05-06-2014 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Swimbad Schatzenburg iepenstelling simmer 2014 BESPREKPUNT
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om een financiële bijdrage van maximaal € 35.000,- beschikbaar te stellen voor het zwembad op Schatzenbrug. Deze bijdrage is bedoeld om de toegang tot het zwembad betaalbaar te houden door een deel van de kosten van abonnementen en dagkaarten te vergoeden. Het voorstel komt voort uit gesprekken met de eigenaren van het zwembad, die aangeven dat zij in 2013 verlies hebben geleden en daarom de prijzen willen verhogen. De gemeentelijke bijdrage zou het zwembad toegankelijk houden voor een breed publiek, met name jongeren, die veel gebruik maken van de faciliteit. De subsidie zou worden gedekt uit eenmalige middelen en is gebaseerd op de subsidieverordening voor jeugd- en jongerenwerk. Er zijn echter enkele afwijkingen van de beleidsregels, zoals de toepassing van de subsidie op alle leeftijden en de eenmalige aard van de bijdrage voor 2014. De uiteindelijke beslissing over een eventuele voortzetting van de subsidie in 2015 zal later worden genomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om in finansjele bydrage fan maksimaal € 35.000,- beskikber te stellen foar it swimbad op Skatzenbrêge. Dizze bydrage is bedoeld om de tagong ta it swimbad betelber te hâlden troch in diel fan de kosten fan abonneminten en dei-kaarten te fergoedzjen. It foarstel komt fuort út petearen mei de eigners fan it swimbad, dy't oanjouwe dat sy yn 2013 ferlies hân hawwe en dêrom de prizen ferheegje wolle. De gemeentlike bydrage soe it swimbad tagonklik hâlde foar in breed publyk, benammen jongeren, dy't in soad gebrûk meitsje fan de foarsjenning. De subsydzje soe dekt wurde út ienmalige middels en is basearre op de subsydzjeregeling foar jeugd- en jongerenwurk. Der binne lykwols inkele ôfwikingen fan de beliedregels, lykas de tapassing fan de subsydzje op alle leeftiden en de ienmalige aard fan de bydrage foar 2014. De úteinlike beslút oer in mooglike fuortsetting fan de subsydzje yn 2015 sil letter nommen wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een gemeentelijke bijdrage voor het zwembad Schatzenbrug. De gemeente Menameradiel stelt voor om een vergoeding van maximaal € 35.000,- beschikbaar te stellen om de toegang tot het zwembad betaalbaar te houden. Dit bedrag wordt gedekt uit de eenmalige middelen onvoorzien 2014. Het doel is om de kosten van abonnementen en dagkaarten te verlagen, zodat het zwembad toegankelijk blijft voor een breed publiek, met name jongeren. De subsidie is bedoeld om het zwembad te openen van mei tot september 2014, ondanks de financiële verliezen die de eigenaren in 2013 hebben geleden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de lange termijnvisie en de structurele financiering voor de komende jaren. Er is ook een gebrek aan informatie over de evaluatiecriteria voor het succes van de subsidie.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de voorgestelde subsidie van € 35.000,- wordt goedgekeurd en of deze uit de eenmalige middelen onvoorzien 2014 wordt gedekt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de toegankelijkheid van het zwembad voor jongeren en het naleven van de bestaande beleidsregels die geen structurele subsidies voor dergelijke voorzieningen toestaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatieplan. Er zijn inconsistenties met de beleidsregels, zoals de afwijking van artikel 5.9 en 5.1 van de beleidsregels Welzijn Menameradiel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de subsidie wordt verleend en of de afwijking van de beleidsregels gerechtvaardigd is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van € 35.000,-, gedekt uit de eenmalige middelen onvoorzien 2014. Er is geen informatie over de financiële planning voor toekomstige jaren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Schatzenbrug Subsidieverordening Jeugd- en jongerenwerk Zwembadabonnementen Toegangskaarten Gemeentelijke bijdrage Eigenaren (F. de Jong en P. Siderius) Beleidsregels Welzijn Menameradiel Structurele subsidie Sport en bewegingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Plan Fan oanpak weryndieling faze 2
Samenvatting
In oktober 2013 hebben de gemeenteraden van het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel besloten om voorbereidingen te treffen voor een herindeling, samen met een deel van Littenseradiel, met als doel om uiterlijk op 1 januari 2018 te fuseren. De colleges van deze gemeenten hebben een plan van aanpak voor de tweede fase van dit proces opgesteld, dat loopt van mei 2014 tot mei 2016. Dit plan dient als leidraad voor het opstellen van het herindelingsadvies, dat in april 2016 door de gemeenteraden moet worden vastgesteld.
Voor de uitvoering van dit plan is een aanvullend krediet van € 50.000 nodig, dat ten laste zal worden gebracht van de Algemene Reserve II. Dit bedrag komt bovenop de eerder beschikbaar gestelde € 150.000, waardoor het totale krediet voor de gemeente op € 100.000 komt. Eventueel niet besteed krediet aan het einde van 2014 zal worden gestort in een bestemmingsreserve voor projectkosten, aangezien de kosten zich over meerdere jaren zullen verspreiden.
Het plan van aanpak omvat de wettelijke stappen, fasering, projectorganisatie en een kostenindicatie. Er wordt ook een gezamenlijk communicatieplan opgesteld om alle betrokkenen, zoals burgers, bedrijven en instellingen, goed te informeren.
Samenvatting
Yn oktober 2013 hawwe de gemeenterieden fan it Bildt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel besletten om tariedings te treffen foar in weryndieling, tegearre mei in part fan Littenseradiel, mei as doel om uterlik op 1 jannewaris 2018 te fusearjen. De kolleezjes fan dizze gemeenten hawwe in plan fan oanpak foar de twadde faze fan dit proses opsteld, dat rint fan maaie 2014 oant maaie 2016. Dit plan tsjinnet as liedraad foar it opstellen fan it weryndielingsadvys, dat yn april 2016 troch de gemeenterieden fêststeld wurde moat.
Foar de útfiering fan dit plan is in oanfoljend kredyt fan € 50.000 nedich, dat ten laste brocht wurde sil fan de Algemiene Reserve II. Dit bedrach komt boppe-op de earder beskikber stelde € 150.000, wêrtroch it totale kredyt foar de gemeente op € 100.000 komt. Eventueel net bestege kredyt oan de ein fan 2014 sil stoart wurde yn in bestimmingsreserve foar projektkosten, om't de kosten har oer meardere jierren ferspriede sille.
It plan fan oanpak omfiemet de wetlike stappen, fazearring, projektorganisaasje en in kostenyndikaasje. Der wurdt ek in mienskiplik kommunikaasjeplan opsteld om alle belutsenen, lykas boargers, bedriuwen en ynstellings, goed te ynformearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Plan van aanpak herindeling fase 2" en betreft de vaststelling van een plan voor de fusie van de gemeenten het Bildt, Franekeradeel, Menameradiel en een deel van Littenseradiel, met een geplande voltooiing uiterlijk op 1 januari 2018. Het plan van aanpak, dat loopt van mei 2014 tot mei 2016, omvat de wettelijke stappen, fasering, projectorganisatie en kostenindicatie voor de herindeling. Er wordt een aanvullend krediet van € 50.000 gevraagd, ten laste van de Algemene Reserve II, met de mogelijkheid om niet-bestede middelen in een bestemmingsreserve te storten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke stappen en financiële ramingen. Het bevat echter geen gedetailleerde risicoanalyse of alternatieve scenario's.
Rol van de Raad:
De raad fungeert als opdrachtgever en moet het plan van aanpak goedkeuren en het benodigde krediet beschikbaar stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van de fusie ten opzichte van andere gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader, maar mist meetbare criteria voor succes en een gedetailleerde risicoanalyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak vast te stellen en het aanvullende krediet goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een gezamenlijk communicatieplan om alle belanghebbenden uniform te informeren, maar geeft geen details over directe participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten worden voorlopig geschat op € 300.000, waarvan € 150.000 al is toegekend. Er wordt een aanvullend krediet van € 50.000 gevraagd, gedekt door de Algemene Reserve II. Het voorstel voorziet in het storten van niet-bestede middelen in een bestemmingsreserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Westergo Herindeling Krediet Algemene Reserve II Gemeenten het Bildt, Franekeradeel, Menameradiel, Littenseradiel Plan van aanpak Projectkosten Doorlooptijd Kostenindicatie CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Ûnderbringe ICT-foarsjenning by de gemeente Ljouwert
Samenvatting
De gemeenteraad van Westergo bespreekt een voorstel over de samenwerking op het gebied van ICT tussen de gemeenten Menameradiel, Franekeradeel, het Bildt en Leeuwarden. Het plan is om het technisch beheer van ICT-voorzieningen onder te brengen bij de gemeente Leeuwarden via een Centrumregeling. Dit moet bijdragen aan een efficiënte en effectieve organisatie van de ICT-functie in het licht van de komende gemeentelijke herindeling. De harmonisatie van ICT-voorzieningen en werkprocessen is hierbij een belangrijk onderdeel.
De raad wordt gevraagd om toestemming te verlenen aan het college van burgemeester en wethouders om deze regeling te treffen en om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de transitie. De incidentele kosten voor deze transitie worden geraamd op € 780.000 voor de gemeente, die ten laste van de Algemene Reserve II zullen worden gebracht. Er wordt voorgesteld om een bestemmingsreserve "transitie ICT" in te stellen.
Het voorstel benadrukt de noodzaak van een gemeenschappelijke informatie- en ICT-architectuur om aan de eisen van de landelijke overheidsinfrastructuur en de gemeentelijke herindeling te voldoen. De samenwerking met Leeuwarden moet leiden tot een gestandaardiseerde en samenhangende ICT-omgeving, wat de complexiteit vermindert en de stabiliteit en toekomstvastheid bevordert. De uiteindelijke beslissing ligt bij de gemeenteraad, die moet beoordelen of het voorstel in lijn is met het recht en het algemeen belang.
Samenvatting
De gemeenteried fan Westergo besprekt in foarstel oer de gearwurking op it mêd fan ICT tusken de gemeenten Menameradiel, Frjentsjerteradiel, it Bilt en Ljouwert. It plan is om it technysk behear fan ICT-foarsjennings ûnder te bringen by de gemeente Ljouwert fia in Sintrumregeling. Dit moat bydrage oan in effisjinte en effektive organisaasje fan de ICT-funksje yn it ljocht fan de kommende gemeentlike weryndieling. De harmonisaasje fan ICT-foarsjennings en wurkprosessen is hjirby in wichtich ûnderdiel.
De ried wurdt frege om tastimming te jaan oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders om dizze regeling te treffen en om finansjele middels beskikber te stellen foar de transysje. De ynsidintele kosten foar dizze transysje wurde rûsd op € 780.000 foar de gemeente, dy't ten laste fan de Algemiene Reserve II brocht wurde sille. Der wurdt foarsteld om in bestimmingsreserve "transysje ICT" yn te stellen.
It foarstel beklammet de needsaak fan in mienskiplike ynformaasje- en ICT-arsjitektuer om oan de easken fan de lanlike oerheidsynfrastruktuer en de gemeentlike weryndieling te foldwaan. De gearwurking mei Ljouwert moat liede ta in standerdisearre en gearhingjende ICT-omjouwing, wat de kompleksiteit ferminderet en de stabiliteit en takomstfêstens befoarderet. De úteinlike beslútfoarming leit by de gemeenteried, dy't beoardielje moat oft it foarstel yn line is mei it rjocht en it algemien belang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Centrumregeling samenwerking ICT Menameradiel, Franekeradeel, het Bildt en Leeuwarden". Het doel is om de ICT-functies van de betrokken gemeenten te harmoniseren en onder te brengen bij de gemeente Leeuwarden. Dit is een stap in de voorbereiding op de gemeentelijke herindeling. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om toestemming te geven voor deze samenwerking en om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de transitie. De harmonisatie van ICT-voorzieningen is essentieel voor de toekomstige dienstverlening en bedrijfsvoering van de nieuwe gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en financiële implicaties. Het bevat echter enkele onzekerheden, zoals de kosten voor database-integratie en ontvlechtingskosten.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming geven voor de samenwerking en de financiële middelen goedkeuren. Ze moeten ook toezicht houden op de uitvoering en verantwoording van het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van ICT-harmonisatie binnen de bredere context van gemeentelijke herindeling en bezuinigingen. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde financiële dekking acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en tijdlijnen. Echter, er zijn onzekerheden over bepaalde kosten, wat de haalbaarheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen voor de samenwerking en de financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken organisaties en medewerkers via gebruikelijke kanalen worden geïnformeerd, maar er is weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de harmonisatie van ICT kan indirect bijdragen aan efficiëntere en mogelijk duurzamere bedrijfsvoering.
Financiële Gevolgen:
De incidentele kosten bedragen € 780.000 voor de gemeente, gedekt door de Algemene Reserve II. Er is een bestemmingsreserve voorgesteld voor deze transitie. Structurele kosten worden onderzocht om op het niveau van 2013/2014 te blijven. Er zijn onzekerheden over bepaalde kosten, maar de verdeelmaatstaf herindeling kan toekomstige dekking bieden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ICT-transitie Centrumregeling Harmonisatie Leeuwarden Gemeentelijke herindeling Samenwerking Technisch beheer Bestemmingsreserve Informatievoorziening Service Level Agreement (SLA)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Fêststelle bestimmingsplan Menaam-bedriuwenterrein Noard
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel voor de herziening van het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Menaam-Noord. Het huidige plan, dat in 2003 is vastgesteld en in 2007 is gewijzigd, moet worden geactualiseerd omdat de wettelijke termijn van tien jaar is verstreken. De Wet ruimtelijke ordening vereist dat bestemmingsplannen elke tien jaar worden vernieuwd en digitaal beschikbaar zijn. Het nieuwe plan biedt een juridische basis voor de bestaande functies en bebouwing in het gebied.
Het proces voor de herziening omvatte het inschakelen van een stedenbouwkundig bureau, het opstellen van een voorontwerp en ontwerpbestemmingsplan, en het publiceren van deze plannen voor inspraak en overleg. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, maar wel enkele overlegreacties, die zijn verwerkt in het ontwerp. Het plan is gepubliceerd op de landelijke website voor ruimtelijke plannen en heeft ter inzage gelegen bij het gemeentekantoor.
Voor de herziening is een budget van € 6.000 beschikbaar gesteld. De communicatie over de vaststelling van het plan zal plaatsvinden via publicaties in de Staatscourant en het gemeentelijke informatieblad.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel foar de herziening fan it bestimmingsplan foar it bedriuweterrein Menaam-Noard. It hjoeddeiske plan, dat yn 2003 fêststeld is en yn 2007 wizige is, moat bywurke wurde om't de wetlike termyn fan tsien jier ferrûn is. De Wet romtlike oardering fereasket dat bestimmingsplannen elke tsien jier fernijd wurde en digitaal beskikber binne. It nije plan biedt in juridyske basis foar de besteande funksjes en bebouwing yn it gebiet.
It proses foar de herziening omfette it ynskeakeljen fan in stedeboukundich buro, it opstellen fan in foarûntwerp en ûntwerpbestimmingsplan, en it publisearjen fan dizze plannen foar ynspraak en oerlis. Der binne gjin ynspraakreaksjes ûntfongen, mar wol inkele oerlisreaksjes, dy't ferwurke binne yn it ûntwerp. It plan is publisearre op de lanlike webside foar romtlike plannen en hat ter ynsjen lein by it gemeentehûs.
Foar de herziening is in budzjet fan € 6.000 beskikber steld. De kommunikaasje oer de fêststelling fan it plan sil plakfine fia publikaasjes yn de Steatskrante en it gemeentlike ynformaasjeblêd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Menaam - Bedrijventerrein Noord". Het doel is om het bestemmingsplan te herzien, aangezien de houdbaarheidstermijn van het huidige plan is verstreken. Het nieuwe plan biedt een juridische basis voor de bestaande functies en bebouwing in het gebied. Het plan is opgesteld door BügelHajema Adviseurs en heeft de nodige inspraakprocedures doorlopen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Het bestemmingsplan is nu klaar voor vaststelling door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke stappen en procedures beschrijft die zijn doorlopen om tot het nieuwe bestemmingsplan te komen. Er zijn geen kanttekeningen vermeld.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in het proces van ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes vermeld, aangezien het voorstel voornamelijk een technische herziening betreft om te voldoen aan wettelijke eisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het voldoet aan de wettelijke vereisten voor bestemmingsplannen. Er zijn geen inconsistente elementen opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van een inspraakprocedure, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen. Dit suggereert dat er weinig tot geen participatie van het publiek is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een krediet van € 6.000,00 beschikbaar gesteld voor het opstellen van het bestemmingsplan. Er worden verder geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Menaam - Bedrijventerrein Noord Wet ruimtelijke ordening Herziening Gedeputeerde Staten Vrijstellingsprocedures BügelHajema Adviseurs Rechtszekerheid Omgevingsvergunning Digitale beschikbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Wet markt en overheid
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de mogelijkheid om de exploitatie van gemeentelijke sportaccommodaties aan te wijzen als een economische activiteit van algemeen belang. Dit is in het kader van de Wet markt en overheid, die sinds 1 juli 2012 van kracht is en bedoeld is om concurrentievervalsing door overheden te voorkomen. De wet vereist dat overheden vier gedragsregels volgen, tenzij een activiteit als van algemeen belang wordt aangemerkt. De gemeenteraad moet voor 1 juli 2014 beslissen of de sportaccommodaties onder deze uitzondering vallen, gezien het belang van sport voor volksgezondheid en onderwijs, en het ontbreken van andere aanbieders in de regio. Als de raad deze uitzondering toekent, zijn de gedragsregels van de wet niet van toepassing op deze activiteiten. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal na 1 juli 2014 toezien op naleving van de wet. Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het besluit van de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de mooglikheid om de eksploitaasje fan gemeentlike sportakkommodaasjes oan te wizen as in ekonomyske aktiviteit fan algemien belang. Dit is yn it ramt fan de Wet merk en oerheid, dy't sûnt 1 july 2012 fan krêft is en bedoeld is om konkurrinsjeferfalsking troch oerheden te foarkommen. De wet fereasket dat oerheden fjouwer gedrachsregels folgje, útsein as in aktiviteit as fan algemien belang wurdt oanmurken. De gemeenteried moat foar 1 july 2014 beslute oft de sportakkommodaasjes ûnder dizze útsûndering falle, sjoen it belang fan sport foar folkssûnens en ûnderwiis, en it ûntbrekken fan oare oanbieders yn de regio. As de ried dizze útsûndering takent, binne de gedrachsregels fan de wet net fan tapassing op dizze aktiviteiten. De Autoriteit Konsumint en Merk (ACM) sil nei 1 july 2014 tasjen op neilibjen fan de wet. Belanghawwenden kinne beswier meitsje tsjin it beslút fan de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanwijzing van de exploitatie van gemeentelijke binnen- en buitensportaccommodaties als economische activiteit in het algemeen belang". Het doel is om deze accommodaties uit te zonderen van de Wet markt en overheid, die gedragsregels oplegt om concurrentievervalsing te voorkomen. De wet vereist dat economische activiteiten door overheden niet concurreren met de private sector, tenzij ze in het algemeen belang zijn. De gemeente wil de sportaccommodaties als zodanig aanwijzen vanwege het belang voor volksgezondheid en het ontbreken van alternatieve aanbieders (marktfalen).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de Wet markt en overheid en de noodzaak om gemeentelijke activiteiten in lijn te brengen met deze wet. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de exploitatie van de sportaccommodaties als een economische activiteit in het algemeen belang wordt aangemerkt. Dit besluit moet vóór 1 juli 2014 worden genomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de sportaccommodaties willen uitzonderen van de gedragsregels van de Wet markt en overheid, wat betekent dat zij deze als van algemeen belang beschouwen. Dit kan invloed hebben op de tarieven en toegankelijkheid van de accommodaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de exploitatie van de sportaccommodaties als een economische activiteit in het algemeen belang wordt aangemerkt, waardoor ze worden uitgezonderd van de gedragsregels van de Wet markt en overheid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces. Er is wel een mogelijkheid voor belanghebbenden om bezwaar te maken tegen het raadsbesluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op volksgezondheid en marktfalen.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het document vermeldt dat het verwerken van de integrale kostprijs in de tarieven tot hogere kosten zou leiden, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet markt en overheid Economische activiteit Concurrentievervalsing Algemeen belang Gedragsregels Marktfalen Sportaccommodaties Autoriteit Consument en Markt (ACM) Mededingingswet Jurisprudentie Europees Hof van JustitieVerfijning van de zoekopdracht: