21-04-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 4 Vragenuur
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
C. De Pee
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 5.A.1 Zestal brieven van inwoners van Franeker
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 7.1 Herindelingsadvies
Fusie van Friese Gemeenten: Een Stap Dichterbij
In een recent debat hebben de gemeenteraden van zeven Friese gemeenten een belangrijke stap gezet richting een grootschalige herindeling. Het voorstel om de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân samen te voegen, werd zonder tegenstemmen aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het herindelingsadvies besproken, dat voortbouwt op een eerder vastgesteld ontwerp. De gemeenteraden moeten volgens de Wet Arhi een gezamenlijk besluit nemen. Het uiteindelijke doel is om het advies naar de Gedeputeerde Staten van Fryslân te sturen, die het vervolgens aan de minister van Binnenlandse Zaken voorlegt. Dit moet leiden tot een nieuwe wet die de fusie officieel maakt.
De discussie verliep soepel, met weinig tegenstand. "Wij hopen dat wij een tartozend zontje," klonk het optimistisch vanuit de zaal, verwijzend naar de hoop op een succesvolle fusie. De heer Diekstra van de FNP benadrukte het belang van een robuuste gemeente die klaar is voor complexe taken. "Ajax is de hoop dat Waardhoeken de robuuste gemeente wordt," voegde hij toe.
Hoewel er enige zorgen werden geuit over de reacties vanuit Franekeradeel, leek de algehele stemming positief. De voorzitter concludeerde dat een stemming niet nodig was, gezien de algemene instemming. "U hebt zichzelf opgeheven," grapte hij, verwijzend naar de opheffing van de huidige gemeentelijke structuren.
Na de goedkeuring van het herindelingsvoorstel werden ook enkele begrotingswijzigingen zonder verdere discussie aangenomen. Hiermee werd de vergadering afgesloten, en de weg vrijgemaakt voor de volgende stappen in het fusieproces.
Samenvatting
Er ligt een voorstel voor een herindelingsadvies van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân. Dit advies volgt op een eerder vastgesteld herindelingsontwerp. De gemeenteraden van deze zeven gemeenten moeten eenzelfde besluit nemen volgens de wet Arhi. Het voorstel vraagt om de Reactienota Zienswijzen en het herindelingsadvies vast te stellen en het college op te dragen de herindeling verder voor te bereiden. Na goedkeuring door de gemeenteraden wordt het advies naar Gedeputeerde Staten van Fryslân gestuurd, die het vervolgens aan de minister van Binnenlandse Zaken voorlegt. Dit proces moet uiteindelijk leiden tot een nieuwe wet. Er zijn geen kanttekeningen, burgerparticipatie, communicatie, duurzaamheid of financiële aspecten van toepassing. De juridische grondslag is de Wet Arhi. Bijlagen bij het voorstel bevatten het herindelingsadvies, een overzicht van zienswijzen, een reactienota, en een toelichting met detailkaart van nieuwe grenzen.
Fúzje fan Fryske Gemeenten: In Stap Tichterby
Yn in resint debat hawwe de gemeenterieden fan sân Fryske gemeenten in wichtige stap set rjochting in grutskalige weryndieling. It foarstel om de gemeenten Frjentsjerteradiel, it Bilt, Ljouwert, Ljouwerteradiel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân gear te foegjen, waard sûnder tsjinstimmen oannommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomste waard it werindielingsadvys besprutsen, dat fierder boudt op in earder fêststeld ûntwerp. De gemeenterieden moatte neffens de Wet Arhi in mienskiplike beslút nimme. It úteinlike doel is om it advys nei de Deputearre Steaten fan Fryslân te stjoeren, dy't it dêrnei oan de minister fan Binnenlânske Saken foarleit. Dit moat liede ta in nije wet dy't de fúzje offisjeel makket.
De diskusje ferrûn soepel, mei in bytsje tsjinstân. "Wy hoopje dat wy in tartozend sintsje," klonk it optimistysk út de seal, ferwizend nei de hoop op in suksesfolle fúzje. De hear Diekstra fan de FNP beklamme it belang fan in robúste gemeente dy't klear is foar komplekse taken. "Ajax is de hoop dat Waardhoeken de robúste gemeente wurdt," foege er ta.
Hoewol't der guon soargen útsprutsen waarden oer de reaksjes út Frjentsjerteradiel, like de algemiene stimming posityf. De foarsitter konkludearre dat in stimproseduere net nedich wie, sjoen de algemiene ynstimming. "Jo hawwe josels opheft," grapte er, ferwizend nei de opheffing fan de hjoeddeiske gemeentlike struktuer.
Nei de goedkarring fan it werindielingsfoarstel waarden ek guon begruttingswizigingen sûnder fierdere diskusje oannommen. Hjirmei waard de gearkomste ôfsletten, en de wei frijmakke foar de folgjende stappen yn it fúzjeproses.
Samenvatting
Der leit in foarstel foar in weryndielingsadvys fan de gemeenten Frjentsjerteradiel, it Bilt, Ljouwert, Ljouwerteradiel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân. Dit advys folget op in earder fêststeld weryndielingsûntwerp. De gemeenterieden fan dizze sân gemeenten moatte in itselde beslút nimme neffens de wet Arhi. It foarstel freget om de Reaksjenota Mieningen en it weryndielingsadvys fêst te stellen en it kolleezje op te dragen de weryndieling fierder ta te rieden. Nei goedkarring troch de gemeenterieden wurdt it advys nei Deputearre Steaten fan Fryslân stjoerd, dy't it dêrnei oan de minister fan Binnenlânske Saken foarleit. Dit proses moat úteinlik liede ta in nije wet. Der binne gjin kanttekeningen, boargerpartisipaasje, kommunikaasje, duorsumens of finansjele aspekten fan tapassing. De juridyske grûnslach is de Wet Arhi. Bylagen by it foarstel befetsje it weryndielingsadvys, in oersjoch fan mieningen, in reaksjenota, en in taljochting mei detailkaart fan nije grinzen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Herindelingsadvies" voor de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân. Het advies volgt op een eerder vastgesteld herindelingsontwerp en vraagt om definitieve besluitvorming door de betrokken gemeenteraden. Het doel is om de herindeling van deze gemeenten te formaliseren, waarbij de ingediende zienswijzen zijn verwerkt en beantwoord. Het advies moet na goedkeuring door de raden worden voorgelegd aan de Gedeputeerde Staten van Fryslân, waarna het traject richting een nieuwe wetgeving kan worden voortgezet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en bijlagen die de nodige details en reacties op zienswijzen bevatten. Het biedt een overzicht van de stappen die zijn genomen en de documenten die zijn opgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet het herindelingsadvies vaststellen en het college de opdracht geven om de herindeling verder voor te bereiden. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het advies, wat een noodzakelijke stap is in het herindelingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herindeling, rekening houdend met de ingediende zienswijzen en de reacties daarop. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals veranderingen in lokale bestuursstructuren en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en duurzaamheidsaspecten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het herindelingsadvies vast te stellen en het college op te dragen de herindeling verder voor te bereiden en het advies aan de Gedeputeerde Staten van Fryslân te zenden.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie over het proces lijkt beperkt tot de formele zienswijzenprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de mogelijke impact van herindelingen op lokale gemeenschappen en infrastructuur.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de betrokken gemeenteraden, aangezien herindelingen vaak financiële implicaties hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindelingsadvies Herindelingsontwerp Zienswijzen Reactienota Gedeputeerde Staten van Fryslân Wet Arhi Littenseradiel Nieuwe Grenzen Grenscorrectie Minister van Binnenlandse ZakenVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 7.2 Begrotingswijzigingen 23e t/m 26e
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2016 aan te passen. Dit besluit is gebaseerd op recente ontwikkelingen die een wijziging van de begroting noodzakelijk maken. De voorgestelde aanpassingen omvatten onder andere accountantskosten, aanpassingen in de reserve voor speeltuinen, structurele effecten van de jaarrekening 2015 en het recht van opstal voor voetbalverenigingen. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen deze wijzigingen worden doorgevoerd. Er zijn geen bezwaren tegen het voorstel en de financiële gevolgen zijn gedetailleerd in de bijlagen. De evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2016 oan te passen. Dit beslút is basearre op resinte ûntwikkelings dy't in wiziging fan de begrutting needsaaklik meitsje. De foarstelde oanpassings omfiemje ûnder oare accountantskosten, oanpassings yn de reserve foar boarterstunen, strukturele effekten fan de jierrekken 2015 en it rjocht fan opstâl foar fuotbalklups. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne dizze wizigings trochfierd wurde. Der binne gjin beswieren tsjin it foarstel en de finansjele gefolgen binne detaillearre yn de bylagen. De evaluaasje fan de wizigings sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.