27-10-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 22 septimber 2016
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.a Ynformaasje fan it kolleezje
Agendapunt 10 Fêststelling BP Brede Skoalle Bitgummole
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt het bestemmingsplan voor de bouw van een nieuwe brede school in Bitgummole. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn drie inspraakreacties ontvangen. Het ontwerp-bestemmingsplan richt zich voornamelijk op de planologische aspecten, zoals de situering van het plangebied en de kaders voor de bebouwing. Er zijn geen grote belemmeringen gevonden, behalve een kraamkolonie vleermuizen in het bestaande gebouw. Hiervoor is een ontheffing nodig, maar de sloop van het gebouw kan pas na juli 2017 plaatsvinden, wat geen problemen oplevert voor de planning.
Er is behoefte aan betrokkenheid van omwonenden bij de inrichting van de buitenruimte. Daarom wordt voorgesteld om deze aspecten in een apart traject te behandelen, zodat de planning van het bestemmingsplan niet in gevaar komt. In juli vond een bijeenkomst plaats waarbij omwonenden hun ideeën konden delen. Deze input wordt verder uitgewerkt en gepresenteerd in een tweede bijeenkomst in oktober. Het doel is om tot een breed gedragen plan te komen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat betekent dat het plan ongewijzigd kan worden vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt it bestimmingsplan foar de bou fan in nije brede skoalle yn Bitgummole. It plan hat ter ynsjen lein en der binne trije ynspraakreaksjes ûntfongen. It ûntwerp-bestimmingsplan rjochtet him benammen op de planologyske aspekten, lykas de sitearring fan it plangebied en de kaders foar de bebouwing. Der binne gjin grutte beheiningen fûn, útsein in kraamkolony flearmûzen yn it besteande gebou. Hjirfoar is in ûntheffing nedich, mar de sloop fan it gebou kin pas nei july 2017 plakfine, wat gjin problemen opsmyt foar de planning.
Der is ferlet fan belutsenens fan omwenners by de ynrjochting fan de bûtenromte. Dêrom wurdt foarsteld om dizze aspekten yn in apart trajekt te behanneljen, sadat de planning fan it bestimmingsplan net yn gefaar komt. Yn july fûn in gearkomste plak wêrby't omwenners harren ideeën diele koene. Dizze ynbring wurdt fierder útwurke en presintearre yn in twadde gearkomste yn oktober. It doel is om ta in breed droegen plan te kommen. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynsjenperioade, wat betsjut dat it plan ûnferoare fêststeld wurde kin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Brede School Bitgummole". Het bestemmingsplan vormt de planologische basis voor de bouw van een nieuwe brede school in Bitgummole. Na een inspraakperiode en een goed bezochte bijeenkomst met omwonenden, is het plan klaar voor vaststelling. Het bestemmingsplan richt zich op de situering van het plangebied en de kaders voor de bebouwing, terwijl de inrichtingsaspecten in een afzonderlijk traject met de gemeenschap worden uitgewerkt. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat betekent dat de raad het plan ongewijzigd kan vaststellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de planologische aspecten en de inspraakprocedure. Echter, details over de inrichting van de buitenruimte worden in een later stadium uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de planologische procedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het vaststellen van het bestemmingsplan, ondanks dat de inrichtingsaspecten nog niet volledig zijn uitgewerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen voor de inrichtingsaspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van een later traject voor de inrichting kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel erkent de behoefte aan participatie en heeft een afzonderlijk traject gepland voor de inrichtingsaspecten, waarbij omwonenden actief worden betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het behoud van de vleermuiskolonie een ecologisch aspect betreft.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is belangrijk dat de kosten voor de inrichting van de buitenruimte en eventuele ontheffingen duidelijk worden gemaakt in het vervolgtraject.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Brede School Bitgummole Inspraak Vleermuizen Omwonenden Inrichting buitenruimte Ontheffing Planning Beeldkwaliteitsplan ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Rioelrenovaasje ferskate doarpen 2017
Samenvatting
In de gemeenteraadsvergadering van 27 oktober 2016 wordt besproken of er een krediet van € 350.000,- beschikbaar gesteld kan worden voor rioolrenovaties in diverse dorpen. Het vernieuwde rioolbeheerplan van begin 2016, opgesteld door Antea Group en de afdeling Romte, toont aan dat de riolering in dorpen zoals Berltsum, Bitgummole, Dronryp, Menaam, Skingen en Wier verouderd of in slechte staat is. Hoewel vervanging niet noodzakelijk is, wordt renovatie aanbevolen om de levensduur met gemiddeld 40 jaar te verlengen. Dit kan door het aanbrengen van een kous van glasvezel of naaldvilt. De renovatie zou minder overlast veroorzaken en goedkoper zijn dan volledige vervanging. De financiering kan plaatsvinden via het vastgestelde vGRP 2013-2018. Na goedkeuring zou de afdeling Romte de voorbereidingen treffen, met uitvoering gepland voor 2017. Tijdens de uitvoering worden omwonenden geïnformeerd.
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan 27 oktober 2016 wurdt besprutsen oft der in kredyt fan € 350.000,- beskikber steld wurde kin foar rioelrenovaasjes yn ferskate doarpen. It fernijde rioelbehearplan fan begjin 2016, opsteld troch Antea Group en de ôfdieling Romte, toant oan dat de riolearring yn doarpen lykas Berltsum, Bitgummole, Dronryp, Menaam, Skingen en Wier ferâldere of yn minne steat is. Hoewol ferfanging net needsaaklik is, wurdt renovaasje oanrikkemandearre om de libbensdoer mei gemiddeld 40 jier te ferlingjen. Dit kin troch it oanbringen fan in kous fan glêsfezel of naaldfilt. De renovaasje soe minder oerlêst feroarsaakje en goedkeaper wêze as folsleine ferfanging. De finansiering kin plakfine fia it fêststelde vGRP 2013-2018. Nei goedkarring soe de ôfdieling Romte de tariedings treffe, mei útfiering pland foar 2017. Tidens de útfiering wurde omwenners ynformearre.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Rioolrenovatie Diverse Dorpen 2017
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Rioolrenovatie diverse dorpen 2017". Het voorstel betreft de renovatie van verouderde rioleringen in verschillende dorpen binnen de gemeente Menameradiel, waaronder Berltsum, Bitgummole, Dronryp, Menaam, Skingen en Wier. De renovatie omvat het aanbrengen van een kous van glasvezel of naaldvilt om de levensduur van de rioleringen met gemiddeld 40 jaar te verlengen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een krediet van € 350.000,- beschikbaar te stellen, gedekt door het vastgestelde vGRP 2013-2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke elementen, zoals een probleemstelling, argumenten voor de renovatie, financiële dekking, en een juridische grondslag. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat duidt op een goed doordacht plan.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een krediet van € 350.000,- beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de rioolrenovatie. De raad speelt een cruciale rol in de goedkeuring van de financiering en het uiteindelijke besluitvormingsproces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde renovatie en de bijbehorende financiering goedkeuren. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van de renovatie tegen andere mogelijke uitgaven binnen de gemeente.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk omschreven project betreft met een vast budget en een geplande uitvoering in 2017. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het beschikbaar stellen van het krediet van € 350.000,- voor de rioolrenovatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat direct betrokkenen en aanwonenden geïnformeerd zullen worden over de uitvoering van het project, wat wijst op een basisniveau van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de renovatie de levensduur van de rioleringen met 40 jaar verlengt, wat bijdraagt aan een duurzamer beheer van gemeentelijke infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 350.000,-, gedekt door het vastgestelde vGRP 2013-2018. De kosten zijn opgesplitst in voorbereiding (€ 25.000,-) en uitvoering (€ 325.000,-), wat een gedetailleerde financiële planning laat zien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolrenovatie Menameradiel Antea Group vGRP 2013-2018 Glasvezel Naaldvilt Berltsum Bitgummole Dronryp MenaamVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Rioolrenovatie diverse dorpen 2017". Het voorstel vraagt om een krediet van €350.000 voor rioolrenovatie in de dorpen Berltsum, Bitgummole, Dronryp, Menaam, Skingen en Wier. De renovatie omvat het aanbrengen van een glasvezel- of naaldviltkous in het riool, wat de levensduur met gemiddeld 40 jaar verlengt. De dekking van de kosten wordt geregeld via het vastgestelde vGRP 2013-2018. De renovatie is noodzakelijk om klachten en meldingen te voorkomen en is minder hinderlijk en goedkoper dan volledige vervanging.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, kosten, financiering en aanpak van de rioolrenovatie duidelijk uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen of bijlagen, wat suggereert dat alle relevante informatie is opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet het krediet van €350.000 goedkeuren en instemmen met de voorgestelde dekking via het vGRP 2013-2018.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiering en aanpak van de rioolrenovatie. Dit omvat het afwegen van de kosten tegen de voordelen van verlengde levensduur en verminderde overlast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen, kosten, en een tijdsbestek voor uitvoering bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €350.000 goed te keuren en de dekking via het vGRP 2013-2018 te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat direct betrokkenen en aanwonenden geïnformeerd zullen worden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant omdat de renovatie de levensduur van het riool met 40 jaar verlengt, wat bijdraagt aan een duurzamere infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €350.000, en de dekking is geregeld via het vGRP 2013-2018, wat aangeeft dat de kosten binnen de bestaande budgetten vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolrenovatie Antea Group Romte Krediet vGRP 2013-2018 Glasvezel Naaldvilt Levensduur Kosten Wet milieubeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Byldkwaliteitsplan nije brêge Dronryp
Samenvatting
Op 27 oktober 2016 bespreekt de gemeenteraad het Beeldkwaliteitsplan (Bkp) voor een nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal in Dronryp. Het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat er reacties zijn binnengekomen. Het schetsontwerp van de brug, dat binnen de kaders van het Bkp valt, is al beschikbaar. Zodra de Provincie Fryslân een omgevingsvergunning aanvraagt, zal deze getoetst worden aan de welstandscriteria uit het Bkp. Het Bkp is een onderdeel van de gemeentelijke welstandsnota en bezwaar of beroep hiertegen is niet mogelijk. De provincie verzorgt de communicatie rondom de brug, terwijl de publicatie van de vaststelling van het Bkp door de gemeente wordt afgehandeld.
Samenvatting
Op 27 oktober 2016 besprekt de gemeenteried it Byldkwaliteitsplan (Bkp) foar in nije brêge oer it Van Harinxmakanaal yn Dronryp. It plan hat ter ynsjen lein sûnder dat der reaksjes binnenkaam binne. It sketsûntwerp fan de brêge, dat binnen de kaders fan it Bkp falt, is al beskikber. Sadree't de Provinsje Fryslân in omjouwingsfergunning oanfreget, sil dizze toetst wurde oan de wolstânskritearia út it Bkp. It Bkp is in ûnderdiel fan de gemeentlike wolstânsnota en beswier of berop hjirfoar is net mooglik. De provinsje fersoarget de kommunikaasje rûnom de brêge, wylst de publikaasje fan de fêststelling fan it Bkp troch de gemeente ôfhandele wurdt.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beeldkwaliteitsplan nieuwe brug Dronryp". Het plan is opgesteld voor de nieuwe brug over het Van Harinxmakanaal en heeft ter inzage gelegen zonder dat er reacties zijn ontvangen. Het schetsontwerp van de brug past binnen de kaders van het Beeldkwaliteitsplan (Bkp). De raad wordt gevraagd het ontwerp-Bkp vast te stellen, zodat de Provincie Fryslân een omgevingsvergunning kan aanvragen en de bouw kan starten. De communicatie over de brug valt onder de verantwoordelijkheid van de provincie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke elementen bevat, zoals de probleemstelling, aanpak, juridische grondslag en communicatie. Er zijn geen reacties ontvangen tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een breed draagvlak of een gebrek aan bezwaren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het ontwerp-Beeldkwaliteitsplan vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de voortgang van het project mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een formele vaststelling betreft. De raad moet echter beslissen of het plan voldoet aan de gestelde criteria en of het in lijn is met de gemeentelijke visie op ruimtelijke kwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van het Bkp. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte stappen na de vaststelling. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontwerp-Beeldkwaliteitsplan vast te stellen, zodat de provincie verder kan met de aanvraag van de omgevingsvergunning.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van het publiek geweest, aangezien er geen reacties zijn ontvangen tijdens de inzageperiode. De communicatie over de brug is de verantwoordelijkheid van de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of duurzaamheidsoverwegingen zijn meegenomen in het ontwerp van de brug.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, zoals aangegeven in het voorstel. De financiën worden als "niet van toepassing" beschouwd, wat suggereert dat de kosten door de provincie worden gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan (Bkp) Nieuwe brug Van Harinxmakanaal Schetsontwerp Provincie Fryslân Omgevingsvergunning Welstandscriteria Gemeentelijke welstandsnota Verordening PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Ferfange reinwetterrioel de Buorren yn Skingen
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt op 27 oktober 2016 het voorstel om het regenwaterriool in de Buorren te Skingen te vervangen. Dit voorstel komt voort uit de geplande herstraatwerkzaamheden begin 2017 en de bevinding dat het huidige riool in een zeer matige staat verkeert. Renovatie is niet mogelijk vanwege het tegengestelde afschot, wat een goede afvoer van rioolwater belemmert. Het vervangen van het riool wordt als noodzakelijk gezien om toekomstige problemen en mogelijke aansprakelijkheid voor schade te voorkomen. De kosten van € 23.500 kunnen worden gedekt vanuit het vastgestelde vGRP 2013-2018. Na goedkeuring door het college en de Raad zullen de werkzaamheden worden ingepland en de omwonenden geïnformeerd. Tijdens de uitvoering zal een omleiding worden ingesteld.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt op 27 oktober 2016 it foarstel om it reinwetterrioel yn de Buorren te Skingen te ferfangen. Dit foarstel komt fuort út de plande herstrjitwurksumheden begjin 2017 en de fynst dat it hjoeddeistige rioel yn in tige minne steat ferkeart. Renovaasje is net mooglik fanwegen it tsjinstelde ôffal, wat in goede ôffier fan rioelwetter hinderet. It ferfangen fan it rioel wurdt as needsaaklik sjoen om takomstige problemen en mooglike oanspraaklikheid foar skea te foarkommen. De kosten fan € 23.500 kinne wurde dekt út it fêststelde vGRP 2013-2018. Nei goedkarring troch it kolleezje en de Ried sille de wurksumheden wurde ynpland en de omwenners ynformearre. Tidens de útfiering sil in omlieding ynsteld wurde.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vervangen van het regenwaterriool Buorren te Skingen". Het voorstel beoogt het vervangen van het regenwaterriool in de Buorren te Skingen, dat in een zeer matige staat verkeert. Renovatie is geen optie vanwege het tegengestelde afschot, wat de afvoer van rioolwater belemmert. De kosten van € 23.500 worden gedekt door het vastgestelde vGRP 2013-2018. De werkzaamheden worden gepland na goedkeuring door de gemeenteraad en het college, en er zal communicatie plaatsvinden met de aanwonenden. Bij niet-uitvoering kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de noodzaak van vervanging, financiële dekking, en een aanpak voor uitvoering en communicatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de vervanging van het regenwaterriool mogelijk te maken. Dit omvat het akkoord gaan met de financiële dekking vanuit het vGRP 2013-2018.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de vervanging van het riool prioriteit heeft en of de voorgestelde financiële dekking acceptabel is. Er moet ook overwogen worden of de communicatie en planning adequaat zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist details over de exacte planning (tijdgebondenheid). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de planning zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, zodat de vervanging van het regenwaterriool kan worden uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat aanwonenden geïnformeerd zullen worden, maar er is geen sprake van participatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het vervangen van een slecht functionerend riool kan bijdragen aan een betere waterafvoer en minder milieuschade.
Financiële Gevolgen:
De kosten bedragen € 23.500 en worden gedekt door het vGRP 2013-2018. Er is geen verdere financiële impact aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regenwaterriool Skingen Herstraatwerkzaamheden Afschot Vervangen Rioolbeheergegevens Omleiding vGRP 2013-2018 Aansprakelijkheid CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Oansluting Marrekrite
Samenvatting
De adviesnota van B&W bespreekt de mogelijke wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) van Recreatieschap De Marrekrite, een samenwerkingsverband in Fryslân gericht op waterrecreatie en natuurbeheer. De Marrekrite, opgericht in 1957, onderzoekt sinds 2010 de uitbreiding naar landrecreatie en heeft inmiddels alle vaste wal gemeenten als lid, waaronder Menameradiel. De regeling is aan vernieuwing toe, mede omdat deze niet altijd correct is gepubliceerd. Een beoordelingscomité van enkele gemeenten heeft een voorstel voor wijziging voorbereid, dat nu ter beoordeling ligt. De wijziging beoogt te voldoen aan wettelijke vereisten en verduidelijkt de taken van De Marrekrite. De Wgr-wetgeving is recent gewijzigd om gemeenteraden meer controle te geven over samenwerkingen, maar er zijn al nieuwe wetsvoorstellen ingediend voor verdere democratisering. De kosten voor deelname zijn in de begroting opgenomen. De communicatie over de wijziging is afgestemd met betrokken gemeenten en De Marrekrite zal de public relations verzorgen. De formele afronding vereist publicatie in de Staatscourant.
Samenvatting
De advysnota fan B&W besprekt de mooglike wiziging fan de mienskiplike regeling (GR) fan Recreatieschap De Marrekrite, in gearwurkingsferbân yn Fryslân rjochte op wetterrekreaasje en natuerbehear. De Marrekrite, oprjochte yn 1957, ûndersiket sûnt 2010 de útwreiding nei lânrekreaasje en hat yntusken alle fêste wâl gemeenten as lid, wêrûnder Menameradiel. De regeling is oan fernijing ta, mei omdat dizze net altyd korrekt publisearre is. In beoardielingskomitee fan inkele gemeenten hat in foarstel foar wiziging taret, dat no foar beoardieling leit. De wiziging is bedoeld om te foldwaan oan wetlike easken en ferklearret de taken fan De Marrekrite. De Wgr-wetjouwing is resint wizige om gemeenterieden mear kontrôle te jaan oer gearwurkingen, mar der binne al nije wetsfoarstellen yntsjinne foar fierdere demokratisearring. De kosten foar dielname binne yn de begrutting opnommen. De kommunikaasje oer de wiziging is ôfstimd mei belutsen gemeenten en De Marrekrite sil de publike relaasjes fersoargje. De formele ôfsluting fereasket publikaasje yn de Staatscourant.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging gemeenschappelijke regeling (Wgr) De Marrekrite". Het voorstel betreft de actualisering van de gemeenschappelijke regeling van Recreatieschap De Marrekrite, een samenwerkingsverband tussen Friese gemeenten en de provincie voor het beheer van waterrecreatie. De regeling, oorspronkelijk uit 1957, is aan onderhoud toe en moet voldoen aan de wettelijke vereisten van de Wgr. De wijziging beoogt ook de taken van De Marrekrite te verhelderen en de grip van gemeenteraden en colleges op de samenwerking te verbeteren. De kosten van deelname zijn al in de begroting opgenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak van de wijziging, de betrokken partijen, en de juridische context. Er zijn bijlagen met het herziene ontwerp en het raadsvoorstel.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door artikel 51 van de Wgr. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de regeling te actualiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, wat invloed heeft op de mate van controle en sturing die zij op de samenwerking willen uitoefenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Er is enige participatie geweest in de vorm van afstemming met omliggende gemeenten en een informatie- en consultatieronde, wat bijdraagt aan het draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het beheer van natuur en landschap impliciet een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de kosten van deelname al in de begroting zijn opgenomen. Er is geen specifieke dekking nodig buiten de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Marrekrite Gemeenschappelijke regeling (Wgr) Waterrecreatie Landrecreatie Fryslân Samenwerkingsverband Beheer en ontwikkeling Natuur en landschap Toetreding Wijziging regelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Toetreden tot gemeenschappelijke regeling de Marrekrite". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om formeel akkoord te gaan met de toetreding tot de gemeenschappelijke regeling de Marrekrite, een samenwerkingsverband voor het beheer en de ontwikkeling van water- en landrecreatie in Fryslân. De Marrekrite, actief sinds 1957, is financieel gezond en heeft veel expertise. De toetreding is eerder positief ontvangen en bekrachtigd bij de begrotingsbehandeling van 2013. Het voorstel benadrukt de noodzaak van formele toestemming van de raad om te voldoen aan de Wet gemeenschappelijke regelingen, die per 2015 is gewijzigd om gemeenteraden meer grip te geven op samenwerkingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, juridische context en de noodzaak van formele goedkeuring. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke voordelen en mogelijke nadelen van de toetreding.
Rol van de Raad:
De raad moet formeel toestemming verlenen voor de toetreding tot de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of toetreding tot de Marrekrite in het belang is van de gemeente, rekening houdend met de voordelen van samenwerking en eventuele financiële en bestuurlijke implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de specificiteit kunnen verbeteren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet formeel akkoord te gaan met de toetreding tot de gemeenschappelijke regeling de Marrekrite.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de focus op natuur en landschap in de recreatieontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De kosten van deelname zijn opgenomen in de begroting, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Marrekrite Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Waterrecreatie Landrecreatie Fryslân Deelverkenning Lidmaatschap Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Fier, jierrekken 2015
Samenvatting
De jaarrekening 2015 van Onderwijsgroep Fier is gepresenteerd aan de raden van de Middelsee Gemeenten. Het document voldoet aan de statutaire vereisten, waaronder een goedkeurende accountantsverklaring. De Commissie van Toezicht, bestaande uit onderwijsportefeuillehouders van de betrokken gemeenten, heeft de jaarrekening beoordeeld. De jaarrekening toont een positief exploitatieresultaat van € 5.661, ondanks hogere personeelskosten die werden gecompenseerd door extra inkomsten uit detachering. Het leerlingenaantal is gedaald van 1732 naar 1573, en verdere daling wordt verwacht, wat invloed heeft op de rijksvergoedingen. Onderwijsgroep Fier anticipeert hierop door schaalvergroting en het samenvoegen van scholen. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals dalende leerlingenaantallen en onzekerheden rond passend onderwijs. De financiële positie van Onderwijsgroep Fier is gezond, met een weerstandsvermogen van € 1.738.615. Voor de komende jaren wordt een begrotingsevenwicht verwacht. Schaalvergroting wordt onderzocht, onder andere door een mogelijke fusie met Radius. De Commissie van Toezicht heeft positief geadviseerd over de jaarrekening.
Samenvatting
De jierrekken 2015 fan Underwiisgroep Fier is presintearre oan de rieden fan de Middelsee Gemeenten. It dokumint foldocht oan de statutaire easken, wêrûnder in goedkarrende rekkenhâldersferklearring. De Kommisje fan Tafersjoch, besteande út ûnderwiisportefúljehâlders fan de belutsen gemeenten, hat de jierrekken beoardiele. De jierrekken toant in posityf eksploitaasjeresultaat fan € 5.661, nettsjinsteande hegere personielskosten dy't kompensearre waarden troch ekstra ynkomsten út detachering. It learlingetal is sakke fan 1732 nei 1573, en fierdere delgong wurdt ferwachte, wat ynfloed hat op de ryksfergoedingen. Underwiisgroep Fier antisipearret hjirop troch skaalfergrutting en it gearfoegjen fan skoallen. Der binne risiko's identifisearre, lykas sakjende learlingetallen en ûnwissichheden rûn passend ûnderwiis. De finansjele posysje fan Underwiisgroep Fier is sûn, mei in wjerstânsfermogen fan € 1.738.615. Foar de kommende jierren wurdt in begruttingslykwicht ferwachte. Skaalfergrutting wurdt ûndersocht, ûnder oaren troch in mooglike fúzje mei Radius. De Kommisje fan Tafersjoch hat posityf advisearre oer de jierrekken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2015 Onderwijsgroep Fier". Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2015 van Onderwijsgroep Fier door de raden van de Middelsee Gemeenten. De jaarrekening toont een positief exploitatieresultaat van € 5.661,00, ondanks een daling in het aantal leerlingen en stijgende exploitatielasten per leerling. Onderwijsgroep Fier verwacht verdere daling van het leerlingenaantal en onderzoekt schaalvergroting door fusies om financiële stabiliteit te waarborgen. De Commissie van Toezicht adviseert goedkeuring van de jaarrekening, gezien de gezonde financiële positie van de organisatie en de mogelijkheid om financiële tegenvallers op te vangen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële analyse biedt, inclusief risico's en toekomstperspectieven. Het bevat ook een advies van de Commissie van Toezicht.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de jaarrekening goedkeuren, zoals voorgesteld door de Commissie van Toezicht. Dit is een formele stap in het toezichtproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde schaalvergroting en fusies als strategie om de financiële stabiliteit te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en risico's. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en concrete stappen voor de voorgestelde fusies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de jaarrekening 2015 van Onderwijsgroep Fier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders buiten de betrokken raden en de Commissie van Toezicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn een positief exploitatieresultaat en een gezonde vermogenspositie. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien de financiële positie al gezond is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsgroep Fier Jaarrekening 2015 Leerlingenaantal Exploitatieresultaat Toezicht Risico’s Vermogenspositie Schaalvergroting Passend onderwijs FusieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Fêststelling begrutting 2017 e.o Gemeente Menameradiel
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de begroting voor 2017, inclusief de meerjarenraming tot 2020. De begroting is gebaseerd op de uitgangspunten van de Kaderbegroting 2016, met gelijkblijvende prijzen en salarissen aangepast aan de CAO Gemeentepersoneel 2016/2017. Er wordt een overschot van €380.000 verwacht voor 2017, wat positiever is dan eerder geraamd. De begroting houdt rekening met diverse financiële ontwikkelingen, zoals de integratieuitkering voor het Sociaal Domein en de gevolgen van de meicirculaire 2016. Er zijn ook plannen om de onroerendezaakbelastingen met 2% te verlagen om de lastendruk te nivelleren binnen de fusiegemeente Waadhoeke. De programmabegroting wordt verder besproken in de raadsvergadering van 27 oktober 2016, met een besluitvorming gepland op 3 november 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de begrutting foar 2017, ynklusyf de mearjierrenraming oant 2020. De begrutting is basearre op de útgongspunten fan de Kaderbegrutting 2016, mei gelykbleaune prizen en salarissen oanpast oan de CAO Gemeentepersoniel 2016/2017. Der wurdt in oerskot fan €380.000 ferwachte foar 2017, wat posityfer is as earder rûsd. De begrutting hâldt rekken mei ferskate finansjele ûntwikkelings, lykas de yntegraasjeútkearing foar it Sosjaal Domein en de gefolgen fan de meisirkelêre 2016. Der binne ek plannen om de ûnreplikesaakbelestingen mei 2% te ferleegjen om de lêstedruk te nivelleren binnen de fúzjegemeente Waadhoeke. De programmabegrutting wurdt fierder besprutsen yn de riedsgearkomste fan 27 oktober 2016, mei in beslútfoarming pland op 3 novimber 2016.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor 2017 en de meerjarenraming voor 2018-2020. Het omvat het dekkingsplan, de lijst van investeringen voor 2017, en de berekening van de overhead als percentage van het begrotingstotaal, vastgesteld op 5,7% voor 2017. De begroting is gebaseerd op uitgangspunten van de Kaderbegroting 2016, met een verwacht overschot van €380.000 voor 2017. Er zijn diverse financiële mutaties en beleidsaanpassingen, zoals de verlaging van de onroerendezaakbelastingen met 2% en de harmonisatie van tarieven in Waadhoeke-verband.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en toelichting op de uitgangspunten en mutaties. Echter, er ontbreekt specifieke informatie over de uitvoering en monitoring van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de vaststelling van de begroting en de bijbehorende financiële plannen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële strategie en het toezicht houden op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de verlaging van de onroerendezaakbelastingen, de harmonisatie van tarieven, en de toewijzing van middelen binnen de begroting. Deze keuzes hebben invloed op de lokale economie en de dienstverlening aan inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering van de begrotingsmaatregelen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van bepaalde keuzes, zoals de verlaging van de OZB, kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2017 en de meerjarenraming 2018-2020 vast te stellen, inclusief het dekkingsplan en de investeringslijst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het opstellen van de begroting. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid en transparantie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid is geïntegreerd in de financiële plannen.
Financiële Gevolgen:
De begroting toont een verwacht overschot van €380.000 voor 2017. Er zijn financiële mutaties zoals de verlaging van de OZB en personele aanpassingen. De dekking van deze mutaties wordt deels gevonden binnen het Waadhoeke-verband en door administratieve correcties. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, maar de dekking van specifieke investeringen wordt niet volledig toegelicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Dekkingsplan Overhead Kaderbegroting 2016 Sociaal Domein Algemene uitkering Accres Onroerendezaakbelastingen (OZB) Lokale lastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Foarstel Hûsfêstiging
Samenvatting
De gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en vier dorpen van Littenseradiel zijn van plan om op 1 januari 2018 te fuseren tot de nieuwe gemeente Waadhoeke. Deze fusie vraagt om een passend huisvestingsplan dat de nieuwe gemeentelijke organisatie ondersteunt. Het plan, dat ter goedkeuring voorligt aan de betrokken gemeenteraden, omvat onder andere de financiering van zowel structurele als tijdelijke huisvesting. Franekeradeel zou een krediet van € 6,6 miljoen voor de structurele huisvesting en € 500.000 voor de tijdelijke huisvesting beschikbaar stellen. Daarnaast wordt er gekeken naar alternatieve bestemmingen voor de huidige gemeentehuizen van Menameradiel en het Bildt om leegstand te voorkomen. Het huisvestingsplan is gebaseerd op diverse beleidsdocumenten en houdt rekening met de toekomstige samenvoeging van de ambtelijke organisaties en de dienstverlening aan burgers. Het plan streeft naar een efficiënte en samenhangende organisatiecultuur en benadrukt het belang van laagdrempelige dienstverlening. De financiële dekking van het plan wordt deels gerealiseerd door een herindelingsbijdrage. Na goedkeuring door de gemeenteraden zal het plan verder worden uitgewerkt en geïmplementeerd, waarbij ook verduurzaming van de huisvesting wordt onderzocht.
Samenvatting
De gemeenten Frjentsjerteradiel, it Bilt, Menameradiel en fjouwer doarpen fan Littenseradiel binne fan doel om op 1 jannewaris 2018 te fusearjen ta de nije gemeente Waadhoeke. Dizze fúzje freget om in passend húsfestingsplan dat de nije gemeentlike organisaasje stipet. It plan, dat foar goedkarring foarleit oan de belutsen gemeenterieden, omfiemet ûnder oare de finansiering fan sawol strukturele as tydlike húsfesting. Frjentsjerteradiel soe in kredyt fan € 6,6 miljoen foar de strukturele húsfesting en € 500.000 foar de tydlike húsfesting beskikber stelle. Derneist wurdt der sjoen nei alternative bestimmingen foar de hjoeddeiske gemeentehuzen fan Menameradiel en it Bilt om leechstân foar te kommen. It húsfestingsplan is basearre op ferskate beliedsdokuminten en hâldt rekken mei de takomstige gearfoeging fan de amtlike organisaasjes en de tsjinstferliening oan boargers. It plan stribbet nei in effisjinte en gearhingjende organisaasjekultuer en beklammet it belang fan tagonklike tsjinstferliening. De finansjele dekking fan it plan wurdt diels realisearre troch in herindielingsbydrage. Nei goedkarring troch de gemeenterieden sil it plan fierder útwurke en ymplemintearre wurde, wêrby't ek ferduorsuming fan de húsfesting ûndersocht wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Huisvestingsplan Waadhoeke". Het plan is opgesteld in het kader van de fusie van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en delen van Littenseradiel tot de nieuwe gemeente Waadhoeke per 1 januari 2018. Het doel is om passende huisvesting te realiseren voor de nieuwe gemeentelijke organisatie, met een krediet van €6,6 miljoen voor structurele en €500.000 voor tijdelijke huisvesting. Franeker wordt de hoofdlocatie. Het plan omvat ook het zoeken naar nieuwe bestemmingen voor de gemeentehuizen van Menameradiel en het Bildt. De financiële dekking komt deels uit de herindelingsbijdrage.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een gedetailleerd procesplan. Echter, er zijn enkele kanttekeningen, zoals de niet volledig meegenomen kostenposten voor BTW-verrekening en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het huisvestingsplan onderschrijven, krediet beschikbaar stellen en akkoord gaan met het zoeken naar alternatieve bestemmingen voor de gemeentehuizen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen, de locatie van de hoofdvestiging en de herbestemming van bestaande gemeentehuizen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de duurzaamheidselementen zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het huisvestingsplan te onderschrijven en de benodigde kredieten goed te keuren.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie, maar er is wel overleg geweest met betrokkenen zoals projectgroepen en personeelsbijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is genoemd, maar niet uitgewerkt. Er is ruimte voor verduurzaming, maar dit is nog niet concreet ingevuld.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt €6,6 miljoen voor structurele en €500.000 voor tijdelijke huisvesting. De financiële dekking komt deels uit de herindelingsbijdrage, met een verwacht positief saldo van €414.000 op de huisvestingslasten. Franekeradeel heeft een tijdelijk budgettair nadeel van €311.000.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsplan Fusie Gemeente Waadhoeke Krediet Franekeradeel Herindelingsbijdrage Sociale domein Dienstverlening Flexwerken GebiedsteamsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Neijiersnota
Samenvatting
De Najaarsnota 2016 biedt een overzicht van de financiële stand van zaken binnen de gemeente Menameradiel. Deze nota maakt deel uit van de Planning & Controlcyclus en dient als instrument voor budgettaire bijsturing. De rapportage toont een geprognosticeerd positief saldo van € 107.334,00, waarbij diverse programma's binnen de gemeente zijn geëvalueerd op hun financiële prestaties.
Enkele programma's, zoals Bestuur, Veiligheid, en Welzijn en Zorg, laten overschrijdingen zien door onverwachte kosten, zoals meerkosten voor projecten en maatschappelijke begeleiding van nieuwkomers. Daarentegen zijn er ook positieve financiële ontwikkelingen, zoals een meeropbrengst uit dividend en aanpassingen in de algemene uitkering.
De Najaarsnota wordt besproken in de raadsvergadering van 27 oktober 2016, met een besluitvorming gepland voor 3 november 2016. Later in het jaar, op 22 december, zal er nog een aanvullende begrotingswijziging worden gepresenteerd. De financiële verordening van de gemeente Menameradiel vormt de juridische basis voor deze rapportage.
Samenvatting
De Najaarsnota 2016 biedt in oersjoch fan de finansjele stân fan saken binnen de gemeente Menameradiel. Dizze nota makket diel út fan de Planning & Controlsyklus en tsjinnet as ynstrumint foar budzjetêre bystjoering. De rapportaazje toant in foarsein posityf saldo fan € 107.334,00, wêrby't ferskate programma's binnen de gemeente evaluearre binne op harren finansjele prestaasjes.
Guon programma's, lykas Bestjoer, Feiligens, en Wolwêzen en Soarch, litte oerskriuwingen sjen troch ûnferwachte kosten, lykas mear kosten foar projekten en maatskiplike begelieding fan nijkommers. Oan de oare kant binne der ek positive finansjele ûntwikkelingen, lykas in mearopbringst út dividend en oanpassingen yn de algemiene útkearing.
De Najaarsnota wurdt besprutsen yn de riedsgearkomste fan 27 oktober 2016, mei in beslútfoarming pland foar 3 novimber 2016. Letter yn it jier, op 22 desimber, sil der noch in oanfoljende begruttingswiziging presintearre wurde. De finansjele feroardering fan de gemeente Menameradiel foarmet de juridyske basis foar dizze rapportaazje.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsnota 2016". Het voorstel betreft de vaststelling van de Najaarsnota 2016, die een tussentijdse financiële rapportage biedt binnen de Planning & Controlcyclus van de gemeente Menameradiel. De nota bevat bijstellingen van budgetten om de begrotingsrechtmatigheid te waarborgen, met een geprognosticeerd rekeningsaldo van + € 107.334,00. De nota behandelt diverse programma's, waarbij overschrijdingen en voordelen worden toegelicht, en stelt voor om deze bijstellingen in een begrotingswijziging te verwerken. De vaststelling van de nota vindt plaats in de raadsvergadering van 3 november 2016.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële informatie en de bijbehorende argumenten voor de bijstellingen. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de benodigde aanpassingen per programma.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Najaarsnota 2016 te beoordelen en vast te stellen. Dit omvat het evalueren van de voorgestelde begrotingswijzigingen en het nemen van een besluit over de vaststelling van de nota.
Politieke Keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de prioritering van budgetten en de goedkeuring van de voorgestelde bijstellingen. Dit kan ook betrekking hebben op de toewijzing van middelen aan specifieke programma's en het omgaan met overschrijdingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en bijstellingen. Echter, het is minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de uitvoering van de bijstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Najaarsnota 2016 vast te stellen, inclusief de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de Najaarsnota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een geprognosticeerd rekeningsaldo van + € 107.334,00. Het voorstel geeft aan hoe de meerkosten en voordelen per programma worden gedekt, bijvoorbeeld door het gebruik van reserves en de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota 2016 Tussenrapportage Begrotingswijziging Financiële informatie Budgettaire gevolgen Programma's Reserves Lasten en baten Financiële rechtmatigheid Prognose rekeningsaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Bestimming jierrekkeningresultaat 2015
Samenvatting
In de raadsvergadering van 27 oktober 2016 wordt besproken hoe het positieve jaarrekeningresultaat van 2015, dat € 995.503,08 bedraagt, kan worden bestemd. Er zijn voorstellen om een deel van dit bedrag, namelijk € 680.000, toe te voegen aan een nieuw te vormen bestemmingsreserve voor het sociaal domein. Dit is in lijn met de verantwoordelijkheid van gemeenten voor het sociaal domein sinds 2015 en de bijbehorende integratie-uitkering van het Rijk. Het resterende bedrag van € 315.503,08 zou worden toegevoegd aan de algemene reserve II, wat gebruikelijk is bij positieve jaarrekeningresultaten. Daarnaast wordt voorgesteld om een bedrag van € 39.000 vanuit de bestemmingsreserve sociaal domein te gebruiken om extra lasten in 2016 te dekken, die voortkomen uit het verschil tussen het voorlopige en werkelijke resultaat van de GR SoZaWe. Na deze onttrekking zou de bestemmingsreserve sociaal domein op € 641.000 komen te staan.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan 27 oktober 2016 wurdt besprutsen hoe't it positive jierrekkenresultaat fan 2015, dat € 995.503,08 bedraacht, bestimd wurde kin. Der binne foarstellen om in diel fan dit bedrach, nammentlik € 680.000, ta te foegjen oan in nij te foarmjen bestimmingsreserve foar it sosjaal domein. Dit is yn line mei de ferantwurdlikheid fan gemeenten foar it sosjaal domein sûnt 2015 en de byhearrende yntegraasje-útkearing fan it Ryk. It oerbleaune bedrach fan € 315.503,08 soe tafoege wurde oan de algemiene reserve II, wat wenst is by positive jierrekkenresultaten. Dêrneist wurdt foarsteld om in bedrach fan € 39.000 út de bestimmingsreserve sosjaal domein te brûken om ekstra lêsten yn 2016 te dekken, dy't fuortkomme út it ferskil tusken it foarriedige en wiere resultaat fan de GR SoZaWe. Nei dizze ûntrekking soe de bestimmingsreserve sosjaal domein op € 641.000 komme te stean.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bestemming jaarrekeningresultaat 2015" van de gemeente Menameradiel. Het voorstel behelst het toewijzen van het positieve jaarrekeningresultaat van 2015, dat € 995.503,08 bedraagt. Het voorstel stelt voor om € 680.000 toe te voegen aan een nieuw te vormen bestemmingsreserve voor het sociaal domein, gezien de onzekerheden en verantwoordelijkheden die de gemeente sinds 2015 draagt. Het resterende bedrag van € 315.503,08 wordt voorgesteld toe te voegen aan de algemene reserve II. Daarnaast wordt voorgesteld om € 39.000 van de bestemmingsreserve sociaal domein te gebruiken om extra lasten in 2016 te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de bestemming van het jaarrekeningresultaat uiteenzet en de financiële implicaties en dekking beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of bijlagen, wat suggereert dat alle relevante informatie in het voorstel zelf is opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat inhoudt dat zij instemmen met de voorgestelde bestemming van het jaarrekeningresultaat en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het vormen van een bestemmingsreserve voor het sociaal domein en het gebruik van deze reserve om onvoorziene lasten te dekken. Dit impliceert een keuze voor financiële voorzichtigheid en prioritering van het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en bestemmingen. Het is haalbaar en relevant gezien de verantwoordelijkheden van de gemeente. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien het betrekking heeft op het jaarrekeningresultaat van 2015 en de lasten van 2016. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde bestemming van het jaarrekeningresultaat en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het jaarrekeningresultaat wordt toegewezen aan specifieke reserves. De dekking van de extra lasten in 2016 wordt geregeld door een onttrekking uit de bestemmingsreserve sociaal domein. De financiële implicaties zijn duidelijk en gedekt binnen de voorgestelde reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Bestemmingsreserve Algemene reserve II Jaarrekening 2015 Integratie-uitkering Dienst SoZaWe Positief resultaat Begrotingswijziging Onvoorziene lasten GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Beneaming H. Hoekstra ta lid Audit Committee
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober 2016 wordt besproken dat er een vacature is ontstaan in het Audit Committee van Menameradiel, vanwege het beëindigen van het raadslidmaatschap van de heer H.F. Sinnema. De fractie van de FNP heeft de heer H. Hoekstra voorgedragen als kandidaat voor deze positie. Het Audit Committee speelt een belangrijke rol in het adviseren van de raad over de kwaliteit van de Administratieve Organisatie en Interne Controle (AO/IC) van de gemeente. Het committee werkt nauw samen met de accountant, die de raad adviseert over financiële rapportages zoals de jaarrekening en begroting. Het Audit Committee bestaat uit raadsleden en wordt ondersteund door de accountant, de griffier, de portefeuillehouder financiën, en het hoofd financiën. De benoeming van nieuwe leden gebeurt volgens de verordening die op 19 april 2007 is vastgesteld.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan 27 oktober 2016 wurdt besprutsen dat der in fakatuere ûntstien is yn it Audit Committee fan Menameradiel, fanwegen it beëinigjen fan it riedslidmaatskip fan de hear H.F. Sinnema. De fraksje fan de FNP hat de hear H. Hoekstra foardroegen as kandidaat foar dizze posysje. It Audit Committee spilet in wichtige rol yn it advisearjen fan de ried oer de kwaliteit fan de Administratyf Organisaasje en Ynterne Kontrôle (AO/IC) fan de gemeente. It committee wurket nau gear mei de akkountant, dy't de ried advisearret oer finansjele rapportaazjes lykas de jierrekken en begrutting. It Audit Committee bestiet út riedsleden en wurdt stipe troch de akkountant, de griffier, de portefúljehâlder finânsjes, en it haad finânsjes. De beneaming fan nije leden bart neffens de feroardering dy't op 19 april 2007 fêststeld is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid Audit Committee". Het voorstel betreft de benoeming van de heer H. Hoekstra als lid van het Audit Committee van de gemeente Menameradiel. Deze benoeming is noodzakelijk geworden door het vertrek van de heer H.F. Sinnema uit de raad. De fractie van de FNP heeft de heer Hoekstra voorgedragen als opvolger. Het Audit Committee speelt een cruciale rol in het adviseren van de raad over de kwaliteit van de Administratieve Organisatie en Interne Controle (AO/IC) van de gemeente, en werkt nauw samen met de accountant om de financiële rapportages te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming. Het beschrijft de aanleiding, de voorgestelde kandidaat, en de rol van het Audit Committee. Er zijn geen argumenten of probleemstellingen opgenomen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de heer Hoekstra te bekrachtigen. Daarnaast stuurt de raad de accountant aan en ontvangt zij rapportages van het Audit Committee.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat gezien de aard van de benoeming begrijpelijk is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer H. Hoekstra te benoemen als lid van het Audit Committee.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd, wat passend is voor een interne benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op een benoeming binnen een auditcommissie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Audit Committee Benoeming H. Hoekstra Accountant Administratieve Organisatie Interne Controle Fractie FNP Jaarrekening Begroting VacatureVerfijning van de zoekopdracht: