23-04-2015 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 003 Afscheid en toelating nieuwe raadsleden
G.d. Geldof
F. Veenstra
F. Veenstra
E. Terpstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 005 Vragenuur
G.j. Iedema -zondervan
F. Veenstra
Onbekende spreker
F. Veenstra
G.j. Iedema -zondervan
C. De Pee
F. Veenstra
H. Hof - Gemeentebelangen
F. Veenstra
C. De Pee
C. De Pee
F. Veenstra
H. Hof - Gemeentebelangen
F. Veenstra
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
Onbekende spreker
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 006.A.2 Brief van de Abvakabo FNV
F. Veenstra
S.l. De Haan
F. Veenstra
Th. Twerda
Onbekende spreker
F. Veenstra
Th. Twerda
S.l. De Haan
F. Veenstra
F. Veenstra
B. Van Dijk
B. Van Dijk
Agendapunt 006.A.5 Brief van de stichting Winamer Beland
F. Veenstra
Th. Twerda
B. Van Dijk
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 006.A.8 Motie van de gemeente Achtkarspelen inzake gaswinning
Samenvatting
De gemeenteraad van Achtkarspelen overweegt een solidariteitsmotie in te dienen met betrekking tot de gaswinning door de NAM. Er zijn zorgen over de gevolgen van gas- en zoutwinning, zoals bodemdaling en aardbevingen, die ook Achtkarspelen en omliggende gemeenten kunnen treffen. De raad constateert dat de Rijksoverheid vooral financiële belangen heeft laten prevaleren boven de veiligheid van de inwoners in het Noorden. Er is een oproep om solidariteit te tonen met de inwoners van Groningen en om het college van B&W te verzoeken om samen met buurgemeenten aandacht te vragen voor de situatie bij het kabinet en de Eerste en Tweede Kamer. Er wordt aangedrongen op een ruimhartige wettelijke regeling voor eerlijke schadevergoeding. De motie zal worden gedeeld met gemeenten in Friesland en Groningen, en de gemeenteraad zal op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Achtkarspelen oerwaget in solidariteitsmoasje yn te tsjinjen mei betrekking ta de gaswinning troch de NAM. Der binne soargen oer de gefolgen fan gas- en sâltwinning, lykas boaiemdelgong en ierdbevings, dy't ek Achtkarspelen en omlizzende gemeenten treffe kinne. De ried konstatearret dat de Ryksoerheid foaral finansjele belangen hat foaropsteld boppe de feiligens fan de ynwenners yn it Noarden. Der is in oprop om solidariteit te toanen mei de ynwenners fan Grinslân en om it kolleezje fan B&W te freegjen om tegearre mei buorgemeenten omtinken te freegjen foar de situaasje by it kabinet en de Earste en Twadde Keamer. Der wurdt oandrongen op in romhertige wetlike regeling foar earlike skeafergoeding. De moasje sil dield wurde mei gemeenten yn Fryslân en Grinslân, en de gemeenteried sil op 'e hichte holden wurde fan de ûntwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Solidariteitsmotie aardgaswinning". De motie roept op tot solidariteit met de inwoners van Groningen en benadrukt de noodzaak om de gaswinning te verminderen vanwege de schade en risico's die het met zich meebrengt. Het stelt dat de economische belangen zwaarder hebben gewogen dan de veiligheid van de inwoners. De motie vraagt het college van B&W om samen met buurgemeenten de zorgen over gaswinning onder de aandacht te brengen van het kabinet en te pleiten voor een eerlijke schadevergoeding.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen rondom gaswinning en de gevolgen voor de regio. Het biedt een duidelijke oproep tot actie en solidariteit.
Rol van de raad:
De raad speelt een rol in het ondersteunen van de motie en het uitspreken van solidariteit met de getroffen regio's. Ze moeten het college van B&W aanmoedigen om actie te ondernemen en de motie verder te verspreiden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie willen steunen en daarmee de nadruk leggen op solidariteit en veiligheid boven economische belangen. Ze moeten ook beslissen hoe actief ze willen zijn in het lobbyen bij hogere overheden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete acties en tijdlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en daarmee de voorgestelde acties willen ondersteunen.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie van burgers, maar benadrukt wel de noodzaak om de zorgen van de inwoners onder de aandacht te brengen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de motie pleit voor vermindering van gaswinning, wat kan bijdragen aan een duurzamere energievoorziening.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar vraagt om een wettelijke regeling voor schadevergoeding. Er wordt niet gespecificeerd hoe deze vergoeding gedekt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gaswinning Ierdbevingen Skea Solidariteit Vindplaatsprincipe Feiligens Boaiemfersakking Ekonomysk belang Omkearde bewiislêst RyksoerheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 Rapport rekenkamercommissie over schuldhulpverlening
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit te nemen over het rapport van de rekenkamercommissie over schuldhulpverlening. Het rapport, opgesteld door het Verwey-Jonker instituut, beoordeelt de schuldhulpverlening als kwalitatief goed, maar signaleert drie verbeterpunten: onvoldoende kaderstelling door de raad, gebrekkige monitoring van financiële informatie en een gebrek aan nazorg voor cliënten. Het college van burgemeester en wethouders onderschrijft deze bevindingen en stelt voor om de aanbevelingen te bespreken met de Dienst. Het doel is om de beleidsvoorbereiding, monitoring en nazorg te verbeteren, zodat de raad beter kan controleren en recidive bij cliënten kan worden voorkomen. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en burgerparticipatie is niet van toepassing. De raad zal het voorstel bespreken en besluiten hoe verder te gaan.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút te nimmen oer it rapport fan de rekkenkeamerkommisje oer skuldsúntsjinjen. It rapport, opsteld troch it Verwey-Jonker ynstitút, beoardielet de skuldsúntsjinjen as kwalitatyf goed, mar sinjalearret trije ferbetterpunten: ûnfoldwaande kadersetting troch de ried, gebrekkige monitoring fan finansjele ynformaasje en in gebrek oan neisoarch foar kliïnten. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders ûnderskriuwt dizze befiningen en stelt foar om de oanbefellings te besprekken mei de Tsjinst. It doel is om de beliedstarieding, monitoring en neisoarch te ferbetterjen, sadat de ried better kontrolearje kin en weromfal by kliïnten foarkommen wurde kin. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en boargerpartisipaasje is net fan tapassing. De ried sil it foarstel besprekke en beslute hoe fierder te gean.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Rapport rekenkamercommissie over schuldhulpverlening" in de gemeente Franekeradeel. Het Verwey-Jonker Instituut heeft de schuldhulpverlening onderzocht en constateert dat de uitvoering over het algemeen goed is, maar dat er verbeterpunten zijn. Deze omvatten een gebrek aan kaderstelling door de raad, onvoldoende monitoring van de effectiviteit en doelmatigheid van het beleid, en een gebrek aan nazorg om recidive te voorkomen. Het college onderschrijft deze bevindingen en stelt voor om de aanbevelingen te implementeren om de rol van de raad te versterken en de schuldhulpverlening te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen van het rapport samenvat en een reactie van het college bevat. Echter, specifieke details over hoe de aanbevelingen precies zullen worden geïmplementeerd, ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van het rapport en de reactie van het college. De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol, die versterkt moet worden door betere monitoring en beleidsvoorbereiding.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van het rapport willen volgen en hoe zij de kaderstellende en controlerende rol willen versterken. Dit kan politieke keuzes met betrekking tot prioriteiten en middelen met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de reactie van het college op het rapport en de verdere aanpak daarvan.
Participatie:
Burgerparticipatie is niet aan de orde in dit voorstel, aangezien het een reactie op een rekenkamerrapport betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals vermeld in het document. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, aangezien er geen financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schuldhulpverlening Rekenkamercommissie Verwey-Jonker Instituut Beleidsvoorbereiding Monitoring Nazorg Kwaliteit Aanbevelingen Doelmatigheid RecidiveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.2 Aankoop perceel Franeker
Gemeente Franekeradeel zet strategische stap met aankoop Harlingerweg 14
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft unaniem ingestemd met de aankoop van het perceel Harlingerweg 14. Deze strategische aankoop moet ongewenste ontwikkelingen voorkomen en biedt mogelijkheden voor toekomstige gemeentelijke uitbreidingen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de aankoop van het perceel Harlingerweg 14 te Franeker. Deze aankoop wordt als strategisch gezien omdat het perceel tussen gemeentelijke eigendommen ligt en ongewenste ontwikkelingen kan voorkomen. De koopprijs is € 225.000, wat lager is dan de geschatte marktwaarde van € 350.000 tot € 400.000. Er is echter geen geld gereserveerd voor deze aankoop, dus de raad moet een krediet van € 230.000 goedkeuren om de aankoop mogelijk te maken. Dit bedrag omvat ook bijkomende kosten. De jaarlijkse kosten voor kapitaal en beheer worden geschat op € 20.250. Er moet nog worden onderzocht wat er met het pand gedaan zal worden, zoals mogelijke uitbreiding van kantoorruimte of parkeerplaatsen. De raad zal hierover beslissen in de vergadering van 23 april 2015.
Gemeente Frjentsjerteradiel set strategyske stap mei oankeap Harlingerwei 14
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat unanym ynstimd mei de oankeap fan it perseel Harlingerwei 14. Dizze strategyske oankeap moat ûnwinske ûntwikkelings foarkomme en biedt mooglikheden foar takomstige gemeentlike útwreidings.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de oankeap fan it perseel Harlingerwei 14 te Frjentsjer. Dizze oankeap wurdt as strategysk sjoen omdat it perseel tusken gemeentlike eigendommen leit en ûnwinske ûntwikkelings foarkomme kin. De keappriis is € 225.000, wat leger is as de skatte merkwearde fan € 350.000 oant € 400.000. Der is lykwols gjin jild reservearre foar dizze oankeap, dus de rie moat in kredyt fan € 230.000 goedkarre om de oankeap mooglik te meitsjen. Dit bedrach omfiemet ek bykommende kosten. De jierlikse kosten foar kapitaal en behear wurde rûsd op € 20.250. Der moat noch ûndersocht wurde wat der mei it pân dien wurde sil, lykas mooglike útwreiding fan kantoarromte of parkearplakken. De rie sil hjir oer beslute yn de gearkomste fan 23 april 2015.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aankoop perceel Harlingerweg 14 te Franeker
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aankoop perceel Harlingerweg 14 te Franeker". Het college van burgemeester en wethouders heeft overeenstemming bereikt over de aankoop van dit perceel. De aankoop wordt als strategisch gezien omdat het perceel tussen gemeentelijke eigendommen ligt en ongewenste ontwikkelingen kan uitsluiten. De overeengekomen koopsom van € 225.000 ligt onder de geschatte marktwaarde van € 350.000 tot € 400.000. Er is echter geen geld gereserveerd voor de aankoop, waardoor de raad om krediet wordt gevraagd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke motivatie voor de aankoop, financiële details, en een verzoek aan de raad voor kredietverstrekking. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor het toekomstige gebruik van het perceel.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het benodigde krediet van € 230.000 voor de aankoop van het perceel.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de strategische voordelen van de aankoop opwegen tegen de financiële lasten en het ontbreken van een concreet plan voor het gebruik van het perceel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aankoopprijs en de financiële dekking. Het is echter minder specifiek over de toekomstige plannen voor het perceel, wat de relevantie en tijdsgebondenheid beïnvloedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een toekomstplan kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het investeringsbedrag van € 230.000 beschikbaar stelt en de kapitaallasten en beheerkosten dekt uit de post onvoorzien.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot ambtelijke afstemming met betrokken partijen zoals de makelaar en notaris.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het wordt expliciet vermeld dat er geen sprake is van duurzaamheidsoverwegingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investeringsbedrag van € 230.000 en jaarlijkse kapitaallasten en beheerkosten van € 20.250. Deze kosten worden gedekt uit de post onvoorzien structureel 2015. Er is geen specifieke dekking voor onderhoudskosten, wat een potentieel risico vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aankoop Harlingerweg 14 Franeker Strategische aankoop Ongewenste ontwikkelingen Koopsom Krediet Kapitaallasten Beheerkosten Gemeente FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga- Bonnema
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 007.3 Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Franekeradeel 2015
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een nieuwe verordening vast te stellen voor de rechtspositie van wethouders, raads- en commissieleden. Dit is nodig vanwege wijzigingen in de landelijke regels per 1 juli 2014. De huidige verordening uit 2010 moet daarom worden aangepast. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe verordening is het vervangen van de vergoeding voor een computer en internetverbinding door de verstrekking van een tablet. Dit sluit aan bij de trend van papierloos vergaderen. De verstrekking van een tablet zou gekoppeld worden aan een zittingsperiode van vier jaar, met fiscale voorwaarden vastgelegd in een bruikleenovereenkomst. De gemeente heeft een voorstel ontvangen van de VNG en overweegt dit te volgen. De nieuwe verordening zou de basis vormen voor vergoedingen en verstrekkingen aan politieke ambtsdragers in de gemeente.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in nije feroardering fêst te stellen foar de rjochtsposysje fan wethâlders, rieds- en kommisjeleden. Dit is nedich fanwegen wizigingen yn de lanlike regels per 1 july 2014. De hjoeddeiske feroardering út 2010 moat dêrom oanpast wurde. In wichtich ûnderdiel fan de nije feroardering is it ferfangen fan de fergoeding foar in kompjûter en ynternetferbining troch it fersoargjen fan in tablet. Dit slút oan by de trend fan papierleas gearkommen. It fersoargjen fan in tablet soe keppele wurde oan in sittingsperioade fan fjouwer jier, mei fiskale betingsten fêstlein yn in brûklienoerienkomst. De gemeente hat in foarstel ûntfongen fan de VNG en oerwaget dit te folgjen. De nije feroardering soe de basis foarmje foar fergoedingen en fersoargings oan politike amtshâlders yn de gemeente.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Franekeradeel 2015
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Franekeradeel 2015". Het voorstel betreft de herziening van de verordening uit 2010 naar aanleiding van wijzigingen in de rechtspositiebesluiten per 1 juli 2014. De herziening biedt de mogelijkheid om de tegemoetkoming voor een computer en internetverbinding te schrappen en in plaats daarvan een tablet te verstrekken aan wethouders en raadsleden. Dit is gekoppeld aan een zittingsperiode van vier jaar, met fiscale voorwaarden vastgelegd in een bruikleenovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante juridische grondslagen en verwijst naar bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen. Dit is een formele rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het schrappen van de tegemoetkoming voor een computer en internetverbinding en de introductie van een tablet als standaardvoorziening. Dit kan politieke implicaties hebben, bijvoorbeeld in termen van kosten en modernisering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een kostenanalyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie over de verordening zal via de gebruikelijke kanalen plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet besproken in het voorstel. Er wordt geen specifieke dekking aangegeven voor de kosten van de tablets, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Modelverordening Rechtspositie Wethouders Raadsleden Commissieleden Tablet VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Computer Internetverbinding Papierloos vergaderenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.4 Aanvraag omgevingsvergunning O-2013-0028: Het bouwen van een loods aan een bestaande stal en het veranderen van een inrichting (schapenhouderij annex loon- en kraanverhuurbedrijf) aan de Kleasterwei 7 in Tzummarum
Samenvatting
Burgemeester en wethouders van Franekeradeel overwegen een besluit te nemen over een aanvraag voor een omgevingsvergunning. Deze aanvraag betreft de bouw van een loods en de verandering van een schapenhouderij en kraanverhuurbedrijf aan de Kleasterwei 7 in Tzummarum. De aanvraag wijkt af van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2001', waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. De gemeenteraad moet eerst verklaren dat er geen bezwaren zijn tegen de vergunning. Tijdens de inzageperiode zijn drie zienswijzen ingediend, vooral over mogelijke hinder voor omwonenden en de landschappelijke inpassing van de loods. Het college heeft deze zienswijzen beoordeeld en ziet geen reden om de vergunning te weigeren, mits een beplantingsplan wordt uitgevoerd. De raad wordt gevraagd om de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat het college de vergunning kan verlenen.
Samenvatting
Boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel oerwaagje in beslút te nimmen oer in oanfraach foar in omjouwingsfergunning. Dizze oanfraach giet oer de bou fan in loads en de feroaring fan in skiepehâlderij en kraanferhierbedriuw oan de Kleasterwei 7 yn Tsjummearum. De oanfraach wykt ôf fan it bestimmingsplan 'Bûtengebiet 2001', wêrtroch in Waboprojektbeslút nedich is. De gemeenteried moat earst ferklearje dat der gjin beswieren binne tsjin de fergunning. Tidens de ynsjochperioade binne trije sjenswizen yntsjinne, foaral oer mooglike hinder foar omwenners en de lânskiplike ynpassing fan de loads. It kolleezje hat dizze sjenswizen beoardiele en sjocht gjin reden om de fergunning te wegerjen, mits in beplantingsplan útfierd wurdt. De ried wurdt frege om de definitive ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan, sadat it kolleezje de fergunning ferliene kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2013-0028: Het bouwen van een loods aan een bestaande stal en het veranderen van een inrichting (schapenhouderij annex loon- en kraanverhuurbedrijf) aan de Kleasterwei 7 in Tzummarum." Het voorstel betreft een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de bouw van een loods en wijziging van een schapenhouderij en kraanverhuurbedrijf. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan 'Buitengebied 2001', waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven. Drie zienswijzen zijn ingediend, maar het college concludeert dat deze geen reden zijn om de vergunning te weigeren, mits een beplantingsplan wordt gerealiseerd voor landschappelijke inpassing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen, de beoordeling door het college, en de juridische grondslag. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en duurzaamheid zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of er geen bedenkingen zijn tegen het verlenen van de omgevingsvergunning. Dit is cruciaal voor het al dan niet doorgaan van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van economische ontwikkeling en het beschermen van omwonenden tegen mogelijke hinder. Ook moet de raad beslissen over de landschappelijke inpassing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd financieel plan is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de omgevingsvergunning.
Participatie:
Er is geen actieve burgerparticipatie beschreven, alleen de wettelijke inspraakprocedure is gevolgd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Er wordt vermeld dat leges verschuldigd zijn, maar er is geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Zienswijzen Bestemmingsplan 'Buitengebied 2001' Waboprojectbesluit Landschappelijke inpassing Akoestisch rapport Beplantingsplan Ruimtelijke ordening Milieuregelgeving Kleasterwei 7, TzummarumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.5 Voordracht naamgevingscommissie
Samenvatting
Op 23 april 2015 zal de gemeenteraad van Franekeradeel beslissen over de samenstelling van de naamgevingscommissie voor een nieuwe gemeentenaam. Deze commissie, die is ingesteld als onderdeel van het plan van aanpak voor de naamgeving, heeft de taak om inzendingen te beoordelen en drie geschikte namen te selecteren. De stuurgroep heeft een voorstel gedaan voor de leden van deze commissie, die bestaat uit negen stemgerechtigde leden en een onafhankelijk voorzitter. De commissie wordt ondersteund door drie adviseurs en vertegenwoordigt de dorpen, de stad en vier sectoren. De gemeenteraden moeten nog besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde samenstelling.
Samenvatting
Op 23 april 2015 sil de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel beslute oer de gearstalling fan de nammejouwingkommisje foar in nije gemeentenaam. Dizze kommisje, dy't ynsteld is as ûnderdiel fan it plan fan oanpak foar de nammejouwing, hat de taak om ynstjoerings te beoardieljen en trije geskikte nammen te selektearjen. De stjoergroep hat in foarstel dien foar de leden fan dizze kommisje, dy't bestiet út njoggen stimrjochtige leden en in ûnôfhinklike foarsitter. De kommisje wurdt stipe troch trije adviseurs en fertsjintwurdiget de doarpen, de stêd en fjouwer sektoaren. De gemeenterieden moatte noch beslute oft sy akkoart geane mei de foarstelde gearstalling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herindeling: voordracht leden naamgevingscommissie". Het voorstel betreft de instelling van een naamgevingscommissie die verantwoordelijk is voor het beoordelen van inzendingen voor een nieuwe gemeentenaam. De commissie moet de inzendingen terugbrengen tot drie geschikte namen. De stuurgroep heeft een voordracht gedaan voor de leden van deze commissie, en het is aan de gemeenteraden om hierover te beslissen. De commissie bestaat uit negen leden met stemrecht, een onafhankelijk voorzitter en drie adviseurs, en vertegenwoordigt de dorpen, de stad en vier sectoren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de structuur en samenstelling van de naamgevingscommissie duidelijk beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de selectiecriteria voor de commissieleden of de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de commissie.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de samenstelling van de naamgevingscommissie zoals voorgesteld door de stuurgroep. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de voordracht kan goedkeuren of afwijzen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde leden van de naamgevingscommissie. De raad moet overwegen of de voorgestelde samenstelling een eerlijke en evenwichtige vertegenwoordiging van de betrokken gemeenschappen en sectoren biedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het meetbare effect is beperkt tot de bemensing van de commissie, zonder verdere specificatie van tijdlijnen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt detail over de evaluatie en controlemechanismen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de samenstelling van de naamgevingscommissie, zoals voorgesteld door de stuurgroep, goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van de gemeenschap in het proces van naamgeving wordt gewaarborgd, behalve dat de commissieleden een vertegenwoordiging van de dorpen, stad en sectoren vormen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit specifieke voorstel, aangezien het zich richt op de administratieve taak van naamgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bevat geen informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder verduidelijkt moet worden, vooral als er kosten verbonden zijn aan de werkzaamheden van de commissie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Naamgevingscommissie Stuurgroep Herindeling Inzendingen Onafhankelijk voorzitter Adviseurs Gemeentenaam Vertegenwoordiging Westergo FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 008.2 Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0020: realiseren van een slachterij ten behoeve van de aanwezige pluimveehouderij aan de Hoarnestreek 10/14 in Tzummarum
Kippenstrijd in Tzummarum: Gemeenteraad verdeeld over nieuwe slachterij
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft na een intens debat ingestemd met de bouw van een nieuwe slachterij bij Jorritsma Pluimvee B.V. in Tzummarum. Het besluit viel niet zonder slag of stoot, met zorgen over stankoverlast en de impact op het buitengebied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering werd het voorstel om een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van een slachterij bij Jorritsma Pluimvee B.V. besproken. Het bedrijf wil de slachterij bouwen op hun terrein aan de Hoarnestreek 10/14, maar dit stuitte op weerstand omdat het in strijd is met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013". Een Waboprojectbesluit was nodig, en de gemeenteraad moest verklaren dat er geen bezwaren waren.
Tijdens het debat diende D66 samen met het CDA en de VVD een amendement in om de vergunning te beperken tot het slachten van kippen van de eigen boerderij. "We willen elke mogelijkheid tot uitbreiding grondig afsluiten," aldus een van de indieners. Dit amendement werd aangenomen, wat betekende dat de slachterij alleen voor eigen gebruik mag worden ingezet.
De discussie draaide niet alleen om de vergunning zelf, maar ook om de overlast die het bedrijf zou kunnen veroorzaken. "Er is een verstoorde relatie tussen de bewoners en het bedrijf," merkte een raadslid op. De geurhinder, vooral veroorzaakt door de aanwezige mestvergisters, was een belangrijk punt van zorg. GroenLinks en de Partij van de Arbeid uitten hun bezorgdheid over de impact op de leefomgeving en de volksgezondheid. "Het is een principiële zaak," stelde een raadslid van de PvdA. "We willen geen industriële activiteiten in het buitengebied."
Wethouder Tweda benadrukte dat de situatie met de komst van de slachterij juist zou verbeteren. "De omvang van het bedrijf blijft binnen de bestaande grenzen en de geurbelasting zal afnemen," verzekerde hij. Ook werd toegezegd dat er geen dierlijk slachtafval in de vergisters terecht zou komen, een punt dat in een motie was opgenomen en door het college werd overgenomen.
Ondanks de toezeggingen bleef de raad verdeeld. De FNP en Gemeentebelang stemden tegen het voorstel, met als voornaamste argument dat industriële activiteiten niet thuishoren in het buitengebied. "Het is een glijdende schaal," waarschuwde een raadslid.
Uiteindelijk werd het voorstel met 12 stemmen voor en 7 tegen aangenomen. De bouw van de slachterij kan nu doorgaan, maar de zorgen over de impact op de omgeving blijven bestaan. De gemeenteraad zal de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen.
Samenvatting
Jorritsma Pluimvee B.V. vraagt een omgevingsvergunning aan voor het bouwen van een slachterij bij hun pluimveehouderij aan de Hoarnestreek 10/14 in Tzummarum. Deze aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", dus er is een Waboprojectbesluit nodig. Burgemeester en wethouders willen meewerken, maar de gemeenteraad moet eerst verklaren dat er geen bezwaren zijn. Het voorstel is dat de raad deze verklaring afgeeft. Als er geen reacties komen op het ontwerpbesluit, kan het college dit als definitief beschouwen. De aanvraag is doorgestuurd voor overleg met de Provincie Fryslân en wordt gepubliceerd zodat belanghebbenden hun mening kunnen geven.
Hinnenstriid yn Tsjummearum: Gemeenteried ferdield oer nije slachterij
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat nei in yntinsyf debat ynstimd mei de bou fan in nije slachterij by Jorritsma Pluimvee B.V. yn Tsjummearum. It beslút foel net sûnder slach of stjit, mei soargen oer stankoerlêst en de ynfloed op it bûtengebiet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhite riedsgearkomste waard it foarstel om in omjouwingsfergunning te ferlienen foar de bou fan in slachterij by Jorritsma Pluimvee B.V. besprutsen. It bedriuw wol de slachterij bouwe op harren terrein oan de Hoarnestreek 10/14, mar dit stjitte op wjerstân omdat it yn striid is mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013". In Waboprojektbeslút wie nedich, en de gemeenteried moast ferklearje dat der gjin beswieren wiene.
Tidens it debat tsjinne D66 tegearre mei it CDA en de VVD in amendemint yn om de fergunning te beheinen ta it slachtsjen fan hinnen fan de eigen pleats. "Wy wolle elke mooglikheid ta útwreiding grûndich ôfslute," sei ien fan de yntsjinners. Dit amendemint waard oannommen, wat betsjutte dat de slachterij allinnich foar eigen gebrûk ynset wurde mei.
De diskusje draaide net allinnich om de fergunning sels, mar ek om de oerlêst dy't it bedriuw feroarsaakje koe. "Der is in fersteurde relaasje tusken de bewenners en it bedriuw," merkte in riedslid op. De geurhinder, foaral feroarsake troch de oanwêzige mestfergisters, wie in wichtich punt fan soarch. GroenLinks en de Partij van de Arbeid uteren harren soargen oer de ynfloed op de leefomjouwing en de folkssûnens. "It is in prinsipele saak," stelde in riedslid fan de PvdA. "Wy wolle gjin yndustriële aktiviteiten yn it bûtengebiet."
Wethâlder Tweda beklamme dat de situaasje mei de komst fan de slachterij krekt ferbetterje soe. "De omfang fan it bedriuw bliuwt binnen de besteande grinzen en de geurbelesting sil ôfnimme," fersekere er. Ek waard tasein dat der gjin dierlik slachtafval yn de fergetters telâne komme soe, in punt dat yn in moasje opnaam wie en troch it kolleezje oernommen waard.
Nettsjinsteande de tasizzings bleau de ried ferdield. De FNP en Gemeentebelang stimden tsjin it foarstel, mei as wichtichste argumint dat yndustriële aktiviteiten net thúshearre yn it bûtengebiet. "It is in glidende skaal," warskôge in riedslid.
Uteinlik waard it foarstel mei 12 stimmen foar en 7 tsjin oannommen. De bou fan de slachterij kin no trochgean, mar de soargen oer de ynfloed op de omjouwing bliuwe bestean. De gemeenteried sil de ûntwikkelings naulettend folgje.
Samenvatting
Jorritsma Pluimvee B.V. freget in omjouwingsfergunning oan foar it bouwen fan in slachterij by harren plomfeehâlderij oan de Hoarnestreek 10/14 yn Tsjummearum. Dizze oanfraach is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", dus is der in Waboprojektbeslút nedich. Boargemaster en wethâlders wolle meiwurkje, mar de gemeenteried moat earst ferklearje dat der gjin beswieren binne. It foarstel is dat de ried dizze ferklearring ôfjout. As der gjin reaksjes komme op it ûntwerpbeslút, kin it kolleezje dit as definityf beskôgje. De oanfraach is trochstjoerd foar oerlis mei de Provinsje Fryslân en wurdt publisearre sadat belanghawwenden harren miening jaan kinne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement van de gemeenteraad Franekeradeel betreft de aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0020 voor het realiseren van een slachterij bij een bestaande pluimveehouderij in Tzummarum. Het amendement, voorgesteld door de fracties D66, CDA en VVD, stelt dat de slachterij alleen gebruikt mag worden voor het slachten van pluimvee dat op de bestaande locatie wordt gehouden. Dit moet worden opgenomen als voorwaarde in de vergunning. Het doel is om de industriële ontwikkeling te beperken tot de huidige locatie en te voorkomen dat pluimvee van andere locaties hier wordt geslacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de voorwaarden en beperkingen schetst voor de vergunning. Het biedt echter weinig detail over de implementatie en handhaving van deze voorwaarden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van het amendement, dat de voorwaarden voor de omgevingsvergunning specificeert. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen dat de lokale regelgeving en belangen van de gemeenschap worden gerespecteerd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale ondernemers en het beschermen van de landelijke omgeving tegen verdere industriële ontwikkeling. Er moet een balans worden gevonden tussen economische groei en behoud van het landschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beperking tot de eigen locatie, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke maatregelen voor handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement goedkeuren, waarmee de vergunning onder de voorgestelde voorwaarden kan worden verleend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van omwonenden of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de nadruk op het beperken van industriële ontwikkeling en het handhaven van milieu- en omgevingsnormen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Kippenslachterij Pluimveehouderij Hoarnestreek 10/14 Industriële ontwikkeling Milieu- en omgevingsnormen Bedrijfsvoering Eigen bedrijf Buitengebied Ruimtelijke grenzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar richt zich op het verminderen van geurhinder veroorzaakt door een mestvergister in de gemeente Franekeradeel. De motie stelt dat de geuruitstoot de norm overschrijdt en dat dit mede komt door het deponeren van dierlijk slachtafval in de vergister. De staatssecretaris van Landbouw heeft aangekondigd wetgeving te willen invoeren die het deponeren van dierlijk slachtafval in vergisters verbiedt. De motie verzoekt het college om vooruitlopend op deze wetgeving een verbod op te nemen in de vergunning voor de vergister om dierlijk slachtafval te deponeren, met als doel de stankoverlast te verminderen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het verwijst naar bestaande en toekomstige wetgeving en biedt een concrete actie voor het college. Echter, het zou vollediger zijn als het ook alternatieve oplossingen of aanvullende maatregelen zou overwegen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken en te stemmen over het verzoek aan het college om een verbod op te nemen in de vergunning. De raad fungeert als besluitvormend orgaan dat het college kan aansturen om specifieke maatregelen te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het college willen verzoeken om vooruitlopend op nationale wetgeving al lokale maatregelen te nemen. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van milieubelangen met economische belangen van de betrokken bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Het is niet duidelijk hoe de effectiviteit van het verbod gemeten zal worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de juridische mogelijkheden om de vergunning aan te passen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college verzoeken om het verbod op te nemen in de vergunning.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van omwonenden of andere belanghebbenden, hoewel het probleem van geurhinder hen direct raakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het verminderen van geurhinder en het reguleren van afvalstromen bijdragen aan een betere leefomgeving en milieubeheer.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het aanpassen van vergunningen kan administratieve kosten met zich meebrengen, en er kunnen economische gevolgen zijn voor de exploitant van de vergister.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geuruitstoot Pluimvee Mestvergister Slachtafval Stankoverlast Normering Wetgeving Vergunning Staatssecretaris MaatregelVerfijning van de zoekopdracht:
G.d. Geldof
F. Veenstra
B. Ouderkerken
F. Veenstra
D. Bloem
F. Veenstra
J. Dijkstra - Wethouder
F. Veenstra
B. Van Dijk
F. Veenstra
A. Hartman
F. Veenstra
D. Kamstra - Gemeentebelangen
F. Veenstra
F. Veenstra
Th. Twerda
F. Veenstra
J. Dijkstra - Wethouder
F. Veenstra
J. Dijkstra - Wethouder
B. Van Dijk
F. Veenstra
S.l. De Haan
F. Veenstra
M.g.m. De Bok
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
F. Veenstra
G.d. Geldof
S.l. De Haan
B. Ouderkerken
H. Hof - Gemeentebelangen
D. Osinga- Bonnema
B. Ouderkerken
D. Bloem
M.g.m. De Bok
B. Van Dijk
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
S.l. De Haan
H. Hof - Gemeentebelangen
G.j. Iedema -zondervan
D. Osinga- Bonnema
B. Ouderkerken
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
A. Hartman
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Th. Twerda
G.j. Iedema -zondervan
Agendapunt 008.3 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting voor 2015 aan te passen. Dit gebeurt op basis van de 29e tot en met de 32e wijziging, die betrekking hebben op structurele posten van de jaarrekening 2014, de aankoop van een perceel aan de Harlingerweg, budgetten voor het sociaal domein en het resultaat van de jaarrekening 2014. De 33e wijziging wordt alleen ter kennisgeving aangenomen. Het doel van deze aanpassingen is om de begroting actueler te maken en beter aan te laten sluiten bij de ontwikkelingen. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgestelde wijzigingen en de financiële gevolgen worden in bijlagen toegelicht. Na besluitvorming kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting foar 2015 oan te passen. Dit bart op basis fan de 29e oant en mei de 32e wiziging, dy't betrekking hawwe op strukturele posten fan de jierrekken 2014, de oankeap fan in perseel oan de Harlingerwei, budzjetten foar it sosjaal domein en it resultaat fan de jierrekken 2014. De 33e wiziging wurdt allinnich foar kennisjouwing oannommen. It doel fan dizze oanpassingen is om de begrutting aktuëler te meitsjen en better oan te sluten by de ûntwikkelings. Der binne gjin beswieren tsjin de foarstelde wizigingen en de finansjele gefolgen wurde yn bylagen taljochte. Nei beslútfoarming kinne de wizigingen útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2015". Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2015. Het omvat vier specifieke wijzigingen: structurele posten van de jaarrekening 2014, de aankoop van een perceel aan de Harlingerweg 14, budgetten voor het sociaal domein/gebiedsteam, en het resultaat van de jaarrekening 2014. Daarnaast wordt een 33e wijziging voor kennisgeving aangenomen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en aan te passen aan de ontwikkelingen binnen het begrotingsjaar.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de specifieke wijzigingen en hun redenen duidelijk uiteenzet. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven op de financiële gevolgen en administratieve wijzigingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen over de aanpassing van de begroting op basis van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde begrotingswijzigingen, waaronder de aankoop van een perceel en de toewijzing van budgetten binnen het sociaal domein. De raad moet overwegen of deze wijzigingen in lijn zijn met de beleidsdoelen en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen wordt niet expliciet geëvalueerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 29e tot en met de 32e wijziging en de 33e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Burgerparticipatie is niet van toepassing op dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de betrokken afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen binnen de beschikbare middelen passen, maar verdere details over de dekking worden niet in de samenvatting genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Jaarrekening Gemeentewet Onvoorziene uitgaven Burgerparticipatie Communicatie Duurzaamheid Sociale domein/gebiedsteamVerfijning van de zoekopdracht: