27-10-2022 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 003 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.a Vaststellen besluitenlijsten
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 004.b Toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 005 Insprekers
Leeuwarden introduceert verzilverlening voor senioren: "Een stap naar langer zelfstandig wonen"
In een recent raadsvoorstel heeft de gemeente Leeuwarden de invoering van de verzilverlening besproken. Dit nieuwe hypothecaire product is speciaal ontworpen voor woningeigenaren van 57 jaar en ouder, en biedt hen de mogelijkheid om een deel van de overwaarde van hun woning te benutten voor noodzakelijke aanpassingen. Het doel? Langer zelfstandig wonen mogelijk maken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de invoering van de verzilverlening in Leeuwarden, een hypothecair product dat woningeigenaren vanaf 57 jaar in staat stelt een deel van de overwaarde van hun woning te gebruiken voor aanpassingen die langer zelfstandig wonen mogelijk maken. De lening kan ook worden ingezet voor verduurzaming, asbestsanering en hulpdiensten. Het minimale leenbedrag is € 2.500, met een maximum van € 25.000 voor woningaanpassingen en € 5.000 voor hulpdiensten. De gemeente loopt een beperkt risico omdat de lening hypothecair gedekt is tot 80% van de woningwaarde. De financiering verloopt via een fonds bij de SVn, met kosten gedekt door een structureel financieel voordeel. De regeling wordt geïntegreerd in bestaande gemeentelijke processen en gepromoot via het WMO- en duurzaamheidsloket.
Ljouwert yntrodusearret in ferzilvere liening foar âlderen: "In stap nei langer selsstannich wenjen"
Yn in nij riedsforslach hat de gemeente Ljouwert de ynfiering fan de ferzilverling besprutsen. Dit nije húshâldlike produkt is spesjaal ûntwurpen foar wenjeseigeners fan 57 jier en âlder, en biedt harren de mooglikheid om in part fan de oerwearde fan harren wenning te benutten foar needsaaklike oanpassingen. It doel? Langer selsstannich wenje mooglik meitsje.
Samenvatting
It riedsfoarstel befettet de ynfiering fan de ferzilverlening yn Ljouwert, in hûsfinansjeel produkt dat wenjineigeners fan 57 jier en âlder yn steat stelt in part fan de oerwearde fan harren wenning te brûken foar oanpassingen dy't it langer selsstannich wenjen mooglik meitsje. De lening kin ek ynzet wurde foar ferduorsumjen, asbestsanearring en helpdientsen. It minimele leenbedrach is € 2.500, mei in maksimum fan € 25.000 foar wenningoanpassingen en € 5.000 foar helpdientsen. De gemeente rint in beheind risiko om't de lening hûsfinansjeel dekt is oant 80% fan de wenningwearde. De finansiering ferloopt troch in fonds by de SVn, mei kosten dekt troch in struktioneel finansjeel foardiel. De regeling wurdt yntegrearre yn besteande gemeentlike prosessen en promoate troch it WMO- en duorsumensloket.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Invoeren Verzilverlening
Samenvatting: Het voorstel betreft de invoering van de verzilverlening in Leeuwarden, een hypothecair product dat woningeigenaren vanaf 57 jaar in staat stelt een deel van de overwaarde van hun woning te benutten voor woningaanpassingen, verduurzaming, asbestsanering en ondersteuning bij huishoudelijke taken. Het doel is om senioren langer zelfstandig thuis te laten wonen en de druk op het WMO-budget te verminderen. De lening is beperkt tot 80% van de WOZ-waarde van de woning. De gemeente draagt het risico van niet-aflossing, maar dit wordt beperkt door hypothecaire dekking. De financiële impact is positief met een structureel voordeel van €6.700.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de verzilverlening, de doelen, financiële implicaties en risico's. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de communicatie en participatie van de doelgroep.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren en de verordening vaststellen. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de uitvoering en de financiële risico's monitoren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de verzilverlening willen invoeren, gezien de financiële risico's en de impact op senioren. Er moet ook worden overwogen hoe de lening aansluit bij andere gemeentelijke beleidsdoelen, zoals duurzaamheid en sociale zorg.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete evaluatiecriteria (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's van de woningmarktfluctuaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening voor de verzilverlening vast te stellen en de financiële dekking goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat informatie over de lening via het WMO-loket en het duurzaamheidsloket wordt verstrekt, maar er is geen uitgebreid participatieplan voor de doelgroep.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de lening kan worden gebruikt voor woningverduurzaming en asbestsanering.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn positief met een structureel voordeel van €6.700. De kosten worden deels gedekt door de rente-inkomsten en de implementatie binnen bestaande werkprocessen. De gemeente moet echter rekening houden met mogelijke risico's bij fluctuaties in de woningmarkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzilverlening Woningeigenaren Senioren Hypothecair product Overwaarde Woningaanpassingen Verduurzaming Asbestsanering WMO budget CommunicatietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 006 Vragenuur
M.C.M. Waanders - Burgemeester
P. de Cock - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.a Ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een lijst van ingekomen stukken te zijn die tijdens een raadsvergadering van de gemeente Franeker besproken kunnen worden. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar er zijn verschillende onderwerpen die ter kennisname zijn ingediend of waarvoor actie van het college wordt gevraagd. Hieronder volgt een analyse op basis van de vragen:
Titel en Samenvatting:
Er is geen specifieke titel van een voorstel, amendement of motie gegeven. De lijst bevat diverse onderwerpen zoals een landelijk onderzoek naar naleving van alcohol en tabak, jaarverslag van Museum Martena, en zorgen omtrent verkeersveiligheid in Winsum. Elk stuk heeft een andere inhoud en doel.
Volledigheid van het Voorstel:
De volledigheid van elk ingekomen stuk kan variëren. De lijst zelf is een opsomming zonder gedetailleerde inhoud, dus het is moeilijk te beoordelen zonder de volledige documenten.
Rol van de Raad:
De raad kan vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken tijdens de raadsvergadering. Sommige stukken worden ter kennisname aangenomen, terwijl andere aan het college worden overgedragen voor advies of afhandeling.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes hangen af van de inhoud van de ingekomen stukken. Bijvoorbeeld, de raad kan beslissen om actie te ondernemen op basis van de zorgen over verkeersveiligheid of de oproep van de Jongerenraad over biodiversiteit.
SMART en Inconsistenties:
Zonder de volledige inhoud van de ingekomen stukken is het moeilijk te bepalen of ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn geformuleerd. Inconsistenties kunnen niet worden beoordeeld zonder verdere details.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen hoe om te gaan met de ingekomen stukken, bijvoorbeeld door ze ter kennisname aan te nemen of door verdere actie te ondernemen.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de lijst van ingekomen stukken. Dit zou afhangen van de inhoud van elk individueel stuk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt relevant te zijn in het stuk over de oproep van de Jongerenraad over biodiversiteit, maar verdere details zijn nodig om dit te bevestigen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet vermeld in de lijst. Dit zou moeten worden beoordeeld op basis van de inhoud van de individuele stukken.
Voor een gedetailleerde analyse zou toegang tot de volledige documenten van de ingekomen stukken nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Verkeersveiligheid Winsum Integraal Zorgakkoord Kinderopvangtoeslagaffaire Rijksbegroting 2023 Verzilverlening senioren Biodiversiteit Museum Martena Alcohol en tabak naleving Drugsbeleid burgerberaadVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 007.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 008 Herontwikkeling locatie Scheepswerf Draaisma
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:58:21 - 01:08:18 - 01:14:35 - 01:14:35 - 01:18:37 - 01:18:37 - 01:18:41 - 01:18:41 - 01:18:56 - 01:18:56 - 01:20:56 - 01:20:56 - 01:24:18 - 01:24:18 - 01:25:24 - 01:25:24 - 01:37:16 - 01:37:16 - 01:37:37 - 01:37:37 - 01:39:15 - 01:39:15 - 01:39:49 - 01:39:49 - 01:53:43 - 01:53:43 - 01:54:16 - 01:54:16 - 01:54:51 - 01:54:51 - 01:56:12 - 01:56:12 - 01:57:33 - 01:57:33 - 02:03:44 - 02:03:44 - 02:05:40 - 02:05:40 - 02:07:57 - 02:07:57 - 02:08:16 - 02:08:16 - 02:08:42 - 02:08:42 - 02:13:37
Onbekende spreker -
Agendapunt 010 Benoeming nieuw bestuurslid Stichting Heere Godfrieds- of Sint Jansleen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw A. Bijlsma-Posthumus als bestuurslid van de Stichting Heere Godfrieds- of Sint Jansleen. De gemeente Waadhoeke heeft een vacature in het bestuur van deze stichting en draagt mevrouw Bijlsma-Posthumus voor als kandidaat. Na een vergadering op 4 oktober 2022 heeft de raad besloten haar aan te bevelen voor deze positie. Tijdens de raadsvergadering op 27 oktober 2022 is ingestemd met de benoeming.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benoeming van een bestuurslid betreft en alle relevante details, zoals de datum van de vergadering en de betrokken partijen, zijn vermeld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van het voorgedragen bestuurslid te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve benoeming betreft. De raad moet echter wel overwegen of de kandidaat geschikt is voor de functie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de benoeming van mevrouw Bijlsma-Posthumus als bestuurslid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap in het benoemingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. van der Pol
D. van der Pol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
01:14:35 - 01:14:35 - 01:18:37 - 01:18:37 - 01:18:41 - 01:18:41 - 01:18:56 - 01:18:56 - 01:20:56 - 01:20:56 - 01:24:18 - 01:24:18 - 01:25:24 - 01:25:24 - 01:37:16 - 01:37:16 - 01:37:37 - 01:37:37 - 01:39:15 - 01:39:15 - 01:39:49 - 01:39:49 - 01:53:43 - 01:53:43 - 01:54:16 - 01:54:16 - 01:54:51 - 01:54:51 - 01:56:12 - 01:56:12 - 01:57:33 - 01:57:33 - 02:03:44 - 02:03:44 - 02:05:40 - 02:05:40 - 02:07:57 - 02:07:57 - 02:08:16 - 02:08:16 - 02:08:42 - 02:08:42 - 02:13:37 - 02:15:45 - 02:15:45 - 02:16:41 - 02:16:41 - 02:17:25
Agendapunt 011 Aanwijzing Lokale Omroep
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Rotsma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Rotsma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Rotsma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
Agendapunt 012 Meerjarenkoers 2023-2026 VRF
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 013 Uitgangspuntennotitie 2de fase Participatie Omgevingsvisie
Waadhoeke zet volgende stap in Omgevingsvisie: "Participatie is cruciaal"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de uitgangspuntennotitie voor de tweede fase van participatie voor de Omgevingsvisie. Deze stap is essentieel voor de implementatie van de Omgevingswet, die vanaf 1 januari 2023 van kracht is. De notitie legt de basis voor gebiedsbijeenkomsten waarin inwoners en belanghebbenden hun stem kunnen laten horen over lokale thema's en vraagstukken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering benadrukte VVD-raadslid mevrouw Osinga het belang van effectieve communicatie met de burgers. "We willen dat alle geïnteresseerde burgers kunnen deelnemen en dat hun feedback ook weer bij ons terugkomt," stelde Osinga. Ze drong aan op een gedegen communicatieplan om de betrokkenheid van de inwoners te waarborgen.De heer De Jong van de FP-fractie sprak zijn waardering uit voor de notitie, maar maakte zich zorgen over de aandacht voor klimaatverandering. "De zeespiegelstijging vraagt om een Deltaplan-achtige aanpak," waarschuwde De Jong. Hij riep op tot bewustwording en actie vanuit de gemeente om deze uitdaging aan te pakken.
Wethouder Diekstra reageerde op de opmerkingen van de raadsleden en verzekerde dat de communicatie een belangrijk aandachtspunt is. "We willen dat iedereen die betrokken wil zijn, ook daadwerkelijk kan deelnemen," aldus Diekstra. Hij erkende de zorgen over klimaatverandering en benadrukte dat dit een belangrijk onderdeel van de discussie zal zijn in de komende participatieronde.
Met de vaststelling van de notitie kan de tweede fase van participatie van start gaan. Dit betekent dat er binnenkort gebiedsbijeenkomsten georganiseerd zullen worden, waar inwoners en belanghebbenden hun input kunnen geven. Deze input zal uiteindelijk bijdragen aan de totstandkoming van de Omgevingsvisie van Waadhoeke.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Waadhoeke om de uitgangspuntennotitie voor de tweede fase van participatie voor de Omgevingsvisie vast te stellen. De Omgevingswet, die op 1 januari 2023 in werking treedt, verplicht gemeenten om een Omgevingsvisie op te stellen met participatie van de samenleving. De eerste fase van participatie is afgerond en de resultaten zijn bekend. De tweede fase richt zich op gebiedsbijeenkomsten om thema's en vraagstukken per gebied te bespreken. Dit moet leiden tot een integrale discussie en prioritering van keuzes in de Omgevingsvisie. De notitie wordt rechtstreeks aan de raad voorgelegd om het proces te versnellen, aangezien de uitkomsten van eerdere enquêtes en analyses overeenkomen. Na vaststelling van de notitie kan de tweede fase van participatie worden uitgevoerd, waarna de Omgevingsvisie opgesteld kan worden. Inwoners en belanghebbenden worden betrokken volgens de vastgestelde uitgangspunten.
Waadhoeke set folgjende stap yn Omjouwingsfisy: "Partisipaasje is kritysk"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de útgongspuntnota foar de twadde fase fan partisipaasje foar de Omjouwingsfisy. Dizze stap is essensjeel foar de ymplemintearring fan de Omjouwingswet, dy't fanôf 1 jannewaris 2023 fan krêft is. De nota leit de basis foar gebietsgearkomsten dêr't ynwenners en belanghawwenden har stim hearre litte kinne oer lokale tema's en fraachstikken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering benadrukte VVD-riedslid frou Osinga it belang fan effektive kommunikaasje mei de boargers. "Wy wolle dat alle ynteresearre boargers meidwaan kinne en dat har feedback ek wer by ús weromkomt," stelde Osinga. Se drong oan op in goed kommunikaasjeplan om de belutsenheid fan de ynwenners te wierborken.De hear De Jong fan de FP-fraksje útspruts syn wurdearring foar de notysje, mar makke him soargen oer de oandacht foar klimaatferoaring. "De seespegelstijging freget om in Deltaplan-achtige oanpak," warskôge De Jong. Hy ropt op ta bewustwurding en aksje fanút de gemeente om dizze útdaging oan te pakken.
Wethâlder Diekstra reagearre op de opmerkings fan de riedsleden en fersekere dat de kommunikaasje in wichtich oandachtspunt is. "Wy wolle dat elkenien dy't belutsen wêze wol, ek daadwurklik meidwaan kin," sa Diekstra. Hy erkende de soargen oer klimaatferoaring en benadrukte dat dit in wichtich ûnderdiel fan de diskusje wêze sil yn de kommende partisipaasjerûnte.
Mei de fêststelling fan de notysje kin de twadde fase fan partisipaasje fan start gean. Dat betsjut dat der binnenkoart gebietsbyienkomsten organisearre wurde sille, dêr't ynwenners en belanghawwenden har ynpit jaan kinne. Dizze ynpit sil úteinlik bydrage oan de ta stân kommen fan de Omjouwingsfyzje fan Waadhoeke.
Samenvatting
It foarstel oan de ried fan Waadhoeke is om de útgongspuntnotysje foar de twadde fase fan partisipaasje foar de Omjouwingsfisy fêst te stellen. De Omjouwingswet, dy't op 1 jannewaris 2023 yn wurking treedt, ferplichtet gemeenten om in Omjouwingsfisy op te stellen mei partisipaasje fan de mienskip. De earste fase fan partisipaasje is ôfrûn en de resultaten binne bekend. De twadde fase rjochtet him op gebietsbyienkomsten om tema's en fraachstikken per gebiet te besprekken. Dit moat liede ta in yntegrale diskusje en prioritering fan karren yn de Omjouwingsfisy. De notysje wurdt rjochtstreeks oan de ried foarlein om it proses te fersnellen, om't de útkomsten fan eardere enkêtes en analizes oerienkomme. Nei fêststelling fan de notysje kin de twadde fase fan partisipaasje útfierd wurde, wêrnei't de Omjouwingsfisy opsteld wurde kin. Ynwenners en belanghawwenden wurde belutsen neffens de fêststelde útgongspunten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitgangspuntennotitie 2de fase participatie Omgevingsvisie". Het voorstel betreft de vaststelling van een uitgangspuntennotitie voor de tweede fase van participatie in het kader van de Omgevingsvisie voor de gemeente Waadhoeke. De Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2023 in werking treedt, verplicht gemeenten om een Omgevingsvisie op te stellen met participatie van de samenleving. De eerste fase van participatie is afgerond en de resultaten zijn bekend. De tweede fase richt zich op gebiedsbijeenkomsten om thema's en vraagstukken per gebied te bespreken, met als doel een integrale discussie en prioritering van keuzes voor de Omgevingsvisie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het een duidelijke structuur biedt voor de tweede fase van participatie en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden benadrukt. Het bevat ook een verwijzing naar relevante bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de uitgangspuntennotitie en het maken van keuzes voor de Omgevingsvisie. De raad is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de notitie en het begeleiden van het participatieproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de uitgangspuntennotitie en de aanpak van de tweede fase van participatie. Dit omvat het bepalen van de prioriteiten en thema's die in de Omgevingsvisie aan bod komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke doelen en een tijdlijn voor de participatieprocessen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de uitgangspuntennotitie voor de tweede fase van participatie voor de Omgevingsvisie Waadhoeke.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en beschrijft hoe inwoners, stakeholders en andere belanghebbenden betrokken zullen worden bij het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de thema's en vraagstukken die tijdens de participatie aan bod komen.
Financiële gevolgen:
Er is budget beschikbaar voor de invoering van de Omgevingswet, inclusief de kosten voor het participatieproces en het opstellen van de Omgevingsvisie. Het voorstel geeft aan dat hiermee rekening is gehouden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Omgevingswet Uitgangspuntennotitie Inwoners Procesvoorstel Stappenplan Dilemma’s Gebiedsbijeenkomsten CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 014 Kadeherstel zwaaikom Van Harinxmakanaal
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Bernita Hakvoort
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 015 Twaalfde begrotingswijziging van de programmabegroting 2022
Gemeenteraad Waadhoeke Stemt in met Begrotingswijziging zonder Vragen
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft unaniem ingestemd met de twaalfde wijziging van de programmabegroting 2022. Deze aanpassing zorgt ervoor dat de financiële reserves van de gemeente up-to-date blijven, ondanks de afwezigheid van debat of vragen tijdens de raadsvergadering.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 27 oktober 2022 besloten om de twaalfde wijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen. Deze wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, waardoor de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. Het besluit is genomen op basis van het voorstel van het college van burgemeester en wethouders, opgesteld op 11 oktober 2022. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn gedetailleerd in bijlage 1 van het document. Het besluit is juridisch gebaseerd op de Gemeentewet, het BBV en de Verordening 212 Financiële verordening.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei begrotingswiziging sûnder fragen.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ienriedich ynstimd mei de tolftse oanpassing fan de programma-begroting 2022. Dizze oanpassing soarget derfoar dat de finansjele reserve fan de gemeente up-to-date bliuwe, ûndanks de ôfwêzichheid fan debat of fragen tiidens de riedsfergadering.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 27 oktober 2022 besletten om de tolftse oanpassing fan de programmabegroting 2022 fêst te stellen. Dizze oanpassing is bedoeld om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen, wêrtroch de finansjele posysjes lykas de post ûnfoarsjoen, de algemiene reserve, de reserve sosjaal domein en de bestimmingsreserve corona up-to-date binne. It beslút is nommen op basis fan it foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, opsteld op 11 oktober 2022. De finansjele gefolgen fan dizze oanpassingen binne detailearre yn bylage 1 fan it dokumint. It beslút is juridysk basearre op de Gemeentewet, it BBV en de Ferordening 212 Finansjele ferordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Twaalfde begrotingswijziging van de programmabegroting 2022". Het voorstel betreft het vaststellen van de twaalfde wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2022. Deze wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. Het voorstel is een standaardprocedure binnen het budgetrecht van de gemeenteraad, zoals vastgelegd in de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een besluit te nemen over de begrotingswijziging. De relevante cijfers en financiële gevolgen zijn opgenomen in een bijlage, wat gebruikelijk is voor dergelijke voorstellen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de begrotingswijziging. Dit valt onder hun budgetrecht, zoals bepaald in de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes genoemd in het voorstel. Het betreft een technische aanpassing van de begroting om deze actueel te houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het gericht is op het vaststellen van een begrotingswijziging. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de twaalfde begrotingswijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel, wat gebruikelijk kan zijn bij technische begrotingswijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe eventuele extra kosten gedekt worden, wat mogelijk in de bijlage verder wordt toegelicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2022 Begrotingswijziging Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Verordening 212 (Financiële verordening)Verfijning van de zoekopdracht: