19-02-2015 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 3 Fragen troch boargers oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 29 jannewaris 2015
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
Agendapunt 10 Risiko profyl, beliedsplannen en finansjeel kader 2016-2019 VRF - gefoelen
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt op 19 februari 2015 het regionaal risicoprofiel, de beleidsplannen en het financieel kader voor 2016-2019 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De stukken omvatten onder andere het Meerjarenbeleidsplan Veiligheid en het Meerjarenbeleidsplan GGD voor de periode 2015-2018. Het college van burgemeester en wethouders kan instemmen met het financieel kader en geeft de voorkeur aan een specifieke financiële dekking voor beleidsintensiveringen. Deze dekking houdt in dat de kosten in de eerste jaren incidenteel worden gedekt door het verwachte resultaat van 2014, met als doel deze kosten uiteindelijk op te nemen in de structurele begroting.
De VRF heeft strategische beleidsdoelstellingen geformuleerd, zoals alertheid, samenwerking, zelfredzaamheid en klantgerichtheid, die terugkomen in de beleidsplannen. Er zijn twee opties voor de financiële dekking van de plannen voor 2016-2019, waarbij de VRF de voorkeur geeft aan de tweede optie. Deze optie biedt financiële helderheid en rust voor de deelnemende gemeenten en voorkomt een forse verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2020.
Er zijn echter zorgen over de noodzaak van een structurele uitbreiding van de formatie binnen de VRF, en het wordt geadviseerd om deze post te schrappen totdat er meer duidelijkheid is over de structurele knelpunten. Daarnaast wordt aanbevolen om bepaalde personele regelingen te versoberen om de verwachte kostenstijging te minimaliseren.
De gemeentelijke bijdrage zal vanaf 2016 stijgen, maar met de voorgestelde adviezen kunnen de gevolgen worden beperkt. Het is ook wenselijk dat de nota's over weerstandsvermogen en reserves voortaan ter zienswijze aan de gemeenten worden voorgelegd, gezien hun invloed op de bedrijfsvoering van de VRF. De zienswijze van de gemeente moet voor 26 februari 2015 bij de VRF bekend zijn.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt op 19 febrewaris 2015 it regionaal risikoprofyl, de beliedsplannen en it finansjeel kader foar 2016-2019 fan de Feiligensregio Fryslân (VRF). De stikken omfiemje ûnder oaren it Mearjierrenbeliedsplan Feiligens en it Mearjierrenbeliedsplan GGD foar de perioade 2015-2018. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders kin ynstimme mei it finansjeel kader en jout de foarkar oan in spesifike finansjele dekking foar beliedsintinsiveringen. Dizze dekking hâldt yn dat de kosten yn de earste jierren ynsidinteel wurde dekt troch it ferwachte resultaat fan 2014, mei as doel dizze kosten úteinlik op te nimmen yn de strukturele begrutting.
De VRF hat strategyske beliedsdoelstellings formulearre, lykas alertens, gearwurking, selsredsumens en klantgerichtens, dy't weromkomme yn de beliedsplannen. Der binne twa opsjes foar de finansjele dekking fan de plannen foar 2016-2019, wêrby't de VRF de foarkar jout oan de twadde opsje. Dizze opsje biedt finansjele helderheid en rêst foar de dielnimmende gemeenten en foarkomt in flinke ferheging fan de gemeentlike bydrage yn 2020.
Der binne lykwols soargen oer de needsaak fan in strukturele útwreiding fan de formaasje binnen de VRF, en it wurdt advisearre om dizze post te skrassen oant der mear dúdlikheid is oer de strukturele knyppunten. Dêrneist wurdt oanrikkemandearre om bepaalde persoanlike regelingen te fersoberjen om de ferwachte kostenstiging te minimalisearjen.
De gemeentlike bydrage sil fanôf 2016 tanimme, mar mei de foarstelde advizen kinne de gefolgen wurde beheind. It is ek winsklik dat de nota's oer wjerstânsfermogen en reserves tenei foar ynsjoch oan de gemeenten wurde foarlein, sjoen harren ynfloed op de bedriuwsfiering fan de VRF. De ynsjoch fan de gemeente moat foar 26 febrewaris 2015 by de VRF bekend wêze.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Regionaal risicoprofiel, beleidsplannen en financieel kader 2016-2019". Het document vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van het regionaal risicoprofiel, meerjarenbeleidsplannen voor veiligheid en GGD, en het financieel kader voor 2016-2019. Het college kan instemmen met het financieel kader en kiest voor de tweede dekkingsoptie, waarbij kosten incidenteel worden gedekt uit het verwachte resultaat van 2014. Dit voorkomt een verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2020. De raad moet voor 26 februari 2015 een zienswijze indienen bij de Veiligheidsregio Fryslân.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele kanttekeningen. Er wordt bijvoorbeeld niet expliciet ingegaan op de huidige knelpunten in de bedrijfsvoering van de VRF, wat de noodzaak voor structurele uitbreiding van de formatie moeilijk te beoordelen maakt.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven over de voorgestelde stukken en de dekkingsopties voor de beleidsplannen en het financieel kader.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de twee dekkingsopties voor de beleidsintensiveringen en beslissen of ze instemmen met de voorgestelde financiële strategie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van de beleidsplannen. Er zijn ook inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijke onderbouwing voor de structurele uitbreiding van de formatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde dekkingsoptie en hun zienswijze indienen bij de VRF.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage vanaf 2016. De kosten worden incidenteel gedekt uit het verwachte resultaat van 2014, wat financiële rust biedt voor de deelnemende gemeenten. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe de structurele kosten op lange termijn worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Financieel kader 2016-2019 Regionaal risicoprofiel Meerjarenbeleidsplan Zienswijze Beleidsintensiveringen Structurele begroting Bedrijfsvoering Weerstandsvermogen Reserves en voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Proseduere projeksôfwikingsbeslút 2de bedriuwsloads De Alde Mar 15a Dronryp
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel voor de bouw van een tweede bedrijfsloods door Smeding Jachtservice in Dronryp. Het huidige bestemmingsplan staat deze uitbreiding niet toe, omdat de loods te dicht bij de perceelsgrens zou komen. Om dit toch mogelijk te maken, wordt een projectafwijkingsbesluit voorgesteld. Dit besluit maakt het mogelijk om af te wijken van het bestemmingsplan zonder het plan zelf te wijzigen. De aanvraag is ingegeven door de noodzaak om verschillende materialen, zoals staal en aluminium, apart te verwerken vanwege veiligheids- en gezondheidsredenen. De buren hebben al ingestemd met de plannen. De procedure vereist dat de gemeenteraad een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft, die zes weken ter inzage wordt gelegd. Als er geen bezwaren worden ingediend, kan deze verklaring definitief worden gemaakt en kan de omgevingsvergunning worden verleend. De kosten voor de procedure bedragen € 3.092,10.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel foar de bou fan in twadde bedriuwsloads troch Smeding Jachtservice yn Dronryp. It hjoeddeistige bestimmingsplan stiet dizze útwreiding net ta, om't de loads te ticht by de perseelsgrins komme soe. Om dit dochs mooglik te meitsjen, wurdt in projektôfwikingsbeslút foarsteld. Dit beslút makket it mooglik om ôf te wiken fan it bestimmingsplan sûnder it plan sels te wizigjen. De oanfraach is ynjûn troch de needsaak om ferskate materialen, lykas stiel en aluminium, apart te ferwurkjen fanwegen feiligens- en sûnensredenen. De buorlju hawwe al tastimming jûn foar de plannen. De proseduere fereasket dat de gemeenteried in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôfjaan, dy't seis wiken ter ynsjoch lein wurdt. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin dizze ferklearring definityf makke wurde en kin de omjouwingsfergunning ferliend wurde. De kosten foar de proseduere bedrage € 3.092,10.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Procedure Projectafwijkingsbesluit 2e bedrijfsloods De Alde Mar 15 Dronryp". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een tweede bedrijfshal door Smeding Jachtservice. De huidige bestemmingsplannen staan deze bouw niet toe vanwege de afstand tot de perceelsgrens. De aanvraag betreft een projectafwijkingsbesluit volgens de Wabo, dat een uitzondering op het bestemmingsplan mogelijk maakt. De bouw is noodzakelijk vanwege de incompatibiliteit van de gebruikte materialen in de bestaande hal, wat veiligheids- en gezondheidsrisico's voor het personeel met zich meebrengt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde juridische grondslagen, een uitleg van de procedure, en de argumenten voor de bouw van de tweede hal. Echter, meer gedetailleerde informatie over de ruimtelijke impact en eventuele alternatieven zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de plannen door een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven. Na een inzagetermijn van zes weken, waarin zienswijzen kunnen worden ingediend, moet de raad een definitieve verklaring afgeven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitzondering op het bestemmingsplan willen toestaan, rekening houdend met de belangen van de aanvrager, de veiligheid van het personeel, en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en, indien er geen zienswijzen zijn, deze als definitief te beschouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inzagetermijn is waarin belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en gezondheid.
Financiële Gevolgen:
De kosten van de planologische procedure bedragen € 3.092,10 volgens de Legesverordening. Het voorstel geeft geen verdere details over hoe deze kosten gedekt worden, maar impliceert dat de aanvrager verantwoordelijk is voor deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Projectafwijkingsbesluit Bedrijfshal Bestemmingsplan Ruimtelijke onderbouwing Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Zijdelingse perceelsgrens Kruimelgevallen Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) LegesverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Wiziging (1e, 2e en 3e) fan de programma begrutting
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 19 februari 2015 mogelijke wijzigingen in de programmabegroting voor 2015. Deze wijzigingen omvatten drie onderdelen. De eerste wijziging betreft maatregelen om een tekort van €300.000 in de primitieve begroting te dekken. De tweede wijziging houdt rekening met de financiële gevolgen van de herziene begroting van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, met speciale aandacht voor het Sociaal Domein. De derde wijziging betreft kosten voor rioleringsprojecten in Berltsum en Menaam, herinrichting van Berltsum, en vervanging van tractie en apparatuur. De financiering van deze projecten wordt deels gedekt door bijdragen van externe partijen zoals Wetterskip Fryslân en de Provincie Fryslân. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet de begroting en wijzigingen goedkeuren. Na goedkeuring worden de wijzigingen verwerkt in de financiële administratie en ter kennisname naar de Provincie Friesland gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 19 febrewaris 2015 mooglike wizigingen yn de programmabegroting foar 2015. Dizze wizigingen omfiemje trije ûnderdielen. De earste wiziging giet oer maatregels om in tekoart fan €300.000 yn de primitive begrutting te dekken. De twadde wiziging hâldt rekken mei de finansjele gefolgen fan de herziene begrutting fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân, mei spesjale oandacht foar it Sosjaal Domein. De tredde wiziging giet oer kosten foar riolearringsprojekten yn Berltsum en Menaam, werinrjochting fan Berltsum, en ferfanging fan traksje en apparatuer. De finansiering fan dizze projekten wurdt diels dekt troch bydragen fan eksterne partijen lykas Wetterskip Fryslân en de Provinsje Fryslân. De gemeenteried hat it budzjetrjocht en moat de begrutting en wizigingen goedkarre. Nei goedkarring wurde de wizigingen ferwurke yn de finansjele administraasje en ta kennisname nei de Provinsje Fryslân stjoerd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijzigingen (1e, 2e en 3e) van de Programmabegroting 2015". Het doel is om de gemeenteraad te laten besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting voor 2015. De wijzigingen omvatten onder andere de financiële aanpassingen voor rioleringsprojecten in Berltsum en Menaam, herinrichting van Berltsum, en vervanging van tractie en apparatuur. De wijzigingen zijn deels gedekt door bijdragen van externe partijen zoals Wetterskip Fryslân en de Provincie Fryslân. Daarnaast worden de budgettaire gevolgen van de herziene begroting van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân meegenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en dekkingsplannen. Het bevat specifieke bedragen en dekkingsbronnen, evenals verwijzingen naar relevante documenten en bijlagen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting goed te keuren. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten en de toewijzing van middelen, vooral gezien de tekorten en de noodzaak om bepaalde projecten te dekken met externe bijdragen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en dekkingsbronnen. Echter, er is weinig informatie over de tijdsgebonden aspecten van de projecten, wat een mogelijke inconsequentie kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting 2015 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel rioleringsprojecten indirect een impact kunnen hebben op milieuduurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor verschillende projecten en dekkingsbronnen. Er zijn bijdragen van externe partijen zoals Wetterskip Fryslân en de Provincie Fryslân, en er wordt gebruikgemaakt van bestaande reserves en onvoorziene posten om de kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2015 Begrotingswijziging Riolering Berltsum Herinrichting Berltsum Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Sociaal Domein GRP (Gemeentelijk Rioleringsplan) Afschrijvingstermijn Financiering Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Fêststelling bestimmingsplan Boksum
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt het bestemmingsplan voor Boksum, dat herzien moet worden omdat de geldigheidsduur van het huidige plan is verstreken. Volgens de Wet ruimtelijke ordening moeten bestemmingsplannen elke tien jaar vernieuwd worden. Het nieuwe plan is opgesteld door BügelHajema Adviseurs en heeft verschillende inspraak- en overlegreacties verwerkt. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan. Het plan voorziet ook in de mogelijkheid om binnen Boksum nieuwe woningen te bouwen. De financiering voor het opstellen van het plan is eerder goedgekeurd door de raad. Communicatie over de voortgang en vaststelling van het plan vindt plaats via diverse publicaties.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt it bestimmingsplan foar Boksum, dat herzien wurde moat om't de jildigensdoer fan it hjoeddeistige plan ferrûn is. Neffens de Wet romtlike oardering moatte bestimmingsplannen elke tsien jier fernijd wurde. It nije plan is opsteld troch BügelHajema Adviseurs en hat ferskate ynspraak- en oerlisreaksjes ferwurke. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynsjochperioade fan it ûntwerpbestimmingsplan. It plan foarsjocht ek yn de mooglikheid om binnen Boksum nije wenningen te bouwen. De finansiering foar it opstellen fan it plan is earder goedkard troch de ried. Kommunikaasje oer de foarútgong en fêststelling fan it plan fynt plak fia ferskate publikaasjes.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Boksum". Het doel is om het bestemmingsplan voor Boksum te actualiseren, aangezien de geldigheid van het huidige plan is verlopen. De Wet ruimtelijke ordening vereist dat bestemmingsplannen elke tien jaar worden herzien. Het nieuwe plan is opgesteld door BügelHajema Adviseurs en omvat inspraakreacties en een locatieonderzoek voor woningbouw binnen Boksum. Het ontwerp heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke vereisten voor actualisatie van bestemmingsplannen. Het proces van inspraak en overleg is gedocumenteerd, en er zijn geen kanttekeningen vermeld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om het plan juridisch bindend te maken.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een wettelijke verplichting betreft. Echter, de raad kan overwegen hoe inspraakreacties en locatieonderzoeken zijn verwerkt in het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee het juridisch bindend wordt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inspraakreacties zijn verwerkt en dat er een periode van terinzagelegging is geweest. Dit duidt op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of duurzaamheidsoverwegingen zijn meegenomen in het plan.
Financiële Gevolgen:
Er is een krediet van € 6.500,00 excl. BTW beschikbaar gesteld voor het opstellen van het bestemmingsplan. Het voorstel geeft geen verdere details over de dekking van deze kosten, maar impliceert dat het krediet reeds is goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boksum Wet ruimtelijke ordening Herziening BügelHajema Adviseurs Inspraakreacties Ontwerpbestemmingsplan Terinzagelegging Omgevingsvergunning Locatieonderzoek KredietVerfijning van de zoekopdracht: