07-01-2016 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.A Jaarstukken Marrekrite 2014
Franekeradeel Overweegt Jaarstukken Marrekrite: "Een Stekker in de Rij"
De gemeente Franekeradeel staat op het punt om de jaarstukken van 2014 van de Marrekrite te bespreken. Dit samenwerkingsverband van 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân richt zich op de ontwikkeling van watersport en recreatie. De jaarstukken, opgesteld door Bentacera registeraccountants B.V., voldoen aan de financiële eisen. Franekeradeel droeg in 2014 € 11.406 bij, wat binnen de begroting past. Het voorstel is om de stukken ter kennisname aan de raad voor te leggen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Franekeradeel werd het voorstel om de jaarstukken van de Marrekrite te bespreken, uitvoerig bediscussieerd. De vergadering begon met een enigszins chaotische start, waarbij raadsleden moeite hadden om hun punten helder te maken. "Dit is een stekker in de rij," klonk het vanuit de raad, verwijzend naar de complexiteit van de discussie.
Een belangrijk punt van discussie was het baggerfonds van de Marrekrite. Een raadslid vroeg zich af waarom Franekeradeel nog niet bijdraagt aan dit fonds. "Waarom dragen wij niet bij?" vroeg hij zich hardop af. Wethouder De Pijp verduidelijkte dat Franekeradeel pas in 2012 lid werd van de Marrekrite en dat er destijds is besloten dat nieuwe leden nog niet aan het baggerfonds hoeven bij te dragen. "Er wordt nu gekeken of nieuw ingestroomde gemeenten, waaronder wij, in de volgende periode wel gaan betalen," legde De Pijp uit.
De wethouder benadrukte dat het baggerfonds specifiek bedoeld is voor het baggeren rondom jachthavens. "Het is een idee om dit in de toekomst te overwegen," voegde hij eraan toe.
De vergadering concludeerde dat de jaarstukken zonder verdere opmerkingen ter kennisname aan de raad worden voorgelegd. "We nemen dit punt mee naar de volgende vergadering," besloot de voorzitter, waarmee het debat werd afgesloten.
Het volgende agendapunt betrof de werkgelegenheid in Noordwest Friesland, maar dat is een verhaal voor een andere keer.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de jaarstukken van 2014 van de Marrekrite te bespreken. De Marrekrite is een samenwerkingsverband van 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân, gericht op de ontwikkeling van watersport, waterrecreatie en landrecreatie. De jaarstukken bevatten een jaarverslag en een jaarrekening, opgesteld door Bentacera registeraccountants B.V., en voldoen aan de financiële eisen. De gemeente Franekeradeel heeft in 2014 een bijdrage geleverd van € 11.406 voor water- en landrecreatie, wat binnen de gemeentelijke begroting past. Het voorstel is om de jaarstukken ter kennisname aan de raad voor te leggen en de Marrekrite op de hoogte te stellen van het besluit.
Frjentsjerteradiel Oerwaget Jierstikken Marrekrite: "In Stekker yn de Rige"
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet op it punt om de jierstikken fan 2014 fan de Marrekrite te besprekken. Dit gearwurkingsferbân fan 22 Fryske gemeenten en de provinsje Fryslân rjochtet him op de ûntwikkeling fan wettersport en rekreaasje. De jierstikken, opsteld troch Bentacera registeraccountants B.V., foldogge oan de finansjele easken. Frjentsjerteradiel droech yn 2014 € 11.406 by, wat binnen de begrutting past. It foarstel is om de stikken ter kennisname oan de ried foar te lizzen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel om de jierstikken fan de Marrekrite te besprekken, wiidweidich besprutsen. De gearkomste begûn mei in wat chaotyske start, wêrby't riedsleden muoite hiene om harren punten dúdlik te meitsjen. "Dit is in stekker yn 'e rige," klonk it út de rie, ferwizend nei de kompleksiteit fan de diskusje.
In wichtich punt fan diskusje wie it baggerfûns fan de Marrekrite. In riedslid frege him ôf wêrom't Frjentsjerteradiel noch net bydraacht oan dit fûns. "Wêrom drage wy net by?" frege hy him lûdop ôf. Wethâlder De Pijp ferklearre dat Frjentsjerteradiel pas yn 2012 lid waard fan de Marrekrite en dat der doe besletten is dat nije leden noch net oan it baggerfûns hoege by te dragen. "Der wurdt no sjoen oft nij ynstreamde gemeenten, wêrûnder wy, yn de folgjende perioade wol betelje sille," lei De Pijp út.
De wethâlder beklamme dat it baggerfûns spesifyk bedoeld is foar it baggerjen rûnom jachthavens. "It is in idee om dit yn 'e takomst te oerwaagjen," foege hy deroan ta.
De gearkomste konkludearre dat de jierstikken sûnder fierdere opmerkingen ta kennisname oan de rie foarlein wurde. "Wy nimme dit punt mei nei de folgjende gearkomste," besleat de foarsitter, wêrmei't it debat ôfsletten waard.
It folgjende agindapunt betrof de wurkgelegenheid yn Noardwest Fryslân, mar dat is in ferhaal foar in oare kear.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de jierstikken fan 2014 fan de Marrekrite te besprekken. De Marrekrite is in gearwurkingsferbân fan 22 Fryske gemeenten en de provinsje Fryslân, rjochte op de ûntwikkeling fan wettersport, wetterrekreaasje en lânrekreaasje. De jierstikken befetsje in jierferslach en in jierrekken, opsteld troch Bentacera registeraccountants B.V., en foldogge oan de finansjele easken. De gemeente Frjentsjerteradiel hat yn 2014 in bydrage levere fan € 11.406 foar wetter- en lânrekreaasje, wat binnen de gemeentlike begrutting past. It foarstel is om de jierstikken ter kennisname oan de ried foar te lizzen en de Marrekrite op 'e hichte te stellen fan it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2014 de Marrekrite". Het voorstel betreft de kennisname van de jaarstukken 2014 van Recreatieschap de Marrekrite, een gemeenschappelijke regeling bestaande uit 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân. De Marrekrite behartigt de gemeenschappelijke belangen op het gebied van watersport, waterrecreatie en landrecreatie. De jaarstukken, opgesteld door Bentacera registeraccountants B.V., bevatten een jaarverslag en jaarrekening die voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid. De gemeente Franekeradeel draagt jaarlijks bij aan de Marrekrite, en de bijdrage voor 2014 past binnen de gemeentelijke begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de jaarstukken, de financiële bijdragen en de rol van de Marrekrite. Het biedt een duidelijk overzicht van de programma's en financiële verantwoording.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken 2014 van de Marrekrite. Er is geen besluitvorming vereist buiten de kennisname.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisname is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het enkel om kennisname gaat. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden elementen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2014 van de Marrekrite.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een administratieve kennisname.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse bijdrage van €11.406, die binnen de gemeentelijke begroting past. Er is geen verdere financiële dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Jaarstukken 2014 Watersport Waterrecreatie Landrecreatie Gemeenschappelijke regeling Bentacera registeraccountants Financiële rechtmatigheid Infrastructuur Deelnemersbijdrage FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
S.l. De Haan
E. Terpstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
S.l. De Haan
Caroline De Pee
E. Terpstra
S.l. De Haan
S.l. De Haan
Agendapunt 005.B Herziene begroting 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân
Gemeente Franekeradeel Overweegt Goedkeuring Begroting Sociale Zaken: Raad Vraagt Om Meer Inhoudelijke Toelichting
De gemeente Franekeradeel staat op het punt om de herziene begroting van 2016 voor de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân goed te keuren. Deze begroting is aangepast vanwege nieuwe inzichten in de uitgaven, vooral door veranderingen in de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet. Hoewel er nog onzekerheden zijn, lijkt de financiële verlaging haalbaar. De raad wordt gevraagd om voor 1 februari 2016 een schriftelijke reactie te geven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Franekeradeel werd het voorstel om de herziene begroting van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân goed te keuren, uitvoerig besproken. De begroting is aangepast op basis van nieuwe inzichten, voornamelijk door de invoering van de Jeugdwet, de uitbreiding van de Wmo en de Participatiewet. Ondanks de onzekerheden, vooral rond het programma Jeugd, is de verwachting dat de financiële verlagingen haalbaar zijn.
De heer De Haan van de FNP uitte zijn zorgen over het ontbreken van kwantitatieve doelstellingen in de begroting. "We missen eigenlijk de kwantitatieve doelstellingen," zei hij. Hij stelde voor om de participatienota samen met de begroting te behandelen, zodat alles in samenhang kan worden bekeken.
De heer Wijkhuis van het CDA vroeg om meer duidelijkheid over de inhoudelijke veranderingen die de begrotingswijzigingen met zich meebrengen. "Wat gebeurt er nu meer voor die 423.000 euro en wat gebeurt er minder?" vroeg hij, verwijzend naar de financiële mutaties die in de begroting zijn opgenomen.
Wethouder Tweda legde uit dat de herziene begroting voornamelijk technische aanpassingen bevat en dat er inhoudelijk weinig is veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. "De herziene begroting is net zozeer een begroting die op inhoud een protocol verloren is," aldus Tweda. Hij benadrukte dat de klanttevredenheidsonderzoeken en benchmarks belangrijke indicatoren zijn om te meten of de dienst goed functioneert.
De discussie draaide ook om de maatschappelijke impact van de begroting. De heer Geldof van D66 benadrukte het belang van de menselijke dimensie achter de financiële cijfers. "Daar zit een mens dimensie achter, de werkgelegenheid, sociale toestanden en dergelijke," zei hij.
De raad lijkt verdeeld over het voorstel. Hoewel er begrip is voor de technische aard van de begrotingswijzigingen, blijft de vraag naar meer inhoudelijke toelichting en de maatschappelijke impact van de veranderingen een punt van discussie. De wethouder heeft toegezegd de suggesties van de raad mee te nemen en te kijken naar mogelijkheden om de begroting in de toekomst duidelijker en inzichtelijker te maken.
De gemeenteraad heeft tot 1 februari 2016 de tijd om een schriftelijke reactie te geven op het voorstel. Het is duidelijk dat de raad meer duidelijkheid en inhoudelijke toelichting wenst voordat zij hun definitieve goedkeuring geven.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de herziene begroting 2016 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân goed te keuren zonder wensen of bedenkingen. Deze begroting is aangepast op basis van nieuwe inzichten in de uitgaven voor de gemeente, vooral door de invoering van de Jeugdwet, de uitbreiding van de Wmo en de Participatiewet. Hoewel er nog onzekerheden zijn, met name rond het programma Jeugd, is de verwachting dat de financiële verlagingen haalbaar zijn. De lagere gemeentelijke bijdragen voor zowel oude als nieuwe taken worden voorgesteld toe te voegen aan het restantbudget sociaal domein. De raad wordt gevraagd om voor 1 februari 2016 een schriftelijke reactie te geven.
Gemeente Frjentsjerteradiel Oerwaget Goedkarring Begrutting Sosjale Saken: Ried Freget Om Mear Ynhâldlike Taljochting
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet op it punt om de herziene begrutting fan 2016 foar de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân goed te keuren. Dizze begrutting is oanpast fanwegen nije ynsichten yn de útjeften, foaral troch feroarings yn de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet. Hoewol't der noch ûnwissichheden binne, liket de finansjele fermindering helber. De ried wurdt frege om foar 1 febrewaris 2016 in skriftlike reaksje te jaan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Frjentsjerteradiel waard it foarstel om de herziene begrutting fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân goed te kearen, wiidweidich besprutsen. De begrutting is oanpast op basis fan nije ynsichten, benammen troch de ynfiering fan de Jeugdwet, de útwreiding fan de Wmo en de Participatiewet. Nettsjinsteande de ûnwissichheden, benammen rûn it programma Jeugd, is de ferwachting dat de finansjele ferminderingen helber binne.
De hear De Haan fan de FNP útspruts syn soargen oer it ûntbrekken fan kwantitative doelstellings yn de begrutting. "Wy misse eins de kwantitative doelstellings," sei er. Hy stelde foar om de partisipaasjenota tegearre mei de begrutting te behanneljen, sadat alles yn gearhing besjoen wurde kin.
De hear Wykhûs fan it CDA frege om mear dúdlikheid oer de ynhâldlike feroarings dy't de begruttingswizigingen mei har meibringe. "Wat bart der no mear foar dy 423.000 euro en wat bart der minder?" frege er, ferwizend nei de finansjele mutaasjes dy't yn de begrutting opnommen binne.
Wethâlder Tweda lei út dat de herziene begrutting benammen technyske oanpassings befettet en dat der ynhâldlik net folle feroare is yn ferliking mei de oarspronklike begrutting. "De herziene begrutting is likegoed in begrutting dy't op ynhâld in protokol ferlern is," aldus Tweda. Hy beklamme dat de klanttefredenheidsûndersiken en benchmarks wichtige yndikatoaren binne om te mjitten oft de tsjinst goed funksjonearret.
De diskusje draaide ek om de maatskiplike ynfloed fan de begrutting. De hear Geldof fan D66 beklamme it belang fan de minsklike diminsje efter de finansjele sifers. "Dêr sit in minsklike diminsje efter, de wurkgelegenheid, sosjale tastannen en soksoarte," sei er.
De ried liket ferdield oer it foarstel. Hoewol't der begryp is foar de technyske aard fan de begruttingswizigingen, bliuwt de fraach nei mear ynhâldlike taljochting en de maatskiplike ynfloed fan de feroarings in punt fan diskusje. De wethâlder hat tasein de suggestjes fan de ried mei te nimmen en te sjen nei mooglikheden om de begrutting yn de takomst dúdliker en ynsjochliker te meitsjen.
De gemeenteried hat oant 1 febrewaris 2016 de tiid om in skriftlike reaksje te jaan op it foarstel. It is dúdlik dat de ried mear dúdlikheid en ynhâldlike taljochting winsket foardat sy harren definitive goedkarring jouwe.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de herziene begrutting 2016 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân goed te keuren sûnder winsken of beswieren. Dizze begrutting is oanpast op basis fan nije ynsichten yn de útjeften foar de gemeente, foaral troch de ynfiering fan de Jeugdwet, de útwreiding fan de Wmo en de Participatiewet. Hoewol't der noch ûnwissens is, benammen rûn it programma Jeugd, is de ferwachting dat de finansjele ferminderingen helber binne. De legere gemeentlike bydragen foar sawol âlde as nije taken wurde foarsteld ta te foegjen oan it restantbudzjet sosjaal domein. De ried wurdt frege om foar 1 febrewaris 2016 in skriftlike reaksje te jaan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene begroting 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân." Het voorstel betreft de herziene begroting voor 2016 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. Gemeenten hebben sinds 1 januari 2015 nieuwe taken gekregen, waaronder de Jeugdwet, de uitbreiding van de Wmo en de Participatiewet. De herziene begroting is opgesteld met meer inzicht in de verwachte uitgaven. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten over deze herziene begroting, ondanks onzekerheden, vooral binnen het Jeugdprogramma.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante financiële gegevens en context biedt. Het erkent echter de onzekerheden, vooral met betrekking tot de Jeugdwet, wat een punt van zorg kan zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te uiten over de herziene begroting. Het voorstel vraagt de raad om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de herziene begroting zonder wensen en bedenkingen, ondanks de genoemde onzekerheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het niet specifiek ingaat op hoe de onzekerheden aangepakt zullen worden. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor het oplossen van de onzekerheden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet wensen en bedenkingen te uiten over de herziene begroting.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de Dienst over de uitkomsten van de raadsbehandeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedetailleerd beschreven, inclusief de gemeentelijke bijdragen en de dekking vanuit het sociaal domein. Er zijn lagere gemeentelijke bijdragen voor zowel oude als nieuwe taken, en er wordt voorgesteld deze toe te voegen aan het restantbudget sociaal domein. De dekking wordt deels verzorgd door bijdragen van andere gemeenten, zoals Leeuwarden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziene begroting 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Jeugdwet Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Participatiewet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sociale domein Integratie-uitkering Decentralisaties ApparaatlastenVerfijning van de zoekopdracht:
G.d. Geldof
E. Terpstra
S.l. De Haan
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
G.d. Geldof
S.l. De Haan
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
S.l. De Haan
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.C Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid
Geen doelmatigheidsonderzoeken meer in Franekeradeel tot fusie
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteerde over een voorstel om tot de fusiedatum van 1 januari 2018 geen doelmatigheidsonderzoeken meer uit te voeren. Dit voorstel is ingegeven door de benoeming van de onderzoeker als projectsecretaris bij het projectbureau Westergo, waardoor zijn tijd anders wordt ingevuld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel ontstond er een levendige discussie over het voorstel om de doelmatigheidsonderzoeken tijdelijk stop te zetten. De reden hiervoor is dat de onderzoeker, die normaal deze onderzoeken uitvoert, nu een nieuwe rol heeft als projectsecretaris bij het projectbureau Westergo. Hierdoor moet hij minimaal 20 uur per week aan dit project besteden.
Een van de raadsleden uitte zijn verwarring over de situatie: "Wanneer doe ik nou een doelmatigheidsonderzoek niet in het kader van artikel 213-a en wanneer wel?" Hij benadrukte dat doelmatigheidsonderzoeken bedoeld zijn om beleid en bestuur te verbeteren, en vroeg zich af of het niet kunstmatig is om nu een grens te trekken.
Burgemeester Van Zuilen reageerde hierop door te wijzen op de specifieke inkadering van artikel 213-a. "Er is in 2005 een verordening vastgesteld die precies aangeeft hoe deze onderzoeken moeten worden uitgevoerd," legde hij uit. "Als je die inkadering toepast in het kader van een herindeling, moeten we inderdaad kijken naar de best practices."
Het voorstel om de onderzoeken stop te zetten, is mede ingegeven door de aanstaande fusie van de gemeente Franekeradeel. Per 2018 houdt de gemeente op te bestaan, en de aanbevelingen van de onderzoeken zouden door de fusie en harmonisatie van processen mogelijk achterhaald zijn. "Het is verdedigbaar om geen tijd en energie meer te steken in deze onderzoeken," aldus de burgemeester.
De discussie maakte duidelijk dat er binnen de raad verschillende opvattingen zijn over de noodzaak en relevantie van de onderzoeken in de aanloop naar de fusie. Uiteindelijk lijkt er echter begrip te zijn voor de praktische overwegingen die aan het voorstel ten grondslag liggen.
Samenvatting
Er ligt een voorstel om tot aan de fusiedatum van 1 januari 2018 geen doelmatigheidsonderzoeken uit te voeren in de gemeente Franekeradeel. Dit voorstel komt voort uit de benoeming van de onderzoeker als projectsecretaris bij het projectbureau Westergo, wat een andere tijdsinvulling vereist. De argumenten voor dit voorstel zijn dat de onderzoeker minimaal 20 uur per week aan het projectbureau moet besteden, de aanbevelingen van de onderzoeken mogelijk achterhaald zijn door de fusie en harmonisatie van processen, en dat de gemeente Franekeradeel per 2018 ophoudt te bestaan. Hierdoor is het verdedigbaar om geen tijd en energie meer te steken in deze onderzoeken. Het voorstel vraagt om instemming om tot 2018 geen onderzoeken uit te voeren volgens artikel 213-a van de Gemeentewet.
Gjin doelmjittigensûndersiken mear yn Frjentsjerteradiel oant fúzje
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debattearre oer in foarstel om oant de fúzjedatum fan 1 jannewaris 2018 gjin doelmjittigensûndersiken mear út te fieren. Dit foarstel is ynjûn troch de beneaming fan de ûndersiker as projektsekretaris by it projektburo Westergo, wêrtroch syn tiid oars ynfolle wurdt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel ûntstie der in libbene diskusje oer it foarstel om de doelmjittigensûndersiken tydlik stop te setten. De reden hjirfoar is dat de ûndersiker, dy't normaal dizze ûndersiken útfiert, no in nije rol hat as projektsekretaris by it projektburo Westergo. Dêrtroch moat hy minimaal 20 oeren yn 'e wike oan dit projekt besteegje.
Ien fan 'e riedsleden útspruts syn betizing oer de situaasje: "Wannear doch ik no in doelmjittigensûndersyk net yn it ramt fan artikel 213-a en wannear wol?" Hy beklamme dat doelmjittigensûndersiken bedoeld binne om belied en bestjoer te ferbetterjen, en frege him ôf oft it net keunstmjittich is om no in grins te lûken.
Boargemaster Van Zuilen reagearre hjirop troch te wizen op de spesifike ynkadering fan artikel 213-a. "Der is yn 2005 in feroardering fêststeld dy't krekt oanjout hoe't dizze ûndersiken útfierd wurde moatte," lei hy út. "As jo dy ynkadering tapasse yn it ramt fan in weryndieling, moatte wy yndie sjen nei de bêste praktiken."
It foarstel om de ûndersiken stop te setten, is mei ynjûn troch de oankommende fúzje fan 'e gemeente Frjentsjerteradiel. Per 2018 hâldt de gemeente op te bestean, en de oanbefellings fan 'e ûndersiken soene troch de fúzje en harmonisaasje fan prosessen mooglik efterhelle wêze. "It is ferdigenber om gjin tiid en enerzjy mear te stekken yn dizze ûndersiken," sa de boargemaster.
De diskusje makke dúdlik dat der binnen de ried ferskillende opfettingen binne oer de needsaak en relevânsje fan 'e ûndersiken yn 'e oanrin nei de fúzje. Úteinlik liket der lykwols begryp te wêzen foar de praktyske oerwagings dy't oan it foarstel ten grûnslach lizze.
Samenvatting
Der leit in foarstel om oant de fúzjedatum fan 1 jannewaris 2018 gjin doelmjittigensûndersiken út te fieren yn de gemeente Frjentsjerteradiel. Dit foarstel komt fuort út de beneaming fan de ûndersiker as projektsekretaris by it projektburo Westergo, wat in oare tiidynfolling freget. De arguminten foar dit foarstel binne dat de ûndersiker minimaal 20 oeren yn 'e wike oan it projektburo besteegje moat, de oanbefellings fan de ûndersiken mooglik efterhelle binne troch de fúzje en harmonisaasje fan prosessen, en dat de gemeente Frjentsjerteradiel per 2018 ophâldt te bestean. Hjirtroch is it ferdigenber om gjin tiid en enerzjy mear te stekken yn dizze ûndersiken. It foarstel freget om ynstimming om oant 2018 gjin ûndersiken út te fieren neffens artikel 213-a fan de Gemeentewet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heeft als titel "Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid". Het voorstel behelst het tijdelijk stopzetten van doelmatigheidsonderzoeken tot aan de fusiedatum van de gemeente Franekeradeel op 1 januari 2018. Dit besluit is genomen omdat de onderzoeker is aangesteld als projectsecretaris voor het projectbureau Westergo, wat een andere tijdsinvulling vereist. Daarnaast worden de aanbevelingen uit deze onderzoeken als minder relevant beschouwd vanwege de aanstaande fusie en de harmonisatie van processen, waardoor de huidige werkwijzen en aanbevelingen mogelijk achterhaald zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten waarom de onderzoeken tijdelijk worden stopgezet. Het bevat echter weinig informatie over de gevolgen van het niet uitvoeren van deze onderzoeken.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de onderzoeken tot 2018 stop te zetten. Dit is een besluitvormende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van de onderzoeken, wat mogelijk leidt tot nutteloze aanbevelingen na de fusie, of het accepteren van het voorstel om de onderzoeken tijdelijk stop te zetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het niet uitvoeren van de onderzoeken worden niet volledig belicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het voorstel om de onderzoeken tot 2018 stop te zetten.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Doelmatigheidsonderzoeken Projectbureau Westergo Harmonisatie ICT-processen Tijdsbesteding Gemeente Franekeradeel Aanbevelingen Artikel 213-a Beleid en procesgangVerfijning van de zoekopdracht: