25-06-2015 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
B. Van Dijk
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 002 Bekendmaking besluit wel of niet aanbeveling herbenoeming burgemeester
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 005 Vragenuur
D. Osinga- Bonnema
J. Bekkema
Onbekende spreker
F. Veenstra
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
F. Veenstra
H.j. Nauta
G.j. Iedema -zondervan
F. Veenstra
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
F. Veenstra
J. Bekkema
F. Veenstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
J. Bekkema
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Onbekende spreker
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
H.j. Nauta
G.j. Iedema -zondervan
Agendapunt 007.1 Begroting 2016 Fryslân West
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over de begrotingen van 2015 en 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân West. Door veranderingen zoals de invoering van de Participatiewet was het niet mogelijk om op tijd een realistische begroting voor 2015 op te stellen. Daarom wordt de begroting van 2015 alleen ter kennisname voorgelegd, zonder dat er wensen of bedenkingen worden gevraagd. De begroting van 2016 is wel inzichtelijk en informatief en voldoet aan de regels. Het voorstel is om in te stemmen met de begroting van 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen. De gemeenteraad krijgt de gelegenheid om hierover te beslissen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil gau beslute oer de begruttings fan 2015 en 2016 fan de Mienskiplike Regeling (GR) Fryslân West. Troch feroarings lykas de ynfiering fan de Participatiewet wie it net mooglik om op tiid in realistyske begrutting foar 2015 op te stellen. Dêrom wurdt de begrutting fan 2015 allinnich foar kennisjouwing foarlein, sûnder dat der winsken of betinkingen frege wurde. De begrutting fan 2016 is wol ynsjochlik en ynformatyf en foldocht oan de regels. It foarstel is om yn te stimmen mei de begrutting fan 2016 sûnder fierdere winsken of betinkingen. De gemeenteried krijt de gelegenheid om hjir oer te besluten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2015/2016 van de GR Fryslân West." Het voorstel betreft de begrotingen van 2015 en 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân West. Vanwege de invoering van de Participatiewet en veranderingen in het sociaal domein was het niet mogelijk om tijdig een realistische begroting voor 2015 op te stellen. De begroting 2015 wordt daarom ter kennisname aan de raad voorgelegd, terwijl de begroting 2016 ter goedkeuring wordt voorgelegd zonder verdere wensen of bedenkingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt inzicht in de redenen voor de late indiening van de begroting 2015 en de focus op de begroting 2016. Het bevat ook financiële details en verwijst naar relevante juridische grondslagen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de begroting 2015 en in te stemmen met de begroting 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de begroting 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen, ondanks de eerdere problemen met de begroting 2015.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de focus ligt meer op het proces dan op specifieke uitkomsten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begroting 2015 en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2016.
Participatie:
Er wordt vermeld dat burgerparticipatie niet van toepassing is op dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beschreven, inclusief de rijksbijdrage en gemeentelijke bijdrage voor de Wsw. Het voorstel legt uit hoe deze bijdragen worden verwerkt in de begroting en hoe het tekort wordt doorbelast aan NV Empatec. De financiële dekking lijkt adequaat te zijn geregeld binnen de bestaande structuren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2016 Participatiewet Sociaal domein Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân West Wsw (Wet sociale werkvoorziening) NV Empatec Rijksbijdrage Dienst SoZaWe Noordwest Fryslân Herstructureringsprogramma DWAAN 2019 Artikel 17 lid 5Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.2 Jaarrekening en ontwerpbegroting Hûs en Hiem
Samenvatting
Op 12 juni 2015 bespreekt het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem de Jaarrekening 2014 en de Ontwerpbegroting 2016. Gemeenteraden van deelnemende gemeenten kunnen vooraf hun mening geven. Het college van Franekeradeel ziet geen reden om een zienswijze in te dienen, omdat er geen bijzonderheden zijn in de stukken. De jaarrekening toont een positief saldo van € 54.325,-. De begroting voor 2016 is sluitend door hogere adviesopbrengsten. Als de gemeenteraad toch opmerkingen heeft, zal de portefeuillehouder deze tijdens de vergadering op 12 juni 2015 naar voren brengen.
Samenvatting
Op 12 juny 2015 besprekt it Algemien Bestjoer fan Hûs en Hiem de Jierrekening 2014 en de Untwerpbegroting 2016. Gemeenterieden fan dielnimmende gemeenten kinne foarôf harren miening jaan. It kolleezje fan Frjentsjerteradiel sjocht gjin reden om in sjenswize yn te tsjinjen, om't der gjin bysûnderheden binne yn de stikken. De jierrekening toant in posityf saldo fan € 54.325,-. De begrutting foar 2016 is slútend troch hegere advysopbringsten. As de gemeenteried dochs opmerkingen hat, sil de portefúljehâlder dizze tidens de gearkomste op 12 juny 2015 nei foaren bringe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem: Jaarrekening 2014 en ontwerpbegroting 2016". Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel heeft de jaarrekening 2014 en de ontwerpbegroting 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem ontvangen. Deze documenten worden besproken in de vergadering van het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen hun zienswijze kenbaar maken, maar het college ziet geen aanleiding om een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om kennis te nemen van de stukken en geen zienswijze in te dienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante informatie over de jaarrekening en de ontwerpbegroting bevat. Het biedt ook een duidelijke uitleg over de financiële resultaten en de begrotingssystematiek.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de jaarrekening en de ontwerpbegroting en kan besluiten om al dan niet een zienswijze in te dienen. Het college adviseert om geen zienswijze in te dienen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met het voorstel van het college om geen zienswijze in te dienen. Dit impliceert vertrouwen in de gepresenteerde stukken en de financiële situatie van Hûs en Hiem.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële resultaten en de begroting. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor eventuele acties na de vergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarrekening 2014 en de ontwerpbegroting 2016 en om geen zienswijze in te dienen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een interne aangelegenheid van de gemeentelijke samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarrekening laat een positief resultaat zien van € 54.325,-. Dit bedrag kan, volgens het reserveringsbeleid, naar rato van de gemeentelijke bijdragen aan de deelnemende gemeenten worden uitgekeerd. Er zijn geen extra gemeentelijke bijdragen nodig voor de transitiekosten in 2016.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem Jaarrekening 2014 Ontwerpbegroting 2016 Positief saldo Adviesopbrengsten Flexibele kosten Transitiekosten Reserveringsbeleid Zienswijze Algemeen Bestuur (AB)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.3 Financiële kaders en voorlopige jaarrekening Dienst SoZaWe NWF
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de jaarrekening 2014 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2016. De begroting 2016 is opgesteld op basis van dezelfde uitgangspunten als de herziene begroting van 2015, omdat er nog onvoldoende informatie beschikbaar is over de nieuwe taken die de gemeente sinds 1 januari 2015 heeft, zoals Jeugdzorg en de uitbreiding van de WMO. In het najaar wordt verwacht dat er meer informatie beschikbaar komt, die dan in de herziene begroting van 2016 wordt verwerkt. Er zijn financiële onzekerheden, vooral door de kosten van beschermd wonen voor jeugdigen en de landelijke inkoop van jeugdzorg. De gemeentelijke bijdrage voor de WMO en Jeugd kan hierdoor hoger uitvallen. De gemeente moet nog beslissen over de relatie met moederorganisaties en het budget voor de integratie-uitkering sociaal domein voor 2016.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de jierrekken 2014 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin winsken of beswieren te uterjen oer de konseptbegrutting 2016. De begrutting 2016 is opsteld op basis fan deselde útgongspunten as de herfoarme begrutting fan 2015, om't der noch net genôch ynformaasje beskikber is oer de nije taken dy't de gemeente sûnt 1 jannewaris 2015 hat, lykas Jeugdzorg en de útwreiding fan de WMO. Yn it neijier wurdt ferwachte dat der mear ynformaasje beskikber komt, dy't dan yn de herfoarme begrutting fan 2016 ferwurke wurdt. Der binne finansjele ûnwissens, foaral troch de kosten fan beskerme wenjen foar jongeren en de lanlike ynkeap fan jeugdzorg. De gemeentlike bydrage foar de WMO en Jeugd kin hjirtroch heger útfalle. De gemeente moat noch beslute oer de relaasje mei memme-organisaasjes en it budzjet foar de yntegraasje-útkearing sosjaal domein foar 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2014 en concept begroting 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân". Het document presenteert de jaarrekening van 2014 en de conceptbegroting voor 2016 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De begroting voor 2016 is opgesteld op basis van dezelfde uitgangspunten als de herziene begroting van 2015, vanwege het gebrek aan nieuwe informatie. De raad wordt gevraagd de jaarrekening voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting. In het najaar van 2015 zal meer informatie beschikbaar zijn voor een herziene begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn onzekerheden en onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen van de nieuwe taken en de integratie-uitkering sociaal domein. Er wordt verwacht dat in het najaar meer informatie beschikbaar komt.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarrekening 2014 voor kennisgeving aannemen en besluiten geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2016.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de huidige conceptbegroting zonder wensen of bedenkingen, ondanks de financiële onzekerheden en de mogelijke gevolgen van de decentralisaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de financiële onzekerheden en het ontbreken van specifieke meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan concrete gegevens en voorspellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarrekening 2014 voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2016.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het versturen van het raadsbesluit aan de Dienst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële onzekerheden, vooral met betrekking tot de nieuwe taken en de integratie-uitkering sociaal domein. De begroting houdt rekening met mogelijke kortingen en aanpassingen, maar er is nog veel onduidelijkheid over de exacte financiële impact. De dekking van de nieuwe taken is gebaseerd op de integratie-uitkering sociaal domein, maar de exacte bedragen zijn nog onzeker en worden later bekendgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid Begroting 2016 Jaarrekening 2014 Jeugdzorg WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) Participatiewet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Financiële onzekerheid Integratie-uitkering sociaal domein Objectief verdeelmodelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.4 Partiële hervaststelling bestemmingsplan Buitengebied 2013
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan "Buitengebied 2013". Dit komt voort uit een tussenuitspraak van de Raad van State, die oordeelt dat de huidige bestemming van het perceel Kleasterwei 7 in Tzummarum niet voldoende maatwerk biedt voor een goed woon- en leefklimaat voor de omliggende percelen. De gemeenteraad moet binnen 16 weken na 1 april 2015 een nieuwe regeling vaststellen. Deze regeling moet rekening houden met het bestaande loon- en kraanverhuurbedrijf en de schapenhouderij op het perceel, en tegelijkertijd een acceptabel woon- en leefklimaat voor de omgeving waarborgen. Het voorstel is om het bestemmingsplan gedeeltelijk opnieuw vast te stellen zonder een exploitatieplan. Na vaststelling zal het plan gepubliceerd worden en volgt een beroepstermijn van zes weken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in dielde herziening fan it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013". Dit komt fuort út in tuskenútspraak fan de Ried fan Steat, dy't oardielet dat de hjoeddeiske bestimming fan it perseel Kleasterwei 7 yn Tsjummearum net foldwaande maatwurk biedt foar in goed wen- en leefklimaat foar de omlizzende perseelen. De gemeenteried moat binnen 16 wiken nei 1 april 2015 in nije regeling fêststelle. Dizze regeling moat rekken hâlde mei it besteande lean- en kraanferhierbedriuw en de skiepehâlderij op it perseel, en tagelyk in akseptabel wen- en leefklimaat foar de omjouwing garandearje. It foarstel is om it bestimmingsplan dielde op 'e nij fêst te stellen sûnder in eksploitaasjeplan. Nei fêststelling sil it plan publisearre wurde en folget in beropstermyn fan seis wiken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Partiële hervaststelling bestemmingsplan 'Buitengebied 2013'". Het voorstel betreft een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan voor het perceel Kleasterwei 7 in Tzummarum, naar aanleiding van een tussenuitspraak van de Raad van State. De Raad van State oordeelde dat de oorspronkelijke bestemming onvoldoende maatwerk bood voor een goed woon- en leefklimaat voor omliggende percelen. De gemeenteraad moet binnen 16 weken een nieuwe planregeling vaststellen die rekening houdt met de bestaande legale activiteiten op het perceel, namelijk een loon- en kraanverhuurbedrijf en een schapenhouderij, en die een acceptabel woon- en leefklimaat waarborgt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de vereisten van de Raad van State, en de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan beschrijft. Het bevat ook een overzicht van de juridische grondslag en de financiële dekking.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan partieel opnieuw vaststellen volgens de richtlijnen van de Raad van State. Dit omvat het aanpassen van de planregels en de verbeelding van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die de balans zoeken tussen de belangen van de bestaande bedrijven op het perceel en de leefbaarheid voor de omliggende percelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 16 weken. Het is meetbaar in de zin dat het een concrete wijziging van het bestemmingsplan betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Buitengebied 2013" partieel opnieuw vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. De communicatie richt zich op de bekendmaking van de wijzigingen en de mogelijkheid voor belanghebbenden om beroep in te stellen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een eerder beschikbaar gesteld krediet voor de actualisatie van het bestemmingsplan. Er zijn geen extra kosten voorzien voor deze partiële hervaststelling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Kleasterwei 7 Tussenuitspraak Raad van State Maatbestemming Loon- en kraanverhuurbedrijf Schapenhouderij Woon- en leefklimaat Partiële hervaststelling OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 008.1 Berap I 2015
"Raad Franekeradeel kritisch op fumo en begrotingsrapportage"**
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft tijdens de raadsvergadering van 25 juni stevige kritiek geuit op de fumo en de eerste bestuursrapportage van 2015. De rapportage, die de periode van januari tot en met april beslaat, werd voor kennisgeving aangenomen, maar niet zonder dat er de nodige vragen en zorgen werden geuit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering uitten verschillende fracties hun zorgen over de fumo, de Friese uitvoeringsorganisatie voor milieutaken. Gemeentebelang en het CDA spraken van een "weeffout" in de regeling, waarbij de gemeente een vast bedrag betaalt, ongeacht het aantal uitgevoerde controles. "Dit is een onbevredigende situatie," aldus de heer Kamstra van Gemeentebelang. De raad nam unaniem een motie aan die het college opdraagt om zich in te spannen voor een herziening van deze regeling.
Daarnaast was er kritiek op de voortgang van de wijkvisies en de wijze waarop de gemeente omgaat met parkeerproblemen en overlastgevende doelgroepen. De VVD vroeg om een snellere reactie op de ingediende wijkvisies, terwijl de Partij van de Arbeid pleitte voor meer handhaving in de binnenstad. "Er wordt 's avonds scheef geparkeerd en er is geen handhaving," aldus de heer De Bok.
Wethouder Bekema erkende de problemen met de fumo en gaf aan dat er gesprekken gaande zijn om de situatie te verbeteren. "We moeten met alle betrokken partijen om tafel om tot een oplossing te komen," zei hij. Het college toonde zich bereid om de motie van de FNP over de fumo over te nemen, maar benadrukte dat veranderingen tijd kosten.
De raad stemde uiteindelijk in met de bestuursrapportage, maar de kritische noten en de aangenomen motie maken duidelijk dat er werk aan de winkel is voor het college. De komende maanden zal moeten blijken of de gemeente erin slaagt om de zorgen van de raad weg te nemen en de gewenste verbeteringen door te voeren.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel wil de raad informeren over de voortgang van de begroting voor 2015. De eerste bestuursrapportage van 2015 behandelt de periode van januari tot en met april. Het voorstel is om deze rapportage voor kennisgeving aan te nemen. De rapportage richt zich alleen op afwijkingen van de programmabegroting. Bij geen bijzonderheden worden de activiteiten uitgevoerd zoals gepland. De raad heeft eerder gevraagd om gedetailleerde analyses bij afwijkingen van € 40.000 of meer. De behandeling van deze rapportage staat gepland voor de raadsvergadering op 25 juni.
"Ried Frjentsjerteradiel kritysk op fumo en begruttingsrapportaazje"**
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat tidens de riedsgearkomste fan 25 juny stevige krityk útsprutsen op de fumo en de earste bestjoersrapportaazje fan 2015. De rapportaazje, dy't de perioade fan jannewaris oant en mei april beslacht, waard foar kennisjouwing oannommen, mar net sûnder dat der de nedige fragen en soargen útsprutsen waarden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomste uterren ferskate fraksjes harren soargen oer de fumo, de Fryske útfieringsorganisaasje foar miljeutaken. Gemeentebelang en it CDA sprieken fan in "weeffout" yn de regeling, wêrby't de gemeente in fêst bedrach betellet, ûnôfhinklik fan it tal útfierde kontrôles. "Dit is in ûnfoldwaande situaasje," sa sei de hear Kamstra fan Gemeentebelang. De ried naam unanym in moasje oan dy't it kolleezje opdraacht om him yn te setten foar in herziening fan dizze regeling.
Dêrneist wie der krityk op de foarútgong fan de wykfyzjes en de wize wêrop de gemeente omgiet mei parkearproblemen en oerlêstjouwende doelgroepen. De VVD frege om in fluggere reaksje op de yntsjinne wykfyzjes, wylst de Partij van de Arbeid pleite foar mear hanthavening yn de binnenstêd. "Der wurdt jûns skean parkeard en der is gjin hanthavening," sa sei de hear De Bok.
Wethâlder Bekema erkende de problemen mei de fumo en joech oan dat der petearen geande binne om de situaasje te ferbetterjen. "Wy moatte mei alle belutsen partijen om tafel om ta in oplossing te kommen," sei er. It kolleezje toande him ree om de moasje fan de FNP oer de fumo oer te nimmen, mar beklamme dat feroarings tiid kostje.
De ried stimde úteinlik yn mei de bestjoersrapportaazje, mar de krityske noten en de oannommen moasje meitsje dúdlik dat der wurk oan de winkel is foar it kolleezje. De kommende moannen sil blike moatte oft de gemeente der yn slagget om de soargen fan de ried wei te nimmen en de winske ferbetterings troch te fieren.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel wol de ried ynformearje oer de foarútgong fan de begrutting foar 2015. De earste bestjoersrapportaazje fan 2015 behannelet de perioade fan jannewaris oant en mei april. It foarstel is om dizze rapportaazje foar kennisjouwing oan te nimmen. De rapportaazje rjochtet him allinnich op ôfwikingen fan de programbegrutting. By gjin bysûnderheden wurde de aktiviteiten útfierd sa't pland. De ried hat earder frege om detaillearre analyses by ôfwikingen fan € 40.000 of mear. De behanneling fan dizze rapportaazje stiet pland foar de riedsgearkomste op 25 juny.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursrapportage I 2015". Het voorstel betreft een rapportage van het college aan de gemeenteraad over de uitvoering van de begroting voor de periode januari tot en met april 2015. De rapportage is bedoeld om de raad te informeren over eventuele afwijkingen van de programmabegroting. Het voorstel vraagt de raad om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen, waarbij de focus ligt op afwijkingen van €40.000 of meer, zoals eerder door de raad verzocht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de uitvoering van de begroting. Het bevat de nodige informatie over de rapportageperiode en de financiële afwijkingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de bestuursrapportage te beoordelen en voor kennisgeving aan te nemen. Dit stelt de raad in staat om zijn controlerende taak uit te voeren met betrekking tot de uitvoering van de begroting.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk informatief is. De raad kan echter besluiten om verdere vragen te stellen of aanvullende informatie te verlangen indien nodig.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de rapportageperiode en de financiële drempel voor afwijkingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bestuursrapportage 1 2015 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne rapportage betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden behandeld in de begrotingswijzigingen, maar specifieke details over hoe deze gedekt worden, worden niet in het voorstel zelf besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Begroting College Jaarrekening Berap Programmabegroting Financiële verordening Kaderbrief Verordening 212 FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
D. Kamstra - Gemeentebelangen
F. Veenstra
T.h. Corporaal
T.h. Corporaal
F. Veenstra
H.j. Nauta
G.j. Iedema -zondervan
G.j. Iedema -zondervan
F. Veenstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
G.d. Geldof
B. Ouderkerken
F. Veenstra
D. Bloem
F. Veenstra
T. Lyklema
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
J. Dijkstra - Wethouder
F. Veenstra
Th. Twerda
F. Veenstra
J. Bekkema
H.j. Nauta
J. Bekkema
F. Veenstra
C. De Pee
C. De Pee
Onbekende spreker
F. Veenstra
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
T.h. Corporaal
H.j. Nauta
G.j. Iedema -zondervan
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
D. Osinga- Bonnema
G.d. Geldof
F. Veenstra
B. Ouderkerken
F. Veenstra
D. Bloem
F. Veenstra
Onbekende spreker
F. Veenstra
H.j. Nauta
G.j. Iedema -zondervan
F. Veenstra
G.d. Geldof
H.j. Nauta
D. Osinga- Bonnema
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
H.j. Nauta
F. Veenstra
Th. Twerda
Onbekende spreker
F. Veenstra
C. De Pee
J. Bekkema
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
J. Bekkema
M.g.m. De Bok
J. Bekkema
Onbekende spreker
H.j. Nauta
J. Bekkema
Onbekende spreker
D. Osinga- Bonnema
J. Bekkema
F. Veenstra
F. Veenstra
T. Lyklema
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 008.2 Begrotingswijzigingen nr. 39e t/m 42e
Franekeradeel past begroting aan: "Een actueler financieel beeld"
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft besloten de begroting voor 2015 aan te passen. De wijzigingen, die voortkomen uit de 39e tot en met de 41e begrotingswijziging, zijn bedoeld om een actueler beeld van de financiële situatie te geven. De 42e wijziging wordt slechts ter kennisgeving aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de begroting te wijzigen uitvoerig besproken. Hoewel er geen bezwaren tegen het voorstel waren, leidde de discussie tot enkele kritische vragen en opmerkingen over de financiële details en de juridische grondslag van de wijzigingen.
Een van de raadsleden merkte op: "Het lijkt erop dat er al een aanzienlijk deel van het krediet is opgesoupeerd. Ik hoop dat de wethouder dit begrijpt." De wethouder reageerde door te benadrukken dat de wijzigingen noodzakelijk zijn om de financiële situatie van de gemeente beter te weerspiegelen.
Een ander punt van discussie was de toewijzing van een bedrag van 1,5 miljoen euro voor verwachte ICT-kosten. "We hebben 115 duizend euro beschikbaar gesteld, maar dat is op," aldus een raadslid. De wethouder verduidelijkte dat de kosten binnen het krediet moeten blijven en dat eventuele overschotten terugvloeien naar de algemene reserve.
De vergadering kende ook een moment van verwarring over een fout in de documentatie. "Een storend foutje," noemde de wethouder het, verwijzend naar een verkeerde aanduiding van een traditionele walbeschoeiing. Dit leidde tot een verzoek om 30.000 euro extra uit de algemene reserve, wat enige weerstand opriep. "Een hele gekke zaak," vond een raadslid, maar de wethouder verzekerde dat eventuele meevallers terug zouden vloeien naar het oorspronkelijke potje.
De fractie van de FNP gaf aan tegen de 40e begrotingswijziging te zijn, wat werd genoteerd in de stukken. Ondanks de kritische noten werd het voorstel uiteindelijk aangenomen, en de vergadering werd afgesloten met de wens voor een plezierige avond.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting voor 2015 aan te passen vanwege recente ontwikkelingen. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 39e tot en met de 41e wijziging, terwijl de 42e wijziging alleen ter kennisgeving wordt aangenomen. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de begroting een actueler beeld geeft van de financiële situatie. Er zijn geen bezwaren tegen het voorstel en na goedkeuring kan het direct worden uitgevoerd. De financiële gevolgen en juridische grondslag zijn gedocumenteerd in bijlagen. Evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Frjentsjerteradiel past begrutting oan: "In aktueler finansjeel byld"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat besletten de begrutting foar 2015 oan te passen. De wizigings, dy't fuortkomme út de 39e oant en mei de 41e begruttingswiziging, binne bedoeld om in aktueler byld fan de finansjele situaasje te jaan. De 42e wiziging wurdt allinnich foar kennisjouwing oannommen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om de begrutting te wizigjen útwrydich besprutsen. Hoewol't der gjin beswieren tsjin it foarstel wiene, late de diskusje ta inkele krityske fragen en opmerkingen oer de finansjele details en de juridyske grûnslach fan de wizigingen.
Ien fan de riedsleden merkte op: "It liket derop dat der al in oansjenlik part fan it kredyt opsoupearre is. Ik hoopje dat de wethâlder dit begripe kin." De wethâlder reagearre troch te beklamjen dat de wizigingen needsaaklik binne om de finansjele situaasje fan de gemeente better te reflektearjen.
In oar punt fan diskusje wie de tawizing fan in bedrach fan 1,5 miljoen euro foar ferwachte ICT-kosten. "Wy hawwe 115 tûzen euro beskikber steld, mar dat is op," sei in riedslid. De wethâlder ferklearre dat de kosten binnen it kredyt bliuwe moatte en dat eventuele oerskotten weromfloeie nei de algemiene reserve.
De gearkomste hie ek in momint fan betizing oer in flater yn de dokumintaasje. "In steurende flater," neamde de wethâlder it, ferwizend nei in ferkearde oantsjutting fan in tradisjonele wâlbeskoeiing. Dit late ta in fersyk om 30.000 euro ekstra út de algemiene reserve, wat wat wjerstân oproppen. "In hiel nuvere saak," fûn in riedslid, mar de wethâlder fersekere dat eventuele meifallers werom soene floeie nei it oarspronklike potsje.
De fraksje fan de FNP joech oan tsjin de 40e begruttingswiziging te wêzen, wat fêstlein waard yn de stikken. Nettsjinsteande de krityske noten waard it foarstel úteinlik oannommen, en de gearkomste waard ôfsletten mei de winsk foar in noflike jûn.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting foar 2015 oan te passen fanwegen resinte ûntwikkelings. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 39e oant en mei de 41e wiziging, wylst de 42e wiziging allinnich foar kennisjouwing oannommen wurdt. Dizze oanpassings soargje derfoar dat de begrutting in aktueler byld jout fan de finansjele situaasje. Der binne gjin beswieren tsjin it foarstel en nei goedkarring kin it direkt útfierd wurde. De finansjele gefolgen en juridyske grûnslach binne dokumintearre yn bylagen. Evaluaasje fan de wizigings sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2015". Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2015. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de begroting te wijzigen op basis van de 39e tot en met de 41e wijziging, en de 42e wijziging voor kennisgeving aan te nemen. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen binnen het begrotingsjaar die een actueel beeld van de financiële situatie vereisen. De wijzigingen omvatten onder andere een kredietaanvraag voor ICT en extra krediet voor beschoeiing. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgestelde wijzigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de bijbehorende argumenten duidelijk uiteenzet. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven op de financiële gevolgen en de specifieke wijzigingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van uitgaven, zoals de kredietaanvraag voor ICT en de extra kredietverlening voor beschoeiing. De raad moet bepalen of deze uitgaven in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten en doelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de effecten kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 39e tot en met de 41e wijziging en de 42e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen toegelicht. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen noodzakelijk zijn om een actueel beeld van de financiële situatie te behouden, maar er wordt niet expliciet vermeld hoe de wijzigingen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Middelen Evaluatie Communicatie Financiën Juridische grondslag Kredietaanvraag BeschoeiingVerfijning van de zoekopdracht: