11-02-2021 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 002 Vaststellen agenda
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 003 Mededelingen
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 004.1 Vergadering gemeenteraad 28 januari 2021
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Gea Iedema
Voorzitter - M.C.M. Waanders
E. Vogels
Voorzitter - M.C.M. Waanders
E. Vogels
Voorzitter - M.C.M. Waanders
E. Vogels
Agendapunt 004.2 Toezeggingenlijst 28 januari 2021
Voorzitter - M.C.M. Waanders
T.J. Vlaar-Vroonland - CDA
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Tol - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 007.1 Behandelvoorstel ingekomen stukken van derden
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een lijst van ingekomen stukken te zijn die tijdens een raadsvergadering op 11 februari 2021 zijn besproken. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar eerder een opsomming van verschillende onderwerpen die ter kennisname zijn ingediend of waarvoor actie van het college wordt gevraagd.
Titel en Samenvatting
Er is geen specifieke titel voor een voorstel, amendement of motie. De lijst bevat verschillende onderwerpen zoals een bezwaar tegen een raadsbesluit over een rioolheffing, behoud van een beheerdershuisje, en een verzoek om extra provinciaal budget voor een doorfietsroute.
Oordeel over de volledigheid
De lijst lijkt volledig in de zin dat het een overzicht biedt van de ingekomen stukken en de voorgestelde wijze van afhandeling. Echter, er is geen gedetailleerde informatie over de inhoud van elk stuk.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om vragen te stellen over de ingekomen stukken en de voorgestelde wijze van afhandeling te beoordelen. Ze moeten beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde acties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde acties voor elk ingekomen stuk ondersteunen of dat er verdere discussie of aanpassing nodig is.
SMART en Inconsistenties
De lijst zelf is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het slechts een opsomming van onderwerpen is zonder specifieke doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details van elk onderwerp zijn beperkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijze van afhandeling van elk ingekomen stuk.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van participatie in de lijst van ingekomen stukken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de lijst van ingekomen stukken.
Financiële Gevolgen
Er is geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van de ingekomen stukken of hoe deze gedekt worden. Dit zou verder onderzocht moeten worden voor elk specifiek onderwerp.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Bezwaar Basisheffing riool Beheerdershuisje begraafplaats Veilige doorfietsroute Provinciaal budget Corona- en steunpakketten Cultuurparticipatie VFG abonnementstarief Nederlandse regeringenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Raadsvergadering Afhandelen Bezwaar Basisheffing riool Beheerdershuisje begraafplaats Doorfietsroute Provinciaal budget Corona- en steunpakketten CultuurparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Gea Iedema
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Caroline De Pee
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Caroline De Pee
Voorzitter - M.C.M. Waanders
S. Greidanus - CDA
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Tol - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 007.2 Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 008 voorbereidingskrediet bedrijventerrein Kie 2
Gemeente Waadhoeke zet stap naar nieuw bedrijventerrein Kie 2
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft groen licht gegeven voor een voorbereidingskrediet van € 80.000 voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Kie 2 in Franeker. Dit nieuwe terrein moet de groeiende vraag naar bedrijfsruimte opvangen nu Kie 1 bijna vol is. Het krediet zal worden gebruikt voor stedenbouwkundig ontwerp, wijzigingsplannen en diverse onderzoeken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen, breed gedragen. De heer Rodenburg van Gemeentebelang opende het debat met enkele kritische vragen over de indeling van het nieuwe terrein. "Wordt er rekening gehouden met mogelijkheden voor kleinere kavels of het opdelen van de kavel?" vroeg hij. Hij benadrukte het belang van een slimme indeling die zowel grote als kleine bedrijven kan huisvesten.
De heer Wynia van het CDA was positief over het voorstel en prees het college voor hun vooruitziende blik. "Het past precies in het plan dat we van de week de contouren van de economie hebben door Hoorn," zei hij. Hij benadrukte het belang van anticiperen op de vraag naar lichtere kavels.
Mevrouw Oostinga van de VVD steunde het plan, maar vroeg aandacht voor de bestaande bedrijventerreinen. "Wat gaat het college doen met de bedrijventerreinen die al wat ouder zijn om die up to date te houden?" vroeg ze. Dit punt werd ook door mevrouw Bloem van de ChristenUnie aangekaart, die zich zorgen maakte over de verpaupering van sommige terreinen.
Wethouder De P reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat het huidige voorstel zich richt op de ontwikkeling van Kie 2. "We houden de vinger aan de pols bij vragen van bedrijven, maar er zijn nu geen concrete plannen voor de oudere terreinen," legde hij uit. Hij wees erop dat de provincie bezig is met een onderzoek naar de revitalisering van bedrijventerreinen, wat in de toekomst mogelijk kan helpen.
De stemming over het voorbereidingskrediet verliep zonder tegenstand. De raad stemde unaniem in met het voorstel, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van bedrijventerrein Kie 2. Het uiteindelijke doel is om bedrijven in de regio te ondersteunen en werkgelegenheid te bevorderen, een streven dat door alle partijen werd onderschreven.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke vraagt de raad om een voorbereidingskrediet van € 80.000 voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Kie 2 in Franeker. Dit is nodig omdat het huidige terrein, Kie 1, bijna vol is. Kie 2 is gepland aan de westkant van Kie 1 en past binnen regionale afspraken voor bedrijventerreinen. Het krediet zal worden gebruikt voor stedenbouwkundig ontwerp, wijzigingsplannen en diverse onderzoeken. De kosten worden voorlopig gedekt uit de Reserve Grondexploitatie. Het uiteindelijke doel is om bedrijven in de regio te ondersteunen en werkgelegenheid te bevorderen.
Gemeente Waadhoeke set stap nei nij bedriuweterrein Kie 2
De gemeenteried fan Waadhoeke hat grien ljocht jûn foar in tariedingskredyt fan € 80.000 foar de ûntwikkeling fan bedriuweterrein Kie 2 yn Frjentsjer. Dit nije terrein moat de groeiende fraach nei bedriuwsromte opfange no't Kie 1 hast fol is. It kredyt sil brûkt wurde foar stêdeboukundich ûntwerp, wizigingsplannen en ferskate ûndersiken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om it tariedingskredyt beskikber te stellen, breed droegen. De hear Rodenburg fan Gemeentebelang iepene it debat mei inkele krityske fragen oer de yndieling fan it nije terrein. "Wurdt der rekken hâlden mei mooglikheden foar lytsere kavels of it opdielen fan de kavel?" frege hy. Hy beklamme it belang fan in slimme yndieling dy't sawol grutte as lytse bedriuwen ûnderbringe kin.
De hear Wynia fan it CDA wie posityf oer it foarstel en priizge it kolleezje foar harren foarútsjende blik. "It past presys yn it plan dat wy fan 'e wike de kontueren fan 'e ekonomy hawwe troch Hoarn," sei hy. Hy beklamme it belang fan antisipearjen op de fraach nei lichtere kavels.
Frou Oostinga fan de VVD stipe it plan, mar frege omtinken foar de besteande bedriuweterreinen. "Wat giet it kolleezje dwaan mei de bedriuweterreinen dy't al wat âlder binne om dy up to date te hâlden?" frege se. Dit punt waard ek troch frou Bloem fan de ChristenUnie oankaart, dy't har soargen makke oer de ferpaupering fan guon terreinen.
Wethâlder De P reagearre op de fragen en opmerkings troch te beklamjen dat it hjoeddeiske foarstel him rjochtet op de ûntwikkeling fan Kie 2. "Wy hâlde de finger oan de pols by fragen fan bedriuwen, mar der binne no gjin konkrete plannen foar de âldere terreinen," lei hy út. Hy wiisde derop dat de provinsje dwaande is mei in ûndersyk nei de revitalisearring fan bedriuweterreinen, wat yn 'e takomst mooglik helpe kin.
De stimmerij oer it tariedingskredyt ferrûn sûnder tsjinstân. De ried stimde unanym yn mei it foarstel, wêrmei't de wei frij is foar de fierdere ûntwikkeling fan bedriuweterrein Kie 2. It úteinlike doel is om bedriuwen yn 'e regio te stypjen en wurkgelegenheid te befoarderjen, in stribjen dat troch alle partijen waard ûnderstreke.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke freget de ried om in tariedingskredyt fan € 80.000 foar de ûntwikkeling fan bedriuweterrein Kie 2 yn Frjentsjer. Dit is nedich om't it hjoeddeistige terrein, Kie 1, hast fol is. Kie 2 is pland oan de westkant fan Kie 1 en past binnen regionale ôfspraken foar bedriuweterreinen. It kredyt sil brûkt wurde foar stêdeboukundich ûntwerp, wizigingsplannen en ferskate ûndersiken. De kosten wurde foarearst dekt út de Reserve Grûneksploitaasje. It úteinlike doel is om bedriuwen yn de regio te stypjen en wurkgelegenheid te befoarderjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorbereidingskrediet bedrijventerrein Kie 2". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Waadhoeke om een voorbereidingskrediet van € 80.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Kie 2 in Franeker. Dit krediet is bedoeld voor het stedenbouwkundig ontwerp, het wijzigingsplan en diverse onderzoeken. Kie 2 is een uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein Kie 1, dat bijna vol is. De ontwikkeling van Kie 2 is in lijn met regionale afspraken en moet voldoen aan de vraag van bedrijven, wat bijdraagt aan de werkgelegenheid in de regio. Het krediet wordt gedekt uit de reserve grondexploitatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële dekking en de regionale context. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke onderzoeken en ontwerpen die uitgevoerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van het voorbereidingskrediet van € 80.000 en het ten laste brengen van dit bedrag aan de reserve grondexploitatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de ontwikkeling van Kie 2 willen ondersteunen, wat kan bijdragen aan economische groei en werkgelegenheid, maar mogelijk ook financiële risico's met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde kredietbedrag en het beoogde effect (ontwikkeling van Kie 2). Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een risicoanalyse nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorbereidingskrediet van € 80.000 beschikbaar stellen en dit ten laste van de reserve grondexploitatie brengen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie in dit voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een krediet van € 80.000, gedekt uit de reserve grondexploitatie. Er is een risico op financieel verlies, zoals eerder ervaren bij Kie 1. De reserve heeft momenteel een omvang van ca. € 975.000, wat voldoende dekking biedt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijventerrein Kie 2 Voorbereidingskrediet Franeker Grondexploitatie Bedrijven Uitbreiding Convenant Werkgelegenheid Reserve OntwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K.j. Rodenburg
Voorzitter - M.C.M. Waanders
T. Wijnia
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Nauta - FNP
Voorzitter - M.C.M. Waanders
T. Cuperus - SAM
Voorzitter - M.C.M. Waanders
D. Bloem
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Caroline De Pee
T. Wijnia
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Nauta - FNP
Voorzitter - M.C.M. Waanders
D. Bloem
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Osinga-Bonnema - VVD
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Caroline De Pee
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K.j. Rodenburg
T. Cuperus - SAM
Agendapunt 009 Beheerplan regulier onderhoud kunstgras sportvelden 2021-2025 en maatregelen
Gemeente Waadhoeke Investeert in Duurzaam Onderhoud Kunstgrasvelden
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuw beheerplan gepresenteerd voor het onderhoud van kunstgras sportvelden, gericht op het verminderen van milieuverontreiniging door rubbergranulaat. Het plan, dat loopt van 2021 tot 2025, vraagt om een jaarlijkse investering van € 54.707 en een eenmalig krediet van € 266.200.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Waadhoeke werd het beheerplan voor kunstgrasvelden uitvoerig besproken. Het plan is opgesteld naar aanleiding van handhavingsverzoeken van Stichting InStrepitus, die zich zorgen maakt over de milieuverontreiniging door rubbergranulaat op negen kunstgrasvelden. De FUMO heeft al zes vooraankondigingen van een last onder dwangsom gestuurd, wat de urgentie van het plan onderstreept.
Mevrouw Bloem van de ChristenUnie opende het debat met een kritische noot: "Ooit hebben we als gemeenteraden ingestemd met de aanleg van kunstgrasvelden, maar de ChristenUnie was toen al tegen vanwege de bekende risico's voor gezondheid en milieu." Ze benadrukte dat het huidige voorstel zich alleen richt op milieubelasting en vroeg zich af of er al onderzoek is gedaan naar de gezondheidsrisico's voor gebruikers van de velden.
De heer Van Wijk van de Sam Fractie pleitte voor een bredere visie op kunstgras: "Willen we nog wel kunstgras? Is er misschien een oplossing met kurk? Wat is de toekomst?" Hij benadrukte het belang van een gezonde leefomgeving en vroeg of het beschikbare budget ook geldt voor velden die in eigendom zijn van sportclubs.
Wethouder De P. reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden. Hij legde uit dat het beheerplan noodzakelijk is om aan de zorgplicht te voldoen en dat het ook betrekking heeft op de drie velden die niet in gemeentelijk bezit zijn. "We hebben het sportbeleid eind 2019 vastgesteld en daarin is de stelregel dat we in principe gaan voor natuurgras, tenzij het echt niet anders kan," aldus de wethouder.
De heer Hof van Gemeentebelangen vroeg naar het vervolgtraject voor bodemonderzoek en de mogelijke gevolgen van een toekomstig Europees verbod op rubbergranulaat. De wethouder verzekerde dat er overleg plaatsvindt met de FUMO en dat de gemeente zich aan de geldende regels houdt.
Het voorstel om de benodigde middelen ter beschikking te stellen, werd uiteindelijk zonder verdere discussie aangenomen. Hiermee zet de gemeente Waadhoeke een stap richting duurzamer beheer van haar sportvelden, met oog voor zowel milieu als sportieve mogelijkheden.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een beheerplan voor regulier onderhoud van kunstgras sportvelden voor de periode 2021-2025 opgesteld, naar aanleiding van zeven handhavingsverzoeken van Stichting InStrepitus. Deze verzoeken betreffen de milieuverontreiniging door rubbergranulaat op negen kunstgrasvelden. De FUMO heeft zes vooraankondigingen van een last onder dwangsom gestuurd voor enkele velden, waarbij maatregelen zoals het plaatsen van kantplanken en schoonlooproosters vereist zijn. Het beheerplan richt zich op het voldoen aan de zorgplicht volgens de Wet bodembescherming en omvat incidentele maatregelen en onderhoudsinstructies. De gemeente stelt voor om jaarlijks € 54.707 extra beschikbaar te stellen voor onderhoud en een eenmalig krediet van € 266.200 voor maatregelen, ten laste van de Algemene reserve. Het plan wordt geïntegreerd in een uitgebreider beheerplan voor sportvelden dat later in 2021 wordt gepresenteerd.
Gemeente Waadhoeke Ynvestearret yn Duorsum Underhâld Keunstgersfjilden
De gemeente Waadhoeke hat in nij behearplan presintearre foar it ûnderhâld fan keunstgers sportfjilden, rjochte op it ferminderjen fan miljeufersmoarging troch rubbergranulaat. It plan, dat rint fan 2021 oant 2025, freget om in jierlikse ynvestearring fan € 54.707 en in ienmalich kredyt fan € 266.200.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Waadhoeke waard it behearplan foar keunstgersfjilden wiidweidich besprutsen. It plan is opsteld nei oanlieding fan hanthaveningsfersiken fan Stichting InStrepitus, dy't har soargen makket oer de miljeufersmoarging troch rubbergranulaat op njoggen keunstgersfjilden. De FUMO hat al seis foarôfgeande oankundigingen fan in lêst ûnder twangsom stjoerd, wat de urginsje fan it plan ûnderstreket.
Mevrouw Bloem fan de ChristenUnie iepene it debat mei in krityske noat: "Ea hawwe wy as gemeenterieden ynstimd mei de oanlis fan keunstgersfjilden, mar de ChristenUnie wie doe al tsjin fanwegen de bekende risiko's foar sûnens en miljeu." Se beklamme dat it hjoeddeiske foarstel him allinnich rjochtet op miljeubelesting en frege har ôf oft der al ûndersyk dien is nei de sûnensrisiko's foar brûkers fan de fjilden.
De hear Van Wijk fan de Sam Fraksje pleite foar in bredere fisy op keunstgers: "Wolle wy noch wol keunstgers? Is der miskien in oplossing mei kurk? Wat is de takomst?" Hy beklamme it belang fan in sûne libbensomjouwing en frege oft it beskikbere budzjet ek jildt foar fjilden dy't yn eigendom binne fan sportklups.
Wethâlder De P. reagearre op de fragen en soargen fan de riedsleden. Hy lei út dat it behearplan needsaaklik is om oan de soarchplicht te foldwaan en dat it ek betrekking hat op de trije fjilden dy't net yn gemeentlik besit binne. "Wy hawwe it sportbelied ein 2019 fêststeld en dêryn is de stelregel dat wy yn prinsipe gean foar natuergers, útsein as it echt net oars kin," aldus de wethâlder.
De hear Hof fan Gemeentebelangen frege nei it folchtrajekt foar boaiemûndersyk en de mooglike gefolgen fan in takomstich Europeesk ferbod op rubbergranulaat. De wethâlder fersekere dat der oerlis plakfynt mei de FUMO en dat de gemeente him oan de jildende regels hâldt.
It foarstel om de nedige middels beskikber te stellen, waard úteinlik sûnder fierdere diskusje oannommen. Hjirmei set de gemeente Waadhoeke in stap rjochting duorsumer behear fan har sportfjilden, mei each foar sawol miljeu as sportieve mooglikheden.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in behearplan foar regulier ûnderhâld fan keunstgers sportfjilden foar de perioade 2021-2025 opsteld, nei oanlieding fan sân hanthaveningsfersiken fan Stichting InStrepitus. Dizze fersiken hawwe te krijen mei de miljeuferoaring troch rubbergranulaat op njoggen keunstgersfjilden. De FUMO hat seis foarôfgeande oankundigingen fan in lêst ûnder twangsom stjoerd foar guon fjilden, wêrby't maatregels lykas it pleatsen fan kantplanken en skjinrinneroasters ferplichte binne. It behearplan rjochtet him op it foldwaan oan de soarchplicht neffens de Wet bodembescherming en omfiemet ynsidintele maatregels en ûnderhâldsinstruksjes. De gemeente stelt foar om jierliks € 54.707 ekstra beskikber te stellen foar ûnderhâld en in ienmalich kredyt fan € 266.200 foar maatregels, ten laste fan de Algemiene reserve. It plan wurdt yntegrearre yn in útwreider behearplan foar sportfjilden dat letter yn 2021 presintearre wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beheerplan regulier onderhoud kunstgras sportvelden 2021-2025". Het plan is opgesteld naar aanleiding van handhavingsverzoeken van Stichting InStrepitus, die aandringen op maatregelen tegen milieuverontreiniging door rubbergranulaat op kunstgrasvelden. Het voorstel omvat het vaststellen van een beheerplan en het nemen van incidentele maatregelen zoals het plaatsen van kantplanken en schoonlooproosters. Daarnaast wordt er een jaarlijks budget van €54.707 en een eenmalig krediet van €266.200 gevraagd voor de uitvoering van deze maatregelen, die voortkomen uit de zorgplicht volgens de Wet bodembescherming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de maatregelen die moeten worden genomen om te voldoen aan de zorgplicht en de last onder dwangsom. Echter, het beheerplan is beperkt tot de zorgplicht en behandelt niet de bredere aspecten van sportcomplexbeheer, wat later in 2021 zal worden aangepakt.
Rol van de Raad:
De raad moet het beheerplan vaststellen en de financiële middelen goedkeuren die nodig zijn voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen uit de algemene reserve en de post onvoorzien. Daarnaast moet de raad overwegen hoe om te gaan met de bredere implicaties van kunstgrasgebruik, gezien de milieu- en gezondheidsrisico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële middelen en tijdlijnen voor de uitvoering van maatregelen. Echter, het is minder specifiek over de langetermijnstrategie voor kunstgrasvelden, gezien de mogelijke toekomstige regelgeving en milieuoverwegingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beheerplan vast te stellen en de gevraagde financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Er is enige participatie van de verenigingen die zelf kunstgrasvelden beheren, aangezien zij hebben gevraagd om financiële ondersteuning voor de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de milieu- en gezondheidsrisico's van rubbergranulaat. Het voorstel erkent de noodzaak van milieuvriendelijke oplossingen, maar biedt geen directe alternatieven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse extra uitgave van €54.707 en een eenmalige uitgave van €266.200. Deze worden gedekt door de post onvoorzien en de algemene reserve. Er is ook een mogelijkheid om een deel van de kosten te dekken via de Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunstgrasvelden Rubbergranulaat Zorgplicht Wet bodembescherming Infill-materiaal Bodemverontreiniging Beheerplan Handhavingsverzoeken FUMO MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - M.C.M. Waanders
D. Bloem
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Gea Iedema
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. van Wijk - SAM
Voorzitter - M.C.M. Waanders
A. Wijkhuijs
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Hof - Gemeentebelangen
Voorzitter - M.C.M. Waanders
E. Vogels
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Caroline De Pee
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 010 Verordeningen Sociaal Domein wijzigingen
Gemeenteraad Waadhoeke stemt in met wijzigingen sociaal domein
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft zonder tegenstemmen ingestemd met wijzigingen in de verordeningen voor maatschappelijke ondersteuning en individuele studietoeslag. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om de regelgeving in lijn te brengen met de praktijk en vooruit te lopen op landelijke wetswijzigingen.
Samenvatting
In november heeft de gemeenteraad van Waadhoeke een pakket verordeningen voor het sociaal domein vastgesteld, zonder inhoudelijke aanpassingen. Nu blijkt dat er toch inhoudelijke wijzigingen nodig zijn in twee verordeningen om correcte beschikkingen te kunnen nemen. Het voorstel is om artikel 7 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2021 te wijzigen en de Verordening individuele studietoeslag Participatiewet 2021 vast te stellen. De wijziging van artikel 7 zorgt ervoor dat de regelgeving en de praktijk van pgb-budgetten weer overeenkomen. De verordening voor de individuele studietoeslag wordt aangepast naar een maandelijkse uitkering van €300, vooruitlopend op een landelijke wetswijziging. Na vaststelling door de raad worden de wijzigingen op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt en treden ze in werking per 1 januari 2021.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei wizigings sosjaal domein
De gemeenteried fan Waadhoeke hat sûnder tsjinstimmen ynstimd mei wizigingen yn de feroarderingen foar maatskiplike stipe en yndividuele stúdzjetoelage. Dizze oanpassingen binne nedich om de regeljouwing yn line te bringen mei de praktyk en foarút te rinnen op lanlike wetswizigingen.
Samenvatting
Yn novimber hat de gemeenteried fan Waadhoeke in pakket feroarderingen foar it sosjaal domein fêststeld, sûnder ynhâldlike oanpassingen. No docht bliken dat der dochs ynhâldlike wizigingen nedich binne yn twa feroarderingen om korrekte beskikkingen nimme te kinnen. It foarstel is om artikel 7 fan de Feroardering maatskiplike stipe 2021 te wizigjen en de Feroardering yndividuele stúdzjetoelage Participatiewet 2021 fêst te stellen. De wiziging fan artikel 7 soarget derfoar dat de regeljouwing en de praktyk fan pgb-budzjetten wer oerienkomme. De feroardering foar de yndividuele stúdzjetoelage wurdt oanpast nei in moanlikse útkearing fan €300, yn ôfwachting fan in lanlike wetswiziging. Nei fêststelling troch de ried wurde de wizigingen op de gewoane wize bekendmakke en trede se yn wurking per 1 jannewaris 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorstel gemeenteraad voor vaststellen verordeningen Sociaal Domein". Het doel is om wijzigingen aan te brengen in twee verordeningen binnen het sociaal domein van de gemeente Waadhoeke. Artikel 7 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2021 wordt aangepast om de rechtsgeldigheid van beschikkingen te waarborgen. Daarnaast wordt de Verordening Individuele Studietoeslag Participatiewet 2021 volledig herzien om in lijn te zijn met een aanstaande wetswijziging. De studietoeslag wordt aangepast van een eenmalig bedrag naar een maandelijkse uitkering van €300.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de specifieke wijzigingen beschrijft. Er zijn echter geen alternatieven of uitgebreide analyses opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen goedkeuren, zodat deze in werking kunnen treden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen, die de uitvoering van de sociale dienst beïnvloeden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de ondersteuning van kwetsbare groepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van inwonersparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat een belangrijk gemis is voor een volledig begrip van de impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Sociaal Domein Maatschappelijke Ondersteuning Individuele Studietoeslag Participatiewet Omvorming Rechtsgeldigheid Pgb-budgetten Studietoeslag WetswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Agendapunt 11 Interpellatiedebat
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Vollema - FNP
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Vollema - FNP
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Stellingwerf - SAM
Voorzitter - M.C.M. Waanders
A.j.t. Magre
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J.J. Zijlstra - CDA
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
00:28:15 - 00:37:25 - 00:44:45 - 00:45:39 - 00:51:25 - 00:57:20 - 00:58:09 - 00:59:15 - 00:59:48 - 01:00:13 - 01:02:38 - 01:03:47 - 01:12:16 - 01:13:03 - 01:13:50 - 01:14:26 - 01:19:00 - 01:22:01 - 01:23:35 - 01:24:27 - 01:26:08 - 01:27:38 - 01:30:29 - 01:31:01 - 01:33:17 - 01:34:03 - 01:34:34
H. Stellingwerf - SAM
A.j.t. Magre
Agendapunt 12 Verkopen gronden SBB en VVGB Kleasterwei 7
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
T. Wijnia
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Stellingwerf - SAM
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Nammensma
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Vollema - FNP
Voorzitter - M.C.M. Waanders
D. Bloem
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Nammensma
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Vollema - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Stellingwerf - SAM
Voorzitter - M.C.M. Waanders
H. Stellingwerf - SAM
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Nammensma
Voorzitter - M.C.M. Waanders
B. Vollema - FNP
Voorzitter - M.C.M. Waanders
A.j.t. Magre
Voorzitter - M.C.M. Waanders
A.j.t. Magre
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
A.j.t. Magre
E. Vogels
Gea Iedema
H. Stellingwerf - SAM
Gea Iedema
Onbekende spreker
Onbekende spreker
A.j.t. Magre
Voorzitter - M.C.M. Waanders
J. Dijkstra - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
K. Arendz - Wethouder
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Onbekende spreker
Voorzitter - M.C.M. Waanders
L. Ferwerda - Gemeentebelangen
Voorzitter - M.C.M. Waanders
Voorzitter - M.C.M. Waanders
01:34:44 - 01:35:16 - 01:36:17 - 01:36:23 - 01:36:41 - 01:37:06 - 01:37:09 - 01:43:52 - 01:44:28 - 01:44:43 - 01:44:50 - 01:45:21 - 01:45:27 - 01:45:48 - 01:50:35 - 01:50:40 - 01:51:25 - 01:52:00 - 01:52:29 - 01:54:26 - 01:59:17 - 02:01:58 - 02:02:59 - 02:04:04 - 02:10:24 - 02:10:50 - 02:11:16 - 02:11:47 - 02:14:06 - 02:15:00 - 02:16:53 - 02:17:36 - 02:20:44 - 02:21:24 - 02:21:34 - 02:21:50 - 02:22:14 - 02:29:26 - 02:30:02 - 02:30:15 - 02:30:45 - 02:33:23