21-12-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 24 novimber 2016
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Herwurdearring WOZ en útstel oant taryfswizigingen OZB 2017
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Oanpassing ferskate belesting belstingferoarderingen en tariven tabellen
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 21 december 2016 wordt een voorstel besproken om diverse belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2017 vast te stellen. Dit betreft onder andere de onroerendezaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, en leges.
Voor de onroerendezaakbelastingen is er een herwaardering van de objecten uitgevoerd, waarbij woningen een stijging in waarde laten zien, terwijl niet-woningen een daling vertonen. Op basis hiervan zijn nieuwe tarieven berekend. Voor de riool- en afvalstoffenheffing zijn de betalingstermijnen aangepast aan het automatische incassotraject. De legestarieven blijven gelijk aan die van 2016, met de toevoeging dat vrijwilligers onder bepaalde voorwaarden gratis een Verklaring Omtrent Gedrag kunnen verkrijgen. De tarieven voor afvalstoffenheffing blijven ongewijzigd.
De juridische basis voor deze voorstellen ligt in de Gemeentewet en de communicatie hierover zal plaatsvinden via officiële publicaties.
Samenvatting
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan 21 desimber 2016 wurdt in foarstel besprutsen om ferskate belestingferoarderingen en taryftabellen foar 2017 fêst te stellen. Dit giet ûnder oare oer de ûnreplikesaakbelestingen, rioelheffing, ôffalstoffenheffing, en leges.
Foar de ûnreplikesaakbelestingen is der in opnijwearde fan de objekten útfierd, wêrby't wenten in stiging yn wearde sjen litte, wylst net-wenten in delgong fertoane. Op basis hjirfan binne nije taryfen berekkene. Foar de rioel- en ôffalstoffenheffing binne de betellingsterminen oanpast oan it automatyske ynkassotrajekt. De legestaryfen bliuwe gelyk oan dy fan 2016, mei de tafoeging dat frijwilligers ûnder bepaalde betingsten fergees in Ferklearring Oangeande Gedrach krije kinne. De taryfen foar ôffalstoffenheffing bliuwe ûnferoare.
De juridyske basis foar dizze foarstellen leit yn de Gemeentewet en de kommunikaasje hjir oer sil plakfine fia offisjele publikaasjes.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Aanpassing belastingverordeningen en tarieventabellen 2017
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2017, waaronder onroerende zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, en leges. De herwaardering van onroerende zaken toont een stijging in de waarde van woningen en een daling voor niet-woningen. De tarieven voor onroerende zaakbelasting worden aangepast om de opbrengst te optimaliseren. De riool- en afvalstoffenheffingstermijnen worden aangepast aan het automatische incasso traject. Legestarieven blijven gelijk, met een nieuwe regeling voor gratis VOG voor vrijwilligers. De financiële impact is niet expliciet gedetailleerd, maar de juridische basis is de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de voorgestelde wijzigingen en de onderliggende berekeningen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse van de impact op de gemeentelijke begroting.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de nieuwe tarieven en de aangepaste betalingsvoorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van belastingtarieven en de introductie van gratis VOG voor vrijwilligers. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot belastingdruk en ondersteuning van vrijwilligerswerk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en waarden. Echter, het mist tijdgebonden elementen en een duidelijke analyse van de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieventabellen voor 2017 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces, behalve de publicatie in officiële kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Hoewel het voorstel de aanpassing van tarieven en heffingen beschrijft, worden de financiële gevolgen voor de gemeentelijke begroting niet gedetailleerd besproken. Er is geen informatie over hoe eventuele tekorten of overschotten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB) Tarieven Heffingen Herwaardering WOZ-waarden Vrijstellingen Leges Vrijwilligers Automatische incasso GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de heffing en de invordering van onroerende zaakbelastingen 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de onroerendezaakbelastingen (OZB) in de gemeente Menameradiel voor het jaar 2017. Het regelt de belastingplicht, de objecten die belast worden, de maatstaf van heffing, vrijstellingen, tarieven, wijze van heffing, betalingstermijnen en de mogelijkheid voor het college van burgemeester en wethouders om nadere regels te stellen. De verordening vervangt de vorige regeling uit 2016 en treedt in werking op 1 januari 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de uitvoering van de OZB-heffing, inclusief definities, tarieven, vrijstellingen en betalingsvoorwaarden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee zij de juridische basis legt voor de heffing en invordering van de onroerendezaakbelastingen in de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de belastingtarieven en de vrijstellingen die worden verleend. Dit kan invloed hebben op de gemeentelijke inkomsten en de belastingdruk voor inwoners en bedrijven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar niet volledig realistisch of actiegericht, omdat het geen concrete doelen stelt buiten de administratieve uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de OZB-regeling voor 2017 wordt geformaliseerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze verordening, aangezien het primair een fiscale regeling betreft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn impliciet, aangezien de verordening de basis vormt voor de OZB-inkomsten van de gemeente. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele veranderingen in de belastingtarieven of vrijstellingen worden gedekt binnen de gemeentelijke begroting. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2017". Dit voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor de rioolheffing in de gemeente Menameradiel voor het jaar 2017. Het regelt de belastingheffing voor het gebruik van de gemeentelijke riolering, inclusief de tarieven voor verschillende soorten percelen en gebruikers. De verordening definieert de belastbare feiten, belastingplichtigen, tarieven, vrijstellingen en betalingsvoorwaarden. Het doel is om de kosten voor inzameling, transport en zuivering van afvalwater en hemelwater te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de uitvoering van de rioolheffing, inclusief definities, tarieven, vrijstellingen en betalingsvoorwaarden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de verordening vast te stellen, waarmee zij de juridische basis legt voor de heffing en invordering van de rioolheffing in 2017.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de tarieven en vrijstellingen. De raad moet beslissen of de voorgestelde tarieven en vrijstellingen in lijn zijn met de gemeentelijke beleidsdoelen en financiële behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist mogelijk aspecten van haalbaarheid en relevantie zonder aanvullende context over de financiële situatie van de gemeente. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening al dan niet vast te stellen, waarmee zij de voorgestelde tarieven en voorwaarden voor de rioolheffing goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de verordening betrekking heeft op de inzameling en verwerking van afvalwater en hemelwater, wat invloed heeft op milieubeheer en waterbeheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn de inkomsten die de gemeente zal genereren uit de rioolheffing, bedoeld om de kosten van rioolbeheer te dekken. Het voorstel geeft geen specifieke details over hoe eventuele tekorten of overschotten worden gedekt of beheerd. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor de heffing en invordering van afvalstoffenheffing in de gemeente Menameradiel voor het jaar 2017. Het regelt de belastingplicht, de maatstaf van heffing, de tarieven, de wijze van heffing, de betalingstermijnen en de overgangsbepalingen. De verordening vervangt de vorige regeling uit 2016 en treedt in werking op 1 januari 2017.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de uitvoering van de afvalstoffenheffing, inclusief definities, belastingplicht, tarieven en betalingsvoorwaarden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de verordening vast te stellen, waarmee zij de juridische basis biedt voor de heffing en invordering van afvalstoffenheffing in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de vaststelling van de tarieven en de wijze van invordering. De raad moet beslissen of de voorgestelde tarieven en voorwaarden in lijn zijn met de gemeentelijke beleidsdoelen en financiële behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de afvalstoffenheffing voor 2017 wordt geregeld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd in het voorstel, maar afvalbeheer is inherent gerelateerd aan milieubeheer en duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van inkomsten uit de afvalstoffenheffing. De dekking van de kosten wordt geregeld door de heffing zelf, maar specifieke financiële details of begrotingen worden niet genoemd in de tekst.
Agendapunt 12 De Eenhoorn oanwize as lokale omrop
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt het advies om De Eenhoorn opnieuw aan te wijzen als lokale omroep. De huidige aanwijzing verloopt op 18 februari 2017, en het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft om advies gevraagd. De Eenhoorn zendt uit in drie gemeenten: Menameradiel, Het Bildt en Franekeradeel. De andere twee gemeenten overwegen een positief advies. De raad moet beoordelen of De Eenhoorn voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008, zoals rechtspersoonlijkheid, doelstellingen en een representatief Programmabeleid bepalend Orgaan (PBO). Hoewel De Eenhoorn grotendeels aan de eisen voldoet, is het PBO nog niet volledig representatief. De voorzitter van De Eenhoorn heeft toegezegd dit in januari 2017 te verbeteren. De nieuwe aanwijzing geldt voor een jaar, waarna een nieuwe aanvraag voor de gemeente Waadhoeke nodig is. Tot die tijd kan de huidige omroep blijven uitzenden. De financiële situatie blijft ongewijzigd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt it advys om De Eenhoorn op 'e nij oan te wizen as lokale omrop. De hjoeddeiske oanwizing ferrint op 18 febrewaris 2017, en it Kommissariaat foar de Media (CvdM) hat om advys frege. De Eenhoorn stjoert út yn trije gemeenten: Menameradiel, It Bilt en Frjentsjerteradiel. De oare twa gemeenten oerwaachje in posityf advys. De ried moat beoardielje oft De Eenhoorn foldocht oan de easken fan de Mediawet 2008, lykas rjochtspersoanlikheid, doelstellings en in represintatyf Programmabeleid bepalend Orgaan (PBO). Hoewol't De Eenhoorn foar it grutste part oan de easken foldocht, is it PBO noch net folslein represintatyf. De foarsitter fan De Eenhoorn hat tasein dit yn jannewaris 2017 te ferbetterjen. De nije oanwizing jildt foar in jier, dêrnei is in nije oanfraach foar de gemeente Waadhoeke nedich. Oant dy tiid kin de hjoeddeiske omrop trochgean mei útstjoeren. De finansjele situaasje bliuwt ûnferoare.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het advies om De Eenhoorn aan te wijzen als lokale omroep in Menameradiel. De huidige aanwijzing van De Eenhoorn als lokale omroep verloopt op 18 februari 2017. Het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft de gemeenteraden van de betrokken gemeenten gevraagd om te adviseren over een nieuwe aanwijzing. De Eenhoorn voldoet grotendeels aan de eisen van de Mediawet 2008, hoewel de representativiteit van het Programmabeleid Bepalend Orgaan (PBO) nog niet volledig is. De raad wordt gevraagd om een positief advies uit te brengen, ondanks de tijdelijke onvolledigheid, gezien de korte duur van de nieuwe aanwijzing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, de wettelijke vereisten en de huidige situatie van De Eenhoorn. Er is echter een kanttekening over de representativiteit van het PBO, wat een belangrijk aspect is dat verder uitgewerkt had kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad moet een advies uitbrengen aan het CvdM over de aanwijzing van De Eenhoorn als lokale omroep. Dit advies is gebaseerd op de naleving van de Mediawet 2008.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze genoegen nemen met de tijdelijke onvolledigheid van de representativiteit van het PBO, gezien de korte duur van de nieuwe aanwijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen, behalve de tijdelijke verlenging van een jaar. De inconsistentie ligt in de representativiteit van het PBO.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze een positief advies uitbrengen aan het CvdM voor de aanwijzing van De Eenhoorn als lokale omroep.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de gemeenschap of belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de juridische en organisatorische aspecten van de omroepaanwijzing.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van dit voorstel, aangezien de situatie inhoudelijk niet wijzigt en de jaarsubsidie aan De Eenhoorn ongewijzigd blijft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Eenhoorn Lokale omroep Commissariaat voor de Media (CvdM) Mediawet 2008 Programmabeleid bepalend Orgaan (PBO) Menameradiel Representativiteit Aanwijzing Herindeling Gemeenten Franekeradeel, Het Bildt, MenameradielVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Útwreiding skieppehâldery en bou bedriuwswenning Moddergatsreed 3, Bertlsum
Samenvatting
De familie Tuinenga wil hun schapenhouderij aan de Moddergatsreed 3 in Berltsum uitbreiden tot een volwaardig agrarisch bedrijf en daarbij een bedrijfswoning bouwen. Dit plan past niet binnen het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De gemeente overweegt een concept-verklaring van geen bedenkingen af te geven, die definitief kan worden als er geen bezwaren worden ingediend. De uitbreiding wordt als ruimtelijk verantwoord beschouwd en er zijn geen milieutechnische bezwaren. De procedure vereist dat de gemeenteraad instemt met de plannen en dat de ontwerp-verklaring zes weken ter inzage wordt gelegd. Financieel zijn er geen bijzondere aspecten, behalve de gebruikelijke leges en een planschadevergoedings-overeenkomst. De aanvrager is op de hoogte van de procedure.
Samenvatting
De famylje Tuinenga wol harren skiepehâlderij oan de Moddergatsreed 3 yn Berltsum útwreidzje ta in folweardich agrarysk bedriuw en dêrby in bedriuwswenning bouwe. Dit plan past net binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan, wêrtroch in projektôfwikingsbeslút nedich is. De gemeente oerwaget in konsept-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan, dy't definityf wurde kin as der gjin beswieren yntsjinne wurde. De útwreiding wurdt as romtlik ferantwurde beskôge en der binne gjin miljeutechnyske beswieren. De proseduere fereasket dat de gemeenteried ynstimt mei de plannen en dat de ûntwerp-ferklearring seis wiken ter ynsjen lein wurdt. Finansjeel binne der gjin bysûndere aspekten, útsein de gewoane leges en in planskeafergoedings-oerienkomst. De oanfreger is op 'e hichte fan de proseduere.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Projectbesluit uitbreiding schapenhouderij en bouw bedrijfswoning Moddergatsreed 3 Berltsum". De familie Tuinenga wil hun kleine schapenhouderij uitbreiden tot een volwaardig agrarisch bedrijf met een bedrijfswoning. Omdat dit niet binnen het huidige bestemmingsplan past, wordt een projectafwijkingsbesluit voorgesteld. De gemeente acht de uitbreiding ruimtelijk verantwoord en milieutechnisch haalbaar. Het voorstel omvat een concept-verklaring van geen bedenkingen, die definitief wordt als er geen zienswijzen worden ingediend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de situatie, de noodzaak voor een projectafwijkingsbesluit, en de procedurele stappen. Er is echter weinig detail over de inhoud van de ruimtelijke onderbouwing zelf, die cruciaal is voor de beoordeling.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgenomen plannen en een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze verklaring definitief.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van de schapenhouderij en de bouw van een bedrijfswoning ondersteunen, rekening houdend met de ruimtelijke en milieutechnische aspecten en de bredere context van agrarische bedrijfsontwikkeling in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de ruimtelijke onderbouwing zonder gedetailleerde informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief te beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerp-verklaring en het ontwerp-besluit zes weken ter inzage worden gelegd, wat een vorm van participatie is. Er is echter geen verdere informatie over actieve betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke en milieutechnische inpassing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de leges voor de procedure en het bouwplan, en het sluiten van een planschadevergoedings-overeenkomst. Er zijn geen andere relevante financiële aspecten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schapenhouderij Bedrijfswoning Moddergatsreed 3 Bestemmingsplan Ruimtelijke onderbouwing Omgevingsvergunning Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Erfinrichtingsplan Projectbesluit ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp-besluit tot uitbreiding van een schapenhouderij met bedrijfswoning aan de Moddergatsreed 3 te Berltsum.
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitbreiding van een bestaande kleinschalige schapenhouderij tot een volwaardig agrarisch bedrijf met een bedrijfswoning in Berltsum. Het huidige bestemmingsplan staat deze uitbreiding niet toe, maar via artikel 2.12 van de Wabo kan hiervan worden afgeweken, mits er een goede ruimtelijke onderbouwing is. De gemeenteraad heeft eerder een ontwerp-Verklaring van geen bedenkingen afgegeven, die definitief wordt als er geen zienswijzen zijn ingediend. Er zijn geen zienswijzen ontvangen. Het besluit omvat voorwaarden voor watercompensatie en landschappelijke inpassing.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke juridische en planologische overwegingen en voorwaarden voor de uitbreiding. Echter, details over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft een cruciale rol gespeeld door een ontwerp-Verklaring van geen bedenkingen af te geven. Dit besluit wordt definitief bij het uitblijven van zienswijzen, wat het geval is. De raad moet nu het definitieve besluit nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de afwijking van het bestemmingsplan toestaat, rekening houdend met ruimtelijke ordening en lokale belangen. Er moet ook worden besloten of de voorwaarden voor watercompensatie en landschappelijke inpassing voldoende zijn.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (bijv. 10% watercompensatie), en tijdgebonden (uitvoering voor bewoning). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is een lacune.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het ontwerp-besluit definitief te maken, inclusief de gestelde voorwaarden voor watercompensatie en landschappelijke inpassing.
Participatie
Er is geen actieve participatie van burgers of belanghebbenden vermeld, behalve de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, waarvan geen gebruik is gemaakt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de voorwaarden voor watercompensatie en landschappelijke inpassing, die bijdragen aan ecologische balans en ruimtelijke kwaliteit.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van de uitbreiding of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.
Agendapunt 14 Wiziging (8e) programmabegrutting 2016
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor de achtste wijziging van de programmabegroting 2016. Deze wijziging omvat diverse financiële aanpassingen en kredieten voor projecten zoals wegenreconstructie, gebiedsontwikkeling en culturele initiatieven. Voor de reconstructie van wegen is een krediet van €220.000 nodig, terwijl voor de vervanging van tractie €100.000 is geraamd. De kosten voor gebiedsontwikkeling zijn al in de begroting opgenomen, met een aanzienlijke bijdrage van provinciale subsidies. Andere programma's, zoals verkeer, cultuur, welzijn, en bouwen, hebben ook specifieke financiële aanpassingen, waaronder de uitbreiding van een ijsbaan en het onderhoud van een sportcomplex. De wijziging resulteert in een positief geprognosticeerd rekeningsaldo van €713.719. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de wijziging verwerkt in de financiële administratie en ter informatie naar de Provincie Friesland gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar de achtste wiziging fan de programmabegroting 2016. Dizze wiziging omfiemet ferskate finansjele oanpassingen en krediten foar projekten lykas wegenrekonstruksje, gebietsûntwikkeling en kulturele inisjativen. Foar de rekonstruksje fan wegen is in kredyt fan €220.000 nedich, wylst foar de ferfanging fan traksje €100.000 rûsd is. De kosten foar gebietsûntwikkeling binne al yn de begrutting opnaam, mei in wichtige bydrage fan provinsjale subsydzjes. Oare programma's, lykas ferkear, kultuer, wolwêzen, en bouwen, hawwe ek spesifike finansjele oanpassingen, ynklusyf de útwreiding fan in iisbaan en it ûnderhâld fan in sportkompleks. De wiziging resultearret yn in posityf prognostisearre rekkeningsaldo fan €713.719. Nei goedkarring troch de gemeenteried wurdt de wiziging ferwurke yn de finansjele administraasje en ta ynformaasje nei de Provinsje Fryslân stjoerd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging (8e) Programmabegroting 2016". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor 2016 van de gemeente Menameradiel. De wijziging omvat diverse financiële aanpassingen, zoals de beschikbaarstelling van kredieten voor wegenreconstructie en vervanging van tractie, en de dekking van kosten voor gebiedsontwikkeling, cultuur, recreatie, sport, welzijn, zorg, bouwen en ruimte. De begrotingswijziging resulteert in een positief geprognosticeerd rekeningsaldo van € 713.719,00. Het voorstel moet worden goedgekeurd door de gemeenteraad en wordt vervolgens verwerkt in de financiële administratie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en dekking voor de voorgestelde wijzigingen. Echter, er ontbreekt een probleemstelling en argumentatie, wat de context en noodzaak van de wijzigingen minder duidelijk maakt.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel vanwege hun budgetrecht en de verantwoordelijkheid om begrotingswijzigingen vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen en de goedkeuring van de voorgestelde kredieten en dekkingen. Dit omvat keuzes over investeringen in infrastructuur, cultuur, welzijn en gebiedsontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en concrete doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een probleemstelling en argumentatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting goed te keuren en de bijbehorende kredieten beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een positief saldo na de wijzigingen. De dekking van de kosten wordt aangegeven via verschillende reserves en subsidies, wat de financiële haalbaarheid van de wijzigingen ondersteunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Begrotingswijziging Kredieten Gebiedsontwikkeling Financiën Bestemmingsreserve Kapitaallasten Algemene reserve Bestuursrapportage AfschrijvingstermijnVerfijning van de zoekopdracht: