07-11-2013 Raad
Agendapunt 3.a Ingekomen stukken - voor kennisgeving aannemen
Agendapunt 3.a.1 VNG Reactie op de Rijksbegroting
Agendapunt 3.a.3 VNG Reactie op CBP
Agendapunt 3.a.4 Ledenbrief n.a.v. Resolutie "Een vitale lokale samenleving"
Agendapunt 3.a.5 VNG ledenbrief Burgernet
Agendapunt 3.a.6 Lbr. 13/074 - Verzoek invullen via Kennisnetwerk WMO
Agendapunt 3.a.7 VNG ledenbrief Overgangsrecht en besparingsopgave WMO
Agendapunt 3.a.8 VNG Pensioenakkoord gemeenteambtenaren
Agendapunt 3.a.9 VNG Modelverordening algemene subsidieverordening
Agendapunt 3.a.10 VNG Modelverordening Kabels
Agendapunt 3.a.11 VNG Modelverordening Havenbeheersing
Agendapunt 3.a.12 Inspectie SZW Rapportage 'De invloed van ontheffingen op de arbeidsparticipaties van WWB'ers'
Agendapunt 3.a.13 FSU: Produktplan 2014
Agendapunt 3.a.14 Schrijven van het ministerie over integriteit van bestuurders
Agendapunt 3.a.15 Onderzoeksrapport ondernemersvriendelijkheid
Agendapunt 3.a.16 Septembercirculaire-Samenvatting septembercirculaire 2013
Agendapunt 3.a.17 Jaarrekening 2012 Gemeente Franekeradeel door de Provincie Fryslân
Samenvatting
De Provincie Fryslân heeft de jaarrekening van de gemeente Franekeradeel over 2012 ontvangen en voor kennisgeving aangenomen. Hiermee is de jaarcyclus van 2012 afgerond. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) wordt geïnformeerd over de brief van de Provincie. Deze brief zal als ingekomen stuk worden vermeld tijdens de raadsvergadering op 7 november 2013. Er zijn geen verdere consequenties of burgerparticipatie vereist.
Samenvatting
De Provinsje Fryslân hat de jierrekken fan de gemeente Frjentsjerteradiel oer 2012 ûntfongen en foar kennisjouwing oannommen. Hjirmei is de jiersyklus fan 2012 ôfrûne. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders (B&W) wurdt ynformearre oer de brief fan de Provinsje. Dizze brief sil as ynkommen stik fermeld wurde tidens de riedsgearkomste op 7 novimber 2013. Der binne gjin fierdere konsekwinsjes of boargerpartisipaasje nedich.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2012 Gemeente Franekeradeel door Provincie Fryslân". Het document informeert de gemeenteraad over de ontvangst en goedkeuring van de jaarrekening 2012 door de Provincie Fryslân. De provincie heeft de jaarrekening op 17 mei 2013 ontvangen en voor kennisgeving aangenomen, waarmee de jaarcyclus 2012 is afgesloten. Het voorstel vraagt de raad om de brief van de provincie als ingekomen stuk te vermelden tijdens de raadsvergadering van 7 november 2013.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en lijkt volledig voor het doel dat het dient, namelijk het informeren van de raad over de goedkeuring van de jaarrekening door de provincie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de brief van de provincie en deze als ingekomen stuk te vermelden tijdens de raadsvergadering.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel puur informatief is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar gezien de aard van het voorstel (informeren over een reeds genomen besluit) is dit ook niet noodzakelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de brief van de provincie als ingekomen stuk te vermelden tijdens de raadsvergadering.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een administratieve afhandeling betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de administratieve afhandeling van de jaarrekening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel gaat om de kennisname van een reeds goedgekeurde jaarrekening. Er wordt ook geen dekking besproken, omdat dit niet van toepassing is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2012 Provincie Fryslân Brief Kennisgeving Raadsvergadering Jaarcyclus Ingekomen stuk Afsluiting B&W KennisnemenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.18 Voordracht lid Bestuurscommissie Inrichtingsplan Franekeradeel-Harlingen
Agendapunt 3.a.19 Moties schaliegas-Afschirfit brief Ministerie van Economische zaken-Afschrift brief aan De Europese commissie
Samenvatting
De gemeenteraad van Doesburg heeft op 26 september 2013 een motie besproken met betrekking tot de mogelijke winning van schalie- en steenkoolgas in Nederland. De motie benadrukt dat het Rijk overweegt om deze winning toe te staan en dat de gemeente bevoegd is om omgevingsvergunningen voor proefboringen te verstrekken. De Europese Commissie heeft lokale overheden gevraagd hun standpunten hierover kenbaar te maken. De motie wijst op de overlast en risico's die schaliegaswinning met zich mee kan brengen, zoals aantasting van het landschap, leefbaarheid, en mogelijke gevaren voor watervoorziening en bodemverzakking. Daarnaast wordt gesteld dat de winning van schalie- en steenkoolgas de overgang naar duurzame energie kan belemmeren. De motie roept op om Doesburg uit te roepen tot een schalie- en steenkoolgasvrije gemeente en verzoekt het college om niet mee te werken aan vergunningverlening voor proefboringen. Tevens wordt gevraagd dit standpunt te communiceren aan andere gemeenten, de Tweede Kamer, de Europese Commissie en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie.
Samenvatting
De gemeenteried fan Doesburg hat op 26 septimber 2013 in moasje besprutsen mei betrekking ta de mooglike winning fan skalie- en stienkoalgas yn Nederlân. De moasje beklammet dat it Ryk oerwaget om dizze winning ta te stean en dat de gemeente foech hat om omjouwingsfergunnings foar proefboarringen te ferlienen. De Jeropeeske Kommisje hat lokale oerheden frege harren stânpunten hjir oer kenber te meitsjen. De moasje wiist op de oerlêst en risiko's dy't skaliegaswinning mei him meibringe kin, lykas oantaasting fan it lânskip, libbenskwaliteit, en mooglike gefaren foar wetterfoarsjenning en boaiemdelgong. Dêrneist wurdt steld dat de winning fan skalie- en stienkoalgas de oergong nei duorsume enerzjy hinderje kin. De moasje ropt op om Doesburg út te roppen ta in skalie- en stienkoalgasfrije gemeente en freget it kolleezje om net mei te wurkjen oan fergunningferliening foar proefboarringen. Ek wurdt frege dit stânpunt te kommunisearjen oan oare gemeenten, de Twadde Keamer, de Jeropeeske Kommisje en it Ministearje fan Ekonomyske Saken, Lânbou & Ynnovaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie ‘Schalie- of steenkoolgas? Nee bedankt’
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks in de gemeente Doesburg, roept op om de gemeente uit te roepen tot een schalie- en steenkoolgasvrije zone. Het benadrukt de overlast en risico's van schaliegaswinning, zoals impact op het landschap, leefbaarheid, watervoorziening en bodemverzakking. De motie verzoekt het college om geen vergunningen voor proefboringen te verlenen en dit standpunt te communiceren naar andere gemeenten, de Tweede Kamer, de Europese Commissie en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen en risico's rondom schalie- en steenkoolgaswinning. Het biedt een duidelijke stellingname en actiepunten voor de gemeente.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het aannemen van de motie en het bepalen van het gemeentelijke beleid ten aanzien van schalie- en steenkoolgaswinning. De raad moet beslissen of zij de gemeente als gasvrij willen verklaren en het college opdracht geven om dit standpunt uit te dragen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie, wat een duidelijke afwijzing van schalie- en steenkoolgaswinning inhoudt, of het afwijzen ervan, wat zou kunnen impliceren dat de gemeente openstaat voor dergelijke activiteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de acties die het college moet ondernemen. Echter, het is minder specifiek over de tijdslijnen en de wijze waarop de communicatie met andere overheden moet plaatsvinden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee de gemeente Doesburg uitroepen tot een schalie- en steenkoolgasvrije gemeente.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het benadrukt dat schalie- en steenkoolgaswinning een hindernis vormt voor de transitie naar duurzame energie.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en milieukwesties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schaliegas Steenkoolgas Proefboring Omgevingsvergunning Europese Commissie Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie Duurzame energie Leefbaarheid Watervoorziening BodemverzakkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.20 Motie gemeente Oud Beijerland debatnormen
Samenvatting
De gemeenteraad van Oud-Beijerland heeft een motie aangenomen. Voor vragen hierover kan contact worden opgenomen met de heer Evert Bunt, de griffier van de gemeente. Zijn contactgegevens zijn beschikbaar voor verdere communicatie. De gemeente benadrukt het belang van milieubewustzijn bij het printen van e-mails en wijst op de vertrouwelijkheid van de informatie in het bericht. Het delen van de inhoud met derden is zonder toestemming niet toegestaan. De gemeente zet zich in voor de veiligheid van haar elektronische communicatie, maar kan niet volledig garanderen dat berichten foutloos en virusvrij zijn.
Samenvatting
De gemeenteried fan Ald-Beierslân hat in moasje oannommen. Foar fragen hjir oer kin kontakt opnaam wurde mei de hear Evert Bunt, de griffier fan de gemeente. Syn kontaktgegevens binne beskikber foar fierdere kommunikaasje. De gemeente beklammet it belang fan miljeubewustwêzen by it printsjen fan e-mails en wiist op de fertroulikens fan de ynformaasje yn it berjocht. It dielen fan de ynhâld mei tredden is sûnder tastimming net tastien. De gemeente set him yn foar de feiligens fan har elektroanyske kommunikaasje, mar kin net folslein garandearje dat berjochten foutleas en firusfrij binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "M2013-013 Motie Debatnormen". Deze motie roept alle partijen op om op een fatsoenlijke en respectvolle manier met elkaar in debat te gaan, en daarbij als goed voorbeeld voor de samenleving te dienen. De motie is opgesteld door de PvdA en is bedoeld om ter kennis te worden gebracht van de Tweede Kamer, naar aanleiding van de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer na Prinsjesdag op 17 september 2013.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het bevorderen van respectvolle debatten. Het is echter vrij algemeen en biedt geen concrete maatregelen of richtlijnen om dit doel te bereiken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te besluiten of deze wordt aangenomen en ter kennis wordt gebracht van de Tweede Kamer.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om een signaal af te geven over de normen en waarden in politieke debatten en of zij deze motie willen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven, en er zijn geen directe acties voorgesteld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en deze ter kennis willen brengen van de Tweede Kamer.
Participatie:
De motie zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op normen en waarden in debatten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze motie, aangezien het een oproep betreft zonder concrete acties of maatregelen die kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Debatnormen Oud-Beijerland Vergadering Algemene Beschouwingen Tweede Kamer Prinsjesdag Respect Samenleving PvdAVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie is het niet mogelijk om een volledige analyse van het voorstel, amendement of motie te geven, aangezien de inhoud van de motie zelf niet is bijgevoegd. Echter, ik kan wel een algemene structuur bieden voor het analyseren van een dergelijk document.
1. Titel en Samenvatting: Zonder de daadwerkelijke motie kan de titel en inhoud niet worden gespecificeerd. Een samenvatting zou normaal gesproken de kernpunten en het doel van de motie beschrijven.
2. Volledigheid van het Voorstel: Om de volledigheid te beoordelen, zou men moeten kijken naar de aanwezigheid van duidelijke doelstellingen, achtergrondinformatie, en een plan van aanpak. Zonder de tekst is dit niet te beoordelen.
3. Rol van de Raad: De raad speelt doorgaans een beslissende rol bij het aannemen of verwerpen van moties. Ze moeten de inhoud evalueren en bepalen of deze in lijn is met de gemeentelijke doelen en prioriteiten.
4. Politieke Keuzes: Dit hangt af van de inhoud van de motie. Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op prioritering van middelen, beleidsrichtingen, of het al dan niet steunen van bepaalde initiatieven.
5. SMART en Inconsistenties: Een SMART-doelstelling is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zonder de motie te zien, is het onmogelijk om te beoordelen of deze aan deze criteria voldoet of dat er inconsistenties zijn.
6. Besluit van de Raad: De raad moet beslissen of ze de motie aannemen, verwerpen of eventueel aanpassen. Dit hangt af van de inhoud en de implicaties van de motie.
7. Participatie: De motie zou kunnen aangeven in hoeverre burgers of belanghebbenden betrokken worden bij de uitvoering of besluitvorming. Dit is niet te beoordelen zonder de tekst.
8. Duurzaamheid: Of duurzaamheid relevant is, hangt af van het onderwerp van de motie. Dit zou expliciet in de motie vermeld moeten worden.
9. Financiële Gevolgen: De motie zou idealiter een overzicht geven van de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden. Zonder de tekst is dit niet te beoordelen.
Voor een gedetailleerde analyse is het essentieel om de volledige tekst van de motie te hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Oud-Beijerland Griffier Evert Bunt Contact Vertrouwelijke informatie Veiligheid Integriteit Elektronisch berichtenverkeer AansprakelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.21 Motie Barendrecht "Ondergrond van Barendrecht"
Samenvatting
Op 15 oktober heeft de gemeenteraad van Barendrecht unaniem een motie aangenomen met betrekking tot de opstelling van een beleidsnota over de "Ondergrond van Barendrecht". De griffie heeft een verzoek gestuurd naar diverse gemeenten om deze motie ter informatie door te sturen naar hun respectieve gemeenteraden.
Samenvatting
Op 15 oktober hat de gemeenteried fan Barendrecht unanym in moasje oannommen mei betrekking ta it opstellen fan in beliedsnota oer de "Underground fan Barendrecht". De griffy hat in fersyk stjoerd nei ferskate gemeenten om dizze moasje ta ynformaasje troch te stjoeren nei harren respektive gemeenterieden.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse maken van de motie "Opdracht tot opstellen beleidsnota 'Ondergrond van Barendrecht'". Hier is een gestructureerde analyse:
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Opdracht tot opstellen beleidsnota 'Ondergrond van Barendrecht'". De motie, unaniem aangenomen door de gemeenteraad van Barendrecht, verzoekt om de ontwikkeling van een beleidsnota die zich richt op het beheer en gebruik van de ondergrond in Barendrecht. Dit kan betrekking hebben op zaken als bodemgebruik, grondwaterbeheer, en mogelijke ondergrondse infrastructuurprojecten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijke opdracht geeft voor het opstellen van een beleidsnota. Echter, zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te beoordelen of alle relevante aspecten van ondergrondbeheer zijn meegenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de motie te initiëren en goed te keuren. Daarnaast zal de raad betrokken zijn bij het beoordelen en goedkeuren van de uiteindelijke beleidsnota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over prioriteiten binnen het ondergrondbeheer, zoals milieubescherming versus economische ontwikkeling, en hoe om te gaan met mogelijke conflicten tussen verschillende gebruiksdoelen van de ondergrond.
SMART en Inconsistenties:
De motie geeft een specifieke opdracht, maar zonder details over tijdslijnen, meetbare doelen of specifieke acties, is het moeilijk te zeggen of het volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beleidsnota te laten opstellen en later goedkeuren. Ze moeten ook beslissen over de implementatie van de aanbevelingen in de nota.
Participatie:
De motie zelf zegt niets over participatie, maar het opstellen van een beleidsnota zou idealiter participatie van belanghebbenden en experts moeten omvatten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is waarschijnlijk een relevant onderwerp, vooral als het gaat om milieubescherming en duurzaam gebruik van de ondergrond.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn om in de beleidsnota te adresseren, inclusief mogelijke kosten voor onderzoek en implementatie van beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Beleidsnota Ondergrond Barendrecht Gemeenteraad Informatie Unaniem Petra Utberg Medewerker GriffieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Opdracht tot opstellen beleidsnota 'Ondergrond van Barendrecht'". Het doel van de motie is om een beleidsnota te ontwikkelen die richtlijnen en toetskaders biedt voor het gebruik van de ondergrond in Barendrecht. Dit omvat activiteiten zoals energieopslag en -winning, en infrastructuurontwikkeling. De nota moet duurzaamheid waarborgen en rekening houden met lokale en nationale wetgeving, evenals de gezondheid en veiligheid van de inwoners. De motie benadrukt het belang van participatie en inspraak van burgers en het vastleggen van verantwoordelijkheden bij calamiteiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt diverse aspecten van ondergrondgebruik, zoals duurzaamheid, veiligheid, en juridische verantwoordelijkheden. Echter, specifieke financiële implicaties en de dekking daarvan worden niet genoemd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de beleidsnota vast te stellen en te zorgen dat deze aansluit bij de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. De raad moet ook toezien op de participatie van burgers en de samenwerking met hogere overheden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regulering en controle op ondergrondactiviteiten, de balans tussen economische ontwikkeling en duurzaamheid, en de mate van burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke deadline (1 juli 2015) en duidelijke doelstellingen. Echter, het mist specifieke meetbare criteria voor succes en financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de motie aan te nemen en de ontwikkeling van de beleidsnota te ondersteunen, inclusief de vastgestelde toetskaders.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van vroege burgerparticipatie en inspraak bij ondergrondactiviteiten. Het stelt dat de beleidsnota moet specificeren hoe participatie wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het richt zich op het waarborgen van duurzame ontwikkeling en het minimaliseren van risico's voor toekomstige generaties.
Financiële Gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden in de beleidsnota.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondergrond Duurzaamheid Energiebronnen Schaliegas Beleidsnota Toetskader Grondwater Veiligheid Inspraak ArcheologieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.22 Onderwerpen rekenkameronderzoek 2014
Agendapunt 3.a.23 Opdrachtbevestiging D&T controle jaarrrekening en diverse specifieke subsidieverantwoordingen gemeenten 2013
Agendapunt 3.b Ingekomen stukken - in handen stellen van college voor ter voorbereiding en afhandeling
Agendapunt 5 Besluiten om voor kennisgeving aan te nemen
Agendapunt 5.1 Jaarverslag 2012 Vereniging van Waddenzeegemeenten
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel maakt deel uit van de Vereniging van Waddenzeegemeenten, die de belangen van de Waddenzee behartigt en projecten uitvoert zoals het promoten van de Waddenzee als werelderfgoed. De vereniging fungeert ook als informatie- en overlegorgaan voor de twaalf aangesloten gemeenten. Jaarlijks betaalt Franekeradeel contributie aan de vereniging en ontvangt het de jaarrekening. Het jaarverslag van 2012 laat een negatief resultaat van €21.900 zien, met een eigen vermogen van €3.627 per eind 2012. Voor de jaren 2013 en 2014 wordt een neutraal resultaat verwacht. De begroting voor 2014 is vastgesteld, waarbij een lichte stijging van de contributie is voorzien. De gemeenteraad van Franekeradeel heeft het jaarverslag 2012 en de begroting 2014 ter kennisgeving ontvangen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel makket diel út fan de Feriening fan Waadseegemeenten, dy't de belangen fan de Waadsee behertiget en projekten útfiert lykas it promoatsjen fan de Waadsee as wrâlderfguod. De feriening fungearret ek as ynformaasje- en oerlisorgaan foar de tolve oansletten gemeenten. Jierliks betellet Frjentsjerteradiel kontribúsje oan de feriening en ûntfangt it de jierrekken. It jierferslach fan 2012 lit in negatyf resultaat fan €21.900 sjen, mei in eigen fermogen fan €3.627 per ein 2012. Foar de jierren 2013 en 2014 wurdt in neutraal resultaat ferwachte. De begrutting foar 2014 is fêststeld, wêrby't in lichte stiging fan de kontribúsje foarsjoen is. De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat it jierferslach 2012 en de begrutting 2014 ter kennisnimming ûntfongen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag 2012 Vereniging van Waddenzeegemeenten". Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van het jaarverslag 2012 en de begroting 2014 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. Deze vereniging vertegenwoordigt de belangen van de twaalf gemeenten die grenzen aan de Waddenzee. De vereniging houdt zich bezig met projecten zoals de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed. De gemeente Franekeradeel is bestuurlijk vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur en betaalt jaarlijks contributie. Het jaarverslag toont een negatief resultaat voor 2012, maar voor 2013 en 2014 wordt een resultaat van nihil verwacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de financiële situatie van de vereniging en de betrokkenheid van de gemeente. Het biedt echter weinig detail over de inhoudelijke activiteiten van de vereniging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van het jaarverslag en de begroting. Er is geen actieve besluitvorming vereist, behalve het formeel vaststellen van kennisname.
