30-10-2014 Raadsvergadering
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 9 oktober 2014
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Jierferslach 2013 Hûs en Hiem – ta kundskip
Samenvatting
Het jaarverslag 2013 van de adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Hûs en Hiem wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd. Dit verslag geeft inzicht in hoe de adviezen van de welstandscommissie zijn behandeld. In 2013 zijn alleen omgevingsvergunningen verleend na een positieve welstandsbeoordeling. Bij negatieve beoordelingen passen initiatiefnemers hun plannen aan of trekken hun aanvraag in. Het verslag bespreekt ook de excessenregeling in de welstandsnota, waarbij wordt opgemerkt dat deze regeling in Franekeradeel en Menameradiel overeenkomt. Verder worden enkele bijzondere bouwprojecten genoemd, zoals een woongebouw in Dronryp en een moderne houten schuur in Slappeterp. Het verslag eindigt met een aanbeveling om zittingen van de Lokale adviescommissie ruimtelijke kwaliteit bij te wonen.
Samenvatting
It jierferslach 2013 fan de advyskommisje Romtlike Kwaliteit Hûs en Hiem wurdt foar kennisjouwing oan de gemeenteried foarlein. Dit ferslach jout ynsjoch yn hoe't de advizen fan de wolstânskommisje behannele binne. Yn 2013 binne allinnich omjouwingsfergunningen ferliend nei in positive wolstânsbeoardieling. By negative beoardielingen passe inisjatyfnimmers harren plannen oan of lûke harren oanfraach yn. It ferslach besprekt ek de oermjittigensregeling yn de wolstânsnota, wêrby't opmurken wurdt dat dizze regeling yn Frjentsjerteradiel en Menameradiel oerienkomt. Fierder wurde inkele bysûndere bouprojekten neamd, lykas in wengebou yn Dronryp en in moderne houten skuorre yn Slappeterp. It ferslach einiget mei in oanbefelling om sittings fan de Lokale advyskommisje romtlike kwaliteit by te wenjen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarverslag 2013 Hûs en Hiem". Het voorstel betreft het voor kennisgeving aannemen van het jaarverslag 2013 van de adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit Hûs en Hiem. Het verslag geeft inzicht in de wijze waarop de gemeente is omgegaan met de adviezen van de welstandscommissie. In 2013 zijn alleen omgevingsvergunningen verleend na een positieve welstandsbeoordeling. Het verslag bevat ook opmerkingen over de excessenregeling en vermeldt enkele bijzondere bouwplannen. Het college onderschrijft de aanbeveling om zittingen van de Lokale adviescommissie bij te wonen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de activiteiten en bevindingen van de adviescommissie. Het bevat relevante informatie over de verleende vergunningen en de toepassing van de welstandsnota.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen. Dit betekent dat de raad het verslag ontvangt en erkent, maar er geen verdere actie op hoeft te ondernemen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk informatief van aard is. Echter, de raad kan overwegen om de aanbevelingen in het verslag te bespreken of te volgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden elementen opgenomen. Er lijken geen inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag 2013 van Hûs en Hiem voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het is gericht op de interne processen en beoordelingen binnen de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de welstandsbeoordelingen en vergunningverlening.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het betreft een verslaglegging van activiteiten zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarverslag 2013 Hûs en Hiem Ruimtelijke Kwaliteit Welstandscommissie Omgevingsvergunningen Welstandsbeoordeling Excessenregeling Franekeradeel Menameradiel Architectenbureau KAWVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Fêststelling bestimmingsplan t.f.f. aktiviteiten N.V. Empatec te Wier
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het adres Gernierswei 23a in Wier, waar N.V. Empatec haar bedrijfsactiviteiten wil uitbreiden. Empatec, dat momenteel tomaten kweekt in een bestaand kassencomplex, is van plan om de gronden en gebouwen van de huidige eigenaar te kopen en deze te herschikken. Dit omvat de sloop van een deel van de bestaande gebouwen en de bouw van nieuwe bedrijfsgebouwen. De nieuwe bebouwing past niet binnen het huidige bestemmingsplan "Buitengebied", waardoor een nieuw bestemmingsplan noodzakelijk is. Het voorstel is om dit nieuwe bestemmingsplan vast te stellen, wat de toekomstige bedrijfsactiviteiten en werkgelegenheid van Empatec zou waarborgen. De kosten voor de sloop- en bouwwerkzaamheden, inclusief eventuele planschadekosten, worden door Empatec gedragen. Er is een planschadeovereenkomst met Empatec gesloten. Het bestemmingsplan heeft twee keer ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Na een eventuele vaststelling zal het plan bekend worden gemaakt en duurt het zes weken voordat het onherroepelijk is.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer de fêststelling fan in nij bestimmingsplan foar it adres Gernierswei 23a yn Wier, dêr't N.V. Empatec har bedriuwsaktiviteiten útwreidzje wol. Empatec, dat op it stuit tomaten kweekt yn in besteand kassenkompleks, is fan doel om de grûn en gebouwen fan de hjoeddeiske eigener te keapjen en dizze te herskikken. Dit omfettet de sloop fan in diel fan de besteande gebouwen en de bou fan nije bedriuwsgebouwen. De nije bebouwing past net binnen it hjoeddeiske bestimmingsplan "Bûtengebiet", wêrtroch in nij bestimmingsplan nedich is. It foarstel is om dit nije bestimmingsplan fêst te stellen, wat de takomstige bedriuwsaktiviteiten en wurkgelegenheid fan Empatec soe garandearje. De kosten foar de sloop- en bouwwurkzaamheden, ynklusyf mooglike planskadekosten, wurde troch Empatec droegen. Der is in planskadeoerienkomst mei Empatec sletten. It bestimmingsplan hat twa kear ter ynsjen lein sûnder dat der beswieren yntsjinne binne. Nei in mooglike fêststelling sil it plan bekend makke wurde en duorret it seis wiken foardat it ûnherroepelik is.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan t.b.v. activiteiten N.V. Empatec te Wier
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het adres Gernierswei 23a te Wier, waar N.V. Empatec haar tomatenkweekactiviteiten wil uitbreiden. Het huidige bestemmingsplan "Buitengebied" biedt geen ruimte voor de geplande herschikking van het terrein, inclusief sloop en nieuwbouw. Het nieuwe bestemmingsplan is noodzakelijk om de uitbreiding mogelijk te maken. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode. De kosten voor de sloop- en bouwwerkzaamheden, inclusief eventuele planschade, zijn voor rekening van Empatec. De gemeenteraad moet het bestemmingsplan vaststellen om de uitbreiding te faciliteren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke juridische grondslagen, een beschrijving van de probleemstelling, en de financiële afspraken met N.V. Empatec. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een uitgebreide toelichting op de mogelijke impact op de omgeving.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap om de uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten van N.V. Empatec mogelijk te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van N.V. Empatec ondersteunt door het bestemmingsplan vast te stellen. Dit omvat het afwegen van economische voordelen zoals werkgelegenheid tegen mogelijke nadelen zoals milieu-impact.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een risicoanalyse kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan al dan niet vast te stellen, waarmee zij de uitbreiding van de activiteiten van N.V. Empatec mogelijk maakt.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een inspraakperiode is geweest waarin zienswijzen konden worden ingediend, maar er zijn geen zienswijzen ontvangen. Dit suggereert beperkte participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Gezien de aard van de activiteiten (landbouw) zou dit echter wel een overweging kunnen zijn.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van de sloop- en bouwwerkzaamheden zijn voor rekening van N.V. Empatec. Er is een planschadeovereenkomst gesloten, wat betekent dat eventuele planschadekosten ook door Empatec worden gedragen. Er zijn geen kosten voor de gemeente voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan N.V. Empatec Gernierswei 23a Wier Kassencomplex Uitbreiding Bedrijfsactiviteiten Sloop Nieuwbouw WerkgelegenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Beliedsplan ‘Sociaal domein in de praktijk’ - besprekpunt
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beleidsplan 'Sociaal domein in de praktijk', dat ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Dit plan integreert de nieuwe Wmo, Jeugdwet 2015 en Participatiewet in een samenhangend beleid. Het is gebaseerd op de nota 'Vaststellen en doorpakken' en moet uiterlijk 31 oktober 2014 worden vastgesteld. Het beleidsplan is besproken met de Wmo-koepel en adviesraden, en er is een leeswijzer toegevoegd om de keuzes en opties duidelijk te maken. Het plan benadrukt een geïntegreerde aanpak met het principe 'één gezin, één plan, één regisseur'. Hoewel er geen directe financiële gevolgen zijn, moeten de gemeenten de nieuwe verantwoordelijkheden met beperkte budgetten uitvoeren. Het beleidsplan Participatiewet Fryslân West wordt voor kennisgeving aangenomen en sluit aan bij de keuzes in het sociaal domein. De praktijk zal uitwijzen welke onderdelen goed werken en welke bijstelling behoeven.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer it beliedsplan 'Sosjaal domein yn de praktyk', dat foar beslútfoarming oan de gemeenteried foarlein wurdt. Dit plan yntegrearret de nije Wmo, Jeugdwet 2015 en Participatiewet yn in gearhingjend belied. It is basearre op de nota 'Fêststelle en trochpakke' en moat uterlik 31 oktober 2014 fêststeld wurde. It beliedsplan is besprutsen mei de Wmo-koepel en advysrieden, en der is in lêsgids tafoege om de keuzes en opsjes dúdlik te meitsjen. It plan beklammet in yntegrearre oanpak mei it prinsipe 'ien gesin, ien plan, ien regisseur'. Hoewol't der gjin direkte finansjele gefolgen binne, moatte de gemeenten de nije ferantwurdlikheden mei beheinde budzjetten útfieren. It beliedsplan Participatiewet Fryslân West wurdt foar kennisjouwing oannommen en slút oan by de keuzes yn it sosjaal domein. De praktyk sil útwize hokker ûnderdielen goed wurkje en hokker bystelling nedich hawwe.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan ‘Sociaal domein in de praktijk’". Dit beleidsplan integreert de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet 2015 en de Participatiewet in een samenhangend beleid voor het sociaal domein. Het plan is gebaseerd op de nota ‘Vaststellen en doorpakken’ en moet uiterlijk 31 oktober 2014 door de gemeenteraad worden vastgesteld. Het doel is om de zorg en ondersteuning efficiënter en effectiever te maken, ondanks de budgettaire beperkingen. Het beleidsplan Participatiewet Fryslân West wordt ter kennisgeving aangenomen en is bedoeld om de gemeentelijke besluitvorming te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en bijlagen die verdere toelichting bieden. De leeswijzer helpt bij het begrijpen van de keuzes en opties binnen het beleidsplan.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en instemmen met de beleidskeuzes. Daarnaast neemt de raad het beleidsplan Participatiewet Fryslân West voor kennisgeving aan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de integratie van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet in het sociaal domein, rekening houdend met de budgettaire beperkingen en de noodzaak voor een geïntegreerde aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de integrale aanpak moet in de praktijk blijken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen en de beleidskeuzes goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Wmo-koepel en adviesraden de mogelijkheid hebben gehad om te reageren. Er is participatie geweest via een bijeenkomst met de raadscommissie Sociaal Domein.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het plan heeft volgens het voorstel geen financiële gevolgen, ondanks de vermelding van forse kortingen op het budget. Het is onduidelijk hoe deze kortingen worden opgevangen, wat een punt van zorg kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Jeugdwet 2015 Participatiewet Beleidsnota Integrale aanpak Wmo-adviesraden Stuurgroep Werk Vermogen Eén gezin, één plan, één regisseur TransitiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Verordening jeugdhulp 2015 - besprekpunt
Samenvatting
De gemeente overweegt de invoering van een nieuwe Verordening Jeugdhulp 2015, zoals vereist door de Jeugdwet. Er zijn twee benaderingen mogelijk: een uitgebreide verordening die gedetailleerd alles vastlegt, of een beleidsluwe variant die meer flexibiliteit biedt door de hoofdlijnen vast te leggen en verdere uitwerking aan het college te delegeren. De beleidsluwe aanpak wordt als efficiënter beschouwd, omdat deze sneller kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. De raad behoudt hierbij de politieke controle. Binnen Zorg voor Jeugd Fryslân is al een beleidsluwe variant opgesteld voor de Friese gemeenten. De verordening moet in oktober door de raad worden behandeld, samen met het beleidsplan 'Sociaal Domein in de praktijk', dat ook de Jeugdwet 2015 omvat. Na vaststelling zal het beleid verder worden uitgewerkt om per 1 januari 2015 klaar te zijn voor uitvoering. Het advies heeft geen financiële gevolgen en voldoet aan de wettelijke verplichtingen.
Samenvatting
De gemeente oerwaget de ynfiering fan in nije Feroardering Jeugdhulp 2015, sa't frege wurdt troch de Jeugdwet. Der binne twa oanpakken mooglik: in útwreide feroardering dy't yn detail alles fêstleit, of in beliedslûde fariant dy't mear fleksibiliteit biedt troch de haadlinen fêst te lizzen en fierdere útwurking oan it kolleezje te delegearjen. De beliedslûde oanpak wurdt as effisjinter beskôge, om't dizze flugger ynspylje kin op nije ûntwikkelings. De ried behâldt hjirby de politike kontrôle. Binnen Soarch foar Jeugd Fryslân is al in beliedslûde fariant opsteld foar de Fryske gemeenten. De feroardering moat yn oktober troch de ried behannele wurde, tegearre mei it beliedsplan 'Sosjaal Domein yn de praktyk', dat ek de Jeugdwet 2015 omfiemet. Nei fêststelling sil it belied fierder útwurke wurde om per 1 jannewaris 2015 klear te wêzen foar útfiering. It advys hat gjin finansjele gefolgen en foldocht oan de wetlike ferplichtings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Jeugdhulp 2015". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsluwe Verordening Jeugdhulp 2015, zoals vereist door de Jeugdwet. De beleidsluwe aanpak houdt in dat de hoofdlijnen door de raad worden vastgesteld, terwijl de nadere uitwerking aan het college wordt gedelegeerd. Dit biedt flexibiliteit en snelheid bij het inspelen op nieuwe ontwikkelingen. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG en is bedoeld om aan de wettelijke verplichting te voldoen, terwijl het college de ruimte krijgt om het beleid verder te vertalen naar de praktijk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met bijlagen die de verordening en een toelichting daarop bevatten. Het biedt een duidelijke uitleg van de keuze voor een beleidsluwe aanpak en de voordelen daarvan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de kaders vast te stellen waarbinnen het beleid verder moet worden ingevuld. De raad behoudt politieke controle, ook al wordt de nadere uitwerking gedelegeerd aan het college.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is tussen een uitgebreide of beleidsluwe verordening. De raad moet beslissen of zij meer controle wil behouden door alles in detail vast te leggen, of meer flexibiliteit wil door de hoofdlijnen vast te stellen en de details aan het college over te laten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de beleidsluwe Verordening Jeugdhulp 2015 en deze vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals vermeld in de adviesnota. Er wordt geen dekking voor eventuele kosten aangegeven, omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp 2015 Beleidsluw Jeugdwet Flexibiliteit Kaders College Modelverordening Zorg voor Jeugd Fryslân Beleidsregels Transitie JeugdzorgVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Jeugdhulp 2015". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsluwe Verordening Jeugdhulp 2015, zoals vereist door de Jeugdwet. De raad wordt gevraagd de hoofdlijnen vast te leggen en de verdere uitwerking te delegeren aan het college. Dit biedt flexibiliteit en snelheid bij het inspelen op nieuwe ontwikkelingen. De beleidsluwe variant is al opgesteld binnen Zorg voor Jeugd Fryslân. Het voorstel voldoet aan de wettelijke verplichting en biedt ruimte voor verdere uitwerking in beleidsregels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke elementen bevat om te voldoen aan de wettelijke verplichting van de Jeugdwet. Het biedt een duidelijke keuze tussen een uitgebreide en een beleidsluwe aanpak, met argumenten voor de voorkeur voor de beleidsluwe variant.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de kaders vast te stellen waarbinnen het beleid verder moet worden ingevuld. Door de vaststelling van de verordening geeft de raad richting aan de doorontwikkeling en biedt het ruimte aan het college voor verdere uitwerking.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is tussen een uitgebreide verordening, die maximale controle biedt, en een beleidsluwe verordening, die meer flexibiliteit en snelheid biedt. De raad moet beslissen welke aanpak het beste past bij de behoeften van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit kan leiden tot variabiliteit in de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening Jeugdhulp 2015 vast te stellen in de voorgestelde beleidsluwe vorm.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van vaststelling of uitvoering van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan de vaststelling van deze verordening. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele toekomstige kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Jeugdhulp 2015 Jeugdwet Beleidsluw Flexibiliteit Kaderstelling Zorg voor Jeugd Fryslân Beleidsregels Transitie Jeugdzorg Sociaal Domein CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Neijiersnota 2014 - beslútfoarming yn ekstra ried op 13 novimber 2015
Samenvatting
De Najaarsnota 2014 van de gemeente Menameradiel geeft een overzicht van de financiële situatie en de voortgang van beleidsdoelstellingen zoals geformuleerd in de programmabegroting van 2014. De nota laat zien dat de gemeente financieel in control lijkt te zijn, met een verwacht positief saldo van € 207.948,00. Dit saldo is het resultaat van diverse bijstellingen in de begroting, waarbij rekening is gehouden met de directe lasten en baten tot en met week 36 van 2014.
Per programma zijn er verschillende financiële afwijkingen geconstateerd. Zo zijn er overschrijdingen bij onder andere de programma's Bestuur, Veiligheid, Verkeer en openbare ruimte, en Onderwijs, voornamelijk door hogere kosten dan verwacht. Daarentegen zijn er voordelen bij de programma's Lokale economie en Financiering en algemene dekkingsmiddelen, mede door de inzet van reserves.
De Najaarsnota 2014 wordt besproken in de raadscommissievergadering van 30 oktober 2014, waarna de vaststelling in de raadsvergadering van 13 november 2014 zal plaatsvinden. In december volgt nog een aanvullende begrotingswijziging. De financiële verordening van de gemeente Menameradiel vormt de juridische basis voor deze nota.
Samenvatting
De Najaarsnota 2014 fan de gemeente Menameradiel jout in oersjoch fan de finansjele situaasje en de foarútgong fan beliedsdoelstellings sa't formulearre yn de programmabegroting fan 2014. De nota lit sjen dat de gemeente finansjeel yn kontrôle liket te wêzen, mei in ferwachte posityf saldo fan € 207.948,00. Dit saldo is it resultaat fan ferskate bystellings yn de begrutting, wêrby rekken holden is mei de direkte lêsten en baten oant en mei wike 36 fan 2014.
Per programma binne der ferskate finansjele ôfwikingen konstatearre. Sa binne der oerskriuwings by ûnder oaren de programma's Bestjoer, Feiligens, Ferfier en iepenbiere romte, en Underwiis, benammen troch hegere kosten as ferwachte. Dêrfoaroer binne der foardielen by de programma's Lokale ekonomy en Finansiering en algemiene dekkingsmiddels, mei troch de ynset fan reserves.
De Najaarsnota 2014 wurdt besprutsen yn de riedsgearkomste fan 30 oktober 2014, wêrnei de fêststelling yn de riedsgearkomste fan 13 novimber 2014 plakfine sil. Yn desimber folget noch in oanfoljende begruttingswiziging. De finansjele feroardering fan de gemeente Menameradiel foarmet de juridyske basis foar dizze nota.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsnota 2014". Het voorstel betreft de vaststelling van de Najaarsnota 2014 voor de gemeente Menameradiel. De nota geeft een overzicht van de financiële stand van zaken voor het jaar 2014, inclusief bijstellingen van de begroting op basis van de meest recente ontwikkelingen. Het geprognosticeerde rekeningsaldo bedraagt € 207.948 positief. De nota behandelt verschillende programma's, zoals bestuur, veiligheid, verkeer, lokale economie, onderwijs, cultuur, welzijn, milieu, en financiën, en geeft inzicht in de financiële overschrijdingen en voordelen per programma.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de bijbehorende toelichting per programma. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de bijbehorende aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Najaarsnota 2014 vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de financiële bijstellingen en het goedkeuren van de voorgestelde begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële bijstellingen en de inzet van reserves. Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op prioriteiten in uitgaven en de toewijzing van middelen aan verschillende programma's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor behandeling en vaststelling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Najaarsnota 2014 vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de Najaarsnota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze nota.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uiteengezet per programma. Het totale positieve saldo bedraagt € 207.948. Er wordt aangegeven dat de dekking van tekorten plaatsvindt via reserves, zoals de bestemmingsreserve oprichting FUMO en de reserve actualisering bestemmingsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota 2014 Programmabegroting 2014 Financieel in control Begrotingswijziging Rekeningsaldo Bestemmingsreserve Decentralisatieuitkering Algemene uitkering Inspecties kinderopvang BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Fêststelling programmabegruting 2015 ynklusyf list fan ynvestearringen 2015 en mearjierrerûzing 2015-2018 - beslútfoarming yn ekstra ried op 13 novimber 2015
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt de begroting voor 2015, inclusief de meerjarenraming tot 2018. De begroting is opgesteld op basis van de uitgangspunten uit de Kadernota 2014, met een prijspeil van 1 juli 2014. Er wordt rekening gehouden met een tekort van €300.000 voor 2015, oplopend tot €568.000 in 2018. Dit tekort is lager dan eerder verwacht, mede door veranderingen in de WMO-financiering. Er zijn voorstellen voor tariefverhogingen, zoals een stijging van 2% voor de onroerendezaakbelastingen en afvalstoffenheffing, om de begroting sluitend te maken. De gemeenteraad zal de begroting verder bespreken en vaststellen in november 2014.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt de begrutting foar 2015, ynklusyf de mearjierrenraming oant 2018. De begrutting is opsteld op basis fan de útgongspunten út de Kadernota 2014, mei in priispeil fan 1 july 2014. Der wurdt rekken hâlden mei in tekoart fan €300.000 foar 2015, oprinnend oant €568.000 yn 2018. Dit tekoart is leger as earder ferwachte, ûnder oare troch feroarings yn de WMO-finansiering. Der binne foarstellen foar taryfverhegingen, lykas in stiging fan 2% foar de ûnreplikesaakbelestingen en ôffalstoffenheffing, om de begrutting slútend te meitsjen. De gemeenteried sil de begrutting fierder besprekken en fêststelle yn novimber 2014.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Begroting 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting 2015 en de meerjarenraming 2016-2018 voor de gemeente Menameradiel. De begroting is opgesteld op basis van de uitgangspunten van de Kadernota 2014 en houdt rekening met een tekort van €300.000 voor 2015, oplopend tot €568.000 in 2018. De begroting omvat een dekkingsplan met onder andere verhogingen van de onroerendezaakbelastingen en afvalstoffenheffing. De financiële situatie is verbeterd ten opzichte van eerdere verwachtingen, mede door wijzigingen in de WMO-financiering. De raad moet beslissen over de vaststelling van deze begroting.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en onderbouwing van de keuzes. Echter, er zijn enkele punten die niet volledig zijn toegelicht, zoals de "diverse mutaties" in het dekkingsplan.
Rol van de raad:
De raad moet de programmabegroting 2015 en de meerjarenraming 2016-2018 vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen over de voorgestelde belastingverhogingen en andere financiële maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verhoging van lokale belastingen en heffingen, en over de prioritering van uitgaven binnen de begroting. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de kortingen in het sociaal domein.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn duidelijke financiële doelen, maar de specificiteit en meetbaarheid van sommige maatregelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de "diverse mutaties" zijn niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting 2015 en de meerjarenraming 2016-2018 vast te stellen, inclusief de voorgestelde belastingverhogingen en andere financiële maatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft een tekort van €300.000 voor 2015, oplopend tot €568.000 in 2018. De financiële gevolgen worden deels gedekt door belastingverhogingen en andere maatregelen zoals loon- en prijsontwikkelingen. De dekking van het tekort is echter niet volledig opgelost, wat toekomstige financiële uitdagingen kan betekenen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2015 Meerjarenraming 2016-2018 Dekkingsplan Kadernota 2014 Sociaal domein Algemene uitkering Integratieuitkeringen Afvalstoffenheffing Onroerendezaakbelastingen Septembercirculaire 2014Verfijning van de zoekopdracht: