16-02-2017 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda van 16 februari 2017
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 5.a Instellen voorziening baggeren
Gemeente Franekeradeel overweegt nieuwe wateronderhoudsvoorziening
De gemeente Franekeradeel heeft een voorstel ingediend om een speciale voorziening te creëren voor het onderhoud van stedelijk water. Dit initiatief komt voort uit een overeenkomst met Wetterskip Fryslân, waarbij de gemeente het onderhoud blijft uitvoeren in ruil voor een jaarlijkse vergoeding. Het doel is om het achterstallig onderhoud voor eind 2025 weg te werken. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden er echter veel vragen gesteld over de haalbaarheid en de financiële dekking van het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat op het gemeentehuis van Franekeradeel werd het voorstel om een voorziening voor stedelijk wateronderhoud in te stellen, uitvoerig besproken. De gemeente heeft tot nu toe zelf het onderhoud van het stedelijk water uitgevoerd, ondanks dat de Waterwet het beheer en onderhoud bij de waterschappen legt. Met de nieuwe voorziening wil de gemeente de jaarlijkse bijdrage van Wetterskip Fryslân gebruiken om 50% van de kosten voor het achterstallig onderhoud te dekken.
CDA-raadslid de heer Wijkhuis uitte zijn zorgen over de financiële dekking van het voorstel. "Wij hebben de veronderstelling dat de dekking voor de bijdrage aan het Wetterskip met dit voorstel nog niet waterdicht is," stelde hij. Hij vroeg zich af hoe de gemeente dit probleem denkt op te lossen en of partnergemeenten voor een soortgelijke constructie kiezen.
De heer Vollema van de FNP vroeg zich af of het voorstel een tijdelijke maatregel is of dat er een structurele oplossing wordt gezocht. "Is dit een tijdelijke maatregel of blijft het een structurele oplossing?" vroeg hij zich af.
D66-raadslid de heer Geldhof bracht een ander punt naar voren: "De bewoners hebben gedurende 22 jaar dubbel betaald," stelde hij. Hij legde uit dat inwoners zowel waterschapslasten als gemeentelijke lasten hebben betaald voor het waterbeheer, wat volgens hem een som van 3,5 miljoen euro aan dubbele betalingen opleverde.
VVD-raadslid mevrouw Osinger vroeg zich af of het uitstellen van het wegwerken van het achterstallig onderhoud tot 2025 de kosten zou verhogen. "Lang wachten met het wegwerken van achterstallig onderhoud maakt het meestal duurder," merkte ze op.
Wethouder Bekema reageerde op de vragen en benadrukte dat de gemeente alles in het werk zal stellen om de kosten binnen de gestelde termijn te beheersen. "Wij hopen dat we door het bij een bedrijf onder te brengen, prijsvoordelen kunnen realiseren," aldus Bekema. Hij erkende dat er nog veel onduidelijkheden zijn, zoals de mate van vervuiling en de diepte van het baggeren, die in de evaluatie van 2019 zullen worden meegenomen.
Het debat eindigde met de toezegging van D66 om op 2 maart met een motie te komen, waarin zij het voorstel als bespreekstuk willen meenemen naar de raadsvergadering. De wethouder gaf aan open te staan voor verdere gesprekken om de zorgen van de raadsleden te adresseren.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een voorziening in te stellen voor het onderhoud van stedelijk water. Volgens de Waterwet ligt het beheer en onderhoud van water bij de waterschappen, maar de gemeente heeft dit tot nu toe zelf gedaan. Er is een overeenkomst met Wetterskip Fryslân waarin is afgesproken dat de gemeente het onderhoud blijft uitvoeren en hiervoor een jaarlijkse vergoeding ontvangt. Het achterstallig onderhoud moet voor eind 2025 zijn weggewerkt. De gemeente stelt voor om een voorziening te creëren waarin de jaarlijkse bijdrage van Wetterskip Fryslân wordt gestort. Dit geld kan dan worden gebruikt om 50% van de kosten voor het achterstallig onderhoud te dekken. Jaarlijks wordt het eventuele restant van de onderhoudskosten overgeboekt naar deze voorziening. Er moeten nog concrete afspraken worden gemaakt over de uitvoering van het onderhoud. De evaluatie van de overeenkomst staat gepland voor 2019.
Gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget nije wetterûnderhâldsfoarsjenning
De gemeente Frjentsjerteradiel hat in foarstel yntsjinne om in spesjale foarsjenning te kreëarjen foar it ûnderhâld fan stedlik wetter. Dit inisjatyf komt fuort út in oerienkomst mei Wetterskip Fryslân, wêrby't de gemeente it ûnderhâld útfiert yn ruil foar in jierlikse fergoeding. It doel is om it efterstallich ûnderhâld foar ein 2025 fuort te wurkjen. Under in resint debat yn de gemeenteried waarden lykwols in protte fragen steld oer de helberens en de finansjele dekking fan it foarstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat op it gemeentehûs fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel om in foarsjenning foar stedlik wetterûnderhâld yn te stellen, útwreide besprutsen. De gemeente hat oant no ta sels it ûnderhâld fan it stedlik wetter útfierd, nettsjinsteande dat de Wetterwet it behear en ûnderhâld by de wetterskippen leit. Mei de nije foarsjenning wol de gemeente de jierlikse bydrage fan Wetterskip Fryslân brûke om 50% fan de kosten foar it efterstallich ûnderhâld te dekken.
CDA-riedslid de hear Wykhûs útspruts syn soargen oer de finansjele dekking fan it foarstel. "Wy hawwe de ferûnderstelling dat de dekking foar de bydrage oan it Wetterskip mei dit foarstel noch net wetterdicht is," stelde er. Hy frege him ôf hoe't de gemeente dit probleem tinkt op te lossen en oft partnergemeenten foar in soartgelikense konstruksje kieze.
De hear Follema fan de FNP frege him ôf oft it foarstel in tydlike maatregel is of dat der in strukturele oplossing socht wurdt. "Is dit in tydlike maatregel of bliuwt it in strukturele oplossing?" frege er him ôf.
D66-riedslid de hear Geldhof brocht in oar punt nei foaren: "De bewenners hawwe gedurende 22 jier dûbel betelle," stelde er. Hy lei út dat ynwenners sawol wetterskipslasten as gemeentlike lasten betelle hawwe foar it wetterbehear, wat neffens him in som fan 3,5 miljoen euro oan dûbele betellingen oplevere.
VVD-riedslid frou Osinger frege har ôf oft it útstellen fan it fuortwurkjen fan it efterstallich ûnderhâld oant 2025 de kosten ferheegje soe. "Lang wachtsje mei it fuortwurkjen fan efterstallich ûnderhâld makket it meastal djoerder," merkte se op.
Wethâlder Bekema reagearre op de fragen en beklamme dat de gemeente alles yn it wurk stelle sil om de kosten binnen de stelde termyn te behearskjen. "Wy hoopje dat wy troch it by in bedriuw ûnder te bringen, priisfoardielen realisearje kinne," aldus Bekema. Hy erkende dat der noch in protte ûndúdlikheden binne, lykas de mjitte fan fersmoarging en de djipte fan it baggerjen, dy't yn de evaluaasje fan 2019 meinommen wurde sille.
It debat einige mei de tasizzing fan D66 om op 2 maart mei in moasje te kommen, wêryn sy it foarstel as bespreekstik meinimme wolle nei de riedsgearkomste. De wethâlder joech oan iepen te stean foar fierdere petearen om de soargen fan de riedsleden te adresseren.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in foarsjenning yn te stellen foar it ûnderhâld fan stedlik wetter. Neffens de Wetterwet leit it behear en ûnderhâld fan wetter by de wetterskippen, mar de gemeente hat dit oant no ta sels dien. Der is in oerienkomst mei Wetterskip Fryslân wêryn ôfpraat is dat de gemeente it ûnderhâld bliuwt útfieren en hjirfoar in jierlikse fergoeding ûntfangt. It efterstallich ûnderhâld moat foar ein 2025 fuortwurke wêze. De gemeente stelt foar om in foarsjenning te kreëarjen wêryn de jierlikse bydrage fan Wetterskip Fryslân stoart wurdt. Dit jild kin dan brûkt wurde om 50% fan de kosten foar it efterstallich ûnderhâld te dekken. Jierliks wurdt it eventuele restant fan de ûnderhâldskosten oeroeboekt nei dizze foarsjenning. Der moatte noch konkrete ôfspraken makke wurde oer de útfiering fan it ûnderhâld. De evaluaasje fan de oerienkomst stiet pland foar 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Instellen voorziening 'overdracht stedelijk water'"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instellen voorziening 'overdracht stedelijk water'". Het voorstel beoogt de oprichting van een financiële voorziening voor het achterstallig onderhoud van stedelijk water. De gemeente Franekeradeel heeft een overeenkomst met Wetterskip Fryslân gesloten, waarin is bepaald dat de gemeente het onderhoud van stedelijk water blijft uitvoeren, maar hiervoor een jaarlijkse vergoeding ontvangt. Het doel is om het achterstallig onderhoud vóór 31 december 2025 weg te werken. De voorziening zal worden gevuld met de jaarlijkse bijdrage van Wetterskip Fryslân en eventuele overschotten van de kostenpost "hekkelen en maaien".
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de achtergrond, de financiële afspraken, en de doelen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke onderhoudsplannen en de evaluatiecriteria.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het instellen van de voorziening en de jaarlijkse stortingen. De raad heeft ook een toezichthoudende rol bij de evaluatie van de uitvoering van de overeenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële afspraken en de voorgestelde voorziening. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van het wegwerken van achterstallig onderhoud binnen de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft een specifieke doelstelling (wegwerken van achterstallig onderhoud), een meetbare financiële structuur, en een tijdsgebonden deadline (31 december 2025). Echter, de specifieke acties en verantwoordelijkheden zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat de haalbaarheid en realistischheid kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorziening "achterstallig onderhoud stedelijk water" in te stellen en de jaarlijkse stortingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie voorzien, aangezien het voorstel voornamelijk administratief en financieel van aard is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financieel beheer en onderhoud.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse bijdrage van € 85.483 van Wetterskip Fryslân. De kosten voor het achterstallig onderhoud worden geschat op € 175.000, waarvan de gemeente 50% draagt. De dekking komt uit de jaarlijkse bijdrage en eventuele overschotten van de kostenpost "hekkelen en maaien".Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Achterstallig onderhoud Stedelijk water Wetterskip Fryslân Waterbeheer Waterwet Onderhoudskosten Baggerwerk Voorziening Overeenkomst Financiële bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E. Terpstra
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
J. Bekkema
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
J. Bekkema
G.d. Geldof
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
J. Bekkema
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
Onbekende spreker
Agendapunt 5.b Zienswijze conceptkaderbrief VRF
Gemeente Franekeradeel in Dubio over Veiligheidsregio Fryslân: "Graadmager en Risicovol"
De gemeente Franekeradeel staat voor een belangrijke beslissing: instemmen met de Kadernota 2018-2021 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) zonder wensen of bedenkingen, of toch kritisch kijken naar de financiële implicaties. Tijdens een recent debat kwamen zorgen over de financiële situatie en beleidsontwikkelingen van de VRF duidelijk naar voren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Franekeradeel werd het voorstel om de Kadernota 2018-2021 van de Veiligheidsregio Fryslân te bespreken, uitvoerig bediscussieerd. De nota, die ontwikkelingen bevat die de financiële situatie van de VRF beïnvloeden, riep gemengde reacties op bij de raadsleden.
De heer Hof van Gemeentebelang uitte zijn zorgen over de financiële situatie: "Bij het lezen van de Kadernota voelde dit voorstel rauw op de maag. We dachten dat de kosten zouden dalen, maar dat bleek niet het geval." Hij wees op de risico's die nog niet financieel zijn uitgewerkt en vroeg zich af of de compensatie via het gemeentefonds voldoende zou zijn.
De heer Nauta van de FVP vroeg om meer duidelijkheid over de compensatiebedragen: "De gemeente krijgt compensatie, maar over welk bedrag praten we precies? Dat willen we graag weten." Hij benadrukte het belang van transparantie in de financiële afwikkeling.
De heer Wijkhuis van het CDA stelde vragen over de voorgestelde structurele inzet van extra personeel voor brandveiligheid en datalekpreventie. "Waarom wordt dit gelijk structureel gemaakt? Is het niet verstandiger om dit eerst op incidentele basis te evalueren?" vroeg hij zich af. Hij vroeg ook naar eerdere incidenten met datalekken en of deze niet binnen de reguliere bedrijfsvoering konden worden opgelost.
Burgemeester Van Zuilen, portefeuillehouder, gaf een breder perspectief op de situatie van de VRF. "De Veiligheidsregio Friesland is brood- en broodmager. Met een bijdrage per inwoner van €47, ver onder het landelijk gemiddelde, is het ingewikkeld om aan alle wettelijke taken te voldoen," legde hij uit. Hij benadrukte dat er ondanks de beperkte middelen toch €450.000 was bespaard, maar dat er nog steeds tekorten waren.
Van Zuilen ging ook in op de vragen over brandveiligheid en datalekken. Hij legde uit dat de extra inzet van personeel voor brandveiligheid een direct gevolg was van eerder vastgesteld beleid en dat de aanstelling van een functionaris voor datalekpreventie verplicht was volgens nieuwe regelgeving.
De discussie eindigde zonder een definitieve beslissing, maar met de afspraak om het onderwerp verder te bespreken tijdens de raadsvergadering in maart. Het blijft afwachten of de gemeente Franekeradeel zal instemmen met de Kadernota zonder wensen of bedenkingen, of dat er toch aanpassingen worden geëist.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de Kadernota 2018-2021 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) te bespreken. Deze nota bevat ontwikkelingen die de financiële situatie van de VRF beïnvloeden. Het college en de raad worden gevraagd om hun zienswijze te geven. Er wordt voorgesteld om geen wensen of bedenkingen te uiten over de Kadernota en in te stemmen met de eerste begrotingswijziging van 2017. Deze wijziging betreft extra kosten voor de GGD voor vergunninghouders, die per kwartaal worden afgerekend. De VRF wil bijdragen aan een gezond en veilig Fryslân binnen een passend financieel kader. Er zijn diverse beleidsontwikkelingen die extra kosten met zich meebrengen, zoals verbeteringen in infectieziektebestrijding en brandveiligheid. De VRF heeft ook risico’s geïdentificeerd die nog niet financieel zijn uitgewerkt. De gemeenten krijgen compensatie voor bepaalde kosten via het gemeentefonds. De besluitvorming over de kaderbrief vindt plaats in maart 2017.
Gemeente Frjentsjerteradiel yn Dubio oer Feilichheidsregio Fryslân: "Graadmager en Risikofoal"
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet foar in wichtige beslút: ynstimme mei de Kadernota 2018-2021 fan de Feiligensregio Fryslân (VRF) sûnder winsken of betinkingen, of dochs kritysk sjen nei de finansjele ympaktaasjes. Tidens in resint debat kamen soargen oer de finansjele situaasje en beliedsûntwikkelings fan de VRF dúdlik nei foaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel om de Kadernota 2018-2021 fan de Feiligensregio Fryslân te besprekken, wiidweidich besprutsen. De nota, dy't ûntwikkelings befettet dy't de finansjele situaasje fan de VRF beynfloedzje, rôp mingde reaksjes op by de riedsleden.
De hear Hof fan Gemeentebelang uterde syn soargen oer de finansjele situaasje: "By it lêzen fan de Kadernota fielde dit foarstel rau op 'e mage. Wy tochten dat de kosten sakje soene, mar dat die bliken net it gefal te wêzen." Hy wiisde op de risiko's dy't noch net finansjeel útwurke binne en frege him ôf oft de kompensaasje fia it gemeentefûns foldwaande wêze soe.
De hear Nauta fan de FVP frege om mear dúdlikheid oer de kompensaasjebedragen: "De gemeente krijt kompensaasje, mar oer hokker bedrach prate wy krekt? Dat wolle wy graach witte." Hy beklamme it belang fan transparânsje yn de finansjele ôfwikkeling.
De hear Wijkhuis fan it CDA stelde fragen oer de foarstelde strukturele ynset fan ekstra personiel foar brânfeiligens en datalekprevinsje. "Wêrom wurdt dit fuort struktureel makke? Is it net ferstanniger om dit earst op ynsidintele basis te evaluearjen?" frege hy him ôf. Hy frege ek nei eardere ynsidinten mei datalekken en oft dizze net binnen de reguliere bedriuwsfiering oplost wurde koene.
Boargemaster Van Zuilen, portefúljehâlder, joech in breder perspektyf op de situaasje fan de VRF. "De Feiligensregio Fryslân is brea- en brea-mager. Mei in bydrage per ynwenner fan €47, fier ûnder it lanlik gemiddelde, is it yngewikkeld om oan alle wetlike taken te foldwaan," lei hy út. Hy beklamme dat der nettsjinsteande de beheinde middels dochs €450.000 besparre wie, mar dat der noch altyd tekoarten wiene.
Van Zuilen gie ek yn op de fragen oer brânfeiligens en datalekken. Hy lei út dat de ekstra ynset fan personiel foar brânfeiligens in direkt gefolch wie fan earder fêststeld belied en dat de oanstelling fan in funksjonaris foar datalekprevinsje ferplichte wie neffens nije regeljouwing.
De diskusje einige sûnder in definitive beslút, mar mei de ôfspraken om it ûnderwerp fierder te besprekken tidens de riedsgearkomste yn maart. It bliuwt ôfwachtsjen oft de gemeente Frjentsjerteradiel ynstimme sil mei de Kadernota sûnder winsken of betinkingen, of dat der dochs oanpassings easke wurde.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de Kadernota 2018-2021 fan de Feiligensregio Fryslân (VRF) te besprekken. Dizze nota befettet ûntwikkelings dy't de finansjele situaasje fan de VRF beynfloedzje. It kolleezje en de ried wurde frege om harren miening te jaan. Der wurdt foarsteld om gjin winsken of beswieren te uterjen oer de Kadernota en yn te stimmen mei de earste begruttingswiziging fan 2017. Dizze wiziging giet oer ekstra kosten foar de GGD foar fergunninghâlders, dy't per fearnsjier ôfrekkene wurde. De VRF wol bydrage oan in sûn en feilich Fryslân binnen in passend finansjeel ramt. Der binne ferskate beliedsûntwikkelings dy't ekstra kosten mei har meibringe, lykas ferbetteringen yn ynfeksjesyktebestriding en brânfeiligens. De VRF hat ek risiko's identifisearre dy't noch net finansjeel útwurke binne. De gemeenten krije kompensaasje foar bepaalde kosten fia it gemeentefûns. De beslútfoarming oer de kaderbrief fynt plak yn maart 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2018-2021". Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de Kadernota 2018-2021 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) en geen wensen of bedenkingen te uiten. Daarnaast wordt gevraagd in te stemmen met de eerste begrotingswijziging van 2017, die betrekking heeft op de extra inzet van de GGD voor vergunninghouders. De nota bevat financiële en beleidsmatige ontwikkelingen die invloed hebben op de VRF en de betrokken gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een overzicht van de financiële en beleidsmatige ontwikkelingen binnen de VRF. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de beleidsontwikkelingen die aan de orde zijn geweest in de bestuurscommissies van de VRF.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de Kadernota en in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijziging. De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten, wat impliceert dat de raad voornamelijk een goedkeuringsrol heeft in dit proces.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de financiële en beleidsmatige voorstellen van de VRF. Dit omvat keuzes over de prioritering van uitgaven, zoals de extra inzet voor vergunninghouders en de structurele kosten voor brandveiligheid en gegevensbescherming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke financiële bedragen en tijdsperiodes noemt. Echter, er zijn onzekerheden over de financiële effecten van bepaalde ontwikkelingen, wat de meetbaarheid en realisme kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de Kadernota en in te stemmen met de eerste begrotingswijziging van 2017.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van burgerparticipatie. Het lijkt voornamelijk een intern bestuurlijk proces te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten structurele kosten voor verschillende beleidsontwikkelingen, zoals infectieziektebestrijding en brandveiligheid. De dekking van deze kosten wordt deels voorzien door compensatie via het gemeentefonds en specifieke afspraken zoals het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom. De exacte financiële impact voor de gemeente Franekeradeel zal in de meerjarenraming worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Kadernota 2018-2021 Begrotingswijziging 2017 GGD Vergunninghouders Brandveilig leven Wet datalekken Veldnormen infectieziektebestrijding Arbeidshygiëne brandweer RijksvaccinatieprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
H.j. Nauta
H.j. Nauta
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.c Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0153. Het realiseren van twee pluimveestallen Dongjumerweg 8 Ried
Pluimveestallen in strijd met bestemmingsplan: Raad worstelt met besluit
Maatschap De Jong wil uitbreiden met twee nieuwe pluimveestallen, maar stuit op een bestemmingsplan dat dit verhindert. De gemeenteraad moet beslissen of ze akkoord gaan met een uitzondering. Het debat hierover verliep chaotisch en vol twijfels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de aanvraag van Maatschap De Jong voor de bouw van twee nieuwe pluimveestallen, werd duidelijk dat de gemeenteraad worstelt met het voorstel. Hoewel burgemeester en wethouders bereid zijn medewerking te verlenen, moet de raad eerst verklaren dat er geen bedenkingen zijn. Het project voldoet aan de voorwaarden voor uitbreiding van intensieve veehouderijen, maar is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013".
De heer Van Dijk van de PvdA opende het debat met een onsamenhangend betoog, waarin hij pleitte voor duidelijke afspraken. "Het voelt misschien wel eens mooi weer als de burger eens een keer wist van werd," merkte hij op, verwijzend naar de complexiteit van de procedures.
De heer Rodenberg van Gemeentebelang uitte zijn zorgen over de milieueffecten en de onduidelijkheid van de procedures. "Het is natuurlijk een beetje gek. Het gaat altijd zo, maar we kunnen nog geen zienswijzen zien en dan moet je een besluit nemen," zei hij.
Ook de heer Dijkstra van de FNP vroeg om meer duidelijkheid en een overzicht van de huidige stand van zaken. "Ik ben wel benieuwd naar een overzichtje van hoeveel we in deze stand van zaken kennen," aldus Dijkstra.
Wethouder De Vries probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat het project binnen de vastgestelde oppervlakte blijft en dat er geen nieuwe intensieve veehouderijen bij komen. "Er komen geen nieuwe bedrijven bij, dus een nul optie wat dat betreft," verzekerde hij.
Toch bleef de raad verdeeld. De heer Ouderkerken van GroenLinks sloot zich aan bij de zorgen van zijn collega's en vroeg om meer transparantie. "Het is mij eigenlijk al eerste voller," zei hij, verwijzend naar de complexiteit van de besluitvorming.
Uiteindelijk besloot de raad om het voorstel verder te bespreken in een volgende vergadering, waarbij Gemeentebelang aangaf nog niet te weten welke kant ze op willen. "We kunnen altijd nog een stemverklaring afgeven," aldus Rodenberg.
Het debat eindigde zonder een definitief besluit, maar met de belofte om de kwestie verder te onderzoeken. De raad blijft worstelen met de balans tussen economische groei en milieubescherming, terwijl de klok tikt voor Maatschap De Jong.
Samenvatting
Maatschap De Jong vraagt een omgevingsvergunning aan voor het bouwen van twee pluimveestallen. Deze aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", dus moet er een Waboprojectbesluit worden genomen. Burgemeester en wethouders willen medewerking verlenen, maar de raad moet eerst verklaren dat er geen bedenkingen zijn. Het project voldoet aan de voorwaarden voor uitbreiding van intensieve veehouderijen en blijft binnen de vastgestelde oppervlakte. Als er geen bezwaren worden ingediend, kan de aanvraag sneller worden afgehandeld. Het college vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Pluimveestâlen yn striid mei bestimmingsplan: Ried wrakselet mei beslút
Maatschap De Jong wol útwreidzje mei twa nije plomfeehokken, mar stjit op in bestimmingsplan dat dit foarkomt. De gemeenteried moat beslute oft se akkoart gean mei in útsûndering. It debat hjir oer ferrûn chaotysk en fol twifels.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste oer de oanfraach fan Maatschap De Jong foar de bou fan twa nije plomfeehokken, waard dúdlik dat de gemeenteried wrakselet mei it foarstel. Hoewol't boargemaster en wethâlders ree binne om mei te wurkjen, moat de ried earst ferklearje dat der gjin beswieren binne. It projekt foldocht oan de betingsten foar útwreiding fan yntinsive feehâlderijen, mar is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013".
De hear Van Dijk fan de PvdA iepene it debat mei in ûnsamenhingjend betooch, wêryn hy pleite foar dúdlike ôfspraken. "It fielt miskien wolris moai waar as de boarger ris in kear wist fan waard," merkte hy op, wize op de kompleksiteit fan de prosedueres.
De hear Rodenberg fan Gemeentebelang útspruts syn soargen oer de miljeu-effekten en de ûndúdlikheid fan de prosedueres. "It is fansels in bytsje gek. It giet altyd sa, mar wy kinne noch gjin beswieren sjen en dan moatst in beslút nimme," sei hy.
Ek de hear Dijkstra fan de FNP frege om mear dúdlikheid en in oersjoch fan de hjoeddeistige stân fan saken. "Ik bin wol benijd nei in oersjochje fan hoefolle wy yn dizze stân fan saken kenne," aldus Dijkstra.
Wethâlder De Vries besocht de soargen wei te nimmen troch te beklamjen dat it projekt binnen de fêststelde oerflakte bliuwt en dat der gjin nije yntinsive feehâlderijen by komme. "Der komme gjin nije bedriuwen by, dus in nul opsje wat dat oangiet," fersekere hy.
Dochs bleau de ried ferdield. De hear Ouderkerken fan GrienLinks sleat him oan by de soargen fan syn kollega's en frege om mear transparânsje. "It is my eins al earste voller," sei hy, wize op de kompleksiteit fan de beslútfoarming.
Uteinlik besleat de ried om it foarstel fierder te besprekken yn in folgjende gearkomste, wêrby't Gemeentebelang oanjûn hat noch net te witten hokker kant se op wolle. "Wy kinne altyd noch in stimferklearring ôfjaan," aldus Rodenberg.
It debat einige sûnder in definityf beslút, mar mei de tasizzing om de kwestje fierder te ûndersykjen. De ried bliuwt wrakselje mei de balâns tusken ekonomyske groei en miljeubeskerming, wylst de klok tikket foar Maatschap De Jong.
Samenvatting
Maatschap De Jong freget in omjouwingsfergunning oan foar it bouwen fan twa plomfeehokken. Dizze oanfraach is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", dus moat der in Waboprojektbeslút nommen wurde. Boargemaster en wethâlders wolle meiwurking ferliene, mar de ried moat earst ferklearje dat der gjin beswieren binne. It projekt foldocht oan de betingsten foar útwreiding fan yntinsive feefoarrieden en bliuwt binnen it fêststelde oerflak. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin de oanfraach flugger ôfhandele wurde. It kolleezje freget de ried om in ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0153". Het betreft een aanvraag van Maatschap De Jong voor het bouwen van twee pluimveestallen, wat in strijd is met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013". Daarom wordt een Waboprojectbesluit aangevraagd. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat planologische medewerking kan worden verleend. Het project voldoet aan de criteria voor uitbreiding van intensieve veehouderijen zoals vastgelegd in het bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten, juridische grondslag, en een overzicht van de procedurele stappen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of diepgaande evaluaties van mogelijke milieueffecten opgenomen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is noodzakelijk voor het college om planologische medewerking te verlenen aan de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van intensieve veehouderijen in het buitengebied willen toestaan, ondanks dat het in strijd is met het huidige bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot milieubeleid en lokale economische ontwikkeling.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsequenties te zijn, maar de afwezigheid van een diepgaande milieu- en financiële analyse kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen willen afgeven en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure moet worden doorlopen, wat betekent dat belanghebbenden de mogelijkheid hebben om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, wat opmerkelijk is gezien de aard van de aanvraag (intensieve veehouderij).
Financiële gevolgen:
De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag. Er worden geen verdere financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen besproken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Pluimveestallen Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Waboprojectbesluit Intensieve veehouderijen Ruimtelijke ordening Zienswijze Ruimtelijke onderbouwing Landschappelijke inpassing Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
B. Van Dijk
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
E. Terpstra
B. Van Dijk
Onbekende spreker
Agendapunt 5.d Herziene begroting 2017 GR Fryslân-West
Gemeente Franekeradeel in de knel: Tekort van €4,4 miljoen dreigt voor sociale werkvoorziening
De gemeente Franekeradeel staat voor een financiële uitdaging met de sociale werkvoorziening GR Fryslân-West en NV Empatec. Een verwacht tekort van €4,4 miljoen zet druk op de begroting van 2017. Tijdens een recent debat uitten raadsleden hun zorgen en stelden kritische vragen over de toekomst van de werkvoorziening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Franekeradeel werd de herziene begroting van 2017 voor de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West besproken. De financiële gezondheid van de GR en NV Empatec, waar de GR 100% aandeelhouder van is, baart zorgen. Het tekort is opgelopen tot €4,4 miljoen, en het herstructureringsprogramma Dwaan.2019 lijkt onvoldoende effectief om dit op te vangen.
Mevrouw Osinga van de VVD opende het debat met vragen over de steun van andere gemeenten voor de voorgestelde wensen en bedenkingen. "Worden onze zorgen gedeeld door de andere gemeenten?" vroeg ze zich af. Ze benadrukte ook het belang van het inzetten van Empatec-werknemers binnen de gemeentelijke organisatie, vooral nu de herindeling naar de nieuwe gemeente Waadhoeke nadert.
De heer Kampstra van Gemeentebelang sloot zich hierbij aan en prees het werk van Empatec: "In tegenstelling tot veel andere sociale werkvoorzieningen heeft Empatec altijd de begroting op orde gehad. We moeten trots zijn op wat ze hebben bereikt." Hij steunde de oproep om de sociale werkvoorziening waar mogelijk in te zetten.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Wijkhuis, uitte zorgen over het tekort en vroeg zich af of de begrotingen van de WSW en andere onderdelen strikt gescheiden zijn. "Is het tekort van €4,4 miljoen puur het resultaat van de WSW?" vroeg hij. Ook vroeg hij naar de effectiviteit van het Dwaan-programma en de kosten van het nieuwe beschut werken.
De wethouder reageerde op de vragen en legde uit dat de WSW alleen nog maar uitstroom kent, wat bijdraagt aan de financiële problemen. "Het Rijk erkent het probleem, maar we kunnen daar niet volledig op vertrouwen," zei hij. Hij benadrukte dat de reserves van Empatec momenteel voldoende zijn om het negatieve resultaat van 2017 op te vangen, maar dat er een structurele oplossing nodig is.
De vergadering eindigde met de afspraak om de wensen en bedenkingen mee te nemen naar de volgende vergadering van de GR Fryslân-West. De gemeenteraad blijft bezorgd over de financiële toekomst van de sociale werkvoorziening en dringt aan op een meerjarenperspectief in de begroting van 2018.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de herziene begroting van 2017 voor de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West te bespreken. Deze begroting moet binnen acht weken aan de gemeenteraad worden voorgelegd, zodat zij hun mening kunnen geven. De sociale werkvoorziening bestaat uit de GR en NV Empatec, waarbij de GR 100% aandeelhouder is van de NV. De herziene begroting is opgesteld na nieuwe inzichten uit de mei- en septembercirculaires van het Rijk. Er zijn zorgen over de financiële gezondheid van de GR en NV Empatec, vooral vanwege een verwacht tekort dat is opgelopen tot € 4,4 miljoen. Het herstructureringsprogramma Dwaan.2019 moet dit tekort opvangen, maar lijkt onvoldoende effectief. De gemeenteraad wil graag dat er een meerjarenperspectief wordt opgenomen in de begroting van 2018 om de financiële situatie beter te kunnen beoordelen. De reserves van NV Empatec zijn momenteel voldoende om het negatieve resultaat van 2017 op te vangen, maar er is behoefte aan een structurele oplossing om toekomstige tekorten te voorkomen.
Gemeente Frjentsjerteradiel yn 'e knipe: tekoart fan €4,4 miljoen driget foar sosjale wurkfoarsjenning
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet foar in finansjele útdaging mei de sosjale wurkfoarsjenning GR Fryslân-West en NV Empatec. In ferwachte tekoart fan €4,4 miljoen set druk op de begrutting fan 2017. Tidens in resint debat uteren riedsleden harren soargen en stelden krityske fragen oer de takomst fan de wurkfoarsjenning.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard de herziene begrutting fan 2017 foar de Mienskiplike Regeling (GR) Fryslân-West besprutsen. De finansjele sûnens fan de GR en NV Empatec, dêr't de GR 100% oandielhâlder fan is, jout soargen. It tekoart is oprûn ta €4,4 miljoen, en it herstrukturearringsprogramma Dwaan.2019 liket net genôch effektyf om dit op te fangen.
Frou Osinga fan de VVD iepene it debat mei fragen oer de stipe fan oare gemeenten foar de foarstelde winsken en betinkingen. "Wurde ús soargen dield troch de oare gemeenten?" frege se har ôf. Se beklamme ek it belang fan it ynsetten fan Empatec-meiwurkers binnen de gemeentlike organisaasje, foaral no't de herindieling nei de nije gemeente Waadhoeke tichterby komt.
De hear Kampstra fan Gemeentebelang slút him hjirby oan en priizge it wurk fan Empatec: "Yn tsjinstelling ta in soad oare sosjale wurkfoarsjennings hat Empatec altyd de begrutting op oarder hân. Wy moatte grutsk wêze op wat se berikt hawwe." Hy stipe de oprop om de sosjale wurkfoarsjenning dêr't mooglik yn te setten.
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Wijkhuis, uterde soargen oer it tekoart en frege him ôf oft de begruttingen fan de WSW en oare ûnderdielen strikt skieden binne. "Is it tekoart fan €4,4 miljoen allinnich it resultaat fan de WSW?" frege hy. Ek frege hy nei de effektiviteit fan it Dwaan-programma en de kosten fan it nije beskutte wurkjen.
De wethâlder reagearre op de fragen en lei út dat de WSW allinnich noch mar útstream hat, wat bydraacht oan de finansjele problemen. "It Ryk erkent it probleem, mar wy kinne dêr net folslein op fertrouwe," sei hy. Hy beklamme dat de reserves fan Empatec op it stuit genôch binne om it negative resultaat fan 2017 op te fangen, mar dat der in strukturele oplossing nedich is.
De gearkomste einige mei de ôfspraken om de winsken en betinkingen mei te nimmen nei de folgjende gearkomste fan de GR Fryslân-West. De gemeenteried bliuwt soargen oer de finansjele takomst fan de sosjale wurkfoarsjenning en dringt oan op in mearjierrenperspektyf yn de begrutting fan 2018.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de herziene begrutting fan 2017 foar de Mienskiplike Regeling (MR) Fryslân-West te besprekken. Dizze begrutting moat binnen acht wiken oan de gemeenteried foarlein wurde, sadat sy harren miening jaan kinne. De sosjale wurkfoarsjenning bestiet út de MR en NV Empatec, wêrby't de MR 100% oandielhâlder is fan de NV. De herziene begrutting is opsteld nei nije ynsichten út de maaie- en septimber-sirkulêres fan it Ryk. Der binne soargen oer de finansjele sûnens fan de MR en NV Empatec, benammen fanwegen in ferwachte tekoart dat oprûn is ta € 4,4 miljoen. It herstrukturearringsprogramma Dwaan.2019 moat dit tekoart opfange, mar liket net genôch effektyf. De gemeenteried wol graach dat der in mearjierrenperspektyf opnaam wurdt yn de begrutting fan 2018 om de finansjele situaasje better beoardielje te kinnen. De reserves fan NV Empatec binne op it stuit genôch om it negative resultaat fan 2017 op te fangen, mar der is ferlet fan in strukturele oplossing om takomstige tekoarten foar te kommen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene begroting 2017 van GR Fryslân-West". Het voorstel betreft de herziene begroting van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West voor 2017, die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd om wensen en bedenkingen te uiten. De herziene begroting is opgesteld na verbeterde inzichten vanuit de mei- en septembercirculaire van het Rijk. De sociale werkvoorziening, bestaande uit de GR en NV Empatec, heeft te maken met een oplopend tekort, dat deels wordt veroorzaakt door de afbouw van de Rijksbijdrage voor de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het herstructureringsprogramma Dwaan.2019 moet dit tekort opvangen, maar er zijn zorgen over de financiële gezondheid van de GR en NV Empatec.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele inconsistenties, zoals het ontbreken van een meerjarenperspectief voor NV Empatec en verschillen in kostenramingen voor Dwaan.2019 tussen de GR en NV Empatec.
Rol van de raad:
De raad moet wensen en bedenkingen uiten over de herziene begroting en kan een zienswijze indienen. De raad heeft geen directe zeggenschap over NV Empatec, maar de financiële resultaten van de NV beïnvloeden de GR.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herziene begroting en welke wensen en bedenkingen zij wil uiten. Er moet ook worden nagedacht over structurele oplossingen voor de financiële tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn inconsistenties in de kostenramingen voor Dwaan.2019 en het ontbreken van een meerjarenperspectief voor NV Empatec.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van de herziene begroting 2017 van GR Fryslân-West.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een oplopend tekort van € 4,4 miljoen voor de GR en NV Empatec. De reserves van de NV zijn momenteel voldoende om het negatieve resultaat op te vangen, maar er is een structurele oplossing nodig. De gemeentelijke bijdrage blijft ongewijzigd, maar er zijn zorgen over mogelijke overschrijdingen op de post re-integratie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2017 NV Empatec Sociale werkvoorziening Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West Rijksbijdrage Dwaan.2019 Tekort Reserves Beschut werken Loonkostensubsidie BUIGVerfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga
E. Terpstra
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Osinga
T. Twerda
Onbekende spreker
Agendapunt 5.e Financiering projecten Streekagenda en cofinanciering LEADER Lokale Ontwikkelingsstrategie
Gemeente Franekeradeel Overweegt Investering in Regionale Ontwikkeling
De gemeente Franekeradeel staat op het punt om € 76.520 te investeren in regionale projecten die de economie moeten versterken en burgerinitiatieven ondersteunen. Tijdens een recent debat werden de voor- en nadelen van deze investering besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Franekeradeel werd het voorstel om € 76.520 te investeren in de Streekagenda Noardwest Fryslân en de LEADER Lokale Ontwikkelingsstrategie 'Werk maken van Burgerinitiatief' tot 2018, uitvoerig besproken. Deze investering is bedoeld om de regionale economie te versterken, voorzieningen te verbeteren en burgerinitiatieven te ondersteunen.
Mevrouw Hozer opende het debat met kritiek op de timing van het voorstel. "Waarom wordt er nu met een verouderd rapport aan de gang gegaan?" vroeg ze, verwijzend naar een rapport van de Rijksuniversiteit Groningen uit 2016 over de spreiding van voorzieningen in Noordwest Friesland. Ze benadrukte dat er sindsdien veel veranderd is, zoals de sluiting van scholen en de verschuiving van lokale voorzieningen.
Wethouder De Pij reageerde door te benadrukken dat het rapport nog steeds relevant is. "Het rapport biedt goede handvaten voor het gesprek met de mensen in het veld," zei hij. Hij erkende dat er vertraging was opgetreden door het tijdelijk wegvallen van ambtelijke ondersteuning, maar benadrukte dat de trends in het rapport nog steeds actueel zijn.
Een ander punt van discussie was de marketingstrategie voor toerisme in de regio. Mevrouw Hozer vroeg waarom er niet gekozen wordt voor een provinciebrede PR-strategie. De wethouder legde uit dat er al een bijdrage aan Merk Friesland is, maar dat de resultaten daarvan nog niet bekend zijn. "Dit gaat puur om onze eigen regiomarketeer," verduidelijkte hij.
Mevrouw Osinga drong aan op een actieve betrokkenheid van het college bij lopende initiatieven. "Ik wil graag dat er een match komt tussen het rapport en de initiatieven die nu al lopen," zei ze. De wethouder verzekerde dat het rapport geen belemmering vormt voor huidige initiatieven en dat het rapport voor de volgende raadsvergadering beschikbaar zal zijn.
Het debat eindigde met de afspraak om het voorstel als bespreekstuk mee te nemen naar de volgende vergadering, zodat de raadsleden het rapport van de Rijksuniversiteit Groningen kunnen inzien en beoordelen hoe het zich verhoudt tot de huidige initiatieven in de regio.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om een bedrag van € 76.520 beschikbaar te stellen voor de financiering van projecten binnen de Streekagenda Noardwest Fryslân en de cofinanciering van de LEADER Lokale Ontwikkelingsstrategie 'Werk maken van Burgerinitiatief' tot 2018. Deze projecten richten zich op het versterken van de regionale economie, het verbeteren van voorzieningen en het ondersteunen van burgerinitiatieven. De bijdrage is verdeeld over verschillende projecten, waaronder het regionale voorzieningenspreidingsplan, het project O3 voor samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid, en de doorontwikkeling van toerisme in de regio. De gemeente bespreekt dit voorstel met andere betrokken partijen en overweegt de financiële bijdrage in het kader van regionale samenwerking en ontwikkeling.
Gemeente Frjentsjerteradiel Oerwaget Ynvestearring yn Regionale Untwikkeling
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet op it punt om € 76.520 te ynvestearjen yn regionale projekten dy't de ekonomy fersterkje moatte en boargerinisjativen stypje. Tidens in resint debat waarden de foardielen en neidielen fan dizze ynvestearring besprutsen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel om € 76.520 te ynvestearjen yn de Streekagenda Noardwest Fryslân en de LEADER Lokale Untwikkelingsstrategy 'Wurk meitsje fan Boargerinisjatyf' oant 2018, wiidweidich besprutsen. Dizze ynvestearring is bedoeld om de regionale ekonomy te fersterkjen, foarsjennings te ferbetterjen en boargerinisjativen te stypjen.
Frou Hozer iepene it debat mei krityk op de timing fan it foarstel. "Wêrom wurdt der no mei in ferâldere rapport oan de gong gien?" frege se, wize op in rapport fan de Ryksuniversiteit Grins út 2016 oer de fersprieding fan foarsjennings yn Noardwest Fryslân. Se beklamme dat der sûnt dy tiid in soad feroare is, lykas de sluting fan skoallen en de ferskowing fan lokale foarsjennings.
Wethâlder De Pij reagearre troch te beklamjen dat it rapport noch hieltyd relevant is. "It rapport biedt goede hânfetten foar it petear mei de minsken yn it fjild," sei er. Hy erkende dat der fertraging wie ûntstien troch it tydlik fuortfallen fan amtlike stipe, mar beklamme dat de trends yn it rapport noch hieltyd aktueel binne.
In oar punt fan diskusje wie de marketingstrategy foar toerisme yn de regio. Frou Hozer frege wêrom der net keazen wurdt foar in provinsjebrede PR-strategy. De wethâlder lei út dat der al in bydrage oan Merk Fryslân is, mar dat de resultaten dêrfan noch net bekend binne. "Dit giet allinnich om ús eigen regiomarketeer," ferklearre er.
Frou Osinga drong oan op in aktive belutsenens fan it kolleezje by rinnende inisjativen. "Ik wol graach dat der in match komt tusken it rapport en de inisjativen dy't no al rinne," sei se. De wethâlder fersekere dat it rapport gjin belemmering foarmet foar hjoeddeistige inisjativen en dat it rapport foar de folgjende riedsgearkomste beskikber wêze sil.
It debat einige mei de ôfsprutsen om it foarstel as bespreekstik mei te nimmen nei de folgjende gearkomste, sadat de riedsleden it rapport fan de Ryksuniversiteit Grins ynsjen kinne en beoardielje hoe't it him ferhâldt ta de hjoeddeistige inisjativen yn de regio.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om in bedrach fan € 76.520 beskikber te stellen foar de finansiering fan projekten binnen de Streekaginda Noardwest Fryslân en de kofinansiering fan de LEADER Lokale Untwikkelingsstrategy 'Wurk meitsje fan Boargerinisjatyf' oant 2018. Dizze projekten rjochtsje har op it fersterkjen fan de regionale ekonomy, it ferbetterjen fan foarsjennings en it stypjen fan boargerinisjativen. De bydrage is ferdield oer ferskate projekten, wêrûnder it regionale foarsjenningsspreidingsplan, it projekt O3 foar gearwurking tusken ûnderwiis, ûndernimmers en oerheid, en de trochûntwikkeling fan toerisme yn de regio. De gemeente besprekt dit foarstel mei oare belutsen partijen en oerwaget de finansjele bydrage yn it ramt fan regionale gearwurking en ûntwikkeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Financiering projecten Streekagenda en cofinanciering LEADER Lokale Ontwikkelingsstrategie 'Werk maken van Burgerinitiatief' tot 2018." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Franekeradeel om een bedrag van € 76.520 beschikbaar te stellen voor de financiering van projecten onder de Streekagenda Noardwest Fryslân en de cofinanciering van de LEADER Lokale Ontwikkelingsstrategie. Deze strategie richt zich op het versterken van burgerinitiatieven en de regionale economie. De bijdrage is bedoeld voor de voortzetting van projecten die in 2015 zijn gestart en omvat onder andere onderwijsinnovatie, toerismeontwikkeling en regionale voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide uitleg van de projecten en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering van de projecten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de gevraagde financiële middelen. Ze spelen een cruciale rol in het goedkeuren van de financiering en het waarborgen van de voortgang van de projecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde projecten en de bijbehorende financiering ondersteunen. Dit omvat keuzes over prioritering van regionale ontwikkeling, onderwijsinnovatie en toerisme.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en een gedetailleerde evaluatieplanning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de doelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bedrag van € 76.520 al dan niet beschikbaar te stellen voor de financiering van de genoemde projecten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de streekagenda mede tot stand is gekomen door gesprekken met maatschappelijke organisaties. Er is sprake van burgerparticipatie via de Lokale Actiegroep (LAG).
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de projecten indirect kunnen bijdragen aan duurzame regionale ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 76.520 voor de gemeente Franekeradeel. Dit bedrag wordt gedekt door de begrotingspost 'Onvoorzien éénmalig 2016'. Het voorstel geeft een gedetailleerde verdeling van de kosten over de verschillende projecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Streekagenda Noardwest Fryslân LEADER Lokale Ontwikkelingsstrategie Cofinanciering Project O3 Voorzieningenspreidingsplan Regiomarketing Lokale Actiegroep (LAG) Burgerparticipatie Toerisme Europese subsidieVerfijning van de zoekopdracht: