08-12-2016 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.a Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht
Friesland Overweegt Uniforme Verordening voor Vergunningverlening
De Friese gemeenten, provincie Fryslân en de FUMO overwegen een gezamenlijke verordening, Frysk Peil F1, om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het omgevingsrecht te verbeteren. Het voorstel ligt nu bij de gemeenteraad van Franekeradeel ter besluitvorming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering in Franekeradeel werd het voorstel voor de nieuwe verordening Frysk Peil F1 uitgebreid besproken. De verordening is bedoeld om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving in heel Friesland te uniformeren. Dit initiatief komt voort uit de Wet Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (Wet VTH).
Meneer Hartma van het CDA opende het debat met een positieve noot over de investering in ambtelijke capaciteit, maar vroeg zich af wat er precies zou veranderen voor ondernemingen en evenementenorganisatoren. "Goed dat dit in Waadhoeke-verband is opgepakt, maar wat verandert er nu precies voor de ondernemers?" vroeg hij.
De heer Geldaf van de oppositiepartij uitte stevige kritiek op het voorstel. Hij noemde het een voorbeeld van "overregulering" en vroeg zich af of de verordening werkelijk rampen zoals in Enschede en Volendam kan voorkomen. "Ons antwoord is nee, sterker nog, de kans op rampen neemt eerder toe," stelde hij. Geldaf benadrukte dat de focus op opleidingsniveaus zoals MBO en HBO niet voldoende is om de echte problemen aan te pakken. "Het gaat om inleving en interesse," voegde hij toe.
Mevrouw Oostinga van de VVD wees erop dat er al informatiebijeenkomsten waren geweest waar veel vragen beantwoord hadden kunnen worden. Ze vroeg de wethouder naar de stand van zaken bij andere gemeenten en de provincie.
Wethouder reageerde door te benadrukken dat de verordening een wettelijke verplichting is en dat het doel is om de kwaliteit van VTH te verbeteren. "Je kunt niet alle rampen voorkomen, maar je kunt wel je maximaal inspannen om de waarborgen te scheppen," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat de verordening niet alleen op opleidingsniveau focust, maar ook op de juiste grondhouding van medewerkers.
Het debat eindigde met de beslissing om het voorstel als bespreekstuk verder te behandelen. De gemeenteraad van Franekeradeel zal zich in een volgende vergadering verder buigen over de details van de verordening Frysk Peil F1.
Samenvatting
De Friese gemeenten, de provincie Fryslân en de FUMO overwegen gezamenlijk een verordening vast te stellen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het omgevingsrecht te verbeteren. Dit initiatief komt voort uit de Wet Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (Wet VTH), die voorschrijft dat het bevoegd gezag regels moet stellen voor een goede kwaliteit van VTH. De voorgestelde verordening, met de naam Frysk Peil F1, bevat Friese kwaliteitscriteria voor zowel basistaken als thuistaken. Het doel is om in heel Friesland een uniforme kwaliteit te waarborgen. De implementatie van deze verordening wordt in Waadhoeke-verband opgepakt. Het voorstel ligt nu bij de gemeenteraad van Franekeradeel ter besluitvorming.
Fryslân Oerwaget Unifoarme Feroardering foar Fergunningferliening
De Fryske gemeenten, provinsje Fryslân en de FUMO oerwaachje in mienskiplike feroardering, Frysk Peil F1, om de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hanthavening (VTH) yn it omjouwingsrjocht te ferbetterjen. It foarstel leit no by de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel foar beslútfoarming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste yn Frjentsjerteradiel waard it foarstel foar de nije feroardering Frysk Peil F1 wiidweidich besprutsen. De feroardering is bedoeld om de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hanthavening yn hiel Fryslân te uniformearjen. Dit inisjatyf komt fuort út de Wet Fergunningferliening Tafersjoch en Hanthavening (Wet VTH).
Meneer Hartma fan it CDA iepene it debat mei in positive noat oer de ynvestearring yn amtlike kapasiteit, mar frege him ôf wat der krekt feroarje soe foar ûndernimmingen en eveneminte-organisatoaren. "Goed dat dit yn Waadhoeke-ferbân oppakt is, mar wat feroaret der no krekt foar de ûndernimmers?" frege hy.
De hear Geldaf fan de opposysjepartij uterde stevige krityk op it foarstel. Hy neamde it in foarbyld fan "oerregulearring" en frege him ôf oft de feroardering wier rampen lykas yn Enschede en Volendam foarkomme kin. "Us antwurd is nee, sterker noch, de kâns op rampen nimt earder ta," stelde hy. Geldaf beklamme dat de fokus op opliedingsnivo's lykas MBO en HBO net genôch is om de echte problemen oan te pakken. "It giet om ynlibbing en ynteresse," foege hy ta.
Mevrouw Oostinga fan de VVD wiisde derop dat der al ynformaasjebylkomsten west hiene dêr't in soad fragen beantwurde wurde koene. Se frege de wethâlder nei de stân fan saken by oare gemeenten en de provinsje.
Wethâlder reagearre troch te beklamjen dat de feroardering in wetlike ferplichting is en dat it doel is om de kwaliteit fan VTH te ferbetterjen. "Jo kinne net alle rampen foarkomme, mar jo kinne wol jo maksimaal ynspanne om de waarboargen te skeppen," aldus de wethâlder. Hy beklamme dat de feroardering net allinnich op opliedingsnivo fokusset, mar ek op de juste grûnhâlding fan meiwurkers.
It debat einige mei de beslút om it foarstel as bespreekstik fierder te behanneljen. De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil him yn in folgjende gearkomste fierder bûge oer de details fan de feroardering Frysk Peil F1.
Samenvatting
De Fryske gemeenten, de provinsje Fryslân en de FUMO oerwaachje mienskiplik in feroardering fêst te stellen om de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hanthavening (VTH) yn it omjouwingsrjocht te ferbetterjen. Dit inisjatyf komt fuort út de Wet Fergunningferliening Tafersjoch en Hanthavening (Wet VTH), dy't foarskriuwt dat it foechhawwende gesach regels stelle moat foar in goede kwaliteit fan VTH. De foarstelde feroardering, mei de namme Frysk Peil F1, befettet Fryske kwaliteitskritearia foar sawol basistaken as thúztaken. It doel is om yn hiel Fryslân in unifoarme kwaliteit te garandearjen. De ymplemintaasje fan dizze feroardering wurdt yn Waadhoeke-ferbân oppakt. It foarstel leit no by de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel foar beslútfoarming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht". Het voorstel beoogt de vaststelling van een verordening die de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het omgevingsrecht waarborgt. Dit is een reactie op incidenten zoals in Enschede, Volendam en Moerdijk, die hebben geleid tot professionalisering van VTH-processen. De Friese gemeenten, provincie Fryslân en FUMO hebben gezamenlijk de Friese Kwaliteitscriteria, Frysk Peil F1, ontwikkeld voor zowel basistaken als thuistaken. Het doel is om een uniforme kwaliteitsstandaard in Friesland te implementeren, waarbij de gemeente Waadhoeke de verordening moet vaststellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, argumenten voor de noodzaak van de verordening, en beschrijft de implementatie en financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de kwaliteitscriteria.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Dit is een formele stap om de uniforme kwaliteitsstandaard voor VTH-taken in Friesland te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde uniforme kwaliteitsstandaard en de bijbehorende verordening. Dit omvat het overwegen van de voordelen van uniformiteit versus lokale autonomie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de borging van toekomstige opleidingen is nog niet geregeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht" vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. Communicatie vindt plaats via een persbericht na vaststelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van de verordening. Echter, toekomstige kosten voor opleidingen en cursussen zijn nog niet geborgd in de begroting en moeten in Waadhoeke-verband worden opgepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht Wet VTH Frysk Peil F1 Friese Kwaliteitscriteria Vergunningverlening Toezicht en handhaving Friese gemeenten FUMO Provincie Fryslân Basistaken en thuistakenVerfijning van de zoekopdracht:
A. Hartman
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
E. Terpstra
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
A. Hartman
A. Hartman
E. Terpstra
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
G.d. Geldof
T. Twerda
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Osinga
H. Hof - Gemeentebelangen
Agendapunt 005.b Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0157 Froonacker 9 en 13, Franeker
Pakhuisplannen in Franeker zorgen voor debat in gemeenteraad
De familie Kamstra Pietjou heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor het slopen van een woning en het bouwen van een pakhuis op Froonacker 13 in Franeker. Hoewel dit in strijd is met de huidige bestemmingsplannen, lijkt de gemeenteraad bereid om medewerking te verlenen, mits er geen bezwaren zijn.
Samenvatting
De familie Kamstra Pietjou vraagt een omgevingsvergunning aan voor het slopen van een woning en het bouwen van een pakhuis op Froonacker 13 in Franeker. Deze aanvraag is in strijd met de bestemmingsplannen "Franeker - Binnenstad 2006" en "Franeker - Binnenstad 2016". Daarom moet de aanvraag worden behandeld als een verzoek voor een Waboprojectbesluit. Burgemeester en wethouders verwachten medewerking te kunnen verlenen, mits de gemeenteraad geen bezwaren heeft. De raad kan alleen bezwaar maken als het project in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Het college stelt voor om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief te beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend. De ontwerpvergunning wordt gepubliceerd en ter inzage gelegd, zodat belanghebbenden een reactie kunnen geven. Als er zienswijzen zijn, worden deze betrokken bij de definitieve besluitvorming. De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag.
Pakhúsplannen yn Frjentsjer soargje foar debat yn gemeenteried
De famylje Kamstra Pietjou hat in omjouwingsfergunning oanfrege foar it sloopen fan in wenning en it bouwen fan in pakhûs op Froonacker 13 yn Frjentsjer. Hoewol't dit yn striid is mei de hjoeddeiske bestimmingsplannen, liket de gemeenteried ree om meiwurking te ferlienen, mits der gjin beswieren binne.
Samenvatting
De famylje Kamstra Pietjou freget in omjouwingsfergunning oan foar it sloopen fan in wenning en it bouwen fan in pakhûs op Froonacker 13 yn Frjentsjer. Dizze oanfraach is yn striid mei de bestimmingsplannen "Frjentsjer - Binnenstêd 2006" en "Frjentsjer - Binnenstêd 2016". Dêrom moat de oanfraach behannele wurde as in fersyk foar in Waboprojektbeslút. Boargemaster en wethâlders ferwachtsje meiwurking jaan te kinnen, mits de gemeenteried gjin beswieren hat. De ried kin allinnich beswier meitsje as it projekt yn striid is mei in goede romtlike oarder. It kolleezje stelt foar om in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan en dizze as definityf te beskôgjen as der gjin sjenswizen yntsjinne wurde. De ûntwerpfergunning wurdt publisearre en ter ynsjen lein, sadat belanghawwenden in reaksje jaan kinne. As der sjenswizen binne, wurde dizze belutsen by de definitive beslútfoarming. De oanfreger moat leges betelje foar de behanneling fan de oanfraach.
-
Raadsvoorstel - Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0157 Froonacker 9 en 13, Franeker F16.203003.pdf
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0157 Froonacker 9 en 13 Franeker". Het betreft een aanvraag van de familie Kamstra Pietjou voor een omgevingsvergunning om een woning te slopen en een pakhuis te bouwen op Froonacker 13 te Franeker. De aanvraag is in strijd met de bestemmingsplannen "Franeker - Binnenstad 2006" en "Franeker - Binnenstad 2016", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Burgemeester en wethouders zijn bereid medewerking te verlenen, mits de raad geen bedenkingen heeft. Het voorstel vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten, juridische grondslag, en bijlagen met relevante documenten zoals tekeningen en ruimtelijke onderbouwing. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een evaluatie van duurzaamheid.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of zij een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is cruciaal voor het verlenen van planologische medewerking aan de aanvraag.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de ontwikkeling, die afwijkt van het bestemmingsplan, of het beschermen van de huidige ruimtelijke ordening. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de raad op stedelijke ontwikkeling en behoud van cultureel erfgoed.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid en financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een duurzaamheidsevaluatie is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure wordt gevolgd, wat betekent dat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een vorm van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, wat een gemiste kans is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag, maar er is geen verdere financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Waboprojectbesluit Ruimtelijke ordening Zienswijzen Pakhuis Rijksmonument Ruimtelijke onderbouwing Uniforme openbare voorbereidingsprocedure LegesVerfijning van de zoekopdracht:
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.c Aanwijzing lokale publieke omroep
Radio Eenhoorn blijft de stem van Noordwest-Friesland
De gemeenteraden van Het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel overwegen een positief advies uit te brengen aan het Commissariaat voor de Media (CvdM) voor de herbenoeming van Radio Eenhoorn als lokale omroep. De omroep voldoet grotendeels aan de eisen van de Mediawet 2008, maar er zijn nog enkele verbeterpunten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraden van Het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel werd het voorstel besproken om Radio Eenhoorn opnieuw aan te wijzen als lokale omroep. De omroep, die al jarenlang de lokale gemeenschap bedient, heeft een aanvraag ingediend bij het CvdM om hun status te verlengen. De gemeenteraden moeten hierover advies uitbrengen.
Burgemeester Van Zuilen benadrukte dat er eigenlijk geen keuze is: "Er is één lokale omroep en dat is Radio Eenhoorn. Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld die een vergelijkbare status willen." Hij voegde eraan toe dat het ondersteunen van een lokale omroep een verplichting is voor de lokale overheid.
De discussie richtte zich ook op de luistercijfers van Radio Eenhoorn. Raadslid Ouderkerk vroeg zich af hoeveel mensen daadwerkelijk naar de omroep luisteren. "Ons budget is dusdanig klein dat wij ons niet kunnen permitteren om daar onderzoek naar te laten doen," antwoordde Van Zuilen. Hij suggereerde dat het wellicht een goed idee zou zijn om studenten van de lokale universiteit een onderzoek te laten uitvoeren.
Mevrouw Iedema van de FNP sprak haar steun uit voor de omroep en benadrukte het belang van een lokale stem in de media. "We zijn blij dat we in Noordwest een omroep hebben die gewoon voor Noordwest is," zei ze.
Hoewel er enkele zorgen zijn over de representativiteit van het Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) van Radio Eenhoorn, lijkt er brede steun te zijn voor de herbenoeming. De gemeenteraden zullen hun definitieve advies op 12 december uitbrengen.
Met de aanstaande fusie van de gemeenten tot de nieuwe gemeente Waadhoeke op 1 januari 2018, zal er opnieuw een lokale omroep moeten worden aangewezen. Tot die tijd lijkt Radio Eenhoorn de aangewezen partij om de lokale gemeenschap te blijven informeren en vermaken.
Samenvatting
De Stichting Lokale radio- en televisieomroep Menaldumadeel/Het Bildt/Franekeradeel, bekend als "De Eenhoorn", vraagt het Commissariaat voor de Media (CvdM) om opnieuw aangewezen te worden als lokale omroep voor de gemeenten Het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel. Het CvdM vraagt de gemeenteraden van deze gemeenten om advies over deze aanwijzing, die per 18 februari 2017 zou ingaan. De gemeenteraden moeten beoordelen of Eenhoorn voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008. Eenhoorn voldoet grotendeels aan deze eisen. De raden van Franekeradeel, Het Bildt en Menameradiel overwegen een positief advies uit te brengen. Er is een inspanningsverplichting voor Eenhoorn om de representativiteit van hun Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) te verbeteren. Op 1 januari 2018 fuseren de betrokken gemeenten tot de nieuwe gemeente Waadhoeke, waarvoor opnieuw een lokale omroep moet worden aangewezen. Tot die tijd kan Eenhoorn mogelijk blijven uitzenden.
Radio Eenhoorn bliuwt de stim fan Noardwest-Fryslân
De gemeenterieden fan It Bilt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel oerwaachje in posityf advys út te bringen oan it Kommissariaat foar de Media (CvdM) foar de werbeneaming fan Radio Eenhoorn as lokale omrop. De omrop foldocht foar it grutste part oan de easken fan de Mediawet 2008, mar der binne noch inkele ferbetterpunten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenterieden fan It Bilt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel waard it foarstel besprutsen om Radio Eenhoorn op 'e nij oan te wizen as lokale omrop. De omrop, dy't al jierrenlang de lokale mienskip betsjinnet, hat in oanfraach yntsjinne by it CvdM om harren status te ferlingjen. De gemeenterieden moatte hjirfoar advys útbringe.
Boargemaster Van Zuilen beklamme dat der eins gjin kar is: "Der is ien lokale omrop en dat is Radio Eenhoorn. Der hawwe gjin oare kandidaten meld dy't in fergelykbere status wolle." Hy foege deroan ta dat it stypjen fan in lokale omrop in ferplichting is foar de lokale oerheid.
De diskusje rjochte him ek op de harkerssifers fan Radio Eenhoorn. Riedslid Ouderkerk frege him ôf hoefolle minsken wier nei de omrop harkje. "Us budzjet is sa lyts dat wy ús net permittearje kinne om dêr ûndersyk nei dwaan te litten," antwurde Van Zuilen. Hy suggerearre dat it miskien in goed idee wêze soe om studinten fan de lokale universiteit in ûndersyk dwaan te litten.
Mevrouw Iedema fan de FNP spruts har stipe út foar de omrop en beklamme it belang fan in lokale stim yn de media. "Wy binne bliid dat wy yn Noardwest in omrop hawwe dy't gewoan foar Noardwest is," sei se.
Hoewol't der guon soargen binne oer de represintativiteit fan it Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) fan Radio Eenhoorn, liket der brede stipe te wêzen foar de werbeneaming. De gemeenterieden sille harren definitive advys op 12 desimber útbringe.
Mei de oankommende fúzje fan de gemeenten ta de nije gemeente Waadhoeke op 1 jannewaris 2018, sil der op 'e nij in lokale omrop oanwiisd wurde moatte. Oant dy tiid liket Radio Eenhoorn de oanwiisde partij om de lokale mienskip te bliuwen ynformearjen en fermeitsjen.
Samenvatting
De Stichting Lokale radio- en televisieomrop Menaldumadeel/It Bilt/Frjentsjerteradiel, bekend as "De Ienhoarn", freget it Kommissariaat foar de Media (CvdM) om op 'e nij oanwiisd te wurden as lokale omrop foar de gemeenten It Bilt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel. It CvdM freget de gemeenterieden fan dizze gemeenten om advys oer dizze oanwizing, dy't op 18 febrewaris 2017 yngie. De gemeenterieden moatte beoardielje oft Ienhoarn foldocht oan de easken fan de Mediawet 2008. Ienhoarn foldocht foar it grutste part oan dizze easken. De rieden fan Frjentsjerteradiel, It Bilt en Menameradiel oerwaagje in posityf advys út te bringen. Der is in ynspanningsferplichting foar Ienhoarn om de represintativiteit fan harren Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) te ferbetterjen. Op 1 jannewaris 2018 fusearje de belutsen gemeenten ta de nije gemeente Waadhoeke, wêrfoar op 'e nij in lokale omrop oanwiisd wurde moat. Oant dy tiid kin Ienhoarn mooglik trochgean mei útstjoeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Advies aanwijzing lokale publieke omroep
Samenvatting: Stichting Lokale radio- en televisieomroep Menaldumadeel/Het Bildt/Franekeradeel “De Eenhoorn” heeft het Commissariaat voor de Media (CvdM) gevraagd om opnieuw aangewezen te worden als lokale omroep voor de gemeenten Het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel. Het CvdM vraagt de gemeenteraden om advies over deze aanwijzing per 18 februari 2017. De raad moet toetsen of Eenhoorn voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008. Eenhoorn voldoet grotendeels aan deze eisen. Het voorstel is om een positief advies uit te brengen over de aanwijzing van Eenhoorn als lokale omroep.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, argumenten en juridische grondslagen. Er is echter een kanttekening over de representativiteit van het Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO), wat een aandachtspunt is.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het CvdM te adviseren over de aanwijzing van Eenhoorn als lokale omroep. Dit advies is gebaseerd op de toetsing van de naleving van de Mediawet 2008 door Eenhoorn.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze Eenhoorn willen adviseren als lokale omroep, ondanks dat het PBO niet volledig representatief is. Ze moeten ook overwegen of ze genoegen nemen met de tijdelijke situatie gezien de aanstaande gemeentelijke herindeling.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de representativiteit van het PBO. Er zijn geen duidelijke consequenties als de representativiteit niet op tijd op orde is.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het CvdM positief te adviseren over de aanwijzing van Eenhoorn als lokale omroep.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een administratieve en juridische procedure.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de subsidie voor Eenhoorn ongewijzigd blijft. Er zijn geen extra kosten of dekkingsvoorstellen opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenhoorn Commissariaat voor de Media (CvdM) Mediawet 2008 Lokale omroep Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) Franekeradeel Menameradiel Het Bildt Rechtsbevoegdheid ZendtijdtoewijzingVerfijning van de zoekopdracht:
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E. Terpstra
B. Ouderkerken
G.j. Iedema
G.j. Iedema
E. Terpstra
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
Agendapunt 005.d Vaststellen belastingverordeningen
Franeker overweegt belastingverhogingen: "Kostendekkend en noodzakelijk"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Franeker staat op het punt om te beslissen over nieuwe belastingverordeningen die de begroting van 2017 moeten ondersteunen. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges en parkeerbelastingen. Deze veranderingen zijn bedoeld om de kosten te dekken en de gemeentelijke inkomsten te verhogen.
Tijdens het debat in de gemeenteraad kwamen verschillende zorgen en vragen naar voren. Meneer Wijkhuis van het CDA uitte zijn bezorgdheid over de stijgende kosten van het vooroverleg bij bouwprojecten. "Het tarief kan nu oplopen naar € 145, en daarbovenop kan er een uurtarief van meer dan € 100 worden gerekend," merkte hij op. Hij vroeg zich af wie bepaalt of een vooroverleg nodig is en hoe deze kosten worden doorberekend aan de aanvragers.
Wethouder Twerda reageerde door te benadrukken dat het vooroverleg vaak op verzoek van de aanvragers zelf plaatsvindt. "Met name bij complexere voorstellen is er behoefte aan een eerste verkenning voordat een definitief plan wordt ingediend," legde hij uit. Dit helpt om plannen beter af te stemmen en mogelijke aanpassingen te bespreken.
Een ander punt van discussie was de zogenaamde 'kan-bepaling', die sommige gemeenten in Friesland hebben ingevoerd. Deze bepaling geeft gemeenten de keuze om zelf bepaalde beoordelingen uit te voeren in plaats van deze uit te besteden. Wijkhuis vroeg of Franeker overweegt om een dergelijke bepaling in te voeren. Wethouder Twerda gaf aan dat de gemeente zich momenteel oriënteert op de mogelijkheden en dat dit onderwerp zeker aan bod zal komen in het harmonisatietraject met de Waadhoeke-gemeenten.
Ondanks de zorgen en vragen werd het voorstel uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is. De financiële gevolgen van de voorgestelde belastingverhogingen zijn al opgenomen in de programmabegroting, en na goedkeuring door de gemeenteraad zullen de verordeningen officieel worden gepubliceerd.
Met deze aanpassingen hoopt de gemeente Franeker de begroting van 2017 sluitend te maken en de kosten voor gemeentelijke diensten beter te dekken. "Het is een noodzakelijke stap om onze financiële huishouding op orde te houden," aldus wethouder Twerda.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franeker gaat binnenkort beslissen over het vaststellen van nieuwe belastingverordeningen. Deze aanpassingen zijn nodig vanwege de verwachte opbrengsten in de begroting van 2017. De voorgestelde wijzigingen betreffen de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges en parkeerbelastingen. De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing worden aangepast om kostendekkend te zijn, terwijl de OZB-opbrengsten met 1% stijgen. Ook worden de leges aangepast aan nieuwe maximumtarieven voor reisdocumenten en andere diensten. De parkeerbelastingen worden geïndexeerd, waardoor het kostenbedrag voor naheffingsaanslagen stijgt naar € 61,00. Na goedkeuring door de gemeenteraad worden de verordeningen officieel gepubliceerd. De financiële gevolgen van deze aanpassingen zijn al opgenomen in de programmabegroting.
Frjentsjer oerwaget belestingferhegingen: "Kostenneutraal en needsaaklik"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Frjentsjer stiet op it punt om te besluten oer nije belestingferoarderingen dy't de begrutting fan 2017 stypje moatte. De foarstelde wizigingen omfetsje ûnder oare oanpassingen yn de ôffalstoffenheffing, rioelheffing, ûnreplikegoedbelesting (OZB), leges en parkearbelestingen. Dizze feroarings binne bedoeld om de kosten te dekken en de gemeentlike ynkomsten te ferheegjen.
Tidens it debat yn de gemeenteried kamen ferskate soargen en fragen nei foaren. Meneer Wykhûs fan it CDA útspruts syn soarch oer de oprinnende kosten fan it foarôfgeand oerlis by bouprojekten. "It taryf kin no oprinne nei € 145, en dêrneist kin der in oere taryf fan mear as € 100 rekkene wurde," merkte hy op. Hy frege him ôf wa't bepaalt oft in foarôfgeand oerlis nedich is en hoe't dizze kosten trochberekkene wurde oan de oanfreger.
Wethâlder Twerda reagearre troch te beklamjen dat it foarôfgeand oerlis faak op fersyk fan de oanfreger sels plakfynt. "Benammen by komplekser foarstellen is der ferlet fan in earste ferkenning foardat in definityf plan yntsjinne wurdt," lei hy út. Dit helpt om plannen better ôf te stimmen en mooglike oanpassingen te besprekken.
In oar punt fan diskusje wie de saneamde 'kin-bepaling', dy't guon gemeenten yn Fryslân ynfierd hawwe. Dizze bepaling jout gemeenten de kar om sels bepaalde beoardielingen út te fieren yn stee fan dizze út te besteegjen. Wykhûs frege oft Frjentsjer oerwaget om in sokke bepaling yn te fieren. Wethâlder Twerda joech oan dat de gemeente him op it stuit oriïntearret op de mooglikheden en dat dit ûnderwerp seker oan bod komme sil yn it harmonisaasjetrajekt mei de Waadhoeke-gemeenten.
Nettsjinsteande de soargen en fragen waard it foarstel úteinlik as hammerstik oannommen, wat betsjut dat der gjin fierdere diskusje nedich is. De finansjele gefolgen fan de foarstelde belestingferhegingen binne al opnommen yn de programmabegroting, en nei goedkarring troch de gemeenteried sille de feroarderingen offisjeel publisearre wurde.
Mei dizze oanpassingen hopet de gemeente Frjentsjer de begrutting fan 2017 slútend te meitsjen en de kosten foar gemeentlike tsjinsten better te dekken. "It is in needsaaklike stap om ús finansjele húshâlding op oarder te hâlden," aldus wethâlder Twerda.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjer sil koart beslute oer it fêststellen fan nije belestingferoarderingen. Dizze oanpassingen binne nedich fanwegen de ferwachte opbringsten yn de begrutting fan 2017. De foarstelde wizigingen hawwe te krijen mei de ôffalstoffenheffing, rioelheffing, ûnreplikegoedbelesting (OZB), leges en parkearbelestingen. De tariven foar ôffalstoffenheffing en rioelheffing wurde oanpast om kostendekkend te wêzen, wylst de OZB-opbringsten mei 1% tanimme. Ek wurde de leges oanpast oan nije maksimumtariven foar reisdokuminten en oare tsjinsten. De parkearbelestingen wurde yndeksearre, wêrtroch't it kostenbedrach foar neifteringsaanslaggen tanimt nei € 61,00. Nei goedkarring troch de gemeenteried wurde de feroarderingen offisjeel publisearre. De finansjele gefolgen fan dizze oanpassingen binne al opnommen yn de programmabegrutting.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen belastingverordeningen". Het voorstel beoogt de gemeentelijke belastingverordeningen voor afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges en parkeerbelastingen vast te stellen. Dit is noodzakelijk vanwege de raming van de opbrengsten in de begroting van 2016, die aanpassingen in de tarieven vereist. De afvalstoffenheffing wordt met 1,8% verlaagd, terwijl de OZB en rioolheffing met 1% worden verhoogd. De legesverordening wordt aangepast aan de maximumtarieven voor reisdocumenten en andere diensten. Ook de parkeerbelastingen worden geïndexeerd. Het voorstel bevat technische aanpassingen en is bedoeld om de tarieven kostendekkend te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle relevante belastingverordeningen behandelt en de benodigde aanpassingen en technische wijzigingen duidelijk worden beschreven. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat alle aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Na goedkeuring moet de raad de verordeningen op de voorgeschreven wijze publiceren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de belastingtarieven en de mate waarin deze kostendekkend moeten zijn. De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassingen in lijn zijn met de financiële en beleidsdoelstellingen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het concrete tariefaanpassingen en dekkingspercentages vermeldt. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begroting van 2017. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen en de bijbehorende tariefaanpassingen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe betrokkenheid van burgers is geweest bij het opstellen van de verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de aangepaste tarieven zijn al opgenomen in de programmabegroting. Er wordt geen specifieke dekking vermeld, wat impliceert dat de aanpassingen binnen de bestaande financiële kaders passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB (Onroerendezaakbelasting) Leges Parkeerbelastingen Begroting 2017 Welstandscommissie KostendekkendheidVerfijning van de zoekopdracht:
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.e Jaarverslag vereniging Waddenzeegemeenten
Franekeradeel Debatteert over Waddenzee Bijdrage
De gemeenteraad van Franekeradeel boog zich onlangs over het jaarverslag 2015 en de begroting 2017 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. Het voorstel was om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen opmerkingen te maken over de begroting. De vereniging, die zich inzet voor de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed, verwacht een lichte stijging van de gemeentelijke bijdrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de financiële bijdrage van Franekeradeel aan de Vereniging van Waddenzeegemeenten te verhogen. Deze verhoging is bedoeld voor extra inzet op het gebied van werelderfgoed en communicatie. De vereniging heeft plannen om een communicatieadviseur en een werelderfgoedpromotor aan te stellen, wat de gemeente €227 extra zou kosten.
Meneer De Bok van de PvdA uitte zijn zorgen over mogelijke overlap met bestaande promotie-initiatieven. "We willen niet dat er geld wordt uitgegeven aan iets dat dwars door alles heen gaat fietsen," stelde hij. Hij vroeg zich af of er voldoende afstemming zou zijn met andere initiatieven in de regio, zoals die in samenwerking met Harlingen.
Wethouder De P. stelde de raad gerust. "Er is een goede afstemming en ik zal er ook zeker op blijven toezien dat er geen dubbele dingen worden gedaan," verzekerde zij. Ze benadrukte dat de uitbreiding van het takenpakket van de vereniging zorgvuldig is besproken binnen het dagelijks bestuur.
Na deze toelichting leek de raad gerustgesteld en werd het voorstel als hamerstuk aangenomen. "Ik ben geheel gerustgesteld," concludeerde De Bok tevreden.
Naast de discussie over de Waddenzee-bijdrage, werd er ook kort gesproken over een ander punt op de agenda: de ontluchting van de spoorovergang bij Hitsum. Dit voorstel, dat in samenwerking met ProRail wordt uitgevoerd, werd eveneens zonder verdere discussie aangenomen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel maakt deel uit van de Vereniging van Waddenzeegemeenten, die de belangen van de Waddenzee behartigt. Binnenkort bespreekt de gemeenteraad het jaarverslag 2015 en de begroting 2017 van deze vereniging. Het voorstel is om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen opmerkingen te maken over de begroting 2017. De vereniging voert projecten uit zoals het promoten van de Waddenzee als werelderfgoed. De gemeente Franekeradeel draagt financieel bij aan de vereniging en is bestuurlijk vertegenwoordigd in het bestuur. De begroting 2017 is al vastgesteld door het Algemeen Bestuur en er wordt een lichte stijging van de bijdrage verwacht voor extra inzet op werelderfgoed en communicatie.
Frjentsjerteradiel Debattearret oer Waadsee Bydrage
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel bûgde him koartlyn oer it jierferslach 2015 en de begrutting 2017 fan de Feriening fan Waadseegemeenten. It foarstel wie om it jierferslach foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin opmerkingen te meitsjen oer de begrutting. De feriening, dy't him ynset foar de promoasje fan de Waadsee as wrâlderfguod, ferwachtet in lichte stiging fan de gemeentlike bydrage.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel besprutsen om de finansjele bydrage fan Frjentsjerteradiel oan de Feriening fan Waadseegemeenten te ferheegjen. Dizze ferheging is bedoeld foar ekstra ynset op it mêd fan wrâlderfgoed en kommunikaasje. De feriening hat plannen om in kommunikaasje-adviseur en in wrâlderfgoedpromotor oan te stellen, wat de gemeente €227 ekstra kostje soe.
Meneer De Bok fan de PvdA útspruts syn soargen oer mooglike oerlap mei besteande promoasje-ynisjativen. "Wy wolle net dat der jild útjûn wurdt oan wat dat dwers troch alles hinne giet fytsen," stelde er. Hy frege him ôf oft der genôch ôfstimming wêze soe mei oare ynisjativen yn de regio, lykas dy yn gearwurking mei Harns.
Wethâlder De P. stelde de ried gerêst. "Der is in goede ôfstimming en ik sil der ek wis op tasjen dat der gjin dûbele dingen dien wurde," fersekere sy. Se beklamme dat de útwreiding fan it takenpakket fan de feriening soarchfâldich besprutsen is binnen it deistich bestjoer.
Nei dizze taljochting like de ried gerêststeld en waard it foarstel as hammerstik oannommen. "Ik bin hielendal gerêststeld," konkludearre De Bok tefreden.
Njonken de diskusje oer de Waadsee-bydrage, waard der ek koart praat oer in oar punt op de aginda: de ûntluchting fan de spoaroergong by Hitsum. Dit foarstel, dat yn gearwurking mei ProRail útfierd wurdt, waard ek sûnder fierdere diskusje oannommen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel makket diel út fan de Feriening fan Waadseegemeenten, dy't de belangen fan de Waadsee behertiget. Binnenkoart besprekt de gemeenteried it jierferslach 2015 en de begrutting 2017 fan dizze feriening. It foarstel is om it jierferslach foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin opmerkingen te meitsjen oer de begrutting 2017. De feriening fiert projekten út lykas it promoatsjen fan de Waadsee as wrâlderfguod. De gemeente Frjentsjerteradiel draacht finansjeel by oan de feriening en is bestjoerlik fertsjintwurdige yn it bestjoer. De begrutting 2017 is al fêststeld troch it Algemien Bestjoer en der wurdt in lichte stiging fan de bydrage ferwachte foar ekstra ynset op wrâlderfguod en kommunikaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken en begroting Vereniging van Waddenzeegemeenten". Het voorstel informeert de raad van de gemeente Franekeradeel over het jaarverslag 2015 en de begroting 2017 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. De vereniging, bestaande uit 12 gemeenten grenzend aan de Waddenzee, behartigt de belangen van de Waddenzee en houdt zich bezig met projecten zoals de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed. Het voorstel vraagt de raad om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2017.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie over de jaarstukken en begroting van de Vereniging van Waddenzeegemeenten bevat. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële bijdragen en de rol van de gemeente binnen de vereniging.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van het jaarverslag en de begroting en om geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2017. Dit is een informerende rol zonder directe besluitvorming.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel enkel vraagt om kennisname en geen wensen of bedenkingen te uiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdsgebonden acties. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2017.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse contributie van de gemeente Franekeradeel aan de vereniging, die in 2017 iets stijgt. De begroting van de gemeente houdt al rekening met deze bijdrage. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de stijging gering is en binnen de bestaande begroting past.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vereniging van Waddenzeegemeenten Franekeradeel Jaarverslag 2015 Begroting 2017 Algemeen Bestuur Aanjager werelderfgoed Communicatie adviseur Vaarrecreatie Waddenzee Eigen vermogen ContributieVerfijning van de zoekopdracht:
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
Caroline De Pee
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
Agendapunt 005.f Onttrekken overweg in Hitzumerbinnenpad te Franeker aan de openbaarheid
Gemeente Franeker overweegt sluiting spoorwegovergang Hitzumerbinnenpad
De gemeenteraad van Franeker debatteert over de mogelijke sluiting van de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad. ProRail heeft de gemeente gevraagd de overgang te sluiten vanwege veiligheidsredenen. Een nieuwe tunnel, De Dûker, biedt een veilig alternatief. Hoewel er geen bezwaren zijn ingediend tijdens de inspraakprocedure, zijn er zorgen over de gevolgen voor landbouwverkeer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Franeker werd er flink gedebatteerd over het voorstel om de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad te sluiten. ProRail heeft de gemeente verzocht deze overgang op te heffen, omdat deze als onveilig wordt beschouwd. De nieuwe tunnel, De Dûker, biedt een veilige alternatieve route. De gemeenteraad moet nu beslissen over de sluiting.
De heer Nota van de FNP uitte zijn zorgen over de gevolgen voor het landbouwverkeer. "We hebben al een prachtig fietspad hier, maar als landbouwvoertuigen daaroverheen moeten, creëren we een gevaarlijke situatie," stelde hij. Nota vroeg zich af hoe de eigenaar van de omliggende landerijen zijn land zou kunnen bereiken zonder de spoorwegovergang.
Wethouder Butter reageerde door te benadrukken dat de sluiting van de overgang een voorwaarde was voor de financiering van de fietstunnel door ProRail. "Het is een kwestie van 'voor wat hoort wat'. De deal met ProRail is al gemaakt," legde hij uit. Butter erkende dat er nog vragen zijn over de toegang tot de landbouwgrond en beloofde deze schriftelijk te beantwoorden.
De discussie draaide vooral om de veiligheid van het fietspad en de impact op het landbouwverkeer. "Landbouwvoertuigen moeten nu ongeveer 400 meter over het fietspad rijden," merkte Nota op. Wethouder Butter gaf aan dat dit aspect nog verder onderzocht zal worden.
Hoewel er tijdens de inspraakprocedure geen bezwaren zijn ingediend, kunnen belanghebbenden nog bezwaar maken tegen het besluit van de gemeenteraad. De uiteindelijke beslissing ligt nu bij de raad, die moet afwegen of de voordelen van de nieuwe tunnel opwegen tegen de nadelen voor het landbouwverkeer.
Samenvatting
De gemeente Franeker overweegt om de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad te sluiten. ProRail heeft de gemeente gevraagd deze overgang op te heffen omdat deze als onveilig wordt beschouwd. Er is een nieuwe tunnel, De Dûker, die een veilige alternatieve route biedt. De gemeenteraad moet volgens de Wegenwet beslissen over het sluiten van de overgang. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inspraakprocedure. Als de raad instemt, zal ProRail de overgang verwijderen. Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het besluit.
Gemeente Frjentsjer oerwaget sluting spoaroergong Hitzumerbinnenpaad
De gemeenteried fan Frjentsjer debattearret oer de mooglike sluting fan de spoaroergong yn it Hitzumerbinnenpaad. ProRail hat de gemeente frege de oergong te sluten fanwegen feiligensredenen. In nije tunnel, De Dûker, biedt in feilich alternatyf. Hoewol't der gjin beswieren yntsjinne binne tidens de ynspraakproseduere, binne der soargen oer de gefolgen foar lânbouferkear.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Frjentsjer waard der flink debatearre oer it foarstel om de spoaroergong yn it Hitzumerbinnenpaad te sluten. ProRail hat de gemeente frege dizze oergong op te heffen, om't dizze as ûnfeilich beskôge wurdt. De nije tunnel, De Dûker, biedt in feilige alternative rûte. De gemeenteried moat no beslute oer de sluting.
De hear Nota fan de FNP uterde syn soargen oer de gefolgen foar it lânbouferkear. "Wy hawwe hjir al in prachtich fytspaad, mar as lânbouweinen dêr oerhinne moatte, kreëarje wy in gefaarlike situaasje," stelde er. Nota frege him ôf hoe't de eigener fan de omlizzende lannen syn lân berikke kin sûnder de spoaroergong.
Wethâlder Butter reagearre troch te beklamjen dat de sluting fan de oergong in betingst wie foar de finansiering fan de fytstunnel troch ProRail. "It is in kwestje fan 'foar wat heart wat'. De deal mei ProRail is al makke," lei er út. Butter erkende dat der noch fragen binne oer de tagong ta de lânbougrûn en beloofde dizze skriftlik te beantwurdzjen.
De diskusje draaide foaral om de feiligens fan it fytspaad en de ynfloed op it lânbouferkear. "Lânbouweinen moatte no sa'n 400 meter oer it fytspaad ride," merkte Nota op. Wethâlder Butter joech oan dat dit aspekt noch fierder ûndersocht wurde sil.
Hoewol't der tidens de ynspraakproseduere gjin beswieren yntsjinne binne, kinne belanghawwenden noch beswier meitsje tsjin it beslút fan de gemeenteried. De úteinlike beslissing leit no by de ried, dy't ôfwage moat oft de foardielen fan de nije tunnel opweagje tsjin de neidielen foar it lânbouferkear.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjer oerwaget om de spoaroergong yn it Hitzumerbinnenpaad te sluten. ProRail hat de gemeente frege dizze oergong op te heffen om't dizze as ûnfeilich beskôge wurdt. Der is in nije tunnel, De Dûker, dy't in feilige alternative rûte biedt. De gemeenteried moat neffens de Wegenwet beslute oer it sluten fan de oergong. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynspraakproseduere. As de ried ynstimt, sil ProRail de oergong ferwiderje. Belanghawwenden kinne beswier meitsje tsjin it beslút.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onttrekken aan de openbaarheid van de overweg in het Hitzumerbinnenpad te Franeker." Het voorstel betreft het verzoek van ProRail aan de gemeente Franeker om de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad op te heffen vanwege veiligheidsredenen. Met de realisatie van de tunnel De Dûker naar de Alvestêdewyk is er een veilige alternatieve route ontstaan. De gemeenteraad moet op basis van de Wegenwet een besluit nemen over de onttrekking van de overweg aan de openbaarheid.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de reden voor de opheffing, de juridische basis, en de betrokken partijen. Er zijn echter geen details over de financiële aspecten of een uitgebreide evaluatie van de impact op de gemeenschap.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking van de overweg aan de openbaarheid, zoals voorgeschreven door de Wegenwet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie of het volgen van het voorstel om de overweg te sluiten, rekening houdend met de veiligheid en de afspraken met ProRail.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het opheffen van de overweg. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de afspraken met ProRail. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het mist specifieke details over de evaluatie en monitoring na de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de overweg in het Hitzumerbinnenpad aan de openbaarheid te onttrekken.
Participatie:
Er is een inspraakprocedure gevolgd waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hadden om zienswijzen in te dienen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de opheffing en hoe deze eventueel worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hitzumerbinnenpad ProRail Tunnel De Dûker Alvestêdewyk Spoorwegovergang Wegenwet Veiligheid Overweg Alternatieve ontsluiting ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
H.j. Nauta
E. Terpstra
E. Terpstra
T. Twerda
H.j. Nauta
T. Twerda
H.j. Nauta
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
Agendapunt 005.g Herinrichting Firdgum
Gemeente Franekeradeel in Spagaat over Herinrichting Firdgum
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteerde fel over het voorstel voor de herinrichting van het openbaar gebied in Firdgum. Het project, dat deel uitmaakt van het Terpen en Wierdenland project, vraagt om een aanvullend budget van € 69.700. De discussie draaide vooral om de procedurele aanpak en de betrokkenheid van de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er onvrede heerst over de manier waarop het voorstel tot stand is gekomen. De heer Hof van Gemeentebelang opende het debat met kritiek op de procedure. "Het lijkt alsof dit voorstel uit de lucht is komen vallen," merkte hij op. Hij benadrukte dat de gemeenteraad budgetrecht heeft en dat het belangrijk is om vooraf goed geïnformeerd te worden over dergelijke projecten.
De heer Dijkstra van de FNP sloot zich hierbij aan en noemde de procedure "wonderlijk". Hij wees erop dat het voor ondernemers lastig is om met dergelijke onverwachte voorstellen om te gaan. "Het is mooi dat het dorp betrokken wordt, maar de manier waarop dit nu gebeurt, is niet de juiste," aldus Dijkstra.
Wethouder Weggebar erkende de kritiek en gaf toe dat de communicatie beter had gekund. "We hebben de grip niet verloren, maar we vonden dat het nu moest gebeuren," verdedigde hij het voorstel. Hij beloofde dat er in de toekomst beter gecommuniceerd zal worden met de raad.
Ondanks de toezeggingen van de wethouder bleef er scepsis bestaan onder de raadsleden. De heer Hof benadrukte dat het belangrijk is om dergelijke projecten tijdig en ordentelijk te plannen. "Dit soort zaken mag niet zomaar uit de lucht komen vallen," stelde hij.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing over het aanvullende budget. De gemeenteraad zal op een later moment verder praten over de financiering en de voortgang van het project. Het is duidelijk dat de herinrichting van Firdgum niet alleen een kwestie van geld is, maar ook van vertrouwen en communicatie tussen de gemeente en haar inwoners.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de herinrichting van het openbaar gebied in Firdgum. Hiervoor is een totaal budget van € 98.700 nodig. Een deel van dit bedrag, € 9.000, komt uit de Spaarvoorziening Riolering en er is al € 20.000 beschikbaar gesteld uit de reserve Stads- en Dorpsvernieuwing (S&D). De gemeenteraad wordt gevraagd om een aanvullend budget van € 69.700 uit dezelfde reserve beschikbaar te stellen. Het project maakt deel uit van het Terpen en Wierdenland project en omvat onder andere de herinrichting van de doorgaande weg Camstrawei. Bewoners en Stichting Landschapsbeheer Friesland zijn nauw betrokken bij het ontwerp. De gemeenteraad heeft budgetrecht en moet nog beslissen over de aanvullende financiering.
Gemeente Frjentsjerteradiel yn Spagaat oer Werinrjochting Furdgum
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debatearre fûl oer it foarstel foar de werinrjochting fan it iepenbier gebiet yn Furdgum. It projekt, dat diel útmakket fan it Terpen en Wierdenlân projekt, freget om in oanfoljend budzjet fan € 69.700. De diskusje draaide benammen om de prosedurele oanpak en de belutsenens fan de gemeenteried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard dúdlik dat der ûnfrede hearsket oer de wize wêrop it foarstel ta stân kaam is. De hear Hof fan Gemeentebelang iepene it debat mei krityk op de proseduere. "It liket oft dit foarstel út de loft kommen is," merkte er op. Hy beklamme dat de gemeenteried budzjetrjocht hat en dat it wichtich is om foarôf goed ynformearre te wurden oer sokke projekten.
De hear Dijkstra fan de FNP slút him hjirby oan en neamde de proseduere "wûnderlik". Hy wiisde derop dat it foar ûndernimmers dreech is om mei sokke ûnferwachte foarstellen om te gean. "It is moai dat it doarp belutsen wurdt, mar de wize wêrop dit no bart, is net de juste," sa sei Dijkstra.
Wethâlder Weggebar erkende de krityk en joech ta dat de kommunikaasje better kinnen hie. "Wy hawwe de grip net ferlern, mar wy fûnen dat it no barre moast," ferdigene hy it foarstel. Hy beloofde dat der yn de takomst better kommunisearre wurde sil mei de ried.
Nettsjinsteande de tasizzings fan de wethâlder bleau der skepsis ûnder de riedsleden. De hear Hof beklamme dat it wichtich is om sokke projekten op 'e tiid en oarderlik te plannen. "Sokke saken meie net samar út de loft komme fallen," stelde hy.
It debat einige sûnder in definitive beslút oer it oanfoljende budzjet. De gemeenteried sil op in letter momint fierder prate oer de finansiering en de foarútgong fan it projekt. It is dúdlik dat de werinrjochting fan Firdgum net allinnich in kwestje fan jild is, mar ek fan fertrouwen en kommunikaasje tusken de gemeente en har ynwenners.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de werinrjochting fan it iepenbier gebiet yn Furdgum. Hjirfoar is in totaal budzjet fan € 98.700 nedich. In diel fan dit bedrach, € 9.000, komt út de Sparfoarsjenning Riolearring en der is al € 20.000 beskikber steld út de reserve Steds- en Doarpsfernijing (S&D). De gemeenteried wurdt frege om in oanfoljend budzjet fan € 69.700 út deselde reserve beskikber te stellen. It projekt makket diel út fan it Terpen en Wierdenlân projekt en omfiemet ûnder oare de werinrjochting fan de trochgeande wei Camstrawei. Bewenners en Stichting Lânskipsbehear Fryslân binne nau belutsen by it ûntwerp. De gemeenteried hat budzjetrjocht en moat noch beslute oer de oanfoljende finansiering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herinrichting Firdgum". Het voorstel betreft de herinrichting van het openbaar gebied in Firdgum, specifiek het terrein tussen het Zodenhuis en de Yep Hettinga Skoalle, en een gedeelte van de doorgaande weg Camstrawei. Het totale benodigde budget is € 98.700, waarvan € 9.000 uit de Spaarvoorziening Riolering en € 20.000 reeds uit de reserve Stads- en Dorpsvernieuwing (S&D) is gedekt. De raad wordt gevraagd om een aanvullend budget van € 69.700 beschikbaar te stellen uit de reserve S&D om de herinrichting te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een beschrijving van de betrokkenheid van bewoners en relevante organisaties, en een overzicht van de benodigde middelen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde planning en risicoanalyse.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het aanvullende budget van € 69.700 goed te keuren, zodat de herinrichting kan worden uitgevoerd. De raad heeft budgetrecht en moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de reserve S&D.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de herinrichting van Firdgum voldoende prioriteit heeft om het gevraagde budget toe te wijzen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de bewoners en de strategische doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde budget en de betrokken partijen. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen en een gedetailleerde evaluatie- en controlemechanisme. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het aanvullende budget van € 69.700 uit de reserve S&D beschikbaar wordt gesteld voor de herinrichting van Firdgum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bewoners van Firdgum nauw betrokken zijn geweest bij het ontwerp via het project Terpen en Wierdenland. Er is overleg geweest met Stichting Landschapsbeheer Friesland en dorpsbelang Tzummarum-Firdgum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing (n.v.t.) beschouwd in dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn om duurzame elementen in de herinrichting te integreren.
Financiële Gevolgen:
Het totale benodigde budget is € 98.700. De dekking is als volgt: € 9.000 uit de Spaarvoorziening Riolering, € 20.000 reeds beschikbaar uit de reserve S&D, en een aanvullend bedrag van € 69.700 wordt gevraagd uit de reserve S&D. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de financiering is geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Firdgum Stichting Landschapsbeheer Friesland Terpen en Wierdenland Camstrawei Openbaar gebied Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing Spaarvoorziening Riolering (vGRP) Voorjaarsnota 2015 Bewonersparticipatie OntwerptekeningVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
E. Terpstra
T. Twerda
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
T. Twerda
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Onbekende spreker
Agendapunt 008 Rondvraag en sluiting
T.j. Wijnia
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
E. Terpstra
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E. Terpstra
A. Hartman
A. Hartman
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
T. Twerda
E. Terpstra
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
B. Ouderkerken
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
G.j. Iedema
G.j. Iedema
D. Osinga
D. Osinga
G.j. Iedema
G.j. Iedema
E. Terpstra
G.j. Iedema
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
E. Terpstra
Caroline De Pee
Onbekende spreker
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
E. Terpstra
Caroline De Pee
E. Terpstra
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
00:58:37 - 00:59:41 - 00:59:43 - 01:01:08 - 01:02:01 - 01:02:23 - 01:02:53 - 01:02:56 - 01:03:39 - 01:03:49 - 01:08:39 - 01:08:43 - 01:10:17 - 01:11:13 - 01:11:15 - 01:12:25 - 01:12:30 - 01:13:46 - 01:14:10 - 01:14:15 - 01:15:33 - 01:15:34 - 01:17:25 - 01:17:46 - 01:17:48 - 01:18:04 - 01:18:05 - 01:18:37 - 01:18:38 - 01:18:43 - 01:21:04 - 01:21:05 - 01:21:10