16-05-2013 Raadscommissie
Agendapunt 2 Fragen troch boargers en riedsleden oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 4 Kredyt útfieren baggerwurk yn it kader fan stêdlik wetter
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om baggerwerkzaamheden uit te voeren in het kader van de overdracht van stedelijk water aan Wetterskip Fryslân. Deze overdracht is een gevolg van de Waterwet, die het beheer van wateren in stedelijke gebieden regelt. Het voorstel omvat een krediet van € 400.000, waarvan de kosten gelijk worden gedeeld met Wetterskip Fryslân. De gemeente zou haar deel van € 200.000 dekken uit de bestemmingsreserve rioolrecht. Er zijn afspraken gemaakt over de communicatie met betrokkenen en de uitvoering van de werkzaamheden, die na de zomer zouden kunnen beginnen. Er wordt nog overleg gevoerd over de onderhoudsprofielen van de watergangen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om baggerwurksumheden út te fieren yn it ramt fan de oerdracht fan stedlik wetter oan Wetterskip Fryslân. Dizze oerdracht is in gefolch fan de Wetterwet, dy't it behear fan wetters yn stedlike gebieten regele. It foarstel omfiemet in kredyt fan € 400.000, wêrfan de kosten gelyk dield wurde mei Wetterskip Fryslân. De gemeente soe har diel fan € 200.000 dekke út de bestimmingsreserve rioelrjocht. Der binne ôfspraken makke oer de kommunikaasje mei belutsenen en de útfiering fan de wurksumheden, dy't nei de simmer begjinne kinne soene. Der wurdt noch oerlis fierd oer de ûnderhâldsprofielen fan de wettergongen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waterwet Baggerwerk Wetterskip Fryslân Stedelijk water Onderhoud Hoofdwatergangen Bestemmingsreserve rioolrecht Kostenverdeling Overeenkomst Integraal waterbeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Realisaasje loads Dronryp
Agendapunt 6 Ekstra kredyt riolearring Bitgum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel overweegt een voorstel om extra rioleringswerkzaamheden in Bitgum uit te voeren. Eerder is al een krediet van € 663.500,- toegekend voor het aanpakken van wateroverlast en het vervangen van rioleringen in de Frânskeleane en De Kamp. Uit recent onderzoek blijkt dat ook de rioleringen in de Schwartzenbergstrjitte, Jonkersleane, Buorren en Tramdyk in slechte staat verkeren. Het voorstel is om deze problemen gelijktijdig met de reeds geplande werkzaamheden aan te pakken, wat zou zorgen voor synergie en minder overlast. Hiervoor is een aanvullend krediet van € 300.000,- nodig, dat gedekt kan worden vanuit het bestaande GRP III-budget. De communicatie met de bewoners zal op een vergelijkbare manier plaatsvinden als bij eerdere projecten, met onder andere digitale nieuwsbrieven en inloopdagen. Een evaluatie van het GRP III is gepland voor eind 2013.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel oerwaget in foarstel om ekstra riolearringswurksumheden yn Bitgum út te fieren. Earder is al in kredyt fan € 663.500,- takend foar it oanpakken fan wetteroerlêst en it ferfangen fan riolearrings yn de Frânskeleane en De Kamp. Ut resint ûndersyk docht bliken dat ek de riolearrings yn de Schwartzenbergstrjitte, Jonkersleane, Buorren en Tramdyk yn minne steat ferkeare. It foarstel is om dizze problemen tagelyk mei de al plande wurksumheden oan te pakken, wat soargje soe foar synergie en minder oerlêst. Hjirfoar is in oanfoljend kredyt fan € 300.000,- nedich, dat dekt wurde kin út it besteande GRP III-budzjet. De kommunikaasje mei de bewenners sil op in fergelykbere wize plakfine as by eardere projekten, mei ûnder oare digitale nijsbrieven en ynloopdagen. In evaluaasje fan it GRP III is pland foar ein 2013.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanvullend krediet riolering Bitgum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanvullend krediet riolering Bitgum". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met aanvullende rioleringswerken in Bitgum en hiervoor een extra krediet van € 300.000 beschikbaar te stellen. Dit krediet is nodig omdat tijdens de werkvoorbereiding bleek dat de riolering in meerdere straten in slechte staat verkeert. De werkzaamheden worden gecombineerd met reeds geplande rioleringswerken om synergie te creëren en overlast te minimaliseren. De financiering komt uit het GRP III, waar ruimte is ontstaan door aanbestedingsvoordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële dekking, en de wettelijke kaders. Echter, meer gedetailleerde informatie over de technische aspecten van de werkzaamheden en een gedetailleerde tijdlijn zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de uitvoering van de aanvullende rioleringswerken en het beschikbaar stellen van het extra krediet. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of de voorgestelde uitgaven gerechtvaardigd zijn en of de dekking adequaat is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het extra krediet van € 300.000 gerechtvaardigd is en of de voorgestelde dekking via het GRP III acceptabel is. Er moet ook worden overwogen of de timing en de combinatie van werkzaamheden in het belang van de gemeenschap zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek, meetbaar (financieel), en tijdgebonden (afronding in december). Het is echter minder specifiek over de technische uitvoering en de exacte impact op de gemeenschap. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de technische uitvoering zouden helpen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het voorstel en het krediet van € 300.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de communicatie met de omgeving op een succesvolle manier zal worden uitgevoerd, vergelijkbaar met een eerder project. Er worden digitale nieuwsbrieven, huis-aan-huis nieuwsbrieven en inloopdagen georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het vervangen van verouderde riolering kan bijdragen aan een duurzamer en efficiënter waterbeheer.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 300.000, gedekt door het GRP III. Er is ruimte ontstaan door aanbestedingsvoordelen van andere projecten, wat de dekking mogelijk maakt zonder extra belasting voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Riolering Bitgum Aanvullend krediet GRP III Wateroverlast Basisrioleringsplan Schwartzenbergstrjitte Jonkersleane Tramdyk Buorren Wet milieubeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Beslútfoarming dykkategorisearring Gernierswei
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om af te wijken van het vastgestelde verkeer- en vervoersbeleid met betrekking tot de Gernierswei in Berltsum. In 2009 werd besloten om delen van de Gernierswei als gebiedsontsluitingsweg (GOW) in te richten, met een snelheidslimiet van 80 km/uur en een verbod op (brom)fietsverkeer. De Stichting Berlikumer Belangen heeft kritiek op dit verbod en pleit voor toegang voor (brom)fietsers op dit traject. Het alternatief dat wordt geboden, een fietsroute via Tichelersdyk en Anskereed, wordt door de stichting als onvoldoende beschouwd.
Het huidige beleid beschouwt de alternatieve fietsroute als acceptabel, omdat het een veilige en aantrekkelijke route biedt met een geringe omrijdlengte. Er wordt echter overwogen om de Gernierswei af te waarderen naar een erftoegangsweg met een snelheidslimiet van 60 km/uur, zodat alle verkeer, inclusief (brom)fietsers, gebruik kan maken van de rijbaan. Deze optie brengt echter kosten met zich mee voor aanpassingen aan de weg en de aansluiting met de Koekoeksleane.
Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van een vrijliggend fietspad, maar dit wordt als onhaalbaar beschouwd vanwege de hoge kosten en beperkte bermruimte. Het voorstel is om de Gernierswei als erftoegangsweg aan te wijzen, wat afwijkt van het beleid uit 2009. Hiervoor zou een budget beschikbaar moeten worden gesteld. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om ôf te wiken fan it fêststelde ferkear- en ferfierbelied mei betrekking ta de Gernierswei yn Berltsum. Yn 2009 waard besletten om dielen fan de Gernierswei as gebietsûntslutingswei (GOW) yn te rjochtsjen, mei in snelheidslimyt fan 80 km/oere en in ferbod op (brom)fytsferkear. De Stichting Berlikumer Belangen hat krityk op dit ferbod en pleitet foar tagong foar (brom)fytsers op dit trajekt. It alternatyf dat oanbean wurdt, in fytsrûte fia Tichelersdyk en Anskereed, wurdt troch de stichting as ûnfoldwaande beskôge.
It hjoeddeiske belied beskôget de alternative fytsrûte as akseptabel, om't it in feilige en oantreklike rûte biedt mei in lytse omrydlengte. Der wurdt lykwols oerwage om de Gernierswei ôf te wearden nei in erftoegangswei mei in snelheidslimyt fan 60 km/oere, sadat al it ferkear, ynklusyf (brom)fytsers, gebrûk meitsje kin fan de rydbaan. Dizze opsje bringt lykwols kosten mei him mei foar oanpassings oan de wei en de oansluting mei de Koekoeksleane.
Der wurdt ek sjoen nei de mooglikheid fan in frijlizzend fytspaad, mar dit wurdt as ûnhelber beskôge fanwegen de hege kosten en beheinde bermromte. It foarstel is om de Gernierswei as erftoegangswei oan te wizen, wat ôfwiket fan it belied út 2009. Hjirfoar soe in budzjet beskikber steld wurde moatte. De gemeenteried sil hjir oer in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorstel tot afwijken van vastgesteld verkeer en vervoersbeleid met betrekking tot categorie-indeling Gernierswei, Berltsum". Het voorstel beoogt de herindeling van een deel van de Gernierswei van een gebiedsontsluitingsweg (GOW) naar een erftoegangsweg (ETW) met een snelheidslimiet van 60 km/uur. Dit komt voort uit kritiek van de Stichting Berlikumer Belangen, die pleit voor toegang van (brom)fietsers op dit traject. Het voorstel omvat ook de financiële toewijzing van €25.000 voor de implementatie van deze wijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de huidige situatie, de kritiek en de voorgestelde oplossing. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijziging in het verkeer- en vervoersbeleid en de bijbehorende financiële toewijzing goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid, dat de verkeersveiligheid benadrukt, of het aanpassen van de wegencategorisering om tegemoet te komen aan de wensen van de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte verkeersveiligheid voor (brom)fietsers op de ETW kan als een zwak punt worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren en de benodigde middelen vrij te maken voor de herindeling van de Gernierswei.
Participatie:
Het voorstel vermeldt kritiek van de Stichting Berlikumer Belangen, maar er is geen uitgebreide participatieparagraaf die beschrijft hoe andere belanghebbenden zijn betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €25.000, die gedekt worden door het gereserveerde budget op de lijst van Investeringen 2013.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gernierswei Berltsum Erftoegangsweg (ETW) Gebiedsontsluitingsweg (GOW) Verkeersveiligheid Stichting Berlikumer Belangen Fietsverkeer Koekoeksleane Kleasterdyk N383Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Wiziging mienskiplike regeling Veiligheidsregio Fryslân
Agendapunt 9 Brân risikoprofyl Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt het brandrisicoprofiel van de veiligheidsregio Fryslân. Dit profiel, dat deel uitmaakt van de wettelijke verplichtingen onder de Wet veiligheidsregio’s, biedt inzicht in de brandrisico's binnen de regio. Het profiel is ontwikkeld door een regionale projectgroep in samenwerking met lokale brandweerkorpsen en een expertgroep. Uit de analyse blijkt dat ziekenhuizen, GGZ-instellingen, gevangenissen, verzorgingstehuizen, BRZO-bedrijven en onderwijsinstellingen de grootste brandrisico's vormen.
Er wordt gewerkt aan de regionalisering van de brandweer in Fryslân, waarbij de gemeentelijke brandweerorganisaties zullen opgaan in één regionale organisatie. Dit proces wordt ondersteund door een visiedocument dat een risicogerichte benadering van brandweerzorg benadrukt.
Het huidige dekkingsplan beschrijft de repressieve prestaties van de brandweer, en er loopt een landelijk onderzoek naar de effectiviteit van deze normen. Gemeenten hebben ook eigen initiatieven ontwikkeld, zoals voorlichting en rookmeldercampagnes.
Voordat het brandrisicoprofiel definitief wordt vastgesteld, kunnen de gemeenteraad en andere crisispartners hun wensen en zienswijzen kenbaar maken. Deze input zal worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van het beleidsplan en de brandweerorganisatie in Fryslân. Het vaststellen van het brandrisicoprofiel heeft op zichzelf geen financiële gevolgen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt it brânrisikoprofyl fan de feilichheidsregio Fryslân. Dit profyl, dat diel útmakket fan de wetlike ferplichtingen ûnder de Wet feilichheidsregio’s, biedt ynsjoch yn de brânrisiko's binnen de regio. It profyl is ûntwikkele troch in regionale projektgroep yn gearwurking mei lokale brânwachtkorpsen en in ekspertgroep. Ut de analyze docht bliken dat sikehuzen, GGZ-ynstellings, finzenissen, fersoargingstehûzen, BRZO-bedriuwen en ûnderwiisynstellings de grutste brânrisiko's foarmje.
Der wurdt wurke oan de regionalisearring fan de brânwacht yn Fryslân, wêrby't de gemeentlike brânwachtorganisaasjes opgien sille yn ien regionale organisaasje. Dit proses wurdt stipe troch in fisydokumint dat in risikogerjochte benadering fan brânwachtsoarch beklammet.
It hjoeddeiske dekkingplan beskriuwt de repressyf prestaasjes fan de brânwacht, en der rint in lanlik ûndersyk nei de effektiviteit fan dizze noarmen. Gemeenten hawwe ek eigen inisjativen ûntwikkele, lykas foarlichting en reekmelderkampanjes.
Foar't it brânrisikoprofyl definityf fêststeld wurdt, kinne de gemeenteried en oare krisispartners harren winsken en sjenswizen kenber meitsje. Dizze ynbring sil brûkt wurde by de fierdere ûntwikkeling fan it beliedsplan en de brânwachtorganisaasje yn Fryslân. It fêststellen fan it brânrisikoprofyl hat op himsels gjin finansjele gefolgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Brandrisicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân". Het document biedt inzicht in de brandrisico's binnen de regio Fryslân en dient als basis voor het dekkings- en beleidsplan van de brandweer. Het profiel identificeert risicovolle objecten zoals ziekenhuizen, GGZ-instellingen, gevangenissen, verzorgingstehuizen, BRZO-bedrijven en onderwijsinstellingen. Het doel is om de risico's te reduceren en de brandweerorganisatie te verbeteren. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een risicogerichte benadering en de regionalisering van de brandweer. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en reacties te geven die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het brandweerbeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de brandrisico's en de context van de veiligheidsregio. Het bevat echter weinig concrete actiepunten of tijdlijnen voor implementatie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om wensen en reacties te geven op het brandrisicoprofiel en het te voeren beleid, die vervolgens worden meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de veiligheidsregio.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ondersteuning voor de voorgestelde risicobenadering en de regionalisering van de brandweer. Ook moet de raad bepalen welke lokale initiatieven verder ontwikkeld moeten worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatieplannen zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestuur van de veiligheidsregio Fryslân hun wensen kenbaar te maken met betrekking tot het brandweerbeleid, zoals beschreven in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad en andere crisispartners hun zienswijze kunnen geven, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het brandrisicoprofiel zelf heeft geen directe financiële consequenties. Er wordt geen verdere financiële dekking besproken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brandrisicoprofiel Veiligheidsregio Fryslân Risico-inventarisatie Brandpreventie Repressieve organisatie Dekkingsplan Regionale brandweerorganisatie Risicogerichte benadering Brandweerzorg VisiedocumentVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Ynformaasje fan it kolleezje
Samenvatting
Het jaarverslag 2012 van het Veiligheidsbureau Middelsee Gemeenten biedt inzicht in de voortgang van het werkplan voor Openbare Orde en Veiligheid. Sinds mei 2011 voert de gemeente het Bildt veiligheidstaken uit voor de Middelsee Gemeenten, waaronder Ferwerderadiel, Leeuwarderadeel, Menameradiel en het Bildt zelf. Het verslag behandelt de algemene werkzaamheden, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en integrale veiligheidszorg. Tijdens een overleg op 15 april 2013 hebben de burgemeesters hun tevredenheid uitgesproken over de inhoud en de werkwijze van het Veiligheidsbureau. Het verslag dient ter informatie voor alle betrokkenen over de uitvoering van de veiligheidstaken in 2012.
Samenvatting
It jierferslach 2012 fan it Feiligensburo Middelsee Gemeenten biedt ynsjoch yn de foarútgong fan it wurkplan foar Iepenbiere Oarder en Feiligens. Sûnt maaie 2011 fiert de gemeente it Bildt feiligens taken út foar de Middelsee Gemeenten, wêrûnder Ferwerderadiel, Ljouwerteradiel, Menameradiel en it Bildt sels. It ferslach behannelet de algemiene wurksumheden, rampbestriding en krisisbehearsking, en yntegraal feiligenssoarch. Tidens in oerlis op 15 april 2013 hawwe de boargemasters harren tefredenheid útsprutsen oer de ynhâld en de wurkwize fan it Feiligensburo. It ferslach tsjinnet as ynformaasje foar alle belutsenen oer de útfiering fan de feiligens taken yn 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag 2012 Veiligheidsbureau Middelsee Gemeenten". Het jaarverslag informeert over de voortgang van het werkplan 2012 binnen het taakveld Openbare Orde en Veiligheid voor de Middelsee Gemeenten. Het omvat algemene werkzaamheden, rampenbestrijding, crisisbeheersing en integrale veiligheidszorg. Het verslag is besproken en goedgekeurd door de burgemeesters van de betrokken gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van de uitvoering van het werkplan 2012 behandelt en goedkeuring heeft gekregen van de betrokken burgemeesters.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het jaarverslag vast te stellen, wat een formele goedkeuring inhoudt van de uitgevoerde werkzaamheden en de voortgang in 2012.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die uit dit voorstel voortvloeien, aangezien het voornamelijk een informatief en evaluatief document betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het een evaluatie betreft en geen nieuwe doelstellingen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag 2012 van het Veiligheidsbureau Middelsee Gemeenten vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een intern evaluatiedocument betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmethoden, aangezien het een evaluatie van uitgevoerde werkzaamheden betreft en geen nieuwe initiatieven of projecten introduceert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsbureau Middelsee Openbare Orde en Veiligheid Jaarverslag 2012 Integraal Veiligheidsprogramma Rampenbestrijding Crisisbeheersing Integrale Veiligheidszorg Objectieve onveiligheid Subjectieve onveiligheid PortefeuillehoudersoverlegVerfijning van de zoekopdracht: