder Diekstra joech oan dat der op dit stuit gjin plannen binne foar losse wynmûnen, mar benadrukte it belang fan in goede enerzjyfoarsjenning foar bedriuwen yn it gebiet.
Grutte belangstelling
Nettsjinsteande de soargen oer risiko's en enerzjyfoarsjenning, is der neffens de wethâlders in soad belangstelling fan bedriuwen foar de nije kavels. "Der is in list fan ynteressearre bedriuwen en wy binne derfan oertsjûge dat de belangstelling grut is," fersikere Van der Meer.
Mei de goedkarring fan it foarstel kin de gemeente no fierder mei de foarbereidings foar de realisaasje fan Kie fase 2. De ferwachting is dat de útwreiding in wichtige ympuls jaan sil oan de lokale ekonomy en wurkgelegenheid yn de regio.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat plannen om it bedriuweterrein Kie fase 2 yn Frjentsjer te ûntwikkeljen, om't Kie fase 1 hast fol is. Der is in kredyt fan € 5.176.626 nedich foar de útfiering, basearre op in grûnûntwikkeling. De belangstelling fan bedriuwen foar dizze útwreiding is grut, en de ûntwikkeling past binnen regionale ôfspraken mei omlizzende gemeenten en de provinsje Fryslân. De grûnûntwikkeling fungeart as finansjeel plan, mei kostenrammingen foar grûninbring en bouwryp meitsjen. Al binne der risiko's, lykas mooglike kostenoerskrijingen en fertragingen, kinne de kosten nei ferwachting dekt wurde troch de ferkeap fan bouwryp kavels. De gemeente kiest foar in aktyf grûnbelied om de regy te behâlden. Nei goedkarring en fêststelling fan it bestimmingsplan kin de realisaasje begjinne. De ried hat it foarstel goedkard yn de gearkomste fan 7 maart 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Grondexploitatie Kie fase 2
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de grondexploitatie voor bedrijventerrein Kie fase 2 in Franeker en het beschikbaar stellen van een krediet van € 5.176.626 voor de realisatie ervan. Het huidige bedrijventerrein Kie fase 1 is bijna vol, en er is aanzienlijke belangstelling van bedrijven voor uitbreiding. De grondexploitatie dient als financieel plan, met kostenramingen voor grondinbreng en bouwrijp maken. De kosten worden naar verwachting gedekt door de verkoop van bouwrijpe kavels. Het voorstel past binnen regionale afspraken en ondersteunt werkgelegenheid en bedrijvigheid in de regio.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een overzicht van de risico’s, en een verwijzing naar regionale afspraken. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, met name vanwege het budgetrecht. De raad moet beslissen over de vaststelling van de grondexploitatie en het beschikbaar stellen van het krediet.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde uitbreiding van het bedrijventerrein en de bijbehorende financiële verplichtingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het type grondbeleid dat wordt gevoerd (actief versus faciliterend).
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (financieel), en tijdgebonden (looptijd tot 2035). Echter, het mist concrete informatie over de haalbaarheid (aangezien de netcapaciteit een probleem kan vormen) en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van netcapaciteit is een potentieel probleem.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de grondexploitatie vast te stellen en het krediet van € 5.176.626 beschikbaar te stellen.
Participatie
Er is geen informatie over participatie opgenomen in het voorstel. Dit is een gemis, aangezien participatie van belanghebbenden vaak een belangrijk onderdeel is van dergelijke projecten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het wel wordt gesuggereerd dat actief grondbeleid beter aansluit bij duurzaamheid-ambities.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een kredietaanvraag van € 5.176.626. De kosten worden naar verwachting gedekt door de verkoop van bouwrijpe kavels. Er is een risicoanalyse uitgevoerd die rekening houdt met mogelijke vertragingen en rentestijgingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Bedrijventerrein Kie fase 2 Krediet Franeker Werkgelegenheid Bedrijven Regionale afspraken Netcapaciteit Actief grondbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
Van Der Meer
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
R. Venema - CDA
M. Kamerling - CDA
Van Der Meer
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 11 Wijziging centrumregeling samenwerking gemeenten Waadhoeke en Leeuwarden
Gemeenteraad Waadhoeke Steunt Wijziging Centrumregeling Zonder Bezwaren
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de centrumregeling voor samenwerking met de gemeente Leeuwarden. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege veranderingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en moeten voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke over de wijziging van de centrumregeling voor samenwerking met de gemeente Leeuwarden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht zijn. De wijzigingen moeten voor 1 juli 2024 zijn doorgevoerd en vereisen een zienswijzenprocedure en een toestemmingsprocedure van de raad. De voorgestelde wijzigingen zijn voornamelijk technisch en redactioneel van aard en zijn bedoeld om de democratische legitimatie van samenwerkingsverbanden te versterken. De raad wordt geadviseerd geen zienswijze in te dienen tegen het wijzigingsvoorstel. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals schrijffouten en onjuiste vermeldingen, die gecorrigeerd moeten worden. Na besluitvorming zal het raadsbesluit worden doorgegeven aan het college van Leeuwarden, dat zal aangeven hoe het met eventuele zienswijzen omgaat. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de wijziging.
Gemeenteried Waadhoeke stipe feroaring fan it sintrumregeling sûnder beswieren.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de foarstelde feroaringen yn de sintrumregeling foar gearwurking mei de gemeente Ljouwert. Dizze oanpassingen binne needsaaklik fanwege feroaringen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en moatte foar 1 july 2024 trochfierd wurde.
Samenvatting
De tekst befettet in foarstel oan de gemeenteried fan Waadhoeke oer de feroaring fan de sintrumregeling foar gearwurking mei de gemeente Ljouwert. Dizze feroaring is needsaaklik fanwege oanpassingen yn de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) dy't sûnt 1 july 2022 fan krêft binne. De feroaringen moatte foar 1 july 2024 trochfierd wurde en freegje in sichtwizenproseduere en in tastimmingproseduere fan de ried. De foarstelde feroaringen binne benammen technysk en redaksjoneel fan aard en binne bedoeld om de demokratyske legitimaasje fan gearwurkingsferbannen te fersterkjen. De ried wurdt oanrieden gjin sichtwize yn te tsjinjen tsjin it feroaringsfoarstel. Der binne in pear kanttekenings, lykas skriuwflaters en ûnkorrekte fermeldings, dy't korrizjeare wurde moatte. Nei beslútvorming sil it riedsbeslút trochjûn wurde oan it kolleezje fan Ljouwert, dat oanjefte sil dwaan hoe't it mei eventuele sichtwizen omgiet. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan de feroaring.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging centrumregeling samenwerking gemeenten Waadhoeke en Leeuwarden (zienswijzenprocedure)." Het voorstel betreft de aanpassing van de centrumgemeenteregeling tussen Waadhoeke en Leeuwarden om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Deze wet, die sinds 1 juli 2022 van kracht is, vereist dat alle gemeenschappelijke regelingen worden aangepast voor 1 juli 2024. De wijzigingen zijn voornamelijk procedureel en technisch van aard, met als doel de democratische legitimatie te versterken. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de wijzigingen en geen zienswijze in te dienen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die moeten worden doorgevoerd om te voldoen aan de gewijzigde Wgr. Het bevat ook een duidelijke procedure voor de besluitvorming en de mogelijkheid voor de raad om een zienswijze in te dienen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de voorgestelde wijzigingen en te beslissen of zij een zienswijze willen indienen. Later zal de raad ook toestemming moeten geven voor de definitieve wijziging van de regeling.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij gebruik willen maken van de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen tegen de voorgestelde wijzigingen. Dit is een politieke keuze die afhangt van de mate waarin de raad zich kan vinden in de voorgestelde aanpassingen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft voor de implementatie van de wijzigingen. Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert buiten het voldoen aan de wet. Er zijn enkele inconsequenties, zoals schrijffouten en verkeerde verwijzingen naar publicatiekanalen, die moeten worden gecorrigeerd.
Welk besluit moet de raad nemen?
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de voorgenomen wijzigingen en te beslissen of zij een zienswijze willen indienen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, aangezien het een technische aanpassing betreft om te voldoen aan de wet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en procedurele aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra financiële middelen gemoeid met dit besluit tot wijziging van de regeling. De financiële consequenties van uittreding zijn wel verduidelijkt in de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumgemeente regeling Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzenprocedure Toestemmingsprocedure Gemeenschappelijke regelingen Democratische legitimatie Evaluatie Uittreding Openbare dienstverlening Technische aanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 12 Begroting na wijziging 2024 Dienst SoZaWe NWF
Gemeente Waadhoeke: Structureel Voordeel van €401.055 in Sociaal Domein
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om geen zienswijzen in te dienen tegen de gewijzigde begroting van de Dienst Noardwest Fryslân voor 2024. De begroting, die een structureel financieel voordeel van €401.055 oplevert, wordt toegevoegd aan het budget Onvoorzien Sociaal Domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 7 maart 2024 werd het voorstel van het college besproken. Het voorstel om het financiële voordeel toe te voegen aan het budget Onvoorzien Sociaal Domein werd zonder tegenstand aangenomen. Dit voordeel is voornamelijk te danken aan lagere uitgaven binnen het sociaal domein, zoals inkomensregelingen.De heer Radsma van de Sand Actie benadrukte het belang van het zorgvuldig beheren van dit overschot. "Er komen nog veel uitdagingen op ons af binnen het sociaal domein," waarschuwde hij. Hij pleitte ervoor om het bedrag te reserveren voor toekomstige onvoorziene uitgaven. "Het is noodzakelijk om voorbereid te zijn op mogelijke stijgingen in de kosten, bijvoorbeeld door veranderingen in de jeugdwet."
Radsma prees ook de leesbaarheid van de begroting en de inspanningen om duidelijker te communiceren met de burgers. "Het is geweldig om te zien dat er stappen worden gezet om brieven begrijpelijker te maken voor iedereen," zei hij. Hij suggereerde dat de gemeente gebruik zou kunnen maken van mensen met expertise in communicatie om de toegankelijkheid verder te verbeteren.
Wethouder Van der Meer reageerde positief op de suggesties van Radsma. "We zijn het eens over het belang van duidelijke communicatie en zullen deze adviezen zeker meenemen," verzekerde ze. Ze benadrukte dat het belangrijk is om financiële reserves op te bouwen gezien de onzekerheden in de rijksfinanciering vanaf 2026.
Met de goedkeuring van het voorstel zet de gemeente Waadhoeke een stap richting een stabielere financiële toekomst voor het sociaal domein. De raad kijkt nu vooruit naar de verdere implementatie van de hervormingsagenda jeugd en andere uitdagingen die de komende jaren op de gemeente afkomen.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft de gewijzigde begroting voor 2024 van de Dienst Noardwest Fryslân beoordeeld en stelt voor om geen zienswijzen in te dienen. De begroting is geactualiseerd op basis van de laatste inzichten en resulteert in een structureel financieel voordeel van € 401.055 voor de gemeente. Dit voordeel is voornamelijk te danken aan lagere uitgaven binnen het sociaal domein, zoals inkomensregelingen. Het voorstel is om dit bedrag toe te voegen aan het budget Onvoorzien Sociaal Domein. De raad wordt gevraagd om uiterlijk 16 maart 2024 eventuele zienswijzen kenbaar te maken, maar het college ziet hier geen aanleiding toe. De aangepaste begroting houdt rekening met diverse fluctuaties en uitdagingen binnen het sociaal domein, zoals de hervormingsagenda jeugd en de onzekerheid van rijksfinanciering vanaf 2026. De raad heeft in de vergadering van 7 maart 2024 besloten om het voorstel te volgen en het structurele voordeel ten gunste te brengen van het budget Onvoorzien Sociaal Domein.
Gemeente Waadhoeke: Struktioneel Foardiel fan €401.055 yn Sosjaal Domein
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten om gjin sicht op saken yn te tsjinjen tsjin de feroare begroting fan de Tsinst Noardwest Fryslân foar 2024. De begroting, dy't in struktioneel finansjeel foardiel fan €401.055 opleveret, wurdt tafoege oan it budzjet Onfoarsjoenlik Sosjaal Domein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 7 maart 2024 waard it foarstel fan it kolleezje besprutsen. It foarstel om it finansjele foardiel ta te foegjen oan it budzjet Onfoarsjoen Sosjaal Domein waard sûnder tsjinstân oannommen. Dit foardiel is foaral te tankjen oan leechere útjouwerijen binnen it sosjaal domein, lykas ynkomensregelingen.De hear Radsma fan de Sand Aktyf benadrukke it belang fan it soarchfâldich behear fan dit oerskot. "Der komme noch in soad útdagings op ús ôf binnen it sosjaal domein," warskôge er. Hy pleite derfoar om it bedrach te reservearjen foar takomstige ûnfoarsjene útjouwerijen. "It is needsaaklik om foarbereide te wêzen op mooglike stigingen yn de kosten, bygelyks troch feroaringen yn de jeugdwet."
Radsma prees ek de lêsberens fan de begrutting en de ynspanningen om dúdliker te kommunisearjen mei de boargers. "It is geweldich om te sjen dat der stappen set wurde om brieven begrypliker te meitsjen foar elkenien," sei er. Hy suggerearre dat de gemeente gebrûk meitsje koe fan minsken mei ekspertize yn kommunikaasje om de tagonklikheid fierder te ferbetterjen.
Wethâlder Van der Meer reagearre posityf op de suggesties fan Radsma. "Wy binne it iens oer it belang fan dúdlike kommunikaasje en sille dizze advisen wis meinimme," fersekere se. Se benadrukke dat it wichtich is om finansjele reserfes op te bouwen sjoen de ûnsekerheden yn de ryksfinansiering fanôf 2026.
Mei de goedkarring fan it foarstel set de gemeente Waadhoeke in stap rjochting in stabieler finansjeel takomst foar it sosjaal domein. De ried sjocht no foarút nei de fierdere ymplemintearring fan de hervormingsaginda jeugd en oare útdagings dy't de kommende jierren op de gemeente ôfkomme.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat de feroare begroting foar 2024 fan de Tsinst Noardwest Fryslân beoardiele en stelt foar om gjin sichtwizen yn te tsjinjen. De begroting is aktualisearre op basis fan de lêste ynsichten en resultearret yn in struktioneel finansjeel foardiel fan € 401.055 foar de gemeente. Dit foardiel is benammen te tankjen oan leger útjouwer binnen it sosjaal domein, lykas ynkomensregelingen. It foarstel is om dit bedrach ta te foegjen oan it budzjet Onfoarsjoen Sosjaal Domein. De ried wurdt frege om foar 16 maart 2024 eventuele sichtwizen kenber te meitsjen, mar it kolleezje sjocht hjir gjin oanlieding ta. De oanpaste begroting hâldt rekken mei ferskate fluktuaasjes en útdagings binnen it sosjaal domein, lykas de hervormingsaginda jeugd en de ûnsekerheid fan ryksfinansiering fanôf 2026. De ried hat yn de gearkomste fan 7 maart 2024 besletten om it foarstel te folgjen en it struktionele foardiel te bringen ta it foardiel fan it budzjet Onfoarsjoen Sosjaal Domein.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting na wijziging 2024 Dienst SoZaWe Noardwest - Fryslân". Het voorstel betreft de actualisatie van de begrotingsuitgangspunten voor 2024 van de Dienst Noardwest Fryslân. De financiële gevolgen voor de gemeente Waadhoeke worden toegelicht, met een structureel voordeel van € 401.055 dat ten gunste komt van het budget Onvoorzien Sociaal Domein. De raad wordt voorgesteld om geen zienswijzen in te dienen op de gewijzigde begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen in de begroting. Het bevat financiële overzichten en toelichtingen per onderdeel, waardoor het als volledig kan worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de gewijzigde begroting te beoordelen en te besluiten of er zienswijzen moeten worden ingediend. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijzen in te dienen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het structurele voordeel van € 401.055 binnen het Sociaal Domein blijft of dat het ook voor andere doeleinden kan worden ingezet. Er zijn ook keuzes te maken over de prioritering van toekomstige uitdagingen binnen het Sociaal Domein.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijzen in te dienen en het structurele voordeel van € 401.055 toe te voegen aan het budget Onvoorzien Sociaal Domein.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel resulteert in een structureel budgettair voordeel van € 401.055. De dekking van incidentele lasten voor de opvang van Oekraïners wordt verwacht via een rijksbijdrage. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd toegelicht en er is een overzicht van de verschillen per begrotingsonderdeel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting Dienst Noardwest Fryslân Sociaal Domein Structureel voordeel Inkomensregelingen Jeugdhulp Inburgering Armoedebestrijding WMO Opvang OekraïnersVerfijning van de zoekopdracht: