15-10-2015 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 17 septimber 2015
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Memo oangeande de Sosjciale Tsjinst fan kolleezjes fan B&W fan “het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel" gefoelens uten
Agendapunt 11 Bestimming resultaat jierrekken 2014
Samenvatting
In de gemeenteraadsvergadering van 15 oktober 2015 wordt besproken hoe het positieve saldo van de jaarrekening 2014, dat € 734.081,93 bedraagt, kan worden bestemd. Er wordt voorgesteld om € 86.604,15 te gebruiken voor extra afschrijvingen, wat kan bijdragen aan budgettaire verlichting in de komende jaren. Het resterende bedrag van € 647.477,78 zou kunnen worden toegevoegd aan de Algemene Reserve II om de weerstandscapaciteit te versterken, gezien het eerdere gebruik van deze reserve. Er zijn geen kanttekeningen bij dit voorstel en de verwerking zou plaatsvinden in de boekhouding van 2015. De juridische basis voor deze beslissingen ligt in de Gemeentewet en het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan 15 oktober 2015 wurdt besprutsen hoe't it positive saldo fan de jierrekken 2014, dat € 734.081,93 bedraacht, bestimd wurde kin. Der wurdt foarsteld om € 86.604,15 te brûken foar ekstra ôfwritings, wat bydrage kin oan budzjetêre ferljochting yn de kommende jierren. It oerbleaune bedrach fan € 647.477,78 soe tafoege wurde kinne oan de Algemiene Reserve II om de wjerstânskapasiteit te fersterkjen, sjoen it eardere gebrûk fan dizze reserve. Der binne gjin kanttekeningen by dit foarstel en de ferwurking soe plakfine yn de boekhâlding fan 2015. De juridyske basis foar dizze besluten leit yn de Gemeentewet en it Beslút Begrutting en Ferantwurding (BBV).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bestemming resultaat jaarrekening 2014". Het voorstel stelt voor om het positieve saldo van de jaarrekening 2014, dat € 734.081,93 bedraagt, als volgt te bestemmen: € 86.604,15 wordt gebruikt voor extra afschrijvingen om toekomstige budgettaire verlichting te bieden, en het resterende bedrag van € 647.477,78 wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve II om de weerstandscapaciteit te versterken. Dit is in reactie op de sombere budgettaire vooruitzichten voor 2016 en de daaropvolgende jaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de bestemming van het overschot van de jaarrekening 2014 beschrijft en de redenen daarvoor uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende documenten nodig.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de voorgestelde bestemming van het resultaat te formaliseren. Dit is een standaardprocedure na de vaststelling van de jaarrekening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bestemming van het overschot, namelijk het versterken van de weerstandscapaciteit en het doen van extra afschrijvingen. Dit kan invloed hebben op toekomstige financiële flexibiliteit en investeringsmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist details over de haalbaarheid en relevantie op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de extra afschrijvingen op de lange termijn wordt niet uitgebreid besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2014.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel. Het betreft een interne financiële beslissing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële stabiliteit en weerstandscapaciteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft directe financiële gevolgen door het versterken van de Algemene Reserve II en het uitvoeren van extra afschrijvingen. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze afschrijvingen precies budgettaire verlichting bieden of hoe toekomstige investeringen hierdoor beïnvloed worden. De dekking komt uit het positieve saldo van de jaarrekening 2014.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2014 Positief saldo Extra afschrijving Algemene Reserve II Weerstandsvermogen Budgettaire vooruitzichten Investeringen Weerstandscapaciteit Boekhouding 2015 GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Mearjierren rûzing Fier
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de begroting van 2015 en de meerjarenraming van Onderwijsgroep Fier. Eerder dit jaar hebben de raden van de Middelsee Gemeenten ingestemd met de begroting van 2015, op voorwaarde dat er een sluitende meerjarenraming zou worden gepresenteerd. Onderwijsgroep Fier heeft hieraan voldaan door een proefbegroting voor 2016 in te dienen, inclusief een meerjarenperspectief tot en met 2019.
De begroting van 2015 is budgettair neutraal, en Onderwijsgroep Fier verwacht dat de daling van het aantal leerlingen kan worden opgevangen door vermindering van tijdelijk personeel en bezuinigingen. De proefbegroting voor 2016 wordt verder uitgewerkt, met de verwachting dat er geen grote beleidswijzigingen zullen plaatsvinden. Ook hier wordt uitgegaan van een budgettair neutrale aanpak.
In het meerjarenperspectief is rekening gehouden met vervangingen en onderhoud, en de raming is eveneens budgettair neutraal. Hoewel de financiële positie van Onderwijsgroep Fier gezond is, zijn er risico's zoals onderhoudskosten en leegstaande lokalen. Er is een bedrag gereserveerd voor onvoorziene uitgaven, maar bij grotere tegenvallers moeten financiële buffers worden aangesproken. Het is belangrijk om de vermogenspositie stabiel te houden vanwege het risicoprofiel.
De Commissie van Toezicht heeft geadviseerd dat de ingediende meerjarenraming voldoet aan de voorwaarden voor goedkeuring van de begroting 2015.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de begrutting fan 2015 en de mearjierrenraming fan Underwiisgroep Fier. Earder dit jier hawwe de rieden fan de Middelsee Gemeenten ynstimd mei de begrutting fan 2015, op betingst dat der in slútende mearjierrenraming presintearre wurde soe. Underwiisgroep Fier hat hjir oan foldien troch in proefbegrutting foar 2016 yn te tsjinjen, ynklusyf in mearjierrenperspektyf oant en mei 2019.
De begrutting fan 2015 is budzjetêr neutraal, en Underwiisgroep Fier ferwachtet dat de delgong fan it tal learlingen opfongen wurde kin troch fermindering fan tydlik personiel en besunigings. De proefbegrutting foar 2016 wurdt fierder útwurke, mei de ferwachting dat der gjin grutte beliedswizigingen plakfine sille. Ek hjir wurdt útgien fan in budzjetêr neutrale oanpak.
Yn it mearjierrenperspektyf is rekken holden mei ferfangingen en ûnderhâld, en de raming is ek budzjetêr neutraal. Hoewol't de finansjele posysje fan Underwiisgroep Fier sûn is, binne der risiko's lykas ûnderhâldskosten en leechsteande lokalen. Der is in bedrach reservearre foar ûnfoarsjoene útjeften, mar by gruttere tsjinfallers moatte finansjele buffers oansprutsen wurde. It is wichtich om de fermogensposysje stabyl te hâlden fanwegen it risiko-profyl.
De Kommisje fan Tafersjoch hat advisearre dat de yntsjinne mearjierrenraming foldocht oan de betingsten foar goedkarring fan de begrutting 2015.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2015 en Meerjarenraming Onderwijsgroep Fier". Het document bespreekt de goedkeuring van de begroting 2015 van Onderwijsgroep Fier door de Middelsee Gemeenten, onder de voorwaarde van een sluitende meerjarenraming. Onderwijsgroep Fier heeft een proefbegroting voor 2016 ingediend, inclusief een meerjarenperspectief tot 2019. De begroting is budgettair neutraal, ondanks een dalend aantal leerlingen. Er zijn reserveringen voor sociaal beleid en onderhoud. Mogelijke risico's zijn onder andere de gevolgen van gemeentelijke herindelingen en onderhoudskosten. De financiële positie is gezond, maar er is aandacht nodig voor risico's en vermogenspositie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie, risico's en toekomstplannen van Onderwijsgroep Fier. Echter, meer gedetailleerde informatie over specifieke bezuinigingsmaatregelen en hun impact zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de begroting en meerjarenraming goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ook de financiële gezondheid en risico's van Onderwijsgroep Fier monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begroting en meerjarenraming, en over de aanpak van de gesignaleerde risico's, zoals onderhoudskosten en leegstand.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de begroting en meerjarenraming goedkeuren en of ze aanvullende maatregelen willen nemen om de gesignaleerde risico's te beheersen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een jaarlijkse onderhoudskost van € 759.000,00, terwijl de normvergoeding van het Rijk slechts de helft daarvan dekt. Er is een buffer voor onvoorziene uitgaven, maar de raad moet mogelijk financiële reserves aanspreken bij tegenvallers. Het voorstel geeft aan dat de financiële positie gezond is, maar dat er aandacht nodig is voor risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsgroep Fier Begroting 2015 Meerjarenraming Middelsee Gemeenten Toezicht Proefbegroting 2016 Leerlingen Bezuinigingen Financiële positie Risico'sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Tarieding kredyt (Voorbereidingskrediet) projekt skoallen Bitgummole
Samenvatting
In de gemeenteraadsvergadering van 15 oktober 2015 wordt voorgesteld om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor een vooronderzoek naar de haalbaarheid van nieuwbouw of verbouw van de schoolgebouwen in Bitgummole. Dit onderzoek richt zich op de openbare basisschool Martenaskoalle en de bijzondere basisschool Mooitaki, met als doel een oplossing te vinden voor de huisvestingsproblematiek en de ontwikkeling van een samenwerkingsschool. Het college wil hiermee uitvoering geven aan een eerder raadsbesluit. Het onderzoek moet uitwijzen of de plannen haalbaar zijn, waarbij de medewerking van betrokken partijen essentieel is. De kosten voor het onderzoek worden geschat op maximaal € 20.000 en kunnen worden gedekt uit de Algemene Reserve II.
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan 15 oktober 2015 wurdt foarsteld om in tariedingskredyt beskikber te stellen foar in foarûndersyk nei de helberens fan nijbou of ferbou fan de skoalgebouwen yn Bitgummole. Dit ûndersyk rjochtet him op de iepenbiere basisskoalle Martenaskoalle en de bysûndere basisskoalle Mooitaki, mei as doel in oplossing te finen foar de húsfestingsproblematiek en de ûntwikkeling fan in gearwurkingsskoalle. It kolleezje wol hjirmei útfiering jaan oan in earder riedsbeslút. It ûndersyk moat útwize oft de plannen helber binne, wêrby't de meiwurking fan belutsen partijen essinsjeel is. De kosten foar it ûndersyk wurde rûsd op maksimaal € 20.000 en kinne wurde dekt út de Algemiene Reserve II.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Voorbereidingskrediet voor het vooronderzoek naar de haalbaarheid van de scholen(ver)bouw in Bitgummole." Het doel is om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor een haalbaarheidsonderzoek naar de (ver)nieuwbouw van de openbare basisschool Martenaskoalle en de bijzondere basisschool Mooitaki in Bitgummole. Dit onderzoek moet uitwijzen of de (ver)nieuwbouw van beide schoolgebouwen haalbaar is, met het oog op de ontwikkeling van een samenwerkingsschool. Het krediet van maximaal €20.000 wordt voorgesteld om de kosten van dit onderzoek te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor het krediet, en een financiële onderbouwing. Echter, meer details over de verwachte uitkomsten en tijdslijnen van het onderzoek zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of het voorbereidingskrediet wordt toegekend. Dit is een essentiële stap om het haalbaarheidsonderzoek te kunnen starten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde richting van (ver)nieuwbouw steunen en of zij bereid zijn om de financiële middelen uit de Algemene Reserve II hiervoor beschikbaar te stellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde kredietbedrag. Echter, het is minder specifiek over de tijdslijnen en verwachte resultaten van het onderzoek, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorbereidingskrediet van €20.000 goedkeuren voor het haalbaarheidsonderzoek.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de haalbaarheid mede afhangt van de bereidheid tot medewerking en samenwerking van de participanten in het nieuwe schoolgebouw. Dit impliceert dat participatie een belangrijk aspect is, maar verdere details over hoe participatie wordt vormgegeven ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn in de context van (ver)nieuwbouw van schoolgebouwen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een voorbereidingskrediet van maximaal €20.000, dat ten laste van de Algemene Reserve II wordt gebracht. Dit is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Haalbaarheidsonderzoek Scholen(ver)bouw Bitgummole Huisvestingsproblematiek Samenwerkingsschool Openbare basisschool Bijzonder basisschool Multifunctioneel schoolgebouw Algemene Reserve IIVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Oanpasse leezjesferoardering
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering op 15 oktober 2015 wordt besproken of de legesverordening voor 2016 moet worden aangepast. Dit voorstel komt voort uit vragen van de raad over de hoge kosten die verenigingen maken door de leges. Het doel is om het verenigingsleven financieel te ondersteunen en levendig te houden. Er wordt voorgesteld om een algemene legeskorting voor verenigingen in te voeren, waarbij zij 20% van de normale legeskosten betalen, met enkele uitzonderingen zoals voor uitbreidingen van kantines. Deze aanpassing zou binnen de bestaande begroting worden opgevangen. De communicatie hierover zal verlopen via de Ynformaasje en GVOP. Het is mogelijk dat er in Westergo-verband nog andere beslissingen worden genomen.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste op 15 oktober 2015 wurdt besprutsen oft de legesferoardering foar 2016 oanpast wurde moat. Dit foarstel komt fuort út fragen fan de ried oer de hege kosten dy't ferienings meitsje troch de leges. It doel is om it ferieningslibben finansjeel te stypjen en libben te hâlden. Der wurdt foarsteld om in algemiene legeskoarting foar ferienings yn te fieren, wêrby't sy 20% fan de normale legeskosten betelje, mei inkele útsûnderingen lykas foar útwreidings fan kantines. Dizze oanpassing soe binnen de besteande begrutting opfongen wurde. De kommunikaasje hjir oer sil ferrinne fia de Ynformaasje en GVOP. It is mooglik dat der yn Westergo-ferbân noch oare besluten nommen wurde.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassen legesverordening". Het voorstel beoogt de legesverordening voor 2016 aan te passen om verenigingen financieel te ontlasten. Dit wordt gedaan door een algemene legeskorting in te voeren, waarbij verenigingen slechts 20% van de normale legeskosten betalen, met uitzondering van specifieke tarieven zoals voor de uitbreiding van kantines. Dit initiatief is geïnspireerd door de aanpak van Franekeradeel en heeft als doel het verenigingsleven te ondersteunen en te stimuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële analyses en een uitgebreide uitleg over de mogelijke gevolgen voor de gemeentelijke begroting. Ook ontbreekt een evaluatieplan om de effectiviteit van de maatregel te meten.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, bespreken en uiteindelijk goedkeuren of afwijzen. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en moeten de belangen van zowel de verenigingen als de gemeente afwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verlagen van de leges voor verenigingen opweegt tegen de mogelijke inkomstenderving voor de gemeente. Ze moeten ook overwegen of deze maatregel in lijn is met hun bredere beleidsdoelen en prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitzondering voor bepaalde tarieven kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde aanpassing van de legesverordening voor 2016.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van verenigingen in de besluitvorming, behalve dat het voortkomt uit vragen vanuit de raad. Er lijkt geen directe inspraak van de verenigingen zelf te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële verlichting voor verenigingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de financiële gevolgen binnen de bestaande begroting worden opgevangen, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of uitleg over hoe dit precies wordt gerealiseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Verenigingen Legeskorting Financiële verplichtingen Westergo-verband Franekeradeel Begroting Ynformaasje GVOP Kantine-uitbreidingVerfijning van de zoekopdracht: