20-07-2023 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
Agendapunt 03 Mededelingen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijsten
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 04.b Toezeggingenlijst
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 05 Insprekers:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
Agendapunt 06 Vragenuur:
S. Greidanus - CDA
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven van een specifiek voorstel, amendement of motie, aangezien de lijst voornamelijk bestaat uit ingekomen stukken die voor kennisgeving worden aangenomen. Er is slechts één item dat in handen van het college wordt gesteld voor afdoening, namelijk de aansprakelijkheidsstelling van H. de Vries-Terpstra door Dommerholt advocaten. Hier is een algemene analyse op basis van de beschikbare informatie:
1. Titel en Samenvatting: Er is geen specifieke titel of gedetailleerde inhoud van een voorstel, amendement of motie gegeven. De lijst bevat ingekomen stukken die voornamelijk voor kennisgeving worden aangenomen.
2. Volledigheid van het Voorstel: De volledigheid van de ingekomen stukken kan niet worden beoordeeld zonder verdere inhoudelijke details. De stukken lijken echter voornamelijk informatief te zijn en vereisen geen directe actie van de raad, behalve de aansprakelijkheidsstelling.
3. Rol van de Raad: De rol van de raad lijkt beperkt tot het kennisnemen van de ingekomen stukken en het stellen van vragen tijdens de raadsvergadering over de voorgestelde wijze van afhandelen.
4. Politieke Keuzes: Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld in de ingekomen stukken. De raad kan echter overwegen hoe om te gaan met de aansprakelijkheidsstelling en eventuele beleidsimplicaties daarvan.
5. SMART en Inconsistenties: Zonder specifieke voorstellen of moties is het moeilijk te beoordelen of de ingekomen stukken SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt in de lijst.
6. Besluit van de Raad: De raad moet beslissen of zij vragen willen stellen over de afhandeling van de ingekomen stukken en hoe zij de aansprakelijkheidsstelling willen afhandelen.
7. Participatie: Er is geen informatie over participatie in de ingekomen stukken. Het lijkt erop dat participatie niet direct aan de orde is.
8. Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in de ingekomen stukken.
9. Financiële Gevolgen: Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in de ingekomen stukken, behalve mogelijk in de aansprakelijkheidsstelling, maar daar zijn geen details over gegeven.
Voor een gedetailleerdere analyse zou meer specifieke informatie over een voorstel, amendement of motie nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Afhandeling Reglement van Orde CVO NWF Koornbeurs Nuloptie gemeenten Dak- en thuisloosheid Kinderen zonder bed Aansprakelijkheidsstelling Herijkte missie en visie FUMOVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Onbekende spreker
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 10 Aanvullend krediet fietspad Hatsum-Winsum en krediet fietspad Winsum Sideriushoeke
Fietspad Waadhoeke: Extra Krediet Nodig voor Veiligheid en Verbinding
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met een aanvullend krediet voor de aanleg van een fietspad van Hatsum naar Winsum, ondanks stijgende kosten. Het project, dat cruciaal is voor verkeersveiligheid en de mobiliteitsvisie, krijgt nu extra financiële steun.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 20 juli 2023 werd het voorstel besproken om een aanvullend krediet van € 810.740 beschikbaar te stellen voor de aanleg van een vrijliggend fietspad van Hatsum naar Winsum. Daarnaast wordt € 418.622 gereserveerd voor de uitbreiding van het fietspad van de rotonde Winsum naar Sideriushoeke. De kapitaallasten van beide projecten, ter waarde van € 62.745, worden gedekt via de post Onvoorzien Structureel.De heer Hof van Gemeentebelangen benadrukte het belang van het project: "Het fietspad is een lang gekoesterde wens van de inwoners van Winsum." Hij uitte echter zijn zorgen over de kostenstijgingen en vroeg zich af of er nog risico's zijn, zoals problemen met bestemmingsplanwijzigingen. "We hebben geen 100% garantie," waarschuwde hij.
Mevrouw Osinga van de VVD was positief over de voortgang: "Het lijkt te gaan lukken. De vlag kan uit tussen Hatsum en Sideriushoeke." Ze vroeg de wethouder echter om uitleg over de vergeten posten in de oorspronkelijke raming en de status van onderhandelingen met grondeigenaren.
Wethouder Jerre Wolle erkende de uitdagingen: "Er zijn verrassingen geweest, zoals hogere kosten voor milieuonderzoek en archeologie." Hij verzekerde de raad dat de onderhandelingen met grondeigenaren goed verlopen en dat er vertrouwen is in een positieve uitkomst.
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van het fietspad. "Nu is het echt een feit," concludeerde de voorzitter. Het project wordt gezien als een belangrijke stap in de verbetering van de verkeersveiligheid en de aansluiting op de bredere mobiliteitsvisie van de regio.
Samenvatting
In november 2021 besloot de raad van Waadhoeke om geld beschikbaar te stellen voor de aanleg van een vrijliggend fietspad van Hatsum naar Winsum. Ondanks een extra subsidie van het Rijk is er nu een tekort door stijgende kosten en onvoorziene uitgaven. Het college stelt voor om een aanvullend krediet van € 810.740 beschikbaar te stellen voor dit fietspad. Daarnaast wordt voorgesteld om € 418.622 te reserveren voor de uitbreiding van het fietspad van de rotonde Winsum naar Sideriushoeke. De kapitaallasten van beide projecten, ter waarde van € 62.745, worden gedekt via de post Onvoorzien Structureel. Het project heeft hoge prioriteit vanwege de verbetering van verkeersveiligheid en de aansluiting op de Mobiliteitsvisie. Er zijn al subsidies toegezegd door de provincie en het Rijk. Het voorstel is om beide projecten als één geheel uit te voeren om financiële en uitvoeringsvoordelen te behalen. Alternatieven zoals fasering of uitstel worden als ongunstig beschouwd. De raad heeft op 20 juli 2023 ingestemd met het voorstel.
Fytspaad Waadhoeke: Ekstra Kredyt Nedich foar Feiligens en Ferbining
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei in oanfoljend kredyt foar de oanlis fan in fytsstipe fan Hatsum nei Winsum, ûndanks stigende kosten. It projekt, dat essensjeel is foar ferkearsfeiligens en de mobiliteitsfisy, krijt no ekstra finansjele stipe.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 20 july 2023 waard it foarstel besprutsen om in oanfoljend kredyt fan € 810.740 beskikber te stellen foar de oanlis fan in frij lizzend fytsstipead fan Hatsum nei Winsum. Dêrneist wurdt € 418.622 reservearre foar de útwreiding fan it fytsstipead fan de rotonde Winsum nei Sideriushoeke. De kapitaallasten fan beide projekten, ter wearde fan € 62.745, wurde dekt troch de post Onfoarsjoen Struktuerel.De hear Hof fan Gemeentebelangen benadrukte it belang fan it projekt: "It fytsstipead is in lang koesterde winsk fan de ynwenners fan Winsum." Hy útjoech lykwols syn soargen oer de kostenferhegingen en frege him ôf oft der noch risiko's binne, lykas problemen mei bestimmingsplanwizigingen. "Wy hawwe gjin 100% garânsje," warskôge er.
Frou Osinga fan de VVD wie posityf oer de foartgong: "It liket te slagjen. De flagge kin út tusken Hatsum en Sideriushoeke." Se frege de wethâlder lykwols om útlis oer de fergetten posten yn de oarspronklike ramming en de status fan ûnderhannelings mei grûneigeners.
Wethâlder Jerre Wolle erkende de útdagingen: "Der binne ferrassingen west, lykas hegere kosten foar miljeûndersyk en archeology." Hy fersekere de ried dat de ûnderhannelings mei grûneigeners goed ferrinne en dat der betrouwen is yn in posityf útkomst.
De ried stimde úteinlik yn mei it foarstel, wêrmei't de wei frij is foar de fierdere ûntwikkeling fan it fytsstipead. "No is it echt in feit," konkludearre de foarsitter. It projekt wurdt sjoen as in wichtige stap yn it ferbetterjen fan de ferkearsfeiligens en de oansluting op de breedere mobiliteitsfisy fan de regio.
Samenvatting
Yn novimber 2021 besleat de ried fan Waadhoeke jild beskikber te stellen foar de oanlis fan in frij lizzend fytsrek fan Hatsum nei Winsum. Ûndanks in ekstra subsydzje fan it Ryk is der no in tekoart troch stigende kosten en ûnfoarsjene útjouwerijen. It kolleezje stelt foar om in oanfoljend kredyt fan € 810.740 beskikber te stellen foar dit fytsrek. Dêrneist wurdt foarsteld om € 418.622 te reservearjen foar de útwreiding fan it fytsrek fan de rotonde Winsum nei Sideriushoeke. De kapitaallasten fan beide projekten, ter wearde fan € 62.745, wurde dekt troch de post Onfoarsjene Struktuerel. It projekt hat hege prioriteit fanwege de ferbettering fan ferkearsfeiligens en de oansluting op de Mobiliteitsvisie. Der binne al subsydzjes ta sein troch de provinsje en it Ryk. It foarstel is om beide projekten as ien gehiel út te fieren om finansjele en útfieringsfoardielen te beheljen. Alternativen lykas fazearring of útstel wurde as ûngunstich beskôge. De ried hat op 20 july 2023 ynstimd mei it foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanvullend krediet fietspad Hatsum-Winsum en Krediet Winsum Sideriushoeke
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanvullend krediet fietspad Hatsum-Winsum en Krediet Winsum Sideriushoeke". Het voorstel vraagt om extra financiering voor de aanleg van een vrijliggend fietspad van Hatsum naar Winsum en een uitbreiding richting Sideriushoeke. Ondanks een extra subsidie van het Rijk is er een tekort door stijgende kosten en onvoorziene uitgaven. Het voorstel vraagt om een aanvullend krediet van € 810.740 voor het eerste deel en € 418.622 voor het tweede deel, met dekking van de kapitaallasten via de post Onvoorzien Structureel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg over de noodzaak van extra financiering, de oorzaken van het tekort, en de voordelen van het project. Het bevat ook een financiële bijlage en een verklaring van het tekort.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het aanvullende krediet en de dekking van de kapitaallasten. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiering om het project voort te zetten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van extra financiering of het project in fasen uitvoeren of uitstellen. Dit omvat het afwegen van de urgentie van verkeersveiligheid en de wensen van de gemeenschap tegen de financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften en projectdoelen. Het is tijdgebonden met een duidelijk tijdschema voor uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van subsidies en de noodzaak van een bestemmingsplanwijziging vormen risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende krediet goed te keuren en de dekking van de kapitaallasten via de post Onvoorzien Structureel te laten plaatsvinden.
Participatie:
Er is sprake van participatie door regelmatig overleg met dorpsbelangen en het informeren van betrokkenen over de plannen en procedures.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het fietspad bijdraagt aan duurzame mobiliteit en de vermindering van verkeersdruk.
Financiële gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op € 1.992.322, met een tekort van € 810.740 na subsidies. De dekking van de kapitaallasten wordt voorgesteld via de post Onvoorzien Structureel. De financiële bijlage biedt verdere details over de kosten en dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Krediet Subsidie Mobiliteitsvisie Verkeersveiligheid Grondverwerving Archeologische begeleiding Bestemmingsplanwijziging Loonkosten MateriaalprijzenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hof - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 13 Renovatie B-veld VV Minnertsga
Gemeente Waadhoeke investeert in toekomst VV Minnertsga met hybride veld
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met een aanvullend krediet van € 360.300 voor de renovatie van het B-veld van voetbalvereniging VV Minnertsga. De renovatie, die deze zomer moet plaatsvinden, is noodzakelijk om te voldoen aan de capaciteitsbehoefte van de vereniging en om te voldoen aan milieu- en regelgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het B-veld van VV Minnertsga te renoveren uitgebreid besproken. De heer Van der Mossel, bestuurslid van de voetbalvereniging, benadrukte de urgentie van de renovatie. "Het veld is in slechte staat en de drainage is verstopt. We hebben dringend een hybride veld nodig om onze leden goed te kunnen laten trainen en spelen," aldus Van der Mossel.De renovatie omvat onder andere de vervanging van de drainage en het opwaarderen van het veld naar een hybride veld. Dit was niet opgenomen in het oorspronkelijke Beheerplan Buitensportaccommodaties 2022-2026, dat uitging van het 1-op-1 vervangen van sportvelden. Het aanvullende krediet wordt gedekt uit de algemene reserve van de gemeente.
Tijdens het debat uitten enkele raadsleden hun zorgen over de procedure en de toekomst van kunstgrasvelden in de gemeente. De heer Van Wijk van de SAM-fractie stelde: "We hadden eerst een brede discussie moeten voeren over de toekomst van kunstgras in Waadhoeke. Nu staan we met de rug tegen de muur." Toch stemde de fractie in met het voorstel, gezien de urgentie voor VV Minnertsga.
Mevrouw Mast van Gemeentebelangen vroeg om een toelichting van de wethouder over de ontwikkelingen rondom kunstgrasvelden. De wethouder erkende dat er discussie is over de toekomst van kunstgras en dat de werkgroep van voetbalverenigingen hier actief mee bezig is. "We willen anticiperen op wat er gaat gebeuren en daarom kiezen we nu voor een hybride veld," legde de wethouder uit.
Ondanks de zorgen over de procedure, stemde de raad unaniem in met het voorstel. "De urgentie is duidelijk en de club wil graag dit veld. We zijn blij dat er na de zomervakantie weer volop gevoetbald kan worden in Minnertsga," concludeerde mevrouw Mast.
Met de goedkeuring van het krediet kan de renovatie van het B-veld deze zomer van start gaan, zodat VV Minnertsga het nieuwe voetbalseizoen kan beginnen met een vernieuwd en duurzaam veld.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft besloten om een aanvullend krediet van € 360.300 beschikbaar te stellen voor de renovatie van het B-veld van VV Minnertsga. Dit besluit is genomen naar aanleiding van een sporttechnische keuring die een urgente renovatiebehoefte van het natuurgrasveld heeft aangetoond. De renovatie omvat onder andere de vervanging van de drainage en het opwaarderen van het veld naar een hybride veld. Dit is niet meegenomen in het oorspronkelijke Beheerplan Buitensportaccommodaties 2022-2026, dat uitging van het 1 op 1 vervangen van sportvelden. Het aanvullende krediet wordt gedekt uit de algemene reserve van de gemeente. De renovatie is noodzakelijk om te voldoen aan de capaciteitsbehoefte van de vereniging en om te voldoen aan milieu- en regelgeving. De werkzaamheden moeten deze zomer worden uitgevoerd om het veld gereed te maken voor het nieuwe voetbalseizoen.
Gemeente Waadhoeke investearret yn takomst VV Minnertsga mei in hybride fjild.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei in oanfoljend kredyt fan € 360.300 foar de renovaasje fan it B-fjild fan fuotbalferiening VV Minnertsga. De renovaasje, dy't dizze simmer plakfine moat, is needsaaklik om te foldwaan oan de kapasiteitsbehoeften fan de feriening en om te foldwaan oan miljeu- en regeljouwing.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de riedsfergadering waard it foarstel om it B-fjild fan VV Minnertsga te renovearjen útwreid besprutsen. De hear Van der Mossel, bestjoerslid fan de fuotbalferiening, benadrukke de urginsje fan de renovatie. "It fjild is yn minne steat en de drainering is fêstset. Wy hawwe dringend in hybride fjild nedich om ús leden goed te kinnen trainen en spylje," sa sei Van der Mossel.De renovatie behellet ûnder oaren de ferfangende fan de drainering en it opwaarderjen fan it fjild nei in hybride fjild. Dit stie net yn it oarspronklike Behearplan Buitensportakkommodaasjes 2022-2026, dat útgong fan it 1-op-1 ferfangen fan sportfjilden. It oanfoljende kredyt wurdt dekt út de algemiene reserve fan de gemeente.
Tidens it debat útten in pear riedsleden har soargen oer de proseduere en de takomst fan keunstgersfjilden yn de gemeente. De hear Van Wijk fan de SAM-fraksje sei: "Wy hienen earst in brede diskusje hawwe moatten oer de takomst fan keunstgers yn Waadhoeke. No steane wy mei de rêch tsjin de muorre." Doch stimde de fraksje yn mei it foarstel, sjoen de urginsje foar VV Minnertsga.
Frou Mast fan Gemeentebelangen frege om in taheakking fan de wethâlder oer de ûntwikkelingen rûnom keunstgersfjilden. De wethâlder erkende dat der diskusje is oer de takomst fan keunstgers en dat de wurkgroep fan fuotbalferienings hjir aktyf mei dwaande is. "Wy wolle antisipearje op wat der barre sil en dêrom kieze wy no foar in hybride fjild," ferklearre de wethâlder.
Nettsjinsteande de soargen oer de proseduere, stimde de ried ienstemmich yn mei it foarstel. "De urginsje is dúdlik en de klup wol graach dit fjild. Wy binne bliid dat der nei de simmerfakânsje wer folop fuotballe wurde kin yn Minnertsga," konkludearre frou Mast.
Mei de goedkarring fan it kredyt kin de renovatie fan it B-fjild dizze simmer begjinne, sadat VV Minnertsga it nije fuotbalseizoen begjinne kin mei in fernijd en duorsum fjild.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat besletten om in oanfoljend kredyt fan € 360.300 beskikber te stellen foar de renovaasje fan it B-fjild fan VV Minnertsga. Dit beslút is nommen nei oanlieding fan in sporttechnyske keuring dy't in urginte renovaasjebefoardering fan it natuergrasfjild oantoand hat. De renovaasje behellet ûnder oaren de ferfangende fan de drainering en it opwaarderjen fan it fjild nei in hybride fjild. Dit is net meinaam yn it oarspronklike Behearplan Buitensportaccommodaties 2022-2026, dat útgong fan it 1 op 1 ferfangen fan sportfjilden. It oanfoljende kredyt wurdt dekt út de algemiene reserve fan de gemeente. De renovaasje is needsaaklik om te foldwaan oan de kapasiteitsbefoardering fan de feriening en om te foldwaan oan miljeu- en regeljouwing. De wurksumheden moatte dizze simmer útfierd wurde om it fjild klear te meitsjen foar it nije fuotbalseizoen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Renovatie B-veld VV Minnertsga". Het voorstel betreft de renovatie van het B-veld van VV Minnertsga, dat een urgente renovatiebehoefte heeft. Het veld wordt opgewaardeerd van natuurgras naar een hybride veld, wat de bespeelbaarheid en duurzaamheid verbetert. Dit vereist een aanvullend krediet van €360.300, te dekken uit de algemene reserve. De renovatie is noodzakelijk vanwege de sporttechnische keuring en om te voldoen aan milieu- en capaciteitsbehoeften. Het voorstel is onderdeel van het Beheerplan Buitensportaccommodaties 2022-2026 en heeft als doel een toekomstbestendig sportcomplex te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten voor de noodzaak van de renovatie en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de lange termijn onderhoudskosten van het hybride veld.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het aanvullende krediet en de dekking hiervan uit de algemene reserve.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het extra krediet willen goedkeuren en of ze akkoord gaan met het gebruik van de algemene reserve voor deze renovatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, zoals concrete prestatie-indicatoren voor het hybride veld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de lange termijn voordelen en kosten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende krediet van €360.300 goed te keuren en te dekken uit de algemene reserve.
Participatie:
Er is sprake van participatie door de betrokkenheid van een werkgroep bestaande uit sportverenigingen en gemeentelijke afdelingen, wat bijdraagt aan een breed gedragen besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de overgang naar een hybride veld en de sanering van het kunstgrasveld, wat milieuproblemen met rubberinfillkorrels aanpakt.
Financiële Gevolgen:
De renovatie kost €433.120 exclusief BTW, met een aanvullend krediet van €360.300 nodig. Dit wordt gedekt uit de algemene reserve, die na goedkeuring van de begrotingswijziging een saldo van €16.748.008 heeft. De financiële dekking is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Hybride veld Natuurgras Kunstgrassportveld Capaciteitsbehoefte Beheerplan Buitensportaccommodaties Drainage Onderhoud Krediet Sporttechnische keuringVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
A. Mast - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 08 Kadernota 2024-2027
Kadernota Waadhoeke: Investeren in de Toekomst ondanks Financiële Uitdagingen
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de kadernota 2024-2027 besproken, waarin het financieel meerjarenperspectief wordt geschetst. Ondanks een bezuinigingstaakstelling van €600.000 voor 2024 en een verwacht positief saldo, zijn er zorgen over de financiële toekomst. De raad debatteerde over investeringen, lastenverlichting en de noodzaak om kwetsbaarheden te tonen aan Den Haag.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 20 juli 2023 werd de kadernota 2024-2027 van de gemeente Waadhoeke besproken. Deze nota dient als raamwerk voor de begroting van 2024 en is gebaseerd op de meicirculaire Gemeentefonds en het coalitieakkoord 'Sûn wurkje oan 'e takomst'. De nota voorziet in een bezuinigingstaakstelling van €600.000 voor 2024 en schetst een koers voor 2025. Hoewel er een positief saldo voor 2024 wordt verwacht, is er bezorgdheid over een daling in 2026.Tijdens het debat kwamen verschillende onderwerpen aan bod. De heer Van Beek van Gemeentebelangen uitte zijn tevredenheid over de aandacht voor speeltuinen en de vereenvoudiging van procedures voor het aanleggen ervan. "We zijn blij dat dit is meegenomen in het voorstel," aldus Van Beek. Mevrouw Pol van de FP benadrukte het belang van natuurbeleving en vroeg om meer initiatieven op dat gebied.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Greidanus, uitte zorgen over de stijgende OZB-tarieven en pleitte voor een onderzoek naar mogelijke lastenverlichting. "We willen weten wat de mogelijkheden zijn om de stijging van de OZB te beperken," stelde Greidanus. De VVD, bij monde van mevrouw Osinga, benadrukte het belang van een evenwichtige verdeling van aandacht tussen stad en platteland en vroeg om een reële begroting zonder vergeten posten.
De fractie Sam, vertegenwoordigd door mevrouw Van der Werf, sprak haar vertrouwen uit in het college en de kadernota, maar benadrukte het belang van consistentie en samenwerking. "We moeten zorgen dat we dezelfde taal spreken en analyseren waarom het woord vertrouwen valt," aldus Van der Werf.
Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Kampstra, uitte zijn zorgen over de niet-sluitende meerjarenraming en vroeg om een actualisatie van het plan van aanpak voor 2027. De FP, vertegenwoordigd door de heer Vollema, sprak zijn steun uit voor de investeringen in duurzaamheid en recreatie, maar vroeg om meer duidelijkheid over de financiële taakstelling.
De motie van het CDA over de OZB werd uiteindelijk niet ingediend, maar er werd wel afgesproken om in september te kijken naar mogelijkheden voor lastenverlichting. De motie over het baggeren van de vaarwegen werd aangenomen, waarmee de gemeente in overleg gaat met Wetterskip Friesland over het bevaarbaar maken van de oude meer.
De kadernota werd uiteindelijk aangenomen met steun van alle fracties, behalve het CDA. De raad kijkt nu uit naar de programmabegroting die in november 2023 wordt gepresenteerd.
Samenvatting
De kadernota 2024-2027 van de gemeente Waadhoeke schetst het financieel meerjarenperspectief en bevat de uitgangspunten voor de begroting van 2024. Het document dient als raamwerk voor de begrotingsvoorbereiding en is gebaseerd op de meicirculaire Gemeentefonds en het coalitieakkoord 'Sûn wurkje oan 'e takomst'. De nota geeft invulling aan een bezuinigingstaakstelling van € 600.000 voor 2024 en zet een koers uit voor 2025. De meerjarenraming is geactualiseerd en de budgetaanvragen voor 2024 worden verwerkt in de programmabegroting die in november 2023 aan de raad wordt voorgelegd. Er is een positief saldo voor 2024, maar een daling wordt verwacht in 2026. De incidentele budgetaanvragen overschrijden de beschikbare ruimte, maar het college acht dit verantwoord gezien het verwachte begrotingsoverschot in 2025. Alternatieven kunnen worden gezocht in andere uitgangspunten of bijstelling van ambities. De kadernota is vastgesteld in de raadsvergadering van 20 juli 2023.
Kaderbrief Waadhoeke: Ynvestearje yn de Takomst ûndanks Finansjele Utdagingen
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de kadernota 2024-2027 besprutsen, dêr't it finansjeel mearjierperspektyf yn sketst wurdt. Ûndanks in besunigingstaakstelling fan €600.000 foar 2024 en in ferwachte posityf saldo, binne der soargen oer de finansjele takomst. De ried debattearre oer ynfestearrings, lêstenferljochting en de needsaak om kwetsberheden te toanen oan Den Haach.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering fan 20 july 2023 waard de kadernota 2024-2027 fan de gemeente Waadhoeke besprutsen. Dizze nota docht as ramt foar de begrutting fan 2024 en is basearre op de mei-sirkulêre Gemeentefûns en it koalysjeakkoart 'Sûn wurkje oan 'e takomst'. De nota foarsjocht yn in besunigingstaakstelling fan €600.000 foar 2024 en sketst in koers foar 2025. Alhoewol't der in posityf saldo foar 2024 ferwachte wurdt, is der bekuorring oer in daling yn 2026.Tiidens it debat kamen ferskillende ûnderwerpen oan bar. De hear Van Beek fan Gemeentebelangen utere syn tefredenheid oer de omtinken foar boartersplakken en de fereenvâldiging fan prosedueres foar it oanlizzen dêrfan. "Wy binne bliid dat dit meinaam is yn it foarstel," sa sei Van Beek. Frou Pol fan de FP benadrukte it belang fan natuerbelibjen en frege om mear ynisjativen op dat mêd.
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Greidanus, utere soargen oer de stjûgende OZB-taryven en pleite foar in ûndersyk nei mooglike lêstenferljochting. "Wy wolle witte wat de mooglikheden binne om de stjûging fan de OZB te beheinen," stelde Greidanus. De VVD, fia frou Osinga, benadrukte it belang fan in evenwichtige ferdieling fan omtinken tusken stêd en plattelân en frege om in reële begrutting sûnder fergetten posten.
De fraksje Sam, fertsjintwurdige troch frou Van der Werf, spruts har fertrouwen út yn it kolleezje en de kadernota, mar benadrukte it belang fan konsistinsje en gearwurking. "Wy moatte soargje dat wy deselde taal sprekke en analysearje wêrom't it wurd fertrouwen falt," sa sei Van der Werf.
Gemeentebelangen, fertsjintwurdige troch de hear Kampstra, utere syn soargen oer de net-slútende mearjierrenramming en frege om in aktualisaasje fan it plan fan oanpak foar 2027. De FP, fertsjintwurdige troch de hear Vollema, spruts syn stipe út foar de ynfestearringen yn duorsumens en rekreaasje, mar frege om mear dúdlikheid oer de finansjele taakstelling.
De moty fan it CDA oer de OZB waard úteinlik net yntsjinne, mar der waard wol ôfpraat om yn septimber te sjen nei mooglikheden foar lêstenferljochting. De moty oer it baggerjen fan de farwegen waard oannommen, wêrmei't de gemeente yn oerlis giet mei Wetterskip Fryslân oer it befeilich meitsjen fan de âlde mar.
De kadernota waard úteinlik oannommen mei stipe fan alle fraksjes, útsein it CDA. De ried sjocht no út nei de programmabegrutting dy't yn novimber 2023 presintearre wurdt.
Samenvatting
De kadernota 2024-2027 fan de gemeente Waadhoeke sketst it finansjeel mearjierperspektyf en befettet de útgongspunten foar de begrutting fan 2024. It dokumint tsjinst as ramt foar de begruttingfoarbereiding en is basearre op de meicirculaire Gemeentefonds en it koalysjeakkoart 'Sûn wurkje oan 'e takomst'. De nota jout ynfolling oan in besunigingstaakstelling fan € 600.000 foar 2024 en set in koers út foar 2025. De mearjarenramming is aktualisearre en de budzjetoanfragen foar 2024 wurde ferwurke yn de programbegroting dy't yn novimber 2023 oan de ried foarlein wurdt. Der is in posityf saldo foar 2024, mar in daling wurdt ferwachte yn 2026. De inkidintele budzjetoanfragen oerskriden de beskikbere romte, mar it kolleezje achtet dit ferantwurd sjoen it ferwachte begruttingsoverskot yn 2025. Alternativen kinne socht wurde yn oare útgongspunten of bystelling fan ambysjes. De kadernota is fêststeld yn de riedsfergadering fan 20 july 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2024-2027". De kadernota schetst het financieel meerjarenperspectief en bevat de uitgangspunten voor de begroting van 2024 en de budgetaanvragen voor dat jaar. Het document dient als raamwerk voor de begrotingsvoorbereiding en geeft invulling aan de ambities uit het coalitieakkoord. Er is een bezuinigingstaakstelling van € 600.000 voor 2024 opgenomen, en er is een koers uitgezet voor de taakstelling van 2025. De nota is gebaseerd op de meicirculaire Gemeentefonds en volgt de advisering van de VNG.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de financiële kaders en beleidsmatige koers voor de komende jaren schetst. Het bevat concrete cijfers en prognoses, evenals een toelichting op de financiële ruimte en risico's.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de kadernota vast te stellen en de budgetaanvragen voor 2024 te verwerken in de programmabegroting. Dit betekent dat de raad de financiële kaders en beleidsmatige koers voor de komende jaren goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de voorgestelde bezuinigingen en investeringen, evenals de prioritering van budgetaanvragen. Er moet ook een beslissing worden genomen over het aanvaarden van de risico's die gepaard gaan met het overschrijden van de risiconorm van de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het concrete financiële doelen en tijdlijnen bevat. Echter, de lange termijn effecten en de duurzaamheid van de financiële keuzes zijn minder concreet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kadernota 2024-2027 vast te stellen en de budgetaanvragen voor 2024 te verwerken in de programmabegroting.
Participatie:
Er wordt melding gemaakt van een kernteamsessie op 11 juli 2023, wat wijst op enige mate van participatie, maar verdere details over bredere participatie worden niet gegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een investering in de toekomst, maar verdere details over specifieke duurzame initiatieven of maatregelen ontbreken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een bezuinigingstaakstelling van € 600.000 voor 2024 en een overschrijding van de risiconorm van de algemene reserve met € 894.000. De incidentele budgetaanvragen worden gedekt ten laste van de algemene reserve. Er is een positief saldo voor 2024, maar een daling wordt verwacht in 2026. De dekking van de financiële gevolgen lijkt voornamelijk te komen uit de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2024-2027 Begroting 2024 Budgetaanvragen Coalitieakkoord Meicirculaire Gemeentefonds Bezuinigingstaakstelling Algemene reserve Structurele ruimte Incidentele budgetaanvragen MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. van der Pol
D. van der Pol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Van Der Meer
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M. Kamerling - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
S. Greidanus - CDA
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. Kamstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
René De Vries
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Dijkstra - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
01:06:44 - 01:07:06 - 01:08:21 - 01:08:21 - 01:09:37 - 01:09:37 - 01:47:54 - 01:47:54 - 01:49:56 - 02:06:51 - 02:09:04 - 02:11:25 - 02:20:25 - 02:28:16 - 02:36:20 - 02:45:55 - 02:55:01 - 02:55:31 - 02:56:32 - 02:57:49 - 03:04:17 - 03:04:24 - 03:06:28 - 03:07:25 - 03:08:05 - 03:17:02 - 03:21:12 - 03:45:48 - 03:46:05 - 03:49:25 - 03:50:28 - 03:51:04 - 03:52:46 - 03:57:55 - 04:00:36 - 04:01:20 - 04:02:15 - 04:03:27 - 04:03:30 - 04:05:44 - 04:05:46
Agendapunt 9 Speeltuinbeleid Waadhoeke 2024 - 2027
Waadhoeke zet in op speeltuinen van de toekomst
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het nieuwe "Speeltuinbeleid Waadhoeke 2024 – 2027" goedgekeurd. Het beleid richt zich op het verbeteren van speelvoorzieningen en het stimuleren van bewonersinitiatieven. Met een jaarlijks herinvesteringsbudget van € 87.500 wil de gemeente kwalitatief hoogwaardige speelplekken creëren die bijdragen aan de gezondheid en sociale cohesie van de inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het nieuwe speeltuinbeleid met enthousiasme ontvangen. De heer Van Beek benadrukte dat de gemeente heeft geluisterd naar de zorgen van inwoners over de complexiteit van het aanleggen van speeltuinen. "We zijn blij dat er nu meer ondersteuning komt voor bewonersinitiatieven," aldus Van Beek. Het beleid voorziet in subsidies voor bewoners die speelplekken willen verbeteren, wat volgens hem een stap in de goede richting is.Mevrouw Pol van de FP sprak haar tevredenheid uit over het extra budget dat beschikbaar wordt gesteld. "Het is belangrijk dat we onze speelplekken up-to-date houden," zei ze. Toch riep ze op tot meer ambitie: "We moeten niet alleen investeren in nieuwe toestellen, maar ook in natuurbeleving en biodiversiteit. Dit kan de binding met de omgeving versterken."
Het nieuwe beleid sluit aan bij het coalitieakkoord en de gemeentelijke ambities op het gebied van gezondheid en vitaliteit. De nadruk ligt op bewonersparticipatie, waarbij de gemeente de rol van facilitator op zich neemt. "We willen dat inwoners zich betrokken voelen bij hun leefomgeving," aldus een gemeentewoordvoerder.
De vergadering werd geschorst voor de behandeling van de kadernota, maar niet voordat de raad unaniem instemde met het nieuwe speeltuinbeleid. Het is duidelijk dat Waadhoeke zich inzet voor een toekomst waarin speeltuinen niet alleen plekken van plezier zijn, maar ook bijdragen aan een gezonde en hechte gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het "Speeltuinbeleid Waadhoeke 2024 – 2027" vastgesteld, dat voortbouwt op het vorige beleid uit 2020-2023. Het nieuwe beleid richt zich op het herinrichten van speelvoorzieningen op basis van de technische staat en leeftijd van speeltoestellen. Er is een structureel herinvesteringsbudget van € 87.500 per jaar vastgesteld voor de vervanging van afgekeurde speeltoestellen. Dit budget wordt meegenomen in de Kadernota 2024-2027. Het beleid benadrukt bewonersparticipatie en ondersteunt bewonersinitiatieven, waarbij bewoners toegang hebben tot subsidies om speelplekken te verbeteren. Het doel is om kwalitatief goede speelplekken te bieden die bijdragen aan de gezondheid en sociale cohesie van de inwoners. Het beleid sluit aan bij het coalitieakkoord en de gemeentelijke ambities op het gebied van gezondheid en vitaliteit.
Waadhoeke set yn op boartersplakken fan de takomst.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it nije "Spultúnbelied Waadhoeke 2024 - 2027" goedkard. It belied rjochtet him op it ferbetterjen fan spultsjes en it stimulearjen fan ynwennersynisjativen. Mei in jierliks herynvesteringsbudzjet fan € 87.500 wol de gemeente kwalitatyf heechweardige spultsjes meitsje dy't bydrage oan de sûnens en sosjale kohezje fan de ynwenners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tiidens de riedsfergadering waard it nije boartersplakbelied mei entûsjasme ûntfongen. De hear Van Beek benadrukke dat de gemeente lústere hat nei de soargen fan ynwenners oer de kompleksiteit fan it oanlizzen fan boartersplakken. "Wy binne bliid dat der no mear stipe komt foar bewennersynisjativen," sa sei Van Beek. It belied biedt subsydzjes foar bewenners dy't boartersplakken feroarje wolle, wat neffens him in stap yn de goede rjochting is.Frou Pol fan de FP útspruts har tefredenheid oer it ekstra budzjet dat beskikber steld wurdt. "It is wichtich dat wy ús boartersplakken up-to-date hâlde," sa sei se. Doch ropt se op ta mear ambysje: "Wy moatte net allinnich ynvestearje yn nije apparaten, mar ek yn natuerbelibjen en biodiversiteit. Dit kin de bining mei de omjouwing fersterkje."
It nije belied slút oan by it koalysjeakkoart en de gemeentlike ambysjes op it mêd fan sûnens en vitaliteit. De nadruk leit op bewennerspartisipaasje, dêr't de gemeente de rol fan facilitator op har nimt. "Wy wolle dat ynwenners har belutsen fiele by harren libbensomjouwing," sa sei in gemeentewurdfoerder.
De fergadering waard skorst foar de behanneling fan de kadernota, mar net foardat de ried ienriedich ynstimde mei it nije boartersplakbelied. It is dúdlik dat Waadhoeke him ynset foar in takomst dêr't boartersplakken net allinnich plakken fan wille binne, mar ek bydrage oan in sûne en tichte mienskip.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it "Spultúnbelied Waadhoeke 2024 - 2027" fêststeld, dat fierder bouwt op it foarige belied út 2020-2023. It nije belied rjochtet him op it herynrjochtsjen fan spulfoarsjennings op basis fan de technyske steat en leeftiid fan spultoestellen. Der is in struktioneel herynvesteringsbudzjet fan € 87.500 per jier fêststeld foar de ferfangings fan ôfkeurde spultoestellen. Dit budzjet wurdt meinaam yn de Kadernota 2024-2027. It belied benadrukt bewennerspartisipaasje en stipe oan bewennersynisjativen, dêr't bewenners tagong hawwe ta subsydzjes om spulplakken te ferbetterjen. It doel is om kwalitatyf goede spulplakken te bieden dy't bydrage oan de sûnens en sosjale koheezje fan de ynwenners. It belied slút oan by it koalysjeakkoart en de gemeentlike ambysjes op it mêd fan sûnens en vitaliteit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Speeltuinbeleid Waadhoeke 2024 – 2027". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een nieuw speeltuinbeleid voor de gemeente Waadhoeke voor de periode 2024-2027. Het beleid beoogt kwalitatief goede en veilige speelplekken te bieden door middel van een structureel herinvesteringsbudget van € 87.500 per jaar voor de vervanging van afgekeurde speeltoestellen. Het beleid stimuleert bewonersinitiatieven en participatie, waarbij de gemeente samenwerkt met dorpen en wijken. Het uiteindelijke doel is om de gezondheid en sociale cohesie te bevorderen door middel van spelen en bewegen in de openbare ruimte.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, de financiële implicaties, en de rol van bewonersparticipatie. Er zijn echter enkele risico's en alternatieven genoemd die verder uitgewerkt hadden kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het speeltuinbeleid vaststellen en het bijbehorende herinvesteringsbudget goedkeuren. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het vaststellen van de kadernota waarin het budget is opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor het speeltuinbeleid en de mate van ondersteuning voor bewonersinitiatieven. Er moet ook een keuze worden gemaakt tussen de voorgestelde alternatieven voor herinrichting en financiering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van budget en doelen, maar de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de risico's en alternatieven hadden gedetailleerder kunnen zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het speeltuinbeleid vast te stellen en het herinvesteringsbudget goed te keuren als onderdeel van de kadernota 2024-2027.
Participatie:
Het voorstel benadrukt bewonersparticipatie en ondersteunt bewonersinitiatieven. Er is input van inwoners verwerkt in het beleid, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar het beleid draagt bij aan sociale duurzaamheid door het bevorderen van gezondheid en sociale cohesie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structureel herinvesteringsbudget van € 87.500 per jaar en een verhoging van het onderhoudsbudget van € 80.000 naar € 125.000. Deze bedragen zijn opgenomen in de kadernota 2024-2027, die door de raad moet worden goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinbeleid Herinvesteringsbudget Speeltoestellen Bewonersinitiatieven Speelruimte- en uitvoeringsplan Veiligheidsinspecties Onderhoudsbudget Sociale cohesie Gezondheid Subsidies en fondsenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. van der Pol
D. van der Pol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 11.a Ontwikkelovereenkomst en grondexploitatie 13 woningen Spannum
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 11.b Vaststelling bestemmingsplan en ruimtelijk kwaliteitsplan ‘Spannum 13 woningen'
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. van der Pol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. van der Werff - SAM
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 12 NABO Wjelsryp aan de openbaarheid onttrekken
Veiligheid voorop: Gemeente Waadhoeke zet stap naar veiliger spoorwegovergang
De gemeente Waadhoeke heeft groen licht gegeven voor het saneren van de Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) in Wjelsryp. Dit project, dat deel uitmaakt van een landelijk programma om de veiligheid op spoorwegovergangen te verbeteren, omvat de aanleg van een alternatieve route met een recreatief fietspad. De kosten worden gedeeld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/ProRail, de provincie Fryslân en de gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke werkt samen met ProRail en de provincie Fryslân aan het saneren van de Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) in Wjelsryp, als onderdeel van een landelijk programma om de veiligheid op spoorwegovergangen te verbeteren. Het project omvat de aanleg van een alternatieve route waarbij een recreatief fietspad ongelijkvloers de spoorweg kruist via een vlonderconstructie onder de spoorbrug in de Franekervaart. De totale kosten van € 984.000 worden gedeeld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/ProRail (50%), de provincie Fryslân (25%), en de gemeente Waadhoeke (25%). De gemeenteraad wordt gevraagd dit krediet goed te keuren en de procedure te starten om de overweg uit de openbaarheid te onttrekken. Het project is gepland voor uitvoering in 2022. De betrokken partijen en belanghebbenden, waaronder dorpsbelangen en grondeigenaren, zijn geïnformeerd en stemmen in met de plannen.
Feiligens foarop: Gemeente Waadhoeke set stêd nei feiligere spoarwei-oerstek.
De gemeente Waadhoeke hat grien ljocht jûn foar it sanearen fan de Net Aktivearre Befeilige Oerwei (NABO) yn Wjelsryp. Dit projekt, dat diel útmeitsje fan in lânbreed programma om de feiligens op spoarwei-oergongen te ferbetterjen, behellet de oanlis fan in alternatyf rûte mei in rekreatyf fytsedei. De kosten wurde dielt troch it Ministearje fan Ynfrastruktuer en Wetterskip/ProRail, de provinsje Fryslân en de gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke wurket mei ProRail en de provinsje Fryslân oan it sanearen fan de Net Aktivearre Befeilige Oerwei (NABO) yn Wjelsryp, as ûnderdiel fan in lânsbreed programma om de feiligens op spoarwei-oergongen te ferbetterjen. It projekt behellet de oanlis fan in alternatyf rûte dêr't in rekreatyf fyts- en paad ûngelykflot de spoarwei krúst troch in flonterkonstruksje ûnder de spoarbrêge yn de Franekervaart. De totale kosten fan € 984.000 wurde dielt troch it Ministearje fan Ynfrastruktuer en Wettersaat/ProRail (50%), de provinsje Fryslân (25%), en de gemeente Waadhoeke (25%). De gemeenteried wurdt frege dit kredyt goed te keuren en de proseduere te starten om de oerwei út de iepenbierens te ûntrekken. It projekt is pland foar útfiering yn 2022. De belutsen partijen en belanghawwenden, ûnder oaren doarpsbelang en grûneigeners, binne ynformearre en stimme yn mei de plannen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Krediet voor sanering NABO Wjelsryp en aanleggen alternatieve route
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Krediet voor sanering NABO Wjelsryp en aanleggen alternatieve route". Het voorstel betreft de sanering van de niet actief beveiligde overweg (NABO) in Wjelsryp, onderdeel van het programma van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om alle NABO's uiterlijk eind 2023 te saneren of beveiligen. ProRail heeft de gemeente Waadhoeke benaderd om samen te werken aan het opheffen van deze overweg. Er is een maatwerkoplossing gevonden waarbij een recreatief fietspad wordt omgelegd en de spoorweg ongelijkvloers wordt gekruist. Het voorstel vraagt om een krediet van € 984.000, waarvan 50% door het Ministerie/ProRail, 25% door de Provincie Fryslân en 25% door de gemeente wordt gefinancierd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig. Het bevat informatie over de financiële dekking, de betrokken partijen, de noodzaak van het project, en de juridische aspecten. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere verduidelijking.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet, de financiële dekking goedkeuren en de procedure starten om de overweg uit de openbaarheid te onttrekken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de voorgestelde maatregel en de financiële bijdrage van de gemeente. Ze moeten ook beslissen over de onttrekking van de overweg aan de openbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van € 984.000 beschikbaar te stellen, de financiële dekking goed te keuren en de procedure voor onttrekking aan de openbaarheid te starten.
Participatie:
Er is sprake van participatie met dorpsbelangen en grondeigenaren, die op de hoogte zijn en instemmen met de maatregel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de maatregel draagt bij aan veiligheid en behoud van recreatieve routes, wat indirect bijdraagt aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De totale projectkosten bedragen € 984.000, gedekt door bijdragen van het Ministerie/ProRail (50%), Provincie Fryslân (25%) en de gemeente Waadhoeke (25%). De gemeentelijke bijdrage is opgenomen in de begroting van 2021. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onttrekken van de onbewaakte spoorwegovergang Wjelsryp aan de openbaarheid". In november 2021 werd besloten een krediet beschikbaar te stellen voor het opheffen van de onbewaakte spoorwegovergang bij Wjelsryp en een alternatieve route aan te leggen. Nu de werkzaamheden zijn afgerond, moet de overgang formeel aan de openbaarheid worden onttrokken volgens de Wegenwet. Dit is een formele handeling waarvoor de raad moet besluiten. De nieuwe route biedt een veiligere oversteek zonder gelijkvloerse kruising met de spoorbaan. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbesluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle benodigde informatie, inclusief de achtergrond, motivering, en juridische context. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven die als realistisch worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad moet formeel besluiten om de onbewaakte spoorwegovergang aan de openbaarheid te onttrekken, zoals vereist door de Wegenwet en de overeenkomst met ProRail.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie of het formeel onttrekken van de overgang aan de openbaarheid. Gezien de veiligheidsverbeteringen is de keuze voor onttrekking logisch.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de onbewaakte spoorwegovergang Wjelsryp aan de openbaarheid te onttrekken.
Participatie:
Er is uitvoerig contact geweest met dorpsbelangen en landeigenaren, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de focus op veiligheid kan indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel, aangezien de werkzaamheden al zijn uitgevoerd en gefinancierd.
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 14 Deinum - Spoorstrjitte 11
Nieuwe Bestemmingsplan Deinum: Woning Wordt Officieel Woonhuis
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuw bestemmingsplan goedgekeurd voor Spoorstrjitte 11 in Deinum. De voormalige bedrijfswoning wordt nu officieel omgezet naar een woonbestemming, terwijl de rest van het perceel zijn commerciële functie behoudt.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft besloten een nieuw bestemmingsplan vast te stellen voor het perceel Spoorstrjitte 11 in Deinum. Het huidige bestemmingsplan staat detailhandel en een bedrijfswoning toe, maar de woning is verkocht en zal nu uitsluitend voor woondoeleinden worden gebruikt. Om dit juridisch te regelen, is een nieuw bestemmingsplan nodig dat de bestemming 'Wonen' toekent aan de woning, terwijl de rest van het perceel de bestemming 'Detailhandel - Supermarkt' behoudt. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode van zes weken, en de buurtbewoners hebben geen bezwaar tegen de plannen. De kosten voor het bestemmingsplan worden gedragen door de initiatiefnemer, en er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. Na vaststelling door de raad kan er nog beroep worden aangetekend binnen zes weken, waarna het plan onherroepelijk wordt.
Nije Bestimmingsplan Deinum: Wenning Wurdt Offisjeel Wenhus
De gemeente Waadhoeke hat in nij bestimmingsplan goedkard foar Spoorstrjitte 11 yn Deinum. De eardere bedriuwswenning wurdt no offisjeel omset nei in wenbestimming, wylst de rest fan it perceel syn kommersjele funksje behâldt.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat besletten in nij bestimmingsplan fêst te stellen foar it perceel Spoorstrjitte 11 yn Deinum. It hjoeddeiske bestimmingsplan stiet detailhannel en in bedriuwswenning ta, mar de wenning is ferkeap en sil no allinnich foar wenningdoeleinden brûkt wurde. Om dit juridysk te regeljen is in nij bestimmingsplan nedich dat de bestimming 'Wenje' takent oan de wenning, wylst de rest fan it perceel de bestimming 'Detailhannel - Supermerk' behâldt. Der binne gjin beswieren yntsjinne tiidens de ynsjochperioade fan seis wiken, en de buertbewenners hawwe gjin beswier tsjin de plannen. De kosten foar it bestimmingsplan wurde droegen troch de ynitiatyfnimmer, en der binne gjin finansjele gefolgen foar de gemeente. Nei fêststelling troch de ried kin der noch berop oantekene wurde binnen seis wiken, dêrnei wurdt it plan ûnherroepber.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan Deinum – Spoorstrjitte 11
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan voor het perceel Spoorstrjitte 11 in Deinum. Het huidige bestemmingsplan staat alleen detailhandel en een bedrijfswoning toe. De woning is echter verkocht aan een derde partij die het perceel uitsluitend voor woondoeleinden wil gebruiken. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze functiewijziging mogelijk door de bestemming van de woning te veranderen naar 'Wonen', terwijl de bestemming voor de overige gronden 'Detailhandel - Supermarkt' blijft. Er zijn geen zienswijzen ingediend en de kosten worden gedragen door de initiatiefnemer.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de aanleiding, de beoogde effecten, en de juridische en planologische context. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de functiewijziging juridisch te verankeren.
Politieke keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet goedkeuren van de functiewijziging van bedrijfswoning naar reguliere woning. Dit kan invloed hebben op toekomstige ruimtelijke ordening en gebruik van het gebied.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gewenste functiewijziging. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de huidige bestemmingsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan voor het gebied vast te stellen.
Participatie
Er is sprake van participatie doordat de initiatiefnemer contact heeft opgenomen met buurtbewoners, die geen bezwaar hebben tegen de plannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om een functiewijziging zonder fysieke veranderingen aan de infrastructuur.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten door de initiatiefnemer worden gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Deinum Spoorstrjitte 11 Wonen Supermarkt Bedrijfswoning Ruimtelijke ordening Functiewijziging Archeologie ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 15 Jaarstukken 2022 Recreatieschap Marrekrite
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 16 Beheerplan Openbaar Groen 2023-2026
M.C.M. Waanders - Burgemeester
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
D. van der Pol
T. de Jong - VVD
D. van der Pol
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
T. de Jong - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Nauta - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
B. Vollema - FNP
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
K. Arendz - Wethouder
M.C.M. Waanders - Burgemeester
M.C.M. Waanders - Burgemeester
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
B. Vollema - FNP
Agendapunt 17 Begrotingswijziging (zevende) van de Programmabegroting 2023
Gemeenteraad Waadhoeke Stemt In met Begrotingswijziging: Oude Smidse Blijft Punt van Discussie
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft groen licht gegeven voor de zevende wijziging van de programmabegroting 2023. Deze aanpassing, voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders, is bedoeld om de budgetten in lijn te brengen met de huidige ontwikkelingen. Toch was er tijdens het debat een opvallend twistpunt: de aankoop van de oude smidse.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 20 juli 2023 besloten om de zevende wijziging van de programmabegroting 2023 vast te stellen. Deze wijziging is voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders en werd behandeld op 4 juli 2023. Het doel van de wijziging is om de budgetten aan te passen aan de huidige ontwikkelingen, zodat de financiële posities zoals de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein en de bestemmingsreserve corona actueel zijn. Na goedkeuring door de raad kunnen de voorstellen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen van deze besluiten zijn gedetailleerd in een bijlage bij het besluit.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei begrotingswiziging: Alde Smidse bliuwt punt fan diskusje.
De gemeenteried fan Waadhoeke hat grien ljocht jûn foar de sânde oanpassing fan de programmabegroting 2023. Dizze oanpassing, foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, is bedoeld om de budzjetten yn lijn te bringen mei de hjoeddeistige ûntwikkelingen. Doch wie der tiidens it debat in opfallend twistpunt: de oankeap fan de âlde smidse.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 20 july 2023 besletten om de sânde oanpassing fan de programma-begroting 2023 fêst te stellen. Dizze oanpassing is foarsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders en waard behannele op 4 july 2023. It doel fan de oanpassing is om de budzjetten oan te passen oan de hjoeddeistige ûntwikkelingen, sadat de finansjele posysjes lykas de post ûnfoarsjoen, de algemiene reserve, de reserve sosjaal domein en de bestimmingsreserve corona aktueel binne. Nei goedkarjen troch de ried kinne de foarstellen útfierd wurde. De finansjele gefolgen fan dizze besluten binne detailearre yn in bylage by it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging (zevende) van de programmabegroting 2023". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor 2023, waarbij de budgetten worden aangepast aan de actuele ontwikkelingen. Dit zorgt ervoor dat de financiële posities, zoals de post onvoorzien en diverse reserves, up-to-date zijn. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet deze wijzigingen vaststellen. Na goedkeuring kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd en afgehandeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een besluit te nemen over de begrotingswijziging. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven vermeld, wat suggereert dat het voorstel als rechttoe rechtaan wordt beschouwd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is een gebruikelijke procedure, aangezien de raad het budgetrecht heeft volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
Er lijken geen expliciete politieke keuzes te worden gemaakt in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een technische aanpassing van de begroting betreft om deze actueel te houden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het de begroting aanpast aan de huidige stand van zaken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel, maar het ontbreken van alternatieven of kanttekeningen kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting 2023 goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is bij deze technische wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de begrotingswijziging.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe eventuele extra kosten worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Programmabegroting 2023 Budgetrecht Gemeentewet Ontwikkelingen Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve corona Financiële gevolgen BijlageVerfijning van de zoekopdracht:
M.C.M. Waanders - Burgemeester
J. Osinga-Bonnema - VVD
M.C.M. Waanders - Burgemeester
Agendapunt 18 Afrekenen fractiebudget 2022 en toekennen voorschot 2023
Raadsvoorstel over fractiebudget goedgekeurd zonder debat
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft het voorstel voor de afrekening van het fractiebudget voor 2022 en de toekenning van voorschotten voor 2023 goedgekeurd. Opvallend is dat de VVD-fractie ervoor kiest zonder voorschotten te werken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de afrekening van het fractiebudget voor 2022 en het toekennen van voorschotten voor 2023 aan de fracties van de gemeente Waadhoeke, met uitzondering van de VVD-fractie die geen voorschotten ontvangt. Het fractiebudget is bedoeld voor het functioneren van de fracties. De fracties hebben verantwoording afgelegd over hun uitgaven in 2022, waarbij niet-bestede bedragen worden terugbetaald of gereserveerd. Het voorstel omvat het definitief vaststellen van de budgetten voor 2022 en het uitbetalen van de voorschotten voor 2023. De VVD-fractie werkt zonder voorschotten en eventuele uitgaven worden gedekt uit hun reserves. Het raadsvoorstel is goedgekeurd en de griffie zal de afdeling Financiën informeren over de betalingen.
Raadsfoarstel oer fraksjebegroting goedkard sûnder debat
De gemeenteried fan Waadhoeke hat it foarstel foar de ôfrekken fan it fraksjebudget foar 2022 en de takinning fan foarskotten foar 2023 goedkard. Opfallend is dat de VVD-fraksje derfoar kiest om sûnder foarskotten te wurkjen.
Samenvatting
It riedsfoarstel hat betrekking op de ôfrekken fan it fraksjebudget foar 2022 en it taheakken fan foarskotten foar 2023 oan de fraksjes fan de gemeente Waadhoeke, mei útsûndering fan de VVD-fraksje dy't gjin foarskotten ûntfange sil. It fraksjebudget is bedoeld foar it funksjonearjen fan de fraksjes. De fraksjes hawwe ferslach dien fan har útjouwerijen yn 2022, dêr't net bestege bedragen weromjûn of reservearre wurde. It foarstel befettet it definityf fêststellen fan de budzjetten foar 2022 en it útbeteljen fan de foarskotten foar 2023. De VVD-fraksje wurket sûnder foarskotten en eventuele útjouwerijen wurde dekt út har reserves. It riedsfoarstel is goedkard en de griffy sil de ôfdieling Finânsjes ynformearje oer de betellings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Afrekenen fractiebudget 2022 en toekennen voorschot 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het fractiebudget voor 2022 en de toekenning van voorschotten voor 2023 aan de fracties van de gemeenteraad van Waadhoeke, met uitzondering van de VVD-fractie die geen voorschotten ontvangt. De fracties hebben verantwoording afgelegd over hun uitgaven in 2022, en het niet-bestede deel van het voorschot wordt terugbetaald of gereserveerd. Het voorstel beoogt de financiële administratie van de fractiebudgetten te formaliseren en de voorschotten voor 2023 uit te keren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de vaststelling van de fractiebudgetten en de toekenning van voorschotten. Het bevat details over de uitgaven, reserves en de procedure voor terugbetaling van niet-bestede middelen.
Rol van de raad:
De raad moet het fractiebudget van 2022 definitief vaststellen en kennisnemen van de voorschotberekening voor 2023. Dit is een formele goedkeuring van de financiële administratie van de fractiebudgetten.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen over de vaststelling van de budgetten en de toekenning van voorschotten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en procedures. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor vaststelling en uitbetaling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het fractiebudget van 2022 definitief vast te stellen en kennis te nemen van de voorschotberekening voor 2023.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële administratie van fractiebudgetten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling en uitbetaling van fractiebudgetten. Het niet-bestede deel van het budget dat niet wordt gereserveerd, valt vrij in de algemene middelen. De begroting en meerjarenraming houden al rekening met deze budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudget Voorschot Verantwoording Reserve Uitgaven Financiën Verordening Inwonersparticipatie Communicatie Juridisch kaderVerfijning van de zoekopdracht: