12-06-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 04.b Vaststellen Toezeggingenlijst
Samenvatting
De toezeggingenlijst van de Gemeenteraad Waadhoeke per 22 mei 2025 bevat verschillende agendapunten met bijbehorende toezeggingen en deadlines. Enkele belangrijke punten zijn:
- Het college zal de toetsing door Hûs en Hiem evalueren, met een deadline van 30 november 2025 (portefeuillehouder: Kees Arendz).
- Indien er eind 2025 onderbesteding is bij ARCADIA 2025, zal het college een voorstel indienen over hoe hiermee om te gaan, met een deadline van 18 december 2025 (portefeuillehouder: Jan Dijkstra).
- De raad zal betrokken worden bij de evaluatie van het afschaffen van AV Frieso, met een deadline van 30 juni 2025 (portefeuillehouder: Marja van der Meer).
- Er moet een oplossing komen voor de openstaande herplantplicht, met een deadline van 30 september 2025 (portefeuillehouder: Jan Dijkstra).
- De raad zal in de toekomst betrokken worden bij het aantrekken van een Functionaris Gegevensbescherming (portefeuillehouder: André van de Nadort).
- Er moet voor gezorgd worden dat de gemeenteraad altijd op tijd zienswijzen kan indienen bij een Gemeenschappelijke Regeling (portefeuillehouder: André van de Nadort).
Deze toezeggingen zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 12 juni 2025.
Samenvatting
De tasizzingslist fan de Gemeenteried Waadhoeke per 22 maaie 2025 befettet ferskate agindapunten mei byhearrende tasizzings en deadlines. Guon wichtige punten binne:
- It kolleezje sil de toetsing troch Hûs en Hiem evaluearje, mei in deadline fan 30 novimber 2025 (portefúljehâlder: Kees Arendz).
- As der ein 2025 ûnderbêsteging is by ARCADIA 2025, sil it kolleezje in foarstel yntsjinje oer hoe't hjirmei om te gean, mei in deadline fan 18 desimber 2025 (portefúljehâlder: Jan Dijkstra).
- De ried sil belutsen wurde by de evaluaasje fan it ôfskaffen fan AV Frieso, mei in deadline fan 30 juny 2025 (portefúljehâlder: Marja van der Meer).
- Der moat in oplossing komme foar de iepensteande werplantplicht, mei in deadline fan 30 septimber 2025 (portefúljehâlder: Jan Dijkstra).
- De ried sil yn 'e takomst belutsen wurde by it oanlûken fan in Functionaris Gegevensbeskerming (portefúljehâlder: André van de Nadort).
- Der moat foar soarge wurde dat de gemeenteried altyd op tiid sizzenswizen yntsjinje kin by in Mienskiplike Regeling (portefúljehâlder: André van de Nadort).
Dizze tasizzings binne fêststeld yn de riedsgearkomste fan 12 juny 2025.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van een specifiek voorstel of motie. Laten we de motie "Actualisatie Duurzaamheidsagenda 2025-2028" als voorbeeld nemen:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Duurzaamheidsagenda 2025-2028". Het voorstel richt zich op het bijwerken van de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente Waadhoeke voor de periode 2025-2028. Een belangrijk onderdeel is het aanpakken van de openstaande herplantplicht, waarbij de gemeente een oplossing moet vinden voor de verplichting om bomen te herplanten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke focus heeft op de herplantplicht binnen de duurzaamheidsagenda. Echter, zonder verdere details over de specifieke maatregelen of strategieën, is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren van de actualisatie van de duurzaamheidsagenda en het beoordelen van de voorgestelde oplossingen voor de herplantplicht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de duurzaamheidsagenda en hoe de herplantplicht het beste kan worden aangepakt. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over budgettoewijzing en de balans tussen economische en ecologische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het is onduidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien er geen specifieke doelen of tijdlijnen zijn genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de verstrekte informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde actualisatie van de duurzaamheidsagenda en de aanpak van de herplantplicht.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie in het voorstel, maar het betrekken van belanghebbenden kan essentieel zijn voor het succes van de duurzaamheidsagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, gezien het directe verband met de duurzaamheidsagenda en de herplantplicht.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de verstrekte informatie. Het is belangrijk dat het voorstel inzicht biedt in de kosten en hoe deze gedekt zullen worden.
Dit is een algemene analyse op basis van de beschikbare informatie. Voor een gedetailleerdere beoordeling zou meer context en detail nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarverslag 2024 Ontwerpbegroting 2026 Hûs en Hiem ARCADIA 2025 Evaluatie afschaffen AV Frieso Herplantplicht Duurzaamheidsagenda 2025-2028 Functionaris Gegevensbescherming Gemeenschappelijke Regeling FUMO Zienswijzen indienenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 05 Insprekers:
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 06 Vragenuur:
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven van een specifiek voorstel, amendement of motie, omdat de lijst voornamelijk bestaat uit ingekomen stukken die voor kennisgeving worden aangenomen of aan het college worden overgedragen voor afdoening. Er is geen specifiek voorstel of motie uitgelicht in de tekst. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van de structuur en inhoud van de ingekomen stukken:
Titel en Samenvatting
Er is geen specifieke titel van een voorstel of motie genoemd in de verstrekte informatie. De lijst bevat diverse onderwerpen zoals klimaatverandering, kwartaalrapporten, en sportaccommodatieplannen, die voor kennisgeving worden aangenomen of verder worden behandeld door het college.
Volledigheid van het Voorstel
De volledigheid van de ingekomen stukken lijkt voldoende voor de doeleinden waarvoor ze zijn ingediend, namelijk ter kennisgeving of verdere behandeling door het college. Er is echter geen gedetailleerd voorstel of motie om te beoordelen op volledigheid.
Rol van de Raad
De rol van de raad is voornamelijk om kennis te nemen van de ingekomen stukken en om vragen te stellen tijdens de raadsvergadering over de voorgestelde wijze van afhandelen. Voor sommige stukken is de raad betrokken bij verdere behandeling, zoals bij het stedenbouwkundig kader Bloemketerp.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes die gemaakt moeten worden, zijn niet expliciet genoemd in de ingekomen stukken. Echter, onderwerpen zoals het sportaccommodatieplan en stedenbouwkundige modellen kunnen politieke keuzes vereisen met betrekking tot prioritering en financiering.
SMART en Inconsistenties
Er is geen specifieke informatie over de SMART-criteria (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) of inconsistenties, aangezien er geen gedetailleerd voorstel is gepresenteerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken en of er verdere actie nodig is voor specifieke onderwerpen.
Participatie
Er is geen specifieke informatie over participatie in de ingekomen stukken, hoewel sommige onderwerpen, zoals het stedenbouwkundig kader, mogelijk participatie van belanghebbenden vereisen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in sommige ingekomen stukken, zoals de productie van waterstof op de Noordzee, maar het is niet het centrale thema van de lijst.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de ingekomen stukken worden niet expliciet genoemd, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt worden.
Voor een gedetailleerdere analyse zou meer specifieke informatie over een concreet voorstel of motie nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatverandering Lelylijn Sportaccommodatieplan Gemeentefonds Stedenbouwkundig Kader Bloemketerp Geluidsnormen Ontwikkelplan Sexbierumerweg Waterstofproductie Noordzee Bestemmingsplan Tzummarum-Hoarnestreek Armoede naar BestaanszekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Y. de Groot-Krikke - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
B. van Wijk - SAM
B. van Wijk - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort -
00:40:01 - 00:40:01 - 00:46:25 - 00:46:25 - 00:50:52 - 00:50:52 - 00:53:40 - 00:53:40 - 00:58:33 - 00:58:33 - 01:04:20 - 01:04:20 - 01:06:35 - 01:06:35 - 01:09:25 - 01:09:25 - 01:23:10 - 01:23:10 - 01:24:25 - 01:24:25 - 01:24:30 - 01:24:30 - 01:26:06 - 01:26:06 - 01:27:46 - 01:27:46 - 01:36:27 - 01:36:27 - 01:37:21 - 01:37:21 - 01:37:40 - 01:37:40 - 01:38:45 - 01:38:45 - 01:41:51 - 01:41:51 - 01:44:33 - 01:44:33 - 01:55:00 - 01:55:00 - 01:58:24 - 01:58:24 - 01:59:08 - 01:59:08 - 02:00:22 - 02:00:22 - 02:00:50 - 02:00:50 - 02:15:18 - 02:15:18 - 02:24:15 - 02:24:15 - 02:24:39 - 02:24:39 - 02:25:40 - 02:25:40 - 02:26:11 - 02:26:11 - 02:27:17 - 02:27:17 - 02:28:34 - 02:28:34 - 02:29:51 - 02:29:51 - 02:30:28 - 02:30:28 - 02:30:45 - 02:30:45 - 02:31:42 - 02:31:42 - 02:31:56 - 02:31:56 - 02:33:24 - 02:33:24 - 02:38:42 - 02:38:42 - 02:39:24 - 02:39:24 - 02:40:17 - 02:40:17 - 02:43:45 - 02:43:45 - 02:44:24 - 02:44:24 - 02:45:41 - 02:45:41 - 02:47:31 - 02:47:31 - 02:50:32 - 02:50:33
R. Venema - CDA
01:44:54 - 01:44:54 - 02:16:45 - 02:16:45 - 02:17:17 - 02:17:17 - 02:18:10 - 02:18:10 - 02:19:09 - 02:19:09 - 02:19:19 - 02:19:19 - 02:22:11 - 02:22:11 - 02:25:42 - 02:25:42 - 02:26:49 - 02:26:49 - 02:27:54 - 02:27:54 - 02:29:23 - 02:29:23 - 02:30:46 - 02:30:46 - 02:40:34 - 02:40:34 - 02:45:44 - 02:45:44 - 02:46:46 - 02:46:46
K. Arendz - Wethouder
01:59:29 - 01:59:29 - 02:00:28 - 02:00:28 - 02:15:50 - 02:15:50 - 02:17:16 - 02:17:16 - 02:17:18 - 02:17:18 - 02:18:39 - 02:18:39 - 02:18:40 - 02:18:40 - 02:19:20 - 02:19:20 - 02:23:07 - 02:23:07 - 02:24:19 - 02:24:19 - 02:24:44 - 02:24:44 - 02:26:14 - 02:26:14 - 02:27:18 - 02:27:18 - 02:28:36 - 02:28:36 - 02:28:38 - 02:28:38 - 02:29:53 - 02:29:53 - 02:33:55 - 02:33:55 - 02:33:57 - 02:33:57 - 02:34:30 - 02:34:30
Onbekende spreker -
Agendapunt 08 Stedenbouwkundig plan Bloemketerp
Samenvatting
Het advies aan de gemeenteraad van Waadhoeke betreft de landschappelijke en stedenbouwkundige inpassing van de scholen AMS en De Kabas en het zwembad in het gebied Bloemketerp te Franeker. Het voorkeursmodel, model 1, wordt aanbevolen vanwege de beste integratie in het landschap en de historische context van Bloemketerp. Dit model verspreidt de gebouwen over het gebied, behoudt de openheid en groene uitstraling, en stimuleert sport en recreatie. De financiële consequenties van model 1 worden meegenomen in de kadernota 2026-2029, met kapitaallasten voor de scholen (€ 1.826.000), buitensporten (€ 222.000), en herinrichting van de buitenruimte (€ 265.000). Model 1 heeft de voorkeur van diverse stakeholders en biedt de beste mogelijkheden voor mobiliteit en behoud van de unieke uitstraling van Bloemketerp. Alternatieve modellen, zoals model 4, worden als minder gunstig beoordeeld vanwege nadelen zoals verkeersdruk en gebrek aan eenheid in het gebied. De totale investering voor model 1 wordt geraamd op € 58 miljoen, met een jaarlijkse structurele last van € 4 miljoen, waarvan € 3 miljoen extra nodig is.
Samenvatting
It advys oan de gemeenteried fan Waadhoeke giet oer de lânskiplike en stedeboukundige ynpassing fan de skoallen AMS en De Kabas en it swimbad yn it gebiet Bloemketerp te Frjentsjer. It foarkarsmodel, model 1, wurdt oanrikkemandearre fanwegen de bêste yntegraasje yn it lânskip en de histoaryske kontekst fan Bloemketerp. Dit model ferspriedt de gebouwen oer it gebiet, behâldt de iepenheid en griene útstrieling, en stimulearret sport en rekreaasje. De finansjele konsekwinsjes fan model 1 wurde meinommen yn de kadernota 2026-2029, mei kapitaallêsten foar de skoallen (€ 1.826.000), bûtensporten (€ 222.000), en herinrjochting fan de bûtenromte (€ 265.000). Model 1 hat de foarkar fan ferskate belanghawwenden en biedt de bêste mooglikheden foar mobiliteit en behâld fan de unike útstrieling fan Bloemketerp. Alternative modellen, lykas model 4, wurde as minder geunstich beoardiele fanwegen neidielen lykas ferkearsdruk en gebrek oan ienheid yn it gebiet. De totale ynvestearring foar model 1 wurdt rûsd op € 58 miljoen, mei in jierlikse strukturele lêst fan € 4 miljoen, wêrfan € 3 miljoen ekstra nedich is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Landschappelijke en stedenbouwkundige inpassing van de scholen AMS en De Kabas en het zwembad in het gebied Bloemketerp te Franeker". Het advies beschrijft het voorkeursmodel voor de inpassing van deze faciliteiten en de bijbehorende financiële consequenties. De gemeenteraad moet een besluit nemen over dit model en de beeldkwaliteitscriteria. Het model wordt daarna financieel verwerkt in de kadernota.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals landschappelijke inpassing, financiële consequenties, en participatie. Er zijn echter nog onzekerheden over de financiële dekking en de exacte kosten.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het voorkeursmodel en de financiële dekking in de kadernota. Daarnaast speelt de raad een rol in de integrale financiële afweging en de verdere planvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende modellen voor de inpassing van de scholen en het zwembad, waarbij model 1 de voorkeur heeft. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de financiële dekking van de kapitaallasten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële consequenties en beoogde effecten. Echter, er zijn onzekerheden over de financiële dekking en de exacte kosten, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloedt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om model 1 te kiezen voor de inpassing van de scholen en het zwembad en de bijbehorende kapitaallasten op te nemen in de kadernota 2026-2029.
Participatie:
Er is sprake van participatie met stakeholders en bewoners, zoals blijkt uit de inloopbijeenkomst en kernsessie. Er is ook een bijlage die de betrokkenheid van derden beschrijft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor het behoud van het groene karakter van Bloemketerp en de integratie van wandel- en fietspaden.
Financiële gevolgen:
De totale investering wordt geraamd op €58 miljoen, met een structurele jaarlast van €4 miljoen. Er is €1 miljoen beschikbaar, waardoor er €3 miljoen extra nodig is. De dekking van deze kosten is nog niet volledig duidelijk en moet verder worden uitgewerkt in de kadernota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bloemketerp Model 1 Scholen AMS en De Kabas Zwembad Landschapsarchitectuur Stedenbouwkundige inpassing Financiële consequenties Beeldkwaliteitscriteria Kapitaallasten RecreatieparkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Stedenbouwkundig plan Bloemketerp" en richt zich specifiek op de ontsluiting van het gebied. Het amendement stelt voor om de ontsluiting van de AMS via de rondweg te realiseren voor zowel auto's als fietsers, en om parkeren bij de school te faciliteren. Daarnaast moet de ontsluiting aan de Leeuwarderweg worden aangepast vanwege de toename van verkeer. Er wordt ook een verkeersonderzoek voorgesteld, waarvan de resultaten voor het einde van 2025 aan de raad moeten worden gepresenteerd, inclusief de financiële consequenties van mogelijke aanpassingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de zorgen van de bewoners als de noodzaak van een verkeersonderzoek adresseert. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële dekking voor de voorgestelde aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het amendement en het geven van een specifieke opdracht aan het college om de mobiliteitsvraagstukken te onderzoeken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde ontsluitingsopties en het verkeersonderzoek steunen, en of ze de zorgen van de bewoners voldoende vinden meegenomen in het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (resultaten voor het einde van 2025), en tijdgebonden. Het mist echter concrete financiële dekking en kan daardoor als minder haalbaar worden beschouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen of verwerpen.
Participatie:
Het voorstel erkent de participatie van bewoners door hun zorgen te adresseren en oplossingen vanuit de omgeving te overwegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verkeersveiligheid en mobiliteit kunnen indirect bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een verkeersonderzoek en mogelijke aanpassingen, maar geeft geen specifieke financiële dekking aan. Het is belangrijk dat de financiële consequenties duidelijk worden voordat verdere stappen worden ondernomen.
Conclusie:
Het amendement is aangenomen/verworpen
Voor stemmen:
Tegen stemmen:
De raad moet beslissen of ze doorgaan met de voorgestelde wijzigingen en het verkeersonderzoek, rekening houdend met de financiële en praktische haalbaarheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundig plan Bloemketerp Ontsluiting Verkeersveiligheid Verkeersdruk Mobiliteitsvraagstukken Verkeersonderzoek Rondweg Parkeren Financiële consequenties Omliggende stratenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09 Ondernemingsplan Theater de Koornbeurs
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft een voorstel ontvangen om in te stemmen met het ondernemingsplan van Theater de Koornbeurs voor de periode 2025-2027. Het plan, opgesteld met advies van Common Ground Common Sense, richt zich op het vergroten van bezoekersaantallen en het verminderen van de afhankelijkheid van subsidies. Het voorstel omvat een financiële toewijzing van € 12.221 voor extra personeelsformatie in 2025, te dekken uit het bestaande budget. Een verzoek om een eenmalige subsidie van € 170.000 voor het weerstandsvermogen is afgewezen, maar er wordt verder onderzoek gedaan naar de financiële positie van het theater. Voor de jaren 2026 en 2027 zijn respectievelijk bedragen van € 79.561 en € 68.561 opgenomen in de kadernota. Het plan benadrukt samenwerking met lokale partners en het belang van een nieuwe directeur-bestuurder. Evaluatie van de voortgang is gepland voor 2027.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat in foarstel ûntfongen om yn te stimmen mei it ûndernimmingsplan fan Teater de Koornbeurs foar de perioade 2025-2027. It plan, opsteld mei advys fan Common Ground Common Sense, rjochtet him op it fergrutsjen fan besikersoantallen en it ferminderjen fan de ôfhinklikens fan subsydzjes. It foarstel omfiemet in finansjele tawizing fan € 12.221 foar ekstra personielsformaasje yn 2025, te dekken út it besteande budzjet. In fersyk om in ienmalige subsydzje fan € 170.000 foar it wjerstânsfermogen is ôfwiisd, mar der wurdt fierder ûndersyk dien nei de finansjele posysje fan it teater. Foar de jierren 2026 en 2027 binne respektivelik bedragen fan € 79.561 en € 68.561 opnommen yn de kadernota. It plan beklammet gearwurking mei lokale partners en it belang fan in nije direkteur-bestjoerder. Evaluaasje fan de foarútgong is pland foar 2027.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Theater de Koornbeurs". Het voorstel betreft het goedkeuren van een ondernemingsplan voor Theater de Koornbeurs, gericht op het verhogen van bezoekersaantallen en inkomsten, en het verminderen van de afhankelijkheid van subsidies. Het plan omvat een periode van drie jaar (2025-2027) en vraagt om extra financiële middelen voor personeelsuitbreiding. Het verzoek om een eenmalige subsidie voor het weerstandsvermogen wordt afgewezen, maar er wordt wel gesproken over toekomstige gesprekken hierover. De financiële implicaties voor 2026 en 2027 worden meegenomen in de kadernota 2026-2029.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële implicaties en een plan voor de komende drie jaar. Echter, er zijn enkele punten die nader onderzoek en gesprekken vereisen, zoals het weerstandsvermogen en de samenwerking met Seewyn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het ondernemingsplan en de bijbehorende financiële toewijzingen. Daarnaast moet de raad in de toekomst beslissingen nemen op basis van de evaluatie in 2027.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra subsidies en de afwijzing van het verzoek voor het weerstandsvermogen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van culturele investeringen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen voor bezoekersaantallen en financiële bijdragen. Echter, er zijn inconsequenties, zoals het ontbreken van een duidelijk plan voor het weerstandsvermogen en de samenwerking met Seewyn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ondernemingsplan goed te keuren, de financiële toewijzingen voor 2025 te bevestigen, en de afwijzing van de subsidie voor het weerstandsvermogen te ondersteunen.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst gehouden met de raad, maar verdere participatie van andere belanghebbenden wordt niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het verduurzamen van het gebouw, maar er is geen gedetailleerd plan of prioritering gepresenteerd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de subsidie voor personeelsuitbreiding en toekomstige subsidies voor 2026 en 2027. De dekking voor 2025 komt uit het bestaande budget, maar er is geen duidelijkheid over de dekking van toekomstige financiële behoeften.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater de Koornbeurs Ondernemingsplan Subsidie Bezoekers Weerstandsvermogen Personeelsuitbreiding Common Ground Common Sense BMC rapport Samenwerking VerduurzamingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Bestemmingsplan St.-Annaparochie Zuidwest Fase 1, bijbehorend beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie
L. Douma - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
L. Douma - SAM
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
Agendapunt 11 Jaarstukken 2024 gemeente Waadhoeke
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke presenteert de jaarstukken 2024 aan de gemeenteraad ter vaststelling. Deze stukken, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening, dienen als verantwoording voor het gevoerde bestuur in 2024. Het college stelt voor om na vaststelling van de jaarstukken een positief resultaat van € 6.738.116 te bestemmen, waarbij € 516.000 wordt gebruikt voor specifieke activiteiten in 2025 en € 6.222.116 wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De rechtmatigheidsverantwoording toont aan dat de onrechtmatigheden binnen de verantwoordingsgrens van € 6,07 miljoen blijven. De vaststelling van de jaarstukken ontlast het college van verantwoordelijkheid voor het bestuur in 2024 en voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. Na goedkeuring worden de stukken naar de provincie Fryslân en het CBS gestuurd en openbaar gemaakt op de gemeentelijke website.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Waadhoeke presintearret de jierstikken 2024 oan de gemeenteried foar fêststelling. Dizze stikken, besteande út it jierferslach en de jierrekken, tsjinje as ferantwurding foar it fierde bestjoer yn 2024. It kolleezje stelt foar om nei fêststelling fan de jierstikken in posityf resultaat fan € 6.738.116 te bestimmen, wêrby't € 516.000 brûkt wurdt foar spesifike aktiviteiten yn 2025 en € 6.222.116 tafoege wurdt oan de algemiene reserve. De rjochtmjittigensferantwurding toant oan dat de ûnrjochtmjittichheden binnen de ferantwurdingsgrins fan € 6,07 miljoen bliuwe. De fêststelling fan de jierstikken ûntlast it kolleezje fan ferantwurdlikens foar it bestjoer yn 2024 en foldocht oan de easken fan de Gemeentewet. Nei goedkarring wurde de stikken nei de provinsje Fryslân en it CBS stjoerd en iepenbier makke op de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Jaarstukken 2024 Waadhoeke
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2024 Waadhoeke". Het college van burgemeester en wethouders legt verantwoording af aan de gemeenteraad over het bestuur in 2024. Het voorstel vraagt de raad om de jaarstukken vast te stellen en het positieve resultaat van € 6.738.116 te bestemmen: € 516.000 voor specifieke activiteiten in 2025 en € 6.222.116 aan de algemene reserve toe te voegen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke verantwoording van de financiële resultaten en rechtmatigheid, evenals een voorstel voor de bestemming van het overschot.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken vaststellen en beslissen over de voorgestelde bestemming van het financiële resultaat. Dit is een belangrijke controlefunctie van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde bestemming van het overschot, met name de toevoeging aan de algemene reserve en de specifieke toewijzingen voor 2025.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de jaarstukken vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde bestemming van het financiële resultaat.
Participatie:
De jaarstukken zijn besproken in de auditcommissie, wat een vorm van interne participatie en controle is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in de context van de warmte- en energietransitie, waarvoor een deel van het budget is gereserveerd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar het besluit tot resultaatbestemming wordt verwerkt in de begroting van 2025. De toevoeging aan de algemene reserve verbetert de financiële positie van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2024 Verantwoording Jaarrekening Jaarverslag Rechtmatigheidsverantwoording Algemene reserve Resultaatbestemming Exploitatie 2025 Begroting 2024 WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Accountantsverslag 2024 Gemeente Waadhoeke
Samenvatting
Het accountantsverslag 2024 van de gemeente Waadhoeke, opgesteld door Eshuis Registeraccountants B.V., is gecontroleerd en goedgekeurd. Het verslag bevat de bevindingen van de controle van de jaarrekening 2024, inclusief de rechtmatigheidsverantwoording en specifieke uitkeringen. Het verslag is besproken met de portefeuillehouder Financiën en zal op 20 mei 2025 worden toegelicht aan de auditcommissie. Er zijn geen kanttekeningen of alternatieven, en het verslag heeft geen directe financiële gevolgen. Het is bedoeld ter ondersteuning van de gemeenteraad bij de beoordeling van de jaarrekening en is alleen bestemd voor de gemeenteorganisatie, de gemeenteraad en het college. Het voorstel om kennis te nemen van het verslag is vastgesteld in de raadsvergadering van 12 juni 2025.
Samenvatting
It accountantsferslach 2024 fan de gemeente Waadhoeke, opsteld troch Eshuis Registeraccountants B.V., is kontrolearre en goedkard. It ferslach befettet de befiningen fan de kontrôle fan de jierrekken 2024, ynklusyf de rjochtmjittigensferantwurding en spesifike útkearings. It ferslach is besprutsen mei de portefúljehâlder Finânsjes en sil op 20 maaie 2025 taljochte wurde oan de auditkommisje. Der binne gjin kanttekeningen of alternativen, en it ferslach hat gjin direkte finansjele gefolgen. It is bedoeld ta stipe fan de gemeenteried by de beoardieling fan de jierrekken en is allinnich ornearre foar de gemeente-organisaasje, de gemeenteried en it kolleezje. It foarstel om kennis te nimmen fan it ferslach is fêststeld yn de riedsgearkomste fan 12 juny 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Accountantsverslag 2024 Gemeente Waadhoeke". Eshuis Registeraccountants B.V. heeft de jaarrekening van de gemeente Waadhoeke voor het boekjaar 2024 gecontroleerd en een goedkeurende controleverklaring afgegeven. Het verslag bevat bevindingen over de getrouwheid en rechtmatigheid van de financiële cijfers en specifieke uitkeringen. Het doel is dat de gemeenteraad kennisneemt van dit verslag als onderdeel van de vaststelling van de jaarstukken 2024.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de bevindingen van de accountantscontrole en de goedkeurende verklaring beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of risico’s vermeld, en er zijn geen alternatieven voor dit onderwerp.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het accountantsverslag als onderdeel van hun verantwoordelijkheid voor de vaststelling van de jaarstukken 2024. Het verslag ondersteunt de raad in hun beoordeling van de jaarrekening.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel enkel vraagt om kennisname van het verslag. De politieke keuze ligt in de acceptatie van de bevindingen en de goedkeurende verklaring.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het beoogde effect (een goedkeurende controleverklaring). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de vastgestelde data voor bespreking en besluitvorming. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het accountantsverslag 2024.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie, wat logisch is gezien de technische aard van het accountantsverslag.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële controle van de jaarrekening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, en er is geen sprake van financiële dekking die moet worden aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsverslag Jaarrekening Eshuis Registeraccountants B.V. Controleverklaring Getrouwheid Rechtmatigheidsverantwoording Auditcommissie SiSa-bijlage Financiële controle Jaarstukken 2024Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Berap I 2025
Samenvatting
De Berap I 2025 is een bestuursrapportage die de gemeenteraad van Waadhoeke informeert over de realisatie van de begroting. Het college stelt voor om de Berap I 2025 vast te stellen en de financiële effecten te verwerken, met een incidenteel voordeel van € 670.290 en een structureel nadeel van € 33.025. Daarnaast wordt voorgesteld om extra kredieten beschikbaar te stellen voor diverse investeringen, waaronder bruggen en damwanden in Franeker en Berltsum, en voor de vervanging en bijstelling van tractie. De rapportage benadrukt het belang van tijdige informatievoorziening aan de raad om zo nodig bij te sturen. Er zijn geen participatiemogelijkheden en de financiële gevolgen worden als zesde begrotingswijziging 2025 aan de raad voorgelegd. Het besluit wordt in de raadsvergadering van 12 juni 2025 vastgesteld.
Samenvatting
De Berap I 2025 is in bestjoersrapportaazje dy't de gemeenteried fan Waadhoeke ynformearret oer de realisaasje fan de begrutting. It kolleezje stelt foar om de Berap I 2025 fêst te stellen en de finansjele effekten te ferwurkjen, mei in ynsidinteel foardiel fan € 670.290 en in struktureel neidiel fan € 33.025. Dêrneist wurdt foarsteld om ekstra krediten beskikber te stellen foar ferskate ynvestearrings, wêrûnder brêgen en daamwanden yn Frjentsjer en Berltsum, en foar de ferfanging en bystelling fan traksje. De rapportaazje beklammet it belang fan tydlike ynformaasjeferskaffing oan de ried om sa nedich by te stjoeren. Der binne gjin partisipaasjemooglikheden en de finansjele gefolgen wurde as sechde begruttingswiziging 2025 oan de ried foarlein. It beslút wurdt yn de riedsgearkomste fan 12 juny 2025 fêststeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Berap I 2025". Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste bestuursrapportage van 2025 (Berap I 2025) door de gemeenteraad van Waadhoeke. Het doel is om de raad te informeren over de realisatie van de begroting en eventuele bijsturing mogelijk te maken. Het voorstel omvat zowel incidentele als structurele financiële aanpassingen en vraagt om extra kredieten voor specifieke investeringen, zoals bruggen en damwanden. De financiële gevolgen worden als zesde begrotingswijziging 2025 aan de raad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële effecten als de benodigde investeringen en de noodzaak voor extra kredieten duidelijk beschrijft. Er wordt verwezen naar specifieke hoofdstukken in de Berap I 2025 voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad moet de Berap I 2025 vaststellen en besluiten over de voorgestelde financiële aanpassingen en extra kredieten voor investeringen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om de begrotingsrechtmatigheid te waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële aanpassingen en investeringen. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van de investeringen tegen de beschikbare middelen en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke financiële aanpassingen en investeringen benoemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Berap I 2025 vast te stellen en de voorgestelde financiële aanpassingen en extra kredieten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen mogelijkheden tot participatie zijn, wat betekent dat de besluitvorming voornamelijk intern en op bestuurlijk niveau plaatsvindt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en infrastructurele aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een incidentele aanpassing van € 670.290 ten gunste van onvoorzien eenmalig en een structurele aanpassing van € 33.025 ten laste van onvoorzien structureel. De dekking van deze aanpassingen wordt als zesde begrotingswijziging 2025 aan de raad voorgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Berap I 2025 Financiële effect Kredieten Investeringen Begroting Incidenteel Structureel Tractie Begrotingswijziging BestuursrapportagesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Nota reserves en voorzieningen 2025
Samenvatting
De "Nota Reserves en Voorzieningen 2025" van de gemeente Waadhoeke is opgesteld in overeenstemming met de financiële verordening artikel 212 Gemeentewet, die voorschrijft dat het college elke vier jaar een dergelijke nota ter vaststelling aanbiedt aan de gemeenteraad. De nota actualiseert het beleid ten aanzien van reserves en voorzieningen, met inachtneming van recente notities en stellige uitspraken van de commissie BBV, die invloed hebben op het rentebeleid. Belangrijke aanpassingen betreffen de rekenrente voor investeringen en de rente voor grondexploitatie, die nu aansluiten bij de actuele meerjarige rentepercentages en consistent worden toegepast. De nota heeft geen budgettaire gevolgen en is besproken in de auditcommissie. De vastgestelde nota wordt gepubliceerd en maakt deel uit van het normenkader voor accountantscontroles.
Samenvatting
De "Nota Reserves en Foarsjennings 2025" fan de gemeente Waadhoeke is opsteld yn oerienstimming mei de finansjele feroardering artikel 212 Gemeentewet, dy't foarskriuwt dat it kolleezje eltse fjouwer jier in sokke nota foar fêststelling oanbiedt oan de gemeenteried. De nota aktualisearret it belied oangeande reserves en foarsjennings, mei rekken hâlden mei resinte notysjes en stellinge útspraken fan de kommisje BBV, dy't ynfloed hawwe op it rentebelied. Belangrike oanpassings betreffe de rekkenrinte foar ynvestearrings en de rinte foar grûneksploitaasje, dy't no oanslute by de aktuele mearjierrige rintepersintaazjes en konsekwint tapast wurde. De nota hat gjin budzjetêre gefolgen en is besprutsen yn de auditkommisje. De fêststelde nota wurdt publisearre en makket diel út fan it normekader foar accountantskontroles.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Reserves en Voorzieningen 2025
Samenvatting: De Nota Reserves en Voorzieningen 2025 is een beleidsdocument dat de financiële strategie van de gemeente Waadhoeke actualiseert met betrekking tot reserves en voorzieningen. Het document is opgesteld in overeenstemming met de financiële verordening van de gemeente en de richtlijnen van de commissie BBV. De nota introduceert aanpassingen in de berekening van de rekenrente voor investeringen en de rente voor grondexploitatie, gebaseerd op recente stellige uitspraken van de commissie BBV. Deze aanpassingen zijn bedoeld om de financiële transparantie en rechtmatigheid te waarborgen. De nota heeft geen directe budgettaire gevolgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de vereisten van de financiële verordening en de richtlijnen van de commissie BBV. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de aanpassingen en de noodzaak daarvan.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de Nota Reserves en Voorzieningen 2025 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde aanpassingen en de algemene financiële strategie van de gemeente.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de acceptatie van de voorgestelde aanpassingen in de berekening van de rekenrente en de rente voor grondexploitatie. De raad moet beslissen of zij deze aanpassingen, die zijn gebaseerd op externe richtlijnen, willen overnemen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, aangezien het gebaseerd is op externe richtlijnen en wetgevende uitspraken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Nota Reserves en Voorzieningen 2025 vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Er is geen inwonersparticipatie nodig voor dit beleid. De nota is besproken in de auditcommissie, wat interne participatie binnen de gemeentelijke organisatie impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op financiële strategie en rechtmatigheid.
Financiële Gevolgen
De nota heeft geen directe budgettaire gevolgen. De aanpassingen in de berekening van de rente zijn al verwerkt in de huidige begroting, en de voorgestelde rentepercentages zijn identiek aan de huidige berekeningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Reserves en Voorzieningen 2025 Commissie BBV Rekenrente investeringen Rente grondexploitatie Financiële verordening Transparantie Rechtmatigheid Kapitaallasten Leningenportefeuille AuditcommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Nota Waardering, activering en afschrijving (2025)
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke biedt de raad elke vier jaar een bijgestelde nota over waardering, activering en afschrijving aan, zoals vereist door artikel 13 van de financiële verordening. De huidige nota, vastgesteld in 2021, is herzien en wordt nu opnieuw ter goedkeuring voorgelegd. De nota beschrijft het beleid van Waadhoeke op dit gebied en is aangepast aan recente regelgeving. De beleidskeuzes uit 2021 blijven actueel en passend, en er is een nieuwe mogelijkheid toegevoegd om bij afschrijvingen rekening te houden met hergebruikwaarde. De nota is vereenvoudigd voor betere leesbaarheid. Er zijn geen risico's verbonden aan de vaststelling van de nota, en er zijn geen financiële gevolgen omdat er geen beleidswijzigingen zijn voorgesteld. De nota zal worden gepubliceerd en deel uitmaken van het normenkader voor accountants. Er is geen inwonersparticipatie nodig voor dit beleid.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke biedt de ried elke fjouwer jier in bystelde nota oer weardearring, aktivaasje en ôfskriuwing oan, sa't fereaske troch artikel 13 fan de finansjele feroardering. De hjoeddeiske nota, fêststeld yn 2021, is herzien en wurdt no op 'e nij foar goedkarring foarlein. De nota beskriuwt it belied fan Waadhoeke op dit mêd en is oanpast oan resinte regeljouwing. De beliedsopsjes út 2021 bliuwe aktueel en passend, en der is in nije mooglikheid tafoege om by ôfskriuwingen rekken te hâlden mei werbrûkwearde. De nota is ferienfâldige foar bettere lêsberens. Der binne gjin risiko's ferbûn oan de fêststelling fan de nota, en der binne gjin finansjele gefolgen om't der gjin beliedsferoarings foarsteld binne. De nota sil publisearre wurde en diel útmeitsje fan it noarmekader foar accountants. Der is gjin ynwennerspartisipaasje nedich foar dit belied.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Nota Waardering, activering en afschrijving (2025)
Samenvatting: De nota Waardering, activering en afschrijving (2025) wordt door het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke aan de gemeenteraad aangeboden ter vaststelling. Deze nota, die elke vier jaar wordt bijgesteld, beschrijft het activerings- en afschrijvingsbeleid van de gemeente. De huidige nota uit 2021 is getoetst aan de wijzigingen in regelgeving vanaf 2022, maar er zijn geen aanpassingen nodig. Wel is er een toevoeging gedaan over het rekening houden met hergebruikwaarde bij afschrijvingen. De nota is vereenvoudigd voor betere leesbaarheid en heeft geen financiële gevolgen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de herziening van de nota en de redenen waarom er geen significante wijzigingen zijn aangebracht. Het biedt ook inzicht in de aanpassingen die wel zijn gedaan, zoals de toevoeging van hergebruikwaarde.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de bijgestelde nota vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van het beleid dat door het college is voorgesteld.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische herziening betreft zonder beleidswijzigingen. De raad moet echter beslissen of zij instemt met de toevoeging van de hergebruikwaarde en de leesbaarheid van de nota.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nota Waardering, activering en afschrijving (2025) vast te stellen.
Participatie
Er is geen inwonersparticipatie nodig voor dit beleid. De nota is besproken in de auditcommissie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, met name door de toevoeging van de mogelijkheid om bij afschrijvingen rekening te houden met hergebruikwaarde.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien er geen wijzigingen worden voorgesteld die financiële impact hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Waardering, activering en afschrijving Financiële verordening Activeringsbeleid Afschrijvingsbeleid Regelgeving Hergebruikwaarde Beleidskeuzes Duurzaam bouwen Financiële restwaarde NormenkaderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Wijzigen APV
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om evenementen toegankelijker te maken, woonoverlast effectiever aan te pakken en ondermijning tegen te gaan. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere het verhogen van het maximumaantal bezoekers voor kleine evenementen, het toevoegen van een artikel voor de Wet Aanpak Woonoverlast, en het invoeren van vergunningplichten voor risicovolle panden en gebieden. Deze maatregelen zijn bedoeld om de regeldruk te verlagen, de openbare orde te handhaven en criminele activiteiten te ontmoedigen. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en zijn intern afgestemd. De gemeenteraad zal hierover beslissen in de vergadering van 12 juni 2025.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget wizigings yn de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) om eveneminten tagonkliker te meitsjen, wenoerlêst effektyfer oan te pakken en ûndergrûnske aktiviteiten tsjin te gean. De foarstelde wizigings omfetsje ûnder oaren it ferheegjen fan it maksimumtal besikers foar lytse eveneminten, it tafoegjen fan in artikel foar de Wet Aanpak Wenoerlêst, en it ynfieren fan fergunningplicht foar risikofolle pannen en gebieten. Dizze maatregels binne bedoeld om de regeldruk te ferleegjen, de iepenbiere oarder te hanthavenjen en kriminele aktiviteiten te ûntmoedigjen. De wizigings hawwe gjin finansjele gefolgen en binne yntern ôfstimd. De gemeenteried sil hjir oer beslute yn de gearkomste fan 12 juny 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Waadhoeke
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Waadhoeke 2019". Het beoogt wijzigingen in de APV door te voeren om evenementen toegankelijker te maken, de Wet Aanpak Woonoverlast te implementeren, en de aanpak van ondermijning te versterken. Dit omvat onder andere het verhogen van het maximumaantal bezoekers voor kleine evenementen, het toevoegen van een artikel voor woonoverlast, en het invoeren van vergunningplichten voor risicovolle panden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en bijlagen die de veranderingen verduidelijken. Echter, de uitwerking van de exploitatievergunning ontbreekt nog en wordt later verwacht.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de APV worden vastgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het verlagen van regeldruk voor evenementen en het verhogen van controlemechanismen voor woonoverlast en ondermijning. Ook moet de raad overwegen of de voorgestelde bevoegdheden voor de burgemeester proportioneel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals het verhogen van het bezoekersaantal voor evenementen. Echter, de tijdlijn voor de exploitatievergunning is niet concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de proportionaliteit van de verantwoordelijkheden voor leidinggevenden in openbare inrichtingen kan discussie oproepen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de APV worden aangenomen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, voornamelijk interne afstemming. Gezien de impact van de wijzigingen, kan bredere participatie overwogen worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de voorgestelde wijzigingen, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Evenementen Wet Aanpak Woonoverlast Ondermijning Artikel 2:36a Handel binnen openbare inrichtingen Artikel 2:40 Gebiedsontzeggingen Artikel 2:42 Sluiting van voor het publiek openstaande gebouwen Vergunningplicht Exploitatievergunning RegeldrukVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Nota Grondbeleid Waadhoeke 2025 - 2029
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuwe nota Grondbeleid voor de periode 2025-2029 opgesteld, ter vervanging van de vorige nota die bijna afloopt. Het nieuwe beleid is tot stand gekomen via een startnotitie, ateliersessie en kernsessie, waarbij de raad input heeft gegeven. Het beleid blijft gebaseerd op situationeel grondbeleid, maar er is ook aandacht voor een actiever grondbeleid. Belangrijke punten zijn strategische grondverwerving en de mogelijkheid van erfpacht voor goedkope woningbouw. Hoewel de nota kaders biedt, blijven er risico's verbonden aan de uitvoering, zoals marktontwikkelingen. De nota is op 12 juni 2025 door de raad vastgesteld en zal digitaal gepubliceerd worden. Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling, maar de uitvoering kan financiële gevolgen hebben.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in nije nota Grûnbeleid foar de perioade 2025-2029 opsteld, as ferfanging fan de foarige nota dy't hast ôfrint. It nije belied is ta stân kaam fia in startnotysje, ateliersesje en kearnsesje, wêrby't de ried ynput jûn hat. It belied bliuwt basearre op situaasjeel grûnbeleid, mar der is ek omtinken foar in aktyfer grûnbeleid. Belangrike punten binne strategyske grûnoankeap en de mooglikheid fan erfpacht foar goedkeape wenningbou. Hoewol't de nota kaders biedt, bliuwe der risiko's ferbûn oan de útfiering, lykas merkûntwikkelings. De nota is op 12 juny 2025 troch de ried fêststeld en sil digitaal publisearre wurde. Der binne gjin direkte kosten ferbûn oan de fêststelling, mar de útfiering kin finansjele gefolgen hawwe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondbeleid Waadhoeke 2025 – 2029". Het voorstel betreft de actualisatie van het grondbeleid van de gemeente Waadhoeke voor de periode 2025-2029. De nota is opgesteld na een startnotitie, ateliersessie en kernsessie met de raad. Het beleid blijft gebaseerd op situationeel grondbeleid, met aandacht voor actiever grondbeleid. Er zijn nieuwe elementen toegevoegd, zoals de invloed van de Omgevingswet en recente gerechtelijke uitspraken. Het voorstel vraagt de raad om de nota vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van actualisatie, de betrokkenheid van de raad en de invloed van nieuwe wetgeving en gerechtelijke uitspraken behandelt. Het bevat ook een overzicht van de belangrijkste beslispunten en risico’s.
Rol van de Raad:
De raad heeft een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van de nota door input te geven tijdens de ateliersessie en kernsessie. De raad moet nu beslissen over de vaststelling van de nota.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van actief versus situationeel grondbeleid, strategische grondverwerving, en het gebruik van erfpacht voor goedkope woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met een duidelijk doel (vaststelling van de nota) en een tijdsgebonden kader (2025-2029). Echter, de financiële haalbaarheid van een sluitende grondexploitatie is niet gegarandeerd, wat een mogelijke inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota Grondbeleid Waadhoeke 2025 – 2029 vast te stellen.
Participatie:
Er is participatie geweest via een startnotitie, ateliersessie en kernsessie met de raad. Er is echter geen gebruik gemaakt van inspreekrecht door burgers tijdens de kernsessie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet een rol kan spelen in strategische grondverwerving en erfpacht voor woningbouw.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van de nota, maar de uitvoering van het beleid kan financiële gevolgen hebben. Er is geen specifieke dekking voor deze gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbeleid Omgevingswet Gronduitgifte Erfpacht Strategische grondverwerving Financiën Situationeel grondbeleid Risico’s Kernsessie StartnotitieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Vijfde wijziging van de programmabegroting 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 12 juni 2025 de vijfde wijziging van de programmabegroting 2025 vastgesteld. Deze wijziging is noodzakelijk om de begroting aan te passen aan recente politieke besluiten en ontwikkelingen, waardoor de financiële posities zoals de algemene reserve en het noodfonds energiemaatregelen actueel blijven. Het niet doorvoeren van deze wijziging zou de rechtmatigheid van de begroting in gevaar kunnen brengen. Er zijn geen participatiemogelijkheden voor burgers in dit proces. De financiële consequenties van de wijziging zijn gedetailleerd in een bijlage bij het besluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 12 juny 2025 de fyfde wiziging fan de programmabegroting 2025 fêststeld. Dizze wiziging is nedich om de begrutting oan te passen oan resinte politike besluten en ûntwikkelingen, wêrtroch't de finansjele posysjes lykas de algemiene reserve en it needfûns enerzjymaatregels aktueel bliuwe. It net trochfieren fan dizze wiziging soe de rjochtmjittigens fan de begrutting yn gefaar bringe kinne. Der binne gjin partisipaasjemooglikheden foar boargers yn dit proses. De finansjele konsekwinsjes fan de wiziging binne detaillearre yn in bylage by it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vijfde wijziging van de programmabegroting 2025". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2025. Deze wijziging is noodzakelijk om de begroting aan te passen aan de actuele ontwikkelingen en reeds genomen politieke besluiten. Het doel is om de financiële posities, zoals de post onvoorzien en diverse reserves, actueel te houden. Dit helpt om het risico op begrotingsonrechtmatigheden te verkleinen. De gemeenteraad moet deze wijziging vaststellen om de begrotingsrechtmatigheid te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat de relevante financiële informatie in een bijlage.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de wijziging van de programmabegroting vast te stellen. Dit is een essentieel onderdeel van hun budgetrecht volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voortvloeien uit reeds genomen besluiten. De raad moet echter beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bijwerken van de financiële posities. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de noodzaak om de begroting actueel te houden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de programmabegroting 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen mogelijkheden tot participatie aangegeven in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van een begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er wordt niet specifiek vermeld hoe deze gevolgen gedekt worden, maar de aanpassingen zijn bedoeld om de financiële posities actueel te houden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025 Begrotingswijziging Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Sociaal domein Noodfonds energiemaatregelen Impuls cultuurveld Begrotingsrechtmatigheid Politieke besluitenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Zesde wijziging van de programmabegroting 2025
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de zesde wijziging van de programmabegroting 2025 van de gemeente Waadhoeke. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 20 mei 2025 dit voorstel behandeld en het is geagendeerd voor de raadsvergadering op 12 juni 2025. De wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële reserves en posten zoals de algemene reserve en het noodfonds energiemaatregelen up-to-date zijn. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet de begrotingswijziging vaststellen. Als de raad niet instemt met de Berap I 2025 in dezelfde vergadering, zal de wijziging worden aangepast voor de vergadering op 3 juli 2025. Er zijn geen participatiemogelijkheden en de financiële gevolgen zijn opgenomen in een bijlage. Het besluit om de wijziging vast te stellen is genomen in de openbare raadsvergadering van 12 juni 2025.
Samenvatting
De tekst giet oer in foarstel foar de sechde wiziging fan de programmabegroting 2025 fan de gemeente Waadhoeke. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat op 20 maaie 2025 dit foarstel behannele en it is op de aginda set foar de riedsgearkomste op 12 juny 2025. De wiziging is bedoeld om de budzjetten oan te passen oan de aktuele ûntwikkelings, sadat de finansjele reserves en posten lykas de algemiene reserve en it needfûns enerzjymaatregels up-to-date binne. De gemeenteried hat it budzjetrjocht en moat de begruttingswiziging fêststelle. As de ried net ynstimt mei de Berap I 2025 yn deselde gearkomste, sil de wiziging oanpast wurde foar de gearkomste op 3 july 2025. Der binne gjin partisipaasjemooglikheden en de finansjele gefolgen binne opnommen yn in bylage. It beslút om de wiziging fêst te stellen is nommen yn de iepenbiere riedsgearkomste fan 12 juny 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zesde wijziging van de programmabegroting 2025". Het voorstel betreft een aanpassing van de programmabegroting voor het jaar 2025. De wijziging is bedoeld om de begroting actueel te houden door de budgetten aan te passen aan de laatste ontwikkelingen. Dit omvat onder andere de stand van de post onvoorzien, de algemene reserve, de reserve sociaal domein, en de bestemmingsreserve voor energiemaatregelen en het cultuurveld. De gemeenteraad moet deze wijziging vaststellen om de begrotingsrechtmatigheid te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de begroting adresseert en de relevante financiële posten bijwerkt. Er is echter weinig detail over de specifieke wijzigingen in de budgetten, wat verdere verduidelijking kan vereisen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Gemeentewet, aangezien de raad het budgetrecht heeft.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen. Dit kan invloed hebben op prioriteiten binnen de gemeente, zoals de toewijzing van middelen aan het sociaal domein of energiemaatregelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische details over de impact van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Berap I 2025 besluitvorming kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zesde wijziging van de programmabegroting 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen mogelijkheden tot participatie genoemd in het voorstel, wat kan wijzen op een top-down benadering zonder directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de bestemmingsreserve voor energiemaatregelen, wat suggereert dat het een relevant onderwerp is binnen deze begrotingswijziging.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel. Er is geen specifieke informatie in de samenvatting over hoe deze gevolgen worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Begrotingswijziging Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Sociaal domein Noodfonds energiemaatregelen Cultuurveld Berap I 2025 BegrotingsrechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht: