13-07-2017 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 3 Fragen troch boargers oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Samenvatting
De gemeenteraad heeft een motie besproken die gericht is op het bevorderen van energiebesparing en duurzaamheid in woningen. De motie benadrukt de noodzaak van een evenwichtiger verdeling van subsidies tussen isolatie en duurzame energieproductie. Er wordt gepleit voor een lange termijnvisie waarbij elke woning een plan krijgt om gasloos te worden, zonder spijtmaatregelen. Dit omvat het ontwikkelen van een tool die past bij de gasloze ambities en het integreren van domotica in een SMART-netwerk.
De motie roept op tot het uitvoeren van huis-aan-huis woonscans, dorpsscans en gebiedsscans onder regie van de provincie, om zo een energie-neutrale toekomst te realiseren. Er wordt ook gewezen op de noodzaak van innovatie en het leren van succesvolle buitenlandse voorbeelden. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is al bezig met vergelijkbare initiatieven.
De motie benadrukt dat huidige maatregelen, zoals het Energie Prestatie Advies (EPA), niet voldoende zijn voor een duurzame langetermijnvisie. Er wordt gepleit voor meer actie van gemeenten en het benutten van subsidiemogelijkheden zoals LEADER. Positieve neveneffecten van de energietransitie zijn onder andere minder aardbevingen door gaswinning en verbeterde leefbaarheid op het platteland. Tot slot wordt de motie gezien als een belangrijke stap in het nieuwe transitiebeleid van de regio.
Samenvatting
De gemeenteried hat in moasje besprutsen dy't rjochte is op it befoarderjen fan enerzjybesparring en duorsumens yn wenningen. De moasje beklammet de needsaak fan in lykwichtiger ferdieling fan subsydzjes tusken isolaasje en duorsume enerzjyproduksje. Der wurdt pleite foar in lange termynfisy wêrby't elke wenning in plan krijt om gasleas te wurden, sûnder spytmaatregels. Dit omfiemet it ûntwikkeljen fan in tool dy't past by de gasleaze ambysjes en it yntegrearjen fan domotika yn in SMART-netwurk.
De moasje ropt op ta it útfieren fan hûs-oan-hûs weningscans, doarpescans en gebietscans ûnder regy fan de provinsje, om sa in enerzjy-neutrale takomst te realisearjen. Der wurdt ek wiisd op de needsaak fan ynnovaasje en it learen fan súksesfolle bûtenlânske foarbylden. De Feriening fan Nederlânske Gemeenten (VNG) is al dwaande mei fergelykbere inisjativen.
De moasje beklammet dat hjoeddeistige maatregels, lykas it Enerzjy Prestatie Advys (EPA), net foldwaande binne foar in duorsume langetermynfisy. Der wurdt pleite foar mear aksje fan gemeenten en it benutten fan subsydzjemooglikheden lykas LEADER. Positive neveneffekten fan de enerzjytransysje binne ûnder oare minder ierdbevings troch gaswinning en ferbettere leefberens op it plattelân. Ta beslút wurdt de moasje sjoen as in wichtige stap yn it nije transysjebelied fan de regio.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Medicinale cannabis Beschikbaarheid Bereikbaarheid Betaalbaarheid THC-olie Thuisteelt Zorgverzekeraars Legalisering Transvaal Apotheek Geneesmiddelen Vergoedingssysteem (GVS)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietransitie Duurzame energie Gasloze woningen Subsidies Domotica Klimaatverandering Energieconsumptie Langetermijnvisie Innovatietechnologie LeefbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
Samenvatting
De adviesnota van de gemeente Menameradiel betreft het jaarverslag Kinderopvang 2016. Het voorstel is om kennis te nemen van de inhoud van dit verslag en om toestemming te geven voor publicatie op de website mijn.waarstaatjegemeente.nl. Daarnaast wordt gevraagd om het verslag door te sturen naar de Inspectie van het Onderwijs. Jaarlijks legt de gemeente verantwoording af over de uitvoering van haar taken aan de gemeenteraad en de Inspectie van het Onderwijs, waarmee wordt voldaan aan de wettelijke verplichtingen volgens de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen voor peuterspeelzalen. Na goedkeuring zal de jaarverantwoording openbaar worden gemaakt en door de Inspectie worden beoordeeld.
Samenvatting
De advysnota fan de gemeente Menameradiel giet oer it jierferslach Berne-opfang 2016. It foarstel is om kennis te nimmen fan de ynhâld fan dit ferslach en om tastimming te jaan foar publikaasje op de webside myn.waarstaatjegemeente.nl. Dêrneist wurdt frege om it ferslach troch te stjoeren nei de Ynspeksje fan it Underwiis. Jierliks leit de gemeente ferantwurding ôf oer de útfiering fan har taken oan de gemeenteried en de Ynspeksje fan it Underwiis, wêrmei foldien wurdt oan de wetlike ferplichtingen neffens de Wet Berne-opfang en kwaliteitseasken foar pjutteboartersplakken. Nei goedkarring sil de jierferantwurding iepenbier makke wurde en troch de Ynspeksje wurde beoardiele.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingsvoorbereiding Stuurgroep Herindelingscommissie Verkiezingen Beleidsarme begroting Going concern Afzonderlijke raden Adviesnota Memo Planning & ControlVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Inkoop Energie Biomassa Omrin GvO’s (Garanties van Oorsprong) VER’s (Verified Emission Rights) SOVF (Stichting Openbare Verlichting Fryslân) Klimaatakkoord Sjoemelstroom Energietransitie Lokale KlimaatinitiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderopvang Jaarverslag 2016 Toezichtinformatie Inspectie van Onderwijs Verantwoording Publicatie Wet Kinderopvang Kwaliteitseisen Gemeente Wettelijke verplichtingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Operationeel draaiboek Gemeentelijke watertaken vGRP 2013-2018 Rioleringsbeleid Financieringsmethodiek Rioolheffing Beleidskader Evaluatie Bijstuurmiddel WaterwetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Projektbeslút werynrjochting ‘weg- en waterinfrastructuur’ gebiet Marsum-Deinum
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel voor de herinrichting van de weg- en waterinfrastructuur in het gebied tussen Marsum en Deinum. Dit project maakt deel uit van de gebiedsontwikkeling rondom de Haak om Leeuwarden. De plannen omvatten onder andere het verwijderen van de N31, het verbinden van waterwegen, het aanpassen van sloten en het creëren van natuurvriendelijke oevers. Ook worden er recreatieve voorzieningen zoals steigers en een laarzenpad aangelegd.
Een aantal maatregelen past niet binnen het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De raad wordt gevraagd een concept-verklaring van geen bedenkingen af te geven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze verklaring als definitief worden beschouwd.
Er is aandacht besteed aan ecologische en archeologische aspecten, en er zijn afspraken gemaakt over de financiering van het project. Na besluitvorming wordt het ontwerp-besluit zes weken ter inzage gelegd. Er is overleg geweest met bewoners van de Trekwei, die ook een brief aan de gemeente hebben gestuurd. De communicatie met de bewoners wordt voortgezet na de raadsvergadering.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel foar de werinrjochting fan de wei- en wetterynfrastruktuer yn it gebiet tusken Marsum en Deinum. Dit projekt makket diel út fan de gebietsûntwikkeling rûnom de Haak om Ljouwert. De plannen omfiemje ûnder oaren it ferwiderjen fan de N31, it ferbinen fan wetterwegen, it oanpassen fan sleatten en it kreëarjen fan natuerfreonlike iggen. Ek wurde der rekreative foarsjennings lykas stegers en in learzenspaad oanlein.
In oantal maatregels past net binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan, wêrtroch in projektôfwikingsbeslút nedich is. De ried wurdt frege in konsept-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin dizze ferklearring as definityf beskôge wurde.
Der is omtinken jûn oan ekologyske en archeologyske aspekten, en der binne ôfspraken makke oer de finansiering fan it projekt. Nei beslútfoarming wurdt it ûntwerp-beslút seis wiken ter ynsjen lein. Der is oerlis west mei bewenners fan de Trekwei, dy't ek in brief oan de gemeente stjoerd hawwe. De kommunikaasje mei de bewenners wurdt fuortset nei de riedsgearkomste.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gebiedsontwikkeling: herinrichting weg- en waterinfrastructuur gebied Marsum-Deinum. Procedure en aanpassing brug Ballensfeart." Het richt zich op de herinrichting van wegen en waterwegen in het gebied tussen Marsum en Deinum, inclusief de vervanging van de brug over de Ballensfeart. Het voorstel omvat het verwijderen van overbodige infrastructuur, het creëren van natuurvriendelijke oevers, en het verbeteren van recreatieve voorzieningen. De provincie Fryslân biedt aan om de helft van de kosten voor de nieuwe brug te dekken, mits de gemeente de andere helft betaalt en het eigendom van de bruggen overneemt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de plannen, de financiële aspecten, en de juridische en planologische context. Er zijn echter enkele afhankelijkheden, zoals de grondtransacties, die nog moeten worden afgerond.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de plannen en een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze verklaring definitief.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de financiële bijdrage en het eigendom van de bruggen. Ook moeten ze de planologische afwijkingen goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en eigendomsoverdracht. De tijdlijn is echter afhankelijk van externe factoren zoals grondtransacties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheden kunnen vertragingen veroorzaken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële middelen beschikbaar te stellen en de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie:
Er is communicatie geweest met bewoners van de Trekwei, inclusief brieven en overleg. Dit wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op natuurvriendelijke oevers en het verwijderen van overbodige infrastructuur.
Financiële Gevolgen:
De financiële bijdrage van de gemeente bedraagt €125.000, te dekken uit de Algemene Reserve 2. De provincie draagt de andere helft van de kosten voor de brug. Andere kosten zijn eerder gedekt in het samenwerkingsverband met de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Herinrichting Weg- en waterinfrastructuur Marsum-Deinum Brug Ballensfeart Provincie Fryslân Trekwei Natuurvriendelijke oevers Projectafwijkingsbesluit Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Projectbesluit herinrichting weg- en waterinfrastructuur gebied Marsum-Deinum". Het project richt zich op het herinrichten van de infrastructuur tussen Marsum en Deinum, inclusief het verwijderen van de N31, het verbinden van waterwegen, en het aanleggen van natuurvriendelijke oevers en recreatieve voorzieningen. Het doel is om de gebiedsontwikkeling te bevorderen en de natuur en recreatie te verbeteren. Vanwege de urgentie wordt een projectafwijkingsbesluit voorgesteld om af te wijken van het huidige bestemmingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke omschrijving van de maatregelen en de noodzaak voor een projectafwijkingsbesluit. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgenomen plannen en een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze als definitief beschouwd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afwijken van het bestemmingsplan en het verlenen van de benodigde ontheffingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief te beschouwen bij het uitblijven van zienswijzen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met bewoners van de Trekwei, die zijn geïnformeerd en hebben gecommuniceerd met de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aanleg van natuurvriendelijke oevers en het herstel van natuurlijke patronen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn onderdeel van een groter samenwerkingsverband tussen gemeente en provincie. Er zijn eerder afspraken gemaakt over de dekking van de kosten, waardoor dit aspect verder buiten beschouwing blijft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Weg- en waterinfrastructuur Marsum-Deinum Bestemmingsplan Natuurvriendelijke oevers Projectafwijkingsbesluit Gebiedsontwikkeling Ruimtelijke onderbouwing Ontwerp-verklaring OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Poeisz Menaam
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de mogelijke uitbreiding van de Poiesz supermarkt in Menaam. Eerder dit jaar is er al een principebesluit genomen om mee te werken aan de modernisering van de supermarkt. De raad heeft toen een conceptverklaring van geen bedenkingen afgegeven. Nu ligt de vraag voor om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, wat nodig is om een omgevingsvergunning te kunnen verlenen. Het bouwplan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar er is een ruimtelijke onderbouwing gemaakt. Tijdens de inzageperiode zijn er geen bezwaren ingediend. De modernisering van de supermarkt zou bijdragen aan het voorzieningenniveau en het leefklimaat in Menaam. Na goedkeuring van de raad kan de omgevingsvergunning verleend worden, waartegen beroep mogelijk is bij de rechtbank Noord-Nederland.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de mooglike útwreiding fan de Poiesz supermerk yn Menaam. Earder dit jier is der al in prinsipebeslút nommen om mei te wurkjen oan de modernisearring fan de supermerk. De ried hat doe in konseptferklearring fan gjin beswieren ôfjoegen. No leit de fraach foar om in definitive ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan, wat nedich is om in omjouwingsfergunning ferliene te kinnen. It bouplan is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, mar der is in romtlike ûnderbouwing makke. Tidens de ynsjochperioade binne der gjin beswieren yntsjinne. De modernisearring fan de supermerk soe bydrage oan it foarsjenningennivo en it leefklimaat yn Menaam. Nei goedkarring fan de ried kin de omjouwingsfergunning ferliend wurde, dêr't berop mooglik is by de rjochtbank Noard-Nederlân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitbreiding Poiesz Menaam". Het doel is om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de uitbreiding van de Poiesz supermarkt in Menaam. Eerder is al een conceptverklaring afgegeven. De uitbreiding vereist een omgevingsvergunning omdat het bouwplan in strijd is met het huidige bestemmingsplan. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzagetermijn, wat de weg vrijmaakt voor een definitieve vergunning. De modernisering van de supermarkt wordt gezien als een verbetering voor het voorzieningenniveau en het leefklimaat in Menaam.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, de noodzaak van de verklaring, en de stappen die al zijn ondernomen, zoals de inzagetermijn, duidelijk beschrijft.
Rol van de Raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van de supermarkt steunen, wat invloed heeft op het lokale voorzieningenniveau en de leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en juridische details zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van burgers vermeld, maar de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen was aanwezig.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding Poiesz Menaam Supermarkt Omgevingsvergunning Ruimtelijke onderbouwing Bestemmingsplan Zienswijzen Voorzieningenniveau Leef- en vestigingsklimaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Preventie foarkomme skulden
Agendapunt 13 Rekreaasje foarsjennings
Agendapunt 14 Feststelle bestimmingsplan Deinum 2017
Samenvatting
Op 13 juli 2017 bespreekt de gemeenteraad het bestemmingsplan Deinum 2017. Dit plan, dat een actualisatie is van het bestaande plan voor Deinum, heeft de gebruikelijke procedure doorlopen en lag zes weken ter inzage. Tijdens deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend, maar er zijn wel twee kleine ambtelijke correcties nodig: het toevoegen van bijbehorende bouwwerken binnen de bestemming "Wonen" en het verwijderen van een dubbele opsomming in de dubbelbestemming "Waarde – Archeologie". Na goedkeuring kan het plan op 7 augustus worden gepubliceerd en zes weken later in werking treden, wat zorgt voor een actueel planologisch kader voor de komende tien jaar. De kosten voor de herziening worden gedekt door een specifieke bestemmingsreserve. Er is geen aanvullende communicatie nodig, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend.
Samenvatting
Op 13 july 2017 besprekt de gemeenteried it bestimmingsplan Deinum 2017. Dit plan, dat in aktualisaasje is fan it besteande plan foar Deinum, hat de gewoane proseduere trochrûn en lei seis wiken ter ynsjen. Yn dizze perioade binne der gjin sjenswizen yntsjinne, mar der binne wol twa lytse amtlike korreksjes nedich: it tafoegjen fan byhearrende bouwwurken binnen de bestimming "Wenjen" en it ferwiderjen fan in dûbele opsomming yn de dûbelbestimming "Wearde – Argeology". Nei goedkarring kin it plan op 7 augustus publisearre wurde en seis wiken letter yn wurking trede, wat soarget foar in aktueel planologysk ramt foar de kommende tsien jier. De kosten foar de herziening wurde dekt troch in spesifike bestimmingsreserve. Der is gjin oanfoljende kommunikaasje nedich, om't der gjin sjenswizen yntsjinne binne.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Deinum 2017". Het bestemmingsplan is een actualisatie voor het bestaande gebied Deinum en heeft de gebruikelijke procedure doorlopen. Gedurende de inzageperiode van zes weken zijn er geen zienswijzen ingediend, wat betekent dat het plan ongewijzigd kan blijven, op twee kleine ambtelijke aanpassingen na. Deze aanpassingen betreffen het toevoegen van bijbehorende bouwwerken binnen de bestemming "Wonen" en het verwijderen van een dubbele opsomming in de dubbelbestemming "Waarde – Archeologie". Na vaststelling door de raad kan het plan op 7 augustus worden gepubliceerd en zes weken later in werking treden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over de procedure, de aanpassingen en de financiële dekking. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen grote bezwaren of ontbrekende elementen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om het plan juridisch bindend te maken.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend en de aanpassingen ambtelijk van aard zijn. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassingen en de vaststelling van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is redelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het bevat specifieke doelen, zoals de vaststelling en publicatie van het plan, en een tijdlijn voor inwerkingtreding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, zodat het op 7 augustus kan worden gepubliceerd en zes weken later in werking kan treden.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie vermeld, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend. Dit suggereert dat er geen grote bezwaren of participatiebehoeften waren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het betreft voornamelijk een administratieve actualisatie van het bestemmingsplan.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de herziening worden gedekt door de Bestemmingsreserve actualisering bestemmingsplannen. Dit suggereert dat er geen extra financiële lasten zijn voor de gemeente buiten de reeds gereserveerde middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Deinum 2017 Vaststelling Procedure Zienswijzen Ambtelijke aanpassingen Bouwwerken Dubbelbestemming Archeologie Publicatie BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Werynrjochting Kleasterdyk Berltsum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor de herinrichting van de Kleasterdyk in Berltsum. Het plan omvat verkeerskundige aanpassingen en de ombouw van een gemengd riool naar een regenwaterriool. De herinrichting is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en de weg een duidelijker profiel te geven als weg binnen de bebouwde kom. Daarnaast wordt voorgesteld om regenwater af te koppelen van het rioolstelsel, wat duurzamer is en de belasting van de rioolwaterzuivering vermindert. De totale kosten voor deze projecten worden geraamd op € 220.000, waarvan een deel al is gedekt door bestaande budgetten. Na goedkeuring door de raad is het de bedoeling dat de werkzaamheden nog dit jaar worden afgerond. Aanwonenden zullen bij aanvang van de werkzaamheden worden geïnformeerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar de werinrjochting fan de Kleasterdyk yn Berltsum. It plan omfiemet ferkearskundige oanpassingen en de ombou fan in mingd rioel nei in reinwetterrioel. De werinrjochting is bedoeld om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen en de dyk in dúdliker profyl te jaan as dyk binnen de beboude kom. Dêrneist wurdt foarsteld om reinwetter ôf te koppelen fan it rioelstelsel, wat duorsumer is en de belesting fan de rioelwetterzuivering fermindert. De totale kosten foar dizze projekten wurde rûsd op € 220.000, wêrfan in part al is dekt troch besteande budzjetten. Nei goedkarring troch de ried is it de bedoeling dat de wurksumheden noch dit jier wurde ôfrûne. Oanwenners sille by it begjin fan de wurksumheden ynformearre wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herinrichting Kleasterdyk Berltsum
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herinrichting Kleasterdyk Berltsum". Het voorstel betreft de herinrichting van de Kleasterdyk binnen de bebouwde kom van Berltsum. Dit omvat verkeerskundige aanpassingen en de ombouw van een gemengd riool naar een regenwaterriool. De totale kosten bedragen € 220.000, waarvan € 70.000 voor het riool en € 150.000 voor de herinrichting. De financiering komt deels uit het vGRP 2013-2018 en deels uit de post onvoorzien. Het doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren en regenwater efficiënter af te voeren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, financiële dekking, en een plan van aanpak. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte verkeerskundige aanpassingen en de impact op de omgeving zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel en de financiering goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in de besluitvorming en het waarborgen van de belangen van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verkeersveiligheid en duurzaamheid in relatie tot andere gemeentelijke projecten. Ook moeten ze de keuze maken om af te wijken van het standaard aanbestedingsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk zonder gedetailleerde informatie over de verwachte impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motivatie voor het afwijken van het aanbestedingsbeleid moet sterker onderbouwd worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde herinrichting en de financiering zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat aanwonenden geïnformeerd zullen worden bij aanvang van de werkzaamheden, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de ombouw naar een regenwaterriool, wat bijdraagt aan efficiënter waterbeheer en minder belasting van de rioolwaterzuivering.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 220.000. De dekking komt deels uit het vGRP 2013-2018 (€ 70.000) en deels uit de post onvoorzien (€ 7.700 jaarlijkse kapitaallasten). € 40.000 is al gedekt via het Straat- en Asfaltbestek 2016-2017. De financiële dekking is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Kleasterdyk Verkeersveiligheid Regenwaterriool Straatbestek 2016-2017 Asfaltbestek 2016-2017 Aanbesteding Meerwerk Financiering Verkeerskundig aanpassen RioleringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Kleasterdyk in Berltsum". Het plan omvat de verkeerskundige herinrichting van de Kleasterdyk binnen de bebouwde kom van Berltsum en de ombouw van een gemengd riool naar een regenwaterriool. De herinrichting is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en de weg een consistent uiterlijk te geven als weg binnen de bebouwde kom. Het ombouwen van het riool is gericht op duurzaamheid door regenwater af te koppelen van de rioolwaterzuivering. De totale kosten bedragen € 220.000, waarvan een deel al gedekt is door bestaande budgetten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de voorgestelde maatregelen, financiële dekking en juridische grondslagen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte uitvoering en planning.
Rol van de Raad:
De raad moet akkoord gaan met de voorgestelde herinrichting en de financiële dekking ervan. Hun goedkeuring is nodig om de werkzaamheden op de markt te zetten en uit te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verkeersveiligheid en duurzaamheid in relatie tot andere gemeentelijke projecten. Ze moeten ook de financiële implicaties en de voorgestelde dekking goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (afronding binnen het jaar). Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoerbaarheid en de specifieke verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de planning zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de herinrichting en de financiële dekking zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat aanwonenden geïnformeerd zullen worden bij aanvang van de werkzaamheden, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in het kader van het ombouwen van het riool naar een regenwaterriool, wat bijdraagt aan het verminderen van de belasting op de rioolwaterzuivering.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten bedragen € 220.000. De dekking komt deels uit het vGRP 2013-2018 en het Straat- en Asfaltbestek 2016-2017. De resterende kapitaallasten worden gedekt door de post onvoorzien. De financiële dekking is duidelijk aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Kleasterdyk Berltsum Verkeersveiligheid Regenwaterriool Rioolstructuur Bebouwde kom Verkeerskundig Gemeentelijke verkeer- en vervoerplan FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Wizigje statuten Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius
Agendapunt 17 Kredyt asfaltering fytspaed Deinum-Boksum
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 13 juli 2017 wordt besproken of er een krediet van € 50.000 beschikbaar gesteld kan worden voor het asfalteren van het fietspad tussen Deinum en Boksum. Dit fietspad verkeert momenteel in slechte staat en plaatselijk herstel is niet voldoende. Het gebied rondom Deinum en Boksum is recent heringericht, en een goed onderhouden fietspad zou bijdragen aan een nette afwerking van het geheel. Het voorstel is om de financiering te dekken via de Algemene Reserve II. Als het krediet wordt goedgekeurd, kan het werk snel worden uitgevoerd, inclusief het behandelen van boomwortels en het aanbrengen van oriëntatiespots. Bij een positief besluit zullen Dorpsbelang Boksum en Deinum op de hoogte worden gebracht.
Samenvatting
Tidens de gemeenteriedsgearkomste op 13 july 2017 wurdt besprutsen oft der in kredyt fan € 50.000 beskikber steld wurde kin foar it asfaltearjen fan it fytspaad tusken Deinum en Boksum. Dit fytspaad is op it stuit yn minne steat en pleatslik herstel is net genôch. It gebiet rûnom Deinum en Boksum is koartlyn op 'e nij ynrjochte, en in goed ûnderhâlden fytspaad soe bydrage oan in nette ôfwurking fan it gehiel. It foarstel is om de finansiering te dekken fia de Algemiene Reserve II. As it kredyt goedkard wurdt, kin it wurk gau útfierd wurde, ynklusyf it behanneljen fan beamwoartels en it oanbringen fan oriïntaasjeflekken. By in posityf beslút sille Doarpsbelang Boksum en Deinum op 'e hichte brocht wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Krediet asfaltering fietspad Deinum - Boksum
Samenvatting: Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet van € 50.000 voor het aanbrengen van een asfaltdeklaag op het fietspad tussen Deinum en Boksum. Het huidige fietspad verkeert in slechte staat en plaatselijk herstel is niet voldoende. De herinrichting van het gebied is bijna voltooid, en het vernieuwen van het fietspad zou bijdragen aan een nette afwerking van het geheel. De financiering wordt voorgesteld via de Algemene Reserve II.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de noodzaak van de werkzaamheden, en een financiële paragraaf. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde planning en risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet beschikbaar stellen van het krediet van € 50.000 voor de asfaltering van het fietspad.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan het verbeteren van de infrastructuur en de esthetiek van het gebied, ondanks de extra kosten die dit met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (aanbrengen van asfaltdeklaag), maar mist tijdgebonden elementen en een gedetailleerde planning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het krediet van € 50.000 beschikbaar stellen voor de asfaltering van het fietspad.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bij een positief besluit Dorpsbelang Boksum en Deinum geïnformeerd worden, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de keuze van materialen en methoden voor de asfaltering.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 50.000, en de dekking wordt voorgesteld via de Algemene Reserve II. Er is geen verdere toelichting over de impact op de reserve of alternatieve financieringsopties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asfaltering Fietspad Deinum Boksum Krediet Algemene Reserve II Onderhoud Reconstructiebudget Gebiedsontwikkeling BoomwortelsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet voor het opnieuw asfalteren van het fietspad van Boksum naar Deinum. Het doel is om de kwaliteit en veiligheid van het fietspad te verbeteren. Het krediet van € 50.000 wordt gedekt uit de Algemene Reserve II.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op de financiële aspecten van het project. Er ontbreekt echter informatie over de planning, uitvoering en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het krediet goed te keuren en de financiële dekking te bevestigen. Ze moeten ook beoordelen of het voorstel in lijn is met de gemeentelijke prioriteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het herasfalteren van het fietspad prioriteit heeft boven andere mogelijke projecten en of het gebruik van de Algemene Reserve II gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de dekking. Het mist echter tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de verbetering van het fietspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte informatie kan leiden tot vragen over de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet goed te keuren en de dekking via de Algemene Reserve II te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van fietsinfrastructuur kan bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële impact van € 50.000, gedekt door de Algemene Reserve II. Er is geen verdere toelichting over de impact op de reserve of andere financiële verplichtingen.
Agendapunt 18 Jierrekkening
Samenvatting
De adviesnota van B&W betreft de jaarstukken van 2016, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening. De jaarrekening is gecontroleerd door de Hofsteenge Zeeman Groep, die een goedkeurende verklaring voor de getrouwheid heeft afgegeven, maar een beperking heeft geconstateerd op het gebied van financiële rechtmatigheid, met name bij de inhuur van extern personeel. De accountant adviseert om de grondexploitatie beter bij te houden en wijst op mogelijke onrechtmatigheden bij de inhuur van extern personeel in 2017. Het financiële resultaat van 2016 is positief, met een overschot van € 1.894.652. De reserves zijn gestegen tot € 10.751.000. Er is een lichte toename in de ratio voor weerstandsvermogen, maar een nieuwe risicoanalyse wordt aanbevolen voor een beter inzicht. De jaarstukken moeten uiterlijk 15 juli worden vastgesteld en daarna binnen twee weken naar het college van Gedeputeerde Staten worden gestuurd. De communicatie omvat de bekendmaking en inzage van de jaarstukken.
Samenvatting
De advysnota fan B&W giet oer de jierstikken fan 2016, besteande út it jierferslach en de jierrekken. De jierrekken is kontrolearre troch de Hofsteenge Zeeman Groep, dy't in goedkarringsferklearring foar de betrouberens ôfjûn hat, mar in beheining konstatearre hat op it mêd fan finansjele rjochtmjittigens, benammen by it ynhiere fan ekstern personiel. De akkountant advisearret om de grûneksploitaasje better by te hâlden en wiist op mooglike ûnrjochtmjittichheden by it ynhiere fan ekstern personiel yn 2017. It finansjele resultaat fan 2016 is posityf, mei in oerskot fan € 1.894.652. De reserves binne oprûn nei € 10.751.000. Der is in lichte taname yn de ratio foar wjerstânsfermogen, mar in nije risiko-analyze wurdt oanrikkemandearre foar in better ynsjoch. De jierstikken moatte uterlik 15 july fêststeld wurde en dêrnei binnen twa wiken nei it kolleezje fan Deputearre Steaten stjoerd wurde. De kommunikaasje omfiemet de bekendmakking en ynsjen fan de jierstikken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2016". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2016 door de gemeenteraad. De jaarstukken bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening, die door de Hofsteenge Zeeman Groep zijn gecontroleerd. Er is een goedkeurende controleverklaring voor de getrouwheid afgegeven, maar er zijn beperkingen ten aanzien van de financiële rechtmatigheid, met name bij de aanbesteding van extern personeel. De jaarrekening sluit met een positief resultaat van €1.894.652. De accountant adviseert om aandacht te besteden aan de grondexploitatie en de aanbestedingsprocedures in de aanloop naar de herindeling van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de jaarstukken, accountantsverslag en relevante financiële gegevens bevat. Echter, er zijn geen specifieke argumenten of kanttekeningen opgenomen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken 2016 vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de financiële verslaglegging van het voorgaande jaar.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de vaststelling van de jaarstukken ondanks de geconstateerde onrechtmatigheden bij de aanbesteding van extern personeel. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de aanbevelingen van de accountant.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de wettelijke deadline van 15 juli voor vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van de geconstateerde onrechtmatigheden is niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de jaarstukken 2016 vaststelt, rekening houdend met de accountantsverklaring en de aanbevelingen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarrekening sluit met een positief resultaat van €1.894.652. Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, behalve de algemene financiële resultaten en de stand van de reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2016 Accountant Rechtmatigheid Extern personeel Aanbesteding Financieel resultaat Grondexploitatie Weerstandsvermogen Risicoanalyse Gemeentewet en BBVVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2016 van de gemeente Menameradiel. De jaarstukken zijn een financieel verslag dat inzicht biedt in de inkomsten, uitgaven en financiële positie van de gemeente over het jaar 2016. Het document dient als verantwoording van het gevoerde beleid en de financiële resultaten van dat jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk de vaststelling van de jaarstukken. Het bevat de noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen over de financiële verantwoording van het voorgaande jaar.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken te beoordelen en vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de financiële resultaten en verantwoording van het college van burgemeester en wethouders controleert en goedkeurt.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve handeling betreft. Echter, de raad kan politieke keuzes maken over hoe de financiële resultaten worden geïnterpreteerd en welke beleidsaanpassingen eventueel nodig zijn voor de toekomst.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het de vaststelling van de jaarstukken betreft. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het jaar 2016. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria zijn beperkt toepasbaar op een administratief voorstel als dit.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2016 al dan niet vast te stellen. Dit besluit impliceert goedkeuring van de financiële verantwoording van dat jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat gebruikelijk is bij financiële jaarstukken, aangezien deze voornamelijk een interne verantwoording betreffen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is mogelijk dat duurzaamheid als thema in de jaarstukken wordt behandeld, maar dat is niet duidelijk uit het voorstel zelf.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn inherent aan de vaststelling van de jaarstukken zelf. Het voorstel geeft geen specifieke informatie over hoe eventuele tekorten of overschotten worden gedekt, maar dit zou in de jaarstukken zelf gedetailleerd moeten zijn.
Agendapunt 19 Notysje wiziging mienskiplike regelin tsjinst SoZaWe 2018 (opiniërend)
Samenvatting
De Commissie Sociaal Domein bespreekt op 13 juli 2017 een uitgangspuntennotitie over wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân voor 2018. Deze notitie is opgesteld vanwege de fusie tot de gemeente Waadhoeke en de uittreding van de gemeente Leeuwarderadeel. De Stuurgroep van de Projectorganisatie Sociaal Domein Noardwest Fryslân heeft de notitie op 6 april behandeld en legt nu enkele belangrijke wijzigingen voor. De notitie richt zich op veranderingen binnen de huidige bestuursstructuur, die bestaat uit een Algemeen Bestuur, een Dagelijks Bestuur en een Stuurgroep specifiek voor het Sociaal Domein. Er zijn drie opties uitgewerkt voor de verdeling van wethouders en stemverhoudingen. De Stuurgroep adviseert de raad om de adviespunten uit de notitie te overwegen. De leden van de Stuurgroep uit de gemeente Waadhoeke neigen naar optie 3. De notitie wordt nu ter discussie voorgelegd, met de bedoeling om in het najaar de gewijzigde regeling vast te stellen, zodat deze op 1 januari 2018 in werking kan treden. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen.
Samenvatting
De Kommisje Sosjaal Domein besprekt op 13 july 2017 in útgongspuntennotysje oer wizigingen yn de mienskiplike regeling fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân foar 2018. Dizze notysje is opsteld fanwegen de fúzje ta de gemeente Waadhoeke en it útreden fan de gemeente Ljouwerteradiel. De Stjoergroep fan de Projektorganisaasje Sosjaal Domein Noardwest Fryslân hat de notysje op 6 april behannele en leit no inkele wichtige wizigingen foar. De notysje rjochtet him op feroarings binnen de hjoeddeistige bestjoersstruktuer, dy't bestiet út in Algemien Bestjoer, in Deistich Bestjoer en in Stjoergroep spesifyk foar it Sosjaal Domein. Der binne trije opsjes útwurke foar de ferdieling fan wethâlders en stimferhâldingen. De Stjoergroep advisearret de ried om de advyspunten út de notysje te oerwaagjen. De leden fan de Stjoergroep út de gemeente Waadhoeke neigje nei opsje 3. De notysje wurdt no ter diskusje foarlein, mei it doel om yn it neijier de wizige regeling fêst te stellen, sadat dizze op 1 jannewaris 2018 yn wurking trede kin. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitgangspuntennotitie: wijzigingen gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2018". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, als gevolg van de fusie tot de gemeente Waadhoeke en de uittreding van de gemeente Leeuwarderadeel. De notitie, opgesteld door de Werkgroep Wijziging GR, biedt drie opties voor de nieuwe structuur van het bestuur en de stemverhoudingen binnen het Sociaal Domein. De Stuurgroep adviseert de raad om deze uitgangspunten opiniërend te bespreken, zodat de gewijzigde GR per 1 januari 2018 kan worden vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, de aanleiding voor de wijzigingen, en de opties die overwogen worden. Echter, specifieke details over de inhoud van de drie opties worden niet gegeven in de samenvatting.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de uitgangspuntennotitie opiniërend te bespreken. Dit betekent dat de raad zijn mening en advies moet geven over de voorgestelde wijzigingen, wat een belangrijke stap is voordat de definitieve besluitvorming plaatsvindt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de drie voorgestelde opties voor de nieuwe structuur en stemverhoudingen binnen de GR. Deze keuze zal invloed hebben op de bestuurlijke inrichting en de mate van invloed die verschillende gemeenten binnen de nieuwe structuur hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat, behalve de beoogde inwerkingtreding op 1 januari 2018. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de samenvatting.
Besluit van de Raad:
De raad moet een opiniërend besluit nemen over de uitgangspuntennotitie, wat inhoudt dat ze hun mening en advies geven over de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of burgers is meegenomen in het proces. De focus ligt op de bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op bestuurlijke herstructurering.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan de voorgestelde wijzigingen. Er wordt geen verdere uitleg gegeven over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat aangeeft dat er geen directe financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitgangspuntennotitie Gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Fusie Uittreding Stuurgroep Wijzigingen Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) Opties Invloed gemeenteradenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitgangspuntennotitie: wijzigingen gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2018". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, als gevolg van de fusie tot de gemeente Waadhoeke en de uittreding van de gemeente Leeuwarderadeel. De notitie bespreekt de veranderingen in de bestuursstructuur en de verdeling van wethouders en stemverhoudingen. De Stuurgroep adviseert optie 3 voor de nieuwe structuur en legt dit opiniërend voor aan de raad, met het oog op vaststelling in het najaar en inwerkingtreding op 1 januari 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en opties voor de nieuwe structuur duidelijk uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen of juridische aspecten genoemd, wat kan wijzen op een focus op bestuurlijke en organisatorische veranderingen.
Rol van de raad:
De raad heeft een opiniërende rol in dit stadium. Het is aan de raad om de voorgestelde wijzigingen te bespreken en hun mening te geven, waarna de definitieve vaststelling van de gewijzigde GR kan plaatsvinden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de verschillende opties voor de nieuwe bestuursstructuur, met name de verdeling van wethouders en stemverhoudingen. Dit kan invloed hebben op de politieke balans en besluitvorming binnen de nieuwe gemeente Waadhoeke.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor inwerkingtreding. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, aangezien er geen concrete doelen of resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet een besluit nemen over welke optie voor de nieuwe structuur zij steunen, zodat de gewijzigde GR kan worden vastgesteld en in werking kan treden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De nadruk ligt op bestuurlijke herstructurering.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien er geen financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitgangspuntennotitie Fusie Gemeente Leeuwarderadeel Sociaal Domein Stuurgroep Wijzigingen Gemeenschappelijke regeling (GR) Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Structuur OptiesVerfijning van de zoekopdracht: