05-02-2015 Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.a Rapport Theater De Koornbeurs
Theater de Koornbeurs: Investeren of Zinken?
De gemeente Franekeradeel staat voor een cruciale beslissing over de toekomst van Theater de Koornbeurs. Een recent rapport adviseert om het theater om te vormen tot een modern gemeenschapshuis, maar dit vraagt om een aanzienlijke investering. De meningen zijn verdeeld over de haalbaarheid en de financiële implicaties van dit plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van afgelopen week stond de toekomst van Theater de Koornbeurs centraal. Het voorstel om het theater om te vormen tot een gemeenschapshuis met drie kernactiviteiten – theater, film en lokale/regionale activiteiten – vraagt om een eenmalige investering van €350.000. Dit bedrag is bedoeld voor verbeteringen aan het interieur, de theatertechniek en de filmfunctie. Het college stelt voor om een bedrag van €191.300 beschikbaar te stellen voor 2015, gedekt uit onvoorziene middelen. De uiteindelijke beslissing hierover moet nog worden genomen.
Tijdens het debat kwamen verschillende zorgen en meningen naar voren. D66 toonde zich positief over de brede functie die het theater voor de gemeenschap kan vervullen. "We zien inmiddels dat het gewoon een theater is met een brede functie voor de gemeenschap, zoals wij dat ook graag zien," aldus een raadslid van D66. Toch werden er ook kritische noten gekraakt, met name over de financiële aspecten en de haalbaarheid van het plan.
De ChristenUnie maakte een vergelijking met de Titanic: "Als de Titanic zo lang aan het zinken was geweest als de Koornbeurs, dan was de film veel te lang geweest en had niemand hem gekeken." De partij uitte zorgen over de voortdurende financiële injecties die nodig zijn om het theater draaiende te houden. "Het zinkende schip krijgt gewoon een nieuw likje verf," aldus de heer Stijlma van de ChristenUnie.
De Partij van de Arbeid ging zonder vooringenomen standpunt het debat in, maar stelde kritische vragen over de financiële onderbouwing van het plan. "We willen graag wat meer verdieping in hoe de bedragen tot stand gekomen zijn," aldus de heer De Bok. Hij pleitte voor meer transparantie en duidelijkheid over de financiële baten en lasten.
Gemeentebelang en het CDA benadrukten het belang van een sluitende exploitatie. "Het is elke keer tekort. Ja, en dan schees je dus dan kan je blijkbaar net door het woord huis horen," aldus een raadslid van Gemeentebelang. Het CDA vroeg zich af of de gemeente niet te veel op de stoel van het bestuur van de Koornbeurs zit.
GroenLinks en de FNP spraken hun vertrouwen uit in de plannen, maar benadrukten dat er realistische doelen gesteld moeten worden. "Wij denken dat maar het vaststelt, de Koornbeurs de koers moet onder plan uitvoeren," aldus GroenLinks.
De wethouder erkende de uitdagingen, maar sprak vertrouwen uit in de toekomst van de Koornbeurs. "Wij hebben als college vertrouwen in de plannen om dit te lezen," aldus de wethouder. De discussie zal worden voortgezet in de raadsvergadering van 12 februari, waar een definitief besluit moet worden genomen.
De toekomst van Theater de Koornbeurs hangt in de balans. Zal de gemeente de benodigde investering goedkeuren, of blijft het theater worstelen met financiële tekorten? De komende weken zullen cruciaal zijn voor de culturele toekomst van Franekeradeel.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit over de toekomst van Theater de Koornbeurs. Er ligt een rapport dat adviseert om het theater om te vormen tot een modern gemeenschapshuis met drie kernactiviteiten: theater, film en lokale/regionale activiteiten. Dit vraagt om een eenmalige investering van € 350.000 voor verbeteringen aan het interieur, de theatertechniek en de filmfunctie. Er zijn echter meningsverschillen over het verminderen van het aantal professionele voorstellingen van 70 naar 50. Ook is er behoefte aan meer duidelijkheid over de financiële aspecten van de investering. Het college stelt voor om een bedrag van € 191.300 beschikbaar te stellen voor 2015, gedekt uit onvoorziene middelen. De uiteindelijke beslissing hierover moet nog worden genomen.
Teater de Koornbeurs: Ynvesteare of Sinke?
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet foar in krúsjale beslút oer de takomst fan Teater de Koornbeurs. In resint rapport advisearret om it teater om te foarmjen ta in modern mienskipshûs, mar dit freget om in oansjenlike ynvestearring. De mieningen binne ferdield oer de helberens en de finansjele gefolgen fan dit plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan ôfrûne wike stie de takomst fan Teater de Koornbeurs sintraal. It foarstel om it teater om te foarmjen ta in mienskipshûs mei trije kearnaktiviteiten – teater, film en lokale/regionale aktiviteiten – freget om in ienmalige ynvestearring fan €350.000. Dit bedrach is bedoeld foar ferbetteringen oan it ynterieur, de teatertechnyk en de filmfunksje. It kolleezje stelt foar om in bedrach fan €191.300 beskikber te stellen foar 2015, dekt út ûnfoarsjoene middels. De úteinlike beslút hjir oer moat noch nommen wurde.
Tidens it debat kamen ferskate soargen en mieningen nei foaren. D66 toande him posityf oer de brede funksje dy't it teater foar de mienskip ferfolje kin. "Wy sjogge yntusken dat it gewoan in teater is mei in brede funksje foar de mienskip, sa't wy dat ek graach sjogge," sa sei in riedslid fan D66. Dochs waarden der ek krityske noten kraken, benammen oer de finansjele aspekten en de helberens fan it plan.
De ChristenUnie makke in ferliking mei de Titanic: "As de Titanic sa lang oan it sinken wie as de Koornbeurs, dan wie de film folle te lang west en hie nimmen him sjoen." De partij útspruts soargen oer de oanhâldende finansjele ynjeksjes dy't nedich binne om it teater draaiende te hâlden. "It sinkende skip krijt gewoan in nij laachje ferve," sa sei de hear Stijlma fan de ChristenUnie.
De Partij van de Arbeid gie sûnder foarôfgeand stânpunt it debat yn, mar stelde krityske fragen oer de finansjele ûnderbouwing fan it plan. "Wy wolle graach wat mear ferdjipping yn hoe't de bedragen ta stân kommen binne," sa sei de hear De Bok. Hy pleite foar mear transparânsje en dúdlikheid oer de finansjele baten en lêsten.
Gemeentebelang en it CDA beklamme it belang fan in slútende eksploitaasje. "It is elke kear tekoart. Ja, en dan skeatst dus dan kin je blykber krekt troch it wurd hûs hearre," sa sei in riedslid fan Gemeentebelang. It CDA frege him ôf oft de gemeente net te folle op de stoel fan it bestjoer fan de Koornbeurs sit.
GrienLinks en de FNP sprutsen harren fertrouwen út yn de plannen, mar beklamme dat der realistyske doelen steld wurde moatte. "Wy tinke dat mar it fêststelt, de Koornbeurs de koers moat ûnder plan útfieren," sa sei GrienLinks.
De wethâlder erkende de útdagings, mar spruts fertrouwen út yn de takomst fan de Koornbeurs. "Wy hawwe as kolleezje fertrouwen yn de plannen om dit te lêzen," sa sei de wethâlder. De diskusje sil fuortset wurde yn de riedsgearkomste fan 12 febrewaris, wêr't in definityf beslút nommen wurde moat.
De takomst fan Teater de Koornbeurs hinget yn de balâns. Sil de gemeente de nedige ynvestearring goedkarre, of bliuwt it teater wrakselje mei finansjele tekoarten? De kommende wiken sille krúsjaal wêze foar de kulturele takomst fan Frjentsjerteradiel.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de takomst fan Teater de Koornbeurs. Der leit in rapport dat advisearret om it teater om te foarmjen ta in modern mienskipshûs mei trije kearnaktiviteiten: teater, film en lokale/regionale aktiviteiten. Dit freget om in ienmalige ynvestearring fan € 350.000 foar ferbetteringen oan it ynterieur, de teatertechnyk en de filmfunksje. Der binne lykwols mieningsferskillen oer it ferminderjen fan it tal profesjonele foarstellings fan 70 nei 50. Ek is der ferlet fan mear dúdlikheid oer de finansjele aspekten fan de ynvestearring. It kolleezje stelt foar om in bedrach fan € 191.300 beskikber te stellen foar 2015, dekt út ûnfoarsjoene middels. De úteinlike beslút hjir oer moat noch nommen wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Theater de Koornbeurs" en richt zich op het creëren van een toekomstbestendige exploitatieopzet voor het theater. Het rapport adviseert om de Koornbeurs te herprofileren naar een eigentijds gemeenschapshuis met drie kernactiviteiten: theater, film en lokale/regionale activiteiten. Dit vereist een eenmalige investering van € 350.000 om het interieur en de theatertechniek te moderniseren en de filmfunctie te professionaliseren. Het voorstel vraagt de raad om een eenmalige bijdrage van € 191.300 voor 2015, te dekken uit onvoorzien eenmalig, en om de inhoudelijke en financiële conclusies van het rapport over te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gedetailleerd investeringsplan. Echter, er is enige onduidelijkheid over de exacte dekking van de resterende kosten en de lange termijn financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de eenmalige investering en de uitvoering van de aanbevelingen uit het rapport. Ze moeten ook toezicht houden op de voortgang en evaluatie van de herprofilering.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde herprofilering en bijbehorende investering steunen, ondanks de verdeeldheid over het aantal professionele voorstellingen en de financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan. Echter, de meetbaarheid van succes en de haalbaarheid van de financiële doelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is een risicoanalyse nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het investeringsplan en de uitvoeringsovereenkomst goed te keuren en de eenmalige financiële bijdrage toe te kennen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie richt zich op het informeren van de Koornbeurs over het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de upgrading bedragen € 440.000, waarvan de gemeente € 348.500 bijdraagt. Voor 2015 is een bijdrage van € 191.300 nodig, te dekken uit onvoorzien eenmalig. De financiële dekking voor 2016 moet nog worden goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater de Koornbeurs Toekomstbestendige exploitatie Herprofilering Gemeenschapshuis Kernactiviteiten Eenmalige investering Interieur en theatertechniek Filmfunctie Exploitatieopzet SubsidiekaderVerfijning van de zoekopdracht:
M. De Roo
E. Terpstra
B.k. Stelma
B.k. Stelma
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
T.h. Corporaal
T.h. Corporaal
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
Caroline De Pee
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
Caroline De Pee
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
Caroline De Pee
Caroline De Pee
M. De Roo
M. De Roo
M.g.m. De Bok
M. De Roo
E. Terpstra
B.k. Stelma
B.k. Stelma
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
T.h. Corporaal
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
Caroline De Pee
E. Terpstra
E. Terpstra
B.k. Stelma
B.k. Stelma
B.k. Stelma
Onbekende spreker
Agendapunt 005.b Eénmalige bijdrage Theaterseizoen Theater de Koornbeurs
Gemeente Franekeradeel Overweegt Extra Steun voor Theater de Koornbeurs
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteert over een mogelijke financiële bijdrage aan Theater de Koornbeurs, dat voor het seizoen 2014-2015 een exploitatietekort van €25.150 verwacht. Het theater vraagt om extra subsidie of garantstelling, terwijl de gemeente al vaker heeft bijgedragen vanwege eerdere tekorten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de financiële toekomst van Theater de Koornbeurs centraal. Het theater, dat voor het komende seizoen een tekort van €25.150 verwacht, heeft de gemeente om extra steun gevraagd. De discussie draaide vooral om de vraag of de gemeente deze bijdrage nu al moet toekennen of pas als het tekort daadwerkelijk ontstaat.
"Waarom zouden we nu al geld toekennen als het tekort misschien niet eens ontstaat?" vroeg een raadslid van de PvdA zich af. Hij herinnerde eraan dat het theater in het verleden al vaker extra geld nodig had, maar dat er toen sprake was van een acuut liquiditeitstekort. "Dat hebben we nu nog niet meegemaakt," voegde hij eraan toe.
De wethouder benadrukte dat de ambtelijke experts de situatie goed hebben bekeken en dat het gezien de vermogens- en liquiditeitspositie van het theater wenselijk is om de bijdrage nu al toe te kennen. "We zullen zeker op basis van een nieuwe liquiditeitsprognose kijken wanneer we dit overmaken," verzekerde hij de raad.
Een ander punt van discussie was de reservering van €60.000 in de begroting van het theater. "Als je hem dan toch gebruikt, gebruik hem dan hiervoor," merkte een raadslid cynisch op. De wethouder legde uit dat dit bedrag deels bestemd is voor de 'rode loper' en deels voor rente en aflossing. "Een deel is nodig om fluctuaties in de uitgaven en inkomsten op te vangen," aldus de wethouder.
D66 uitte zijn verbazing over een beschikking van 8 juli 2014, waarin al besloten zou zijn om de subsidie te verlenen. "Dat vond ik een beetje merkwaardig," zei een raadslid. De wethouder verduidelijkte dat de brief nog niet verstuurd was en dat de datum zou worden aangepast.
De discussie werd afgesloten met de toezegging dat de financiële experts van de gemeente de situatie verder zullen onderzoeken en dat de raad hierover geïnformeerd zal worden. "We praten misschien langs elkaar heen," gaf een raadslid toe, "maar het is goed om dit verder uit te zoeken."
De gemeenteraad zal in het najaar van 2014 een definitief besluit nemen over de financiële bijdrage aan Theater de Koornbeurs. Tot die tijd blijft de toekomst van het theater onderwerp van gesprek.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit te nemen over een financiële bijdrage aan Theater de Koornbeurs. Het theater verwacht voor het seizoen 2014-2015 een exploitatietekort van €25.150 en vraagt de gemeente om extra subsidie of garantstelling. De afgelopen jaren heeft de gemeente al vaker bijgedragen aan het theater vanwege tekorten. Eind 2013 is een onderzoek gestart naar de toekomst van de Koornbeurs, waarvan de resultaten nu beschikbaar zijn. De gemeenteraad plant om in het najaar van 2014 hierover te beslissen. Voor het seizoen 2014-2015 wordt voorgesteld om een eenmalige bijdrage van €25.150 te verstrekken, gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'. Het theater verwacht hogere inkomsten uit kaartverkoop en horeca, waardoor het tekort lager is dan voorgaande jaren. De gemeente zal voor 1 oktober 2015 een verantwoording ontvangen over de besteding van de subsidie.
Gemeente Frjentsjerteradiel Oerwaget Ekstra Stipe foar Teater de Koornbeurs
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debattearret oer in mooglike finansjele bydrage oan Teater de Koornbeurs, dat foar it seizoen 2014-2015 in eksploitaasjetekoart fan €25.150 ferwachtet. It teater freget om ekstra subsydzje of garânsje, wylst de gemeente al faker bydroegen hat fanwegen eardere tekoarten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike stie de finansjele takomst fan Teater de Koornbeurs sintraal. It teater, dat foar it kommende seizoen in tekoart fan €25.150 ferwachtet, hat de gemeente om ekstra stipe frege. De diskusje draaide foaral om de fraach oft de gemeente dizze bydrage no al takenne moat of pas as it tekoart yndie ûntstiet.
"Wêrom soene wy no al jild takenne as it tekoart miskien net iens ûntstiet?" frege in riedslid fan de PvdA him ôf. Hy herinnerde deroan dat it teater yn it ferline al faker ekstra jild nedich hie, mar dat der doe sprake wie fan in akút likwiditeitstekoart. "Dat hawwe wy no noch net meimakke," foege hy deroan ta.
De wethâlder beklamme dat de amtlike eksperts de situaasje goed besjoen hawwe en dat it sjoen de fermogens- en likwiditeitsposysje fan it teater winsklik is om de bydrage no al takenne. "Wy sille wis op basis fan in nije likwiditeitsprognose sjen wannear't wy dit oermakke," fersekere hy de ried.
In oar punt fan diskusje wie de reservearring fan €60.000 yn de begrutting fan it teater. "As jo him dan dochs brûke, brûk him dan hjirfoar," merkte in riedslid cynysk op. De wethâlder lei út dat dit bedrach diels bestimd is foar de 'reade loper' en diels foar rinte en ôflossing. "In diel is nedich om fluktuaasjes yn de útjeften en ynkomsten op te fangen," aldus de wethâlder.
D66 útte syn fernuvering oer in beskikking fan 8 july 2014, wêryn al besletten wêze soe om de subsydzje te ferlienen. "Dat fûn ik in bytsje nuver," sei in riedslid. De wethâlder ferduidelike dat de brief noch net ferstjoerd wie en dat de datum oanpast wurde soe.
De diskusje waard ôfsletten mei de tasizzing dat de finansjele eksperts fan de gemeente de situaasje fierder ûndersykje sille en dat de ried hjir oer ynformearre wurde sil. "Wy prate miskien lâns inoar hinne," joech in riedslid ta, "mar it is goed om dit fierder út te sykjen."
De gemeenteried sil yn it neijier fan 2014 in definityf beslút nimme oer de finansjele bydrage oan Teater de Koornbeurs. Oant dy tiid bliuwt de takomst fan it teater ûnderwerp fan petear.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút te nimmen oer in finansjele bydrage oan Teater de Koornbeurs. It teater ferwachtet foar it seizoen 2014-2015 in eksploitaasjetekoart fan €25.150 en freget de gemeente om ekstra subsydzje of garânsje. De ôfrûne jierren hat de gemeente al faker bydroegen oan it teater fanwegen tekoarten. Ein 2013 is in ûndersyk úteinset nei de takomst fan de Koornbeurs, wêrfan de resultaten no beskikber binne. De gemeenteried plant om yn it neijier fan 2014 hjir oer te besluten. Foar it seizoen 2014-2015 wurdt foarsteld om in ienmalige bydrage fan €25.150 te jaan, dekt út de post 'ûnfoarsjoen ienmalich 2014'. It teater ferwachtet hegere ynkomsten út kaartferkeap en hoareka, wêrtroch it tekoart leger is as foargeande jierren. De gemeente sil foar 1 oktober 2015 in ferantwurding ûntfange oer de besteging fan de subsydzje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Theater de Koornbeurs" en richt zich op het verstrekken van een eenmalige subsidie van €25.150 om het verwachte exploitatietekort van het theater voor het seizoen 2014-2015 te dekken. Het theater heeft de afgelopen jaren regelmatig financiële steun van de gemeente ontvangen. De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met een onderzoek naar de toekomst van het theater, waarvan de resultaten later in 2014 worden besproken. De subsidie wordt gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor de subsidie, en een financiële dekking. Echter, het mist een diepgaande analyse van de oorzaken van de tekorten en mogelijke structurele oplossingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet verstrekken van de eenmalige subsidie en de dekking daarvan uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verstrekken van de subsidie om het theater te ondersteunen of het risico nemen dat het theater zonder deze steun mogelijk in financiële problemen komt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de dekking. Het is echter niet tijdgebonden met betrekking tot structurele oplossingen voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een langetermijnvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de eenmalige subsidie van €25.150 goed te keuren en deze te dekken uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het verstrekken van een beschikking aan het theater.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van €25.150, gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'. Er wordt geen structurele oplossing voor toekomstige tekorten geboden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater de Koornbeurs Exploitatietekort Subsidie Begroting 2014-2015 Onderzoeksrapport Gemeente Franekeradeel Eenmalige bijdrage Financiële effecten Directie Recettes en opbrengstenVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
T.h. Corporaal
E. Terpstra
M. De Roo
E. Terpstra
Caroline De Pee
Onbekende spreker
Caroline De Pee
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
Caroline De Pee
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
Caroline De Pee
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
Caroline De Pee
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
E. Terpstra
T.h. Corporaal
M. De Roo
Agendapunt 005.c Meerjarenbeleidsvisie- en plannen Veiligheidsregio Frsylân
Veiligheidsregio Fryslân: Gemeenten Debatteren over Toekomstige Veiligheidsplannen
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) wil vanaf 1 januari de verantwoordelijkheid dragen voor brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Gemeenteraden buigen zich over meerjarenbeleidsplannen die bijdragen aan een veiliger en gezonder Fryslân.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over de meerjarenbeleidsplannen van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) kwamen verschillende gemeenteraadsleden aan het woord om hun zienswijzen te delen. Het voorstel van de VRF, dat op 5 maart 2015 in het algemeen bestuur wordt vastgesteld, roept op tot het kennisnemen van beleidsplannen zonder wensen of bedenkingen te uiten, en het geven van een schriftelijke reactie op het Financieel Kader.
De heer De Roo van D66 opende het debat met lof voor de VRF: "Het is lovenswaardig dat er in 2014 7% extra aan besparingen is behaald." Hij uitte echter zorgen over de toekomstige financiële stabiliteit: "Hoe wordt er omgegaan met de wens om ook naar de toekomst besparingen te halen vanuit die gemeenschappelijke regelingen?"
De heer Stijlma van de ChristenUnie sloot zich aan bij de financiële vragen van D66 en voegde toe: "We willen waken voor de verantwoordelijkheid van de burger in hun eigen zorg. Hoe wordt dat gewaarborgd in het beleidsplan van de GGD Friesland?"
De heer De Bok van de PvdA wees op een fout in de documentatie: "Er staat dat de gemeente in 2010 wordt geconfronteerd met een forse verhoging van de bijdrage, maar dat moet 2020 zijn."
Burgemeester Veenstra reageerde op de vragen en benadrukte dat de VRF zich inzet om financiële stabiliteit te waarborgen zonder extra lasten voor de gemeenten. "Het geld dat in 2014 niet is uitgegeven, blijft in kas bij de veiligheidsregio en kan tot en met 2020 worden benut voor nieuw beleid," legde hij uit. "Het bestuur van de veiligheidsregio heeft de intentie om bezuinigingsmogelijkheden te gebruiken wanneer ze er zijn."
Wethouder De P verduidelijkte de rol van de GGD: "De GGD geeft voorlichting en doet aan preventie, maar de verantwoordelijkheid voor gezondheid ligt bij de ouders."
Het debat eindigde met een positieve noot van de heer De Roo: "Het is mooi om te zien dat de uitzetting van de begroting door de veiligheidsregio zelf wordt opgevangen."
De gemeenteraden zullen hun zienswijzen indienen, waarna het algemeen bestuur van de VRF de plannen zal vaststellen. Het doel blijft om een veiliger en gezonder Fryslân te realiseren zonder de financiële druk op de gemeenten te verhogen.
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) wil vanaf 1 januari verantwoordelijk zijn voor brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Er zijn meerjarenbeleidsplannen opgesteld die aan de gemeenteraden worden voorgelegd voor hun zienswijze. Deze plannen moeten bijdragen aan een veiliger en gezonder Fryslân. De voorstellen omvatten het kennisnemen van verschillende beleidsplannen zonder wensen of bedenkingen te uiten, en het geven van een schriftelijke reactie op het Financieel Kader van de VRF. De gemeenteraden moeten hun zienswijzen geven voor de vaststelling van de plannen in het algemeen bestuur op 5 maart 2015. De VRF geeft de voorkeur aan een financiële optie waarbij de kosten van beleidsintensiveringen worden gedekt uit het resultaat van 2014, om financiële stabiliteit voor de gemeenten te waarborgen.
Feiligensregio Fryslân: Gemeenten Debattearje oer Takomstige Feiligensplannen
De Feiligensregio Fryslân (FRF) wol fan 1 jannewaris ôf de ferantwurdlikheid drage foar brânwachtsoarch, publike sûnenssoarch, rampestriid en krisisbehearsking. Gemeenterieden bûge har oer mearjierrige beliedsplannen dy't bydrage oan in feiliger en sûner Fryslân.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat oer de mearjierrenbeliedsplannen fan de Feiligensregio Fryslân (VRF) kamen ferskate gemeenteriedsleden oan it wurd om harren sjenswizen te dielen. It foarstel fan de VRF, dat op 5 maart 2015 yn it algemien bestjoer fêststeld wurdt, ropt op ta it kennisnimmen fan beliedsplannen sûnder winsken of betinkingen te uterjen, en it jaan fan in skriftlike reaksje op it Finansjeel Kader.
De hear De Roo fan D66 iepene it debat mei lof foar de VRF: "It is loovensweardich dat der yn 2014 7% ekstra oan besparrings helle is." Hy utere lykwols soargen oer de takomstige finansjele stabiliteit: "Hoe wurdt der omgien mei de winsk om ek nei de takomst besparrings te heljen út dy mienskiplike regelingen?"
De hear Stijlma fan de ChristenUnie slút him oan by de finansjele fragen fan D66 en foege ta: "Wy wolle wachtsje foar de ferantwurdlikheid fan de boarger yn harren eigen soarch. Hoe wurdt dat garandearre yn it beliedsplan fan de GGD Fryslân?"
De hear De Bok fan de PvdA wiisde op in flater yn de dokumintaasje: "Der stiet dat de gemeente yn 2010 konfrontearre wurdt mei in flinke ferheging fan de bydrage, mar dat moat 2020 wêze."
Boargemaster Veenstra reagearre op de fragen en beklamme dat de VRF him ynset om finansjele stabiliteit te garandearjen sûnder ekstra lêsten foar de gemeenten. "It jild dat yn 2014 net útjûn is, bliuwt yn kas by de feiligensregio en kin oant en mei 2020 brûkt wurde foar nij belied," lei er út. "It bestjoer fan de feiligensregio hat de yntinsje om besunigingsmooglikheden te brûken wannear't se der binne."
Wethâlder De P ferduidelike de rol fan de GGD: "De GGD jout foarlichting en docht oan previnsje, mar de ferantwurdlikheid foar sûnens leit by de âlden."
It debat einige mei in positive noat fan de hear De Roo: "It is moai om te sjen dat de útsitting fan de begrutting troch de feiligensregio sels opfongen wurdt."
De gemeenterieden sille harren sjenswizen yntsjinje, wêrnei't it algemien bestjoer fan de VRF de plannen fêststelle sil. It doel bliuwt om in feiliger en sûner Fryslân te realisearjen sûnder de finansjele druk op de gemeenten te ferheegjen.
Samenvatting
De Feiligensregio Fryslân (FRF) wol fan 1 jannewaris ôf ferantwurdlik wêze foar brânwachtsoarch, publike sûnenssoarch, rampbestriding en krisisbehearsking. Der binne mearjierrenbeliedsplannen opsteld dy't oan de gemeenterieden foarlein wurde foar harren miening. Dizze plannen moatte bydrage oan in feiliger en sûner Fryslân. De foarstellen omfetsje it kennisnimmen fan ferskate beliedsplannen sûnder winsken of beswieren te uterjen, en it jaan fan in skriftlike reaksje op it Finansjeel Kader fan de FRF. De gemeenterieden moatte harren mieningen jaan foar de fêststelling fan de plannen yn it algemien bestjoer op 5 maart 2015. De FRF jout de foarkar oan in finansjele opsje wêrby't de kosten fan beliedsintensiveringen dekt wurde út it resultaat fan 2014, om finansjele stabiliteit foar de gemeenten te garandearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Meerjarenbeleidsvisie- en plannen Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de meerjarenbeleidsplannen van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor de periode 2015-2018. De VRF is verantwoordelijk voor brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing in Fryslân. De plannen zijn opgesteld om bij te dragen aan een veiliger en gezonder Fryslân. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de beleidsplannen zonder wensen of bedenkingen te uiten, en om een schriftelijke reactie te geven op het Financieel Kader van de VRF.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke opsomming van de beleidsplannen en de financiële implicaties. Echter, de operationele details en kosten zijn beperkt uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de beleidsplannen en een schriftelijke reactie te geven op het Financieel Kader. De raad heeft geen directe invloed op de inhoud van de beleidsplannen, maar kan wel feedback geven die wordt meegenomen in de besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde beleidsplannen en het financiële kader. Er moet ook een keuze worden gemaakt tussen de twee dekkingsopties voor de financiële mutaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de beperkte uitwerking van operationele prestaties kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de beleidsplannen zonder wensen of bedenkingen te uiten en een schriftelijke reactie te geven op het Financieel Kader.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk gericht op de gemeenteraad en de VRF.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de bijdrage van Franekeradeel aan de VRF. Er worden twee dekkingsopties voorgesteld, waarbij optie 2 de voorkeur heeft van de VRF. Deze optie biedt financiële helderheid en rust voor de gemeenten door de kosten van beleidsintensiveringen te dekken uit het resultaat van 2014.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Beleidsplannen Brandweerzorg Publieke gezondheidszorg Crisisbeheersing Regionaal Risicoprofiel GGD Fryslân Financieel Kader Risicoanalyse ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
A. Hartman
E. Terpstra
M. De Roo
E. Terpstra
B.k. Stelma
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
Onbekende spreker
Caroline De Pee
E. Terpstra
M. De Roo
E. Terpstra
F. Veenstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
A. Hartman
B.k. Stelma
Caroline De Pee
Agendapunt 005.d Voorstel verordening rekenkamercommissie 2015
Rekenkamercommissie Franekeradeel: Slager keurt eigen vlees?
De rekenkamercommissie van Franekeradeel staat voor een uitdaging: het budget voor 2015 is op nul gezet, waardoor de commissie haar werkzaamheden niet kan voortzetten. Een mogelijke oplossing is het vervangen van externe leden door raadsleden, die geen extra vergoeding ontvangen. Dit voorstel leidde tot een levendig debat in de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de rekenkamercommissie te hervormen uitvoerig besproken. Het CDA gaf aan dat de rekenkamer de afgelopen jaren kwaliteit heeft geleverd, maar dat er de komende drie jaar weinig toegevoegde waarde is voor rekenkameronderzoeken. "Onze organisatie zit midden in een fusieproces," aldus een CDA-woordvoerder. Het CDA kan zich daarom vinden in het voorstel om het budget voorlopig op nul te zetten, met de verwachting dat er in 2018 een nieuwe actieve commissie zal worden opgericht.
De FNP uitte echter zorgen over de onafhankelijkheid van de commissie als raadsleden hun eigen beleid moeten controleren. "Is er dan sprake van dat de slager zijn eigen vlees keurt?" vroeg een FNP-raadslid zich af. Ook D66 deelde deze zorg en benadrukte dat de discussie over de toekomst van de rekenkamercommissie binnen de herindelingscommissie moet plaatsvinden. "We moeten voorkomen dat de slager zijn eigen vlees keurt," aldus een D66-woordvoerder.
De griffier van de raad probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat de nieuwe commissie, bestaande uit raadsleden, zelfstandig haar onderzoeksagenda kan bepalen. "Alles kan onderzocht worden, de leden zijn raadsleden met een vaste vergoeding," legde de griffier uit. Mocht er externe ondersteuning nodig zijn, dan kan er incidenteel budget worden gezocht.
De discussie over de rekenkamercommissie is nog niet ten einde. Er zijn nog vragen over de samenstelling van de nieuwe commissie en de rol van de griffier als secretaris. De komende weken zal er verder worden nagedacht over de invulling van de rekenkamerfunctie in de nieuwe gemeente. "Het is aan u om de voorbereidingen te treffen," benadrukte de griffier richting de raadsleden.
De vergadering eindigde met de afspraak dat de kwestie als bespreekpunt op de agenda blijft staan, zodat eventuele amendementen kunnen worden ingediend. Het debat over de toekomst van de rekenkamercommissie is daarmee nog niet gesloten.
Samenvatting
De rekenkamercommissie van Franekeradeel, bestaande uit drie externe leden en een externe secretaris, staat voor een uitdaging omdat het budget voor 2015 op nul euro is gezet. Hierdoor kan de commissie haar werkzaamheden niet voortzetten. Bovendien loopt de benoemingstermijn van twee van de drie leden in 2015 af. De commissie heeft eind 2014 om duidelijkheid gevraagd over haar toekomst. Een mogelijke oplossing voor deze situatie is het aanpassen van de verordening, zodat de rekenkamerfunctie kan blijven bestaan zonder extra kosten. Dit kan door de externe leden te vervangen door raadsleden die geen extra vergoeding ontvangen. Het seniorenconvent heeft al ingestemd met de voorgestelde verordeningstekst. Na vaststelling zal de verordening op de gebruikelijke wijze worden gepubliceerd.
Rekkenkeamerkommisje Frjentsjerteradiel: Slachter keurt eigen fleis?
De rekkenkeamerkommisje fan Frjentsjerteradiel stiet foar in útdaging: it budzjet foar 2015 is op nul set, wêrtroch't de kommisje har wurksumheden net fuortsette kin. In mooglike oplossing is it ferfangen fan eksterne leden troch riedsleden, dy't gjin ekstra fergoeding ûntfange. Dit foarstel late ta in libben debat yn de gemeenteried.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om de rekkenkeamerkommisje te hervormen wiidweidich besprutsen. It CDA joech oan dat de rekkenkeamer de ôfrûne jierren kwaliteit levere hat, mar dat der de kommende trije jier net folle tafoege wearde is foar rekkenkeamerûndersiken. "Us organisaasje sit midden yn in fúzjeproses," sa sei in CDA-wurdfierder. It CDA kin him dêrom fine yn it foarstel om it budzjet foarearst op nul te setten, mei de ferwachting dat der yn 2018 in nije aktive kommisje oprjochte wurde sil.
De FNP útspruts lykwols soargen oer de ûnôfhinklikens fan de kommisje as riedsleden harren eigen belied kontrolearje moatte. "Is der dan sprake fan dat de slachter syn eigen fleis keurt?" frege in FNP-riedslid him ôf. Ek D66 dielde dizze soarch en beklamme dat de diskusje oer de takomst fan de rekkenkeamerkommisje binnen de herindielingskommisje plakfine moat. "Wy moatte foarkomme dat de slachter syn eigen fleis keurt," sa sei in D66-wurdfierder.
De griffier fan de ried besocht de soargen wei te nimmen troch te beklamjen dat de nije kommisje, besteande út riedsleden, selsstannich har ûndersyksaginda bepale kin. "Alles kin ûndersocht wurde, de leden binne riedsleden mei in fêste fergoeding," lei de griffier út. Mocht der eksterne stipe nedich wêze, dan kin der ynsidinteel budzjet socht wurde.
De diskusje oer de rekkenkeamerkommisje is noch net ta in ein. Der binne noch fragen oer de gearstalling fan de nije kommisje en de rol fan de griffier as sekretaris. De kommende wiken sil der fierder neitocht wurde oer de ynfolling fan de rekkenkeamerfunksje yn de nije gemeente. "It is oan jo om de tariedings te treffen," beklamme de griffier rjochting de riedsleden.
De gearkomste einige mei de ôfspraken dat de kwestje as bespreekpunt op de aginda bliuwt stean, sadat eventuele amendeminten yntsjinne wurde kinne. It debat oer de takomst fan de rekkenkeamerkommisje is dêrmei noch net sletten.
Samenvatting
De rekkenkeamerkommisje fan Frjentsjerteradiel, besteande út trije eksterne leden en in eksterne sekretaris, stiet foar in útdaging om't it budzjet foar 2015 op nul euro set is. Hjirtroch kin de kommisje har wurksumheden net fuortsette. Boppedat rint de beneamingstermyn fan twa fan 'e trije leden yn 2015 ôf. De kommisje hat ein 2014 om dúdlikens frege oer har takomst. In mooglike oplossing foar dizze situaasje is it oanpassen fan 'e feroardering, sadat de rekkenkeamerfunksje bestean bliuwe kin sûnder ekstra kosten. Dit kin troch de eksterne leden te ferfangen troch riedsleden dy't gjin ekstra fergoeding ûntfange. It seniorenkonvent hat al ynstimd mei de foarstelde feroarderingstekst. Nei fêststelling sil de feroardering op de gewoane wize publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2015". Het voorstel beoogt de rekenkamercommissie van Franekeradeel te herstructureren, aangezien de begroting voor 2015 op nul euro is gezet. Hierdoor kan de commissie haar werkzaamheden niet langer uitvoeren. Twee van de drie externe leden hebben bovendien een aflopende benoemingstermijn. Het voorstel stelt voor om de verordening te wijzigen, zodat raadsleden de taken van de externe leden overnemen zonder extra vergoeding, waardoor de gemeente blijft voldoen aan de wettelijke vereisten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde oplossing. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte taken en verantwoordelijkheden van de raadsleden die de rekenkamerfunctie zullen overnemen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de nieuwe verordening vaststellen. Dit is essentieel om de rekenkamerfunctie te behouden en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vervangen van externe leden door raadsleden zonder extra vergoeding. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de onafhankelijkheid van de rekenkamerfunctie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie genoemd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van het uitvoeren van de rekenkamerfunctie zonder budget kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de gemeentelijke rekenkamercommissie 2015 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie beperkt zich tot de gebruikelijke publicatie van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het invullen van de rekenkamerfunctie op deze manier geen kosten met zich meebrengt. Er is geen dekking nodig omdat er geen uitgaven zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Begroting Externe leden Benoemingstermijn Gemeentewet Seniorenconvent Verordening Gemeente Franekeradeel Artikel 81oa BudgetVerfijning van de zoekopdracht: