10-03-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 3.A Toekomst Dienst Sozawe Noardwest Fryslân
Gemeenten Noardwest Fryslân in Spagaat over Sociale Dienst
De toekomst van de samenwerking binnen de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân zorgt voor verdeeldheid onder de betrokken gemeenten. Terwijl de nieuwe gemeente Waadhoeke overweegt om het sociale domein vanaf 2020 onder directe gemeentelijke sturing te brengen, roept een amendement op tot een snellere ontbinding van de gemeenschappelijke regeling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een verhitte raadsvergadering debatteerden de verschillende fracties over de toekomst van de sociale dienst. Gemeentebelang en het CDA steunen het voorstel van het college om de sociale dienst per 2020 onder directe gemeentelijke sturing te brengen. "We moeten zorgvuldig te werk gaan," benadrukte de heer Van der Hart van Gemeentebelang. "Het is belangrijk dat we rekening houden met de cliënten en werknemers."
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Dijkhuis, sloot zich hierbij aan en wees op de complexiteit van de veranderingen in het sociale domein. "We moeten niet overhaast te werk gaan. Het collegevoorstel biedt een zorgvuldige procedure."
Aan de andere kant van het debat stonden de fracties van de Partij van de Arbeid, FNP, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie, die een amendement indienden om de sociale dienst al per 2018 onder directe gemeentelijke sturing te brengen. De heer De Bok van de Partij van de Arbeid verwoordde zijn frustratie: "Met enthousiasme zijn wij het pad van de herindeling opgegaan. We willen weer de baas worden over beleid en uitvoering in het sociale domein."
De heer Geldof van D66 voegde daaraan toe: "Onze verantwoordelijkheid ligt bij de mensen die baat hebben bij de dienst. We moeten niet wachten tot 2020, maar nu doorpakken."
Wethouder Zwerda verdedigde het collegevoorstel en waarschuwde voor de risico's van een te snelle ontbinding. "Het fusieproces zou hierdoor vertragen en dat kunnen we ons niet veroorloven," aldus Zwerda. "We moeten in alle rust naar de overkant kunnen gaan."
Na een schorsing en verdere beraadslagingen bleek de raad verdeeld. Het amendement werd met 9 stemmen voor en 9 tegen verworpen, waardoor ook het oorspronkelijke voorstel niet in stemming kwam. De kwestie zal over twee weken opnieuw op de agenda staan.
De discussie toont de spagaat waarin de gemeenten zich bevinden: de wens om snel controle te krijgen over het sociale domein botst met de noodzaak voor een zorgvuldige en haalbare aanpak. De komende weken zullen cruciaal zijn voor de toekomst van de sociale dienst in Noardwest Fryslân.
Samenvatting
De gemeenten die deelnemen aan de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân overwegen de toekomst van hun samenwerking. Door recente veranderingen in het sociale domein is dit een belangrijke taak voor lokale overheden geworden. De gemeenten willen dat het sociale domein direct door hen wordt aangestuurd, vooral omdat kwetsbare inwoners afhankelijk zijn van gemeentelijk beleid. Er is een voorstel om de nieuwe gemeente Waadhoeke te adviseren om vanaf 1 januari 2020 het sociale domein onder directe gemeentelijke sturing te brengen. Tot die tijd willen ze de beleidsontwikkeling uit de Gemeenschappelijke Regeling halen en bij de gemeenten onderbrengen. Er zijn zorgen over de complexiteit van het gelijktijdig uitvoeren van deze veranderingen en de fusie van gemeenten. Daarom wordt voorgesteld om verschillende scenario's en hun gevolgen te onderzoeken voordat een definitief besluit wordt genomen.
Gemeenten Noardwest Fryslân yn Spagaat oer Sosjale Tsjinst
De takomst fan de gearwurking binnen de Tsjinst SoZaWe Noardwest Fryslân soarget foar ferdieldheid ûnder de belutsen gemeenten. Wylst de nije gemeente Waadhoeke oerwaget om it sosjale domein fanôf 2020 ûnder direkte gemeentlike stjoering te bringen, ropt in amendemint op ta in fluggere ûntbining fan de mienskiplike regeling.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in ferhitte riedsgearkomste debattearren de ferskate fraksjes oer de takomst fan de sosjale tsjinst. Gemeentebelang en it CDA stypje it foarstel fan it kolleezje om de sosjale tsjinst per 2020 ûnder direkte gemeentlike stjoering te bringen. "Wy moatte soarchfâldich te wurk gean," beklamme de hear Van der Hart fan Gemeentebelang. "It is wichtich dat wy rekken hâlde mei de kliïnten en wurknimmers."
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Dijkhuis, slút him hjirby oan en wiist op de kompleksiteit fan de feroarings yn it sosjale domein. "Wy moatte net oersichtich te wurk gean. It kolleezjefoarstel biedt in soarchfâldige proseduere."
Oan de oare kant fan it debat stiene de fraksjes fan de Partij van de Arbeid, FNP, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie, dy't in amendemint yntsjinnen om de sosjale tsjinst al per 2018 ûnder direkte gemeentlike stjoering te bringen. De hear De Bok fan de Partij van de Arbeid ferwurde syn frustraasje: "Mei entûsjasme binne wy it paad fan de herindieling opgien. Wy wolle wer de baas wurde oer belied en útfiering yn it sosjale domein."
De hear Geldof fan D66 foege dêr oan ta: "Us ferantwurdlikheid leit by de minsken dy't baat hawwe by de tsjinst. Wy moatte net wachtsje oant 2020, mar no trochpakke."
Wethâlder Zwerda ferdigene it kolleezjefoarstel en warskôge foar de risiko's fan in te snelle ûntbining. "It fúzjeproses soe hjirtroch fertrage en dat kinne wy ús net permittearje," sa Zwerda. "Wy moatte yn alle rêst nei de oare kant kinne gean."
Nei in skorsing en fierdere beriedslagingen die bliken dat de ried ferdield wie. It amendemint waard mei 9 stimmen foar en 9 tsjin ôfwiisd, wêrtroch ek it oarspronklike foarstel net yn stim brocht waard. De kwestje sil oer twa wiken op 'e nij op de aginda stean.
De diskusje toant de spagaat wêryn de gemeenten har befine: de winsk om gau kontrôle te krijen oer it sosjale domein botst mei de needsaak foar in soarchfâldige en helbere oanpak. De kommende wiken sille krúsjaal wêze foar de takomst fan de sosjale tsjinst yn Noardwest Fryslân.
Samenvatting
De gemeenten dy't meidogge oan de Tsjinst SoZaWe Noardwest Fryslân oerwaagje de takomst fan harren gearwurking. Troch resinte feroarings yn it sosjaal domein is dit in wichtige taak foar lokale oerheden wurden. De gemeenten wolle dat it sosjaal domein direkt troch harren oanstjoerd wurdt, foaral om't kwetsbere ynwenners ôfhinklik binne fan gemeentlik belied. Der is in foarstel om de nije gemeente Waadhoeke te advisearjen om fanôf 1 jannewaris 2020 it sosjaal domein ûnder direkte gemeentlike stjoering te bringen. Oant dy tiid wolle se de beliedsûntwikkeling út de Mienskiplike Regeling helje en by de gemeenten ûnderbringe. Der binne soargen oer de kompleksiteit fan it tagelyk útfieren fan dizze feroarings en de fúzje fan gemeenten. Dêrom wurdt foarsteld om ferskate senario's en harren gefolgen te ûndersykjen foardat in definityf beslút nommen wurdt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Toekomst Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de toekomst van de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân. Het doel is om de gevoelens van de gemeente over de toekomst van het samenwerkingsverband kenbaar te maken en een koers te bepalen voor de toekomstige sturing van het sociaal domein. Het voorstel adviseert de nieuwe gemeente Waadhoeke om het sociale domein per 1 januari 2020 onder directe gemeentelijke sturing te brengen. Tot die tijd wordt voorgesteld om de beleidsontwikkeling uit de Gemeenschappelijke Regeling te halen en onder te brengen bij de gemeenten. Dit moet de sturingsmogelijkheden optimaliseren en de democratische controle versterken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt moeten worden, zoals de juridische en financiële consequenties van het opheffen van de Gemeenschappelijke Regeling.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het advies aan de nieuw te vormen gemeente Waadhoeke en de verdere opbouw van de gemeentelijke organisatie. De raad moet ook de opdracht verlenen aan de stuurgroep om scenario's en consequenties in kaart te brengen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het sociale domein onder directe gemeentelijke sturing willen brengen en of zij de beleidsontwikkeling uit de Gemeenschappelijke Regeling willen halen. Dit zijn belangrijke keuzes die invloed hebben op de democratische controle en de efficiëntie van de dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke en tijdgebonden doelen, zoals de datum van 1 januari 2020 voor de gemeentelijke sturing. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral omdat de juridische en financiële consequenties nog niet volledig in kaart zijn gebracht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het advies aan de nieuw te vormen gemeente Waadhoeke op te nemen in de fusiedocumenten en om de beleidskant van de Gemeenschappelijke Regeling onder directe gemeentelijke sturing te brengen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om de betrokkenheid van inwoners te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk en moeten verder worden onderzocht. Het voorstel geeft aan dat de juridische en financiële consequenties in kaart moeten worden gebracht door de stuurgroep.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Decentralisaties Gemeenschappelijke Regeling Fusieproces Gemeentelijke sturing Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân Informatie bijeenkomsten Democratische controle Gebiedsteams HerindelingsprocesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Raadsvergadering 10 maart 2016: Toekomst Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het Sociale Domein van de nieuw te vormen gemeente Waadhoeke per 1 januari 2018 onder directe gemeentelijke sturing te brengen. Dit is in lijn met de intenties van de herindeling en het streven naar een eigen afdeling sociale zaken. Het amendement roept op tot een gezamenlijk initiatief met de betrokken gemeenten en stelt deadlines voor instemming en besluitvorming. Indien geen instemming wordt verkregen, wordt geadviseerd om per 2020 het Sociale Domein onder directe sturing te brengen. Het amendement benadrukt dat er geen dure uittredingsgelden moeten worden betaald.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke stappen en deadlines. Echter, de financiële en juridische consequenties worden niet volledig uitgewerkt in het amendement zelf, maar worden verwezen naar een memo en toekomstige scenario-analyses.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement goedkeuren en de voorgestelde wijzigingen in het conceptbesluit van burgemeester en wethouders ondersteunen. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming en uiteindelijke implementatie van de voorgestelde veranderingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de directe gemeentelijke sturing van het Sociale Domein willen ondersteunen en of zij akkoord gaan met de voorgestelde tijdlijnen en voorwaarden. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de samenwerking met andere gemeenten en de mogelijke financiële en juridische implicaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (met deadlines), en tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de financiële en juridische consequenties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een afhankelijkheid van externe instemming die een risico kan vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en de voorgestelde wijzigingen in het conceptbesluit willen doorvoeren.
Participatie
Het voorstel impliceert participatie door samenwerking met andere gemeenten, maar er is weinig detail over hoe inwoners direct betrokken worden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het amendement zelf. Er wordt echter aangegeven dat er geen dure uittredingsgelden moeten worden betaald en dat de stuurgroep scenario's met financiële consequenties moet uitwerken voor definitieve besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Zaken Fusiedocumenten Sociaal Domein Gemeentelijke sturing Herindeling Participerende gemeenten Gemeenschappelijke Regeling Initiatief Uittredingsgelden StuurgroepVerfijning van de zoekopdracht: