05-10-2023 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 03 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04 Toelating en beëdiging raadslid Roelof Santing
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 05 Aanwijzen tweede plaatsvervangend voorzitter gemeente Waadhoeke
Marijn Kamerling benoemd tot tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter in Waadhoeke
In een poging om de continuïteit van het voorzitterschap te waarborgen, heeft de gemeenteraad van Waadhoeke unaniem besloten om Marijn Kamerling (CDA) aan te wijzen als tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter. Dit besluit werd officieel vastgesteld tijdens de raadsvergadering van 5 oktober 2023.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten om Marijn Kamerling (CDA) aan te wijzen als tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter. Dit besluit is genomen om de continuïteit van het voorzitterschap te waarborgen in situaties waarin zowel de burgemeester als de eerste plaatsvervangend voorzitter, Adrie Weiland, verhinderd zijn. Het presidium heeft op 5 september 2023 dit voorstel besproken en op 5 oktober 2023 is het besluit officieel vastgesteld tijdens een openbare raadsvergadering. Er zijn geen kosten verbonden aan dit voorstel en de communicatie hierover verloopt via de gebruikelijke kanalen.
Marijn Kamerling beneamd ta twadde plakferfangend riedsfoarsitter yn Waadhoeke.
Yn in besyk om de kontinuïteit fan it foarsitterskip te wierborkjen, hat de gemeenteried fan Waadhoeke ienriedich besletten om Marijn Kamerling (CDA) oan te wizen as twadde plakferfangend riedsfoarsitter. Dit beslút waard offisjeel fêststeld tiidens de riedsfergadering fan 5 oktober 2023.
Samenvatting
De ried fan Waadhoeke hat besletten om Marijn Kamerling (CDA) oan te wizen as twadde plakferfangend riedsfoarsitter. Dit beslút is nommen om de kontinuïteit fan it foarsitterskip te wierbôgjen yn situaasjes dêr't sawol de boargemaster as de earste plakferfangend foarsitter, Adrie Weiland, ferhindere binne. It presidium hat op 5 septimber 2023 dit foarstel besprutsen en op 5 oktober 2023 is it beslút offisjeel fêststeld tiidens in iepenbiere riedsfergadering. Der binne gjin kosten ferbûn oan dit foarstel en de kommunikaasje hjir oer ferrint troch de gebrûklike kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzen tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter gemeente Waadhoeke." Het voorstel beoogt de benoeming van de heer Marijn Kamerling (CDA) als tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter van de gemeenteraad van Waadhoeke. Dit is bedoeld om de continuïteit van het voorzitterschap te waarborgen in situaties waarin zowel de burgemeester als de eerste plaatsvervangend voorzitter, mevrouw Adrie Weiland, verhinderd zijn. Het presidium heeft dit voorstel op 5 september 2023 besproken en beveelt de benoeming aan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, de voorgestelde kandidaat en de procedure beschrijft. Er zijn geen alternatieven genoemd, maar gezien de aard van het voorstel is dat begrijpelijk.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van Marijn Kamerling als tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter. Dit kan afhangen van de politieke verhoudingen en vertrouwen in de kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een specifieke persoon voor een specifieke rol. Het is haalbaar en relevant voor de continuïteit van de raadsvergaderingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van Marijn Kamerling als tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie bij dit voorstel, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een organisatorische aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, wat expliciet in het document wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marijn Kamerling Vicevoorzitter Adrie Weiland Gemeentewet Voorzitterschap Burgemeester Presidium Raadsvergadering Inwonersparticipatie CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 06.a Vaststellen besluitenlijsten voorgaande raadsvergadering d.d. 5 september 2023
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 06.b Vaststellen Toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 08 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J.J. Zijlstra - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J.J. Zijlstra - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 09.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document geen specifiek voorstel, amendement of motie te bevatten, maar eerder een lijst van ingekomen stukken die tijdens een raadsvergadering zijn behandeld. Daarom is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven zoals gevraagd. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van de ingekomen stukken en hun behandeling:
Titel en Samenvatting:
Er is geen specifieke titel voor een voorstel, amendement of motie. Het document bevat een lijst van ingekomen stukken die tijdens de raadsvergadering van 5 oktober 2023 zijn behandeld. Deze stukken variëren van brieven over handhavingsbeleid tot oproepen voor indexering van tarieven in het sociaal werk.
Oordeel over de volledigheid:
De lijst lijkt volledig in de context van de ingekomen stukken die zijn behandeld tijdens de vergadering. Elk stuk heeft een advies voor afdoening, wat aangeeft dat er een proces is gevolgd voor de behandeling ervan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en vragen te stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen. Dit gebeurt volgens artikel 22 van het Reglement van Orde van de Gemeenteraad.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes vermeld in de lijst van ingekomen stukken. De raad kan echter besluiten om bepaalde onderwerpen verder te onderzoeken of te bespreken op basis van de inhoud van de stukken.
SMART en Inconsistenties:
De ingekomen stukken zelf zijn niet geformuleerd als SMART-doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld, maar de stukken zijn voornamelijk ter kennisgeving aangenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie in de ingekomen stukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in de ingekomen stukken.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in de lijst van ingekomen stukken.
Deze analyse is gebaseerd op de beperkte informatie die beschikbaar is in de lijst van ingekomen stukken. Voor een gedetailleerdere analyse zou meer context of inhoudelijke informatie over elk stuk nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Handhavingsbeleid Beschermd stadsgezicht Indexering tarieven Sociaal werk Jeugdhulp Friesland Vergunning Silo Schouten Statement Follow the MoneyVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 09.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
Agendapunt 11 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Marrekrite
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 12 Begrotingswijziging 2024 FUMO
Gemeente Waadhoeke stemt in met hogere bijdrage aan FUMO: "Efficiëntie moet omhoog"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met een verhoging van de bijdrage aan de FUMO voor 2024. De stijging is noodzakelijk vanwege de invoering van de nieuwe Omgevingswet, die zorgt voor een verschuiving van taken naar de omgevingsdienst. De raad dringt aan op meer efficiëntie binnen de FUMO.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 5 oktober 2023 werd het voorstel om de bijdrage aan de FUMO te verhogen van € 1.087.587 naar € 1.254.219 besproken. Deze verhoging van € 166.632 is volgens de gemeente nodig vanwege de extra taken die de FUMO krijgt door de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. De wet vereist een snellere afhandeling van vergunningaanvragen, wat extra personeel noodzakelijk maakt."Geen structurele compensatie van het Rijk"
Een belangrijk punt van zorg tijdens het debat was het ontbreken van structurele compensatie van het Rijk voor de extra kosten die de Omgevingswet met zich meebrengt. "Het Rijk is demissionair en het kan nog wel even duren voordat er een nieuw kabinet is dat hierover beslist," merkte raadslid Hof van Gemeentebelangen op. Wethouder Rients erkende dit probleem en gaf aan dat de verwachting is dat er uiteindelijk wel compensatie zal komen, maar dat dit nog niet zeker is.
Efficiëntie en controle
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ook een zienswijze ingediend waarin de FUMO wordt aangespoord om efficiënter te werken. "De invoering van de Omgevingswet kan als natuurlijk moment dienen om meer efficiëntie in de bedrijfsvoering te brengen," aldus raadslid Osinga. De raad wil op de hoogte gehouden worden van de reactie van de FUMO op deze zienswijze.
Dekken van extra kosten
Om de extra kosten te dekken, stelt de gemeente voor om gebruik te maken van onvoorziene middelen en de bestemmingsreserve Omgevingswet. De raad stemde in met deze aanpak, maar benadrukte dat er terughoudend moet worden omgegaan met het inhuren van tijdelijk personeel. "We moeten voorzichtig zijn en eerst ondervinden wat de Omgevingswet met zich meebrengt," aldus wethouder Rients.
Met de instemming van de gemeenteraad kan de gemeente Waadhoeke zich nu voorbereiden op de veranderingen die de Omgevingswet met zich meebrengt, terwijl ze tegelijkertijd de FUMO aanspoort tot meer efficiëntie en controle.
Samenvatting
De FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) heeft een begrotingswijziging voor 2024 voorgesteld vanwege de impact van de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt. Deze wet zorgt voor een verschuiving van vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken (VTH-taken) van gemeenten naar de omgevingsdienst, en vereist snellere afhandeling van vergunningaanvragen. De gemeente Waadhoeke moet hierdoor haar bijdrage aan de FUMO verhogen van € 1.087.587 naar € 1.254.219, een stijging van € 166.632. De kostenstijging wordt deels veroorzaakt door de noodzaak om extra personeel aan te nemen. Er is echter nog geen structurele compensatie van het Rijk ontvangen voor deze veranderingen. De gemeente stelt voor om de extra kosten te dekken uit onvoorziene middelen en de bestemmingsreserve Omgevingswet. Er wordt ook een zienswijze ingediend om de FUMO aan te sporen tot meer efficiëntie en om de kengetallen voor de urenbesteding verder naar beneden bij te stellen. De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 5 oktober 2023 ingestemd met deze voorstellen.
Gemeente Waadhoeke stimt yn mei hegere bydrage oan FUMO: "Effisjinsje moat omheech"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei in ferheging fan de bydrage oan de FUMO foar 2024. De stiging is needsaaklik fanwege de ynfiering fan de nije Omjouwingswet, dy't soarget foar in ferskowing fan taken nei de omjouwingsdients. De ried docht in oprop foar mear effisjinsje binnen de FUMO.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 5 oktober 2023 waard it foarstel om de bydrage oan de FUMO te ferheegjen fan € 1.087.587 nei € 1.254.219 besprutsen. Dizze ferheging fan € 166.632 is neffens de gemeente nedich fanwegen de ekstra taken dy't de FUMO krijt troch de nije Omjouwingswet, dy't op 1 jannewaris 2024 yn wurking treedt. De wet freget om in snellere ôfhanling fan fergunningsoanfraach, wat ekstra personiel needsaaklik makket."Net strukturele kompensaasje fan it Ryk"
In wichtich punt fan soarch tiidens it debat wie it ûntbrekken fan strukturele kompensaasje fan it Ryk foar de ekstra kosten dy't de Omjouwingswet meibringt. "It Ryk is demissionair en it kin noch wol even duorje foardat der in nij kabinet is dat hjir oer beslút," neamde riedslid Hof fan Gemeentebelangen. Wethâlder Rients erkende dit probleem en joech oan dat de ferwachting is dat der úteinlik wol kompensaasje komme sil, mar dat dit noch net wis is.
Effisjinsje en kontrole
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ek in sichtwize yntsjinne dêr't de FUMO oanmoedige wurdt om effisjinter te wurkjen. "De ynfiering fan de Omjouwingswet kin as natuerlik momint tsjinst dwaan om mear effisjinsje yn de bedriuwsfoering te bringen," sa sei riedslid Osinga. De ried wol op 'e hichte hâlden wurde fan de reaksje fan de FUMO op dizze sichtwize.
Dekken fan ekstra kosten
Om de ekstra kosten te dekken, stelt de gemeente foar om gebrûk te meitsjen fan ûnfoarsiene middels en de bestimmingsreserve Omjouwingswet. De ried stimde yn mei dizze oanpak, mar benadrukte dat der terughâldend omgien wurde moat mei it ynhieren fan tydlik personiel. "Wy moatte foarsichtich wêze en earst ûnderfine wat de Omjouwingswet meibringt," sa sei wethâlder Rients.
Mei de tastimming fan de gemeenteried kin de gemeente Waadhoeke him no foarbereidzje op de feroaringen dy't de Omjouwingswet meibringt, wylst se tagelyk de FUMO oanmoediget ta mear effisjinsje en kontrole.
Samenvatting
De FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) hat in begrotingswiziging foar 2024 foarsteld fanwege de ynfloed fan de nije Omjouwingswet, dy't op 1 jannewaris 2024 yn wurking treedt. Dizze wet soarget foar in ferskowing fan fergunningferliening-, tafersjoch- en hantearingsaken (VTH-saken) fan gemeenten nei de omjouwingsdients, en freget om fluchtere ôfhanling fan fergunningsoanfragen. De gemeente Waadhoeke moat hjirmei har bydrage oan de FUMO ferheegje fan € 1.087.587 nei € 1.254.219, in stiging fan € 166.632. De kostestiging wurdt diels feroarsake troch de needsaak om ekstra personiel oan te nimmen. Der is lykwols noch gjin strukturele kompensaasje fan it Ryk ûntfongen foar dizze feroaringen. De gemeente stelt foar om de ekstra kosten te dekken út ûnfoarsiene middels en de bestimmingsreserve Omjouwingswet. Der wurdt ek in sichtwize yntsjinne om de FUMO oan te spoarderjen ta mear effisjinsje en om de kengetallen foar de oerebesteding fierder nei beneden by te stellen. De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 5 oktober 2023 ynstimd mei dizze foarstellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging 2024 FUMO". Het voorstel betreft een wijziging van de begroting van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor 2024, noodzakelijk door de invoering van de Omgevingswet. Deze wet leidt tot een verschuiving van taken van gemeenten naar de FUMO, met name op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH-taken). De begrotingswijziging omvat een structurele bijdrage van € 87.000 en een incidentele bijdrage van € 79.632. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de wijziging, een zienswijze in te dienen en de conceptbrief aan de FUMO te verzenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de begrotingswijziging en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele punten van kritiek, zoals het gebrek aan efficiëntie en de noodzaak van extra personeel, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de begrotingswijziging, een zienswijze indienen en de conceptbrief aan de FUMO goedkeuren en verzenden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de extra financiële bijdragen en de zienswijze over de efficiëntie en personeelsuitbreiding bij de FUMO.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor efficiëntieverbeteringen. Er zijn ook inconsistenties, zoals de vraag of extra personeel noodzakelijk is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging goed te keuren, de financiële bijdragen vast te stellen en de zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een stijging van de bijdrage aan de FUMO met € 166.632. De kosten worden gedekt door een begrotingswijziging ten laste van onvoorzien en de bestemmingsreserve Omgevingswet. Er is geen structurele compensatie van het Rijk ontvangen, maar deze wordt wel verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) Begrotingswijziging 2024 VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) Structurele bijdrage Incidentele bijdrage Personeelsuitbreiding Provincie Fryslân Bestemmingsreserve EfficiëntieVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
Agendapunt 10 Zienswijze gewijzigde gemeenschappelijke regeling Fryslân West/Empatec
Gemeenteraden Fryslân-West zetten stap naar versterkte democratische controle
De vier gemeenteraden van De Fryske Marren, Harlingen, Súdwest-Fryslân en Waadhoeke hebben gezamenlijk een zienswijze opgesteld om de democratische legitimatie binnen de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West te versterken. Dit initiatief volgt op de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022.
Samenvatting
De tekst betreft een zienswijze over de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West als gevolg van de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. Deze wetswijziging beoogt de democratische legitimatie en de rol van gemeenteraden in gemeenschappelijke regelingen te versterken. De vier deelnemende gemeenteraden (De Fryske Marren, Harlingen, Súdwest-Fryslân en Waadhoeke) hebben gezamenlijk een concept-zienswijze opgesteld, die in september 2023 wordt vastgesteld en aan de colleges van B&W wordt aangeboden. De radenwerkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de vier gemeenteraden, heeft externe adviseurs ingeschakeld om de zienswijze te formuleren. Een belangrijk onderdeel van de zienswijze is het verzoek aan het Algemeen Bestuur om een gemeenschappelijke adviescommissie in te stellen, die de uitvoering van haar taken zal evalueren en een maandelijkse vergoeding zal ontvangen. De instelling van deze commissie heeft financiële en organisatorische implicaties, die in de begroting van de GR Fryslân-West/Empatec moeten worden verwerkt. De zienswijze benadrukt het belang van een eenduidige aanpak door de vier gemeenteraden en de integrale verwerking van de zienswijze in de gewijzigde GR.
Gemeenterieden Fryslân-West sette stêd nei fersterke demokratyske kontroale.
De fjouwer gemeenterieden fan De Fryske Marren, Harns, Súdwest-Fryslân en Waadhoeke hawwe tegearre in sicht opsteld om de demokratyske legitimaasje binnen de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West te fersterkjen. Dit ynisjatyf folget op de wetswiziging fan de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 july 2022.
Samenvatting
De tekst hat te krijen mei in beskôging oer de oanpassing fan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West as gefolch fan de feroaring fan de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 july 2022. Dizze wetswiziging hat as doel om de demokratyske legitimaasje en de rol fan gemeenterieden yn gemeenschappelijke regelingen te fersterkjen. De fjouwer dielnimmende gemeenterieden (De Fryske Marren, Harlingen, Súdwest-Fryslân en Waadhoeke) hawwe sûntemiid in konsept-beskôging opsteld, dy't yn septimber 2023 fêststeld wurdt en oan de kolleezjes fan B&W oanbean wurdt. De riedswurkgroep, besteande út fertegenwurdigers fan de fjouwer gemeenterieden, hat eksterne adviseurs ynskeakele om de beskôging te formulieren. In wichtich ûnderdiel fan de beskôging is it fersyk oan it Algemien Bestjoer om in gemeenschappelijke advyskommisje yn te stellen, dy't de útfiering fan har taken evaluerje sil en in moannelekse fergoeding ûntfange sil. De ynstelling fan dizze kommisje hat finansjele en organisatoaryske implikaasjes, dy't yn de begrutting fan de GR Fryslân-West/Empatec ferwurke wurde moatte. De beskôging benadrukt it belang fan in iendúdige oanpak troch de fjouwer gemeenterieden en de yntegrale ferwurking fan de beskôging yn de feroare GR.
-
2023 Opzet en besluit instelling gemeenschappelijke adviescommissie GR Fryslân-West Empatec DEF 16072023.pdf analyse
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Instelling gemeenschappelijke adviescommissie GR Fryslân-West/Empatec
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opzet en besluit instelling gemeenschappelijke adviescommissie GR Fryslân-West/Empatec." Het voorstel richt zich op de oprichting van een gemeenschappelijke adviescommissie voor de GR Fryslân-West/Empatec, met als doel de democratische legitimatie en de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden te versterken. De commissie zal bestaan uit raadsleden van de deelnemende gemeenten en zal zich richten op inhoudelijke advisering en monitoring van de GR/Empatec. Het voorstel omvat de taken, bevoegdheden en samenstelling van de commissie, evenals de financiële vergoeding voor de leden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de instelling van de adviescommissie, zoals de samenstelling, taken, bevoegdheden en financiële compensatie. Het lijkt volledig in de context van de doelstellingen en wettelijke vereisten.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de instelling van de adviescommissie en het benoemen van raadsleden als leden van de commissie. De raad moet ook besluiten over de evaluaties van de commissie en kan zienswijzen indienen over bepaalde onderwerpen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de commissie, de taken die aan de commissie worden toevertrouwd, en de mate van financiële compensatie voor de leden. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke onderwerpen onder de GR-regeling vallen en welke door de adviescommissie worden behandeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de taken en verantwoordelijkheden van de commissie. Het is tijdgebonden met geplande evaluaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de commissie moet nog worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gemeenschappelijke adviescommissie in te stellen, de leden te benoemen, en de evaluaties te plannen. Ook moet de raad de financiële verordening voor de vergoeding van de commissieleden vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraden intensief betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de adviescommissie. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent de noodzaak van financiële compensatie voor de extra tijdsinvestering van raadsleden in de adviescommissie. De vergoeding wordt bepaald door de gemeenteraad en kan variëren afhankelijk van de inwonersklasse van de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking voor deze kosten genoemd, maar het wordt gesuggereerd dat dit binnen de bestaande budgetten van de gemeenten kan worden geregeld. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Zienswijze nota" met betrekking tot de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West. De wijziging van de Wgr, die per 1 juli 2022 is ingegaan, beoogt de democratische legitimatie en de rol van gemeenteraden in gemeenschappelijke regelingen te versterken. De GR Fryslân-West moet voor 1 juli 2024 worden aangepast aan deze wetswijziging. Een intergemeentelijke radenwerkgroep heeft een concept-zienswijze opgesteld, die door de vier betrokken gemeenteraden moet worden vastgesteld. Het voorstel omvat ook de instelling van een gemeenschappelijke adviescommissie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de aanleiding, de beoogde effecten, en de stappen die moeten worden genomen. Het bevat ook een motivering en argumenten voor de voorgestelde zienswijze en de instelling van een adviescommissie.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de zienswijze en het verzoeken om de instelling van een gemeenschappelijke adviescommissie. De raad moet ook instemmen met de vergoeding voor de commissieleden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de zienswijze, de instelling van de adviescommissie, en de vergoeding voor de commissieleden. Er moeten keuzes worden gemaakt over de invulling van de rol van de gemeenteraden binnen de GR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de aanpassing van de GR. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de financiële gevolgen, die nog niet volledig zijn ingeschat.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze vast te stellen, de instelling van de adviescommissie te verzoeken, en de vergoeding voor de commissieleden goed te keuren.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers vermeld, maar er is wel sprake van intergemeentelijke samenwerking en betrokkenheid van raadsleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De instelling van de adviescommissie brengt financiële gevolgen met zich mee, zoals een maandelijkse vergoeding voor de leden. De exacte kosten zijn nog niet goed in te schatten en moeten worden opgenomen in de begroting van de GR Fryslân-West/Empatec.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wetswijziging Gemeenschappelijke Regelingen (GR) Zienswijze Adviescommissie Democratische legitimatie Externe adviseurs Participatiewet Evaluatie Rechtspositiebesluit BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 13 Achtste begrotingswijziging 2023
Gemeenteraad Waadhoeke: Cultuurbudget Moet van de Plank
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de achtste wijziging van de programmabegroting 2023. Deze wijziging, voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders, beoogt de budgetten aan te passen aan de huidige ontwikkelingen. Tijdens het debat op 5 oktober 2023 klonk echter een dringende oproep om het cultuurbudget niet langer ongebruikt te laten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de programmabegroting te wijzigen, met als doel de financiële posities zoals de post onvoorzien en diverse reserves actueel te houden, goedgekeurd. Toch was er een belangrijk punt van discussie: het ongebruikte cultuurbudget van 300.000 euro.Mevrouw Van der Werf van de Van der Sand-fractie uitte haar zorgen over het geld dat nog steeds op de plank ligt. "Drie ton voor cultuur, en zover wij weten, hebben de culturele instellingen van Waadhoeke dat geld hard nodig," benadrukte ze. Ze riep op om een plan te maken en het geld te gebruiken om de cultuursector te ondersteunen. "Laat dat geld niet meer op de plank liggen," was haar dringende oproep.
Mevrouw Osinga van de VVD sloot zich hierbij aan, hoewel haar fractie instemde met de begrotingswijziging, maakte ze een kanttekening bij het beheerplan openbaar groen. Ze vroeg wethouder Dijkstra om duidelijkheid over de bestemming van het cultuurbudget. "Het lijkt me logisch dat er wat mee moet gebeuren," zei ze.
Wethouder Dijkstra erkende de oproep en gaf aan dat er gewerkt wordt aan een plan. "We zijn nog bezig met het zoeken naar de juiste bestemming," legde hij uit. "We willen graag dat onze culturele instellingen over het geld kunnen beschikken, maar we moeten eerst een duidelijk plan hebben."
De gemeenteraad lijkt vastberaden om het cultuurbudget zo snel mogelijk te besteden, maar de exacte bestemming blijft vooralsnog onduidelijk. De toezegging van de wethouder om met een plan te komen, biedt echter hoop voor de culturele instellingen in Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 5 oktober 2023 besloten om de achtste wijziging van de programmabegroting 2023 vast te stellen. Deze wijziging is voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders en werd behandeld op 5 september 2023. Het doel van de wijziging is om de budgetten aan te passen aan de huidige ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona actueel zijn. Na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen van deze besluiten zijn gedetailleerd in een bijlage bij het besluit.
Gemeenteried Waadhoeke: Kultuerbudzjet Moat fan 'e Planke.
De ried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de achtste oanpassing fan de programma-begroting 2023. Dizze oanpassing, foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, hat as doel de budzjetten oan te passen oan de hjoeddeistige ûntwikkelingen. Tidens it debat op 5 oktober 2023 kaam lykwols in dringende oprop om it kultuerbudzjet net langer ûngebrûkt te litten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om de programma-begroting te feroarjen, mei as doel de finansjele posysjes lykas de post ûnfoarsjoen en ferskate reserves aktueel te hâlden, goedkard. Lykwols wie der in wichtich punt fan diskusje: it ûngebrûkte kultuerbudget fan 300.000 euro.Frou Van der Werf fan de Van der Sand-fraksje útte har soargen oer it jild dat noch altyd op 'e planke leit. "Trije ton foar kultuer, en sa fier't wy witte, hawwe de kulturele ynstellingen fan Waadhoeke dat jild hurd nedich," benadrukke se. Se roan op om in plan te meitsjen en it jild te brûken om de kultuersektor te stypjen. "Lit dat jild net mear op 'e planke lizze," wie har dringende oprop.
Frou Osinga fan de VVD sloot har hjirby oan, alhoewol har fraksje ynstimd hie mei de begrotingsferoaring, makke se in kanttekening by it behearplan iepenbier grien. Se frege wethâlder Dijkstra om dúdlikheid oer de bestimming fan it kultuerbudget. "It liket my logysk dat der wat mei barre moat," sei se.
Wethâlder Dijkstra erkende de oprop en joech oan dat der wurke wurdt oan in plan. "Wy binne noch dwaande mei it sykjen nei de rjochte bestimming," leit er út. "Wy wolle graach dat ús kulturele ynstellingen oer it jild beskikke kinne, mar wy moatte earst in dúdlik plan ha."
De gemeenteried liket fêstbesluten om it kultuerbudget sa gau mooglik te besteegjen, mar de eksakte bestimming bliuwt foarlopich ûndúdlik. De tastimming fan de wethâlder om mei in plan te kommen, biedt lykwols hoop foar de kulturele ynstellingen yn Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 5 oktober 2023 besletten om de achtste oanpassing fan de programma-begroting 2023 fêst te stellen. Dizze oanpassing is foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en waard behannele op 5 septimber 2023. It doel fan de oanpassing is om de budzjetten oan te passen oan de hjoeddeistige ûntwikkelingen, sadat de finansjele posysjes lykas de post ûnfoarsjoen, de algemiene reserve, de reserve sosjaal domein en de bestimmingsreserve corona aktueel binne. Nei goedkarring troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde. De finansjele gefolgen fan dizze besluten binne detailearre yn in bylage by it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (achtste) van de programmabegroting 2023". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2023, waarbij de budgetten worden aangepast aan de actuele ontwikkelingen. Dit omvat het bijwerken van de stand van de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona. Het doel is om een actueler financieel beeld te geven. De gemeenteraad moet deze wijziging goedkeuren, aangezien zij het budgetrecht hebben volgens de Gemeentewet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een beslissing te nemen. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven vermeld, wat suggereert dat het voorstel als rechttoe rechtaan wordt beschouwd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de begrotingswijziging goed te keuren. Dit is een formele verplichting aangezien de raad het budgetrecht heeft volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld in het voorstel. De wijziging lijkt voornamelijk administratief en gericht op het actualiseren van de financiële gegevens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Het doel is duidelijk: het actualiseren van de begroting. Er zijn geen inconsequenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de achtste wijziging van de programmabegroting 2023 goed te keuren.
Participatie:
Er is geen participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. Dit suggereert dat participatie niet relevant of noodzakelijk werd geacht voor deze administratieve wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft een financiële aanpassing zonder directe impact op duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe deze gevolgen worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting Budgetrecht Gemeentewet Ontwikkelingen Algemene reserve Sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BijlageVerfijning van de zoekopdracht: