22-09-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 002 Vaststellen van de agenda van 22 september 2016
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
T.a. Wijkhuijs
B. Ouderkerken
G.d. Geldof
D. Osinga- Bonnema
D. Bloem
D. Kamstra - Gemeentebelangen
G.d. Geldof
T.a. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
D. Osinga- Bonnema
B. Ouderkerken
D. Bloem
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 006.1 Verlengen beleid Maatschappelijke Ondersteuning 2013-2016 met een jaar
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om het huidige Beleid Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2013 - 2016 met een jaar te verlengen tot en met 2017. Dit voorstel komt voort uit het feit dat de gemeente per 1 januari 2018 opgaat in de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het is daarom niet praktisch om voor 2017 een geheel nieuw beleid en uitvoeringsprogramma op te stellen. De verlenging zorgt ervoor dat de subsidies juridisch correct kunnen worden verstrekt en dat er continuïteit is in het beleid. Werkgroepen zijn bezig met het harmoniseren van het beleid van de gemeenten die samen Waadhoeke gaan vormen. In 2017 worden voorstellen verwacht voor de overgang naar een nieuw, gemeenschappelijk beleid. De gemeenteraad van Franekeradeel moet instemmen met de verlenging van het beleid, zodat het uitvoeringsprogramma voor subsidies ook in 2017 geldig blijft. Dit voorstel heeft geen financiële gevolgen en valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om it hjoeddeiske Belied Wet Maatskiplike Stipe (WMO) 2013 - 2016 mei in jier te ferlingen oant en mei 2017. Dit foarstel komt fuort út it feit dat de gemeente per 1 jannewaris 2018 opgiet yn de nije gemeente Waadhoeke. It is dêrom net praktysk om foar 2017 in hielendal nij belied en útfieringsprogramma op te stellen. De ferlinging soarget derfoar dat de subsydzjes juridysk korrekt ferliend wurde kinne en dat der kontinuïteit is yn it belied. Wurkgroepen binne dwaande mei it harmonisearjen fan it belied fan de gemeenten dy't tegearre Waadhoeke foarmje sille. Yn 2017 wurde foarstellen ferwachte foar de oergong nei in nij, mienskiplik belied. De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel moat ynstimme mei de ferlinging fan it belied, sadat it útfieringsprogramma foar subsydzjes ek yn 2017 jildich bliuwt. Dit foarstel hat gjin finansjele gefolgen en falt ûnder de foech fan de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenging Beleid Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2013 - 2016 met het jaar 2017." Het voorstel beoogt de verlenging van het bestaande WMO-beleid en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma subsidies voor één jaar, tot eind 2017. Dit is noodzakelijk omdat de gemeente Franekeradeel per 1 januari 2018 opgaat in de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het opstellen van nieuw beleid voor slechts één jaar wordt als onpraktisch beschouwd. De verlenging zorgt ervoor dat de juridische basis voor subsidies in 2017 behouden blijft, terwijl werkgroepen werken aan de harmonisatie van beleid voor de nieuwe gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de context van de verlenging uitlegt. Het bevat de relevante argumenten en juridische grondslagen, en geeft inzicht in de organisatorische aanpak na goedkeuring.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de werkingsduur van het Beleid WMO te verlengen. Het is aan de raad om in te stemmen met de verlenging, zodat het college het Uitvoeringsprogramma juridisch correct kan verlengen.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de verlenging van het beleid voor één jaar, gezien de op handen zijnde gemeentelijke herindeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (verlenging met één jaar), maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het slechts een verlenging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verlenging van het Beleid WMO 2013 - 2016 met het jaar 2017.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie betreft alleen de betrokken partijen die subsidies ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen specifieke financiële gevolgen en er is geen dekking nodig, aangezien het slechts een verlenging van bestaand beleid betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleid Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Uitvoeringsprogramma subsidies Franekeradeel Verlenging Gemeente 2017 2013 - 2016 Subsidieaanvragen Beleidsharmonisatie Juridische basisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Herinrichting Schalsum
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om Schalsum opnieuw in te richten als een 30 km zone om de leefbaarheid te verbeteren. Dit plan vraagt om een budget van €233.000,-, waarvan €100.000,- uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing zou komen. Het ontwerp, dat samen met het dorp is gemaakt, omvat onder andere het vervangen van asfalt door klinkers en het vernieuwen van de dorpsentrees. De gemeenteraad wordt gevraagd om dit budget goed te keuren. Het resterende bedrag zou worden aangevuld door andere financieringsbronnen, zoals het dorpsvisiefonds en budgetten voor riolering en onderhoud.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om Skalsum op 'e nij yn te rjochtsjen as in 30 km sône om de libbensberens te ferbetterjen. Dit plan freget om in budzjet fan €233.000,-, wêrfan €100.000,- út de Reserve Steds- en Doarpsfernijing komme soe. It ûntwerp, dat tegearre mei it doarp makke is, omfiemet ûnder oaren it ferfangen fan asfalt troch klinkers en it fernijen fan de doarpsyntrees. De gemeenteried wurdt frege om dit budzjet goed te karren. It oerbleaune bedrach soe oanfolle wurde troch oare finansieringsboarnen, lykas it doarpsfisyfûns en budzjetten foar riolearring en ûnderhâld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herinrichting Schalsum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Schalsum". Het doel is om Schalsum in te richten als een 30 km zone om de leefbaarheid te vergroten door snelheidsreductie en verbetering van de uitstraling. Er is een budget van €233.000,- nodig, waarvan €100.000,- uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing moet komen. De rest wordt gedekt door andere fondsen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten, financiële onderbouwing en een verwijzing naar de juridische grondslag. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de resterende financiering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van €100.000,- uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing voor de herinrichting van Schalsum.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het budget willen vrijmaken voor dit project, gezien de financiële implicaties en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar (budget en doelstelling), maar mist een tijdsgebonden planning. Er is een inconsistente financiële raming; het totale benodigde bedrag is €233.000,-, maar er wordt slechts €100.000,- gevraagd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het beschikbaar stellen van het gevraagde budget.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de planvorming samen met het dorp is ontwikkeld, wat wijst op burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd, maar niet verder uitgewerkt. Het is onduidelijk hoe duurzaamheid specifiek in het project wordt geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
Er is een tekort van €133.000,- dat gedekt moet worden door andere fondsen zoals het dorpsvisiefonds en budgetten voor riolering en onderhoud. Het voorstel geeft aan dat er aanvullende financiering nodig is, maar biedt geen gedetailleerd plan voor het dekken van het volledige bedrag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Schalsum 30 km zone Leefbaarheid Budget Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing Voorontwerp Gebakken klinkers Burgerparticipatie Voorjaarsnota 2015 DorpsvisiefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Reactie rapport rekenkamercommissie over herindeling
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over een voorstel van het college van burgemeester en wethouders. Het voorstel betreft het kennisnemen van de reactie van het college op een onderzoek van de rekenkamercommissie naar de herindeling. Dit onderzoek, gepresenteerd op 12 mei 2016, richt zich op acht uitgangspunten van de herindeling. Het college heeft een reactienota opgesteld waarin zij per uitgangspunt hun reactie op de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie geven. Het doel is om met deze reacties een positieve bijdrage te leveren aan het herindelingsproces. De gemeenteraad zal binnenkort over dit voorstel vergaderen en een besluit nemen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil koartby beslute oer in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders. It foarstel giet oer it kennisnimmen fan de reaksje fan it kolleezje op in ûndersyk fan de rekkenkeamerkommisje nei de weryndieling. Dit ûndersyk, presintearre op 12 maaie 2016, rjochtet him op acht útgongspunten fan de weryndieling. It kolleezje hat in reaksjenota opsteld wêryn sy per útgongspunt harren reaksje op de konklúzjes en oanbefellings fan de rekkenkeamerkommisje jouwe. It doel is om mei dizze reaksjes in positive bydrage te leverjen oan it weryndielingsproses. De gemeenteried sil koartby oer dit foarstel fergaderje en in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactie rapport rekenkamercommissie over herindeling." Het voorstel betreft de reactie van het college van burgemeester en wethouders op het rapport van de rekenkamercommissie (RKC) over de herindeling. De RKC heeft onderzoek gedaan naar de herindeling en acht uitgangspunten geformuleerd. Het college reageert op de conclusies en aanbevelingen van de RKC met een reactienota. Het doel is om een positieve bijdrage te leveren aan het herindelingsproces door te reflecteren op de uitgangspunten en te toetsen of deze nog steeds leidend zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de reactie van het college op het rapport van de RKC omvat. Het bevat de nodige informatie over de achtergrond, argumenten en de aanpak van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de reactie van het college op het onderzoek van de RKC. De raad moet reflecteren op de uitgangspunten van de herindeling en beoordelen of deze nog steeds relevant en leidend zijn.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet onderschrijven van de reactie van het college en het bepalen of de uitgangspunten van de herindeling nog steeds passend zijn in het huidige proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van concrete doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de reactie van het college op het onderzoek van de RKC.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over burgerparticipatie in het voorstel. Dit aspect lijkt niet expliciet behandeld te worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Het lijkt geen focuspunt te zijn in de reactie op het rapport van de RKC.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat er geen directe financiële implicaties zijn verbonden aan het kennisnemen van de reactie van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Rekenkamercommissie Reactienota College Conclusies Aanbevelingen Onderzoek Uitgangspunten Franekeradeel ReflecterenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Verkoop aandelen Enexis
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de aandelen in Enexis te verkopen. Dit besluit moet formeel voor 1 oktober aan Enexis worden doorgegeven. De verkoopopbrengst, geschat op ongeveer € 801.224, zou worden toegevoegd aan een nieuw op te richten reserve voor bochtverbreding. De aandelenverkoop is mogelijk omdat Enexis geen netwerk of klanten meer heeft in Friesland en Flevoland. De transactie zou eind december 2016 plaatsvinden. De gemeenteraad moet nog beslissen over het instellen van de reserve en het toewijzen van de opbrengst. De financiële effecten en details van de verkoop zijn al in de voorjaarsnota genoemd.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de oandielen yn Enexis te ferkeapjen. Dit beslút moat formeel foar 1 oktober oan Enexis trochjûn wurde. De ferkeapopbringst, skat op sawat € 801.224, soe tafoege wurde oan in nij op te rjochtsjen reserve foar bochtferbreding. De oandielenferkeap is mooglik om't Enexis gjin netwurk of klanten mear hat yn Fryslân en Flevolân. De transaksje soe ein desimber 2016 plakfine. De gemeenteried moat noch beslute oer it ynstellen fan de reserve en it tawizen fan de opbringst. De finansjele effekten en details fan de ferkeap binne al yn de foarjiersnota neamd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Verkoop Aandelen Enexis
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop van Aandelen Enexis" door de gemeente Franekeradeel. Het college heeft besloten de aandelen van Enexis te verkopen, aangezien Enexis geen energienetwerk of klanten meer heeft in Friesland en Flevoland. De verkoopopbrengst van € 801.224 wordt toegevoegd aan een nieuw in te stellen reserve voor bochtverbreding. De formele transactie moet voor 1 oktober 2016 aan Enexis worden doorgegeven, en de daadwerkelijke verkoop vindt eind december 2016 plaats.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de achtergrondinformatie, financiële details, en de noodzaak van het besluit. Echter, er is weinig detail over de specifieke noodzaak en planning van de bochtverbreding.
Rol van de Raad:
De raad moet formeel kennisnemen van de verkoop en instemmen met het instellen van de nieuwe reserve voor bochtverbreding. De raad heeft de bevoegdheid om reserves in te stellen en te muteren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verkoop van de aandelen en de bestemming van de opbrengst. Er kan discussie zijn over de prioriteit van de bochtverbreding als bestemming voor de opbrengst.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële opbrengst en bestemming. Het is tijdgebonden met een deadline voor de formele mededeling aan Enexis. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het is niet volledig SMART omdat de relevantie en tijdsgebondenheid van de bochtverbreding niet worden besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de verkoop en akkoord te gaan met het instellen van de reserve voor bochtverbreding.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het is een financieel en administratief besluit zonder directe betrokkenheid van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De verkoop van de aandelen levert € 801.224 op, die wordt toegevoegd aan de reserve voor bochtverbreding. De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven, inclusief de afboeking van de boekwaarde en de aflossing van de aandeelhouderslening. De dekking voor de bochtverbreding is hiermee geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aandelen Enexis Verkoopopbrengst Reserve bochtverbreding Franekeradeel Wethouder T. Twerda Voorjaarsnota Aandeelhouderslening Statutenwijziging Waardebepaling DividendcorrectieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.5 Controleprotocol
Gemeenteraad Franekeradeel Overweegt Nieuw Controleprotocol voor Accountant
De gemeenteraad van Franekeradeel staat op het punt om een vernieuwd controleprotocol vast te stellen dat de richtlijnen voor de accountantscontrole van de jaarrekening aanscherpt. Het doel is om de accountant efficiënter te laten werken zonder onnodige werkzaamheden. De besluitvorming vindt plaats op 16 augustus 2016.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om het controleprotocol 2016 (versie 11.0) vast te stellen. Dit protocol dient als basis voor de opdrachtverstrekking aan de accountant en bevat richtlijnen voor de controle van de jaarrekening. Het nieuwe protocol bevat enkele tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader. Het doel is om de accountant gerichter te laten werken zonder overbodige werkzaamheden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel. De besluitvorming hierover staat gepland voor de raadsvergadering op 16 augustus 2016.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Oerwaget Nij Kontroleprotokol foar Rekkenkundige
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel stiet op it punt om in fernijd kontrôleprotokol fêst te stellen dat de rjochtlinen foar de akkountantskontrôle fan de jierrekken oanskerpet. It doel is om de akkountant effisjinter wurkje te litten sûnder oerstallige wurksumheden. De beslútfoarming fynt plak op 16 augustus 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om it kontrôleprotokol 2016 (ferzje 11.0) fêst te stellen. Dit protokol tsjinnet as basis foar de opdrachtferliening oan de akkountant en befettet rjochtlinen foar de kontrôle fan de jierrekken. It nije protokol befettet inkele tekstuele oanpassingen en in aktualisearre noarmekader. It doel is om de akkountant rjochter te litten wurkjen sûnder oerstallige wurksumheden. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dit foarstel. De beslútfoarming hjir oer stiet pland foar de riedsgearkomste op 16 augustus 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Controleprotocol 2016". Het doel is om de gemeenteraad opdracht te laten geven aan de accountant op basis van dit protocol. Het controleprotocol 2016 (versie 11.0) bevat tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader en bijlage over Sisa-verantwoording ten opzichte van de vorige versie uit 2015. Het voorstel vraagt de raad om het controleprotocol 2016 vast te stellen, zodat de accountant gerichter kan werken en er geen overbodige werkzaamheden plaatsvinden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke richtlijnen en een normenkader voor de accountant. Er zijn geen kanttekeningen of financiële consequenties vermeld, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel benadrukt.
Rol van de raad:
De raad moet het controleprotocol 2016 vaststellen, wat de opdrachtverstrekking aan de accountant formaliseert.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief en technisch van aard is. De raad moet echter beslissen of de voorgestelde wijzigingen en actualisaties voldoende zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de opdrachtverstrekking aan de accountant. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het controlejaar 2016. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol 2016 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en verantwoording.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat betekent dat er geen extra kosten of budgetaanpassingen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol 2016 Accountant Normenkader Rechtmatigheidsverklaring Getrouwheidsverklaring Financiële beheershandelingen Bado (Besluit accountantscontrole decentrale overheden) Sisa verantwoording Goedkeurings- en rapporteringstoleranties Jaarrekening 2016Verfijning van de zoekopdracht:
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
Agendapunt 006.6 Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0080: realisatie van twee pluimveestallen met uitloop Pietersbierum
Samenvatting
De heer Van der Meer vraagt een omgevingsvergunning aan voor het bouwen van twee vleeskuikenstallen met uitloop en een warmtewisselaar in Pietersbierum. Deze aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Burgemeester en wethouders kunnen de vergunning alleen verlenen als de gemeenteraad geen bezwaren heeft. De raad heeft eerder een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgegeven. Tijdens de inzageperiode zijn drie zienswijzen ontvangen, waarvan één heeft geleid tot een aanpassing van de vergunning. Het project voldoet aan de ruimtelijke ordening en de voorwaarden voor uitbreiding van intensieve veehouderijen. Het college vraagt de raad om de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat de vergunning verleend kan worden.
Samenvatting
De hear Van der Meer freget in omjouwingsfergunning oan foar it bouwen fan twa fleiskuikenstâlen mei útloop en in waarmtewikseler yn Pietersbierum. Dizze oanfraach is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", wêrtroch in Waboprojektbeslút nedich is. Boargemaster en wethâlders kinne de fergunning allinnich ferliene as de gemeenteried gjin beswieren hat. De ried hat earder in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôfjoege. Tidens de ynsjochperioade binne trije ynsjoggen ûntfongen, wêrfan ien laat hat ta in oanpassing fan de fergunning. It projekt foldocht oan de romtlike oarder en de betingsten foar útwreiding fan yntinsive feefoarrieden. It kolleezje freget de ried om de definitive ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan, sadat de fergunning ferliend wurde kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0080 Het realiseren van twee pluimveestallen met uitloop Hearewei 19 Pietersbierum." Het voorstel betreft de aanvraag van de heer Van der Meer voor een omgevingsvergunning om twee vleeskuikenstallen met uitloop en warmtewisselaar te bouwen. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013" en vereist een Waboprojectbesluit. De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, zodat het college de vergunning kan verlenen. Drie zienswijzen zijn ontvangen, waarvan één leidde tot een aanpassing van de vergunning. Het project is in lijn met ruimtelijke ordening en beleid voor intensieve veehouderijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de aanvraag, de juridische context, de zienswijzen en de aanpassingen die zijn gedaan. Echter, er is weinig detail over de inhoud van de zienswijzen en de specifieke aanpassing die is gemaakt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Dit is noodzakelijk voor het college om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van intensieve veehouderij op deze locatie steunt, rekening houdend met de ontvangen zienswijzen en de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de aanpassing naar aanleiding van de zienswijzen zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft, waarmee de vergunning kan worden verleend.
Participatie:
Er is een openbare voorbereidingsprocedure gevolgd, en er zijn zienswijzen ontvangen en deels verwerkt. Dit wijst op enige mate van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag. Er worden verder geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Pluimveestallen Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Waboprojectbesluit Zienswijzen Ruimtelijke ordening Intensieve veehouderij Warmtewisselaar Provincie Fryslân Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 Reactienota wijkvisie Schalsumerplan
Samenvatting
De wijkraad van het Schalsumerplan heeft een wijkvisie ingediend bij de gemeente Franekeradeel. Het college heeft een reactienota opgesteld die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De raad kan ervoor kiezen om geen wensen of bedenkingen te uiten over deze reactienota. De wijkvisie en de reactienota zullen samen dienen als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in de wijk. De reactienota wordt binnenkort besproken met de wijkraad, waarna afspraken worden gemaakt over de uitvoering van projecten. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel en het proces is een voorbeeld van burgerparticipatie. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over het voorstel.
Samenvatting
De wykried fan it Skalsumerplan hat in wykfyzje yntsjinne by de gemeente Frjentsjerteradiel. It kolleezje hat in reaksjenota opsteld dy't oan de gemeenteried foarlein wurdt. De ried kin derfoar kieze om gjin winsken of beswieren te uterjen oer dizze reaksjenota. De wykfyzje en de reaksjenota sille tegearre tsjinje as liedraad foar takomstige plannen en projekten yn de wyk. De reaksjenota wurdt gau besprutsen mei de wykried, dêrnei wurde ôfspraken makke oer de útfiering fan projekten. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel en it proses is in foarbyld fan boargerpartisipaasje. De gemeenteried moat noch in beslút nimme oer it foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactienota Wijkvisie Schalsumerplan." Het voorstel betreft de wijkvisie die door de wijkraad van het Schalsumerplan aan de gemeente is aangeboden. Het college heeft een reactienota opgesteld die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten over deze reactienota. De wijkvisie en de reactienota dienen als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in de wijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de procedure, de betrokken partijen, en de rol van de raad. Er zijn geen financiële consequenties en duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de reactienota te beoordelen en te beslissen of er wensen of bedenkingen zijn. In dit geval wordt voorgesteld om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de reactienota zonder verdere wensen of bedenkingen. Dit impliceert vertrouwen in de visie en de voorgestelde aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet wensen en bedenkingen te uiten over de reactienota. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is sprake van vergaande burgerparticipatie, aangezien de wijkraad samen met de inwoners de wijkvisie heeft opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel. Eventuele projecten kunnen subsidie aanvragen bij het Dorps- en Wijkvisiefonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schalsumerplan Wijkvisie Reactienota Wijkraad Tunnelvisie Burgerparticipatie Gemeente Franekeradeel Projecten Dorps- en Wijkvisiefonds GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie verkrijgen duidelijkheid grondwateroverlast
Samenvatting: De motie, ingediend door D66 en GroenLinks, vraagt het college om een praktisch onderzoek te starten naar grondwateroverlast in het Schalsumerplan of andere getroffen wijken. Dit onderzoek moet plaatsvinden van november 2016 tot april 2017 en heeft als doel de onduidelijkheid over de aard en omvang van het probleem weg te nemen. De motie benadrukt de negatieve gevolgen van grondwateroverlast voor de volksgezondheid en het belang van bewonersparticipatie. Het stelt voor om bewoners actief te betrekken bij het onderzoek door hen schimmelvorming te laten documenteren en grondwaterstanden te meten, in plaats van een extern adviesbureau in te schakelen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de aanleiding, het probleem en de voorgestelde oplossing duidelijk beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe de gegevens van bewoners zullen worden verzameld en geanalyseerd.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten beslissen of ze het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een bewonersgericht onderzoek of het inschakelen van professionele adviesbureaus. Daarnaast moeten ze prioriteit geven aan volksgezondheid en participatie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder professionele ondersteuning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van bewonersparticipatie zonder professionele begeleiding kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het voorgestelde onderzoek uit te voeren met actieve bewonersparticipatie.
Participatie
Het voorstel benadrukt bewonersparticipatie door hen actief te betrekken bij het onderzoek naar grondwateroverlast.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het aanpakken van grondwateroverlast kan bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd. Het voorstel suggereert dat kosten worden bespaard door bewoners in te schakelen in plaats van een adviesbureau, maar er is geen duidelijk plan voor de dekking van eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondwateroverlast Schalsumerplan Bewonersparticipatie Volksgezondheid CARA-klachten Wetterskip Fryslân Peilbuizen Praktisch onderzoek Schimmelvorming AdviesbureauVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.2 Speeltuinbeleid
Gemeente Franekeradeel overweegt speeltuinbeleid te vernieuwen
In de gemeente Franekeradeel wordt druk gedebatteerd over een nieuw speeltuinbeleid dat zich richt op veilige en toegankelijke speelvoorzieningen voor kinderen van 2 tot 16 jaar. Het voorstel, dat burgerparticipatie en maatwerk per dorp en wijk centraal stelt, stuit op gemengde reacties binnen de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 22 september 2016 stond het vernieuwde speeltuinbeleid van de gemeente Franekeradeel centraal. Het voorstel, beschreven in de beleidsbrief 'Maatwerk door Samenspel', beoogt veilige en kwalitatief hoogwaardige speelvoorzieningen te bieden die aansluiten bij de behoeften van de lokale gemeenschappen. De uitvoering van het beleid zal plaatsvinden binnen de bestaande financiële kaders, met een jaarlijks budget van € 53.235.
De discussie werd aangezwengeld door een amendement van de ChristenUnie en GroenLinks, dat pleitte voor meer aandacht voor kinderen met een beperking en de mogelijkheid om fitnessapparatuur voor ouderen te plaatsen. "Het speeltuinbeleid is een samenspel tussen de gemeente en de dorpen of wijken," benadrukte mevrouw Bloem van de ChristenUnie. "We willen eigentijdse speelvoorzieningen die toegankelijk zijn voor iedereen."
Hoewel het amendement sympathiek werd genoemd, waren er ook kritische geluiden. De fractie van Gemeentebelang vroeg zich af wat de meerwaarde was, aangezien er volgens hen al sprake is van gelijke toegankelijkheid. "Laat het over aan de dorpen en wijken als het om de exacte invulling gaat," stelde de heer Van der Vaart.
De motie van de FNP om speeltuinen rookvrij te maken, kreeg eveneens gemengde reacties. "Het is belangrijk dat speeltuinen toegankelijk zijn voor iedereen," zei de heer Corporaal van het CDA. "Maar laten we het aan de wijkverenigingen zelf over."
Wethouder DP benadrukte het belang van maatwerk en burgerparticipatie. "De essentie van het speeltuinbeleid is dat de wijk bepaalt wat er komt," aldus de wethouder. "We kunnen de wijk attenderen op toegankelijkheid voor kinderen met een beperking, maar het opleggen van verplichtingen gaat ons te ver."
Uiteindelijk werd het amendement verworpen met 7 stemmen voor en 10 tegen. Het voorstel van het college om de beleidsbrief vast te stellen, werd met algemene stemmen aangenomen. De motie van de FNP werd eveneens verworpen met 6 stemmen voor en 11 tegen.
Het debat toont aan dat er binnen de gemeenteraad verschillende visies bestaan over hoe het speeltuinbeleid vormgegeven moet worden. De komende tijd zal moeten blijken hoe de gemeente Franekeradeel deze uitdaging aangaat en of er ruimte is voor verdere aanpassingen in het beleid.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt het speeltuinbeleid te vernieuwen. Het doel is om veilige en kwalitatief goede speelvoorzieningen te bieden voor kinderen van 2 tot 16 jaar, die aansluiten bij de behoeften van de lokale gemeenschappen. Het nieuwe beleid richt zich op burgerparticipatie en maatwerk per dorp en wijk. Er is een voorstel om in te stemmen met de beleidsbrief 'maatwerk door samenspel', die de vernieuwingen beschrijft. De uitvoering zal plaatsvinden binnen de bestaande financiële kaders, met een jaarlijks budget van € 53.235. De federaties van dorps- en buurtbelangen worden geïnformeerd over de plannen. Het besluit over het nieuwe beleid ligt nog in de toekomst.
Gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget boarterstúnbelied te fernijen
Yn de gemeente Frjentsjerteradiel wurdt drok debatearre oer in nij boarterstúnbelied dat him rjochtet op feilige en tagonklike boartersfoarsjennings foar bern fan 2 oant 16 jier. It foarstel, dat boargerpartisipaasje en maatwurk per doarp en wyk sintraal stelt, stjit op mingde reaksjes binnen de gemeenteried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 22 septimber 2016 stie it fernijde boarterstúnbelied fan de gemeente Frjentsjerteradiel sintraal. It foarstel, beskreaun yn de beliedsbrief 'Maatwurk troch Gearspul', is rjochte op it bieden fan feilige en kwalitatyf heechweardige boarterstúnfoarsjennings dy't oanslute by de behoeften fan de lokale mienskippen. De útfiering fan it belied sil plakfine binnen de besteande finansjele kaders, mei in jierliks budzjet fan € 53.235.
De diskusje waard oanfitere troch in amendemint fan de ChristenUnie en GrienLinks, dat pleite foar mear omtinken foar bern mei in beheining en de mooglikheid om fitnessapparatuer foar âlderein te pleatsen. "It boarterstúnbelied is in gearspul tusken de gemeente en de doarpen of wykken," beklamme frou Bloem fan de ChristenUnie. "Wy wolle eigentiidske boarterstúnfoarsjennings dy't tagonklik binne foar elkenien."
Hoewol't it amendemint sympatyk neamd waard, wiene der ek krityske lûden. De fraksje fan Gemeentebelang frege him ôf wat de mearwearde wie, om't der neffens harren al sprake is fan gelikense tagonklikheid. "Lit it oer oan de doarpen en wykken as it giet om de krekte ynfolling," stelde de hear Van der Vaart.
De moasje fan de FNP om boarterstunen reekfrij te meitsjen, krige ek mingde reaksjes. "It is wichtich dat boarterstunen tagonklik binne foar elkenien," sei de hear Corporaal fan it CDA. "Mar litte wy it oan de wykferienings sels oer."
Wethâlder DP beklamme it belang fan maatwurk en boargerpartisipaasje. "De essinsje fan it boarterstúnbelied is dat de wyk bepaalt wat der komt," aldus de wethâlder. "Wy kinne de wyk attindearje op tagonklikheid foar bern mei in beheining, mar it oplegjen fan ferplichtingen giet ús te fier."
Uteinlik waard it amendemint ôfwiisd mei 7 stimmen foar en 10 tsjin. It foarstel fan it kolleezje om de beliedsbrief fêst te stellen, waard mei algemiene stimmen oannommen. De moasje fan de FNP waard ek ôfwiisd mei 6 stimmen foar en 11 tsjin.
It debat toant oan dat der binnen de gemeenteried ferskillende fisys besteane oer hoe't it boarterstúnbelied foarmjûn wurde moat. De kommende tiid sil blike moatte hoe't de gemeente Frjentsjerteradiel dizze útdaging oangiet en oft der romte is foar fierdere oanpassingen yn it belied.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget it boarterstúnbelied te fernijen. It doel is om feilige en kwalitatyf goede boartersfoarsjennings te bieden foar bern fan 2 oant 16 jier, dy't oanslute by de behoeften fan de lokale mienskippen. It nije belied rjochtet him op boargerpartisipaasje en maatwurk per doarp en wyk. Der is in foarstel om yn te stimmen mei de beliedsbrief 'maatwurk troch gearspul', dy't de fernijings beskriuwt. De útfiering sil plakfine binnen de besteande finansjele kaders, mei in jierliks budzjet fan € 53.235. De federaasjes fan doarps- en buertbelangen wurde ynformearre oer de plannen. It beslút oer it nije belied leit noch yn de takomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Speeltuinbeleid" van de gemeente Franekeradeel. Het doel is om het verouderde speeltuinbeleid te vernieuwen, zoals eerder aangegeven in de 'notitie stand van zaken jeugdbeleid' van 15 oktober 2015. De beleidsbrief "maatwerk door samenspel" richt zich op burgerparticipatie om kwalitatief goede en veilige speelvoorzieningen te realiseren voor kinderen van 2-16 jaar, passend bij de behoeften van dorpen en wijken. Het beleid is bedoeld voor een periode van twee jaar of langer, afhankelijk van de realisatie van het speeltuinbeleid voor de nieuwe gemeente Waadhoeke.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor het beleid, een aanpak op basis van een vervangingskalender, en financiële informatie. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe burgerparticipatie concreet vorm krijgt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het nieuwe speeltuinbeleid vast te stellen. Het is hun rol om in te stemmen met de beleidsbrief en toezicht te houden op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het voorgestelde beleid en de mate waarin zij burgerparticipatie willen bevorderen en integreren in het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor burgerparticipatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie wordt als "niet van toepassing" genoemd, wat tegenstrijdig is met de focus op burgerparticipatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de beleidsbrief "maatwerk door samenspel".
Participatie:
Hoewel het beleid inzet op burgerparticipatie, wordt in de sectie over participatie vermeld dat het "niet van toepassing" is, wat verwarrend is en nadere toelichting behoeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als "niet van toepassing" beschouwd in het voorstel, wat suggereert dat het geen prioriteit heeft binnen dit beleid.
Financiële Gevolgen:
De uitvoering van het beleid vindt plaats binnen de huidige financiële kaders, met een jaarlijks budget van € 53.235. Er is ook een voorziening voor groot onderhoud en vervangingen. Het voorstel geeft aan dat de financiële dekking binnen de bestaande budgetten valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinbeleid Beleidsbrief Burgerparticipatie Speelvoorzieningen Jeugdbeleid Vervangingskalender Franeker Doelgroep 2-16 jaar Dorpsbelangen FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Raadsvergadering 22 september 2016 - Onderwerp: Speeltuinbeleid
Samenvatting: Het amendement stelt voor om de beleidsbrief over speeltuinbeleid aan te passen om inclusiviteit en toegankelijkheid te bevorderen. Het benadrukt de noodzaak om speelvoorzieningen toegankelijk te maken voor kinderen met een beperking, in lijn met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Daarnaast wordt voorgesteld om wijk- en buurtverenigingen te informeren over de mogelijkheid om fitnesstoestellen in speeltuinen te plaatsen, zodat ook volwassenen en ouderen kunnen profiteren van de faciliteiten. Het amendement streeft naar een inclusieve benadering zonder afbreuk te doen aan de wensen van de lokale gemeenschap.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn focus op toegankelijkheid en inclusiviteit, maar mist specifieke details over de implementatie en financiering van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en besluiten of het wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van beleid dat inclusiviteit en toegankelijkheid bevordert.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan inclusiviteit en toegankelijkheid in speeltuinbeleid, en of ze bereid zijn om mogelijk extra middelen vrij te maken voor de implementatie van deze maatregelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen, tijdsgebonden elementen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het amendement willen aannemen en de beleidsbrief willen aanpassen om de voorgestelde inclusieve maatregelen op te nemen.
Participatie
Het voorstel moedigt participatie aan door wijk- en buurtverenigingen te betrekken bij de beslissing om fitnesstoestellen te plaatsen, maar er is geen uitgebreide participatiestrategie beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van beweging en gezondheid kan indirect bijdragen aan duurzame gemeenschappen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het amendement. Er is geen informatie over hoe de kosten voor de aanpassingen en eventuele nieuwe voorzieningen gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinbeleid Kinderen met een beperking Toegankelijkheid VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap Fitnesstoestellen Beleidsbrief Gelijke mate van toegankelijkheid Voorzieningen Bewegen in de buitenlucht Wijk- en buurtverenigingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Belied Boarterstûnen" en is ingediend door de FNP-fractie. Het richt zich op het bevorderen van rookvrije speeltuinen binnen de gemeente. Het voorstel constateert dat er momenteel geen beleid is om speeltuinen rookvrij te maken, ondanks dat 77% van de Nederlanders, inclusief een meerderheid van de rokers, voorstander is van rookvrije speeltuinen. Het Longfonds biedt een stappenplan en gratis materialen aan om speeltuinen rookvrij te maken. Het voorstel roept het college op om dit initiatief onder de aandacht te brengen bij wijk- en dorpsverenigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige situatie schetst, de publieke steun benadrukt en een concreet actiepunt voorstelt. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en monitoring van het beleid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten of het college moet worden opgeroepen om het initiatief van het Longfonds te promoten bij lokale verenigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om rookvrije speeltuinen te bevorderen en of zij dit via vrijwillige participatie van wijk- en dorpsverenigingen willen realiseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een duidelijk plan voor realisatie en evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om het initiatief van het Longfonds te promoten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door wijk- en dorpsverenigingen, maar laat de daadwerkelijke uitvoering en verantwoordelijkheid bij hen liggen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel een rookvrije omgeving bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Het lijkt te vertrouwen op de gratis materialen van het Longfonds en vrijwillige inzet van lokale verenigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reekfrije boarterstûnen Longfonds Bern Sûne en feilige omjouwing TNS NIPO ûndersyk Reekfrij ynformaasjeboerd Wyk- en doarpsferieningen Draachflak Frijwillige basis KWF (Kankerbestrijding)Verfijning van de zoekopdracht:
S.h. Van Der Vaart
M.g.m. De Bok
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
S.h. Van Der Vaart
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
S.h. Van Der Vaart
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
D. Bloem
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
T.h. Corporaal
C. De Pee
Onbekende spreker
Agendapunt 007.3 Begrotingswijzigingen nr. 36e t/m 44e
Gemeenteraad Franekeradeel: Dialoog Over Grondwaterproblematiek Zet Voorstel Opnieuw Op De Agenda
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft tijdens de laatste vergadering gedebatteerd over de aanpassing van de begroting voor 2016 en een motie over de grondwaterproblematiek in de gemeente. Hoewel de begrotingswijzigingen zonder bezwaar werden aangenomen, leidde de motie tot een levendige discussie over de aanpak van grondwateroverlast.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel om de begroting voor 2016 aan te passen op basis van meerdere wijzigingen, waaronder de CAO-verhoging en de verkoop van aandelen, zonder tegenstand aangenomen. De 44e wijziging, een administratieve aanpassing, werd slechts ter kennisgeving aangenomen. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn in bijlagen opgenomen en wachten op goedkeuring door de Gedeputeerde Staten van Fryslân.
Het debat kreeg echter een andere wending toen de heer Geldof, namens D66 en GroenLinks, een motie indiende over de grondwaterproblematiek in de gemeente. "Het is emotie, speelt een rol," benadrukte Geldof, verwijzend naar de zorgen van bewoners over hoge grondwaterstanden, vooral in het Schalsumerplan. Hij stelde voor om een praktisch onderzoek te initiëren om de aard en omvang van het probleem te verduidelijken.
Wethouder De P. erkende het probleem en stelde voor om met betrokken partijen, zoals het Wetterskip en de wijkvereniging, om tafel te gaan. "Laten we het probleem definiëren en met elkaar bepalen welke kanten we opgaan," stelde ze voor. Dit voorstel kreeg brede steun van de andere fracties, waaronder het CDA en de VVD, die het belang van een gezamenlijke aanpak benadrukten.
De motie van D66 en GroenLinks werd uiteindelijk ingetrokken, nadat Geldof erkende dat de context door de discussie was veranderd. "De context waarin ik deze motie heb ingediend, was er geen dialoog over deze problematiek en nu hoor ik opeens allemaal suggesties om wel tot die dialoog te komen," verklaarde hij.
De vergadering werd afgesloten met de uitnodiging aan de raadsleden om deel te nemen aan de Friese Dorpentop op 5 november, waarbij de heer Ouderkerken en de heer Wijkhuis als vertegenwoordigers werden geloot.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting voor 2016 aan te passen. Dit zou gebeuren op basis van de 36e tot en met de 43e wijziging, die verschillende financiële aanpassingen omvatten, zoals de CAO-verhoging en de verkoop van aandelen. Daarnaast zou de 44e wijziging alleen ter kennisgeving worden aangenomen, omdat het een administratieve aanpassing betreft. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd. Er zijn geen bezwaren tegen het voorstel en de financiële gevolgen zijn in bijlagen opgenomen.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel: Dialooch Oer Grûnwetterproblematyk Set Foarstel Op 'e Nije Op 'e Aginda
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat tidens de lêste gearkomste debatearre oer de oanpassing fan de begrutting foar 2016 en in moasje oer de grûnwetterproblematyk yn de gemeente. Hoewol't de begruttingswizigingen sûnder beswier oannommen waarden, late de moasje ta in libbene diskusje oer de oanpak fan grûnwetteroerlêst.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomste waard it foarstel om de begrutting foar 2016 oan te passen op basis fan meardere wizigingen, wêrûnder de CAO-ferheging en de ferkeap fan oandielen, sûnder tsjinstân oannommen. De 44e wiziging, in bestjoerlike oanpassing, waard allinnich foar kennisjouwing oannommen. De finansjele gefolgen fan dizze wizigingen binne yn bylagen opnommen en wachtsje op goedkarring troch de Deputearre Steaten fan Fryslân.
It debat krige lykwols in oare draai doe't de hear Geldof, nammens D66 en GrienLinks, in moasje yntsjinne oer de grûnwetterproblematyk yn de gemeente. "It is emoasje, spilet in rol," beklamme Geldof, wize op de soargen fan bewenners oer hege grûnwetterstannen, benammen yn it Skalsumerplan. Hy stelde foar om in praktysk ûndersyk te begjinnen om de aard en omfang fan it probleem te ferduidelikjen.
Wethâlder De P. erkende it probleem en stelde foar om mei belutsen partijen, lykas it Wetterskip en de wykferiening, om tafel te gean. "Lit ús it probleem definiearje en mei-inoar bepale hokker kanten wy op geane," stelde se foar. Dit foarstel krige brede stipe fan de oare fraksjes, wêrûnder it CDA en de VVD, dy't it belang fan in mienskiplike oanpak beklamme.
De moasje fan D66 en GrienLinks waard úteinlik ynlutsen, nei't Geldof erkende dat de kontekst troch de diskusje feroare wie. "De kontekst wêryn ik dizze moasje yntsjinne haw, wie der gjin dialooch oer dizze problematyk en no hear ik ynienen allegear suggestjes om wol ta dy dialooch te kommen," ferklearre hy.
De gearkomste waard ôfsletten mei de útnûging oan de riedsleden om diel te nimmen oan de Fryske Doarpetop op 5 novimber, wêrby't de hear Ouderkerken en de hear Wykhûs as fertsjintwurdigers lotte waarden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting foar 2016 oan te passen. Dit soe barre op basis fan de 36e oant en mei de 43e wiziging, dy't ferskate finansjele oanpassingen omfetsje, lykas de CAO-ferheging en de ferkeap fan oandielen. Dêrneist soe de 44e wiziging allinnich foar kennisjouwing oannommen wurde, om't it in bestjoerlike oanpassing is. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigingen trochfierd wurde. Der binne gjin beswieren tsjin it foarstel en de finansjele gefolgen binne yn bylagen opnommen.