Politieke keuzes:
Er zijn geen directe politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel enkel vraagt om kennisname. Echter, de raad kan overwegen om in de toekomst meer betrokkenheid of invloed uit te oefenen op de activiteiten van de vereniging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch of tijdgebonden (SMART) in termen van doelstellingen, omdat het enkel om kennisname gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het jaarverslag 2012 en de begroting 2014 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een administratieve kennisname betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de betrokkenheid van de vereniging bij de Waddenzee, een belangrijk natuurgebied. Echter, het voorstel zelf behandelt duurzaamheid niet expliciet.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse contributie van de gemeente aan de vereniging, die in 2012 €2.592 bedroeg. Voor 2014 wordt een lichte stijging van de contributie verwacht. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de kosten lijken onderdeel van de reguliere begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vereniging van Waddenzeegemeenten Franekeradeel Waddenzee Jaarverslag 2012 Begroting 2014 Algemeen Bestuur Contributie Eigen vermogen Negatief resultaat GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.2 Bestuursrapportage II 2013-Berap II 2013
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel wordt geïnformeerd over de voortgang van de begroting voor 2013 via de tweede bestuursrapportage, die de periode van januari tot en met augustus 2013 beslaat. Deze rapportage volgt de structuur van de programmabegroting en rapporteert alleen bij afwijkingen. Het doel is om de raad in staat te stellen haar controlerende taak uit te voeren. De behandeling van deze rapportage is gepland voor de raadsvergadering op 7 november 2013. Eventuele financiële wijzigingen worden vermeld bij de begrotingswijzigingen. De juridische basis voor deze rapportage is vastgelegd in de financiële verordening van de Gemeentewet.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel wurdt ynformearre oer de foarútgong fan de begrutting foar 2013 fia de twadde bestjoersrapportaazje, dy't de perioade fan jannewaris oant en mei augustus 2013 beslacht. Dizze rapportaazje folget de struktuer fan de programmabegrutting en rapporteart allinnich by ôfwikingen. It doel is om de ried yn steat te stellen har kontrôlefunksje út te fieren. De behanneling fan dizze rapportaazje is pland foar de riedsgearkomste op 7 novimber 2013. Eventuele finansjele wizigingen wurde fermeld by de begruttingswizigingen. De juridyske basis foar dizze rapportaazje is fêstlein yn de finansjele feroardering fan de Gemeentewet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursrapportage II 2013". Het voorstel betreft de tweede bestuursrapportage van 2013, die de gemeenteraad informeert over de uitvoering van de begroting van januari tot en met augustus 2013. Het document is gestructureerd volgens de programmabegroting van 2013 en rapporteert alleen over afwijkingen. Bij geen bijzonderheden worden activiteiten uitgevoerd zoals gepland. Het doel is om de raad in staat te stellen zijn controlerende taak uit te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de voortgang van de begroting. Het bevat de noodzakelijke elementen zoals de juridische grondslag en verwijzingen naar relevante verordeningen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen en daarmee de controlerende taak uit te voeren. De raad beoordeelt of de verstrekte informatie voldoende is om de uitvoering van de begroting te controleren.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk informatief is. De raad moet echter beslissen of de verstrekte informatie voldoende is voor hun controlerende rol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het primair een informatief document is. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen, behalve de rapportageperiode. Er zijn geen inconsistente elementen opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tweede bestuursrapportage 2013 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne rapportage betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage.
Financiële gevolgen:
De financiële mutaties worden behandeld bij de begrotingswijzigingen. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele financiële afwijkingen worden gedekt, maar dit zou in de bijlagen of de begrotingswijzigingen kunnen worden gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage II 2013 Begroting Programmabegroting Financiële verordening Kaderbrief 2013 Jaarrekening Begrotingswijzigingen Gemeentewet Franekeradeel Artikel 212Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Onderwerpen ter besluitvorming
Agendapunt 6.1 Programmabegroting 2014
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt de programmabegroting voor 2014. Volgens de Gemeentewet moet deze begroting uiterlijk 15 november worden ingediend bij de Gedeputeerde Staten. De begroting voor 2014 is sluitend, met een positief saldo van €2.525. Echter, de jaren 2015 tot en met 2017 laten negatieve saldi zien, oplopend tot €1.365.000 in 2017. Dit tekort wordt deels veroorzaakt door de verwachte financiële gevolgen van het bestuursakkoord vanaf 2015. Er zijn bezuinigingen gepland, maar er moet nog extra worden bezuinigd om het tekort in 2017 te dekken. De programmabegroting is opgesteld volgens de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording en voldoet aan de eisen voor repressief toezicht van de provincie Fryslân. De gemeentelijke belastingen zijn aangepast volgens de voorjaarsnota van 2013. De raad heeft de bevoegdheid om de begroting vast te stellen en te bepalen hoe de middelen worden besteed. De begroting is openbaar beschikbaar gesteld en wordt geëvalueerd via bestuursrapportages.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt de programmabegroting foar 2014. Neffens de Gemeentewet moat dizze begrutting uterlik 15 novimber yntsjinne wurde by de Deputearre Steaten. De begrutting foar 2014 is slútend, mei in posityf saldo fan €2.525. Lykwols, de jierren 2015 oant en mei 2017 litte negative saldo's sjen, oprinnend oant €1.365.000 yn 2017. Dit tekoart wurdt diels feroarsake troch de ferwachte finansjele gefolgen fan it bestjoersakkoart fanôf 2015. Der binne besunigings pland, mar der moat noch ekstra besunige wurde om it tekoart yn 2017 te dekken. De programmabegroting is opsteld neffens de foarskriften fan it Beslút Begrutting en Ferantwurding en foldocht oan de easken foar repressyf tafersjoch fan de provinsje Fryslân. De gemeentlike belestingen binne oanpast neffens de foarjiersnota fan 2013. De ried hat de foech om de begrutting fêst te stellen en te bepalen hoe't de middels bestege wurde. De begrutting is iepenbier beskikber steld en wurdt evaluearre fia bestjoersrapportages.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmabegroting 2014
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor 2014 van de gemeente Franekeradeel. De begroting presenteert een sluitend resultaat voor 2014 met een positief saldo van €2.525, dat wordt toegevoegd aan onvoorzien structureel. De begroting voor de jaren 2015 tot en met 2017 toont echter negatieve saldi, met een oplopend tekort tot €1.365.000 in 2017. De begroting is opgesteld conform de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en voldoet aan de eisen voor repressief toezicht door de provincie Fryslân. Er zijn bezuinigingen gepland om de toekomstige tekorten aan te pakken.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële situatie voor de komende jaren schetst, inclusief de verwachte tekorten en de noodzaak voor bezuinigingen. Het bevat ook informatie over de juridische grondslag en de betrokkenheid van de provincie.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de programmabegroting vast te stellen. Dit omvat het budgetrecht en de verantwoordelijkheid om te bepalen hoe middelen worden toegewezen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde begroting en de bijbehorende bezuinigingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe de tekorten in de komende jaren worden aangepakt en welke prioriteiten worden gesteld in de uitgaven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke maatregelen of tijdlijnen voor de bezuinigingen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak voor toekomstige tekorten is niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2014 vast te stellen en het positieve saldo toe te voegen aan onvoorzien structureel.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het opstellen van de begroting. De communicatie over de begroting vindt plaats via openbare bekendmaking en inzage in bibliotheken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een positief saldo voor 2014, maar aanzienlijke tekorten in de jaren daarna. Er is geen specifieke dekking voor deze tekorten aangegeven, behalve de noodzaak voor toekomstige bezuinigingen. De begroting houdt rekening met de effecten van de septembercirculaire en nieuw beleid, maar er is geen gedetailleerd plan voor het dekken van de tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2014 Meerjarenraming Bezuinigingen Financiële gevolgen Bestuursakkoord Septembercirculaire Voorjaarsnota 2013 Gemeentelijke belastingen Repressief toezicht Nieuw beleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.2 Verordening inzake Winkeltijden
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt een voorstel om de verordening Winkeltijden aan te passen. Dit voorstel komt voort uit de gewijzigde Winkeltijdenwet die sinds 1 juli 2013 van kracht is. De wet biedt gemeenten de vrijheid om zelf te bepalen in hoeverre zij vrijstellingen of ontheffingen verlenen voor winkelopeningen op zon- en feestdagen, en buiten de reguliere openingstijden.
Momenteel kunnen supermarkten in Franekeradeel slechts beperkt open zijn op zondag. Het college van burgemeester en wethouders ziet de noodzaak om de verordening te herzien, vooral omdat lokale supermarkten een sterke behoefte hebben aan ruimere openingstijden op zondag. Dit zou hen in staat stellen te concurreren met supermarkten in naburige gemeenten die al op zondag geopend zijn.
Het voorstel is besproken in de raadscommissie, waarbij de wens naar voren kwam om eerst de uitkomsten van overleg met andere branches af te wachten. Desondanks wordt er nu een wijziging voorgesteld die supermarkten toestaat om op zondag tussen 12:00 en 18:00 uur open te zijn. Dit zou een tijdelijke oplossing zijn, in afwachting van een algehele herziening van de verordening.
Daarnaast is er aandacht voor het aanpassen van de verordening om vrijstellingen voor bepaalde vormen van detailhandel, zoals snackbars en museumwinkels, te herstellen. Het college wil in overleg met verschillende belanghebbenden de verordening verder evalueren en aanpassen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt in foarstel om de feroardering Winkeltiden oan te passen. Dit foarstel komt fuort út de wizige Winkeltidenwet dy't sûnt 1 july 2013 fan krêft is. De wet biedt gemeenten de frijheid om sels te bepalen yn hoefier't sy frijstellingen of ûntheffingen ferliene foar winkeliepeningen op snein- en feestdagen, en bûten de reguliere iepeningstiden.
Op it stuit kinne supermerken yn Frjentsjerteradiel allinnich beheind iepen wêze op snein. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders sjocht de needsaak om de feroardering te herzien, foaral om't lokale supermerken in sterke behoefte hawwe oan rommere iepeningstiden op snein. Dit soe harren yn steat stelle om te konkurrearjen mei supermerken yn oanbuorjende gemeenten dy't al op snein iepen binne.
It foarstel is besprutsen yn de riedskommisje, wêrby't de winsk nei foaren kaam om earst de útkomsten fan oerlis mei oare brânsjes ôf te wachtsjen. Nettsjinsteande wurdt der no in wiziging foarsteld dy't supermerken tastiet om op snein tusken 12:00 en 18:00 oere iepen te wêzen. Dit soe in tydlike oplossing wêze, yn ôfwachting fan in algemiene herziening fan de feroardering.
Dêrneist is der omtinken foar it oanpassen fan de feroardering om frijstellingen foar bepaalde foarmen fan detailhannel, lykas snackbars en museumwinkels, te herstellen. It kolleezje wol yn oerlis mei ferskate belanghawwenden de feroardering fierder evaluearje en oanpasse.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening Winkeltijden
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een gewijzigde verordening inzake winkeltijden in de gemeente Franekeradeel. De wijziging is ingegeven door de nieuwe Winkeltijdenwet die per 1 juli 2013 van kracht is. De kern van de wijziging is dat supermarkten in de gemeente voortaan op zondag tussen 12:00 en 18:00 uur geopend mogen zijn. Dit besluit is genomen om te voldoen aan de wensen van lokale supermarkten en om concurrentie met omliggende gemeenten te waarborgen. De wijziging voorkomt dat consumenten naar andere gemeenten uitwijken voor hun boodschappen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen, en de argumenten voor deze wijzigingen. Er is echter weinig detail over de financiële gevolgen en de evaluatie van de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Het voorstel is besproken in de raadscommissie, en de raad moet nu beslissen over de vaststelling van de gewijzigde verordening.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de zondagsopenstelling van supermarkten willen toestaan, rekening houdend met de wensen van lokale ondernemers en concurrentieoverwegingen met omliggende gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke evaluatiecriteria of tijdlijnen voor de herziening van de gehele verordening. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de aanpak van de evaluatie en controle is niet gedetailleerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde verordening vast te stellen, waarmee supermarkten op zondag open mogen zijn.
Participatie
Er is sprake van beperkte participatie. Het voorstel is besproken met de ondernemersvereniging en er is een voornemen om in de toekomst breder overleg te voeren met andere branches.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn, wat suggereert dat er geen directe kosten of inkomstenverlies voor de gemeente worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Winkeltijdenwet Zondagsopenstelling Supermarkten Verordening Ondernemers Vrijstellingenbesluit Gemeente Franekeradeel Openstellingstijden Concurrentieoverwegingen DereguleringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.3 Bestemmingsplan Buitengebied 2013
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt het bestemmingsplan "Buitengebied 2013". Het plan is eerder ter inzage gelegd, waarbij diverse zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen in het plan, met name voor intensieve agrarische activiteiten en perceelsgerichte wijzigingen. Er is een milieueffectrapport (planMER) opgesteld om de milieueffecten van het plan te beoordelen. De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft advies uitgebracht, met aanbevelingen voor stikstofdepositie en definities voor agrarische bedrijven. Deze aanbevelingen zijn verwerkt in een oplegnotitie. Het plan voorziet in een regeling voor gemengde agrarische bedrijven en beperkt de groei van nieuwe intensieve agrarische activiteiten. Diverse aanpassingen zijn doorgevoerd in de verbeelding, planregels en toelichting van het bestemmingsplan. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien de gemeente de procedurekosten dekt. De besluitvorming en publicatie van het plan volgen de wettelijke procedures.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013". It plan is earder ter ynsjen lein, wêrby't ferskate ynsjoggen yntsjinne binne. Dizze ynsjoggen hawwe laat ta oanpassingen yn it plan, benammen foar yntinsive agraryske aktiviteiten en perseelgerichte wizigingen. Der is in miljeu-effektrapport (planMER) opsteld om de miljeu-effekten fan it plan te beoardieljen. De Kommisje foar de miljeu-effektrapportaazje hat advys útbrocht, mei oanbefellings foar stikstofdeposysje en definysjes foar agraryske bedriuwen. Dizze oanbefellings binne ferwurke yn in oplegnotysje. It plan foarsjocht yn in regeling foar mingde agraryske bedriuwen en beheint de groei fan nije yntinsive agraryske aktiviteiten. Ferskate oanpassingen binne trochfierd yn de ferbylding, planregels en taljochting fan it bestimmingsplan. Der is gjin eksploitaasjeplan nedich, om't de gemeente de prosedurekosten dekt. De beslútfoarming en publikaasje fan it plan folgje de wetlike prosedueres.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Bestemmingsplan Buitengebied 2013"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Buitengebied 2013" van de gemeente Franekeradeel. Het plan omvat de actualisatie van het bestemmingsplan voor het buitengebied, inclusief een milieueffectrapportage (planMER). Het plan is aangepast naar aanleiding van zienswijzen en adviezen van de Commissie voor de milieueffectrapportage. Belangrijke wijzigingen betreffen de regeling voor gemengde agrarische bedrijven en de beheersing van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het planMER, het toetsingsadvies, de oplegnotitie en de reactienota zienswijzen, en het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen zonder exploitatieplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat alle relevante documenten en bijlagen, zoals het planMER, toetsingsadvies en reactienota zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de verschillende onderdelen van het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten. De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de instemming met de wijzigingen in het bestemmingsplan, inclusief de regeling voor gemengde agrarische bedrijven en de aanpak van stikstofdepositie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde wijzigingen en de te volgen procedures. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor publicatie en beroepstermijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het planMER, het toetsingsadvies, de oplegnotitie, de reactienota zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen zonder exploitatieplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie is uitgevoerd volgens de wettelijke procedures van de Algemene wet bestuursrecht, met een inzagetermijn voor zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van milieueffecten en stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden. Het planMER speelt een cruciale rol in het waarborgen van milieubelangen.
Financiële gevolgen:
De actualisatie van het bestemmingsplan wordt gefinancierd uit een eerder beschikbaar gesteld krediet van €250.000. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de kosten beperkt tot procedurele uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Buitengebied 2013 planMER Zienswijzen Commissie MER Stikstofdepositie Natura 2000 Grondgebondenheid Intensieve agrarische bedrijfsactiviteiten Gemengde agrarische bedrijven Verbeelding en planregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.4 Reactienota dorpsvisie Achlum.-Foar Inoar - juni 2913
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt de nieuwe dorpsvisie van Achlum, opgesteld door Dorpsbelang Achlum. Het college van burgemeester en wethouders heeft een reactienota geschreven die commentaar geeft op de ideeën en toekomstwensen uit deze dorpsvisie. De raad wordt gevraagd eventuele opmerkingen te geven over deze reactienota. De visie en reactienota vormen het kader voor toekomstige projecten in Achlum. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, en het proces is een voorbeeld van burgerparticipatie, aangezien de inwoners van Achlum actief hebben bijgedragen aan de visie. De reactienota zal binnenkort met Dorpsbelang Achlum worden besproken om afspraken te maken over de uitvoering van projecten en de rol van betrokken partijen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt de nije doarpsfisy fan Achlum, opsteld troch Doarpsbelang Achlum. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat in reaksjenota skreaun dy't kommentaar jout op de ideeën en takomstwinsken út dizze doarpsfisy. De ried wurdt frege eventuele opmerkings te jaan oer dizze reaksjenota. De fisy en reaksjenota foarmje it ramt foar takomstige projekten yn Achlum. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan it foarstel, en it proses is in foarbyld fan boargerpartisipaasje, om't de ynwenners fan Achlum aktyf bydroegen hawwe oan de fisy. De reaksjenota sil gau mei Doarpsbelang Achlum besprutsen wurde om ôfspraken te meitsjen oer de útfiering fan projekten en de rol fan belutsen partijen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsvisie Achlum Reactienota Dorpsbelang Burgerparticipatie Toekomstbeeld Projecten Gemeente Franekeradeel Subsidieaanvraag Gemeentewet CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.5 Wijziging Beheersverordening Begraafplaats 2012
Samenvatting
In de vergadering van de gemeenteraad van Franekeradeel wordt een voorstel besproken om artikel 22, lid 3 van de Beheersverordening Begraafplaats 2012 te laten vervallen. Dit artikel maakt het mogelijk om bij overboeking van een graf, dat voor onbepaalde tijd was uitgegeven, een tijdslimiet te stellen aan de nieuwe rechthebbende. Er zijn echter bezwaren gerezen over de toepasbaarheid en juridische houdbaarheid van deze bepaling. Juridische deskundigen raden het opnemen van een dergelijke bepaling af. De dereguleringscommissie heeft geen bezwaar tegen de voorgenomen wijziging. Er zijn geen burgers die schade hebben ondervonden van de huidige bepaling en er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de wijziging. De juridische grondslag voor het voorstel is te vinden in de Wet op de Lijkbezorging en de Gemeentewet. Na vaststelling van de wijziging zal deze bekendgemaakt worden via de Franeker Courant en de gemeentelijke website.
Samenvatting
Yn de gearkomste fan de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel wurdt in foarstel besprutsen om artikel 22, lid 3 fan de Behearsferoardering Begraafplak 2012 te litten ferfalle. Dit artikel makket it mooglik om by oerskriuwing fan in grêf, dat foar ûnbepaalde tiid útjûn wie, in tiidlimyt te stellen oan de nije rjochtshâlder. Der binne lykwols beswieren opstien oer de tapasberens en juridyske hâldberens fan dizze bepaling. Juridyske saakkundigen riede it opnimmen fan in sokke bepaling ôf. De deregulearringskommisje hat gjin beswier tsjin de foarnommen wiziging. Der binne gjin boargers dy't skea ûnderfûn hawwe fan de hjoeddeiske bepaling en der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan de wiziging. De juridyske grûnslach foar it foarstel is te finen yn de Wet op de Lijkbezorging en de Gemeentewet. Nei fêststelling fan de wiziging sil dizze bekendmakke wurde fia de Frjentsjer Krante en de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Beheersverordening Begraafplaats 2012". Het voorstel beoogt artikel 22, lid 3 van de Beheersverordening Begraafplaats 2012 te laten vervallen. Dit artikel stelde een tijdslimiet aan de nieuwe rechthebbende bij overboeking van een graf dat voor onbepaalde tijd was uitgegeven. Het blijkt in de praktijk moeilijk toepasbaar en juridisch niet houdbaar. Het voorstel is om deze bepaling te schrappen om te voldoen aan de wettelijke en juridische eisen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de reden voor de wijziging, de juridische context en de procedure voor bekendmaking beschrijft. Er zijn geen financiële gevolgen en er is geen burgerparticipatie vereist.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Beheersverordening vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad besluiten om artikel 22, lid 3 te laten vervallen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet schrappen van een juridisch betwistbare bepaling in de verordening. De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van juridisch deskundigen volgt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk doel heeft: het laten vervallen van een specifiek artikel. Het is haalbaar en relevant, gezien de juridische adviezen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om artikel 22, lid 3 van de Beheersverordening Begraafplaats 2012 te laten vervallen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie bij dit voorstel. De communicatie vindt plaats via de Franeker Courant en de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een juridische en administratieve wijziging betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheersverordening Begraafplaats 2012 Artikel 22, lid 3 Juridische houdbaarheid Wet op de Lijkbezorging Dereguleringscommissie Franekeradeel Jurisprudentie Rechthebbende Gemeentewet BekendmakingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.6 Project Lytse Farwegen, realisatie 4 quick wins.
Samenvatting
In de regio rondom Franeker, Bolsward en Sneek is vanuit veertien dorpen het idee ontstaan om historische vaarwegen beter bevaarbaar te maken voor kleine recreatievaartuigen, zoals sloepen. Dit initiatief, ondersteund door het Gebiedsplatform Noordwest Fryslân, richt zich op het verhogen en verbreden van bruggen en duikers om de vaarroutes te verbeteren. Een werkgroep heeft een inventarisatie gemaakt van 59 bruggen en duikers en een rapport opgesteld met vier 'quick wins' die met relatief lage kosten gerealiseerd kunnen worden. Deze quick wins omvatten het ophogen van vier particuliere bruggen, wat de noord-zuid en oost-west vaarroutes aanzienlijk zou verbeteren.
De betrokken dorpen en gemeenten zien potentieel in het project, dat aansluit bij het beleid om wandel-, fiets- en vaarroutes te stimuleren en burgerparticipatie te bevorderen. De gemeente Sudwest Fryslân heeft al een positieve beslissing genomen over hun bijdrage, terwijl de gemeente Littenseradiel in december 2013 een besluit zal nemen. De financiering van het project komt uit verschillende bronnen, waaronder bijdragen van dorpen, eigenaren van bruggen, en subsidies van de provincie. De totale kosten worden geraamd op €301.911. De gemeente Franekeradeel wordt gevraagd om een financiële bijdrage van €70.000. Het project wordt gecoördineerd door de werkgroep in samenwerking met de gemeente Sudwest Fryslân, die als opdrachtgever zal optreden.
Samenvatting
Yn de regio rûnom Frjentsjer, Boalsert en Snits is út fjirtjin doarpen it idee ûntstien om histoaryske farwegen better befarber te meitsjen foar lytse rekreaasjefartugen, lykas sloepen. Dit inisjatyf, stipe troch it Gebiedsplatform Noardwest Fryslân, rjochtet him op it ferheegjen en ferbrekken fan brêgen en duikers om de farrûtes te ferbetterjen. In wurkgroep hat in ynventarisaasje makke fan 59 brêgen en duikers en in rapport opsteld mei fjouwer 'quick wins' dy't mei relatyf lege kosten realisearre wurde kinne. Dizze quick wins omfetsje it opheegjen fan fjouwer partikuliere brêgen, wat de noard-súd en east-west farrûtes oansjenlik ferbetterje soe.
De belutsen doarpen en gemeenten sjogge potinsje yn it projekt, dat oanslút by it belied om kuier-, fyts- en farrûtes te stimulearjen en boargerpartisipaasje te befoarderjen. De gemeente Súdwest Fryslân hat al in positive beslút naam oer harren bydrage, wylst de gemeente Littenseradiel yn desimber 2013 in beslút nimme sil. De finansiering fan it projekt komt út ferskate boarnen, ynklusyf bydragen fan doarpen, eigners fan brêgen, en subsydzjes fan de provinsje. De totale kosten wurde rûsd op €301.911. De gemeente Frjentsjerteradiel wurdt frege om in finansjele bydrage fan €70.000. It projekt wurdt koördinearre troch de wurkgroep yn gearwurking mei de gemeente Súdwest Fryslân, dy't as opdrachtjouwer optrede sil.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Project Lytse Farwegen, Realisatie 4 quick wins
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Lytse Farwegen, Realisatie 4 quick wins". Het doel is om historische vaarwegen in de regio Franeker, Bolsward en Sneek beter bevaarbaar te maken voor kleine recreatievaart. Dit wordt bereikt door vier particuliere bruggen te verhogen, wat de noord-zuid en oost-west vaarroutes verbetert. De werkgroep vraagt om een financiële bijdrage van €70.000 van elke betrokken gemeente, met een totale projectkost van €301.911. Het project stimuleert recreatievaart en past binnen het beleid voor burgerparticipatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de doelen, de betrokken partijen, de financiële aspecten en de verwachte resultaten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de technische uitvoering en tijdslijnen zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van €50.000 voor het project. Dit bedrag wordt gedekt uit de post "Onvoorzien Eenmalig 2014".
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële middelen willen toewijzen aan dit project, rekening houdend met de prioriteiten van de gemeente en de beschikbare budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de fysieke aanpassingen aan de bruggen. Echter, het mist specifieke tijdslijnen en evaluatiecriteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het voorgestelde bedrag van €50.000 beschikbaar stellen voor de uitvoering van het project.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie, met een sterke betrokkenheid van lokale dorpen en eigenaren van bruggen. Het project is een voorbeeld van een 'bottom-up' initiatief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van recreatieve vaarwegen kan bijdragen aan duurzame toeristische ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De totale kosten zijn geraamd op €301.911. De financiering komt van bijdragen van dorpen, eigenaren van bruggen, subsidies van de provincie en bijdragen van de drie gemeenten. De gemeente Franekeradeel wordt gevraagd €70.000 bij te dragen, waarvan €50.000 uit de post "Onvoorzien Eenmalig 2014" komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lytse Farwegen Quick wins Recreatievaart Bruggen Subsidies Dorpsbelangen Burgerparticipatie Vaarroutes Financiering ProjectplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.7 Begrotingswijzigingen 2013.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt een voorstel om de begroting van 2013 aan te passen. Deze aanpassingen zijn gebaseerd op de 62e tot en met de 66e wijziging, die onder andere betrekking hebben op wijzigingen door Marap II, doorbetaling van Rijksvergoedingen aan de Dienst SoZaWe, de algemene uitkering van de septembercirculaire 2013, de aanleg van een Wi-Fi netwerk bij De Trije, en een spoedaanvraag voor onderwijshuisvesting. Daarnaast wordt de 67e wijziging ter kennisgeving aangenomen. Het doel van deze wijzigingen is om de begroting een actueler beeld te geven en de beschikbare middelen voor onvoorziene uitgaven up-to-date te houden. Na besluitvorming kunnen de voorstellen worden uitgevoerd. Evaluatie van de wijzigingen vindt plaats via de BERAP en de jaarrekening. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de bijlagen bij het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt in foarstel om de begrutting fan 2013 oan te passen. Dizze oanpassingen binne basearre op de 62e oant en mei de 66e wiziging, dy't ûnder oare betrekking hawwe op wizigingen troch Marap II, trochbetelling fan Ryksfergoedingen oan de Tsjinst SoZaWe, de algemiene útkearing fan de septimber-sirkulêre 2013, de oanlis fan in Wi-Fi netwurk by De Trije, en in driuwende oanfraach foar ûnderwiishúsfesting. Dêrneist wurdt de 67e wiziging foar kennisjouwing oannommen. It doel fan dizze wizigingen is om de begrutting in aktueler byld te jaan en de beskikbere middels foar ûnfoarsjoene útjeften up-to-date te hâlden. Nei beslútfoarming kinne de foarstellen útfierd wurde. Evaluaasje fan de wizigingen fynt plak fia de BERAP en de jierrekken. De finansjele gefolgen binne opnommen yn de bylagen by it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2013". Het voorstel beoogt de gemeentelijke begroting aan te passen op basis van de 62e tot en met de 66e wijziging, en de 67e wijziging voor kennisgeving aan te nemen. De wijzigingen betreffen onder andere doorbetalingen van Rijksvergoedingen, een algemene uitkering, en investeringen in een Wi-Fi netwerk en onderwijshuisvesting. Het doel is om de begroting actueel te houden en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de specifieke wijzigingen in de begroting benoemt en de juridische grondslag voor de wijzigingen vermeldt. Er zijn geen bezwaren of kanttekeningen genoemd, wat suggereert dat alle relevante aspecten zijn overwogen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het aanpassen van de begroting op basis van de voorgestelde wijzigingen en het voor kennisgeving aannemen van de 67e wijziging.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde begrotingswijzigingen. Dit kan invloed hebben op prioriteiten zoals investeringen in infrastructuur (bijvoorbeeld Wi-Fi netwerk) en onderwijshuisvesting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van effecten kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen volgens de 62e tot en met de 66e wijziging en de 67e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd in de bijlage, maar er is geen gedetailleerde uitleg in de hoofdtekst over hoe deze gevolgen worden gedekt. Het voorstel verwijst naar een overzicht van saldi onvoorzien voor 2013, wat suggereert dat er enige flexibiliteit is voor onvoorziene uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Evaluatie Financiën Gemeentewet Marap II Rijksvergoedingen Algemene uitkering OnderwijshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht: