24-04-2014 Raad
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda raadsvergadering 24 april 2014
Agendapunt 3.a Vaststellen van het verslag van 13 maart 2014
Agendapunt 3.b Vaststellen van het verslag van 26 maart 2014
Agendapunt 3.c Vaststellen van het verslag van 27 maart 2014
Agendapunt 4.a Het bespreken van het coalitieakkoord 2014-2018 (onder voorbehoud)
Agendapunt 4.b Benoeming wethouders (onder voorbehoud)
Agendapunt 4.c Onderzoek geloofsbrieven wethouders (onder voorbehoud)
Agendapunt 4.d Beëdiging wethouders (onder voorbehoud)
Agendapunt 5.a Onderzoek geloofsbrieven nieuwe raadsleden (onder voorbehoud)
Agendapunt 5.b Beëdiging nieuwe raadsleden (onder voorbehoud)
Agendapunt 6 Benoemen van gemeentelijke vertegenwoordigingen (onder voorbehoud)
Agendapunt 7.A Ingekomen stukken
Agendapunt 7.A.1 Rekenkamercommissie Franekeradeel, aanbieden motie
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt dat gemeenten steeds vaker betrokken zijn bij samenwerkingsverbanden en schaalvergrotingen, mede door decentralisaties in het sociaal domein zoals jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning. Dit brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee op het gebied van beleid, uitvoering en budget. Het is essentieel dat gemeenteraadsleden inzicht hebben in deze samenwerkingsvormen om hun kaderstellende en controlerende taken goed uit te voeren, waarbij de rekenkamer een cruciale rol speelt.
Er is echter nog veel onduidelijkheid over de sturing en controle van deze decentralisaties en de verdeling van bevoegdheden. De rekenkamer kan hierbij ondersteuning bieden, maar haar bevoegdheden zijn beperkt volgens de huidige wetgeving. Er is een wetswijziging toegezegd om deze beperkingen aan te pakken, maar deze zal niet op korte termijn worden doorgevoerd.
De raad verzoekt het college ervoor te zorgen dat in alle contracten en overeenkomsten met zorgaanbieders en samenwerkingsverbanden standaard een verplichting tot medewerking aan rekenkameronderzoek wordt opgenomen. Ook moeten bepalingen worden opgenomen die de rekenkamers van deelnemende gemeenten in staat stellen om alle benodigde informatie te verkrijgen voor hun wettelijke taken.
Samenvatting
De gemeenteried oerwaget dat gemeenten hieltyd faker belutsen binne by gearwurkingsferbannen en skaalfergruttings, mei troch desintralisaasjes yn it sosjaal domein lykas jeugdsoarch en maatskiplike stipe. Dit bringt nije ferantwurdlikheden mei him mei op it mêd fan belied, útfiering en budzjet. It is essinsjeel dat gemeenteriedsleden ynsjoch hawwe yn dizze gearwurkingsfoarmen om harren kadersjettende en kontrolearjende taken goed út te fieren, wêrby't de rekkenkeamer in krúsjale rol spilet.
Der is lykwols noch in protte ûndúdlikens oer de stjoering en kontrôle fan dizze desintralisaasjes en de ferdieling fan foech. De rekkenkeamer kin hjirby stipe biede, mar har foech is beheind neffens de hjoeddeiske wetjouwing. Der is in wetswiziging tasein om dizze beheining oan te pakken, mar dizze sil net op koarte termyn trochfierd wurde.
De ried freget it kolleezje derfoar te soargjen dat yn alle kontrakten en oerienkomsten mei soarchoanbieders en gearwurkingsferbannen standert in ferplichting ta meiwurking oan rekkenkeamerûndersyk opnommen wurdt. Ek moatte bepalingen opnommen wurde dy't de rekkenkeamers fan dielnimmende gemeenten yn steat stelle om alle nedige ynformaasje te krijen foar harren wetlike taken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Borgen publieke verantwoording bij regionalisering." Deze motie richt zich op het waarborgen van publieke verantwoording in het kader van de toenemende regionalisering en samenwerkingsverbanden die ontstaan door decentralisaties in het sociaal domein. Het benadrukt de noodzaak voor gemeenteraadsleden om inzicht te hebben in deze samenwerkingsvormen om hun kaderstellende en controlerende taken effectief uit te voeren. De motie roept op tot het opnemen van verplichtingen in contracten en overeenkomsten om medewerking aan rekenkameronderzoek te waarborgen, zodat de rekenkamer(commissie)s hun controlerende rol kunnen vervullen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor publieke verantwoording en de rol van de rekenkamer(commissie)s. Het benoemt de huidige beperkingen en de noodzaak voor wetswijzigingen, maar biedt concrete stappen die de gemeente kan nemen in afwachting van deze wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol. Het is aan de raad om te zorgen dat de motie wordt aangenomen en dat het college de voorgestelde maatregelen implementeert.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nadruk willen leggen op transparantie en verantwoording binnen samenwerkingsverbanden, en of zij bereid zijn om de rekenkamer(commissie)s meer bevoegdheden te geven binnen de huidige wettelijke beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verplichtingen die in contracten moeten worden opgenomen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien het niet specificeert wanneer deze maatregelen moeten worden geïmplementeerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college opdragen de voorgestelde maatregelen te implementeren.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich voornamelijk op de rol van de rekenkamer(commissie)s.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke verantwoording en controle.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert echter dat er mogelijk extra kosten zijn verbonden aan het uitvoeren van rekenkameronderzoeken binnen samenwerkingsverbanden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionalisering Publieke verantwoording Samenwerkingsvormen Decentralisaties Sociaal domein Rekenkamer Gemeenschappelijke regelingen Wetswijziging Aanbesteding DienstverleningsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.A.2 Petitie “Laat wethouders solliciteren” van dhr. Reinder Rustema
Agendapunt 7.A.3 Motie gemeente Leeuwarden inzake terugdringen begroting van de FUMO
Samenvatting
De gemeenteraad van Leeuwarden heeft op 19 februari 2014 een motie besproken over de ontwerpbegroting van de FUMO voor 2014. De raad waardeert de samenwerking binnen de Gemeenschappelijke Regeling (GR) met Friese gemeenten, de provincie en het Wetterskip voor de uitvoering van FUMO-diensten. Er wordt echter benadrukt dat deze samenwerking synergievoordelen moet opleveren en dat de kosten voor de gemeente Leeuwarden niet mogen stijgen. De raad verwacht dat de FUMO efficiënter kan werken door integratie en stroomlijning van processen, wat zou moeten leiden tot lagere kosten. Er is een oproep aan de FUMO om kritisch naar haar begroting te kijken en kostenbewust te opereren. De gemeenteraad wil dat het college zich inzet voor een efficiëntieverbetering van 5% in de FUMO-begroting van 2016 ten opzichte van 2014. Deze motie wordt ook naar andere Friese gemeenteraden gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Ljouwert hat op 19 febrewaris 2014 in moasje besprutsen oer de ûntwerpbegroting fan de FUMO foar 2014. De ried wurdearret de gearwurking binnen de Mienskiplike Regeling (GR) mei Fryske gemeenten, de provinsje en it Wetterskip foar de útfiering fan FUMO-tsjinsten. Der wurdt lykwols beklamme dat dizze gearwurking synergiefoardielen opsmite moat en dat de kosten foar de gemeente Ljouwert net omheech gean meie. De ried ferwachtet dat de FUMO effisjinter wurkje kin troch yntegraasje en streamlining fan prosessen, wat liede moatte soe ta legere kosten. Der is in oprop oan de FUMO om kritysk nei har begrutting te sjen en kostenbewust te operearjen. De gemeenteried wol dat it kolleezje him ynset foar in effisjinsjeferbettering fan 5% yn de FUMO-begroting fan 2016 yn ferliking mei 2014. Dizze moasje wurdt ek nei oare Fryske gemeenterieden stjoerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie terugdringen begroting GR FUMO
Samenvatting: De gemeenteraad van Leeuwarden bespreekt een motie om de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) FUMO te verminderen. De motie benadrukt de noodzaak van kostenefficiëntie en synergievoordelen bij de uitvoering van diensten door FUMO. De raad is bezorgd over de stijgende personeels- en managementkosten en vraagt het college om zich in te zetten voor een efficiëntieverbetering van 5% in de begroting van 2016 ten opzichte van 2014. De motie roept ook op tot tariefsverlagingen om kostenbesparingen voor deelnemende gemeenten te realiseren en vraagt om informatievoorziening aan de raad en andere Friese gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over de stijgende kosten en de noodzaak voor efficiëntieverbeteringen. Het biedt concrete doelen, zoals een 5% efficiëntieverbetering, en vraagt om specifieke acties van het college. Echter, het mist gedetailleerde plannen over hoe deze efficiëntieverbeteringen precies gerealiseerd moeten worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol. Ze geeft het college de opdracht om binnen de bestuursorganen van de FUMO te pleiten voor kostenreductie en efficiëntieverbeteringen. Daarnaast fungeert de raad als een platform voor politieke consensus en samenwerking met andere Friese gemeenteraden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde efficiëntieverbeteringen en kostenreducties steunen. Dit omvat het afwegen van de voordelen van lagere kosten tegen mogelijke risico's voor de kwaliteit van de dienstverlening. Er is ook een politieke keuze om samen te werken met andere gemeenteraden om een gezamenlijk standpunt in te nemen.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het doel van een 5% efficiëntieverbetering is specifiek en meetbaar. Echter, de motie mist specifieke acties en tijdlijnen voor hoe deze verbetering bereikt moet worden, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beperkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde plannen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. Dit omvat het streven naar een 5% efficiëntieverbetering en het informeren van de raad en andere gemeenteraden.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne werking van de FUMO en de samenwerking tussen gemeenteraden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. De focus ligt voornamelijk op financiële efficiëntie en kostenbesparing.
Financiële Gevolgen
De motie beoogt kostenbesparingen door efficiëntieverbeteringen en tariefsverlagingen. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze besparingen precies gerealiseerd worden of hoe eventuele kosten voor de implementatie van efficiëntiemaatregelen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Gemeenschappelijke Regeling (GR) Efficiëntie Kostenbesparing Personeelslasten Management Synergievoordelen Begroting 2014 Tariefsverlaging Friese gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.A.4 Motie inzake winning schalie- en kolengas (Hengelo, Wormerland en Halderberge)
Samenvatting
De gemeenteraad van Hengelo heeft op 5 november 2013 een motie aangenomen waarin zij het college opdraagt om alle mogelijke politieke en juridische middelen in te zetten tegen (proef)boringen naar schalie- en steenkoolgas in of nabij Hengelo. De raad heeft Hengelo uitgeroepen tot een schalie- en steenkoolgasvrije gemeente, gebaseerd op de huidige inzichten in de risico's en gevolgen van dergelijke gaswinning. Dit standpunt wordt gedeeld met andere gemeenten, de Provincie Overijssel, de Tweede Kamer, het Kabinet en de Europese Commissie.
Samenvatting
De gemeenteried fan Hengelo hat op 5 novimber 2013 in moasje oannommen wêryn sy it kolleezje opdraacht om alle mooglike politike en juridyske middels yn te setten tsjin (proef)boarrings nei skaalje- en stienkoalgas yn of by Hengelo. De ried hat Hengelo útroppen ta in skaalje- en stienkoalgasfrije gemeente, basearre op de hjoeddeiske ynsichten yn de risiko's en gefolgen fan soksoarte gaswinning. Dit stânpunt wurdt dield mei oare gemeenten, de Provinsje Oerisel, de Twadde Keamer, it Kabinet en de Jeropeeske Kommisje.
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Wormerland Schalie- en Steenkoolgasvrije Gemeente
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Wormerland schalie- en steenkoolgasvrije gemeente". Het doel is om de gemeente Wormerland officieel uit te roepen tot een gebied vrij van schalie- en steenkoolgaswinning. De motie benadrukt de noodzaak van een transitie naar duurzame energie en wijst op de risico's en nadelen van schalie- en steenkoolgaswinning, zoals milieuvervuiling en verstoring van de leefomgeving. Het roept het college op om alle mogelijke middelen in te zetten om dergelijke activiteiten te voorkomen en dit standpunt breed te communiceren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste punten rondom de kwestie van schalie- en steenkoolgaswinning. Het biedt zowel een constatering van de huidige situatie als een overweging van de gevolgen en risico's. Echter, specifieke details over de juridische en politieke instrumenten die kunnen worden ingezet, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het aannemen van de motie en het uitspreken van het standpunt van de gemeente. Het is aan de raad om het college te verzoeken actie te ondernemen en om toezicht te houden op de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich willen uitspreken tegen schalie- en steenkoolgaswinning en of zij de nadruk willen leggen op duurzame energieontwikkeling. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in de relatie met hogere overheden en energiebedrijven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn verzoeken, maar mist meetbare criteria en concrete acties die het college moet ondernemen. Er zijn geen duidelijke deadlines of evaluatiemomenten opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee de gemeente uitroepen tot een schalie- en steenkoolgasvrij gebied. Dit omvat ook het mandateren van het college om actie te ondernemen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere steun en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie. Het benadrukt de noodzaak van een overgang naar duurzame energie en de negatieve impact van fossiele brandstoffen op dit streven.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de overweging van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schaliegas Steenkoolgas Duurzame energie Fossiele brandstoffen Proefboringen Economische waarde Milieurisico's Watervoorziening Bodemverzakking DuurzaamheidsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Proefboringen schalie- en steenkoolgas". De gemeenteraad van Beuningen spreekt zich uit tegen proefboringen en de winning van schalie- en steenkoolgas binnen het concessiegebied waar Beuningen deel van uitmaakt. Dit besluit is gebaseerd op de mogelijke risico's voor het milieu en de volksgezondheid, die nog niet volledig in kaart zijn gebracht. De motie verzoekt het college van B&W om alle beschikbare middelen in te zetten om deze activiteiten tegen te gaan en om andere gemeenten in het concessiegebied te informeren en te stimuleren tot energiebesparing en duurzame energieopwekking.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de zorgen en de context rondom schalie- en steenkoolgasboringen uiteenzet. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke risico's en de juridische mogelijkheden voor de gemeente om deze activiteiten tegen te gaan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een standpunt in te nemen over de proefboringen en om het college van B&W te verzoeken actie te ondernemen tegen deze activiteiten. De raad fungeert als beleidsbepaler en vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij zich willen verzetten tegen de proefboringen en de winning van schalie- en steenkoolgas, en of zij willen inzetten op duurzame energieoplossingen. Dit vergt een afweging tussen economische belangen en milieubescherming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verzoek aan het college is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college van B&W verzoeken om actie te ondernemen tegen de proefboringen en de winning van schalie- en steenkoolgas.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het pleit voor energiebesparing en duurzame energieopwekking als alternatief voor schalie- en steenkoolgaswinning.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en milieutechnische aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schaliegas Steenkoolgas Proefboringen Risico's Grond- en drinkwater Bodemstabiliteit Natuur en milieu Onafhankelijke derden Energieopwekking EnergiebesparingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie van afkeuring schaliegas en steenkoolgas
Samenvatting: De motie, ingediend door GroenLinks, PvdA, SP, Burger Belangen Hengelo en CDA, roept de gemeente Hengelo uit tot een schalie- en steenkoolgasvrije gemeente. Het kabinet overweegt proefboringen naar schalie- en steenkoolgas, maar de motie benadrukt dat deze activiteiten niet passen binnen het duurzaamheidsbeleid van Hengelo, de overgang naar duurzame energie vertragen en negatieve gevolgen hebben voor het landschap en de leefbaarheid. De motie verzoekt het college om alle mogelijke politieke en juridische middelen in te zetten om boringen te voorkomen en dit standpunt kenbaar te maken aan relevante overheden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen rondom schalie- en steenkoolgaswinning. Het benoemt de risico's, de impact op duurzaamheid en leefbaarheid, en de juridische bevoegdheden van de gemeente. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke juridische en politieke instrumenten die kunnen worden ingezet.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook het college aansturen om de motie uit te voeren en het standpunt van de gemeente actief uit te dragen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij de motie steunt en daarmee een duidelijk standpunt inneemt tegen schalie- en steenkoolgaswinning. Dit houdt in dat zij prioriteit geven aan duurzaamheid en leefbaarheid boven mogelijke economische voordelen van gaswinning.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
De motie is specifiek en tijdgebonden in de zin dat het een duidelijke actie van het college vraagt. Echter, het is minder meetbaar en realistisch omdat het niet specificeert welke juridische en politieke middelen effectief kunnen zijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van het volledig voorkomen van boringen kan in twijfel worden getrokken.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee de gemeente Hengelo uitroepen tot een schalie- en steenkoolgasvrije gemeente. Dit omvat ook het mandaat aan het college om actie te ondernemen tegen boringen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de standpunten van de gemeente en andere overheden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie. Het benadrukt dat schalie- en steenkoolgaswinning niet past binnen het duurzaamheidsbeleid van de gemeente en de overgang naar duurzame energiebronnen vertraagt.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt niet direct de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de politieke en juridische aspecten van het voorkomen van gaswinning. Eventuele kosten voor juridische procedures of campagnes worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schaliegas Steenkoolgas Proefboringen Duurzame energie Risico's Omgevingsvergunning Grondwater Veiligheidsrisico's Overlast Lokale overhedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schaliegas Steenkoolgas Motie Hengelo Winning Proefboringen Risico's Gevolgen Politieke instrumenten Juridische instrumentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.B Beantwoording raadsvragen
Agendapunt 7.B.2 Raadsvraag Partij van de Arbeid: Niet bezorgde stempassen
Agendapunt 8.a Intrekken Ligplaatsenverordening
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de intrekking van de Ligplaatsenverordening Franekeradeel uit 1999. Deze verordening gaf het college de bevoegdheid om regels te stellen voor het innemen van ligplaatsen met vaartuigen in de openbare wateren van de gemeente. In 2010 werd echter de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vastgesteld, die eveneens deze reguleringsmogelijkheden biedt. Recent heeft het college het Aanwijzingsbesluit en nadere regels ligplaatsen Franekeradeel 2014 vastgesteld, waardoor het eerdere besluit uit 2005 is komen te vervallen. Hierdoor lijkt de Ligplaatsenverordening overbodig te zijn geworden. Het voorstel is om de verordening in te trekken, zodat de APV de enige grondslag blijft voor het reguleren van ligplaatsen. Er zijn geen financiële of juridische consequenties verbonden aan dit voorstel, en het besluit zal worden gecommuniceerd via de Franeker Courant en de gemeentelijke website.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de ynlûking fan de Lizzingsplakkenferoardering Frjentsjerteradiel út 1999. Dizze feroardering joech it kolleezje de foech om regels te stellen foar it ynnimmen fan lizzingsplakken mei fartuigen yn de iepenbiere wetters fan de gemeente. Yn 2010 waard lykwols de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) fêststeld, dy't ek dizze regelingsmooglikheden biedt. Resint hat it kolleezje it Oanwizingsbeslút en neiere regels lizzingsplakken Frjentsjerteradiel 2014 fêststeld, wêrtroch it eardere beslút út 2005 is kommen te ferfallen. Hjirtroch liket de Lizzingsplakkenferoardering oerstallich te wurden. It foarstel is om de feroardering yn te lûken, sadat de APV de iennige grûnslach bliuwt foar it regeljen fan lizzingsplakken. Der binne gjin finansjele of juridyske konsekwinsjes ferbûn oan dit foarstel, en it beslút sil kommunisearre wurde fia de Frjentsjer Krante en de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ligplaatsenverordening Franekeradeel". Het voorstel beoogt de intrekking van de Ligplaatsenverordening Franekeradeel van 1999, aangezien de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van 2010 al de mogelijkheid biedt om het innemen van ligplaatsen met vaartuigen te reguleren. Het college heeft recent het Aanwijzingsbesluit en nadere regels ligplaatsen Franekeradeel 2014 vastgesteld, waardoor de oude verordening overbodig is geworden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor intrekking van de verordening uiteenzet en de juridische grondslag hiervoor biedt. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende maatregelen nodig.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de intrekking van de Ligplaatsenverordening Franekeradeel.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet intrekken van de verordening, waarbij de raad moet overwegen of de APV voldoende is om het ligplaatsenbeleid te reguleren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk is wat er moet gebeuren (intrekking van de verordening). Het is haalbaar en relevant, gezien de overbodigheid van de verordening. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Ligplaatsenverordening Franekeradeel van 1999 in te trekken.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie bij dit voorstel. De communicatie over het besluit zal plaatsvinden via de Franeker Courant en de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ligplaatsenverordening Franekeradeel Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Aanwijzingsbesluit Intrekking Openbare wateren Vaartuig College Regels GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Evaluatie gemeentelijke verkeer- en vervoersplan.
Samenvatting
In 2007 werd het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan "Samen Verkeren in Franekeradeel" vastgesteld, met een looptijd tot 2020. Dit plan bevatte zowel kortetermijnacties als langetermijnaanbevelingen. Een recente evaluatie biedt inzicht in de voortgang van de uitvoering van dit plan en de mate waarin het heeft bijgedragen aan de beleidsdoelstellingen. De evaluatie laat zien dat veel van de geplande acties zijn uitgevoerd, hoewel de uitvoering van het categoriseringsplan achterloopt. De bereikbaarheid en verkeersveiligheid zijn verbeterd, maar er zijn nog aandachtspunten, zoals de Harlingerweg. Er zijn aanbevelingen gedaan voor verdere verbeteringen, waaronder het beschikbaar stellen van budgetten voor specifieke projecten en het instellen van een knelpuntenpot voor kleinere verkeersproblemen. De evaluatie en aanbevelingen worden besproken in de gemeenteraad, met het oog op mogelijke opname in de voorjaarsnota van 2015.
Samenvatting
Yn 2007 waard it gemeentlik ferkear- en ferfiersplan "Tegearre Ferkearje yn Frjentsjerteradiel" fêststeld, mei in rinnetiid oant 2020. Dit plan befette sawol koartetermynaksjes as langetermynoanbefellings. In resinte evaluaasje biedt ynsjoch yn de foarútgong fan de útfiering fan dit plan en de mjitte wêryn it bydroegen hat oan de beliedsoanstellings. De evaluaasje lit sjen dat in soad fan de plande aksjes útfierd binne, hoewol't de útfiering fan it kategorisearringsplan efterrint. De berikberens en ferkearsfeiligens binne ferbettere, mar der binne noch oandachtspunten, lykas de Harlingerwei. Der binne oanbefellings dien foar fierdere ferbetteringen, wêrûnder it beskikber stellen fan budzjetten foar spesifike projekten en it ynstellen fan in knipepuntenpot foar lytse ferkearsproblemen. De evaluaasje en oanbefellings wurde besprutsen yn de gemeenteried, mei it each op mooglike opname yn de foarjiersnota fan 2015.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie gemeentelijke verkeer- en vervoersplan". Het voorstel betreft een evaluatie van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP) "Samen Verkeren in Franekeradeel", dat in 2007 is vastgesteld en loopt tot 2020. De evaluatie geeft een overzicht van de stand van zaken van de uitvoering van het GVVP en beoordeelt of de uitvoering heeft bijgedragen aan de beleidsuitgangspunten. Er worden ook aanbevelingen gedaan voor verdere acties, waaronder het afmaken van het categoriseringsplan en het verbeteren van de Harlingerweg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerde evaluatie biedt van de uitvoering van het GVVP en concrete aanbevelingen doet voor verdere acties. Echter, het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de voorgestelde acties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de evaluatie en in te stemmen met de aanbevelingen. De raad moet ook beslissen over de toewijzing van budgetten voor de voorgestelde acties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de aanbevelingen, zoals het afmaken van het categoriseringsplan en het verbeteren van de Harlingerweg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van financiële middelen in een tijd van beperkte budgetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat voor de aanbevelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de aanbevelingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de evaluatie en in te stemmen met de aanbevelingen, en om de benodigde budgetten op te nemen in de voorjaarsnota.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie zal plaatsvinden na besluitvorming in het college en de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de aanbeveling om jaarlijks €133.000 beschikbaar te stellen voor het categoriseringsplan en een budget van €175.000 voor de herinrichting van de Harlingerweg. Er wordt ook een knelpuntenpot van €25.000 per jaar voorgesteld voor kleine verkeersproblemen. De dekking van deze kosten moet worden opgenomen in de voorjaarsnota 2015.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) Franekeradeel Bereikbaarheid Verkeersveiligheid Leefbaarheid Categoriseringsplan Harlingerweg Klachten AanbevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.c Samenwerkingsschool Achlum.
Samenvatting
De schoolbesturen van Radius en PCBO in Achlum hebben het plan om per 1 augustus 2014 een samenwerkingsschool op te richten onder het gezag van PCBO. Dit plan omvat het opheffen van OBS de Bongerd. Voorheen lag de bevoegdheid om een openbare basisschool op te heffen bij de gemeenteraad, maar sinds 1 januari 2014 is deze bevoegdheid overgedragen aan het bestuur van het openbaar onderwijs. De gemeente heeft echter nog de mogelijkheid om de school over te nemen en zelf voort te zetten.
De schoolbesturen hebben de gemeenteraad geïnformeerd over de voortgang en de uitwerking van het plan sinds juni 2013. Radius heeft de raad gevraagd in te stemmen met het opheffen van OBS de Bongerd en de school niet zelf in stand te houden. Voor de integratie van de nieuwe samenwerkingsschool is een krediet van € 292.000 nodig, zoals opgenomen in het Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP).
De gemeenteraad heeft eerder positief gereageerd op de intentieovereenkomst tussen PCBO en Radius. Het plan is in lijn met het coalitieakkoord 2010-2014, dat scholen met dalende leerlingenaantallen wil samenvoegen. De samenwerkingsschool zal een open en toegankelijke instelling zijn voor verschillende levensbeschouwingen, met een toelatingsbeleid dat openbare toegankelijkheid waarborgt.
Er is een juridische uitdaging vanwege een ontbrekende overgangsregeling in de wet, maar er is een procedure overeengekomen met het ministerie om dit te adresseren. De gemeente speelt een rol in de onderwijshuisvesting en zal betrokken zijn bij de goedkeuring van het bouwplan voor de integratieverbouw.
Samenvatting
De skoalbestjoeren fan Radius en PCBO yn Achlum hawwe it plan om per 1 augustus 2014 in gearwurkingsskoalle op te rjochtsjen ûnder it gesach fan PCBO. Dit plan omfiemet it opheffen fan OBS de Bongerd. Foarhinne lei de foech om in iepenbiere basisskoalle op te heffen by de gemeenteried, mar sûnt 1 jannewaris 2014 is dizze foech oerdroegen oan it bestjoer fan it iepenbier ûnderwiis. De gemeente hat lykwols noch de mooglikheid om de skoalle oer te nimmen en sels fuort te setten.
De skoalbestjoeren hawwe de gemeenteried ynformearre oer de foarútgong en de útwurking fan it plan sûnt juny 2013. Radius hat de ried frege yn te stimmen mei it opheffen fan OBS de Bongerd en de skoalle net sels yn stân te hâlden. Foar de yntegraasje fan de nije gearwurkingsskoalle is in kredyt fan € 292.000 nedich, sa't opnommen yn it Yntegrale Underwiishúsfestingsplan (IHP).
De gemeenteried hat earder posityf reagearre op de yntinsje-oerienkomst tusken PCBO en Radius. It plan is yn line mei it koalysje-akkoart 2010-2014, dat skoallen mei sakjende learlingetallen gearfoegje wol. De gearwurkingsskoalle sil in iepen en tagonklike ynstelling wêze foar ferskate libbensbeskôgings, mei in talittingsbelied dat iepenbiere tagonklikheid garandearret.
Der is in juridyske útdaging fanwegen in ûntbrekkende oergongsregeling yn de wet, mar der is in proseduere oerienkommen mei it ministearje om dit oan te pakken. De gemeente spilet in rol yn de ûnderwiishúsfesting en sil belutsen wêze by de goedkarring fan it bouwplan foar de yntegraasjeferbou.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Samenwerkingsschool Achlum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een samenwerkingsschool in Achlum onder het bevoegd gezag van PCBO, waarbij OBS de Bongerd wordt opgeheven. De gemeenteraad moet besluiten of zij de school zelf in stand wil houden of niet. Daarnaast wordt een krediet van € 292.000 voorgesteld voor de integratieverbouw van de nieuwe school.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de achtergrond, juridische grondslag, financiële implicaties, en de noodzaak van besluitvorming. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de uitvoering van de verbouwing.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het opheffen van OBS de Bongerd en besluiten of de school door de gemeente in stand wordt gehouden. Daarnaast moet de raad het krediet voor de verbouwing goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het opheffen van de school of deze zelf in stand houden. Daarnaast moet de raad beslissen over de toekenning van het krediet voor de verbouwing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen voor de verbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een overgangsregeling in de wetgeving is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het opheffen van OBS de Bongerd en het krediet voor de verbouwing goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien de verkenning naar samenwerkingsvormen op verzoek van ouders is gestart.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de verbouwing van de school.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van € 292.000 voor de verbouwing, gedekt door een gereserveerd deel van de jaarlijkse uitzetting voor onderwijshuisvesting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerkingsschool Achlum OBS de Bongerd Radius PCBO Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) Integratieverbouw Wet op het primair onderwijs (WPO) Openbaar onderwijs Krediet ToegankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.d Aanvraag omgevingsvergunning O-2014-0015: Rijksstraatweg 3 in Zweins.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel heeft een aanvraag ontvangen voor een omgevingsvergunning voor het perceel Rijksstraatweg 3 in Zweins. De aanvraag betreft het gebruik van de locatie voor een theetuin, bed en breakfast, kookstudio en kleinschalige detailhandel. Deze activiteiten passen niet binnen het huidige bestemmingsplan, maar het college heeft de mogelijkheid om hiervan af te wijken, mits de gemeenteraad geen bezwaren heeft tegen het plan.
De gemeenteraad wordt gevraagd om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven. Als er geen zienswijzen worden ingediend naar aanleiding van het ontwerpbesluit, kan het college deze ontwerp-verklaring als definitief beschouwen, wat de afhandeling van de aanvraag kan versnellen. Het plan is beoordeeld en niet in strijd bevonden met een goede ruimtelijke ordening. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om gedurende zes weken hun zienswijzen kenbaar te maken. De aanvraag en de bijbehorende documenten worden gepubliceerd op de gemeentelijke website en in de Staatscourant.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel hat in oanfraach ûntfongen foar in omjouwingsfergunning foar it perseel Ryksstrjitwei 3 yn Sweins. De oanfraach giet oer it gebrûk fan de lokaasje foar in teetún, bêd en brochje, kookstudio en lytskeap. Dizze aktiviteiten passe net binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan, mar it kolleezje hat de mooglikheid om hjirfan ôf te wiken, mits de gemeenteried gjin beswieren hat tsjin it plan.
De gemeenteried wurdt frege om in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan. As der gjin beswieren yntsjinne wurde nei oanlieding fan it ûntwerpbeslút, kin it kolleezje dizze ûntwerp-ferklearring as definityf beskôgje, wat de ôfhanneling fan de oanfraach fersnelle kin. It plan is beoardiele en net yn striid befûn mei in goede romtlike oardering. Belanghawwenden hawwe de mooglikheid om seis wiken lang harren beswieren kenber te meitsjen. De oanfraach en de byhearrende dokuminten wurde publisearre op de gemeentlike webside en yn de Steatskoerant.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2014-0015: Rijksstraatweg 3 in Zweins". Het voorstel betreft een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het gebruik van gronden en bouwwerken voor een theetuin, bed en breakfast, kookstudio en kleinschalige detailhandel op het perceel Rijksstraatweg 3 in Zweins. De aanvraag wijkt af van het bestemmingsplan, maar het college kan de vergunning verlenen als de gemeenteraad verklaart geen bedenkingen te hebben. Het plan is niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische grondslagen, argumenten, en bijlagen zoals de ruimtelijke onderbouwing en watertoets.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan het college dit als definitieve verklaring beschouwen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het afwijken van het bestemmingsplan en of zij geen bedenkingen heeft tegen de voorgestelde activiteiten op het perceel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de stappen die moeten worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft en of het college deze als definitief mag beschouwen bij het uitblijven van zienswijzen.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, waarbij belanghebbenden zes weken de tijd hebben om te reageren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, aangezien het enkel de behandeling van een omgevingsvergunning betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn leges verschuldigd voor het behandelen van de aanvraag. Er wordt geen verdere financiële dekking of gevolgen besproken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Rijksstraatweg 3 Zweins Theetuin Bed en breakfast Kookstudio Kleinschalige detailhandel Bestemmingsplan Ruimtelijke ordening ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.e Verordening Parkeerbelastingen 2012.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt wijzigingen in de Verordening Parkeerbelastingen 2012 naar aanleiding van een recente evaluatie van het parkeerbeleid. De voorgestelde aanpassingen betreffen onder andere de tarifering op het Leeuwarderend en het invoeren van betaald parkeren op de Academiestraat en Godsacker westzijde. Daarnaast wordt het openbaar gebruik van het parkeerterrein van de voormalige Friesland Bank beëindigd, waardoor dit terrein uit de tarieventabel kan worden verwijderd. De maximale parkeerduur op het Leeuwarderend zou worden verkort van vier naar twee uur, en op de Academiestraat en Godsacker westzijde zou parkeren tegen betaling van €1 per uur mogelijk worden, met een maximum van twee uur. Deze wijzigingen worden na goedkeuring openbaar gemaakt en zouden vijf dagen na publicatie in werking treden. Het parkeerbeleid wordt elke twee jaar geëvalueerd.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget wizigings yn de Feroardering Parkeebelestingen 2012 nei oanlieding fan in resinte evaluaasje fan it parkearbelied. De foarstelde oanpassings hawwe ûnder oare betrekking op de tarifering op it Ljouwerterend en it ynfieren fan betelle parkearen op de Akademystrjitte en Godsacker westside. Dêrneist wurdt it iepenbier gebrûk fan it parkearterrein fan de eardere Friesland Bank beëinige, wêrtroch't dit terrein út de tarievetabel fuorthelle wurde kin. De maksimale parkeardoer op it Ljouwerterend soe ferkoarte wurde fan fjouwer nei twa oeren, en op de Akademystrjitte en Godsacker westside soe parkearen tsjin betelling fan €1 per oere mooglik wurde, mei in maksimum fan twa oeren. Dizze wizigings wurde nei goedkarring iepenbier makke en soene fiif dagen nei publikaasje yn wurking trede. It parkearbelied wurdt eltse twa jier evaluearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Parkeerbelastingen 2012". Het voorstel betreft de aanpassing van de parkeertarieven en de locaties voor betaald parkeren in Franeker. De wijzigingen omvatten een tariefaanpassing op het Leeuwarderend en de invoering van betaald parkeren op de Academiestraat en Godsacker westzijde. Daarnaast wordt het parkeerterrein van de voormalige Friesland Bank niet langer openbaar gebruikt, waardoor dit uit de tarieventabel kan worden verwijderd. Deze aanpassingen zijn nodig na de evaluatie van het parkeerbeleid en de opzegging van de huurovereenkomst voor het Friesland Bank-terrein.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige wijzigingen in de tarieventabel en de redenen voor deze wijzigingen. Er zijn echter geen financiële gevolgen of dekking vermeld, wat een belangrijk aspect is dat ontbreekt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de Verordening Parkeerbelastingen 2012 goed te keuren. Zij moeten beslissen over de vaststelling van de gewijzigde tarieventabel en de invoering van betaald parkeren op de nieuwe locaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de parkeertarieven en de locaties voor betaald parkeren. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de impact op lokale bewoners en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals de financiële impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de derde wijziging van de Verordening Parkeerbelastingen 2012 vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie over de wijzigingen zal via de website plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel, wat een belangrijk gemis is. Dit kan invloed hebben op de besluitvorming van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Parkeerbelastingen 2012 Leeuwarderend Academiestraat Godsacker westzijde Friesland Bank Parkeerbeleid Tarieventabel Betalen parkeren Tarifering GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.a Nieuwe brede regiomarketingorganisatie.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt deel te nemen aan een nieuwe brede regiomarketingorganisatie voor Friesland. Deze organisatie is bedoeld om het merk Fryslân te versterken en richt zich op vier thema's: Wadden, Elfsteden, Friese Wouden en Varen. Het initiatief komt voort uit eerdere evaluaties van bestaande marketingstructuren, die onvoldoende resultaten opleverden. De provincie Friesland zal het grootste deel van de financiering op zich nemen, maar vraagt ook een jaarlijkse bijdrage van de Friese gemeenten. Voor Franekeradeel zou dit neerkomen op € 3.493 per jaar, waarvoor dekking vanuit onvoorzien structureel nodig is. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de haalbaarheid van het financieringsmodel voor ondernemers en de vraag of de voorgestelde structuur van regioplatforms optimaal is. De gemeenteraad heeft al eenmalig budget voor 2014 toegekend, maar wil eerst een inhoudelijke discussie voeren voordat er een besluit wordt genomen over een structurele bijdrage.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget diel te nimmen oan in nije brede regiomarketingorganisaasje foar Fryslân. Dizze organisaasje is bedoeld om it merk Fryslân te fersterkjen en rjochtet him op fjouwer tema's: Waad, Alvestêden, Fryske Wâlden en Farren. It inisjatyf komt fuort út eardere evaluaasjes fan besteande marketingstruktueren, dy't net genôch resultaten opleveren. De provinsje Fryslân sil it grutste part fan de finansiering op him nimme, mar freget ek in jierlikse bydrage fan de Fryske gemeenten. Foar Frjentsjerteradiel soe dit delkomme op € 3.493 per jier, wêrfoar dekking út ûnfoarsjoen struktureel nedich is. Der binne lykwols inkele kanttekeningen, lykas de helberens fan it finansieringsmodel foar ûndernimmers en de fraach oft de foarstelde struktuer fan regioplatforms optimaal is. De gemeenteried hat al inmalich budzjet foar 2014 takend, mar wol earst in ynhâldlike diskusje fiere foardat der in beslút nommen wurdt oer in strukturele bydrage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwe brede regiomarketingorganisatie". Het voorstel beoogt de oprichting van een nieuwe regiomarketingorganisatie voor Friesland, die de huidige organisaties Beleef Friesland en Tourist Info Fryslân vervangt. Deze organisatie richt zich op het versterken van het merk Fryslân en het promoten van vier thema's: Wadden, Elfsteden, Friese Wouden en Varen. De provincie Friesland financiert het grootste deel, maar vraagt een jaarlijkse bijdrage van de Friese gemeenten. Het voorstel vraagt de gemeente Franekeradeel om deelname en een financiële bijdrage van € 3.493 vanuit structureel onvoorzien.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele kanttekeningen, zoals de structuur van platforms en de haalbaarheid van financiering door ondernemers, die verder uitgewerkt zouden kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met deelname aan de nieuwe regiomarketingorganisatie en de financiële bijdrage goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen deelnemen aan de nieuwe organisatie en of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiering vanuit structureel onvoorzien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn meetbare doelen, zoals de versterking van het merk Fryslân, maar de haalbaarheid van de financiering door ondernemers is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met deelname aan de regiomarketingorganisatie en de financiële bijdrage goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via platforms waarin ondernemers deelnemen, maar de exacte rol van burgers is niet duidelijk omschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een jaarlijkse bijdrage van € 3.493, waarvoor geen structureel budget beschikbaar is. Dekking moet komen uit structureel onvoorzien, en een begrotingswijziging is nodig. Vanaf 2016 wordt een bijdrage van ondernemers verwacht, maar de haalbaarheid hiervan is onzeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regiomarketingorganisatie Friesland Provincie Ondernemers Toerisme Financiering Samenwerking Merk Fryslan Integrale aanpak BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.b Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2013-2018.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft een plan van aanpak besproken voor het opstellen van een verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP) voor de periode 2013-2018. Het plan richt zich op een 'sober en doelmatig' beleid, dat voldoet aan de wettelijke verplichtingen en een aanvaardbaar niveau van rioleringszorg biedt. Er zijn verschillende scenario's doorgerekend om de kosten te dekken, waarbij de gemeente tot 2032 kostendekkend kan blijven zonder tariefverhogingen, dankzij een forse spaarvoorziening. Na 2032 zijn er echter aanpassingen nodig, zoals het verhogen van het rioolheffingstarief of het gebruik van Algemene Middelen. Het plan benadrukt ook het belang van communicatie met burgers en het verwerken van klachten via een 'waterloket'. De financiering van het plan kan op verschillende manieren worden aangepakt, met varianten die verschillen in de timing en hoogte van tariefstijgingen. Het vGRP wordt na vaststelling gepubliceerd en jaarlijks geëvalueerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat in plan fan oanpak besprutsen foar it opstellen fan in ferbrede gemeentlike riolearringsplan (vGRP) foar de perioade 2013-2018. It plan rjochtet him op in 'sobere en doelmjittige' belied, dat foldocht oan de wetlike ferplichtingen en in akseptabel nivo fan riolearringssoarch biedt. Der binne ferskate senario's trochrekkene om de kosten te dekken, wêrby't de gemeente oant 2032 kostendekkend bliuwe kin sûnder taryfverhegingen, tank oan in flinke sparfoarsjenning. Nei 2032 binne der lykwols oanpassingen nedich, lykas it ferheegjen fan it rioelheffingstarief of it brûken fan Algemiene Middels. It plan beklammet ek it belang fan kommunikaasje mei boargers en it ferwurkjen fan klachten fia in 'wetterloket'. De finansiering fan it plan kin op ferskate manieren oanpakt wurde, mei farianten dy't ferskille yn de timing en hichte fan taryfstigingen. It vGRP wurdt nei fêststelling publisearre en jierliks evaluearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2013-2018
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) 2013-2018" voor de gemeente Franekeradeel. Het plan richt zich op het beheer van stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater, met een ambitie van 'sober en doelmatig'. Het doel is om met minimale inspanning te voldoen aan wettelijke verplichtingen en een aanvaardbaar niveau van rioleringszorg te bereiken. Het plan is kostendekkend tot 2032, waarna een verhoging van het rioolheffingstarief of dotatie vanuit de Algemene Middelen nodig is. Het voorstel vraagt de raad om het vGRP vast te stellen en de huidige tariefstelling te handhaven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de doelstellingen, financiële scenario's en de wettelijke verplichtingen. Echter, er kan meer detail worden gegeven over de specifieke maatregelen en hun impact.
Rol van de Raad:
De raad moet het vGRP vaststellen en beslissen over de handhaving van de huidige tariefstelling (scenario 0) voor de planperiode.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige tariefstelling of het aanpassen van de rioolheffingstarieven in de toekomst. Dit omvat ook de keuze om al dan niet te doteren vanuit de Algemene Middelen na 2032.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (2013-2018) en meetbaar in termen van kostendekkendheid. Echter, de specifieke maatregelen en hun directe impact zijn minder duidelijk gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het vGRP vast te stellen en de huidige tariefstelling te handhaven.
Participatie:
Er is aandacht voor burgerparticipatie, met nadruk op communicatie en het verwerken van klachten via een 'waterloket'. Er wordt ingezet op communicatie via de gemeentelijke website en landelijke campagnes.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met gebruik van Menukaarten van AgentschapNL voor duurzame uitvoering van rioleringsprojecten.
Financiële Gevolgen:
Het plan is kostendekkend tot 2032. Na dit jaar zijn er financiële uitdagingen, waarvoor scenario's zijn uitgewerkt. Er is geen directe dekking voor de periode na 2032, wat toekomstige tariefverhogingen of dotaties noodzakelijk maakt. De financiële impact op lange termijn is significant, met een verschil van gemiddeld €100.000 per jaar over 60 jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) Franekeradeel Rioolheffingstarief Kostendekking Spaarvoorziening Wettelijke verplichtingen Scenario's Waterloket Duurzaamheid CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.c Begrotingswijzigingen 2014 (35e t/m 38e )(39e t.k.n.)
Samenvatting
In het begrotingsjaar 2014 zijn er ontwikkelingen die het wenselijk maken om de begroting aan te passen. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 35e tot en met de 38e wijziging, die betrekking hebben op structurele posten van de jaarrekening 2013, de verkoop van aandelen Attero, de aanschaf van een maaimachine voor de groenvoorziening, en de uitbreiding van facilitaire ondersteuning voor evenementen. De 39e wijziging wordt ter kennisgeving aangenomen. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn opgenomen in de bijlagen. De aanpassingen zijn bedoeld om een actueler beeld van de begroting te geven en de beschikbare middelen voor onvoorziene uitgaven actueel te houden. Evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de BERAP en de jaarrekening.
Samenvatting
Yn it begruttingsjier 2014 binne der ûntwikkelings dy't it winsklik meitsje om de begrutting oan te passen. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 35e oant en mei de 38e wiziging, dy't betrekking hawwe op strukturele posten fan de jierrekken 2013, de ferkeap fan oandielen Attero, de oanskaf fan in meanmasine foar de grienfoarsjenning, en de útwreiding fan fasilitêre stipe foar eveneminten. De 39e wiziging wurdt foar kennisjouwing oannommen. De finansjele gefolgen fan dizze wizigings binne opnommen yn de bylagen. De oanpassingen binne bedoeld om in aktueler byld fan de begrutting te jaan en de beskikbere middels foar ûnfoarsjoene útjeften aktueel te hâlden. Evaluaasje fan de wizigings sil plakfine fia de BERAP en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2014". Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2014. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de begroting te wijzigen op basis van de 35e tot en met de 38e wijziging, die betrekking hebben op structurele posten van de jaarrekening 2013, de verkoop van aandelen Attero, de aanschaf van een maaimachine voor groenvoorziening, en de uitbreiding van facilitaire ondersteuning voor evenementen. De 39e wijziging wordt enkel voor kennisgeving aangenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde wijzigingen en hun redenen duidelijk uiteenzet. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere financiële details bieden.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de voorgestelde begrotingswijzigingen door te voeren. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad toezicht houdt op de financiële planning en uitvoering.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van uitgaven, zoals de aanschaf van een maaimachine en de uitbreiding van facilitaire ondersteuning. De raad moet beslissen of deze uitgaven in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen volgens de 35e tot en met de 38e wijziging en de 39e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie van toepassing op dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen besproken. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen zijn gebaseerd op actuele ontwikkelingen, maar er is geen specifieke informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Financiële gevolgen Gemeentewet Jaarrekening Aandelen Attero Groenvoorziening Facilitaire ondersteuning EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht: