15-02-2024 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 03 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijst voorgaande raadsvergadering d.d. 25-01-2024
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04.b Vaststellen toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 05 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 06 Vragenuur:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J.J. Zijlstra - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Vroonland - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. Cuperus - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van de ingekomen stukken die op de agenda staan voor de raadsvergadering van 15 februari 2024. Er is echter geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, dus ik zal de vragen beantwoorden in de context van de ingekomen stukken.
1. Titel en samenvatting: Er is geen specifieke titel voor een voorstel, amendement of motie. De ingekomen stukken omvatten onderwerpen zoals het vervangen van een kunstgrasveld, een vergunningaanvraag, partijbeginselen, en een rapport over de opwarming van de aarde. Deze stukken worden voornamelijk ter kennisgeving aangenomen of in handen gesteld van het college voor afdoening.
2. Volledigheid van het voorstel: De ingekomen stukken lijken volledig te zijn in de context van hun doel, namelijk het informeren van de raad en het doorverwijzen van specifieke zaken naar het college voor verdere afhandeling.
3. Rol van de raad: De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en kan tijdens de vergadering vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen. De raad besluit ook over de afdoening van deze stukken.
4. Politieke keuzes: Er zijn geen directe politieke keuzes die uit de ingekomen stukken voortvloeien, aangezien de meeste stukken ter kennisgeving worden aangenomen of door het college worden afgehandeld.
5. SMART en inconsequenties: De ingekomen stukken zijn niet specifiek geformuleerd als SMART-doelstellingen, aangezien ze voornamelijk informatief van aard zijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties op basis van de verstrekte informatie.
6. Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken, zoals het in handen stellen van het college of het voor kennisgeving aannemen.
7. Participatie: Er is geen specifieke vermelding van participatie in de ingekomen stukken. Dit kan impliceren dat participatie niet direct relevant is voor de afhandeling van deze stukken.
8. Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt genoemd in het stuk over de opwarming van de aarde, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is. Echter, de raad neemt dit stuk alleen voor kennisgeving aan.
9. Financiële gevolgen: Er zijn geen specifieke financiële gevolgen genoemd in de ingekomen stukken, behalve mogelijk impliciet in het stuk over het vervangen van het kunstgrasveld. De dekking van eventuele kosten wordt niet besproken in de verstrekte informatie.
Samenvattend, de ingekomen stukken dienen voornamelijk ter informatie en afhandeling door het college, met beperkte directe betrokkenheid van de raad in termen van besluitvorming of politieke keuzes.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Raadsvergadering Afhandelen Kunstgrasveld Schatzenburg Oudebildtdijk 316 Vergunning Silo Schouten Partijbeginselen Opwarming van de Aarde Financieel toezicht Begroting 2024Verfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 09 Aanpassing beleid huisvesting arbeidsmigranten
Gemeente Waadhoeke Debatteert over Huisvesting Arbeidsmigranten: "De Leefbaarheid Moet Gewaarborgd Blijven"
In een intens debat heeft de gemeenteraad van Waadhoeke gesproken over het nieuwe beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Het voorstel, dat onder andere een verhoging van het aantal migranten per locatie buiten de bebouwde kom omvat, stuitte op zowel steun als zorgen vanuit de gemeenschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering in Waadhoeke werd het voorstel voor de huisvesting van arbeidsmigranten uitvoerig besproken. Het college stelde voor om het maximale aantal arbeidsmigranten per locatie buiten de bebouwde kom te verhogen tot 150, met een maximum van 50 per gebouw. Dit voorstel is gebaseerd op een adviesrapport van KAW en ervaringen van andere gemeenten.Mevrouw Terpstra, een inspreekster, uitte haar zorgen over de onbekendheid van het exacte aantal arbeidsmigranten in de gemeente. "Hoeveel grootschalige locaties hebben we het nu over?" vroeg ze zich af. Ze benadrukte dat het woon- en leefklimaat van huidige bewoners niet zomaar opzijgeschoven mag worden voor het algemeen belang.
De raad diende vier amendementen in om het voorstel aan te passen. De FNP stelde voor om het aantal arbeidsmigranten per gebouw te beperken tot 50 en benadrukte het belang van goede inpassing in het landschap. "We moeten ervoor zorgen dat de leefbaarheid in de dorpen behouden blijft," aldus de heer De Jong van de FNP.
Het CDA pleitte voor een langere vergunningstermijn van twintig jaar voor grootschalige projecten, om ondernemers zekerheid te bieden. "Een terugverdientijd van tien jaar is vaak te kort," stelde de heer Sinnema van het CDA.
De VVD vroeg naar de betrokkenheid van omwonenden bij de plannen en de effecten van het verbod op kamergewijze verhuur. "Zijn de voorzieningen in de dorpen wel berekend op zoveel nieuwe bewoners?" vroeg mevrouw Osinga van de VVD.
Wethouder Arends reageerde op de zorgen en benadrukte dat het doel van het beleid is om de dorpen te ontlasten en adequate huisvesting te bieden. "We willen de leefbaarheid waarborgen en tegelijkertijd ondernemers de ruimte geven," aldus Arends.
Na een schorsing werden de amendementen besproken en aangenomen. Het voorstel werd uiteindelijk met de wijzigingen goedgekeurd. De raad sprak de hoop uit dat de aanpassingen zullen bijdragen aan een betere balans tussen de belangen van arbeidsmigranten, ondernemers en inwoners van Waadhoeke.
Samenvatting
Het college van de gemeente Waadhoeke stelt aanpassingen voor in het beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten, gebaseerd op een adviesrapport van KAW uit 2023, praktijkervaringen van andere gemeenten en een kernsessie van december 2023. De voorgestelde wijzigingen omvatten: het verhogen van het maximale aantal arbeidsmigranten per locatie buiten de bebouwde kom tot 150, met een maximum van 50 per gebouw; het voorlopig niet verlenen van nieuwe vergunningen voor kamergewijze verhuur en het uitvoeren van een onderzoek naar de effecten hiervan op alle doelgroepen; besluitvorming over maatwerklocaties op basis van advies van belanghebbenden in plaats van consensus; en het uitbreiden van de capaciteit voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. De financiële gevolgen voor 2024 worden gedekt uit onvoorziene incidentele middelen. Het doel van deze aanpassingen is om voldoende en goede huisvesting voor arbeidsmigranten te bieden, de leefbaarheid in dorpen en wijken te bevorderen en een positief investeringsklimaat te realiseren.
Gemeente Waadhoeke Debatteart oer Hûsfeesting Arbeidsmigranten: "De Leefberens Moat Gewaarborgd Bliuwe"
Yn in yntins debat hat de gemeenteried fan Waadhoeke praat oer it nije belied foar de hûsfeesting fan arbeidsmigranten. It foarstel, dat ûnder oaren in ferheging fan it oantal migranten per lokaasje bûten de bewenne kom befettet, stjitte op stipe en sorgen fanút de mienskip.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiden de riedsfergadering yn Waadhoeke waard it foarstel foar de hûsfeesting fan arbeidsmigranten út en troch besprutsen. It kolleezje stelde foar om it maksimale oantal arbeidsmigranten per lokaasje bûten de bewenne kom te ferheegjen nei 150, mei in maksimum fan 50 per gebou. Dit foarstel is basearre op in advysrapport fan KAW en ûnderfiningen fan oare gemeenten.Frou Terpstra, in ynsprekker, utere har sorgen oer it ûnbekende oantal arbeidsmigranten yn de gemeente. "Hoeveel grutskalige lokaasjes hawwe wy it no oer?" frege se har ôf. Se benadrukke dat it wen- en libbensklimaat fan hjoeddeiske bewenners net sa mar oan de kant skood wurde mei foar it algemien belang.
De ried diene fjouwer amindeminten yntsjin om it foarstel oan te passen. De FNP stelde foar om it oantal arbeidsmigranten per gebou te beheinen ta 50 en benadrukke it belang fan goede ynpassing yn it lânskip. "Wy moatte derfoar soargje dat de leefberens yn de doarpen behâlden bliuwt," sa sei de hear De Jong fan de FNP.
It CDA pleite foar in langere fergunningstermyn fan tweintich jier foar grutskalige projekten, om ûndernimmers sekerheid te bieden. "In weromferdientiid fan tsien jier is faak te koart," stelde de hear Sinnema fan it CDA.
De VVD frege nei de belutsenheid fan omwenners by de plannen en de effekten fan it ferbod op keamerferhier. "Binne de foarsjennings yn de doarpen wol berekkene op sa'n soad nije bewenners?" frege frou Osinga fan de VVD.
Wethâlder Arends reagearre op de sorgen en benadrukke dat it doel fan it belied is om de doarpen te ûntlêsten en adekwaat hûsfeesting te bieden. "Wy wolle de leefberens warberje en tagelyk ûndernimmers de romte jaan," sa sei Arends.
Nei in skorsing waarden de amindeminten besprutsen en oannommen. It foarstel waard úteinlik mei de feroaringen goedkard. De ried spruts de hoop út dat de oanpassings bydrage sille oan in bettere balâns tusken de belangen fan arbeidsmigranten, ûndernimmers en ynwenners fan Waadhoeke.
Samenvatting
It kolleezje fan de gemeente Waadhoeke stelt oanpassingen foar yn it belied foar de hûsfeesting fan arbeidsmigranten, basearre op in advysrapport fan KAW út 2023, praktykûnderfinings fan oare gemeenten en in kernesessje fan desimber 2023. De foarstelde feroaringen behelje: it ferheegjen fan it maksimale tal arbeidsmigranten per lokaasje bûten de bewenne kom oant 150, mei in maksimum fan 50 per gebou; it foarlopich net ferlienen fan nije fergunningen foar keammergewiis ferhier en it útfieren fan in ûndersyk nei de effekten hjirfan op alle doelgroepen; beslútfoarming oer maatwurklokaasjes op basis fan advys fan belanghawwenden yn plak fan konsensus; en it útwreidzjen fan de kapasiteit foar fergunningferliening, tafersjoch en hânfesting. De finansjele gefolgen foar 2024 wurde dekt út ûnfoarsjene ynsidintele middels. It doel fan dizze oanpassingen is om genôch en goede hûsfeesting foar arbeidsmigranten te bieden, de leefberens yn doarpen en wyken te befoarderjen en in posityf ynfesteringsklimaat te realisearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aanpassing beleid huisvesting arbeidsmigranten
Samenvatting: Het voorstel beoogt aanpassingen in het beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de gemeente Waadhoeke. Het college stelt voor om het maximale aantal arbeidsmigranten per locatie buiten de bebouwde kom te verhogen tot 150, met een maximum van 50 per gebouw. Er worden voorlopig geen nieuwe vergunningen voor kamergewijze verhuur verleend, en er wordt een onderzoek gestart naar de effecten hiervan. Besluitvorming over maatwerklocaties zal plaatsvinden op basis van advies van belanghebbenden. De capaciteit voor vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt tijdelijk uitgebreid. De financiële gevolgen worden gedekt uit de post onvoorzien.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het bevat concrete maatregelen, financiële implicaties en een duidelijke motivering voor de voorgestelde wijzigingen. Echter, er ontbreekt specifieke informatie over de participatie van arbeidsmigranten zelf in het besluitvormingsproces.
Rol van de raad
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen, input te geven tijdens de Kernsessie, en uiteindelijk een besluit te nemen over de voorgestelde beleidsaanpassingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen het bieden van voldoende huisvesting voor arbeidsmigranten en het waarborgen van de leefbaarheid in dorpen en wijken. Ook moet de raad keuzes maken over de mate van regulering van kamergewijze verhuur en de uitbreiding van de capaciteit voor toezicht en handhaving.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het bevat specifieke en meetbare doelen, zoals de verhoging van het aantal arbeidsmigranten per locatie. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de structurele inbedding van de coördinator en de evaluatie van de tijdelijke maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van arbeidsmigranten zelf lijkt onderbelicht.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde beleidsaanpassingen en de bijbehorende financiële dekking.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zijn geraadpleegd, maar het is onduidelijk in hoeverre arbeidsmigranten zelf zijn betrokken bij het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een tijdelijke uitbreiding van de capaciteit voor vergunningverlening en handhaving, geschat op € 102.000 voor 2024. Dit bedrag wordt gedekt uit de post onvoorzien. Structurele financiering voor de coördinator moet nog worden vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Beleidsaanpassing Leefbaarheid Kamergewijze verhuur Adviesrapport KAW Vergunningverlening Toezicht en handhaving Maatwerklocaties Coördinator huisvesting Grootschalige huisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanpassing beleid huisvesting arbeidsmigranten
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing beleid huisvesting arbeidsmigranten". Het voorstel beoogt aanpassingen in het beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten, gebaseerd op het adviesrapport van KAW 2023, praktijkervaringen van andere gemeenten en een kernsessie. De aanpassingen omvatten onder andere het verruimen van het aantal arbeidsmigranten per locatie buiten de bebouwde kom, het tijdelijk stopzetten van nieuwe vergunningen voor kamergewijze verhuur, en het wijzigen van de besluitvormingsprocedure voor maatwerklocaties. Het doel is om voldoende en kwalitatieve huisvesting te bieden, de leefbaarheid te bevorderen en een positief investeringsklimaat te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een overzicht van de voorgestelde beleidswijzigingen. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de noodzaak voor verder onderzoek naar de effecten van het verbod op kamergewijze verhuur.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en heeft de taak om de voorgestelde beleidswijzigingen te evalueren en te beslissen over de implementatie ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het bieden van voldoende huisvesting voor arbeidsmigranten en het waarborgen van de leefbaarheid in dorpen en wijken. Ook moet de raad keuzes maken over de financiering van de extra capaciteit voor vergunningverlening en toezicht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en een tijdsbestek voor de uitbreiding van capaciteit. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de uitkomsten van het onderzoek naar kamergewijze verhuur.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde beleidsaanpassingen en de financiering van de extra capaciteit voor vergunningverlening en toezicht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het adviesrapport van KAW 2023 is gebaseerd op gesprekken met belanghebbenden, maar arbeidsmigranten zelf zijn niet direct betrokken geweest in het participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het verbeteren van de leefbaarheid indirect kan bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra benodigde capaciteit van 1,2 fte voor vergunningverlening, toezicht en handhaving, met een geschatte kostenpost van € 102.000 voor 2024. Deze kosten worden gedekt uit de post "onvoorzien incidenteel". De benodigde middelen voor 2025 zullen via de Kadernota 2025-2028 worden aangevraagd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting arbeidsmigranten Beleidsaanpassing Adviesrapport KAW Leefbaarheid Vergunningen Kamergewijze verhuur Capaciteit VTH (Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving) Maatwerklocaties Grootschalige huisvesting InvesteringsklimaatVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:19:31 - 00:19:59 - 00:24:40 - 00:34:35 - 00:34:35 - 00:34:38 - 00:34:38 - 00:38:15 - 00:38:15 - 00:42:28 - 00:42:28 - 00:44:11 - 00:44:11 - 00:47:55 - 00:47:55 - 00:49:30 - 00:49:30 - 00:59:18 - 00:59:18 - 01:00:12 - 01:00:12 - 01:00:15 - 01:00:15 - 01:00:20 - 01:00:20 - 01:00:26 - 01:00:26 - 01:00:35 - 01:00:35 - 01:00:46 - 01:00:46 - 01:00:48 - 01:00:48 - 01:13:33 - 01:13:33 - 01:13:55 - 01:13:55 - 01:19:50 - 01:19:50 - 01:26:15 - 01:26:15 - 01:26:47 - 01:26:47 - 01:33:32 - 01:33:32 - 01:35:34 - 01:35:34 - 01:36:22 - 01:36:22 - 01:37:30 - 01:37:30 - 01:38:11 - 01:38:11 - 01:52:35 - 01:52:35 - 01:54:06 - 01:54:06 - 01:55:57 - 01:55:57 - 01:57:47
Agendapunt 10 Buitensportaccommodaties Schatzenburg en Sexbierum
Kunstgrasvelden in Sexbierum en Schatzenburg: Vervanging of Renovatie?
De gemeenteraad van Waadhoeke debatteert over de toekomst van de sportvelden in Sexbierum en Schatzenburg. De kunstgrasvelden moeten vervangen worden, maar de financiering en noodzaak worden in twijfel getrokken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd een voorstel besproken om de kunstgrasvelden in Sexbierum en Schatzenburg te vervangen. Deze velden zijn afgekeurd voor wedstrijden en moeten volgens het voorstel worden gerenoveerd met een budget van €1.375.000. Daarnaast is er €210.000 nodig voor het vervangen van afgekeurde inrichtingselementen. De financiering zou deels uit de algemene reserve komen.Gemeentebelangen diende een amendement in om eerst de velden opnieuw te laten keuren voordat er wordt overgegaan tot renovatie. "Er bestaat geen zekerheid dat de velden daadwerkelijk zijn afgekeurd," aldus de fractie. Het amendement stelt voor om de velden zo snel mogelijk te laten keuren en bij afkeur over te gaan tot renovatie met een combinatie van hybride, WeTra en natuurgrasvelden.
De fractie SAM benadrukte het belang van een integrale afweging en vroeg zich af welke eisen worden gehanteerd bij de keuring: "Worden de nieuwe eisen van 2019 gehanteerd of de oude van 2012?" De VVD uitte zorgen over de financiële dekking en vroeg waarom er niet eerst een integraal plan is opgesteld voor alle sportvelden in de gemeente. "We lopen op dit moment de reserves op," waarschuwde de VVD.
Wethouder Arends reageerde op de vragen en benadrukte dat de renovatie noodzakelijk is om de sportvoorzieningen op orde te houden. Hij stelde dat de keuringen volgens de nieuwste normen zullen plaatsvinden en dat de financiering deels uit de algemene reserve en de post onvoorzien eenmalig komt. "We moeten de algemene reserve aanvullen om toekomstige risico's te dekken," aldus Arends.
De discussie over de sportvelden in Sexbierum en Schatzenburg toont de complexiteit van gemeentelijke investeringen in sportinfrastructuur. De raad zal binnenkort stemmen over het voorstel en de ingediende amendementen.
Samenvatting
In 2024 moeten twee kunstgrasvelden in Sexbierum en Schatzenburg worden vervangen omdat ze niet meer goedgekeurd zijn voor wedstrijden. Daarnaast is de renovatie van een natuurgrasveld op beide locaties gepland. Deze vervangingen vallen buiten het huidige financiële kader en vereisen extra middelen. Het voorstel is om vier sportvelden te renoveren met een budget van €1.375.000 uit de algemene reserve en €210.000 voor het vervangen van afgekeurde inrichtingselementen. Er wordt gekozen voor een combinatie van Hybride, WeTra en natuurgrasvelden, wat als de meest duurzame en financieel aantrekkelijke optie wordt gezien. De renovaties zijn noodzakelijk om de sportvoorzieningen op orde te houden en voldoen aan de capaciteitsvraag van de verenigingen. De financiering komt deels uit de algemene reserve en de post onvoorzien eenmalig. De gemeente moet de algemene reserve aanvullen om toekomstige risico's te dekken. De renovaties worden in de zomer van 2024 uitgevoerd, en er wordt gewerkt aan een nieuw sportaccommodatiebeleid.
Keunstgersfjilden yn Seisbierrum en Skatzenburg: Ferfangen of Renovaasje?
De ried fan Waadhoeke debattearret oer de takomst fan de sportfjilden yn Sexbierum en Schatzenburg. De keunstgersfjilden moatte ferfongen wurde, mar de finansiering en need wurde yn twivel lutsen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan de gemeente Waadhoeke waard in foarstel besprutsen om de keunstgersfjilden yn Sexbierum en Schatzenburg te ferfangen. Dizze fjilden binne ôfkeurd foar wedstriden en moatte neffens it foarstel renovearre wurde mei in budzjet fan €1.375.000. Dêrneist is der €210.000 nedich foar it ferfangen fan ôfkeurde ynrjochtingselementen. De finansiering soe diels út de algemiene reserve komme.Gemeentebelangen diene in amindemint yn om earst de fjilden opnij te keuren foardat der oergean wurdt ta renovatie. "Der bestiet gjin sekerheid dat de fjilden echt ôfkeurd binne," sa sei de fraksje. It amindemint stelt foar om de fjilden sa gau mooglik te keuren en by ôfkeur oer te gean ta renovatie mei in kombinaasje fan hybride, WeTra en natuergrasfjilden.
De fraksje SAM benadrukke it belang fan in yntegrale ôfweging en frege har ôf hokker easken hantearre wurde by de keuring: "Hantearje wy de nije easken fan 2019 of de âlde fan 2012?" De VVD út har soargen oer de finansjele dekking en frege wêrom der net earst in yntegraal plan opsteld is foar alle sportfjilden yn de gemeente. "Wy rinne op dit momint de reserves op," warskôge de VVD.
Wethâlder Arends reagearre op de fragen en benadrukke dat de renovatie needsaaklik is om de sportfoarsjennings op oarder te hâlden. Hy stelde dat de keuringen neffens de nijste normen plakfine sille en dat de finansiering diels út de algemiene reserve en de post ûnfoarsjoen ienkear komt. "Wy moatte de algemiene reserve oanfolje om takomstige riziko's te dekken," sa sei Arends.
De diskusje oer de sportfjilden yn Sexbierum en Schatzenburg toant de kompleksiteit fan gemeentlike ynfestearringen yn sportynfrastruktuer. De ried sil binnenkoart stimme oer it foarstel en de yndiene amindeminten.
Samenvatting
Yn 2024 moatte twa keunstgersfjilden yn Sexbierum en Schatzenburg ferfongen wurde omdat se net mear goedkard binne foar wedstriden. Dêrneist is de renovaasje fan in natuergrasfjild op beide lokaasjes pland. Dizze ferfangings falle bûten it hjoeddeiske finansjele kader en freegje ekstra middels. It foarstel is om fjouwer sportfjilden te renovearjen mei in budzjet fan €1.375.000 út de algemiene reserve en €210.000 foar it ferfangen fan ôfkeurde ynrjochtingselementen. Der wurdt keazen foar in kombinaasje fan Hybride, WeTra en natuergrasfjilden, wat sjoen wurdt as de meast duorsume en finansjeel oantreklike opsje. De renovaasjes binne needsaaklik om de sportfoarsjennings op oarder te hâlden en te foldwaan oan de kapasiteitsfraach fan de ferienings. De finansiering komt diels út de algemiene reserve en de post ûnfoarsjoen ienkear. De gemeente moat de algemiene reserve oanfolje om takomstige riziko's te dekken. De renovaasjes wurde útfierd yn de simmer fan 2024, en der wurdt wurke oan in nij sportakkommodaasjebelied.
-
RV Adviesnota Raad Collegeadvies Buitensportaccommodaties Schatzenburg en Sexbierum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Buitensportaccommodaties Schatzenburg en Sexbierum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de renovatie van buitensportaccommodaties in Schatzenburg en Sexbierum. Voor 2024 is de vervanging van twee kunstgrasvelden noodzakelijk, omdat deze niet meer goedgekeurd worden voor wedstrijdbespeling. Daarnaast worden ook twee natuurgrasvelden gerenoveerd. De totale kosten bedragen € 1.375.000 voor de velden en € 210.000 voor inrichtingselementen. De financiering komt uit de algemene reserve en de post onvoorzien. Er wordt gekozen voor een combinatie van Hybride, WeTra en natuurgrasvelden om duurzaamheid en kosten te optimaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële ramingen en een duidelijke uitleg van de noodzaak en keuzes. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige kosten en de dekking daarvan.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de extra financiële middelen en de voorgestelde renovatiestrategie. Ze moeten ook de financiële dekking vanuit de algemene reserve en de post onvoorzien goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde financiering en renovatiestrategie of alternatieven overwegen, zoals het uitstellen van bepaalde renovaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van toekomstige financiële dekking. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is onzekerheid over toekomstige kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de renovatie van de vier velden goed te keuren en de benodigde financiële middelen vrij te maken.
Participatie:
Er is participatie geweest met sportverenigingen, die betrokken zijn bij de keuze van het type velden. Dit proces lijkt goed georganiseerd en participatief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk aspect, met de keuze voor milieuvriendelijke veldtypen en het vermijden van schadelijke infill-materialen.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 1.585.000, waarvan € 1.375.000 uit de algemene reserve en € 210.000 uit de post onvoorzien komt. Er is een risico dat de algemene reserve onder de norm komt, wat toekomstige financiële uitdagingen kan opleveren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitensportaccommodaties Kunstgrasvelden Renovatie Natuurgrasvelden Hybride velden WeTra Algemene reserve Inrichtingselementen Kostenstijgingen SportnotaVerfijning van de zoekopdracht:
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
L. Douma - SAM
L. Douma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
00:34:35 - 00:34:35 - 00:34:38 - 00:34:38 - 00:38:15 - 00:38:15 - 00:42:28 - 00:42:28 - 00:44:11 - 00:44:11 - 00:47:55 - 00:47:55 - 00:49:30 - 00:49:30 - 00:59:18 - 00:59:18 - 01:00:12 - 01:00:12 - 01:00:15 - 01:00:15 - 01:00:20 - 01:00:20 - 01:00:26 - 01:00:26 - 01:00:35 - 01:00:35 - 01:00:46 - 01:00:46 - 01:00:48 - 01:00:48 - 01:13:33 - 01:13:33 - 01:13:55 - 01:13:55 - 01:19:50 - 01:19:50 - 01:26:15 - 01:26:15 - 01:26:47 - 01:26:47 - 01:33:32 - 01:33:32 - 01:35:34 - 01:35:34 - 01:36:22 - 01:36:22 - 01:37:30 - 01:37:30 - 01:38:11 - 01:38:11 - 01:52:35 - 01:52:35 - 01:54:06 - 01:54:06 - 01:55:57 - 01:55:57 - 01:57:47 - 01:59:09 - 02:04:30 - 02:06:15
H. Hof - Gemeentebelangen
B. van Wijk - SAM
Agendapunt 08 Toestemmingsprocedure wijziging Gemeenschappelijke regeling De Dienst NWF
Samenvatting
De vier deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022 hebben in oktober 2023 hun zienswijzen gegeven op het ontwerp Wijzigingsbesluit. Op basis van deze reacties is het ontwerp aangepast en voldoet het nu aan de wensen van de raden. Het college vraagt nu toestemming aan de raad om de regeling te wijzigen volgens het ontwerp, wat nodig is vanwege de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen. De wijziging moet uiterlijk op 1 juli 2024 zijn doorgevoerd. De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het voorstel behandeld en de reacties van de andere gemeenten zijn verwerkt. De wijziging betreft onder andere de actieve informatieplicht van het bestuur aan de raden. De procedure heeft geen financiële gevolgen en de definitieve vaststelling door het college is gepland voor april 2024, met inwerkingtreding in mei 2024.
Samenvatting
De fjouwer dielnimmende gemeenten yn de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022 hawwe yn oktober 2023 harren beskôgings jûn op it ûntwerp Wizigingsbeslút. Op basis fan dizze reaksjes is it ûntwerp oanpast en foldocht it no oan de winsken fan de rieden. It kolleezje freget no tastimming oan de ried om de regeling te wizigjen neffens it ûntwerp, wat nedich is fanwege de nije Wet gemeenschappelijke regelingen. De wiziging moat úterlik op 1 july 2024 trochfierd wêze. De gemeenteried fan Waadhoeke hat it foarstel behannele en de reaksjes fan de oare gemeenten binne ferwurke. De wiziging behellet ûnder oaren de aktyf ynformaasjeplicht fan it bestjoer oan de rieden. De proseduere hat gjin finansjele gefolgen en de definitive fêststelling troch it kolleezje is pland foar april 2024, mei yngongstreding yn maaie 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toestemming wijziging GR Dienst 2022". Het voorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022. De wijziging is noodzakelijk om te voldoen aan de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) die op 1 juli 2022 in werking is getreden. De vier deelnemende gemeenten hebben hun zienswijzen gegeven, waarna het ontwerp Wijzigingsbesluit is aangepast. Het college vraagt nu toestemming aan de raad om de regeling te wijzigen conform het aangepaste ontwerp.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke stappen en reacties van de betrokken gemeenten beschrijft. Het bevat ook een duidelijke motivering en kanttekeningen.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Dit is een vereiste stap in de procedure om de regeling te kunnen wijzigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen. Dit kan afhangen van de mate waarin de wijzigingen tegemoetkomen aan de wensen en zienswijzen van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een kanttekening over de minimale termijn voor het verstrekken van inlichtingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling conform het Wijzigingsbesluit.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel. Het betreft een interne procedure tussen de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en procedurele aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022 Wijzigingsbesluit Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzen Actieve informatieplicht Gemeenteraden Toestemmingsprocedure Inlichtingen TermijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Beheerplan Speeltoestellen 2024-2027
Gemeente Waadhoeke zet in op veilige speelplekken met nieuw beheerplan
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een nieuw beheerplan voor speeltoestellen goedgekeurd, dat de veiligheid van 526 speeltoestellen in de gemeente moet waarborgen. Het plan, dat loopt van 2024 tot 2027, omvat onderhoudsmaatregelen en inspecties volgens het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS).
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 15 februari 2024 werd het beheerplan voor speeltoestellen besproken en goedgekeurd. Het plan is een onderdeel van het gemeentebeleid om een beweegvriendelijke omgeving te creëren. Met een geraamd jaarlijks onderhoudsbudget van €125.000 en geschatte vervangingskosten van €185.000 voor de komende vier jaar, voorziet het plan in de vervanging van 37 toestellen. Een egalisatiereserve moet schommelingen in de kosten opvangen.Tijdens het debat benadrukten raadsleden het belang van veiligheid en duurzaamheid. "Het is cruciaal dat onze speelplekken veilig zijn voor onze kinderen," stelde een raadslid. Er werd ook gesproken over de noodzaak van een egalisatiereserve om financiële verrassingen te voorkomen. "We moeten voorbereid zijn op onverwachte kosten," aldus een ander raadslid.
Hoewel het plan voorziet in een tekort van €15.000 in de volgende planperiode, werd besloten om dit later te evalueren. "We moeten nu handelen en kunnen niet wachten op toekomstige problemen," klonk het tijdens de vergadering.
Het voorstel werd uiteindelijk zonder tegenstemmen aangenomen, waarmee de gemeente Waadhoeke een belangrijke stap zet in het waarborgen van veilige en duurzame speelplekken voor haar jongste inwoners.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een beheerplan voor speeltoestellen opgesteld voor de periode 2024-2027, als onderdeel van het beleid om een beweegvriendelijke omgeving te creëren. Het plan, dat op 15 februari 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld, richt zich op het waarborgen van de veiligheid van 526 gemeentelijke speeltoestellen, conform het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). Het beheerplan omvat onderhoudsmaatregelen en inspecties om de veiligheid en duurzaamheid van de speeltoestellen te garanderen. Daarnaast wordt een egalisatiereserve ingesteld om schommelingen in de kosten voor vervanging van speeltoestellen op te vangen. De jaarlijkse onderhoudskosten worden geraamd op €125.000, en de vervangingskosten voor de periode 2024-2027 worden geschat op €185.000. Het plan voorziet in de vervanging van 37 toestellen in deze periode. Er is een tekort van €15.000 voorzien in de volgende planperiode, maar er wordt voorgesteld om dit later te evalueren.
Gemeente Waadhoeke set yn op feilige spylplakken mei in nij behearplan.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in nij behearplan foar spultoestellen goedkard, dat de feiligens fan 526 spultoestellen yn de gemeente garandearje moat. It plan, dat rint fan 2024 oant 2027, befettet ûnderhâldsmjittels en ynspeksjes neffens it Warenwetbeslút Attraksje- en Spultoestellen (WAS).
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering op 15 febrewaris 2024 waard it behearplan foar spultoestellen besprutsen en goedkard. It plan is in ûnderdiel fan it gemeentebelied om in beweechfreonlike omjouwing te skeppen. Mei in ramme jierliks ûnderhâldbudget fan €125.000 en skatte ferfangingskosten fan €185.000 foar de kommende fjouwer jier, foarsjocht it plan yn de ferfangings fan 37 toestellen. In egalisatiereserve moat skommelingen yn de kosten opfange.Tiidens it debat benadrukten riedsleden it belang fan feiligens en duorsumens. "It is kritysk dat ús spylplakken feilich binne foar ús bern," stelde in riedslid. Der waard ek praat oer de needsaak fan in egalisatiereserve om finansjele ferrassingen te foarkommen. "Wy moatte foarbereide wêze op ûnferwachte kosten," sa sei in oar riedslid.
Alhoewol it plan foarsjocht yn in tekoart fan €15.000 yn de folgjende planperioade, waard besletten om dit letter te evalueren. "Wy moatte no hannelje en kinne net wachtsje op takomstige problemen," klonk it tiidens de fergadering.
It foarstel waard úteinlik sûnder tsjinstimmen oannommen, wêrmei de gemeente Waadhoeke in wichtige stap set yn it warberjen fan feilige en duorsume spylplakken foar har jongste ynwenners.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in behearplan foar spultoestellen opsteld foar de perioade 2024-2027, as diel fan it belied om in beweechfreonlike omjouwing te skeppen. It plan, dat op 15 febrewaris 2024 troch de gemeenteried fêststeld is, rjochtet him op it wierbôdzjen fan de feiligens fan 526 gemeentlike spultoestellen, neffens it Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). It behearplan befettet ûnderhâldsmjittels en ynspeksjes om de feiligens en duorsumens fan de spultoestellen te garandearjen. Dêrneist wurdt in egalisatiereserve ynsteld om skommelings yn de kosten foar ferfangen fan spultoestellen op te fangen. De jierlikse ûnderhâldskosten wurde rame op €125.000, en de ferfangingskosten foar de perioade 2024-2027 wurde skat op €185.000. It plan foarsjocht yn de ferfangings fan 37 toestellen yn dizze perioade. Der wurdt in tekoart fan €15.000 foarsjoen yn de folgjende planperioade, mar der wurdt foarsteld om dit letter te evalueren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Beheerplan Speeltoestellen 2024-2027
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beheerplan Speeltoestellen 2024-2027". Het plan richt zich op het beheer en onderhoud van speeltoestellen in de gemeente Waadhoeke, zoals vastgelegd in de sportnota "Waadhoeke beweegt mee". Het doel is om een veilige en beweegvriendelijke omgeving te creëren door te voldoen aan de eisen van het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). Het plan omvat de vaststelling van een beheerplan en de instelling van een egalisatiereserve om schommelende kosten voor vervanging van speeltoestellen op te vangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, een financiële onderbouwing, en een beschrijving van de verantwoordelijkheden. Echter, er is beperkte informatie over de participatie van belanghebbenden en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het beheerplan vast te stellen en de egalisatiereserve in te stellen. Dit is in lijn met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het beheerplan en de instelling van de egalisatiereserve. Er moet ook worden overwogen of de huidige budgetten en capaciteiten voldoende zijn om de doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat meetbare doelen en tijdsgebonden acties, maar mist specifieke duurzaamheidsdoelen en participatie-informatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking na 2026 is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beheerplan vast te stellen en de egalisatiereserve in te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie beperkt is tot informeren, omdat het een uitvoering van vastgesteld beleid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een uitgangspunt, maar er zijn geen specifieke maatregelen of doelen beschreven.
Financiële Gevolgen:
De jaarlijkse onderhoudskosten zijn geraamd op €125.000, binnen het beschikbare budget. De vervangingskosten worden geraamd op €185.000 voor 2024-2027 en €530.000 voor 2028-2031. Er is een tekort van €15.000 voorzien in de volgende planperiode, waarvoor nog geen dekking is. De egalisatiereserve moet schommelingen in de kosten opvangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplan Speeltoestellen Veiligheid Onderhoud Egalisatiereserve Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS) Kapitaalgoederen Inspecties Duurzaamheid Exploitatielasten ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
02:09:27 - 02:09:27 - 02:12:42 - 02:12:42 - 02:20:07 - 02:20:07 - 02:21:22 - 02:21:22 - 02:23:59 - 02:23:59 - 02:24:05 - 02:24:05 - 02:39:31 - 02:39:31 - 02:50:09 - 02:50:09 - 02:50:15 - 02:50:15 - 02:50:25 - 02:50:25 - 02:50:26 - 02:50:26 - 02:51:09 - 02:51:09 - 02:51:17 - 02:51:17 - 03:03:51 - 03:03:51 - 03:04:40 - 03:04:40 - 03:06:21 - 03:06:21 - 03:07:14
Onbekende spreker -
Agendapunt 12 Cofinanciering Volkshuisvestingsfonds
Gemeente Waadhoeke zet in op verduurzaming Bildtdijken met miljoenenproject
De gemeente Waadhoeke heeft groen licht gegeven voor een ambitieus project om de leefbaarheid en duurzaamheid van de Oude- en Nieuwebildtdijk te verbeteren. Met een subsidie van 3,5 miljoen euro van het Volkshuisvestingsfonds en een eigen bijdrage van bijna 1,5 miljoen euro, wil de gemeente minstens vijftig woningen aanpakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel om de benodigde cofinanciering beschikbaar te stellen, uitvoerig besproken. De raad stemde uiteindelijk in met het plan, dat in samenwerking met de Stichting Herstel dorpen en Bildtdijken zal worden uitgevoerd. Het project heeft als doel de leefbaarheid, veiligheid en cultuurhistorische waarde van het gebied te verbeteren.De heer De Jong van de FNP sprak zijn enthousiasme uit: "Dit is precies wat wij willen voor de leefbaarheid van de dijken. Het gaat niet alleen om stenen, maar om brede welvaart." Hij benadrukte het belang van het project voor de gemeenschap en de noodzaak om de historische waarde van de dijken te behouden.
Ook de VVD toonde zich positief, maar stelde kritische vragen over de uitvoering. "Kunnen we niet meer doen met de bestaande woningen in plaats van nieuwbouw?" vroeg de heer De Jong van de VVD. Hij pleitte voor een beleidsregel om open plekken, waar vroeger woningen stonden, opnieuw te bebouwen.
Wethouder Aansens reageerde op de vragen en benadrukte de samenwerking met de Stichting Herstel dorpen en Bildtdijken. "Er is veel werk verzet om deze subsidie binnen te halen. We moeten nu plannen maken en actie ondernemen," aldus de wethouder. Hij beloofde de opmerkingen van de raad mee te nemen in de verdere uitwerking van het project.
Het project wordt gezien als een belangrijke stap voor de toekomst van de Bildtdijken. Met de financiële steun van zowel het Rijk als de gemeente, kunnen de woningen worden verduurzaamd en de cultuurhistorische waarde van het gebied worden behouden. De gemeenteraad heeft hiermee een belangrijke stap gezet richting een duurzamere en leefbaardere toekomst voor de inwoners van de Oude- en Nieuwebildtdijk.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een subsidie van 3,5 miljoen euro ontvangen uit het Volkshuisvestingsfonds van het Rijk om minstens vijftig woningen aan de Oude- en Nieuwebildtdijk te verbeteren en te verduurzamen. Een voorwaarde voor deze subsidie is dat de gemeente zelf 30% cofinanciering bijdraagt, wat neerkomt op € 1.489.740. Dit bedrag zal worden gedekt uit de Bestemmingsreserve Ontwikkelfonds. Het project heeft als doel de leefbaarheid, veiligheid en cultuurhistorische waarde van het gebied te verbeteren. De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om de benodigde cofinanciering beschikbaar te stellen. Het project zal worden uitgevoerd in samenwerking met de Stichting Herstel dorpen en Bildtdijken.
Gemeente Waadhoeke set yn op ferduorsumming fan de Bildtdiken mei in miljoenenprojekt.
De gemeente Waadhoeke hat grien ljocht jûn foar in ambisjeus projekt om de leefberens en duorsumens fan de Alde- en Nijebildtdyk te ferbetterjen. Mei in subsydzje fan 3,5 miljoen euro fan it Folkshûsfeestingsfûns en in eigen bydrage fan hast 1,5 miljoen euro, wol de gemeente minstens fyftich wenningen oanpakke.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsfergadering waard it foarstel om de nedige ko-finansiering beskikber te stellen, út en troch besprutsen. De ried stimde úteinlik yn mei it plan, dat yn gearwurking mei de Stichting Herstel doarpen en Bildtdiken útfierd wurde sil. It projekt hat as doel de libbenskwaliteit, feiligens en kultuerhistoaryske wearde fan it gebiet te ferbetterjen.De hear De Jong fan de FNP toande syn entûsjasme: "Dit is krekt wat wy wolle foar de libbenskwaliteit fan de diken. It giet net allinnich om stiennen, mar om brede wolfeart." Hy benadrukke it belang fan it projekt foar de mienskip en de needsaak om de histoaryske wearde fan de diken te behâlden.
Ek de VVD toande har posityf, mar stelde krityske fragen oer de útfiering. "Kinne wy net mear dwaan mei de besteande wenningen yn plak fan nijbou?" frege de hear De Jong fan de VVD. Hy pleite foar in beliedsregel om iepen plakken, dêr't earder wenningen stienen, opnij te bebouwen.
Wethâlder Aansens reagearre op de fragen en benadrukke de gearwurking mei de Stichting Herstel doarpen en Bildtdiken. "Der is in soad wurk ferset om dizze subsydzje binnen te heljen. Wy moatte no plannen meitsje en aksje ûndernimme," sa sei de wethâlder. Hy beloofde de opmerkings fan de ried mei te nimmen yn de fierdere útwurking fan it projekt.
It projekt wurdt sjoen as in wichtige stap foar de takomst fan de Bildtdiken. Mei de finansjele stipe fan sawol it Ryk as de gemeente, kinne de wenningen ferduorsume wurde en de kultuerhistoaryske wearde fan it gebiet behâlden wurde. De gemeenteried hat hjirmei in wichtige stap set nei in duorsumere en libbener takomst foar de ynwenners fan de Alde- en Nijebildtdyk.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in subsydzje fan 3,5 miljoen euro ûntfongen út it Folkshûsfeestingsfûns fan it Ryk om minstens fyftich wenningen oan de Alde- en Nijebildtdyk te ferbetterjen en te ferduorsumjen. In foarwurd foar dit subsydzje is dat de gemeente sels 30% ko-finansiering bydraacht, wat delkomt op € 1.489.740. Dit bedrach sil dekt wurde út de Bestimmingsreserve Ûntwikkelfûns. It projekt hat as doel de leefberens, feiligens en kultuerhistoaryske wearde fan it gebiet te ferbetterjen. De gemeenteried hat ynstimd mei it foarstel om de nedige ko-finansiering beskikber te stellen. It projekt sil útfierd wurde yn gearwurking mei de Stichting Herstel doarpen en Bildtdiken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Cofinanciering Volkshuisvestingsfonds Bildtdijken
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Cofinanciering Volkshuisvestingsfonds Bildtdijken". De gemeente Waadhoeke heeft een subsidie van €3,5 miljoen ontvangen uit het Volkshuisvestingsfonds om minstens vijftig woningen aan de Oude- en Nieuwebildtdijk te verbeteren en te verduurzamen. Voorwaarde voor de subsidie is dat de gemeente 30% cofinanciering bijdraagt, wat neerkomt op €1.489.740. Dit bedrag wordt voorgesteld om te dekken uit de Bestemmingsreserve Ontwikkelfonds. Het project beoogt de leefbaarheid, veiligheid en cultuurhistorische waarde van het gebied te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de noodzaak van cofinanciering, en de strategische doelen die met het project worden nagestreefd.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de benodigde cofinanciering uit de Bestemmingsreserve Ontwikkelfonds. Dit is essentieel om de subsidie te kunnen benutten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het project voldoende prioriteit heeft om de gevraagde cofinanciering te rechtvaardigen. Dit omvat het afwegen van de strategische doelen tegen andere mogelijke projecten die financiering nodig hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het beoogde effect is duidelijk en meetbaar, namelijk de verbetering van vijftig woningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bedrag van €1.489.740 beschikbaar te stellen voor de cofinanciering van het project.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van bewoners of andere stakeholders genoemd in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het project gericht is op de verduurzaming van woningen en het tegengaan van energiearmoede.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de onttrekking van €1.489.740 uit de Bestemmingsreserve Ontwikkelfonds. De stand van deze reserve na de onttrekking wordt duidelijk vermeld, en er wordt aangegeven dat het project past binnen de strategische doelen waarvoor de reserve bedoeld is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volkshuisvestingsfonds Cofinanciering Bildtdijken Subsidie Ontwikkelfonds Herstructurering Leefbaarheid Verduurzaming Cultuurhistorische waarde EnergiearmoedeVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. de Jong - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
L. Douma - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 13 Begroting 2024 openbaar onderwijs
Gemeenteraad Waadhoeke: Onderwijsbegrotingen onder de loep
De gemeenteraad van Waadhoeke boog zich deze week over de begrotingen van Elan Onderwijsgroep en Samenwerkingsbestuur KyK. Beide onderwijsinstellingen kampen met negatieve resultaten, maar beschikken over voldoende reserves om deze op te vangen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke wordt gevraagd om de begroting van 2024 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nemen van de begroting van Samenwerkingsbestuur KyK. Elan Onderwijsgroep, met 21 scholen in Friesland, heeft een negatief resultaat van €125.000 begroot, maar beschikt over voldoende reserves om dit op te vangen. Ook voor 2025 wordt een negatief resultaat verwacht, maar vanaf 2026 wordt weer een sluitende begroting verwacht. Samenwerkingsbestuur KyK, met 23 scholen in Friesland, heeft een negatief resultaat van €718.000, maar ook zij hebben voldoende reserves. De gemeenteraad houdt toezicht op het openbaar onderwijs en beoordeelt de begrotingen. Er zijn risico’s door afnemende leerlingenaantallen en moeilijkheden bij het invullen van vacatures, maar de financiële positie van de besturen is sterk genoeg om tegenvallers op te vangen. Na goedkeuring wordt de begroting van Elan definitief en die van KyK ter kennisgeving aangenomen.
Gemeenteried Waadhoeke: Ûnderwiisbegrotingen ûnder de loep
De gemeenteried fan Waadhoeke bûgde har dizze wike oer de begrotingen fan Elan Onderwijsgroep en Samenwerkingsbestjoer KyK. Beide ûnderwiisynstellingen hawwe te krijen mei negatieve resultaten, mar beskikke oer genôch reserves om dit op te fangen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke wurdt frege om de begrutting fan 2024 fan Elan Onderwijsgroep goed te keuren en kennis te nimmen fan de begrutting fan Samenwerkingsbestjoer KyK. Elan Onderwijsgroep, mei 21 skoallen yn Fryslân, hat in negatyf resultaat fan €125.000 begroate, mar beskikt oer genôch reserves om dit op te fangen. Ek foar 2025 wurdt in negatyf resultaat ferwachte, mar fanôf 2026 wurdt wer in slútende begrutting ferwachte. Samenwerkingsbestjoer KyK, mei 23 skoallen yn Fryslân, hat in negatyf resultaat fan €718.000, mar ek hja hawwe genôch reserves. De gemeenteried hâldt tafersjoch op it iepenbier ûnderwiis en beoardielet de begruttingen. Der binne risiko's troch ôfnimmende learlingeaantallen en problemen by it ynfollen fan fakatueres, mar de finansjele posysje fan de bestjoeren is sterk genôch om teloarstellingen op te fangen. Nei goedkarring wurdt de begrutting fan Elan definityf en dy fan KyK ter kennisjouwing oannommen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2024 Elan Onderwijsgroep en Samenwerkingsbestuur KyK". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Waadhoeke om de begroting van 2024 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en om kennis te nemen van de begroting van Samenwerkingsbestuur KyK. Elan Onderwijsgroep heeft een negatief resultaat van €125.000 begroot, maar heeft voldoende reserves om dit op te vangen. Samenwerkingsbestuur KyK heeft ook een negatief resultaat van €718.000, maar beschikt eveneens over voldoende reserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de financiële situatie van beide onderwijsorganisaties beschrijft, de rol van de gemeenteraad verduidelijkt en de risico's en alternatieven bespreekt.
Rol van de raad:
De raad moet de begroting van Elan Onderwijsgroep goedkeuren en kennisnemen van de begroting van Samenwerkingsbestuur KyK. De raad houdt toezicht op het openbaar onderwijs en beoordeelt de begrotingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de begroting van Elan Onderwijsgroep goedkeurt ondanks het negatieve resultaat. Dit vraagt om een afweging tussen financiële verantwoordelijkheid en het vertrouwen in de reserves en toekomstplannen van de onderwijsgroep.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen, zoals de verwachte sluitende begroting vanaf 2026. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van reserves kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting van Elan Onderwijsgroep goed te keuren en om kennis te nemen van de begroting van Samenwerkingsbestuur KyK.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie "Participatie: N.v.t."
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het goedkeuren van de begroting van Elan Onderwijsgroep heeft geen directe financiële consequenties voor de gemeente, aangezien Elan voldoende reserves heeft. Samenwerkingsbestuur KyK heeft ook voldoende reserves om het negatieve resultaat op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Samenwerkingsbestuur KyK Begroting 2024 Reserves Negatief resultaat Onderwijs Personele bezetting Toezicht Leerlingenaantallen OpleidingsplaatsenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 14 Eerste en tweede begrotingswijziging 2024
Waadhoeke Gemeenteraad Debatteert over Programmabegroting 2024
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de eerste en tweede wijziging van de programmabegroting 2024. Deze aanpassingen, voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders, zijn bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen. Tijdens het debat op 15 februari 2024 werden diverse zorgen en suggesties geuit door de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 15 februari 2024 stond de programmabegroting van Waadhoeke centraal. De wijzigingen, die eerder op 23 januari 2024 werden behandeld, zijn bedoeld om de financiële posities van de gemeente, zoals de algemene reserve en de bestemmingsreserve corona, up-to-date te houden. Hoewel de raad uiteindelijk instemde met de wijzigingen, was er tijdens het debat ruimte voor kritische noten en suggesties.Mevrouw Van der Werf van de Zang-fractie benadrukte het belang van het goed besteden van de coronagelden. "We willen dat het geld op de planken van Waadhoeke terechtkomt en niet in Leeuwarden," stelde ze. Ze pleitte ervoor dat de middelen worden ingezet om het culturele leven in de gemeente te ondersteunen, bijvoorbeeld door verenigingen extra mogelijkheden te bieden.
Wethouder Diekstra reageerde geruststellend: "Het geld is bedoeld om met onze verenigingen iets te doen, niet voor de organisatie van Arcadië zelf. We zijn in onderhandeling en zullen zorgen dat het geld in onze gemeente wordt besteed."
Een ander punt van discussie was het noodfonds voor energieproblemen. Mevrouw Van der Werf wees erop dat er nog geld in reserve staat dat specifiek bedoeld was om inwoners met financiële problemen te ondersteunen. "We willen graag een concreet plan zien om dit geld in te zetten voor de mensen die het echt nodig hebben," zei ze.
Wethouder Schaap verzekerde dat er al plannen zijn om dit onderwerp in de volgende auditcommissie te bespreken. "We moeten ervoor zorgen dat het geld op de juiste plek terechtkomt," aldus Schaap.
Ondanks de zorgen en suggesties stemde de raad uiteindelijk in met de voorgestelde wijzigingen van de programmabegroting. De komende maanden zullen de details verder worden uitgewerkt, waarbij de raad nauwlettend zal toezien op de uitvoering van de plannen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 15 februari 2024 besloten om de eerste en tweede wijziging van de programmabegroting 2024 vast te stellen. Deze wijzigingen zijn voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders en behandeld op 23 januari 2024. Het doel van de wijzigingen is om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, waardoor de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona up-to-date zijn. Na goedkeuring door de raad kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen van deze besluiten zijn gedetailleerd in een bijlage bij het voorstel.
Waadhoeke Gemeenteried Debatteart oer Programbegroting 2024
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de earste en twadde oanpassing fan de programma-begroting 2024. Dizze oanpassingen, foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, binne bedoeld om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen. Tidens it debat op 15 febrewaris 2024 waarden ferskate soargen en suggestjes útsprutsen troch de riedsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering fan 15 febrewaris 2024 stie de programma-begroting fan Waadhoeke sintraal. De feroarings, dy't earder op 23 jannewaris 2024 behannele waarden, binne bedoeld om de finansjele posysjes fan de gemeente, lykas de algemiene reserve en de bestimmingsreserve corona, up-to-date te hâlden. Alhoewol't de ried úteinlik ynstimming joech foar de feroarings, wie der tiidens it debat romte foar krityske noaten en suggestjes.Frou Van der Werf fan de Zang-fraksje benadrukte it belang fan it goed besteegjen fan de coronagelden. "Wy wolle dat it jild op de planken fan Waadhoeke telâne komt en net yn Ljouwert," stelde se. Se pleite derfoar dat de middels ynzet wurde om it kulturele libben yn de gemeente te stypjen, bygelyks troch ferienings ekstra mooglikheden te bieden.
Wethâlder Diekstra reagearre gerêststellend: "It jild is bedoeld om mei ús ferienings wat te dwaan, net foar de organisaasje fan Arcadië sels. Wy binne yn ûnderhanneling en sille soargje dat it jild yn ús gemeente bestege wurdt."
In oar diskusjepunt wie it noadfûns foar enerzjeproblemen. Frou Van der Werf wiisde derop dat der noch jild yn reserve stiet dat spesifiek bedoeld wie om ynwenners mei finansjele problemen te stypjen. "Wy wolle graach in konkreet plan sjen om dit jild yn te setten foar de minsken dy't it echt nedich hawwe," sei se.
Wethâlder Schaap fersekere dat der al plannen binne om dit ûnderwerp yn de folgjende auditkommissje te besprekken. "Wy moatte derfoar soargje dat it jild op de goede plak telâne komt," sa sei Schaap.
Nettsjinsteande de soargen en suggestjes joech de ried úteinlik ynstimming foar de foarstelde feroarings fan de programma-begroting. De kommende moannen sille de details fierder útwurke wurde, dêr't de ried skerp op sjen sil by de útfiering fan de plannen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 15 febrewaris 2024 besletten om de earste en twadde feroaring fan de programma-begroting 2024 fêst te stellen. Dizze feroaringen binne foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en behannele op 23 jannewaris 2024. It doel fan de feroaringen is om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelingen, wêrtroch de finansjele posysjes lykas de post ûnfoarsjoen, de algemiene reserve, de reserve sosjaal domein en de bestimmingsreserve corona up-to-date binne. Nei goedkarring troch de ried kinne de feroaringen útfierd wurde. De finansjele gefolgen fan dizze besluten binne detailearre yn in bylage by it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste en tweede wijziging van de programmabegroting 2024". Het voorstel betreft de aanpassing van de programmabegroting voor 2024, waarbij de budgetten worden geactualiseerd om aan te sluiten bij de laatste ontwikkelingen. Dit omvat onder andere de stand van de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona. Het doel is om een actueler financieel beeld te geven en de gemeenteraad moet hierover besluiten, aangezien zij het budgetrecht hebben volgens de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de begroting adresseert en de relevante financiële posten actualiseert. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven genoemd, wat kan duiden op een duidelijke en eenduidige wijziging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Zij hebben het budgetrecht en moeten de wijzigingen in de begroting vaststellen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk technische aanpassingen betreft om de begroting actueel te houden. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het actualiseren van de begroting. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor besluitvorming. Er lijken geen inconsequenties te zijn, aangezien het voorstel geen alternatieven of kanttekeningen bevat.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting 2024 goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen participatie genoemd in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is bij deze technische begrotingswijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt voornamelijk gericht op financiële actualisatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe deze gevolgen worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024 Begrotingswijzigingen Budgetrecht Gemeentewet Ontwikkelingen Algemene reserve Sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BijlageVerfijning van de zoekopdracht: